Teses / dissertações sobre o tema "Communication et Actions"

Siga este link para ver outros tipos de publicações sobre o tema: Communication et Actions.

Crie uma referência precisa em APA, MLA, Chicago, Harvard, e outros estilos

Selecione um tipo de fonte:

Veja os 50 melhores trabalhos (teses / dissertações) para estudos sobre o assunto "Communication et Actions".

Ao lado de cada fonte na lista de referências, há um botão "Adicionar à bibliografia". Clique e geraremos automaticamente a citação bibliográfica do trabalho escolhido no estilo de citação de que você precisa: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

Você também pode baixar o texto completo da publicação científica em formato .pdf e ler o resumo do trabalho online se estiver presente nos metadados.

Veja as teses / dissertações das mais diversas áreas científicas e compile uma bibliografia correta.

1

Einaudi, Tania. "L'obligation d'informer dans le procès administratif". Aix-Marseille 3, 2000. http://www.theses.fr/2000AIX32039.

Texto completo da fonte
Resumo:
L'obligation d'informer dans le proces administratif doit etre etudiee successivement au stade de la mise en place de ce proces et dans son deroulement. Lors de la mise en place, l'obligation d'informer pese essentiellement sur les parties. L'information a pour objet la determination des acteurs au proces et de la consistance du litige. La requete doit determiner le defendeur. Le juge determine les tiers susceptibles d'etre interesses par l'existence de l'instance. C'est notamment le cas du beneficiaire de la decision attaquee en exces de pouvoir. En plein contentieux, il doit dans deux cas (securite sociale et edifices menacant ruine) les mettre en cause d'office. La consistance du litige est fixee par les parties, le juge n'etant alors qu'un vecteur d'information, agissant par la voie de communications, eventuellement amenagees dans le cadre des procedures accelerees. La consistance du litige est etablie par le recours du demandeur et par la reponse du defendeur, ces elements devant etre produits dans des delais determines. Pendant le deroulement du proces, le role du juge est rehabilite, tant dans le processus d'etablissement de la solution que concernant l'obtention de la connaissance de celle-ci. Le juge doit informer les parties en vue d'eviter des fins de non-recevoir et de prevenir l'impossibilite pour elles de repondre a un moyen d'ordre public. Par ses pouvoirs inquisitoriaux, le juge allege la charge de la preuve pesant sur le demandeur, pouvant aller jusqu'a inverser cette charge. En mettant l'administration a contribution, il fait peser sur elle une veritable obligation d'informer, sanctionnee par la perte du proces. L'obligation d'informer de la preparation de la solution et de son contenu pese aussi sur le juge. Ainsi le juge doit-il informer les parties de l'echeance de l'instruction et concernant la seance de jugement. Enfin, la solution est notifiee aux parties et, le cas echeant a certains tiers. Elle est dans certains cas publiee.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
2

Marty, Stéphanie. "Communication et processus décisionnel : le choix du film des jeunes publics au cinéma". Thesis, Toulouse 2, 2014. http://www.theses.fr/2014TOU20045/document.

Texto completo da fonte
Resumo:
Le cinéma est, depuis sa création, au centre des débats qui animent les sociétés. Il attise la curiosité et l’intérêt d’une multitude d’individus : des publics, des critiques, des acteurs économiques, des professionnels, des chercheurs… Ces derniers s’intéressent aux publics, à leurs pratiques, et y consacrent de nombreux travaux. Pourtant, malgré le volume foisonnant de publications, une question reste entière : comment les publics choisissent-ils leur film au cinéma ? L’approche des publics reste parcellaire et le choix du film reste inexploré, alors qu’il préoccupe un ensemble d’acteurs, qui multiplient les initiatives pour intervenir dans ce choix, l’équiper ou l’orienter. La présente recherche entend remédier à ce paradoxe, en cherchant à mettre au jour les logiques sous-jacentes du processus de choix du film mené par les jeunes publics au cinéma. Ancrée dans une démarche exploratoire et compréhensive, elle envisage ce choix dans une perspective communicationnelle, qui prend en compte sa complexité et l’étudie de manière globale et transversale. Nous appréhendons le choix en train de se faire, au cinéma ; cette perspective permet de porter un regard distancié sur les théories dominantes mobilisées sur le cinéma et sur la décision, notamment en Sciences de l'Information et de la Communication. Elle nous permet de comprendre combien le choix du film des publics est une action située, qui dépend du contexte et des circonstances du moment. En outre, en articulant le théorique et l’empirique, et en donnant la part belle à une triangulation de données, notre démarche délivre des clefs pour comprendre les processus de choix en particulier, et les processus décisionnels en général
Since its creation, cinema is at the heart of discussions within societies. It arouses curiosity and attracts interest from many: publics, critics, professionals, main economic actors, researchers… While these latter have contributed to a huge amount of works based on cinema’s audiences and practices, only one question remains: How cinema audiences make their film selection? Although many actors and initiatives are developed to help, support, advice and orient the audiences, the approach and the decision-making process of a movie remain misunderstood and unexplored. This research aims to remedy to this contradiction, by highlighting the underlying motivations present in the decision-making process of the young cinema audience. Anchored in a both exploratory and comprehensive process-based approach, this research conceives this process in a communicational perspective by taking in account its complexity, and by analyzing it globally and transversally. We study the “on-going decision-making process” – the decision “as practice” - made inside the cinema. This perspective allows having a look distant from the dominants theories. Furthermore, by articulating theoretical and empirical points of view, and by giving special attention to the triangulation of data, our approach delivers keys to rightfully understand the decision-making process in general and in particular
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
3

Ravatua-Smith, William Samuel. "The Art of Binding Communications : From Face to Face to Computer Mediated Communication in the Domain of Humanitarian Actions". Thesis, Toulon, 2012. http://www.theses.fr/2012TOUL0017/document.

Texto completo da fonte
Resumo:
Ce travail de recherche s’inscrit dans le champ de la communication engageante. Un certain nombre de travaux antérieurs se sont intéressés à la pratique de la communication engageante dans un contexte de face à face. La contribution de ce travail porte sur l’étude de la communication engageante dans un contexte de communication médiatisée par ordinateur. Véritable travail interdisciplinaire, il se situe au creuset de la psychologie sociale, des sciences de l’information et de la communication et de l’informatique. La question de recherche consiste à s’interroger sur la transposition des conditions et techniques de l’engagement dans des environnements numériques. Pour répondre à cette question, un travail de terrain a été réalisé sur le thème de l’humanitaire sur le web. Les stratégies de communications en ligne des organisations humanitaires ont été étudiées de façon approfondie. Par la suite un travail de terrain a été articulé autour de plusieurs expérimentations conduites en face à face puis en ligne dans un contexte humanitaire. Le choix a été fait de privilégier la production expérimentale dans des conditions naturelles. Si l’efficacité de la communication engageante est incontestable dans le cadre de la communication en face à face, les résultats sont moins probants dans le cadre des expérimentations conduites dans les environnements numériques. S’amorce alors une analyse critique permettant de mieux comprendre les raisons de ces résultats
This research is in the field of binding communications. A number of previous studies have focused on the practice of binding communications in the face-to-face setting. This research provides a contribution to the field with novel experiments of binding communication in the context of computer mediated communications. It is a true interdisciplinary research with foundations in social psychology, information communication sciences and information communication technology. The research question is to examine the implementation of binding communication techniques in the computer mediated setting. To answer this question, fieldwork was carried out on the theme of humanitarianism on the Web. The online communication strategies of popular humanitarian organizations have been extensively studied. Subsequently, fieldwork was structured around several experiments conducted in the face-to-face and online settings in a humanitarian context. The choice was made to focus our experimental studies in real world conditions as opposed to developing laboratory setting tests. If the effectiveness of binding communication strategies is undeniable in the face-to-face setting, the results are less convincing in our experiments conducted in the computer mediated environment. This research paves the way for future critical analyses needed in order to better understand the results obtained from our experimentations
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
4

Ravatua-Smith, William Samuel. "The Art of Binding Communications : From Face to Face to Computer Mediated Communication in the Domain of Humanitarian Actions". Electronic Thesis or Diss., Toulon, 2012. http://www.theses.fr/2012TOUL0017.

Texto completo da fonte
Resumo:
Ce travail de recherche s’inscrit dans le champ de la communication engageante. Un certain nombre de travaux antérieurs se sont intéressés à la pratique de la communication engageante dans un contexte de face à face. La contribution de ce travail porte sur l’étude de la communication engageante dans un contexte de communication médiatisée par ordinateur. Véritable travail interdisciplinaire, il se situe au creuset de la psychologie sociale, des sciences de l’information et de la communication et de l’informatique. La question de recherche consiste à s’interroger sur la transposition des conditions et techniques de l’engagement dans des environnements numériques. Pour répondre à cette question, un travail de terrain a été réalisé sur le thème de l’humanitaire sur le web. Les stratégies de communications en ligne des organisations humanitaires ont été étudiées de façon approfondie. Par la suite un travail de terrain a été articulé autour de plusieurs expérimentations conduites en face à face puis en ligne dans un contexte humanitaire. Le choix a été fait de privilégier la production expérimentale dans des conditions naturelles. Si l’efficacité de la communication engageante est incontestable dans le cadre de la communication en face à face, les résultats sont moins probants dans le cadre des expérimentations conduites dans les environnements numériques. S’amorce alors une analyse critique permettant de mieux comprendre les raisons de ces résultats
This research is in the field of binding communications. A number of previous studies have focused on the practice of binding communications in the face-to-face setting. This research provides a contribution to the field with novel experiments of binding communication in the context of computer mediated communications. It is a true interdisciplinary research with foundations in social psychology, information communication sciences and information communication technology. The research question is to examine the implementation of binding communication techniques in the computer mediated setting. To answer this question, fieldwork was carried out on the theme of humanitarianism on the Web. The online communication strategies of popular humanitarian organizations have been extensively studied. Subsequently, fieldwork was structured around several experiments conducted in the face-to-face and online settings in a humanitarian context. The choice was made to focus our experimental studies in real world conditions as opposed to developing laboratory setting tests. If the effectiveness of binding communication strategies is undeniable in the face-to-face setting, the results are less convincing in our experiments conducted in the computer mediated environment. This research paves the way for future critical analyses needed in order to better understand the results obtained from our experimentations
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
5

Meliou, Eleni. "Les campagnes de prévention contre le SIDA : culture(s), pratiques, médias : étude communicationnelle des actions menées en France et en Grèce". Montpellier 3, 2005. http://www.theses.fr/2005MON30063.

Texto completo da fonte
Resumo:
Ce travail vise à la compréhension du fonctionnement des campagnes de prévention contre le sida, menées en France en en Grèce. L'objectif des actions préventives contre le sida est le changement des conduites sexuelles à risque. Les enjeux, les objectifs et les dispositifs de communication de deux campagnes ont été observés et analysés, afin de comprendre le modèle sous-jacent sur lequel repose le changement de comportement. Nous avons constaté les limites de ces campagnes, motivationnelles et individualistes, comparables aux approches linéaires des modèles théoriques classiques de la prévention du sida. Dans cette étude, nous considérons que le changement des conduites sexuelles à risque s'inscrit dans une perspective interactionniste. En se fondant sur une approche communicationnelle, nous avons privilégié la " construction de la signification " pour l'acteur impliqué. Nous avons pensé ainsi les conduites sexuelles dans les situations précises dans lesquelles se déroulent et prennent sens pour les acteurs. Par la mise en place des méthodologies constructivistes, nous avons enfin construit une " typologie des situations d'intimité sexuelle " sur laquelle nous nous sommes appuyés pour proposer des actions préventives
This study focuses on understanding the way prevention campaigns against AIDS work. By the means of a comparative analysis on the objectives and components of two public campaigns held in France and in Greece we tried to reveal the model in which the campaigns are based on, in order to communicate prevention messages. Our analysis pointed out the limits of these campaigns and concluded that prevention strategies should take into consideration the interactive perspective of the relationship. According to the principles of phenomenology and interpretative sociology we tried to understand the specific meaning, " which the actor attaches to his action ". We saw that sexual acts stand in a context of meaning, which is defined by the experience of the subject. We ended up by constructing a typology of “ordinary situations” of sexual intimacy. . By performing a “semio-contextual” analysis (analyse semio-contextuelle, Mucchielli, 1998) we applied these theoretical concepts on the conceptualization of “scenarios-messages” based on these situations, in which condom use is meaningful for the actors
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
6

Sussfeld, Frédérique. "Entre expériences, récits et actions la communication du mouvement de la transition écologique traduit-elle un changement d’heuristique?" Electronic Thesis or Diss., Aix-Marseille, 2021. http://www.theses.fr/2021AIXM0069.

Texto completo da fonte
Resumo:
La transition écologique investit le champ de la communication environnementale en mobilisant deux phénomènes communicationnels distincts, le film documentaire et des initiatives citoyennes de transition révélant certaines attitudes, renouvelant une interconnexion de notre tradition avec le vivant. En ouvrant à un élargissement de la compréhension du fonctionnement des espèces, la transition écologique inspirée de la permaculture permettrait un autre rapport à l’autre. En communication, les acteurs du mouvement de la transition se focaliseraient sur le présent dans de nombreux pays, favorisant la créativité des acteurs et assurant que les actions quotidiennes fabriqueraient le monde de demain. Développé par des individus montés en capacité sur les questions environnementales, inclusif, ce mouvement culturel s’appuierait sur différents formats de « récits », composant une communication emprunte de factuel et d’expériences sensibles. A partir d’une étude de films qui ont marqué un tournant dans le champ du documentaire écologique et de l’observation de la création d’un projet de transition sous l’approche de la permaculture, la recherche conduite en SIC selon une méthode inductive priorise l’étude des procédés mis en place par les acteurs ainsi que les processus discursifs narratifs engagés permettant l’étude des échanges intergroupes où les notions de culture, de performativité et d’acculturation sont mobilisées par les acteurs dans leur quotidien. Dans un contexte où les thématiques de la peur, de la catastrophe sont présentes autour de la communication environnementale, du mouvement de la transition écologique traduirait-elle un changement d’heuristique ?
The ecological transition is investing the field of environmental communication by mobilising two distinct communicational phenomena, documentary film and transitional civic initiatives revealing attitudes that renew the interconnection between our tradition and the living world. By letting our comprehension of the way species function broaden, the permaculture-inspired ecological transition would allow for another relation to others. In communication sciences, players of the transition movement would be focusing on the present in numerous countries, thus encouraging the creativity of its protagonists based on their abilities and ensuring that daily actions would build the world of tomorrow. Developed by individuals with increased capabilities on environmental issues, inclusive, this cultural movement would rely on different narrative structures composing a communication gathering facts and sensitive experiences. From a corpus of movies that marked a turning point in the field of ecological documentary films, and the observation of a new permaculture-based transition project, the research conducted in information and communication sciences using an inductive and anthropological method prioritises the study of processes set up by the protagonists as well as the narrative processes employed, allowing to access interpersonal and inter-groups communications showing how people integrate notions of culture, performativity and acculturation in their daily lives. In a context where environmental communication calls up notions of fear, catastrophe and anxiety is the communication around the transition movement showing a change in heuristics?
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
7

