Kliknij ten link, aby zobaczyć inne rodzaje publikacji na ten temat: Morphodynamique du littoral.

Rozprawy doktorskie na temat „Morphodynamique du littoral”

Utwórz poprawne odniesienie w stylach APA, MLA, Chicago, Harvard i wielu innych

Wybierz rodzaj źródła:

Sprawdź 50 najlepszych rozpraw doktorskich naukowych na temat „Morphodynamique du littoral”.

Przycisk „Dodaj do bibliografii” jest dostępny obok każdej pracy w bibliografii. Użyj go – a my automatycznie utworzymy odniesienie bibliograficzne do wybranej pracy w stylu cytowania, którego potrzebujesz: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver itp.

Możesz również pobrać pełny tekst publikacji naukowej w formacie „.pdf” i przeczytać adnotację do pracy online, jeśli odpowiednie parametry są dostępne w metadanych.

Przeglądaj rozprawy doktorskie z różnych dziedzin i twórz odpowiednie bibliografie.

1

Sadio, Mamadou. "Morphodynamique et aménagement des flèches littorales de la côte du Sénégal". Thesis, Aix-Marseille, 2017. http://www.theses.fr/2017AIXM0539.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Cette thèse porte sur une étude de la morphologie et des processus morphosédimentaires qui régissent la formation, la dynamique et l'évolution des flèches littorales sableuses caractéristiques de la côte sous dominance de la houle du Sénégal. Elle insiste sur la singularité de la côte sénégalaise à fort développement de flèches par rapport aux littoraux d'Afrique de l'Ouest à cordons massifs. Ces flèches sont construites par la dérive littorale mais l'on sait très peu de leur dynamique, notamment les apports de sables, leur redistribution par la dérive littorale, les relations entre l’allongement de ces flèches et les écoulements fluviaux et tidaux sur des embouchures fluviaux ou lagunaires déviées par ces formes, et les conditions favorisant leur rupture, aspect très important en aménagement littoral. La thèse, à travers une approche combinant la télédétection, l'expérimentation in situ impliquant des mesures de topométrie à haute résolution et d'hydrodynamique, et la modélisation conceptuelle, distingue des flèches à dérive libre et à dérive entravée et les mécanismes d'allongement continu ou restreint et de courbure de ces flèches. Ces aspects morphodynamiques intègrent aussi la relation entre ces flèches et les embouchures des cours d'eau qu'elles barrent, notamment celle du delta du fleuve Sénégal. Les flèches de la côte sénégalaise jouent un rôle important en matière de protection du littoral et d'aménagement des embouchures, et sont un maillon essentiel du transit de sables le long de cette côte. Les schémas d'aménagement de ces flèches et les embouchures associées doivent mieux intégrer la façon dont ces formes fonctionnent et leurs conditions de rupture
This thesis is a study of the morphology and morphosedimentary processes that determine the formation, dynamics and evolution of the sand spits characterizing the wave-dominated coast of Senegal. The thesis insists on the singularity of the coast of Senegal, the numerous spits of which provide a contrast with the sandy coasts of West Africa that are characterized by massive beach-ridge complexes. These spits are constructed by longshore drift but little is known of their dynamics, notably sand supply patterns, the way sand is redistributed alongshore, the relationship between these spits and river and tidal flux at the river mouths or lagoon inlets they divert, and the conditions that favour spit breaching, a mechanism that has important implications for coastal management. Using an approach that combines remote sensing, field experiments aimed at acquiring high-resolution topometric and hydrodynamic data, and conceptual models, spits characterized by free drift are distinguished from those with limited elongation, and the mechanisms pertinent to each type and to spit lengthening and recurves are analyzed. These morphodynamic aspects also include a scrutiny of the relationship between these spits and the river mouths they divert, especially that of the Senegal River delta. The spits of the coast of Senegal play an important role in coastal protection and in the management of the river mouths. They are also an essential element in sand drift along this coast. Coastal zone management plans regarding these spits and their associated river mouths need to consider more closely how these spits work and the conditions that can lead to their breaching
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
2

Saint-Cast, Frédéric. "Modélisation de la morphodynamique des corps sableux en milieu littoral". Bordeaux 1, 2002. http://www.theses.fr/2002BOR12462.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Cette thèse présente la modélisation physique et la résolution numérique du couplage entre l'hydrodynamique littorale en présence de vagues déferlantes et la dynamique sédimentaire pour analyser la morphodynamique des bancs de sable sur une plage. D'une part, le modèle hydrodynamique 2D-Horizontale permet de décrire les courants moyens induits par la houle et d'en déduire le transport sédimentaire associé. L'évolution du fond sableux est ensuite obtenue par le bilan des flux de sédiment. Dans certaines conditions d'écoulement, une modélisation morphodynamique simplifiée permet de décrire le comportement des ondes de sable. D'autre part, l'hydrodynamique est résolue de manière implicite pour obtenir une solution quasi-stationnaire des courants moyens tandis que l'évolution du fond est calculée avec des méthodes explicites d'ordres supérieurs non-oscillantes. Enfin, les simulations effectuées sur une plage d'Aquitaine mettent en avant le potentiel de l'outil numérique réalisé.
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
3

Jeanson, Matthieu. "Morphodynamique du littoral de Mayotte - Des processus au réseau de surveillance". Phd thesis, Université du Littoral Côte d'Opale, 2009. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00449987.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
L'environnement côtier de l'île de Mayotte (nord du canal du Mozambique, océan Indien) se caractérise par l'existence d'un vaste complexe récifo-lagonaire au sein duquel se développe un littoral particulièrement diversifié et marqué par la présence de nombreuses mangroves. Plusieurs campagnes de mesures hydrodynamiques et d'observations morphologiques ont été effectuées afin d'apporter des éléments de compréhension sur l'évolution et le fonctionnement morphodynamique de ce type de littoral mixte à mangroves et récifs coralliens. Les observations de terrain conjuguées à une analyse diachronique de photographies aériennes ont permis de montrer le caractère très variable de la dynamique des mangroves avec une progression ou une stabilité au nord et à l'est de l'île, et inversement, une évolution nettement régressive au sud et à l'ouest. Les mesures hydrodynamiques ont donné lieu à une analyse des paramètres de houle et de courant en se focalisant sur leurs variabilités spatiales et temporelles. Les résultats obtenus montrent l'importance de l'architecture récifale sur les processus hydrosédimentaires et le développement des formes littorales. L'évolution et la dynamique des mangroves de Mayotte apparaissent ainsi fortement influencées par les caractéristiques morphologiques des structures récifales amont qui engendrent une plus forte vulnérabilité des mangroves du sud et de l'ouest face à une déstabilisation naturelle ou anthropique. La disparition des formations végétales des mangroves du sud et de l'ouest de l'île entraine une réorganisation des répartitions sédimentaires et la mise en place de nouveaux systèmes de fonctionnement morphodynamique. L'ampleur des phénomènes constatés a montré la nécessité de mettre en place un observatoire opérationnel de surveillance de la dynamique côtière. Cet outil, basé sur un réseau de mesures et d'observations de terrain et sur la réalisation d'un Système d'Information Géographique (SIG), a pour but de favoriser le suivi et l'évaluation de l'état du littoral. Dans un contexte local de fort développement et dans celui, plus global, de mutations environnementales, cet outil de surveillance et d'analyse permet une meilleure compréhension de la morphodynamique des côtes mahoraises et apporte une aide à la décision et à la gouvernance afin d'orienter les politiques de gestion de ce milieu fragile, à forts enjeux et en constante évolution.
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
4

Jeanson, Matthieu. "Morphodynamique du littoral de Mayotte : des processus au reseau de surveillance". Littoral, 2009. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00449987.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
L’environnement côtier de l’île de Mayotte (nord du canal du Mozambique, océan Indien) se caractérise par l’existence d’un vaste complexe récifo-lagonaire au sein duquel se développe un littoral particulièrement diversifié et marqué par la présence de nombreuses mangroves. Plusieurs campagnes de mesures hydrodynamiques et d’observations morphologiques ont été effectuées afin d’apporter des éléments de compréhension sur l’évolution et le fonctionnement morphodynamique de ce type de littoral mixte à mangroves et récifs coralliens. Les observations de terrain conjuguées à une analyse diachronique de photographies aériennes ont permis de montrer le caractère très variable de la dynamique des mangroves avec une progression ou une stabilité au nord et à l’est de l’île, et inversement, une évolution nettement régressive au sud et à l’ouest. Les mesures hydrodynamiques ont donné lieu à une analyse des paramètres de houle et de courant en se focalisant sur leurs variabilités spatiales et temporelles. Les résultats obtenus montrent l’importance de l’architecture récifale sur les processus hydrosédimentaires et le développement des formes littorales. L’évolution et la dynamique des mangroves de Mayotte apparaissent ainsi fortement influencées par les caractéristiques morphologiques des structures récifales amont qui engendrent une plus forte vulnérabilité des mangroves du sud et de l’ouest face à une déstabilisation naturelle ou anthropique. La disparition des formations végétales des mangroves du sud et de l’ouest de l’île entraine une réorganisation des répartitions sédimentaires et la mise en place de nouveaux systèmes de fonctionnement morphodynamique. L’ampleur des phénomènes constatés a montré la nécessité de mettre en place un observatoire opérationnel de surveillance de la dynamique côtière. Cet outil, basé sur un réseau de mesures et d'observations de terrain et sur la réalisation d’un Système d’Information Géographique (SIG), a pour but de favoriser le suivi et l’évaluation de l’état du littoral. Dans un contexte local de fort développement et dans celui, plus global, de mutations environnementales, cet outil de surveillance et d’analyse permet une meilleure compréhension de la morphodynamique des côtes mahoraises et apporte une aide à la décision et à la gouvernance afin d’orienter les politiques de gestion de ce milieu fragile, à forts enjeux et en constante évolution
Mayotte Island is characterised by a vast reef-lagoon complex comprising significant mangrove development. Several field experiments involving hydrodynamic measurements, topographic surveys, and observations were coupled with the analysis of aerial photographs in order to gain a better understanding of the evolution of the reef-lagoon complex and of the morphodynamic interactions. The results highlight a remarkably variable mangrove system subject to progression or stability in the north and east of the island, but exhibiting a clearly regressive pattern along the southern and western shores. The hydrodynamic data acquired during the field experiments clearly bring out the spatial and temporal variations in wave and mean current patterns involved in these differences. These data also throw light on the short-term morphodynamics of the small pocket beaches associated with some of these mangroves. The degree of exposure to waves, and reef structure, notably in terms of width and elevation relative to the tidal frame, have a determining influence on the afore-mentioned variations in mangrove dynamics along the shores of the island, and in the greater vulnerability of the mangrove shores of the south and west of the island, especially in the face of strong impinging development pressures. The extermination of these mangrove systems leads to a reorganisation of the sediment stocks and the emergence of new shoreline morphodynamic patterns. These changes have necessitated the construction of an operational observatory aimed at monitoring the coastal dynamics. This tool is based on a network sourced by the measurements and field observations integrated into a GIS
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
5

Michel, Denis. "Evolution morphodynamique d'un littoral sableux situé à l'aval d'une embouchure lagunaire". Bordeaux 1, 1997. http://www.theses.fr/1997BOR10504.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
L'etude a differentes echelles d'un systeme aussi complexe que l'embouchure d'une lagune mesotidale et de la zone littorale adjacente, nous a permis de montrer les relations dynamiques entre les differents compartiments et de mettre en evidence les retroactions morphodynamiques qui les affectent. La cyclicite seculaire des passes de l'embouchure de la lagune d'arcachon est modulee par une interactivite des chenaux et des bancs du delta de jusant. Ce phenomene regle le by-pass des sables de la derive littorale du nord au sud de l'embouchure, conduisant a une alimentation episodique du littoral sud. Sur ce dernier, les apports sedimentaires se dispersent au rythme des marees et des houles, en particulier des houles de tempete, dans un mecanisme de modification morphodynamique de la plage au sens large, ou le systeme barre/baine, typique du littoral aquitain, joue un role essentiel. Ce travail a debouche sur l'elaboration de modeles conceptuels, etape essentielle avant toute approche mathematique necessaire a l'etablissement de modeles numeriques
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
6

Almar, Rafael. "Morphodynamique littorale haute fréquence par imagerie vidéo". Thesis, Bordeaux 1, 2009. http://www.theses.fr/2009BOR13840/document.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Cette thèse présente une étude de la dynamique des plages à l'échelle événementielle (ou "échelle des tempêtes"). Même si cette dynamique est essentielle, elle est restée principalement méconnue jusqu'à ce jour du fait du manque d'outils d'observation adaptés à son étude. Les nouvelles possibilités offertes par l'imagerie vidéo, notamment l'observation à haute fréquence, sont très novatrices. Dans cette thèse, un outil vidéo est présenté qui, à partir de la mesure des caractéristiques hydrodynamiques de surface, permet d'estimer avec précision la topographie littorale sur une large zone (km) et à haute fréquence (jour). Ce travail montre que les différentes structures sableuses littorales interagissent et qu'elles ne peuvent pas être étudiées de manière isolée. La dynamique des structures sableuses peut être fortement non-uniforme dans la direction parallèle à la plage, même en conditions de fortes vagues. De plus, la dynamique est cruciale car elle contribue aux transferts de sédiment entre le large et la plage. Dans un système à deux barres, plus que la hauteur des vagues, c'est le marnage qui influence majoritairement la dynamique de la barre intertidale en conditions de tempête. Nos résultats suggèrent qu'une grande part de la variabilité temporelle de la plage se situe à cette échelle court terme
This thesis presents a study on short term (day to month) beach dynamic. Until the emergence of video systems, and despite its major role, this dynamic remained mainly unknown due to the lack of a suited observation technology. The new possibilities allowed by video imagery, comprising high-frequency observation, are revolutionary. In this thesis, a tool is introduced that, from the measure of nearshore hydrodynamics, estimates accurately nearshore topography for a large area (km) and at high frequency (day). This thesis shows that nearshore sand features interact and cannot be studied in isolation. We show that sand features dynamic can be dominantly non-uniform in the longshore direction, even for large waves. This dynamic is crucial because it contributes to cross-shore sand exchanges. For a double-barred beach, more than wave height, tidal range variations drive inner bar dynamic during stormy conditions. Our results suggest that a large part of the beach temporal variability is short term
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
7

BOSSER, KARINE. "Evolution morphodynamique du littoral nord martiniquais soumis a l'alea cyclonique l'exemple de grand'riviere". Université Louis Pasteur (Strasbourg) (1971-2008), 1998. http://www.theses.fr/1998STR1GE04.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
\ les processus a l'origine de l'evolution morphodynamique du littoral de grand'riviere sur la cote nord de la martinique, soumis a l'alea cyclonique, ont ete apprehendes a differentes echelles de temps. Les secteurs en erosion et en accretion, ainsi que les facteurs responsables de cette erosion, ont ete determines sur 45 ans. Puis, a l'echelle de deux annees, durant lesquelles des mesures experimentales (houles, vitesses du courant longitudinal, suivis topometriques et bathymetriques) ont permis d'etablir des bilans sedimentaires sur les plages et l'avant-cote. L'impact des episodes de renforcement des alizes et des cyclones d'intensite moderee sur le bilan sedimentaire a ete mis en evidence grace a l'etude des variations de volume de sediments en fonction des saisons. A l'echelle journaliere, les episodes de renforcement des alizes jouent un role important dans le bilan sedimentaire avec une perte de -2400 m3 de sediments sur la plage de l'anse bagasse. Le volume global erode en 3 ou 4 jours de tempete est de 8400 m3 de sediments, ce qui represente, a l'echelle d'une saison seche, 42000 m3 de sediments. Mais malgre les pertes occasionnees par les renforcements des alizes, les bilans sedimentaires saisonnier et sur deux annees sont presque equilibres (respectivement -1100 m3 et +500 m3), ce qui montre l'importance du rechargement en sable au cours des periodes calmes. Cette analyse revele qu'en l'absence de cyclones d'intensite extreme, ce type de milieu littoral est capable de compenser les pertes liees aux alizes et aux cyclones moderes. Des simulations numeriques ont complete cette etude en etablissant une hierarchie entre les evenements climatiques responsables de l'evolution morphologique de ce type de cote microtidale. Sur la duree d'un episode, il est etabli qu'un renforcement des alizes modere a une capacite erosive superieure a celle d'un cyclone modere. Mais pour des intensites extremes, les simulations ont montre que les cyclones restent les evenements majeurs moteurs de l'evolution a long terme du trait de cote de ce type de milieu
Processes generating beach and shoreface evolution on the grand'riviere coast (french west indies) under cyclonic hazard have been analysed at different time scales. Erosion and accretion areas and erosional factors have been established at the scale of 45 years. On two years (1995-1997), field experiments (wave characteristics, longshore current velocity, bathymetric and topographic surveys) have been conducted at different time scales. Sediment budgets have been established and have shown the importance of trade wind intensification episod at the daily scale (-2400 m3 of sediments). During 3 or 4 days of storm, total eroded volume of sediments is about 8400 m3, which represents -42000 m3 at the scale of one dry season. In spite of erosion caused by trade wind intensification episods, sediment budget for a dry season and during two years are nearly balanced (-1100 m3 and +500 m3). Without extreme hurricane, this analysis reveals that the influence of moderate hurricanes on the long-term (2 yr) sediment balance is weak. Numerical simulation have been carried out to organize climatic events into a hierarchy based on intensity. At the scale of the climatic event, a trade wind intensification event has an erosive power upper than moderate hurricane. But for extreme events, numerical simulations have shown that hurricanes are the major events responsible of the long term evolution of these microtidal coasts
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
8

