Siga este link para ver outros tipos de publicações sobre o tema: Travailleurs pauvres – Conditions de travail.

Teses / dissertações sobre o tema "Travailleurs pauvres – Conditions de travail"

Crie uma referência precisa em APA, MLA, Chicago, Harvard, e outros estilos

Selecione um tipo de fonte:

Veja os 50 melhores trabalhos (teses / dissertações) para estudos sobre o assunto "Travailleurs pauvres – Conditions de travail".

Ao lado de cada fonte na lista de referências, há um botão "Adicionar à bibliografia". Clique e geraremos automaticamente a citação bibliográfica do trabalho escolhido no estilo de citação de que você precisa: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

Você também pode baixar o texto completo da publicação científica em formato .pdf e ler o resumo do trabalho online se estiver presente nos metadados.

Veja as teses / dissertações das mais diversas áreas científicas e compile uma bibliografia correta.

1

Aznar, Erasun Jaime. "From rich to poor : contesting totalizing precarity in the domestic and care sector and the banking sector". Electronic Thesis or Diss., Université de Lille (2022-....), 2024. https://pepite-depot.univ-lille.fr/LIBRE/EDSESAM/2024/2024ULILA019.pdf.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette recherche analyse la précarité comme un concept clé pour comprendre les conditions de travail et les réalités sociales dans le capitalisme tardif, en se concentrant sur les secteurs du travail domestique et de soins, ainsi que sur le secteur bancaire en Espagne. Elle examine comment l'économie politique actuelle a engendré des expériences de précarité qui, bien qu'en expansion et de plus en plus intenses, varient entre ces secteurs. Elle explore également comment les différents groupes sociaux, soumis à des exigences productives distinctes, affrontent et contestent cette précarité. L'étude recueille les témoignages des travailleurs précarisés, en soulignant comment ils sont contraints d'assumer des responsabilités personnelles écrasantes face à une vulnérabilité socio-économique générée politiquement. La thèse met en parallèle les conditions des travailleurs domestiques et de soins - marquées par des salaires bas, une instabilité professionnelle et des emplois fragmentés - avec celles, plus régulées mais tout aussi précaires, du secteur bancaire, où les travailleurs sont confrontés à des stratégies d'entreprises visant à maximiser les profits via la réduction des coûts salariaux, l'automatisation et la restructuration. Grâce à une combinaison de théorie critique et de recherche empirique, l'étude s'appuie sur une analyse marxiste pour éclairer les expériences matérielles et subjectives de la précarité. Elle contribue également aux débats sur les contradictions du capitalisme, le travail et la reproduction sociale, en examinant si ces conditions précaires ouvrent des perspectives d'émancipation. En fin de compte, la recherche souligne que, bien que la précarité touche l'ensemble des travailleurs, elle est particulièrement aiguë dans les secteurs les plus vulnérables, tels que le travail domestique et de soins, où les emplois, malgré leur importance, sont dévalorisés. De plus, elle révèle comment les conditions précaires dans ces secteurs servent à soutenir l'exploitation dans les marchés concentrés, créant ainsi une hiérarchie de précarité soutenue politiquement et économiquement
This dissertation explores precarity as a central concept for understanding contemporary labor and social conditions in late capitalism, focusing on Spain's domestic and care sector and banking sector. It examines how the contemporary political economy has generated expanding and more intense, yet differing experiences of precarity across these sectors and explores how each social group, subjected to different productive requirements navigates and contests precarity. This research has aimed to empirically gather the experiences of precaritized workers, and highlights how workers are forced to bear overwhelming personal responsibilities in the face of politically generated socio economic vulnerability. The thesis contrasts the conditions of domestic and care workers, marked by low wages, job instability, and fragmented employment, with the more regulated and stable employment yet precarious experiences in banking, where workers face corporate strategies aimed at maximizing profit through labor cost reduction, automation, and restructuring. Through a combination of critical theory and empirical research, this study draws on Marxist analysis to shed light on the material and subjective experiences of precarity. It also contributes to broader discussions on capitalism's contradictions, labor, and social reproduction, exploring whether these precarious conditions offer space for emancipatory action. The research highlights that while precarity affects all workers, it is most acute in marginalized sectors like domestic and care work, where workers are undervalued despite being essential. This research also reveals how precarious conditions in low-wage sectors underpin exploitation in concentrated markets, creating a hierarchical structure of precarity that is politically and economically sustained
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
2

Laurent, Franck. "Les assistants sociaux au travail : la construction d'une sociologie du travail au quotidien". Lille 3, 2004. http://www.theses.fr/2004LIL30049.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette recherche vise à décrire et à analyser la réalité du travail des assistants sociaux dans différents contextes institutionnels où le passage des logiques de métier à celle de profession et de qualification à celle de compétence, amène ces professionnels à s'interroger sur leurs fondements professionnels. Il s'agit de mieux comprendre le travail des assistants sociaux dans ses interactions avec l'institution et l'usager. L'étude est centrée sur l'acte de travail compris en tant qu'ensemble d'activités et de tâches relevant du domaine de compétence attribué à l'assistant social. Il s'agit de l'observer à partir des pratiques et du discours selon un cadre théorique qui prend appui sur les travaux de sociologie du travail, des organisations et de l'éducation pour rendre réel le travail caché par un discours sur l'organisation. Les apports de E. C. Hughes, E. Friedson, E. Goffman ont permis de donner un cadre méthodologique à l'enquête
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
3

Gonon, Anne. "La position sociale des travailleurs journaliers au Japon". Paris, INALCO, 1991. http://www.theses.fr/1991INALA001.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
4

Mananga, Francisco. "Les conditions de travail dans le secteur social : approches juridiques d'un exercice professionnel bien particulier /". Paris : l'Harmattan, 2008. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb41381946t.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
5

Moco-Daijardin, Audrey. "Quand l'automédication devient une conduite dopante chez les travailleurs". Thesis, Université Côte d'Azur (ComUE), 2019. http://www.theses.fr/2019AZUR2027.

Texto completo da fonte
Resumo:
Le travail de notre recherche s’appuie sur la compréhension du lien entre l'automédication et la conduite dopante. En effet, nous comprenons que le processus de choix en matière de thérapie de soin pour soigner ses maux et prendre soin de sa santé peut être transformé à des fins d’amélioration ou de conservation de la performance des individus dans le cadre du travail. Notre recherche met l'accent sur les facteurs contextuels des conditions de travail, les facteurs individuels qui influencent la santé des individus au travail, la façon dont ils pratiquent l’automédication et comment tous ces éléments peuvent influer sur les comportements de consommation des individus au travail. Nous savons que le comportement de dopage est spécifié dans l'objectif à atteindre et l'obstacle auquel l'individu est confronté (Laure, 2000). En effet, nous pouvons noter d'une part qu'il existe plusieurs types de comportements de consommation et qu'ils ne sont pas tous addictifs. D'autre part, que l'automédication est une pratique de consommation commune et quotidienne qui se produit en fonction du contexte dans lequel les gens évoluent. En effet, il est observable dans de nombreux environnements, tels que : le sport, les études, le monde du travail. L'objectif de cette pratique peut varier, allant de la gestion de douleur au maintien du niveau de performance au travail (en réduisant le stress, la fatigue, etc.). Entre autres, la pratique d’automédication est mise en place pour gérer les problèmes de santé reconnus, identifiés et jugés bénins, en ayant recours de manière autonome à la consommation de produits. Dans le cas des situations de travail, nous supposons que lorsque les individus doivent faire face à des obstacles au travail, en ce sens, lorsque les individus sont confrontés à une situation de travail qui bloque temporairement leur propre bien-être, l'automédication est alors déviée en conduite dopante qui leur permet de gérer l'obstacle en consommant des produits. Nous supposons aussi que la conduite dopante peut être un régulateur de la situation de travail et de l'environnement auquel l'individu est confronté. Pour vérifier nos suppositions, à travers cette recherche, nous avons essayé de répondre à cette question : comment l'automédication peut-elle être détournée à des fins de conduite dopante ? Pour étudier cela de plus près, nous avons construit une méthodologie basée sur deux outils. En premier lieu, 17 entretiens avec des travailleurs, pour identifier et évaluer les éléments et mécanismes issus des conditions de travail et des comportements de consommation pouvant expliquer le comportement de consommation au travail et de surcroît la conduite dopante. Nos résultats nous ont permis de voir que la phase d’autodiagnostic prenait une part importante dans le comportement de consommation des individus. Ces premiers résultats nous ont alors aidés à créer un questionnaire en ligne auquel 219 participants ont répondu. Pour ce deuxième outil, nous avons utilisé l'analyse en réseau, en ayant recours au logiciel JASP 10.02 pour nous aider à visualiser et à comprendre le lien entre l'automédication et la conduite dopante. Les résultats de notre recherche indiquent en effet que des facteurs contextuels et individuels ont un impact sur l’état psychologique des individus au travail, les amenant à développer une consommation au travail. Nous avons aussi vu que la pratique d’automédication participe à la mise en place d’un comportement de consommation au travail
The work of our research is based on an understanding of the link between selfmedication and doping behaviour. Indeed, we understand that the process of choice in terms of treatment to treat diseases and take care of one's health can be transformed in order to improve or preserve the performance of individuals in the workplace. Our research focuses on the contextual factors of working conditions, the individual factors that influence the health of individuals at work, how they practice self-medication and how all of these factors can influence people's consumption behaviours at work. We know that doping behaviour is specified in the objective to be achieved and the obstacle faced by the individual (Laure, 2000). Indeed, we can note on one hand that there are several types of consumer behaviors and that they are not all addictive. On the other hand, that self-medication is a common and daily consumption practice that occurs according to the context in which people evolve. Indeed, it is observable in many environments, such as : sports, studies, the world of work. The goal of this practice can vary, ranging from pain management to maintaining performance levels at work, reducing stress, fatigue, etc. Among other things, the practice of self-medication is put in place to manage recognized, identified and considered benign health problems. By using the consumption of products independently. In the case of work situations, we assumed that when people face barriers to work, in that sense, when individuals are faced with a work situation, which temporarily blocks their own well-being. Self-medication is then diverted into a doping behavior, which allows them to manage the obstacle by consuming products. We also assumed that doping behaviour could be a regulator of the working situation and the environment facing the individual. To verify our assumptions, through this research, we have tried to answer this question: how can selfmedication be diverted for doping purposes? To study this more closely, we built a methodology based on two tools. First, 17 interviews with workers, to identify and evaluate the elements and mechanisms derived from working conditions and consumption behaviours, which may explain the consumption behaviour at work and, moreover, the doping. Our results allowed us to see that the self-diagnosis phase play an important role in the consumption behaviour of individuals. These initial results helped us create an online questionnaire to which 219 participants responded. For this second tool, we used network analysis, using JASP 10.02 software to help us visualize and understand the link between self-medication and doping behaviour. The results of our research indicate that contextual and individual factors have an impact on the psychological state of individuals at work, leading them to develop consumption at work. We have also seen that the practice of self-medication also contributes to the establishment of consumer behaviour at work
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
6

Pollak, Catherine. "Conditions de travail et transitions de fin de carrière : une comparaison européenne". Paris 1, 2011. http://www.theses.fr/2011PA010021.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette thèse étudie les effets de la qualité du travail sur le maintien en emploi et la participation sociale des seniors en Europe en s'appuyant sur les données de l'enquête SHARE. La comparaison européenne du bien-être au travail, appréhendé de façon multidimensionnelle et à l'aide d'analyses factorielles, montre que les pays où les taux d'emploi des seniors sont élevés sont aussi ceux où les travailleurs sont les plus satisfaits en termes de qualité du travail, alors qu'ils font face à davantage de limitations fonctionnelles. L 'hypothèse qui émerge de ce paradoxe est que de meilleures conditions de travail permettent aux travailleurs ayant des incapacités d être plus satisfaits et de se maintenir en emploi. Cette hypothèse est testée économétriquement par 1) une analyse longitudinale des transitions des seniors sur le marché du travail, et 2) une comparaison européenne de la propension pour les seniors à bénéficier de bonnes conditions de travail. Les résultats 1) confirment qu'au niveau individuel, les conditions de travail et la santé ont un effet incitatif important sur le maintien en emploi, et 2) révèlent une forte hétérogénéité européenne dans la compensation de l'effort et de la santé par des récompenses au travail, y compris pour les seniors ayant des incapacités. Enfin, la thèse examine l'effet des conditions de travail sur les activités productives des seniors au sens large (emploi, activités sociales, care). Les résultats permettent de déduire des recommandations de politiques publiques dans la mesure où ils indiquent que les conditions de travail et les aménagements de fin de carrière sont des leviers majeurs pour favoriser le vieillissement actif.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
7

FICHOU, ALAIN. "Le fonds pour l'amelioration des conditions de travail : ses retombees favorables sur la sante des travailleurs". Rennes 1, 1993. http://www.theses.fr/1993REN1M015.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
8

Allègre, Guillaume. "Les compléments de revenu en faveur des travailleurs pauvres : Revenu de solidarité active : évaluation ex ante d'une réforme". Paris, Institut d'études politiques, 2010. http://www.theses.fr/2010IEPP0081.