Labidi, Manel. "La communication des entreprises sur les actifs immatériels : utilité pour les marchés financiers et impact sur la liquidité lors d'émissions de nouvelles actions". Thesis, Université Grenoble Alpes (ComUE), 2015. http://www.theses.fr/2015GREAA016.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette thèse est consacrée à l'étude de l'utilité de la communication d'information afférente aux actifs immatériels lors des augmentations de capital en numéraire des sociétés françaises cotées, et son impact sur la liquidité. L'importance grandissante des éléments immatériels dans la compétitivité et la croissance des entreprises et leur non-reconnaissance comptable pose souvent la question de la nécessite de compléter les états financiers par une offre volontaire d'information sur ces actifs. La littérature comptable et financière montre l'évolution des besoins informationnels des utilisateurs externes des rapports annuels et constate l'intérêt qu'ils portent aux informations liées aux actifs immatériels. Une communication insuffisante sur ces actifs accentue donc le problème d'asymétrie d'information sur les marchés financiers. Elle offre un terrain favorable au transfert de richesse des investisseurs non informés vers les investisseurs informés, car ces derniers en exploitant l'information privée réalisent une rentabilité supérieure, au détriment des autres investisseurs. Cette situation conduit à une diminution de la liquidité des titres, et par conséquent, accroît le coût de capital des entreprises. Cela devient plus important lors des émissions de nouvelles actions où le décalage informationnel entre les investisseurs, ainsi qu'avec l'équipe dirigeante s'agrandit. L'étude menée sur un échantillon d'entreprises françaises cotées émettrices de nouvelles actions sur la période 2000-2009 montre un niveau faible d'offre volontaire d'information sur les actifs immatériels. De surcroît, l'analyse de l'impact de leur communication sur les éléments immatériels met en évidence que l'offre volontaire diminue la fourchette de prix, et augmente la profondeur du marché à l'annonce d'une augmentation de capital en numéraire
This thesis is devoted to the usefulness of intangible assets disclosure by French listed companies around new equity issues and its impact on stock liquidity. The growing importance of intangibles for companies' competitiveness and growth, besides of their non-recognition often raises the question of the need to complete financial statements by intangible assets voluntary disclosure. Accounting and finance literature shows changes in external users' information needs and highlights their attention for information related to intangibles. Insufficient communication on these assets accentuates information asymmetry in financial markets. It provides also a fertile ground for wealth transfer from uninformed investors to informed investors, as by exploiting private information, they can derive higher returns at the expense of other investors. This situation leads to a decrease in stock liquidity, and therefore to an increase of companies' cost of capital, which becomes more important around equity issues. The study conducted on a sample of French listed companies issuing new equity over the period 2000-2009 shows a low level of intangibles voluntary disclosure. Furthermore, our analysis shows that intangibles voluntary disclosure reduces spread, and increases market depth at the announcement of a capital increase
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
8

Pelayo, Sylvia. "D'une coopération verticale et intégrative à une planification coopérative des actions : le cas de la gestion des prescriptions thérapeutiques hospitalières". Lille 2, 2007. http://www.theses.fr/2007LIL2S045.

Texto completo da fonte
Resumo:
L'objectif principal de la thèse est de montrer que dans une situation de contrôle de processus où (1) la prise de décision est distribuée, dans la mesure où celui qui élabore les plans est différent de celui qui les exécute, et (2) de plus, la coopération entre les deux opérateurs est verticale et intégrative, on a nécessairement une dépendance cognitive mutuelle entre les partenaires. Ils doivent partager leurs connaissances et leurs représentations complémentaires de la situation avec chacun une vision globale sur le processus à gérer, chacun à son niveau de contrôle propre. Ceci va supposer une phase d'évaluation mutuelle critique de la situation et, selon nous, une élaboration partagée des plans. Dans ce cadre, la planification distribuée induit, selon nous, une activité coopérative pour l'élaboration des plans : on parlera de planification coopérative. Le cadre de l'étude concerne les activités de prescription thérapeutique par le médecin et d'administration des médicaments par l'infirmier qui sont des fonctions clés à l'hôpital. Depuis la mise en exergue des nombreuses erreurs médicamenteuses, de nombreuses études ont montré l'impact positif des systèmes informatisés sur la sécurité des patients. L'automatisation est alors considérée comme « LA » solution pour diminuer de façon significative les taux d'erreurs. Pourtant, malgré tous les efforts et les moyens apportés, l'implémentation d'une application de ce type demeure extrêmement difficile et depuis peu, certaines études montrent même la création d'erreurs nouvelles engendrées par l'introduction des systèmes. Ces outils de soutien reposent, en effet, sur une allocation des tâches bien déterminée. Et selon nous, sur le terrain, cette individualisation des tâches n'est pas concevable, ou alors elle génère de nouvelles erreurs dans les activités. La première partie de l'étude consiste en une analyse de l'activité médicale et soignante à partir d'observations in situ et d'entretiens avec les opérateurs. Une comparaison de situations de travail utilisant des dispositifs informatisés ou non (dispositifs papier) montre que plus qu'un problème d'outil informatique, les problèmes sont plutôt imputables, en grande partie, à un défaut de communications entre les partenaires, ce qui fragilise l'ajustement des représentations compatibles. De ce fait, la deuxième partie s'est focalisée sur le recueil et l'analyse approfondie des communications écrites et orales entre les deux partenaires. L'analyse montre que, globalement, les médecins ont besoin d'informations sur le patient et sur les résultats des actions précédentes, informations dont seuls les infirmiers ont une connaissance « directe » de par leur présence continue auprès des patients. Les infirmiers ont, quant à eux, surtout besoin d'accéder aux intentions du médecin lorsqu'il prend une décision thérapeutique. Dans une situation non familière, les communications orales se révèlent indispensables pour faciliter l'élaboration et le maintien d'une représentation partagée efficace. En, effet, pour élaborer et mettre à jour un référentiel commun adapté, les opérateurs doivent s'appuyer sur une intelligibilité commune, qui est d'autant plus difficile à atteindre que les deux partenaires ont des spécialités et des formations différentes. Sans communications orales, les artefacts externes ne suffisent pas à générer une représentation « correcte » de la situation. De plus, les résultats montrent que ces communications orales permettent également une réelle co-construction des plans de prise en charge entre les médecins et les infirmiers, ce qui permet une fiabilisation du contrôle et de la surveillance du processus. Enfin la troisième partie s'intéresse au caractère public de l'action qui peut faciliter l'apprentissage par les opérateurs. Une série d'entretiens est réalisée auprès d'infirmiers qui, selon l'organisation du service, participent ou non au déroulement de l'action médicale (prise de décision thérapeutique au lit du malade). L'analyse montre que (1) les communications médecins-médecins et médecins-patients et (2) le déroulement de l'examen clinique permet un certain apprentissage par les infirmiers des règles médicales utilisées, ce qui renforce l'intelligibilité attendue entre les acteurs. En conclusion, nous présentons une synthèse des résultats des trois études et discutons de la gestion collective des risques, pour laquelle, dans les situations nouvelles, une construction collective de l'expertise est nécessaire. C'est dans la confrontation des interprétations différentes de la situation et dans leur cohabitation au niveau collectif que réside une part non négligeable de la fiabilité collective. Nous insistons sur l'importance (1) de la conception de situations de travail facilitatrices de processus de partage et (2) de l'étude des activités coopératives pour éclairer certains choix de conception des systèmes
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
9

Favier, Anthony. "Planification de tâches pour un robot collaboratif : théorie de l'esprit et anticipation des décisions et actions de l'humain". Electronic Thesis or Diss., Université de Toulouse (2023-....), 2024. http://www.theses.fr/2024TLSEP036.

Texto completo da fonte
Resumo:
Bien que la collaboration humain-robot puisse être bénéfique, la plupart des robots actuels travaillent dans des espaces physiquement séparés de l'humain ou alors leurs capacités sont drastiquement limitées à proximité d'un humain. Ce travail vise à combler le fossé entre les capacités robotiques et les attentes humaines, en favorisant une nouvelle ère de collaboration transparente et intuitive entre les humains et les robots dans des environnements partagés pour réaliser à la fois des tâches industrielles, de services ou domestiques. Plus précisément, ce manuscrit présente une étude sur la prise de décision dans le contexte de la collaboration humain-robot, en particulier dans les domaines de la navigation et de la planification des tâches. D'abord, nous discutons de divers travaux en lien avec la Collaboration Humain-Robot afin de mieux comprendre le contexte de mon travail. Après une familiarisation avec le planificateur de tâches HATP/EHDA, je présente ma première contribution qui incorpore certains concepts de la Théorie De l'Esprit dans la planification de tâches. Certains modèles et algorithmes sont proposés et évalués pour mieux estimer et maintenir les connaissances de l'humain afin de mieux anticiper son comportement. Ainsi, nous pouvons identifier quand l'humain a une fausse connaissance d'un fait évalué comme pertinent pour la tâche. Dans ce cas, le robot peut informer l'humain de manière proactive pour corriger la fausse information ou le robot peut retarder volontairement ses actions afin qu'elles soient vu par l'humain. Les résultats montrent que ce schéma permet de maintenir efficacement les connaissances de l'humain et permet de résoudre une classe plus large de problèmes que HATP/EHDA tout en ne communiquant pas systématiquement. Ma deuxième contribution est une nouvelle approche de planification des tâches produisant une politique comportementale du robot assurant une collaboration fluide où l'humain a toujours une latitude de décision totale et où le robot se conforme toujours en parallèle à ces décisions. Cette approche est basée sur un modèle d'action conjointe simultanée et accommodante que nous avons conçu. Ce modèle, sous la forme d'un automate, tient compte de l'incontrôlabilité de l'humain et des signaux sociaux. Nous proposons également une nouvelle méthode d'évaluation et de sélection des plans basée sur l'estimation des préférences internes de l'humain concernant la tâche. Les résultats empiriques montrent que cette approche permet un comportement concourant du robot qui se conforme aux décisions et aux préférences en temps réel de l'humain.Pour valider l'approche précédente, nous avons mené une étude utilisateur à l'aide d'un simulateur spécialement développé à cet effet. Les participants ont été invités à collaborer dans plusieurs scénarios avec un robot simulé suivant les politiques produites par notre approche. Nous avons utilisé comme référence une approche opposée à la nôtre dans laquelle l'humain est forcé de se conformer aux choix du robot. Nous avons montré par une analyse statistique que notre approche permettait de satisfaire les préférences des humains de manière nettement plus satisfaisante. De même, nous avons montré que notre approche induit une interaction significativement plus positive, une collaboration plus adaptative et efficace, et des décisions du robot significativement plus adéquates et accommodantes. Enfin, ma troisième contribution concerne la prise de décision dans le domaine de la navigation. Je propose un système simulant un avatar humain qui, en plus d'être réactif, prend des décisions rationnelles sur les tâches de navigation. Ce système sert d'outil de test et d'évaluation pour les systèmes de navigation robotique. Ainsi, ces derniers peuvent être évalués, ajustés et robustifiés en simulation pour réaliser plus rapidement des expériences matures dans la vie réelle. Un travail supplémentaire permettant de simuler plusieurs avatars est également présenté
Although human-robot collaboration can be beneficial, most of today's robots work in spaces physically separated from humans, or their capabilities are severely limited in close proximity to humans. This work aims to bridge the gap between robotic capabilities and human expectations, fostering a new era of seamless and intuitive collaboration between humans and robots in shared environments to perform industrial, service or domestic tasks. More specifically, this manuscript presents a study of decision-making in the context of human-robot collaboration, particularly in the areas of navigation and task planning.First, we discuss various fields and works related to human-robot collaboration in order to better understand the context of my work. After an introduction to the HATP/EHDA task planner, I present my first contribution, which incorporates some concepts from the Theory Of Mind into task planning. Some models and algorithms are proposed and evaluated to better estimate and maintain human knowledge during collaboration, in order to better anticipate human behavior. As a result, we can identify when the human has a false belief about a fact evaluated as relevant to the task. In this case, the robot can proactively inform the human to correct the false information, or the robot can deliberately delay its actions so that they can be seen by the human. The results show that this scheme effectively maintains the human's beliefs and solves a wider class of problems than HATP/EHDA, while not systematically communicating.My second contribution is a new approach to task planning producing a robot behavioral policy ensuring smooth collaboration where the human always has full decision latitude and the robot always conforms in parallel to these decisions. This approach is based on a model of concurrent and compliant joint action that we have designed. This model, in the form of an automaton, takes into account human incontrollability and social cues. We also propose a new method of plan evaluation and selection based on the estimation of the human's internal preferences regarding the task. Empirical results show that this approach enables concurrent robot behavior that conforms to the human's real-time decisions and preferences.To validate the above approach, we conducted a user study using a specially developed simulator. Participants were invited to collaborate in several scenarios with a simulated robot following the policies produced by our approach. We used as a reference an approach opposite to ours, in which the human is forced to conform to the robot's choices. We showed through statistical analysis that our approach satisfies human preferences significantly more successfully. Similarly, we have shown that our approach induces significantly more positive interaction, more adaptive and effective collaboration, and significantly more appropriate and accommodating robot decisions.Finally, my third contribution concerns decision-making in navigation. I propose a system simulating a human avatar which, in addition to being reactive, makes rational decisions about navigation tasks. This system serves as a test and evaluation tool for robotic navigation systems. In this way, they can be evaluated, adjusted, and robustified in simulation, so that mature real-life experiments can be carried out more quickly. An additional work capable of simulating several avatars is also presented
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
10

Atcero, Milburga. "Les technologies de l'information et de la communication (TIC) et le développement de l'expression orale en français sur objectif spécifique (FOS) dans le contexte ougandais". Thesis, Paris 3, 2013. http://www.theses.fr/2013PA030049/document.

Texto completo da fonte
Resumo:
Notre étude relève du domaine de la didactique des langues et plus particulièrement sur la focalisation sur l’utilisation des présentations PowerPoint pour les réalisations des tâches. Ces dernières jouent un rôle important dans le déclenchement de processus d’apprentissage. Lorsque les apprenants réalisent des tâches sur support PowerPoint,interagissent ensemble pour construire du sens, ils sont dotés d’un statut d’acteurs sociaux.Cette étude se donne alors comme objectif d’améliorer la pratique des apprenants en classe et de résoudre certaines de leurs difficultés didactiques et pédagogiques à travers un dispositif hybride. Celui-ci est fondé sur des macro-tâches réalisées majoritairement en semi distance et mise en place majoritairement en présentiel à travers des exposés techniques. Ces derniers ont été conçus pour encourager le développement de performances langagières attendues en production orale des apprenants.Elle se base sur une recherche-action qui a été menée en Ouganda pour des apprenants anglophones qui apprennent le français comme langue étrangère à Makerere UniversityBusiness School (MUBS) à Kampala. Cette étude a porté sur un exposé technique oral parles apprenants du Français sur Objectif Spécifique (FOS) à (MUBS) en Ouganda.Cette recherche-action vise à améliorer l’expression orale en FOS des apprenants de l’université MUBS. Nous avons donc menée des multiples expérimentations qui nous ont permises dans un premier temps de questionner l’impact d’un exposé oral des tâches réelles collectivement élaborée et présentée sur support Power Point sur la production orale de ces apprenants. Ces tâches avaient comme objectif d’encourager les apprenants de transformer un texte en titre, sous-titres et paragraphes, puis de présenter leur travail sous forme de diaporama avec PowerPoint. Le but était d’éviter la lecture linéaire de l’exposé,afin d’accroître leur confiance en eux-mêmes et dans l’interaction en FOS. Grâce à la recherche-action, nous avons pu définir précisément en quoi et pourquoi les choix de nos tâches, de nos activités devraient avoir un effet positif sur notre public cible
The initial objective of this study, which lies within the field of language teaching andespecially on the role of information and Communication Technology (ICT), is to investigate the potential of ICT in triggering oral language development in the learners of French for Specific purposes (FSP) at Makerere University Business School. This studyadopts action research that focuses on the role of technologies deployed in oral technical presentations of macro-tasks such as the use of MS Office. The aim is to enhance Frenchlearners’ skills in French for Specific purposes. The social constructivist or cultural hypotheses posit that social interaction plays an important role in L2 acquisition (French in this case) in FSP classes through a hybrid environment based on macro-tasks performed indistance and presented in class.The current action research project involved identifying and putting into place a learningsystem for learners of FSP who experienced several difficulties with their spoken French inthe learning process. It further posits that learners construct the new language through socially mediated interaction. Subsequently, this involved establishing whether the use ofPowerPoint presentation (PPP) would engage learners of FSP in collective actions both inthe classroom and in the real world activities. In addition, there was an attempt to establishif relevant web quest materials were likely to enhance oral language acquisition and prompt learners to take responsibility for their own learning
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
11

Laurès, Bertrand. "Les actions en dommages et intérêts pour les infractions au droit de la concurrence". Thesis, Paris 10, 2018. http://www.theses.fr/2018PA100161.

