Siga este link para ver outros tipos de publicações sobre o tema: Théâtre et politique – Allemagne.

Teses / dissertações sobre o tema "Théâtre et politique – Allemagne"

Crie uma referência precisa em APA, MLA, Chicago, Harvard, e outros estilos

Selecione um tipo de fonte:

Veja os 50 melhores trabalhos (teses / dissertações) para estudos sobre o assunto "Théâtre et politique – Allemagne".

Ao lado de cada fonte na lista de referências, há um botão "Adicionar à bibliografia". Clique e geraremos automaticamente a citação bibliográfica do trabalho escolhido no estilo de citação de que você precisa: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

Você também pode baixar o texto completo da publicação científica em formato .pdf e ler o resumo do trabalho online se estiver presente nos metadados.

Veja as teses / dissertações das mais diversas áreas científicas e compile uma bibliografia correta.

1

Verdalle, Laure de. "La transition théâtrale en Allemagne de l'Est : transformation des modes de régulation théâtrale et parcours professionnels des gens de théâtre". Cachan, Ecole normale supérieure, 2003. http://www.theses.fr/2003DENS0028.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
2

Baillet, Florence. "Les discours sur l'utopie dans le theatre allemand contemporain (revues, pieces et mises en scene) de l'apres 1976 en rda et de l'apres 1968 en rfa au lendemain de la reunification". Paris 3, 1999. http://www.theses.fr/1999PA030133.

Texto completo da fonte
Resumo:
A l'origine de ce travail, il y a le constat d'une proclamation recurrente, au sein de la critique theatrale des deux allemagnes, dans les annees 1970 et 1980, d'une "fin des utopies". Ce phenomene correspondrait en rda a la perception croissante de l'ecart entre la realite vecue par les citoyens du pays et les promesses du regime, particulierement sensible dans le monde theatral a la suite de l'affaire biermann de 1976. En rfa, le declin du "principe esperance" accompagnerait la "depolitisation" consecutive a l'apres-1968, se manifestant au theatre par un repli dans une "nouvelle interiorite". Nous nous proposons, dans un premier temps, d'analyser les differents types de discours sur l'utopie releves dans les deux principales revues theatrales de rda et de rfa, respectivement theater derzeit et theater heute. Nous nous interesserons dans un deuxieme et troisieme temps aux attitudes adoptees face a cette question au sein de l'ecriture dramatique et de l'ecriture scenique, en etudiant quatre oeuvres de quatre auteurs dramatiques, datant de cette premiere periode clef qu'est le tournant des annees 70 et 80 {hamlet-machine de heiner muller, mercedes de thomas brasch, grand et petit de botho straub et ni chair ni poisson de franz xaver kroetz), puis en nous penchant sur quatre mises en scene de quatre theatres berlinois (le deutsches theater, la volksbuhne, la schaubuhne et le gripstheater) au lendemain de la reunification, laquelle renforce apparemment la rhetorique deployee autour de la "fin des utopies".
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
3

Maisonneuve, Sarah. "L'"interruption" du politique dans le théâtre politique contemporain. : les stratégies de contournement d'une situation d'aporie politique et critique dans le théâtre français et allemand de 1995 à 2015". Thesis, Paris 10, 2015. http://www.theses.fr/2015PA100158.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette étude se propose de réfléchir la ou les formes prises par un théâtre politique sur les territoires français et allemand des années 1995 à 2015. L'enjeu est d'évaluer les stratégies esthétiques développées par les artistes afin de renouveler les modalités du politique au théâtre, alors que l'édifice idéologique et théorique qui soutenait jusqu'alors une telle dimension semble révolu. La reprise dans notre titre de l'assertion paradoxale du théoricien allemand Hans-Thies Lehmann – une « "interruption" du politique dans le champ du théâtre politique contemporain » – permet d'introduire et de circonscrire les grands axes de cette problématique. Est-ce que l'interruption apparente et rhétorique du politique dans le discours des artistes est à lire comme une fin du politique ou au contraire comme une suspension momentanée de ses catégories, constituant une stratégie destinée à contourner la situation postmoderne d'aporie critique ? Cette question se propose d'être appréhendée par le biais de l'analyse transversale des différents discours artistiques. Le terme de discours comprend aussi bien les représentations que les propos méta-artistiques et les entretiens. La méthode permet de dépasser les oppositions apparentes au profit d'une approche prenant en compte toute la complexité et les contradictions du problème. Ces oppositions prennent bien souvent la forme, dans les propos des artistes, d'un refus de se voir affilier à un théâtre politique historique alors que les spectacles en prolongent et en renouvellent paradoxalement les modalités esthétiques
The present study aims at observing the form or forms taken by a political theatre in France and Germany in the period between 1995 and 2015. At stake is an evaluation of the aesthetic strategies developed by artists so as to renew the ways of representing politics in the theatre when the ideological and theoretical structures which, until then, underpinned this dimension seem to have collapsed. The title’s quote of the German academic Hans-Thies Lehmann’s paradoxical assertion: an “interruption of politics in the contemporary political theatre” introduces and defines the limits of the domain under scrutiny. Is the illusory and rhetorical interruption of politics in the artists’ discourse to be understood as the end for the theme or, on the contrary, as a momentary suspension of its categories aiming at working around the post-modern situation of political aporia ? We propose to address the question by means of a transversal analysis of different artistic discourses. In the notion of discourse we intend to include the plays as well as meta-artistic declarations and interviews. This method aims at overcoming the apparent oppositions in order to find a way to take into account the complexities and contradictions of the problem. These oppositions often take the form, in the artists’ words, of a refusal to be affiliated to a historical political theatre whereas, paradoxically, the plays prolong and rejuvenate the aesthetic conventions of this theatre
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
4

Lübbe, Dorothea. "Europera : innovation artistique et politique culturelle de théâtre musical contemporain en Allemagne et en France". Thesis, Aix-Marseille, 2017. http://www.theses.fr/2017AIXM0315.

Texto completo da fonte
Resumo:
Ce projet de recherche se concentre sur les conditions generales de politique culturelle sous lesquelles se créent les nouvelles formes artistiques du theatre musical contemporain en Allemagne et en France.Le travail de recherche sur le présent thème est dédié aux tentatives d'innover et n'a pas pour objet de mettre la crise en évidence. L'intérêt de ce domaine de recherche réside dans la recherche de solutions en discutants des reformes et innovations tout en s'appuyant sur des études de cas tirées de la pratique actuelle du theatre musical en Allemagne et en France. Les pressants travaux reposent sur une étude des sept cas exemplaires. Les exemples choisis couvrent aussi bien le domaine des théâtres traditionnels en tant qu'institution que celui de la structure des collectifs. Il conviendra de montrer s'il existe un lien entre les libertés laissées par la politique culturelle et les innovations esthétiques, si l'on peut discerner des recoupements franco-allemands et si un intérêt pan-européen en matière de politique culturelle peut résider dans une reforme
This research project is concentrated to focus the general conditions of cultural policy which are responsible for the creation of new artistic forms of contemporary music theatre in Germany and France. For this the research is focussed on innovations and not on the analysis of the crisis. The aim is to find solution and discus different reforms in the artistic practices. The field work include the analysis of 7 case studies, traditional institutions and structures of the free landscape of contemporary music theatre in Germany and France. It will be shown in the analysis that there is a link between cultural policy and innovation of arts
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
5

Jan, Corentin. "Le théâtre et son espace public. Conflits et controverses institutionnels et artistiques sur les scènes allemandes dans les années 2010". Electronic Thesis or Diss., Paris 3, 2024. http://www.theses.fr/2024PA030062.

Texto completo da fonte
Resumo:
Les années 2010 ont vu la généralisation d’un discours sur la crise et la perte de légitimité du Stadttheater allemand, d’un modèle de théâtre public où les établissements concentrent en leur sein les activités de production et diffusion grâce à la présence d’une troupe permanente d’interprètes et d’une programmation sous la forme d’un répertoire. Dans les journaux, les revues spécialisées ou sur des sites internet, les tentatives de diagnostic et les propositions de solution se multiplient, tandis que de nombreuses crises locales font l’objet d’un traitement médiatique quasi systématique. Ce travail entend interroger ce qui rend un tel discours de crise possible. Il formule l’hypothèse que ce paysage scénique à l’histoire longue doit beaucoup à l’élaboration d’une certaine forme d’espace public théâtral, c’est-à-dire à l’idée que le théâtre repose sur une adresse indéterminée et que son destin concerne potentiellement tout un chacun. Cette publicité de la vie théâtrale se loge autant dans les spectacles eux-mêmes que dans les arènes médiatiques de la critique ou dans la façon dont les établissements s’adressent à leur public. À partir du cas de la « crise du Stadttheater » et d’une méthodologie inspirée de la sociologie pragmatique, ce travail s’emploie à observer les conflictualités qui agitent cet espace public artistique. Après être revenu sur l’histoire des théâtres de troupe allemands, je m’appuie sur une analyse de tribunes sur l’avenir des Stadttheater parues de 2009 à 2021 sur le site nachtkritik, avant de mener une étude croisée de deux crises récentes, celle de la Volksbühne de Berlin entre 2015 et 2018 et celle des Kammerspiele de Munich de 2017 à 2020
The 2010s have been a time of widespread discourse on the crisis and loss of legitimacy of German Stadttheater, a model in which theatres concentrate production and performance activities in-house, thanks to the presence of a permanent troupe of performers and repertory-based programming. In newspapers, specialized magazines and on Internet sites, attempts at diagnosis and proposals for solutions are proliferating, while numerous local crises receive almost systematic media coverage. The present study examines what makes this kind of crisis discourse possible. It formulates the hypothesis that this long-standing theatre landscape owes much to the development of a certain form of theatrical public sphere, i.e. to the idea that theater is grounded in an indeterminate address and that its fate potentially regards everyone. This publicity of theatrical life is as much to be found in the performances themselves as in the mediatic arenas of criticism, or in the way establishments address their audiences. Using the “Stadttheater crisis” as a case study, and a methodological framework inspired by pragmatic sociology, this thesis examines conflicting aspects of this public artistic space. After reviewing the history of German troupe theaters, I examine tribunes on the future of the Stadttheater published from 2009 to 2021 on the website nachtkritik, before conducting a cross-study of two recent crises, namely the conflicts at the Berlin's Volksbühne between 2015 and 2018 and at the Münchner Kammerspiele between 2017 and 2020
In den 2010er Jahren wurde über die Krise und den Legitimitätsverlust des deutschen Stadttheaters und seiner Ensemble- und Repertoirebetriebe in der Öffentlichkeit heftig diskutiert. In Zeitungen, Fachzeitschriften oder auf Websites trifft man auf eine Vielzahl von Diagnoseversuchen und Lösungsvorschlägen, während es in den Medien von zahlreichen lokalen Krisen berichtet wird. In dieser Arbeit wird untersucht, was einen solchen Krisendiskurs möglich macht. Ich stelle die Hypothese auf, dass diese alte Theaterlandschaft viel der Herausbildung einer bestimmten Form von Theateröffentlichkeit zu verdanken hat, d.h. der Idee, dass das Theater auf einer relativ unbestimmten Adresse beruht und dass sein Zustand und seine Zukunft öffentliches Interesse haben. Diese Öffentlichkeit des Theaters ist sowohl in den Aufführungen selbst als auch in den medialen Arenen der Kritik oder in der Art und Weise, wie sich die Häuser an ihr Publikum richtet, angesiedelt. Anhand des Fallbeispiels der „Krise des Stadttheaters“ und einer von der pragmatischen Soziologie inspirierten Methodik bemüht sich diese Arbeit, die Konflikthaftigkeit dieser künstlerischen Öffentlichkeit zu beschreiben. Nach einem Rückblick auf die Geschichte der deutschen Ensembletheater stütze ich mich auf eine Analyse von Tribünen zur Zukunft der Stadttheater, die von 2009 bis 2021 auf der Website nachtkritik erschienen sind, bevor ich eine Querschnittsstudie über zwei lokale Krisen durchführe, die Krise der Berliner Volksbühne zwischen 2015 und 2018 und die Krise der Münchner Kammerspiele zwischen 2017 und 2020
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
6

Le, Moal-Piltzing Pia Renate. "Le théâtre d'apprentis et les processus de création collective : résurgence du théâtre ouvrier en R.F.A de 1968-1978". Paris 8, 1987. http://www.theses.fr/1987PA080110.

Texto completo da fonte
Resumo:
Le theatre d'apprentis (1968-1978), constitue la premiere reapparition en allemagne d'un theatre ouvrier depuis l'epoque weimarienne. A la difference de ce qui s'etait passé a l'epoque de Weimar, il s'agit d'un theatre qui s'est crée en dehors de toute référence à un parti de masse d'opposition. Ces manifestations culturelles de la jeunesse ouvriere accompagnaient d'autres manifestations de la contre-culture temoignant des luttes et des conflits de la jeunesse celle-ci a trouve dans le theatre une arme politique. Autres caracteristiques originales de ce theatre: la creation est collective et un role de co-producteur est attribue au public, ce qui permet de formuler les criteres d'une convention theatrale ouvriere. Au cours de notre recherche sur le terrain, qui s'est etendue sur huit annees, nous avons rencontre les membres de trentes troupes ce qui nous a permis de choisir les trois courants les plus representatifs. Toutes les troupes d'apprentis ont en commun les objectifs explicites suivants: - participation a la formation d'une culture ouvriere, - agitation et information a but didactique (legislation du travail, etc. . ) - élaboration d'un contre-espace public" tel que a. Negt et o. Kluge le definissent et par rapport aux modes de création: élaboration collective de la pièce et le rôle de participant dévolu au public et enseignement mutuel et reciproque. L'étude de l'agit-prop nous a permis de mieux cerner les questions que posent les formes spécifiques d'un théâtre ouvrier des années 20. Nous nous sommes ensuite interessee aux theses et pratiques de moreno, hoernle, lacis benjamin. Montrer tous les aspects du théâtre d'apprentis sans l'isoler, mais en le reliant sans cesse au contexte historique, economique, sociologique, ideologique, dans lequel il s'insère et qui influe sur lui, et aux autres formes de theatre et avec lesquelles il entretient des rapports complexes: tel a été le but de notre recherche
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
7

Béhague, Emmanuel. "L'Ecriture dramatique contemporaine allemande et la question de l'ancrage dans la réalité : Possibilité et modalités d'un théâtre politique après la réunification". Strasbourg 2, 2002. http://www.theses.fr/2002STR20040.

