Thèses sur le sujet « E URBANA »

Pour voir les autres types de publications sur ce sujet consultez le lien suivant : E URBANA.

Créez une référence correcte selon les styles APA, MLA, Chicago, Harvard et plusieurs autres

Choisissez une source :

Consultez les 50 meilleures thèses pour votre recherche sur le sujet « E URBANA ».

À côté de chaque source dans la liste de références il y a un bouton « Ajouter à la bibliographie ». Cliquez sur ce bouton, et nous générerons automatiquement la référence bibliographique pour la source choisie selon votre style de citation préféré : APA, MLA, Harvard, Vancouver, Chicago, etc.

Vous pouvez aussi télécharger le texte intégral de la publication scolaire au format pdf et consulter son résumé en ligne lorsque ces informations sont inclues dans les métadonnées.

Parcourez les thèses sur diverses disciplines et organisez correctement votre bibliographie.

1

Celli, Andressa. « Evolução urbana de Sorocaba ». Universidade de São Paulo, 2012. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16139/tde-27072012-141358/.

Texte intégral
Résumé :
Esse trabalho tem como objetivo compreender como as mudanças socioeconômicas geraram transformações no sistema viário - caminhos, ferrovia, rodovias - e induziram a ocupação urbana - indústrias, loteamentos, condomínios - da cidade de Sorocaba em diferentes períodos - desde a sua fundação em 1661 até o ano de 2000. A partir de características socioeconômicas regionais e urbanas, descrevemos e analisamos o processo de evolução urbana de Sorocaba com o auxílio de croquis-síntese que ilustram o seu crescimento urbano.
This study aims to understand how the socioeconomic changes have brought out modifications in the road system - paths, railways, roads - and influenced the urban occupation -industries, subdivisions and condominiums - of the city of Sorocaba indifferent periods - since its foundation in 1661 until the year 2000. Taking into account urban and regional socioeconomic characteristics, this work describes and analyzes the process of Sorocaba\'s urban development based on sketches that illustrate its urban growth.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
2

Pateis, Carlos da Silva [UNESP]. « A estruturação urbana e a sua relação com os atributos do sítio natural : o caso da cidade de Blumenau - SC ». Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2013. http://hdl.handle.net/11449/104408.

Texte intégral
Résumé :
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:33:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2013-04-11Bitstream added on 2014-06-13T19:04:02Z : No. of bitstreams: 1 pateis_cs_dr_rcla.pdf: 4012523 bytes, checksum: f8feea56f90e3707e86a822b4c9e60e4 (MD5)
A estrutura urbana atual de uma cidade reflete o curso de um processo operado ao longo de anos e que se torna mais complexo à medida que a cidade cresce em tamanho e população. Decorre, assim, que o espaço urbano deve ser apreendido a partir das raízes que engendram tais processos, o que por sua vez remete à noção de estruturação urbana, a qual demanda considerar os diferentes interesses envolvidos na produção do espaço urbano e traz uma interpretação que atenta tanto para aquilo que está fixo no território, a exemplo dos equipamentos urbanos, das diversas infraestruturas e do próprio sítio natural, como também para os fluxos e os movimentos: de pessoas, mercadorias, informações e ideias. A presente pesquisa visou entender e analisar o processo de estruturação urbana e sua relação com os atributos do sítio natural, através do estudo de caso da cidade de Blumenau – SC. Verificou-se que de fato existe uma relação entre o processo de estruturação urbana e os atributos do sítio natural onde dada cidade se assenta. No caso de Blumenau, o fato de que a cidade se estabelece sobre um sítio topograficamente acidentado repercutiu diretamente sobre os rumos de seu processo de estruturação urbana em diversos aspectos como a permanência da população de alta renda nas imediações da Área Central da cidade, a ocorrência de dois subcentros cujas áreas situam relativamente apartadas do Centro em razão do efeito barreira natural e a ausência de subcentros em setores livres de barreiras naturais que dificultem o acesso ao Centro. Por fim, entende-se que a apreensão do processo de estruturação urbana deve sopesar a relação com os atributos do sítio natural aonde a cidade se estende
The current urban structure of a town reflects a process´ flow operated during years and becomes more complex as the city grows both in size as in its population´s number. Follows, so, that urban space should be captured from a root that engenders such processes that, on the other hand, refers to the notion of urban organization, and requires to considerate the distinct interests involved on the urban space´s creation and brings an definition that points not only at what is fixed on the territory, just as urban equipment, various infrastructures and natural site itself, as well as the flows and movements: people, goods, information and ideas. The current research aimed to understand and to analyze the urban organization process and its relations to the natural site´s attributes, through a case study from Blumenau – SC. It was verified that, indeed, there is a relation between the urban organization process and the natural attributes of the site where a city settles down. Referring to Blumenau, the fact that the city is place on a topographically rugged site reverberated directly on the course of it´s urban structure process in several aspects such as the permanency of high-income population on the central town area, occurrence of two subcenters relatively separated from Downtown because of a natural barrier effect, the lack of subcenters in sectors free of natural barriers that makes the access to Downtown difficult. Lastly, it is understood that the knowledge of urban organization process must share the relation to natural site attributes where the city stretches
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
3

Zanotto, Karen da Rosa. « Segurança em área urbana central : configuração, forma urbana e usuários ». reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2002. http://hdl.handle.net/10183/2550.

Texte intégral
Résumé :
Esta dissertação trata da configuração e forma urbana associada à segurança dos usuários, em área central urbana da cidade de Pelotas, RS. Considera especificamente relações entre ocorrência de crimes, níveis de satisfação do usuário com a segurança e aspectos contextuais como tipo habitacional, conexões visuais e funcionais, possibilidade de refúgio, territorialidade, iluminação noturna, potencial de movimento e aparência. Ainda são examinadas as relações envolvendo aspectos composicionais como gênero, faixa etária, além de interação social. A base teórico-conceitual utilizada compreende a área de estudos Ambiente e Comportamento, a qual considera o comportamento e as atitudes dos usuários como indicadores de desempenho espaciais; portanto, como aspectos principais na avaliação da qualidade do espaço urbano, incluindo a segurança. Dessa forma, diferentes métodos, tais como informações de arquivo, questionários, levantamento físico e análise sintática, são utilizados para identificar, analisar e avaliar as relações pré-estabelecidas. Nesta investigação, contata-se a existência de efeitos no comportamento e na satisfação dos usuários com a área urbana estudada; reconhece-se que estes avaliam o ambiente de acordo com a percepção de segurança. Os principais resultados sugerem que de fato aspectos da configuração e da forma urbana tendem a aumentar a vulnerabilidade quanto ao crime, influenciando a qualidade do espaço urbano e seu potencial de uso. A relevância do tema abordado é evidenciada pela necessidade de intervenções físicas e projetos urbanos para melhorar a segurança da população; assim sendo, o uso do espaço e a qualidade de vida urbana.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
4

Vieira, Elvis José. « Grandes projetos urbanos e a transformação da forma urbana na cidade contemporânea : Operação Urbana Orla ferroviária de Suzano ». Universidade de São Paulo, 2013. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16139/tde-15052013-135626/.

Texte intégral
Résumé :
A hipótese que conduz o trabalho atribui aos Grandes Projetos Urbanos à condição de ferramenta de transformação da forma urbana sob a ótica das intervenções sobre o tecido urbano degradado ou ociosos capaz de regenerar partes deste tecido e provocar a reabilitação de sua paisagem e dinâmica social e econômica. Como meio de investigação sobre a cidade contemporânea, a primeira parte da tese é dedicada ao estudo e análise da forma urbana e seus pesquisadores, no qual cada um apresenta suas teorias e resultados sobre o tecido urbano que se transforma a cada instante. É certo que os Grandes Projetos Urbanos tiveram maior influência nos países europeus motivados por diversos fatores (naturais ou não) que obrigaram as cidades a repensar suas estruturas urbanas e definir, rapidamente, estratégias de reconstrução de forma eficiente, assim na segunda parte da tese os \"estudos de caso\" são colocados como objetos de estudo e análise da forma urbana a partir da compreensão e entendimento das causas e consequências com que levaram cada cidade estudada a iniciar o processo de transformação da forma urbana, da mesma forma com que utilizaram de estratégias econômicas e sociais capaz de regenerar o tecido urbano e revigorar a dinâmica da cidade, sendo eleitos quatro Grandes Projetos Urbanos: 22@ BCN e La Sagrera-San Andreu em Barcelona - Espanha, ZAC Paris Rive Gauche em Paris - França, Spina 2 - Porta Susa em Torino - Itália, que se relacionam de forma direta ou indireta com o objeto de estudo: Operação Urbana Orla Ferroviária de Suzano, colocado em discussão na terceira parte da tese, confirmando a necessária condição com que as cidades americanas, e em especial as latinas e central, se posicionam quanto as hoje configuradas \"Cidades Globais\", e que em muitas vezes perderam ao longo do tempo sua dinâmica urbana em detrimento ora da falta do planejamento urbano ordenado ou pela degradação gradativa em função da transformação econômica e/ou tecnológica. O caso de Suzano, cidade localizada na Região Metropolitana de São Paulo e distante cerca de 40 Km do centro da capital, não pode ser tomada como exceção deste processo de \"desmontagem das peças urbanas\" que provocou a subutilização dos espaços antes ocupados pelos serviços de manobra e depósito da rede ferroviária assim como a degradação dos espaços construídos provocados pela falta de uma politica pública que incentivasse novas experiências e o redesenho urbano neste trecho da cidade. Em resposta a estes fatores, o objeto de estudo é compreendido neste caso, como uma importante ferramenta de transformação da forma urbana com estratégias que garantam sua sustentabilidade e desenvolvimento urbano compatíveis com as atuais tecnologias. O trabalho defende que os Grandes Projetos Urbanos quando se tornam objetos de redesenho do tecido tendem a transformar a Forma Urbana incorporando critérios além daqueles funcionais e específicos da paisagem, mas também com uma intensa relação com sua vizinhança e entorno próximo. Nesta condição, tendem a desempenhar um papel relevante na qualidade espacial da cidade contemporânea provocando a regeneração tanto dos espaços não construídos (vazios urbanos) como os construídos (edifícios), num convívio mútuo entre as formas urbanas existentes e as propostas pela intervenção.
The hypothesis driving the work assigned to the Large Urban Projects tool condition transformation of urban form from the perspective of interventions into the urban fabric degraded or idle able to regenerate parts of this tissue and cause your landscape rehabilitation and social and economic dynamics. As a means of research on the contemporary city, the first part of the thesis is devoted to the study and analysis of urban form and its researchers, in which each presents his theories and findings on the urban fabric that transforms every moment. Admittedly the Large Urban Projects had more influence in European countries motivated by several factors (natural or not) that forced the city to rethink its urban structures and set quickly rebuilding strategies efficiently, so the second part of the thesis \"case studies\" are placed as objects of study and analysis of urban form from the comprehension and understanding of the causes and consequences with each city studied that led to begin the process of transformation of urban form, the same way they used strategies social and economic able to regenerate and invigorate the urban dynamics of the city, being elected four Large Urban Projects: 22 @ BCN and La Sagrera-San Andreu in Barcelona - Spain, ZAC Paris Rive Gauche in Paris - France, Spina 2 - Porta Susa in Torino - Italy, which relate directly or indirectly to the subject of study: Urban Train Operation Orla Suzano, put in discussion in the third part of the thesis, confirming that the necessary condition to American cities, and especially Latin and Central stand today as the configured \"Global Cities\", and that in many times lost over time its urban dynamics over prays the lack of urban planning for orderly or gradual degradation due to the economic transformation and / or technological. The case of Suzano, a town in the Metropolitan Region of São Paulo and distant about 40 km from the city center, cannot be taken as an exception in this process of \"dismantling of urban pieces\" that led to the underutilization of the space once occupied by services maneuver and tank rail network as well as the degradation of built spaces caused by the lack of a public policy that encourages new experiences and urban redesign this part of town. In response to these factors, the study object is understood in this case as an important tool for transformation of urban form with strategies that ensure their sustainability and urban development compatible with existing technologies. The paper argues that the Large Urban Projects when they become objects redesign tissue tend to make Urban Form incorporating criteria beyond that functional and specific landscape, but also with an intense relationship with his neighborhood and near surroundings. In this condition, tend to play a role in spatial quality of the contemporary city causing regeneration of both spaces not built (urban voids) as built (buildings), a mutual interaction between the existing urban form and the proposed intervention.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
5

Castro, Cléia Rubia de Andrade [UNESP]. « Patrimônio urbano de Londrina ». Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2007. http://hdl.handle.net/11449/104469.

Texte intégral
Résumé :
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:33:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2007-10-26Bitstream added on 2014-06-13T21:05:56Z : No. of bitstreams: 1 castro_cra_dr_rcla.pdf: 3775849 bytes, checksum: 864c36a75ded7de205c1e5a5248ea1a6 (MD5)
O processo de organização do espaço urbano é produto das maneiras como os grupos sociais se identificam com o meio físico e dele se apropriam ao longo da história. Uma vez que consiste na expressão material dos padrões culturais e da identidade coletiva, o patrimônio urbano da cidade armazena em si marcas das diferentes temporalidades de sua existência, documentando os processos que contribuíram para a construção da memória social. Isto significa que à medida que passa a participar dos processos de organização estrutural da cidade cada elemento morfológico revela a história de uma época, estilo, idéia e ainda, traz consigo um modo de produzir a vida em sociedade. Assim, este trabalho consiste numa abordagem crítica dos processos de estruturação urbana, definição da forma e construção da imagem da cidade de Londrina, Estado do Paraná. Adotando como parâmetro de análise o produto de uma reflexão histórica, foram analisadas as trajetórias da constituição e transformação da estrutura de Londrina, bem como da construção de sua configuração. Isto permitiu a identificação e a análise do papel dos principais elementos que estruturam, dão forma a sua arquitetura, aos seus espaços e suas paisagens e ainda são referências na construção de sua imagem. Também foram objetos de análise as maneiras pelas quais, ao longo de sua existência a cidade foi incorporando as características urbanísticas de suas ancestrais e, além disso, os modos pelos quais as transformações morfológicas vêm conferindo identidade a sua paisagem e participando da construção da memória coletiva.
The process of urban space organization is a product of the ways how social groups identify with the physical environment and make it their own along history. Since it consists in the material expression of cultural standards and collective identity, a town's urban heritage retains marks of the different temporalities of her existence, hence recording the processes that have contributed to the construction of social memory. This means that, once it participates in the processes of structural organization of the town, each morphologic component reveals the history of a period, style, idea, and conveys a mode of producing life in society. Hence, this study comprises a critical approach of the urban organization processes, definition of the form and construction of the image of Londrina, Paraná State. Adopting as analysis parameter the product of historical considerations, the trajectories of both the construction and transformation of the organization of Londrina and the construction of her configuration have been analyzed. Such has allowed the identification and analysis of the role of the main components that structure and shape her architecture, spaces and landscapes, and are references in the construction of her image. The ways how, along her existence, the city has incorporated the urban characteristics of her forefathers and, beyond that, the manners by which morphological transformations confer identity to her landscape and participate in the construction of collective memory have also been subject to analysis.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
6

Rodriguez, Maria Elizabet Paez. « Radial Leste, Brás e Mooca : diretrizes para requalificação urbana ». Universidade de São Paulo, 2006. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16139/tde-03052007-124202/.

