Дисертації з теми "Musées – Collectionneurs et collections – France"

Щоб переглянути інші типи публікацій з цієї теми, перейдіть за посиланням: Musées – Collectionneurs et collections – France.

Оформте джерело за APA, MLA, Chicago, Harvard та іншими стилями

Оберіть тип джерела:

Ознайомтеся з топ-50 дисертацій для дослідження на тему "Musées – Collectionneurs et collections – France".

Біля кожної праці в переліку літератури доступна кнопка «Додати до бібліографії». Скористайтеся нею – і ми автоматично оформимо бібліографічне посилання на обрану працю в потрібному вам стилі цитування: APA, MLA, «Гарвард», «Чикаго», «Ванкувер» тощо.

Також ви можете завантажити повний текст наукової публікації у форматі «.pdf» та прочитати онлайн анотацію до роботи, якщо відповідні параметри наявні в метаданих.

Переглядайте дисертації для різних дисциплін та оформлюйте правильно вашу бібліографію.

1

Trébosc, Delphine. "Confronter l'art : les collections de raretés de la Renaissance française." Paris 1, 2004. http://www.theses.fr/2004PA010573.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
L'étude aborde les cabinets de raretés de la Renaissance française en tant que lieux d'exposition artistique et créations produisant un effet visuel intentionnel. Elle ambitionne de comprendre pourquoi et comment on exposait des oeuvres d'art dans des collections éclectiques et s'attache à déterminer les conditions et les modalités de la rencontre et du mélange des oeuvres et objets d'art modernes et antiques, des artefacts exotiques, des spécimens naturels et des instruments en leur sein. Ce travail comprend une analyse de leurs contenus, formes d'agrégation et déterminations socioculturelles et structurelles. Il examine ensuite la dimension formelle du cabinet de raretés, lieu où s'exprime une poétique de la variété, et isole, chez certains d'entre eux, une fonctionnalité cognitive spécifique aux arts plastiques, puis explore la piste d'un mode éclectique du savoir sur l'art ainsi que son rôle dans le processus d'autonomisation de l'art et du jugement esthétique.
2

Cheishvili, Ana. "Collectionneurs et collections d'objets caucasiens dans les musées français : histoire et apports des voyages scientifiques au Caucase. (XIXè - début XXè s.)." Electronic Thesis or Diss., Paris, EHESS, 2023. http://www.theses.fr/2023EHES0176.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Cette thèse se focalise sur l’analyse des missions scientifiques françaises dans la région du Caucase et des collections ramenées en France à la suite de ces expéditions. L’étude couvre la période du milieu du XIXe siècle au début du XXe siècle, avant les grands changements politiques des années 1910-1920. L’attention se porte principalement sur les missions scientifiques mandatées par le ministère de l’Instruction publique, tout en ne négligeant pas les collections issues de voyages non scientifiques ou d’antiquaires. Cette recherche met en lumière l’intérêt de la communauté scientifique française pour le Caucase au XIXe siècle, ainsi que les motivations des chercheurs qui s’y sont rendus et les travaux qu’ils ont menés sur le terrain. Une autre priorité de cette étude était d’examiner les collections archéologiques, ethnographiques et photographiques conservées dans divers musées et archives en France. Pour ce faire, l’inventaire d’une base de données des collections caucasiennes ainsi que la collecte d’informations biographiques sur les chercheurs français ayant contribué à ces missions ont été nécessaires. La contribution de ces collections à la réflexion sur les transferts culturels entre le Caucase et la France est aussi examinée. L’objectif ultime était l’identification et l’étude de ces collections en vue de leur future intégration dans la muséographie, mettant en lumière les noms de chercheurs et de photographes dont les voyages dans le Caucase étaient jusqu’à présent méconnus
This thesis focuses on the analysis of French scientific missions in the Caucasus region and the collections brought back to France following these expeditions. The study covers the period from the mid-19th century to the early 20th century, before the major political changes of the 1910s-1920s. The primary focus is on the scientific missions mandated by the Ministry of Public Instruction, without neglecting collections from non-scientific journeys or antiquarians. This research highlights the interest of the French scientific community in the Caucasus in the 19th century, as well as the motivations of the researchers who went there and the work they conducted in the field. Another priority of this study was to examine the archaeological, ethnographic, and photographic collections held in various museums and archives in France. To do this, an inventory of a database of Caucasian collections and the collection of biographical information on French researchers who contributed to these missions was necessary. The contribution of these collections to the reflection on cultural transfers between the Caucasus and France is also examined. The ultimate goal was the identification and study of these collections for their future integration into museography, highlighting the names of researchers and photographers whose journeys in the Caucasus were previously unknown
3

Meyer, Anne-Doris. "Le "musée personnel" de la collection privée au Musée public : parcours de l'objet d'art en France au XIXème siècle." Strasbourg 2, 2001. http://www.theses.fr/2001STR20001.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Apres la revolution francaise, le musee et la collection privee se developpent simultanement, mais en donnant lieu a deux interpretations distinctes. Le musee devient le lieu de la formation de l'histoire de l'art en tant que discipline scientifique. Le classement des objets par ecoles et par periodes est la tache principale des premiers historiens d'art. L'enumeration progressive et raisonnee ducatalogue de musee correspond alors a cette demarche scientifique. De meme, la rationalisation des pratiques museographiques permet la visualisation des series. La collection privee se construit en dehors de l'histoire de l'art. Contrairement au conservateur, le collectionneur n'est pas le gardien de l'objet d'art mais son proprietaire. Il classe ses objets selon ses choix personnels et peut s'ecarter des criteres scientifiques. La collection privee ne s'enurnere ni ne se raisonne. Ses evocations sont litteraires, artistiques ou poetiques. Le musee personnel se situe entre ces deux interpretations de l'objet d'art. Lorsqu'un collectionneur et/ou un artiste legue a l'etat ses objets/son uvre afin qu'ils soient conserves indivis et en l'etat, il cree un musee public, qui fixe le souvenir d'une collection privee. Ces musees nous renseignent aujourd'hui sur les facons d'habiter au xixe siecle en reproduisant l'etat des interieurs du siecle precedent. Mais les temoignages museographiques contemporains de la creation des musees personnels revelent qu'au musee, le decor de l'uvre d'art est alors aussi important que l'uvre elle-meme. Plus que la restitution d'un interieur de collectionneur, les musees personnels restituent un etat ancien de la museographie qui permet de degager la facon generale dont une societe pense le musee. Enfin, la museographie developpee par les musees personnels fait appel aux sentimems et a la memoire du visiteur et non a sa reflexion. Sous des dehors affectifs et simples, cette museographie detourne en fait le spectateur de l'uvre d'art.
4

Ferey, Vanessa. "La collection ethnographique du cabinet d’Histoire naturelle du Muséum national de Versailles 1767 – 2007 : trajectoire et interprétations des patrimoines de l’Amérique du Nord." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2017. http://www.theses.fr/2017USPCA083.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
La muséologie développée en France et en Amérique du Nord, bien qu’ayant été explorée par les chercheurs en muséologie, a encore peu exploité la richesse informative des collections françaises d’Amérique du Nord. L’histoire de la collection de la famille Fayolle, ayant donné naissance au cabinet de Sérent à Versailles, a été étudiée sur l’ensemble de la période de la Nouvelle-France jusqu’à nos jours afin de contribuer aux recherches futures des historiens de l’art et des conservateurs français. L’origine privée de cet ensemble raisonné datant de 1767 a été explorée pour favoriser une écriture plus objective de l’histoire des musées de France, dont celle de l’éphémère Muséum national de Versailles. Ce rassemblement d’objets s’est révélé comme un cas d’école issu du développement et de la culture de la muséologie française au contact d’une culture matérielle nord-américaine singulièrement conservée dans l’espace du « musée » en France. Les pratiques de formation ont été abordées à partir d’une histoire institutionnelle française en considérant cette collection comme un patrimoine muséographique nord-américain. Une histoire effective des lieux, mais également des acteurs de ce patrimoine a été rédigée à partir d’archives et de documents redécouverts ou majoritairement inédits. Le rôle majeur des interactions individuelles et sociales au sein des environnements muséaux, dans l’interprétation du phénomène de collection française dans les territoires américains, a ainsi été réaffirmé. L’analyse jusqu’en 2007 de l’exposition des objets de ce cabinet en tant qu’élément patrimonial de la muséographie française, a témoigné de l’existence d’un continuum culturel entre la France et l’Amérique du Nord. Sur la période étudiée (1767-2007), une praxis franco-américaine de la muséologie a été mise en évidence à travers la diversification des milieux professionnels et universitaires de la muséologie française. De plus, des logiques muséales propres aux espaces de collection nord-américaine en France sont apparues. Ces conclusions caractérisant la collection Fayolle, témoignent d’une théorisation partagée de la discipline qu’est la Muséologie
The museological relations developed between France and North America have been explored by researchers in museology but these have hardly exploited the wealth of information contained in the French collections of North American objects. The history of the making of the Fayolle Collection, which gave birth to the Cabinet of Sérent at Versailles has been studied over a period starting with New-France and going as far as our present days, in order to gather material that could be of help to future research by art historians and French curators. The private origin of this collection dating 1767 has been explored at length to favour a more objective writing of the history of the museums in France, among which that of the short-lived Versailles National Museum. This collection has proved to be a case study of the development and culture of French museology in contact with a North American material culture, exceptionally preserved in the space of French museums. Its collecting practices have been approached not only from the point of view of a French institutional history but also considering it as a North American museographical heritage. An actual history of the places, but also a descriptive work of the actors of this heritage has been written using archives and documents either rediscovered or mostly unpublished. The major role played by individual and social interactions within museum environments in the interpretation of French collecting in American territories has been reaffirmed. The analysis going as far as 2007 of the exhibition of the objects of this cabinet as a patrimonial element of French museography has testified to the existence of a cultural continuum between France and North America. Over the period of time under study a French-American praxis of museology has been revealed through the diversification of professional and academic circles of French museology. Moreover museum logics specific to spaces devoted to North American collections in France have appeared. Those conclusions characterize the Fayolle collection, a witness to a shared theorization of the field that is Museology
5

Daugeron, Bertrand. "Apparition-Disparition des Nouveaux mondes en histoire naturelle : Enregistrement-Epuisement des collections scientifiques (1763-1830)." Paris, EHESS, 2007. http://www.theses.fr/2007EHES0071.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
La compréhension de la liquidation des artefacts humains des collections du Muséum d'Histoire naturelle (1797) nécessite de relier objets et savoirs. Il s'agira de voir en quoi les conditions de production politique des objets scientifiques, mises au jour dans les expéditions maritimes et les saisies révolutionnaires, affectent les classifications naturalistes. Pour cela, deux séries correspondent : d'une part celle de la dimension cognitive des collections autour des questions de méthode, pour un savoir naturaliste qui classe avec et au travers d'objets, et d'autre part, un entre-deux colonial, depuis la perte des possessions de l'Amérique jusqu'à la prise d'Alger qui explore le Pacifique et l'annexe. Exclure les objets des Autres ordonnerait le temps long de l'histoire de la nature, tout en reléguant le primitif aux marges de l'Histoire, voué à disparaître ou à être colonisé. Car derrière ce grand partage d'expulsion, le regard sur l'Autre se renverse, passant du sauvage au primitif
The comprehension of the relegation of the human artifacts from the collections of the Museum d'Histoire naturelle (1797) requires connecting objects and knowledge. This issue understands better how the conditions of political production of scientific objects, revealed during the maritime expeditions and the revolutionary seizures, affect classifications. Two series will be connected : on the one hand the cognitive dimension of the collections raised by methodological problems, from a naturalist point of view which classifies through objects and, on the other hand, from the loss of the American possessions until the catch of Algiers, a colonial interval, which explores the Pacific and colonize it. The exclusion of the man-made objects would structure the deep time of the history of nature, while relegating the primitive in the margins of History, condemned to vanish or to be colonized. Behind this relegation, the vision of the Other changes turning from the savage into the primitive
6

Segreto, Nora. "Collectionner sous le Second Empire : l’exemple du Musée Rétrospectif de 1865." Thesis, Sorbonne université, 2021. http://www.theses.fr/2021SORUL002.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
En 1865, seulement un an après sa fondation, l’Union Centrale des Beaux-Arts Appliqués à l’Industrie organise sa première exposition, intitulée Musée Rétrospectif. Environ 250 collectionneurs y participent en prêtant une sélection de leurs objets d'art. À l'époque des premières expositions universelles et au moment d'une nouvelle phase de développement industriel, commercial et social, l'État français avait compris que seuls les arts pouvaient garantir à la France le plus grand succès international. En fait, le but des collectionneurs à l’exposition de 1865 était, avant tout, d’instruire les industriels français. Ceux-ci devaient, afin de gagner des prix aux expositions universelles, prendre inspiration des œuvres d’art pour réaliser leurs produits industriels. Mais puisque l’exposition était publique, le but était aussi d’éduquer le plus large public à l’art, de proposer un modèle esthétique et de canaliser les choix esthétiques des visiteurs qui étaient également des consommateurs de la gamme supérieure et qui auraient pu donc ensuite acheter les objets produits sous base industrielle inspirés des œuvres qu’ils avaient admirées à l’exposition. Les collectionneurs du « Musée Rétrospectif » ont été des acteurs sociaux dominants à cette époque, grâce au fait d’avoir compris et représenté la vocation didactique, pédagogique et éducative du Second Empire et du XIXème siècle
In 1865, just one year after its foundation, the Union Centrale des Beaux-Arts Appliqués à l’Industrie organized its first exhibition called Musée Rétrospectif. About 250 collectors took part in it with a selection of their art objects. At the times of the first universal exhibitions, during a new phase of industrial, commercial, and social development, the State understood that only arts could offer a guarantee for France to achieve the highest international success. In fact, the declared aim of the collectors involved in the exhibition was suggesting the French industrialists that winning a prize at the universal exhibitions was possible only if they could inspire their products from the art works. However, since the exhibition was public, there were also some other aims: educating the public to arts, proposing an aesthetic paradigm, and channelling the aesthetic choices of the visitors. Actually, most of them were also among the consumers of high-end products, who could later be interested in buying industrial and light manufacture products inspired by the art works they had admired at the art exhibition. The collectors of the Museé Rétrospectif have been not only among the most important social actors of their times, but they could be considered those who interpreted in the best way the pedagogical and educational vocation of the Second French Empire and the 19th century
7