Texto completo da fonte
Resumo:
L'étude entreprise ici se propose d'interroger l'écriture dramatique allemande des années 90 dans son rapport avec la réalité contemporaine. Avec l'irruption, après la réunification, d'un contexte politique, économique et social nouveau naît en effet l'attente d'un théâtre qui serait le lieu d'un discours critique sur les bouleversements qui traversent la société. La question qui se pose est donc celle de savoir si les auteurs dramatiques répondent à cette attente, et par quels biais esthétiques : un "théâtre politique" est-il encore possible aujourd'hui, dans un contexte de défiance vis-àvis des grands modèles d'explication du monde ? Les textes sont donc envisagés ici tant en ce qu'ils sont déterminés par le contexte de leur apparition, et en particulier celui du système théâtral allemand, que dans leur autonomie, dans le sens de la double dimension que confère T. W. Adorno à l'oeuvre d'art. A partir de l'examen de la production dramatique sur la période, et une fois avérée la caducité des définitions traditionnelles du "théâtre politique" dans le contexte contemporain, il est possible de dégager trois approches d'un positionnement critique de l'écriture pour le théâtre par rapport à la réalité contemporaine, trois modalités d'une dimension politique de cette écriture. La première, empruntant les voies d'une certaine forme de réalisme, est ici désignée sous le terme de "théâtre de la monstration". S'en distingue nettement, tant par l'ampleur de ses enjeux critiques que par l'intégration d'une dimension historique, une seconde démarche, qui met en scène l'expérience individuelle d'un sujet balloté ́par l'histoire. Enfin, la troisième approche se caractérise par une problématisation plus radicale de la notion même de "réalité"́ et de la perception de celle-ci, ce qui se traduit par une remise en question des formes mêmes du texte dramatique
The study undertaken here aims at analyzing the impact of contemporary reality on German drama in the 1990s (or last decade of the 20th century). The emergence of a new political, social and economic context caused by reunification called for a theatre that allows critical discourse on the radical changes throughout society. The fundamental question is thus whether writers of drama respond to these expectations and which aesthetic means are used. Can political theatre still be effectively used at times of general defiance towards the great theories of explaining the world ? The dramatic texts are examined both by investigating the influence of the socio-economic and political conditions- in particular within the German theatrical setting- at times of their publication as well as by looking at the textual autonomy in the sense of the double dimension that T. W. Adorno attributes to a piece of art. Through the examination of a representative number of dramatic productions of this period while discussing whether traditional definitions of the political theatre are still valid, it is possible to extort three critical positions within drama with regard to reality ; three modalities of the political dimension within dramatic literature. Drawing upon the tradition of the forms of realism, the first modality is denoted here as THEATRE DE MONSTRATION. The next one distinguishes itself learly through the integration of a historical dimension which dramatizes the personal experience of an individual deeply rooted in his historical context. Finally, a third form can be distinguished and is characterized by a far more radical notion of "reality" as well as the perception thereof which leads to questioning the traditional forms of dramatic texts
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
8

Deutsch, Michel. "Heiner Müller, une écriture de l'état d'exception". Paris 10, 2008. http://www.theses.fr/2008PA100001.

Texto completo da fonte
Resumo:
Les textes de Müller, comme ceux d’Artaud ou du Brecht des Lehrstücke, participent d'une littérature de «l'état d'exception» et peuvent être lus, par conséquent, comme une statiologie et une hantologie littéraire. On sait que si stasis veut dire repos, position, arrêt (status), stasis signifie d'abord, pour nous désormais, mouvement (kinesis), trouble, révolte, et guerre civile. La guerre civile fait rage dans les textes et le théâtre de Müller (destruction, dilapidation, réévaluation de l'héritage littéraire, par exemple). J'emprunte le concept, en le limitant, de hantologie à Jacques Derrida pour remarquer l'insistance de la trace, du retour et de la présence des spectres et des fantômes du passé qui habitent le théâtre de Müller, dans son « dialogue avec les morts ». La révolution est une explication avec le passé, et avec les ennemis de la révolution. L'apaisement et la conciliation sont le propre d'une littérature des situations moyennes, sans ennemis; littérature du consensus que Müller met en crise en fragmentant le récit, en le surphrasant, en ayant recours à la « logique » du rêve, en l'orientant vers l'effroi, vers un théâtre dionysiaque du corps démembré (disjecta membra). Tragique contre dialectique, et comme l'écrit Nietzsche : on voulait voir un Grec et on se trouve devant un Allemand
Müller's texts, like those of Arthaud or of Bretch in Lehrstücke, are part of a literature an "exceptional state" and can consequently be read as a literary statiology and hantology. We know that if stasis means 'at rest, position, stop (status), stasis means first of ail, for us from now on, movement (kinesis), stirring, revolt and civil war. Civil war rages in Müller's texts and theater (killings, destruction, dilapidation, reevaluation of literary heritage. . . ). I am borrowing the concept of hantology from Jacques Derrida, but give it a limited definition in order to point out the insistence on the trace, the return and the presence of specters and ghosts from the past that inhabit Müller's theater, in his "dialogue with the dead". The revolution is an explanation of the past and with the enemies of the revolution. Appeasement and reconciliation belong to a literature of every day situations, without enemies; a literature of consensus that Müller shakes to its foundation by fragmenting the narrative, by amplifying it, by resorting to the "work" of the dream, by pointing it towards terror, towards a theater of dismembered bodies (disjecta membra). Tragic pitted against dialectic and, as Nietzsche wrote about Wagner: we were hoping for a Greek and found ourselves before a German
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
9

Poulain-Beaufils, Eliane. "Corps furieux, corps souffrants : violence et cruauté dans le théâtre contemporain de langue allemande". Paris 4, 2005. http://www.theses.fr/2005PA040120.

Texto completo da fonte
Resumo:
A l'origine de ce travail, il y a le constat d'une apparition de plus en plus fréquente de la violence sur les scènes allemandes et autrichiennes. S'agit-il d'un épiphénomène sans portée particulière, témoin d'une impasse idéologique et du besoin de faire concurrence aux arts audiovisuels ? Ou est-ce là le reflet d'une mutation plus profonde de notre vision de l'humain, intégrant une cruauté jusqu'alors reléguée au rang de tabou ? On assiste peut-être à une application spontanée des théories d'Antonin Artaud, lequel entendait dans les années 1930 promouvoir un théâtre de la cruauté, mais remettait également en question le vieil antagonisme entre culture et violence. Aussi nous nous attachons dans un premier temps aux pièces qui semblent relayer l'optique antagoniste traditionnelle en condamnant la violence qu'elles portent sur la scène, ce qui est le fait d'auteurs secondaires aussi bien que d'auteurs renommés comme Dea Loher ou Elfriede Jelinek. Nous présentons ensuite des œuvres qui s'abstiennent de tout jugement unilatéral sur la violence, chez des auteurs aussi variés que Dirk Dobbrow, Albert Ostermaier et surtout Werner Schwab. Si les préoccupations esthétiques paraissent plus importantes dans ces dernières pièces, la représentation de la violence s'accompagne toujours d'un questionnement sur ses modalités et sur la nature du théâtre. Ainsi, ce théâtre est révélateur des tensions qui traversent le monde culturel actuel, tant sur un plan intellectuel que sur un plan esthétique
We thought of undertaking this work after noticing the increasing appearance of violence on the germanspeeking stage in the 1990s. One can doubt whether it is a simple epiphenomenon that bears witness to the ideological impasse and the need to compete with audiovisual arts. It may reflect a more profound mutation of our vision from the human, that integrates a cruelty considered until then as a taboo. A spontaneous application of the artaudian theories may take place: Antonin Artaud promoted in the 1930s a theatre of cruelty which also brought into question the old antagonism between culture and violence. We therefore study playwrights that seem to rest on the traditionnal antagonist point of view, condemning the violence they produce: this occurs in works of secondary authors as easily as in those of renowned authors like Dea Loher or Elfriede Jelinek. We then present the playwrignts that avoid every unilateral judgment by various authors, so as Dirk Dobbrow, Albert Ostermaier and above all Werner Schwab. Even if aesthetic concerns seem more important in these last works, the performance of violence is always accompanied by a questionning about its modes and about the nature of theatre. So these works reveal the tensions going through the actual cultural world, on an intellectual plane as well as on an aesthetic one
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
10

Nitsche, Véra. "Der neue Geist des Kollektivs. Politische und ästhetische Implikationen kollektiver Produktionsverfahren im Theater in den 1960/70er-Jahren und zu Beginn des 21. Jahrhunderts (am Beispiel der Schaubühne am Halleschen Ufer sowie She She Pop und Gob Squad)". Thesis, Paris 3, 2019. http://www.theses.fr/2019PA030002.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette thèse a pour sujet les pratiques théâtrales collectives en Allemagne au tournant des années 1960/70 et au début du XXIe siècle. Ce qui nous intéresse particulièrement, c’est l’esprit du collectif, c’est-à-dire les idées politiques et concepts esthétiques qui incitent les artistes de théâtre à pratiquer la création collective et à s’organiser en collectifs. Nous partons du principe que l’esprit du collectif s’est développé parallèlement aux mutations du monde du travail depuis la fin des années 1960, telles qu’elles sont décrites par exemple dans la publication de Luc Boltanski et Eve Chiapello : Le nouvel esprit du capitalisme. Si dans les années 1960/70, les collectifs étaient perçus unanimement comme la manière d’anticiper le socialisme théâtralement, le discours actuel au sujet des collectifs de théâtre est marqué par une hétérogénéisation des positions. Pendant que certains les considèrent comme l’avant-garde de la déréglementation néolibérale du paysage théâtral germanophone, d’autres voient se réaliser des nouvelles formes d’expression politique dans le fonctionnement collectif. Aussi bien dans les années 1960/70 qu’aujourd’hui, le travail théâtral collectif est lié à des stratégies esthétiques spécifiques, ce qui soulève la question de l’interdépendance entre les modes de production et les moyens d’expression artistiques. Cette thèse cherche à lier la réflexion sur les pratiques d’organisation et de production aux concepts esthétiques des collectifs. En s’appuyant sur une méthodologie d’analyse de discours, la thèse fait ressortir l’esprit du collectif propre aux années 1960/70 ainsi que celui qui caractérise bon nombre de formations collectives marquant le début du XXIe siècle. Se divisant en deux grandes parties, elle met en évidence les lignes de continuité ainsi que les ruptures entre les deux générations de collectifs de théâtre
This thesis focuses on collective theatrical practices in Germany in the 1960s/70s and at the beginning of the 21st century. Our particular interest is the spirit of the collective: the political ideas and aesthetic concepts that encourage theatre people to work collectively and to organize themselves as collectives. We assume that the spirit of the collective has developed in parallel with the changes in the world of work since the late 1960s as described, for example, in Luc Boltanski and Eve Chiapello's publication The New Spirit of Capitalism. While in the 1960s/70s, collectives were unanimously perceived as the theatrical way of anticipating socialism, the current discourse about theatre collectives is marked by a heterogenization of positions. While some see them as the vanguard of the neoliberal deregulation of the German-speaking theatre landscape, others see in the collective functioning a new form of the Political. In the 1960s/70s as well as today, collective theatre work is linked to specific aesthetic strategies, which raise the question of the interdependence between the mode of production and aesthetics. This thesis seeks to link reflection on the organizational and production practices with the aesthetic concepts of the theatre collectives. Based on a discourse analysis methodology, the thesis brings out the spirit of the collective specific to the 1960s/70s on the one hand and to the beginning of the 21st century on the other hand. Divided into two main parts, it exposes the lines of continuity as well as the ruptures between the two generations of theatre collectives
Diese Dissertationsschrift beschäftigt sich mit den Theaterkollektiven der 1960er/70er-Jahre und des 21. Jahrhunderts. Das besondere Interesse gilt dem Geist des Kollektivs, d.h. den politischen Vorstellungen und ästhetischen Konzepten, die der kollektiven Theaterarbeit zugrunde liegen. Wir gehen davon aus, dass sich der Geist des Kollektivs parallel zu den Veränderungen in der Arbeitswelt seit dem Ende der 1960er-Jahre entwickelt hat, wie sie beispielsweise Luc Boltanski und Eve Chiapello in Der Neue Geist des Kapitalismus beschreiben. Während die Theaterkollektive in den 1960er/70er-Jahren relativ einhellig als der theatrale Vorgriff sozialistischer Produktions- und Gesellschaftsstrukturen wahrgenommen wurden, ist der aktuelle Diskurs von einer Heterogenisierung der Positionen geprägt. Die heutigen Kollektive werden einerseits als die Avantgarde der neoliberalen Deregulierung der deutschsprachigen Theaterlandschaft angesehen, andererseits werden die kollektiven Arbeits- und Organisationsweisen als neue Ausdrucksformen des Politischen wahrgenommen. Sowohl in den 1960er/70er-Jahren als auch heute ist die kollektive Theaterarbeit mit spezifischen ästhetischen Strategien verknüpft, was die Frage nach der Interdependenz zwischen der Produktionsweise und den theatralen Ausdrucksmitteln aufwirft. Diese Dissertation bringt die Überlegungen zu den kollektiven Organisations- und Produktionspraktiken mit den ästhetischen Konzepten der Kollektive in Verbindung. Die Arbeit basiert auf einer diskursanalytischen Methodologie mittels derer der jeweilige Geist des Kollektivs herausgearbeitet wird, der für die Theaterkollektive der 1960er/70er-Jahre bzw. für die heutigen Kollektivformationen typisch ist. Sie gliedert sich in zwei Hauptteile und hebt, die beiden Kollektivgenerationen diachronisch untersuchend, die Kontinuitätslinien und Brüche hervor, die den neuen Geist des Kollektivs mit demjenigen der Vorgängergeneration verbinden
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
11

Hervé, Stéphane. "De l'inactualité du théâtre : poétique et politique de l'hétérotopie chez Pier Paolo Pasolini et Rainer Werner Fassbinder". Thesis, Montpellier 3, 2011. http://www.theses.fr/2011MON30101/document.

Texto completo da fonte
Resumo:
Autour de 1968, le théâtre, confronté à l’exigence de contemporanéité posée par les mouvements de contestation et au développement sans précédent des médias de la culture de masse, connaît une période intense de problématisation de sa puissance politique. Du fait même de sa marginalisation dans l’espace social, le théâtre devient une hétérotopie, c’est-à-dire un genre d’utopie effectivement réalisée : il oppose sa disposition communautaire à la masse indistincte des consommateurs, un discours de vérité aux mensonges des sociétés capitalistes et autoritaires, l’exposition d’une expérience authentique aux simulacres spectaculaires. Les pratiques théâtrales de Pasolini et de Fassbinder semblent participer de ce mouvement hétérotopique : les deux auteurs présentent le théâtre comme un art irréductible aux jeux du pouvoir, de la consommation et du spectacle. Pourtant ces pratiques apparaissent en déphasage avec les œuvres phares de ce moment théâtral. Cette thèse se propose d’envisager les trois types d’inactualité qui les caractérisent : inactualité thématique (leur rapport conflictuel aux mouvements contestataires étudiants ou gauchistes), inactualité esthétique (le choix de la parole au moment du règne scénique des corps, le primat accordé à la vie affective au détriment de sujets ouvertement politiques), inactualité « ontologique » (la minoration des effets de présence des corps scéniques). Pour cela, elle cherche à mettre en évidence les reprises de motifs centraux de la pratique théâtrale hétérotopique, mais aussi les déplacements qu’ils subissent dans les œuvres dramatiques et scéniques des deux auteurs
Around 1968, the theatre, confronted with the requirements of contemporaneousness laid down by the protest movements and with the unprecedented development of the medias of mass culture, experiences an intense period of problematisation of its political power. Owing to its marginalization in the social space, the theatre becomes a heterotopia that is a kind of utopia actually achieved: it opposes its community tendency to the indistinct mass of consumers, a speech of truth to the lies of capitalistic and authoritarian societies, the display of a genuine experiment to spectacular simulacra. Pasolini’s and Fassbinder’s theatrical practices seem to be part of this heterotopical movement: both authors present the theatre as an art that withstands the games of power, of consumption and spectacle. Yet there seems to be a gap between these practices and the landmark works of the theatrical time. This thesis intends to consider the three types of unactuality that define them: thematic unactuality (their antagonistic relationships with the protest movements), aesthetic unactuality (the choice of the words whereas the bodies are preponderant on stage; the primacy given to the affective life rather than more evident political subjects), ontological unactuality (by reducing the effects of presence of the scenic bodies). Therefore, it tries to expound the repetition but also the redefinition of the important motifs of the theatrical heterotopical practice in the dramatic works and the performances of the two artists
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
12

Urban, Marie. "Expériences documentaires et création théâtrale : processus de création, réalités, dramaturgies et dimensions politiques des arts de la scène germanophone d'aujourd'hui". Thesis, Aix-Marseille, 2019. http://www.theses.fr/2019AIXM0594.