Texto completo da fonte
Resumo:
Le droit de la concurrence est régi, principalement, par le droit de l’Union européenne. Le "public enforcement" garantit le respect de ce dernier. Le droit de l’Union européenne ne prévoyait pas jusqu’alors de régime juridique permettant aux victimes de pratiques anticoncurrentielles d’obtenir réparation de leur préjudice, malgré une reconnaissance jurisprudentielle. Le droit national, quant à lui, n’avait pas de régime spécifique et les victimes de pratiques anticoncurrentielles se voyaient appliquer le régime commun de la responsabilité délictuelle sur le fondement de l’article 1382 ancien du Code civil. Vu la complexité du contentieux, cette situation entraînait de grandes difficultés pour les victimes d’obtenir réparation des dommages subis. La directive n°2014/104/UE a créé un régime juridique nouveau et a harmonisé le "private enforcement". Elle a été transposée en droit français par l’ordonnance n°2017-303. Cette réforme très attendue est en demi-teinte. Certes, il existe des avancées non négligeables. La directive facilite la preuve de la faute et organise la communication et la production de pièces pendant l’instance. Elle consacre une présomption de dommage et encadre l’évaluation du préjudice. En revanche, la réforme est plutôt timorée sur d’autres éléments, tels que la faute, l’imputation de la faute, ou encore le financement des actions. Cette étude a pour objectif d’analyser ces nouvelles dispositions afin de vérifier si la directive facilite effectivement les actions en dommages et intérêts pour les infractions au droit de la concurrence
Competition law is mainly governed by European Union law. Public enforcement ensures fulfilment of EU law. Until recently, and despite recognition in case-law, EU law did not provide for a legal regime enabling victims of anti-competitive practices to obtain compensation of their damage. National law did not have a specific legal regime and victims of anti-competitive practices could apply the common civil liability regime on the basis of ex-Article 1382 of the Civil Code. Given the complexity of litigation, this situation lead to great difficulties for victims to obtain compensation for their damages. EU directive n°2014/104 creates a new legal regime and harmonizes the private enforcement. It has been transposed into French law under ordonnance n°2017-303. This much-awaited reform is subdued. Certainly, there are significant progresses. The directive facilitates the proof of fault, and organizes the communication and production of documents during the proceedings. It establishes a presumption of loss and provides a framework to assess the harm. On the other hand, the reform is rather timid on other elements, such as the fault, its attribution, or the financing of the actions. The purpose of this study is to analyze these new rules to ascertain whether it effectively facilitates actions for damages for infringements of competition law
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
12

Mourtajji, Loubna. "Discours et actions stratégiques chez les dirigeants : une analyse des déterminants d'incohérence au regard des rapports d'activité de grandes entreprises françaises". Caen, 2003. http://www.theses.fr/2003CAEN0607.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette thèse a pour objet d'étudier le lien entre le "dire" et le "faire" chez les dirigeants des grandes entreprises françaises. Elle se propose d'identifier les déterminants d'incohérence entre le discours et l'action stratégiques ainsi que les conditions de son apparition. En suivant une logique abductive, cette recherche s'est fondée, en premier lieu, sur l'analyse de 54 discours publiés dans le rapport d'activité pendant la période 1993-2000. Le contenu révélé a été, en second lieu, comparé aux différentes actions stratégiques réalisées par les entreprises pendant la même période. Les résultats obtenus des analyses textuelles ont été, par la suite, complétés par des entretiens. L'analyse intra-corpus et inter-corpus ainsi que les investigations menées ont permis de mettre en évidence d'autres éléments susceptibles d'expliquer l'incohérence entre le discours et l'action stratégiques. Ainsi, hormis les facteurs cognitifs et environnementaux évoqués dans la littérature, il apparaît que d'autres facteurs, voulus et contextuels, peuvent également engendrer des distorsions. Aussi, ce travail a t-il permis de montrer d'une part, le caractère volontaire de l'incohérence entre le discours et l'action et d'autre part, l'existence de stratégies de communication permettant de réduire ou d'élargir cette incohérence.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
13

Tchehouali, Destiny. "Les politiques et actions internationales de solidarité numérique à l'épreuve de la diffusion des TIC en Afrique de l'Ouest : bilan et perspectives". Thesis, Toulouse 2, 2013. http://www.theses.fr/2013TOU20020/document.

Texto completo da fonte
Resumo:
Le Sommet mondial sur la société de l’information (Genève 2003 et Tunis 2005) a préconisé la solidarité numérique comme solution pour mettre fin aux inégalités d’accès aux technologies de l’information et de la communication (TIC) entre les pays industrialisés et les pays en développement. A l’issue de ce Sommet, deux mécanismes institutionnels, à savoir le Fonds mondial et l’Agence mondiale de solidarité numérique, ont vu le jour. Ces institutions s’étaient fixées pour objectif de contribuer à la réduction de la fracture numérique en promouvant l’accès généralisé aux TIC à travers des programmes et des projets internationaux ciblant en particulier les pays africains. Cette thèse analyse les effets des politiques et actions internationales menées dans le domaine de la solidarité numérique. Elle étudie notamment les conditions de la mobilisation des ressources humaines, financières et technologiques nécessaires pour que la solidarité numérique institutionnelle soit un instrument au service de la participation du continent africain dans la société de l’information. Il s’agit également de montrer que cette nouvelle approche de coopération Nord-Sud dans le domaine des TIC n’est pas véritablement en rupture avec les schémas traditionnels d’assistanat et d’aide publique au développement. La thèse révèle également l’existence des écarts et des décalages entre les objectifs annoncés par les politiques internationales de solidarité numérique et les actions qui ont concrètement été réalisées sur le terrain, aux niveaux national et local, dans les pays d’Afrique de l’Ouest
The World Summit on the Information Society (Geneva 2003 and Tunis 2005) advocated the digital solidarity as a solution to end inequalities in access to information and communication technologies (ICT) between developed and developing countries. Following the Summit, two institutional mechanisms (the World Digital Solidarity Fund and the World Digital Solidarity Agency) have been created. These institutions were designed to contribute to reducing the digital divide by promoting widespread access to ICT through international programs specifically targeting African countries. This thesis analyzes the effects of international digital solidarity policies and programs in Africa. It examines specifically the conditions for mobilizing human, financial and technological resources for the participation of African countries in the information society. It also argues that this new approach of North-South cooperation in the field of ICT does not really break with traditional technical assistance projects. The thesis also reveals gaps between the objectives announced by international policies and the actions that have been carried out in West Africa countries in bridging the digital divide
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
14

Chen, Wei-Ching. "Les interactions verbales au cours du repas : analyse de la co-construction des activités de "manger et parler"". Thesis, Lyon 2, 2015. http://www.theses.fr/2015LYO20045.

Texto completo da fonte
Resumo:
Notre thèse, qui s’inscrit dans le champ de la linguistique interactionnelle. Elle porte sur les interactions au cours du repas entre amis dans les invitations en France. Basée sur les données audio et vidéo enregistrées en situation naturelle, cette étude empirique se donne pour but de montrer les modalités par lesquelles les participants co-construisent les deux activités principales déployées à table : « manger » et « parler ». Concernant l’activité de « manger », notre travail décrit en détail les interactions à partir du moment où les mangeurs s’installent à table jusqu’au moment où ils finissent le repas. Grâce à l’analyse verbale et multimodale, notre étude dégage les ressources linguistiques et multimodales mises en œuvre par les hôtes et les invités pour assurer le bon déroulement du repas. Quant à l’activité de « parler », elle est abordée à travers l’évaluation des plats servis. Notre analyse montre qu’à travers cette activité, les locuteurs expriment leur appréciation personnelle vis-à-vis des mets, en même temps qu’ils réalisent différents actions telles que complimenter, critiquer, s’auto-complimenter et s’auto-déprécier. L’enjeu de cette thèse est de mettre en lumière les principes connus mais inaperçus par lesquels les locuteurs français construisent l’interaction à table
My dissertation, which lies within the framework of international linguistics, is about the interaction during meals among friends in invitations in France. Based on audio and video data recorded in naturally-occurring situations, this empirical study aims to show the modalities by which the participants co-construct the two main activities observed at table: eating and talking. Concerning eating, the study describes in detail the interactions since the eaters sit down at the table until they finish the meal. On the basis of verbal and multimodal analysis, this study brings out the linguistic and multimodal resources used by the hosts and the guests in order to make sure of the course of the meal. As for talking, this dissertation focuses on the assessment on the dishes served. The analysis shows that through the assessment on the dishes served, the speakers express their personal observation about the food, as well, they realize various actions such as complimenting, criticizing, self-complimenting and self-depreciating. The key issue of this study is to shed light on the principles seen but unnoticed by which the French speakers construct interaction at table
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
15

Bergier, Jean-Yves. "Analyse et modélisation du processus de propagation des effets des actions militaires d'influence au sein d'une population cible : approche par la culture et les réseaux sociaux". Thesis, Aix-Marseille, 2018. http://www.theses.fr/2018AIXM0752/document.

Texto completo da fonte
Resumo:
L’étude de la conflictualité armée dans les pays en développement et des effets des interventions extérieures visant à la circonscrire constitue un enjeu majeur et multidisciplinaire. La complexité des processus sociaux entrelacés dans de tels contextes génère des défis particuliers pour les approches de modélisation et simulation informatique. En effet la forme des conflits actuels, centrés autour des populations locales, a amené les forces de stabilisation à développer des actions dites d'influence, qui se donnent pour but de convaincre les locaux de la légitimité des opérations. Ce travail en retient trois (opérations psychologiques OMI/PSYOPS, opérations civilo-militaires et Key Leader Engagements) et propose une modélisation permettant de représenter la propagation de leurs effets au sein d'une population virtuelle réaliste. Cela nécessite une représentation détaillée des mécanismes psychologiques de persuasion et d’influence et des structures sociales considérées, et constitue donc un apport à l’analyse des processus de communication au sein de réseaux sociaux. On fait le choix d'une simulation sociale orientée agents permettant de représenter d'une part un échantillon composé uniquement d'individus (jusqu’à environ 10 000) dotés de mécanismes de traitement réalistes, et d'autre part la complexité des sphères de sociabilité collective en générant cette population sous forme d'un réseau multicouche. Le modèle conceptuel ainsi conçu permet d’intégrer pour chaque étape des critères pertinents pour la simulation des actions, mais aussi, eut égard à la nature même de celles-ci et de leurs enjeux, d’éclairer certains mécanismes sociaux caractéristiques d’un conflit armé
The study, analysis and understanding of armed violence phenomenons in developing countries and of the effects of international military interventions aimed at resolving them is a crucial contemporary issue. These situations coincidentally present, considering the plethora and complexity of the implicated and intertwined social processes, a challenge for social computing, modeling and simulation. A challenge but also an opportunity, as the evolution of the forms of conflict, today centered on the local populations, has prompted the armies tasked with implementing stabilization missions to develop influence actions. Such operations, overall concerned with persuading the locals of the legitimacy of the operations, allow a more comprehensive approach to conflict resolution, beyond the simple use of force. Modeling some of these specific actions (PSYOPS, CIMIC, and Key Leader Engagement) is a credible project and a contribution to analysis of communication and persuasion processes in social networks by taking into account detailed and specific social and cultural factors. This research thus presents a conceptual model allowing simulation of the effects of these specific actions of influence in a realistic civilian population. We chose an agent-based approach as these lend particularly well with this type of research, allowing us to generate a group of up to 10,000 agents, composed solely of individuals for a detailed cognitive treatment, and structured as a multilayer network for representing complex sociality. Given the nature of such actions and their context of application, such a model also highlights some social mechanisms typical of armed conflict situations
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
16

Pecqueux, Anthony. "La politique incarnée du rap : socio-anthropologie de la communication et de l'appropriation chansonnières". Phd thesis, Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales (EHESS), 2003. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00126138.

Texto completo da fonte
Resumo:
Considérant un rap comme une entité auditive et relationnelle, l'étude adopte une perspective pragmatique afin de répondre à la demande sociale à son égard, qui concerne un excès de violence et un défaut de citoyenneté.
La mise à l'épreuve de deux outils, l'interénonciativité et l'écoute-en-action, met en évidence une éthique incarnée de la voix, dans la mesure où les actions vocales rendent présents sur une même scène auditeurs et rappers. Mais les énonciations de contestations instancient, contre un Eux, un Nous ; et ouvrent sur un régime particulier d'amour/haine.
Pour en rendre compte il faut prendre acte de la centralité du langage dans les paroles : les violences verbales prennent place dans une conception plus générale du langage. Celle-ci forme une réhabilitation de l'institution du langage, afin d'établir un lien social avec Nous. Le rap utilise à ce titre les ressources de l'institution phatique du langage et réalise une politique incarnée de la voix adressée.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
17

Pecqueux, Anthony. "La politique incarnée du rap : socio-anthropologie de la communication et de l'appropriation chansonnières". Phd thesis, Paris, EHESS, 2003. http://www.theses.fr/2003EHES0009.