Texte intégral
Résumé :
Esta dissertação trata da problemática que envolve a requalificação urbana de áreas centrais consolidadas e industrializadas em processo de degradação urbana e ambiental que perderam parte de sua população residente, mas que dispõem de infra-estrutura urbana básica instalada suficiente para suportar readensamento populacional controlado na reorganização da cidade. A requalificação urbana dessas áreas, aliada à sua localização estratégica próxima aos centros históricos ou novos das grandes metrópoles completos por sua diversidade de oferta de comércio, serviços, cultura e lazer, são um trunfo para o planejamento urbano na solução de problemas causados pelo constante deslocamento das populações entre seu local de moradia, local de trabalho, consumo, educação, cultura, esporte e lazer. Esta dissertação partiu da análise histórica do desenvolvimento urbano de dois bairros centrais e industrializados: os bairros históricos Brás e Mooca, localizados na metrópole de São Paulo, passando pela análise do tecido urbano, por um diagnóstico geral e finalizando com a proposição de um conjunto de diretrizes gerais e pontuais para a requalificação urbana da área-objeto de estudo.
The following dissertation discusses the problems involved in the urban requalification of consolidated and industrial central areas under urban and environmental degradation processes  ?   also known as brownfields. It outlines areas that have lost part of their original inhabitants, but which still possess the basic installed infrastructure necessary to endure controlled repopulation upon city reorganization. The urban requalification of these areas, together with their strategic placing within the city  ? near historical and newly formed centers, which are made complete by the wide diversity of commerce, services, culture and entertainment ? constitutes a great advantage in the context of urban planning and problem solving regarding commuters and other shopping, education, culture, sport and leisure journeys. This paper begins with the historical analysis of the urban development of two central and industrialized neighborhoods  ? the historical neighborhoods of Brás and Mooca, located at the city of São Paulo  ? going through the analysis of the urban network via a general diagnosis, and summing up with the proposition of a set of general directives, both general and specific, for the urban requalification of the area under study.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
7

Castro, Luiz Guilherme Rivera de. « Operações urbanas em São Paulo : interesse público ou construção especulativa do lugar ». Universidade de São Paulo, 2007. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16131/tde-20092007-104947/.

Texte intégral
Résumé :
O instrumento das operações urbanas foi definido pela lei federal brasileira do Estatuto da Cidade como instrumento de política urbana que permite à administração pública municipal, através de parcerias com o setor privado, realizar transformações estruturais em setores territoriais definidos, com recursos provenientes do setor privado. Em São Paulo, as operações urbanas foram propostas como instrumento de planejamento urbano em projeto de plano diretor elaborado em 1985, iniciando-se a partir daí uma trajetória que incluiu diferentes interpretações e formas de aplicação. O trabalho aqui apresentado reconstitui essa trajetória desde as primeiras concepções do instrumento até o ano de 2000, ou seja, o período que compreende suas primeiras formulações e que antecede a promulgação do Estatuto da Cidade. Foram comparadas e analisadas as cinco operações urbanas formuladas nesse período, colocando-as em relação a três processos articulados: urbanização, imobiliário e institucional. Com fundamento nas análises realizadas, argumenta-se que as operações urbanas tal como foram desenvolvidas em São Paulo nesse período, subordinaram-se à lógica do empreendedorismo imobiliário, contribuindo para processos de construção especulativa do lugar. Para que as operações urbanas desempenhem papel ativo como instrumento de políticas públicas voltado para uma cidade mais justa e menos desigual será preciso alterar as próprias bases constitutivas e os processos operativos das parcerias público-privado, em sua concepção e em sua origem.
The urban operations legal instrument was defined by the Brazilian federal urban development law (Statute of the City ? Estatuto da Cidade) as an instrument of urban policy that allows the local public administration, through partnerships with the private sector to accomplish structural changes on specific urban areas. The urban operations were proposed in São Paulo as an instrument of urban planning in a master plan project of 1985, starting then a course that includes different interpretations and ways of application. This work reconstitutes this trajectory from the first formulations of the instrument till the year 2000, the period that comprises its early designs and that was before the Statute of the City promulgation. Five urban operations proposed in this period were analyzed and compared in connection with three articulated processes: urbanization, property and institutional. Based on the accomplished analyses, it is argued that the urban operations as they were developed in São Paulo during this period followed the rules of the real state entrepreneurship logic and in doing so contributed to the speculative construction of place process. In order that the urban operations have an active role as a public policy instrument to a more just city it will be necessary to change its own constitutive basis and the operative processes of public-private partnership in its conception and origin.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
8

Tessari, Leandro Marcos [UNESP]. « Processo de expansão urbana e conurbação em uma aglomeração urbana não-metropolitana no interior paulista ». Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2009. http://hdl.handle.net/11449/95657.

Texte intégral
Résumé :
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:27:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2009-10-23Bitstream added on 2014-06-13T18:32:05Z : No. of bitstreams: 1 tessari_lm_me_rcla.pdf: 2300652 bytes, checksum: 3d573a7852b834abd65426990b70d199 (MD5)
Secretaria Estadual de Educação do Estado de São Paulo
A presente pesquisa analisa e compreende a formação do processo de conurbação em uma aglomeração não-metropolitana no interior paulista, tendo como estudo de caso, as cidades de Araraquara e Américo Brasiliense. O processo de concentração populacional e ação dos diversos agentes produtores do espaço urbano propiciaram a expansão dos tecidos urbanos, favorecendo o processo de conurbação. Para a execução dessa pesquisa foi necessário: levantamento bibliográfico a respeito dos temas propostos, em especial o da conurbação, em periódicos, livros, anais de congressos e outros; levantamento de campo (entrevistas e levantamento cartográfico); coleta de dados estatísticos em fontes oficiais de dados como o IBGE, a Fundação SEADE e as prefeituras das cidades acima citadas. O processo de conurbação teve início a partir da década de 1990, resultado de uma somatória de fenômenos produzidos em décadas anteriores, em especial excessivos números de lotes em Araraquara, produzindo vazios urbanos e canalizando parte da população para Américo Brasiliense em busca de lotes mais acessíveis devido à valorização dessas áreas.
This research intends to analyze and understand the conurbation process Araraquara and Américo Brasiliense towns, a non-metropolitan in the interior of Sao Paulo state. The process of population concentration and action of various urban space developers favored the expansion of urban fabrics, promoting the conurbation process. For the realization of this research it was necessary the following: bibliographic survey on preferable themes, especially that of conurbation; field survey including interviws and cartographic survey; static data collection instituional agencies such as IBGE, SEADE and the above quoted local governments. The process of the conurbation had begun in the 1990 decade, as a result of a set of phenomena in former decades, especially the excessive numbers of allotments in Araraquara, producing idle urban spaces and canalizing part of population to Américo Brasiliense, in search of affordable plots of land due to the valorization of those areas.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
9

Sakata, Margarida Nobue. « Projeto Eixo Tamanduatehy : uma nova forma de interveção urbana em Santo André ? » Universidade de São Paulo, 2006. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16139/tde-18102006-103742/.

Texte intégral
Résumé :
Este trabalho procurou analisar se o Projeto Eixo Tamanduatehy em Santo André se constituiu como uma nova prática de urbanismo no contexto atual de políticas públicas urbanas. Para tanto, foram estudadas as transformações ocorridas em Santo André no período de 1975 a 2005, no contexto da Região Metropolitana de São Paulo e do Grande ABC, que levaram a transformações socioeconômicas e à mudança da zona industrial da cidade em área degradada e vazio urbano. Posteriormente, procurou estabelecer uma correlação entre o Planejamento tradicional e as formas de intervenção urbana na formação do urbanismo e planejamento urbano e regional no Brasil e em Santo André. A partir disso, efetuou análise da proposta inicial do Projeto, cujo principal objetivo era promover a reabilitação urbana na várzea do Rio Tamanduateí, buscando compreender os seus resultados. Por fim, concluiu que esse processo se constituiu como nova prática de pensamento regional e de intervenção pontual em detrimento do planejamento global e pelo comprometimento dos diversos atores (governo municipal, iniciativa privada e instituições), sendo resposta do governo local para enfrentamento do quadro de decadência da cidade após o processo de reestruturação produtiva e desconcentração industrial sofrida nos últimos trinta anos.
This dissertation analyzed whether Tamanduatehy Axis Project could be considered as a new urban praxis in the present urban public policies context. It primarily researched the transformation occurred in the City of Santo André in the period (1975-2005), considering the metropolitan and regional contexts, that lead to economical and social transformation and created urban deprived areas. In the sequence, it established a framework for comparison between traditional urban planning and intervention plans in the formation of urban and regional planning practice in Brazil and in Santo André. After that, it investigated the Plan initial proposals that aimed at the urban rehabilitation of Tamanduateí river floodplain area, analyzing its results. Finally, it concluded that this process resulted in a new praxis for its regional planning approach, local intervention instead of comprehensive planning and for the diverse social agents involvement (municipality, private enterprise and institutions), acting as an answer of local authority for the reversion of urban decline after economic restructuring and de-industrialization that happened over the last thirty years.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
10

Sousa, Raimunda Aurilia Ferreira de. « The city of Crato in Cearà urban network : role and importance in the urban dynamics of Crajubar ». Universidade Federal do CearÃ, 2015. http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=16350.

Texte intégral
Résumé :
FundaÃÃo Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Cientifico e TecnolÃgico
The study of urban-regional dynamics of cities and the role that develops within of the groups of cities is an important theme in geographical studies. These spaces gain new forms and contents when start developing different activities and urban functions. In this sense, this work consists in discussing the set of functions and urban activities in the city of Crato-Ce. It has as a reference research focus its situation/position opposite the group of cities represented by Juazeiro do Norte and Barbalha. This urban agglomeration is responsible for the strong regional influence of Cariri in Cearà urban hierarchy consolidating its position as the largest example of complementary functions in the state of CearÃ. With regard to Crato, natural attributes, economic and political that had once made it play the role of absolute urban-regional command in Cariri and area of influence. From the importance of Crato initial perspective on urban dynamics, in which is part of, the central purpose of the research is to glimpse different moments of this center and stablished urban roles, to identify changes, continuity and activity breaks presented in time and space. ItÂs used as the initial time frame analysis the late nineteenth century and through central landmarks to understand what the place of Crato in the realization of urban functions and constitution of the Metropolitan region of Cariri- RMC. The presence of new social agents and respectively of new space processes in the cluster did Crato flow back in the set of activities developed in the intra and inter-urban scale. The mergence of Juazeiro has a lot to explain to this urban condition of Crato that since the insurrection of Juazeiro divides strength and loses space in the assembly constituted by complementarity of functions. ItÂs considered legitimate to understand these changes in view of the importance and relief of Cariri and specially Crajubar in different scales of urban-regional analysis.
O estudo da dinÃmica urbano-regional das cidades e do papel que desenvolve no Ãmbito do conjunto de cidades, à uma temÃtica relevante nos estudos geogrÃficos. Esses espaÃos ganham novas formas e conteÃdos, ao passo que passam a desenvolver diferentes atividades e funÃÃes urbanas. Nesse sentido, o presente trabalho consiste em discutir o conjunto de funÃÃes e atividades urbanas da cidade de Crato-CE. Tem-se como foco preferencial de investigaÃÃo sua situaÃÃo/posiÃÃo frente ao conjunto de cidades representadas por Juazeiro do Norte e Barbalha. Essa aglomeraÃÃo urbana à responsÃvel pela forte influÃncia regional do Cariri na hierarquia urbana cearense, consolidando-se como maior exemplo de complementariedade de funÃÃes no Estado do CearÃ. No que tange a Crato, os atributos naturais, econÃmicos e polÃticos de que dispunha em outrora lhe fizeram exercer papel de comando urbano-regional absoluto no Cariri e Ãrea de influÃncia. Partindo da importÃncia dessa perspectiva inicial do Crato na dinÃmica urbana de que faz parte, o objetivo central da investigaÃÃo està em vislumbrar diferentes momentos desse centro e papÃis urbanos estabelecidos, visando identificar mudanÃas, permanÃncias e rupturas de atividades apresentados no tempo e espaÃo. Utiliza-se como recorte temporal inicial para anÃlise o final do sÃculo XIX e atravÃs de marcos histÃricos centrais, perceber qual o lugar do Crato na realizaÃÃo de funÃÃes urbanas e na constituiÃÃo da RegiÃo Metropolitana do Cariri-RMC. A presenÃa de novos agentes sociais e respectivamente de novos processos espaciais no aglomerado, fizeram o Crato refluir no conjunto de atividades de que desenvolvia na escala intra e interurbana. Notadamente, o surgimento de Juazeiro do Norte muito tem a explicar para essa nova condiÃÃo urbana de Crato, que desde a sediÃÃo de Juazeiro divide forÃa e perde âespaÃoâ no conjunto constituÃdo pela complementariedade de funÃÃes. Considera-se legÃtimo entender essas transformaÃÃes em face da importÃncia e relevo do Cariri, e em especial o Crajubar, nas diferentes escalas de anÃlise urbano-regional.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
11

Sibille, Sánchez Olav. « La morfología urbana del núcleo central de Chiclayo ». Pontificia Universidad Católica del Perú. Centro de Investigación en Geografía Aplicada, 2014. http://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/119587.

Texte intégral
Résumé :
La Ciudad de Chiclayo ha experimentado en las últimas décadas uno de los crecimientos más acelerados del Norte del país, tanto poblacional como espacialmente. Este crecimiento ha producido en toda la ciudad, cambios en la morfología urbana, en la dinámica de los agentes urbanos y en la calidad ambiental. Dentro del mosaico urbano, el Núcleo Central constituye un objeto de estudio de características particulares, debido a la concentración espacial de diversas funciones de la ciudad en un área relativamente pequeña. El estudio del Núcleo Central de Chiclayo, se ha realizado desde una perspectiva espacio-funcional. El artículo mostrará las características de los componentes de la Morfología Urbana; el plano urbano, las construcciones y los usos del suelo urbano, haciendo énfasis en este último punto. Se incluye también, una breve contextualización del área de estudio y la metodología empleada para el levantamiento de la información.In the last decades, the City of Chiclayo has experienced one of the most accelerated growths in Northem Peru, in both population and spatial aspects. This growth has brought about changes in its urban morphology, as well as in its dynamics and environmental quality. Inside this urban complex, the Chiclayo's Inner City deserves remarkable attention, due to its particular characteristics, and the spatial concentration of different kinds of urban functions in a relatively reduced area. This study was done from a space -functional perspective. 1t shows the characteristics of the Urban Morphology components, the urban plan, the built environment and especially the urban land use. It also includes, a brief context of the study area and the methodology used for data collection
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
12

Ramos, Frederico Roman. « Três ensaios sobre a estrutura espacial urbana em cidades do Brasil contemporâneo : economia urbana e geoinformação na construção de novos olhares ». reponame:Repositório Institucional do FGV, 2014. http://hdl.handle.net/10438/11551.