Jouves, Barbara. "La conservation et la restauration des tableaux des collections privées à Paris (1789-1870)." Thesis, Paris 1, 2019. http://www.theses.fr/2019PA01H070.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Préoccupés par la conservation de leurs collections de peintures, les amateurs d’art parisiens font appel, entre 1789 et 1870, aux restaurateurs de tableaux, ces derniers relevant d’une profession qui, à la même époque, se définit indépendamment de celles du marchand, de l’expert ou même du peintre. Si le restaurateur intervient sur les œuvres du particulier, il joue, par ailleurs, pour l’amateur, un rôle de guide dans sa connaissance, voire dans son apprentissage, des procédés picturaux. Progressivement, cette prise en compte de la matérialité de l’œuvre contribue à intégrer le collectionneur au sein des commissions muséales en tant que conseiller, avant qu’il n’acquière un statut privilégié au musée à partir des années 1860 par le legs de ses œuvres
Concerned about the conservation of their art collections, in the years between 1789 and 1870, Parisian amateurs called upon the services of painting restorers, who, at that time, belonged to a profession considered quite separate from that of art dealer, expert or even painter. While the restorer worked on paintings belonging to private collectors, he also acted as a guide for the latter, broadening their knowledge of Ŕ or even teaching them about Ŕ pictorial techniques. This understanding of the materiality of artworks gradually contributed to collectors being invited into museum committees as advisors, before they acquired a privileged status in museums, from the 1860s onwards, by bequeathing their collections
8

Cordera, Paola. "Dal museo delle cose al Musée Imaginaire : materiali per la (ri)costituzione del Museo di arti decorative e industriali di Frédéric Spitzer (1815-1890)." Thesis, Paris 1, 2014. http://www.theses.fr/2014PA010691.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Cette étude cible la reconstitution de la collection du marchand amateur Frédéric Spitzer, avec son milieu social, culturel, politique dans une perspective qui était européenne au XIXe siècle et qui est aujourd’hui devenue globalisée et participative. Vendue aux enchères en 1893, cette collection constitua un cas exemplaire parmi les collections de son époque, caractérisée par des liens très étroits entre collection, étude, nouvelle production d’objets d’art, communication et divulgation. Forcément abordé selon une perspective multidisciplinaire et transnationale et des sources documentaires largement inédites, la microstoria de Spitzer a été réécrite dans le sillage de la multiple identité, de ses nombreux déplacements dans le cadre européen et de ses relations avec les principaux représentants du milieu culturel européen. Sa collection et les objets d’arts qui la composaient ont été ici étudiés avec leur scénario d’origine, c’est-à-dire l’hôtel particulier où ils étaient installés et les rites sociaux et la vie privée dans les salons de réception se prolongeaient dans les salles du musée, en affichant référence à l’esprit de la Renaissance italienne dans une sorte de Gesamtkunstwerk. Un inventaire raisonné a été finalement rédigé à fin de reconstituer l’unité d’origine de la collection et d’accéder d’une manière objective et consciente aux possibles lectures et interprétations du projet unitaire à vocation encyclopédique et taxonomique conçu par Frédéric Spitzer, en devenant un possible support pour la valorisation du patrimoine culturel et de la mémoire collective actuelle
This study focus on the reconstruction of the collection of the art dealer Frédéric Spitzer (1815-1890), by reconsidering the role of his collection within the 19th century European frame and its meaning in the present culture within contemporary cultural dynamics at a global scale. Auctioned in 1893, his collection was considered an exemplar model of his era, marked by strong links between collection, studies, new production of art, communication and disclosure items. Reconsidered according to a multidisciplinary and a transnational perspective and based on unpublished documents, the Spitzer’s microstoria has been rewritten in the wake of his multiple identity, his European travels and his relations with the key figures of the European cultural world. His collection and his art’s objects have been studied here within their original frame, being on display in Spitzer’s mansion in Paris where social rites and private life in the reception rooms were extended into the museum, showing reference to the spirit of the Italian Renaissance in a kind of Gesamtkunstwerk. A reasoned inventory was finally compiled in order to rebuild the lost unity of the museum according to the Spitzer’s encyclopedic and taxonomic spirit in order to contribure and understand its complexity as a research support tool and as a device of information for the cultural heritage and the present mémoire collective
9

Marion, Michel. "Collections et collectionneurs de livres au XVIIIe siècle." Paris 4, 1994. http://www.theses.fr/1994PA040157.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Essentiellement basée sur le dépouillement des catalogues de vente de livres conservés à la Bibliothèque nationale cette thèse est destinée à reconnaître le milieu des collectionneurs de livres, à étudier leur comportement social, par leurs alliances matrimoniales, la reproduction sociale, leur mode d'habitat, essentiellement parisien, l'état de leur fortune ou de leur revenus. Naturellement, la structure des collections est envisagée, tant de façon globale que par groupes sociaux et par tranches décennales, tout comme sont examinées l'actualité des collections, la part de la production étrangère, et la place des langues vivantes. Les outils de la collection, c'est à dire les bibliographies, la presse périodique, et bien entendu les ventes tant par les libraires que dans les ventes publiques sont examinées. Enfin de prix du livre, neuf et de seconde main est évalué : son importance permet alors de dire que collectionner est un privilège réservé à bien peu
In the Bibliotheque Nationale, in Paris, auction books catalogues are kept and also preserved: they are the basement of the present thesis. Book collectors, in their social condition, marriages, parents and locations, especially in the head town, are presented. Estates and royalties are evaluated too. Collections themselves are also presented, so in their global part than in their secular variations. Foreign editorial production, knowledge of European and nexs, which collectors used to study production are the aim of an analysis, so too the public auctions: books are very expensive. So we may say that collecting books is an advantage that only few could have
10

Querrien, Armelle. "L'archéologie dans les musées et collections publiques de France." Paris 10, 1986. http://www.theses.fr/1986PA100114.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
L'archéologie prend place dans le mouvement de création des musées, qui suit la Révolution et les conquêtes de l'Empire. Un clivage s'opère rapidement entre les recherches et les présentations d'archéologie classique et extranationale, prises en charge par l'État, et celles d'archéologie nationale, qui le sont par les sociétés savantes et les municipalités. Par ailleurs, dès la fin du XIXe siècle, un décalage apparaît entre les présentations des musées et les résultats de la recherche; il est renforcé par les guerres. Malgré tous les efforts déployés pendant ces dernières années, le bilan établi autour de 1980 montre l'ampleur des difficultés que connaissent les musées à collections archéologiques. Cependant, le potentiel que ces derniers représentent pour la recherche et pour la diffusion de ses résultats est considérable. De plus, le succès rencontre par l'archéologie auprès de la population et de ses dirigeants s'accroit sans cesse, aujourd'hui, et le public touche par les musées s'élargit. Un contexte favorable s'offre donc pour le renouvellement de cette institution trop longtemps défavorisée, le musée. Tome I : 1ere partie archéologie et histoire des musées. IIème partie l'archéologie dans les musées et collections publiques de France statut - collections - typologie des musées - personnel - moyens financiers et matériels - acquisitions - diffusion - recherche. IIIème partie le public des musées. Données générales et enquêtes sur le public des expositions archéologiques. Tome II : répertoire des musées et collections publiques archéologiques de France
Archaeology has found a place in the movement creating museums that followed the French revolution and napoleon's conquests. Very soon, a gaff became evident between the research and presentations of classical and extra national archaeology supported by the state on the one hand and national archaeology supported by "societes savantes" and local councils on the other hand. Besides, as for back as the end of the 19 th century the presentation of museums did not keep place with the result of research; this phenomenum was reinforced in world wars. Despite all the efforts made during the past few years, the evaluation drawn around the year 1980 shows the health of the problems experienced by museums which have archaeological collections. However the potentialities that the latter offer to research and the diffusion of its results are enormous. Moreover the success encountered among the population and its leaders keeps increasing nowadays and the public touched by museums is growing larger. Therefore a propitious context presents itself for the recival of the too long underprivileged institution: the museum. Tome 1: Ist part: archaeology and the history of museums 2sd part: archaeology in French museums and public collections. Status (regulations) collections - typology of museums - staff - financial and material means - acquisitions - diffusion, research 3rd part: the public of museums. General data and survey on the people attending archaeological exhibitions. Tome II: index of archaeological museums and public collections in France
11

Lucas, Jean-Jacques. "Les territoires imaginés de la collection, récits individuels et collectifs : les collections et les collectionneurs d'oeuvres d'art, d'archéologie, d'arts décoratifs et appliqués dans le Centre-Ouest Atlantique entre 1870 et 1983." Poitiers, 2010. http://www.theses.fr/2010POIT5007.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Le collectionnisme d'œuvres d'art depuis le milieu du XIXème siècle , lisible tout au long de cette période au travers des expositions régionales, des dons et legs aux musées locaux, inscrit des valeurs de repères. Ces situations supposent l'enchâssement de plusieurs territoires imaginaires, temporels et spatiaux. L'objet pouvant prétendre à une durée que le corps n'atteindra pas, la collection le présente à une admiration durable. Elle est monument marquant l'appropriation de son assembleur, par une fonction ligamentaire, avec son territoire généalogique réel ou reconstruit. La translation dans la collection publique garantit à perpétuité le dépassement de soi et la pérennisation d'un modèle social fondateur et édifiant. La nature des collections d'œuvres d'art, issues aussi de l'archéologie, des arts décoratifs ou d'ethnographie, questionne sur les systèmes de références du monde poitevin. Le temps et l'espace géographique les concernant relèvent de territoires mythogènes rendus visitables dans l'espace du musée. Ces constructions circonscrivent ici des contours spatio-temporels imaginés ou vécus. L'étude de ces collections, de leur mouvance et mouvements renvoie aux valeurs identitaires de leurs auteurs et à celles assurant la cohérence d'un groupe. L'espace géographique de l'étude correspond à trois départements actuels : Vienne, Deux-Sèvres, et la Vendée, historiquement associée au Bas-Poitou pour sa plus grande partie. Le cadre chronologique est fixé entre l'entrée du legs Charbonnel au musée de Poitiers en 1870 et l'arrivée d'un nouvel acteur institutionnel missionné pour collectionner l'art de son temps, le Fonds Régional d'Art Contemporain
Art collecting since the mid-nineteenth century, understandable throughout this period through regional exhibitions, donations and legacies to local museums, recorded landmark values. These situations involve the embedding of several imaginary, temporal and spatial fields. The object aspiring a duration which the body will not reach, will be presented to lasting admiration in a collection. It is a monument marking the ownership of its collector, by a ligamentary function, with its real or reconstructed genealogical territory. The transfer to the public collection guarantees everlasting self surpassing and the perpetuation of a founding and edifying social. The nature of the collections of works of art, also from archaeology, decorative arts, or ethnography questions about the reference systems of the world from Poitou. Their time and geographical space come from mythogène territories for visitors to see in the space of the museum. These constructions define imagined or experienced contours in time and space. The study of these collections, their movement and sphere of influence refers to the identity values of their authors and to those ensuring the coherence of a group. The geographical area of study corresponds to three existing departments : Vienne, Deux-Sevres, and Vendee, for the most part historically associated with the Bas Poitou. The chronological frame is set between the entrance of the Charbonnel legacy to the Poitiers museum in 1870 and the arrival of a new institutional actor commissioned to collect the art of its time, le Fonds Régional d’Art Contemporain
12

Henry-Virly, Vanessa. "Les intailles et les camées dans les collections en France au XVIIIème siècle." Rennes 2, 2010. http://www.theses.fr/2010REN20044.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Produits depuis le IVème millénaire avant notre ère, les intailles et les camées ont été utilisés comme ornements, talismans ou comme objets de propagande politique. Ils ont aussi servi de signature aux individus ou aux administrations. Ces pierres gravées ont toujours été recherchées et acquises pour constituer des collections. La France au XVIIIème siècle ne fait pas exception. Aussi nous nous sommes posé la question de la place accordée aux intailles et aux camées dans les collections de l’époque. Cette thèse est une recherche sur le goût et la considération pour les pierres gravées ainsi que sur leurs collectionneurs. Avec l’étude de la presse, d’ouvrages, de catalogues de vente parus en France à cette période, les gravures sur pierres fines apparaissent à la fois comme des objets d’art, des outils de connaissance mais aussi comme supports de représentations sociales. A titre de comparaison, le répertoire de F. Lugt recense 33 ventes en France durant ce siècle. Notre recherche a permis pour la première fois de retrouver plusieurs centaines de collectionneurs. Potentiellement chacun d’entre eux peut maintenant faire l’objet d’une étude approfondie, dans laquelle sera déterminée la part entre goût personnel et conventions sociales. Nous avons déjà étudié certains d’entre eux : la princesse Palatine, la comtesse de Verrue, Mariette ou encore Caylus. Pour y parvenir cette thèse a demandé la création d’outils fondamentaux jusque là inexistants pour la suite du développement de la recherche dans ce domaine de l’histoire des collections. Elle est une première étape nécessaire, un premier état des lieux dans l’étude du goût pour les intailles et les camées en France au XVIIIème siècle
Since the fourth millennia B. C. , cameos and intaglios have been made and used as ornaments, as talismans, or as means of political propaganda. Private individuals and administrations have also used them as seals, and from the very outset, these engraved stones have been sought after by collectors. Eighteenth-century France is no exception to this demand. This thesis sets out to determine the role and status of cameos and intaglios in the collections of the period, to identify the individuals who collected them and to evaluate the part personal taste or social conventions played in the constitution of such collections. The study of the press, publications and auction catalogues from this era in France, reveals that engraved gemstones are considered as objets d’art, as research tools and as a medium for social representation. Aside from the Répertoire of F. Lugt which catalogues 33 auctions of this type, there has been few publications in this area of the history of collections. Research carried out in this thesis has resulted in the discovery of several hundred collectors of glyptic art. Potentially, each of these individuals may now be the subject of further study using the research tools and resources developed as an integral part of this thesis. The uses to which these tools may be put is demonstrated in the analysis of several collectors including: Mariette, Caylus, the Princess Palatine and the Countess de Verrue. This thesis is the first investigation of its kind in this field and aims to contribute to the development of research on cameos and intaglios in eighteenth-century France
13

