Tesi sul tema "Civilisation – France – Moyen âge"

Segui questo link per vedere altri tipi di pubblicazioni sul tema: Civilisation – France – Moyen âge.

Cita una fonte nei formati APA, MLA, Chicago, Harvard e in molti altri stili

Scegli il tipo di fonte:

Vedi i top-50 saggi (tesi di laurea o di dottorato) per l'attività di ricerca sul tema "Civilisation – France – Moyen âge".

Accanto a ogni fonte nell'elenco di riferimenti c'è un pulsante "Aggiungi alla bibliografia". Premilo e genereremo automaticamente la citazione bibliografica dell'opera scelta nello stile citazionale di cui hai bisogno: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver ecc.

Puoi anche scaricare il testo completo della pubblicazione scientifica nel formato .pdf e leggere online l'abstract (il sommario) dell'opera se è presente nei metadati.

Vedi le tesi di molte aree scientifiche e compila una bibliografia corretta.

1

Blondel, François. "Approvisionnement et usages du bois en Auvergne, du Second âge du Fer au Moyen Âge". Thesis, Bourgogne Franche-Comté, 2018. http://www.theses.fr/2018UBFCH021/document.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Les bois gorgés d’eau sont des découvertes rares en archéologie, du fait des conditions inhérentes à leur conservation. Quand ils nous parviennent, ils livrent de nombreuses données sur la place de ce matériau pour les populations anciennes.L’Auvergne est un contexte privilégié pour leur conservation. Des milliers de bois issus de découvertes fortuites ou de fouilles archéologiques sont datés du Néolithique à l’époque moderne, mais le corpus couvre surtout le Second âge du Fer jusqu’au Moyen Âge.La diversité des bois permet d’appréhender les différents usages selon leur destination respective. Le bon état de nombreux éléments renseigne de différentes étapes de façonnage de l’abattage de l’arbre à sa mise en œuvre.Chaque bois est détaillé spécifiquement par domaine et catégorie pour être comparé aux vestiges d’autres régions. L’approche technologique et typologique est traitée le plus exhaustivement possible.Le spectre taxonomique renseigne les pratiques de collecte et leur évolution sur un espace forestier impacté par l’homme.L’apport de la dendrochronologie renseigne les évolutions des approvisionnements, principalement pour la construction, et dégage certains traits des pratiques sylvicoles sur les peuplements forestiers exploités
Waterlogged woods are rare discoveries in archeology because of the conditions inherent in their conservation. When they reach us, they give a lot of data on the importance of this material for past populations.Auvergne is a privileged context for their conservation. Thousands of woods from fortuitous discoveries or archaeological excavations are dated from the Neolithic to the modern era, however the corpus covers mostly the Second Iron Age until the Middle Ages.The diversity of the woods enables a better understanding of different uses according to their respective destination.The state of conservation of many elements gives information about the different stages of shaping, from the felling of the tree to its implementation.Each wood is detailed specifically by field and category to be compared with the remains of other regions. The technological and typological approach is treated as exhaustively as possible.Taxonomic diversity documents collection practices and their evolution in a forest area impacted by humans.The contribution of dendrochronology informs the evolutions of supplies, mainly for the construction, and releases certain features of the silvicultural practices in the exploited forest stands
2

Colney, Michel. "Le Haut Moyen-Âge dans la trouée de Belfort (Vé - VIIIé siècle) : Archéologie et histoire". Besançon, 1995. http://www.theses.fr/1995BESA1018.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Le présent travail concerne la Trouée de Belfort, passage entre Vosges et Jura mettant en communication les mondes latins et germaniques. L'introduction dresse d'abord un tableau de l'occupation des lieux à l'époque gallo-romaine puis précise les grandes lignes de l'histoire générale de la région du Ve au VIIIe siècle. La première partie est consacrée aux sources archéologiques que constitue la centaine de nécropoles découvertes depuis le XIXe s. Les sites y sont classes par département et présentes sous forme de notices succinctes, à l'exception des onze nécropoles du territoire de Belfort qui bénéficient d'une étude exhaustive détaillant l'historique, les caractères généraux, les pratiques funéraires, l'examen du mobilier, la chronologie, et se terminant par une bibliographie, par la reproduction des témoignages et autres documents écrits et par le dessin de tous les objets conserves. Deux sites sont particulièrement développés, ceux de Bourogne et Saint-Dizier-l’ Evêque. La seconde partie est consacrée à l'étude des sources non archéologiques que constituent les documents écrits (chartres et récits hagiographiques), les titulatures des 450 églises recensées, et la toponymie. La troisième partie présente la synthèse des informations recueillies, synthèse articulée autour de deux grands problèmes : celui du peuplement et de ses caractéristiques, et celui de la christianisation de la région.
3

Gaude-Ferragu, Murielle. "De la gloire des princes à la corruption des corps : les funérailles princières à la fin du Moyen-Age dans le royaume de France". Paris 10, 2001. http://www.theses.fr/2001PA100128.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Cette recherche s'interresseaux funérailles des princes à la fin du moyen-âge dans le rayaume de France (ducs de Bretagne, de Bourbon, d'Orléans, de Bourgogne, d'Anjou et d'Alençon ; comtes de Foix-Béarn et d'Armagnac). Les princes fondent aux XVIe et XVe siècles des nécropoles situés au coeur de leur pouvoir, dans la capitale de leur principauté. Ils y regroupent tous le sang princier, affirmant ainsi la continuité dynastique et le prestige de leur sang. Quelque uns choisissent de dépecer leur corps, fondant des sépultures de corps, de coeur et d'entrailles. Cette division répond à des problèmes de conservation de la dépouille. Elle permet également d'occuper plusieurs lieux de la principauté, ancrant la puissance princière sur tout le territoire. Cette puissance s'affirme également dans l'art plus éphémère, mais néanmoins indispensable des funérailles. Dernières entrées du prince dans son duché, la cérémonie se doit d'être la plus somptueuse possible. Le convoi s'éttoffe de nombreux participants, clercs, prélats, serviteurs de l'hôtel, parents, vassaux et communautés urbaines. Le pouvoir du défunt s'affirme à travers la profusion du luminaire, l'ampleur du drap d'or et le décor héraldique. Certains cortèges arborent également les pièces d'honneur du prince (ses drapeaux, ses armes, ses chevaux), qui reflètent aux yeux de tous sa valeur militaire. L'église sépulcrale, richement décorée de litres funéraires, d'armoiries et d'une somptueuse chapelle ardente, participe aussi à l'exaltation du pouvoir ducal. On assiste au Xve siècles à une double évolution des obsèques princières. D'une part, elles intègrent à la fin de la cérémonie un rituel qui, par des gestes et des paroles, rend public le transfert du pouvoir et la continuité dynastique. D'autre part, elles introduisent des insignes qui manifestent, pour la dernière apparition du défunt, son pouvoir politique. Les funérailles étaient devenues l'une des grandes cérémonies mettant en scène le pouvoir princier
This thesis deals with the funerals of princes in medieval France. The accompanying ceremonies were to be as elaborate as possible in order to portray the prince's power. By their rituals and their contents they also announced the transfer of power and the arrival of the new prince
4

Louise, Gérard. "La seigneurie de Bellême (Xe-XIIe s. ) : étude historique et archéologique". Caen, 1988. http://www.theses.fr/1988CAEN1046.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
La seigneurie de Bellême est une grande seigneurie de marche placée sur la large dorsale géomorphologique et forestière des confins de la Normandie et du Maine, entre la fin du dixième siècle et le début du douzième. A partir de Bellême, dans le Perche, et sous l'impulsion de trois familles, cette seigneurie a rassemblé de multiples biens et droits d'origines très diverses pour aboutir a la mise en place d'un pouvoir original et indépendant. L’instrument de cette domination semble avoir été le château - visiblement privé - et en particulier le château à motte, tout au long du onzième siècle. Dans une région de limites, de forêt-frontière et de fronts pionniers de défrichement, la Seigneurie de Bellême a été l'enjeu de violentes luttes d'influences entre les grandes principautés de la Neustrie occidentale : le duché de Normandie, les comtes du Maine et d'Aanjou, le royaume capétien. Ces grands affrontements entraînèrent la disparition de la Seigneurie au début du douzième siècle et la transformation de cette vaste région de marges forestières en une zone de marche au contact de trois grands ensembles régionaux : le royaume anglo-normand, le royaume capétien et la principauté angevine des Plantagenêts
5

Ferber, Frédéric. "Metz et ses rivières à la fin du Moyen-Âge". Thesis, Université de Lorraine, 2012. http://www.theses.fr/2012LORR0329.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
L'histoire de Metz est, au Moyen Âge, indissociable de celle de ses cours d'eau. La première partie porte sur les relations étroites qui unissent la cité, la Moselle et la Seille. La ville est tout d'abord replacée dans son environnement fluvial. Son développement est reconsidéré sous l'angle des interactions avec la dynamique fluviale. Les formes multiples et intensives d'exploitation du milieu fluvial, pourvoyeur de ressources, sont ensuite évoquées. Elles impliquent de nombreux aménagements du cours d'eau et de ses berges qui transforment le paysage riverain. Les rivières constituent malgré tout, à travers des phénomènes extrêmes comme les crues ou les débâcles, un facteur de vulnérabilité pour la ville. Au-delà de l'adaptation de la société à ces phénomènes, les actions et les aménagements anthropiques peuvent être également envisagés comme des facteurs aggravants.Les enjeux, les défis et les rivalités liées à la maîtrise et à la gestion de la rivière sont au coeur de la deuxième partie. Ils se manifestent dans des domaines aussi divers que le franchissement des cours d'eau, le contrôle du trafic fluvial, l'encadrement de la pêche, la gestion des moulins, ou encore la défense de la cité. L'affirmation du pouvoir municipal, qui s'illustre par des mesures législatives et politiques, mais aussi par une implication croissante dans les affaires et les conflits liés aux cours d'eau, constitue un fil conducteur incontournable.La troisième partie aborde les relations entre les Messins et leurs rivières sous l'angle social et culturel. Au-delà des métiers étroitement liés au cours d?eau, comme les pêcheurs et les bateliers, ou des habitants des quartiers riverains, se dessine une véritable culture de la rivière partagée par une grande partie de la société messine. Elle passe par l'expérience, la perception et la connaissance des cours d'eau, et laisse une trace dans les domaines de la littérature, de la religion, de la symbolique ou de la justice
The history of Metz in the Middle Ages is closely linked to the rivers that run through it. The first part focuses on the close relationship between the city, the Moselle river and the Seille river, which are tightly entwined. The town is first portrayed in relation to its fluvial environment. Its development is reconsidered in the light of its interactions with the river dynamics. The various and intensive forms of exploitation of the river environment which provides resources are then tackled. Many changes are made to the watercourse and the banks of the rivers, which in turns transforms the local landscape. Through extreme phenomena such as floods or debacles, rivers are however a cause for vulnerability for the city. The anthropic actions and alterations are not just the adaptation of society to these phenomena, they can also be seen as aggravating factors.The second part explores the stakes, challenges and rivalries connected to the rivers control and management. They concern river crossing, inland navigation, fishing regulations, mills management or even the defence of the city. The way municipal power asserts itself, through political and legislative measures but also a growing involvement in river matters and conflicts, can be seen as a central issue.The third part discusses the relationship between the inhabitants and the rivers from a social and cultural point of view. A real river culture emerges, not only reserved to the nearby residents nor to trades such as fishermen or boatmen. The largest part of the population shares experience, perception and knowledge of rivers, expressed through literature, religion, symbolism or justice
6

Juillet, Carine. "Le Limousin du premier Moyen-Age : recherches sur le Droit et la société du Ve au Xe siècles : une terre de romanité ?" Lyon 3, 2008. https://scd-resnum.univ-lyon3.fr/in/theses/2008_in_juillet_c.pdf.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
La permanence d'un héritage antique en Gaule au-delà du Ve siècle a été montrée par de nombreuses études, particulièrement dans les provinces du Midi qu'elle a touchées avec force et où sa disparition n'a eu lieu que progressivement jusqu'à la fin du Xe siècle. Des sources comme le testament d'Yrieix invitent à se demander si le Limousin du 1er Moyen Âge a connu lui aussi des institutions héritées de Rome et des modes de pensée empreints de romanité. Replacer la région dans le contexte historique offre d'abord l'occasion d'observer l'attitude des Limousins face aux événements, de voir s'ils avaient le sentiment de partager des valeurs communes avec l'ensemble des Méridionaux. L'étude de la règle de droit et de l'exercice de la justice permet ensuite de découvrir si un héritage antique est perceptible dans les pratiques de la vie quotidienne. Il s'agit bien évidemment de se poser la question de la connaissance du droit romain, de sa transmission, de son utilisation, mais aussi de s'interroger sur le mode de résolution des conflits. Se demander si un legs de l'Antiquité peut être perçu dans les institutions limousines conduit enfin à l'étude des structures qui encadrent le territoire. Il faut se pencher d'une part sur les structures foncières et essayer de voir si le mode d'exploitation en vigueur ressemble à celui décrit dans d'autres régions du Midi. C'est alors l'occasion de s'intéresser aux travailleurs de la terre et notamment à la question de l'esclavage antique ou aux colliberti. Des sources de nature diverse laissent entrevoir d'autre part des structures publiques formant une emprise qu'il faut tenter de cerner
The permanency of an antique inheritage in Gaule beyond the Vth century has been proved by various studies, especially in the South provinces, hit by more strength and where its extinction happends only progressively until the end of Xth century. Sources like the Yrieix's testament lead to wonder if Limousin of the first Middle Age was also aware of institutions acquired from Rome and forms of thinking stamped with romanity. Positioning the region into the historical context offers at first the occasion to observe the attitude of the Limousin people facing the events, in order to see if they had the feeling to common values with the others southern peoples. The study of the rule of law and the exercise of justice enables as a follow to discover if an antique inheritage is detected in the usual practices and everyday life. This means of course to rise the question about the knowledge of roman law, its transmission, its utilisation but also to investigate about the way of resolving conflicts. Knowing whether a legacy of the Antiquity can be perceived in the limousine institutions leads finally to the study of structures surrounding the territory. This leads on one hand to study the land structures and to find out if the current running method is similar to the one described in other southern regions. This is the opportunity to pay attention to the farm workers and particularly at the antique slavery question and at the colliberti. Various of all laid sources leads on the other hand to public structures having over an ascendancy to try to understand
7

Finoulst, Laure-Anne. "Les sarcophages du haut Moyen Âge en Gaule du Nord: production, diffusion, typo-chronologie et interprétations". Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 2012. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/209712.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Outre le recensement d’environ 1400 sarcophages, monolithes et bipartites, en Gaule du Nord, l’intérêt de cette recherche réside dans la démonstration des apports pétrographiques, technologiques, économiques et culturels de ces sépultures. Afin de travailler sur un groupe cohérent, seuls les sarcophages de production lorraine, avec une diffusion septentrionale le long de la Meuse, de la Moselle et du Rhin, ont été retenus.