Texte intégral
Résumé :
Submitted by Frederico Ramos (fred.r.ramos@gmail.com) on 2014-03-21T12:51:39Z No. of bitstreams: 1 Frederico Ramos Tese 2014.pdf: 11399489 bytes, checksum: 7ef1919906b38915cc808aa43da9075b (MD5)
Approved for entry into archive by PAMELA BELTRAN TONSA (pamela.tonsa@fgv.br) on 2014-03-21T13:12:32Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Frederico Ramos Tese 2014.pdf: 11399489 bytes, checksum: 7ef1919906b38915cc808aa43da9075b (MD5)
Made available in DSpace on 2014-03-21T13:43:27Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Frederico Ramos Tese 2014.pdf: 11399489 bytes, checksum: 7ef1919906b38915cc808aa43da9075b (MD5) Previous issue date: 2014-02-21
This thesis presents new methodological possibilities within the field of urbanism through the application of techniques derived from the Geoinformation Science within the urban economics theories framework. The work is organized in three essays. Each of them presents and analyses one relevant question of the urban economics theories for the specific context of the Brazilian contemporary cities. The objective of the first essay is to investigate the relation between the processes of urban sprawl and spatial segregation in the city of São Paulo. Establishing the discussion in the theories of urban economics, the essay is based on the assumption that both processes result from the operation of housing market, including its inherent failures that drives the distribution of the population groups according to the different social characteristics. The work focuses on the central issue of the continuous occupation of the fringes of the city and the consequences for the spatial urban structure. The second essay is dedicated to the investigation of the distribution of employment subcenters in the city of São Paulo and their relation with the land rent gradients. In the third essay, we are again interested in the process of urban sprawl, but here we introduce a dynamic perspective having the Amazonian fast growing medium size cities as examples. The objective is to investigate the impact of the expectations for the future enhancement of land values among the landholders and the impact in conversion for different land use in the urban fringes. Using remote sensing data, we compare the uses and land covers previously to the urban conversion identifying a scale of urban land use potential. The thesis is based on the assumption that is possible to establish mathematical-computational representation of the spatial urban structure with the use of geographical information systems, and aims to contribute to the constitution of digital territories as quantitative expressions of environmental and social concepts that define the urban structure. Through these representations, this thesis aims to contribute to the insertion of the territorial dimension on the political and economic decision making processes that continuously interfere in our cities and in the life conditions that they propitiate.
Esta tese apresenta novas possibilidades metodológicas no campo do urbanismo através da aplicação de técnicas derivadas da ciência da geoinformação a luz das teorias de economia urbana. O trabalho está organizado em torno de três ensaios. Cada ensaio se dedica a apresentação e análise de uma questão específica identificada como relevante dentro das teorias da economia urbana no contexto de cidades brasileiras. O primeiro ensaio tem como objetivo investigar as relações que possam existir entre os processos de expansão urbana e a segregação socioespacial na cidade de São Paulo. Situando a discussão dentro de uma perspectiva de economia urbana, o ensaio parte do pressuposto de que ambos os processos estão relacionados às forças de mercado habitacional, incluindo suas falhas inerentes, que acabam por definir a distribuição dos grupos populacionais de acordo com suas características socioeconômicas. O estudo se debruça sobre uma questão central ao debate urbanístico atual que é a ocupação contínua das áreas de fronteira urbana e na forma como este processo impacta a estrutura urbana. O segundo capítulo traz o ensaio onde tratamos de analisar as questões relativas à distribuição dos empregos na cidade de São Paulo e suas consequências para os modelos de economia urbana baseados em gradientes de renda e valor da terra. O terceiro capítulo traz o ensaio no qual retomamos a discussão sobre os processos de expansão urbana, porém situando a discussão a partir de uma perspectiva dinâmica em cidades médias em rápido crescimento demográfico. Neste contexto, há o reconhecimento de que a composição dos preços da terra nas áreas limítrofes da mancha urbana sofre uma forte influência de expectativas de retornos levando a uma sobrevalorização do preço gerada por processos de retenção de terras. Em uma análise aplicada às cidades amazônicas de Marabá e Santarém, buscamos caracterizar em uma perspectiva comparativa os processos de conversão da terra em usos urbanos nas últimas três décadas. Incorporando a informação sobre os usos do solo anteriores a conversão para uso urbano, criamos uma escala de potencial de conversão relativo a cada uso. Partindo do pressuposto de que é possível estabelecer representações matemático-computacionais da estrutura urbana em sistemas de informação geográfica, o trabalho espera contribuir para a constituição dos territórios digitais como expressões quantitativas de conceitos sobre os diferentes processos ambientais e socioeconômicos que acabam por definir o ambiente urbano. Através destas representações, buscar inserir o território no centro das decisões políticas e econômicas que seguem continuamente conformando essas cidades e as condições objetivas de vida que elas propiciam.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
13

Thomaz, Francini [UNESP]. « Usos das vias urbanas em Presidente Prudente : espaços públicos e legislação urbana ». Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2006. http://hdl.handle.net/11449/96748.

Texte intégral
Résumé :
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:28:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2006-07-06Bitstream added on 2014-06-13T20:18:11Z : No. of bitstreams: 1 thomaz_f_me_prud.pdf: 1272352 bytes, checksum: abbfa6175fb2935512e6ae002b10531e (MD5)
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
A pesquisa desenvolveu-se para analisar e compreender as práticas socioespaciais que orientam o estabelecimento das relações e contradições entre o público e o privado, coletivo e individual, nos espaços das ruas em Presidente Prudente, observando como seus usos contribuem para o entendimento da configuração do espaço urbano e em que medida essas práticas ajudam a (re)definir os papéis e fluxos da/na cidade. Nosso recorte territorial abrangeu duas vias, compreendidas como espaços relevantes e estratégicos na dinâmica urbana desta cidade. Ambas são vias centrais: Rua Tenente Nicolau Maffei (Calçadão), expressiva rua de pedestres pelo dinamismo de relações que nela se ensejam e a Avenida Washington Luís, caracterizada pela especialização de serviços médicos-odontológicos e de lazer. A metodologia utilizada valorizou a observação das formas como ocorre a apropriação adequada ou inadequada dos espaços públicos destas vias, à luz do que prescreve a legislação municipal urbana, relativa ao uso e ocupação do solo. Foram aplicados questionários e realizadas entrevistas, que complementaram o trabalho de observação e tabulação dos dados levantados. A elaboração de cartogramas de uso do solo e os registros fotográficos foram fundamentais para a representação e registro dos resultados da pesquisa. Apreender como se estabelecem as formas de apropriação dos espaços públicos e observar as relações que estabelecem, no plano territorial, entre as práticas e a lei, contribui para o entendimento da cidade real.
The research was developed to analyze and to understand the practical space partners who guide the establishment of the relations and contradictions between the private, collective public and the individual one, in the spaces of the streets in Presidente Prudente, being observed as its uses contribute for the agreement of the configuration of the urban space and where measured these practical it helps to redefine the papers and flows in the city. Our territorial clipping enclosed two ways, understood as excellent and strategical spaces in the urban dynamics of this city. Both are ways central offices: Street Lieutenant Nicholas Maffei, expressive street of pedestrians for the dynamism of relations that in it if try and the Washington Avenue Luis, characterized for the specialization of medical services and leisure. The used methodology valued the comment of the forms as the adequate or inadequate appropriation of the public spaces of these ways occurs, to the light of what it prescribes the urban, relative ordinances to the use and occupation of the ground Questionnaires and carried through interviews had been applied, that had complemented the work of the raised given commentary and the form. The photographic elaboration of cartograms of use of the ground and registers had been basic for the representation and register of the results of the research. To apprehend as if they establish the forms of appropriation of the public spaces and to observe the relations that establish, in the territorial plan, between practical and the law, contributes for the agreement of the real city.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
14

Guerreiro, Rúben Emanuel Campôa. « Branding urbano. A revitalização urbana na construção da identidade da cidade ». Master's thesis, Universidade de Lisboa. Faculdade de Arquitetura, 2013. http://hdl.handle.net/10400.5/6698.

Texte intégral
Résumé :
Dissertação para obtenção do grau de Mestre em Arquitetura, com Especialização em Urbanismo.
Actualmente as cidades vivem num ambiente fortemente competitivo, o que levou a que nos últimos anos se tenham adoptado estratégias de branding à gestão das cidades. O branding de cidades serve para seleccionar e comunicar uma série de atributos que tornam a cidade distinta. Para aplicar esta estratégia à cidade é essencial a compreensão de como desenvolver uma identidade e um posicionamento diferenciador, assim são essenciais dois conceitos: a identidade e a imagem da cidade. O objectivo deste trabalho é apresentar uma reflexão sobre esses conceitos para compreender como a revitalização urbana pode alterar os atributos que compõe a cidade de forma a melhorar a sua imagem e a tornar mais competitiva. Através da caracterização de um caso de estudo, o centro histórico de Lagos, pretende-se identificar as componentes que contribuem para a formação da sua identidade e imagem e assim propor uma estratégia que visa melhorar a imagem da cidade. São abordados diferentes escalas de intervenção, da cidade ao espaço público, para que através do desenho urbano se possam concretizar os objectivos propostos. Propõem-se assim um revitalizar da cidade que coloca em evidência as componentes que a tornam distinta e a torna mais competitiva no contexto territorial em que está inserida.
ABSTRACT: Nowadays cities live in a very competitive and tough environment. In way in the last years, several marketing strategies of the management of a city have been embraced and adopted. One of these its called branding, which has the fuction to select and to communicate the attributes of a city in order to make it particular. To apply this strategy into the city is essential to comprehend how to develop an identity and a positionament with the purpose of a differentiate it. Two main concepts are requested: the identity and the image of the city. The true aim of this work its to present a reflection about those concepts, to understand better how the urban revitalization can change these attributes in order to improve and enrich the image of the city, making it more modern and competitive. Through the analysis of a work case, Lagos’ historic center, we would try on one hand to identify components that contribute to the creation of its identity and image, and on another hand to propose a new strategy to enhance this image. Different scales of intervention would be discussed, from the city to its public space, using drawings of this last as a basis to redefine and concretize this reality and space. The main goal is the revitalization of this city, highlighting the components that make it more distint and more competitive in the territorial context, in scenario in which is inserted.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
15

Ottoni, Cláudio Knapp Benedicto. « A operação urbana Água Branca e a transformação da Barra Funda ». Universidade de São Paulo, 2016. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16133/tde-16022017-120537/.

Texte intégral
Résumé :
A pesquisa faz um histórico da Operação Urbana Água Branca, como instrumento de transformação urbana da região da Barra Funda em São Paulo. Após debates ao longo da década de 1980, a Operação Urbana é adotada como instrumento urbanístico no Brasil, e especificamente em São Paulo, no Plano Diretor de 1985. Sua adoção definia como objetivo a transformação de lugares estratégicos da cidade por meio da captação de recursos advindos da iniciativa privada em momento de diminuição do investimento público. Nesse sentido, as formas de relação entre poder público e capital privado são abordadas pela pesquisa, procurando-se definir os resultados derivados de políticas, posturas, estratégias e mecanismos urbanísticos diversos, adotados no período 1995-2015, ao longo do qual a Operação Urbana Água Branca adota progressivamente as características de projeto urbano, voltado para o redesenho do bairro. O trabalho constrói inicialmente um panorama da evolução do bairro anterior à criação da Operação Urbana, após o que analisa a fundamentação teórica do instrumento e finalmente sua adoção pelo Executivo municipal paulistano. Discute-se também o processo de formulação, adoção e posterior abandono, em 2006, do projeto vencedor do Concurso Bairro Novo pelo poder público, e como as características dos cenários político, urbanístico e econômico-financeiro naquele momento contribuíram para o desfecho do processo. A dinâmica de desenvolvimento imobiliário da Barra Funda, posterior ao descarte do projeto do Bairro Novo, é examinada, com foco especial para o projeto e construção do empreendimento Jardim das Perdizes, mini-bairro construído pelas incorporadoras Tecnisa e PDG em espaço central ao bairro. O trabalho procurou igualmente avaliar quais modificações no uso e ocupação do solo no mesmo período são de fato induzidas pelos instrumentos previstos na lei e quais destes resultados independem ou dependem em grau menor da existência da Operação Urbana. Por fim, a pesquisa concentrou-se no detalhado processo de revisão da Operação Urbana Água Branca e sua transformação em Operação Urbana Consorciada, com maior participação de representantes da sociedade civil por meio da formação de um Grupo de Gestão e foco mais acentuado em construção de Habitação de Interesse Social. O processo mais recente é também caracterizado por estratégias múltiplas de interação entre poder público e capital privado consubstanciadas na criação de instrumentos urbanísticos diversos na nova Lei, que oscilam entre atuação direta do Executivo municipal na urbanização, parcerias público-privadas, e mecanismos de indução de adoção pelos incorporadores de características urbanísticas pretendidas pelo poder público. A transformação da Operação Urbana Água Branca é vista também como associada à adoção de princípios derivados do Estatuto da Cidade. O trabalho permitiu avaliar as possibilidades do instrumento da Operação Urbana Água Branca e de sua versão Consorciada para transformar positiva e criativamente o bairro da Barra Funda por meio de necessária e complexa interação entre poder público e capital privado, ainda que este instrumento deva ser continuamente aprimorado pela participação intensa da sociedade civil em seu processo.
The research is a history of the Urban Operation Água Branca, as an urban transformation tool in the Barra Funda district in São Paulo. After debates throughout the 1980s, the Urban Operation is adopted as an urban instrument in Brazil, specifically in São Paulo, in the Master Plan of 1985. Its adoption defined the objective of transforming strategic places of the city through fundraising coming from the private sector at a time of decreasing government investment. In this sense, forms of relationship between government and private equity are covered by the dissertation, seeking to define the results derived from policies, attitudes, strategies and different urban mechanisms adopted in the period 1995-2015, over which the Urban Operation Água Branca gradually adopted urban design features, aimed to redesign the neighborhood of Barra Funda. The work initially builds an overview of developments in the previous years of the creation of the Urban Operation, after which analyzes the theoretical basis of the instrument and finally its adoption by the São Paulo Municipal Administration. We also discuss the formulation, adoption and subsequent abandonment in 2006 of the winner project of the competition Bairro Novo, and how the characteristics of political, urban, economic and financial scenarios in that time contributed to the outcome of the process. The dynamics of the real estate development of Barra Funda, after the competition, is examined with a special focus on the design and construction of the project Jardim das Perdizes, a mini-neighborhood built by developers Tecnisa and PDG in a central space to the neighborhood. The work also sought to assess which changes in land use and occupation in the same period are indeed induced by the instruments provided for by law and also which results do not depend or rely to a lesser extent on the Urban Operation existence. Finally, the research focused on the detailed process of revision of the Urban Operation Água Branca by the municipality and its transformation into an Urban Operation Consortium, with greater participation of representatives of civil society through a Management Group and a sharper focus on social housing. The most recent case is also characterized by multiple strategies of interaction between government and private capital embodied in the creation of many urban instruments in the new law, ranging from direct action of the municipal executive in urbanization and public-private partnerships to mechanisms for the induction of adoption by developers of urban characteristics required by the government. The transformation of the Urban Operation Água Branca is also seen as a reflection of the adoption of principles derived from the the Brazilian federal urban development law known as Estatuto da Cidade. The research allowed to evaluate the possibilities of the Urban Operation Água Branca and its Consortiated version to transform positively and creatively the Barra Funda district through necessary and complex interaction between government and private capital, although this instrument should be continuously enhanced by the participation of civil society.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
16

GÃis, Rodolfo Anderson Damasceno. « The Metropolis and mega events. Social implications Space of World Cup 2014 in Fortaleza ». Universidade Federal do CearÃ, 2013. http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=11081.