Girardin, Miléna. "Les legs et donations d'artistes et de leurs héritiers aux collections publiques de 1818 à 1969." Paris 1, 2003. http://www.theses.fr/2003PA010601.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
L'avènement du musée public change le rapport des artistes avec la postérité. Les artistes créent dorénavant pour y être exposés. En 1818, la création du musée du Luxembourg -le musée des artistes vivants -vient davantage modifier leur travail. Pour la première fois, les ar1istes ont un lieu concret où ils peuvent être glorifiés et passer à la postérité de leur vivant. Beaucoup d'ar1istes décident alors de donner et de léguer leurs oeuvres aux collections publiques et certains créent même leur propre musée par libéralités. La tradition des dons et des legs atteint son apogée dans la seconde moitié du XIXe siècle et se généralise chez les ar1istes et leurs héritiers à partir de 1945, deux ans avant l'ouverture du musée national d'art moderne. Trois dates importantes marquent l'histoire du musée national consacré à l'art vivant en France: 1818, ouverture du musée du Luxembourg, 1947, ouverture du musée national d'art moderne et 1969, décision de créer un centre voué à : la culture contemporaine. Chacune de ces périodes a eu des répercussions sur les dons et les legs des artistes et de leurs héritiers aux collections publiques. Les libéralités d'artistes et de leurs héritiers sont d'autant plus importantes en France que c'est un des seuls moyens de faire entrer dans les collections nationales les ar1istes modernes et novateurs délaissés pendant longtemps par les pouvoirs publics et l'administration des musées. La centralisation du pouvoir en France, sa hiérarchie et l'association de l'État avec l'art ont ralenti le développement des collections publiques d'art vivant. Pourtant, la France a réussi avec quelques années de retard sur New York, Londres, Berlin, Amsterdam et même Bruxelles, à ériger un musée d'art moderne. Sans les artistes et leurs héritiers et Sans l'intervention de certaines personnes-clés, les musées français d'art vivant et d'art moderne n'auraient jamais pu atteindre une telle qualité et placer la France au rang des plus belles collection d'art moderne.
14

Notteghem, Emilie. "Parcours d’objets de dévotion : mémoire, esthétique, culture (France, XIXème-XXIème siècles)." Paris 10, 2007. http://www.theses.fr/2007PA100069.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Alors que s’effondre l’observance des obligations cultuelles, se multiplient les initiatives de patrimonialisation des traces matérielles de la culture chrétienne -collectionneurs privés, associations, musées d'art sacré. La recherche questionne pour une part les modalités de détachement de la religion catholique à l’âge adulte: ces objets sont mobilisés pour supporter une mémoire biographique et culturelle. L’autonomisation du registre esthétique permet la neutralisation de leur valeur cultuelle; néanmoins ils peuvent acquérir une nouvelle fonctionnalité rituelle qui prolonge ou transpose des usages domestiques de la coutume chrétienne. D’autre part, les officiants religieux, au tournant de deux mouvements institutionnels d’injonction patrimoniale, ecclésial et étatique, révèlent la quasi-impossibilité de faire des musées d’art sacré laïcs, et la grande difficulté à manipuler la catégorie des objets liturgiques; l’action muséographique paraissant impuissante à réanimer comme culture un « patrimoine commun »
While cultual obligations are fading away, initiatives from private collectors, associations, sacred art museums to preserve Christian material heritage are growing. First, this study investigates individuals’ ways to distance themselves from Catholicism, in adulthood: objects are used to hold together a biographic and cultural memory. The autonomy of aesthetic from religion neutralizes objects’ cultual value; however they may acquire new ritual functions which extend or transpose domestic use of Christian traditions. Secondly, this study sheds light on religion officers’ position, caught in between two institutional movements of heritage summons – either ecclesiastical or governmental. This analysis leads to the conclusion that it is extremely difficult to work with liturgical objects and quasi-impossible to make non-religious sacred art museums. Museography seems to be helpless to resuscitate as a culture the so-called “shared heritage”
15

Hoffmann, Marie. "Les collections océaniennes des musées du Nord - Pas-de-Calais : étude comparée de la mise en place des collections ethnographiques régionales à partir de celle du Musée de Boulogne-sur-Mer." Thesis, Lille 3, 2019. http://www.theses.fr/2019LIL3H010/document.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
L’histoire des collections est une thématique majeure de la muséologie, toutefois, force est de constater que malgré l’inventaire des collections océaniennes réalisé dans les années 1980, la constitution des fonds régionaux est méconnue. Le passé mouvementé des inventaires et de la gestion des collections explique la perte des données. Objets sans numéro, étiquettes orphelines, multiplication des numérotations successives, etc. sont des plaies bien connues des conservateurs et responsables des collections. Mais peut-on vraiment exposer un artefact pour lui-même ? N’est-il pas important d’envisager son histoire et l’origine de sa présence dans l’institution pour mieux le présenter ? Notre objectif est donc de retracer, au travers des archives, le parcours de ces objets depuis l’Océanie jusque dans les musées du Nord et du Pas-de-Calais. Ce focus régional s’explique par la richesse du fonds océanien. Nous nous sommes part iculièrement penchée sur les contributeurs – les donateurs et vendeurs – dont l’action, liée à des phénomènes de sociabilités notariales, est indissociable de l’histoire de ces artefacts. Notre but est de révéler la façon dont ces objets ont intégré les établissements, leur réception non seulement par les membres des administrations muséales mais aussi par le public, ainsi que les procédés mis en œuvre pour exposer ces artefacts. Deux établissements dominent largement notre ouvrage, les musées de Boulogne-sur-Mer et celui de la Chartreuse de Douai. La profusion de la documentation conservée, ainsi que le destin tragique du second, explique cette prééminence. Les autres institutions concernées sont le musée de l’Hôtel Sandelin de Saint-Omer, le musée de Beaux-Arts de Dunkerque et le Muséum d’Histoire Naturelle de Lille. Notre étude se concentre particulièrement sur le XIXe siècle, depuis la création du premier musée en 1825 à Boulogne-sur-Mer
The history of the collections has been a main focus in the Museum Studies since the late 20th century. However, despite having been inventoried in the 1980s, the past of pacific collections is still mainly undiscovered, the process of their incorporation into the museum unkown. It is mostly due to the eventful history of inventories and collection managments. Museum curators often encounter objects unumbered, labels unconnected to any artifact, several numbers for the same object... But is displaying an object detached from any historical background a viable option ? Or should we always consider its history and the way it became a museum piece ? Our goal is to relate the pacific collections past, looking through the archives, unraveling the steps these artifacts took from the Pacific to Northern France. The diversity and profusion of pacific material in the North and Pas-de-Calais departments account for our regional focus. Our main point of interest is the collectors and donators, men and women who took part to the history of the artifacts, in the contexte of the notable socialibity. We highlight the way these objects came to enter the inventory of the museum, the way they were perceived by the administrations and the public, but also the way they were displayed. The two main institutions in our study are the Museums of Boulogne-sur-Mer and Douai. Both are rich in archives material and the tragic destiny of the second warrant this pre- eminence. The Hôtel Sandelin of Saint-Omer, Dunkerque Fine Arts and Lille Natural History Museums are the three other study cases presented in our thesis. Our time frame is mainly set on the 19th century, with a starting point at the creation of the first institution, the Boulogne- sur-Mer Museum
16

Maget, Antoinette. "Enjeux et évolutions du collectionnisme public : les collections d'antiquités égyptiennes de Berlin, de Londres et de Paris)." Paris 11, 2008. http://www.theses.fr/2008PA111029.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
17

Viellard-Cazaumayou, Sophie. "La circulation des objets océaniens en Occident : contribution à une analyse anthropologique du marché de l'art primitif en France." Paris, EHESS, 2005. http://www.theses.fr/2005EHES0190.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Le marché de l'art primitif n'a pas retenu l'attention de la recherche anthropologique. Pourtant son étude enrichit non seulement la connaissance des collections en France mais elle permet de saisir le processus de valorisation d'un objet de curiosité en oeuvre d'art. Plus encore, elle offre une approche différente des systèmes d'échange,. Les objets océaniens qui circulent en Occident se révèlent alors propices à la compréhension de la spécificité de ce marché. La médiatisation croissante tout au long du 20ème siècle a enregistré l'émergence de ces objets sur le marché de l'art et dans les ventes publiques en particulier. Les discours émis par les acteurs qui ageissent sur ce terrain constituent aussi un corpus d'information permettant de saisir le manipulation de ces objets. Celle-ci se percoit dans la multiplications des références qui s'imposent dans l'authentification et la raréfaction mais ces dernières traduisent également une quête de l'objet destiné à devenir une chose gardée. Ce bien devenu inaliénable en occident est parfois un bien culturel fondateur d'une identité en Océanie. Se pose alors le problème de la légitimité de la possession et de la restitution de l'objet
Until recently, the anthropology research hasn't paid much attention to the tribal art market. Yet the study enriches, not only the knowledge of the french collections but also grasping the process of the value from the "curios" to art. Furthermore, we can see a different approach of exchange system. South Sea objets circulating in the Occident are useful for the understanding of tha market specificity. The growing media coverage in the 20 th century showed the emerging of these goods in the art market and especially in the auctions. The speeches of the actors specializing in that field also bring a multitude of informations to grasp the commercial manipulation of these items. This is discernible in the multiplication of references linked to the authenticity and rarefaction of the object. In addition, these also bring the collectors to keep the object as a sacred thing. However, item which became inalienable in Occident is sometimes underlying goods of oceanian identity and culture. This increases the problem of legitimacy of the possession and restitution of this object
18

Alhaji, Said. "Les méthodes d'expositions des collections archéologiques romaines au musée, nature et mise en scène : étude comparative entre les musées en France et les musées en Syrie." Dijon, 2008. http://www.theses.fr/2008DIJOL003.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Cette recherche porte sur les méthodes d’expositions des collections archéologiques romaines dans les musées en France et en Syrie. Elle se construit de deux parties. La première partie théorique se compose de trois chapitres qui abordent le développement du musée archéologique, l’architecture muséale, le musée de site, la conservation et la restauration, la chaîne opératoire d’objets archéologiques, l’exposition muséales, l’interprétation, la médiation et enfin l’étude du public et d’évaluation de l’exposition. La seconde partie pratique se compose de trois chapitres. Le premier chapitre est consacré au développement des musées archéologiques en France apportant quatre musées de différentes disciplines qui présentent les collections et les sites archéologiques gallo-romains (à Lyon, à Dijon, à Autun et à Bibracte). Le deuxième chapitre aborde trois différents musées syriens qui présentent des collections et des sites archéologiques romains (à Damas, à Suweïda et à Bosra). Enfin, le troisième chapitre présente les résultats d’enquêtes menées auprès du public dans les musées étudiés en Syrie et en France, ainsi que leur comparaison
This research concentrates on the methods of exhibitions of the Roman archaeological collections in museums in French and in Syria. It constructs two parts. The first theoretical part consists of three chapters which approach the development of the archaeological museum, the muséale architecture, the museum of site, the conservation and the restoration, the chain operating archaeological objects, the exhibition, the interpretation, the mediation, and finally the study of public and the valuation of exposition. The second part composes of three chapters. The first chapter is dedicated to the development of archaeological museum in French, it talks about four museums of different disciplines which present collections and Gallo-Roman archaeological sites (Lyon, Dijon, Autun and Bibracte). The second chapter approaches three different museums of Syrians present collections and the Romans archaeological sites (Damascus, Suweida and Bosra). Finally, the third chapter presents a field study which treats the results of the surveys of the public in the museums studied in Syria and in French, and which shows a comparative study between the archeological museums and their public in both countries
19

Bargue, Elisabeth Evangélie. "Passion(s) dans l'espace public : histoire des collectionneurs et des collections privées d'art contemporain en Grèce au XXe siècle." Thesis, Paris 1, 2014. http://www.theses.fr/2014PA010571.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Cette étude se propose de présenter l'évolution des collections privées d'art contemporain en Grèce au cours du siècle dernier. Malgré la forte présence du phénomène, les études à ce sujet sont rares, surtout concernant la période contemporaine qui est souvent délaissée au profit de l'archéologie et de la période byzantine. Pourtant, le phénomène du collectionnisme est très présent en Grèce et il est étroitement lié à I'histoire politique et sociale du pays, à des phénomènes tels que l'évergétisme, la diaspora et l'essor économique du pays à partir des années quatre-vingts lors de son entrée dans la Communauté Économique Européenne. Ainsi, l'aspect du phénomène se trouve-t-il en constante mutation. L'objectif de cette étude est donc une première approche des divers aspects du collectionnisme, étudié en relation avec l'histoire culturelle du pays, à travers les portraits de nombreux collectionneurs grecs qui ont vécu au XXe siècle. Ces passionnés d'art ont fortement marqué le paysage artistique et culturel de leur pays d'origine - mais aussi parfois de leur pays d'accueil - notamment grâce à la mise en valeur d'artistes et à l'influence du goût, mais surtout parce que leur activité est liée à la constitution de collection de musées de beaux-arts et de fondations privées
This study aims to describe the history and situation of the private contemporary art collections in Greece du ring the last century. Despite the strong presence of the phenomenon, studies on this subject are scarce, especially in regard to the contemporary period, which is often neglected in favor of the Archeological and Byzantine period. However, the phenomenon of collecting contemporary art is very present in Greece and it is closely linked to the political and social history, to phenomenas such as benefaction, diaspora and the economic growth of the country, from the eighties upon entry into the European Economic Community. Thus, the appearance of the phenomenon is constantly changing. What is studied here is a first approach to the various aspects of collecting contemporary art in relation to the cultural history of the country, through the portraits of many iconic Greek collectors who lived in the twentieth century. These art lovers have strongly influenced the artistic and cultural landscape of their country of origin - but also sometimes to their home countries - through the discovery of artists and the influence of taste. The latter was achieved especially because their activity was related to the establishment of the permanent collections of fine art museums and private foundations
20