Stépanian, Alexis. "Evolution morphodynamique d'une plage macrotidale à barres : Omaha beach (Normandie)". Phd thesis, Université de Caen, 2002. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00003997.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Ce travail concerne la morphodynamique de la plage macrotidale Omaha beach en Normandie. L'objectif est d'étudier l'évolution morphologique des barres intertidales à partir de mesures topographiques et hydrodynamiques selon deux échelles temporelles complémentaires. A court-terme (échelle du cycle tidal à la semaine), la morphologie est conditionnée par l'intensité de l'agitation modulée par les cycles tidaux. En faible agitation, la migration des barres vers le haut de plage est générée par des transferts de sables du revers vers le talus dans la zone de swash et de déferlement. Une augmentation de l'agitation s'accompagne d'une intensification du courant de retour et peut entraîner l'érosion des barres de la partie supérieure de la plage. A moyen terme (échelle mensuelle à annuelle), les barres intertidales présentent un comportement morphodynamique séquentiel. Les phases d'accrétion correspondent à des périodes de faible agitation pendant lesquelles les barres se construisent et migrent vers le haut de plage à une vitesse inférieure à 1 m par jour. A l'inverse, les phases de destruction résultent des tempêtes dont l'action érosive est modulée par le niveau tidal et la morphologie pré-existante. L'alternance de ces phases est liée à l'exposition particulière de la plage d'Omaha beach vis à vis des vents dominants. Une dynamique longitudinale des barres et des chenaux de drainage associés est également mise en évidence. C'est un facteur de déstabilisation des barres qui fragilise leur résistance à l'action des tempêtes. De plus, la présence des barres et leur évolution morphologique est la traduction topographique de réorganisations d'un stock sableux intertidal stable. Les conditions d'apparition, de migration et de destruction des barres intertidales ainsi identifiées, l'évolution morphodynamique d'Omaha beach est alors schématisée sous la forme d'un modèle d'évolution et une hypothèse de formation des barres intertidales sur les estrans macrotidaux est proposée
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
9

Marie, Guillaume. "L'évolution des formes et de la morphodynamique en domaine littoral volcanique : recherches dans l'archipel d'Hawaï". Phd thesis, Université de Bretagne occidentale - Brest, 2004. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00010123.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Différents cycles ont été reconnus dans l'évolution des littoraux volcaniques de l'archipel d'Hawaï en lien avec des changements dans les processus d'érosion. Le développement d'un delta de lave dépend de l'extension du tapis de débris formés lors de réactions hydromagmatiques, elle-même tributaire de la topographie sous-marine. L'effondrement du delta lors d'un mouvement de masse dans le soubassement engendre des risques importants pour les promeneurs lorsque la forme est en construction et durant sa première année d'inactivité. La stabilisation rapide de l'assise de débris en quelques années diminue fortement le recul de la falaise qui s'effectue désormais par le biais des agents marins et de la gravité, surtout lors d'éboulements et de basculements de pans de falaise, dont l'occurrence est décroissante.

Le recul par genèse de grottes et d'arches est également courant, entraînant une irrégularisation longitudinale du trait de côte avant sa simplification. La formation de gradins par délogement latéral élabore une plate-forme en escalier. Des banquettes d'érosion marine de haute mer, en partie structurales, peuvent aussi être façonnées, mais elles sont rapidement immergées par l'élévation du niveau relatif de la mer consécutive à la subsidence volcano-isostasique. Sur le long terme, les glissements de terrain deviennent plus fréquents sur les grandes falaises plus anciennes.

Les formes de détail se développent également sur ces littoraux ayant subi une plus longue évolution. Lorsque les conditions sont favorables, des formes d'alvéolisation peuvent néanmoins être façonnées rapidement, notamment lorsque la texture plus résistante de la croûte superficielle permet la mise en surplomb. Les processus de météorisation semblent être confinés au niveau des discontinuités de la roche. Leur efficacité différenciée selon la durée d'émersion, notamment celle de l'haloclastie, façonne des plates-formes à rempart externe initiées à partir de banquettes d'origine eustatique.
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
10

Marie, Guillaume. "L'évolution des formes et de la morphodynamique en domaine littoral volcanique : recherches dans l'archipel d'Hawai /". [S.l.] : [s.n.], 2004. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb41263291m.

Pełny tekst źródła
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
11

Marie, Guillaume Lageat Yannick Bodéré Jean-Claude. "L'évolution des formes et de la morphodynamique en domaine littoral volcanique recherches dans l'archipel d'Hawaï /". [S.l.] : [s.n.], 2004. http://tel.ccsd.cnrs.fr/docs/00/04/84/08/PDF/tel-00010123.pdf.

Pełny tekst źródła
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
12

El, Mrini Abdelmounim. "Evolution morphodynamique et impact des aménagements sur le littoral tétouanais entre Ras Mazari et Fnideq (Maroc Nord occidental)". Nantes, 2011. http://www.theses.fr/2011NANT3002.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Nous avons réalisé un suivi morphologique de cinq plages du littoral méditerranéen de Tétouan (NO Maroc) pendant une période de deux années. Ainsi, nous avons obtenu des profils en 3D pour chaque plage, ces profils ont été utilisés dans l'estimation des taux d'érosion/accrétion. Ce suivi a été complété par une analyse des photographies aériennes et des images satellitaires afin de prédire les tendances du trait de côte et de mettre en évidence les impacts des aménagements. Ainsi, nous avons pu établir la relation entre l'évolution et la forme, les forçages hydrodynamiques et les caractéristiques des sédiments constituants ces plages qui interagissent pour déterminer différents types de plages. Les résultats montrent que les variations saisonnières des plages ne sont pas importantes, les changements les plus significatifs s'enregistrent après les tempêtes. L'analyse de l'évolution du trait de côte indique une tendance importante à l'érosion. Le tourisme est la principale activité se développant dans cette région dont les activités anthropiques ont eu des répercussions physiques ; La construction des barrages au niveau des oueds a réduit les rapports sédimentaires, la construction des villages, des hôtels et des résidences secondaires au niveau de la zone des dunes a bloqué les échanges naturels des sédiments entre les dunes et la plage. Le littoral marocain est un espace compliqué, il n'a fait l'objet de politiques environnementales que depuis quelques années, mais la planification reste déficitaire, la gestion polycéphalique et la législation peu spécifique.
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
13

Ferrer, Pierre. "Morphodynamique à multi-échelles du trait de côte (prisme sableux) du golfe du Lion depuis le dernier optimum climatique". Phd thesis, Université de Perpignan, 2010. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00532788.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
La problématique du trait de côte revient constamment dans les problèmes environnementaux littoraux. Elle se situe à différentes échelles spatio-temporelles. Depuis le dernier haut niveau marin (6000 ans BP), le trait de côte s'est largement déplacé. Le golfe du Lion (mer Méditerranée) constitue un laboratoire naturel exceptionnel pour l'étude de la migration du trait de côte en milieu microtidal de par les présences de lagunes en arrière du cordon et de barres subtidales sur l'avant-côte. Les lagunes côtières sont des milieux où l'enregistrement sédimentaire est bien préservé, permettant de reconstruire l'évolution de la lagune et la construction de la barrière littorale. Le premier objectif de ce travail est de caractériser l'évolution de la lagune de Thau et du lido de Sète à travers le remplissage sédimentaire. Utilisant les techniques de sismique réflexion et de carottages sédimentaires, trois unités principales ont été décrites (U0, U1 et U2). L'unité principale du remplissage est divisée en deux sous-unités SU2-1 et SU2-2, elles-mêmes divisées en séquences élémentaires, contemporaines du haut niveau marin. Leur analyse et les datations obtenues ont permis de reconstruire les principales étapes de l'édification de la lagune. Ainsi entre 7000 ans BP et 6000 ans BP, la lagune se ferme progressivement et SU2-1 se dépose dans un environnement lagunaire, sauf pour la partie sud de la lagune. Vers 5400 ans BP, la lagune est totalement fermée, SU2-2 se dépose. La discontinuité observée entre SU2-1 et SU2-2 au niveau des bordures de la lagune permet de décrire un recul brutal du lido. L'analyse et la rythmicité des séquences élémentaires permettent de relier ces dernières à des changements climatiques de haute fréquence de périodicité comprise entre 1000 et 1500 ans, en accord avec les datations. Les littoraux présentant deux barres sédimentaires ont été largement observés en milieux méso- et macrotidaux. Leur étude en milieu microtidal étant moins fréquente, le système à deux barres festonnées de Leucate-Plage (partie sud du golfe du Lion) a été observé mensuellement durant un suivi pluriannuel de 3 ans (2005-2008) et annuellement à partir de 2000. Le second objectif de ce travail est de proposer un modèle conceptuel d'évolution basé sur la morphodynamique de ce système, à partir des suivis topo-bathymétriques et des mesures hydrodynamiques. Ce modèle est basé sur différentes séquences évolutives observées et a nécessité la création de nouveaux états de plage (RBB rompu et TBR rompu) incluables dans les classifications usuelles. Il est ensuite comparé avec d'autres observations faites sur d'autres sites micro-, méso- et macrotidaux et met en évidence l'importance de la hauteur significative et de l'incidence de la houle dans les changements morphologiques des systèmes.
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
14

Spodar, Alexandra. "Analyse morphodynamique des rechargements sédimentaires sur le littoral du nord de la France : le cas de la façade portuaire de Dunkerque". Thesis, Littoral, 2018. http://www.theses.fr/2018DUNK0475/document.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Afin de lutter contre l'érosion du littoral, les phénomènes de submersion marine ou d'inondation, des rechargements sédimentaires issus de sable de dragage ont été réalisés au droit d'ouvrages clés le long de la façade maritime du Grand Port Maritime de Dunkerque (GPMD). L'objectif principal de cette étude est d'analyser l'évolution de différents types de rechargements sédimentaires le long d'ouvrages présentant un intérêt stratégique : un rechargement de plage de 1,5 millions de m³ (Mm³) face à la digue des Alliés dans la station balnéaire de Malo-les-Bains et un recharchement subtidal de 3 Mm³ face à la digue du Ruytingen à l'avant-port ouest du GPMD. Des levées topographiques et bathymétriques successifs ont permis d'établir des bilans sédimentaires des zones rechargées. Bien que ces bilans soient négatifs dans les deux cas, les pertes de sédiments restent modérées, notamment concernant l'opération de la digue des Alliés dont le volume a diminué de 12,3% en un peu plus de 3 ans. Une zone d'érosion marquée a été identifiée à l'ouest, tandis qu'une partie du sable est redistribué vers l'est sous l'effet des courants de marée et de la dérive littorale comme à Malo-les-Bains où la plage à l'est du rechargement bénéficie d'un apport sableux. Le rechargement subtidal a perdu une plus grande proportion de son volume de sable que le rechargement de plage. L'analyse des forçages météo-marins a montré que l'évolution morpho-sédimentaire des rechargements dépend de leur exposition aux houles, le rechargement subtidal face à la digue du Ruytingen étant plus exposé aux houles dominantes de secteur ouest que celui de Malo-les-Bains, plus influencé par les houles de nord-est
In order to prevent coastal erosion and marine flooding, artificial replenishments using dredged sand have been carried out in front of key coastal structures along the coast of the Grand Port Maritime de Dunkerque (GPMD). The main objective of this study is to analyse the evolution of different types of artificial replenishments along structures of strategic interest of the GPMD : a beach nourishment of 1.5 million m³ (Mm³) in front of the dike called "Digue des Alliés" in the seaside resort of Malo-les-Bains and a subtidal nourishment of 3 Mm³ in front of the "Digue du Ruytingen" in the Western Port. Successive topographic and bathymetric surveys enabled to evaluate the sediment budgets of the nourished zones. Although the sediment budgets are negative in both cases, sans losses are nevertheless moderate compared to other artificial replenishments around the world, particularly for the beach fill in front of the "Digue des Alliés" where sediment volume decreased by 12.3% over three years. Significant erosion has been identified in the western part of the nourishment site, the eroded material being partly redistributed eastward along th beach of Malo-les-Bains under the influence of tidal currents and littoral drift. The subtidal replenishment lost a higher proportion of its initial sediment volume compared to the subaerial beach replenishment. Analysis of hydro-meteorological forcing showed that the morpho-sedimentary evolution of each operation strongly depends on their wave exposition, the subtidal replenishment in front of the "Digue du Ruytingen" being much more exposed to the dominant waves from W than the one in Malo-les-Bains more influenced by waves from NE
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
15

Cartier, Adrien. "Évaluation des flux sédimentaires sur le littoral du Nord-Pas de Calais : vers une meilleure compréhension de la morphodynamique des plages macrotidales". Phd thesis, Université du Littoral Côte d'Opale, 2011. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00821126.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Nos connaissances et notre compréhension de la dynamique sédimentaire des plages macrotidales sont encore limitées de nos jours en raison d'un manque de données lié à la plus faible proportion de ces plages à l'échelle mondiale. Trois plages macrotidales à barres et à bâches du littoral de la Côte d'Opale dans le Nord de la France ont été choisies pour mener cette étude. Elle se base sur trois approches différentes visant à caractériser (1) le régime tidal et les conditions hydrodynamiques, (2) la morphologie de la zone intertidale et (3) les flux sédimentaires longitudinaux (FL) et transversaux (FC) dans diverses conditions tidales et énergétiques. Le transport a été mesuré dans la zone proche du déferlement à l'aide de pièges à sédiment de type Kraus (1987) permettant de caractériser le débit solide à plusieurs niveaux au dessus du fond au cours de conditions d'agitation faibles à modérées (Hs < 1 m). Malgré une uniformité des flux le long de la plage, les phénomènes de vidange des bâches par l'intermédiaire de chenaux perpendiculaires au trait de côte permettent l'introduction de volumes de sédiment significatifs, augmentant localement le FL. La distribution des flux à travers l'estran présente, quant à elle, une décroissance nette du bas de plage vers le haut de plage. Les mesures simultanées de FL et de FC ont démontré que le FC dirigé vers le haut de plage et la résultante du FC sont dans la plupart des cas supérieurs aux FL en raison de la plus forte intensité des vitesses de courant oscillatoire. Ces résultats mettent en évidence des mouvements significatifs de volume de sable à travers la zone intertidale à l'échelle de la mesure, ce qui influence fortement la morphodynamique de la plage. L'ensemble de la zone intertidale est toutefois apparue relativement stable, avec des changements plus significatifs à court terme qu'à plus long terme. Les mesures de transport ont permis de mettre en lumière le rôle fondamental des bâches dans la dynamique des plages macrotidales. Ces dépressions inter-barres sont en effet responsables de la canalisation du sédiment le long du rivage, limitant ainsi les transports sédimentaires transversaux et par conséquent la migration des barres intertidales. Il est vraisemblable que le temps de résidence et l'intensité des processus hydro-sédimentaires jouent un rôle prépondérant dans la dynamique des barres intertidales. Les mesures ont également été comparées avec plusieurs estimations du transport sédimentaire issues de modèles numériques et morphodynamiques. Bien que les flux calculés surestiment en général le transport mesuré, certaines formules semblent plus adaptées pour déterminer le FL dans la zone de levée.
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
16