Texte intégral
Résumé :
CoordenaÃÃo de AperfeiÃoamento de Pessoal de NÃvel Superior
The megaevent, especially sports, is an activity that has been growing in recent years in the world, tend to generate employment, income, exposure image of the place internationally, attracting public and private resources, streamline urban projects that will enable the achievement of games and later will be a legacy of the event. In this sense, the lure of megaevents have been seen by planners, governments (those with a position of entrepreneur) and private initiative as a strategy for the growing economy, catalyst improvements and social inclusion of the city in the globalized economy. The research On the mega metropolis. Socio-spatial implications of the 2014 World Cup in Fortaleza therefore has the general objective to understand the socio-spatial implications of projects and investments in infrastructure and equipment in Fortaleza associated with this sporting event. Government structures were created in the federal, state and local in order to facilitate the completion of the World Cup 2014. In Cearà have as an example the Secretaria Especial da Copa - SECOPA conveyed to the state government and responsible for articulating the actions of other government agencies. The projects related to the mega promote profound changes in the spatial production of Fortaleza. Greater magnitude of the works of urban mobility improvements that involve pathways, VeÃculo Leve Sobre Trilhos - VLT and Bus Rapid Trasit - BRT stand out in the context of the mega event in Fortaleza. In the wake of these changes come into play two more agents: real estate, taking the opportunity to launch their products near the areas benefited by the works of Cup, Populations and Communities Rail calls in the vicinity of the railway project VLT fighting the removals and violations of their rights. Based on this scenario that consolidates the research seeks to understand how projects relate Cup Fortaleza urban planning and possible territorial disputes generated by singularities, the behavior of the housing market works before the mega event and compared with areas of targets removals and replacements possible use. The table is raising changes in the spatial configuration of Fortaleza.
Os megaeventos esportivos vÃm crescendo nos Ãltimos anos no mundo e agilizam projetos urbanos que viabilizarÃo a realizaÃÃo dos jogos e que posteriormente ficarÃo como legado do evento. Tudo isto com o intuito de gerar emprego, renda, exposiÃÃo da imagem do lugar a nÃvel internacional, atraÃÃo de recursos pÃblicos e privados. Neste sentido, a atraÃÃo de megaeventos tem sido vista por planejadores, governantes (estes com um posicionamento de empreendedor) e iniciativa privada como estratÃgia de aquecimento da economia, catalisador de melhorias sociais e inserÃÃo da cidade na economia globalizada. Esta dissertaÃÃo tem, pois, como objetivo geral compreender as implicaÃÃes socioespaciais dos projetos e investimentos em infraestrutura e equipamentos em Fortaleza associadas à este evento esportivo. Estruturas governamentais foram criadas nas esferas federais, estaduais e municipais no intuito de viabilizar a realizaÃÃo da Copa do Mundo de 2014. No Cearà temos como exemplo a Secretaria Especial da Copa â SECOPA vinculada ao governo estadual e responsÃvel por articular as aÃÃes entre outros ÃrgÃos governamentais. Os projetos relacionados ao megaevento promovem transformaÃÃes profundas na produÃÃo espacial de Fortaleza. De maior magnitude, as obras de mobilidade urbana, que envolvem melhorias de vias, VeÃculo Leve sobre Trilhos â VLT e Bus Rapid Trasit â BRT, se destacam no contexto deste Megaevento na capital cearense. Na esteira destas transformaÃÃes entram em cena dois atores: o setor imobiliÃrio, aproveitando a oportunidade para lanÃar seus produtos prÃximos as Ãreas beneficiadas pelas obras da Copa; as comunidades e os movimentos sociais que lutam contra a remoÃÃes e violaÃÃes do seus direitos. Com base neste cenÃrio que se consolida a pesquisa busca compreender: 1- como os projetos da Copa se relacionam com planejamento urbano de Fortaleza e os possÃveis conflitos territoriais gerados pelas suas singularidades; 2 - o comportamento do mercado imobiliÃrio diante das obras do megaevento e a relaÃÃo com as Ãreas alvos de remoÃÃes e as possÃveis substituiÃÃes de uso. O quadro que se constitui suscitam mudanÃas na configuraÃÃo espacial da capital cearense.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
17

Proença, Inês Vasconcelos. « Medindo o impacto social da regeneração urbana pela cultura : percepções dos moradores da Mouraria ». reponame:Repositório Institucional do FGV, 2015. http://hdl.handle.net/10438/15658.

Texte intégral
Résumé :
Submitted by Ines Vasconcelos Proença (ines.v.proenca@gmail.com) on 2016-02-18T06:27:31Z No. of bitstreams: 1 Dissertação Mestrado_13Abril2015.pdf: 21540205 bytes, checksum: e2ab0e17609c53769d3ed1e169f9b923 (MD5)
Approved for entry into archive by Rafael Aguiar (rafael.aguiar@fgv.br) on 2016-03-03T13:26:36Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Dissertação Mestrado_13Abril2015.pdf: 21540205 bytes, checksum: e2ab0e17609c53769d3ed1e169f9b923 (MD5)
Approved for entry into archive by Maria Almeida (maria.socorro@fgv.br) on 2016-03-04T13:25:59Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Dissertação Mestrado_13Abril2015.pdf: 21540205 bytes, checksum: e2ab0e17609c53769d3ed1e169f9b923 (MD5)
Made available in DSpace on 2016-03-04T13:26:19Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertação Mestrado_13Abril2015.pdf: 21540205 bytes, checksum: e2ab0e17609c53769d3ed1e169f9b923 (MD5) Previous issue date: 2015-04-13
This research focus on the capacity of cultural investment, in the context of urban regeneration, to accomplish the rhetorical of social revitalization and the extent to which it offers socially sustainable solutions to local community. To that purpose, the work is directed towards the meanings and practices of Culture-led Urban Regeneration (CLUR) in the inner-city and it is suggested measuring its impact on subjective social dimensions over residents. One of the study’s main concerns is the degree to which CLUR might really address the expectations that policy makers have as an integrated and sustainable 'tool' to approach declined urban areas. To realize these goals, the Lisbon neighbourhood of Mouraria will be used as a case study and as a means of testing our research hypothesis. Measuring the subjective social impacts of urban regeneration in the neighbourhood, from the residents perspective, becomes the study’s central focus. And, equally relevant, there was a concern of improving measuring instruments capable of assessing the subjective social impact of culture-led urban regeneration projects. This dissertation refers to the European and Portuguese experiences, looking to draft these policies genealogy, to discuss the rhetoric behind and to uncloak how residents of declined areas perceive such change in their place.
Este trabalho centra-se na capacidade do investimento em cultura, em contexto de regeneração urbana, em atender a retórica da revitalização social e em que medida oferece soluções socialmente sustentáveis para os moradores. Para o efeito, centra-se sobre os significados e práticas do culture-led urban regeneration (CLUR) na cidade-histórica e é proposta sua medição quanto a impactos sociais subjetivos na comunidade local. Uma das principais preocupações do estudo é o grau em que o CLUR pode realmente cumprir as expectativas que os decisores políticos têm dele como 'ferramenta' de abordagem integrada e sustentável na transformação de espaços urbanos degradados. Para dar conta de tais objetivos vai se destacar o caso do bairro lisboeta da Mouraria como estudo de caso e local de teste das hipóteses apresentadas na pesquisa. Medir os impactos sociais subjetivos da intervenção sócio-urbana no bairro, na óptica de seus moradores, formam o eixo central do estudo. E, igualmente relevante, procurou-se avançar na produção de instrumentos de medição capazes de aferir o impacto social subjetivo de intervenções urbanas de base cultural. Com os procedimentos adotados na pesquisa, a dissertação reporta-se à experiência europeia e portuguesa procurando traçar a genealogia destas políticas, discutir as retóricas que as justificam e desvendar como os moradores da zona intervencionada percepcionam tais transformações do seu lugar.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
18

Gonçalves, Alice Rauber. « Indicadores de dispersão urbana ». reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2011. http://hdl.handle.net/10183/40404.

Texte intégral
Résumé :
As cidades vêm passando por significativas transformações, nas últimas décadas, em seus padrões de urbanização, sendo a dispersão urbana característica marcante deste processo. Surgem novas configurações, dispersas, descontínuas e de baixa densidade, distintas da tradicional cidade compacta, com evidentes implicações no desempenho urbano, embora ainda não totalmente conhecidas e estudadas. Entender os efeitos, principalmente aqueles não desejados, de certos padrões de ocupação urbana representa, hoje, grande desafio para o planejamento das cidades, sendo urgente aumentar sua compreensão a fim de melhor direcionar políticas urbanas. Diante desse cenário, desponta a necessidade de reforço na qualidade das metodologias de análise e monitoramento da expansão urbana, principalmente por meio de indicadores. Recentes estudos vêm sendo desenvolvidos no intuito de quantificar aspectos relacionados à dispersão urbana, consistindo em importantes avanços no sentido de tratar o tema com maior precisão. Apresentam, no entanto, certas limitações metodológicas, principalmente no que tange à representação de certos aspectos do sistema espacial urbano, tais como configuração da rede de ruas e distribuição das atividades. Em outras palavras, boa parte dos estudos existentes não tem levado em conta a escala intra-urbana. A presente investigação se propôs a contribuir para o desenvolvimento de metodologias para avaliação da dispersão, aprofundando questões espaciais e configuracionais relacionadas ao tema, pouco exploradas até o momento. Para tanto, buscou referências na investigação sobre indicadores urbanos, especialmente nos trabalhos que vem sendo desenvolvido pelo grupo de pesquisa Sistemas Configuracionais Urbanos da UFRGS. Dessa forma, procurou-se avançar na questão da mensuração da dispersão urbana através da introdução de sistema descritivo detalhado e indicadores sistêmicos para medir acessibilidade entre locais de residência e locais de trabalho, item chave do desempenho urbano. Os indicadores foram testados em pequenos sistemas teóricos e para o caso empírico do município de Torres. Os resultados demonstraram que o método possui potencial para utilização em estudos comparativos sobre desempenho urbano de padrões dispersos, sendo esta a principal contribuição do trabalho.
Cities have undergoing through meaningful changes in their urban development patterns, in last decades. Urban sprawl can be seen as an outstanding characteristic of this process. New urban settings can be found – scattered, discontinuous and low density – different from the compact city, with obvious implications on urban performance, although not completely understood. More detailed research on this subject is needed to enable more accurate assessments about effects of sprawl on urban environment. Knowing effects, mainly undesirable effects, of certain urban patterns is, nowadays, one of major challenges to urban planning, being urgent more understanding about it in order to better address urban policies. So, there is the urgent need of strengthening the quality of analysis methodologies and monitoring of urban development, especially by means of indicators. Recent efforts have been made in order to develop methodologies for measuring sprawl, which have enabled more accurate assessments about the subject. However, they present some limitations, especially about the way certain aspects of urban systems has been described, such as configuration of streets and spatial distribution of urban activities. In other words, most of current methodologies for measuring sprawl do not consider intra urban level. The current research aimed to contribute to development of methodologies for assessment of urban sprawl, deepening spatial and configuration issues, little explored by urban sprawl researchers. The proposal consisted of using urban indicators of urban performance, especially those developed by Configurational Urban Systems research group from UFRGS. A more detailed descriptive method and systemic indicators were used in order to grasp accessibility between dwelling and job location, a key element of urban performance evaluation. The indicators were applied to small theoretical systems and also to the town of Torres case study. The results indicates that the proposed method has potential for being used in comparative studies about urban sprawl and its urban performance, and that is the main contribution of this research.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
19

Silva, Carlos Henrique Costa da [UNESP]. « A reprodução do espaço urbano na cidade de São Paulo na perspectiva da hotelaria de alto padrão ». Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2008. http://hdl.handle.net/11449/104319.

Texte intégral
Résumé :
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:33:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2008-10-03Bitstream added on 2014-06-13T19:44:01Z : No. of bitstreams: 1 silva_chc_dr_rcla.pdf: 1763136 bytes, checksum: 2eb0bd00d84f5bd22ec7500d74df30a6 (MD5)
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
A metrópole paulista desempenha funções de comando na economia brasileira, configurando- se como ponto de interligação entre o mundo e o Brasil, colocando-se como porta de entrada e lugar que permite a consolidação e expansão dos mais diversos tipos de investimentos de capital que interferem no processo de reprodução de seu espaço. Destacamos nesta Tese, os empreendimentos hoteleiros de alto padrão que surgiram no período recente na cidade (1980 a 2000) e que vêm participando de um processo o qual estamos denominando de reforço da centralidade em sua porção Sudoeste. Neste processo, vislumbramos a ligação entre o capital imobiliário, o capital financeiro, o setor turístico com o incremento das viagens realizadas por motivos de trabalho a cidade, criando mecanismos para permitir a ampliação do processo de reprodução do capital através da reprodução de empreendimentos hoteleiros em uma determinada porção da cidade, utilizando-se do espaço urbano como ferramenta primordial para maximizar o lucro.
The metropolis of Sao Paulo plays the part of command in the Brazilian economy, setting up as a point of interconnection between Brazil and the world. Sao Paulo is a doorway and a place that allows the consolidation and expansion of an assortment of investments that interfere in the process of reproduction of the space. In this thesis we emphasize the high standard hotel business enterprise that recently took place in the city (1980 to 2000) and became part of a process we called of reinforce of the centrality in the southwest portion of the city. In this process we observed the connection among the real state capital, the financial capital, the tourist sector with the increase of business travels to the city. This way they are created mechanisms to allow the amplification of the process of reproduction of capital through the reproduction of hotel business enterprises in a specific portion of the city, using urban space as a primary tool for maximizing.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
20

RODRIGUES, Juliano Martins. « Política e espaço urbano : controvérsias e definições da política urbana em Goiânia ». Universidade Federal de Goiás, 2008. http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1628.

Texte intégral
Résumé :
Made available in DSpace on 2014-07-29T15:27:29Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao juliano sociologia.pdf: 781675 bytes, checksum: f555f57cc549c165e22f7bcc4aaecf5e (MD5) Previous issue date: 2008-12-08
In this dissertation we themed the urban policy in the country through the changes restored since the 1988 Constitution and the adoption of the Statute of the City in 2001, with main focus on the strengthening of the municipal level. We understand the urban policy as a social construction able to comprehend a set of social, economic, political and cultural dynamics in the city, therefore directly linked of socio-space organization of cities, such as Goiania. The adopted approach was especially based on theoretical and conceptual propositions of Henri Lefebvre, which think the social problems of the city at the center of the determinations of urban policy and the social production of space. For this conception we articulate the understanding derived of Pierre Bourdieu s concepts, who had taken the city as a symbolic sphere of production, which the coexistence of speeches, interests, conflicts and consensuses answer for the elaboration of instruments of planning and urban management. The study focused on empirical analysis, based at the confluence of urban reform with the development of the Managing Plan of Goiania, approved in 2007. Through this appreciation we could understand the logic and the mechanisms to convert the instruments of control of the occupation and use of land in a field of struggle, which the actors shape social interests, strategies and speeches that define them as political agents in the city.
Nessa dissertação tematizamos a política urbana no país através das modificações instauradas desde a Constituição de 1988 e a aprovação do Estatuto da Cidade em 2001, com foco principal na ampliação das esferas de decisão em nível municipal. Entendemos a política urbana como uma construção social capaz de formular um conjunto abrangente de dinâmicas sociais, econômicas, políticas e culturais no território da cidade, e, portanto, relacionada diretamente aos fenômenos condicionantes da organização sócio-espacial de cidades como Goiânia. A perspectiva adotada apoiou-se notadamente nas proposições teóricas e conceituais referidas em Henri Lefebvre, que localizam os problemas sociais da cidade no centro das determinações da política urbana e na produção social do espaço. A esta concepção articulamos a compreensão derivada das noções de Pierre Bourdieu, que toma o urbano como um campo de produção simbólica, no qual a coexistência de discursos, interesses, conflitos e consensos respondem pela elaboração dos instrumentos de planejamento e de gestão urbana. A análise concentrou-se em eixos empíricos assentados na confluência das bandeiras de reforma urbana com a elaboração do Plano Diretor de Goiânia, aprovado em 2007. Através desta apreciação pudemos compreender a lógica e os mecanismos que convertem os instrumentos de controle da ocupação e uso do solo em um campo de lutas, no qual os agentes sociais moldam interesses, estratégias e discursos que os definem como agentes políticos na cidade.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
21

Nico, Anna Paula Flaquer. « O desenho urbano pautado pela infra-estrutura urbana ». Universidade de São Paulo, 2010. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16138/tde-16032011-150800/.