Zanin, Hélène. "Rodin et les musées français : enjeux d’une diffusion (1883-1986)." Thesis, Paris 10, 2020. http://www.theses.fr/2020PA100087.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Le musée Rodin a été fondé par le sculpteur à la fin de sa vie, en 1916, à partir des donations de l’ensemble de son œuvre à l’État français. La création de ce musée monographique, perçue comme un geste patrimonial exemplaire, a magnifié l’idée de l’adhésion absolue de l’artiste au musée comme principe et comme institution. Mais elle a aussi concentré l’attention des historiens qui se sont peu intéressés aux musées ayant acquis des œuvres de l’artiste. Plus largement cette question des liens entre les artistes, leurs œuvres et les collections publiques d’art contemporain à la fin du XIXe siècle a été délaissée. Pourtant, et ce, dès avant l’existence du musée Rodin, les œuvres du sculpteur sont visibles dans de nombreux pays. Après la mort de l’artiste, ce phénomène ne fait que s’amplifier. Il s’agit donc d’observer cette diffusion exceptionnelle en France afin d’en identifier et d’en comprendre les mécanismes. Quels musées ont acquis les œuvres de Rodin ? Pourquoi, quand et dans quelles conditions ? Quelles ont été les positions du sculpteur vis-à-vis de ces musées ? À partir de l’élaboration d’un catalogue, cette thèse a pour projet d’analyser le rôle joué par les musées dans la carrière, la connaissance et l’appréciation de l’œuvre de l’artiste. Pour cela, il convient de s’attacher au parcours des œuvres, de la sortie de l’atelier jusqu’à l’exposition au musée, pour mieux saisir et reconstituer le paysage institutionnel, les pratiques sociales, les acteurs et réseaux mobilisés lors de cette diffusion. Notre étude se décline en six axes de réflexion : l’expérience du visiteur et les représentations du musée, les stratégies de visibilité et de légitimation dans les musées et dans les expositions parisiennes, les mouvements de dépréciation et de reconsidération des musées de province, la création et l’institutionnalisation du musée monographique, l’organisation de la diffusion posthume par le musée Rodin, les réceptions multiples et les interprétations contradictoires de l’œuvre du célèbre sculpteur
Through the donation of his entire work collection to the French state, Rodin founded his museum at the end of his life. The foundation of this monographic museum has been received as a model of legacy for posterity. In the past the idea that Rodin has given his full support to all the museums has been overestimated. Meanwhile, the issues of the specificity of the museums and its links with the artist has been disregarded by the historians. More broadly, the links between the artists of the 19th century and their contemporary museums has also been neglected. Yet, the works of the sculptor were found all over the world before the creation of the Rodin museum and even more after his death. We will focus on this dramatic diffusion in France to identify and understand its mechanisms. Which museums acquired Rodin’s works? Why, when and in which circumstances? What has been Rodin’s position regarding those museums? From the creation of a catalogue, the goal of this thesis is to analyze the role played by museums in the career, the knowledge, and the judgment of the artist’s work. To better understand and rebuild the institutional landscape, the social habits, the actors and networks involved in this diffusion, we will focus on the movement of the works from the studio to the exhibitions. Our study is divided in six parts: the visitor experience and the mental representations of the museum, the promotion and the legitimization strategies in the museums and the Parisian exhibitions, the depreciation and reconsideration tendencies towards the museums in the provinces, the creation and the institutionalization of the monographic museum, the organization of the posthumous diffusion by the Rodin museum, the various judgments and the contradictory readings of the famous sculptor’s work
21

Fontaine, Alexia. "Conditions d'émergence et développement des collections vestimentaires : patrimonialisation, muséalisation, virtualisation : regards croisés France- Canada-Québec (XIXe-XXIe siècle)." Doctoral thesis, Université Laval, 2017. http://hdl.handle.net/20.500.11794/28272.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Troublée par l’avènement inopiné de la mode au musée, nous avons souhaité cerner puis examiner les fondamentaux du « musée de la mode », que nous considérons comme un concept historique. Depuis les années 1990, il s’impose en effet dans la sphère culturelle comme un nouveau modèle de musée. Nous nous questionnons donc sur le phénomène qui sous-tend cette effervescence. S’il fait son apparition dans les années 1980, il est issu d’une forme muséale plus ancienne que l’on désignait alors par « musée du costume ». Nous entendons ainsi mener une enquête sur le « musée de la mode » par la saisie de l’essence du phénomène muséal observable. Pour ce faire, il nous faut nous inscrire dans un temps long du patrimoine, afin de montrer les conditions d’émergence et la trajectoire des collections vestimentaires dans le paysage muséal et le développement des différentes formes muséales, du premier musée du costume au musée de la mode d’aujourd’hui. Du point de vue de la muséologie, la réalité du musée de la mode comme nouvelle catégorie de musée nous semble tronquée, et introduit un flou dans la pratique des collections vestimentaires. D’une part le discours sur l’objet est incomplet, puisqu’il ne prend pas en compte toutes les typologies d’artefacts vestimentaires, et d’autre part, il provoque une rupture dans l’intérêt porté à des collections plus anciennes ou moins fastueuses. Devant l’insistance à parler de vêtement « de mode » ou de haute couture, plutôt que de costume sous peine de paraître dépassé, il nous semble évident que le musée vit une tension. Pourtant les sciences humaines et sociales ont montré que la mode est un mot « valise », une porte ouverte vers la compréhension du fait vestimentaire : l’histoire et la culture des apparences, l’économie et la sociologie du paraître, le système technique et industriel de l’habillement. Il ne semble que du côté de la recherche comme du musée, une nouvelle vague est en route. L’engouement que les modes vestimentaires suscitent dans la sphère culturelle, l’attention que les universitaires lui portent, participent à revisiter l’approche des collections plus anciennes et stimuler une réflexion muséologique sur cette typologie d’objet muséal qui obtient une place de plus en plus importante dans le secteur patrimonial. Le phénomène muséal lié à la mode est loin de ne concerner que l’acquisition du contemporain. Notre recherche se donne pour objectif de générer une véritable muséologie du patrimoine vestimentaire, grâce à une recherche menée sur les fondamentaux de ce phénomène muséal, un état des lieux du paysage muséal, et la saisie des perspectives d’avenir de ces collections. Des conditions d’émergence à l’avènement du musée des modes vestimentaires, nous souhaiterions établir une nouvelle catégorie de connaissance sur l’histoire culturelle du vêtement : sa genèse patrimoniale et son parcours muséal. Au niveau théorique, nous nous sommes intéressée aux processus de patrimonialisation et de muséalisation qui traduisent, de manière simplifiée, la mise au patrimoine et la mise en musée d’un catégorie d’objet. Dans le but de rendre ces processus opérationnels, nous avons conçu une grille d’analyse qui rassemble les observations de nombreux chercheurs en museum studies et en muséologie. Ainsi, notre cadre théorique s’est affiné avec l’élaboration du concept des régimes de muséalité, en référence aux régimes d’historicité inventés par l’historien français François Hartog et aux régimes d’authenticité élaborés par l’historienne québécoise Lucie K. Morisset, qui nous a permis de déterminer les modalités, la logique et la dynamique du phénomène muséal. Nos recherches se sont basées sur une étude croisée d’institutions françaises et québécoises qui forment notre terrain : les Musées de la civilisation à Québec, le Musée des civilisations de l’Europe et de la Méditerranée, la Cité internationale de la dentelle et de la mode à Calais, et le Musée de la mode à Montréal. L’examen au niveau microéconomique de l’émergence et du développement des collections vestimentaires de ces musées nous a conduit à dégager, au niveau macroéconomique, quatre cycles d’investissement de sens, de construction discursive et d’élaboration de pratiques muséales spécifiques au patrimoine vestimentaire… Quatre régimes de muséalité.
Curious about the unexplained advent of the fashion museum, this study originated with the task of identifying and examining the basic characteristics of the “fashion museum, ” which it considers to be a historically specific construct. Since the 1990’s, the fashion museum has asserted itself in the cultural world as a new model of museum. This study inquires into the phenomena that undergirded this flourishing. If this institution first appeared in the 1980’s, it originated from an older model known as the “costume museum”. Thus I intend to undertake a study on the “fashion museum” using the observable phenomenon of the museum itself. To do so, this project inscribes the “fashion museum” in a long heritage tradition, demonstrating the conditions of its emergence and the trajectory that dress collections followed within the broader museum landscape, including the development of other forms of museums, from the first “costume museum” to the fashion museum of today. From a museological perspective, the fashion museum’s arrival as a new category of museum may seem truncated, and introduces ambiguity in the practices of dress collections. On the one hand, its discourse about objects is necessarily incomplete because it does not take into account the full range of typologies of vestimentary artifacts; on the other hand, it siphons interest away from older or less sumptuous collections. This type of museum exists in a state of tension, beholden to the insistence of speaking of “fashion” garments or of haute couture, rather than of costumes, which might appear outmoded. Indeed, the social sciences have show that fashion is a portmanteau word, a point of entry towards understanding the phenomenon of clothing: the history and culture of looks, the economics and sociology of appearances, the technical and industrial systems of dress. A new wave has begun for both research and museums. The passion that fashion elicits in the cultural sphere, with the attention scholars bring to the subject, has contributed to revisiting the approach of even the oldest collections and to stimulating the museological reflection this typology of museum objects that has attained an increasingly significant place within the heritage sector. Museum institutions connected with fashion are far from acquiring only contemporary pieces. The aim of this project is to generate a museology of the vestimentary heritage, thanks to research undertaken dealing with the fundamental characteristics of this phenomenon, a kind of inventory of the museum landscape, and understanding the future prospects of these collections. From the conditions under which the fashion museums emerged, this study seeks to establish a new category of knowledge about the cultural history of clothing: its genesis as heritage and its trajectory as a fitting set of objects for a museum context. On a theoretical level, this dissertation is concerned with the processes of “herigatization” and “musealization, ” essentially those processes by which a type of object becomes part of heritage and of museums. With the goal of explaining these processes, I have therefore conceived of an analytical matrix that brings together the observations of numerous researchers in museum studies and museology. Thus, this project’s theoretical framing has been refined by elaborating the concept of “regimes of museality, ” derived from French historian François Hartog’s notion “regimes of historicity, ” and the concept of “regimes of authenticity, ” adapted from Quebec historian Lucie K. Morisset. These concepts provide the possibility for determining the modalities, logic, and dynamics of the museological phenomenon. This research is based on a crossover study of French and Quebec institutions that form the relevant population: les Musées de la civilisation (Museums of Civilization) in Quebec City, Canada; le Musée des civilisations de l’Europe et de la Méditerranée (Museum of European and Mediterranean Civilisations) in Marseille, France; the Cité internationale de la dentelle et de la mode (International Center for Lace and Fashion) in Calais, France; and the Musée de la mode (Fashion Museum) in Montreal, Canada. A microeconomic examination of the emergence and development of the dress collections at these museums clarifies four cycles at the macroeconomic level of investment of meaning, discursive construction, and elaboration of museum practices specific to vestimentary heritage… Four regimes of museality.
22

Patin, Christelle. "Les restes humains dans les musées : anthropologie et histoire des collections françaises (XIXe-XXIe siècle)." Paris, EHESS, 2014. http://www.theses.fr/2014EHES0608.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Depuis les années 1990, les collections anthropologiques des institutions muséales constituées de restes humains sont l’objet de vifs débats. Les collections françaises n’y dérogent pas. Leur histoire est au cœur des discours et interroge l’appréhension de nouvelles pratiques. Cette thèse se propose de comprendre quelle histoire, son unicité ou pluralité, ainsi que les acteurs, les modalités et les enjeux de sa construction actuelle. Elle cherche également à confronter cette lecture historiographique à une reconstitution précise de l’histoire scientifique et sociale de ces collections françaises singulières, du moment de la récolte à aujourd’hui. Le choix méthodologique a été de privilégier la micro-histoire qui permet une lecture processuelle et configurationnelle en donnant aux acteurs toutes leurs voix. L’établissement de biographie culturelle de ces « corps-objets » a permis de suivre et d’appréhender les dialectiques sur un temps long ainsi que d’analyser les formes de dépendance entre passé et présent. Le choix s’est porté sur les restes anatomiques de Saartjie Baartman, dite la « Vénus hottentote », et le crâne du chef kanak Ataï, tous deux conservés au Muséum national d’histoire naturelle. Ce travail repose sur l’analyse de nombreuses archives inexplorées et pour la partie contemporaine, sur celle des débats et textes législatifs, muséologiques, médiatiques et suivis de scientifiques et conservateurs. La recherche a mis en lumière les logiques de mise en exposition, processus allant de la récolte des cadavres, leur transport puis transformation en objet scientifique, à leur inscription dans des espaces muséographiques. Elle s’achève par la construction de leur restitution. Cet écrit tente ainsi de synthétiser les diverses facettes des débats et des enjeux moraux et politiques dont furent l’objet, directement ou indirectement, Saartjie Baartman et Ataï. Par un jeu d’échelles, il montrera que le destin post-mortem de ces deux personnes fut complexe et multiforme, contrairement aux lectures contemporaines mémorielles, pénétrées de réduction ou d’anachronisme. Elle analyse aussi les hésitations et compositions, en retour, des scientifiques. Finalement, les restes humains des musées se refusent à toute catégorisation simple
Since 1990, human remains of anthropological collections in museums give rise to arguments. That thesis compare current historiographic interpretations to a precise reconstitution of the scientific and social life of French collections, till gathering of corpse, transportation, transformation, public display to current return. Anatomic body of Saartjie Baartman, the "Hottentot Venus", and the skull of the kanak leader Ataï, constitute both biographies of that research
23

Sarmant, Thierry. "La république des médailles : numismates et collections numismatiques à Paris du XVIIe au XIXe siècle." Paris 1, 1999. http://www.theses.fr/1999PA010580.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Comme la république des lettres, la république des médailles vécut son Age d'or aux XVIIe et XVIIIe siècles. Paris fut alors l'un des centres les plus brillants de l'activité numismatique européenne, en particulier sous le règne personnel de louis XIV. Cependant, cette république ne fut jamais un réseau organisé. La nation métallique n'eut jamais de centre ni de tête. Aucune collection, pas même celle du roi de France, ne put tenir ce rôle. En revanche, dans le premier quart du XVIIIe siècle, l'académie royale des inscriptions, y jouit un moment d'une sorte de magistère savant. La cohésion de cette petite république découla d'une communauté d'usages et de conceptions. Les mêmes livres de médailles circulaient dans toute l’Europe, les médailliers s'ordonnaient suivant les mêmes principes. L'alliance entre collectionneurs et savants fut aussi un fort ciment la république des médailles fut respublica curiosa autant que litteraria. La collection de médailles était toujours accompagnée d'un certain nombre de livres de médailles. Le cabinet de médailles était le complément ou l'ornement d'une bibliothèque. C'est donc avec la bibliophilie que la curiosité numismatique offre le plus de ressemblance : même alliance du souci esthétique et du souci intellectuel, même valeur du savoir empirique pour la recherche, même importance du sens du toucher, même attention portée à la notion d'exemplaire. Les grandes césures de l'histoire de la numismatique se placent dans les années 1660, où la science des médailles prit son indépendance, dans les années 1720-1730, où la curiosité numismatique cessa d'être à la mode, dans les années 1770, où la génération de Pellerin apporta un regard nouveau sur les monnaies, et dans les années 1830, enfin, où la numismatique trouva les pôles d'attraction qui sont encore les siens. Tenu longtemps pour une époque secondaire, le XVIIIe siècle fut, au contraire, un moment essentiel, le vrai grand siècle de la république des médailles
Like the republic of letters, the republic of medals lived his golden age in XVIIth and XVIIIth centuries. Then, Paris was one of the most important centres of European numismatical activity, particularly during the reign of Louis XIV. This republic was neither a coherent structure, nor an organised network. The metallical nation never had any centre or head no collection, not even the king's one, could play this part. However, in the first quarter of the XVIIIth century, a body, the academie royale des inscriptions, was something like a senate of this republic. In fact, the republic of medals'cohesion came from a community of uses and conceptions. The same books of medals circulated all over europe the cabinets were ordinated according to the same principles. The alliance between collectors and scientists was a strong cement too the republic of medals was respublica curiosa as well as litteraria. Coin collection was always linked with books of medals the medal cabinet was a complement and an ornament for a library so, numismatic curiosity presents a great likeness with book collection : same alliance of aesthetic worry and of intellectual one, same value of empirical knowledge for research, same importance of the sense of touch, same attention to the notion of exemplary. The great steps of the history of numismatics are 1660, when the science of medals became independent, years 1720-1730, when numismatical curiosity faded away, years 1770, when the pellerin generation brought decisive transformations to method and a new point of view on coins, and, finally, the years 1830, when numismatics found the centres it yet conserves : big Parisian merchants, revue numismatique, soon société francaise de numismatique, cabinet des médailles. Long seen as an uninteresting period of numismatics' history, XVIIIth century was, in fact, an essential moment, and the true grand siecle of the republic of medals
24