\
Doctorat en Histoire, art et archéologie
info:eu-repo/semantics/nonPublished

8

Gomez, de Soto José. "Changements et continuités dans les cultures de l'âge du bronze en France occidentale (1500-1200 avant notre ère) : la culture des duffaits et la civilisation des tumulus de l'âge du bronze moyen". Rennes 2, 1991. http://www.theses.fr/1991REN20014.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
9

Luciani, Denis. "L'image du Maure médiéval dans l'histoire de la Corse". Corte, 2011. http://www.theses.fr/2011CORT0006.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Le Maure médiéval imprègne l’identité collective du peuple corse, sa symbolique est si forte qu’elle se retrouve sur l’emblème suprême du drapeau. Pourtant aussi omniprésente que soit cette image, sa perception demeure confuse pour le peuple qu’elle est censée incarner. L’histoire de ce symbole se confond avec la christianisation par étapes de l’île et la fracture en deux de la Méditerranée : Nord chrétien et Sud musulman. De cette situation naîtra un légendaire et une symbolique qui structureront imparfaitement une conscience collective car ils seront la manifestation d’une part d’identité non assumée. A partir du XVIe siècle l’image du Maure fluctue au gré des évolutions géopolitiques de la Méditerranée caractérisées successivement par la présence turco-barbaresque puis la colonisation européenne en Afrique du Nord au XIXe siècle, enfin la décolonisation du XXe siècle. Ces phases successives altèrent la double image originelle du Maure, en effet cette dernière résulte de deux processus : l’un ethnoculturel et l’autre géopolitique. Dans l’imaginaire, le Maure de l’au delà des mers se confond avec le Maure intérieur
The Medieval Moor has permeated into the identity of the Corsican People; its symbolism is so strong that the supreme emblem is imprinted on the flag. Yet, no matter how omnipotent this image can be, its perception remains confused for these people that it is supposed to incarnate. Its history is mixed with the progressive Christianity on the island and the fracture in two parts of the Mediterranean: the North, Christian and the South, Muslim. It gives life to a myth and a symbol which will, imperfectly, structure a collective conscience because they are the manifestation of a non assumed part of identity. Starting in the 16th century this image fluctuate with the geopolitical evolutions of the Mediterranean with the flux and the reflux of the pressure from Turkey and Barbary Coast, the colonization of Northern Africa in the 19th century and then the decolonization in the second half of the 20th century. These successive stages alter, even eclipse the image of the Moor; as a matter of fact, this image results from two processes geopolitical and ethno-cultural. In the imaginary, the Moor from beyond the seas will merge in with the Moor from the inland:
U Moru mediuevali hè in la menti di u populu corsu, a so simbolica hè trimenda fin’à ritruvassi stampata annant’à a bandera stessa. Purtroppu, cusi prisenti fussi issa magina, a so capiscitura rimani scura pà un di cunfusa à u populu stessu ch’idda devi raprisintà. A storia di issu simbulu si cunfundi cù a cristianisazioni prugrissiva di l’isula è a taddatura in dui di u Miditarraniu trà nordu cristianu è mezziornu musulmanu. Annant’à ssu limitu, tali l’atri spondi di u Miditarraniu, a Corsica finisci pà raghjunghja l’Uccidenti à a mità di u mediu evu. D’issi scunvulssi nasciarani un legendariu è una simbolica ch’ani da strutturà, in parti, una cuscienza cullitiva parchi funi a manifestazioni d’una identità piatta è ancu vargugnosa. A parta da u XVIu seculu, l’evoluzioni di a taddatura Islamu/ Cristianità mudifichighja abbastanza issa magina : quissa si movi cù i succissivi evoluzioni geopulitichi di u Miditarraniu : l’arrivu di u priculu turcu è barbaricinu, po a culunizazioni auropeana di l’Africa di u nordu à u dicianovesimu seculu, infini a sculunizazioni di a siconda parti di u vintesimu seculu. Issi cambiamenti sfassani a poc’à pocu una dupia magina di u Moru chì risultatuva di muvimenti etnoculturali è geopulitichi. A prima magina era a cunsinquenza d’una cristianizazioni à piani di u populu corsu, un andatura chi va da u sestu à u dodicesimu seculu è chi si prusegui fin’à riforma tridentina di u sedicesimu seculu. Quissa penetrazioni cristiana impetta in una suciità tribali custituita da un paganisimu di cumpurtamentu favurizzatu da a situazioni geupulitica di a Corsica, pà u piu à tempu à u duminiu sarracinu di u Miditarraniu à i novesimi decesimi seculi. U Moru pidda andu l’aspettu di una simbolica interna pà mituà u paianacciu, a so forza in lu ligendariu hè u spechju di a so rialità suciulogica. A siconda si fecci cù a taddatura di u Miditaraniu in dui da l’ottesimu à u dicianovesimu seculu trà Uccidenti cristianu è Meziornu musulmanu. L’evoluzioni di i rilazioni trà i dui spondi di u Miditarraniu, ch’iddi sighini fatti di scambii, guerri o di rapporti di forza, disegnani una magina d’un numicu vinutu da a Barbaria al dila u mari. In a cuscenza è l’imaginariu cullitivu corsu u Moru d’al dilà u mari si cunfundi cù u Moru di l’internu : i Sarracini di u mari raghjughjini i Sarracini di a sarra
10

Calvet-Marcadé, Gaëlle. "Les clercs carolingiens et la défense des terres d'Église (Francie du Nord, IXe s. )". Paris 1, 2012. http://www.theses.fr/2012PA010596.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Le IXe siècle se caractérise par un essor du nombre de conflits fonciers liés aux bénéfices ecclésiastiques traduisant une compétition accrue pour le contrôle de ces ressources. Élites laïques et religieuses sont alors en concurrence pour l'obtention des terres d'Église. Le contexte particulier des années 820-880 explique en grande partie cette situation inédite ainsi que la multiplication des plaintes du côté des clercs. Ces derniers ne veulent plus partager leurs ressources avec les hommes du roi, comme c'était le cas jusqu'alors. Les prélats proposent une série de mesures pour repenser la circulation des possessions ecclésiales et leur partage entre les grands. Cette période est marquée par une abondante littérature de combat: les auteurs diffusent de véritables traités visant à défendre le patrimoine des lieux saints de toute tentative d'appropriation personnelle. En droit canon, les resecclesiae sont en effet inaliénables, mais ce principe ne signifie pas leur retrait des échanges. Bien au contraire, elles continuent de circuler entre les différents acteurs sociaux (le roi, les comtes, les évêques et les moines). Tout l'enjeu pour les clercs est de redéfinir les fonctions et les limites du pouvoir de chacun sur ces richesses, mais aussi de renégocier la hiérarchie existant entre eux. Les auteurs mettent en avant le rôle primordial des évêques dans ce combat, bien qu'ils soient concurrencés par d'autres rivaux, le roi bien sûr, mais aussi les moines qui incarnent alors la meilleure défense pour les terres d'Église.
11

Tignolet, Claire. ""Exsul et exsul erat" Théodulfe (vers 760-820/821) : parcours biographique". Paris 1, 2013. http://www.theses.fr/2013PA010520.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Théodulfe est un membre de l'élite ecclésiastique fortement impliqué dans la vie politique et intellectuelle des règnes de Charlemagne et de Louis le Pieux. Originaire d'Espagne, il gagne la cour carolingienne à la fin des années 780 et participe dès lors à l'élaboration et à la mise en œuvre des réformes menées sous l'égide des souverains, à l'échelle de l'Empire et à l'échelle locale - en tant qu'évêque d'Orléans et abbé de plusieurs monastères prestigieux (Fleury, Saint-Aignan) à partir de 798 environ. La thèse met en avant les enjeux politiques, sociaux et culturels de son parcours à la fin du VIIIe et au début du IXe siècle : sont plus particulièrement analysées ses productions (poèmes, capitulaires, traités théologiques et pastoraux, ouvrages bibliques, réalisations matérielles) à la lumière de celles de ses contemporains. La réflexion porte aussi sur le souvenir d'un individu dans l'historiographie liée à la cour et dans la mémoire locale des IXe-XIIe siècles. L'étude de sa carrière et de son réseau personnel permet de saisir les formes et les ressorts de la compétition dans l'entourage des souverains, notamment au début du règne de Louis le Pieux alors que Théodulfe est mis à l'écart et déposé à l'occasion de la révolte de Bernard d'Italie. À travers une démarche biographique enrichie par les questionnements sociologiques contemporains, la thèse souligne les possibilités et la fécondité de l'approche individuelle pour le haut Moyen Âge.
12

Caliste, Lisa. "Le Lodévois et ses marges. Industries, ateliers et entreprises (vallées de la Lergue et de l’Hérault, XVe siècle)". Electronic Thesis or Diss., Paris 8, 2021. http://www.theses.fr/2021PA080046.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
À partir des sources notariées, et suivant une démarche croisant approche matérielle et étude des relations entre individus, l’enquête s’est portée sur l’industrie, les ateliers et les entreprises dans les vallées de la Lergue et de l’Hérault, au XVe siècle. Le détour par la critique des sources a abouti à une meilleure connaissance des notaires du Lodévois. Les mots du notaire ont été interrogés, ceux qui désignent les lieux du travail, les activités professionnelles et les produits fabriqués, en centrant l’enquête sur les draps burels, les draps blancs et les blanquets. Le système productif a été examiné à partir de la matérialité de l’atelier et de l’outillage, du financement de l’entreprise et de l’organisation de la cellule de production, en particulier des modalités de recrutement et de rémunération de la main-d’œuvre dans l’industrie textile. L’entreprise lodévoise trouve une de ses spécificités dans son socle juridique, souvent lié au cadre familial. De plus, son financement fait appel à la circulation des capitaux et du travail d’un secteur d’activité à l’autre. Enfin, il convenait d’étudier la mise en circulation des produits en interrogeant les espaces, les hommes et les marchés. Selon une approche classique, la nature des marchandises et les réseaux de circulation empruntés ont été reconstitués en partant de l’échelle locale pour arriver aux espaces plus lointains atteints par les draps, les agneaux-fourrure et les meules de barbier du territoire étudié. Dans un système de marchés emboîtés, la figure de l’intermédiaire apparaît comme une des caractéristiques de l’industrie médiévale en Lodévois
From notarial acts, and following an approach combining a material approach and a study of relationships between individuals, the survey focused on industry, workshops and companies in the Lergue and Hérault valleys, in Fifteenth century. The detour by the criticism of the sources led to a better knowledge of the notaries of Lodévois. The words of the notary were questioned, those that designate workplaces, professional activities and manufactured products, focusing the investigation on wool clothes, specially burel, white wool cloth and blanquets. The production system was examined from the materiality of the workshop and the tools, the financing of the company and the organization of the production unit, in particular the methods of recruitment and remuneration of the workforce in the textile industry. One of the specificities of the company from Lodévois is in its legal base, often linked to the family environment. In addition, its financing involves the movement of capital and labor from one sector of activity to another. Finally, it was necessary to study the circulation of products by questioning spaces, people and markets. According to a classic approach, the nature of the goods and the traffic networks used were reconstructed, starting from the local scale to reach more distant spaces reached by the wool clothes, lambs-fur and barber's grindstones of Lodévois. In a system of nested markets, the figure of the intermediary appears as one of the characteristics of medieval industry in Lodévois
13