Texte intégral
Résumé :
As cidades superaram o campo. Motivo de celebração, afinal as cidades são e continuam sendo a expressão mais complexa da humanidade. Nunca acabadas, nunca definitivas, as cidades são a manifestação física de história e cultura, centros de crescimento econômico, inovação e talento. No entanto, o que se vê é um crescimento desenfreado de assentamentos precários e aumento da pobreza urbana. Como irão viver os mais de um bilhão de residentes urbanos estimados para os próximos 15 anos? É a crença deste trabalho que as infra-estruturas urbanas têm papel fundamental na regulação e no desenho do território, já que criam novas oportunidades de desenvolvimento urbano e interferem diretamente no ambiente construído e natural.
Cities have outgrown the coutryside. This could be celebrated, since cities were and still are mankinds richest expression. Never finished, never definitive, cities present history and culture in their most physical aspects, true centers of economic growth, innovation and talent. Sadly, what we see in our cities is an uncontrolled growth of precarious settlements and the increase of urban poverty. How will an estimated urban population of over a billion people live in the next 15 years? This dissertation believes that urban infrastructures have a pivotal role in regulating and designing territory, for they create new opportunities of urban development and they can interfere both on constructed and natural environments.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
22

Iolanda, Bianchi. « In, against, beyond and through the state. Limits and possibilities of urban commons in Barcelona ». Doctoral thesis, Universitat Autònoma de Barcelona, 2018. http://hdl.handle.net/10803/665636.

Texte intégral
Résumé :
En las últimas décadas, la categoría del Común ha resurgido para dibujar un camino de emancipación del capitalismo sin el Estado, retomando las tesis del marxismo autonomista. En este camino, los Comunes son las prácticas sociales autónomas que producen la emancipación, es decir, Lo Común, y mediante las cuales éste se puede instituir. Sin embargo, las teorías autonomistas del Común se caracterizan por una cierta reticencia a abordar cómo la emancipación puede tener lugar sin el Estado. Puesto que en la sociedad occidental contemporánea la relación con el Estado es ineludible, la investigación tiene como objetivo evaluar el papel del Estado en el proyecto autonomista de emancipación del Común. El análisis se desarrolla en el entorno urbano y se centra en la relación entre los Comunes Urbanos y el Estado (local). La hipótesis de la tesis es que los Comunes Urbanos pueden necesitar el apoyo del Estado (local) y esto puede flanquear la producción de Lo Común con su propia producción de emancipación: Lo Público. Adoptando un enfoque relacional que analiza el caso de Barcelona, la tesis demuestra que los Comunes Urbanos necesitan del Estado (local). Muchos Comunes Urbanos necesitan los recursos y el reconocimiento del Estado (local), a pesar de que puedan afectar su autonomía, y todos se beneficiarían de un mayor apoyo del Estado (local) en términos de regulaciones, políticas públicas y planificación. Sin embargo, a pesar de que el Estado (local) podría teóricamente flanquear Lo Común ampliando el espectro de la emancipación, no parece que lo haga. Cuando el Estado (local) se encuentra con Lo Común, tiende a reemplazar Lo Común con Lo Público, y Lo Público tiende a obstaculizar y marginar espacialmente a Lo Común. Por lo tanto, los Comunes Urbanos deberían continuar luchando por su autonomía. Sin embargo, también deberían luchar para obtener y asegurarse formas de apoyo del Estado (local), tratando de evitar que este último limite su autonomía, que transforme Lo Común en Lo Público, que mantenga la hegemonía de la producción de la emancipación y que margine espacialmente a Lo Común. La tesis concluye sosteniendo que, tal como lo sostienen las teorías autonomistas del Comunes, el proyecto de emancipación del Común puede construirse sin tomar el control del Estado, pero sin embargo no puede prescindir de asegurarse formas de apoyo por parte del Estado.
In the last few decades the category of Common has re-emerged to draw a path of emancipation from capitalism without the State, reviving the thesis of autonomist Marxism. In this path, the Commons are autonomous social practices that produce emancipation, namely The Common, and through which The Common can be instituted. However, autonomist Common’s theories are characterized by a certain reticence to address how emancipation can take place without the State. Considering that the relation with the State in contemporary Western society is ineludible, the research aims to assess the role of the State in the autonomist Common’s emancipatory project. The analysis is set in the urban environment focusing on the relation between Urban Commons and the (local) State. The thesis hypothesis that Urban Commons may need the support of the (local) State and this may flank the production of The Common with its own production of emancipation: The Public. Adopting a relational approach to the analysis of the case of Barcelona, the thesis demonstrates that Urban Commons needs the (local) State. Many of them needs the resources and the recognition of the (local) State, despite these may affect their autonomy, and all of them would benefit from a further support of the (local) State in terms of regulation, public policies and planning. However, despite the (local) State could theoretically flank The Common widening the spectrum of emancipation, it does not appear to do so. When the (local) State meets The Common it tends to replace it with The Public, and The Public tends to hinder and spatially marginalise The Common. Hence, Urban Commons should continue their struggle for autonomy. However, they should also struggle to obtain forms of support from the (local) State, preventing the latter from limiting their autonomy, transforming The Common into The Public, maintaining the hegemony of the production of emancipation and spatially marginalizing The Common. The thesis concludes sustaining that, as sustained by the autonomist Commons theories, the Common’s emancipatory project can be constructed without taking over the State but it cannot avoid to secure forms of support from the State.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
23

Teles, Daniel Joaquim Andrade. « Elementos Estruturantes e Morfologia Urbana : as diferentes formas urbanas em três núcleos de Santa Marta de Penaguião ». Master's thesis, [s.n.], 2011. http://hdl.handle.net/10284/2664.

Texte intégral
Résumé :
Trabalho apresentado à Universidade Fernando Pessoa como parte dos Requisitos para a obtenção do grau de Mestre em Arquitectura e Urbanismo.
O espaço urbano configura-se numa totalidade complexa, formada por actividades, formas edificadas, significados e práticas sociais. O estudo da morfologia urbana procura alcançar o conhecimento da forma dos aglomerados, sejam aldeias, vilas, ou cidades, pesquisando e analisando os seus elementos de forma, a qual resulta das relações estabelecidas entre eles. A organização mental, mas também física dos lugares é realizada a partir de elementos de forma estruturantes, e serão eles que nos indicarão o percurso dos lugares no tempo, a continuidade do conjunto das formas ou a sua ruptura, os pontos de referência representativos de significados histórico-culturais ou os pontos de partida para o registo de uma nova forma urbana. Este estudo investiga aspectos da morfologia urbana de três núcleos do concelho de Santa Marta de Penaguião, nomeadamente das vilas de Santa Marta, Fontes e Cumieira, entre o período de 1950 a 2011, procurando explicar os modos de crescimento, as principais transformações ocorridas, a identificação de áreas homogéneas ou entidades urbanas segundo alguns dos atributos morfológicos dos tecidos urbanos existentes e dos elementos que os estruturam. The urban space is defined in a complex whole, set by activities, shapes, meanings and social practices. The study of its urban morphology seeks to achieve the knowledge of the shape of its clusters, whether they are villages, towns or cities, researching and analyzing its shape elements that result from the relations that they establish. The mental organization but also physical of the places is made by the structural shape of the elements and these will indicate the course of the places, the continuity of all the shapes or its breakdown, the reference points representing the historical-cultural meanings or the startup points for the new urban shape registration. This study investigates the urban morphology aspects from three cores of the municipality of Santa Marta de Penaguião, including the villages of Santa Marta, Fontes and Cumieira between the period of 1950 to 2011, seeking to explain the ways of growth, the main changes occurred, the identification of homogeneous areas or urban entities according to some of the morphological attributes of the existing urban tissues and the elements that structure them.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
24

Santos, Débora Gomes dos. « Vivo na cidade : a experiência urbana na cultura punk ». Universidade de São Paulo, 2015. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/102/102132/tde-31072015-102109/.

Texte intégral
Résumé :
O advento do punk assinalou um ponto de inflexão dentro do universo cultural pop. A música punk, elemento centralizador da identidade do movimento, emergiu com a proposta de romper com as tradicionais premissas de aptidão e técnica cada vez mais presentes na música de meados da década de 1970. O retorno a um desenho musical simples e visceral somado à valorização de uma realidade cotidiana ordinária trouxe para o centro da composição tanto sonoridades características das grandes cidades quanto narrativas relativas à vida no âmbito da metrópole, fazendo da música punk um potente veículo de absorção e transmissão de experiências urbanas. Assim, este trabalho explora a música como elemento catalisador de formas de apropriação e ação na dimensão da cidade e a música punk enquanto lente para a análise do fenômeno urbano, em particular pela observação de quais olhares o punk brasileiro lança sobre o espaço urbano no contexto periférico da cidade de São Paulo. Na produção das bandas punks que emergiram na cidade no início da década de 1980, período fundamentalmente marcado por um truncado processo de redemocratização, observa-se uma acentuação das questões colocadas pelo punk no plano internacional. No contexto brasileiro a linguagem agressiva do punk foi superlativada pela ânsia da juventude carente em expressar a própria experiência de crise em meio à particular complexidade da metrópole paulistana. A contundência e a densidade da música punk evidenciam, portanto, as tensões e relações tacitamente presentes no espaço da cidade a partir da percepção sensível daqueles que vivenciam seus espaços, de forma a permitir uma investigação mais complexa do fenômeno urbano.
The advent of punk marked a turning point amidst the pop culture universe. Punk music, as the centralizing element of the movements identity, emerged with the proposal of breaking-up the conventions of musical expertise and technique increasingly present in rock compositions of the early 1970s. The return to a simple and visceral musical form combined with an emphasis on the dynamics of an ordinary everyday reality brought to the composition core both the particular sonorities of the great cities the general hum of the city as well as narratives of urban daily life, establishing punk music as a powerful vehicle of transmission of urban experiences. Therefore, this dissertation aims to explore music as a catalyst of different forms of urban appropriations and punk music as a specific lens for the analysis of urban phenomena, particularly by observing which questions Brazilian punk casts over the peripheral urban context of Sao Paulo, Brazil. The Brazilian punk bands that emerged in the early 1980s, a period essentially marked by an inconclusive process of political redemocratization, show a particular accent over the issues raised by international punk scenes. The Brazilian context enhanced the rudeness and aggressiveness of punk language, since it embodied an up until then unprecedented possibility for the deprived urban youth of expressing their experience of crisis amidst the complexity of São Paulos urban environment. The strength and density of punk music draw attention to the tensions and relations tacitly present in the city as they are perceived and experienced in everyday life, thus allowing a more complex investigation of the urban space.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
25

Tavares, José Humberto [UNESP]. « Aglomeração urbana de Londrina : integração territorial e intensificação de fluxos ». Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2001. http://hdl.handle.net/11449/89819.

Texte intégral
Résumé :
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:24:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2001-05-04Bitstream added on 2014-06-13T18:20:24Z : No. of bitstreams: 1 tavares_jh_me_prud.pdf: 2365532 bytes, checksum: 8ef18849828620e93d2586828d5e7035 (MD5)
As modificações nas áreas rurais, reflexo das transformações nas relações de produção ocorridas a partir da década de 1970, provocaram mudanças nas estruturas socioeconômicas em escala regional, assim como uma aceleração das mudanças espaciais, sobretudo no que se refere às aglomerações urbanas. Neste contexto, a presente pesquisa analisa as relações demográficas, socioeconômicas e espaciais que se processam atualmente entre as cidades norte-paranaenses de Cambé, Ibiporã, Londrina e Rolândia, as quais compõem a Aglomeração Urbana de Londrina. Estes núcleos urbanos apresentam tamanhos demográficos diferenciados, motivo pelo qual devemos considerar distintos graus de complexidade de suas atividades. Verifica-se que, em um primeiro momento, as pequenas cidades eram responsáveis pelo fornecimento de bens e mercadorias à sua população rural, paulatinamente, foram perdendo esta função. Neste processo, o traçado da rede urbana planejada inicialmente pelos agentes colonizadores, já não atendiam às novas demandas, atravessando um processo de reorganização/refuncionalização, o qual implica também em novos padrões de interações espaciais, os quais são viabilizados pelo aparato técnico implantado na região. Nesse processo o desenvolvimento dos sistemas de transportes e a ampliação das formas de circulação, entre outros fatores, refletiram na intensificação dos fluxos. Se em outro momento a organização hierárquica produzia vetores das cidades menores para as progressivamente maiores e vice versa, reforçando o padrão concêntrico de adensamento econômico e populacional, atualmente existem múltiplas possibilidades de cidades de diferentes padrões se relacionarem.
The changes in rural areas, are a reflex from transformations of productions relations occurred since 70þs 20th century, that make some changes in the socioeconomics structure in regional scale, such as acceleration of spatial changes, over all in what refers to urban agglomeration. In this context, this present search analise demographics relations, socioeconomics and spatials that are processed among the cities from the north of Paraná state: Cambé, Ibiporã, Londrina and Rolândia which make what we call Urban Agglomeration from Londrina. These urban centers show different demographic lentgh, reason for what we should consider distincs grades of complexity from its activities. We can check that in a first moment, the small cities were responsable for providing goods to its rural population, gradually, it was losting this purpose. In this process, the plan of urban net firstly planned for the settlers agents, does not serves to the new demand, crossing a process of reorganization/refunctualization, which also involves new models of spatials interactions, that are possible for the techniques established in the region. In this process the development of transportation systems and the enlargement of the circulation forms, among other reasons, reflected in the flowings. If in an other moment the hierarchichy organization produced ways from the small cities to gradually the bigger ones and vice versa, reinforcing the concentric model from economic and populational concentration, actually there are lots of possibilities from cities with different models have some kind of relation.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
26

Santos, Junior Eduardo Honório dos. « Aspectos teóricos da violência estrutural urbana ». Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente, 2014. https://ri.ufs.br/handle/riufs/4149.