Absa, Dembélé Anna. "Le Sénégal dans les collections du Musée de l'Homme : histoire et processus de collectes." Paris, Muséum national d'histoire naturelle, 2001. http://www.theses.fr/2001MNHN0044.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
25

Tillerot, Isabelle. "Jean de Jullienne et les collectionneurs de son temps : un regard singulier sur le tableau." Paris 10, 2005. http://www.theses.fr/2005PA100107.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
L'objet de cette thèse porte sur l'articulation entre art ancien et art moderne dans les collections parisiennes de la première moitié du XVIIIe siècle. Sont étudiés la place de Jean de Jullienne au sein du groupe de collectionneurs auquel il est lié, dans ses implications culturelles, financières et économiques, puis, dans un deuxième temps, le fonctionnement de la collection, son rôle envers les artistes vivants, et sa présentation. Sont examinés enfin les enjeux et les fins de la collection, ainsi que les significations dont l'œuvre peinte se pare une fois qu'elle est insérée dans le champ de la collection
This thesis concerns the relationship between ancient and modern art in Parisian collections of the first half of the 18th century. It studies the place of Jean de Jullienne within a group of collectors in his circle, in its cultural, financial and economic implications, as well as the function of the collection, the role it played for living artists, and issues of display. Finally, it examines the stakes of the collection and its ends, as well as the signification of painted works of art within the space of the collection
26

Tokpassi, Hervé. "Les parlementaires bordelais et les arts au XVIIIème siècle : architecture et collections." Bordeaux 3, 2009. http://www.theses.fr/2009BOR30008.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Par leur position sociale, les parlementaires constituaient la catégorie la plus influente et l’une des plus riches au XVIIIème siècle. Ils jouissaient également d’un prestige culturel qui les plaçait dans l’élite cultivée du Siècle des Lumières. Ce travail vise à établir les rapports que les parlementaires bordelais entretinrent avec les arts et les milieux artistiques. La première partie évoque le Parlement de Bordeaux et le mode de vie de la noblesse robine notamment à travers la fortune de ses membres et la place du groupe parlementaire au sein des grands foyers intellectuels et culturels bordelais. La seconde partie est consacrée à l’étude du patrimoine bâti. Elle fait état des réalisations architecturales que commanditèrent les magistrats, grands bâtisseurs dont les imposants hôtels particuliers richement parés et les prestigieux châteaux viticoles, conservent encore le témoignage de leur puissance. La dernière partie se propose d’analyser le cadre de vie mobilier et les différentes collections rencontrées chez Messieurs du Parlement, qui montrent leur goût et traduisent les sensibilités artistiques de cette classe d’humanistes éclairés. L’étude s’achève par la mise en évidence d’un éventuel mécénat parlementaire
Through their social position, the members of Parliament were the most influential and the richest class in the eighteenth-century. They also had the cultural prestige that allowed them to be in the well educated elite of the Age of Enlightenment. This work is to establish the relationship between the members of the Bordeaux Parliament and the artistic environment. The first part discusses the Bordeaux Parliament and the robine nobility’s lifestyle specifically through the fortune of his members and the place of the parliamentary group within the cultural and intellectual elite of Bordeaux. The second parts deals with the study of the architectural heritage. It states the architects achievements financed by the magistrates "master builders", whose imposing, private, and richly adorned hotels plus the prestigious chateaux, still represent their power at the time. The last part analyses the furniture design and style and the different collections of the Members of Parliament, that show the taste and the artistic sensibilities of this enlightened class. The study ends by identifying a possible patronage from the members of Parliament
27

Couette, Déborah. "L'Aracine, de l'association au musée : histoire d'une collection d'art brut (1982-2010)." Thesis, Paris 1, 2019. http://www.theses.fr/2019PA01H043.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
L’Aracine est une association loi de 1901 créée en 1982 à l’initiative de Madeleine Lommel en collaboration avec Michel Nedjar et Claire Teller dans le but de rassembler, de conserver et d’exposer une collection d’art brut publique en France. Conçue comme un hommage aux recherches de l’artiste Jean Dubuffet, cette collection – offerte en 1999 au musée d’Art moderne de Villeneuve-d’Ascq – constitue un rare essai de légitimation et de patrimonialisation de l’art brut. Cette thèse, histoire d’une association, d’une collecte et d’une collection, propose de revenir aux origines et aux développements de l’association L’Aracine, en mettant en lumière le rôle joué par des non-professionnels de l’art dans la constitution d’un patrimoine du XXe siècle
L’Aracine is a non-profit association founded in 1982 by Madeleine Lommel with Michel Nedjar and Claire Teller, to collect, preserve and exhibit a public collection of art brut in France. Conceived in tribute to the research of artist Jean Dubuffet, the collection – which was given to the Modern Art Museum of Villeneuve-d’Ascq in 1999 ― is a rare attempt to establish art brut’s legitimization and legacy. This PhD – story of an association, a collection process and a collection – reconsiders the origin and development of the L’Aracine project and casts a light on the amateurs whose role was to establish this 20th century patrimony
28

Ullauri, Lloré Elisa. "Céramique contemporaine, un monde de l’art périphérique : Repenser les frontières artistiques par la céramophilie." Thesis, Avignon, 2017. http://www.theses.fr/2017AVIG1172/document.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Cette thèse vise à mettre en lumière les déplacements des frontières artistiques à travers le cas de la céramique contemporaine, un monde périphérique parmi la nébuleuse des mondes de l’art. Au-delà de la rupture classique entre les modèles de l’art et de l’artisanat, cette recherche analyse comment s’édifie un monde avec une identité artistique et culturelle forte et dans lequel, les amateurs jouent un rôle significatif. De la cohabitation de deux versants au cœur de la céramique contemporaine — le régime patrimonial et le paradigme de l’art contemporain — résulte une situation de relative marginalité : d’un côté se trouve la faible reconnaissance de la céramique au sein de la scène artistique contemporaine (et de ses marchés) et de l’autre, l’attachement artistique des acteurs sociaux (céramistes, amateurs, collectionneurs, professionnels) ainsi qu’une double appartenance affirmée comme une valeur. Partant d’une enquête réalisée auprès des amateurs de céramique, nous analysons la céramophilie et les enjeux de la dimension affective de l’engagement et l’attachement artistiques sur les orientations de la céramique et son système de significations. C’est également à partir d’un état des lieux organisationnel, professionnel et symbolique, que nous étudions les basculements axiologiques opérés par le processus d’artification. Les espaces où se structurent les valeurs esthétiques et marchandes des objets (marchés potiers, galeries, musées, salons, etc.) mettent en évidence une économie artistique instable, mais constante. L’étude de la médiation — comme le territoire où se préfigurent les représentations — rend compte d’un monde régi par une forte proximité humaine plutôt que par les relations institutionnelles. Cette thèse aspire à montrer ainsi comment, malgré les multiples tensions présentes au sein de ce monde de l’art, celui-ci existe grâce aux valeurs différentielles entre l’art contemporain et l’artisanat d’art. Et que sa difficulté à (se) définir en art contemporain est traversée par l’existence même de ces paradoxes, lesquels s’inscrivent dans la pluralité des pratiques et dans l’instabilité des ambitions des acteurs. C’est alors que ces contradictions cohabitent au cœur de l’identité collective de cette communauté artistique, et s’affirment par l’attachement des amateurs et « céramophiles »
This thesis aims to highlight the displacements of artistic borders through the case of contemporary ceramics, a peripheral world among the nebula of the worlds of art. Beyond the classic break between art and craft models, this research analyzes how a world with a strong artistic and cultural identity is built and in which amateurs plays a significant role. From the coexistence of two sides within the heart of contemporary ceramics - the patrimonial regime and the paradigm of contemporary art – gives birth to a situation of relative marginality: on the one hand there is the low recognition of ceramics within the artistic scene, on the other hand, the artistic attachment of social actors (ceramists, amateurs, collectors, professionals) who consider their double sense of belonging as a value. Based on a survey of ceramic amateurs, we analyze ceramophilia and the stakes of the emotional dimension of artistic commitment and attachment to the orientations of ceramics and the renewal of its system of meanings. It is also from an organizational, professional and symbolic inventory that we study the axiological changes affected by the process of artification. The spaces where the aesthetic and market values of objects (pottery markets, galleries, museums, exhibitions, etc.) are structured show an unstable but constant artistic economy. The study of mediation - as the territory where representations are prefigured - reflects a world governed by a close human proximity rather than by institutional relations. This thesis aspires to show how, despite the many tensions present within this art world, this one exists because of the differential values between contemporary art and arts and crafts and its difficulty to define itself in contemporary art, which is intersected by the paradoxical ambitions of its developers, who coexist and reaffirm themselves at the heart of the collective identity of an artistic community, thanks to the commitment of the same aforementioned amateurs and ceramophiles
29

Zmelty, Nicholas-Henri. "L'affiche illustrée en France (1889-1905) : naissance d'un genre ?" Amiens, 2010. http://www.theses.fr/2010AMIE0007.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
"L'affiche illustrée, depuis que Jules Chéret a créé le genre, est devenue une véritable oeuvre d'art. " Cette phrase résume à elle seule le credo partagé par un ensemble d'artistes, de critiques, de marchands et de collectionneurs qui, au tournant du XIXe et du XXe siècle, furent les acteurs de "l'affichomanie". La thèse propose de compléter les connaissances sur ce phénomène en le décrivant selon une approche socio-historique alimentée par des sources encore peu exploitées, avec le souci de poser la question de la position de l'affiche par rapport aux autres champs de la création artistique de son temps. L'objectif est donc d'articuler histoire de la réception et analyse esthétique.
30

Rolland, Frédéric. "Les collections privées de films de cinéma en support argentique en France." Versailles-St Quentin en Yvelines, 2009. http://www.theses.fr/2009VERS008S.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Les aléas de la conservation des films (dans le cadre de l’industrie du cinéma) ont abouti à ce qu’un nombre considérable de films ait disparu. Alors que des cinémathèques et centres d’archives audiovisuels institutionnels se sont multipliés et qu’ils disposent de fonds importants, il existe parallèlement en France de simples amateurs, collectionneurs de films en support argentique, qui disposent parfois de titres rares ou uniques dans tous les formats. Au-delà des films d’édition, face à un contexte légal souvent hostile à leur passion, leurs activités et leur existence même restent méconnues. La connaissance des ressources dont ils disposent s’avère malgré tout souhaitable sur le plan patrimonial mais aussi fonctionnel alors que le processus de transition technique de la chaîne de fabrication et de diffusion du cinéma photochimique vers le numérique s’est amorcé depuis quelques années. La numérisation des fonds répertoriés devrait rester pour longtemps incomplète et de nombreux films resteront invisibles. Les collectionneurs privés pourraient collaborer plus avant avec les institutionnels et les ayants-droit à la préservation du patrimoine cinématographique français
The vagaries of film preservation (within the film industry) has led to a considerable number of films to vanish. While film and audiovisual archives institutions have multiplied and they have significant funds, there are at the same time in France amateurs, collectors of silver film prints, which sometimes have rare or unique titles in all formats. Beyond release films, specialized for amateur market, face a legal environment often hostile to their passion, their activities and even their existence are unknown. Knowledge of available resources is still desirable in terms of heritage but also functional when the transition process chain engineering manufacturing and distribution of photochemical film to digital began last few years. The digitization of holdings listed should remain incomplete for long and many films will be invisible. Private collectors could further collaborate with institutions and rightholders to the preservation of French cinema
31

Cordier, Samuel. "Tendances et particularismes des collections provinciales au XVIIIe siècle : l'exemple du nîmois Jean-François Séguier." Paris, Muséum national d'histoire naturelle, 2005. http://www.theses.fr/2005MNHN0059.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Comment collectionne-t-on dans la province française au XVIIIe siècle ? L’étude de la biographie et de l’œuvre du nîmois Jean-François Séguier (1703-1784), permet de mesurer l’apport d’un collectionneur provincial dans la France des Lumières et le monde scientifique européen. Dans une période où les collections passent progressivement de la curiosité à la rationalité, les échanges entre Paris et les réseaux scientifiques de province contribuent à un enrichissement réciproque. Connu pour ses travaux d’antiquaire, Séguier est également un naturaliste dont l’œuvre traduit de manière précise les changements de goût, d’intérêt ou l’évolution du regard porté sur la nature au XVIIIe siècle. Le rapport entre les collections et l’état des connaissances, abordé à travers les pratiques naturalistes, montre que les échanges sont intenses et les transferts d’informations entre les botanistes européens rapides et constants. En contact avec Linné, avec les botanistes du Jardin du Roi à Paris, et ceux de Montpellier, Séguier est un chercheur de son temps. Les témoignages de visiteurs, contemporains de Séguier, permettent de reconstituer l’aménagement des différentes pièces d’une maison-musée qui se démarque nettement des cabinets de curiosité et où s’invente le cosmopolitisme des Lumières. En ouvrant sa porte, en proposant une image originale de son savoir, Séguier attire de nombreux visiteurs et crée des formes inédites de sociabilité. Notre étude permet de souligner les effets puissants de ces mobilités
How do people build collections in the French province during the 18th century ? The study of Jean-François Séguier’s (1703-1784) biography and masterpiece, allows us to measure the contribution of a provincial collector in the age of Enlightenment to France and to the scientific European world. At a time when collections are less and less an object of curiosity and become increasingly rationally organised, exchanges between Paris and the scientific networks contribute to mutual enrichment. Known as for his works upon antiquities, Séguier is also a naturalist whose masterpiece accurately reflects the changing envision of nature during the 18th century. The link between collections and the state-of-the-art reflects the intensity of exchanges and constant information transfers between European botanists. In touch with Linnaeus, with the botanists of the “ King’s Garden ” in Paris, and with those in Montpellier, Séguier is a modern researcher of the 18th century. Testimonies from contemporary visitors enable us to reconstruct the setting up of the different rooms of an historical House, which clearly contrasts with the Cabinets of curiosities and where the cosmopolitism of the Enlightenment took its roots. By opening his door and proposing an unique image of his knowledge, Séguier attracts numerous visitors and invents new modes of socializing. Our study underlines the strong impact of those exchanges
32