Rocha, Mariana Vieira Lima Matias da. "Observation et modélisation des ondes infra-gravitaires et des non-linéarités des vagues en milieu littoral". Thesis, Université Grenoble Alpes (ComUE), 2016. http://www.theses.fr/2016GREAU043/document.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Les non-linéarités des ondes de surface, qui se caractérisent par leur aspect dissymétrique, sont reconnues comme l'un des principaux moteurs du transport de sédiments en zone littorale. Cependant, l'estimation du transport reste imparfaite, en partie du fait d’une description inexacte des non-linéarités de la vitesse de l'écoulement orbital. Les ondes infra-gravitaires, qui coexistent avec les ondes courtes en zone littorale, sont des ondes de longue période (20-200 s) associés aux groupes d'ondes courtes. Les mécanismes de génération, propagation et dissipation de ces ondes sont maintenant relativement bien compris, mais leur effet sur le transport sédimentaire est encore mal connu. Afin (i) d’améliorer les paramétrisations existantes des non-linéarités de vitesse et (ii) d’étudier le rôle des ondes infra-gravitaires dans le transport sédimentaire, de nouvelles expériences ont été réalisées dans deux canaux à houle, l’un avec un fond fixe et l'autre avec un fond mobile constitué de sédiments de faible densité. Les données obtenues avec ces modèles physiques ont été utilisés conjointement à des données de terrain et des simulations numériques pour étudier les deux sujets.}TEXT{}{Les paramétrisations classiques pour les non-linéarités de vitesse prennent seulement en compte l'influence de paramètres locaux (la hauteur de vague, la longueur d'onde et la profondeur d’eau), ce qui entraîne des erreurs importantes dans les estimations, en particulier les valeurs maximales de non-linéarité. Ce travail montre que les non-linéarités de vitesse ont aussi une dépendance avec des paramètres qui ne sont pas locaux: (i) la cambrure de vague et (ii) la largeur de la bande spectrale au large, ainsi que (iii) la pente de la plage. Une nouvelle paramétrisation est proposée, qui réduit d’environ 50% l'erreur sur les résultats obtenus avec les paramétrisations existantes. Les résultats expérimentaux obtenus dans le canal à houle avec un fond mobile montrent que des conditions de vagues avec la même énergie d'ondes courtes, mais avec une modulation basse fréquence différente, modèlent des profils de plage différents. L'influence des ondes infra-gravitaires sur le transport sédimentaire est mis en évidence par deux mécanismes distincts: (i) l’advection par les ondes infra-gravitaires de sédiment mis en suspension par l'action des ondes courtes, qui dépend de la hauteur des ondes infra-gravitaires et de leur phase par rapport aux groupes d'ondes courtes et (ii) les ondes infra-gravitaires modifient les non-linéarités des ondes courtes, que ce soit directement ou indirectement, par modulation de la hauteur de la colonne d'eau. Les variations morphologiques du haut de plage induites par les ondes infra-gravitaires sont associées à des changements du profil de la plage dans les zones de déferlement et de levée, en mettant en évidence le lien entre les différentes régions du profil transversal de la plage
Wave nonlinearities have long been recognised as being among the main drivers of sediment transport in the coastal zone. However, there are still significant errors in the prediction of this transport associated, partially due to inaccurate predictions of the velocity nonlinearities. The infragravity waves, which coexist with the short waves in the coastal zone, are long-period waves (with 20-200 s) associated to the short-wave groups. Their generation, propagation and dissipation mechanisms are already reasonably well understood, but their influence on sediment transport is still very poorly characterised. In order to (i) improve current predictions of velocity nonlinearities and (ii) investigate the role of infragravity waves in sediment transport, new experiments were carried out both in a fixed-bed wave flume and in a light-weight-sediment wave flume. The physical-modelling data set is used in combination with field data and numerical simulations for studying both subjects. Existing parameterizations of velocity nonlinearities account only for the influence of local wave parameters (e.g. wave height, wave length and water depth), which leads to considerable estimation errors, especially of the maximal values of nonlinearity. This work shows that the velocity nonlinearities depend also on non-local wave parameters: (i) offshore wave steepness, (ii) offshore spectral bandwidth and (iii) beach slope. A new parameterization is proposed, which reduces by about 50% the root-mean-square error relatively to former parameterizations. The experimental results in the light-weight-sediment wave flume demonstrate that wave conditions with the same short-wave energy, but different low-frequency modulation, shape different equilibrium beach profiles. The influence of the infragravity waves on the sediment transport is confirmed and depends on two different mechanisms: (i) advection of the short-wave suspended sediment by the infragravity-waves, which is dependent on the infragravity-wave height and phasing with the short-wave groups and (ii) modulation of short-wave nonlinearities by infragravity-wave motion, both directly and indirectly, through water-depth modulation. Changes in the beachface morphology induced by infragravity waves are connected to beach-profile changes in the surf and inner-shoaling zones, highlighting the existent link between the different zones of the cross-shore beach profile
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
17

Niang-Diop, Isabelle. "Erosion côtière sur la petite côte du Sénégal à partir de l'exemple de Rufisque : passé, présent, futur". Angers, 1995. http://www.theses.fr/1995ANGE0003.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Depuis 1937, le littoral de Rufisque recule à un taux moyen de 1,30 m par an. La principale caractéristique de cette évolution est sa grande variabilité spatio-temporelle due à des facteurs locaux. L'élévation du niveau marin n'explique que 17% du recul. Les causes principales étant des modifications des houles et une diminution des apports sédimentaires. L'évolution morphosédimentaire des plages dépend beaucoup de l'environnement particulier du littoral rufisquois. Les plages sont de type réfectif modal. Aucun cycle de plage saisonnier n'a pu être mis en évidence, les profils de plages ayant plutôt des mouvements variables dans le temps que dans l'espace, indiquant la prééminence de facteurs locaux. Le cycle sédimentaire est quant à lui contrôlé par la nature des couches sédimentaires sous-jacentes qui sont mises à jour par les mouvements d'érosion verticale. Ceci traduit la faible épaisseur des sédiments de plage, ce déficit sédimentaire expliquant sans doute une bonne part de l'érosion du littoral rufisquois et déterminant une extrême vulnérabilité de la côte. Les côtes sénégalaises sont très affectées par une accélération de l'élévation du niveau marin due au réchauffement global. La majeure partie des pertes de terres sera due à l'inondation des zones estuariennes. Mais les pertes par érosion pourront être tout aussi dommageables. D'autres impacts du réchauffement climatique pourront peut-être nuancer ces résultats.
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
18

Taaouati, Mohammed. "Morphodynamique des plages et évolution du trait de cote sur le littoral atlantique du Tangerois (Maroc nord occidental) : approches saisonnière et pluridécennale par techniques de la géomatique". Nantes, 2012. http://www.theses.fr/2012NANT3020.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Cette thèse présente les travaux de recherche réalisés sur le littoral nord atlantique de la péninsule de Tanger. Elle constitue la première étude traitant l'évolution morpho-sédimentaire des côtes sableuses dans cette zone. L'objectif principal est d'examiner le fonctionnement saisonnier des plages, en relation avec les conditions météo-marines, et d'étudier leur évolution à moyen et long terme, à travers deux approches complémentaires. L'observation directe des plages par la mise en œuvre d'un suivi topographique saisonnier entre 2005 et 2007 et l'étude de l'évolution multidécennale (1958-2007) du trait de côte basée sur des techniques géomatiques. A moyen terme, le suivi des changements morphologiques est couplé à une analyse des caractéristiques de la houle durant la période d'étude. . Deux sites ont été choisis Charf el Akab au Nord et Asilah a uSud. Ce sont des environnements mésotidaux soumis aux fortes houles atlantiques, où les palges sont essentiellement constituées de sables fins à moyens et présentent un profil dissipatif dont la pente interdicale (tanss) est généralement faible ; avec une moyenne de 0,02 et 0,04, respectivement pour Charf el Akab et Asilah. Elles montrent un comportement morphodynamiques saisonnier dont la rythmicité est régie par les conditions météo-marines, notamment la houle et le vent. Généralement, des épisodes d'accrétion sont observés durant l'été (faible agitation), où les sédiments sont accumulés sur la plage sous la forme d'une barre de swash. A l'inverse, l'érosion est due aux tempêtes hivernales qui entrainent l'aplatissement, voire la destruction de la barre. L'analyse volumétrique a montré que les évolutions du stock sableux s'opèrent sans perte sédimentaire significative. Le volume normalisé calculé sur toute la période d'étude est de -0,01 m3/m2 à Charf el Akab et de +0,04 m3/m2 à Asilah. Il suggère une tendance à l'érosion du premier site, alors que le second tend vers l'engraissement. Ces volumes sont, pourtant, inférieurs à la marge d'erreur (+-0,05 m) associée au calcul des volumes, ce qui reflète plutôt une stabilité du stock sédimentaire au cours des deux années de suivi. Il faut noter également que la plage de Charf el Akab est dominée par une variabilité transversale qui traduit une forte relation entre les ajustements morpho-sédimentaires et la puissance de al houle incidente ; tandis que les changements longitudianux sont plus importants sur le secteur d'Asilah, où la dérive littorale semble jouer un rôle déterminant dans l'évolution et le comportement de cette plage.
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
19

Bouabdallah, Mostafa. "Le littoral méditerranéen entre l'oued Kiss et le Cap des Trois Fourches (NE du Maroc) : évolution naturelle et impact des aménagements". Thesis, Paris Est, 2008. http://www.theses.fr/2008PEST0055.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Le littoral méditerranéen oriental du Maroc compris entre l’oued Kiss et le Cap des Trois Fourches s’étire sur près de 120 km. Ce littoral, objet de notre étude, est caractérisé par des unités morphologiques variées : embouchure, baies, lagune, plages, flèches sableuses, tombolo, falaises (vives et mortes). C’est une zone particulièrement intéressante pour l’étude et la compréhension de l’influence des processus naturels et anthropiques sur la dynamique sédimentaire. L’augmentation des activités industrielles et l’urbanisation croissante ont conduit ces dernières années à la construction de nombreux ouvrages le long de la côte, conduisant à des modifications dans la distribution des sédiments et à une dégradation de l’environnement naturel de certaines plages. L’étude sédimentologique couplée à l’analyse des photos aériennes de plusieurs missions a permis de caractériser les différents environnements de ce littoral, de reconstituer la dynamique des différents environnements sédimentaires et de souligner les facteurs, les processus hydrologiques et hydrographiques qui contrôlent ce littoral méditerranéen. Les analyses minéralogiques, en particulier l’étude des minéraux lourds, nous ont fourni des indications sur l’origine des sédiments, la nature du bassin versant fournisseur, également ont permis de mettre évidence deux secteurs morphosédimentaires de part et d’autre de l’embouchure de la Moulouya. Á l’Est, on trouve un secteur en démaigrissement et un secteur en accrétion est situé dans la partie Ouest de l’embouchure de la Moulouya. L'évolution morphodynamique de chacun de ces deux secteurs résulte des interactions entre les facteurs naturels et l’impact des aménagements réalisés sur cette portion de littoral
The Eastern Mediterranean coastline of Morocco ranging between Kiss and the Cap of the Three Fourches is stretched along nearly 120 km. This littoral, the object of our study, is characterized by varied morphological units: mouth, bays, lagoon, beaches, sand, tombolo, cliffs (formed and dead). It is a particularly interesting zone for the study and the comprehension of the influence of the natural and anthropic processes and sedimentary dynamics. During the last few years the increase in the industrial activities and the increasing urbanization led to the construction of many works along the coast, leading to modifications in the distribution of the sediments and to a degradation of the natural environment of certain beaches. The sedimentological study coupled with the analysis of aerial photographs (of several missions) made it possible to characterize the various environments of this littoral, to reconstitute the dynamics of the various sedimentary environments and to underline the factors, the hydrological and hydrographic processes which control this Mediterranean coastline. The mineralogical analysis, the study of heavy minerals in particular, provided indications on the origin of the sediments, the nature of the catchment supplier area and made it possible to put two morphosedimentary sectors obvious on both sides of the mouth of Moulouya. The morphodynamic evolution of each one of these two sectors results from the interactions between the natural factors and the impact from the installations carried out on this portion from littoral
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
20

Stéphan, Pierre. "Les flèches de galets de Bretagne : morphodynamiques passée, présente et prévisible". Phd thesis, Université de Bretagne occidentale - Brest, 2008. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00355047.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Dans l'optique d'une meilleure compréhension du fonctionnement des flèches de galets en Bretagne, la morphodynamique de ces formes d'accumulation a été étudiée à différentes échelles spatiales et temporelles.

Sur le long terme, l'évolution des flèches au cours de l'Holocène a été reconstituée à partir d'une analyse stratigraphique des dépôts préservés au sein de trois marais maritimes situés en rade de Brest. En parallèle, les variations holocènes du niveau marin ont été reconstituées afin d'appréhender le rôle des mouvements eustatique dans l'évolution à long terme des flèches de galets. Quatre grandes phases dans les courbes des variations eustatiques peuvent toutefois être identifiées. Ainsi, un stationnement relatif du niveau marin à environ 5 m sous son niveau actuel est enregistré entre 5 500 et 4 800 BP. Cette phase de ralentissement important de la transgression holocène aurait favorisé la mise en place de tourbières au niveau de la ligne de rivage actuelle à la fin de l'Atlantique et au début du Subboréal. Un mouvement transgressif important semble s'opérer entre 4 800 et 3 000 BP, amenant la mer a un niveau proche, quoique légèrement inférieur à l'actuel à la fin du Subboréal. En rade de Brest, cette phase de remontée relativement rapide du niveau marin a vraisemblablement entraîné l'inondation des tourbières littorales ou dulçaquicoles par la mer et leur remplacement par des marais maritimes protégés de l'agitation des vagues par la présence de cordons littoraux. Ces cordons auraient progressivement reculé jusqu'à une position assez voisine de l'actuelle vers 3 000 BP. Ensuite, une petite régression marine se serait traduite par une baisse du niveau marin relatif de 2 à 3 m entre 3 000 et 2 700 BP, entraînant l'abandon temporaire des systèmes littoraux (marais maritimes/cordons littoraux) par la mer. Dans le nord du Finistère, cette régression aurait favorisé l'exondation de vastes surfaces sableuses sur lesquelles la déflation éolienne aurait favorisé la construction des grands massifs dunaires de la région (Guilcher et Hallégouët, 1991). Il convient toutefois de préciser que cet épisode régressif datant de la fin de l'âge du Bronze pose question dans la mesure où il n'est enregistré par aucune courbe construite sur les différentes façades maritimes françaises (Lambeck, 1997, Vella et Provansal, 2000), ni même sur les côtes de Belgique (Denys et Beateman, 1995) ou du sud de l'Angleterre (Long et al., 1999). Cette baisse du niveau marin, ne reposant que sur deux points, pourrait simplement être attribuée à un manque de précision des données (mauvaises datations, erreur de positionnement altitudinal). De toute évidence, il apparaît nécessaire de multiplier les études de cas afin de proposer une courbe beaucoup plus fiable des variations eustatiques holocènes dans le nord-ouest de la Bretagne. A partir de 2 700 BP, le mouvement transgressif reprend à un rythme décroissant jusqu'à nos jours. La mer réinvestit peu à peu les milieux littoraux et édifie, en rade de Brest, les principaux cordons et flèches de galets actuels, qui apparaissent comme de véritables héritages morpho-sédimentaires.

Sur le moyen terme, la mobilité des flèches de galets de Bretagne a été retracée à partir d'un traitement numérique de cartes anciennes et de photographies aériennes. Une tendance au recul des flèches se dessine à l'échelle régionale au cours des trois derniers siècles. Près de 80% des flèches étudiées montrent des signes de cannibalisation, de recul relativement rapide par rollover, d'ouverture de brèches et de démantèlement. Ces évolutions traduisent un contexte d'érosion liée à une sous-alimentation sédimentaire résultant d'apports insuffisants en matériaux grossiers provenant du recul des falaises meubles quaternaires. Les flèches de galets constituent donc actuellement des héritages en cours de dilapidation. Par ailleurs, l'analyse des forçages météo-marins sur la période récente fait apparaître une différence de fonctionnement morphodynamique opposant les flèches de type SAB (swash-aligned barriers) orientées perpendiculairement aux houles incidentes et dont l'évolution récente est fortement contrôlée par les épisodes de submersion marine, et les flèches de type DAB (drift-aligned barrier) alignées dans le sens des vagues incidentes, peu influencées par les événements météo-marins.