Texto completo da fonte
Resumo:
L’objectif de cette thèse est double : évaluer l’impact de la mise en place du revenu de solidarité active (RSA) et discuter des différentes méthodes d’évaluation ex ante des politiques socio-fiscales. La première partie se place dans une perspective comparative européenne. Nous questionnons la catégorie ‘travailleurs pauvres’ auxquels s’adresse explicitement la loi généralisant le RSA. Nous montrons les difficultés liées à la définition, à la mesure et à l’interprétation de la pauvreté laborieuse. Ensuite, nous estimons les déterminants individuels de la pauvreté laborieuse dans cinq pays européens et montrons qu’elle a un visage et des causes spécifiques dans chaque pays. Nous soulignons le dilemme des politiques redistributives. Nous montrons alors comment la réforme RSA s’inscrit dans les politiques en faveur des travailleurs pauvres et/ou à bas salaire. La seconde partie analyse l’apport des expérimentations sociales dans l’évaluation des incitations financières à l’emploi. Nous présentons les difficultés méthodologiques et tirons les leçons des expérimentations nord américaines avant d’évaluer le protocole d’expérimentation du RSA. La troisième partie est une évaluation de l’impact de la réforme s’appuyant sur un modèle de microsimulation. La prestation bénéficie majoritairement aux ménages les plus pauvres : environ 65% des dépenses de RSA activité sont perçues par les ménages des deux premiers déciles de niveau de vie. Enfin, nous estimons l’impact du RSA sur l’offre de travail. Sur l’ensemble de notre échantillon, le RSA détruit environ 12 000 emplois ; 21 000 emplois à temps-plein sont supprimés et 10 000 emplois à mi-temps sont créés
This thesis has two main objectives: to evaluate the Revenu de Solidarité Active (RSA) and to discuss the different ex ante evaluation methods concerning social transfer policies. The fist part uses a European comparative perspective. We question the category ‘working poor’, who are explicitly targeted by the law generalising the RSA. We show the difficulties in defining, measuring, and interpreting working poverty. Then, we estimate the individual determinants of working poverty in five European countries. We show that the face and the causes of working poverty have their specificities in each country. The relation between working poverty and tax and benefit systems are then analysed and we underline the dilemma of redistributive policies. We then show how the RSA interacts with social policies targeted to the low-wage and poor workers. The second part analyses the contribution of social experiments in the evaluation of financial incentives to work. We show that the field experimentation of financial incentives to work is subject to numerous methodological difficulties. We discuss the lessons of American experiments before evaluating the RSA experimental protocol. The third part is an evaluation of the impact of the reform using a microsimulation model. We find that 65% of the benefits are received by households from the two lowest deciles of standard of living. Finally, we estimate the impact of the RSA on labour supply. In our sample, RSA reduces employment by nearly 12 000; full-time employment is reduced by 21 000 and 10 000 part-time jobs are created
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
9

Estrada, Urroz Rosalina. "La condition ouvrière à Puebla (Mexique), 1940-1976 : (travail, consommation et luttes ouvrières)". Paris 8, 1992. http://www.theses.fr/1992PA080683.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette etude est centree sur deux secteurs de la classe ouvriere a puebla, le secteur textile et celui de la construction automobile. Les changements observables pendant ces annees ne suivent pas une trajectoire lineaire. De 1940 a 1950, les caracteristiques des installations industrielles ne connaissent guere de modification, raison pour laquelle les ouvriers doivent vaincre de nombreux obstacles afin de vendre leur force de travail, et ne percoivent que des faibles salaires. A partir de 1950, la modernosation textile commence a prendre corps; le processus de production sont transformes, ce qui entraine pour les ouvriers l'apparition de nouveux criteres de productivite. A partir de 1960 se dessine un nouveau panorama economique, avec l'arrivee a puebla d'entreprises faisant un usage intensif du capital. On assiste a la naissance d'une nouvelle classe ouvriere, ainsi qu'a la rupture de la transmission du metier d'ouvrier textile. Malgre ces bouleversements, les travailleurs conservent un ensemble de pratiques culturelles heritees des generations precedentes. Les luttes ouvrieres son canalisees par le syndicalisme officiel, qui se consolide a partir de 1950, et mene une action generalement defensive pour recuperer le pouvoir d'achat
This research is directived to two sector of the working class in puebla : the textil and automovil industries. During this years some changes took place in the working conditions : however this do not follow a lineal course ; from 1940 to 1950 the caracteristics of the factory instalations remain stable. The workers, on account of this live throw a series of obstacles for sealing their working force and they also have low salaries. Modernization of the textil industry began in 1950 and the productive proceses were transformed. The worrkers fasted new criteria of productivity and the reduction of the numbler or workers hired. Since 1960 another economic state could be seen because of the arrival of new factories with an intensive use of capital. In this atmosphere a new working class rises. Tendencies to a braking point of the transmission of the textil skills are seen. The workers remain having a series of cultural practicises inherited from past generations. The workers struggles for their reivindications take place within oficial unions, wich became force since 1950 and have limited their struggless to the recuperation of buying power
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
10

Nkuitchou, Nkouatchet Raoul. "Les enjeux sociaux du flux tendu dans le fast food : le cas de Quick". Evry-Val d'Essonne, 2004. http://www.theses.fr/2004EVRY0019.

Texto completo da fonte
Resumo:
Depuis les origines de la restauration rapide aux Etats-Unis, au début des années 1950, norme de consommation - caractérisée par une clientèle pressée et disposée à dépenser le moins possible pour manger -, et normes des produits et de production - des denrées rapidement périssables -, se répondent méthodiquement. La production s'y fait depuis toujours en juste à temps. Comment procéder autrement avec des produits à consommer immédiatement ? Mais le principe productif dominant dans le fast-food, qui est en fait une trouvaille empirique des acteurs de la branche d'activité, approfondit la matrice classique (Taylor/Ford) de rationalisation du travail et de la production. C'est le flux tendu, qui génère un travail essentiellement pauvre et contraignant pour la grande majorité des producteurs - très souvent jeunes - ; lesquels entrent dans les établissements et en sortent à un rythme effréné. D'où un taux de rotation (turn-over) phénoménal de la main-d'œuvre. Grâce à une étude que nous avons menée chez Quick, nous sommes parvenu à la thèse que deux conditions sont nécessaires à la viabilité du flux tendu dans le fast-food : 1/ Un turn-over élevé au point de constituer une ressource de gestion, dans la mesure où cela permet la seule présence dans les établissements des équipiers jeunes et dévoués, tels les ouvrières dans leur ruche chez les abeilles ; 2/ Une disponibilité structurelle de cette main-d'œuvre potentielle sur le marché du travail : les enseignes trouvent aisément et en permanence, de jeunes gens ayant besoin de participer déjà à la société salariale et de consommation
Since the start of fast food in the United States in the early 1950s, characterised by customers in a hurry wanting to spend the least possible amount on rapidly perishable food products to eat standardised products made with standard production processes, the latter have spread systematically. Fast food has always been produced just in time, how else could you proceed with food that is to be consumed straight away? But the production principle that dominates fast food, which is in fact a discovery made by the managers of that branch of activity, deepens the classic matrix (Taylor/Ford) of rationalisation of work and productions. It is the flux tendu process: this creates an essentially poor and limited job for the great majority of fast food workers, mostly young, who come and go from the sector at a crazy rate. Because of this there is a phenomenal turn-over in the work force. Thanks to a study we have done at Quick, we have concluded that there are two conditions necessary for flux tendu to work in fast food: 1/ A high turn-over to the point of this creating a distinctive management resource, allowing for the presence of only the most dedicated young employees in the sector, similar to worker bees in their hives. 2/ An availability of this potential labour force on the job market; companies can easily and consistently find young people needing to participate in the salary and consumer based society
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
11

Cessou-Butel, Arthur. "Le Gouvernement du travail informel à Ranchi (Jharkhand) : circulation des travailleurs et travailleuses pauvres et fixation des politiques sociales en Inde contemporaine". Thesis, Paris, EHESS, 2020. http://www.theses.fr/2020EHES0151.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette recherche interroge l’articulation de la libéralisation économique – et de la précarisation du travail qui l’a accompagnée – et le redéploiement de l’État indien à travers des programmes de redistribution ciblés. Le Jharkhand, État de l’est du pays créé en 2000 à partir des collines du sud du Bihar et Ranchi, sa capitale, permettent de saisir ces dynamiques dans un contexte particulier : celui d’une ville et d’un État en train de se faire. Je souhaite ainsi montrer comment les grandes transformations qui affectent l’économie et l’État en Inde s’inscrivent dans des contextes et des histoires régionales particulières qui façonnent les manières dont elles se traduisent. En partant des conséquences concrètes et quotidiennes de ces évolutions sur les pratiques et les répertoires de contestation des travailleurs et travailleuses du bâtiment, je veux analyser le gouvernement des pauvres tel qu’il est appliqué, négocié, et approprié. L’articulation des nouveaux régimes d’exploitation (qui repose sur une main d’œuvre informelle migrante) et de prise en charge (qui s’appuie sur des programmes ciblés sur les lieux d’émigration) est soulignée par les passages et relations entre administration, ONG, employeurs, et partis, mais aussi les revendications des ouvrières et ouvriers de Ranchi. C’est au croisement de ces différents groupes et par leurs interactions que s’opère ce déplacement de la régulation publique du travail depuis les rapports de production jusqu’aux besoins reproductifs des travailleurs et travailleuses pauvres. C’est aux politiques – entendu au sens le plus large – de ces derniers que je me suis intéressé pour montrer comment ces transformations reconfigurent les structures de domination tout en leur ouvrant de nouveaux espaces d’engagement
This thesis investigates the relations in India between economic liberalization – and increased labor insecurity that came with it – and the restructuring of the State through targeted welfare schemes. A focus on Jharkhand, a State created in 2000 from the Southern hills of Bihar and Ranchi, its capital, allows these dynamics to be grasped in a particular context : a State and a city in the making. This research shows how the great transformations affecting the Indian economy and State are embedded in a specific setting and a singular regional history which shape their outcomes. Looking at the concrete and daily consequences of theses evolutions on workers’ repertoires and strategies, I analyze the government of the poor as it is implemented, negotiated, and appropriated. The articulation of exploitation regimes (based on an informal migrant workforce) and welfare regimes (based policies targeting emigration sites) is brought to light by the circulations and relations between the administration, NGOs, employers, and parties, but also by Ranchi workers’ claims. It is at the intersection of these different groups and through their interactions that this shift in public regulation of labor shifts from the relations of production (and production sites) to the reproductive needs of the working poor (and their places of residence). The central focus on workers’ politics has allowed me to show how these transformations are restructuring relations of domination and oppression while opening new spaces for engagement
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
12

Lambert, Hamel Audrey. "Les pratiques des travailleuses de la petite enfance : conditions, relations interpersonnelles et aspects économiques du travail". Master's thesis, Université Laval, 2014. http://hdl.handle.net/20.500.11794/25625.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette recherche représente l’une des premières études du Québec qui donne la parole aux intervenantes de première ligne dans le domaine de l’éducation à l’enfance, les éducatrices et les responsables de service de garde (RSG). Il s’agit d’une étude menée par entrevues semi-structurées auprès de travailleuses de la petite enfance (N=18), qui se sont prononcées sur les différents aspects qui composent leur travail au quotidien. En toile de fond, la théorie de la structuration et celle de la modernité avancée de Giddens nous ont orientée tout au long de l’élaboration de ce mémoire. Également, trois concepts clés ont guidé l’analyse thématique : le rapport au travail (homo faber), le cadre social qui englobe celui-ci (homo sociologicus) et sa dimension instrumentale (homo oeconomicus) (Paugam, 2000). Ainsi, avec ce mémoire, nous espérons améliorer les connaissances qui permettraient de rehausser la qualité des services éducatifs octroyés aux enfants québécois, mais en passant d’abord par l’amélioration de la qualité de vie au travail des éducatrices et des RSG.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
13

Charles, Charlène. "Un travail social précaire ? Travail atypique et dégradation des conditions d'exercice dans le secteur socio-éducatif". Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2017. http://www.theses.fr/2017USPCC164.

Texto completo da fonte
Resumo:
Mon travail de thèse vise à saisir les conséquences d’un recours de plus en plus massif à des entreprises privées lucratives, comme les agences d’intérim, dans un secteur historiquement non lucratif, l’Aide Sociale à l’Enfance. Face à ces processus d’externalisation et de sous-traitance de l’action publique, la thèse propose une analyse conjointe des transformations de l’action sociale et des nouvelles formes d’emploi. Dans les foyers de l’enfance, l’embauche de personnel socio-éducatif moins formé, moins cher ou en contrats courts - CDD, intérimaires, auto-entrepreneurs, etc.-, soulève de nombreuses contradictions sur l’activité même du travail social consistant, pour une part, à limiter la précarité des bénéficiaires. À partir d’une enquête ethnographique de quatre années, comprenant des entretiens, allant du personnel socio-éducatif aux cadres et responsables de structures sociales, et des observations participantes en tant qu’éducatrice spécialisée dans deux foyers de l’enfance, cette recherche s’interroge donc sur le phénomène de précarisation qui touche de manière concomitante, mais non symétrique, les publics et les agents des services sociaux. À la croisée d’une sociologie du travail social, de l’emploi et des rapports sociaux, la thèse présente d’un côté les nouveaux modes de gestion de l’emploi qui s’enracinent dans un contexte plus général de reconfiguration de politiques sociales et de l’autre, une analyse du travail du social au prisme de l’emploi atypique
The purpose of my thesis is to assess the consequences of the rapidly expanding use of private companies, e.g. temporary employment agencies, in an area – child welfare – that hitherto had always been not-for-profit. Confronted with the externalisation and outsourcing of public services, the thesis proposes a joint analysis of the transformations of social work and the new forms of employment. In child welfare centres, the hiring of less-well-trained personnel on lower pay, or the recruitment of temp workers, freelancers or staff on short-term contracts, reveals a number of contradictions about the true nature of social work consisting, for one thing, in limiting the precarious situation of beneficiaries. Based on a four-year ethnographic survey comprising interviews with persons ranging from child welfare staff to managers and heads of social structures, combined with the observations made as a specialised child educator in two child welfare centres, this research examines the phenomenon of the casualization of employment affecting in tandem, but not symmetrically, both the children in need of support and social workers. At the crossroads of the sociology of social work, employment and social relations, the thesis presents, 1) the new ways of managing employment that are taking root as part of a general reconfiguration of social policies and 2), an analysis of the work of social services seen through the prism of the new forms of employment referred to above
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
14

Mananga, Francisco. "La dimension juridique des conditions du travail dans le secteur de l'intervention sociale". Lille 2, 2006. http://www.theses.fr/2006LIL20014.

Texto completo da fonte
Resumo:
Le Travail social, axé sur les rapports humains, implique l'élaboration d'une oeuvre utile et intellectuelle, regroupe une kyrielle de professions exerçant leurs activités dans des organismes privés et publics. Aborder en droit social les conditions de travail dans ce secteur et s'interroger sur l'adaptation des principes dudit droit aux acteurs sociaux est nécessaire. En effet, les spécificités du travail social, les particularités des usagers, l'application dérogatoire du droit du travail et les conditions dans lesquelles exercent certains acteurs sociaux. . . Appellent à des réflexions. Si le régime d'équivalence reste discutable, la législation sur les responsabilités serait une application adéquate, même si la protection juridique des acteurs sociaux reste hypothétique. C'est ainsi que cette étude interroge l'applicabilité du droit social à un secteur spécifique, dont certains de ses aspects relèveraient du droit commun, d'une législation spécifique mais non nécessairement dérogatoire
The social labor is an activity based on humans relations. This means that a useful and intellectual organization has to be set up. This sector includes many professions working in private associations and in public offices. Concerning the social law, it seems to be necessary to approach the question of the working conditions and to wonder about a possible adaptation of this law to the social workers. Indeed, the special features of the social work, the particularities of users, the derogatory applications of the working law and also the manner in which some social workers practise. . . Need to be considered. If the application of the equivalence hours is deeply questionable, the legislation upon the responsibilities seems to be of an appropriate application, in spite of the fact that legal protection of the social workers remains hypothetical. So this study aims to question the opportunity of applying the general principles of the social law in this sector but no necessary derogatory
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
15

Souza, Kodzo Nyamad de. "Les conditions des travailleurs togolais pendant la période coloniale allemande au Togo de 1884 à 1914". Metz, 1990. http://docnum.univ-lorraine.fr/public/UPV-M/Theses/1990/De_Souza.Kodzo_Nyamadi.LMZ908.pdf.