Ridoux, Charles. "Evolution des études médiévales en France de 1860 à 1914". Paris 3, 1998. http://www.theses.fr/1998PA030151.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
La these se divise en trois parties inegales : une nef centrale, couvrant la periode 1872-1903, de la fondation de la romania a la mort de gaston paris ; et deux nefs laterales, l'une traitant des premiers pas de la nouvelle ecole de philologie romane en france de 1860 a 1872, l'autre consacree au temps de la releve de 1903 a 1914. La partie centrale est elle-meme subdivisee en deux grandes sections : une consacree aux institutions et aux outils de la recherche pour aboutir a un tableau de l'expansion de la nouvelle ecole en france et dans le monde ; une autre qui traite des debats et des apports des romanistes francais dans les differents genres de la litterature medievale et debouche sur le portrait des peres fondateurs et des personnalites marquantes de notre discipline. Dans un ouvrage dont la matiere est si vaste, puisqu'elle couvre tout le champ des etudes medievales ainsi que l'histoire des institutions savantes en france, la part de la bibliographie est naturellement importante ; nous avons constitue sur un meme modele, avec les memes divisions et subdivisions, une bibliographie de references, comprenant tous les ouvrages, articles et comptes rendus cites dans le corps de la these, et une bibliographie complementaire renvoyant aux ouvrages et articles susceptibles de permettre un approfondissement des sujets traites (2280 elements au total). Un index detaille des noms de personnes, de treize pages, clot la these
The thesis is arranged in three sections of unequal length. The first section deals with the early stages of the development of the french school of romanic philology, from 1860 to 1872. Section 2 covers the period 1872-1903, from the creation of the romania to the death of gaston paris. Section 3 is devoted to the emergence of a new generation of philologists (1903-1914). Section 2 falls into 2 parts, one devoted to institutions and instruments of research, with a final survey of the expansion of the new school both in france and abroad, the other dealing with the debates within french romanist studies and their contribution to the various genres of medieval literature, with a portrait of the founding fathers and leading figures in the field. Such a wide ranging study, covering both medieval studies and the history of scholarly institutions in france, calls for a large reference section. It is made up of two separate bibliographies organized on a similar pattern. One is an exhaustive list of works, articles and accounts cited in the thesis, the other an additional bibliography listing books and articles likely to provide further insights into the subject (2280 items altogether). A detailed index of names (13 pages) is provided as well at the end of the thesis
14

Murgia, Laurie. "Mémoire des lacs et mémoire des sociétés du Moyen Âge à nos jours : approche palynologique et historique de la moyenne montagne jurassienne et alpine (lac de Remoray, Doubs ; glissement de Mont Granier, Savoie)". Thesis, Besançon, 2016. http://www.theses.fr/2016BESA1001/document.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
L’objectif principal de cette thèse a été d’établir une histoire précise des interactions sociétés-environnement durant le dernier millénaire dans deux zones de moyenne montagne, territoires particulièrement sensibles aux aléas naturels ainsi qu’aux évènements politiques, économiques et sociaux à travers un jeu de données multiples issues de différentes disciplines. L’étude de deux séquences sédimentaires lacustres de sites jurassien et alpin, grâce à l’outil palynologique - grains de pollen, spores et microfossiles non-polliniques -, particulièrement développé ici avec la haute-résolution, croisé avec l’étude des données historiques et archivistiques nous a permis, en plus de fournir un corpus complémentaire, de tester une approche comparative (données polliniques vs données cadastrales). Au lac de Remoray (Doubs, massif jurassien, 850 m d’altitude), l’étude a précisé le schéma du processus d’occupation de cette partie de la haute vallée du Doubs. Les données du haut Moyen Âge illustrent une fois de plus que l’idée qu’un désert forestier précédant l’arrivée des moines défricheurs est à nuancer. L’installation des communautés religieuses durant les XIème-XIIIème siècles, et l’influence des pouvoirs seigneuriaux sur cette zone stratégique, semblent toutefois l’étape clef dans la mise en place d’un peuplement durable. Les activités économiques se diversifient et prennent leur essor durant les siècles suivants bien que certaines périodes soient marquées de crises socio-politiques et traversées par les effets, plus ou moins ressentis, du Petit Âge Glaciaire. Il faudra attendre la transition XIXème-XXème siècle pour que les paysages sylvo-pastoraux que nous connaissons actuellement se mettent en place. Situé un peu plus au sud (Savoie, massif de la Chartreuse), notre second site d’étude trouve son origine dans ce qui donne à la montagne une autre identité : les risques naturels. Le site est le témoignage d’une zone dévastée en 1248 de notre ère par un immense glissement de terrain suite à la chute d’une partie du Mont Granier (1933 m d’altitude). Cet évènement, privant une partie de la vallée de cinq paroisses et d’un millier d’habitants, a engendré rapidement un nouveau territoire, aussi bien topographique, végétal que socio-économique. L’observation particulière des sédiments du lac Saint-André formé post-éboulement a offert l’occasion de suivre pas à pas cette reconquête végétale et humaine, appuyé par les approches géologiques, géographiques, archéologiques et historiques qui animent la recherche de façon récurrente. Les résultats obtenus témoignent d’une période de recolonisation végétale suivie d’une reconquête agro-pastorale relativement rapide, avec comme particularité la mise en place d’un territoire viticole. L’enregistrement sédimentaire particulier de ce lac a permis de suivre, en plus des indices d’une agriculture vivrière variée jusqu’au début du XXème siècle, le témoignage pollinique particulier de la vigne qui deviendra petit à petit une monoculture
The main objective of this thesis was to establish a precise story of the interaction between societies and environment during the last millennium, in two zones of middle mountain area, which are particularly sensitive to the natural hazards as well as to the political, economic and social events, through a set of multiple data. The high-resolution study of two lacustrine sediment cores in two Jura and alpine sites, thanks to the palynological tool - pollen grains, spores and non-pollen palynomorphs - and the study of the historical and archival data allowed us, besides supplying a complementary corpus, to test a comparative approach (pollen vs cadastral data). At Lake Remoray (Doubs, Jura massif, 850 m asl.), the study specified the settlement process. The data of the Early Middle Ages, illustrate one more time that the idea that a forest desert preceding the arrival of the monks land-clearers is to be revised. The installation of religious communities during the XI-XIIIth centuries and the influence of the seigniorial powers in this strategic zone seem however the key stage in the implementation of a sustainable settlement. Economic activities diversify and take their development during the next centuries although certain periods are marked with sociopolitical crises and cross effects, more or less felt, of Little Ice Age. It will be necessary to wait for the XIX-XXth century transition to see the development of the recent silvo-pastoral landscape. Our second site of study finds its origin in what gives to the mountain another identity: the natural risks. The site is the testimony of a zone destroyed in 1248 AD by an immense landslide further to the fall of a part of the Mount Granier (Savoy, massif of the Chartreuse ; 1933 m asl.). This event, depriving the valley of five parishes and a thousand inhabitants quickly engendered a new territory, in terms of topographic, vegetal as well as socioeconomic aspect. The particular observation Lake Saint André lacustrine sequence, formed post-collapse, offered the opportunity to follow step by step this vegetal and human recovery, supported by the geological, geographical, archaeological and historic approaches which liven up the research in a recurring way. The results show of a period of vegetal recolonisation followed by a relatively fast agro-pastoral recovery with, as peculiarity, the implementation of a wine-making territory. The sedimentary recording of this lake allowed following, besides the indications of a varied food-producing farming till the beginning of the XXth century, the particular pollen testimony of the vineyard which will gradually become a monoculture
15

Bartholeyns, Gil. "Naissance d'une culture des apparences : le vêtement en Occident, XIIIe-XIVe siècle". Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 2008. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/210550.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Cette recherche propose une histoire immatérielle du vêtement en Occident et plus particulièrement autour des XIIIe et XIVe siècles. Que signifie s’habiller dans les sociétés occidentales où le christianisme apparaît, à l’origine, puis dans son principe, comme une contre-culture inversant le système de valeurs de la sociabilité matérielle historique.

Le développement s’attache au changement radical d’attitudes à l’égard du vêtement dans les communautés chrétiennes du Bas-Empire romain du IIe au IVe siècle ;à l’institutionnalisation des apparences chrétiennes au haut Moyen Age ;à la métaphore du vêtement comme grande figure explicative des mythes chrétiens ;au statut anthropologique du vêtement dans la pensée et les pratiques médiévales ;à l’histoire de la valeur de l’objet technique et corporel ;aux modèles de consommation des biens de luxe ;au gouvernement politique par les apparences à la fin du Moyen Âge ;aux causes de la transformation des formes du vêtement jusqu’à la naissance du phénomène de mode. Toutes les sources (théologie, littérature populaire, comptabilité, archives judiciaires, images) sont convoquées, parfois de manière quantitative. Lorsque c’est possible le raisonnement procède par inversion :mettre en lumière des situations ponctuelles par l’arrière-plan normatif ou affectif, comprendre les phénomènes de longue durée ou les contradictions internes à une société au moyen de cas précis (une controverse, par exemple). Une expérience de description « intégrée » du récit historique est donc tentée, séparant le moins possible les « univers » (le social, l’économique, le symbolique, l’esthétique…) qui forment d’un seul tenant une culture. Si l’on souhaite faire une histoire du vêtement médiéval, il n’est pas dit que les moments, les pratiques ou les auteurs interrogés appartiennent à ce que l’on appelle couramment le Moyen Âge.


Doctorat en Histoire, art et archéologie
info:eu-repo/semantics/nonPublished

16

Simard, Guillaume. "L'écrit comme production sociale : étude des méthodes de production et de conservation des documents rédigés à l'abbaye de La Ferté-sur-Grosne entre 1112-1199 (et au-delà)". Master's thesis, Université Laval, 2014. http://hdl.handle.net/20.500.11794/25455.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
L’abbaye de La Ferté-sur-Grosne fut fondée en 1113 par le moine Philibert. Dès sa fondation, les petits aristocrates des environs cherchèrent à obtenir l’amitié des moines de l’institution-fille cistercienne, alors que les moines cherchèrent justement à ériger leur domaine foncier. Cette situation résulta naturellement en la rapide conclusion d’échanges entre les deux parties. D’un côté, les aristocrates donnaient des terres aux moines. De l’autre, les moines priaient pour la rémission des âmes des donateurs. Les moines de La Ferté mirent par écrit le récit de la plupart de ces échanges. Les historiens qui se sont jusqu’à aujourd’hui penchés sur ces documents leur ont conféré un rôle pragmatique, ou une fonction juridique et mémorielle faisant de l’écrit une protection contre les revendications laïques. Or, l’écrit est une production sociale. Il convient donc d’aborder un acte non seulement en analysant son texte, mais en s’attardant à ses méthodes de production et de conservation. Ce mémoire se propose d’étudier la production documentaire de La Ferté sous ces angles. Il analyse l’ensemble des actes qui y ont été rédigés entre 1112 et1199.
The abbey of La Ferté-sur-Grosne was built in the year 1113. As soon as it was founded, laymen from the neighboring lands seeked the monks’ friendship, whereas monks, as it happened, desired to start erecting their domain. This naturally resulted in exchanges between the two parties. On the one hand, the petty aristocracy gave lands to the monks. On the other hand, the monks offered the laymen prayers that would save their souls. The monks of La Ferté decided to write down most of the stories of how these exchanges came to be made. As of today, historians studied only the texts of those documents, which led them to grant to the written word at the abbey of La Ferté a mostly practical role, associating the action to write to a judicial or memorial purpose meant to protect the acquisition of a land against laymen’s claims. Yet, one needs not only study the contents of such texts. This paper suggests that such documents be studied from the point of view of their production and their preservation. It will study all of the documents produced between 1112 and 1199.
17

Rauzier, Jean. "Finances et gestion d'une principauté au XIVème siècle : le duché de Bourgogne de Philippe le Hardi, 1364-1384". Paris 4, 1994. http://www.theses.fr/1994PA040228.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Pour la période pendant laquelle Philippe le Hardi n'était que duc de Bourgogne de 1364 à 1384,nous avons groupé en une comptabilité unique et centralisée les comptes de la Recette générale de Bourgogne,de la Chambre aux deniers,des cinq bailliages,des quarante châtellenies,de la gruerie,et divers comptes particuliers. De plus,ce regroupement tente de pallier les défauts de la comptabilité médiévale,à savoir une personnalisation excessive,une insuffisance de standardisation et les lacunes dans la documentation. Grâce à cet outil,nous avons établi d'une façon quantitative que le domaine ducal était assez bien géré et que la fiscalité naissante prenait de plus en plus d'importance,assurant ainsi au duc des revenus croissants. Cependant,les dépenses augmentent plus vite que les recettes,et ce pour les raisons suivantes : d'une part la participation du duc au redressement du royaume de France entrepris par Charles V,et d'autre part son goût pour le faste. Le déficit,faible chaque année,tend à croître et s'accumule,rendant la situation financière préoccupante pour l'avenir
During the period 1364-1384,when Philipp the Bold is only duke of Burgundy,we've gathered together in a sole and centralized accounting the accounts of the Recette générale de Bourgogne,of the Chambre aux deniers,of five bailiwicks,of fourty castellanies,of the gruerie,and some various particular accounts. .
18