Texto completo da fonte
Resumo:
Le nombre de formes théâtrales se basant sur des recherches documentaires a considérablement augmenté ces dernières années dans l’espace germanophone. Les œuvres explorées sont complexes, fragmentées, souvent caractérisées par une porosité entre réalité et fiction. Cette étude explore la manière dont les pratiques documentaires actuelles s’ancrent dans le réel en développant notamment de nouvelles formes de participation durant les processus créatifs. Bien qu’il existe une filiation avec le « théâtre documentaire » provenant d’une tradition théâtrale historique en Allemagne, ce terme n’est plus adapté à la diversité des pratiques et des esthétiques documentaires actuelles. En effet, l’expérience est aujourd’hui au cœur de ces pratiques qui se fondent sur l’échange, l’investigation et s’inscrivent dans la durée. Nous mettons en valeur l’émergence d’esthétiques journalistiques, la production d’un savoir inédit et le déplacement du politique au théâtre à travers les pratiques documentaires d’aujourd’hui. Un aspect central du travail consiste à observer les liens entre les pratiques, les méthodes de production et les dramaturgies dans un corpus d’œuvres constitué de récits biographiques. Les transformations à la fois sociales et esthétiques générées par ces pratiques réinventent les théâtralités, réinterrogent l’Histoire et présentent des identités en mouvement
The number of theatrical forms based on documentary research has increased considerably in recent years in the German-speaking world. The works explored are complex, fragmented, often characterized by a porosity between reality and fiction. This study explores how current documentary performances are rooted in reality, especially when developing new forms of participation during creative processes. Although "documentary theatre" is part of a tradition in Germany, this expression is no longer appropriate to the diversity of current documentary practices and aesthetics. Indeed, the experience is now at the heart of these practices, which are based on social exchanges, investigation and long-term process. We highlight the emergence of journalistic aesthetics, the production of a new knowledge and the displacement of politics in theatre through today's documentary practices. A central aspect of the work is to observe the relationship between practices, production methods and dramaturgies in a corpus consisting of biographical accounts. The social and aesthetic transformations generated by these practices reinvent theatricality, interrogate history and presents shifting identities
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
13

Zenetti, Thomas. "Les inserts dans le théâtre de Heiner Müller (1929-1995) : Zement, Traktor, Bildbeschreibung, du texte-Hydre au texte-Sphinx". Paris 4, 2005. http://www.theses.fr/2005PA040150.

Texto completo da fonte
Resumo:
Dans certaines de ses pièces, l'auteur est-allemand Heiner Müller (1929-1995) a inséré des textes non dramatiques. D'une grande diversité quant à leurs genre et thématique et souvent à caractère hermétique, ces inserts ont la double fonction de déranger la structure de la pièce à laquelle ils sont intégrés et d'y introduire d'autres thèmes. Les inserts tendent à se relier entre eux et à d'autres textes, accentuant ainsi le caractère intertextuel de la pièce, au détriment de sa cohésion intrinsèque. La présente étude analyse trois inserts représentatifs : Herakles 2 oder die Hydra (Héraclès 2 ou l'hydre), insert narratif central de la pièce Zement (Ciment, 1972) ; Das Gefühl des Scheiterns (Le sentiment d'échec), commentaire d'auteur intégré à Traktor (Tracteur, 1974) ; et Bildbeschreibung (Paysage sous surveillance, 1984), qui oscille entre drame et prose. Ces trois textes présentent, outre une succession chronologique couvrant la période pendant laquelle Heiner Müller a pratiqué l'écriture de l'insert, une progression logique allant de l'insert qui sème le désordre au sein de la pièce, à l'insert qui la dévore, en passant par l'insert-mine qui la fragmente. A mesure que l'intégrité de la pièce est mise en péril par l'insert, celle-ci s'ouvre, non seulement à une dimension métapoétique, mais aussi, et surtout, à l'intervention du lecteur qui devient coproducteur de sens. La dimension politique, essentielle pour l'œuvre entière de Heiner Müller, subsiste, mais subit une transformation profonde : d'un contenu à transmettre, le politique devient une activité du lecteur qui entre dans un corps à corps avec le texte
In some of his plays, the East-German Playwright Heiner Müller (1929-1995) inserted non-dramatic texts. These inserts are extremely varied both in genre and theme and often of a hermetic nature. They are designed on the one hand to disrupt the structure of the play in which they are integrated and on the other hand to introduce further themes. These inserts tend to be linked together as well as to establish links with other texts thus accentuating the intertextual nature of the play at the expense of its intrinsic coherence. The present study analyses three emblematic inserts: Herakles 2 oder die Hydra (Herakles 2 or the hydra), a central and narrative insert of the play Zement (Cement, 1972); Das Gefühl des Scheiterns (The feeling of failure), a comment inserted by the author into Traktor (Tractor, 1974); and Bildbeschreibung (Explosion of a memory, 1984), which wavers between drama and prose. These three texts, chronologically covering the period in which Heiner Müller used inserts in his writings, show a progression starting from the havoc-spreading insert, over the textual mine which litterally fragments the play to the devouring sphinx-like insert. As fast as the insert imperils the integrity of the play, the latter opens itself both to a metapoetic dimension and, most of all, to the intervention of the reader, who then shares in the production of meaning. The political dimension, clearly essential in the whole works of Heiner Müller, remains but undergoes a deep transformation insofar as from being a sheer content to be transmitted, politics becomes an activity of the reader, who then really comes to grips with the text
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
14

Scaviner, Isabelle. "Charles Méré (1883-1970) : itinéraire d'un homme du culturel (écrivain, critique dramatique, cinéaste, président de la SACD) à travers les pièces de théâtre, les films, les archives". Caen, 2013. http://www.theses.fr/2013CAEN1693.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette thèse, qui s’inscrit dans une approche d’histoire culturelle, s'attache à retracer l’itinéraire de Charles Méré (1883-1970) à travers les archives. Il est aujourd’hui un auteur méconnu mais reste néanmoins une figure emblématique de la vie culturelle de la France des années vingt aux années cinquante. Charles Méré est un homme aux multiples activités : critique dramatique pour différents quotidiens parmi lesquels Comoedia, Excelsior ou Aujourd’hui, auteur dramatique, scénariste, réalisateur et enfin producteur (Minerva Film). Il occupera aussi de 1929 à 1940 la fonction de président de la SACD (Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques) dans laquelle il investira beaucoup d’énergie, en œuvrant pour la défense et la modernisation des droits d’auteurs. La fin de sa carrière sera marquée par sa participation à l’Union européenne des Sociétés d’auteurs et de compositeurs à travers laquelle il promeut les échanges culturels internationaux. Son œuvre, très éclectique, touche à différents genres théâtraux (pièces à thèses, mélodrames, pièces lyriques, Grand-Guignol). Côté cinéma, il collaborera sur des projets de cinéma muet puis sur des films parlants. Un intérêt particulier est porté au contexte historique politique et social d’écriture et de réception des œuvres de Charles Méré
This thesis, which falls in with cultural studies, attempts to redraw the route of Charles Méré (1883-1970) through archives. He is quite unknown today, but stays a very emblematic figure of the cultural life of France from the twenties to the fifties. Charles Méré had many activities: he was a drama critic for various daily papers as Comoedia, Excelsior or Aujourd’hui, he wrote plays, scripts, was film director and then producer (Minerva Film). He was also president of the SACD in which he works hard to defend and modernize copyright. At the end of his life, he still participates to the European union of the societies of authors and composers through which he promotes the international cultural exchanges. His work is very eclectic. About theater he tried Grand-Guignol, melodrama, lyric, didactic… Concerning cinema, he collaborates on silent films and on talking films. A particular interest is carried in the historical, political and social context of writing and reception of Charles Méré’s work
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
15

Bayeul, Jean-Philippe. "Václav Havel, théâtre et politique ou Politique du théâtre, théâtre du politique". Paris 8, 2006. http://www.theses.fr/2006PA082653.

Texto completo da fonte
Resumo:
Partant du constat que Václav Havel est un homme de théâtre avant d’être élu Président de la République, cette étude tente de comprendre les différentes inter-dépendances ou les disjonctions possibles entre domaine théâtral et domaine politique, à partir de sa vie et de son œuvre. Pour nous immerger dans cette problématique, nous avons analysé en un premier temps ce qui serait de l’ordre d’une mise en contexte historique d’un processus politico-culturel répétitif. Nous avons observé les implications et les rôles joués par la culture et le théâtre dans l’histoire de la République tchèque, récemment constituée. Nous avons pris en compte ensuite les différentes répercussions que ces liens indissociables, qui caractérisent la nation tchèque, ont pu avoir sur le parcours biographique de Václav Havel. Ses écrits dramatiques, ses essais et ses discours politiques nous ont permis d’appréhender les différents réseaux et liens existant entre les deux sphères ainsi que les limites relatives à cette proximité
This study begins with the acknowledgment that Václav Havel was a man of theatre before being elected as the Czechoslovakian Republic’s president. By studying and encountering the author and his writings, it strives to understand the various possible inter-dependencies or separations between the field of theatre and the field of politics. In order to immerse ourselves in this research, our first analysis concerns angling out historical context of a repetitive political and cultural process. We have observed the impact of both culture and theatre within the history of the new Czechoslovakian Republic. We have then considered the various repercussions that these same inseparable links defining the Czech nation may have had on the biographical journey of Václav Havel. His drama writings, essays and speeches have allowed us to assess the different links and networks maintained between the realm of politics and the realm of theatre, and to measure the limitations related to this proximity
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
16

Bayeul, Jean-Philippe. "Politique du théâtre, théâtre du politique : enquête historique, politique et culturelle sur la vie et l'oeuvre de Václav Havel". Paris 8, 2005. http://www.theses.fr/2005PA08A002.

Texto completo da fonte
Resumo:
Partant du constat que Václav Havel est un homme de théâtre avant d’être élu Président de la République, cette étude tente de comprendre les différentes inter-dépendances ou les disjonctions possibles entre domaine théâtral et domaine politique, à partir de sa vie et de son œuvre. Pour nous immerger dans cette problématique, nous avons analysé en un premier temps ce qui serait de l’ordre d’une mise en contexte historique d’un processus politico-culturel répétitif. Nous avons observé les implications et les rôles joués par la culture et le théâtre dans l’histoire de la République tchèque, récemment constituée. Nous avons pris en compte ensuite les différentes répercussions que ces liens indissociables, qui caractérisent la nation tchèque, ont pu avoir sur le parcours biographique de Václav Havel. Ses écrits dramatiques, ses essais et ses discours politiques nous ont permis d’appréhender les différents réseaux et liens existant entre les deux sphères ainsi que les limites relatives à cette proximité
This study begins with the acknowledgment that Václav Havel was a man of theatre before being elected as the Czechoslovakian Republic’s president. By studying and encountering the author and his writings, it strives to understand the various possible inter-dependencies or separations between the field of theatre and the field of politics. In order to immerse ourselves in this research, our first analysis concerns angling out historical context of a repetitive political and cultural process. We have observed the impact of both culture and theatre within the history of the new Czechoslovakian Republic. We have then considered the various repercussions that these same inseparable links defining the Czech nation may have had on the biographical journey of Václav Havel. His drama writings, essays and speeches have allowed us to assess the different links and networks maintained between the realm of politics and the realm of theatre, and to measure the limitations related to this proximity
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
17

Dewitz, Jean. "Théâtre et conscience identitaire en Bavière : le Volkstheater à Munich (1850-1914)". Paris 4, 1996. http://www.theses.fr/1996PA040217.

Texto completo da fonte
Resumo:
A Munich, le volkstheater (théâtre "populaire") plonge ses racines dans une tradition profondément marquée aussi bien par la contre-réforme que par l'aufklarung et les réactions contre cette dernière. Devenus, dans les années 1850, grâce à la pièce montagnarde de F. Prüller, le bastion d'un particularisme qui entendait préserver les valeurs chrétiennes de la "vieille-Bavière" et l'autonomie du royaume des Wittelsbach contre l'invasion culturelle venue du "nord", les théâtres des faubourgs durent, en 1865, céder la place à un établissement de prestige, symbole d'une bourgeoisie réclamant son propre espace culturel, une phase qui signifie, pour Munich, l'éclatement de la notion de "théâtre pour tous". Le spectacle "populaire" ne resta pas à l'abri des affrontements provoqués par le règlement de la question allemande et le Kulturkampf, mais l'affirmation identitaire, symbolisée par les figures dynastiques, puis surtout par le héros paysan et le Haberfeldtreiben, ce tribunal moral populaire, demeura présente. En véhiculant dans tout l'espace germanique l'image d'une Bavière éternellement rurale, le Gebirgsschauspiel affichait le refus d'un monde moderne destructeur des valeurs héritées, et apportait en même temps, à sa manière, une contribution à la lutte pour la suprématie culturelle que se livraient Berlin et Munich. Les années 1890 et l'apparition d'auteurs influencés par le naturalisme signifient la fin de la célébration des anciens mythes. J. Ruederer et l. Thoma marquent l'aboutissement du processus de littérarisation du spectacle "populaire" : ils prennent part aux mouvements artistiques de leur époque et adaptent les vieux thèmes à la réalité sociale et politique dans des œuvres destinées aux établissements de l’Elite. Ils dépassent l'horizon bavarois et annoncent la pièce populaire critique, mais ils affirment en même temps la spécificité d'un "sud" dont Munich et la Bavière constituent le pole principal
In Munich, the roots of the Volkstheater ("people's theatre") are anchored in a tradition profoundly marked by both the counter-reform and the aufklarung, as well as reactions to the latter. In the 1850s, thanks to the drama by F. Prüller set in the mountains, suburban theatres had become the bastion of a particularism which was attempting to preserve the Christian values of "old Bavaria", and defend the autonomy of the kingdom of Wittelsbach from cultural invasion by the "north". In 1865 they had to give way to a prestige establishment, the symbol of a bourgeoisie laying claim to its own cultural domain, and this phase heralded the dislocation of "theatre for all" in Munich. The "popular" spectacle was not to be spared from the confrontations engendered by resolution of the German issue and the Kulturkampf, but assertion of identity, as symbolised by dynastic figures, and then even more so by the peasant hero and the Haberfeldtreiben, that popular tribunal of mores, was ever-present. By disseminating throughout the Germanic domain the image of an ever-rural Bavaria, the Gebirgsschauspiel was a public refusal of a modern world which was simultaneously destroying inherited values and yet, in its own way, contributing to the struggle for cultural supremacy between berlin and Munich. The 1890s, with the emergence of authors influenced by naturalism, were to signal the end of the celebration of old myths. J. Ruederer and l. Thoma mark the culmination of the literisation process of the "popular" spectacle: they are active in the artistic trends of their time, adapting old themes to social and political reality in works aimed at elite establishments. They transcend the Bavarian horizon and herald the critical popular drama, yet at the same time assert the specificity of a "south" with Munich and Bavaria as its main pole
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
18

Pelosse, Renate. "Le Théâtre de Strindberg en Allemagne entre 1890 et 1912". Paris 4, 1988. http://www.theses.fr/1987PA040246.