Texto completo da fonte
Resumo:
Notre travail porte sur la colonisation allemande au Togo de 1884 à 1914. Dans notre étude, nous avons analysé les conditions des travailleurs togolais pendant cette période et leur situation au cours de leur emploi. Nous avons mis l'accent en particulier sur les gens qui ont été recrutés pour porter les bagages aux autorités coloniales et au personnel du pouvoir colonial ; ceux qui ont été recrutés pour effectuer les travaux de construction de routes et des lignes de chemins de fer. Nous avons évoqué aussi les différentes méthodes que l'autorité coloniale installée dans le pays a employées pour mobiliser les gens au travail. Enfin, nous avons souligné les diverses réactions des togolais face à leur emploi incessant par l'administration coloniale
Our dissertation concerns the german colonisation in Togo from 1884 to 1914. We have treated the conditions of togoworkers during that periode and their working conditions. We have specially emphasized the people who are employed to take the affairs for the colonial authorities and other members of colonisation ; we have specially emphasized the people who are employed to build the roads and railways in the colony. We have also to speak about the different methods which the colonial authority in togo used to assemble the people to work. At the end, we have described the reactions of the people from Togo who are constantly confronted with work for colonial authority
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
16

Habersetzer, Thierry. "Analyse sociologique du sentiment de crise chez les travailleurs sociaux". Bordeaux 2, 2004. http://www.theses.fr/2004BOR21121.

Texto completo da fonte
Resumo:
À l'aube du XXIème siècle, les travailleurs sociaux confrontés à de véritables épreuves (changements sociaux, indécisions politiques, remise en cause par les usagers, fin d'un imaginaire de neutralité) perçoivent la société française et leur propre activité à travers un perpétuel sentiment de perte et de chute. Prenant appui sur une enquête de terrain à la fois qualitative et quantitative, sur la presse professionnelle et les différentes lectures sociologiques du travail social, la thèse stipule que la crise tant invoquée par les travailleurs sociaux eux-mêmes est plus imaginaire que réelle. Déjouant les pièges du conservatisme, ils fondent leur credo professionnel sur un principe d'espérance combinant recherche d'une vraie démocratie, anticapitalisme libéral, progressisme mesuré et foi dans la construction européenne. Héros tragiques et romanesques se vivant comme des Justes soumis à un véritable travail de Sisyphe, colonisés par les disciplines universitaires et dépendants de cadres administratifs et médicaux, peu engagés collectivement mais fortement indignés moralement, ils placent leur espoir dans le développement d'un individualisme moral prônant la réalisation de soi. Ils espèrent qu'ainsi leurs clients échapperont aux déterminismes sociaux et psychologiques et influenceront leur destinée. Plus bricoleurs que techniciens, plus moralistes qu'utopistes, les travailleurs sociaux vivent leur propre activité à travers le prisme d'une mauvaise conscience. Pour autant, il faut lire l'imaginaire de la crise non pas simplement comme une excuse, non pas uniquement comme une plainte, encore moins comme un avatar du travail social, mais bien comme une composante fondamentale et existentielle. Véritable mythe constitutif, le sentiment de crise permet aux travailleurs sociaux de mettre à distance les épreuves qu'ils rencontrent au sein des mutations sociales en cours et d'exister au sein des paradoxes multiples inhérents à leur propre activité
In the dawn of the 21st century, social workers confronted by formidable challenges (social changes, political indecisions, upheavals set into motion by factions, end of an imagined neutrality) perceived French society and their own work by means of a perpetual feeling of loss and falling down. Relying on an area survey that is at the same time qualitative and quantitative, on professional journals and on different sociological publications on social work, the thesis stipulates that the crisis so invoked by social workers themselves is more imagined than real. Downplaying the traps of conservatism, they base their professional credo on the principal of hope combining " a quest for a true democracy based on anti-capitalism and measured progressivism, as well as faith in the European construction ". Tragic and romantic heroes living as the " Good " who are subjected to a veritable " condemnation of Sisyphus ", colonized by university disciplines and dependent on administrative and medical frameworks that are collectively very little involved and yet tremendously morally indignant, they place their hope in the development of a " moral individualism " leaning towards " self-fulfillment of the individual ". They hope that in this way their client will escape social and psychological pressures and will influence their destiny. More tinkerers than technicians, more moralists that utopians, social workers live their own work-related activities by means of the prism of a bad conscience. That said, one must read the illusion of crisis not simply as an excuse, not uniquely as a complaint and even less as a guiding principal of social work, but more as a fundamental and existential element. A truly fortifying myth, the feeling of crisis permits social workers to distance themselves from the challenges that they encounter at the core of social mutations that are taking place and to exist in the core of multiple paradoxisms that are inherent in their own work
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
17

Poblete, Lorena. "De la gestion de l'autonomie : parcours de travailleurs autonomes argentins dans les années 90". Paris, EHESS, 2008. http://www.theses.fr/2008EHES0042.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette recherche a deux objectifs principaux. D'une part, il s'agit d'analyser la manière dont la catégorie travailleur autonome devient pendant les années 90 un outil privilégié de flexibilisation du marché de l'emploi. D'autre part, il s'agit d'analyser comment les travailleurs autonomes gèrent la précarité en emploi imposée par cette catégorie. En 1954, dans un contexte d'universalisation de droits sociaux, la catégorie travailleuse autonome a été créée pour étendre le droit à la retraite aux travailleurs indépendants. Cependant, contrairement aux salariés, ces travailleurs doivent assumer eux-mêmes le paiement de charges sociales, par conséquent, l'accès aux protections sociales dépend d'une insertion stable au marché du travail. En 1998, la catégorie « travailleur autonome» est redéfinie afin d'accueillir à d'autres types de travailleurs qui n'étant pas des salariés, ne sont pas non plus de travailleurs indépendants. Il s'agit de relations d'emploi hybrides, dans lesquelles la précarité qui résulte d'une inscription instable au marché du travail et du manque de protections sociales semble être la caractéristique principale. Pendant les années 90, l'utilisation irrégulière de cette catégorie va contribuer à la dérégulation du marché du travail. Le deuxième objectif de notre recherche est celui de comprendre la manière dont les « nouveaux» travailleurs autonomes gèrent l'instabilité en emploi et la déprotection sociale. Comprendre la structuration de parcours professionnels sert à l'analyse de la transformation de la représentation, du travail dans un marché du travail comme le marché argentin qui a vécu dans les dernières quinze ans un violent processus de mutation
This research has to main goals. On the one hand, I intend to discuss how the category of self-employed worker became a valuable tool for labour flexibilisation in the 90s due to its ability to create labour relationships that are more flexible than those set forth by the labour reform. On the other hand, I intend to discuss how self-employed workers cope with the precarious condition of their labour situation. Ln 1954, in a context in which social rights were becoming universal, the category of self-employed worker was created in order to extend the right to retirement to self-employed workers. However, in contrast to salaried staff, they must pay for their own social security and pension funds, thus their social protection depends on their stability in the labour market. In 1998, the category of "self-employed worker" was expanded to include other kinds of workers that were neither salaried staff nor self-employed workers. These are hybrid labour relationships mainly characterized by precariousness, which results from labour instability and lack of social protection. In the 90s, especially after 1998, the excessive and irregular use of this category caused a substantive deregulation of the labour market. Therefore, the second goal of our research is to understand how these "new" self-employed workers cope with social instability and lack of protection. By understanding how careers are structured we can comprehend the transformation of work representation in a labour market such as the Argentine one, which has undergone a dramatic changing process in the last 15 years
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
18

Puygrenier, Lucas. "Les gens de trop : gouvernement des populations et mise au travail sur l’île de Malte". Electronic Thesis or Diss., Paris, Institut d'études politiques, 2024. http://www.theses.fr/2024IEPP0001.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette thèse porte sur les groupes de population dont la présence sur le territoire est réputée être malvenue et « de trop ». Elle explore les actions étatiques que cette croyance induit. À Malte, pays le plus densément peuplé de l’Union européenne, l’affirmation selon laquelle la population excèderait les capacités productives de l’île est ancienne. Les lignes de partage entre les présences jugées légitimes et celles déclarées « de trop » ne cessent toutefois de se déplacer et de se réinventer. La thèse soutient qu’elles le font selon une compréhension changeante des « besoins » de l’économie et du rôle que l’État doit jouer dans les mondes productifs locaux. Cette recherche explore ainsi les évaluations concurrentes de l’utilité des populations dans le contexte d’un capitalisme en mutation. À partir d’entretiens, d’observation et d’archives, elle met en lumière les différentes solutions que les gouvernants de Malte opposent au « surplus humain » qu’ils croient déceler sur le territoire. Des programmes d’émigration pour les pauvres maltais du 20ème siècle aux expulsions d’exilés aujourd’hui, celles-ci se déclinent d’abord en des tentatives de soustraction de populations. Depuis peu, les autorités locales cherchent également à réaliser l’addition de populations nouvelles, destinées à rester distinctes de la communauté politique locale : la généralisation d’un salariat étranger et la mise au travail des exilés relèvent de cette ambition. De telles opérations de gouvernement échouent néanmoins en partie. C’est précisément de cet écart entre la société telle qu’elle est et la communauté telle que les autorités la voudraient que surgissent, inlassablement, les gens « de trop »
This research is about population groups whose presence is thought to be “redundant” and undesirable and the state actions such a belief induced. In Malta, the most densely populated country in the European Union, the claim that the local population would exceed the productive capacity of the island is ancient. Yet, the lines between the human presences that are deemed to be legitimate and those considered to be “redundant” are continuously shifting. In this dissertation, I argue that these dynamics take their roots in the changing understandings of the “needs” of the economy and of the role the state is expected to play in the management of production.This contribution hence explores actors’ competitive evaluations of the usefulness of populations on the island, in the context of the rapid transformations of local capitalism. Through interviews, observation, and archival analysis, it highlights the various solutions governing authorities invent to cope with the “human surplus” they think to detect within the country. From the emigration programs destined for the Maltese poor in the 20th century, to today’s deportation of persons in exile, the state’s undertaking aims first at achieving the subtraction of populations. Recently, local authorities have also proceeded to the addition of new populations meant to remain separated from the local political community: the growing size of foreign labor on the island and the incentives for persons in exile to work are both part of this late endeavor. Such governmental operations, however, remained unachieved. It is precisely from the gap between society as it is, and the community as political authorities believe it should be, that “redundant” people are doomed to continuously reappear
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
19

Leleux, Marc. "Condition et attitudes sociales et politiques des sans-travail et des travailleurs précaires dans le département du Nord de 1848-2002". Lille 3, 2006. http://www.theses.fr/2006LIL30043.

Texto completo da fonte
Resumo:
La question du rapport au travail occupe une place centrale dans la construction de la société salariale. Elle met en relation trois acteurs aux intérêts parfois contradictoires : les salariés, les employeurs mais également les pouvoirs publics, pour lesquels elle est une préoccupation constante. En permanente évolution, ce rapport au travail semble cependant figé dans une dimension précaire qui apparaît souvent comme un moyen de contrôle accru sur les salariés et se nourrit d'une opposition proclamée entre droit du travail et droit au travail. Dans un département à dominante industrielle comme le Nord, cette dimension précaire est particulièrement marquée. Aussi offre-t-il un terrain propice au sujet, tant dans ses implications sociales que politiques
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
20

Touré, Khadija. "Enfants, jeunes travailleurs dans la rue et insertion sociale a abidjan". Paris, EHESS, 1997. http://www.theses.fr/1997EHES0102.

Texto completo da fonte
Resumo:
Issue de l'evolution de la societe ivoirienne, cette categorie sociale ne peut etre apprehendee en dehors du contexte globale d'une urbanisation acceleree que connait la cote d'ivoire de meme que de nombreux autres pays africains. Cela se traduit par une explosion demographique dont la caracteristique principale est la jeunesse de la population. Les consequences d'une telle situation sont multiples : difficulte de scolarisation, acces difficile a l'emploi moderne, pauperisation croissante d'une frange importante d'urbains. C'est dans un tel contexte sociologique qu'emerge dans la capitale, une jeunesse marginalisee ou defavorisee, a l'avenir incertain. Cette etude s'articule autour de trois points : - le premier point expose les raisons inherentes au developpement de cette pratique sociale. En dehors de quelques analphabetes, les enquetes sont descolarises pour la plupart ou ont suivi l'enseignement coranique et n'ont par consequent aucune qualification pour pretendre a un emploi moderne. L'obstacle financier a la poursuite des etudes se ressent au niveau d'autre mode de socialisation tel que l'apprentissage d'un metier. Ce qui explique l'engouement des jeunes pour les petits de rue d'autant plus qu'ils doivent assurer leur survie quotidienne et parfois celle de leur famille. - le deuxieme point tente d'explorer le monde de la rue a travers le mode d'organisation de ce milieu de vie, les types de sociabilite qui y regnent, les conflits. La lutte pour l'espace de travail, le territoire est l'enjeu principal autour duquel se noue les formes de sociabilite nee de la rue ou qui y ont ete transposees. - le troisieme point evoque, les tentatives d'insertion professionnelle des jeunes et les opportunites qui se presentent a eux : projets inities par les organisations non gouvernementales, les organismes internationaux, en collaboration avec l'etat, proposition d'emploi par un "bon client" rencontre dans la rue etc. Les strategies personnelles pour quitter la rue reposent sur la constitution d'une epargne qui permettrait d'obtenir un fonds de commerce pour demarrer une nouvelle activite, de passer le permis de conduire pour devenir chauffeur etc. Mais elles se heurtent a l'incontournable necessite de survie personnelle ou familiale
This study was born of observing the streets of abidjan where an ever growing number of children and young people go about varied trade activities. This group, as a social category, can only be understood in the global context of the process of accelerated urbanisation which the ivory coast and other african countries is experiencing today. The consequences of this situation are many : problems in access to schooling and to a modern job, growing pauperisation of an important segment of the urban population. Using the methods of the questionnaire, panels, life stories and inquiries, we took as our sample, between 1992 and 1995, 80 persons employed as shoeshiners, as merchants selling newspapers or kleenex or keeping custudy over automobiles. We also questionned a dozen former street young now involved in professional training. The results of our investigation can be summarized under three topics: the first exposes the reasons for this social practice. While few are in fact illiterate, most of the children have left school or only went to the coranic school and thus have no qualification for a modern job. Secondly we explore the realm of the street : its organisation, types of sociability and conflicts. Here, the struggle for room in which to work: is at stake and constitutes the chief reason for sociability in the street. How do these persons see themselves ? how are they perceived by the society ? finally, we treat the young people's efforts for professional insertion and the opportunities they have : projects launched by non-governmental organisations and by international organisations working both with the state. Personal strategies to get out of the street are based on saving money to take over a business or to get a new activity started. However, these strategies come into conflict with the dire necessity of personal and family survival
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
21