Texto completo da fonte
Resumo:
Considérant un rap comme une entité auditive et relationnelle, l’étude adopte une perspective pragmatique afin de répondre à la demande sociale à son égard, qui concerne un excès de violence et un défaut de citoyenneté. La mise à l’épreuve de deux outils, l’interénonciativité et l’écoute-en-action, met en évidence une éthique incarnée de la voix, dans la mesure où les actions vocales rendent présents sur une même scène auditeurs et rappers. Mais les énonciations de contestations instancient, contre un Eux, un Nous ; et ouvrent sur un régime particulier d’amour/ haine. Pour en rendre compte il faut prendre acte de la centralité du langage dans les paroles : les violences verbales prennent place dans une conception plus générale du langage. Celle-ci forme une réhabilitation de l’institution du langage, afin d’établir un lien social avec Nous. Le rap utilise à ce titre les ressources de l’institution phatique du langage et réalise une politique incarnée de la voix adressée
Considering a rap as an auditive and relational entity, the study embraces a pragmatical point of view in order to answer to the social request with reference to it, which concerns an excess of violence and a lack of citizenship. Putting into the test two tools, interenunciativity and listening-in-action, brings to light the embodied ethics of voice, insofar as the vocal actions make present on the same scene both listeners and singers. But the enunciations of protests make emerge, against a Them, a We; and open on a particular regime, the love-hate. To account for it we have to note the importance of language in the lyrics: verbal violances take place in a larger conception of language. This one forms a rehabilitation of the institution of language, in order to establish a social tie with Us. Rap uses by this way the resources of the phatic institution of language and realizes an embodied politics of addressed voice
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
18

Ba, El Hadji Mouhamadou Fadilou Diallo. "Les communications des organisations à vocation sociale au Sénégal autour des enfants mendiants ou Talibés : comprendre les enjeux, analyser les dispositifs, actions et outils au service des publics vulnérables". Thesis, Aix-Marseille, 2018. http://www.theses.fr/2018AIXM0714.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette recherche a permis de confirmer deux hypothèses de la communication sociale selon lesquelles la communication de persuasion fait évoluer les idées et la communication engageante fait changer les comportements. Appliquée à la problématique de la mendicité des enfants Talibés au Sénégal, cette thèse nous a amené à revisiter les origines d’une ''bonne'' tradition sociale bien ancrée qui connait, aujourd’hui, une déviation économique et péjorative. Pour lutter contre la maltraitance de ces enfants, l’ONG Symbiose développe une communication persuasive qui n’a pas donné les résultats de changement de comportement escomptés chez les partenaires. Á l’intention de ce public, nous avons conduit une expérience de communication engageante avec le principe de l’acte préparatoire retenu comme soubassement technique du protocole. 2 actes préparatoires même qui sont aussi formulés l’intention d’une partie des sujets expérimentaux, pour mieux s’attaquer à une cause sociale devenue problématique, et donc plus difficile à modifier.À terme, le double acte préparatoire a révélé sa perspicacité : à souscrire le public, à les engager et à modifier leurs conduites. Des facultés d’entrainement plus intenses observés pour 2 actes préparatoires qui convergent avec le cadre théorique de notre étude et confirme que : le nombre d’actes préparatoires soutient le changement comportemental. Mieux, pour avoir eu à augmenter ses engagements initiaux, une partie du public a fait montre de changements instituants, qui à l’analyse, sont beaucoup plus (re)liés au principe de l’identification de l’action
This research permitted us to confirm two hypotheses of action communication and societal or state approved ones for which persuasive communication makes ideas move forwards and committed communication change behaviours. Applied to the problem of Talibes children’s mendicity in Senegal, this thesis, made us revisit that good tradition deeply rooted but which nowadays is used5 for pejorative and economic deviations. To3 fight against children Talibes illtreatement, NGO Symbiose has developed a persuasice communication without behavioural change excpected on the parteners. Among these parteners we have taken in this study as subjects of committed communication’s experience which is conceived for this fact. In virtue of the promise that this form of communication has the power to bring its receptors to a change of acts. Above all if the principle of the preparatory act is taken as the technical basis of the protocol. 2 preparatory acts which are even formulated also to the intension of one of the experimental subject to better a social problem which has become a real problematic cause and then more difficult to modify. Finally, the double preparatory act, has reveled perspicacity: subscribing the public under its control bringing them to modify their behaviorus. Capacities of attracting publics more intense for two preparatory acts that link with the theoretical setting of our study and confirm that: the more we multiply the preparatory acts the more we succeed the behavioural change. Better the fact of identifying that what we are doing is positive help one part of the public increasing their initial commitment. That is the principle of action of identification
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
19

Samson, Julian. "Les actions correctives liées à des problèmes de santé et de sécurité du travail : une étude intra-organisationnelle des facteurs influençant leur issue". Thesis, Université Laval, 2010. http://www.theses.ulaval.ca/2010/27557/27557.pdf.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
20

Fereyre, Florian. "LA PLACE D'UNE TECHNOLOGIE D'INFORMATION ET DE COMMUNICATION DANS LE PROCESSUS DE STRUCTURATION D'UNE ORGANISATION : Le cas de l'usage d'une messagerie électronique". Phd thesis, Université Jean Moulin - Lyon III, 2010. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00552291.

Texto completo da fonte
Resumo:
Ce travail de recherche tente d'appréhender la place occupée par une technologie d'information et de communication (TIC) au sein de la théorie de la structuration, développée par Anthony Giddens. Nous avons, dans ce cadre, étudié l'usage d'une messagerie électronique interne Lotus Notes au sein d'une organisation commune à EDF et Gaz de France. Ce travail est fondé sur une analyse de l'usage de cette TIC dans un cadre professionnel, sur l'examen de ses formes de déterminations et sur la caractérisation des logiques dans lesquelles elle s'intègre. Ces phénomènes sont liés aux usages de la messagerie en tant que ressource d'allocation et support pour les ressources d'autorité. Ces activités s'inscrivent dans le processus de contrôle réflexif de l'action des usagers. L'étude de ces phénomènes nous a permis de mettre en évidence l'importance de la messagerie électronique en tant que conteneur d'information, participant à la cueillette, à l'entreposage et au recouvrement d'information, ainsi que la place de ces activités dans le processus de structuration à l'œuvre dans l'organisation considérée. Ces phénomènes traduisent un principe structurel fondé sur le contrôle des échanges et de l'information.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
21

Lehaire, Benjamin. "L'action privée en droit des pratiques anticoncurrentielles : pour un recours effectif des entreprises et des consommateurs en droits français et canadien". Thesis, Université Laval, 2014. http://www.theses.fr/2014LAROD002/document.

Texto completo da fonte
Resumo:
La régulation de la concurrence est dualiste en France et au Canada. D’un côté, des autorités publiques de régulation encadrent le marché et sanctionnent le cas échéant les pratiques contraires aux dispositions législatives en vigueur, et, d’un autre côté, les victimes de pratiques anticoncurrentielles, c'est-à-dire les consommateurs et les entreprises, peuvent intenter des poursuites privées sur le fondement d’une action en responsabilité civile afin d’obtenir la réparation du préjudice concurrentiel subi. Il s’agit respectivement de l’action publique et de l’action privée en matière de concurrence, qualifiées aussi de public enforcement et de private enforcement du droit de la concurrence. Cependant, dans l’Union européenne, et en France particulièrement, le préjudice concurrentiel reste sans réparation effective. En effet, en France, les consommateurs n’avaient pas, jusqu’à l’adoption de l’action de groupe, de moyen procédural d’accéder au juge de la réparation. De plus, le droit civil français se montre trop rigide pour permettre l’indemnisation d’un préjudice économique aussi complexe que le préjudice concurrentiel. Pour alimenter sa réflexion à ce sujet, le législateur français s’est souvent tourné vers les modèles canadien et québécois pour réformer son droit civil bicentenaire. En effet, le droit civil québécois se montre particulièrement souple dans les litiges liés au droit de la concurrence. De plus, la Loi sur la concurrence canadienne offre un droit à réparation adapté aux contraintes des victimes de pratiques anticoncurrentielles. L’auteur a ainsi cherché à comprendre comment fonctionne le mécanisme canadien de private enforcement pour évaluer si ce modèle, par le truchement du droit civil québécois, pourrait inspirer une réforme du modèle civiliste français adopté par le législateur notamment lors de l’introduction de l’action de groupe. L’analyse se situe principalement en droit civil pour permettre une lecture de l’action privée qui s’éloigne des stéréotypes classiques tirés de l’expérience américaine dans ce domaine. L’objectif ultime de cette comparaison est de rendre effectif le recours privé des entreprises et des consommateurs en droits français et canadien à la suite d’un préjudice découlant d’une violation du droit des pratiques anticoncurrentielles
Regulation of competition is dualistic in France and Canada. On one side, public authority frame the market and impose sanction, if appropriate, to the practices contrary to existing legislation, and, on other side, the victims injured by antitrust practices, that is consumers and company, may bring a private procecussion based on the liability to obtain a compensation for the antitrust injury. They are respectively of public action and private action, also referred to as public enforcement and private enforcement of competition law. However, in the European Union, and particularly in France, the antitrust harm has no effective remedy. Indeed, in France, consumers had not, until the adoption of the collective redress, procedural means to access the judge of compensation. In addition, the French civil law proves too rigid to allow compensation for something as complex as the competitive harm. For its thinking about it, the French legislator has often turned to the Canadian and Quebec models to reform its bicentenary civil law. Indeed, the Quebec civil law is particularly flexible in disputes related to competition law. In addition, the Canadian Competition Act provides a right to compensation adapted to the constraints of the victims of anticompetitive practices. The author has sought to understand how the Canadian private enforcement mechanism works to assess whether this model, through the Quebec civil law, could inspire a reform of French civil law model adopted by the legislature in particular during the introduction of collective redress. The analysis is primarily civil law to allow a reading of private action that departs from conventional stereotypes of the American experience in this field. The ultimate goal of this comparison is to make effective use of the private businesses and consumers in French and Canadian rights following an injury resulting from a violation of anti-competitive practices
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
22

Balestibaud-Monseigne, Annick. "La participation et l"homme politique local : une approche interactionniste : entre communication digitale et communication analogique". Bordeaux 3, 2009. http://www.theses.fr/2009BOR30073.

Texto completo da fonte
Resumo:
Notre recherche vise à analyser la pratique de l’utilisation du concept participatif dans le discours de l’Homme politique local. Le choix de la participation, habituellement analysé à partir des conditions objectives de crise de légitimation du système politique, est ici interrogé à partir du comportement de l’Homme politique qui la met en oeuvre. Pour ne pas nous enfermer dans un fonctionnalisme pratique, nous avons souhaité prendre de la distance avec les discours managériaux et politiques tournés vers leur propre finalité et comprendre le phénomène dans toute sa complexité. C’est par le biais d’un processus dialectique entre exploration théorique et connaissance empirique que ce travail a progressivement cheminé vers son objet de recherche. Entre le rationnel et le sensible l’approche déployée vise la recherche de structures interactionnelles multidimensionnelles, en restant toujours à l’écoute de l’imprévisible et du non-dit. Entre communication digitale et communication analogique, le face à face de l’Homme politique local avec la participation prend en compte les interactions à la fois verbales appliquées au contenu et non verbales. Entre recherche et action, la méthodologie utilisée, fondée sur une « opération en pince » des fondamentaux et des observations, mobilise un cadre rigoureux, une démarche heuristique et une vigilance épistémologique. Cette recherche sur la mise en oeuvre de la participation par le politique, entendue dans sa dimension stratégique et ontologique, ouvre des pistes qui aideront à comprendre les processus d’interactions communicationnelles mis en place par l’Homme politique local en direction du citoyen et à penser la communication des organisations publiques
Our research aims to analyse the pratice of the using participatory concept in Political Local discourse. The choice of participation usually analysed from the objective conditions of crisis of legitimacy of political system is here, examined through the politician‘s behavior which is set up. In order to unlock ourselves in a functionnalism practice, we had to keep distance with managerial and political discourses turned to their own purpose and we had to understand the phenomenom in its all complexity. It is through a dialectical process between theoritical exploration and empirical knowledge that this work has steadly progressed towards its research’s object. Between the rational and sensible, deployed research is the search of interactional and multidimentional structures always remaining attentive to the impredictible and unsaid. Between digital communication and analogical communication, the confrontation of the local Politican towards participation takes to account interactions both applied to verbal and unverbal meaning. Between research and action, the methodology which is used is based on fondamentals « operation pincer » and comments, mobilizes a rigourous frame work, an heuristic step and an epistemological alertness. The research based on the implementation of political participation understood in its strategic and ontological dimension, opens path to help the understanding of communcative interactional process,established by the local Politician towards citizens and also the thinking statement of public organization
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
23

Bouaouli, Souad. "Aspects de la communication de catastrophe dans une société à tradition orale : entre action civique et action institutionnelle". Thesis, Paris 10, 2009. http://www.theses.fr/2009PA100162/document.

Texto completo da fonte
Resumo:
Quand les moyens techniques et professionnels deviennent inefficaces devant l’ampleur d’une catastrophe, les dispositifs sociaux in situ parviennent eux à sous tendre les interventions d’aide et de soutien nécessaires à la résilience. A long terme, ces structures sociales contribuent à la survivance culturelle et historique du lieu sinistré. Les deux enquêtes menées sur les inondations de Bab El Oued (novembre 2001) et le séisme de Boumerdes/Alger (mai 2003) en Algérie, ont servi de matière première à la présente étude réalisée au sein d’une équipe de chercheurs du laboratoire Cris Séries de Paris X Nanterre. Cette étude met en évidence un aspect particulier de l’anthropologie de la communication : la communication orale « en milieu désorganisé », son rôle dans la gestion des catastrophes et ses problèmes induits par les logiques d’action et rationalités propres à la situation. Dans un premier temps, l’hypothèse de travail utilisée est confirmée par les résultats qui démontrent que la culture orale, par ses caractéristiques permettant la proximité, la mobilité et la réciprocité, offre les moyens nécessaires aux populations pour affronter la crise et les difficultés. C’est dire que, les représentations collectives partagées au sein de la société favorisent non seulement, la création d’espaces de communication collectifs mais aussi, de contenus communs facilitant les échanges d’idées, de sentiments et les actions convergentes, etc. En Algérie, terrain de notre enquête, un ensemble de normes, de codes, de pratiques spécifiques, etc. gère cette communication et lui attribue un aspect spécifique. Il en découle que devant la catastrophe, les diverses manifestations de cette culture populaire ont pu résister et surmonter les épreuves du temps. La situation de crise apparait dans ce cas, comme un cadre organisateur de la communication et par conséquent de l’action. Car les individus cherchent l’information, la traitent, la vérifient et la contre vérifient à l’intérieur de leurs cercles. En somme, ils organisent l’information et la diffusent en tenant compte de l’évolution de la crise et en utilisant des procédés typiques tels que le bricolage et l’improvisation. Dans un deuxième temps, la crise renforce le sentiment d’appartenance identitaire et laisse apparaître différentes rationalités. En effet, les logiques d’action lors d’une crise, sont multiples et différentes. De ce fait, l’action est autant définie par les orientations normatives et culturelles des acteurs que par la nature des relations sociales. L’articulation entre ces deux dimensions complémentaires constitue donc, une logique d’action. Or, cette logique n’est souvent pas prise en compte lors des interventions des professionnels de la gestion de ’urgence. Ces derniers adoptent des méthodes et techniques d’intervention qui accordent peu d’importance à ces spécificités, rendant leurs tâches sur le terrain plus contraignantes et générant des problèmes de communication. Il ressort que ces dispositifs connaissent de sérieuses difficultés dans la gestion des situations d’urgence, les mettant face à une réalité du terrain qui ne répond pas ou peu à leurs méthodes strictes et rigides. De même, ils participent à installer de nouvelles contraintes en limitant l’accès à l’information de première nécessité mais aussi, l’accès au savoir et aux formations. Or, l’accès à l’information implique nécessairement l’accès à la formation et aux savoirs. Non seulement la pauvreté matérielle mais aussi les carences informationnelles contribuent à maintenir élevée la vulnérabilité d’une population car elles creusent l’écart entre l’information experte et celle à caractère expérientiel, les deux étant essentielles à l’efficacité de tout plan de communication de crise
When the technical and professional tools become ineffective to the extent of a disaster, the social arrangements in situ reach them by stretching aid interventions and support necessary for resilience. In the long term, these social structures contribute to the survival of cultural and history of the place affected. The two investigations into the flooding of Bab El Oued (November 2001) and the earthquake in Boumerdes / Algeria (May 2003) in Algeria, were used as raw material for this study as part of a team of researchers from the laboratory Cris Series de Paris X Nanterre. This study highlights a particular aspect of the anthropology of communication: oral communication "in disarray", its role in disaster management and its problems induced by the logic of action and rationality to the situation. In a first step, the working hypothesis used is confirmed by the results showing that the oral culture, by its proximity to, mobility and reciprocity provides the necessary means to the people to confront the crisis and hardship. This means that the collective representations shared in society promote not only the creation of communication but also, common content for the exchange of ideas, feelings and actions converge, ect. In Algeria, our field investigation, a set of standards, codes, specific practices, etc.. manages this communication and give to it a specific aspect. It follows that before the disaster, the various manifestations of popular culture have been able to resist and overcome the time tests. The crisis appears in this case, as an organizer of the communication and therefore of the action. Because persons are seeking for the information, deal it,check it and check it against in their circles. In summary, they organize the information and diffuse it in taking consideration of the crisis evolution and using typical processes such as “do it yourself” and improvisation. In a second step, the crisis strengthens the sense of identity and reveals different rationalities. Indeed, the action logics in a crisis are many and various. Therefore, the action is defined by the normative and cultural orientations of actors than by the nature of social relations. The relationship between these two complementary dimensions is, therefore, a logic action. However, this logic is often not taken into account at the professional interventions of emergency management. These, adopt methods and intervention techniques which give little importance to these characteristics, making their tasks on the ground more stringent and generating communication problems. It appears that these devices have face significant challenges in the management of emergencies, putting them face to the reality on the ground which does not or little adequate to their strict and rigid methods. They are involved in installing new problems by limiting access to essential information but also access to knowledge and training. However, access to information requires access to training and knowledge. Not only material poverty but also the deficiencies in information contribute to maintain high vulnerability of a population as it widens the gap between popular information and expert information, both being essential to effectiveness of any communication plan crisis
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
24