Marandet, François. "Marchands et collectionneurs de tableaux à Paris (1710-1756) : les acteurs et les mécanismes de circulation de la peinture dans la première moitié du 18ème siècle en France." Paris, EPHE, 2009. http://www.theses.fr/2009EPHE4016.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Au cours de la première moitié du 18ème siècle, en France,l'identité des grands négociants et leur rôle dans la constitution des plus riches collections de tableaux (le Régent, Pierre Crozat, la comtesse de Verrue et le prince de Carignan) restent aujourd'hui très mal connus. La redécouverte de nombreux documents d'archives sur les marchands (dont le livre de compte) permettent de restituer certaines transactions majeures de l'histoire du commerce d'art parisien. A la fin du règne de Louis XIV, des joailliers comme Pierre Le Tessier de Montarsis furent conduits à négocier un certain nombre d'oeuvres capitales (Raphaël, Poussin, Véronèse) tandis que certains maîtres-peintres tels André Tramblin et Pierre Testard commencèrent à jouer le rôle sans précédent auprès des collectionneurs. Passées les années 1720, les marchands de tableaux d'origine nordique, tels Joseph-Ferdinand Godefroid, devinrent les conseillers des plus grands amateurs d'art. Reconnus pour leurs dons de restaurateurs, ces marchands flamands promurent les "petits maîtres nordiques" alors que les oeuvres dites classiques tombaient dans une certaine désaffection. Le phénomène s'observe à l'occasion de la liquidation du cabinet La Chataingeraye (1733) et en 1742 lorsque le roi Louis XV fit acheter une quarantaine de tableaux anciens. Le catalogue de vente fit progressivement son apparition et c'est avec ce nouvel outil commercial que le mercier Gersaint tenta de s'affirmer. A partir des années 1740, des souverains germaniques tels Auguste III et Frédéric II achetèrent en grand nombre des tableaux sur le marché parisien. Le phénomène déclina avec le début de la Guerre de Sept ans en 1756
In France, during the first half of the eighteenth century, the role played by art dealers in the formation of the greatest collections of painting (the Regent, Pierre Crozat, Countess de Verrue, prince of Carignano) remains an obscure matter. The discovery of the account book of an art dealer and of many other archival documents enables us to reconstitute some of the most important transactions of the art market. At the end of the reign of Louis XIV, jewelers like Le Tessier de Montarsis negotiated for the Regent and Pierre Crozat a series of fundamental works art (by Raphaël, Veronese, Poussin), while some "maîtres-peintres" like André Tramblin and Pierre Testard started playing a growing role in the exchanges. After 1720, dealers who came from the Netherlands and who had established themselves in Paris, especially Joseph-Ferdinand Godefroid, were now advising the most famous collectors. Renowned for their gifts as restorers, Flemish dealers promoted Northern genre scenes while the "classical taste" (Poussin, Titian, Tintoretto) fell into some kind of disgrace. The phenomenon can be seen when the collection of La Chataigneraye was auctioned (1733) and when some forty pictures were acquired to enrich the collection of Louis XIV (1742). The auction catalogue was now gradually spreading out and it is through this commercial tool that a mercier like Gersaint tried to develop his business. After 1740, german sovereigns turned more and more to the parisian art market, especially kings Augustus III and Frederic II. In 1756, the beginning of the war of the Seven Years was to put an end to this more european period of the markert of art
33

Challine, Éléonore. "Une étrange défaite : les projets de musées photographiques en France (1850-1945)." Thesis, Paris 1, 2014. http://www.theses.fr/2014PA010506.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Cette thèse traite de l’histoire des projets de musées de photographie en France entre 1850 et 1945. Elle a pour ambition d’étudier et de circonscrire les diverses conceptions du musée photographique – documentaire, artistique, historique, technique, etc. – et leur histoire. Entre la fin du XIXe siècle et la Seconde Guerre mondiale, coexistent deux idées principales dans la conception du musée photographique : ce que nous appellerons « musée des photographies », où la photographie constitue avant tout le moyen d’une encyclopédie ou documentation visuelle, et ce que nous nommerons d’autre part « musée de la photographie », voué à la photographie pour elle-même, non pas en tant qu’instrument d’enregistrement du réel, mais en tant que médium. Cette ambiguïté de conception – la photographie est-elle l’outil ou le sujet du musée ? – est inhérente à la pensée des relations entre photographie et musée et sera l’un des fils rouges de cette étude. Face à l’absence de réalisation de ces projets, qui pour certains ont été expérimentés mais jamais pérennisés, ce travail interroge les causes de ces échecs institutionnels. Il s’articule autour de trois périodes chronologiques qui permettent de retracer les évolutions majeures de ces projets : les années 1850-1880 qui sont celles de la rencontre entre la photographie et les musées ; les années 1880-1910, celles des «musées rêvés de la photographie», qui voient le développement de plusieurs formes muséales ; enfin la période de l’entre-deux-guerres, pendant laquelle on assiste à l’émergence d’une véritable bataille du musée de la photographie
This doctoral dissertation treats the history of the projects of museums of photography in France between 1850 and 1945. It aims to study and identify the various conceptions of the photographic museum - documentary, artistic, historical, technical, etc. – and their history. Between the late nineteenth century and the Second World War, two main ideas coexist in the design of photographic museum: what we shall call "museum of photographs," where photography is first and foremost the means of a visual encyclopedia or documentation, and on the other hand what we shall call a "museum of photography" dedicated to photography for its own sake, not as a means of recording reality, but as a medium. This conceptual ambiguity – Is photography the tool or the subject of the museum ? — is inherent in the relationship between the photograph and the museum, and is one of the principle lines of inquiry in this study. This work examines the causes of these institutional failures given the lack of implementation of these projects, some of which were tried but never continued. It hinges on three chronological periods that trace the major developments of these projects : the years between 1850-1880, where photography and the museum meet; the years of the 'imagined museums photography’ in 1880-1910 where we can see various museum forms develop; and finally, the Interwar period which can be considered as the moment where the true battle for the museum of photography emerged
34

Witkowski, Martine. "François Ier amateur d'art : les collections royales dans la première moitié du XVIe siècle." Paris 4, 1994. http://www.theses.fr/1994PA040078.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Cette thèse montre l'aspect artistique du règne de François 1er. Elle présente en premier lieu le roi en tant qu'amateur d'art (le mot collectionneur n'existant pas à la renaissance) et mécène. Les collections royales sont ensuite étudiées : collections de peintures, de sculptures, de tapisseries, le mobilier, la bibliothèque, la collection d'armes, les bijoux, l'orfèvrerie, les petites antiquités, les médailles, les gemmes et les curiosités naturelles. La conclusion insiste sur le rôle primordial de François 1er dans la renaissance française, et sur le devenir de ses collections dont une partie a pu être préservée jusqu'à nos jours
This study shows the artistic aspect of Francis 1's reign. It presents first the king as a connoisseur (the word collection didn't exist at the renaissance time) and as a mecene. The royal collections are then studied: collections of paintings, sculptures, tapestries, the furniture, the library, the arms' collection, the jewels, the silverware, the small antiquities, the medals, the gems and the natural curiosities. In conclusion we insist on the important role of Francis i in the French renaissance and on what happened to his collections a part of which could be preserved until today
35

Castelluccio, Stéphane. "L'hôtel du Garde-Meuble de la Couronne et les collections royales d'objets d'art, 1774-1798." Paris 4, 1998. http://www.theses.fr/1998PA040135.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Cette étude sur l'hôtel du Garde-Meuble de la Couronne de 1774 à 1798, actuel Hôtel de la Marine place de la Concorde, comprend trois parties; les directeurs au XVIIIe siècle, le décor et le mobilier de leur appartement et les collections royales. Les Fontanieu possédaient la charge d'intendant des meubles de la Couronne depuis Louis XIV. Pierre Elisabeth (1767-1784), cultivé et amateur, connaissait bien le milieu artistique parisien. Thierry de Ville d'Avray (1784-1792) était l'aboutissement de l'ascension sociale de sa famille par l'achat de charges. Moins cultivé que son prédécesseur, il géra le Garde-Meuble en administrateur. Pour la réalisation de son appartement, Fontanieu fit appel aux artisans des équipes royales. Ils réalisèrent un des plus beaux ensembles du début des années 1770. Thierry agrandit l'appartement et choisit un mobilier plus spectaculaire. Pour eux, la richesse des décors reflétait le prestige de leur administration. Réunies par Louis XIV par goût et pour témoigner de l'éclat de sa couronne, les collections d'objets d'art quittèrent Versailles au XVIIIe siècle, par l'indifférence de Louis XV. Exposées au public au Garde-Meuble à partir de 1776, elles témoignaient du faste de la monarchie. La Révolution les intégra au patrimoine national mais les considéra comme une réserve de bibelots. Malgré son prestige, à son apogée au XVIIIe siècle, la Révolution refusa au Garde-Meuble le rôle de musée pour le cantonner à la stricte gestion du mobilier. Il devint l'actuel Mobilier national
This research about the hotel du Garde-Meuble de la Couronne from 1774 to 1798, now the French navy headquarters place de la Concorde at Paris, is made up three parts: the directors at the XVIIIe century, decoration and furniture of their apartment and the royal collections. The office of intendant des meubles de la Couronne belonged to the Fontanieu's family since Louis XIV. Pierre Elisabeth (1764-1784), cultured and art lover, knew very well the Parisian artistic sphere. Thierry de Ville d'Avray (1784-179z) was the result of the social ascension of his family with offices. Less cultured than his predecessor, he managed the garde-meuble as an administrator. For the realisation of his apartment, Fontanieu appeal to the royal craftsmen. They realized one of the most beautiful decoration of the beginning of the 1770's. Thierry extended the apartment and choose spectacular furniture. For them, sumptuousness of the apartment reflected the administration's prestige. Collected by Louis XIV by pleasure and for ostentation, the royal collections of objets d'art left Versailles during the XVIIIth century by the lack of interest from Louis XV and Louis XVI. Exhibit at the Garde-Meuble since 1776, the collections showed the monarchy's pomp. The revolution considered them as national patrimony, but they became a reserve of curios. The prestige of the garde-meuble was at the height in the XVIIIth century, but the Revolution did not accept it was a museum: the Garde-Meuble had just to manage the furniture: it became the present French Mobilier national
36

Masson, Geraldine. "Préserver et transmettre les collections de la nation : les conservateurs des musées de province sous la IIIe République." Thesis, Paris 1, 2016. http://www.theses.fr/2016PA01H033.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
La IIIe République offre une vocation didactique au musée institué en lieu d'enseignement qui édifie le citoyen républicain. Le régime fédère un réseau muséal dont l'objectif est la suppression des multiples musées de province au bénéfice des seuls musées français gardiens des collections nationales. En même temps qu'elle contribue au courant historiographique actuel de renouvellement de l'histoire des collections par l'approche de ses acteurs, cette étude des 263 conservateurs des musées de province, inspectés dans le cadre de la Commission extra-parlementaire des musées de province de 1905, aboutit à leur inscription dans le processus de professionnalisation des conservateurs de musée. Pour ses acteurs de la patrimonialisation, préserver et transmettre les collections muséales, signifie appliquer la vocation didactique du musée, lieu d'enseignement corollaire de l'école. Il s'agit notamment de dispenser, au musée, une leçon d'histoire locale se rattachant à l'écriture de l'histoire de la nation. Empreints d'une conscience patrimoniale acérée, et profondément impliqués dans les sociabilités artistiques locales, les conservateurs de musées de province œuvrent dans l'intérêt des collections se confortant à de nombreuses contraintes tant budgétaires que matérielles ou politiques. Leurs méthodes de travail, adaptées aux nouvelles exigences de l'Administration des Beaux-Arts se spécialisent à un moment où, s'élabore la science des musées dite « muséologie ». Leur expérience est alors reconnue par l'ensemble des conservateurs des musées de province et des Musées nationaux. Le conservateur des musées de province républicains est un conservateur de musée professionnel
The Third Republic enabled French museums to become a place of cultural education similar to that of schools. A national, federated network of museums was established for national collections of art in the early 20th Century, during the rise of provincial museums. The French state sought to display a self-legitimizing, civic-mindedness and to teach lessons of history of the Nation and national heritage to its citizens. More than an institutional history of the rise of provincial museums, this study demonstrates the involvement of the curators of provincial museums in the development of that policy and shows how it led to the creation of an organized profession. Utilizing the report of the parliamentary commission for French museums created in 1905, 263 curators in charge of state sponsored long-term loans were identified and studied. Involved in the safeguarding of patrimony, they belonged to numerous provincial academies and local scholarly societies. At the museum, they provided a local history lesson related to French national history. They had to cope with locally specific issues, particularly financial restrictions and local politics, but succeeded in fashioning a new way of working that was agreed to by ail colleagues in provincial institutions as well as French national museums, such as the musée du Louvre, when museology was created
37

Allano, Mylène. "Peintures italiennes en Bretagne : collections d'aujourd'hui, goûts d'hier." Rennes 2, 2005. http://www.theses.fr/2005REN20002.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
La Bretagne est riche d'un patrimoine méconnu, constitué de près d'un millier de peintures italiennes couvrant la vaste période du XIIIe au XIXe siècle. Ces tableaux, qui se trouvent pour l'essentiel dans les musées mais aussi dans quelques édifices religieux et hôtels de ville, sont l'héritage d'un passé qui va au-delà de la Révolution, période à laquelle les biens des émigrés et du Clergé sont saisis pour entrer dans le domaine public. En réalité, c'est à partir du XVIIe siècle et sous l'impulsion de la gravure que la Bretagne découvre la peinture italienne. Mais il faut attendre le XIXe siècle et l'éclosion d'une nouvelle génération de collectionneurs particuliers pour que l'acquisition de tableaux italiens se répande. La pratique croissante du don, contemporaine de l'essor des musées, vient dès lors enrichir les fonds publics, au même titre que les envois et dépôts d'œuvres par l'État
Britanny is wealthy of an underestimated inheritance, constituated of about a thousand Italian paintings that cover the large period from the XIIIth century to the XIXth century. Those pictures, that can be mostly found in museums but also in some religious buildings and town halls are a legacy from a past going before the French Revolution - a time in which emigrants and Clergy's possessions were seized to be given to the public domain. In fact, it is from the XVIIth century on, and under the boost of engraving that Britanny has been discovering Italian painting. Nevertheless, it is necessary to wait for the XIXth century and the forming of a new generation of private collectors for the picture acquisition to spread. The increasing practice of donation and, at the same time, the blossoming museums, enriched the public collections, and the State's sendings and depositings
38