Ting-Sheng, Lin. "Le régime de travail en Chine : enquêtes dans des usines taiwanaises en Chine côtière". Paris, EHESS, 2002. http://www.theses.fr/2002EHES0061.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette thèse est une analyse sociologique des migrants employés dans les usines à capitaux étrangers, en l'occurrence taiwanais, implantées dans les provinces de la façade maritime chinoise. Elle repose sur des enquêtes de terrain effectuées en Chine entre 1996 et 1999 dans la province de Guangdong et dans celle du Jiangsu, auprès d'employés d'entreprises taiwanaises. L'analyse se focalise sur les ouvriers migrants originaires de l'intérieur (Hunan, Sichuan et Jiangxi essentiellement) : les raisons de leur migration, leur statut dans les régions côtières, les modalités de leur mise au travail, l'examen de leur conscience sociale. Les dispositifs de régulation des activités productives et des interactions à l'œuvre dans le cadre du processus de travail et hors du travail sont étudiés à partir des éléments spécifiques du monde chinois : la nature et le mécanisme des " relations " (guangxi) dans la société chinoise, les fonctions à la fois centrifuges et centripètes des réseaux interpersonnels qui structurent les ouvriers migrants, leur " mentalité traditionnelle ". En tenant compte de tous ces facteurs spécifiques, déterminant pour le fonctionnement de la société chinoise, et à l'aide partial de certaines théories sociologiques, l'étude mesure l'ampleur des conflits et des pratiques d'exclusion qui fragmentent les ouvriers migrants. Elle se veut également une critique du rôle de l'Etat " développeur "
This thesis is a sociological analysis of the migrant workers employed in the foreign capital factories, in the case of Taiwanese capital, established in the provinces of the Chinese maritime frontage. This work bases on field researches carried out in China between 1996 and 1999 in the provinces of Guangdong and Jiangsu. The analysis is focused on the migrant workers, natives of the interior provinces (Hunan, Sichuan and Jiangxi primarily): their motivations of migration, their status in the coastal areas, the ways they are finding these jobs, their social conscience. The apparatus of regulations of the productive activities, and the interactions within the framework in and out the process if work are studied from the specific elements of the Chinese world: the nature and the mechanism of the “relations” (guangxi) in the Chinese society, the function of the interpersonal networks which structure the universe of the migrant workers, simultaneously centrifugal and centripetal, their “traditional mentality”. By taking account of all these specific factors, decisives for the functioning of the Chinese society, and with the partial assistance of some sociological theories, this study measures the scale of conflicts and the practices of exclusion which devise the migrant workers
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
22

Sagnard-Haddaoui, Nadine. "La nouvelle condition ouvrière : de l'extension des modes de domination patronale aux nouvelles formes de résistances ouvrières : entre fuite, zèle et résignation". Université Marc Bloch (Strasbourg) (1971-2008), 2004. http://www.theses.fr/2004STR20073.

Texto completo da fonte
Resumo:
Notre réflexion sur l'évolution de la condition ouvrière montre le renforcement des modes de domination patronale dans les entreprises modernisées par l'extension du contrôle social qui s'y opère sur les agents, et ainsi la perte du relatif équilibre des rapports de force entre le pouvoir dominant du patronat et les salariés, comme au temps du compromis fordiste. Les réorganisations économiques, techniques et sociales, suite aux crise des années soixante-dix, sont à l'origine du démantèlement des collectifs ouvriers, de leur désolidarisation et de l'affaiblissement de l'audience syndicale. L'entreprise moderne a perdu sa fonction intégrative en précarisant le salariat, le remplaçant au gré de la conjoncture économique. Depuis, on assiste à un renversement du rapport de force en faveur du patronat. Les formes traditionnelles de la résistance ouvrière sont mises à mal par les nouveaux modes de gestion où le contrôle social est omnipotent. En réaction au renforcement du contrôle patronal sont apparues de nouvelles manifestations d'insurrections ouvrières : Plus défensives qu'offensives, plus clandestines et surtout plus individuelles que collectives. Il reste aux salariés de la précarité, redoutant l'exclusion sociale, d'infimes espaces de liberté dont les moins résignés se saisissent. Ces zones, peu ou mal contrôlées par l'encadrement, représentent des outils de reconquête de l'estime de soi perdue dans ces établissements où les enjeux économiques prédominent sur le sort des hommes
Our essay on the changes in the condition of workers shows management of stronger type in "modernized" firms where workers are more closely controlled, hence entering the disappearance of the relative balance between managers' domination and the labour force, as at the time of the "Fordist compromise". The economic, technological, and social reorganization following the crisis of the 1970s resulted in workers' collectives being dismantled, in class solidarity vanishing, and in unions getting weaker. The "modern" firm has lost its integrative function by making jobs temporary and replacing them according to economic circumstances. Since then, the new balance has been favourable to managers. The traditional forms of workers' resistance have been harmed by the new management method where social control is omnipotent. To counteract the reinforcement of managers' control, new forms of rebellion have appeared : there are defensive rather than offensive, secret, and above all individual rather than collective. Temporary wage-earners, fearing social exclusion, have very little liberty left; the least resigned of them try to make the most of it. This movement is hardly controlled by the management and is a tool for reconquering the self-esteem that was lost in such firms where economic stakes outclass people's lot
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
23

Guillaume, Habersack Alice. "Les travailleurs étrangers à Heidelberg pendant la Seconde Guerre mondiale". Paris 4, 2008. http://www.theses.fr/2008PA040048.

Texto completo da fonte
Resumo:
Plus de neuf millions d'étrangers sont employés en Allemagne pendant la Seconde Guerre mondiale. Parmi ces ouvriers, venus de toute l'Europe, se trouvent des travailleurs volontaires, des prisonniers de guerre mais aussi des civils, femmes, enfants et vieillards, qui sont déportés de force pour travailler et soutenir l'économie de guerre du Reich. A Heidelberg, comme partout ailleurs en Allemagne, les travailleurs étrangers sont très présents pendant la guerre. Cette étude montre le caractère indispensable de leur présence dans bien des secteurs, et de quelle manière leurs postes de travail, leurs conditions de vie (salaire, logement, nourriture, vêtements) dépendent essentiellement des prescriptions nazies relatives à leur "race". Le travail, mais aussi la faim, les conditions d'hygiène, les mauvais traitements, les maladies, la vie quotidienne et la résistance occupent une place centrale dans cette étude qui a pour but de combler un vide dans la recherche française, jusqu’alors plutôt spécialisée dans l'étude des prisonniers de guerre et STO français. Cet ouvrage se fonde essentiellement sur des sources archivistiques inédites des archives municipales d'Heidelberg, ainsi que sur les témoignages d'ex-déportés civils de l’est de la France, qui, par leurs récits, nous permettent d’appréhender le quotidien de quelques-uns de ces millions d’étrangers
Over nine million foreign workers were employed in Nazi Germany during the Second World War. Among those workers from all over Europe, there were volonteers, prisoners of war, but also civilians, women, children and old people who had been forcibly deported to work and support the Third Reich's economy. In Heidelberg as well as averywhere else in Germany, foreign workers were very present during the war. This study shows how indipensable their presence was in so many sectors, and in which way their working stations and conditions of life (salary, accomodation, nutrition, clothing) depended essentially on the Nazi prescriptions related to their "race". Work, as well as starvation, Hygiene conditions, ill-treatment, illness, daily life and resistance take a major place in this study whose object is to fill up a gap in French research which so far has rather specialized in studies about French POW's ans STO. The present work is essentially based on unpublished sources of Heidelberg's municipal record office as well as on testimonies of former deported civilians from Eastern France who allow us to comprehend the daily life of some of these millions of foreigners
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
24

Diallo, Mamadou Yaya. "Les interactions sociales dans le milieu du travail : évidence du terrain". Master's thesis, Université Laval, 2016. http://hdl.handle.net/20.500.11794/26946.

Texto completo da fonte
Resumo:
L'objectif de ce mémoire est d'évaluer l'influence des amis sur la productivité des individus à partir de données d'une entreprise de reboisement. La productivité de chaque employé est observée et correspond au nombre d'arbres plantés par jour. Ces données sont appariées avec des informations au réseau d'amitié des employés. Nous avons utilisé un modèle linéaire en moyenne pour estimer les effets de pairs. Nous trouvons une influence positive des amis. Tout choc sur la productivité est amplifié entre 1 et 2.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
25

Gros, Julien. "Des classes populaires à la lisière du salariat : une analyse des bûcherons entre emploi, marché et stratification sociale". Paris, EHESS, 2015. http://www.theses.fr/2015EHES0103.

Texto completo da fonte
Resumo:
Alors que l'essentiel de la main-d'œuvre ouvrière a été intégrée au salariat au cours du 20e siècle, les bûcherons en sont comme restés à la marge : aujourd'hui, en France, un bûcheron est le plus souvent salarié à la tâche ou entrepreneur de travaux forestiers. Le bûcheronnage soulève ainsi une tension : c'est un travail manuel et subalterne mais il est exercé en dehors du modèle salarial. Il s'agit ici d'envisager sous quelles modalités un tel marché du travail indépendant peut offrir à des hommes issus des classes populaires la perspective d'une place stabilisée dans le monde du travail. A cette fin, la thèse conduit une analyse conjointe et localisée des formes d'emploi, des mécanismes de marché et des rapports de classe et ce, du point de vue des entreprises et des travailleurs. Cette recherche s'appuie sur des traitements quantitatifs et qualitatifs de données issues d'une enquête de terrain menée durant six ans dans une région rurale française. Elle offre également l'occasion de réfléchir aux conditions de l'exploitation quantitative d'un matériau ethnographique. La thèse dégage les conditions d'un recours aux différentes formes de sous-traitance et met en évidence le rôle du capital d'autochtonie dans la segmentation du marché du travail forestier: les travaux les plus durs sont délocalisés via l'importation de main-d'œuvre, ce qui permet à certains bûcherons indépendants d'atteindre des positions économiquement stables malgré l'insécurité de leur statut. Elle examine les effets de la distance au salariat dans les trajectoires d'hommes issus des fractions stabilisées des classes populaires : le bûcheronnage à son compte permet de valoriser professionnellement des ressources distinctives quand l'emploi local offre peu de perspectives d'ascension. Ainsi, la thèse montre l'intérêt qu'il y a à considérer ces effets comme le résultat croisé de mécanismes de marché et d'enjeux de définition des statuts sociaux dans un espace social localisé
Whereas most workers became salaried during the 20th century, lumberjacks have stayed on the margins of the wage system: in France, today, a lumberjack is usually a self-employed or piece-worker. The activity of lumberjacks thus highlights a theoretical tension: it is a manual job but it is practiced outside of the wage model. The goal of my thesis is to determine the conditions under which such a self-employed sector of the labor market can offer stability to working-class men in the working world. To this end, I conducted a localized analysis of forms of employment, market mechanisms and class relations from the point of view of both employers and workers. This research is based on quantitative and qualitative analyses of data collected during a six-year long fieldwork in a French rural region. This mixed-method strategy offers an opportunity to reflect on the possibility of the quantitative analysis of ethnographic material. The thesis identifies the various forms of subcontracting and highlights the role of the "capital of autochtony" (capital d'autochtonie) in the segmentation of the labor market: the hardest work is outsourced via the import of (often foreign) workers, allowing some independent lumberjacks to achieve economically stable positions despite the insecurity of their status. This research examines the effects of the distance from the wage system on the social trajectories of working-class men: being a self-employed lumberjack enables them to capitalize on distinctive resources at a time when the local labor market offers little prospect of upward mobility. Thus, I show the interest there is to consider these effects as a result of market mechanisms as well as class relations in a localized social space
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
26

Bauvet, Sébastien. "L'emploi de l'insécurité : fonctions sociales et expériences professionnelles des travailleurs de la sécurité privée en France". Paris, EHESS, 2015. http://www.theses.fr/2015EHES0085.

Texto completo da fonte
Resumo:
S'attachant à l'analyse conjointe des évolutions sécuritaires et de la précarisation du travail et de l'emploi, cette thèse étudie un groupe professionnel de plus en plus visible mais encore méconnu : les travailleurs de Ia sécurité privée. En explorant la construction symbolique et matérielle du groupe, elle montre un paradoxe entre montée en puissance du secteur d'activité et faible reconnaissance des salarié. E. S. Celui-ci s'explique par l'origine dégradée de ce type de postes, et les conséquences d'une externalisation qui ménage le profit économique et social des employeurs et des donneurs d'ordres au détriment de la stabilité de l'emploi et de le valorisation du travail. On constate aussi que le recrutement repose essentiellement sur l'orientation par défaut et l'urgence d'emploi. L'expérience de rupture préalable et les conditions d'« insécurité sociale » nourrissent ici une disposition à assumer de fortes responsabilités et faire face à l'« insécurité civile » : c'est un aspect essentiel du sens de l'emploi de l'insécurité. Recrutant dans les catégories fragilisées de la société (en termes d'origines sociales et/ou ethno-nationales), le groupe demeure peu enclin à former des collectifs de travail. La lutte contre l'incertitude et la recherche de reconnaissance s'effectuent aux marges de l'idéologie sécuritaire, par la mobilisation de ressources acquises dans des instances professionnelles ou d'apprentissage précédentes. Ainsi, la plasticité du groupe des travailleurs de la sécurité privée dans la manière d'assurer ses fonctions s'accorde aux facettes implicites du durcissement des sociétés de contrôle
Focusing on the joint analysis of security trends and the casualization of labor and employment, this thesis studies an increasingly visible but yet still little known professional group: private security workers. In exploring the symbolic and material construction of the group, it shows a paradox between rising power of the sector and the lack of recognition of employees. This is explained by the poor public perception of this type of position, and the consequences of outsourcing to maximize the economic and social benefit for employers and contractors to the detriment of job security and the valorization of the work of employees. There is also evidence that recruitment is essentially based on default orientation and the urgency of securing work. The prior experience of social ruptures and the conditions of "social insecurity" here feed a disposition to accept great responsibilities and to face "civil insecurity" : this is an essential aspect of the meaning of working in insecurity. Recruiting in the vulnerable categories of society (in terms of social and/or ethno-national background), the group does not tend to form workers' collectives. The struggle against uncertainty and the search for recognition occurs at the margins of the security ideology, through the mobilization of resources acquired in previous employment or education. Thus, the plasticity of the manner in which the private security workers' group handles its functions corresponds to the implicit features of the intensification of societies of control
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
27

Cavagnoud, Robin. "LES ADOLESCENTS TRAVAILLEURS DE LIMA ENTRE ÉCOLE ET STRATÉGIES DE SURVIE". Phd thesis, Paris 3, 2008. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00628272.