Sur le court terme, la mobilité des flèches de galets a été retracée à partir d'un suivi topo-morphologique réalisé entre 2002 et 2008, couplé à une analyse des conditions météo-marines. La mobilité des flèches présente un caractère spasmodique, marquée par des phases de stabilité permettant la consolidation des cordons et de brusques épisodes érosifs liés à l'intervention d'épisodes de submersion marine très morphogènes. Les méthodes d'analyse prévisionnelle utilisées (méthode historique, cartographie de la submersion, modèle de Sallenger (2000)) permettent de prévoir une poursuite du recul de ces édifices sédimentaires et, par endroits, l'exagération des phénomènes d'érosion. Dans ce contexte, se pose la question d'une éventuelle gestion de ces formes d'accumulation puisque ces flèches participent à la protection de marais maritimes à forte valeur écologique. En outre, ces flèches constituent des objets géomorphologiques à forte valeur patrimoniale, comme en témoigne le classement récent du Sillon de Talbert en Espace Remarquable de Bretagne.
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
21

Aleman, Nicolas. "Morphodynamique à l'échelle régionale d'une avant-côte microtidale à barres sédimentaires : le cas du Languedoc-Roussillon à l'aide de la technologie LiDAR". Phd thesis, Perpignan, 2013. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00987008.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Les littoraux sableux sont des milieux très dynamiques à toutes les échelles de temps et d'espace. De nos jours, ils constituent une zone d'importance stratégique pour l'humanité du fait de son fort poids économique et démographique. Cette thèse a pour objectif d'étudier la morphodynamique de l'avant-côte de la région Languedoc-Roussillon (Méditerranée) à l'échelle pluri-décennale à séculaire. Ce travail est rendu possible par l'utilisation d'un LiDAR topo-bathymétrique aéroporté capable de cartographier de vastes étendues. Les résultats de ce travail montrent qu'il existe une grande variété d'états de plage et de morphologies de barres d'avant-côte. L'organisation de ces états est principalement contrôlée par les caractéristiques sédimentaires, les conditions d'agitation et le contexte géologique. Le budget sédimentaire de l'avant-côte a été étudié à l'échelle séculaire et montre un déficit global de plus de 26 millions de m3 de sédiments. La dynamique des barres d'avant-côte a été analysée à l'échelle pluri-décennale et montre la présence et l'implication de barre d'avant-côte légèrement oblique dans le processus de Net Offshore Migration. Enfin, cette thèse a également mis en avant l'influence des activités anthropiques sur le comportement général de l'avant-côte à l'échelle régionale
The sandy coasts are very dynamic environments at all time and space scales. Today, they constitute an area of strategic importance for humanity because of its strong economic and demographic weight. This thesis aims to study the morphodynamics of the shoreface of the Languedoc-Roussillon region (Mediterranean Sea) at a multi-decadal to secular scale. This work is possible by the use of topo-bathymetric airborne LiDAR able to map large areas. The results of this thesis show that there exist a wide variety of beach and bars states. The organization of these states is mainly controlled by sedimentary characteristics, wave conditions and geological context. The sediment budget of the shoreface was studied at secular scale and indicates an overall deficit of more than 26 million m3 of sediment. Sand bar dynamic was analyzed at a multi-decadal scale and shows the presence and involvement of slightly oblique nearshore bars in the process of Net Offshore Migration. Finally, this thesis has also highlighted the strong influence of human activities on the general shoreface behaviour at the regional scale
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
22

Feyssat, Pierre. "Modélisation conceptuelle du fonctionnement d'une plage microtidale à barres en festons". Electronic Thesis or Diss., Perpignan, 2023. https://theses-public.univ-perp.fr/2023PERP0021.pdf.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Les barres sédimentaires d'avant-côte contrôlent la dynamique des plages. Comprendre le couplage plageémergée /immergée est primordial à l'heure où des secteurs urbains entiers de la région Occitanie sont soumis au phénomène d'érosion. Laquestion de la topographie des plages apparaît donc comme une connaissance cruciale à l'heure d'anticiper les changements à venir induits par lahausse globale du niveau moyen de la mer.L'objectif de ce travail de thèse est d'alimenter les connaissances sur la compréhension des systèmesde plage aérienne/plage sous-marine et leurs interconnexions, en se penchant sur le cas particulier des littoraux méditerranéens. Ce travail dethèse s'appuie sur l'étude d'une plage présentant un système de doubles barres d'avant-côte festonnées : la plage de Leucate. Des systèmessimilaires de barres festonnées sont présents dans toute la partie sud du Golfe du Lion (Entre Leucate et Argelès-sur-Mer), soit environ 40 km delittoral. Une première partie du travail a été dédiée à la morphodynamique de la plage aérienne notamment à sa dynamique événementielle etsaisonnière en relation avec les forçages atypiques de la région sur les sites de Leucate et La Franqui (vent de terre dominant, longues périodesde beau temps, tempêtes brèves et intenses). Une partie spécifique sur le site de Leucate a ensuite été consacrée à quantifier le transport éolieninduit par le vent de terre (Tramontane), si caractéristique de la zone. La seconde partie du travail a concerné la plage sous-marine de Leucate etson système de doubles barres en festons à différentes échelles de temps (20 ans, saisons, événementielles). Ce travail a permis d'identifier lesparamètres de contrôle et la réponse morphologique de ce système méditerranéen. Ce qui a par ailleurs conduit à l'étude de la mise en place et ladynamique d'un troisième système de barres proximales intercalées localement entre la barre interne et proche du trait de côte, les Low BeachBars, jusqu'alors peu étudiées. Une troisième partie est consacrée aux interactions entre la plage aérienne et la plage sous-marine au travers dedeux exemples. Les couplages trait de côte / barres sur le site de Leucate, et l'exemple plus complexe du grau de La Franqui dans lequel cescouplages contrôlent la position de l'estuaire et sa dynamique.Ce travail a abouti à la description d'un modèle d'évolution de plage aérienne àl'échelle événementielle et saisonnière, qui peut être appliqué aux plages du sud du Golfe du Lion. Le travail concernant la plage sous-marine àpermis de mettre en évidence une diversité de typologie assez importante pour la barre interne, et une dynamique du système de double barrecaractérisé par une stabilité des barres plus importantes que dans d'autres environnements. En ce qui concerne les couplages entre ces deuxcompartiments, nous avons mis en avant l'impact des couplages entre les barres d'avant-côte et le trait de côte dont la morphologie évolue enfonction des couplages
The sedimentary bars of the nearshore control the dynamics of the beaches. Understanding the couplingbetween aerial and submerged beaches is essential at a time when entire urban sectors of the Occitanie region are subject to erosion. Thequestion of beach topography thus appears to be a crucial knowledge to anticipate future changes induced by the global rise in mean sea level.The objective of this thesis is to contribute to the comprehension of the aerial beach/submerged beach systems and their interconnections, bylooking at the particular case of the Mediterranean coasts. This thesis is based on the study of a beach with a double crescentic nearshore barsystem: the beach of Leucate. Similar crescentic bar systems are present in the southern part of the Gulf of Lion (between Leucate and Argelès-sur-Mer), i.e. about 40 km of coastline. A first part of the work was dedicated to the morphodynamics of the aerial beach, in particular to itsevent and seasonal dynamics in relation to the atypical forcing of the region on the sites of Leucate and La Franqui (prevailing onshore wind,long periods of fair weather, short and intense storms). A specific part on the Leucate site was then devoted to quantify the wind transportinduced by the onshore wind (Tramontane), so characteristic of the area. The second part of the work concerned the underwater beach ofLeucate and its system of double festoon bars at different time scales (20 years, seasons, events). This work allowed us to identify the controlparameters and the morphological response of this Mediterranean system. This has also led to the study of the establishment and dynamics of athird system of proximal bars intercalated locally between the internal bar and near the coastline, the Low Beach Bars, which have been littlestudied until now. A third part is devoted to the interactions between the aerial beach and the underwater beach through two examples. Thecouplings between the coastline and the bars on the site of Leucate, and the more complex example of the grau of La Franqui in which thesecouplings control the position of the estuary and its dynamics.This work has led to the description of a model of aerial beach evolution on anevent-driven and seasonal scale, which can be applied to the beaches of the southern Gulf of Lion. The work on the underwater beach hasallowed to highlight a diversity of bar typologies (especially for the internal bar), and a dynamic of the double bar system characterized by astability of bars more important than in other environments. Regarding the couplings between these two compartments, we have highlighted theimpact of the couplings between the nearshore bars and the coastline whose morphology evolves according to the couplings
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
23

Peron, Christina. "Dynamique littorale et comportement de ponte des tortues marines en Guyane française". Thesis, Littoral, 2014. http://www.theses.fr/2014DUNK0369/document.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Le littoral guyanais accueille chaque année les pontes de tortues marines. En Guyane, les tortues doivent faire face à l’instabilité côtière liée au passage d’imposants bancs de vase le long du littoral. Dans ce contexte, les plages de ponte peuvent devenir non attractives si elles présentent une érosion trop marquée ou si elles sont envasées. L’instabilité de ce littoral peut également induire la création de nouveaux sites sableux (cheniers), sites de ponte potentiels.Ce travail de thèse s’attache à étudier la dynamique morphosédimentaire des plages sableuses servant d’habitat de ponte aux tortues et les répercussions de la migration des bancs sur ces plages. La principale zone d’étude, la plage d’Awala-Yalimapo, a été instrumentée entre 2011 et 2013, et a permis de comprendre le fonctionnement hydro-sédimentaire d’une des principales plages de ponte guyanaises à une échelle mensuelle à pluriannuelle. Parallèlement à ce travail, l’activité de ponte des tortues marines a été recensée permettant de mettre en évidence l’utilisation de certains paramètres environnementaux dans la sélection finale du site de ponte. Les principaux déterminants sont la configuration de l’avant-plage, la hauteur d’eau, les courants de marée et la dynamique morphosédimentaire de la plage d’accueil
French Guiana coast host, each year, marines turtles nesting. In French Guiana, marine turtles managed with the extreme coastal variability due to the migration of huge mud bank. In this context, nesting beaches could be unattractive if erosion is too intense or if there are silted-up. The instability of this coast could induce the creation of new sandy coastline (cheniers) and so on potential nesting site.The aim of this PhD work was to study the morphodynamics of sandy beaches which are also nesting site for marine turtles and the consequence of mud bank migration on these beaches. In-situ measurements were carried-out on the principal study area, Awala-Yalimapo beach, and permitted to increase our knowledge on the hydro-sedimentary evolution of one of the primary nesting site from daily to multiannual time scale. In the same time, the nesting activity of marine turtles was listed to highlight the use of environmental parameters in the finale selection of the nesting site. Principal environmental clues were the beach configuration, the water level, tidal current and the morphodynamics of the nesting habitat
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
24

ElMimouni, Abdelhadi. "Approche expérimentale de suivi de la dynamique morphosédimentaire du littoral d'Essaouira, Maroc : implications pour un aménagement raisonné". Littoral, 2009. http://www.theses.fr/2009DUNK0251.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
La plage d'Essaouira borde une baie célèbre et fort anthropisée, caractérisée par un environnement complexe, fragile mais actuellement équilibré sur le plan géomorphologique. Les processus en jeu, sous le triple sceau du vent, de la houle, et à une moindre mesure, de la marée, varient considérablement dans le temps et dans l'espace, et peuvent être profondément modifiés dans l'avenir par la pression anthropique et par des aménagements irraisonnés. Afin de comprendre la dynamique morphosédimentaire qui anime la plage d'Essaouira, plusieurs campagnes expérimentales de mesures topométriques, hydrodynamiques et granulométriques ont été menées de 2004 à 2006. Ces mesures ont intégré des levés saisonniers, permettant de suivre l'évolution morphosédimentaire intra-annuelle de la plage d'Essaouira, et mensuels, destinés à mettre en évidence le rôle joué par l'oued Ksob sur les apports sédimentaires au niveau de cette plage, ainsi que des variations du budget sédimentaire durant les premiers mois qui suivent un événement exceptionnel de crue de l'oued. Les mesures hydrodynamiques ont donné lieu à une analyse des paramètres de la houle et des courants moyens, et ont été associées aux variations météorologiques (conditions de vent d'alizé fortement présent dans la région). L'analyse combinée de ces deux éléments a mis en valeur la dominance d'une composante longitudinale de circulation hydrodynamique qui porte tantôt vers le S et SW au nord et au sud de la ville d'Essaouira en temps calme comme en temps agité, et des courants bi-directionnels au niveau de la baie. Cette dernière composante prend plus d'importance lors des conditions de temps agité. Les résultats topométriques apportent des renseignements sur la distribution et l'évolution de la morphologie de la plage dans la baie, et un éclairage sur les contrastes morpho-sédimentaires (érosion-accrétion). La baie d'Essaouira correspond à une cellule sédimentaire très complexe qui se subdivise en plusieurs micro-cellules. L'oued Ksob joue un rôle primordial dans le fonctionnement de ce système complexe. En effet, les vents dominants du nord véhiculent, en été, une quantité importante de sable, vers le sud, sous forme de dunes barkhanoïdes. La majeure partie de cette masse de sable est piégée dans le lit de l'oued. En période de crue, ces sables sont injectés dans la baie d'Essaouira, puis redistribués sur la plage par des courants locaux résultants d'une houle complexe et d'une marée semi diurne. La construction projetée d'une station balnéaire au niveau de l'esturaire de l'oued Ksob, et du barrage Zerrar, à une trentaine de kilomètres de la ville d'Essaouira, risque, à terme, de menacer l'équilibre de l'ensemble du système littoral d'Essaouira
Essaouira beach borders a famous and densely populated bay characterised by a complex and fragile environment that is presently, however, in a state of geomorphic equilibrium. The processes prevailing in the bay, under the triple command of winds, waves, and to a lesser extent, tides, vary considerably in time and space, and could be durably modified in the future under growing human pressures and unreasonable planning. In order to understand the sedimentary morphodynamics of this beach and of the nearshore zone, several field experiments, involving topographic, hydrodynamic and grain-size monitoring, were carried out from 2004 to 2006. The experiments were aimed at highlighting seasonal, intra-annual and monthly patterns of evolution of the beach, especially under the influence of a nearby wadi, the Ksob, which is the main sediment purveyor of the beach. An additional objective of the study was also to monitor variations in the beach sedimentbudget following a major wadi flooding event. The hydrodynamics measurements involved wave and current parameters and were analysed in the light of the marked changes in wind intensity affecting the area. The currents flow dominantly alongshore to the south and southwest north and south of the bay, and exhibit bi-directional flow along the bay beach under both calm and high-energy conditions. The latter bay currents are more pronounced during high-energy conditions. The topographic data highlight longshore and cross-shore variations in beach morphology and their spatio-temporal changes. Essaouira bay comprise a complex beach sediment cell composed of several micro-cells. The Ksob plays an important role in the dynamics of these cells. The dominant winds from the north transport significant quantities of sand to the south in the form of barkhanes that are trapped in the esturary of the Ksob. During river flood events, these sands, as well as fresh inputs brought in by the wadi, are injected in the nearshore zone of Essaouira bay, and are subsequently redistributed onshore, and along the beach by tidal currents ans currents generated by refracted swell. A planned resort construction in the Ksob estuary as well as the projected new Zerrar dam 30 km upstream of the bay could result in serious disequilibrium of the fragile sedimentary system of the bay
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
25

Gensac, Erwan. "Dynamique morpho-sédimentaire d’un littoral sous influence amazonienne : Impact des forçages hydrosédimentaires sur la migration des bancs de vase et la mangrove côtière : Le cas de la Guyane française". Thesis, Littoral, 2012. http://www.theses.fr/2012DUNK0332/document.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Cette thèse a pour but d'améliorer la compréhension des interconnexions entre les processus hydro-sédimentaires et l'évolution morphologique du littoral guyanais, formés à partir des énormes apports sédimentaires amazoniens. Elle s'appuie sur trois échelles spatiales : la côte des Guyanes, le banc de vase et la vasière. L'amortissement des houles à la côte ainsi que les processus de migration des bancs ont été étudiée à l'échelle de la côte des Guyanes. Ce travail apporte une vision structurelle des zones subtidales des bancs et met aussi en évidence les différents processus et forçages (houle, courant) responsables du transport sédimentaire, en fonction de la bathymétrie (> 5 m et < 5 m). L'évolution morphologique du banc de Kourou et des surfaces de mangrove côtières associées, ont aussi été étudiées. Un lien a ainsi été exposé entre, l'implantation des palétuviers, les régimes de courant et la topographie de la vasière. Cette relation a permis d'aborder l'aspect prédictif de l'expansion des surfaces de mangrove côtière. À l'échelle de la vasière, les zones intertidales sont divisibles en deux secteurs géographiques avec des dynamiques sédimentaires bien distinctes : le front de mer et les zones internes. La morphologie des vasières est abordée, tout comme les processus sédimentaires ayant lieu au niveau de la zone interne. Une méthode de reconstitution des apports sédimentaires de la zone interne est aussi proposée. Cette étude souligne l'importance des interactions entre les sédiments cohésifs et la houle, qui modèlent la morphologie du littoral. Les influences des forçages hydrométéorologiques sur la morphodynamique des bancs de vase et l'évolution du trit de côte sont soumises à discussion
The aim of this work is to improve the knowledge of the interconnections between hydro-sedimentary processes and Guianese's coastal morphology evolution, formed by the sedimentary Amazon discharge. This subject follows three spatial scales : the Guianese's Coast, the mud bank and the mudflat. Coastal waves damping by mud and migration process have been studied at the Guianese's Coastal scale. This study also gives a structural vision of subtidal part of banks and highlights the various processes and hydrodynamics conditions needed for sedimentary transport, for two bathymetric areas (> 5 m and < 5 m depth). The morphological evolution of Kourou's mud bank and the associated surfaces of coastal mangrove are also analysed. A link between mangrove colonisation, currents and the mudflat topography is highlighted. This relation allows a discussion about predictive aspect of the mud banks colonisation by mangrove. At the mudflat scale, intertidal part is divided in two areas with different sedimentary dynamic processes : sea front and internals zones. The morphologycal structure and the sedimentary processes of internals zones are analysed. An historical reconstitution method of sedimentary supplies is also proposed. This study underlines morphological coastal changes sensitivity to hydro meteorological forcing and interactions between cohesive sediment and swells which seems to lead the morphological coastal evolution
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
26

Gensac, Erwan. "Dynamique morpho-sédimentaire d'un littoral sous influence amazonienne : Impact des forçages hydrosédimentaires sur la migration des bancs de vase et la mangrove côtière : Le cas de la Guyane française". Phd thesis, Université du Littoral Côte d'Opale, 2012. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00799403.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Cette thèse a pour but d'améliorer la compréhension des interconnexions entre les processus hydro-sédimentaires et l'évolution morphologique du littoral guyanais, formés à partir des énormes apports sédimentaires amazoniens. Elle s'appuie sur trois échelles spatiales : la côte des Guyanes, le banc de vase et la vasière. L'amortissement des houles à la côte ainsi que les processus de migration des bancs ont été étudiée à l'échelle de la côte des Guyanes. Ce travail apporte une vision structurelle des zones subtidales des bancs et met aussi en évidence les différents processus et forçages (houle, courant) responsables du transport sédimentaire, en fonction de la bathymétrie (> 5 m et < 5 m). L'évolution morphologique du banc de Kourou et des surfaces de mangrove côtières associées, ont aussi été étudiées. Un lien a ainsi été exposé entre, l'implantation des palétuviers, les régimes de courant et la topographie de la vasière. Cette relation a permis d'aborder l'aspect prédictif de l'expansion des surfaces de mangrove côtière. À l'échelle de la vasière, les zones intertidales sont divisibles en deux secteurs géographiques avec des dynamiques sédimentaires bien distinctes : le front de mer et les zones internes. La morphologie des vasières est abordée, tout comme les processus sédimentaires ayant lieu au niveau de la zone interne. Une méthode de reconstitution des apports sédimentaires de la zone interne est aussi proposée. Cette étude souligne l'importance des interactions entre les sédiments cohésifs et la houle, qui modèlent la morphologie du littoral. Les influences des forçages hydrométéorologiques sur la morphodynamique des bancs de vase et l'évolution du trit de côte sont soumises à discussion.
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
27

Almar, Rafael Bonneton Philippe. "Morphodynamique littorale haute fréquence par imagerie vidéo". S. l. : S. n, 2009. http://ori-oai.u-bordeaux1.fr/pdf/2009/ALMAR_RAFAEL_2009.pdf.