Mettetal, Rémy. "Communication et malentendu dans la didactique du Français Langue Etrangère". Phd thesis, Université de Franche-Comté, 2013. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00881483.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette thèse porte sur les questions liées au malentendu et à la communication dans le cadre de la didactique du Français Langue Etrangère. Une double question se pose de prime abord : d'une part, comment la communication est-elle envisagée dans didactique du FLE ? Et d'autre part : que peut-on opposer à cette vision du " tout-communicatif " ? Quelle autre façon d'envisager l'enseignement d'une langue étrangère pourrait-on opposer à cette dogmatique de la communication ?Il apparait qu'il y a dans la didactique actuelle des langues une obsession de la communication et une vision simplifiée des échanges langagiers. N'y a-t-il pas aujourd'hui dans la didactique du Français Langue Etrangère un malentendu à propos de la communication, concernant à la fois la façon dont on l'envisage et la place prépondérante qui lui est faite ?Plutôt que de se polariser comme à l'accoutumée sur la capacité des apprenants à transmettre des informations d'un pôle à un autre, il s'agit dans ce travail de proposer une autre perspective prenant davantage en compte le sujet et son intrication dans les langues. Sans doute serait-il profitable pour le Français Langue Etrangère de considérer davantage la relation entre un sujet et une langue plutôt que la relation de communication émetteur-récepteur ou énoncé-destinataire. Peut-être devrions-nous davantage prendre en compte la relation primordiale qui se construit entre une langue venue d'ailleurs et un sujet incorporant dans son esprit cet idiome étranger.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
25

Dussopt, Laurent. "Technologies et concepts nouveaux d'antennes planaires pour systèmes de communication : structures passives et actives". Nice, 2000. http://www.theses.fr/2000NICE5425.

Texto completo da fonte
Resumo:
Les technologies associées aux antennes imprimées, peu répandues dans les dispositifs grand public, peuvent apporter des solutions intéressantes aux spécifications de plus en plus strictes (coût, débit de transmission, dimensions) imposées aux divers systèmes de télécommunication actuels (téléphonie mobile, internet, télévision numérique, etc. ). La première partie de ce mémoire est consacrée à l'utilisation d'un nouveau matériau de faible permittivité et à faibles pertes, la mousse d'imide polyméthacrylate, pour la conception de réseaux d'antennes passives à polarisation circulaire pour les communications terrestres et satellitaires. (. . . ). Dans la deuxième partie du mémoire, de nouveaux concepts sont présentés dans le domaine des antennes actives à base d'antennes oscillantes. Tout d'abord, une antenne mélangeuse auto-oscillante utilisant une antenne à cavité a été conçue et mesurée. L'oscillateur fonctionnant à une fréquence de résonance de la cavité, les niveaux de bruit de phase et de rayonnement parasite de l'oscillateur sont faibles. La modulation de phase à 2 et 4 états d'une antenne oscillante est ensuite mise en oeuvre et a permis des débits supérieurs à 1 Mbit/s. Enfin, une nouvelle méthode de mise en réseau d'antennes oscillantes permettant, grâce à une configuration séquentielle, d'obtenir un réseau générant une polarisation circulaire de bonne qualité et de façon très fiable, est étudiée théoriquement et validée expérimentalement. (. . . )
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
26

Amato, Stephane. "Communications numérique engageante : relations entre théories, méthodologies et terrains". Thesis, Aix-Marseille, 2013. http://www.theses.fr/2013AIXM5902.

Texto completo da fonte
Resumo:
Le travail doctoral concerne l’étude des dynamiques de changement en faveur de pratiques éco-citoyennes et liées à la mobilité via la communication numérique engageante. La question de recherche qui en découle relève de la définition des conditions et des modalités portant sur la possibilité de transposer les travaux fondateurs antérieurs consacrés à la communication engageante dans le cadre élargi d’interactions médiatées et médiatisées sur l’internet, en milieu naturel.Pour tenter de répondre à cette question, nous avons situé notre propos dans un cadre théorique et méthodologique ouvert en montrant les relations entre la communication engageante et d’autres perspectives relevant du lien, du rite d’interaction ; nous abordons également la problématisation du changement individuel et collectif. Nos travaux apportent une contribution à la réflexion concernant la relation entre information et communication. Sur le plan empirique, nous avons mené une recherche-action dans une Université du Sud de la France. Il s’agissait, dans le contexte d’un partenariat avec cette institution, d’amener des étudiants à s’inscrire sur un dispositif Web de mise en relation de covoitureurs potentiels. Nous avons mené deux expériences mobilisant le paradigme de la communication numérique engageante.Notre approche, replacée dans les problématiques et la méthode de la recherche-action, n’est pas exempte de limites, notamment liées à une validité interne modérée par certains éléments hors de notre contrôle : facteurs historiques, mortalité expérimentale, variables parasites…Tous ces éléments sont présentés, discutés, mis en perspective
This doctoral work relates to the study of change dynamics in favor of eco-friendly practices and tied to mobility through digital binding communication. The research question that ensues concerns the definition of the terms and conditions about the possibility of incorporating previous work on digital binding communication in the broader context of mediated and mediatized interactions on the internet, in a natural environment.In order to try answering this question, we set our discussion on an open theoretical and methodological framework by showing the relationships between binding communication and other perspectives concerning links, interaction rituals, we also broach upon the problematization of individual and collective change. Our work provides a contribution to the debate on the relationship between information and communication. From an empirical standpoint, we conducted an action research at a southern French university. Our goal was within the context of a partnership with this institution, to encourage students to register to a Web device putting potential carpoolers in touch. We conducted two experiments mobilizing the digital binding communication paradigm.Our approach, put in the context of the set of problems and the action research method is not without flaws, especially insofar as its internal validity is weakened by elements beyond our control: historical factors, experimental mortality, confounding variables…All these elements are presented, discussed, put into perspective
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
27

BICKEL, BERTRAND. "" communications et relations interculturelles dans le travail social ". Reflexions sur une action pedagogique". Université Marc Bloch (Strasbourg) (1971-2008), 1990. http://www.theses.fr/1990STR20004.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette recherche s'inscrit dans le cadre d'une etude entreprise aupres de jeunes issus de l'immigration maghrebine. Une equipe d'educateurs au sein d'un service de prevention specialisee, confrontee aux conflits culturels, s'interroge sur sa pratique educationnelle. A cela s'ajoutent nos malentendus vehicules par nos stereotypes ideologiques, notre meconnaissance mutuelle, nos angoisses face a l'autre. Dans une societe devenue pluriculturelle dans ses nouvelles stratifications, se pose de plus en plus clairement l'existance de chaque culture dans ses rapports avec les autres cultures, mais aussi le probleme de l'identite personnelle de chacun dans ses relations a soi et aux autres. Dans cet environnement ou emerge le conflit permanent de l'un et du multiple, les jeunes nous proposent une attitude authentiquement interculturelle. L'objectif a atteindre serait d'ordre relationnel, vivre ensemble dans un monde parcouru de valeurs differentes, ou une place importante doit etre reservee a leurs tentatives d'integration - participation a un environnement commun en devenir
This thesis comes within the frame of a study undertaken among juveniles originating from am immigrant north-african background. A team of educators belonging to a special prevention group faced with cultural conflicts question their cultural approach biassed by misunderstanding on both sides, the result of ideological stereotypes and mutual fears. In our present multicultural society with its new strata, the co-existence of different cultures and the problems of self-identification within each culture are paramount. In this environment with its individual and collective conflicts emerges a clearly intercultural approach evolved by juveniles. The ultimate goal : relationships based on togetherness in a world of different cultural values with a strong accent on attemts at integration with a view to creating a future common environment
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
28

Bouzid, Feriel. "Restitution des dynamiques d’usage des technologies numériques d’information et de la communication en Tunisie : entre action publique et réception sociale". Electronic Thesis or Diss., Toulon, 2021. http://www.theses.fr/2021TOUL4003.

Texto completo da fonte
Resumo:
Depuis le début de la décennie 2000, les pouvoirs publics tunisiens envisagent les TNIC (Technologies Numériques d’Information et de la Communication) comme moteur de l’économie et de la société, tantôt pour l’édification d’une société de l’information, tantôt pour le développement socio-économique. Pourtant, à travers les discours et l’action publique démontrent des ruptures, des distances et des dissonances perceptibles, notamment dans la censure d’Internet. En 2011, alors que le régime en place est déchu, les TNIC continuent à être appréhendées comme au service du développement. Si divers travaux postulent pour un leurre et un mythe d’une technologie salvatrice, les pouvoirs publics tunisiens envisagent ces technologies comme levier de l’économie qui permettra à la Tunisie de se hisser au rang de Hub technologique régional. Dans ce contexte, nous nous interrogeons sur la réception sociale de ces politiques et actions publiques sur le terrain en Tunisie. Ainsi, nous proposons une étude de ces logiques politiques en confrontation avec les logiques sociales suivant une approche analytique longitudinale sériée qui les reconstruit et met en lumière à la fois des continuités, des ruptures, des aboutissements, des inaboutissements, des rencontres, des distances, des écarts ou des rapprochements, dans des séries périodiques prérévolutionnaire, révolutionnaire et postrévolutionnaire
Since the beginning of the 2000s, the Tunisian public authorities have considered digital ICT as a motor of the economy and society, sometimes for building an information society and sometimes for socio-economic development. However, these logics through discourse and public action demonstrate discrepancies, distances and discernible dissonances in Internet censorship. In 2011, although the regime in place has fallen, the digital ICT continue to be understood as a tool serving development. If various works postulate for a lure and a myth of a saving technology, the public authorities consider digital ICT as an economy lever which willallow Tunisia to rise to the rank of regional technological hub. In this context, we investigate the social reception of these policies and public actions in Tunisia. Thus, we propose a study of these political logics in confrontation with social logics following a serial longitudinal analytical approach which reconstructs them and highlights both continuities, ruptures, outcomes, failures, encounters, distances, deviations or reconciliations, in pre-revolutionary, revolutionary and post-revolutionary periodic series
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
29

Moulin-Frier, Clément. "Rôle des relations perception-action dans la communication parlée et l'émergence des systèmes phonologiques : étude, modélisation computationnelle et simulations". Phd thesis, Université de Grenoble, 2011. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00634591.

Texto completo da fonte
Resumo:
Si la question de l'origine du langage reste d'un abord compliqué, celle de l'origine des formes du langage semble plus susceptible de se confronter à la démarche expérimentale. Malgré leur infinie variété, d'évidentes régularités y sont présentes : les universaux du langage. Nous les étudions par des raisonnements plus généraux sur l'émergence du langage, notamment sur la recherche de précurseurs onto- et phylogénétiques. Nous abordons trois thèmes principaux : la situation de communication parlée, les architectures cognitives des agents et l'émergence des universaux du langage dans des sociétés d'agents. Notre première contribution est un modèle conceptuel des agents communicants en interaction, issu de notre analyse bibliographique. Nous en proposons ensuite une formalisation mathématique Bayésienne : le modèle d'un agent est une distribution de probabilités, et la production et la perception sont des inférences bayésiennes. Cela permet la comparaison formelle des différents courants théoriques en perception et en production de la parole. Enfin, nos simulations informatiques de société d'agents identifient les conditions qui favorisent l'apparition des universaux du langage.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
30

Moulin-Frier, Clement. "Rôle des relations perception-action dans la communication parlée et l'émergence des systèmes phonologiques : étude, modélisation computationnelle et simulations". Phd thesis, Université de Grenoble, 2011. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00625453.

Texto completo da fonte
Resumo:
Si la question de l'origine du langage reste d'un abord compliqué, celle de l'origine des formes du langage semble plus susceptible de se confronter à la démarche expérimentale. Malgré leur infinie variété, d'évidentes régularités y sont présentes~: les universaux du langage. Nous les étudions par des raisonnements plus généraux sur l'émergence du langage, notamment sur la recherche de précurseurs onto- et phylogénétiques. Nous abordons trois thèmes principaux~: la situation de communication parlée, les architectures cognitives des agents et l'émergence des universaux du langage dans des sociétés d'agents. Notre première contribution est un modèle conceptuel des agents communicants en interaction, issu de notre analyse bibliographique. Nous en proposons ensuite une formalisation mathématique Bayésienne~: le modèle d'un agent est une distribution de probabilités, et la production et la perception sont des inférences bayésiennes. Cela permet la comparaison formelle des différents courants théoriques en perception et en production de la parole. Enfin, nos simulations informatiques de société d'agents identifient les conditions qui favorisent l'apparition des universaux du langage.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
31

Bernard, Pascal. "Communication des organisations caritatives - Processus socio-cognitifs dans la production et la réception. Approches qualitative et expérimentale : processus socio-cognitifs dans la production et la réception : approches qualitative et expérimentale". Thesis, Aix-Marseille, 2015. http://www.theses.fr/2015AIXM5903.