Texto completo da fonte
Resumo:
Figure majeure du théâtre moderne, August Strindberg associe une créativité dramatique immense à un attachement constant au théâtre de son temps et a une étonnante diversification de l'expression esthétique. Place dans le cadre socio-historique de l’Allemagne de 1890 à 1912, influence par le climat culturel de l'époque wilhelminienne et confronte a des mouvements d'idées, tels le naturalisme et le néoromantisme, le théâtre de Strindberg devient le témoin de l'histoire et des divers aspects du théâtre allemand. Par les débats qu'il provoque (critiques et public) et les problèmes posés par la réalisation de ses pièces (metteurs en scène et acteurs), il nous révèle les contradictions du système théâtral de l'époque: censure, théâtres de cour et théâtres commerciaux opposes aux théâtres marginaux aux troupes ambulantes, aux cabarets et aux associations d'art dramatique. Son œuvre souligne la lente évolution de l'esthétique théâtrale, illustrée par Otto Brahm, Max Reinhardt, Georg Fuchs. Le rôle de Strindberg comme inventeur et praticien de la scène (projections, décors, "théâtre intime", la "scène pour damas"), de même que l'intégration de ses idées dans le renouveau théâtral allemand, ont fait l'objet de notre étude
Leading figure of the modern theatre, August Strindberg combines a tremendous dramatic creativity with a constant attachment to the theatre of his time and with a remarkable diversification in the aesthetic expression. Situated in the social and historical background of Germany between 1890 and 1912, the theatre of Strindberg was influenced by the culturel climate of the wilhelm period and faced to new ideas, such as naturalism and neo-romantism. Therefore Strindberg became the witness of the history of the German theatre. By the controversies he raises (audience and critics) and the problems arising from the realization of his plays (directors and actors), he reveals us the contradiction of the German cultural system: censorship, court and commercial theatres as opposed to marginal theatres, travelling companies, cabarets and dramatic associations. His plays underline also the slow evolution of theatrical aesthetics illustrated by Otto Brahm, Max Reinhardt and Georg Fuchs. The part played by Strindberg as an inventor and a practitioner of the stage (projection equipment, scenery, "intimate theatre", "dreamplay stage") as well as the integration of his ideas in the revival of the German theatre, are particularly studied in this thesis
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
19

Bonnaud, Irène. "Brecht, période américaine". Paris 3, 2001. http://www.theses.fr/2001PA030007.

Texto completo da fonte
Resumo:
Bertolt brecht, en exil a los angeles de 1941 a 1947, n'a cesse d'ecrire pour l'industrie culturelle americaine. Scenarios pour hollywood ou pieces de theatre concues pour conquerir broadway, ses oeuvres d'alors empruntent aux genres populaires du cinema ou du theatre americains des armes nouvelles contre la tradition du drame. Mais la polemique continuee contre l'identification et l'illusion mimetique est accompagnee d'une autocritique permanente. Brecht met son propre theatre en crise et l'examine avec mefiance. Chaque piece devient reflexion sur l'art de la scene et ce dernier doit plus que jamais repondre de ses choix. A l'ombre de l'actualite mondiale, capitulation, collaboration et resistance a l'oppression deviennent non seulement les grands themes des textes de brecht, mais aussi les criteres qui determinent ses strategies d'ecriture. A l'heure des destructions et des massacres de la seconde guerre mondiale, la moindre decision formelle est un probleme politique : la fable du theatre narratif, souvenir d'un temps ou le recit etait encore signe de sagesse, et l'ampleur shakespearienne des personnages sont pour brecht deux facons d'etre volontairement anachronique au milieu du desastre.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
20

Mazellier-Grünbeck, Catherine. "Sécularisation et sacralisation dans le théâtre expressionniste allemand 1910-1924". Paris 10, 1992. http://www.theses.fr/1992PA100044.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette étude thématique analyse le phénomène de sécularisation littéraire et les manifestations du sacre dans le théâtre expr. Allemand à travers trois auteurs principaux: Georg Kaiser, Ernst Toller et Ernst Barlach. Les différentes formes de la sécularisation littéraire sont dégagées: allusion biblique, variation sur des personnages ou des thèmes bibliques, variation structurelle dans le cas du "drame a stations", interprète comme le transfert d'une structure religieuse vers une structure dramatique. Une typologie fonctionnelle dégage trois fonctions: fonctions référentielle, parodique et blasphématoire. Par ailleurs, le théâtre expt. Manifeste la sacralisation du séculier et la réalisation ici et maintenant du message d'amour et d’espérance des évangiles. L'idéal de l'"homme nouveau", l'utopie communautaire et l'expérience théâtrale conçue comme une communion en sont l'illustration. La conception du sacre est précisée par le rôle de l'irrationnel, de l'immanence et de la subjectivité. La religiosité expr. Se situe à la frontière entre l'héritage de Schleiermacher et le bouleversement barthien d'objectivation de la foi
This thematic study analyses the phenomenon of literary secularization and the sacred manifestations in the German expressionistic theatre throughout about fifty plays, in particular three main authors: Georg Kaiser, Ernst Toller and Ernst Barlach. The different forms of literary secularization are shown: allusion, variation on biblical characters or themes and structural variation in the case of the "stationendrama", interpreted as the transfer of a religious structure (the passion) into a dramatic structure. A functional typologie is established from these forms, with three functions: referential, parodical and blasphemous function. On the oher hand, the expressionistic theatre expresses the sacralization of the secular world and the realization, here and now, of the message of love and hope in the gospel. The ideal of the "new man", the communal utopia and the theatrical experience, conceived as a communion, illustrate that. The conception of the sacred is shown by the role of the irrational, of the immanence and subjective experience of the religious sphere
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
21

Lachaud, Céline. "Wajdi Mouawad : un théâtre politique ?" Thesis, Besançon, 2015. http://www.theses.fr/2015BESA1007/document.

Texto completo da fonte
Resumo:
Wajdi Mouawad artiste québécois d'origine Libanaise n'accepte pas l'étiquette de « théâtre politique ». Cependant son travail est le reflet d'un théâtre engagé tant par les thèmes qu'il aborde que par son refus de compromis dans le domaine de la création artistique. Mouawad est un artiste qui aime prendre la parole quitte à se faire des ennemis dans la presse, dans l'opinion publique, dans le monde du spectacle, mais aussi parmi les politiciens. Malgré son refus d'appartenir au courant de théâtre politique nous verrons au sein de cette thèse en quoi son art se rapproche de ce cette mouvance artistique dont il est important de (re)définir les contours. De plus, nous verrons de quels messages son théâtre est porteur. Nous tenterons aussi de comprendre les raisons de sa méfiance face à ce courant qui « rebute » plus d'un auteur contemporain
Wajdi Mouawad is a Lebanese - born Canadian playwright turned actor who refuses the label of political playwright. And yet, his work reflects political theatre by the themes he chooses and by his refusal to make compromises in his art. Mouawad is someone who likes to speak up even if it means making enemies in the press, in the public opinion, in the world of theatre, and also in the world of politics. Despite the fact that he refuses to be labelled à political playwright, in this thesis, my aim is to study to what degree his art resembles political theatre, a genre that needs to be redefined. In addition, I will examine the message his plays relay and the reasons of his distrust towards this genre that doesn't seem to appeal to many a contemporary writer
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
22

Harb, Sabbag Souad. "Esthétique et politique dans le théâtre de Sartre". Lyon 3, 1986. http://www.theses.fr/1986LYO31007.

Texto completo da fonte
Resumo:
L'objet de notre etude a ete le role de l'art et de la politique dans la liberation de l'homme et dans ses relations avec autrui; dans ce but nous avons compare la position de sartre avec celles de nietzsche et de hegel. L'art permet a l'homme une realisation authentique de sa liberte, mais elle rencontre ses limites dans l'impossibilite pour l'artiste d'avoir des relations egales et reciproques avec les autres en dehors de son oeuvre. Kean piece d'alexandre dumas, pere, adaptee par sartre, revele ces limites, de meme que l'appropriation du theatre et des artistes par la bourgeoisie. La politique s'avere etre un autre chemin pour la liberation de l'homme : elle lui permet d'affirmer sa liberte par la revolte contre des situations d'oppression. A ce propos, sartre etablit une distinction entre le chef politique et les membres du groupe : il condamne theoriquement le role des premiers, mais, dans la pratique, illustree par les pieces, il le defend. Nous avons essaye de comprendre les rapports du chef avec les membres du groupe a travers les pieces analysees: bariona, les mouches, l'engrenage et les mains sales, montrent la solidarite de sartre envers les opprimes. Mais chacun est mis en face de sa situation : l'opprime a le devoir d'affirmer sa liberte par la revolte et personne ne peut le faire a sa place; si, au contraire, il se soumet, il refuse l'humain en lui et se rend complice de son oppression. . . Le chef est celui qui exprime cette revolte, en voulant modifier les conditions sociales opprimantes, mais il doit assumer sa solitude en remplissant son role. Chacun est seul responsable de sa situation : s'il y a un chef, c'est que les autres ont demissionne de leur role actif au sein du groupe. Le chef est donc defendu par sartre dans la mesure ou il affirme sa liberte, et la critique de celui-ci concerne plus les masses qui restent passives, soumises
Our study's object has been the role of art and politics in the man's liberation and his relationship with others : to achieve this target, we hawe compared sartre's positions xith nietzsche and hegel's ones art errabiles man as authentic realization of his freedem, but, it meets its limits in the impossibility foor the artist to hawe equal and reciprocol relationships with others out side his work of art kean, a play written by alexandre dumas father, and adapted by sartre, reveals these limits as well as the appropriation of the theatre and of the artists by the midadle -clons. Politics proves to be onather way to man's liberation : it errables him to affirm its freedom by the revolt against situations of oppression. Talking of this, sartre sets up a distinction between the political leader and the other members of the group : theoreticolly, he's condemming the first role but, in effect, which is showed in the plays, he's defending it. Trough the plays we hawe studied, we have tried to understand the relationship between the leader and the members of the group : bariona, les mouches, l'engrenage, et les mains sales show the solidarity of sartre for oppressed people. But every one facesits own situation : the oppressed one must affirm his freedom by revolting himself and nobady cando it for him; in the opposite, if the gives in he refuses the human being which exists inside himself and he is accomplice of his oppression. . . The leader is the one who expressed this revolt when wanting to modify oppressing social conditions, but he must assume his solitude and play his role. Every one is responsible of his situation: if there is a leader, the reason is that others hawe resigned their active role inside the group. So, sartre is defending the leader in so for as he affirms his freedam, and his- critis concern more people who stay passive and sulmissive
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
23

Girard, Odile. "Le Théâtre National de la cour de Munich (1818-1848) : étude du répertoire dramatique et de sa réception". Paris 12, 1997. http://www.theses.fr/1997PA120043.

Texto completo da fonte
Resumo:
Ce travail a pour objet le theatre national de la cour de munich entre 1818 et 1848. Nous avons etudie son repertoire dramatique pendant cette periode et sa reception. Cette these se divise en 3 grandes parties : la premiere - les wittelsbach et le theatre : histoire d'une tradition - permettra de decouvrir l'interet qu'ont porte les souverains bavarois, siecle apres siecle, aux arts de la scene a munich avec l'enumeration de leurs contributions personnelles a l'evolution du theatre et de l'opera. La seconde, la plus importante aussi, intitulee etude du repertoire dramatique de 1818 a 1848, analyse des critiques de la presse, miroir des gouts, a pour but d'apprehender le repertoire sous ses principaux aspects. Ainsi, nous avons une partie consacree au theatre allemand de l'epoque classique avec goethe, kleist, lessing et schiller, mais aussi babo, collin, iffland, etc. Nous avons aussi une grande partie qui porte sur le theatre allemand de l'epoque biedermeier, une autre sur le theatre viennois de la meme epoque, puis une derniere, sur les theatres etrangers dont les auteurs etaient pour la plupart adaptes pour la scene allemande. Les theatres representes sont francais, anglais, espagnols, italiens et danois. Dans une troisieme et derniere partie, nous avons aborde les genres musicaux et choregraphiques dans le repertoire : les operas, les ballets, les divertissements, les pantomimes, les concerts et autres genres. Mais nous tenons a preciser que cette partie n'est pas traitee comme la precedente. Nous l'avons simplement abordee sous des aspects statistiques, comme nous l'avions fait dans la premiere partie du deuxieme chapitre
This work is about national theatre at munich court between 1818 ans 1848. We studied its drama repertoire during this period and its reception. The first one - the wittelsbach and theatre : history of a tradition - allows us to discover the interest taken by the bavarian sovereigns, century after century, in scenic arts in munich. With the enumeration of their personal contributions to theatre and opera development. The second one, the most important too, is entitled study of the drama repertoire from 1818 to 1848, analysis of the newspapers reviews, mirror of tastes. It aims to grasp the repertoire main aspects. So one part deals with german theatre in classical times with goethe, kleist, lessing and schiller as well as babo, collin, iffland, etc. A great part deals with the german theater in biedermeier times, another one with the viennese theatre at the same period. Then a last part is about foreign theatre whose most authors were adapted for the german stage. The mentionned theatre are french, english, spanish, italian and danish. In a third and last part, we approached the music and choregraphy styles in the repertoire : operas, ballets, entertainments, pantomimes, concerts and other manners. But we insist on the fact that this part was not dealt at the previous one. We simply approached it on statistics levels, as we did in the first part of the second chapter
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
24

Darriet-Féréol, Virginie. "Théâtre et identité dans le monde noir : dans les oeuvres "La tragédie du roi Christophe" et "Une tempête" d'Aimé Césaire, "Antoine m'a vendu son destin" "Moi, veuve de l'empire" de Sony Labou Tansi, "Dutchman" et "The slave" de LeRoi Jones/Amiri Baraka". Bordeaux 3, 2006. http://www.theses.fr/2006BOR30040.