Pełny tekst źródła
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
28

Aubry, Aline. "Processus hydrodynamiques et bilans morpho-sédimentaires d'un littoral macrotidal en accrétion : étude in situ et par télédétection spatiale : application aux Hemmes de Marck, Nord Pas-de-Calais, France". Phd thesis, Université du Littoral Côte d'Opale, 2010. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00556010.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Le site des Hemmes de Marck à l'est de Calais a été étudié afin de cerner le comportement morphodynamique de cette zone intertidale très particulière dans la région, caractérisée par un important réservoir sableux (accolement d'un banc tidal à la côte) et une dynamique sédimentaire intense, et identifié comme le seul endroit de la côte d'Opale à connaître une progradation significative. Plusieurs campagnes associant télédétection spatiale et expérimentations in situ ont été réalisées selon divers échelles spatiales et temporelles. Dans le but de comprendre les mécanisme et évolutions de l'accrétion littorale, la méthodologie développée pour ce travail, associe des mesures courantomètriques, houlographiques, topographiques et sédimentologiques, ainsi que des analyses d'images satellites (analyse des pixels, réflectances, extraction de topographie). Les mesures hydrodynamiques (analyse des houles et des courants moyens selon les conditions météorologiques), ont permis de démontrer, comme pour les autres plages de la région, une dominance de la composante longitudinale orientée vers l'Est mais pouvant subir des forçages météorologiques dans la direction opposée. Le caractère très dissipatif de cet estran sableux, associant un replat sableux puis vaseux, a été mis en évidence à travers l'étude de l'amortissement des houles et des courants par les multiples interfaces étudiées (barres intertidales, plage, bas et haut de plateforme). L'analyse stratigraphique associée à celle de la modification de la couverture sédimentaire qui évolue selon les saisons (variations et récurrence des hauts niveaux d'eau, fréquence des évènements météorologiques agités) et selon la dissipation énergétique (intensité des tempêtes, amortissement des houles par les fond envasés) ont permis à la fois de quantifier les différents flux sédimentaires existants mais surtout d'expliquer le fonctionnement de cette zone intertidale sableuse caractérisée par la présence de vase sur ce littoral macrotidal, notamment avec un système ouvert soumis aux houles de tempêtes. Compte tenu de la complexité et de la très forte dynamique spatio-temporelle de ces environnements côtiers, l'apport de la télédétection spatiale, en complément des approches terrain, a été évaluée durant ce travail. L'acquisition simultanée d'images SPOT-5 et Formosat-2 aux dates des campagnes de terrain a permis de développer de nouvelles approches complémentaires de mesures des caractéristiques granulométriques des estrans ainsi que des profils de plage. Les méthodes développées ont pu ensuite être appliquées à des images d'archives permettant de reconstituer la dynamique morpho-sédimentaire de ce site. Ces connaissances des processus morphodynamiques et sédimentaires, à travers l'analyse historique passée et future de leurs évolutions, de leur pérennité ou cyclicité sont d'autant plus importantes que la vulnérabilité de ces système côtiers meubles de faible élévation est accrue dans le contexte actuel de changements globaux et à l'élévation du niveau marin.
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
29

Latapy, Alexa. "Influence des modifications morphologiques de l'avant-côte sur l'hydrodynamisme et l'évolution du littoral des Hauts-de-France depuis le XIXe siècle". Thesis, Littoral, 2020. http://www.theses.fr/2020DUNK0554.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Dans les environnements côtiers, les interactions entre les processus morphodynamiques, océanographiques et anthropiques (agissant sur différentes échelles de temps) contrôlent l'évolution des systèmes littoraux. Cette thèse est axée sur une échelle de temps séculaire afin de déterminer l'influence non seulement des activités humaines, mais aussi l'impact du changement climatique. Le long de la côte nord de la France, des mesures de niveau d'eau ont été effectuées depuis le début du 19ème siècle et conservées dans les archives du Service Hydrographique et Océanographique de la Marine (Shom). Parrallèlement à ces mesures tidales, des levés hydrographiques ont été effectués pour cartographier les fonds marins de cette zone côtière, caractérisée par la présence de nombreux bancs sableux, formant des corps sédimentaires massifs parallèles à subparallèles au rivage. Pour déterminer les tendances à long terme, la numérisation et l'analyse des documents historiques ont été réalisées. Ceci a permis de reconstituer les variations du niveau de la mer à Dunkerque et Calais, et d'évaluer les changements de la morphologie et de la position des bancs sableux. A partir de ces séries inédites, l'étude de l'évolution des niveaux marins moyens et des composantes de marée a révélé des changements significatifs. De plus, l'évolution bathymétrique a montré des variations morphologiques importantes depuis le 19ème siècle, qui sont en grande partie dues à la mobilité des bancs sableux. Afin d'étudier l'influence des changements morphologiques sur les processus hydrodynamiques, une modélisation numérique de la propagation de la houle et de la circulation tidale a été réalisée à l'aide de module de la chaîne de calcul TELEMAC. Dans un contexte d'érosion sédimentaire, une accélération des courants et une augmentation de la hauteur des vagues le long du rivage sont détectées. Inversement, dans un contexte d'accumulation sédimentaire, nos résultats mettent en évidence une diminution de la vitesse des courants et une plus grande dissipation de l'énergie des vagues dans les petits-fonds. Cette étude souligne le rôle des rétroactions morphologiques entre l'hydrodynamique côtière et la morphologie du littoral. L'identification de ces mécanismes à une échelle de temps séculaire est essentielle pour évaluer les facteurs potentiels des changements côtiers
In coastal environment, interactions between morphodynamic, oceanographic and anthropic processes (acting over different timescales) control coastal systems evolution. This thesis is focused on long-term trends to determine the influence not only of human activities, but also the impact of climate change. Along the Northern coast of France, water level measurements were carried out since the early 19th century and tidal records were stored in the French Hydrographic Service (Shom) archives. At the same time that these measurements were conducted, hydrographic surveys were made for mapping the seabed of the coastal zone where tidal sand banks are common, forming linear shore-parallel or slightly oblique massive sand bodies. To determine long-term trends, digitization and analysis of these historical records were undertaken, enabling to reconstruct past sea-level changes and assess changes in sand bank morphology and position. Analysis of long tidal records suggests significant changes in tidal levels and a strong variability in the main tidal constituents. Moreover, analyses of bathymetry changes shows significant morphological variations across the shoreface since the 19th century, which are largely due to sand bank mobility. Numerical modelling of wave propagation and tidal circulation was performed using the TELEMAC suite of models to relate the observed changes in shoreface and nearshore morphology with possible variations in hydrodynamic processes. Under eroding conditions, an acceleration of tidal currents and an increase in wave height are obtained. Conversely, accumulation leads to an hydrodynamic regime weakening with a decrease in current velocity and to more wave energy dissipation in the nearshore. This study highlights the role of morphological feedbacks between nearshore morphology and coastal hydrodynamics. The identification of these feedbacks mechanisms at a secular time scale is important to assess potential drivers of coastal changes
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
30

Mahmoud, Haya. "La côte d’Emeraude : forçages météorologiques et anthropiques sur la morphodynamique littorale". Thesis, Rennes 2, 2015. http://www.theses.fr/2015REN20055/document.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Cette thèse traite du comportement géomorphologique des littoraux situés entre la pointe du Grouin et Cap Fréhel. Ce littoral est composé de quatre systèmes côtiers : des côtes basses (système vaseux et système plage dune), et des côtes rocheuses (système falaise dure et système falaise meuble). La dynamique de ces systèmes est régie par des transferts depuis des sites sources vers des sites puits. La variation de ces transferts, dans le temps et l’espace conditionne le rythme d’évolution du littoral. Les systèmes plages –dunes et falaises meubles (qui sont souvent associés au sein d’une seule cellule sédimentaire en tant que puit et source) sont particulièrement sensibles à ces variations et aux processus d’érosion. De plus, l’augmentation des pressions anthropiques depuis les années 60 a mené à une artificialisation de zones côtières et à une modification profonde des flux sédimentaires. Dans ce contexte, nous retraçons la mobilité récente du trait de côte et nous tentons de reconnaître les principaux types de fonctionnements morphodynamiques à long et à moyen terme. Nous essayons aussi de déterminer le rôle respectif des forçages naturels et anthropiques. L’analyse est fondée sur le traitement numérique de photographies aériennes pour retracer la cinématique du trait de côte et pour quantifier les tendances et les rythmes d’évolution. L’analyse met en relation les variations du trait de côte avec une base de données SIG décrivant les facteurs contrôlant l’évolution. La combinaison des résultats obtenus a permis de noter que le recul du trait de côte est contrôlé par des processus d’érosion accélérée lors d’événements intenses (tempêtes) et par des processus d’érosion anthropique. Le déficit sédimentaire de certaines plages est peut être aussi lié à une pénurie des apports livrés par les falaises meubles. Les rôles respectifs de ces deux forçages (tempêtes et anthropisation) sont hautement variables suivant les sites et aucune règle générale ne peut être établie sur la région. IL n’y a que des cas particuliers
This PhD deals with the geomorphologic behavior of the Northern coast of Brittany between the Pointe du Grouin and Cap Frehel. The coastline is comprised of four coastal systems: low coasts (marsh system, and dune system) and rocky coasts (hard rock cliffs, soft rocks cliffs). The dynamics of these systems is controlled by transfers of energy and sediment (from source sites to sink sites). The variation of these transfers in time and space modifies the sedimentary stock and therefore the rate of morphological evolution of the coastline. The dunes / soft cliffs association puit sites and source sites) are especially sensitive to these variations and show many erosion processes and features. Moreover the increase in anthropogenic pressures since the 60s has led to increasing artificial coastal areas. In this context, we trace the recent mobility of the coastline and we try to identify the main types of morphodynamics behavior in the evolution of coastal forms. The analysis is based on the digital processing aerial photography in order to quantify the trends of the evolution. The analysis links the changes with a GIS database describing the factors controlling the evolution of the coastline. Results show that retreat is controlled by accelerated erosion process during storms and by anthropogenic processes. The sediment deficit of some beaches may be related to a shortage of inputs from the soft cliffs. The respective roles of storms and anthropic forcing are highly variable from one site to another and no general rule may be constructed for the entire region
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
31

Degryse-Kulkarni, Christine. "Morphodynamique de la zone de swash". Caen, 2003. http://www.theses.fr/2003CAEN2057.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
L'évolution morphologique de quatre plages d'Europe a été mesurée au cours des processus de swash, parallèlement aux variations de la position de la nappe phréatique et à l'enregistrement des conditions hydrodynamiques. Les résultats montrent que sur les plages à tendance dissipative et sables fins, une accrétion est systématiquement observée au-dessus du toit de la nappe suite aux infiltrations de l'eau du jet de rive. La formation de barres de swash de haut ou de bas estran est directement liée à la présence de vagues infragravitaires dans le spectre d'énergie. Leur migration vers le haut de plage est provoquée par l'élévation du niveau marin de pleine mer ou de basse mer. Sur les plages de type réflectif à matériel plutôt grossier, la perméabilité favorise l'érosion. Elle est néanmoins contrebalancée à pleine mer par la présence des brisants plongeants à proximité de la ligne de rivage générant une forte remobilisation de sédiments qui se déposent directement dans la zone de swash.
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
32

Bouharguane, Afaf. "Analyse, simulation numérique et optimisation de modèles non-locaux en morphodynamique littorale". Thesis, Montpellier 2, 2011. http://www.theses.fr/2011MON20032.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Ce travail est motivé par une demande croissante d'informations quantitatives sur l'évolution du littoral. Nous avons étudié deux approches pour l'analyse de la dynamique sédimentaire. Les deux techniques aboutissent à la résolution de modèles non-locaux pour le fond. L'étude mathématique a porté sur l'analyse de l'existence et l'unicité de perturbations autour des ondes progressives solutions du modèle de Fowler. Nous avons montré que les solutions constantes de l'équation de Fowler sont instables. Pour la simulation numérique de ce modèle, nous avons dans un premier temps considéré des schémas aux différences finies explicites pour lesquels nous avons obtenu des critères de stabilité numérique. Dans un second temps, nous avons utilisé une approche par splitting de sorte à pouvoir résoudre la convection, puis la diffusion et l'anti-diffusion fractionnaire de façon exacte. Ensuite, il est apparu que nous pouvions utiliser les principes de minimisation pour décrire l'évolution d'un lit érodable sous l'action de l'eau où le fond est considéré comme une structure déformable de faible rigidité s'adaptant en minimisant une certaine fonctionnelle d'énergie. Il est intéressant de constater que cette seconde approche peut être liée à la première car elle débouche aussi sur une équation de type Exner avec un terme non-local. En nous inspirant du modèle morphodynamique non-local de Fowler, nous concluons cette thèse par une application exotique au traitement de signal où nous proposons une nouvelle méthode de filtrage
This work is motivated by a growing demand for quantitative information on the evolution of the coastline.We have studied two approaches for the analysis of sand morphodynamics.Both techniques lead to the resolution of nonlocal models for the seabottom.The mathematical study focused on the analysis of the existence and uniqueness of perturbations around the travelling-waves solutions of the Fowler model. We have shown that constant solutions of Fowler's equation are unstable.For the numerical simulation of this model, we have first considered explicit finite difference schemes for which we got numerical stability criteria. We have next used an approach by splitting method in order to solve first the convection, then the diffusion/fractional anti-diffusion exactly. We have also used minimization principles to describe the evolution of an erodible bed sheared by a fluid flow where the seabed is considered as a deformable structure with low stiffness whichadapts itself by minimizing a certain energy functional. It is interesting to note that this secondapproach can be linked to the first one because it also leads to a new Exner equation with a nonlocal term for the flux. Inspired by Fowler's morphodynamical model, we conclude this dissertation with an unexpected application to signal processing
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
33