Texto completo da fonte
Resumo:
Régulièrement, les associations caritatives sollicitent financièrement des millions d’individus pour mener leurs actions sur le terrain. Représentant un enjeu majeur, ces campagnes de communication médiatique ont pour objectif d’appeler aux dons afin de collecter des fonds leur permettant de pérenniser leurs actions et de maintenir une indépendance à la fois financière et politique. Articulant une double méthodologie qualitative et expérimentale et l’aide d’un contexte théorique pluridisciplinaire mobilisant des ressources théoriques issues notamment des modèles psychosociaux de la réception, de la communication persuasive et de la communication engageante, la thèse vise le double objectif de mieux comprendre les processus de production et de réception de la communication d’appel aux dons des associations caritatives. Dans une logique de recherche action et devant l’importance des enjeux humains, nous proposons également des pistes pour contribuer à accroitre l’efficience des dispositifs de communication
Charities regularly solicit millions of individuals financially to carry through their actions on the field. Representing a major stake, these media communication campaigns aim at calling for donations in order to raise funds which enable them to keep up their actions and maintain an independence both financially and politically. However, in literature so far, no research has been carried out about the socio-cognitive processes involved in this type of communication.Structuring a double qualitative and experimental methodology and the help of a theoretical multidisciplinary context calling up the theoretical resources mainly from the psychosocial models of the reception, the persuasive communication and the binding communication, this dissertation targets a double objective, namely a better understanding of the production and of the reception processes involved in the binding communication of charity fundraising campaigns
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
32

Berthou, Pascal. "Architecture de communication multimédia et multi-réseaux". Phd thesis, Institut National Polytechnique de Toulouse - INPT, 2001. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00131785.

Texto completo da fonte
Resumo:
Les progrès récents dans le domaine des technologies de communications ont ouvert la voie à de nouveaux réseaux et les applications multimédias distribuées se sont développées. Elles ont pour principales caractéristiques des débits élevés, des flux continus avec de fortes contraintes temporelles, et des besoins en synchronisation pour préserver la cohérence de leur présentation. Les réseaux de communication actuels ne pouvant tout offrir à la fois (hauts débits, qualité et respect des contraintes temporelles), la multiplicité des supports de communication et des services permet d'envisager une nouvelle voie : le choix du support de communication en fonction des contraintes de l'application. Si cette multiplicité possède des attraits, elle recèle aussi de nombreuses difficultés qu'il faut maîtriser comme l'hétérogénéité des services de bout en bout. Ceci nous a conduit à concevoir et à réaliser une nouvelle architecture de communication " multi-réseaux " prenant en compte les besoins spécifiques des applications multimédias. D'une part, lorsque plusieurs réseaux sont accessibles, un protocole permettant de sélectionner la meilleure interface de communication en fonction des besoins spécifiques des flux multimédias a été défini. Afin de préserver la synchronisation multimédia, des mécanismes d'ordres partiels sont intégrés au protocole. D'autre part, lorsque des domaines très hétérogènes doivent être traversés par un flux, une solution qui permet de préserver la qualité de service des protocoles de transport est proposée. Elle est basée sur le principe de la rupture des connexions transport par des proxys situés en bordure de domaine. Un modèle de flux associant un langage de spécification des flux multimédias à des mécanismes de traitement de ces flux par le protocole est proposé pour formaliser les spécifications de qualité de service. Enfin, cette thèse a contribué à développer des mécanismes de déploiement dynamique de protocoles de t ransport.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
33

Mariaux, Sébastien. "Les organisations de l'économie sociale et solidaire face aux enjeux écologiques : stratégies de communication et d'action environnementale". Electronic Thesis or Diss., Aix-Marseille, 2019. http://www.theses.fr/2019AIXM0463.

Texto completo da fonte
Resumo:
La protection de l’environnement naturel constitue un enjeu déterminant pour le futur de l’humanité. L’ESS, qui partage les principes du développement durable, est particulièrement bien placée pour mettre en œuvre des alternatives de développement plus écologiques. Cette recherche a pour objet d’examiner les facteurs et les modalités de l’action environnementale dans cette économie hétérogène. La thèse appréhende les organisations de l’ESS sous l’angle de l’identité organisationnelle et s’intéresse d’une part à la communication environnementale, d’autre part aux actions concrètes. L’étude de la communication environnementale a pour terrain le réseau social Twitter. Elle s’appuie sur un programme codé en Python, et sur les techniques d’exploration automatique de texte. Elle permet de mettre en évidence plusieurs stratégies rhétoriques. Une seconde étude traite de sept cas, sur la base d’entretiens semi-directifs. Elle met en lumière le rôle de l’engagement individuel mais aussi des logiques collectives dans l’action environnementale. Ce travail apporte une contribution méthodologique en développant l’approche de l’exploration automatique de texte, peu utilisée dans les Sciences de Gestion. Sur le plan théorique, la thèse introduit la dimension collective en tant qu’identité organisationnelle de l’ESS. Nous adaptons ensuite un modèle d’action environnementale en identifiant un déterminant supplémentaire spécifique à ces organisations. Finalement, la recherche invite l’ESS à remettre au centre les questions d’écologie, et donne des pistes pour soutenir les organisations dans une démarche environnementale
The protection of the natural environment is a key issue for the future of humanity. SSE, which shares the principles of sustainable development, is particularly well suited to implement more environmentally friendly development alternatives. The purpose of this research is to examine the factors and modalities of environmental action in this heterogeneous economy. The thesis looks at SSE organisations from the perspective of organisational identity and focuses on environmental communication on the one hand, and concrete actions on the other. The study of environmental communication is based on the social network Twitter. It is based on a program coded in Python, and on automatic text mining techniques. It highlights several rhetorical strategies. A second study deals with seven cases, based on semi-directive interviews. It sheds light on the role of individual commitment but also on collective logic in environmental action.This work makes a methodological contribution by developing the approach of automatic text mining, which is rarely used in Management Sciences. On the theoretical level, the thesis introduces the collective dimension as anborganisational identity of the SSE. We then adapt an environmental action model by identifying an additional determinant specific to these organizations. Finally, the research invites the SSE to put ecological issues back at the centre, and gives suggestions for supporting organisations in their efforts to protect the environment
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
34

Gardenier, Matthijs. "Pour une sociologie des rassemblements : construction sociale, imaginaire, action collective et maintien de l'ordre". Thesis, Montpellier 3, 2014. http://www.theses.fr/2014MON30058.

Texto completo da fonte
Resumo:
Ce travail de thèse entend étudier les rassemblements de personnes. Plutôt que le terme de « foule», trop lié à la psychologie des foules, c‘est le terme de rassemblement, théorisé par Georges Lefebvre qui sera utilisé. Il est défini comme un agrégat intentionnel d‘acteurs sociaux, qui interagissent, communiquent et agissent ensemble.Contrairement aux conclusions de la psychologie des foules, les rassemblements de personnes sont conçus comme un lieu d‘intense construction sociale. Ceux-ci sont des objets sociaux normés. Ils sont le lieu de nombreuses stratégies intentionnelles de la part des acteurs sociaux qui y participent.Dans le cadre de cette étude, ce sont les fins des participants, les mécanismes de mobilisation, leur répertoire d‘action, qui sont au centre de la compréhension de notre objet. Elle passe aussi l‘étude des interactions entre participants, ainsi que des mécanismes de communication qui rendent possible ces interactions. Enfin, ce sont les dynamiques de maintien de l‘ordre et d‘exercice de pouvoir par les participants qui sont au centre de notre attention.Ces problématiques ont été confrontées au terrain par une étude comparative entre manifestations, rassemblements sportifs et rassemblements festifs. Elle a permis de dégager les points communs, mais aussi les différences entre ces évènements
This dissertation is about crowd gatherings. Rather than the term ―crowd‖, methodologically linked to the psychology of crowds, we will use the term ―gathering‖, theorized by Georges Lefebvre. It is defined as an intentional aggregate of social actors who interact, communicate and act together.Unlike the psychology of crowds, gatherings of people are considered as a place of intense social construction. Those objects are understandable by the social norms that they adopt. They are also a place of numerous intentional strategies put into place by the social actors involved.In this study, the objectives of the participants as well as mechanisms of mobilization and repertories of action, are central to the understanding of our subject . It will also involve the study of interactions between participants as well the communication mechanisms within the gathering. Finally, we will focus on crowd control, law enforcement and the empowerment of the participants.These issues have been confronted to the social field by a comparative case study between demonstrations, sports gatherings and festive gatherings. It identifies the common points but also differences between these events
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
35

Lacroix, Monique. "La reconnaissance des actifs immatériels et le reporting financier". Bordeaux 4, 1997. http://www.theses.fr/1997BOR40027.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette these, sur la reconnaissance des actifs immateriels et le reporting financier, concerne le processus d'elaboration de l'information relative aux actifs immateriels, tant sur le plan de la conception des nombres comptables que sur celui de la production de l'information. Ainsi la recherche conduite s'interesse au processus de reconnaissance des immateriels par deux groupes d'acteurs, les normalisateurs et les gestionnaires, dans un contexte international. Le travail empirique comporte deux etudes : l'une consiste a detecter l'existence eventuelle d'un ecart dans la representation des immateriels, par la confrontation de donnees explicites fournies par les standards et les etats financiers de groupes britanniques et francais, l'autre de nature plus qualitative s'appuie sur une analyse du contenu des reponses, de preparateurs d'etats financiers et de concepteurs de normes, a des questionnaires sur la reconnaissance comptable des immateriels. Le plan suivi, dans cette these sur la recherche de congruence dans la representation comptable des immateriels, tout en retracant le continuum observe depuis la conception de donnees comptables fiables a la production d'informations financieres pertinentes, considere, dans une premiere partie, les nombres comptables relatifs aux immateriels comme des variables informationnelles dependantes d'un systeme comptable integrateur puis, dans une deuxieme partie, comme des variables informationnelles contingentes de l'ecologie du systeme. Comprendre les pratiques comptables dans une perspective institutionnelle, c'est retracer le processus qui lie le systeme d'information comptable a son environnement institutionnel. La representation comptable des immateriels est ainsi abordee dans un processus de reporting marque par sa relation au systeme d'information comptable. De l'ensemble de ces investigations il ressort que la congruence entre la vision des concepteurs de nombres comptables et celle des preparateurs d'etats financiers, a propos de la reconnaissance des actifs immateriels, ne peut decouler que de positions theoriques ou doctrinales coherentes ou de positions consensuelles dans les modes de representation de ces acteurs
This research concern intangible assets recognition and financial reporting. It is both involving accounting numbers conception and information production from actors in an international context. The empiric work includes two studies : one of them is dedicated to representation discrepancy detection between explicit items provided by standards and financial statements from british and french companies, the other one, more qualitative, is based on managers' and accounting setting bodies'answer analysis from cnc and iasc questionnary. The topic research gets sense to a continuum from conception of reliable data to the production of relevant financial informations. The research plan considers in a first part, accounting numbers related to intangible assets as informational data depending of a integrated accounting system, then in a second part as informational data contingent to the ecology of the system. Understanding accounting practices in an institutional perspective is inderlined by the link between the accounting information system and the institutional environment. Thus this research considers the accounting representation and design of intangible assets as a part of reporting process influenced by its relationship with the accounting information system. Finally, the research shows that congruence between accounting standards setting bodies and managers views on the subject of intangible assets recognition proceeds from consistent theorical or consensual consideration expressed by the actors in their institutional context
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
36

Guthrie, Cameron. "La coexistence des médias de communication dans le processus de conception : un projet de recherche-action dans une entreprise industrielle". Paris 1, 2004. http://www.theses.fr/2004PA010051.

Texto completo da fonte
Resumo:
La conception est un processus intellectuel de création d'objets techniques. Mais c'est aussi un processus social entre concepteurs, processus observable dans les activités de communication qu'il génère. Certaines entreprises exploitent de nouvelles technologies de communication pour délocaliser des équipes de conception tandis que d'autres les co-localisent sur le même plateau de travail pour privilégier des contacts en face-à-face. Les activités qui nécessitent une co-localisation des équipes et celles qui sont possibles à distance restent mal identifiées. Cette thèse vise à comprendre les conditions de cohabitation des différents médias de communication dans le processus de conception. A partir d'une revue des travaux existants sont identifiées plusieurs dimensions des médias, dimensions nécessaires pour qu'ils soient le support de la communication entre les concepteurs. C'est un modèle rationnel de la coexistence des médias : une communication efficace nécessite la mise en adéquation des dimensions avec les besoins des activités de communication. Nous avons construit une recherche-action avec une entreprise industrielle française. Le projet A380 de l'entreprise Airbus a été observé pendant 24 mois. L'observation de l'utilisation réelle des médias et la mise en place de deux outils de téléconférence ont permis de confirmer empiriquement la pertinence d'une construction théorique de coexistence des médias. Le concepteur choisit un média selon une rationalité, celle d'assurer la communication induite par son travail en y consacrant le moins de temps possible.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
37

Devillers, Charles. "Récepteurs et matériaux redox-actifs pour l'activation et la signalisation d'interactions moléculaires". Université Joseph Fourier (Grenoble), 2006. http://www.theses.fr/2006GRE10140.

Texto completo da fonte
Resumo:
Ce mémoire est consacré à la synthèse de récepteurs rédox-actifs du type calixphyrine-ferrocène, porphyrineferrocène et cyclopeptide-ferrocène, ainsi qu'à l'étude de leurs propriétés en reconnaissance électrochimique moléculaire. Des récepteurs moléculaires construits sur la base d'une métalloporphyrine de zinc directement connectée à des groupes ferrocène ont été appliqués à la détection de bases azotées neutres selon un processus original de coordinationdécoordination du centre métallique de la porphyrine, ainsi qu'à une détection ampérométrique sélective sans précédent d'anions halogénure. De leur côté les calixphyrines-ferrocène, qui présentent des caractéristiques structurales et physico-chimiques remarquables en raison de l'interruption de la conjugaison du macrocycle tétrapyrrolique qui les caractérise, ont montré des propriétés originales de complexation et de reconnaissance d'anions et de cations en solution et à l'état solide. Enfin, l'introduction de sondes rédox ferrocéniques sur un cyclodécapeptide de type RAFT a permis de réaliser la détection électrochimique d'anions dihydrogénophosphate. Cet assemblage RAFT-ferrocène, fonctionnalisés par des ligands endogènes de l'intégrine, a ensuite été appliqué à l'étude du processus d'adhésion cellulaire de cette protéine surexprimée sur de nombreuses lignées tumorales
This work deals with the synthesis of calixphyrins-ferrocene, porphyrins-ferrocene and RAFT-ferrocene redox-active receptors and the study of their molecular electrochemical recognition properties. Molecular receptors based on a porphyrinatozinc(II) direcdy linked to ferrocene have allowed a nitrogenous heterocycle' detection based on an original coordination-decoordination process centred on the porphyrin metal and an unprecedented selective amperometric halide anion detection. Calixphyrins-ferrocene exhibit noticeable physico-chemical and structural features due to the tetrapyrrolic macrocycle conjugation interruption. These receptors have revealed original anions and cations complexation properties in solution and in solid state. Finally, the ferrocene redox probe introduction onto a functionalized cyclodecapeptide (RAFT) allowed an efficient electroehemical deteetion of dihydrogenophosphate anion in solution and in heterogeneous phase. A cellular adhesion process study was led from RAFT-ferroeene SAMs funetionalized by a specifie endogenous integrin ligand, a protein overexpressed on numerous cancerous cells
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
38

Courtrai, Luc. "Les composants actifs de communication : outils pour la conception et l'implantation de langages parallèles à objets actifs pour machines MIMD". Lille 1, 1992. http://www.theses.fr/1992LIL10124.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette étude au sein du projet PVC est une contribution à la définition et l'implantation de langages parallèles à objets sur machines MIMD. Pour la conception et la réalisation d'applications parallèles, nous proposons les Composants Actifs de Communication (Cac). Un Cac est une structure active mono-programmée qui répond naturellement aux problèmes rencontrés dans les applications parallèles que sont l'expression du parallélisme et les échanges entre processus distants. Ces composants évoluent dans des modules qui sont des entités de partage de code du modèle Cac. Le Cac est facilement réalisable au-dessus des systèmes d'exploitation. L'environnement sert de plate-forme au développement de langages parallèles à objets. Après un réexamen des langages parallèles à objets en privilégiant les critères suivants: le parallélisme, la synchronisation et les modèles de répartition des entités du langage, nous proposons plusieurs implantations d'environnement d'objets actifs au-dessus des Cac. Nous avons réalisé plusieurs représentations distribuées d'objets actifs multi-programmés construites en termes de Cacs. La proposition permet d'exploiter un réel parallélisme intra-objet ainsi qu'une fragmentation des objets
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
39

Cormery, Lise. "L'Art en France de 1959 à 2000. Etat, Marché, Politique, Société et Communication. : socio-politique. Action et communication poplitique des beaux-arts. Sociologie. Artistes, commisaires-priseurs, marchands, experts, critiques des impressionnistes à l'an 2000. Communication. De la tradition aux nouvelles technologies et Internet". Paris 7, 2002. http://www.theses.fr/2002PA070021.