Efrat, Tomer. "L' objet naturalisé et la nature objectivée : curiosités urbaines et collections d'histoire naturelle en France (1830-1930)." Paris, EHESS, 2002. http://www.theses.fr/2002EHES0049.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Cette thèse a pour objet l'étude des expositions d'histoire naturelle et de leur devenir en France au cours du XIXe siècle. Dans un cadre temporel qui s'étend du début du XIXe siècle au commencement du XXe, nous montrons la mise en place d'une disposition de plus en plus spectaculaire des objets naturels. Le dense milieu visuel caractérisant l'environnement urbain de cette époque, introduit au sein des musées et des collections d'histoire naturelle de nouvelles normes et modalités de présentation. De surcroît, dans la deuxième moitié du XIXe siècle, les expositions universelles, événements internationaux combinant divertissement, science et mercantilisme, constituent un lieu idéal pour exercer et véhiculer de nouvelles techniques de mise en scène des thèmes scientifiques. Le responsable principal de ces montages de pièces d'histoire naturelle est le préparateur, dont le métier consiste à transformer les spécimens en objets d'exhibition. A cette fin, il associe les sciences aux arts et joue ainsi un important rôle d'agent médiateur entre le milieu scientifique et le public. En outre, du fait de l'orientation des sciences naturelles vers des pratiques expérimentales et des formes de représentations plus conceptuelles, le préparateur est conduit à se tourner davantage vers des activités plus populaires dans la société, notamment le montage de pièces ornementales, et la création de cabinets de cire et de dioramas. Par conséquent, à la veille du XXe siècle, les musées d'histoire naturelle deviennent de véritables lieux de spectacles et de loisirs dans le paysage urbain
The subject of this thesis is the study of natural history exhibitions and their development in France during the 19th century. In a time frame extending from the beginning of the 19th century to the commencement of the 20th century, we shall show the increasingly spectacular way in which natural objects were displayed. The dense visual milieu characteristic of the urban environment of the period introduced new norms and methods of display into museums and natural history collections. Furthermore, in the second half of the 19th century, the universal expositions, international events combining entertainment, science and mercantilism, provided an ideal space to exercise and emit new techniques for displaying scientific themes. The main author of these displays of natural history pieces is the scientific auxiliary, whose profession consists of transforming the specimens into objects for exhibition. In order to do this, he associates the sciences to the arts, thus playing an important role as a mediator between the scientific milieu and the public. Moreover, given the orientation of natural sciences towards experimental practice and more conceptual forms of representation, the scientific auxiliary is increasingly oriented towards the popular activities of society, such as the preparation of ornamental articles and the creation of wax cabinets and dioramas. As a result, on the eve of the 20th century, natural history museums actually became sites for show and amusement in the urban landscape
39

Barreteau, Frédérique-Edwige. "La pratique et le goût d'un collectionneur d'estampes à Nantes, durant la seconde moitié du XIXème siècle : Thomas Dobrée (1810-1895)." Rennes 2, 2007. http://www.theses.fr/2007REN20010.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Thomas Dobrée (1810-1895), héritier d'une famille de négociants nantais, a rassemblé une collection de trois mille cinq cent cinquante-cinq estampes du XVe au XIXe siècles principalement des écoles du Nord, avec une prédilection pour l'école française du XVIIe siècle et une passion pour Dürer et Rembrandt. Ces gravures ont été, dans leur grande majorité, acquises lors des ventes aux enchères de l'hôtel Drouot et à l'étranger de 1850 à 1880, par l'intermédiaire de marchands d'estampes parisiens de renoms : Vignères, Clément et Loizelet. Dobrée était le concurrent de célèbres amateurs tels que Dutuit, Rothschild, Behague, etc. La force du fonds nantais réside dans la grande qualité des œuvres obtenues, dans leurs provenances prestigieuses et dans la richesse des sources manuscrites inédites conservées au sein des cinq cents catalogues de ventes aux enchères, certains annotés, annotés, présents dans la bibliothèque précieuse du musée Dobrée. Ces données remarquables permettent de comprendre les mécanismes de la formation d'une collection d'estampes durant la seconde moitié du XIXe siècle, en mettant en exergue la pratique d'un amateur et les goûts qui ont résidé à ses choix et de les confronter à ceux de ses contemporains
Thomas Dobrée (1810-1895), heir to a family of Nantes traders, gathered a collection of three thousand two hundred and fifty five prints from XVe to XIXe centuries mainly schools of North, with a predilection for the French school of the XVIIe century and a passion for Dürer and Rembrandt. These engravings in their majority were acquired at the time of the auction sales of the Drouot hotel and abroad of 1850 to 1880, via merchants of reputations : Vignères, Clément and Loizelet. Dobrée was in competition famous amateurs such as Dutuit, Rothschild, Behague, etc. The force of the Nantes funds lies in the great quality of works obtained, in their prestigious sources and the richness of the handwritten sources preserved within the five hundred catalogues of auction sales, some annotated, present in the invaluable library of the Dobrée museum. These new data make it possible to understand the mechanisms of the formation of a collection of engravings during the second half of the XlXe century, by putting forward the practice of an amateur and the tastes which chaired its choices and to confront them with those of its contemporaries
40

Ntaflou, Christina. "Les musées d'art en Grèce : une histoire contemporaine des pinacothèques publiques (1950-2010)." Paris 1, 2012. http://www.theses.fr/2012PA010512.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Le présent travail de recherche se propose de rendre compte de l'histoire et de la situation actuelle des musées d'art en Grèce. Le musée en tant qu'institution moderne s'inscrit dans des enjeux liés non seulement à l'art mais également à la politique et à l'histoire. En Grèce, les études qui se sont attaché à mettre en évidence les liens entre musées, culture, histoire, politique et identité nationale ont porté essentiellement sur les musées archéologiques. Ce qui est entrepris ici est une tentative d'histoire culturelle des musées d'art dans la Grèce contemporaine, Ces musées ont connu un développement important après J 950, aussi une vision macroscopique permet-elle de mettre en évidence les moments majeurs de leur transformation institutionnelle. Cependant, les origines du développement récent des musées d'art ainsi que ses fondements idéologiques sont à chercher dans des époques antérieures. Le rôle de l'État à la fois responsable, promoteur et gestionnaire du patrimoine est un élément central de l'étude. Mais sont également restituées les initiatives cruciales des individus et des collectivités qui se sont attachés à la création et développement des pinacothèques grecques. Enfin, l'étude des musées d'art en Grèce conduit à évoquer l'émergence dans ce pays d'un monde de l'art contemporain. Cette thèse restitue une histoire des pinacothèques, c'est-à-dire des musées d'art, et explore les idées, histoires et réalités de la Grèce contemporaine.
41

Weil-Curiel, Moana. "Recherches sur Louis Hesselin (1602-1662), ses résidences et ses collections." Paris, EPHE, 2001. http://www.theses.fr/2001EPHE4038.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Louis Hesselin est un de ces grands amateurs parisiens du XVIle siècle dont l'existence réelle avait fini par disparaître derrière une notoriété certaine, mais devenue imprécise au gré des différents auteurs qui mentionnaient son existence. Ayant constaté qu'en dépit de cette réputation, il n'avait fait l'objet jusqu'ici d'aucune étude sérieuse, c'est cette lacune que nous avons souhaité combler, et les recherches que nous présentons ici, fondées pour l'essentiel sur de très nombreux docoments d'archives inédits, nous ont perrnis de révéler chez Louis Hesselin un individu à la personnalité riche et complexe, profondément original tout en étant pleinement le produit de son époque. Homme de culture mais peu versé dans la politique, il sut néanmoins occuper rapidement une position stratégique au contact direct de la persorme royale, privilège insîgne qui n'est pas le moindre de ses paradoxes. Aprés avoir précisé sa singulière biographie, puisqu'il benéficia très tôt, dans une existence dédiée pour l'essentiel aux plaisirs, d'importants moyens financiers, et tenté d'expliquer sa durable impunité, nous avons consacré la deuxième partie de notre étude à ses diverses résidences (deux hôtels, une maison de campagne, un château), aujourd'hui disparues. Là encore, exception faite de la première et la plus modeste, elles se distinguent par l'ingéniosité de leurs aménagements, créations auxquelles le nom de Le Vau est depuis toujours attaché. Dans une troisième partie, nous avons étudié l'aspect sans doute le plus personnel sinon le plus original de notre personnage, celui du Louis Hesselin collectionneur et mécène. En effet, nos recherches nous ont non seulement permis d'enrichir le premier aspect, celui du "curieux" aux goûts multiples qui faisait depuis longtemps sa réputation, mais aussi d'en établir un second, celui du mecènat. Cette action qui est habituellement le fait de personnages plus illustres distingue une nouvelle fois Hesselin de la plupart de ses contemporains.
42

Nékoulnang, Djétounako Clarisse. "Les collections scientifiques et leur valorisation : une politique de recherche et un enjeu socio-culturel. L'exemple du patrimoine tchadien et d'autres collections paléontologiques africaines." Thesis, Poitiers, 2015. http://www.theses.fr/2015POIT2288/document.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Depuis le XVe siècle l'Italie a été une terre d'élection de collectionneurs, des particuliers dont certains ont très tôt placé leurs collections à la disposition du public. Les curieux collectionnent les objets dans pour la plupart des cas pour des raisons de pouvoir, de politique ou encore d'option religieuse, mais pas dans un souci de conservation. Cependant le développement de réseaux de sociabilité et de commerce au XVIe siècle a fait des cabinets de curiosité une réalité européenne. A la mort des collectionneurs, certaines collections sont vendues et d'autre transformées en musée dès le XVIIe siècle, d'autres sont aussi, au XVIIIe et au XIXe siècle, à l'origine des collections conservées actuellement dans les lycées et universités. L'histoire des collections européennes, y compris au regard de l'évolution la plus récente des musées, permet de réfléchir à ce que peuvent et doivent être aujourd'hui des collections, et pour ce qui concerne leur conservation et les conditions de leur étude, et pour ce qui est de leur ouverture au public. Or suite aux découvertes paléontologiques majeures en Afrique, et dans le but de gérer et de valoriser les collections générées, de nombreux musées nationaux s'installent dans les capitales et changent de représentation muséographique pour devenir de véritables muséums orientés vers des développements de recherches scientifiques. C'est également à travers ces découvertes que le monde entier et les africains eux-mêmes ont pris conscience de la diversité et de l'immense richesse naturelle et patrimoniale de ce continent. Les collections paléontologiques du Tchad présentent un intérêt scientifique très important, qui résulte de leur impact sur les connaissances de l' « Origine et l'Histoire de la Famille Humaine ». Sur plus de 20 000 spécimens fossiles mis au jour par la MPFT, 18343 sont inventoriés et numérisés, dont 316 types et figurés. Une base de données de ces spécimens types a été construite avec ces types et figurés sous Access est mise en ligne sur le site du CNAR et des catalogues ont été également établis et imprimés au cours de ce travail. Ces collections constituent aujourd'hui une des plus riches collections paléontologiques d'Afrique Centrale, en particulier pour la période du Mio-Pliocène (de -7,3 à 3 Ma), génèrent aussi un enjeu socio-culturel indéniable. Une réflexion est menée et des pistes sont proposées pour assurer non seulement une vraie politique de conservation mais aussi de valorisation, notamment auprès du grand public. Notre thèse entend contribuer à la réflexion sur l'avenir des collections africaines, notamment tchadiennes
For the XVth century Italy was a playground of favourite of collectors, private individuals among whom some very early placed their collections at the disposal of the public. The curious collect objects for the most part of the cases for reasons for being able to, of politics or still religious option, but not with the aim of preserving them. However the development of networks of sociability and business in the XVIth century made cabinets of curiosity an European reality. When the collectors die, certain collections are sold and of other one transformed into museum from the XVIIth century, others are also, in the XVIIIth and in the XIXth century, at the origin of collections kept at present in high schools and universities. The history of the European collections, including with regard to the most recent evolution of museums, allows to think about what can and have to be collections today, and as regards their preservation and the conditions of their study, and as for their opening to the public. Yet further to major discoveries in paleontology in Africa, and with the aim of managing and valuing these collections, numerou national museums settle in capitals and museum representation change to become real museums oriented developments of scientific research. It is also through the paleontological discoveries in Africa that the whole world and the Africans became aware themselves of the diversity and the immense natural and patrimonial wealth of this continent. The paleontological collections of the Chad present a very important scientific interest, which results from their impact on the knowledge of the " Origin and the History of the Human Family ". On more than 20 000 fossil specimens brought to light by the MPFT, 18343 are inventoried and digitized, including 316 types and figured, a database was built with these guys and figured in Access is posted on the CNAR Site and catalogs on these type specimens were also developed and printed in this work. These collections constitute one of the richest paleontological collections of Central Africa today, in particular for the period of Mio-Pliocène (from 7,3 to 3 My). Also generates an undeniable socio- cultural issue. A study is conducted and trails are proposed to ensure not only a true conservation policy but also of valuation, including the general public. Our thesis intends to contribute on second thought on the future of the African, in particular Chadian collections
43

Miranda, Mendoza Ileana. "L' économie du patrimoine écrit : le marché des autographes." Paris 1, 2010. http://www.theses.fr/2010PA010078.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
La présente thèse s'intéresse au marché de l'autographe, elle tente de fournir les bases qui permettront au lecteur de comprendre le fonctionnement général du marché, elle décrit les divers éléments qui le constituent et fournit un ensemble d'analyses statistiques qui visent à répondre à la question suivante: comment est construit le prix de vente d'un autographe ? Il s’agit d’un problème novateur ; le coeur du travail porte sur le développement d’analyses statistiques, notamment par l’utilisation de l’Analyse exploratoire de données (AED) qui permet d’identifier le comportement des données sans a priori sur les résultats. Grâce à ces analyses, on a pu constater la grande variabilité du comportement des prix de vente des autographes, et d’identifier l’influence de certaines variables testées telles que l’auteur, le nombre de pages, le type de documents et la rareté, entre autres. Par ailleurs, on a pu identifier certains effets qui jouent un rôle significatif sur l’établissement des prix de vente, telles que la notoriété de l’auteur, les effets anniversaire et les effets de mode.
44