Besset, Manon. "Morphodynamique récente, évolution et vulnérabilité des littoraux deltaïques : une analyse globale". Thesis, Aix-Marseille, 2017. http://www.theses.fr/2017AIXM0326/document.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Les deltas fluviaux sont des écosystèmes riches et vulnérables. Les apports de sédiments fluviaux assurent leur développement face à la subsidence et l’érosion induite par les agents marins. Les deltas sont principalement exposés à des crues et des submersions marines. Pourtant, ils restent des lieux stratégiques de peuplement, de production économique et d’enjeux géopolitiques, les rendant d’autant plus vulnérables et exposés aux risques. Cette thèse a pour objectif de cerner le fonctionnement passé et actuel de ces systèmes à partir de l’analyse de soixante deltas et d’une approche holistique systémique, à l’aide de données spatiales, environnementales et sociétales. Après l’étude de l’évolution côtière récente montrant une tendance à la diminution de la progradation de nombreux deltas, une classification conceptuelle et qualitative de la morphologie des deltas axée sur les influences fluviomarines a été conduite. La mise à jour de cette classification et la proposition de nouvelles approches, en termes de morphologie, de dynamique et de vulnérabilité, ont nécessité une revue des acquis antérieurs, une quantification de l’influence du fleuve, de la houle et de la marée, et une approche quantitative qui a mis en évidence la complexité des interactions. Le travail débouche sur une nouvelle classification quantitative et objective. La thèse compare aussi les réponses deltaïques à des perturbations exceptionnelles, montrant les limites de la résilience deltaïque. Elle renseigne sur l'impact anthropique sur ces espaces fragiles fortement dépendants de l’apport sédimentaire. Cet équilibre est d’autant plus fragilisé aujourd’hui par les impacts du changement climatique
River deltas are rich and fragile ecosystems. Deltas depend on fluvial sediment supply to balance natural subsidence and erosion caused by waves and currents. Deltas are mainly affected by river flooding, marine submersion. However, deltas are strategic sites of human settlement, economic hotspots, and geopolitical issues. This attraction increases the pressure, rendering these deltas more and more exposed to risks and vulnerable.The main objective of this thesis is to analyze the past and present functional dynamics of delta shorelines based on 60 of the world’s deltas and a holistic and systemic approach with spatial, environmental, and societal data. After the study of recent coastal evolution showing a tendency to decreasing progradation of many deltas, a conceptual and qualitative classification of deltaic morphology based on fluviomarine influences was conducted. Updating of this classification and the proposal of new approaches, in terms of morphology, dynamics, and vulnerability, have necessitated revisiting these older schemes, and the adoption of a methodological and interpretative approach aimed at quantification of the weight of each of these three parameters showing the complexity of the interactions. The thesis proposes a new quantitative and objective classificatory framework, including the human dimension. Finally, the thesis highlights the responses of deltaic shorelines to exceptional perturbations, and highlights the limits of resilience. The thesis advises over the impact of humans on these fragile coastal environments, the equilibrium of which strongly depends on sediment supply. This fragility is further exacerbated by the impacts of climate change
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
34

Garnier, Roland. "Modélisation non linéaire d'instabilités morphodynamiques en zone de surf". Bordeaux 1, 2007. http://www.theses.fr/2007BOR13354.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Cette thèse présente une étude de stabilité non linéaire de la morphodynamique en zone de surf des plages sableuses. Le modèle numérique utilisé, MORF55, résout les équations moyennées de Navier-Stokes en eau peu profonde, couplées avec l'équation de conservation du sédiment. D'une part, ce modèle est appliqué aux cas de plages complexes non uniformes dans le but de tester ses différentes formulations. D'autre part, l'étude de la génération de structures rythmiques en zone de surf est réalisée sur des plages uniformes longitudinalement. Les barres transversales et obliques, les barres en croissant ainsi que les systèmes de barre/baïnes sont étudiés, l'hypothèse principale étant que ces structures émergent à partir d'instabilités internes du système morphodynamqiue par un processus d'auto organisation couplant la topographie et l'hydrodynamique. Les études antérieurs de modélisations numériques se limitent à décrire la formation des barres. En particulier, elles démontrent que les barres transversales et obliques apparaissent sur des plages dépourvu de barre longitudinale tandis que les barres en croissant ont tendance à se développer sur des plages à barres. La formation des systèmes barres/baïnes n'a été donnée que par des modèles conceptuels fondés sur l'imagerie satellites, ces systèmes proviendraient de la déformation de la barre intertidale. Cette thèse étudie l'évolution en régime non linéaire de chacun de ces sytèmes. En particulier, un état d'équilibre est atteint. Les résultats généraux sont en accord avec l'observation. La formation, l'évolution et la saturation de l'accroissement des barres sont interprétés physiquement.
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
35

Bretel, Patrice. "Processus éoliens et morphodynamique dunaire sur les côtes bas-normandes (France)". Caen, 2003. http://www.theses.fr/2003CAEN2012.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Une étude morphodynamique des avant-dunes des côtes bas-normandes est réalisée. Après une revue de la terminologie des dunes littorales, la synthèse bibliographique expose l'ensemble des paramètres à prendre en compte pour caractériser l'activité éolienne en milieu tempéré. Le domaine de validité des prédictions des transports à partir de formules et les protocoles à mettre en œuvre à court terme sont précisés. Les limites de l'approche analytique sont exposées à travers une intégration à moyen terme (39 mois) des calculs de transport comparés à l'évolution volumétrique de la dune. Des mesures d'écoulement du vent, de transport et d'évolution morphologique sur des durées horaires permettent de mettre en évidence les paramètres contrôlant les transferts éoliens plage-dune. A moyen terme, une analyse originale des suivis topométriques sur une période de 5 ans est proposée. Un modèle conceptuel d'évolution est développé retenant les rôles de la pente et de la hauteur en pied en dune reliés à la dynamique du trait de côte.
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
36

De, Melo Apoluceno Daniela. "Morphodynamique des plages à barres en domaine méso à macrotidal : exemple de la plage du Truc Vert, Gironde, France". Bordeaux 1, 2003. http://www.theses.fr/2003BOR12736.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Pendant les 3 ans d'étude (1998-2001), la plage du Truc Vert a présenté plusieurs types morphologiques qui ont été assemblés en 3 groupes (I, II, III). Les types Ia et Ib (groupe I) sont formés par 3 à 4 systèmes barre-bai͏̈ne ayant une longueur d'onde moyenne de 474m. Le groupe II est composé des systèmes irréguliers des types IIa, IIb, IIc et IId. Ces derniers montrent des barres intertidales coupées par des chenaux des bai͏̈nes. La position des barres qui peuvent être submergées, et la longueur de ces sytèmes sont très variables. Finalement, le groupe III correspond à une morphologie de plage plane caractérisée par un profil court et concave vers le haut avec de rares barres presque submergées. L'analyse des données hydrodynamiques a montré que l'évolution temporelle des différents types morphologiques dépend de l'énergie des vages (hauteur et période), de leur direction et de leur durée, ainsi que du contexte morphologique. A partir de ceci, il a été possible de déterminer 4 modèles morphodynamiques conceptuels concernat la mise en place, l'évolution longitudinale et la déstructuration des systèmes barre-bai͏̈ne, ainsi que la formation d'une plage plane. Ces modèles composent un cycle évolutif qui débute par l'action de fortes vages d'O-NO et NO (de plus de 4,5 m de hauteur signifiactive et de plus de 8 s de période signifactive) et la mise en place d'une plage plane, caractérisant un transfert de sédiments vers la plage sous-marine. 7 à 10 jours plus tard, des barres sous-marines internes en croissant apparaissent (types IIb ou IIc). Ensuite, ces barres tendent à s'accrocher à la côte et, dans un délai de 13 à 18 jours, les systèmes barre-bai͏̈ne apparaissent (types Ia ou Ib). Après leur mise en place, en association avec des vagues d'O-NO et NO (de moins de 2 m de hauteur et 8 s de période), ces systèmes migrent longitudinalement vers le sud (0,8 et 3,8 m/jour) au cours d'un été. Une migration vers le nord, associée à des vagues d'O-SO, a également été observée. Ce cycle évolutif peut être interrompu par des vagues de plus de 3 m de hauteur et 8 s de période provenant de l'O-NO et du NO, mais également par des vagues moins dynamiques mais plus fréquentes (entre 2 et 3 m de hauteur et 8 s de période mais d'une durée supérieure à 4 jours). Nous avons observé que le développement complet d'un cycle évolutif sur la côte girondine pouvait prendre de 13 jours à plus de 4 mois. Il apparaît donc que ces processus peuvent se développer au cours de courtes périodes, à la suite de fortes tempêtes, ou au cours de longes périodes, en conséquence de variations saisonnières.
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
37

Bruneau, Nicolas. "Modélisation morphodynamique des plages sableuses". Thesis, Bordeaux 1, 2009. http://www.theses.fr/2009BOR13765/document.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Le long des littoraux sableux tels que la côte Aquitaine, les vagues et principalement les courants moyens induits par celles-ci jouent un rôle majeur dans l’évolution morphologique des plages. Que ce soit d’un point de vue socio-économique (aménagement des plages, protection de l’environnement) ou sécuritaire (noyade), comprendre la dynamique de tels environnements est devenu un réel enjeu scienti?que ces dernières années. Le développement d’une plateforme de modélisation morphodynamique opérationnelle a été menée au cours de cette thèse. Ce modèle est basé sur le couplage du modèle spectral de houle SWAN (Delft University of Technology) avec le modèle MARS 2DH (Ifremer), initialement conçu pour calculer les courants induits par la marée et les vents. Après avoir ajouté les phénomènes liés à la houle, un modèle sédimentaire a été développé pour estimer les évolutions morphodynamiques. La campagne de mesures Biscarrosse-PréECORS menée en juin 2007 sur la plage de Biscarrosse a permis de valider le modèle pour une large gamme d’état de mer. Le modèle a montré son e?cacité et sa robustesse pour décrire les courants et des circulations induites par les vagues au dessus de fortes hétérogénéités bathymétriques. Nous avons mis en évidence la forte modulation tidale des courants sagittaux qui sont intenses même pour de faibles conditions de vagues. La plateforme de modélisation morphodynamique a permis d’analyser la formation et le développement de morphologies tridimensionnelles rythmiques pour des systèmes simple et double barre. Pour les environnements à double barre comme la côte Aquitaine, l’intense couplage morphologique entre la barre externe et la barre interne a été étudié en réponse aux conditions de forçages. Nous avons mis en évidence l’in?uence de la marée sur la croissance des barres et révélé la corrélation existant entre croissance des barres et dissipation d’énergie des vagues sur les barres. Cette thèse a abouti au développement d’un modèle complet permettant d’appréhender la dynamique des environnements littoraux sableux
Along many sandy environments as the Aquitanian Coast, waves and wave-induced currents play a key role on the beach morphodynamics. Within a socio-economic (human interventions, natural environment protection) and touristic (human safety) framework, understand the complex dynamics of these systems is a real scienti?c challenge these last decades. The development of an operational morphodynamical modeling platform was performed during this PhD thesis. The modeling strategy consists in coupling the spectral wave model SWAN (Delft Univer- sity of Technology) with the non-linear shallow water model MARS 2DH (Ifremer). The MARS model was initially designed to compute tide- and wind-induced currents. Thus, the wave processes and a sed- imentary unit were implemented inside MARS to compute morphological evolutions of wave-dominated sandy beached. The Biscarrosse-PréECORS ?eld experiment carried out in June 2007 at Biscarrosse Beach was used to validate our modeling platform for a large range of o?shore wave conditions. Results have proved the e?ciency and the robustness of our model to calculate wave-induced currents and circulations over alongshore non-uniformities. The strong tidal modulation of currents and the intense rip currents for low-energy conditions were highlighted. The morphodynamical modeling platform was also used to analyze the generation and the development of rhythmic three-dimensional morphologies for one- and double-barred systems. For double-barred en- vironments, the intense morphological coupling between the inner and outer bar was studied in the response of wave and tide forcing. We have highlighted the in?uence of the tide on the bar growth and showed the correlation between the growth and the wave dissipation over the bar. This thesis has succeeded in the development of a complete model for understanding the dynamics of sandy coastal environments
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
38

Dehouck, Aurélie. "Morphodynamique des plages sableuses de la mer d'Iroise (Finistère)". Phd thesis, Université de Bretagne occidentale - Brest, 2006. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00109373.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Ces travaux constituent la première étude fondamentale traitant de l'influence des forçages hydrodynamiques sur l'évolution morpho-sédimentaire des plages sableuses du littoral de la mer d'Iroise. Ils s'insèrent dans la démarche de l'Observatoire du Domaine Côtier (Observatoire des Sciences de l'Univers) qui supporte l'observation de la variabilité biologique, chimique et physique de ce littoral à long terme. Dans cette perspective, quatre sites ont été choisis pour illustrer la pluralité des morphologies et des conditions hydrodynamiques dans ce contexte macrotidal soumis à l'agitation des houles océaniques. La diversité des échelles spatiales et temporelles impliquées dans le fonctionnement hydro-sédimentaire des plages a nécessité la mise en œuvre de méthodes d'observation in situ adaptées : un suivi topométrique des plages à l'échelle pluri-annuelle et des campagnes ponctuelles de mesures hydrodynamiques et morphologiques à haute fréquence.

Par l'analyse statistique et volumétrique des séries de profils topographiques, la variabilité morpho-sédimentaire en zone intertidale et la dynamique des corps et figures sableuses est décrite à l'échelle événementielle, saisonnière et pluri-annuelle. Les résultats mettent en évidence une tendance actuelle au recul/progradation du profil sur les plages dominées par une dynamique transversale et à l'inverse, une relative stabilité sur les plages dominées par une dynamique longitudinale. Toutefois, l'observation d'une fermeture du profil autour de - 3 m C.M. associée à des bilans sédimentaires non nuls (neuf mois de suivi sur un site test) soulèvent la question de l'influence du transport longitudinal dans la disponibilité sédimentaire de certaines plages à l'échelle pluri-annuelle.

A une échelle de temps plus courte (du cycle de marée à la semaine), les campagnes de mesures intensives ont permis de caractériser l'agitation en zone intertidale lors de conditions d'énergie variables et d'analyser l'influence de la marée sur la variabilité spatio-temporelle des processus hydrodynamiques. En effet, la transformation des vagues dans les petits fonds est à la fois impliquée dans la spatialisation des courants induits par les vagues (et donc dans l'orientation du transport sédimentaire) et dans la formation des corps sédimentaires (barres de swash, systèmes de croissants de plage) par la génération d'ondes secondaires.
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
39

Brunel, Cédric. "Évolution séculaire de l'avant côte de la méditerranée Française, impact de l'élévation du niveau de la mer et des tempêtes". Phd thesis, Université de Provence - Aix-Marseille I, 2010. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00511971.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
L'objectif de ce travail de recherche est de (1) définir l'évolution du rivage et de la bathymétrie sur le long terme (siècle) sur différents types de plages de Méditerranée française (plages de poche de Provence, plages ouvertes du Golfe du Lion), (2) définir l'impact de l'élévation du niveau marin moyen, (3) déterminer l'impact des tempêtes. Ce travail se base sur un suivi topographique et bathymétrique important et sur une analyse par emboîtement d'échelles spatiales et temporelles qui s'inscrit dans une démarche de géomorphologie littorale quantitative. L'approche croisée de terrain et de modélisation (simulation des transports sédimentaires selon différents types de conditions d'agitation) permet d'adopter également une approche prospective nécessaire à la gestion de ce type de milieu. Les résultats indiquent que les plages de poche de Provence conservent un volume constant alors qu'elles ont perdu en moyenne ½ de leur surface en un siècle essentiellement du fait de la montée de la mer. Si la montée de la mer se poursuit, les plages de poche semblent menacées de disparition d'ici 2100. En Camargue, l'élévation du niveau marin joue un rôle minime dans les mouvements sédimentaires observés, car ils sont liés principalement liés à la houle. Enfin, l'analyse des tempêtes dans le Languedoc-Roussillon montre qu'elles peuvent être érosives ou constructives car leur impact morphologique dépend principalement du budget sédimentaire de l'avant côte plutôt que des caractéristiques hydrodynamiques des houles. A partir de ces constats, il s'agit de s'interroger sur la pertinence de concepts d'évolution de l'avant côte utilisés dans les études des dynamiques sédimentaires littorales.
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
40

Desguée, Romain. "Etude des processus hydro-sédimentaires et évolutions morphodynamiques autour du Mont-Saint-Michel". Caen, 2008. http://www.theses.fr/2008CAEN2073.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Soumise à un comblement progressif accentué par de nombreux aménagements humains, la baie du Mont-Saint-Michel est aujourd’hui largement colmatée. Cette évolution met en péril l’insularité de son monument. Les herbus, végétation du schorre présente sur les marges des grèves, ne cessent de se rapprocher du Mont-Saint-Michel le privant chaque jour un peu plus des influences marines. C’est pour endiguer ce phénomène que le projet de rétablissement du caractère maritime du Mont-Saint-Michel a été lancé, cadre également de ce présent travail. Un nouvel état des lieux de la colonisation végétale de l’estran, ainsi que de l’altimétrie des fonds devant servir au calage des travaux a d’abord été effectué. Une étude précise de l’évolution des schorres au cours des dernières décennies permet de mettre en avant des résultats novateurs sur la dynamique des herbus. Ils montrent que l’évolution de la surface des schorres n’est pas linéaire dans le temps. Cette cinématique du front des herbus soulève la question des facteurs qui en sont à l’origine. Une étude sur un pas de temps pluriannuel est menée afin de mesurer les évolutions topographiques d’une partie de la petite baie ainsi que le climat d’agitation régnant sur la zone. Elle a pour but de faire le lien entre les évolutions sédimentaires observées sur le long terme et les processus à l’origine de l’accrétion des fonds au cours des marées successives. Cette dernière approche fait l’objet d’une vingtaine de campagnes de mesures sur le terrain. Les résultats mettent en avant le rôle majeur de l’agitation et des vents locaux sur les transports sédimentaires présents sur la haute slikke aux abords du Mont-Saint-Michel
Subject to constant accretion exacerbated by numerous human installations, the bay of Mont-Saint-Michel, well known for its exceptional tides and famous monastery, is presently largely clogged with sediment. This evolution endangers the insularity of its monument. Salt marshes are inexorably encroaching on Mont-Saint-Michel itself, depriving it a little more each day of direct marine influence. A project aimed at reinstating of the maritime character of Mont-Saint-Michel was thus launched in order to stop the infilling processes, and the present study is committed to this project. A new inventory of marsh colonization and monitoring of the topography of the tidal flats were carried out. A high-resolution study of salt marsh evolution over the last few decades yielded new results on the dynamics of the marsh platform. The study shows that the evolution of the salt marsh surface is not linear in time. Thus, a multi-annual study of the topographic evolution of the area and on waves was conducted. This approach should provide a link between the sedimentary evolution observed over the long term and the processes responsible for accretion during the successive tides. The approach was implemented through a total of twenty field measurement campaigns. The results show the predominant role of waves and local winds on sediment transport on the upper part of the mudflats around Mont-Saint-Michel
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
41