Texto completo da fonte
Resumo:
Tome I Politique. La France a perdu son aura "de Terre des Arts". Pourquoi ? Est-elle pays de création, de destruction ou d'accueil des Beaux-Arts ? L'Etat régalien récupère, sauve ou détruit l'art ? Depuis la création du Ministère de la Culture par de Gaulle et Malraux en 1959 jusqu'à l'an 2000, tous les Présidents de la Ve République ont imposé aux artistes, des ministres de la culture. Est-ce un avantage ou une dictature socio-politique ? Quel est le profil socio-politique et culturel des présidents et de leurs favoris ? Sont-ils des "Homo Politicus" héros ou des hérauts, des créateurs de mythes ? Privilégient-ils la communication ou l'action ? Les français et les acteurs de l'art seraient-ils victimes d'une société civile schizophrène ou bénéficiaires d'un système équilibré ? L'aliénation idéologique et de facto des dictatures multiples : Etat omnipotent, Déesse Raison, prolétariat, centralisation, technocratie, chasse aux indépendants laminent-ils la démocratie ?. .
Why did France lose its past aura as the number one nation devoted to fine arts ? Is she now welcoming, creating or destructing them ? Does our regalian governance save, take advantage or destroy art ? Since the creation of the Ministry of Culture by Malraux and De Gaulle in 1959 all governments have nominated a minister of Culture. In 2000, is such an institution for the better or some kind of a dictatorship ? What are the cultural and sociopolitical profiles of our Présidents and the ministers they have chosen ? Are they political heroes or plain media specialists ? Do they act or do they communicate ? Are the people devoted to fine arts trapped into a schizophrenic society or do they benefit with a well-balanced political system ? Are certain ideological alienations and de facto tyrannies like dictatorships of proletariat, technodemocracy, centralization by civil servants and officials, as well as the cult of the Goddess of Reason, Satism, and the with-hunt of free-minded people annihilating democracy as well as apolitical and independant "free ARTists" ?. .
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
40

Brodin, Elisabeth. "Interactions entre innovation, technologies de l'information et de la communication et apprentissage institutionnel des langues : l'exemple d'une recherche-action dans des lycées". Le Mans, 2002. http://cyberdoc.univ-lemans.fr/theses/2002/2002LEMA3003.pdf.

Texto completo da fonte
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
41

Izaret, Jean-Manuel. "Qualité perçue, qualité mesurée dans les réseaux de distribution de services : construction d'une méthode d'arbitrage entre action et communication". Châtenay-Malabry, Ecole centrale de Paris, 1997. http://www.theses.fr/1997ECAP0569.

Texto completo da fonte
Resumo:
Ce travail s'intéresse à la différence qui peut exister entre deux définitions de la qualité : la qualité perçue par les consommateurs par essence subjective et la qualité mesurée par une entreprise qui vise à l'objectivité. La perception des clients est influencée la qualité mesurée mais peut l'être également par des actions de communication de l'entreprise. L'objectif est donc de construire une méthode permettant de déterminer quand une communication peut avoir plus d'effet sur la qualité perçue qu'une action visant à modifier une mesure de la qualité. Cette détermination est d'autant plus pertinente qu'elle peut s'appliquer aux attributs et non seulement à la qualité globale de l'offre. Les notions utilisées dans le cas des produits, comme l'accessibilité des attributs apparaissent difficilement applicables dans le cas des services qui sont essentiellement intangibles. La notion d'ambiguïté est proposée pour expliquer l'effet de la communication. Elle est opérationnalisée dans le cas des réseaux de distribution des services à travers les notions de distinctive et de perceptibilité qui sont construite à partir d'une analyse fonctionnelle de la qualité perçue sur les différents sites du réseau. Une analyse expérimentale sur un réseau de stations-services permet de démontrer la liaison entre ambiguïté et effet publicitaire. Des analyses expérimentales complémentaires sur un réseau de cliniques et sur un réseau de garages automobiles permettent de démontrer que l'ambiguïté apporte entre 70 et 80% d'information supplémentaire par rapport aux analyses classiques de la qualité perçue. La mise en perspective managériale de ces résultats permet de construire des outils opérationnels d'arbitrage entre communication par les enseignes et action au niveau des sites. Les implications au niveau des normes diffusées par les enseignes sont également proposées.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
42

Henriot, Julien. "Génération et gestion d'une dynamique coopérative entre intervenants-chercheurs et acteurs praticiens : cas d'expérimentation en sciences de gestion". Lyon 3, 2005. http://www.theses.fr/2005LYO33014.

Texto completo da fonte
Resumo:
Nous étudions la recherche-intervention à travers les relations que les intervenants-chercheurs et les acteurs praticiens entretiennent. Notre thèse se présente en trois parties. Nous confrontons tout d'abord la recherche-intervention aux autres modalités d'aide externe aux entreprises, en défendant l'hypothèse qu'une dynamique coopérative entre les intervenants-chercheurs et les acteurs praticiens améliore l'efficacité de la démarche d'aide. Nous analysons ensuite cinq recherches-interventions conduites par l'Institut de Socio-Economie des Entreprises et des Organisations (ISEOR) et par le Centre de Gestion Scientifique (CGS), pour montrer comment se génère et se gère une dynamique coopérative entre les intervenants-chercheurs et les acteurs praticiens. Nous nous interrogeons enfin sur les implications d'une plus ou moins grande dynamique coopérative sur la performance de la démarche d'aide, ainsi que sur la démarche d'intention scientifique du chercheur.
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
43

Ndiaye, Marième Pollèle. "La communication intercommunale sur le changement climatique : entre stratégies et paradoxes : l'exemple de la Communauté Urbaine de Bordeaux (CUB)". Thesis, Bordeaux 3, 2014. http://www.theses.fr/2014BOR30011/document.

Texto completo da fonte
Resumo:
À travers l’exemple de la Communauté Urbaine de Bordeaux (CUB), nous proposons d’étudier les pratiques communicationnelles déployées à l’échelle intercommunale pour donner l’impulsion à une action collective territoriale coordonnée. Précisément, nous analysons le cas de la mobilisation des communes de la CUB autour du projet « pionniers du climat ». Celui-ci promeut un mode de vie plus écologique à l’échelle du territoire communautaire. Dans ce cadre, la thèse interroge les facteurs explicatifs de la relation entre la communication intercommunale et la mobilisation territoriale favorable à la lutte contre le changement climatique. Par suite, pour aborder notre matériel empirique, trois approches théoriques ont été convoquées : les théories de l’action collective (Snow & Benford, 1986 ; Neveu, 2005 ; Céfaï, 2007 ; Contamin, 2009) ; la communication engageante ET instituante (Bernard, 2010) ; et la communication des organisations publiques (Zémor, 2004 ; Sfez ; 2007 ; Bessières, 2008). En outre, d’un point de vue méthodologique, deux outils de collecte de données ont été retenus : l’entretien semi-directif et l’observation en situation afin de mieux comprendre les rapports que les parties prenantes de l’opération « pionniers du climat » entretiennent avec les enjeux et problématiques complexes de la communication territoriale en faveur des questions climatiques. En définitive, il ressort de nos analyses que la communication intercommunale sur le changement climatique s’inscrit dans une dynamique processuelle, laquelle vacille entre stratégies et paradoxes. Une situation qui nous amène à discuter la thèse des discordances communicationnelles en tant que levier de la lutte territoriale contre le changement climatique
This research aims at addressing, through the example of the Urban Community of Bordeaux (UCB), the topic of communication practices regarding climate change, and more generally the issue of finding the right way to communicate in the scope of a coordinated action by a local authority. In particular, it will tackle the implementation of practices and strategies to mobilize locals actors (mainly municipalities) around the “pioneers of climate” project, a program launched to promote environmentally friendly behaviors. In this context, our thesis seeks to provide insight into the relation between territorial communication and the collective action against climate change. Three theoretical approaches were adopted to analyze the empirical data: commitment communication AND instituted paradigm (Bernard, 2010) ; theories of collective action (Snow & Benford, 1986 ; Neveu, 2005; Céfaï 2007 ; Contamin, 2009) ; and theory of public communication (Zémor 2004 ; Sfez, 2007 Bessières, 2008). The applied methodology includes the use of two qualitative method tools (semi-directive interview and participant observation) to help us grasp the relationship between local actors and the complex issues of territorial communication to fight against climate change. Through this research, it appeared to us that climate change communication in the UCB is part of a dynamic process, which vacillates between strategies and paradoxes. This situation leads us to discuss the theory of communicative discrepancies as way to fight against climate change
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
44

Boudelia, "Mohamed" Boulafroud. "Pratiques et appropriation des Technologies de l’Information et de la Communication et intégration sociale des immigrés : une étude de cas dans un milieu populaire urbain à Paris". Thesis, Paris 10, 2011. http://www.theses.fr/2011PA100171.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette thèse sera l’occasion de revisiter le débat sur la cohésion sociale des immigrés en s’appuyant sur les réseaux sociotechniques numériques. La société actuelle est caractérisée par de profondes mutations du fait que les TIC (Technologies de l’Information et de la Communication) sont omniprésentes et envahissent presque tous les champs de la vie sociale. Cependant, ces mutations accélèrent et libèrent un formidable potentiel créatif de développement pour une partie de la population, excluant néanmoins les populations immigrées qui ne maîtrisent pas la langue du pays d’accueil et qui sont très éloignées de la culture TIC. Cette situation d’exclusion rend plus difficile leur intégration sociale.Ainsi se dégage notre hypothèse : les situations de pratique et d’appropriation des TIC dans les réseaux numériques réels de l’éducation populaire peuvent être un levier pour la réduction de la fracture numérique et par conséquent représenter des facteurs impactant l’intégration sociale des immigrés, très éloignés de ces technologies nouvelles. Si oui dans quelles conditions cela est-il possible ? Nous traitons cette question à partir de la relation pentagonale (appropriation des TIC, intégration sociale, dispositif sociotechnique, médiation sociale et pédagogie numérique). L’enjeu est d’étudier un cas concret. Effectivement, à partir d’un cadre empirique et spatial qu’est le quartier Belleville, nous avons montré comment les populations immigrées analphabètes ont pu acquérir un minimum de savoir-faire des TIC. Des tests inédits pour ce type de public ont permis d’évaluer les compétences : traitement de texte, maniement de l’ordinateur et navigation sur le Web.Ce travail s’inscrit dans la double nécessité d’examiner les aspects sociocognitifs de l’apprentissage des adultes très éloignés des systèmes de l’information et de la communication et de proposer de nouvelles approches pour la conception des dispositifs techniques de type espace public numérique ainsi que des usages TIC
This thesis will allow us to take a new look at the debate on furthering the social integration of immigrants thanks to a socio-technical use of the web. Present-day society is being profoundly altered by the Technologies of Information (TIC) that are omnipresent and increasingly invasive in almost every aspect of the social field.These accelerating mutations are nonetheless liberating a powerful potential of creativity and development for a portion of the population hitherto excluded from mainline society, by the handicap of language in the case of an immigrant population, and by the lack of access to the new technology (TIC). The double exclusion facing these immigrant populations accounts for a large part of their problems with integration. Against this general background, our thesis develops the following hypothesis: mastering the new technologies of information and communication (the TIC) can become a formidable instrument for overcoming handicaps of background, language, education when appropriated within educational facilities outside the official school systems. Overcoming the digital divide can provide a shortcut to full participation in the culture and usages of the society at large. How can this be achieved? Under what conditions? We shall treat these questions via a five-pronged approach: appropriation of TIC, social integration, socio-technical devices, social mediation and digital pedagogy. Our conclusions will be based on the study of a concrete case in a specific environment.We have demonstrated how the people of Belleville, who are largely illiterate, have nonetheless been able to acquire minimal skills in the use of TIC. Tests specifically elaborated by us for this type of public allowed us to evaluate their competency in areas such as word-processing, handling the computer, and surfing on the web. Our study is conditioned by the need, both to examine the social and cognitive aspects of adult apprenticeship where the population concerned is far-removed from normal access to TIC, and to propose new approaches adapted to EPN technical devices as well as to the types of TIC usage this population might need
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
45

Bloch, Emmanuel. "Communication de conflictualité et mouvements activistes sur Internet (2006-2011)". Thesis, Paris 2, 2016. http://www.theses.fr/2016PA020069.