André, Romain. "Les Francs et la Méditerranée occidentale, de la fin du VIIe s. au milieu du IXe s". Thesis, Sorbonne université, 2019. http://www.theses.fr/2019SORUL072.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Il est généralement admis que les sources carolingiennes, issues en majorité de l'Europe septentrionale, ne s'intéressent guère à la Méditerranée. A la suite d'Henri Pirenne, certains ont même voulu justifier à l'aide de l'expansion de l'Islam la désertion de l'ancien Mare Nostrum par les Occidentaux, qui aurait été à l’origine du développement de l'Europe rhénane. Il est pourtant frappant de constater que les premiers siècles de la dynastie carolingienne correspondent à un mouvement de conquêtes franques sans précédent en direction du sud. A la mort de Charlemagne, l'Empire contrôle même plus de 1500 km de côtes méridionales, de Barcelone jusqu'à Rome, et tente d’étendre son influence sur les îles proches, comme la Corse et l'archipel des Baléares. Dès lors, les formes de la présence franque au Sud suscitent autant de questionnements que le relatif désintérêt dont celle-ci a fait l'objet jusqu'à ce jour. L'étude de ces marges révèle pourtant leur importance dans la construction impériale ainsi que leur singularité dans l'Occident franc. Elle montre aussi le caractère décisif bien que longtemps sous-évalué de l'expansion carolingienne pour l'histoire médiévale du bassin méditerranéen
It's usually accepted that Carolingian sources, as most of them come from Northern Europe, aren't very interested in Mediterranean issues. Since Henri Pirenne's Mohammed and Charlemagne (1937), some scholars explained the reason of such ignorance by the rise of Islam, which would have forbidden the former Mare Nostrum to Western Europeans and would have been the only cause of the economic growth of the Seine and Rhine valleys. It's nevertheless striking that the first centuries of the Carolingian dynasty is actually linked with an important expansion toward Gaul's southern shores. When Charlemagne died, his empire even ruled almost 1500 km of Mediterranean coasts, from Barcelona to Rome, and was trying to keep control of near islands, as Corsica or the Balearic archipelago. The features of Frankish domination over such territories is therefore questioning, as well as it shows the importance, largely underestimated up to this day, of the Carolingian expansion for the mediaeval history of the Mediterranean sea
19

Bezler, Francis. "Les pénitentiels espagnols : contribution à l'étude de la civilisation de l'Espagne chrétienne du haut Moyen Age". Paris 4, 1988. http://www.theses.fr/1988PA040304.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
20

Mohebbi, Parviz. "Ressources et techniques en Iran médiéval : le premier machinisme". Paris, EHESS, 1993. http://www.theses.fr/1993EHES0321.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Ce travail comprend deux parties, la premiere sur le contexte technique en general et la seconde sur le machinisme proprement dit. Dans la premiere partie, les ressources materielles - le bois, les combustibles (petrole et houille), la pierre et l'eau - qui alimentent les machines ont ete examinees. L'obtention de tous ces materiaux pesait lourdement sur le systeme technique iranien. En outre, le transport des memes materiaux n'etait ni facile, ni economique. En deuxieme partie, les roues hydrauliques, les moulins et leur application dans l'industrie, les broyeurs et finalement l'horloge mecanique ont ete etudies. Ce travail montre que l'iran etat fait de differents enclaves techniques, dans lesquelles differents types de machines fontionnaient sans que ces enclaves puissent communiquer entre elles. En fait, le temps informatif qui devait assurer la continuite des evenements et des nouveautes techniques, etait entrecoupe par des changements subits sans le domaine politique et, le transfert de savoirs techniques se heurtaient aux problemes importants
The thesis concentrates on two aspects of iran's medieval history. Firstly, it covers the technique background and secondly, the machinery employed. In the first part, the material resources - wood, fuels (perol and coal), stone and water-are closely examined. The attainement of these materails weighed heavily on the iranian technical system. Furthermore, the transport of these same materials was neither easy nor economical. The second part studies the hydraulic wheel, the mills and their role in industry, the grinding machines and finally the mecanical clock. The thesis illustrates that iran was made up of various technique enclaves, each using different machinery and none communicating with one another. Indeed, this emphasizes the information difficulties of the period owing to the constant political changes, and the subsequent consequences for the technical progress
21

Pretou, Pierre. "Justice et société en Gascogne à la fin du moyen âge : 1360-1526". Paris 1, 2004. http://www.theses.fr/2004PA010706.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
" Justice et société en Gascogne à la fin du Moyen Age de 1360 à 1526 " explore les pratiques réelles des justices criminelles observées depuis le point de vue des populations. Du traité de Brétigny à la défaite de Pavie, l'ensemble régional gascon avait vécu sous un mode original de résolution des conflits consistant en des médiations pénales. La structure de la société et de l'habitat - un monde de maisons et de familles coagulées dans leurs privilèges - expliquait un maintien tardif des procédures accusatoires dans la répression des crimes. Les usages de paix et les arbitrages l'emportaient alors sur les enquêtes et la restauration du droit. Les malheurs du temps, la modernité, l'irruption de la majesté française et les mutations de la société bouleversèrent ces usages si anciens dont personne " n'avait plus mémoire du contraire ". Pratiques inquisitoires, traque de criminels, procédure d'office et procédure extraordinaire s'abattirent sur des populations qui continuaient à proclamer leurs anciennes coutumes comme garantes des équités ancestrales. L'exercice de la justice devint un défi peuplé de discours, d'entreprises autoritaires et de contestations communautaires. A partir de 1441, la conquête judiciaire de la Gascogne par les rois de France sur leur adversaire anglais acclimata lentement le pays à la modernité judiciaire. Vivacité des traditions et exigences de la souveraineté française se mêlèrent alors, tant et si bien que les Gascons finirent par consentir leur sujétion à la royauté souveraine, ainsi qu'aux justices modernes qui étaient venues avec elle.
22

Robin, Vincent. "Les vicomtes de Limoges (Xe-XIVe siècles) : famille et pouvoir entre Limousin et Périgord". Paris, EPHE, 2007. http://www.theses.fr/2007EPHE4146.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Issus d’un vassal de Charles le Chauve, les vicomtes de Limoges sont apparus au début du Xe siècle par la volonté du duc d’Aquitaine. Ayant bénéficié de larges transferts de pouvoirs, ils profitèrent de l’affaiblissement du pouvoir ducal au cours du Xe siècle pour enraciner leur autorité et asseoir leur domination. Entre les XIe et XIIIe siècles, ils apparaissent solidement implantés entre Limousin et Périgord. On les voit contrôler un vaste patrimoine et de nombreux châteaux, entretenir des relations étroites avec les établissements religieux de leurs domaines, nouer des alliances avec leurs voisins ou au contraire leur faire la guerre, appartenir à d’influents réseaux locaux d’alliance. Tous ces éléments rendent compte de la puissance d’une famille qui se classait parmi les plus grandes lignées limousines et juste en dessous des lignées comtales aquitaines. L’importance régionale du lignage vicomtal légitime un examen approfondi de son organisation, de son pouvoir et de son environnement, et ce d’autant plus qu’il bénéficie d’une documentation relativement riche et diversifiée. L’objectif d’une telle étude n’est toutefois pas de satisfaire les seuls besoins de l’érudition locale. En réalité, si le lignage vicomtal nous intéresse, c’est aussi parce qu’il appartient au groupe dominant de la société médiévale, l’aristocratie nobiliaire. Par leur singularité, les vicomtes de Limoges peuvent constituer une étude de cas intéressante pour améliorer notre connaissance de ce groupe et de son rôle dans la société. À travers l’exemple des vicomtes, on sera donc amené à réfléchir d’une manière plus globale sur la dimension politique, seigneuriale et familiale du lignage aristocratique
Heirs of a vassal of Charles the Bald, the viscounts of Limoges appeared during the early 10th century by the will of the Duke of Aquitaine. Benefiting from large power delegations, they took advantage of the weakening ducal power during the 10th century to settle their authority and their domination. Between the 11th and 13th centuries, they appear strongly established between the Limousin and the Périgord. They were seen controlling a vast territory and many castles, maintaining tight relationships with local monasteries, binding alliances with their neighbours or on the contrary waring them, being part of influent local alliances networks. All these points testify to the might of a family amongst the greatest lineages of the Limousin and the Aquitaine. The regional influence of the viscountal lineage justifies an in-depth study of it's organisation, it's power and it's environment, and this more especially as it benefits from a large and diversified documentation. The goal of this study is however not to satisfy the sole needs of local scholarship. Actually the viscountal lineage arouses our interest also because it belongs to the dominating group of medieval society : aristocracy. For their singularity, the viscounts of Limoges constitute an interesting case of study to pursue our knowledge of this group and it's role into society. Through the example of the viscounts, we are led to think globally of the politic, seigneurial and familial dimension of aristocratic lineage
23

Jarousseau, Guy. "Episcopat et églises en Anjou au Haut Moyen-Âge". Paris 4, 2004. http://www.theses.fr/2004PA040154.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
A la mort de l'évêque d'Angers aubin, le roi Childebert 1er fonde dans le suburbium de cette cite une basilique pour y déposer le corps du saint. Cette église devient, dès la seconde moitiè du VIe siècle, un pole religieux et politique majeur à Angers, et au-delà, dans l'Ouest du royaume franc. Elle est alors qualifiée au regard du roi de senior ecclesia. Le caractère royal de cette église en fait le lieu de la consécration des évêques d'Angers. A l'époque carolingienne, très tôt et assurément des 744, les évêques d'Angers participent au courant réformateur. En 816-819, dangers est un centre de la reforme religieuse voulue par l'empereur Louis le Pieux, tout spécialement, pour ce qui concerne le milieu canonial. L'abbé de la collégiale Saint-Aubin est alors le chancelier Helisachar. La seconde moitie du IXe siècle est marquée par l'introduction, dans les établissements religieux d'Angers, de la distinction entre la mense canoniale et la mense abbatiale. Ce n'est qu'entre 892 et 895 que ce système est introduit au sein de l'église cathédrale saint-maurice. À partir de ces années et jusqu'a la fin du Xe siècle, le pouvoir de la famille des foulques, vicomtes puis comtes d'Anjou, s'affirme. Leur principal atout est de maîtriser l'attribution de la charge abbatiale en l'abbaye Saint-Aubin d'angers. Ils peuvent ainsi intervenir dans la désignation des évêques
When, Aubin, the bishop of angers died, king Childebert is founded a basilica in the suburbium of this city, so as to lay down the body of the saint. As early as the second half of the 6th century, this church became a major political and religious centre in angers and beyond, in the west of the Frankish kingdom. The king then considered it as the senior ecclesia. Because of the royal nature of this church, it became the place for the consecration of bishops in angers. In carolingian times, very early and undoubtedly as far back as 744, the bishops in angers took part in the reforming movement. In 816-819, Angers was a centre for the religious reform ordered by emperor Louis the pious, concerning more particularly the canonial circle. The abbot at Saint-Aubin collegiate church was then the chancellor Helisachar. The introduction of the distinction between the lands owned by the canons and those owned by the abbots in the religious establishments of angers, was the outstanding aspect of the second half of the 9th century. This system was only introduced within Saint-Maurice cathedral church between 892 and 895. From these years on and until the end of the 10th century, the members of the fulk family, who were successively viscounts and earls of Anjou, asserted their influence. Their main asset consisted in controlling the attribution of the abbey responsibility in Saint-Aubin abbey in angers. Thus, they could take part in the appointment of bishops
24

Panfili, Didier. "Comportements aristocratiques dans les pays de Tarn et Garonne (Bas Quercy et Haut Toulousain)". Toulouse 2, 2008. http://www.theses.fr/2008TOU20029.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Il s’agit de montrer quelles formes d’adaptation les aristocrates – et en particulier ceux de la moyenne et petite aristocratie peu étudiés habituellement – ont dû mettre au point pour maintenir leur domination sur les paysans face à un pouvoir comtal toujours présent – le vicomte demeure son représentant et n’acquiert aucune indépendance – et à une Eglise revendiquant une part toujours plus importante du pouvoir. Cette dernière notamment joue un rôle essentiel dans la « déparentalisation » des liens sociaux. La faible envergure de la plupart de ces aristocrates permet au comte et aux établissement religieux de prendre en charge, surtout après 1130, la fondation de très nombreux castelnaux et villes neuves. Face à ces deux pouvoirs, les aristocrates mettent en œuvre des stratégies d’affirmation de l’autorité – s’imposer spatialement en multipliant l’implantation de serfs sur des écarts ou inventer de nouveaux prélèvements après la perte des dîmes par exemple – mais aussi de contournement des difficultés – interdits matrimoniaux non respectés pour éviter l’émiettement du patrimoine dans un espace où existe un partage égalitaire. Une histoire politique du Bas-Quercy et du Haut-Toulousain du Xe siècle à 1214 est proposée en guise d’introduction. Les cinq chapitres suivants forment le cœur de ce travail et sont résolument tournés vers des comportements : désigner, s’allier – mariage et parenté mais aussi fiefs et pairs, manifester sa foi, dominer. Le rôle et la place des femmes sont abordés dans chacun des chapitres. Une annexe composée de dossiers sur une vingtaine de lignages aristocratiques les plus représentatifs de la diversité des situations clôt enfin cette étude
We are going to explain how the aristocrats, more particularly those belonging to the middle and the low aristocracy adjusted to maintain their domination over the peasantry while the power of the count was still active (the viscount being his representative and gaining no independence) and the church was claiming more and more power. The church, in particular, played an essential part in the “de-parenting” of social relationships. The small calibre of most of these aristocrats enabled the count and the church to take over, particularly after 1130, the creation of many “castelnaux” and new towns. In front of those two powers, the aristocrats implemented strategies to assert their authority, to impose themselves locally by allowing an increasing number of serfs to settle in hamlets or inventing new taxes (after they lost the tithe for instance) ; they also circumvented difficulties : marital interdictions were not respected in order to prevent the fragmentation of patrimonies in a region where an egalitarian sharing existed. A political history of Bas-Quercy and Haut-Toulousain is set by way of an introduction. The next five chapters will represent the core of this research and will resolutely deal with the description of behaviours : naming, allying (marriages and relationships as well as fiefs and peers), demonstrating faith and dominating. The role and function of women will be mentioned in each chapter. As an appendix, there will be a file about twenty or so aristocratic lineages among the most representative ones of the diversity of situations
25