Pierre, Ferrer. "Morphodynamique à multi-échelles du trait de côte (prisme sableux) du golfe du Lion depuis le dernier optimum climatique". Perpignan, 2010. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00532788v2.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
La problématique du trait de côte revient constamment dans les problèmes environnementaux littoraux. Depuis 6000 ans, le trait de côte s’est déplacé. Le golfe du Lion (mer Méditerranée) constitue un laboratoire naturel exceptionnel pour l’étude de la migration du trait de côte en milieu microtidal, de par les présences de lagunes en arrière du cordon et de barres subtidales sur l’avant-côte. Les lagunes sont des milieux où l’enregistrement sédimentaire est bien préservé, permettant de reconstruire l’évolution de la lagune et la construction de la barrière littorale. Le premier objectif de ce travail est de caractériser l’évolution de la lagune de Thau et du lido de Sète à travers l’étude du remplissage sédimentaire. Utilisant les techniques de sismique réflexion et de carottages sédimentaires, trois unités principales ont été décrites. Leur analyse et les datations obtenues ont permis de reconstruire les principales étapes de l’édification de la lagune. Les littoraux présentant deux barres sédimentaires ont été largement observés en milieux méso- et macrotidaux. Leur étude en milieu microtidal étant moins fréquente, le système à deux barres festonnées de Leucate-Plage a donc été observé depuis 2000. Le second objectif de ce travail est de proposer un modèle conceptuel d’évolution basé sur la morphodynamique de ce système, à partir de suivis géophysiques et hydrodynamiques. Ce modèle, basé sur différentes séquences évolutives observées, a nécessité la création de nouveaux états de plage incluables dans les classifications usuelles. Il met en évidence l’importance de la hauteur significative et de l’incidence de la houle dans les changements morphologiques des systèmes
Problems in coastal environments are often linked to the position of the shoreline, which has moved for 6000 years. Gulf of Lion (Mediterranean Sea) is an exceptional natural laboratory for morphodynamical studies of the shoreline in microtidal environment, using the existence of coastal lagoons behind the barrier island and subtidal sandbars on the shoreface. Lagoons are environments where the sedimentary infill is well preserved. The sedimentary record can be used for the paleo-reconstruction of the lagoon and of the sandy barrier. The first goal of this work is to characterize the evolution of Thau lagoon and Sète sandy barrier from the sedimentary infill. Using data of seismic reflexion and sedimentary cores, three mains units have been described. The main steps of the lagoon edification have been reconstructed using the analyses and the datation of the sedimentary samples. Coast showing systems with two sandbars have been observed in meso- and macrotidal environments. Their study in microtidal environment is less abundant, that’s why the system of Leucate Beach has been studied since 2000. The second goal of this work is to propose a conceptual modeling based on the morphodynamics of the system, from geophysical and hydrodynamical data. This model is based on morphodynamic observed sequences, it is necessary to create two beach states which can be included in the usual classification. It shows the role of the significant wave height and the incidence of the waves in the morphodynamics of the system
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
42

Bertin, Xavier. "Morphodynamique séculaire, modélisation et architecture interne d'un système baie-embouchure tidale : le Pertuis de Maumusson et la Baie de Marennes-Oléron". La Rochelle, 2005. http://www.theses.fr/2005LAROS140.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Cette thèse présente l'étude à différentes échelles de temps et d'espace d'un système côtier comprenant la baie de Marennes-Oléron et son embouchure Sud, le Pertuis de Maumusson. L'analyse de données bathymétriques historiques permet de décrire et quantifier les évolutions morphologiques de la zone depuis les deux derniers siècles et met notamment en évidence son comblement sédimentaire. L'étude de l'architecture des dépôts sédimentaires par sismique T. H. R. Apporte des éléments sur l'évolution millénaire de ce système. L'analyse combinée avec les données bathymétrique permet de proposer un contrôle variable dans le temps de la topographie du substratum rocheux sur la position de l'embouchure de Maumusson. Le comblement de cette embouchure tidale est mis en relation avec le comblement de la baie de Marennes-Oléron, selon des mécanismes classiques de morphodynamique à long-terme. Cette hypothèse est validée par le développement de simulations numériques de la marée pour différents contextes bathymétriques historiques. Le transport sédimentaire amont à l'embouchure de Maumusson est déterminé par combinaison de mesures in situ (traçage fluorescent) et de simulations numériques. Les évolutions kilométriques des littoraux adjacents à l'embouchure sont corrélées avec la position du chenal de l'embouchure et de ses deltas de jusant. Cette étude pluri-échelle aboutit à un modèle conceptuel général de fonctionnement du système, basé sur des mécanismes de morphodynamique séculaire
This thesis presents the study at different space and time scales of a coastal system including the Marennes-Oléron Bay and its southern inlet, the Pertuis de Maumusson. The historical data anlysis allows to demonstrate and to quantify the secular morphological changes of this area. In particular, its filling in sediment is pointed out. The study of sediment deposits architecture by using V. H. R. Seismic bring elements concerning the evolutions of this coastal system at millenia time-scale. The combination of seismic and historical data allows to propose a time-varying bedrock control of Maumusson Inlet main Channel. The filling in sediment of this tidal inlet is linked to the filling of the Marennnes-Oéron Bay, according to classical long-term morphodynamic mechanisms. This hypothesis is validated by the development of tide numerical simulations for different historical bathymetric settings. The longshore sediment transport at the updrift coast of Maumusson Inlet is estimated by using the combination of fluorescent tracers and numerical simulations. The kilometer-scale evolution of Maumusson Inlet adjacent shorelines is proposed to be related to the location of the inlet main channel and deltas. Finally, this multi-scale study leads to a general conceptuel model for the system functioning, based on secular morphodynamical mecanisms
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
43

Sipka, Vincent. "Les plages macrotidales du nord pas de calais contexte environnemental et caracterisation morphodynamique". Littoral, 1998. http://www.theses.fr/1998DUNK0022.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Les cotes du nord pas-de-calais se caracterisent par des plages macrotidales larges avec une morphologie barres-baches. Il s'agit de plages dominees par des formations dunaires holocenes et par une avant-cote riche en bancs sableux. Les conditions hydrodynamiques sont regies par de forts courants de maree et par un regime de houle domine par des vagues courtes de basse energie a fetch limite entrecoupe de tempetes. Pour caracteriser la morphodynamique de ces plages, des mesures de houles et de courants, de la topographie, de la granulometrie et l'analyse des figures sedimentaires ont ete effectuees sur plusieurs sites. Le suivi topographique des plages montre des comportements differents, certains sites ont une morphologie stable et d'autres une variabilite marquee du profil dans le temps et l'espace, sans qu'il y ait de changements volumetriques importants. Le schema morphodynamique que nous tirons du croisement de l'ensemble de ces donnees montre un bas de plage domine par l'action des courants de maree a composante longitudinale, et une mi-plage et un haut-de-plage ou dominent l'action des vagues, et ou les courants transversaux lies a la maree et aux houles sont plus importants. Ces observations montrent que le comportement des vagues au deferlement est affecte par les variations de profondeur locale dues a l'excursion verticale de la maree. La morphologie barres-baches joue un role important de canalisation des ecoulements d'eau de maree et de deferlement des vagues. Les differences de comportement du profil sont vraisemblablement imputables a des conditions environnementales differentes entre les sites (erosion, accretion, marnage, exposition aux tempetes et aux forts courants de maree, etc. ). La caracterisation morphodynamique de ces plages constitue un premier pas vers la comprehension de la dynamique des echanges sedimentaires transversaux dans le profil cotier et longitudinaux dans les cellules sedimentaires que nous avons definies sur ce littoral
The coast of northern france exhibits wide macrotidal ridge and runnel beaches associated with coastal dunes onshore and numerous sand banks offshore. Hydrodynamic conditions are associated with strong tidal currents and periodic storms in an essentially fetch-limited environment modally dominated by low energy wind waves. Wave and current measurements were carried out in the course of numerous surveys of the morphology, sediments and bedforms of several beaches in order to define the morphodynamics of these ridge and runnel beaches. Profile surveys highlight marked inter-site and intrasite morphological variability, some beach sectors being quite stable while others show marked mobility with little change, however, in profile volume. The beaches may be divided into three zones: a lower beach dominated by longshore tidal current action, and mid- and upper beach zones that reflect wave dominance, even under low wave conditions, and significant cross-shore current activity related to both tides and waves. Field observations show that wave behaviour near breaking conditions is strongly affected by local depth during the vertical tidal excursion. The ridge and runnel morphology also plays an important role in channelling flows of swash bores and tide water. Short-term macro-scale variability probably reflects the influence of variable background conditions (coastal erosion, accretion, tidal range, exposure to storms and tidal currents. . . ). The morphodynamic characterization of these beaches is a preliminary step in understanding cross-shore coastal sediment exchanges as well as longshore sediment cell dynamics
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
44

Rihouey, Didier. "Analyse statistique de l’évolution morphodynamique des plages sableuses : Application aux sites d’étude du Programme National d’Environnement Côtier et aux plages d’Anglet". Pau, 2004. http://www.theses.fr/2004PAUU3035.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
L’amélioration des connaissances et le développement d’outils prévisionnels de l’évolution des littoraux sableux sont devenus des problématiques majeures et stratégiques en terme de gestion des zones littorales et du recul du trait de côte. Cette thèse présente (1) le développement d’une procédure systématique d’analyse géostatistique de mesures topographiques ou bathymétriques, et (2) le développement d’un modèle morphodynamique empirique d’évolution de plage. Les données topo-bathymétriques disponibles sur les plages d’Anglet et sur les différentes plages ateliers du PNEC-ART7 « Hydrodynamique sédimentaire des côtes sableuses » (Sète, le Truc Vert et Omaha Beach) ont été analysées par une méthode statistique couramment utilisée pour étudier les évolutions topo-bathymétriques : l’Analyse Factorielle (AFC). Les qualités et les limitations de la méthode ont alors été discutées et la comparaison des résultats a mis en évidence l’importance de l’échantillonnage des données par rapports aux échelles spatio-temporelles appréhendées. Une étude statistique des interactions entre les forçages climatiques et l’évolution d’un profil de la plage du Truc Vert a été réalisée par le biais d’une approche linéaire simple et par l’Analyse Canonique des Corrélations (ACC). Une extension à trois dimensions du modèle 2-D basé sur l’ACC a ensuite été proposée. Ce modèle morphodynamique empirique 3-D a été appliqué aux données d’Omaha Beach. Les possibilités et les limitations de l’approche proposées ont été discutées
Due to the great societal importance of coastal areas, the understanding and prediction of shore behaviour have gained widespread importance in terms of coastal management and shoreline retreat. This PhD thesis presents (1) the development of a systematic statistical method to study topographic and bathymetric data, and (2) the development of an empirical morphodynamic model to simulate sandy beaches evolution. The topo-bathymetric data-sets from Anglet and the sites of the French national program on the coastal environment (Sète, le Truc Vert et Omaha Beach) are analysed with an established technique for investigating temporal beach level fluctuation : Empirical Orthogonal Function (EOF). The limitation and the possibility of EOF techniques are discussed. The results underscore the importance of data sampling regarding to the considered spatial and temporal scales. Then, a statistical study is carried out to determine covariability between waves forcing and profile response at Truc Vert Beach by using a linear approach and Canonical Correlation Analysis (CCA). Furthermore, an extension to three dimensions of the CCA model is proposed. This model is validated against the Omaha Beach data-sets. The possibilities and the limitations of this approach are discussed
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
45

Maspataud, Aurélie. "Impacts des tempêtes sur la morphodynamique du profil côtier en milieu macrotidal". Phd thesis, Université du Littoral Côte d'Opale, 2011. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00658671.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Le littoral Est dunkerquois, comme la plupart des côtes méridionales de la Mer du Nord, est constitué de larges plages sableuses à barres intertidales et de dunes côtières qui protègent des zones basses densément peuplées particulièrement vulnérables dans le contexte actuel de montée du niveau marin associée au changement climatique. Les objectifs de ce travail et la démarche méthodologique adoptée reposent sur une approche à plusieurs échelles spatiales et temporelles afin dévaluer l'impact des tempêtes sur l'évolution d'une côte basse macrotidale à fetch limité. A l'échelle évènementielle, les mesures ont souligné une réponse morphologique très différente de la côte face aux conditions énergétiques et tempétueuses, sur deux secteurs d'étude situés à 4 km de distance. Cette réponse très contrastée se traduit par des conditions hydrodynamiques différentes sur les deux sites, avec un secteur Ouest plus sensible à l'érosion que le secteur Est, plutôt stable voire en accrétion. Sur une échelle saisonnière à pluriannuelle, l'évolution de la côte et notamment sa capacité à se reconstruire durant les phases post-érosives a été mise en évidence, soulignant notamment l'efficacité des transports éoliens dans l'alimentation et la cicatrisation des dunes. A moyen terme, de 1957 à 2010, l'évolution du trait de côte a montré une grande variabilité à la fois spatiale et temporelle, qui semble être expliquée par une variabilité spatiale de l'énergie de la houle à la côte, en partie liée à la bathymétrie de l'avant-côte, mais aussi par les variations des forçages météo-marins et des interventions anthropiques locales. Certaines conditions météorologiques plus morphogènes ont été mises en évidence, telles que des vents persistants de secteur N-NW soufflant à plus de 8 m/s pendant plus de 48 heures, par exemple. Les mesures réalisées dans cette étude ont également permis la mise en place et la validation de deux codes morphodynamiques de modélisation à court terme de la réponse de la côte aux évènements de tempête, SBEACH et X-BEACH, qui ont tous deux donné des résultats cohérents sur le littoral étudié. Si le premier restitue mieux l'évolution morphodynamique et le second les conditions hydrodynamiques mesurées in-situ, ils restent tous les deux pertinents voire complémentaires.
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
46

Mahabot, Marie-Myriam. "Suivi morphodynamique des plages récifales de La Réunion en contexte d'observatoire". Thesis, La Réunion, 2016. http://www.theses.fr/2016LARE0028/document.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Ces travaux visent à inscrire le monitoring des plages récifales de l'île de La Réunion dans la « Stratégie Nationale de Gestion Intégrée des Zones Côtières » (2012). Elle oriente les recherches vers une démarche labellisée sur le long terme qui se concrétise par la mise en place de protocoles de mesures normalisés déployés sur des sites ateliers. Le site de l'Ermitage devient, en 2012, le premier site atelier en zone tropicale et de type bioclastique labellisé à l'échelle nationale (AllENVI, puis INSU en 2014). La dynamique des plages d'arrière-récif demeure à ce jour peu étudiée à travers le monde. Les plages bioclastiques de La Réunion sont le produit de récifs coralliens décrits comme dégradés par les biologistes depuis les années 80. Elles sont confrontées à une très forte anthropisation. Des formes marquées d'érosion se lisent dans ces paysages littoraux. La révision des protocoles de suivi de la topographie des plages tout en exploitant les suivis historiques, vise à illustrer la pluralité des dynamiques en contexte d'arrière-récif. La diversité des processus et des échelles spatio-temporelles impliqués dans le fonctionnement hydro-sédimentaire des plages récifales nécessite la mise en œuvre de méthodes d'observation in situ adaptées, comparables et reproductibles. Dans cette étude nous exploitons surtout les suivis topographiques des plages à l'échelle évènementielle, saisonnière et pluriannuelle. Par l'analyse morphologique et volumétrique des séries de profils topographiques, la variabilité morphosédimentaire en zone intertidale et supratidale est décrite. La significativité de la mesure de la mobilité du trait de côte est également questionnée
Long-term assessment of beach morphodynamic is a great challenge to understand future trajectories of these landforms. In France, in 2012, a national strategy for an integrated management of shoreline has been adopted. This one lead to creation of research labels (SOERE and SNO) which aim to sustain scientific researches dedicated to sandy beach morphodynamic in response to various hydrodynamics forcing. Shoreline monitoring on selected pilot sites is conducted within network where normalized protocols and high quality data are guaranteed at long-term scale. The French coastline also extend in tropical zone through its ultramarine territories. Tropical shoreline are among the most sensitive environment however they remain poorly studied. Since, 2012, Reunion island, a French department in Indian Ocean, integrated the SOERE network. Coral reef and coral beaches which preferentially developed on the western coast are frequently threatened by major swell event associated with tropical cyclones or long period swell. Since now, the beach trend evolution and morphogenic processes have not been quantified. However past monitoring exists which has consisted in topographic measurement along beach profile based on empirical protocols which produced biaised data. Since its integration within SOERE network, DGPS survey are now conducted along the different coral beach compartments of Reunion Island at seasonal and post-storm scale. This study aims to capitalize historical and DGPS beach topographic data in order to quantify long term and post-storm beach response and recovery from Cap Champagne to Trou d'Eau
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
47