Texto completo da fonte
Resumo:
Le XXe siècle a été marquée par la révolte de la diaspora noire - aux Antilles, aux Etats-Unis et en Afrique - tant sur le plan politique, contre la colonisation ou la ségrégation, que sur le plan artistique. Aimé Césaire, LeRoi Jones/Amiri Baraka et Sony Labou Tansi ont cherché à créer une esthétique littéraire propre à leur communauté respective leur permettant d'exprimer leurs émotions personnelles et celles de leurs contemporains pour toucher leur public. Le théâtre a offert aux trois écrivains le meilleur moyen d'atteindre la masse populaire car il combine communications écrite et orale. La Tragédie du roi Christophe et Une Tempête d'Aimé Césaire, Antoine m'a vendu son destin, Moi, Veuve de l'Empire et La Résurrection rouge et blanche de Roméo et Juliette de Sony Labou Tansi ainsi que Dutchman et The Slave d'Amiri Baraka sont des pièces mettant en scène la révolte d'un personnage contre une société qui le domine et, par conséquent rappellent la vie des auteurs et leurs combats politiques. Ils ont dénoncé les dangers de la solitude qui enferme le héros dans une lutte incomprise par le peuple. Ils ont utilisé leur connaissance de la pédagogie pour faire évoluer leur société et abolir l'individualisme source de dictature et de conflits ethniques. Les dramaturges ont voulu valoriser la maîtrise du verbe en soulignant les limites du recours à la violence physique et en mettant en avant leur démarche qui, de l'intérêt pour les problèmes politiques de leur groupe en particulier mais aussi de l'homme général, les a entraînés vers l'écriture. Les trois auteurs engagés sur les scènes politique et artistique ont souhaité affirmer l'identité de leur communauté en créant une écriture particulière et un langage différent de celui inculqué par le monde impérialiste. Ils ont développé une idéologie adaptée à leur peuple et utilisé des thèmes universels dans leurs œuvres afin de regrouper les différents groupes de la diaspora pour créer une nouvelle force sur l'échiquier mondial
Twenties century has been marked by the revolt of the black diaspora - in the Caribbean, in the United States and in Africa – as well as political level, against colonization or segregation, at artistic level. Aimé Césaire, LeRoi Jones/Amiri Baraka and Sony Labou Tansi try to create a literatry aesthetic corresponding to their respective community permiting them to express their personal feeling and these of their contemporary to affect their audience. Theater offeres the three writers the best way to reach the popular mass because it links written and oral communications. Aimé Césaire's La Tragédie du roi Christophe and Une Tempête, Sony Labou Tansi's Antoine m'a vendu son destin, Moi, Veuve de l'Empire, and La Résurrection rouge et blanche de Roméo et Juliette as well as Amiri Baraka's Dutchman and The Slave put on stage the revolt of a character against society which dominates him and therefore is reminiscent of the authors' life and their political fights. They denounce the loneliness and the dangers which trap the hero in a struggle misunderstood by the people. They use their knowledge of teaching skills to make their society advance and abolish individualism root of tyranny and ethnic conflicts. The dramatists aim at enhancing the mastery of the verb by underlining limits of the use of physical violence and by putting forward their processes. It carries them away from the interest in the political issues of their group in particular but also of man in general, to writing. The three authors involving on politic and artistic stages wishe to assert the identity of their community by creing a distinctive writing and a langage different from those taught in the imperialist world. They develop an ideology fit to their people and use universal themes in their works to reassemble the different groups of the diaspora to create a new force on the scene of world affairs
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
25

Feuchter-Feler, Anne. "Le drame militaire en Allemagne au XVIIIe siècle : esthétique et cité". Metz, 2002. http://docnum.univ-lorraine.fr/public/UPV-M/Theses/2002/Feuchter_Feler.Anne.LMZ0206_1.pdf.

Texto completo da fonte
Resumo:
La présente étude a pour but d'analyser un type dramatique particulier, la pièce militaire, qui s'est constitué dans le sillage de la comédie de Lessing, Minna von Barnhelm, et qui a occupé une place importante dans les répertoires des scènes germanophones pendant la seconde moitié du XVIIIème siècle. Malgré son succès, ce genre n'a que peu retenu l'attention de la recherche littéraire et théâtrale et la critique n'a jamais vraiment clarifié la question cruciale des composantes génériques. Ce constat constitue le point de départ des réflexions développées ici. Ainsi, il a fallu prioritairement chercher à mieux cerner les caractéristiques de ce types de drames. Dans cette tentative, les critères relevant de la sémiologie se sont avérés précieux. A l'intérêt pour les oeuvres se combine l'analyse de l'écho que le soldatenstück a rencontré dans les revues littéraires de l'époque. Il apparaît que la réception de la pièce militaire fournit à la critique l'occasion de participer au débat sur le théâtre national et de formuler, à l'appui de réflexions sur la pratique scénique et le rôle de l'acteur, les attentes qui s'y rattachent. La prise en compte du contexte social et politique dans lequel s'inscrit la pièce militaire met en relief les aspects conservateurs de cette veine dramatique qui véhicule une apologie de l'absolutisme éclairé et prend position pour des structures communautaires patriarcales, tout en tenant compte des évolutions sociales, notamment de l'émergence des classes bourgeoises. L'analyse de la diversité formelle qui caractérise également le genre éclaire les réflexions esthéthiques développées à l'époque
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
26

Korjenevskaïa, Nina. "L'allégorie politique au théâtre : Vladimir Maäkovski et Romain Rolland". Paris, INALCO, 2001. http://www.theses.fr/2001INAL0015.

Texto completo da fonte
Resumo:
L'allégorie politique apparaît au théâtre à l'Antiquité, dans des comédies d'Aristophane ("La Paix", "Lysistrate"), et évolue au sein du théâtre dramatique en général dans l'œuvre de Lope de Vega ("Fuente Ovejuna"), Calderon de la Barca ("La Vie est un songe"), dans le théâtre d'Alfred Jarry ("Ubu roi"). Au début du XXe siècle, elle réapparaît dans le théâtre de Vladimir Maiakovski, futuriste russe, (Vladimir Maiakovski. "Tragédie" et "Mystère-Bouffe"), dans la pièce de Romain Rolland "Liluli", ainsi que dans des travaux théoriques et le théâtre de Bertold Brecht. Malgré la différence des époques, des traditions nationales et des styles de chaque écrivain, l'allégorie politique conserve toujours certains traits spécifiques permettant de la considérer en tant que telle
Political allegory appeared in the theatre of antiquity in some comedies of Aristophanes ("Peace", Lysistratus"), and later, developed in dramatic works generally speaking, particularly in the works of Lope de Vega ("Fuente Ovejuna"), Calderon de la Barca ("Life is a dream"), Alfred Jarry ("Ubu King"). At the beginning of the XX-th century it reappears in the theatre of Vladimir Maiakovski, a Russian futurist writer ("Vladimir Maiakovski, Tragedy", "Comic Mystery Play") in the play by Romain Rolland ("Liluli") and also in the theoretical works and theatre of Bertold Brecht. In spite of the differences in periods, national traditions and styles of each writer, the political allegory keeps some specific features thanks to which can be recognised as such
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
27

Rey, Frédéric. "Les pouvoirs publics et le théâtre en Europe". Aix-Marseille 3, 2003. http://www.theses.fr/2003AIX32016.

Texto completo da fonte
Resumo:
Depuis l'Antiquité, les pouvoirs publics d'Europe entretiennent avec les activités théâtrales des relations denses et originales. Outre l'élaboration des règles qui fixent les conditions d'organisation des représentations publiques, les pouvoirs publics sont, selon les périodes et les pays, tour à tour mécènes, entrepreneurs de spectacles ou encore initiateurs de véritables " politiques théâtrales ". La présente étude décrit et compare les modèles contemporains de politiques et de législations adoptés pour le théâtre en Europe. Elle s'intéresse simultanément aux actions mises en œuvre par les pouvoirs publics de l'Union européenne en faveur du théâtre et tente d'identifier les signes qui préparent la voie à une " politique théâtrale européenne
Since Antiquity, public autjorities of Europe maintain dense and unique relations with theatrical activities. Beside the elaboration of the rules concerning the organization of public performances, public authorities can be censors, patrons, entrepreneurs of spectacles or initiators of policies for drama. Present study describes and compares contemporaries models and legislations adopted for theatrical activities in each country of Europe. The dissertation analyse simultaneously actions introduced by the European Union in order to promote cultural cooperation. It tries to identify the signs anouncing a possible "European theatrical policy"
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
28

Beghin, Marc. "Protestantisme et politique : la pensée protestante de l'état : 1918-1939". Paris 10, 1994. http://www.theses.fr/1994PA100022.

Texto completo da fonte
Resumo:
A partir d'une présentation synthétique des diverses conceptions de la révélation, du complexe loi-évangile et de l'opposition qui se dessine avec 'Rechtfertigung Undrecht' (Barth, 1938) entre le traditionnel schéma des deux règnes et le modèle christocratique de la 'Konigsherrschaft Christi', l'auteur examine la pensée protestante de l'état dans les années 1918-1939 en allemagne, selon une progression organisée autour de cinq têtes de chapitre : l'essence de l'État (essence de l'État comme 'herrschaft'; conception métaphysique de l'État, qui bloque par avance toute approche rationnelle; prégnance du schéma organologique); l'État comme 'ordre de création (schopfungsordung); le telos de l'État (rejet de l'État chrétien, mais fort attrait du 'Kulturstaat'); les limites de l'Etat (le difficile équilibre qui caractérise l'idée allemande de la liberté selon Troeltschse déplace à cette période au profit du holisme); la forme de l'État, point aveugle de l'éthique politique protestante sous Weimar : indifférence de principe a cette question, rejet de la démocratie parlementaire moderne au titre des formes que prennent dans un monde sécularise l'auto-organisation de la société et le déclin concomitant de l'État comme structure englobante d'autorité
Using a synthetic presentation of various conceptions of the revelation, the complex law-gospel and the opposition which becomes evident with 'Rechtfertigung und Recht' (Barth, 1938) between the traditional scheme of the two kingdoms and the model of 'Konigsherrschaft Christi', the author looks at protestant thought about the statebetween the years 1918 an and 1939 under five chapter headings : the essence of the state (the essence of the state as 'Herrschaft'; a metaphysical conception of the state which prevents any rational approach from the outset); the state as order of creation; the telos of the state (rejection of a christian state, strong attraction of the 'Kulturstaat'); the limits of the state (the diffical equilibrium, typical of the German idea of liberty according to Troeltsch'gives way to holism ); the form of the state, the blind spot of the protestant political ethic in the Germany of Weimar : systematic indifference to this question, rejection of modern parliamentary democracy because of the way society organizes itself in a secularized world and the accompanying decline of the state as an all-encompassing structure of authority
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
29

Millon, Denis. "L'Allemagne et la concurrence : vers une nouvelle alliance". Paris, Institut d'études politiques, 1994. http://www.theses.fr/1994IEPP0045.

Texto completo da fonte
Resumo:
Le système économique de la République fédérale d'Allemagne s'inspire d'une conception théorique prônant l'instauration de la concurrence parfaite comme mode d'organisation et de régulation des marchés. La réalité est plus mitigée. De nombreux compromis affaiblissant la pression concurrentielle et sa transmission au sein du système ont été adoptés, afin de sauver les caractéristiques du modèle social et politique allemand. La compétitivité de la RFA est un mauvais indicateur de sa soumission à la concurrence. L'industrie tire ses succès sur les marchés extérieurs de l'exploitation de compétences séculaires dont la valeur s'estompe. Les difficultés rencontrées après la réunification ne traduisent pas simplement l'absorption d'un choc conjoncturel. Les rigidités des structures industrielles sont mises à jour à cette occasion
He economic system of the Federal Republic of Germany is theorically built on the concept of full competition. In the facts, we can observe that many compromises are made in order to save characteristics of the national social and political model. The long-aged competitiveness of the FRG is a false indicator of its submission to competition. The present post-unification difficulties reveal rigidities in the industrial structures which appear to be a consequence of the detected compromises
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
30

Tiesset, Laurent. "L'image de Néron au théâtre : étude dramaturgique, morale et politique". Thesis, Paris 3, 2009. http://www.theses.fr/2009PA030039.

Texto completo da fonte
Resumo:
Tacite et Suétone laissent une image délirante de Néron, tout à la fois matricide perfide et histrion précieux, amant insatiable ou Orphée cocasse. La dramatisation de ces visions antagonistes se poursuit depuis l’antiquité depuis l’Octavie du Pseudo-Sénèque jusqu’au Britannicus de Racine. Loin de nous proposer une énième effigie tragique du despote latin, le XVIII e siècle présente une image paradoxale de Néron : d’abord celle d’un despote timoré et peu sanguinaire dans l’œuvre d’Alfieri puis celle d’un dictateur artiste du crime qui se suicide sur scène avec Legouvé. Le sang répandu signifie la mort du classicisme et ouvre la voie au romantisme. Soumet prolonge et accentue la paradoxale vision d’un être sanguinaire et sensible, qui tue pour être libre de s’adonner à sa passion de la scène. C’est ce qu’a bien saisi Marceau qui montre un artiste brimé qui assassine pour compenser ses faiblesses artistiques. A l’inverse, pour Hubay, le crime est l’art théâtral par excellence car il métaphorise la mort de l’esthétique précédente. Le dramaturge hongrois invente un Néron comique. Par ses crimes, le dictateur dramaturge crée la modernité. Il incarne métaphoriquement l’œuvre théâtrale. Il est l’Artiste dramatique qui transmute l’horreur du monde en beauté et sa victime innocente se transcende en objet esthétique. L’artiste tyran assassine par métaphore les conventions arides à respecter, toujours en quête de sensations nouvelles, d’émotions esthétiques à la fois coupables et ensorcelantes. Le meurtre néronien est quête de l’ailleurs esthétique, plasticage plastique des normes, redéfinition de l’œuvre, déflagration, incendie, fureur, mot
From Roman History, Nero calls attention to him because he both symbolizes the top of the criminal figures and the highest slaughtering actor. This opposition is drawned by all the playwrights from Pseudo-Seneca till Racine who casts the last portrait of the Roman murderer in the climax of the French classicism. However, the Italian poet Alfieri contests this idea. He draws a threatened, distrusted and frightened imperator. To continue this thought, the French Revolution shows on stage Nero’s death. With Legouvé, the dangerous artist commits suicide on stage. The blood, which droops over the scene, translates the end of the French classicism and the beginning of a new area : romanticism. Soumet finishes Britannicus describing a Nero fond of Greek plays. The matricide is set to music and dances by the bombastic murder. Killing his mother is a lyrical party. Nero the bloodthirsty practices playing as well as slaughtering. The decay ! of, Nero’s picture provides a real comic vision of beheading. Marceau looks at the master of offences as a dangerous fool : his jokes are pitiful. In the opposite, Hubay succeeds in painting a hilarious despot : the cleverest performer of the Roman world. He uses to entertain the audience by “kil-ling jokes” ! He brilliantly turns death to performance. To conclude, Nero’s image is reversed. He becomes a comical dictator
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
31

Larraz, Emmanuel. "Théâtre et politique pendant la Guerre d'Indépendance espagnole, 1808-1814". Dijon, 1987. http://www.theses.fr/1987DIJOL006.