Verbeke, Karine. "Le Monnayage médiéval alsacien du VIe au XIIIe siècle, à travers les collections numismatiques de la Bibliothèque nationale et universitaire de Strasbourg et de la Ville de Strasbourg." Université Marc Bloch (Strasbourg) (1971-2008), 2001. http://www.theses.fr/2001STR20035.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Les travaux menés dans le cadre de ce mémoire portent sur l'histoire du monnayage du territoire du diocèse de Strasbourg, depuis l'époque des premières traces d'une activité monétaire sous les souverains mérovingiens, jusqu'à l'avènement de la monnaie municipale strasbourgeoise à la fin du XIIIe siècle. .
The subject of this paper is the history of the Alsatian coinage within the territory of the diocese of Strasbourg, from the first traces of a monetary activity under the Merovingian sovereigns, to the advent of a municipal currency in Strasbourg at the end of the XIII. Th century. .
45

Mercier, Cyril. "Les collectionneurs d'art contemporain : analyse sociologique d'un groupe social et de son rôle sur le marché de l'art." Phd thesis, Université de la Sorbonne nouvelle - Paris III, 2012. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00831145.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Cette thèse a pour principal objectif d'analyser l'existence des groupes de collectionneurs d'art contemporain en France au niveau régional (l'exemple de la région Languedoc-Roussillon sera approfondi) et au niveau national de 1980 à nos jours. Il s'agira de cerner les contours et l'organisation de ce groupe social, d'en comprendre les caractéristiques communes ainsi que la sociabilité qui lui est propre et les interactions entre ses membres. La compréhension des modes de différenciation et d'éventuelle hiérarchisation du groupe des collectionneurs d'art contemporain peut nous aider à comprendre les mécanismes qui sous-tendent les décisions et, notamment la dimension d'impulsion dans l'achat d'œuvres d'art. Certains des collectionneurs devenant des leaders dans leur groupe social, leur poids économique, mais aussi social, et leur implication sur le marché de l'art à différents niveaux leur offrent la possibilité d'influer sur la cote des artistes d'art contemporain, ce qui sera analysé dans ce travail de thèse. le marché de l'art contemporain est un marché financier et spéculatif. Il s'apparente, par de nombreux aspects, aux marchés économiques classiques et peut faire l'objet de placements dont il conviendra de faire ressortir les logiques. Par ailleurs certaines caractéristiques semblent indiquer qu'une part de similitude existerait entre le groupe social des collectionneurs et celui de la grande bourgeoisie. Ce travail doit nous permettre de mieux comprendre les interactions entre ces deux groupes. La méthodologie employée pour ce travail sollicitera un certain nombre d'outils propres aux sciences sociales et humaines : l'entretien compréhensif, l'enquête quantitative, l'étude documentaire et l'enquête de notoriété, l'immersion et l'observation participante.
46

Hattori, Cordélia. "Pierre Crozat (1665-1740), un financier collectionneur et mécène." Paris 4, 1998. http://www.theses.fr/1998PA040237.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Pierre Crozat (1665-1740), financier, est avant tout connu pour ses activités de collectionneur et de mécène. Protecteur d’Antoine Watteau, ami de Rosalba Carriera, commanditaire de Charles de la Fosse et de Pierre II Legros, son hôtel parisien, rue de Richelieu, élevé par J. -S. Cartaud, fut un lieu de rendez-vous pour les amateurs, les connaisseurs, les collectionneurs et les artistes. Les peintres de l'académie, les artistes étrangers de passage à Paris, Bachaumont, Caylus ou Mariette s'y retrouvaient au cours des réunions hebdomadaires et consultaient la très nombreuse collection de dessins. Les artistes venaient y étudier et copier les feuilles des grands maitres. Ils pouvaient également voir chez Pierre Crozat, ses collections de peintures, d'estampes, de sculptures, de pierres gravées et quelques objets de curiosités. Une grande bibliothèque, riche en ouvrages sur l'art était aussi à leur disposition. Pierre Crozat fut par ailleurs un grand amateur de l’Italie où il se rendit une fois, pour négocier l'acquisition de la collection de la reine de Suède pour le régent. Il resta en contact avec Florence, Rome, notamment l'académie de France dirigée par Charles Poerson puis Nicolas Vleughels, et Venise plus particulièrement. En Angleterre, le duc de Devonshire fut un de ses correspondants. Parmi les activités de Pierre Crozat et de son cercle de connaisseurs, dont les deux références furent Roger de Piles et Giorgio Vasari, le projet de la publication d'un recueil, qui pour la première fois associait le texte et l'image fut entrepris. Mais il resta inachevé. L'hôtel Crozat fut comme une académie et joua un rôle majeur auprès des amateurs-connaisseurs et des artistes dans les trente premières années du XVIIIe siècle
Pierre Crozat (1665-1740) is a financier famous for his activities as a collector and patron. Protector of Antoine Watteau, friend of Rosalba Carriera, patron of Charles de la Fosse and Pierre II Legros, his Parisian hotel, rue de Richelieu, built by J. -S. Cartaud, was a rendez,-vous place for amateurs, connoisseurs, collectors and artists. The painters of the royal academy, the foreign artists coming to Paris, Bachaumont, Caylus or Mariette met together during the weekly assemblies organized by Pierre Crozat, and studied the great collection of drawings. The artists also came to study and copy the sheets of great masters. They also could see Pierre Crozat's collections of paintings, etchings, sculptures, engraved stones and some 'objets de curiosités". A large library, with many books on art, was also available. Besides, Pierre Crozat, was a lover of Italy, where he went once to negotiate, for the regent, the collection of paintings of the queen of Sweden. After his return to France, he kept some relations with Firenze, Rome (especially with the academic de France directed by Charles Poerson and Nicolas Vleughels), and Venice. In England, the duc of Devonshire became one of Pierre Crozat's correspondents. Among the activities of Pierre Crozat's circle of connoisseurs - to which theorical references were R. De piles and C. Vasari writings - began a project of a "recueil d'estampes" which particularity was to mix a text and illustrations for the first time. But it stayed unfinished. The hotel Crozat was like an academy, and had a very important place for the amateurs connoisseurs and for the artists of the beginning of the XVIIIth century
47

Bodenstein, Felicity. "L’histoire du Cabinet des médailles et antiques de la Bibliothèque nationale (1819-1924) : un Cabinet pour l’érudition à l’âge des musées." Thesis, Paris 4, 2015. http://www.theses.fr/2015PA040071.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Le Cabinet des médailles et antiques de la Bibliothèque nationale conserve les « bijoux savants » aux origines du collectionnisme occidental avec son médaillier universel, des pierres gravées et des collections d’antiques d’une diversité étonnante. Si celles-ci proviennent pour les parties les plus anciennes, des collections de la maison royale et de trésors ecclésiastiques, cette thèse ne remonte pas aux origines du département mais s’occupe de son destin à l’âge des musées, entre la Restauration, avec l’arrivée au département en 1819 de Désiré Raoul-Rochette (1789-1854) et la période qui suit la première guerre mondiale jusqu’à la mort d’Ernest Babelon (1854-1924). Elle cherche à comprendre, comment ce « parangon des cabinets d’amateurs de jadis » s’est développé, pris comme il l’était entre une tradition antiquaire aristocratique et les exigences de la modernité, républicaine et spécialiste. Elle aborde les différents aspects de la vie du département à l’intérieur du quadrilatère Richelieu. Tout d’abord, comme le portrait d’un lieu d’histoire d’un point de vue institutionnel et architectural qui permet de comprendre la place accordée historiquement à la culture matérielle au sein de la Bibliothèque nationale. Ensuite l’histoire du développement des collections et puis celle de leur valorisation muséographique et scientifique sont examinées au prisme de l’expansion du domaine de l’archéologie et de l’essor des sciences auxiliaires de l’histoire au XIXe siècle
The Cabinet des médailles et antiques in the French National Library holds a particular place in the vast constellation of Parisian museums. Home to the so-called « bijoux savants » that founded western collecting culture since the Renaissance, it is at once a universal coin cabinet, one of the worlds foremost collections of cut stones and gems, but also a miscellaneous collection of antiquities representing all periods and places. As described in 1930 by one of its curators, it represents a « parangon of amateur cabinets from another time ». This thesis does not directly deal with its prestigious origins but tells one chapter of its long history, looking at how, from the period of the Restoration onwards (beginning with the direction of Désiré Raoul-Rochette in 1819) until the passing of Ernest Babelon in 1924, this cabinet of antiquarian culture and collections adapted and developed to the modern Republican museum age. The life of the department is first considered as a means of understanding the role of material culture and the place of the museum inside France’s national library in the nineteenth century. It then goes on to consider the development of the collections themselves and their scientific and museological exploitation in light of the rapidly expanding practice of archaeology and highly specialised auxiliary sciences of history
48

Pety, Dominique. "Collection et écriture : les Goncourt en leur temps." Paris 3, 2001. http://www.theses.fr/2001PA030098.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Pendant toute la deuxième moitié du XIXe siècle, les frères Goncourt ont été des amateurs d'art, collectionneurs de l'art français du XVIIIe siècle et japonisants. Il faut réinterpréter leur oeuvre littéraire à la lumière de leur collection. Pour la remettre en contexte, nous avons d'abord procédé à une étude historique. La collection au XIXe siècle est au coeur d'un conflit de valeurs : tiraillée entre richesse et stérélité de l'ancien, elle révèle l'angoisse d'un temps confronté à la difficulté de créer du nouveau. Les Goncourt entendent conjurer cette angoisse en faisant de la collection, telle qu'elle se déploie dans la maison-musée, une oeuvre d'art supérieure. .
During the second half of the 19th century, the Goncourt brothers have been lovers and collectors of 18th century French art and Japanese art. Their literary works must therefore be reinterpreted in the light of their art collections. To put them back into context, we first proceed to a historical study. 19th century collecting deals with conflicting values, remmants of the past being either considered as a fertile heritage or as a deal weight, which reveals the anxiety of a period confronted with the hardship of creating something new. The Goncourt brothers overcame this anxiety by uniting their collections into an single work of art in the overwhelming space of their home and private museum. .
49

Weinling, Morgane. "La fabrique des écoles : les cas de 1830 et de Barbizon." Electronic Thesis or Diss., Paris 1, 2023. http://www.theses.fr/2023PA01H092.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
« L’école de 1830 » et « l’école de Barbizon » constituent des formes de catégorisation de l’art dont la riche histoire se déploie depuis le milieu du XIXe siècle jusqu’à nos jours. Mobilisant à la fois les domaines de la critique d’art et du journalisme, du marché de l’art, du collectionnisme et des musées, cette thèse se propose d’en étudier le développement des usages au fil du temps, afin de rescussiter toute la subtilité sémantique, aujourd’hui perdue, de chacun de ces termes. L’étude se base sur des corpus d’occurrences dégagés de textes parus dans la presse ou dans des livres, sans restriction de sujet, entre 1830 et 1939, grâce à la technique de l’océrisation, et analysés dans une démarche d’histoire de l’histoire de l’art, ainsi que sur l’inventaire de plus d’une centaine de collections dites « de l’école de 1830 » ou « de l’école de Barbizon ». Entre les lignes des livres, des articles de presse et même des petites annonces, mais aussi dans la composition des collections et les accrochages des musées, se dessine la physionomie de ces « écoles » du point de vue de ceux qui ont choisi d’utiliser ces outils ou de s’inspirer de l’image qu’ils véhiculent. Ils en donnent une définition implicite, à redécouvrir à travers les artistes qu’ils y ont rattachés, un genre – le paysage – auquel ils les ont associées, ou encore des évocations qu’elles ont suscitées, entre souvenir et sentiments patriotiques
No English summary available
50

Banguiam, Kodjalbaye Olivier. "Les officiers français : constitution et devenir de leurs collections africaines issues de la conquête coloniale." Thesis, Paris 10, 2016. http://www.theses.fr/2016PA100045/document.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Consacrée aux collections africaines des officiers coloniaux français, cette recherche soulève la question de l’exploration et de la conquête de l’Afrique à la fin du XIXè siècle et au début du XXè siècle. Parmi les explorateurs envoyés par les pays européens pour coloniser les populations africaines figurent des hommes de couches sociales et de professions différentes. On peut citer, par exemple, les missionnaires, les administrateurs, les militaires. Il est privilégié ici l’étude de l’action coloniale des officiers français engagés dans une série de régions (Mali, Sénégal, Congo, Tchad, République Centrafricaine…). Lors des missions d’exploration, ces hommes y découvraient un éventail d’objets (armes, instruments de musique, objets d’utilité quotidienne, objets rituels…) qu’ils collectaient sous l’incitation des instructions reçues en France avant leur départ. Il convient d’étudier les provenances géographiques et les conditions d’acquisition de ces objets afin de dégager la particularité des collections rassemblées par les officiers. Au terme de leurs périples, ceux-ci rapportaient en France ces collections qu’ils offraient aux musées comme le Musée de l’Homme et le Musée de l’Armée. Aujourd’hui, le Musée du Quai Branly conserve de précieux dossiers sur ces militaires (Archinard, Brazza, Marchand, Tilho…) ainsi que les traces de leurs dons. Après avoir répertorié environ 1500 objets dont l’histoire est indissociable à celle de la colonisation de l’Afrique, on déduit que ces oeuvres constituent un véritable héritage colonial permettant d’analyser la vision européenne et la perception des militaires français par rapport à la culture matérielle africaine. Par ailleurs, l’étude de cet acquis colonial peut révéler le degré de civilisation des populations locales qui avaient fabriqué et utilisé les articles concernés à la fin du XIXè siècle et au début du XXè siècle
This research concerns the French officers contribution during the colonization of Africa and the quality of the african objects that they collected. It aims to study the exploration and the conquest of Africa at the end of the 19th century and the beginning of the 20th century. During this period, European countries sent in the different parts of the continent many explorers to colonize the population. Those explorers had different social classes and jobs. Among them, there were, for example, religious persons, administrators and soldiers. It is the colonial action of the French officers in the different countries of Africa (Mali, Senegal, Congo, Chad, Central Africa Republic…) that is studing. During the exploration travel, the colonial officers discovered in those countries different kinds of objects. According of the instructions they received in France before their travel, they collected the local objects as the arms, the royal objects, the music objects, the cooking objects, the objects of the traditional ceremony. It’s interesting to study where the objects provided and the conditions of the collect. It’s a best way to know the particularities of the result of the officers discoveries. At the end of the journey in Africa, the officers brought to France the result of the collect and offered the objects to the French museums as the Musée de l’Homme, the Musée de l’Armée. Today, the Musée du Quai Branly is conserving the documents about the exploration travels of many officers (Archinard, Brazza, Marchand, Tilho, Lenfant…) and some of the objects they had collected for studying the customs of the African populations. We interroged about 1500 objects they had collected. The history of those objects is associated to the Africa colonization history. Nowadays, those objects constitute a colonial heritage and permit to analyze the European vision and the military perception about the African material culture and to know the degree of the civilization of the African populations who made and used those objects in Africa at the end of the 19th century and the beginning of the 20th

До бібліографії