L'Héritier, Maxime. "L' utilisation du fer dans l'architecture gothique : les cas de Troyes et de Rouen". Paris 1, 2007. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00295179.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Le fer fait partie intégrante de la conception initiale des églises gothiques rouennaises et troyennes. Dès le XIIIe siècle, il y est employé en dizaines de tonnes dans les armatures de vitraux. On le retrouve également dans la maçonnerie et dans la charpente sous forme de tirants, de chaînages structurels et de petites pièces, agrafes et goujons, servant à attacher les nombreux éléments de décor. Ses nombreux usages ainsi que les questions du rôle, des quantités, de l'origine et du coût de ces fers sont abordés par une étude interdisciplinaire alliant prospections dans le bâti, recherches dans les sources écrites et l'étude métallo graphique de 74 échantillons de fer prélevés in situ. Ces analyses permettent aussi de rendre compte de la nature et de la qualité du matériau employé, des caractéristiques du travail de forge et de comprendre l'influence des mutations de la métallurgie médiévale (marteau hydraulique, filière de réduction indirecte) sur l'emploi du fer dans la construction.
26

Riand, Emmanuelle. "Recherche sur les châsses d'orfèvrerie du VIIe au XIIIe siècle conservées en France". Paris 1, 2007. http://www.theses.fr/2007PA010538.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Vingt-quatre châsses orfévrées, datées du VIIe au XIIIe siècle, sont conservées en France. Leur analyse, démontre des constantes typologiques, iconographiques et techniques qui autorisent à les considérer comme un ensemble cohérent. Leurs formes et leurs décors évoquent les sarcophages paléochrétiens et rappellent la fonction première des reliquaires; leur évolution traduit celles des mentalités et des pratiques cultuelles, pose le problème de la fonction didactique des œuvres et introduit un questionnement sur les concepteurs des programmes iconographiques et sur leurs destinataires. Les processus de création des châsses renvoient aux pratiques connues pour d'autres disciplines artistiques et leurs analyses stylistiques renvoient aux contextes contemporains sans occulter l'individualité de leurs auteurs. Ces observations invalident le caractère mineur des arts précieux et confèrent aux châsses une valeur artistique propre.
27

Sarrazin, Jean-Luc. "La campagne et la mer : les pays du littoral poitevin au Moyen Age (fin XIIe siècle - milieu XVe siècle)". Paris 4, 1998. http://www.theses.fr/1997PA040292.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
La thèse présente une étude des campagnes littorales du Poitou entre le début de la grande expansion du moyen âge central et la sortie relative des épreuves des XIVe et XVe siècles. Elle se divise en trois parties : la première (prolégomènes) s'attache à décrire les composantes géographiques, en particulier la configuration du littoral et le rapport à la mer des pays riverains ; la seconde (livre 1 croissance et organisation d'un espace -vers 1170-vers 1340-) forme le cœur de 1'ouvrage:y sont analysées la genèse du marais poitevin l'extension des marais salants, la conquête des retraits de mer ainsi que les structures de production et les structures seigneuriales. L'immense effort d'aménagement aboutit vers le début du XIVe siècle à un niveau exceptionnel de maitrise du milieu et d'occupation de toute la frange littorale. La troisième partie (livre II crises et consolidation -vers 1340;vers 1460) est consacrée à une étude des épreuves (insécurité/chocs épidémiques) qui affectent la région à partir de 1346-1350. Elle met en évidence la solidité de la seigneurie qui traverse sans dommage majeur la tourmente. Les principaux thèmes abordés sont les suivants: organisation de l'espace littoral, maitrise des eaux, mode de production salicole, structures seigneuriales et sociales, turbulences paysannes au XVe siècle
The thesis presents a study of littoral countries of Poitou between the great expansion that hat taken place during the central years of the middle ages and the relative ending of the ordeals of the XIVth and XVth centuries. It consists in three parts. The first one (prolegomena) describes the geographical components especially the lay-out of the coast and the link between the ocean and the sea-side countries. The second one (book i: expanding and organization of the space - around 1170; around 1340) is the core of the work where are studied the genesis of the marais poitevin, the salt marshes spreading, the conquest of the intended coastline as well as production and seigniorial structures. Towards the beginning of the XIVth century the huge development effort leads to a high con, trol of the environment and to an exceptional occupation of the whole coastline. The third part (book II: crisis and strengthening -around 1340; around 1460-) deals with a study of the ordeals which affect the region starting from 1346-1350 (insecurity, plagues). This part puts into light the firmness of the seigniory which goes through the turmoil without major damage. The main themes studied are: organization of the coastline, control of the waters, salt production means, social and seigniorial structures, peasants agitations
28

Cottereau, Émilie. "La copie et les copistes français de manuscrits aux XIVe et XVe siècles : étude sociologique et codicologique". Paris 1, 2005. http://www.theses.fr/2005PA010663.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Cette recherche a pour ambition de présenter le monde de la copie et des copistes français de manuscrits à la fin du Moyen Age, sous un angle sociologique et codicologique. Elle s'appuie essentiellement sur une exploitation systématique des manuscrits souscrits et, de manière plus ponctuelle, sur diverses sources documentaires. Qui sont ces personnages et pour qui travaillent-ils? Quelles informations nous livrent-ils dans les colophons? Dans quel cadre exécutent-ils leurs transcriptions? Telles sont les questions abordées dans un premier temps. Les réflexions de la deuxième partie permettent d'appréhender les pratiques artisanales (exploitation de la page, recours au système abréviatif et gestion de la ligne) et d'étudier la sensibilité des artisans à la lisibilité, l'économie et l'esthétique. Croisant les données codicologiques et sociologiques, le dernier temps met en œuvre une série d'analyses pour déterminer dans quelle mesure les copistes étaient polyvalents ou spécialisés
29

Fourcade, Sara. ""Clerc ne suis, (. . . ) livre ne ay point" : la noblesse française à la conquête du livre (vers 1300 - vers 1530)". Paris 4, 2008. http://www.theses.fr/2008PA040203.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Nous cherchons à établir le cadre social, culturel, matériel et idéologique du développement des pratiques lettrées des nobles laïques en France à la fin du Moyen Âge. Un groupe formé de propriétaires de librairies, d'écrivains, de poètes et de rédacteurs d'écrits privés sert de base à ce travail. L'étude de ces individus met en évidence la transmission familiale d'un patrimoine matériel et culturel et l'élaboration de nouvelles normes lettrées dans les milieux fréquentant les cours. On caractérise ensuite la culture de la noblesse, partagée entre son caractère fonctionnel, l'assimilation d'éléments savants et la libre expression de goûts individuels ; son originalité s'affirme dans la littérature nobiliaire, empreinte d'un grand pragmatisme et conçue comme une réponse au contexte de crise. L'insertion des usages lettrés dans le mode de vie et l'idéologie nobiliaires apporte enfin une dénégation claire à l'idée d'une incompatibilité des armes et des lettres
This dissertation tries to state the social, cultural, material and ideological context of the development of the uses of book in the XIVth and XVth centuries french nobility. We establish a group of book owners, authors, poets and private diaries writers. Its analysis underlines the importance of familial assets, based on the handing down of a material and cultural heritage, and the working out of new literacy standards, especially among noble people linked with princely courts. Then, we identify the main features of noble culture, divided between its functional purposes, the assimilation of some parts of clerical knowledge and the expression of personal tastes and interests. The main originality of noble literature, conceived to answer the crisis of late Middle Ages, rests in its pragmatism. The deep integration of literacy in aristocratic way of life and ideology denies the supposedly incompatibility of sword and book
30

Quaghebeur, Joëlle. "Comte de Poher et terre de Cornouaille : mémoire et pouvoirs, début IXème - début XIIIème siècles". Paris 4, 1994. http://www.theses.fr/1994PA040237.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
La Cornouaille -ou Poher- occupe la moitié du département du Finistère. Elle entra dans l'histoire du Moyen-Age quand l'empereur Louis vint en 818 y mener l'ost. Ce territoire connut,plus que tout autre,les heurts et malheurs qui bouleversèrent l'équilibre politique du "regnum" breton. Pareilles turbulences firent que les manuscrits,relatifs aux très hautes époques de cette terre,souffrirent considérablement. Mais le souvenir demeura que le Poher détenait une légitimité pour qui voulait dominer l'ensemble de la Bretagne. Les comtes de Cornouaille du XIe siècle surent reprendre la tête du duché. Leur ultime héritier,Arthur,fut assassiné en 1202 par son oncle Jean sans Terre. Dès lors,la puissance capétienne put s'affirmer sur la Bretagne ; en 1213,un prince issu de cette Maison en prit la tête. Le cadre chronologique de cette étude sera donc 818-1213. Seront précisés les rapports existant entre les notions de Mémoire et de Pouvoir au sein du Poher. On définira les pouvoirs spirituels : puissances abbatiales et autorité épiscopale,ou lai͏̈ques
"Cornouaille" or "Poher" covers half of the French "departement" of Finistere. It first appeared in the history of the high Middle Ages when Emperor Louis arrived in 818 with the "Ost". .
31

Descamps, Benoît Marc. ""Tuer, tailler et vendre char" : les bouchers parisiens à la fin du Moyen-Âge, v.1350-v.1500". Paris 1, 2009. http://www.theses.fr/2009PA010642.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
A partir de 1350, les bouchers parisiens entament une ascension sociale et politique qui semble trouver son apogée dans les conflits civils au siècle suivant. Tant dans le cadre de la Communauté des bouchers au Châtelet qu' au sein des boucheries jurées seigneuriales, les parcours individuels retracés permettent d'établir la force des réseaux sociaux ou politiques. En confrontant des archives diverses (chroniques, sources législatives et judiciaires, sources de la gestion foncière. . . ), I' objet de cette thèse est d'abord de comprendre l’origine de cette forte position dans l'espace social et géographique, et les problèmes qu' ont pu poser cette emprise dans la ville. L'étude définit ainsi la nonne du métier et de la viande, analyse les éléments caractérisant la richesse et le pouvoir des bouchers parisiens, éclaire les causes et la nature de leur engagement politique. Violente et contestée, cette intrusion fut pourtant une intégration globalement réussie dans la bourgeoisie parisienne.
32

Dejoux, Marie. "Gouverner par l'enquête au XIIIe siècle : les restitutions de Louis IX (1247-1270)". Paris 1, 2012. http://www.theses.fr/2012PA010665.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
En 1247, avant son départ à la croisade, et jusqu'à sa mort, Louis IX entreprit de faire recueillir, lors de vastes tournées d'enquêtes, les plaintes de ses sujets sur son administration et celle de ses officiers, et de réparer matériellement celles qui seraient fondées. Entreprises de promotion du pouvoir royal, ces investigations furent organisées pour la première fois à l'échelle du royaume tout entier, pour pallier l'éloignement physique du souverain et pour permettre d'intégrer les provinces récemment conquises. Même si elles font la part belle aux élites traditionnelles et aux honnêtes gens, les milliers de plaintes collectées par les enquêteurs émanent d'un corps sociologique élargi et illustrent l'envergure inédite des opérations. Précocement édités, les documents émanés des tournées d'enquête ont été considérés comme des monuments de l'histoire de France, alors même qu'il s'agissait de pièces de procédure, forgées pour et par les enquêteurs, qui ne les destinaient pas au roi de France. Suivant les règles du procès civil, ces tribunaux ambulants avaient vocation à trancher des litiges ponctuels, et non à contrôler l'administration royale ou à informer le souverain sur l'étendue de ses droits et de ses ressources: il ne s'agit pas d'« enquêtes administratives ». Le choix de confier ces investigations à un personnel essentiellement ecclésiastique signale une dimension théologique forte. Liées aux évolutions de la pratique testamentaire et au devoir de restitution des biens mal acquis et des usures juives, les réparations royales sont ordonnées au nom du salut du roi et s'inscrivent dans l'économie de l'au-delà médiévale. L'enquête de réparation et l'enquête de réformation procèdent ainsi de deux idéaux de gouvernement différents et chronologiquement distincts: à partir de Philippe le Bel, le roi réformateur succède durablement en France au roi réparateur.
33