Texto completo da fonte
Resumo:
Etude des relations complexes entre théâtre et politique au cours de la guerre d'indépendance espagnole: 1808-1814. Le théâtre joue à cette époque un rôle de premier plan dans la diffusion de l'idéologie, aussi bien dans l’Espagne occupée par les troupes de Joseph Bonaparte que dans l’Espagne insurgée. Dans l’Espagne occupée le postulat de la supériorité du théâtre français, défendu par les partisans de napoléon et de Joseph Bonaparte, servait à légitimer le mythe de la régénération du vieux royaume. Dans l’Espagne insurgée les pièces satiriques antifrançaises et les œuvres d'exaltation patriotique attiraient les foules qui accouraient pour communier dans la célébration d'une nouvelle croisade. Les "libérales", partisans d'une monarchie constitutionnelle, utilisèrent également le théâtre pour tenter de populariser leurs idées que combattaient les "servilles", défenseurs de l'absolutisme. Le théâtre est étudié dans cette perspective, moins comme un genre littéraire que comme un puissant instrument de propagande
An investigation into the relationships between drama and politics during the Spanish independency war: 1808-1814. At this period, drama plays an outstanding part in the spreading of ideology, in Spain occupied by the Joseph Bonaparte armies as well as in insurgent Spain. In occupied Spain, the assumption of the superiority of French drama advocated by the followers of Napoleon and Joseph Bonaparte, contributed to vindicate the myth of the regeneration of the old kingdom. In insurgent Spain, the satirical anti French plays and the works of patriotic fervor drew crowds that rushed to a mass celebration of a new crusade. The "liberales" that championed constitutional monarchy, used equally drama to popularize their ideas which were fought against by the "serviles", defenders of absolutism. Drama is explored in a critical perspective which lays the emphasis less on the literary genre as on the powerful instrument of propaganda that drama proved to be
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
32

Thiers, Bettina. "Poétiques expérimentales et engagement : Poésie concrète, visuelle, sonore et pièces radiophoniques expérimentales dans l'espace germanophone de 1945 à 1970". Thesis, Tours, 2014. http://www.theses.fr/2014TOUR2018.

Texto completo da fonte
Resumo:
Les poésies concrète, visuelle, sonore, apparues au début des années 1950 dans une vingtaine de pays du monde, dont l’Allemagne, la Suisse et l’Autriche, et les pièces radiophoniques expérimentales ont, jusqu’à présent, été perçues comme jeux formels avec le matériau verbal épargnant à leurs auteurs une prise de position politique par rapport au réel. Face à la réception réductrice du concept sartrien de « littérature engagée », les poétiques expérimentales apparaissent comme « désengagées ». Or, les auteurs invoquent la portée politique de leur déconstruction de poétiques traditionnelles, de normes linguistiques et de modes de pensée de la culture occidentale. Les formes d’écriture expérimentale ne seraient-elles pas alors des choix politiques au sens où elles ébranlent des visions et expériences du monde? Cette mise à distance du réel provoquerait ce que Rancière appelle la « subjectivation politique », c'est-à-dire l’émancipation du citoyen par rapport à son identité sociale figée par des manières de dire et de penser. Montrant l’intention politique immanente à certains choix poétiques cette étude aborde la notion d’engagement sous un angle poétologique
Concrete, visual and sound poetry, as well as experimental radio plays, appearing in the early 1950s in Germany, Switzerland and Austria specifically, have until now been perceived as formal games with language, sparing their authors from taking any political position with regards to reality. Given this narrow understanding of the sartrian concept of “engaged literature”, experimental poetry hence appeared as “disengaged.” And yet, authors insist on the deconstruction of traditional poetry, of linguistic norms and of the Occidental vision of culture. As a consequence, shouldn’t we also understand experimental literary forms as political in the sense that they shatter our traditional vision and experience of the world? The distance taken from reality leads to what Rancière calls “political subjectivity”, by which he means the emancipation of the individual from a fixed social identity through news ways of saying and thinking. Analyzing the political intention inherent to specific poetical choices, this study offers a poetic approach of literary political engagement
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
33

Laporte, Antoine. "De Bonn à Berlin : territoires, mémoires et échelles du politique". Phd thesis, Paris 7, 2011. https://theses.hal.science/tel-00743860.

Texto completo da fonte
Resumo:
Suite à la réunification de son territoire en 1990, l'Allemagne fédérale décide de transférer son Parlement et son gouvernement de Bonn, où ils se trouvaient depuis 1949, à Berlin. Ce déplacement du pouvoir donne l'occasion d'interroger les dynamiques urbaines et territoriales en relation avec la fonction de capitale d'Etat. Cette dernière se développe dans les réseaux urbains avec des logiques, qui font intervenir la mémoire, le symbole et la représentation du pouvoir. Etre capitale signifie en même temps abriter une fonction urbaine qui induit des emplois, des réseaux particuliers et un rayonnement important dans l'Etat même comme hors des frontières nationales. Cette recherche a choisi de s'intéresser plus particulièrement aux quartiers du pouvoir. Ces derniers sont en effet porteurs de structures propres au fonctionnement quotidien de la politique, de l'administration, et des secteurs qui leur sont attachés comme la diplomatie, la presse ou le lobbying. Les structures internes de ces centres du pouvoir trahissent non seulement des choix d'aménagement mais aussi une conception du rôle de l'Etat ainsi que l'histoire nationale. Le déplacement du parlement et du gouvernement de Bonn à Berlin, en Allemagne, permet d'explorer ces problématiques avec différentes échelles de temps et d'espace. Berlin reçoit de Bonn une structure spatiale élaborée dans une culture démocratique et hérite d'un tissu urbain très marqué par l'Empire, la période nazie ou celle de la RDA. Les territoires du politique dans la capitale allemande deviennent donc un laboratoire révélant le comportement de la fonction politique à toutes tes échelles, de la rue au niveau mondial
After the reunification of its territory, the Federal Republic of Germany decided to transfer its Parliament and its government from Bonn to Berlin, where they had been located since 1949. This relocation of power gives the opportunity to question territory and urban dynamics in relation to the capital city function. This function has evolved specifically in the urban networks, with logics of memory, symbols and representation of power. To be a capital means at the same time to get an urban function with particular employment possibilities, social networks, and significant influence within the state as well as beyond national boundaries. This research emphasizes the case of power districts, because they carry their own structures in relation with the daily practice of politics, administration and of other related sectors like diplomacy, media and lobbying. Internal structures of these power centres do not only show urban planning choices but a whole conception of the role of a state and reveals the national history. The transfer of the German parliament and government from Bonn to Berlin allows to investigate these themes with different space and time scales. Berlin inherits a spatial structure that was developed in the contexts of Bonn's democratic culture. At the same time, however, Berlin's urban fabric shows traces of its history as a centre of power under the Empire, the Nazi Regime or during the GDR period. Spaces of politics in the German capital become a testing laboratory which reveals the behaviour of the political function from the street to the global level
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
34

Laporte, Antoine. "De Bonn à Berlin : territoires, mémoires et échelles du politique". Phd thesis, Université Paris-Diderot - Paris VII, 2011. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00743860.

Texto completo da fonte
Resumo:
Suite à la réunification de son territoire en 1990, l'Allemagne fédérale décide de transférer son Parlement et son gouvernement de Bonn, où ils se trouvaient depuis 1949, à Berlin. Ce déplacement du pouvoir donne l'occasion d'interroger les dynamiques urbaines et territoriales en relation avec la fonction de capitale d'Etat. Cette dernière se développe dans les réseaux urbains avec des logiques particulières, qui font intervenir la mémoire, le symbole et la représentation du pouvoir. Etre capitale signifie en même temps abriter une fonction urbaine qui induit des emplois, des réseaux particuliers et un rayonnement important dans l'Etat même comme hors des frontières nationales. Cette recherche a choisi de s'intéresser plus particulièrement aux quartiers du pouvoir. Ces derniers sont en effet porteurs de structures propres au fonctionnement quotidien de la politique, de l'administration, et des secteurs qui leur sont attachés comme la diplomatie, la presse ou le lobbying. Les structures internes de ces centres du pouvoir trahissent non seulement des choix d'aménagement mais aussi une conception du rôle de l'Etat ainsi que l'histoire nationale. Le déplacement du parlement et du gouvernement de Bonn à Berlin, en Allemagne, permet d'explorer ces problématiques avec différentes échelles de temps et d'espace. Berlin reçoit de Bonn une structure spatiale élaborée dans une culture démocratique et hérite d'un tissu urbain très marqué par les centres du pouvoir développés sous l'Empire, la période nazie ou celle de la RDA. Les territoires du politique dans la capitale allemande deviennent donc un laboratoire révélant le comportement de la fonction politique à toutes les échelles, de la rue au niveau mondial.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
35

Laborier, Pascale. "Culture et édification nationale en Allemagne : genèse des politiques de la culture". Paris, Institut d'études politiques, 1996. http://www.theses.fr/1996IEPP0018.

Texto completo da fonte
Resumo:
Ce travail vise à saisir les schémas d'élaboration de la "culture" comme catégorie recevable de l'action publique et son institutionnalisation en Allemagne depuis le dix-huitième siècle dans le processus d'édification nationale. L'intervention de l'Etat en matière de culture engage à chaque fois un corpus légitime d'oeuvres et de pratiques ainsi que leur articulation à un projet commun global, qui a été typifiée à l'aide de trois répertoires de l'action culturelle (légitimiste, relativiste, rationnel-libéral). La formalisation de ces trois répertoires historiquement constitués permet d'analyser les politiques publiques de la culture en RFA sous un jour nouveau et de rendre compte du passage du système centralisé de la culture en ex-RDA à un système fédéral coopératif notamment en pointant les difficultés auxquelles ont été confrontés les agents de la reconstruction administrative après 1991
This analysis shows the framework of the construction of "culture" as a relevant category in public policy making and its institutionalization in Germany from the eighteenth century onwards. The involvment of the state in the area of culture requires the definition of a legimate body of works and practices, as well as their articulation on a global project, which has been typified through the aid of three repertories of cultural action (legitimist, relativist, rational-liberal). An analysis using the notion of the historically created repertoiries permits us to view the public policies of culture in the Federal Republic of Germany in a new light. The transition from a centralized system of culture in the GDR to a federal cooperative system is also best seen with the aide of repertories, including the difficulties confronted by the authorities responsable for the administrative reconstruction after 1990
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
36

Mkpatt, Bidoung. "Théâtre et développement culturel au Cameroun". Bordeaux 3, 1991. http://www.theses.fr/1991BOR30014.

Texto completo da fonte
Resumo:
Au cameroun, apres l'independance (1960), le developpement a d'abord ete considere par les pouvoirs publics et les elites comme un simple retard dans la croissance, qu'il fallait rattraper en imitant les modes de production et de consommation des pays developpes. Le constat d'echec de ce developpement par mimetisme a fait prendre conscience a certains hommes politiques et penseurs, des liens etroits existant entre les problemes culturels et les problemes de developpement. C'est ainsi que quelques uns d'entre eux ont elabore de nouvelles strategies de developpement prenant en compte la culture. Pourtant, le theatre, par son action de sensibilisation et de reveil des consciences, pourrait permettre aux camerounais d'adopter de nouvelles normes et des usages sociaux, d'integrer et de depasser les valeurs culturelles, surtout, il pourrait favoriser la creation en chacun d'eux d'une conscience nationale profonde, permettant l'acceleration du processus d'integration national de toutes les populations du pays, mais aussi il contribuerait a une meilleure maitrise du phenomene de developpement qui, en realite, est global, endogene et integre
After cameroon became independant (1960) development was first considered by public authorities and elites as delayed growth that had to be caught up with through the imitation of the modes of production and consumption in the developed countries. The failure of such a mimetic approach has made a number of political leaders and thinkers aware of strong links existing between cultural and developmental problems. Some of them have devised new developmental strategies taking culture into account. Theatre can sensitise and awaken social consciousness and enable the people of cameroon to adopt new social standards and practices, integrating and furthering cultural values; more specifically it could help develop in every one a clear sense of a national consciousness and accelerate the process of national integration for all cameroonian ethnic groups. It would also contribute to a better mastery of of the development process which a global, endogenous and integrated one
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
37

Liszka, Arnaud. "Protestantisme et politique en République démocratique allemande : L'Eglise luthérienne de Saxe et le mouvement pacifiste, 1978-1989". Paris, EPHE, 2002. http://www.theses.fr/2002EPHE5050.

Texto completo da fonte
Resumo:
La thèse porte sur le rôle politique des Eglises protestantes en RDA sur la période de 1978-1989. La problématique est traitée dans le cadre régional de l’Eglise luthérienne de Saxe et de ses rapports avec le mouvement pacifiste, se constituant entre 1978 et 1982 au niveau paroissial dans l’opposition à la politique de militarisation de la société est-allemande. Des études de cas locaux (séminaires de la paix de Königswalde et de Meissen, structures de coordinations des groupes pacifistes à Dresde, Leipzig et Karl-Marx-Stadt) permettent d’analyser la politique de l’Eglise de Saxe d’encadrement et d’intégration aux structures ecclésiastiques des groupes pacifistes de la période 1983-1986. Ces cas locaux permettent sur la période 1978-1989 d’analyser les conflits grandissants entre l’Eglise et les groupes et un phénomène d’émancipation des groupes de la tutelle ecclésiastique aboutissant à la formation du mouvement citoyen de l’automne 1989.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
38

Menezes, De Andrade Ângela Maria. "Flux et reflux du théâtre et de la danse sur l'Atlantique noir : la gestion et l'organisation des échanges internationaux de théâtre et de danse dans trois villes portuaires : Lisbonne, Salvador et Nantes". Paris 10, 2001. http://www.theses.fr/2001PA100210.