Texte intégral
Résumé :
The urban study is related to the notion of continuity of the different threatening conditions to physical, biological and socio wellness of the built space. The occupational dimension was observed with advanced techniques in Geographic Information System (GIS) and evaluated from the degree of accessibility and mobility directly guided by the patterns and processes of constructed space in which mobile and immobile elements are ordered. Both the environment people live in a state of continuous and profound environmental changes and the dynamic urban conditions. The urban space continues with a negative balance in the set of network that has been modernized in the current metropolitan system, the dynamics of urban structure is compromised by mobility circularity and municipal boundaries that the road network and its vectored patterns are actively oriented to the ecological conditions of the current state of the critical socio-organization. The city of Aracaju and its metropolitan area are the main determinants as complementary arrangements of roads and require a reorganization to improve their access and mobility implying its broadest extension. A solution to the urbanized space can be suggested starting from necessary and urgent reform of the metropolitan road network aiming fluidity and distribution of space and movement.
O estudo urbano está relacionado à continuidade das diferentes condições ameaçadoras ao bem estar físico, biológico e socioambiental do espaço construído. Neste sentido, a dimensão ocupacional foi observada com técnica avançada em Sistema de Informação Geográfica (SIG), avaliada a partir do grau de acessibilidade e mobilidade pautada nos padrões e processos do espaço construído, no qual elementos moveis e imóveis estão ordenados. O espaço urbano continua com um saldo negativo no conjunto de rede que foi modernizado no atual sistema metropolitano, em que a dinâmica da estruturação urbana está comprometida na mobilidade, circularidade e principalmente pelos limites municipais que desempenham um papel ativamente linear pela complexidade da expansão urbana a partir do litoral. Conclui-se que a rede viária e seus padrões vetorizados são continuamente orientados para as condições ecológicas da atual organização socioestrutural. A cidade de Aracaju e sua Região Metropolitana são complementares em principais condicionantes do arranjo das vias urbanas e necessitam de uma (re) organização para o melhoramento do seu acesso e mobilidade implicando na sua extensão mais abrangente. Sugerem-se algumas soluções para o espaço urbanizado a partir de reformas necessárias e urgentes da rede viária metropolitana, visando fluidez e (re) distribuição de espaço e circulação.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
27

Ros, Deise Assenci. « Análise de sistemas complexos de drenagem urbana ». Universidade de São Paulo, 2012. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/3/3147/tde-20122012-170838/.

Texte intégral
Résumé :
Este tese objetiva analisar sistemas complexos de drenagem urbana visando definir uma técnica de dimensionamento de obras de reservação. Nesta pesquisa, sistemas complexos de drenagem urbana são aqueles compostos por diversos reservatórios de detenção, distribuídos numa rede de canais formada por vários trechos. Este tipo de sistema é típico em megacidades. O dimensionamento das obras de reservação em redes complexas possui uma série de condicionantes, ou seja, ele é função de diversas variáveis, muitas delas de caráter aleatório. A principal delas é a chuva de projeto. Esta tese desenvolve uma técnica conjunta de simulação e de cenarização de chuvas com defasagem no tempo e no espaço para tratar a questão da variabilidade da precipitação de projeto. Do ponto de vista hidráulico, existem outras condicionantes para dimensionamento, dependendo do tipo de reservação adotada. Basicamente existem dois tipos de reservatórios para controle de cheias em cidades, os reservatórios on-line e os reservatórios off-line, cada um apresenta características próprias de desempenho que devem ser consideradas quando o sistema é dimensionado. Esta tese apresenta uma técnica de dimensionamento iterativa que permite compor um conjunto de reservatórios (on-line ou off-line) que atendem ao grau de proteção requerido para uma bacia urbana. Os métodos foram avaliados em bacias hipotéticas típicas de grandes cidades. Desse modo, uma série de variáveis foi contemplada, na tentativa de generalizar o método proposto. Os resultados mostraram a importância da cenarização da chuva de projeto. É praticamente inviável trabalhar hoje com as premissas clássicas para definir a chuva de projeto, a cenarização permite avaliar o desempenho do sistema segundo diferentes condições hidrológicas. Finalmente, ressalta-se que esta tese apresenta um enfoque novo de dimensionamento e que certamente irá requerer novas investigações e aperfeiçoamentos. Ela procura trazer à discussão a implementação de novos paradigmas para desenvolvimento de projetos no campo da drenagem urbana em grandes cidades.
This thesis aims to analyze urban drainage complex systems in order to define a technique for the design of detention ponds structures. In this study, Urban Drainage Complex Systems are those composed of several detention ponds, distributed in a network of channels formed by various reaches. This type of system is typical in megacities. The design of the reservation structures in complex networks has a number of constraints, in other words, it is a function of several variables, many of them are randomness. The main one is the design rainfall. This thesis develops a joint technical of simulation and the design rainfall scenario generation delayed in time and space to deal with the variability of design precipitation. From the hydrological point of view, there are other constraints for scaling, depending on the type of reservation adopted. There are basically two types of detention ponds for flood control in cities, on-line detention and off-line detention, each performance has its own characteristics that must be considered when the system is designed. This thesis presents an iterative design technique for composing a set of detention ponds (on-line or off-line) that satisfy the degree of protection required for an urban watershed. The methods were evaluated in hypothetical basins typical of large cities. Thus, a series of variables was included in an attempt to generalize the proposed method. The results showed the importance of design rainfall scenario generation. It is practically impossible to work today with the classical assumptions to define the design rainfall; the scenario generation allows evaluating system performance under different hydrological conditions. Finally, we emphasize that this thesis presents a new approach to sizing and it certainly will require further research and improvements. It seeks to bring the discussion to implementation of new paradigms for development projects in the field of urban drainage in large cities.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
28

Verona, Juliana Augusta. « Geografia do crime e contribuição ao planejamento sócio-espacial do município de Jundiaí - SP / ». Rio Claro : [s.n.], 2006. http://hdl.handle.net/11449/104323.

Texte intégral
Résumé :
Orientador: Helmut Troppmair
Banca: Lucy Marion Calderini Philadelpho Machado
Banca: Mirna Lygia Vieira
Banca: Marta Felícia Marujo Ferreira
Banca: Antonio Carlos Vitte
Resumo: Esta tese procura espacializar por bairro as diferentes categorias de crimes (furtos e roubos de veículos; roubos diversos - exceção de veículos; tráfico de entorpecentes e homicídio), relacionando-as a dados sócio-econômicos (anos de estudo e renda) e equipamentos urbanos relacionados à integração social e lazer, bem como saúde e estrutura etária, indicando assim, a real preocupação da degradação da qualidade de vida nestes espaços e possibilitando a elaboração de propostas viáveis ao planejamento urbano através de ações que permitam melhorar a qualidade de vida dos cidadãos que vivem no Município de Jundiaí-SP, principalmente no que diz respeito à segurança pública. A principal razão que motivou a abordagem desta temática foi à preocupação com o que está ocorrendo de um modo geral em toda a sociedade, e de modo particular em Jundiaí, principalmente quando se percebe o aumento das taxas criminais, levantando incertezas quanto às perspectivas futuras. Analisar o impacto desse fenômeno, avaliar as suas repercussões em toda a estrutura social e a qualidade que a sua ausência implica no município, seria um trabalho de interesse indiscutível. Contudo, para melhor o compreender é inevitável conhecer os conceitos e a evolução que a ele estão associados, o papel do ambiente urbano e as características que estão associadas à realidade criminal, bem como detectar os principais problemas que daí decorrem.
Abstract: This thesis try to do a Spatial Distribution for the different crimes categories by district (stealing and vehicles robberies; diverse robberies - exception of vehicles; narcotics traffic and homicide). In addition, connecting it to the social-economic information (years of study and income), urban equipment related to the social integration and leisure. As well as health and structure of the population age, indicating the real concern of the quality life degradation in theses spaces and making possible the elaboration of the viable proposals to the urban planning through the actions that allow improving the quality life of the citizens who live in the City of Jundiaí (SP). The main reason that motivated the boarding of this thematic was the concern with what is in general occurring in all society and in the particular way in Jundiaí, when we noted the taxes criminal increasing, raising uncertainties whatever the future perspectives. To analyze the impact of this phenomenon, to evaluate its repercussions in all the social structure and the quality that yours privation implies in the city, would be a work of unquestionable interest. However, the best way to understanding it is inevitable to know the idea and the evolution that are associates to them, the role of the urban environment and the characteristics who are associates to the criminal reality, as well to detect the main problem.
Doutor
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
29

Silva, Fernanda Queiroz da. « Operação urbana consorciada Tietê II : do plano urbano ao projeto urbano ». Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2014. http://tede.mackenzie.br/jspui/handle/tede/358.

Texte intégral
Résumé :
Made available in DSpace on 2016-03-15T19:22:28Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Fernanda Queiroz da Silva Oliveira.pdf: 16881649 bytes, checksum: df5e042ba0e34a23ad9549ec19625906 (MD5) Previous issue date: 2014-02-20
This dissertation focuses on urban projects and public policies applied to the urban management front of the Urban Operation Tietê II project, prepared by the office of Hector Vigliecca. He begins with the concept of the integration of the urban design plan, since its formulation 2008. Vigliecca part of urban design to urban design plan, different from the usual logic of urban development projects. They are usually lined in urban and logical indices of the consumer market, such as zoning. In OUCT II develops an urban design with architecture for the central city. This region is in a large part underutilized due to deindustrialization, from the project, it creates the urban plan expressed in the bill of OUCT II. The genesis of Urban Operation part of a "real possibility" that does not fit or the modernist principles nor defended us by Ascher (2010). Modernist characteristics can be seen more clearly in its urban design. The diagnosis made by this work is also done in the light of experiences considered paradigmatic internationally as the Urban Plan of Expo 98, Lisbon, the Linear Park Manzanares River in Madrid and, Puerto Madero in Buenos Aires , in a comparative method that seeks instrumentation, difficulties and procedures adopted by these experiences.
Esta dissertação enfoca projetos urbanos e políticas públicas aplicadas à gestão urbana frente ao projeto da Operação Urbana Consorciada Tietê II, elaborada pelo escritório de Hector Vigliecca. Ele parte do conceito da integração do plano ao projeto urbano, desde sua formulação em 2008. Vigliecca parte do projeto urbano para conceber o plano urbano, diferente da lógica usual do desenvolvimento de projetos urbanos. Eles são normalmente pautados em índices urbanísticos e lógicas do mercado de consumo, como o zoneamento. Na OUCT II se desenvolve um projeto urbano com arquitetura para a região central do município. Esta região é em sua grande parte subutilizada devido à desindustrialização, a partir do projeto, cria-se o plano urbano, expresso no projeto de lei da OUCT II. A gênese da Operação Urbana parte da hipótese do real que não se enquadra nem nos princípios modernistas e nem nos defendidos por Ascher (2010). As características modernistas podem ser observadas com mais clareza no seu desenho urbano. O diagnóstico feito por este trabalho é realizado também à luz de experiências consideradas paradigmáticas a nível internacional, como o Plano Urbano da Expo 98, em Lisboa; o Parque Linear Rio Manzanares, em Madri e; Porto Madero, em Buenos Aires; em um método comparativo que busca a instrumentação, as dificuldades e os procedimentos adotados por estas experiências.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
30

Carmo, Judite de Azevedo do [UNESP]. « Dinâmicas sócio-espaciais na cidade de Rio Claro (SP) : as estratégias políticas, econômicas e sociais na produção do espaço ». Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2006. http://hdl.handle.net/11449/95733.

Texte intégral
Résumé :
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:27:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2006-11-17Bitstream added on 2014-06-13T18:56:40Z : No. of bitstreams: 1 carmo_ja_me_rcla.pdf: 1938945 bytes, checksum: 9ae78d0bc8558913f2dd6e857a23e1c9 (MD5)
Objetiva-se, com essa dissertação procurar a essência da produção e da reprodução da cidade, baseada na abordagem do consumo do e no espaço, tendo como alvo de investigação as ações do poder público, dos moradores e dos donos do capital, ponderando ainda o grau de influência de cada um, e verificando como o poder público tem intermediado esses conflitos, de forma a detectar quais os interesses envolvidos nessa forma de planejar a cidade. Na análise dessa problemática tomar-se-á como área de estudo a avenida Presidente Tancredo de Almeida Neves, na cidade de Rio Claro (SP), sendo que essa uma área foi conquistando uma significativa centralidade no decorrer dos anos. Espera-se com esse estudo contribuir para o entendimento dos processos e dinâmicas sócioespaciais, recentes na cidade de Rio Claro, interior de São Paulo.
My aim with this dissertation is to look for the city's production and reproduction essence, based on the approach for and in the space's consumption, taking as a target of investigation the actions of the public power, from the capital's owners residents, considering still the influence degree of each other and checking as the public power has been intermediating these conflicts about the form to detect which wrapped interests in this city's planning form. In this problematic analysis we'll take as the study's area the Presidente Tancredo de Almeida Neves Avenue, in Rio Claro City (SP), knowing that the area was conquering a centralized significant in the course of the years. It waits in spite of the fact that this study contributes to the understanding of the processes and dynamic spacepartner, recently at Rio Claro City, in the countryside of Sao Paulo State.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
31

Fernandes, Patrícia Veiga. « Resiliência urbana em Carnide ». Master's thesis, Universidade de Lisboa, Faculdade de Arquitetura, 2018. http://hdl.handle.net/10400.5/17965.

Texte intégral
Résumé :
Dissertação de Mestrado Integrado em Arquitetura, com a especialização em Urbanismo apresentada na Faculdade de Arquitetura da Universidade de Lisboa para obtenção do grau de Mestre.
O planeamento da cidade requer uma abordagem consciente no que diz respeito aos conflitos territoriais associados a diferentes níveis económicos, sociais, tecnológicos e urbanos. A cidade contemporânea que se expande de forma dispersa, contribui para a insustentabilidade do território, contrapondo-se ao idealismo de uma cidade mais equilibrada nas relações entre o homem e a natureza. Face a tal problemática, este Projeto Final de Mestrado propõe uma estratégia urbana com base no estudo da Resiliência Urbana, utilizando como caso de estudo Carnide. Neste território, caracterizado pelos contrastes entre as estruturas rurais e as novas urbanizações na periferia da capital, deve ser considerado a preservação da memória e da sua identidade. Contudo é uma área fortemente infraestruturada que gera altos níveis de fragmentação quando analisados a uma escala de maior proximidade. A Resiliência Urbana surge como tema gerador para a fundamentação e implementação de outros conceitos que contribuam para o equilíbrio entre a componente natural e a artificialização do território. Valorizando não só o planeamento consciente em relação aos sistemas naturais, assim como a ética e os valores do indivíduo correspondente ao sentido de responsabilidade pessoal para a vitalidade do planeta. Pretende-se com este projeto complementar o conhecimento tradicional com novos dados e novas tecnologias, possibilitando a sua incorporação em novos modelos urbanos que utilizem melhor os recursos naturais, sem comprometer a sua durabilidade, minimizando o risco de futuros desastres, aumentando assim a resiliência do território.
ABSTRACT: City planning requires a conscious approach regarding territorial conflicts associated with different economical, social, technological and urban levels. Contemporaneous city expands in a disperse form, contributing to territorial unsustainability, opposing the idealism of a more balanced city in the relationships between man and nature. Before such a problematic, this Master’s Degree Final Project proposes a urban strategy based on the study of Urban Resilience, utilizing Carnide as case study. In this territory, characterized by the contrasts between the rural structures and new urbanizations at the capital’s outskirts, should be considered the preservation of memory and its identity. Although it is an area strongly infra-structured which generates high levels of fragmentation when analysed at a more proximate scale. Urban Resilience appears as a generating theme for the substantiation and implementation of other concepts which contribute to the balance between the natural component and artificialization of territory. Valuing not only the conscious planning in relationship to the natural systems, just as the ethics and values of the individual corresponding to the sense of personal responsibility to the vitality of the planet. It is pretended with this project to complement the traditional knowledge with new data and new technologies, enabling its incorporation in new urban models that better utilize natural resources, without committing its durability, minimizing risk of future disasters, augmenting in this way the resilience of the territory.
N/A
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
32

Freire, Rodrigo Argenton 1987. « Densidade e diversidade : as dimensões de compacidade urbana ». [s.n.], 2014. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/258290.