Gonthier, Nicole. "Délinquance, justice et société en Lyonnais : fin XIIIe-début XVIe siècle". Lyon 3, 1988. http://www.theses.fr/1988LYO31002.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Seigneurie d'empire, le lyonnais dispose d'une administration judiciaire complexe, sous la responsabilite de l'archeveque de lyon et des chanoines cathedraux. Devenu senechaussee du royaume de france, apres son annexion a celui-ci en 1312, le comte doit accueillir les representants de la police et de la justice royales qui entrent en concurrence avec les officiers des seigneurs ecclesiastiques. Cette concurrence donne lieu a des exces de zele, a des abus de pouvoir qui compromettent la reputation des justiciers mais elle conduit plus souvent a un perfectionnement de la procedure, a un souci d'equite et d'efficacite particulierement positifs. Le serieux des instructions, la large part laissee a l'arbitraire du juge, la moderation des sentences figurent comme les principales caracteristiques de la justice lyonnaise. La region presente des conditions favorables a la delinquance : terre de passage pour les marginaux, elle subit les exactions des routiers et les populations connaissent les crises economiques qui exasperent les tensions sociales. Cependant, au-dela des differences de style remarquees entre la delinquance rurale et la delinquance urbaine, on constate que l'agressivite generale reste modeste et que la tendance majeure est davantage au vol qu'a la violence meurtriere. Parmi les delinquants, les artisans, les femmes, et les jeunes gens sont les plus nombreux, devant les clercs et les etrangers. Aux femmes et aux clercs on reproche surtout les adulteres et les concubinages, tandis que les jeunes gens comparaissent frequemment pour des viols ou des rixes. Des etrangers on redoute surtout les vols et les escroqueries, des artisans les fraudes et les violences. Si l'appauvrissement suscite des delits mineurs, l'aprete au gain et l'ambition, en revanche, poussent les notables a des actes fort graves. Plus generalement, chacun des delits perpetres revele la place que tient son auteur dans la societe ainsi que sa sensibilite au monde. Pour les gouvernants les justiciables sont des enjeux : a travers eux ils demontrent leur pouvoir de commandement, inculquent aux administres les notions d'ordre et de loi qui remplacent peu a peu celles de franchises et de coutumes. C'est pourquoi ils consentent a de lourds sacrifices financiers pour dispenser la haute justice, d'autant plus que l'ordre politique recherche tend a se confondre avec un certain conformisme moral et religieux que l'etude des proces permet de mieux definir
As an empire seignory, the lyonnais has a complex judicial administration for which the archbishop of lyon and the cathedral canons are responsible. After its annexion by the kingdom of france in 1312 it becomes a kingdom seneschalsy. On its territory the earldom must admit the royal justice and police officers who compete with those of the ecclesiastical lords. This competition causes some over-zealousness and misuse of power which bring discredit upon the dispensers of justice but more often than not it brings about an improvement of the procedure, more concern for equity and efficiency, which are particularly positive. Serious investigations, great freedom left to the judge, moderate sentences are the distinctive qualities of justice in the lyonnais. The region is a favorable one for law-breakers : a frequent passing through place for dropouts, it is the victim of "routiers" and its populations have to suffer economic crises which make social difficulties even worse. However, beyond discrepancies between rural and urban delinquency, it may be noted that general violence remains unimportant and that thefts are in greater number than murderous attacks. Craftsmen, women and young men account for the majority of the delinquents immediately followed by clerics and foreigners. Women and clerics are mainly reproached with adultery and concubinage while young men are often summoned to appear for rape or brawl. Foreigners are mainly accused of robbery and swindling, craftsmen of fraud and violence, if impoverishment leads to minor offences, cupidity and ambition on the other hand drive the richest to more serious ones. More generally, every illegal act reflects the offender's position in society as well as the way he reacts to the world. For the rulers all the people subject to court action are at stake : they can prove their power through them, they can teach them law and order which gradually take place of franchises and common law. This is the reason why they are ready to spend plenty of money to dispense high justice, all the more so as the political order they seek to institute is very close to a moral and religious conformism that the study of lawsuits allows to know better
34

Oschema, Klaus. "Freundschaft und Nähe im spätmittelalterlichen Burgund : Studien zum Spannungsfeld von Emotion und Institution". Paris, EPHE, 2004. http://www.theses.fr/2004EPHE4016.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Pendant le Haut Moyen age, l'amitié semble être synonyme avec une relation personnelle hautement institutionnalisée et ritualisée. A travers ce modèle, tout un imaginaire de l'émotionnalité entre dans le discours politique, à la fois sur le plan verbal et dans les pratiques. Ce travail se propose d'analyser les influences mutuelles de cette conception de l'amitié (qui se développe vers un modèle plus individualisé comme il se rencontre à l'époque de la Renaissance) et d'une perception hautement personnalisée de la sphère politique fondé sur une analyse du discours théorique sur l'amitié depuis l'Antiquité. L'étude se concentre sur la Bourgogne des Ducs Valois, qui représente une époque et un espace charnières. L'analyse du discours sur l'amitié et des gestes qui vont de pair est en premier lieu fondée sur les représentations textuelles dans l' " historiographie bourguignonne "(chroniques et mémoires) ainsi que sur les transpositions en image dans les enluminures des manuscrits qui furent produits dans ce cadre culturel. Les résultats montrent que les contemporains distinguent le lien d'amitié de celui de parenté. Néanmoins il peut être considéré comme une " institution sociale " à cause des obligations qu'il comportait et qui furent reconnues universellement. Dans ce cadre, sa force " unitive " était fondée sur l'influence de l'émotion qui garantissait l'engagement de la personne entière. Les gestes de proximité physique, comme le baiser, l'accolade, coucher sur le même lit et chevaucher un même, servaient à la fois de signe extérieur et de moyen d'influencer la disposition émotionnelle de l'individu
During the high Middle Ages, friendship seems to have been synonymous with a highly institutionalized and ritualized personal relationship. This model allowed to apply an “imaginary” of emotion to the political sphere as well on a verbal as on a practical level. The present study tries to analyze the development and the mutual influences of this concept of friendship, which tends to get more individualized towards the Renaissance, and the highly personalized perception of politics based on an analysis of the friendship discourse from antiquity onwards. The study concentrates on Valois burgundy, which represents a central point in time and space as to our subject. The analysis of the so-called “burgundian historiography” (chronicles and memoires) as well as on their pictorial transpositions in manuscript illuminations which stem from this cultural milieu. The results show that the contemporaries distinguished the bond of friendship from parental relations. Nevertheless, it can be considered a “social institution” because of its intrinsic obligations which were universally recognized within the framework. Within this framework, its “uniting” force was seen as based on the influence of emotion, which guaranteed the engagement of the whole person. The gestures of physical proximity, like the kiss, the embracement, sleeping in the same bed, and riding on the same horse, served at the same time as exterior signs and as means to influence the emotional disposition of the individual
35

Alteroche, Bernard d'. "De l'étranger à la seigneurie à l'étranger au royaume : XIe-XVe siècle". Paris 2, 2000. http://www.theses.fr/2000PA020027.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
L'etude du passage de la notion d'etranger a la seigneurie a celle d'etranger au royaume de france permet d'apprehender la maniere dont s'est developpe a partir du xive siecle un jus soli applicable a l'ensemble du royaume lie au developpement et a l'affirmation de la souverainete royale. Le renforcement de l'autorite du seigneur sur tous ceux qui demeurent dans sa seigneurie, caracteristique du systeme feodal, conduit a considerer comme etranger celui qui n'y est pas ne et a le designer suivant les lieux, par les termes albanus, extraneus, foraneus, advena ou alienigena. Sous l'influence des juristes medievaux, l'ancienne notion romaine d'origo liee au jus sanguinis disparait au profit de la prise en compte de l'origo propria sur laquelle repose le jus soli. Avec la fin de la suzeraineteelle developpement de la souverainete royale apparait alors une nouvelle conception de l'etranger determinee par rapport au royaume. Progressivement les categories medievales s'estompent et disparaissent au profit de la notion moderne d'etranger opposant ainsi le naturel ou regnicole a l'etranger ou aubain. Intimement lie a cette evolution, et sous l'influence des officiers royaux, les regles feodales particulieres applicables aux etrangers disparaissent au profit de l'instauration generale d'une inaptitude testamentaire et successorale. Devenue le regime juridique de droit commun cette incapacite aboutit des la fin du xve siecle a reserver au roi, par droit d'aubaine, sous certaines conditions et au titre de sa souverainete, les biens des etrangers morts dans le royaume.
36

Mouslim, Charafeddine. "La conquête musulmane en France et ses conséquences sociales jusqu'au XIVème siècle". Bordeaux 3, 2003. http://www.theses.fr/2003BOR30007.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Ce travail aborde la présence musulmane en France durant le moyen âge, une présence qu'on a abordé jusqu'à présent que de son côté conflictuel, or, nombreux sont les documents qui soulignent que cette présence était riche d'échanges mutuel et de vivre ensemble entre musulmans, juifs et chrétiens. Ce n'est qu'au XIIe siècle que, l'histoire de cette présence a été revisitée pour faire du musulman, ou plutôt du sarrasin l'autre par excellence, d'ou l'intérêt de parler des conséquences de cette présence
This research paper is concerned with the muslim presence in France during middle age, a presence that was highlighted only through a conflictual aspect, however, numerous documents underlined the fact that it was a period of mutual exchanges and coexistence between muslims, jews and christians. It is only in the 12th century that the history of this presence was revisited in order to make from the muslim or the saracen the other par excellence, so the interest to study the consequence of this presence
37

Grégoire, Marie. "Les armoieries des femmes en France des origines au XVIe siècle : sources, usage et fonction". Paris, EPHE, 2009. http://www.theses.fr/2009EPHE4010.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Ce doctorat s’intitule : « Les armoiries de femmes en France des origines au XVIe siècle : sources, usages et fonction » et il s’inscrit dans le courant pérenne de l’histoire sociale. Afin de faire l’étude de ce sujet, une collecte de données a été faite. Un vaste corpus d’étude de 1450 armoiries a été constitué. Les sources archéologiques et textuelles utilisées ont été recueillies depuis différents inventaires des Archives nationales de France de sceaux français, les cahiers des dessins de tombeaux, de vitraux et de tapisseries de Roger de Gaignières, les armoriaux du dénombrement du comté de Clermont en Beauvaisis, armorial réalisé en deuxième moitié du XIVe siècle, et Le Breton, armorial français constitué entre la fin du XIIIe et la fin du XVe siècle. Différents traités de blason dont celui de Jérôme de Bara (1581) ont aussi été étudiés. À la suite de l’examen des sources archéologiques et donc éritables, il a été possible d’effectuer une analyse de l’utilisation des armoiries de femmes au Moyen Âge. L’examen de ces sources démontre que les éléments héraldiques des armoiries de femmes adhèrent aux mêmes règles d’usage et de codification héraldique qui existent dans la société médiévale. Les éléments utilisés dans la composition des armoiries de femmes sont usuels. Par conséquent, dans la pratique, il existe une seule héraldique dont font usage l’homme et la femme. L’héraldique des femmes est riche comme le révèle l’utilisation multiple qui est faite par la femme de ses armoiries. La femme peut utiliser ses armoiries plusieurs fois au cours de sa vie. Elle a, dès lors, plusieurs moments de vie héraldique. Plus de cent femmes qui ont plusieurs moments de vie héraldique ont été répertoriées. Cette enquête sur l’utilisation multiple informe que les femmes exposent leurs armoiries sur plusieurs supports. L’étude du sceau a été privilégiée dans cette thèse car c’est sur le sceau que sont reconnues les premières armoiries de femmes et c’est par l’usage du sceau que seront transmises les armoiries du groupe des combattants aux autres groupements sociaux. Les autres supports sur lesquels apparaissent les armoiries véritables de femmes et qui ont été observés dans cette recherche sont : le tombeau, le vitrail, la tapisserie. En ce qui a trait aux sources textuelles, les traités de blason écrits par les hérauts à partir du XIVe siècle offrent un contraste intéressant. Les armoiries de femmes provenant des sources archéologies constituent une héraldique vécue, vérifiable et véritable. L’héraldique féminine décrite dans les traités de blasons par les hérauts est théorique et imaginaire. Elle ne concorde pas avec la réalité historique que révèlent les sceaux, les tombeaux, les vitraux et tapisseries. Cependant, les hérauts rejoignent l’héraldique vécue lorsqu’ils écrivent au sujet de la fonction des armoiries. Ils présentent alors les armoiries comme des signes de « recordation », c’est-à-dire qui rappellent un fait à la mémoire. Dans le cadre de l’héraldique vécue, les armoiries de femmes ont la même fonction administrative, juridique et sociale que les armoiries en général. Elles servent d’ornements et surtout de mémoire. D’où elles naissent, les armoiries sur les champs de bataille avait la fonction de rendre reconnaissable le combattant. L’héraldique des femmes rend encore plus notable cette affirmation. Car la nécessité de se désigner dans la sphère sociojuridique est l’objectif de celle qui porte les armoiries et de la société médiévale qui met en place ce système référentiel. À la manière d’une écriture, les armoiries écrivent l’identité de la femme et les groupes de parenté qui lui sont affilié
This doctorate focuses on "Women's armorial bearings from their beginnin to the XVIth century in France: sources, uses and function. As such as it falls within the long perspective movement of social history. In order to study this subject, it was necessary to compile a data base; a broad corpus of 1450 armorial bearings was therefore created. The archaeological and textual sources that were used came from various inventories of french seals, from Roger de Gaignières' drawings of tombs, stained glass and tapestries, from the armorial collections of Clermont en Beauvaisis and Le Breton, and from various heraldry treatises, including that of Jérôme Bara (1581); Following the examination of these sources, it was possible to analyze the use of armorial bearings by women in the Middle Ages. The study reveals that the heraldic elements used by women were consistent with the heraldic codification rules that existed in medieval society. The heraldic elements that were used were common. As a result, there was only one heraldic code for both men and women. It served the same administrative, legal, and social functions. Heraldry served as ornament but mostly as memory. Coats of arms began on the battlefield and served to identify the combatant. This function of designaion was themselves from a legal and social point of view, in a society that created the heraldic referential system. As a form of writin, armorial bearings define the identity of women and of related family groups
38

Levasseur, Aurelle. "Droit de l'urbanisme et domaine de la ville médiévale : XIIIe-XVe siécles". Paris 2, 2008. http://www.theses.fr/2008PA020056.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Cette étude analyse le droit de l’urbanisme dans le but de clarifier la notion de domaine communautaire au bas Moyen Age (XIIIe-XVe siècles). Les sources sont constituées des actes de la pratique municipale de plus de deux cents villes françaises, portant sur les infrastructures (fortifications, fontaines, puits, voirie, pavés, égouts). Le domaine communautaire médiéval n’apparaît véritablement qu’à travers la notion d’affectation publique. On constate que la construction des équipements qui assurent la survie matérielle de la ville ou qui permettent de conforter le pouvoir de l’autorité municipale, est généralement prise en charge par la communauté. Ces infrastructures seraient qualifiées aujourd’hui de service public. La construction des autres équipements qui servent exclusivement l’usage public, est le plus souvent assurée par les personnes privées : ils ne sont l’objet que d’un service au public. La distinction est moins doctrinale que financière : si la communauté, dont les ressources sont limitées, ne peut financer le développement des équipements de service au public, elle y contribue par des politiques qui n’engendrent pas de dépenses publiques. L’étude de la gestion de ces mêmes infrastructures montre que la seule affectation véritablement créatrice de droits est l’affectation à l’utilité publique. Celle-ci n’est mesurée ni à l’aune du bien, ni à celui de la politique d’urbanisme générale, mais à celui de la communauté en son ensemble. L’affectation à l’usage public apparaît secondaire. Sa protection n’est pas organisée par des règles propres mais relève du principe général de défense du bien commun.
39