Texto completo da fonte
Resumo:
Le travail des adolescents dans le cadre des stratégies familiales est un phénomène incontournable de la société péruvienne contemporaine et met en lumière trois espaces sociaux fondamentaux : la famille, le travail et l'école. Dans la métropole de Lima/Callao, les interactions des adolescents travailleurs entre ces pôles de socialisation offrent une pléiade de questionnements et en particulier celui de leurs trajectoires scolaires. Cette thèse analyse le processus de déscolarisation qui touche une partie des adolescents travailleurs de Lima. Elle se base sur une enquête de terrain approfondie qui a permis d'explorer l'hétérogénéité et la complexité de ce fait social dévoilant des situations quotidiennes allant de la précarité à la survie.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
28

Beaulieu, Valérie. "Les conditions de travail et la protection sociale des travailleurs vulnérables : le cas des responsables d'un service de garde en milieu familial". Thesis, Université Laval, 2011. http://www.theses.ulaval.ca/2011/28522/28522.pdf.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
29

Kornig, Cathel. "La fidélisation des intérimaires permanents : une stabiblité négociée". Paris, EHESS, 2003. http://www.theses.fr/2003EHES0070.

Texto completo da fonte
Resumo:
Le travail temporaire est apparu en France dans les années 1950 et s'est développé ensuite de façon exponentielle. Depuis son ancrage dans le paysage français, ce type d'emploi est présenté comme le paroxysme de la précarité. Les intérimaires cumulent instabilité de l'emploi, du travail et de la relation à l'employeur. Pourtant, 20 % de la population intérimaire souhaite momentanément rester dans l'intérim. Pourquoi cette minorité choisirait-elle la précarité ? L'analyse de l'interaction entre les stratégies des entreprises d'intérim et les conditions de travail des intérimaires met en évidence une gestion différenciée de la main d'œuvre intérimaire. Deux types coexistent : l'intérim de masse et l'intérim individualisé. Les intérêts des entreprises et des intérimaires permanents conditionnent une relation particulière d'emploi qui permet d'expliquer ce choix de l'intérim et de reconsidérer le lien jusqu'alors établi entre précarité de l'emploi et contrat à durée déterminée
Temporary work appeared in France in the 1950s and developed in an exponential manner. In its establishment in a French setting, this type of employment is characterized as the 'epitime of precariousness'. 'Temporary' workers compound instability with relation to work, to career and to employer. However, 20 % of temporary employees wish to remain in temporary employment. Why does this minority choose precariousness ? The analysis of the interaction between the strategies of employers and the working conditions of temporary employees highlights a differential management of interim employees. Two types coexist : mass intern employees and individualized interim employees. The interests of companies and permanent temporary employees forge a particular employment relationship which makes it possible to explain this choice by the interim employee and to reconsider the bond hitherto established between precariousness of employment and short term contracts
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
30

Remillet, Gilles. "Le travail dans une fonderie gardoise : une étude d'anthropologie filmique". Paris 10, 2006. http://www.theses.fr/2006PA100052.

Texto completo da fonte
Resumo:
L'enquête d'anthropologie filmique (2000-2002) avait pour but l'étude de processus de coopération ouvrière dans une fonderie d'acier gardoise, Tamaris Industries. En tant que principal instrument de recherche, le film a permis de rendre compte, non seulement des processus matériels, mais également des règles, normes et valeurs qui sous-tendaient les actions des hommes au travail. La combinaison entre trois fils conducteurs élémentaires - l'objet, l'agent, le lieu - associés à différentes mises en scène a permis d'appréhender les formes sensibles de la coopération dans le travail ainsi que des indices relatifs aux normes régissant les relations ouvrières. En d'autres termes, l'analyse filmique invite à penser l'indissociabilité des pratiques et des normes ouvrières. Le film en quatre parties, Ouvriers de Tamaris (2006), a été réalisé dans les principaux ateliers de l'usine
Filmic anthropological investigation (2000-2002) was aimed to the study of process of worker cooperation in a steel foundry in the gard, “Tamaris indsutries”. As a main tool of research, the film has allowed to account, not only for the matérial processes, but also for the rules, norms and values that underlain man at work actions. The combinaison betwen three elementary clues – the objet, the agent, the place – associated to different settings permitted to apprehend the sensible forms of cooperation at work as well as the indications connected with the norms ruling working relations. In other words, film analyse invite to think the indissociability of practices and working norms. The film in four parts, Tamaris' workers (2006) was produced in the main factory workrooms
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
31

Jung, Thomas. "L'identité professionnelle des chargés de maintien du Cap Emploi. Les conditions du maintien en emploi des "travailleurs handicapés" en France". Electronic Thesis or Diss., Université Clermont Auvergne (2021-...), 2024. http://www.theses.fr/2024UCFA0095.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette recherche doctorale, inscrite dans une perspective interactionniste, entend étudier les conditions du maintien en emploi des « travailleurs handicapés » en « milieu ordinaire ». En France, ces derniers et leurs employeurs peuvent effectivement bénéficier d'un accompagnement institutionnel coordonné par les chargés de maintien du réseau Cap Emploi. Cet accompagnement consiste à mettre en œuvre des aménagements raisonnables qui puissent concourir au maintien en emploi de « travailleurs handicapés » disposant de restrictions d'aptitudes. Les entretiens et observations menés au cours de cette recherche permettent de qualifier l'identité professionnelle des chargés de maintien de façon à démontrer les conditions d'application d'un référentiel sectoriel singulier censé décliner une perception socio-environnementale du handicap et de la compensation de celui-ci. Tout d'abord, les chargés de maintien présentent des formes identitaires structurées par la définition de leur mandat que tentent de leur appliquer deux institutions aux intérêts divergents : l'AGEFIPH et CHEOPS. Pourtant, malgré des attributions concurrentes de « référents de parcours » et d'« analystes du travail », les chargés de maintien sont surtout attachés à une éthique du care. À ce titre, ces derniers se positionnent dans leurs accompagnements comme des initiés, à l'interface entre les besoins exprimés par les « travailleurs handicapés » et leurs employeurs. Ces professionnels du Cap Emploi sont alors en mesure de créer les conditions d'un ordre négocié permettant d'orienter les interactions entre employeurs, « travailleurs handicapés », médecins du travail et les fonds d'insertion sur ce qui constitue le caractère raisonnable des aménagements à mettre en œuvre et à subventionner. Cet ordre négocié témoigne pourtant des enjeux de pouvoir au sein des entreprises. Devenir « travailleur handicapé » et voir son poste aménagé à ce titre, illustre surtout de quelle façon les salariés qui présentent une problématique de santé en cours d'emploi doivent composer avec la stigmatisation systémique qui accompagne cette transition identitaire
The aim of this interactionist doctoral research project is to study the job retention conditions of "disabled workers" in an "ordinary environment". In France, disabled workers and their employers can benefit from institutional support coordinated by the job retention officer of the Cap Emploi network. This support consists of making reasonable accomodation to help "disabled workers" with medical restriction in work. The interviews and observations conducted in this research make it possible to qualify the professional identity of the people in charge of job retention so as to demonstrate the conditions of application of a sectoral reference supposed to describe a socio-environmental perception of disability and compensation. First of all, those job retention officer have identities structured by the definition of their mandate that two institutions with diverging interests are trying to apply to them : AGEFIPH and CHEOPS. However, despite their competing roles as "project coordinator" and "work analysts", this job retention officer are above all committed to an ethic of care. As such, they position themselves as insiders at the interface between the needs expressed by "disabled workers" and their employers. These Cap Emploi professionals are therefore able to create the conditions for a negotiated order to guide interactions between employers / "disabled workers", occupational physicians and integration funds on what constitutes the reasonable nature of the adjustments to be implemented and subsidised. However, this negotiated order reflects the power stakes within companies. Becoming a "disabled worker" and having one's workstation adapted in this way illustrates above all how employees who develop a health problem during the course of their employment have to deal with the systemic stigmatisation that accompanies this transition in identity
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
32

Martine, Julien. "La gestion des travailleurs seniors dans les économies matures : une étude approfondie des pratiques développées par les entreprises japonaises". Pau, 2011. http://www.theses.fr/2011PAUU2002.

Texto completo da fonte
Resumo:
Le maintien en emploi des travailleurs seniors s’impose comme un défi majeur pour les entreprises, dans les pays développés accusant un vieillissement démographique. Ceci conduit, d’une part, à s’interroger sur les pratiques de gestion favorables au maintien en activité de cette catégorie d’employés et, d’autre part, à chercher à comprendre les logiques sous-jacentes qui inspirent les employeurs dans leur gestion du personnel vieillissant. Nous avons réalisé une étude exploratoire auprès de 27 entreprises japonaises primées dans leur pays pour leurs initiatives en matière d’emploi des seniors. L’étude comparative des cas nous a permis d’identifier les pratiques développées par ces entreprises et de proposer une modélisation mettant en évidence les facteurs qui les déterminent. Les résultats de la recherche montrent l’influence primordiale qu’exercent les caractéristiques propres des entreprises sur leurs pratiques de gestion des fins de carrière
Maintaining the employment of older employees poses a major challenge for most companies, in particular those in developed countries experiencing an ageing demography. This issue leads us firstly, to question the management practices favoring the preservation of this category of employees in activity and secondly, to investigate these practices in order to understand the underlying logic which inspires employers in their management of an ageing work force. We have conducted an exploratory study of 27 Japanese companies recognized within their country for their initiatives associated with the employment of older staff members. These comparative case studies have allowed us to identify the practices developed by these businesses and have initiated the proposal of a model which brings to light their determining factors. The results of this research demonstrate the pivotal influences which the characteristics of companies exert in relation to their management practices
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
33

Arnaud, Patrice. "Les travailleurs civils français en Allemagne pendant la Seconde guerre mondiale (1940-1945) : travail, vie quotidienne, accommodement, résistance et répression". Paris 1, 2006. http://www.theses.fr/2006PA010678.

Texto completo da fonte
Resumo:
Nous avons étudié la vie quotidienne des travailleurs civils français en Allemagne (volontaires, requis et prisonniers transformés) pendant la Seconde guerre mondiale. Leur comportement dans les usines obéissait à des logiques complexes d'aigreur d'avoir à produire pour un pays ennemi, de défense de soi et de solidarités ouvrières. Travailleurs libres, les Français étaient, comme les Allemands, touchés par les restrictions alimentaires et les bombardements alliés. Dans les camps, ils connaissaient une vie difficile, liée à la surpopulation, une mauvaise hygiène et des rythmes de repos divergents. Si les Français vivaient entre eux, ils ont aussi établi des rapports conflictuels, amicaux, voire amoureux avec la population allemande et les autres travailleurs étrangers. Nous avons aussi analysé les politiques d'encadrement de cette main-d'œuvre par l'État nazi et les entreprises allemandes et les diverses logiques répressives visant à stimuler son rendement et maintenir sa discipline.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
34

Pilmis, Olivier. "L'organisation de marchés incertains : sociologie économique des mondes de la pige et de l'art dramatique". Paris, EHESS, 2008. http://www.theses.fr/2008EHES0110.

Texto completo da fonte
Resumo:
La thèse a pour objectif de mettre en évidence les processus par lesquels s'organisent des marchés sur lesquels l'incertitude atteint des niveaux très élevés et la nature même du bien échangé est problématique. Ces marchés, qualifiés d'« incertains », marqueraient l'épuisement d'un idéal-type d'échange de travail de type fordiste, désormais remplacé par des relations brèves, éphémères et avec des employeurs multiples. Cette hypothèse est interrogée à partir de l'étude du cas des journalistes pigistes et des comédiens intermittents. L'analyse mobilise les outils de la sociologique économique et met en évidence la pertinence des relations d'échange dans la description de ces marchés. Elles en reflètent d'abord la structure. Les exemples de construction sociale de ces relations manifestent ainsi, dans leurs divergences, la manière dont ces marchés s'organisent autour de phénomènes de segmentation. L'importance du degré de confusion sur la nature, de produit ou de travail, des biens échangés ainsi que le positionnement des entreprises dans ce système de marchés contribuent à définir les temporalités dans lesquelles s'inscrivent ces liens d'emploi. Ceux-ci informent ensuite ces marchés. En particulier, plusieurs régimes de relations coexistent sur les marchés incertains, et l'engagement des individus dans une relation d'échange durable modifie en profondeur les contraintes concurrentielles qui s'exercent sur eux et introduit de la prévisibilité et de l'organisation dans l'activité individuelle. L'existence de ce second régime de relations interroge également les structures marchandes elles-mêmes, et brouille la frontière entre marché et organisation
The purpose of the thesis is to examine market organization processes in a context of high-Ievel uncertainty and ambiguities on the nature of exchanged goods. Such "uncertain" markets are said to have brought the idealtype of fordist labor exchange to an end and replaced it by brief and fleeting relations with multiple employers. The cases of French "intermittent" actors and free-lance journalists are here investigated in order to question this hypothesis. Economic sociology provides tools to carry out the analysis of these professional worlds. Eventually, the examination of markets through the lens of exchange relationships is proved relevant. These relations first reflect market structures. The attempts to perform their social constructions, with various outcomes in these worlds, reveals patterns of segmentation-related market organizations. Temporalities of exchange relations may also be understood with reference to the position employers hold in a system of linked markets and to the degree of confusion regarding the nature of exchanged goods -either labour or products. Exchange relations also shape markets. Especially, uncertain markets host at least two relations regimes and the more individuals are committed in recurrent relationships, the more competitive constraints loosen: predictability and organizations are then brought into individual activity. By blurring the boundaries between organizations and markets and making their structure more complex, the existence of such an expected relations regime also raises questions about the very market structures and complicates the design of market segmentation
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
35

Rosini, Philippe. "Temporaires en permanence : Une ethnologie du travail intérimaire "non-qualifié"". Thesis, Aix-Marseille, 2014. http://www.theses.fr/2014AIXM3009/document.

Texto completo da fonte
Resumo:
L'intérim est un mode d'utilisation de la force de travail qui offre aux entreprises des facilités d'embauche et de révocation de la main d'oeuvre. Cette thèse rend compte de la condition sociale des intérimaires « non-qualifiés ». La réflexion se situe dans le champ de l'ethnologie du travail et des techniques. L'enquête s'est déroulée sur plusieurs années à partir d'une immersion au sein de différentes entreprises du Sud-est de la France (Grasse, 06). Une attention particulière est portée aux techniques, aux savoir-faire et à leur transmission, ainsi qu'aux outils et aux connaissances plus ou moins lacunaires mis à disposition des intérimaires par les entreprises utilisatrices. Les parcours que ces salariés empruntent au sein des unités de production, de leur mise à l'écart jusqu'à leur inclusion dans les collectifs de travail, sont examinés. Toutes ces dimensions sont traversées et orientées par le caractère temporaire du régime d'embauche. Chaque fois qu'une mission s'achève et qu'une autre débute, les intérimaires doivent nouer d'autres relations, se forger d'autres habitudes et mettre en oeuvre de nouvelles techniques, toutes aussi temporaires et incertaines, perdant ainsi l'esquisse des automatismes à peine intégrés. Il apparaît également que la mobilisation productive et subjective des intérimaires dépend de la durée potentielle de leurs contrats. Cette vulnérabilité contractuelle a divers effets en fonction des aspirations de chaque salarié et des usages que chacun fait de l'intérim. Lorsque la maîtrise de l'emploi du temps comme celle de l'avenir font défaut, c'est l'insertion sociale tout entière qui s'en trouve affectée
Temporary work is a way of using the workforce which allows companies to hire and repeal the labour with ease. This thesis reports the social condition of the "unskilled" temporary workers. The ethnological investigation took place over several years through a participative observation, as a temporary worker, within various companies. The reflection belongs to the field of the ethnology of work. The analysis is based on the examination of the working conditions, by paying a particular attention on techniques, by questioning the know-how and their transmission, as well as by observing tools and the more or less incomplete knowledge given to temporary workers by the user companies. This thesis also describes the paths they can follow in the production units; from their sidelining to their inclusion in the work collectives. All these dimensions are crossed and directed by the temporary nature of this type of hiring. Every time a mission ends and every time another one begins, temporary employees have to build other relationships, find other habits and operate new techniques, just as temporary and uncertain, thus losing recent barely integrated automatisms. The specific know-how and the practical adaptations which they develop in front of this situation of indecision are examined in this thesis. It also seems that the productive and subjective mobilization of the temporary workers depends on the potential duration of their missions. This contractual vulnerability has diverse effects depending on the aspirations of each employee and their use of temporary work. Without control over one's timetable and one's future it is the whole social integration process which is affected
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
36

Said, Wais Ilyas. "L'ambivalente libéralisation du droit du travail en République de Djibouti". Thesis, Bordeaux, 2015. http://www.theses.fr/2015BORD0181.