Texte intégral
Résumé :
Orientador: Evandro Ziggiatti Monteiro
Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo
Made available in DSpace on 2018-08-26T02:06:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Freire_RodrigoArgenton_M.pdf: 29226603 bytes, checksum: ac62b4b0b434410de07161e36ee4d9be (MD5) Previous issue date: 2014
Resumo: O processo de desenvolvimento urbano compacto é associado à sustentabilidade e tem como aspectos principais o uso eficiente do solo e a vitalidade urbana em diferentes períodos do dia. Essas características relacionam-se a duas dimensões: densidade e diversidade. No entanto, existe uma tendência de dispersão e fragmentação do tecido urbano evidenciada nas cidades latino-americanas. Essa evidência é, no entanto, geral, e portanto deve-se compreender como os diferentes níveis de compacidade existem no território e como se traduzem em termos de forma urbana. Parte-se do pressuposto que diferentes áreas apresentam diferentes níveis de densidade e formas de ocupação do solo. O objetivo da pesquisa é relacionar as dimensões de compacidade e forma urbana de três municípios que compõem a Região Metropolitana de Campinas (Hortolândia, Valinhos e Campinas). A pesquisa, de caráter exploratório, é estruturada por meio do estudo de caso dos três municípios. A caracterização é realizada por meio da identificação dos níveis de densidade e diversidade dos setores censitários, utilizados pelo Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE), e consequente agrupamento desses para composição de recortes espaciais. Em seguida, é proposta a leitura morfológica de cada recorte buscando-se associar os níveis de densidade e diversidade com os aspectos morfológicos. Os resultados encontrados permitem identificar que não existe uma relação direta entre os níveis de densidade e diversidade, mas permitem o estabelecimento de relações entre ambas as dimensões e os aspectos morfológicos, sendo que a forma urbana acaba por representar alto grau significância na caracterização dos níveis de compacidade e impacta, diretamente, na sustentabilidade urbana
Abstract: Compact urban development is constantly associated to sustainability and has as main characteristics, land use efficiency and urban vitality in different periods of the day. Both aspects are related to two dimensions: density and diversity. Meanwhile, there is a tendency for urban dispersion and fragmentation that can be noticed on Latin American cities. This evidence is, indeed general. It is necessary that the different levels of compactness are understood in an intra-urban context, i.e., how they are distributed within a metropolitan region and what it means in morphological terms. We depart from the assumption that different areas will present different aspects of density and diversity. Therefore, the aim to the research is to relate both compactness dimensions: density and diversity, the urban form from three cities of Campinas Metropolitan Region (RMC) ¿ Brazil, (Hortolândia, Valinhos e Campinas). The characterization is realized by identifying the levels of density in the census tract used by the Brazilian census bureau (IBGE), and consequently grouping of those areas in order to determine spatial areas of analysis. Afterwards, these intraurban areas are read in terms of its morphological aspects. The results show that there is not direct relation between the levels of density and diversity within the cities. However, urban form seems to be closely related to both dimensions, as they present specific characteristics depending on the level of compactness. In addition to that, both dimensions are closely related to urban sustainability
Mestrado
Arquitetura, Tecnologia e Cidade
Mestre em Arquitetura, Tecnologia e Cidade
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
33

Fernandes, Sérgio Miguel Padrão. « Génese e forma dos traçados das cidades portuguesas : morfologia, tipologia e sedimentação ». Doctoral thesis, Universidade de Lisboa. Faculdade de Arquitetura, 2014. http://hdl.handle.net/10400.5/8103.

Texte intégral
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
34

Alves, João Henrique de Melo. « Regeneração urbana ». Master's thesis, Universidade de Lisboa. Faculdade de Arquitetura, 2016. http://hdl.handle.net/10400.5/12527.

Texte intégral
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
35

Pateis, Carlos da Silva. « A estruturação urbana e a sua relação com os atributos do sítio natural : o caso da cidade de Blumenau - SC / ». Rio Claro, 2013. http://hdl.handle.net/11449/104408.

Texte intégral
Résumé :
Orientador: Roberto Braga
Banca: Cenira M. Lupinacci Cunha
Banca: Silvia Aparecida Guarnieri Ortigoza
Banca: Ana Maria M. C. Marangoni
Banca: José Francisco
Resumo: A estrutura urbana atual de uma cidade reflete o curso de um processo operado ao longo de anos e que se torna mais complexo à medida que a cidade cresce em tamanho e população. Decorre, assim, que o espaço urbano deve ser apreendido a partir das raízes que engendram tais processos, o que por sua vez remete à noção de estruturação urbana, a qual demanda considerar os diferentes interesses envolvidos na produção do espaço urbano e traz uma interpretação que atenta tanto para aquilo que está fixo no território, a exemplo dos equipamentos urbanos, das diversas infraestruturas e do próprio sítio natural, como também para os fluxos e os movimentos: de pessoas, mercadorias, informações e ideias. A presente pesquisa visou entender e analisar o processo de estruturação urbana e sua relação com os atributos do sítio natural, através do estudo de caso da cidade de Blumenau - SC. Verificou-se que de fato existe uma relação entre o processo de estruturação urbana e os atributos do sítio natural onde dada cidade se assenta. No caso de Blumenau, o fato de que a cidade se estabelece sobre um sítio topograficamente acidentado repercutiu diretamente sobre os rumos de seu processo de estruturação urbana em diversos aspectos como a permanência da população de alta renda nas imediações da Área Central da cidade, a ocorrência de dois subcentros cujas áreas situam relativamente apartadas do Centro em razão do efeito barreira natural e a ausência de subcentros em setores livres de barreiras naturais que dificultem o acesso ao Centro. Por fim, entende-se que a apreensão do processo de estruturação urbana deve sopesar a relação com os atributos do sítio natural aonde a cidade se estende
Abstract: The current urban structure of a town reflects a process' flow operated during years and becomes more complex as the city grows both in size as in its population's number. Follows, so, that urban space should be captured from a root that engenders such processes that, on the other hand, refers to the notion of urban organization, and requires to considerate the distinct interests involved on the urban space's creation and brings an definition that points not only at what is fixed on the territory, just as urban equipment, various infrastructures and natural site itself, as well as the flows and movements: people, goods, information and ideas. The current research aimed to understand and to analyze the urban organization process and its relations to the natural site's attributes, through a case study from Blumenau - SC. It was verified that, indeed, there is a relation between the urban organization process and the natural attributes of the site where a city settles down. Referring to Blumenau, the fact that the city is place on a topographically rugged site reverberated directly on the course of it's urban structure process in several aspects such as the permanency of high-income population on the central town area, occurrence of two subcenters relatively separated from Downtown because of a natural barrier effect, the lack of subcenters in sectors free of natural barriers that makes the access to Downtown difficult. Lastly, it is understood that the knowledge of urban organization process must share the relation to natural site attributes where the city stretches
Doutor
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
36

Bentes, Julio Cláudio da Gama. « Dispersão urbana no médio paraíba fluminense ». Universidade de São Paulo, 2014. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16133/tde-18102014-160412/.

Texte intégral
Résumé :
Na atualidade estamos contemplando mundialmente a predominância do urbano, com mais da metade da população mundial vivendo em áreas urbanizadas. As novas formas de urbanização e de mobilidade têm assumido cada vez mais um importante papel na vida cotidiana das populações. Os processos sociais em suas múltiplas dimensões passam a se desenvolver, em grande parte, sobre novas bases territoriais e em múltiplas escalas. Observamos a conformação e evolução de sistemas urbanos complexos, que incluem formas urbanas concentradas e dispersas. O trabalho examina as formas contemporâneas de urbanização, em especial o processo de dispersão urbana em suas questões mais gerais, buscando suas origens, referências teóricas e conceituações, caracterizando-o na microrregião do Vale do Paraíba fluminense. Esse processo ocorre com a formação de áreas cuja urbanização se estende por um vasto território, com núcleos urbanos separados no espaço por vazios intersticiais, mas que mantêm vínculos estreitos entre si. Inicialmente são abordados os aspectos teórico-conceituais dos fenômenos mais amplos que formam as bases para a urbanização contemporânea e o processo de dispersão urbana. Examinam-se as relações do espaço, das formas urbanas e dos lugares com os processos de globalização e as conexões em redes físicas e informacionais. Na sequência, são tratados os antecedentes e as origens da urbanização dispersa, a partir das transformações urbanas iniciadas após a Segunda Guerra Mundial, com a percepção, evolução e desdobramentos deste processo, trazendo-se ainda exemplos internacionais e nacionais. A microrregião do Vale do Paraíba fluminense objeto de análise empírica da tese é estudada a partir do início de sua industrialização, nos anos 1930-1940, que teve como marco a instalação da Companhia Siderúrgica Nacional (CSN) pelo governo brasileiro. Essa microrregião teve forte crescimento populacional e acelerada urbanização, com o conjunto CSN-Volta Redonda polarizando a região e centralizando seu desenvolvimento. Após a privatização da CSN, em 1993, a microrregião começou a se reestruturar produtiva e espacialmente, com a instalação de novas plantas industriais, principalmente do setor automobilístico. A vinda dessas fábricas teve um efeito de atração e multiplicação das atividades comerciais, de serviços e residenciais, com alterações nos modos de vida da população. São evidenciadas as origens, motivações e desdobramentos das transformações em curso, que levaram ao processo de dispersão urbana no Vale do Paraíba fluminense. Este processo também é examinado no Vale do Paraíba paulista, comparando-se em seguida as similitudes e distinções da dispersão urbana entre os lados paulista e fluminense do Vale do Paraíba. As hipóteses desenvolvidas na tese estão relacionadas à existência e aos indutores do processo de dispersão urbana na microrregião do Vale do Paraíba fluminense, com as formas urbanas implantadas na atualidade, contrapondo-se às formas concentradas da urbanização anterior e à antiga polarização regional. Ao final do trabalho, retorna-se às hipóteses de maneira conclusiva e são ressaltadas as atuais transformações regionais, com as antigas cidades industriais tornando-se polos de comércio e serviços, enquanto outros municípios dessa microrregião se industrializam. São feitas reflexões quanto ao desenvolvimento regional, à necessidade do planejamento, à estruturação e articulação regionais, além da adoção de modos de vida metropolitanos.
In the world nowadays the urban is becoming predominant. More than half of the worlds population is living in urban environments. New urbanization and mobility forms are becoming more and more important in peoples lives. The social processes in all dimensions are mainly evolving to new territories in multiple scales. Complex urban systems are being created and updated, including urban forms that are sprawled. This thesis analyses the contemporary urbanization processes, specially the urban sprawl, and also its origins, theoretical references and concepts, with light to the historical events in the Vale do Paraíba fluminense Microregion, located in the state of Rio de Janeiro, Brazil. This dispersion process occurs with the formation of urbanized areas sprawled over a vast territory, with distinct but strongly linked urban cores that are separated by interstitial voids. What is presented, initially, are the theoretical-conceptual aspects of the broad phenomenon that form the basis to the contemporary urbanization and the process of urban sprawl. The relations of space, urban forms and places as well as globalization and connections in physical and informational networks are discussed as well as the antecedents and origins of the urban sprawl. This process is explained from the urban transformations that begun Post-World War II, its perception, evolution and unfolds. International and national examples are also discussed. Vale do Paraíba fluminense Microregion object of empirical analysis of this thesis is studied from the beginning of its industrialization, which started during the 1930s, marked by the installation of the Companhia Siderúrgica Nacional (CSN) by Brazilian government. Since then, this microregion had a significant population increase and fast urbanization, with the CSN-Volta Redonda area polarizing the region and centralizing its development. After CSNs privatization, in 1993, the microregion started to be productively and spatially restructured, with the installation of new industrial plants mainly in the automotive sector. The arrival of these factories attracted new trade and services industries, and also new residential uses, bringing new lifestyle choices for the population. The origins, motivations and consequences of the current transformations that brought the process of urban sprawl to the Vale do Paraíba fluminense Microregion are analyzed, including a comparison with the Vale do Paraíba paulista Microregion (state of São Paulo). The hypotheses formed in this thesis are related to the existence and inductors of the urban sprawl process at the Vale do Paraíba fluminense Microregion. This includes the urban forms contemporarily established, opposed to the concentrated forms of the previous urbanization and to the old regional polarization. At the end of this thesis, the hypotheses are reintroduced conclusively and the contemporary regional transformations are highlighted. The old industrial cities became cores of trade and services, while other cities of this microregion became industrialized. Reflections are made on regional development, on needs of planning, on regional structuring and articulation, and also on choices of metropolitan lifestyles.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
37

Salamoni, Gian Franco. « O crescimento urbano por extensão e suas repercussões em estruturas urbanas : estudo de caso : Santa Maria - RS ». reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2008. http://hdl.handle.net/10183/15287.

Texte intégral
Résumé :
Este trabalho tem como objetivo efetuar uma investigação acerca das repercussões morfológicas decorrentes do processo de construção e transformação do espaço urbano representado pelo crescimento urbano por extensão, ou seja, pelo acréscimo de novos loteamentos junto à estruturas urbanas preexistentes. A escala de análise das conseqüências do fenômeno investigado situa-se tanto em âmbito local, bem como de modo global de toda a estrutura urbana. Como objeto de estudo, será abordado o processo de formação territorial da cidade de Santa Maria – RS, verificando as alterações na estrutura urbana da cidade ao longo do tempo. Para tal operação investigativa, será empregado o instrumental de análise do ambiente construído disponibilizado pela Teoria da Sintaxe Espacial, na qual será possível realizar uma leitura do fenômeno do crescimento urbano sob o viés morfológico e verificar como as variáveis: localização, conectividade, layout do anexo e o porte das estruturas anexadas influem na abrangência e relevância do fenômeno no contexto urbano.
This work has as objective to make an investigation concerning the current morphologic repercussions of the construction process and transformation of the urban space represented by the urban growth by extension, that is to say, for the increment of new settlements close to structure it urban. The scale of analysis of the consequences of the investigated phenomenon locates so much in local ambit, as well as in global way of the whole urban structure. As study object, the process of territorial formation of Santa Maria's city will be approached - RS, verifying the alterations in the urban structure of the city along the time. For such an investigative operation, the instrumental of analysis of the atmosphere built available will be used by the Theory of the Space Syntax, in which will be possible to accomplish a reading of the phenomenon of the urban growth under the morphologic inclination and to verify as the variables: location, connectivity, layout of the annex and the load of the enclosed structures influence in the inclusion and relevance of the phenomenon in the urban context.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
38

Ribeiro, Fernando Henrique Silva. « Expans?o urbana e mobilidade : planejando cidades multimodais ». Pontif?cia Universidade Cat?lica de Campinas, 2017. http://tede.bibliotecadigital.puc-campinas.edu.br:8080/jspui/handle/tede/917.