Naji, Stephan. "Analyse spatio-temporelle des données bioarchéologiques de la population médiévale de l'église Saint-Laurent de Grenoble, Isère : IVe - XVe siècles". Paris, EHESS, 2010. http://www.theses.fr/2010EHES0131.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Cette étude porte sur les inhumations primaires de la période médiévale (IVe-XVe siècles) de la nécropole de Saint-Laurent de Grenoble, soit 604 individus. Deux objectifs principaux ont été définis. Le premier est la caractérisation de la population au travers de six variables bioarchéologiques et huit variables paléopathologiques. Les résultats décrivent la structure démographique de la population, évaluer la diversité biologique de la population et préciser la nature des différents groupes humains de la nécropole. Le second objectif vise à tester les événements historiques et culturels qui ont le plus marqués la population inhumée. Les résultats ont ensuite été comparés à des populations médiévales proches afin d'établir les spécificités de Saint-Laurent. Les analyses ont été organisées selon l'évolution diachronique du site et la distribution spatiale des données. L'ensemble des résultats souligne une certaine stabilité des conditions générales de vie de la population de Saint-Laurent à l'exception des deux derniers siècles. La période de prospérité et de croissance des XIe-XIIIe siècles et l'impact des crises politiques et sanitaires des XIVe-XVe se reflètent relativement bien dans les données. De même, la christianisation du site et surtout l'établissement des bénédictins en 1012 se traduisent clairement dans nos analyses
This study analyses primary medieval burials (4th-15th centuries A. D. ) from the Saint-Laurent of Grenoble necropolis that is 604 individuals. Two main objectives have been defined. The first is the definition of the population through six bioarchaeological variables and eight paleopathological variables. Results described the demographic structure of the population, outlined biological diversity of the population and defined the various natures of human groups within the cemetery. The second objective tested historical and cultural events that marked the most the buried population. Results were then compared to close medieval populations in order to determine local specificities. Analyses have been organised according to the diachronic evolution of the site and spatial distribution of the data. Results underscore a certain stability of overall life conditions for the Saint-Laurent population except for the last two centuries. The period of growth and prosperity from the 11 th-13th centuries and the impact of political and health crises in the 14th -15th centuries are relatively well documented through our data. Similarly, the Christianization of the site and above all the settlement of the Benedictine monks in 1012 are clearly visible in our analyses
40

Michaud-Fréjaville, Françoise. "Économie et vie rurales en Berry à la fin du Moyen Age". Paris 1, 1997. http://www.theses.fr/1997PA010695.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Le Berry oppose à une partie centrale de plateaux calcaires secs coupes de vallées, une périphérie verdoyante et humide, parfois accidentée : l'opposition humaine et économique entre ces deux caractères sous-tend largement l'étude. À la fin du Moyen Age, la désertification humaine du centre, où se mirent en place à la faveur des premières crises démographiques de très vastes métairies tournées à la fois vers l’élevage de nombreux moutons et la céréaliculture extensive, accentué l'impression de grande activité et d'assez riche diversité des "pays" de la couronne, ou la polyculture vivrière en champs ouverts s’équilibrait avec un élevage diversifié. La vigne connut au XIVe siècle un développement tout particulier. Les deux reconstructions de 1370-1400 et 1440-1490, séparées par le dépression des années 1412-1436 qui aurait vu la population diminuer les deux tiers, se sont faites sans véritable modification des charges et pouvoirs seigneuriaux laïcs ou ecclésiastiques. Les franchises berrichonnes ne favorisaient pas la constitution de communautés villageoises très autonomes, et des droits archaïsants ("juilleries", joutes, pots cassés) manifestèrent le poids des usages. La période a connu néanmoins une très nette diminution du servage dans la partie nord royale et en sancerrois, alors que le bas Berry et la zone proche du bourbonnais ont maintenu de puissants liens de servitude personnelle jusqu'aux temps modernes. La nécessité, surtout ressentie par les établissements religieux, d'accroitre les revenus seigneuriaux a entrainé, comme ailleurs, l'installation de nouvelles exploitations prises sur les friches et sur les pâturages autrefois communs. Une redistribution des cultures s'est accomplie par la réduction et la concentration des vignes, une nouvelle place donnée aux chènevières et surtout le début de la mise en place du bocage sur une large bande périphérique du Berry alors que le paysage des champagnes ouvertes s'est systématisé dans la zone centrale. C'est la naissance des paysages actuels berrichons
There is an opposition in Berry between the dry central chalk plateaus brocken with walleys an a green, humid and in places hilly periphery : the human an economic opposition between the two characteristics largely underlies this research. Towards the end of the middle ages, the population grew scarce in the central area where the early demographic crises brought about very larges "metairies" (farms) dealing both with large-scale sheep rearing and extensive cereal farming. This confirm an impression of great activity and fairy rich diversity of the surrounding "pays", where openfield mixed-farming for food was on a par with cattle an sheep raising. Vine growing went through a very particular phase of development in the xivth century. The two periods of reconstruction 1370-1400 and 1440-1490, separated by the depression of the years 1412-1436 (which may have seen the population reduced to one third), occurred without any significant modification of the charges and pressure exested by thhe lay and ecclesiatical authorities. Franchises in Berry did not facilitate the setting up of really autonomous village communities, but archaic rights ("juillerie", jousts an such like pleasantries)show the strength of tradition. The period none the less knew a very marked decrease of serfdom in the northern royal part and in sancerre area, whereas the low Berry and a nearby zone of the bourbonnais maintained a powerful network of personal bondage up to the modern times. The necessity to increase feudal revenue - especially felt by religious establishments - brought about, as elsewhere, the creation of small-holdings gained over fallow land and previously common grazing land. A reallocation of arable land was carried about by a reduction and accentuation of vineyards and a new role was given over to hemp. This was also the begining of the edge-landscape over a wide peripheral strip of Berry, while the open field developped systematically in the central zone. Such was the begining of the present-day landscape of Berry
41

Hamel, Sébastien. "La justice d'une ville : Saint-Quentin au Moyen Âge". Paris 1, 2005. http://www.theses.fr/2005PA010573.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Malgré l'abondante production des quarante dernières années en histoire urbaine, il est un pouvoir qu'exerçaient certaines villes à la fin du Moyen Âge qui demeure encore mal connu, celui de rendre justice. La ville de Saint-Quentin, qui constitue le milieu d'étude envisagé, fut l'une des rares villes du royaume de France qui, à certains moments de son histoire, fut investie pleinement de la capacité de faire justice. Cette thèse a d'abord abordé la mise en place et le développement de la justice municipale sous l'angle de l'acculturation face aux pouvoirs judiciaires concurrents (seigneurs,. Roi, Eglise) et ! sous celle du développement de l'espace judiciaire urbain d'abord créé autour du culte de Saint- Quentin. L'utilisation de la méthode prosopographique a permis de démonter le rôle dominant des bourgeois dans l'exercice de la justice dans la ville, tant au niveau municipal que royal, féodal et ecclésiastique. La pratique judiciaire a envisagé la justice civile sous le double angle du contrat et du conflit. Mais, pour étudier le crime, une approche criminologique, c'est-à-dire sociale et judiciaire, a été privilégiée. En dernier lieu, les voies de recours ont permis de d'aborder de manière synthétique la question de la querelle de juridiction. À la fin du Moyen Âge, la justice apparaît comme un outil d'affirmation de l'identité et du pouvoir bourgeois.
42

Brunel, Ghislain. "Economie et société en Picardie méridionale (Soissonnais et Valois) du XIe au début du XIVe siècle". Paris 1, 2005. http://www.theses.fr/2005PA010560.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Dans les campagnes de la basse vallée de l'Aisne et des alentours (Tardenois, Orxois, Valois), le pouvoir civil s'organise autour des forteresses périphériques : Bazoches, Braine, La FertéMilon, Pierrefonds, Quierzy. Sur leurs territoires et ceux des seigneuries d'Eglise, la triade céréales, vin, élevage domine l'économie. L'utilisation des bœufs et des ânes de labour est : concurrencée dès 1150 par le cheval, pivot de la stratification sociale qui distingue les 1 manouvriers des maîtres d'attelage. L'exécutif villageois obtient des privilèges en échange de la collecte des impositions, tandis que les artisans de l'alimentation et du métal bénéficient d'exemptions diverses. Le développement des contrats agraires fait émerger une élite de planteurs de vignes, de défricheurs et de fermiers d'exploitations monastiques. Quant à la condition servile, elle sert aux agents domaniaux pour s'enrichir et développer leur influence, , jusqu'à frayer avec le monde de l'aristocratie.
43

Varennes, Bruno. "Ecclesia : réseaux, territoires, édifices : à la croisée des diocèses de Die et de Grenoble, XIIe-XVIe siècles". Grenoble, 2010. http://www.theses.fr/2010GRENH018.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
L'étude d'une région dauphinoise aux confins des diocèses de Die et de Grenoble permet d'envisager sous l'angle de la microstoria la mise en œuvre de la paroisse à partir de la réforme grégorienne, et son évolution au cours du bas Moyen Âge jusqu'à l'implantation de la Réforme protestante. Le choix de ce terroir spécifique autorise une analyse sans discontinuité de l'ensemble de ces périodes historiques. La lecture parallèle d'archiprêtrés de ces deux diocèses offre un regard neuf sur l'évêché de Die et le Trièves en particulier, territoire pour lequel le fond d'archives médiévales est restreint, tandis que le recours généralisé aux sources modernes permet d' approfondir le dossier. Le réseau ecclésial est mis en avant au lendemain de l'an mille alors que plusieurs formes d'appropriations laïques apparaissent. Par la suite, les modes de transfert de ces biens d'Église aux acteurs religieux de la réforme, puis leur gestion par un quadrillage de l'espace avec le développement de prieurés se dévoilent différents selon les congrégations. À l'opposé, l'architecture ecclésiale n'est, elle, pas marquée, révélant un ensemble homogène d'édifices relevés et restaurés à partir du XIIe siècle. Si l'influence des églises cathédrales de Die et surtout de Grenoble s'imprime sur ce territoire avec l'église prieurale de Vif, elle ne semble toucher les édifices des paroisses que tard avec l'érection de massifs d'avant-nefs formés de clochers-porches aux XIVe et XVe siècles, période où les populations paraissent prendre pleinement possession de leurs lieux de culte. Le développement d'associations confraternelles dans la très grande majorité des paroisses, offrant un réseau extrêmement dense, en est le principal témoin
The study of the Dauphiné region at the boundaries of the dioceses of Die and Grenoble enables to foresee the establishment of the parish viewed from the angle of the microstoria from the Gregorian reform and its evolution during the Middle Ages until the arrival of the protestant reform. The choice of this specific territory enables a continuous analysis of these entire historical periods. Reading archpriests of these two dioceses in parallel offers a new outlook on the diocese of Die, in particular that of the Trièves - territory for which the body of medieval archives is limited - while the systematic recourse of modern sources enables to improve knowledge about this subject. The ecclesial network is highlighted shortly after year thousand while various types of non religious appropriations appear. After that, the transference mode of the church goods to the religious actors of the reform and their management through a checkering of the space with the development of the priory, vary according to the congregations. On the other side, the ecclesial architecture is not concerned by this diversity and appears as a homogenous set of buildings listed and restored since the twelfth century. If the influence of the cathedrals of Die and, above all, that of Grenoble is present on this territory with the priory church in Vif, it appears to concern the parish constructions only late with the development of massive side aisles composed of bell tower porches during the XIVth and the XVth century - period during which the populations seem to take full possession of their worship places. The main evidence of this is the development of fraternal organizations, offering a dense network
44

Mausen, Yves. "Veritatis adiutor : la procédure du témoignage dans le droit savant et la pratique française (XIIe-XIVe siècles)". Paris 2, 2002. http://www.theses.fr/2002PA020122.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
45

Hermant, Maxence. "Art, artistes et commanditaires en Champagne du Nord (milieu du XVe-fin du XVIe siècle)". Paris, EPHE, 2013. http://www.theses.fr/2013EPHE4037.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Dans bien des ouvrages et des esprits, la commande et la production d’œuvres d’art en Champagne aux XVe et XVIe siècles se résument à celles de la Champagne méridionale. La ville de Troyes a en effet été un des plus importants foyers artistiques du royaume de France en dehors de Paris et de la Vallée de la Loire. La Champagne du Nord, autour des villes archiépiscopale de Reims et épiscopale de Châlons, n’est en revanche jamais considérée comme un centre particulièrement actif à la même époque. Ce travail propose d’en réévaluer l’importance en suivant deux axes indissociables et complémentaires : un repérage et une analyse des œuvres dans tous les champs de la création artistique, ainsi qu’un large dépouillement de sources documentaires, sur une période allant du renouveau économique au milieu du XVe siècle, jusqu’à la fin du XVIe siècle
Most of the studies and publications about the commission and production of works of art in Champagne in the fifteenth and sixteenth centuries have often focussed their interest only to Southern Champagne. Troyes was indeed at this time one of the most important artistic centers of the kingdom of France outside of Paris and the Loire Valley. Northern Champagne, around the archiepiscopal and episcopal cities of Rheims and Châlons, was not considered as a particularly active center. This study proposes to reassess its importance thanks two complementary ways: a tracking and analysis of works in all fields of artistic creation, and a wide recount of documentary sources, from the economic renewal in the middle of the fifteenth century to the late sixteenth century
46