Texto completo da fonte
Resumo:
En accédant à l'indépendance, la République de Djibouti, comme la plupart des pays anciennement colonisés, a reconduit le droit du travail mis en place pendant la période de colonisation. Il s'est agi pour les nouvelles autorités djiboutiennes de faire perdurer une réglementation faisant de la loi l'outil exclusif d'encadrement des relations de travail. Cette situation, caractérisée par une absence de créativité normative unique en Afrique, a duré presque un demi-siècle, jusqu'aux années 90. A cette époque, le pays a été atteint par la crise économique et financière. Ceci a contraint l'Etat djiboutien à se tourner vers les Institutions financières internationales (FMI, Banque mondiale) qui l’ont appelé à se désengager de la vie économique et sociale. La réforme du droit du travail entamée en 1997 et confirmée par l'adoption d'un nouveau Code du travail en 2006 s'est inscrite dans cette optique.Malgré l'offensive libérale, le nouveau droit du travail porte la marque d’une hétéronomie persistante. Toutefois, une contractualisation relative mais significative de l'encadrement juridique des relations de travail est engagée. Ainsi, les normes étatiques issues de la législation antérieure sont largement reconduites pour garantir la santé et la sécurité au travail ainsi que pour limiter et répartir le temps de travail. En revanche, en matière de fixation de la rémunération, la réforme libérale a donné lieu à une large déréglementation.A ce jour, la réforme ne paraît pas être allée au bout de sa logique libérale. Elle ne s'est pas traduite par un retrait radical de la puissance publique. Il ne fait toutefois aucun doute qu'on est bien passé du recours exclusif à la loi pour la détermination des conditions d'emploi, de travail et de rémunération, à la possibilité d'intervention, de façon inégale en fonction des matières, du contrat individuel ainsi que des conventions et accords collectifs
Upon gaining independence, The Republic of Djibouti, as is the case with most of former colonies, renew the labour law implemented during the colonial period. For Djiboutian authorities, it is a matter of preserving a regulation which is the exclusive tool for managing working relations. This situation which is marked by the lack of a normative creativity, only peculiar to Africa, has lasted for half of a century and went on up until the 90’s during which the country witnessed a financial and economic crisis. Beset with this crisis, the Djiboutian state turned to the international financial institutions (IMF, World Bank) which impel it to disentangle from social and economic life. The reform of labour law which began in 1997 and materialized by the adoption of the new Labour Code of 2006 is truly a part of this approach.Despite the liberal offensive, the new modification which is currently under way is characterized by the remarkable persistence of heteronomy and a relative yet significant contractualization of the legal framework of working relations. With regards to the working conditions, the state standards derived from former legislation are mostly renewed to not only ensure the hygiene and the security at the work place but to limit and organize the working time. However, regarding the setting of remunerations, the liberal reform leads to a large deregulation.Up to this day, the reform has not fulfilled its liberal purpose. It has failed to result in decrease of public power. However, there is no doubt that there has been a shift from the exclusive recourse to terms and conditions of employment, work, and remuneration to the possibility of intervention, to varying degrees and according to the matters, of individual contracts as well as the conventions and collective agreements
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
37

Bruno, Anne-Sophie. "César, Azzedine, Zouiza et les autres : Marchés du travail et trajectoires sociales des migrants de Tunisie en région parisienne (de 1956 à nos jours)". Versailles-St Quentin en Yvelines, 2006. http://www.theses.fr/2006VERS025S.

Texto completo da fonte
Resumo:
Les migrants de Tunisie constituent un laboratoire hors du commun pour analyser l'intégration sur le marché du travail parisien durant le second 20e siècle. Les théories de la segmentation sont un cadre propice à une étude des différences de position et de trajectoires sur le marché du travail, selon la nationalité et le genre du salarié. Fondée sur un traitement statistique des dossiers de retraite de 421 individus nés en Tunisie entre le début du siècle et la fin des années trente, l'étude souligne l'intérêt d'un recours aux données appariées employeurs-employés pour analyser le marché du travail; les trajectoires professionnelles des migrants de Tunisie sont analysées à la lumière des espaces de travail dans lesquels elles prennent place et qui sont observés à partir des déclarations sociales des entreprises. Dans le cadre d'une segmentation tripartite, le marché des petites entreprises s'ajoutant aux marchés secondaire et primaire, l'hétérogénéité des espaces de travail révèle la coexistence de différents modes de relation salariale, à l'origine d'importants écarts de salaire et de mobilité inter-entreprises. Au croisement d'une histoire des migrations post-coloniales, d'une histoire du marché du travail et d'une histoire de la mobilité professionnelle, l'étude des trajectoires des migrants de Tunisie en région parisienne analyse les interactions entre la construction des identités sociales et celle d'un marché du travail parisien après 1956, mettant en lumière les effets de la crise sur les trajectoires, selon le segment du marché et selon les caractèristiques sociales du salarié
Migrants from Tunisia are an exceptional laboratory for understanding socio-economical integration to the parisian labor market during the second 20th century. The labor market segmentation approach provides a useful framework for analysing the issue of gender and nationality differences in occupational mobility, in the context of a tri-partite segment structure-the small firm's segment being added to the primary and secondary segments. Based on a statistical analysis of 421 retirements records, this dissertation underlines the interest of using matched employee-employer surveys. Labor market's heterogeneity reveals coexistence of different modes of wages relations, which create important wages and mobility differentials. Crossing postcolonial migrations, labor market economics and occupational mobility, this study examines interactions between the construction of social identities and construction of a segmented labor market. It suggests an historical apporach for understanding the functioning of the parisian labor market after 1956, considering the effects of the 1970's crisis on national and non national migrants' trajectories
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
38

Colin, Rémi. "Facteurs psychosociaux et économiques en milieu professionnel à l'heure de la médecine 4P : évolution longitudinale et prédictive du comportement des travailleurs". Electronic Thesis or Diss., Université Clermont Auvergne (2021-...), 2024. http://www.theses.fr/2024UCFA0028.

Texto completo da fonte
Resumo:
La santé englobe le bien-être physique, mental et social, transcendant l'absence de maladie. Cette vision multidimensionnelle de la santé souligne l'importance du suivi à long terme de la santé des individus. Le bien-être social, ou plus largement psychosocial, associé à la qualité de vie au travail (QVT), est essentiel pour garantir la santé des travailleurs. Les risques psychosociaux (RPS) désignent des facteurs liés au travail pouvant influencer la santé et le bien-être des individus. Les RPS peuvent avoir des conséquences graves sur la santé des travailleurs, entraînant des problèmes tels que la dépression ou le burnout, mais aussi sur la productivité des entreprises, entraînant des pertes économiques conséquentes. Les employeurs peuvent lutter contre ces risques en évaluant les RPS sur le lieu de travail et en mettant en place des actions de prévention avec l'implication des salariés, tel que recommandé par la médecine 4P (prédictive, préventive, personnalisée et participative). Wittyfit, la plateforme dédiée à l'amélioration de la QVT, permet aux employeurs et aux salariés de faire face à ces défis. L'émergence des nouvelles technologies a révolutionné la santé au travail, permettant des soins de santé plus personnalisés grâce à la collecte et à l'analyse de données du monde réel. Ces données incluent une variété d'informations sur la santé des individus qui sont essentielles pour évaluer le bien-être des travailleurs, identifier les risques auxquels ils sont exposés, et suivre l'évolution de leur état de santé. Cependant, l'analyse des données du monde réel de santé au travail est complexe en raison de leur nature longitudinale, de la présence de clusters naturels de données, et des données manquantes. Cette thèse se concentre sur l'analyse des données de santé au travail pour améliorer la QVT et le bien-être des travailleurs. L'hypothèse principale est que l'étude de ces données permet d'identifier les facteurs psychosociaux et économiques en milieu professionnel. Les enjeux médico-économiques portent sur l'évaluation des RPS, l'identification des facteurs de risques, et l'étude de leurs conséquences sur la performance des entreprises avec un focus sur l'absentéisme. Les enjeux statistiques portent sur le développement et l'application de modèles statistiques complexes répondant aux défis méthodologiques de l'analyse de données de santé au travail
Health encompasses physical, mental, and social well-being, transcending the absence of disease. This multidimensional vision of health underlines the importance of long-term monitoring of individual health. Social well-being, or more broadly psychosocial well-being, associated with quality of life at work (QWL), is essential to guarantee workers' health. Psychosocial risks (PSR) refer to work-related factors that can influence the health and well-being of individuals. PSR can have serious consequences for workers' health, leading to problems such as depression or burnout, but also for business productivity, resulting in substantial economic losses. Employers can fight against these risks by assessing RPS in the workplace and implementing preventive actions with employee involvement, as recommended by P4 medicine (predictive, preventive, personalized and participative). Wittyfit, the platform dedicated to improving QWL, enables employers and employees to meet these challenges. The emergence of new technologies has revolutionized occupational health, enabling more personalized healthcare through the collection and analysis of real-world data. This data includes a variety of information on individual health that is essential for assessing workers' well-being, identifying the risks to which they are exposed, and tracking changes in their health status. However, the analysis of real-world occupational health data is complex due to its longitudinal nature, the presence of natural clusters of data, and missing data. This thesis focuses on the analysis of occupational health data to improve QWL and worker well-being. The main hypothesis is that the study of these data enables the identification of psychosocial and economic factors in the workplace. The medico-economic issues concern the evaluation of PSR, the identification of risk factors, and the study of their consequences on company performance, with a focus on absenteeism. Statistical issues concern the development and application of complex statistical models to meet the methodological challenges of occupational health data analysis
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
39

Jay, Mathieu. "Étude des facteurs psychosociaux permettant de prédire le turnover volontaire et l’engagement au travail des travailleurs saisonniers : étude en station de sports d’hiver". Thesis, Bourgogne Franche-Comté, 2018. http://www.theses.fr/2018UBFCC013/document.

Texto completo da fonte
Resumo:
Notre travail de recherche porte sur la saisonnalité en station de ski en hiver. Il s’agit d’un groupe professionnel qui fait l’objet de peu de recherches. Les travailleurs saisonniers en stations sont pourtant nombreux (400 000) (Aboubadra-Pauly, d’Artois, & Le Ru, 2016) et sont exposés à des stresseurs spécifiques (précarité, isolement, climat, hébergements, invisibilité sociale, etc.) qui les conduisent souvent à abandonner leur poste de travail. Les abandons de poste constituent des échecs pouvant générer des situations de précarité, d’insécurité, de perte de lien social et de baisse d’estime de soi. Ces abandons ont également des conséquences économiques importantes pour les entreprises qui emploient ces saisonniers. Il s’agit donc d’étudier, dans une approche prospective, les facteurs personnels (personnalité, âge, situation familiale), contextuels (logement, métier, rémunération, etc.) et psychosociaux (demandes psychologiques, latitude décisionnelle, soutien social, stratégies de coping, adéquation entre les valeurs du salarié et celles de l’organisation, satisfaction au travail) permettant de prédire un bon ajustement aux métiers desaisonniers. Nos indicateurs d’ajustement sont le turnover volontaire et l’engagement au travail (mesuré avec l’Utrecht Work Engagement Scale). Cent soixante et un sujets ont été évalués à 3 reprises (avant, pendant et à la fin de la saison). Les résultats montrent que la personnalité des saisonniers (selon la taxonomie des big five) a peu d’influence sur le turnover et le niveaud’engagement. Nous mettons également en évidence l’effet médiateur de la satisfaction au travail entre l’adéquation personne-organisation (PO fit) et le turnover. En outre, nous montrons les liens directs entre stresseurs professionnels, l’adéquation de la formation, les responsabilités, larémunération, le mode de logement, l’expérience du métier, certaines stratégies de coping, le PO Fit et l’engagement. Les liens entre nos deux critères (engagement et turnover volontaire) sont également étudiés. Les implications théoriques et pratiques de nos travaux sont discutées
Our research focuses on seasonal workers in ski resorts in winter. Little research has been done in this area.. Yet seasonal workers in stations are numerous (400 000) (Aboubadra-Pauly et al.,2016) and are exposed to specific stressors (job insecurity, isolation, climate, accommodation, social invisibility, etc.) which often lead them to abandon their workstation. Dropping out can be perceived as a failure that can lead to situations of insecurity, loss of social connection and low self-esteem. Workers abandoning their posts also have significant economic consequences for companies. It is thus necessary to study, in a forward-looking approach, the personal factors (personality, age, family situation), context (accomodation, job, pay, etc.) and psychosocialfactors (psychological demands, decisional latitude, social support, Person-Organization fit (PO fit), job satisfaction) predicting a good adjustment to seasonal occupations. Our adjustment indicators are : voluntary turnover (during the season) and engagement at work (measured with the Utrecht Work Engagement Scale). One hundred and sixty-one subjects were evaluated 3 times (before, during, and at the end of the season). The results show that the personality ofseasonal workers (according to Big Five taxonomy) has little influence on turnover and the engagement scale. We also highlight the mediating effect of job satisfaction between the PO Fit and turnover. Furthermore, we find direct links between professional stressors, instruction adequacy, responsibilities, wage, accomodation, work experience, coping strategies, PO Fit and work engagement. The links between our two criteria (commitment and voluntary turnover) arealso studied. Theoretical and practical implications are discussed
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
40

Prévost, Christophe. "La culture professionnelle des travailleurs en accueil touristique : une étude du Vieux-Québec". Master's thesis, Université Laval, 2019. http://hdl.handle.net/20.500.11794/33982.