Texto completo da fonte
Resumo:
Internet et en particulier les réseaux sociaux numériques (RSN) sont devenus en quelques années des lieux privilégiés de l’activisme. Pétitions, détournements, « bad buzz », blogs polémiques, etc s’affirment désormais comme des moyens d’expressions récurrents de controverses entre institutions – entreprises, organisations, etc – et contradicteurs. Cependant, si les causes de ces oppositions sont extrêmement variables, les modalités de la conflictualité ne suivraient-elle pas des processus similaires ? Cette thèse, dans sa première partie, évoque l’évolution de l’activisme au prisme des nouvelles technologies et de l’émergence des RSN. Puis, à partir de l’étude de stratégies militaires et, en particulier, des conflits dits « asymétriques », la deuxième partie est consacrée à l’identification de caractéristiques susceptibles de modéliser ces nouvelles approches conflictuelles développées sur les RSN. Enfin, la troisième partie, dans une démarche empirique et descriptive permet d’évaluer la pertinence de ce modèle à partir d’un matériel de recherche composé à la fois d’entretiens avec des professionnels et de l’analyse de données issues de trois cas de crises sur internet ayant opposé activistes et entreprises. Ce travail de recherche permet de constater que cette doctrine asymétrique fournit un cadre de décryptage original des mouvements activistes sur internet éclairant notamment plus distinctement la dynamique des enjeux majeurs de la conflictualité, à savoir la quête permanente d’une légitimité de l’action vis-à-vis des parties prenantes
Within a few years, internet, and particularly social media, has turned to be a center place for activism. Petitions, brandjacking, bad buzz, controversial blogs, etc have become common means of opposition between institutions – mostly companies and business organizations – and their opponents. However, if the causes of controversies are extremely diverse, would it be possible to identify common process patterns followed by activists among recent controversies developed on internet? This thesis, in its first part, studies the evolution of activism behaviors and their evolution in linked with the rising of internet and social networks. Then, on a second part, from the identification of specific characteristics of the asymmetric warfare doctrine, we propose a new model to study these controversies and activist behaviors developed on internet. Lastly, the third part of this thesis is dedicated to the the assessment of the validity of this model through an empirical and descriptive approach made up from interviews with professional and analysis of three major internet crisis opposing companies and activists.Through this research, it appears that this “asymmetric communication” model proved to be, in these cases, a comprehensive framework. It particularly makes sense of the key stakes of the controversy: the permanent quest for demonstrating its legitimacy towards key stake holders
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
46

Centelles, Laurie. "Comprendre une interaction sociale par le corps en action : contribution du mécanisme miroir et implication dans l’autisme". Bordeaux 2, 2009. http://www.theses.fr/2009BOR21622.

Texto completo da fonte
Resumo:
Le langage du corps tient une place prépondérante dans la communication sociale et ceci dès la petite enfance. L’objectif de ce travail de thèse est de déterminer la contribution du corps en action dans la compréhension des interactions sociales (IS). L’approche développementale nous renseigne sur les mécanismes présidant à la mise en place chez l’enfant, être éminemment social. En revanche dans l’autisme, trouble neurodéveloppemental complexe, la dimension sociale est altérée. Nos études questionnent dans cette pathologie l’utilisation de l’information portée par le corps en mouvement, dans le contexte social. L’originalité de notre paradigme expérimental repose sur l’utilisation de mouvements humains (MH), ou animations en points lumineux, qui permettent d’isoler l’information sociale portée par le corps en action. Nos avons présenté à nos sujets des scènes visuelles présentant deux acteurs engagés dans une interaction sociale ou pas. Une double approche comportementale et en IRMf, nous éclaire sur l’utilisation et la mise en place de la simulation motrice et nous permet de questionner son implication dans l’autisme. Nous montrons que les enfants entre 4 et 6 ans et les enfants autistes utilisent les informations visuelles portées par le MH pour comprendre une IS, bien que leurs performances ne soient pas encore optimales. Chez l’adulte, en plus du réseau de mentalisation attendu, nous avons mis en évidence l’importance du réseau des mécanismes miroirs dans la cognition sociale. Chez l’enfant, l’IRMf nous a permis de rapporter pour la première fois un recrutement fonctionnel précoce du gyrus frontal inférieur, siège du système des neurones miroirs, lors de l’observation des scènes sociales. La discussion générale établit un lien étroit entre la mise en place du mécanisme miroir et la construction des représentations de l’action, elle interroge aussi l’intégrité de ce processus dans l’autisme. En conclusion, ces études ouvrent la voie au rôle fondateur du mécanisme miroir dans le développement social de l’enfant
Body language plays a major role in social communication. The overall aim of this thesis is to enlighten the contribution of the body in action in social interaction (SI) understanding. A developmental approach reveals the mechanisms responsible for the set-up of social abilities in children, who by nature are extensively social. In autism, a complex developmental disorder, on the contrary the social dimension is deeply affected. Our studies tackle the use of information carried by the body in action, in a social context in this pathology. The originality of our experimental paradigm relies on the use of human motion (HM), or point-light animations, that enable to isolate the social information carried by the body in action only. Subjects watched two actors engaged or not in a social interaction. A two-fold approach, behavioral and using fMRI, reveals the use and the set-up of motor simulation and questions its implication in autism. Children from 4- to 6-years of age and children with autism make use of visual information extracted from HM to understand SI, even though their performance does not reach those of adults. In adults, beyond the mentalizing network, we enlighten the importance of the mirror-neuron system for social cognition. In children, fMRI revealed the early functional recruitment of the inferior frontal gyrus, which is part of the mirror-neuron system, during the observation of social scenes. The general discussion establishes a tight link between the set-up of the mirroring system and the building of action representations. We also question the integrity of this process in autism. In conclusion, these studies bring to light the fundamental role of the mirroring mechanism in the social development of a child
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
47

Maas, Elise. ""Culture managériale" et "culture en action" : analyse des dynamiques communicationnelles et régulatrices associées à ces cultures dans le passage d'un agir individuel à un agir collectif dans l'organisation". Versailles-St Quentin en Yvelines, 2012. http://www.theses.fr/2012VERS007S.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette recherche fera émerger deux niveaux d'appréhension de la « culture » dans les organisations et les mettra en tension. La « culture managériale », concept professionnel, est perçue par le management comme déterministe et utilisée dans un objectif fonctionnaliste. Elle sera assimilée à une régulation de contrôle. La « culture en action », approche scientifique, est le résultat des actions collectives. Dynamique, inconsciente, symbolique et régulatrice, elle sera positionnée comme à l'origine de la régulation autonome. Une méta-méthodologie, construite à partir d'une mise en perspective de méthodologies professionnelles avec l'ethnométhodologie, la régulation sociale et les approches communicationnelles des organisations, mettra au jour un double mouvement interactionniste entre ces cultures. Il induirait que, l'une comme l'autre, participeraient au passage d'un agir individuel à un agir collectif permettant la réalisation du travail d'organisation
This research will develop two different levels of understanding of the spirit of "culture" in organization and confront them. "Management culture", a professional concept, is perceived by management as a deterministic used as a functionalist goal. It will be treated as regulatory control. "Culture in Action", a scientific approach, is the result of collective action. Dynamic, subconscious, symbolic and regulative, it will be positioned as the cause of autonomic regulation. These cultures are analyzed by putting in perspective professional methodologies to a meta-methodology with theories of ethnomethodology, social regulation and communicational approaches organization. The double interactionist motion between these cultures is revealed. It could encourage one and as the other, to evolve from individual action to collective action for the realization of organizational work
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
48

Stalder, Angèle. "Pratiques informationnelles avec et autour du document technique chez les conducteurs de travaux : approche informationnelle et approche communicationnelle". Thesis, Normandie, 2021. http://www.theses.fr/2021NORMR006.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette recherche porte sur l’appropriation d’un dispositif informationnel, le document technique, au sein d’une communauté professionnelle, les conducteurs de travaux. Document prescripteur, le document technique est une énonciation éditoriale du fait technique partagée dans le secteur de la construction. Documenter les pratiques informationnelles avec et autour de cet écrit professionnel, permet de saisir au plus près le processus de médiation qui s’opère entre l’objet et ceux qui l’utilisent en situation de travail. Nous avons fait le choix d’une approche par le document, qui permet de saisir le document dans son agir organisationnel. Le cadre d’analyse est celui des Approches Communicationnelles des Organisations qui postulent que la communication organisationnelle est structurée par des activités info-communicationnelles, auxquelles les acteurs ont recours lors de situations de communication mobilisant des dispositifs. L’enquête de terrain rend visible un répertoire de pratiques informationnelles activées par les acteurs au cours de leurs activités de travail. Ce répertoire se construit au cours de processus de médiation : éditorialisation, traduction, et affiliation, qui agissent selon des temporalités différentes. Ils permettent le passage du document technique de la sphère sémiotique où il est produit, le bureau, à la sphère sémiotique où il doit être réalisé, le chantier. L’ensemble forme une littératie, ou pratique sociale du document technique, qui révèle une dynamique documentaire, elle-même révélatrice d’une dynamique organisationnelle. Ces éléments permettent d’énoncer une définition du document technique et une modélisation de l’économie de ce dispositif
This research focuses on the appropriation of an information device, the technical document, within a professional community, the work supervisors. A prescriptive document, the technical document is an editorial statement of the technical fact shared in the construction sector. Documenting information practices with and around this professional writing enables a closer understanding of the mediation process that takes place between the object and those who use it in a work situation. We have chosen a document-based approach, which allows us to understand the document in its organizational action. The framework of analysis is that of the Communicational Approaches of Organizations which postulate that organizational communication is structured by information-communicational activities, to which the actors have recourse during communication situations involving devices. The field survey makes visible a repertoire of information practices activated by the actors during their work activities. This repertoire is built during mediation process: editorialization, translation, and affiliation, which act according to different temporalities. They allow the passage of the technical document from the semiotic sphere where it is produced, the office, to the semiotic sphere where it must be produced, the construction site. The whole forms a literacy, or social practice of the technical document, which reveals a documentary dynamic, itself indicative of an organizational dynamic. These elements make it possible to state a definition of the technical document and a model of the economy of this device
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
49

Giura, Longo Alessandra. "Communication et interaction dans la musique de chambre : l'exemple de l'oeuvre ouverte dans la musique contemporaine anglo-saxonne". Thesis, Evry-Val d'Essonne, 2015. http://www.theses.fr/2015EVRY0023.

Texto completo da fonte
Resumo:
Cette recherche explore le partage de l’interprétation de la musique à partir du point de vue des interprètes. Elle est fondée sur une expérimentation sur le terrain conduite avec un ensemble professionnel. Le travail de l’ensemble a été observé et analysé selon les principes de la Recherche Action et du Constant Comparative Method de Strauss et Corbin, avec l’objectif de décrire et classer les comportements des musiciens et éclaircir les modalités de communication et d’interaction entre eux. L’expérimentation a été conduite sur deux œuvres ouvertes, répertoire qui sollicite un processus de travail sur l’interprétation qui démultiplie la communication et l’interaction entre les musiciens. L’analyse des données nous a amené à penser que le noyau expressif de la musique–de nature indicible-est partagé grâce à un savoir incarné du corps qui relève de l’intuition, et qui se produit seulement si chacun est à l’écoute des autres. La qualité des relations entre les musiciens est la condition indispensable pour le partage de l’interprétation. Ses éléments fondamentaux ne sont pas véhiculés par la parole, mais circulent entre les musiciens grâce à l’identification avec l’autre et à travers la matière musicale même: le son. La communication verbale, indispensable, est néanmoins limitée, dans la majorité des cas, au discours technique et pratique, qui révèle aussi des souhaites expressives cachés derrière les mots. Nous formulons l’hypothèse que l’activation du système des neurones miroir permet de comprendre les gestes des partenaires aussi comme leurs émotions, mais la vérification de cette hypothèse doit attendre ultérieures recherches dans le domaine des neurosciences
This research explores the mechanisms for sharing the interpretation of music from the point of view of the performers. It is based on an experiment on the ground realised with a professional contemporary music ensemble. The work was observed and analised according to the principles of the Action Research and the Constant Comparative Method of Strauss and Corbin, with the purpose of describing and classifying the behavior of musicians and understanding and clarifying the modality of communication and interaction between them. The experiment was about two works of Anglo-Saxon composers (Ensemble by Tim Parkinson and Treatise by Cornelius Cardew) issued from ‘open works’ repertoire, because its demand to the interpreters to define the final form of music lead to a collective process on the interpretation that multiplies communication and interaction between musicians.Data analysis led us to think that the musicians share the expressive core of music–for his nature unspeakable–through a kind of embodied knowledge and intuition, that can exist only if every participant is open to the others. The quality of relationships between musicians is a prerequisite for sharing the interpretation.Its fundamentals are not conveyed by words but flows between the musicians through the identification with the others and through the musical material itself, the sound.Verbal communication is limited, in most cases, to the technical speech, that, often hiddens expressive thoughts behind the words. Our hypothesis is that the activation of the mirror neurons system allows partners to understand gestures such as emotions, but verification must await further research in the field of neurosciences
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
50

Blangy-Martin, Sylvie. "Co-construire le tourisme autochtone par la recherche-action participative et les Technologies de l’Information et de la Communication : une nouvelle approche de la gestion des ressources et des territoires". Thesis, Montpellier 3, 2010. http://www.theses.fr/2010MON30085/document.

Texto completo da fonte
Resumo:
Les Peuples autochtones ont fait l’objet de nombreuses recherches dans le passé. Ils explorent aujourd’hui des nouvelles façons de reconquérir leur langue, leur culture, leur identité et sont en voie de se réapproprier les processus, concepts et outils de recherche. En vue de revisiter la recherche-action participative et de l’adapter au contexte autochtone, nous avons développé des collaborations de recherche avec 13 communautés du Nord Canada (Cri et Inuit) et du Nord Scandinavie (Saami) et organisé 20 ateliers utilisant les techniques de recherche collaborative et outils d’analyse développés par Chevalier et Buckles de l’université de Carleton. Cette approche et la boite à outil que nous avons produite se sont révélées utiles et opportunes. Nous avons pu traiter les préoccupations et les défis auxquels sont confrontés les communautés, développer des collaborations de recherche entre les Cris, les Inuit et les Saami, étudier les processus d’engagement social dans les projets touristiques et explorer de nouvelles méthodologies de recherche autochtone. Au même moment, pendant ces 3 années de bourse de recherche Marie Curie, nous avons exploré les possibilités de recherche collaborative en ligne via le Web 2.0 et les TIC. Nous avons mis en ligne les 200 initiatives de tourisme autochtone publiées dans le Guide « Destinations Indigènes » mise en relation leurs auteurs à travers un site de gestion de contenu SPIP (www.aboriginalecotourism.org) dans lequel nous avons intégré; des cartes Google™ qui permettent de géoréférencer lescommunautés; un questionnaire Internet qui traduit en données quantitatives les informations qualtitatives fournies par les initiatives; et un forum de discussion pour compléter les données produites
Aboriginal communities have been over researched in the past. They are looking at new ways to regain and recapture their culture, language and identity and are in the procès of taking ownership of research processes, concepts and tools. In an attempt to revisit participatory-action research approach and adapt it to aboriginal contexts, we have developed research collaborations with 13 communities from Northern Canada (Cree and Inuit) and Northern Scandinavia (Saami) and organised 20 workshops using collaborative research techniques and tools developed by Chevalier and Buckles from Carleton University. This approach and the tool kit we produced prove to be useful and timely. We were able to address the concerms and challenges that the communities have to face, develop research collaborations between the Cree, the Inuit and the Saami, study community engagement processes in tourism projects and explore new aboriginal research metholodogies. At the same time and during this 3 year Marie Curie research fellowship, we have been exploring the possibilities of developing collaborative research on line via the web 2.0 and ITC. We uploaded 200 aboriginal tourism initiatives represented in the “Aboriginal Destinations” Guidebook, connected their authors in a Content Management System SPIP (www.aboriginal-ecotourism.org), incorporating a variety of integrated technologies: Google Maps™ to provide the geographic placement of the communities; a webbased survey to produce dynamic statistical data to translate the information provided in the narratives/articles into statistical data; discussion forums to add qualitative comments to the quantitative data
Estilos ABNT, Harvard, Vancouver, APA, etc.
Oferecemos descontos em todos os planos premium para autores cujas obras estão incluídas em seleções literárias temáticas. Contate-nos para obter um código promocional único!

Vá para a bibliografia