Michel, Charlotte. "Morphodynamique et transferts sédimentaires au sein d'une baie mégatidale en comblement (Baie de Somme, Manche Est). Stratégie multi-échelles spatio-temporelles". Rouen, 2016. http://www.theses.fr/2016ROUES045.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
La Baie de Somme est un environnement estuarien en comblement, contrôlé par des forçages hydrodynamiques marins intenses (marée de type mégatidal et houle) et un faible régime fluviatile. La dynamique morpho-sédimentaire de cette baie, ainsi que les flux sédimentaires responsables, ont été étudiés à deux échelles spatiales et temporelles. I) A l'échelle de champs de dunes hydrauliques intertidales, étudiés durant des cycles de marées semi-diurnes et semi-lunaires de mortes-eaux (ME) et de vives-eaux (VE). Dans ce contexte, il s'avère que la forte variabilité des forçages (vents, marée, houle) contrôle les flux sédimentaires et les évolutions morphodynamiques des dunes (λ : 5-23 m ; H : 20-60 cm). Ces flux augmentent globalement avec le coefficient de marée et les conditions d'agitation, induisant un transport sédimentaire net vers l'est ou vers l'ouest, selon la prédominance des courants (flot/jusant), qui dépend des caractéristiques de vent et de houle. Les dunes adoptent une morphologie à basse-mer qui est dépendante des conditions hydrodynamiques du milieu et du transport sédimentaire : asymétrie vers l'est sous un seuil de profondeur d'eau de 2,64-2,73 m ; asymétrie vers l'ouest au-dessus de ce seuil, lors des marées calmes à agitées (Hs max < 1,5 m) ; sub-symétrie et aplatissement des dunes lors de VE très agitées (Hs max ≥ 1,83 m) ; asymétrie vers l'est lors d'une VE de tempête. La migration des crêtes de dunes est plus intense en VE qu'en ME et ne présente pas toujours de similitude avec les directions de transport sédimentaire net, ceci étant dû aux variations importantes de morphologie et de polarité. Durant un cycle de marée semi-lunaire assez agité, le transport sédimentaire net ainsi que la migration nette des dunes s'effectuent vers les zones internes de la baie (vers l'est). II) A l'échelle de la baie, étudiée aux pas de temps saisonniers, annuels et pluriannuels, la dynamique de comblement est importante. La couverture sédimentaire superficielle de la baie, observée en 2013, montre un gradient d'affinement des sédiments "large-littoral" et "axe central-rives", avec des bordures internes caractérisées par une hausse des taux de vases et de carbonates entre 1980 et 2013. A l'échelle historique récente (1947-2011), les orthophotographies montrent une forte avancée des cordons littoraux (dunes sableuses au nord et galets au sud) et du schorre (jusqu'à 23,7 m/an). L'estran sableux, quant à lui, se caractérise par de fortes variations de la répartition des systèmes de barres/bâches et des champs dunes, ainsi que par d'importantes divagations des chenaux tidaux. Entre 2011 et 2013, les bilans sédimentaires mettent en avant l'érosion des secteurs externes sud proches du front de delta de jusant (d'altitude faible), aisi que l'accrétion des secteurs situés en avant de la pointe du Hourdel (d'altitude moyenne). Les parties internes de la baie (d'altitude forte) sont par contre plutôt stables, car en fin de comblement ou déjà comblées. Les parties externes nord, très dynamiques, ont tout de même un bilan sédimentaire faible laissant à penser que ce secteur est en équilibre dynamique, peut-être sous l'effet de transferts sableux avec le trait de côte. Ces 2 approches spatiales et temporelles confirment donc la tendance de la Baie de Somme à se combler sous l'effet de l'entrée des sables marins dans les zones internes, que ce soit sur des pas de temps courts et à l'échelle fine d'un champ de dunes ou à l'échelle globale de la baie et sur des pas de temps plus longs, et permettent de proposer des stratégies de suivi adaptées
The Baie de Somme is an infilling estuarine environment, controlled by intensive marine hydrodynamics forcing (megatidal tide and waves) and a small river flow. Morpho-sedimentary dynamics of this bay and sedimentary fluxes were studied at two spatial and temporal scales. I) At the scale of intertidal hydraulic dunes, studied during semi-diurnal and semi-lunar tidal cycles with neap tides (NT) and spring tides (ST). In this context, a strong forcing variability (winds, tide, waves) control sedimentary fluxes and morphodynamics evolutions of dunes (λ : 5-23 m ; H : 20-60 cm). These fluxes generally increase with tide and waves, inducing a net sediment transport to the east or west, according to the predominance of current (flood/ebb), which depends on the characteristics of wind and waves. Low tide morphology of dunes depends on hydrodynamic conditions and sediment transport : asymmetry eastwards under a threshold water depth of 2,64 to 2,73 m. ; asymmetry westwards above this threshold, during quiet or agitated tide (Hs max < 1,5 m) ; sub-symmetry and flattening dunes during very agitated ST ( Hs max ≥ 1,83 m) ; asymmetry eastwards during a storming ST. Migration of dunes crests is more intense during ST than during NT and is not always in accordance with net sediment transport directions. It is due to significant variations in dunes morphology and polarity. During a semi-lunar tide cycle with waves, net sediment transport and dunes migrations are in direction of internal area of the bay (eastward). II) At the scale of the bay, studied to seasonal, annual and multiannual time steps, infilling dynamics is significant. Superficial sedimentary cover of the bay, observed in 2013, show a filtering gradient of sediment « offshore-coast » and « central axis-shoreline », with internal borders characterized by an increase in muds and carbonates rates between 1980 and 2013. At recent historical scale (1947-2011), orthophotos show a strong progress of coastal barriers (sand dunes at north and pebbles at south) and salt meadow (up to 23,7 m/year). Tidal flat is characterized by large variations in the distribution of sandy bars and dune fields, as well as by strong divagations of tidal channels. Between 2011 and 2013, sedimentary budgets show erosion of south external zones, close to the front delta ebb (low altitude), and deposition in areas located in front of the pointe du Hourdel (mean altitude). At contrary, internal zones of the bay (high altitude) are quite stable, because at the end of infilling or already filled. Very dynamic north external parts still have a low sediment budget to suggest that this sector is in dynamic equilibrium, perhaps as a result of sandy transfers with the coastline. These two spatial and temporal approaches confirm the trend of infilling of the Baie de Somme, under the effect of marine sand transport in the internal areas, during short time steps at the fine scale of dune fields, as during long time steps at the global scale of the bay, and allow to propose appropriate monitoring strategies
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
48

Morellato, David. "Dynamique des plages sableuses soumises à l’action des vagues, de la marée et de rechargements artificiels". Brest, 2008. http://www.theses.fr/2008BRES2040.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
La thèse s’attache à l’étude des processus hydrodynamiques et hydro-sédimentaires « cross-shore » affectant la morphodynamique dès plages sableuses dissipatives soumises à l’action des vagues, de la marée et des rechargements artificiels. La méthode choisie, s’appuyant sur la modélisation numérique déterministe, couple le modèle hydrodynamique FUNWAVE, basé sur les équations complètement non linéaires de Wei et al. , avec deux modèles de transport sédimentaire et un module d’évolution morphologique. Le premier modèle de transport, 1 DH, consiste à associer la vitesse près du fond corrigée par Lynett et la formule de transport sédimentaire de Bailard. Le second modèle, pseudo-2DV, est une juxtaposition de modèles 1 DV de turbulence exprimée en coordonnée sigma. Ce double outil est validé par des mesures de laboratoire (canal à fond plat du LEGI à Grenoble et grand canal Delta Flume du Delft Hydraulics aux Pays-Bas) et in situ sur la plage de Pentrez en baie de Douarnenez. Il reproduit bien la propagation des vagues, la distribution verticale des vitesses et des concentrations de sédiments en suspension, et de manière satisfaisante l’évolution morphologique comme le mouvement des barres, La version 1DH, plus stable et moins côuteuse en temps calcul que la version pseudo 2DV, a été appliquée pour quantifier l’influence des différents paramètres sur la morphologie de plages planes soumises à l’action conjuguée des vagues et de la marée. Les simulations s’inscrivent dans le modèle descriptif de Masselink et Short, Cette même version été mise en oeuvre pour simuler l’évolution de rechargements artificiels afin de proposer quelques recommandations sur leur pratique
The thesis studies the cross-shore hydrodynamic and hydro-sedimentary processes and related morphodynamics on dissipative sandy beaches, The selected method is based on the determinist numerical modelling which couples the hydrodynamic model FUNWAVE, based on the fully linear equations of Wei et al. , with two different sediment transport models and a module of morphological evolution. The first transport model, 1 DH, consists in including the method of calculation of near-bottom velocity proposed by Lynett and the sedimentary transport formula of Bailard. The second transport model, pseudo-2DV, is a series of vertical turbulence-closure models expressed in sigma-coordinated. The two versions are validated by experiments in laboratory (SmaIl Wave Tank in the fiat channel cf the LEGI in Grenoble and Delta Flume Large Wave Tank of Delft Hydraulics in The Netherlands) and in situ on the Pentrez beach in the bay of Douarnenez. The waves propagation and the vertical structure of velocities and suspended sediment concentrations are mainly well reproduced. The morphological evolution, like bar migration, is correctly reproduced. The 10H version, more stable and cheaper in computer time than the pseudo-2DV version, was applied to quantity the influence of the various parameters on morphology of plane beaches under the combined actions of waves and tide. Simulations fit with the descriptive model of Masselink and Short. This same 1 Dl version was applied to compute the behaviour of artificial nourishments. Preliminary, some practical recommendations are suggested
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
49

Reichmüth, Béatrice. "Contribution à la connaissance de la morphodynamique des plages à barres intertidales : approche expérimentale, Côte d'Opale, Nord de la France". Littoral, 2003. http://www.theses.fr/2003DUNK0105.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Cinq campagnes de mesures hydrodynamiques et topométriques, menées sur le site de Dunkerque-Est, ont été effectuées conjointement avec des levés mensuels de profils de plage de ce site et du site de Calais-Est, afin de mieux comprendre la morphodynamique des barres intertidales qui caractérisent les plages de la Côte d'Opale. Les barres montrent une distribution préférentielle dans les parties supérieure (HMME et HMVE) et inférieure (BMME et BMVE) de la plage, en lien avec une relative stationnarité de la marée à ces niveaux. La formation de ces barres minoritaires et relativement éphémères est liée aux processus de swash et de surf sous de faibles tranches d'eau. Ces barres sont différentes de celles plus abondantes, plus imposantes et plus stables de part et d'autre du niveau moyen où les taux de translation de marée sont les plus élevés. L'ensemble des données suggère une origine de ces barres dans des conditions d'énergie relativement élevée mais hachée (houles énergiques courtes sans atteindre le stade de tempêtes) conduisant à des convergences locales de sables liées à une activité conjointe du shoaling, du déferlement, du surf et du swash, le déferlement et le surf semblant être les deux principaux facteurs en jeu. La marée joue un rôle important en induisant une mobilité de ces domaines de la houle à travers le profil, mais en générant aussi des courants forts, pouvant être renforcés par le vent, qui contribuent au transport des sables mobilisés par la houle. Les barres montrent peu de changements morphologiques à court terme, mais il se dégage une trame saisonnière de formation et de destruction cyclique des barres dépendante de la houle
Data from five field experiments combining hydrodynamic and topographic measurements on a macrotidal beach with intertidal bar morphology near Dunkerque, were combined with results of monthly beach profile surveys on this site and another site near Calais, in order to highlight the environmental and morphological characteristics and morphodynamic behaviour of the ridge and runnel beaches found on much of the Côte d'Opale. The bars show preferential locations only in the extreme upper part, and to a much lesser extent, lower part of the profile, respectively around the mean low water springs and neaps, and mean high water neaps and springs levels. This situation appears to be related to relative tidal stationarity about these levels, but the bars formed in the extreme upper beach are rather small, ephemeral features dominantly related to swash and to a smaller extent, surf, processes. The bulk of the bars show no relationship to tidal levels and are distributed on either side of the mean level, where tidal excursion rates are highest. Analyses of the entire database suggest a breaker/surf zone origin for these bars formed under conditions of relatively energetic (not to be confused with storms) but variable wave conditions that lead to local sand convergence zones. The tide plays an important morphodynamic role by determining the cross-shore excursion of these domains, but also by generating strong currents that are reinforced by storm wind forcing, and which contribute to the transport of sand mobilised by waves. The ridges show much less short-term morphological change but it shows a seasonal pattern of cyclic bar development and destruction hinged on wave energy
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
50

Guerin, Thomas. "Modélisation morphodynamique pluri-décennale des côtes dominées par la marée et les vagues". Thesis, La Rochelle, 2016. http://www.theses.fr/2016LAROS002/document.

Pełny tekst źródła
Streszczenie:
Cette thèse traite de la morphodynamique pluri-décennale des environnements sableux soumis à l’action combinée des courants de marée et des vagues. Dans ces travaux, une approche de modélisation numérique basée sur les processus hydro-sédimentaires est utilisée, celle-ci étant combinée à des données collectées au sein du laboratoire LIENSs au cours de ces dernières années sur différents sites ateliers (i.e. données bathymétriques, hydrodynamiques, et sismiques). Afin de réaliser des simulations morphodynamiques de ce type d’environnement côtier, deux principaux développements ont été apportés au modèle : (1) la prise en compte de l’hétérogénéité granulométrique du sédiment, et (2) le calcul de l’évolution du fond suivant un schéma numérique basé sur le formalisme WENO et adapté à un maillage de type non-structuré. La première application du système de modélisation a concerné l'évolution rétrospective du banc de sable estuarien de la Longe de Boyard, situé en baie de Marennes-Oléron, sur la période 1960 à 2000. Les résultats de ce travail ont tout d'abord montré qu'en dépit de la morphologie globale du banc indiquant une dominance de la marée, la contribution des vagues était essentielle pour expliquer son évolution pluri-décennale. La rythmicité de l’accrétion sédimentaire observée et simulée dans la partie sud du banc a ensuite pu être analysée d'un point de vue stratigraphique, grâce à la prise en compte de l'hétérogénéité granulométrique du sédiment dans le modèle. Le lien entre la rythmicité des variations granulométriques du sédiment dans cette zone et la saisonnalité du climat de vagues a ainsi été mis en évidence. La seconde application du système de modélisation a concerné l’évolution de la flèche sableuse d'Arçay, située sur le littoral vendéen. Les résultats de simulation morphodynamique suggèrent que l’évolution de cette flèche, principalement contrôlée par les vagues, présente un comportement combinant allo-cyclicité et auto-cyclicité
This work considers the pluri-decadal morphodynamic modeling of sandy coastal environments subjected to tides and waves. A process-based numerical model is used, together with a collection of field data from the LIENSs laboratory (i.e. bathymetric, hydrodynamic, and seismic data). To simulate the morphodynamic of these environments, two main numerical developments have been added to the model : (1) the sediment heterogeneity, and (2) the bed evolution computation following a WENO-based scheme adapted to unstructured grids. The first model application concerns the 40-year hindcast (period 1960 to 2000) of a wide estuary mouth sandbank located in the Marennes-Oléron bay : the Longe de Boyard sandbank. Numerical results suggest that this sandbank long-term evolution is strongly controlled by waves, in spite of its global tide-dominated morphology. Rhythmic nature of sediment accretion, which is observed and modeled in the south part of the bank, was then analyzed from a stratigraphic point of view thanks to the integration of sediment heterogeneity into the model. Grain size rhythmic variations in this area appeared to be related to local wave climate seasonality. The second model application considers the Arçay sandspit evolution (Vendée coast). Morphodynamic results suggest that this sandspit evolution, mainly controlled by waves, is characterized by a combination of both autogenic and external-influenced behaviors
Style APA, Harvard, Vancouver, ISO itp.
Oferujemy zniżki na wszystkie plany premium dla autorów, których prace zostały uwzględnione w tematycznych zestawieniach literatury. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać unikalny kod promocyjny!

Do bibliografii