Texto completo da fonte
Resumo:
Peu d’études sociologiques se sont intéressées aux travailleurs en tourisme, qui sont pourtant en première ligne de l’accueil des touristes et des acteurs clés de l’expérience touristique. Ceci peut s’expliquer par la difficulté d’appréhender un secteur professionnel composé d’une myriade d’emplois sans liens apparents entre eux. La sociologie des professions, à travers la notion de culture professionnelle, permet pourtant de dépasser cette vision éclatée de l’emploi en tourisme et de rechercher l’existence de traits communs à tous ces travailleurs. En analysant les parcours d’engagement des travailleurs en accueil touristique, ainsi que leurs rapports aux touristes et au lieu touristique en tant qu’éléments clés de cette culture, ce mémoire vise à appréhender l’expérience du travail en tourisme comme un tout homogène, sans considération pour les emplois touristiques pris indépendamment. L’analyse des discours de quinze travailleurs en accueil touristique du site patrimonial du Vieux-Québec a permis de mettre à jour l’existence d’une culture professionnelle commune, et donc d’un groupe professionnel de travailleurs en tourisme. Malgré des niveaux d’engagement et des parcours professionnels variés, la plupart des travailleurs en accueil touristique partagent des savoirs liés au lieu, à la culture, et à l’histoire locales. Mobilisés dans des actes d’accueil mettant en avant le caractère hospitalier de la relation de service en tourisme, ces savoirs-connaissances ont comme finalité d’offrir une expérience touristique originale et unique aux visiteurs, et ce quel que soit le type d’emploi occupé. Autre point commun, le lieu touristique est le sujet d’une représentation commune, en tant que lieu de travail et que produit à vendre, ce qui le dévalue pour un usage autre que professionnel. Sans être exhaustifs, ces points communs permettent d’aborder les travailleurs en tourisme comme un groupe professionnel homogène, lié par une même réalité professionnelle et une même culture, et ce malgré des emplois disparates.
Few sociological studies have focused on tourism workers, who are at the forefront of welcoming tourists and key elements of the tourism experience. This can be explained by the difficulty of apprehending a professional sector composed of a myriad of jobs without apparent links between them. The sociology of professions, through the notion of professional culture, nevertheless allows us to go beyond this exploded vision of employment in tourism, and to seek the existence of common traits for all these workers. By analyzing the commitment of workers in tourism hospitality, as well as their relationship to tourists and the tourist site as key elements of this culture, this thesis aims to apprehend the experience of tourism work as a homogeneous whole, without consideration for tourism jobs taken independently. Analysis of the speeches made by fifteen workers in the tourism hospitality in the Old Québec heritage site revealed the existence of a common professional culture, and therefore of a professional group of tourism workers. Despite varying levels of commitment and career paths, most tourism workers share knowledge of local place, culture, and history. Mobilized in acts of hospitality highlighting the hospitable nature of the service relationship in tourism, the goal of this knowledge is to offer an original and unique tourism experience to visitors, regardless of the type of job occupied. Another common point, the touristic place is the subject of a common representation, as a place of work and that of a product to be sold, which prevents from making use of it other than professional. Without being exhaustive, these common points make it possible to approach tourism workers as a homogeneous occupational group, linked by the same professional reality and the same culture, despite disparate jobs.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
41

Aknin, Audrey. "Gestion des risques et migration dans les pays en développement : une mise en perspective de la nouvelle économie des migrations de travail". Versailles-St Quentin en Yvelines, 2001. http://www.theses.fr/2001VERS0007.

Texto completo da fonte
Resumo:
Notre thèse propose un examen théorique de la nouvelle économie des migrations de travail. Dans une première partie, nous nous attachons à établir les apports essentiels de cette approche aux analyses économiques des migrations internes dans les pays en développement. Nous montrons qu'en s'appuyant sur les limites des théories qui l'ont précédée, la nouvelle économie des migrations de travail renouvelle la réflexion sur la décision de migration, en reconnaissant les singularités des activités rurales, en particulier leurs aspects familiaux et risqués. Dans cette optique, nous démontrons que la migration se déroule à des fins de diversification des sources de revenu de la famille à l'aide d'un modèle inspiré des choix de portefeuille. Dans une seconde partie, nous proposons un approfondissement de la notion de contrat d'assurance sous-tendant la migration et examinons la pertinence d'une lecture néo-institutionnaliste des migrations internes aux pays en développement. Dans une situation de défaillance de l'Etat et des marchés de l'assurance, nous exposons la dimension contractuelle de la nouvelle économie des migrations de travail et montrons que son analyse de la famille est trop restreinte. Nous établissons alors que la famille paysanne dans les pays en développement est non seulement une organisation communautaire de gestion du contrat de migration, mais aussi une structure de production de règles de comportement migratoire. La migration devenant une institution, nous cernons les limites des propositions de la nouvelle économie des migrations de travail et des démarches néo-institutionnalistes lorsqu'elles s'attachent aux aspects collectifs et cognitifs des institutions communautaires dans les pays en développement
Our thesis consists in a theoretical appraisal of the new economics of labour migration. In a first part, we found the main contributions of this approach to the economic analysis of internal migrations in developing countries. We set out how, on the ground of the failures of preceding theories, the new economics of labour migration gives new insight into the decision of migration; taking into account the risky and family features of rural economic activities. We demonstrate that migration is undertaken in order to diversify sources of income within the family, using a portfolio analysis approach. In a second part, we go deeper into the insurance contract on which migration is based, and examine the relevance of neo-institutionnalism as regards internal migrations in developing countries. In a context of state and insurance markets failure, we expose the contractual dimension of the new economics of labour migration and state that this theory is limited regarding family. Hence, we show that the peasant family is not only a community organisation of contractual management, but also a structure producing rules of migratory behaviour. Migration becoming an institution, we define the limits of the new economics of labour migration and neo-institutional economics when addressing collective and cognitive dimensions of community institutions in developing countries
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
42

Ballesteros, Leiva Felix. "Une étude des relations entre l'articulation travail-famille et le bien-être des travailleurs en mobilité à l'international". Thesis, Rennes 1, 2014. http://www.theses.fr/2014REN1G013.

Texto completo da fonte
Resumo:
Suite à la globalisation des affaires et aux multiples changements démographiques, de plus en plus de professionnels vont travailler à l’étranger de leur propre initiative ou encore, pour réaliser un mandat au sein d’une filiale de leur entreprise localisée à l’étranger. L’objectif de cette recherche consiste à étudier le bien-être des travailleurs à l’international en s’appuyant sur deux courants théoriques, celui du bien-être psychologique et du bien-être subjectif. Le bien-être subjectif se réfère à l’évaluation que font les personnes des conditions et des caractéristiques de l’environnement. Le bien-être psychologique fait référence à l’ampleur avec laquelle la personne se sent bien avec elle-même et à la cohérence de son projet de vie avec ses valeurs et ses objectifs de vie. Tenant compte du fait qu’un travail à l’étranger affecte tout autant les vies professionnelle, personnelle et souvent de couple et familiale, cette étude analyse les incidences du conflit et de l’enrichissement travail-famille sur le bien-être des travailleurs en mobilité à l’international. Notre recherche permet aussi d’explorer comment l’articulation travail-famille (tant par les perceptions de conflit que d’enrichissement) des TMI peut être expliquée par trois grands déterminants: le soutien social, l’autoévaluation de soi et l’intelligence culturelle des TMI. L’étude a été menée auprès de 284 travailleurs en mobilité à l’international vivant et travaillant dans différents pays. Au terme de multiples analyses, nos résultats confirment l’importance pour les TMI de ne pas ressentir de conflit travail-famille, mais de percevoir de l’enrichissement travail-famille pour ressentir plus de bien-être. Nos résultats démontrent que le conflit travail-famille est lié négativement aux deux types de bien-être évalués, alors que l’enrichissement travail-famille est seulement lié au bien-être subjectif. Nos résultats confirment aussi les liens négatifs entre d’une part, le soutien offert par l’organisation et la famille et le sentiment d’autoévaluation de soi et d’autre part, sur le conflit travail-famille que ressentent les TMI. Il apparaît aussi que le soutien offert par les collègues a un effet positif sur le sentiment d’enrichissement travail-famille exprimé par les TMI. Cette thèse conclue sur les implications de ses résultats pour la recherche et la pratique. Pour finir, les limites et les perspectives de la recherche future sont exposées
As a result of the globalization of business and the many demographic changes, more and more professionals are working abroad on their own initiative or, to achieve a mandate within a branch of their company located abroad. The objective of this research is to study the concept of the foreign workers well-being. We associated this concept with two theoretical currents refereeing to the subjective well-being and the psychological well-being. The subjective well-being refers to the assessment made by the workers about the conditions and characteristics of the environment. The psychological well-being refers to the extent to which the individual feels good with himself and the consistency of his life project with its values and life goals. Taking into account that working in a foreign context can affect both the professional and personal lives of the individual, often affecting the couple and family, in this study we aim to examine the impacts of work-family conflict and enrichment experienced by workers (that are) in international mobility. Our research also allows us to explore how the work-family articulation (both by perceptions of conflict and enrichment) of workers in international mobility can be explained by three major determinants: social support, self-esteem and cultural intelligence. The study was conducted among 284 workers in international mobility that was living and working in different countries. After multiple analyzes, our results confirm the importance for these workers in international mobility to feel no work-family conflict, but to perceive work-family enrichment in order to experience more well-being. Moreover, our results show that work-family conflict is negatively related to both types of well-being assessed, while the work-family enrichment is only related to subjective well-being. Our results also highlight the negative links between on the one hand, the support offered by the organization and the family with the feeling of self-esteem and on the other, with work-family conflict experienced by workers in international mobility. It also appears that support from co-workers has a positive effect on work-family enrichment experienced and expressed by workers in international mobility. This thesis concludes on the implications of its results for research and practice. Finally, limitations and vision statement for the future research are explained
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
43

Bouchareb, Rachid. "Statut au travail infériorisé et conflictualité salariale: des employé-e-s de boutiques en France en Belgique". Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 2007. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/210604.

Texto completo da fonte
Resumo:
Notre thèse analyse les liens entre renforcement de la hiérarchisation au travail et modalités de résistances à un statut subalterne. Nous avons étudié, par le biais d’une enquête par entretien en France et en Belgique, un espace de travail en constant renouvellement :le commerce de détail en boutique dans le secteur du prêt à porter. Les travaux sociologiques sur la précarisation des statuts d’emploi ont été peu centrés sur les rapports de travail qui existent dans ce type d’entreprises dont l’un des critères déterminant reste le nombre limité de salariés dont une majorité de jeunes femmes. Le passage d’un commerce indépendant à un commerce de « boutiques de masse » rationalisé a induit une transformation des conditions d’encadrement. Du petit patron indépendant on passe au manager salarié. Cette nouvelle relation patronale, invisible, entraîne un renouvellement des modes de domination davantage fondés sur la compétition marchande justifiant une flexibilité temporelle et spatiale, et une disponibilité permanente. L’observation comparative des situations d’employé-e-s a permis de dégager des processus sociaux communs de résistance à une discipline de boutique, qui prenaient plusieurs formes selon l’expérience et les modalités des échanges réciproques au travail. La formation du processus conflictuel résulte de deux dynamiques de socialisation salariale, l’une individuelle, conduisant à la revendication de droits, et l’autre, intersubjective, productrice d’une représentation de possibilités d’agir social sur la précarité du statut au travail.

Titre en Anglais

Inferiorized work status and “salarial” conflict. Store employees in France and Belgium

RESUMÉ DE LA THÈSE EN ANGLAIS

Our dissertation aimed at showing the links between the strengthening of the establishment of hierarchy at work and the modes of resistance to a subaltern status. We studied a constantly renewing working space in France and Belgium: retail trade stores (ready-to-wear). Sociology works on the increasing lack of job security rarely investigated the work relations in these particular types of structures, in which the limited number of employees is a deciding characteristic, in particular young women. The passage from an independent trade to a rationalized « mass stores » trade lead to a transformation of the framing conditions. There has been a change from the small boss to the salaried manager. This new and invisible relation to the employer leads to a renewal of the modes of domination now based more on the market competition justifying a temporal and space flexibility, and permanent. The comparative observation of the situations of employees in France and Belgium allowed us to shed light on shared social processes of resistance to the store discipline, which take different shapes depending on the experience and the modes of reciprocal exchange at work. The development of the conflict process ensues from two dynamics of socialization ;one is an individual one that leads to a capacity to claim rights ;and one is an intersubjective, producing a representation of possible social act to the precarious status.


Doctorat en Sciences politiques et sociales
info:eu-repo/semantics/nonPublished

Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
44

Brosius, Jacques. "Les écarts de taux de salaire entre salariés résidents et transfrontaliers : mesure, causes et conséquences : application au luxembourg". Nancy 2, 2004. http://www.theses.fr/2004NAN20013.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
45

Berretima, Abdel-Halim. "L'accident du travail et ses effets sur les trajectoires socioprofessionnelles des travailleurs immigrés maghrébins : le cas du BTP en France". Paris, EHESS, 2008. http://www.theses.fr/2008EHES0165.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette thèse s'intéresse à l'analyse de l'accident du travail et ses effets sur les trajectoires socioprofessionnelles des travailleurs maghrébins immigrés du secteur du BTP. Victimes d'un accident du travail et du fait de leur particularité culturelle et ethnique, ces travailleurs immigrés découvrent les conflits avec le patronat, d'un côté et les acteurs institutionnels chargés de leur indemnisation et de leur réinsertion socioprofessionnelle, de l'autre. Cette interaction conflictuelle s'inscrit dans un contexte institutionnel dont l'objectif est d'évaluer l'intégrité de leur force de travail et leur état psychologique. Lorsqu'une modification ou une interruption de carrière intervient suite à une atteinte corporelle plus ou moins grave, ces immigrés se trouvent alors exclus, momentanément ou définitivement, du monde du travail. Dès lors, la déstructuration de leur carrière engendre une réorganisation au sein de leurs familles dont les membres doivent faire face à la nouvelle réalité sociale qu'impose l'accident du travail. L'épouse et les enfants vont se mobiliser à travers une dynamique individuelle ou collective dont la stratégie est de contrer les facteurs d'exclusion et de précarisation du groupe familial. Au-delà des nouveaux rôles que jouent ces acteurs, les nouveaux statuts assumés et la nouvelle situation du groupe familial, signifiant par là-même la déstructuration du modèle patriarcal de la famille immigrée maghrébine en France, les mesures d'indemnisation et de socialisation ont révélé les limites du rôle des acteurs institutionnels optant, dans certains cas, pour des pratiques discriminatoires à l'égard de ces accidentés et leurs familles en quête d'une appartenance participative dans la société globale
This thesis analyzes the industrial accidents and its effects on the social-professional trajectories of North-African immigrants workers in the construction branch industry (BTP) in France. Victims of the Industrial accidents, thèse workers, culturally and ethnically discriminated, are confronted with employers conflicts on the one hand, and institutional actors in charge of their allowance health and professional reinsertion, on the other. Part of this conflict-ridden interaction involves the institution's objective of evaluating their workforce integrity and their good gênerai and psychological health state. When their career is modifieted or interrupted due to a more or less serious health problem, thèse immigrants are temporarily or definitively set down from workforce. From that point, the sudden eut in their professional career provokes a reorganization of their families whose members have to deal with the fallout of the new social reality generated by the physical incapacity. The spouses and children get involved through individual or collective actions to counter the risk factors of group family's exclusion and insecurity. In addition to family members who assume new rôles and status following the break-up of the patriarchal model of immigrant North-African family in France, measures for subsidising and providing social support have revealed the limits of the institutionnal actors rôle, who in some cases manifest discriminatory practices toward thèse workers and their families struggling for a place, a participative membership of the global society
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
46

Léonard, Dimitri. "L'action publique face à ses destinataires :usages, stratégies et tensions autour d'un instrument en faveur du maintien en emploi des "travailleurs âgés"". Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 2018. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/267462.