Texto completo da fonte
Resumo:
La gestion et l'organisation des échanges internationaux dans le domaine du théâtre et de la danse dans trois villes portuaires - Salvador, Lisbonne et Nantes - constituent le sujet central de cette thèse. Anciens ports d'esclavage, leur point commun, elles mènent sur les traces de l'Afrique et de ses croisements avec leurs univers artistico-culturels, en traçant le `flux et reflux des arts de la scène sur l'Atlantique Noir" dans la contemporanéité. Une enquête réalisée auprès de plus de 81 artistes, producteurs et responsables d'organismes culturels, publics et privés, a permis d'identifier les liaisons culturelles construites au travers des arts de la scène, entre ces villes et d'elles à d'autres villes du monde, et de mettre en relief les créations et projets de théâtre et de danse inspirés par l'univers africain. En tenant compte des différences conséquentes de l'organisation politico­administrative, de la concentration démographique, de la dimension géographique et de la conjoncture géopolitique entre Lisbonne, Salvador et Nantes (Chapitre I), dans chacune de ces villes, la politique culturelle menée à un niveau administratif distinct s'est dégagée - l'État Central au Portugal, l'État Fédéral au Brésil et la Commune en France. Un aspect particulier dans l'analyse de chaque ville s'est imposé aussi à partir de l'observation des différents éléments fondateurs pour les systèmes politico-culturels - les structures sociales, les codes culturels et les dynamiques historiques. À Salvador, le code culturel a été choisi en tant qu'élément déterminant, grâce à la force particulière de la formation culturelle de son peuple métis (Chapitre II); les facteurs économiques ont été la priorité tout au long de l'étude sur Nantes, car ils indiquent un moment de pleine croissance, qui suscite l'attrait de nouveaux acteurs économiques (Chapitre III); la dynamique historique a été prise comme facteur fondamental pour comprendre l'actuelle organisation du système culturel de la capitale portugaise, en raison de l'important et récent processus de démocratisation vécu par ce pays après quarante-huit ans d'obscurantisme (Chapitre IV). Sur la perspective de "regard croisé", une analyse comparative des systèmes d'échanges internationaux pour les arts de la scène dans les trois villes, au plan artistique, économique et organisationnel a mis en relief le cadre plus précis de la réalité (Chapitre V)
The management and organization of international exchange programs of theatre and dance in three ports : Lisbon, Salvador and Nantes forms the core theme of this thesis. The link between these three cities is the history they share as slave ports and I therefore endeavored to find elements that revealed the presence of Africa in their current artistic and cultural universes, thus weaving the contemporary picture that is « the tides of performing arts across the black Atlantic ». In a research carried out among 81 artists, producers and directors of both public and private cultural agencies, I attempted to identify the cultural links between these three cities that were developed through perfoming arts, as well as between these cities and others all over the world, forever highlighting the creativity and the theatre and dance projects inspired by the african universe. Considering the important organizational differences on political and administrative levels, the distinct demographic concentration of each and the geopolitical reality that distinguish Lisbon, Salvador and Nantes (Chapter I), I had opportunity of examining the cultural policy managed by different levels of gouvernment – the central gouvernment in Portugal, the federal state in Brazil and the municipal authorities in France. Furthermore, I could focus on elements other than those which give form and meaning to the power structure of the political and cultural systems, such as social structures, cultural codes and historical dynamics, underlining a distinct aspect of each city. In Salvador, the cultural code was chosen as the decisive element, specially due to the cultural vigor of its mestizo population (Chapter II). Economic factors were prioritized throughout the study on Nantes as they ndicate a moment of growth that is in full swing, attracting new economic factors to the city (Chapter III). Meanwhile historical dynamics was seen as the fundamental factor to the comprehension of the current organization of the cultural system in the portugese capital, as a consequence of the recent democratization of the country after forty-eight years of obscurantism (Chapter IV). Finally, regarding the perspective of a « cross study », I compaerd the systems of international exchange programs within the scope of performing arts in the three cities, by analysing artsitic, economic and organizational factors (Chapter V)
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
39

Donizeau, Pauline. "La scène égyptienne en révolution (2007-2018) : théâtre, performance et politique". Thesis, Paris 10, 2019. http://www.theses.fr/2019PA100116.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette thèse examine les transformations de la scène théâtrale égyptienne au cours de la période révolutionnaire du « Printemps Arabe ». Elle propose une étude du théâtre en prenant en compte différents aspects de la création : la position des artistes dans le champ institutionnel, le contenu thématique des créations, les formes et dispositifs employés, ainsi qu’une étude des discours produits sur le théâtre. Ce travail propose un panorama général de la production théâtrale de la période, intégrant des créations émanant des différents secteurs – public, privé, indépendant et amateur – et s’attache à analyser en particulier les créations de la scène indépendante qui s’est largement développée au cours de la période. Au cours de la période pré-révolutionnaire, le théâtre apparaît comme soumis à la politique et étroitement lié au fonctionnement de l’État dans un régime autoritaire. Pourtant, des nouvelles formes théâtrales et performatives émergent à la fin des années 2000 et témoignent d’une nouvelle capacité politique du théâtre. Ce mouvement se poursuit et s’affirme pendant la période révolutionnaire s’étendant de 2011 à 2013. Les artistes, le plus souvent fédérés en collectifs, mettent en place de nouveaux dispositifs participatifs intégrant les spectateurs à la performance. Le théâtre est postulé comme un outil du changement politique à l’œuvre, et l’esthétique se politise, notamment par l’emprunt de formes traditionnelles du théâtre politique. Enfin, au lendemain de la Révolution et dans le cadre de l'arrivée au pouvoir d'un nouveau régime, les artistes doivent réinventer leur pratique. Abandonnant des formes ouvertement politiques, ils développent de nouvelles stratégies de résistance et de résilience. Ainsi, par l’examen des liens entretenus par la création avec l’événement politique révolutionnaire, cette thèse tend à mettre en lumière le phénomène d’une politisation de l’esthétique ayant conduit à une évolution des dramaturgies, des formes et des dispositifs : la scène égyptienne a connu sa propre révolution
This thesis investigates the transformations of the Egyptian theatrical stage during the revolutionary period of the « Arab Springs ». This study considers different aspects of the creation: the artists’ position regarding the institutional field, the thematical content of the productions, the forms and the stagings used, and pay also attention to the discourses produced about theatre. This work proposes a general overview of the theatrical production during this period while examining the creations from different sectors – public, private, independent and amateur – and studies specifically the creations on the independent stages which developed during this period. In the pre-revolutionary period, the theatre appears as subjected to politics: its practice is closely linked to the State’s organization in the context of an authoritarian regime. However, new theatrical and performative forms appear at the end of the 2000s and seem to confer a new capacity to the theatre. This movement goes on and affirms itself during the revolutionary period between 2011 and 2013. The artists – most often gathered in collectives of practitioners – invent new forms which enable most of the time audience participation. Theatre is then considered as a tool for political change. Aesthetics become political and, more and more, the artists resort to the traditional forms of the political theatre. Finally, after the Revolution and the arrival of the new regime, the artists must reinvent their practice and their art. Giving up the forms which appear as obviously political, they develop new strategies of resistance and resilience. As such, through the examination of the links between the artistic creation and the political revolutionary event, this thesis tries to highlight the phenomenon of a politicization of the aesthetics which has led to an evolution of the dramaturgies, the forms and the stagings: the Egyptian stage has encountered its own revolution
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
40

Van, Haesebroeck Élise. "Identité(s) et territoire du théâtre politique contemporain : le Groupe Merci, le Phun, le Théâtre du Radeau et Claude Régy". Toulouse 2, 2008. http://www.theses.fr/2008TOU20110.

Texto completo da fonte
Resumo:
Comment définir l'identité - ou les identités - du théâtre politique contemporain et quelles sont les limites de son territoire ? Notre démarche est guidée par le désir de réhabiliter le terme politique en le sortant de ses acceptions héritées des années soixante-dix, c'est-à-dire le politique pensé comme dogmatique. Repenser le politique afin de le rétablir dans son sens noble d'« agir ensemble ». Concevoir le théâtre non pas comme ce qui réfléchit la politique mais, au contraire, comme ce qui la troue. Il ressort de notre réflexion que le théâtre politique contemporain s'attache à montrer les limites de la politique - de son omnipotence ou de sa négation -, et de ce qui fait que la politique s'évertue à éliminer le politique. En tant que représentants de ce théâtre en France, le Groupe Merci, Le Phun, le Théâtre du Radeau et Claude Régy bâtissent un théâtre anti-dogmatique, et par-là même, profondément subversif. Ils opèrent une révolution esthétique en bousculant, selon des démarches très différentes, l'ordre de la représentation, ordre qui se définit essentiellement par un certain rapport entre le dicible et le visible. Ainsi, dans le théâtre du Groupe Merci et celui du Phun, la parole ne fait pas voir. Elle est ce qui tient le spectateur en éveil et l'empêche de se simplifier. Chez Claude Régy et François Tanguy, la parole - devenue oraculaire - fait passer le spectateur de l'ordre du visible à celui du visuel. Le territoire du théâtre politique contemporain regroupe donc les formes théâtrales qui, en altérant la perception du spectateur, s'adressent à lui non pas comme à un membre du public - en tant qu'ensemble connu à l'avance - mais comme à un poète. Un tel théâtre nous paraît nécessaire parce qu'il permet à l'individu d'établir un contact avec le Réel sans jamais le réduire ni le maîtriser. Il appartient ainsi à cet art dont parle Godard lorsqu'il dit que « l'art c'est ce qui vous permet de vous retourner en arrière, et de voir Sodome et Gomorrhe sans mourir»(Godard, J. L. , entretien avec D. Pana et G. Scarpetta, Art Press, numéro spécial Godard, février 1985)
How to define the identity - or the identities - of the contemporary political theater and where are the borders of its territory ? We shall discuss the notion of political and try to rehabilitate it in a different way than a synonym of dogmatic. Our conclusions reveal that the contemporary political theater does not reflect politics but questions it. It takes particular care to display the limits of the politics - of its omnipotence or of its negation -, and to show how the politics tries to eliminate the political. As French representatives of this theater, , the Groupe MERCI, the PHUN, the Théâtre du RADEAU and Claude REGY build a non-dogmatic and, thus, deeply subversive theater. They carry out an esthetic revolution by changing the order of the theatral representation and particularly the relation between the speakable and the visible. The territory of the contemporary political theater rallies the forms which inflect the spectator's perception and consider him not as a simple member of the audience but as a poet. This theater allows the spectator to be in touch with Reality without reducing or controlling it. Thus, it belongs to this Art described by Godard when he said that « Art let you go back and see Sodome and Gomorrhe without dying »(Godard, J. L. , entretien avec D. Pana et G. Scarpetta, Art Press, numéro spécial Godard, février 1985)
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
41

Neveux, Olivier. "Esthétiques et dramaturgies du théâtre militant : l'exemple du théâtre militant en France de 1966 à 1979". Paris 10, 2003. http://www.theses.fr/2003PA100148.

Texto completo da fonte
Resumo:
Ce travail s'intéresse aux enjeux esthétiques et à la fabrication dramaturgique de l'acte théâtral militant en France, de 1966 à 1979. Est défini comme acte dramatique militant " toute forme théâtrale inscrite dans une lutte dont elle souhaite être soit l'auxiliaire, soit l'instrument, soit l'une des actions " et qui s'ordonne en regard de combats concrets et présents. C'est en fonction de son hétéronomie référentielle (théorique ou concrète) que peut s'appréhender cet acte théâtral. Il convient dès lors d'étudier celui-ci dans les enjeux politiques qu'il se donne et qui interrogent ses processus de création, ses thèmes d'inspiration et ses réceptions. Trois niveaux d'apparition et d'application militante sont successivement distingués : d'une part, la séance théâtrale pensée comme manifestation politique, d'autre part, celui des dramaturgies en fonction du type de référents qu'elles se choisissent, et enfin, la production politique et esthétique de telles formes
This study focuses on the aesthetic stakes and on the dramatic art's achievements of the militant action in the drama which took place in France from 1966 to 1979. Should be considered as a militant dramatic action " any dramatic expression which, in support of a fight, aims at being either an helper, or an instrument, or one of its specific aspects " and which is structured alongside with the concrete and prescript fightings. The dramatic performance can only be understood in accordance with the heteronomy of its references (whether theoritical or dramatical). Then it has to be addressed in the light of political stakes, the making process, the inspiring topics and its receptivity. Three different levels of militant appearance and practice are successively examined : on one hand, the dramatic play as a political demonstration, on the orther hand the various forms of dramatic art depending on the selected references and lastly, the political and aesthetic achievements of such expressions
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
42

Saneh, Lina. "La crise du théâtre au Liban entre le politique et le religieux". Paris 3, 2005. http://www.theses.fr/2005PA030074.

Texto completo da fonte
Resumo:
Que le théâtre soit en crise est une chose et que la représentation soit impossible à actualiser en est une autre. Dans la première partie, nous étudions les conditions historiques et polémiques de l'émergence du théâtre au Liban et dans le monde arabe, les problèmes d'identité, d'authenticité et de modernité qui affrontèrent les artistes arabes dès les débuts de leur pratique, et les raisons, essentiellement religieuses, données comme causes de l'absence historique du théâtre dans cette région. Mais la crise du théâtre n'est-elle pas due aussi au positionnement de nos artistes par rapport au théâtre, au monde et à la vie en commun ? L'étude des thématiques des pièces autoréflexives auxquelles ont eu recours nombre d'artistes libanais (telle la critique du théâtre et du pouvoir) ne pourrait-elle par ressortir des contradictions internes qui empêcheraient l'actualisation de la représentation ? Une vision religieuse et archaïque du monde alentour n'est-elle pas en contradiction avec cette pratique politique et “laïque” qu'est le théâtre ? C'est ce que la deuxième partie analyse longuement
There is a big difference between the fact that theatre is in crisis and that representation is impossible to actualize. The first part of this study presents the historical and polemic conditions behind the emergence of theatre in Lebanon and the Arab world, the concrete problems of identity, authenticity and modernity with wich Arab artists have been confronted since the very beginning of their practice and the causes for the historical lack of theatre in this region. But beyond such discourse, wouldn't the crisis of theatre be due to the positioning of our artists towards theatre, the world and communal life as well? The second part of the study is about specific questions such as: Couldn't the study of the auto-reflective plays' themes to which several Lebanese artists resort (such as the critique of theatre and power) isolate internal contradictions that impede the actualization of representation? Isn't a religious and archaic vision of the surrounding world in contradiction with this political and " laic " practice that theatre is?
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
43

Hamidi, Kim Bérénice. "Les Cités du théâtre politique en France de 1989 à 2007. Archéologie et avatars d'une notion idéologique, esthétique et institutionnelle plurielle". Phd thesis, Université Lumière - Lyon II, 2007. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00602438.

Texto completo da fonte
Resumo:
L'enjeu du présent travail consiste à saisir les différentes significations que peut prendre, sur la période 1989-2007, l'expression " théâtre politique ", aussi omniprésente dans la pratique et dans le discours des différents acteurs du théâtre - artistes, directeurs de théâtre, programmateurs, pouvoirs publics - que polysémique. Refusant une approche normative et téléologique, fondée sur un principe de dépassement chrono-logique d'une définition par une autre, et parce qu'il nous paraissait que coexistait sur cette période une pluralité mais non une infinité de significations à l'expression " théâtre politique ", nous avons adapté à la sphère théâtrale un concept emprunté au champ de la sociologie, et plus précisément aux travaux de Luc Boltanski et Laurent Thévenot : le concept de " cité ". Nous avons défini chaque " cité du théâtre politique " comme un discours théâtral cohérent, le terme discours recouvrant aussi bien les spectacles que les propos publics tenus par les artistes, par les pouvoirs publics et par la critique. Dans chaque cité, ce discours se fonde sur une vision du monde - induite par une conception spécifique de l'histoire et du politique - qui détermine une légitimation du théâtre et de l'artiste au sein du champ théâtral et au sein de la société. Nous avons distingué quatre cités du théâtre politique qui nous paraissaient actives sur cette période, quoiqu'à des degrés d'existence et de reconnaissance variables : la cité du théâtre postpolitique, la cité du théâtre politique œcuménique, la cité de refondation de la communauté théâtrale et politique et la cité du théâtre de lutte politique.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
44

Lefebvre, Noémi. "Education musicale et identité nationale en Allemagne et en France". Grenoble 2, 1994. http://www.theses.fr/1994GRE21050.