Cassard, Jean-Christophe. "Recherches sur la civilisation de la Bretagne au Moyen Age". Brest, 1989. http://www.theses.fr/1989BRES1001.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Cinq thèmes de recherche ordonnent les vingt contributions regroupées dans cette thèse. L'accent a été mis sur la période haut médiévale, et spécialement carolingienne : les façons de vivre des bretons sont abordées dans une perspective à la fois anthropologique et historique, illustrant leurs rapports avec la mer, la mort, la boisson, le matriarcat celtique, la guerre, comme les retombées des grands évènements du temps sur la péninsule, au point de vue politique. Le développement du pouvoir local à l'âge féodal, la place de l'histoire et des historiens, les croyances et les déviances religieuses sont ensuite approchés à partir d'exemples précis. Enfin, l'importance de la marine bretonne en Atlantique se trouve restituée pour le début du XIVème siècle
Five fields of study are conducting the set of papers collected in this thesis. A special stress has been laid upon higher middle ages, especially the carolingian period: the bretons'way of life is approached in an anthropological and historical prospect, including their links with sea, death, drinking, celtic matriarchat, war, as well as the main results of political events of the time over the peninsula. Then development of power in chivalric ages, importance of history writing and historians, creeds and religious roamings are successively neared, each of these fields through precisely supplied instances. At last, the breton seamen and the active place they took in atlantic coastal traffic at the beginning of fourteenth century is revealed from new documents
47

Baudry, Marie-Pierre. "Les fortifications des Plantagenet en Poitou, 1154-1242". Paris 1, 1999. http://www.theses.fr/1999PA010635.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
La presente etude a pour objet les fortifications des plantagenet en poitou, de 1152 a 1242. Prenant appui sur les methodes croisees de l'archeologie monumentale, et de l'analyse des textes, elle met en evidence les particularites de construction des fortifications edifiees par ou avec le soutien des rois d'angleterre en poitou. Cette recherche eclaire l'histoire des poitevins, et leurs relations avec les plantagenet, autant que l'evolution des modes de construction des places-fortes. L'ancien comte de poitou, qui comprend actuellement les departements de la vienne, les deuxsevres et la vendee, passe aux mains d'henri plantagenet par son mariage avec alienor d'aquitaine en 1152. Si henri ii reste assez peu present en poitou, ou il affronte plusieurs revoltes de barons, son fils richard y reside en tant que comte des 1172, et entreprend des campagnes de fortification (niort, scorbe-clairvaux, talmont). Au debut du xiiie siecle, jeansans-terre, puis henri iii, s'attachent a conserver egalement des points d'appui dans cette region, surtout apres 1204, lorsque la frontiere nord de leurs territoires continentaux est repoussee au sud de la loire. Ces places sont confiees a de puissants vassaux capables d'en assumer la garde (thouars, parthenay, mauleon), ou aux bourgeois des villes encourages par des privileges ou des chartes de communes (niort, poitiers). Partant de l'analyse d'une centaine de chateaux en poitou, l'etude retient une douzaine de constructions attribuees aux plantagenet dans les annees 1180-1242. Ce sont les caracteristiques architecturales defensives de ces chateaux et enceintes urbaines qui revelent l'intervention de maitres d'oeuvre proches de la couronne anglaise ; le developpement systematique des tours de flanquement sur l'enceinte est commun aux constructions de philippe-auguste a la meme epoque. L'innovation s'exprime a travers les elements de la defense, talus et eperons, machicoulis sur arcs, archeres. Certaines de ces caracteristiques traduisent une influence de l'architecture orientale, mais les constructions des plantagenet revelent une recherche originale, repondant sans doute a une evolution rapide des techniques d'attaque des places dans les annees 1200. En l'attente de fouilles sur l'ensemble des sites, les conclusions de cette etude soulignent le role majeur de quelques fortifications poitevines dans la politique des plantagenet
The object of this research is to examine the angevin's fortifications in poitou, from 1152 to 1242. A close observation of archeological remains, as well as documentary evidences, brings us a few informations about the original way the buildings of the kings of england developped in that period. It reflects the history of the poitou, the relations between the angevins and the local nobility, as well as the building of the castles. The county of poitou covers the present-day departments of vendee, deux-sevres, and vienne. The province comes into angevin hands in 1152. Poitou doesn't seem to be a very important land for henry ii, who rather stays in anjou, and has to face several uprisings from the poitevin lords. As count of poitou, as soon as 1172, richard installes a new administration and builds fortifications (niort, scorbe-clairvaux, talmont). At the beginning of the 13th century, john lackland, and his son henri iii, are more interested in getting strongholds in poitou, since they lost normandy, anjou and touraine. Conceding grants and giving money, they encouraged some powerful local lords (thouars, parthenay, mauleon), or burgenses, to keep the control of their fortifications. A dozen of the hundred castles studied in poitou can be attributed to angevin architecture. This military architecture sees the development and the systematization of the flanking towers with arrow slits. Innovating details can be noticed such as the buttresses machicolations, arrow slits alcoves, or beaked towers. The influence of the oriental architecture is certain but the plantagenet style still presents a notable creativity. The excavations which would enable us to fully understand the architecture of those sites have not been carried out yet. But so far, the questions raised by the first survey lets us foresee new prospects for further research regarding the major part those castles played in the angevin policy
48

Aladjidi, Priscille. "Rex pater pauperum : théorie et pratique de la charité royale en France (XIIIe-XVe siècle)". Paris 10, 2006. https://www-numeriquepremium-com.doc-elec.univ-lemans.fr/content/books/9782753507159.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Aux derniers siècles du Moyen Âge, la charité, vertu chrétienne, est devenue fonction politique. Elle recouvre alors toutes les preuves de l'amour que le roi doit porter à ses sujets, notamment aux plus pauvres d'entre eux. Dans un premier temps, l'étude s'attache à définir les moyens utilisés par les théoriciens du pouvoir politique pour présenter la charité envers les pauvres, intégrée à chaque acte de gouvernement, comme un élément de la définition de la royauté idéale. Puis, dans le contexte de la diffusion de la notion d'oeuvres de miséricorde et de la création de l'aumônerie royale, elle montre quelles sont les formes effectives de la pratique charitable des souverains français envers les indigents (dons en argent ou en nature, soin des malades. . . ). Enfin, elle atteste que l'attention portée aux pauvres est rendue visible et publique par leur participation à des cérémonies mettant en scène le pouvoir royal. A chacune de ces étapes, la question de la définition du " pauvre " est posée
During the last centuries of the Middle Ages, charity as a Christian virtue has become a political function. At the time, it includes all the proofs of the kingly love that a sovereign is expected to give his subjects, more particularly to the poorest among them. Firstly, the study endeavours to define how the theorists of political power present charity towards the poor - which is attached to each governmental moue-as part of the definition of an ideal monarchy. Secondly, in the context of the spreading of the works of mercy and of the creation of the royal almonry, it shows the French sovereigns' actual forms of charitable practice - gifts of money or in kind, Gares to the sick-. Eventually, it demonstrates that attention to the poor is made visible and public through their own taking part in ceremonies staging the royal power. At each of these stages, the question of the definition of "the poor" is considered
49

Serdon, Valérie. "Etude archéologique de l'armement de trait au Moyen âge (XIe-Xve siècle)". Lyon 2, 2003. http://theses.univ-lyon2.fr/documents/lyon2/2003/serdon_v.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Après un examen critique des travaux antérieurs sur le plan européen, la terminologie employée, relative aux armes de trait, a été détaillée. De même, leurs caractéristiques techniques en relation avec les différents moyens de protection ont été définies. Les cadres de cette enquête sont l'actuel territoire français et ses marges d'Europe occidentale du XIe siècle (emploi attesté de l'arbalète) jusqu'au XVe siècle, bien après la diffusion des armes à feu. La partie consacrée à l'étude archéologique et archéométrique des projectiles est la plus importante (3000 fers de projectiles ont été étudiés correspondant à 110 sites et ont nécessité un important travail de recherche dans les dépôts). Les résultats obtenus touchent aussi bien à la typologie, qu'aux techniques de fabrication et permettent d'isoler les critères de discrimination pertinents pour la distinction entre objets mais surtout des dominantes par site et par chronologie. Les études en laboratoire sont limitées (faute de temps et de moyens financiers) mais ont amené des renseignements intéressants sur la fabrication et la qualité du métal travaillé. La nature et la répartition spatiale des projectiles ont été aussi observées, reflétant en partie la tactique militaire que des études architecturales ont complétée, par le positionnement des ouvertures de tir, qui ont conduit à proposer une modélisation à partir de forteresses de référence du Proche Orient (Syrie). La dernière partie insiste sur la contribution de l'iconographie et des textes et débouche sur une tentative de confrontation des sources : 600 œuvres figuratives ont été traitées et ont livrées des informations inédites. Une série de textes transcrits a fourni des données importantes notamment relatives à l'aspect quantitatif (commandes, production, atelier) et dans une moindre mesure, qualitatif (nature et coût des matières premières)
After a critical exam of previous works in Europe, the terminology employed for various flying weapons has been detailed. Likewise, their technical characteristics bearing on different types of protection have been defined. Limits of this investigation are present french territory and their occidental european fringes between XIth (crossbow practice attested) and XVth century, after fire-arms diffusion. The part which concerned archaeological and archaeometrical studies is the most important (3000 objects have been studied corresponding to 110 sites). The results are referred to the typology, fabrication techniques and they allow isolating pertinent discrimination criterions and also standards by site or chronology. Laboratory studies are limited (for lack of money and time) but their contribution about techniques and metal quality is essential. Projectile kinds and repartition have been observed and reflect military tactics; architectural studies have completed this work by observation of arrowloops positions in Middle East fortresses (Syria). The last part is talking about contribution of iconography and texts, to confronted different sources. 600 arts works have been observed and they provide unpublished informations. Tests series have offered important knowledges relating to quantitative and qualitative aspects of the production
50

Foissac, Patrice. "Les collèges séculiers des universités de Cahors et de Toulouse aux XIVe et XVe siècles : institution, individus, réseaux et groupes sociaux". Toulouse 2, 2008. http://www.theses.fr/2008TOU20022.

Testo completo
Gli stili APA, Harvard, Vancouver, ISO e altri
Abstract (sommario):
Cette étude concerne les collèges séculiers des universités de Cahors et Toulouse insérés dans un mouvement européen qui souhaite permettre à de « pauvres clercs » d’étudier. Localement leur naissance est plutôt tardive et difficile mais le succès du mouvement au milieu du XIVe siècle est dû à l’impulsion décisive donnée par le pape d’Avignon Innocent VI. Les fondations toulousaines s’organisent autour des bourses de droit alors que Cahors maintient assez longtemps une certaine originalité avec ses collèges d’artiens. Le mouvement se poursuit avec succès au XVe siècle et ces collèges finissent par regrouper un nombre non négligeable d’étudiants. Ils sont dotés de statuts, d’une maison, de rentes et de bénéfices destinés à assurer des bourses, d’un encadrement spirituel avec bibliothèque et chapelle. Ils ont en commun un faible effectif et une organisation simple qui évolue vers une relative autonomie : la communauté recrute ses condisciples et élit un prieur annuel, responsable de la discipline et de la gestion. « Le petit monde des collèges » reste d’un accès difficile, les bourses étant souvent géographiquement réservées. Les places sont sans surprise confisquées par la bourgeoisie marchande même si la noblesse ne les dédaigne pas. On peut même y relever une certaine mixité sociale. Ces conditions privilégiées aident les boursiers à supporter un long séjour et une sévère discipline. L’examen des carrières montre que les collèges de juristes ont bien produit une élite au service de l’Église et de l’État. Ces collèges forment une institution originale, parfois perçue comme un corps excessivement privilégié, mais ne constituent pas pour autant un « isolat social »
This study is about secular colleges of the Universities of Cahors and Toulouse as parts of a European movement devoted to enable “poor scholars” to study. In the area, the colleges did not open early and easily but a late impulse by Pope Innocent VI was crucial and made a success of it in the middle of the XIVth century. The Toulouse institutions organize themselves around the grants for law schools whereas the Cahors University retains its peculiarity, for a while, with its Arts colleges. The movement develops throughout the XVth century and finally a fairly good number of students attend these colleges. They enjoy special privileges, a house, incomes in addition to profits dedicated to grants, a spiritual supervision together with a library and a chapel. They all have few students and this simple organisation leads to some autonomy : the community recruits fellow students and every year vote for a prior who is in charge of the regulation and administration. It is difficult to enter “the small world of colleges” because grants are kept for the locals. The trading bourgeoisie obviously take hold of the positions even though the nobility don’t refuse them. Some kind of social mix can even be found. Thanks to these favourable conditions grant holders can stand a long stay and severe regulation. Examining the careers shows that law colleges did bring out an elite at the service of the Church and the State. These colleges are a distinctive institution, which is sometimes considered as highly privileged, but however, it is not a separate social entity

Vai alla bibliografia