Texto completo da fonte
Resumo:
En Belgique, depuis le début des années 2000, sous l’impulsion de la politique communautaire et dans le contexte de la promotion du « vieillissement actif », le maintien en emploi des « travailleurs âgés » est devenu un objet de politique publique. On observe alors les traits d’une nouvelle gestion publique en faveur de la prolongation des carrières :discours, indicateurs, dispositifs, etc. Diverses réformes du système des retraites et du marché du travail sont à l’œuvre, dressant les contours d’un cadre institutionnel jouant sur l’offre de travail mais aussi sur la demande de travail, se voulant davantage favorable à l’activité des « travailleurs âgés ». Si le Pacte des générations (2005) incarne une nouvelle orientation en faveur de la prolongation des carrières, certains dispositifs lui sont antérieurs et poursuivent le même objectif :soit inciter les « travailleurs âgés » à poursuivre le travail, soit encourager les employeurs à les maintenir en emploi ou à en embaucher. C’est le cas notamment du Fonds de l’expérience professionnelle (FEP) qui subventionne les entreprises du secteur privé pour des projets visant l’amélioration des conditions de travail des travailleurs âgés de 45 ans et plus. Dispositif public fédéral de 2004 à 2014, le FEP relève, depuis, de la compétence régionale. L’approche du FEP, envisagée à partir du cadre analytique de l’instrumentation d’action publique et l’étude empirique de 175 descriptifs de projets rédigés par des entreprises wallonnes entre 2007 et avril 2010, montre qu’il ne se réduit pas à un artefact technique et réglementaire structurant des schèmes de comportements attendus, mais qu’il génère des effets propres et originaux. Plus spécifiquement, l’étude de la mise en œuvre du dispositif fait émerger deux résultats principaux. Premièrement, si les actions, telles qu’elles sont énoncées dans les textes introduits auprès de l’administration, peuvent être appréhendées en regard de certaines variables à notre disposition (secteur d’activités, contexte organisationnel, taille de l’entreprise, emploi féminin, etc.), elles peuvent également être analysées en perspective du degré d’engagement des entreprises et distinguées selon leur orientation (pratiques/politiques) et leur nature (préventive/curative). Le croisement de ces critères conduit à proposer une typologie des usages du dispositif du FEP. Par usage, nous entendons « ce à quoi le dispositif amène les entreprises à réfléchir au sujet du maintien en emploi des "travailleurs âgés" ». La typologie ainsi proposée distingue un usage « instrumental », « opportuniste », « gestionnaire » et « visionnaire » du dispositif de la part des entreprises. Deuxièmement, les contours fluctuants du cadre légal et la « souplesse » d’examen des projets permettent des accommodements réciproques et autorisent des réappropriations mutuelles du dispositif. Les acteurs confrontés au dispositif (agents de l’administration publique et représentants des entreprises) sont alors en mesure de développer des stratégies d’aménagement, de contournement et d’arrangement autour de la problématique du maintien en emploi des « travailleurs âgés » et de la question des conditions de travail. In fine, cette situation aboutit à des « aller-retour » et à des stratégies de négociations entre les acteurs, en vue de dégager un consensus à propos d’un « projet subventionnable ». Une conclusion générale ouvre la voie à une compréhension plus fine des tensions et des enjeux sociaux et politiques que pose la question spécifique de l’emploi des « travailleurs âgés ». Dans sa forme circulante, le dispositif du FEP contribue à la circulation des idées qui sont celles des pouvoirs publics en faveur de la prolongation de l’emploi de travailleurs définis comme « âgés », en fonction de seuils conventionnels (45 ans et plus dans notre cas). Dans sa forme inscrite, le dispositif amène les entreprises à déclarer des intentions et à décrire des actions, susceptibles d’améliorer les conditions de travail de salariés âgés, définis alors par l’entreprise comme une ressource, soit compétente, soit expérimentée, soit à ménager, soit à valoriser.In Belgium, since the early 2000s, keeping older workers at work became a priority for public policies, driven by both communitarian policies and the supra-national context of the so-called « active ageing ». A new management of public policies was observed focusing on the extension of the professional careers through rhetoric, indicators, public arrangements, etc. Several reforms of the pension system and of the labour market have been implemented, framing a new institutional background, dealing with the labour supply but also with the labour demand, and promoting the professional activity of the “older workers”. The « Pacte des générations » (2005) is typical of this new perspective favouring extending working lives but several other arrangements appeared beforehand, with the same purpose: either encouraging older workers to work longer or encouraging employers to keep older workers at work or hiring them. This is the case, for instance, of the « Fonds de l’expérience professionelle » (FEP) funding private companies for projects aiming at improving working conditions of the older workers aged 45 and over. The FEP was a federal feature from 2004 to 2014 and became, since 2014, a regional responsibility. The study of the FEP is based on the analytical framework of the instrumentation of public action. The empirical investigation of 175 projects implemented in Wallonian companies between 2007 and 2010 shows that it is not only a structural and regulatory artefact producing expected behaviours but it is also produces specific effects. More specifically, studying the implementation of such an arrangement show two main results. Firstly, if what is mentioned in the original arrangements submitted to the administration can be examined looking at certain available variables such as the sector of activity, the organizational context, the company size, female work, etc. it can also be analyzed looking at the degree of commitment of companies and being distinguished based on the orientation (practical/political) and the nature (preventive/curative). Crossing these criteria leads to suggest a typology of the uses of FEP arrangements. By “use”, we mean “towards what the arrangement leads companies to think about extending the working life of the ‘older workers’”. The typology aims at distinguishing different uses of the FEP by companies whether it is “instrumental”, “opportunist”, “managerial” or “visionary”. Secondly, the changing nature of the legal framework and the “softness” of the evaluation of the projects leads to mutual arrangements. Agents involved in the arrangements (members of the public administration and companies) are therefore able to set up adjustments, bypasses, and dispositions about the issue of keeping older workers in employment and their working conditions. This situation leads to a ‘round trip’ and to strategies of negotiations between agents with the purpose of finding a consensus about what is considered as a “fundable project”. The conclusion opens the way to a better understanding of the social and political issues and tensions raised by the specific questions of older workers’ employment. In its “circulating form”, the FEP contributes to the movement of ideas, i.e. extending working the working lives of workers considered as older based on a conventional threshold (45 and over in this case). In its “written from”, the FEP leads companies to state their intention and to describe actions aiming at, potentially, improving the working conditions of the older workers, defined by the company as a resource, either competent, experienced, that should be protected or valorized.
Doctorat en Sciences politiques et sociales
info:eu-repo/semantics/nonPublished
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
47

Lisi, Laura de. "Les déterminants du travail des enfants en Côte d'Ivoire de 1985 à 2002 : exploitation, pauvreté, ou déséquilibres institutionnels ? : des formes multiples de dépendance". Paris, EHESS, 2015. http://www.theses.fr/2015EHES0037.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette thèse vise à approfondir la compréhension du travail des enfants en Côte d'Ivoire (1985-2002). Elle compte quatre parties. La première resitue le caractère problématique de la définition du travail des enfants et met en lumière, par une exploitation de données statistiques, les conditions de travail auxquelles sont exposés les enfants dans les plantations. La deuxième partie explore les dynamiques familiales du travail des enfants. Elle analyse les interactions entre les offres de travail des adultes et des enfants opérant au sein des ménages, et aboutit à un résultat fondamental : la très forte complémentarité entre le travail des femmes et celui des enfants. La troisième partie approfondit la nature des liens qui unissent les destins des femmes et des enfants, par une exploitation des apports de l’anthropologie. La dernière partie interroge l’impact des institutions sur le bien-être des enfants, et propose un bref bilan de politique économique en matière de lutte contre le travail des enfants. Cette thèse aboutit à la conclusion que le travail des enfants ne résulte ni de la pauvreté économique des ménages uniquement, ni d’entreprises d’exploitation systématique de leur force de travail. Si le rôle de la pauvreté demeure indéniable, ce sont ses multiples composantes (économiques, sociales, accès aux droits fondamentaux…) qui sont en cause, et les déséquilibres institutionnels sont également décisifs, qu’il s’agisse des défauts de coordinations inhérents au pluralisme juridique, ou des inefficiences des arrangements institutionnels en vigueur (marché du travail des adultes notamment), qui sont susceptibles de se reporter, parfois indirectement, sur les enfants
The aim of this dissertation is to deepen the analysis of child labor determinants in Ivory Coast (1985-2002), from various theoretical and methodological points of view. The dissertation is structured in four parts. The first part shows the difficulty of defining child labor. Using statistical data, I describe the labor conditions to which children are exposed in plantations. The second part explores familial determinants of child labor. I examine interactions between child labor and adult labor and I find a very strong complementarity between economic activity of the child and his mother’s work in rural areas. The third part further investigates the nature of the connections between women and children's destiny, through the contribution of anthropological data. The last part examines how institutions impact on the children well-being. This dissertation leads to the conclusion that neither the households’ economic poverty nor the systematic exploitation of the children workforce suffice to explain child labor in Ivory Coast. While the responsibility of poverty is indisputable, multiple dimensions have to be considered (economic, social, access to fundamental rights. . . ). Institutional arrangements are also crucial (coordination failure due to legal pluralism, adult labor markets segmentation…), and can, sometimes indirectly, affect the children well-being
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
48

Barranco, i. Font Oriol. "La Cara oculta del hipermercado : consentimiento y resistencia laborales de los proletarios y proletarias de un hipermercado". Paris, EHESS, 2010. http://www.theses.fr/2010EHES0014.

Texto completo da fonte
Resumo:
La thèse doctorale étudie le consentement et la résistance au travail de la part des prolétaires d’un hypermarché dans l’État espagnol. Concrètement, la thèse doctorale se penche sur un cas de consentement, résistance, légitimation et désaccord que les prolétaires d’un hypermarché développent face au régime d’entreprise de cet hypermarché-là et face aux régimes du marché du travail et de protection sociale de l’État espagnol. J’identifie les prolétaires de l’hypermarché en tant que « travailleurs et travailleurs exécutants », c’est-à-dire, ceux et celles qui ne détiennent aucune responsabilité de commandement, et qui représentent 90 % du personnel de l’hypermarché, objet de cette étude
This PhD thesis analyses proletarians' labour consent and resistance at a Spanish hypermarket. Concretely, the thesis is a case study about consent, resistance, legitimation and disagreement that proletarians from a hypermarket develop when faced with the hypermarket's enterprise regime on one hand, and the Spanish labour market and social protection regimes on the other hand. I identify proletarians as the "execution workers": employees without any command responsibility, who represent 90% of the staff in the hypermarket
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
49

Aunis, Émilie. "D'improbables ouvriers ? Les ouvriers d'industrie poitevins, entre dissolution et recomposition des collectifs". Thesis, Poitiers, 2014. http://www.theses.fr/2014POIT5002.

Texto completo da fonte
Resumo:
Les ouvriers de l'industrie, largement étudiés par la sociologie puis peu à peu délaissés au profit d'autres catégories du salariat, méritent pourtant qu'on porte à nouveau le regard sur eux. D'une part parce que les transformations du monde industriel et les récurrentes fermetures d'usine impactent les manières d'être au travail. D'autre part, parce qu'ils ont longtemps été observés dans des bastions industriels. Or la communauté d'agglomération poitevine présente la spécificité d'être largement sous-industrialisée. La singularité des ouvriers poitevins mérite d'être interrogée, sous l'angle de l'appréciation du travail et sur le plan de l'action collective. La recherche a porté sur quatre usines localement implantées : Michelin, Sagem, Saft, Schneider Electric. L'usine étant à la fois lieu de travail et de socialisation, elle modèle et façonne les manières d'être et de faire de ses ouvriers de sorte qu'être ouvrier chez Michelin, ce n'est pas tout à fait la même chose que d'être ouvrier chez Schneider, à la Saft ou à la Sagem. A cette première ligne de partage s'en ajoutent d'autres : affaiblissement des collectifs à l'aune des transformations de l'organisation du travail, clivages générationnels, appréhensions différenciées du travail et de l'emploi. L'érosion des collectifs a pour conséquence de rendre improbables les mobilisations. Pourtant, elles émergent çà et là, prenant des formes différentes selon les contextes. Tout porte ainsi à croire que le contexte grandissant de précarisation peut contre toute attente faire renaître les mobilisations salariales à l'aune de configurations spécifiques. L'ouvrier poitevin est-il un ouvrier contestataire ou un salarié ordinaire ?
The industrial workers - widely studied by sociology then gradually abandoned in favor of other categories of wage labor - deserve that we look at them again. On the one hand because the transformations of the industrial world and recurrent factory closings have an impact on the ways of being at work. On the other hand, because they have long been observed in industrial bastions. But the Poitiers conurbation has the specificity to be largely under- industrialized. The singularity of Poitiers workers deserves to be raised in terms of the appreciation of the work and in terms of collective action. The research focused on four factories locally based : Michelin, Sagem, Saft, Schneider Electric. The factory is a workplace which plays a part in socialization, she build ways of being and doing of his workers so being a worker at Michelin is not quite the same as to be a worker at Schneider, the Saft or Sagem. here are other dividing lines : weakening collective in terms of changes in the organization of work, generational cleavages, differentiated labor and employment concerns. The erosion of collective has the effect of making mobilizations improbable. Yet they emerge here and there, taking different forms in different contexts. And it really seems that the growing context of insecurity can against all expectations revive mobilizations in specific configurations. Is the worker of Poitiers a protest worker or an ordinary employee ?
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
50

Girard, Marie-Pier. "À la recherche de l'«intérêt supérieur» des enfants qui travaillent à la collecte et au tri des ordures : pauvreté, inégalités sociales et idéologie globalisée de l'enfance à Las Lomas de Carabayllo (Lima, Pérou)". Thesis, Université Laval, 2012. http://www.theses.ulaval.ca/2012/29098/29098.pdf.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
Oferecemos descontos em todos os planos premium para autores cujas obras estão incluídas em seleções literárias temáticas. Contate-nos para obter um código promocional único!

Vá para a bibliografia