Texto completo da fonte
Resumo:
La these examine le rapport entre education musicale et identite nationale en allemagne et en france tel qu'il s'etablit a l'aube du dix-neuvieme siecle sur le socle des theories esthetiques du dix-huitieme siecle, theorie de l'imitation, puis theorie esthetique romantique. Elle considere l'evolution de ce rapport dans les deux pays jusqu'a la mise en place des politiques publiques de l'enseignement musical apres la seconde guerre mondiale. Le premier chapitre traite de la theorie des beaux arts et de sa contestation par la pensee romantique autour de la musique et releve les implications politiques de cette revolution esthetique. Le second chapitre traite de l'institutionalisation de l'enseignement musical en prusse et en france. Le troisieme chapitre traite de l'enseignement musical populaire au dix-neuvieme siecle. Le dernier chapitre traite de la participation de l'education musicale au developpement des nationalismes a partir de 1870
The aim of this thesis is the study of the relation between musical education and national identity. The first chapter deals with the esthetic theories of the eighteensh century, theory of imitation and romantic theory about music and their political implications. The second chapter deals with the institutionalisation of musical education in prussia and in france. The third chapter deals with the popular musical education in the nineteenth century. The last chapter deals with the participation of musical education in the development of nationalisms since 1870
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
45

Hamidi-Kim, Bérénice. "Les cités du "théâtre politique" en France de 1989 à 2007 : archéologie et avatars d'une notion idéologique, esthétique et institutionnelle plurielle". Lyon 2, 2007. http://theses.univ-lyon2.fr/documents/lyon2/2007/hamidi-kim_b.

Texto completo da fonte
Resumo:
L'enjeu du présent travail consiste à saisir les différentes significations que peut prendre, sur la période 1989-2007, l'expression "théâtre politique", aussi omniprésente dans la pratique et dans le discours des différents acteurs du théâtre – artistes, directeurs de théâtre, programmateurs, pouvoirs publics – que polysémique. Refusant une approche normative et téléologique, fondée sur un principe de dépassement chrono-logique d'une définition par une autre, et parce qu'il nous paraissait que coexistait sur cette période une pluralité mais non une infinité de significations à l'expression "théâtre politique", nous avons adapté à la sphère théâtrale un concept emprunté au champ de la sociologie, et plus précisément aux travaux de Luc Boltanski et Laurent Thévenot : le concept de "cité". Nous avons défini chaque "cité du théâtre politique" comme un discours théâtral cohérent, le terme discours recouvrant aussi bien les spectacles que les propos publics tenus par les artistes, par les pouvoirs publics et par la critique. Dans chaque cité, ce discours se fonde sur une vision du monde – induite par une conception spécifique de l'histoire et du politique – qui détermine une légitimation du théâtre et de l'artiste au sein du champ théâtral et au sein de la société. Nous avons distingué quatre cités du théâtre politique qui nous paraissaient actives sur cette période, quoiqu'à des degrés d'existence et de reconnaissance variables : la cité du théâtre postpolitique, la cité du théâtre politique œcuménique, la cité de refondation de la communauté théâtrale et politique et la cité du théâtre de lutte politique
This work, which focuses on the 1989-2007 period, aims at clarifying the various meanings of "political theatre", a highly polysemic notion, which has been used at every turn, both in the practice and in the discourse of the various players on the theatrical stage : artists, theatre managers, programme planners, state and local authorities. Rejecting a normative, teleological approach based on the assumption that in the course of time one definition will invariably be succeeded and superseded by a better one, we started instead from our observation that in the past 20 years, the phrase "political theatre" has been subjected to a fairly large but by no mean unlimited number of simultaneous interpretations. This is why we adapted for the theatrical sphere a concept borrowed from the field of sociology, and more precisely from the works of Luc Boltanski and Laurent Thévenot, the concept of "cité". We then proceeded to define each of the "cités" comprising political theatre as a coherent theatrical discourse, and by this word we mean not just the shows but also the public statements made by artists, critics and officials. This discourse is based on a certain ideology, itself stemming from a specific conception of history and policy, and results in a legitimation of the theatre and of artists, both in the theatrical field and in society at large. We have identified four different "cités" of "political theatre" which have coexisted and achieved recognition over the past two decades, though with varying degrees : the city of postpolitcal theatre, the city of oecumenical political theatre, the city of the radical reform of the theatrical and political community, and the city of political struggle theatre
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
46

Kinkeu, Martin Honoré. "L'Etat et le théâtre au Cameroun : 1960-1992". Paris 10, 1994. http://www.theses.fr/1994PA100101.

Texto completo da fonte
Resumo:
Quelle est la contribution de l'Etat au développement du théâtre au Cameroun? La présente thèse tente de répondre a cette question en l'examinant sous deux angles : la politique culturelle de l'Etat a la lumière des conditions d'existence des troupes ; la formation des interprètes et l'infrastructure théâtrale, il découle de cette analyse fondée sur des exemples précis y compris ceux de nombreux pays africains que la participation de l'Etat camerounais au rayonnement du théâtre est insignifiante au regard de la réalité théâtrale de 1960 à 1992. Parce que le théâtre est à la fois un fait social, économique et politique, notre conclusion s'efforce de montrer que la démocratie est au cœur de tout procès dramatique, de tout phénomène culturel. Dans le sens de l'amélioration du rôle de l'Etat, nous suggérons une politique d'un théâtre sans politique en même temps que nous nous interrogeons sur le nouveau ministère de la culture déjà dépasse par les évènements avant même sa création
What’s the state's contribution to the development of theatre in Cameron? The present thesis tries to answer this question by examining it under two points of view: the state cultural politic under the light of troups'existence conditions, the comedians teaching and the theatric infrastructure. It follows from this analyses based on accurate examples and those from many African countries that the state's participation to the theatre's development is very insignificant concerning the dramatic reality from 1960 to 1992. Because theatre is a social, economic and political fact, our conclusion strives to show that democracy concerns all dramatic act, all cultural phenomenons. In the same point of view to improve the state's roll, we suggest a politic of that is without politic but in the same time we interrogate the creation of the ministry of culture since 1992
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
47

Hummel, Jacky. "Le constitutionnalisme allemand (1815-1918) : le modèle allemand de la monarchie limitée". Paris 2, 1998. http://www.theses.fr/1998PA020058.

Texto completo da fonte
Resumo:
Dicte par le souci de rendre compte, d'une part, de la singularite de la realite constitutionnelle allemande du xixe siecle et, d'autre part, du discours ideologique conservateur d'un constitutionnalisme dit allemand et oppose de ce fait a celui de l'europe de l'ouest, notre travail est divise en deux parties : i. Constitutionnalisme et souverainete royale dans l'allemagne du vormarz. Ii. Constitutionnalisme et parlementarisation du regime politique allemand (1848-1918). Ce decoupage correspond a la fois a une cesure chronologique et a un revirement theorique. Faisant suite au premier mouvement constitutionnel ne dans les etats de l'allemagne du sud apres le congres de vienne, les evenements revolutionnaires de 1848-1849 etablissent l'irreversibilite du pas, sage a l'etat constitutionnel. Une fois satisfaite, l'exigence de limitation constitutionnelle de l'executif monarchique est en, suite reinterpretee dans le sens d'une nouvelle alternative : regime monarchique constitutionnel ou regime monarchique a forte connotation parlementaire. Face aux tentatives liberales visant a imposer une parlementarisation du regime, bismarck et les publicistes conservateurs, soucieux de parer a une erosion continue des positions monarchiques, parviennent a sauvegarder, jusqu'en 1918, la preeminence du principe monarchique et le modele de la monarchie limitee allemande. La these d'une identite consti, tutionnelle allemande est affirmee des le vormarz : en effet, a partir des annees 1830-1840, du fait que l'evolution politique anglaise et francaise conduise a des modeles constitutionnels qui ne se laissent plus interpreter comme +veritablement constitutionnels; d'apres l'esprit de la charte francaise de 1814, le constitutionnalisme franco-anglais apparait alors, aux yeux des publicistes conservateurs d'outre-rhin, comme une denaturation du +modele pur; de la monarchie limitee
This doctoral work has been conceived to study the specificity of the german constitutional reality of the 19th century and the conservative ideology of the so-called "german constitutionalism" opposed to the western one. Our demonstration has shown that after 1850 bismarck and the conservative theoricians tried to save the essence of the german model of monarchy and its principle against the liberal attempts of parliamentarization of the politic system this work is divided in two parts : i. Constitutionalism and royal sovereignty in the germany of vormarz. Ii. Constitutionalism and parliamentarization of german politic system (1848-1918)
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
48

Bueltzingsloewen, Isabelle von. "Enseignement clinique et médicalisation de la société dans l'Allemagne des XVIIIe et XIXe siècles". Lyon 2, 1992. http://www.theses.fr/1992LYO20054.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette these se veut une histoire sociale de la clinique allemande des xviiie et xixe siecles. Elle prend en compte les specificites scientifiques et pedagogiques de l'institution mais aussi sa dimension sociale. L'universite a constitue un point d'ancrage essentiel de notre etude ; soumise a des transformations radicales pendant la periode, elle a joue un grand role dans l'emergence et la diffusiion de l'enseignement clinique dans l'ensemble de l'allemagne. Mais le contexte universitaire ne pouvant suffire a comprendre le developpement particulier de la clinique allemande, le recours a la societe englobante a ete necessaire ; car l'enseignement clinique apparait comme un enjeu mobilisant de multiples acteurs aux strategies parfois contradictoires, cet affrontement participe directement de ce processus majeur de transformation de la societe que les historiens designent sous le terme de medicalisation. Ainsi, le developpement de l'enseignement clinique revele-t-il l'existence d'un marche medical en pleine mutation, ou la demande sociale nourrit les espoirs de promotion des medecins academiques. L'analyse des strategies de "recrutement" des instituts cliniques a permis de montrer que la medicalisation ne doit pas seulement etre concue en termes de contrainte et d'acculturation mais doit etre interpretee comme un phenomene d'echange qui fonctionne du haut vers le bas mais aussi du bas vers le haut de la pyramide sociale. Ceci est valable en allemagne comme en france
This thesis is a social history of clinical practice in germany during the 18th and 19th centuries. This work takes into account the scientific and educational particularities as well as the social significance of clinical institutes. The university is the anchoring point of the study ; it radically evolved during the above period and was heavily involved in the emergence and speading of clinical teaching. However its resources were not sufficent to account for the special development of german clinical practice. Even from the second half of the 18th century, society played a decisive role, since clinical teaching seemed like an issue summoning up numerous groups with strategies which were sometimes inconsistent. This confrontation directly originates from society's processing, referred to historians as "medicalisation" ; also the development of clinical teaching reveals the existence of a medical market where the social demand allows the academic doctors to live in hope in their own promotion. The analysis of "recruitment" strategies employed by clinical institutes shows that medicalisation should not only be understood in terms of coercion and "aculturation", but should be seen as a movement from the lower to the upper social classes and also from the upper to the lower classes
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
49

Gauthier, Laure. "Opéra baroque et identité culturelle nord-allemande : le "Gänsemarktoper" de Hambourg, genèse et apogée (1648-1728)". Paris 4, 2003. http://www.theses.fr/2003PA040193.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette étude porte sur la genèse d'un opéra de langue allemande à la charnière des XVIIe et XVIIIe siècles. C'est à Hambourg, en 1678, que la première scène permanente allemande ouvrit ses portes : le Gänsemarktoper, l'opéra du Marché aux oies. Il parvint à se maintenir 60 années (1678-1738), tandis que tous les projets opératiques entrepris auparavant en Allemagne par des princes territoriaux ou des bourgeois mélomanes s'étaient soldés par un échec. Ce théâtre où furent représentées quelque 250 œuvres lyriques en langue vernaculaire et dont l'immense majorité des librettistes et des compositeurs étaient autochtones peut être considéré comme le premier " opéra national " et le dernier haut lieu du baroque musical et littéraire. Les artistes y posèrent les fondements d'une dramaturgie originale du livret d'opéra et tentèrent de définir une esthétique opératique spécifiquement allemande, émancipée à la fois des canons dramaturgiques français et du répertoire mélodramatique transalpin
This study concerns itself with the origins of the opera as an art form in the german language in the turn of the 17th and 18th centuries. It was in Hamburg where the first german permanent theater opened its doors in 1678. This opera was called "Gänsemarktoper ". The theater was performing successfully for 60 years (1678-1738), while all the other operatic projects undertaken before in Germany by territorial princes or music-loving bourgeois ended up in failure. This theater where 250 works were represented in the vernacular language and where the vast majority of the librettists and composers were local can be considered to be the first " national opera " and the final achievement of the musical and literary style of baroque. The artists here laid down the foundations of an original dramaturgic opera repertoire and also tried to define a specific german aesthetic opera, which was emancipated from french dramaturgic rules and at the same time also from italian melodramatic repertoire
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
50

Charléty, Véronique. "Figures muséales et changements socio-politiques : les musées d'histoire locale à Berlin : entre invention et conservation". Paris 1, 2001. http://www.theses.fr/2001PA010308.

Texto completo da fonte
Resumo:
La fin du 20ème siècle coi͏̈ncide avec une véritable explosion d'entreprises patrimoniales où le musée est présentée à la fois comme un vecteur identitaire et comme un facteur de résolution sociale. Pour comprendre ce mouvement, il faut considérer la figure muséale dans son rapport au territoire, au centre politique et à la question des identités pertinentes. Dans sa pratique comme dans ses effets, le musée est examiné comme un mode d'interprétation du social, un , espace d'affichage du patrimoine (lié à des identités multiples). Notre instrument d'analyse est, en Allemagne, le Heimatmuseum (ou musée d'histoire locale), c'est-à-dire un type de mise en forme du réel- esthétique -de la notion de Heimat (petite patrie, terroir). Ces musées d'histoire construisent une identité locale autant qu'ils sont construits : leurs choix musé?graphiques illustrent la spécificité du contexte socio-politique. Au 19ème siècle comme au 20eme siècle, la figure du Heimatmuseum s'inquiète des modes de dissolution du lien social et se pose comme alternative aux grands établissements patrimoniaux traditionnels. C'est dans ce contexte qu'il faut considérer la force opératoire du concept de " Heimat ", articulation entre un espace territorial et un espace social abstrait. Nous considérons le musée comme un fait social total. Riche de 23 musées d'histoire locale, un par quartier, la situation berlinoise fait exception en Allemagne. Cette situation permet d'examiner la juxtaposition de différents types de maillage, national, régional et local. Nous avons cherché à analyser ce qui produit les pratiques (le poids de l'héritage socio-historique) et ce que produisent les pratiques (écriture de l'histoire et construction du local). Après la Seconde Guerre mondiale et au sein de deux systèmes politiques différents, les musées d'histoire locale ont cherché et, à regagner une légitimité politique et à rétablir une continuité avec leur histoire.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
Oferecemos descontos em todos os planos premium para autores cujas obras estão incluídas em seleções literárias temáticas. Contate-nos para obter um código promocional único!

Vá para a bibliografia