Texte intégral
Résumé :
Submitted by SBI Biblioteca Digital (sbi.bibliotecadigital@puc-campinas.edu.br) on 2017-03-13T11:41:07Z No. of bitstreams: 1 FERNANDO HENRIQUE SILVA RIBEIRO.pdf: 5154598 bytes, checksum: 867c7a891e599c9bd9e1381c69482488 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-03-13T11:41:07Z (GMT). No. of bitstreams: 1 FERNANDO HENRIQUE SILVA RIBEIRO.pdf: 5154598 bytes, checksum: 867c7a891e599c9bd9e1381c69482488 (MD5) Previous issue date: 2017-01-23
Coordena??o de Aperfei?oamento de Pessoal de N?vel Superior - CAPES
Pontif?cia Universidade Cat?lica de Campinas ? PUC Campinas
This study has evaluated the condition of the urban mobility in the city of Campinas, Paulo, Brazit. through the application of the tool Index of Sustainable Urban Mobi!?ty (I_SUM), enabling the identification of criticai indicators of urban mobility that should be prioritized by the public administration. Throughout the development of the study, the results of the application of the tool were cornplemented with the analysis of the urban expansion pattern to verify its influence on the city's travei behaviour in order to establ?sh a correlation between expansion and urban mobility. The definition of the urban mobility scenario for Campinas allowed to determine how the guidelines establ?shed until then influenced rnobitity, as well as to enable the identification of criticai indicators that more broadly address the guidelines regarding mobllity, complementing the guidelines defined by the public administration. It was to identify, in Campinas, an evident dependence on the use of cars, as a result of the settlement pattern, which requires the car for travelinq, since there is no prioritization of collective transportation, in addition to the incentive to acquire cars. The cross-checking of the data showed the dose relationship that urban planning and transportation system planning should have in order to harmonize the relationship between settlement patterns and travei behaviour, highlighting the role of prioritization of collective medes and non-rnotorized medes, in order to democratize access to urban space.
O estudo avaliou a condi??o da mobilidade urbana em Campinas atrav?s da aplica??o da ferramenta IMUS (?ndice de Mobilidade Urbana Sustent?vel), possibilitando a identifica??o dos indicadores cr?ticos da mobilidade urbana que devem ser priorizados pela administra??o p?blica. Ao longo do desenvolvimento do trabalho. os resultados da aplica??o da ferramenta foram complementados com a an?lise do padr?o de expans?o urbana de Campinas para verificar sua influ?ncia no padr?o de deslocamento da cidade, a fim de estabelecer uma correla??o entre expans?o e mobilidade urbana. A defini??o do panorama de mobilidade urbana para Campinas permitiu determinar como as diretrizes at? ent?o estabelecidas influenciaram na mobilidade, al?m de possibilitar a identifica??o de indicadores cr?ticos, que abordam de forma mais ampla as diretrizes em rela??o a mobilidade, complementando as diretrizes definidas pela administra??o p?blica. Foi poss?vel identificar, em Campinas, uma evidente depend?ncia do uso do autom?vel, tanto em decorr?ncia do padr?o de ocupa??o, que exige o autom?vel para deslocamentos, uma vez que n?o existe uma prioriza??o do transporte coletivo. tanto pelos incentivos para aquisi??o do autom?vel. O cruzamento dos dados permitiu evidenciar a estreita rela??o que o planejamento urbano e o planejamento do sistema de transporte devem ter para harmonizar a rela??o entre os padr?es de assentamento e os padr?es de deslocamento, democratizando o acesso ao espa?o urbano.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
39

Verona, Juliana Augusta [UNESP]. « Geografia do crime e contribuição ao planejamento sócio-espacial do município de Jundiaí - SP ». Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2006. http://hdl.handle.net/11449/104323.

Texte intégral
Résumé :
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:33:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2006-04-18Bitstream added on 2014-06-13T19:23:00Z : No. of bitstreams: 1 verona_ja_dr_rcla.pdf: 1629237 bytes, checksum: 9b0ab1e5b8b055f3d687bd032b5ba5a5 (MD5)
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
Esta tese procura espacializar por bairro as diferentes categorias de crimes (furtos e roubos de veículos; roubos diversos - exceção de veículos; tráfico de entorpecentes e homicídio), relacionando-as a dados sócio-econômicos (anos de estudo e renda) e equipamentos urbanos relacionados à integração social e lazer, bem como saúde e estrutura etária, indicando assim, a real preocupação da degradação da qualidade de vida nestes espaços e possibilitando a elaboração de propostas viáveis ao planejamento urbano através de ações que permitam melhorar a qualidade de vida dos cidadãos que vivem no Município de Jundiaí-SP, principalmente no que diz respeito à segurança pública. A principal razão que motivou a abordagem desta temática foi à preocupação com o que está ocorrendo de um modo geral em toda a sociedade, e de modo particular em Jundiaí, principalmente quando se percebe o aumento das taxas criminais, levantando incertezas quanto às perspectivas futuras. Analisar o impacto desse fenômeno, avaliar as suas repercussões em toda a estrutura social e a qualidade que a sua ausência implica no município, seria um trabalho de interesse indiscutível. Contudo, para melhor o compreender é inevitável conhecer os conceitos e a evolução que a ele estão associados, o papel do ambiente urbano e as características que estão associadas à realidade criminal, bem como detectar os principais problemas que daí decorrem.
This thesis try to do a Spatial Distribution for the different crimes categories by district (stealing and vehicles robberies; diverse robberies - exception of vehicles; narcotics traffic and homicide). In addition, connecting it to the social-economic information (years of study and income), urban equipment related to the social integration and leisure. As well as health and structure of the population age, indicating the real concern of the quality life degradation in theses spaces and making possible the elaboration of the viable proposals to the urban planning through the actions that allow improving the quality life of the citizens who live in the City of Jundiaí (SP). The main reason that motivated the boarding of this thematic was the concern with what is in general occurring in all society and in the particular way in Jundiaí, when we noted the taxes criminal increasing, raising uncertainties whatever the future perspectives. To analyze the impact of this phenomenon, to evaluate its repercussions in all the social structure and the quality that yours privation implies in the city, would be a work of unquestionable interest. However, the best way to understanding it is inevitable to know the idea and the evolution that are associates to them, the role of the urban environment and the characteristics who are associates to the criminal reality, as well to detect the main problem.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
40

Pisilli, Rossella, et Davide Tesei. « La nuova porta urbana : intervento urbano sostenibile a Bertinoro ». Master's thesis, Alma Mater Studiorum - Università di Bologna, 2013. http://amslaurea.unibo.it/5342/.

Texte intégral
Résumé :
Oggetto di questa tesi di Laurea è la progettazione di un insediamento sostenibile a Bertinoro (FC), in un’area a sud-ovest del centro urbano, in una posizione strategica per l’arrivo e l’accesso alla città alta. Coerentemente con le indicazioni dell’Amministrazione Comunale, l’intervento comprende la realizzazione di edifici terziari e residenziali, di un parcheggio di attestazione per il borgo di Bertinoro, e la riqualificazione dell’area verde ai piedi delle mura storiche. La progettazione ha adottato un approccio integrato dal punto di vista compositivo e costruttivo, mostrando particolare attenzione ai temi ambientali, assunti come determinanti per ambire ad elevati livelli di benessere per gli abitanti e per i fruitori del nuovo polo urbano. Il progetto affronta due scenari: uno a scala urbana e uno a scala architettonica. Alla scala urbana si è scelto di valorizzare e potenziare il sistema di percorsi pedonali esistenti che consente il collegamento tra le diverse parti della città, valorizzando il paesaggio come risorsa primaria. La definizione delle strategie urbane è stata prioritaria, tenendo in considerazione una gestione sostenibile del territorio. Intervenendo in un luogo caratterizzato da forti pendii – sia naturali sia, in parte, anche artificiali- che rendono difficile la mobilità, la tesi si è posta come obiettivo la riduzione dei flussi veicolari all’interno del centro storico, garantendo nel contempo la completa accessibilità di quest’ultimo attraverso nuovi percorsi di risalita nel verde, che possano incentivare la mobilità pedonale. Questo ha portato ad un studio dei percorsi pedonali di Bertinoro e ad una ricerca sui vari tipi di parcheggio, finalizzata alla definizione della soluzione più adeguata per il luogo. Alla scala architettonica, per assicurare l’integrazione del nuovo intervento con il contesto locale e il territorio, il progetto ha condotto un’approfondita analisi del sito, affrontando lo studio di elementi del contesto sociale, culturale, ambientale e paesaggistico. A questi si è affiancata l'analisi degli aspetti relativi al clima, funzionali alla scelta dell’esposizione e sagoma volumetrica degli edifici. La complessità del progetto è stata quella di dare uguale importanza a dati oggettivi e quantificabili, come orientamento, apporti solari, impianti, senza tralasciare i valori storico-paesaggistici di questi luoghi. La sfida è stata quindi quella di progettare un insediamento urbano con requisiti energetici aventi un impatto ambientale sostenibile. La complessità del progetto è stata quella di dare uguale importanza a dati oggettivi e quantificabili, come orientamento, apporti solari, impianti, senza tralasciare i valori storico-paesaggistici, risorsa fondamentale per questi luoghi. La sfida è stata quindi quella di progettare un insediamento dotato di prestazioni energetiche sensibilmente più elevate rispetto alle soglie stabilite dalla normativa e di riuscire ad integrare nel contesto, con il minor impatto ambientale e percettivo, l’intero insediamento urbano. Per garantire un corretto rapporto tra costruito e contesto urbano si è deciso di utilizzare materiali da rivestimento della tradizione locale, come la pietra e l’intonaco, e di attenuare l’impatto visivo del costruito con l’impiego di coperture verdi che possono restituire, in quota, il suolo occupato dai volumi edificati. Il titolo “la nuova porta urbana” sintetizza l’idea del nostro progetto; un progetto che non si limita all’area d’intervento ma guarda ben oltre cercando un rapporto con la città storica e un legame con essa diventando un nuovo polo funzionale e un nuovo accesso per Bertinoro. Durante tutto il processo progettuale si è operato verificando contestualmente ogni scelta dal punto di vista architettonico, tecnologico ed energetico, puntando ad un progetto che possa essere definito sostenibile a tutte le sue scale: urbana e architettonica. La realizzazione di edifici tecnologicamente efficienti dal punto di vista delle prestazioni energetiche rappresenta la premessa per la formazione di una città più responsabile e rispettosa nei confronti dell’ambiente che la circonda.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
41

Leal, Júnior Jose Hamilton Lopes. « Expansão urbana, planos urbanísticos e segregação urbana ». reponame:Repositório Institucional da UFSC, 2014. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/132400.

Texte intégral
Résumé :
Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo, Florianópolis, 2014.
Made available in DSpace on 2015-04-29T21:00:40Z (GMT). No. of bitstreams: 1 333055.pdf: 4451667 bytes, checksum: 76e1492e0aa8fdd42c7793dc4908a258 (MD5) Previous issue date: 2014
A Vila do Poti foi elevada à condição de cidade em 1852, recebendo o nome de Teresina. Com traçado inicial planejado pelo governo da Província já para tornar-se capital do Piauí, tornou-se a primeira cidade planejada do Brasil. A mancha urbana cresceu com problemas comuns às demais cidades brasileiras, mas apresenta aspectos específicos em função de suas características sócio-espaciais. Dentre essas, a segregação e fragmentação urbana têm trazido consequências perversas à maior parte da população. Houve vários planos urbanos para a cidade, a maioria com discurso democrático e com diretrizes que apontavam para uma cidade menos desigual. Este trabalho analisou o processo de expansão urbana e as transformações ocorridas a partir do Centro Urbano de Teresina, de 1930 aos dias atuais, a partir dos Planos Urbanísticos e da introdução ou expansão de alguns elementos morfológicos envolvidos no processo: principais vias, áreas livres, pontes, conjuntos habitacionais, vazios urbanos. Com a leitura da evolução urbana aliada à interpretação da morfologia que foi sendo proposta e de fato construída foi possível clarear o processo que envolve a consolidação do processo de construção do espaço e chegou-se à conclusão de que tais planos urbanos elaborados possibilitaram a fragmentação urbana assim como a ascensão de dois subcentros, um que atende a demanda das camadas de alta renda e outro de caráter mais popular.

Abstract : The town of Poti was elevated to city status in 1852, receiving the name of Teresina . With original route planned by the provincial government has to become the capital of Piauí , became the first planned city in Brazil . The urban area has grown common to other Brazilian cities problems but presents specific aspects according to their socio- spatial characteristics. Among these, segregation and urban fragmentation has perverse consequences brought most of the population. There have been several urban plans for the city , most with democratic discourse and guidelines that pointed to a less unequal city. This study examined the process of urban expansion and the changes occurring from the urban center of Teresina , from 1930 to the present day , from the Urban Plans and the introduction or expansion of some structural elements involved in the process : main roads , open spaces , bridges, housing , urban voids . Reading the urban evolution combined with morphological interpretation that was being proposed and actually built it was possible to clarify the process that involves the consolidation of the construction of the process space and came to the conclusion that such elaborate urban plans enabled the urban fragmentation in the city as well as the rise of two sub-centers , one that meets the demand of layers of high-income and other most popular character.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
42

Noto, Felipe de Souza. « O quarteirão como suporte da transformação urbana de São Paulo ». Universidade de São Paulo, 2017. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16138/tde-12122017-141651/.

Texte intégral
Résumé :
É possível adotar o quarteirão como unidade reguladora da transformação da cidade de São Paulo, como suporte de intervenções que superem os limites do lote. Esta é a hipótese enfrentada por este trabalho, explorada em duas frentes complementares: por que e como fazê-lo. Por quê? O quarteirão representa uma escala de atuação pouco explorada por arquitetos e urbanistas; um campo de ação intermediário entre o planejamento urbano e o projeto de arquitetura, em que a regulação coletiva da forma urbana se revela possível. Apresenta-se como uma unidade perene para os conjuntos urbanos, um elemento que se mantém estável ao longo do tempo, ainda que suas peças se alterem individualmente. Aponta, ainda, para novas alternativas de construção do convívio, por meio da articulação social de vizinhos e da disponibilização de espaços livres ao uso público. Como? Será apresentado um conjunto de três instrumentos normativos que se complementam no direcionamento da transformação dos quarteirões da cidade. O primeiro deles estimula o reconhecimento de preexistências edificadas e a vinculação formal entre as novas edificações e seu contexto construído vizinho; o segundo regulamenta o uso do pavimento térreo, e estabelece uma quantidade mínima de eventos urbanos a ser atendida e o consequente dinamismo da cidade; o terceiro cria uma nova instância jurídica com a associação entre diversos proprietários, uma espécie de condomínio de quarteirão que materializa a criação de uma nova unidade territorial, cuja contrapartida principal é disponibilizar parcelas signifi cativas de solo ao uso coletivo. A formulação destas regras exigiu inicialmente a defi nição do campo de atuação e de pesquisa, que é estendido para as defi nições do desenho urbano; sugeriu a compreensão do papel da arquitetura na consolidação do quarteirão, como forma de identifi car as diversas matrizes urbanísticas que podem gerar um conjunto edificado com esta denominação; finalmente, recorreu às experiências de regulação de quarteirão em outras cidades e, principalmente, a um breve histórico da legislação urbanística paulistana com especial atenção aos períodos em que se consolidaram conjuntos (e quarteirões, portanto) mais claros e definidos.
It is possible to adopt the block as the regulating unit of the transformation of the city of São Paulo, as a support of interventions that surpass the limits of the lot. Th is is the hypothesis faced by this work, explored in two complementing fronts: why and how to do it. Why? Th e block represents a scale of actuation little explored by architects and urbanists; an intermediate fi eld of action between the urban planning and the project of architecture, in which the collective regulation of the urban form appears possible. It appears as a perennial unit for the urban compounds, an element that remains stable over the time, even though its parts change individually. It also points to new alternatives of the construction of the coexistence, by the social articulation of neighbors and by making free spaces available to public use. How? A set of three normative instruments that complement each other in guiding the transformation of the blocks of the city will be presented. The first one of them stimulates the recognition of the built preexistences and the formal link between the new edifi cations and their surrounding built context; the second one of them regulates the use of the ground floor and establishes a minimum quantity of urban events to be met and the consequent dynamism of the city; the third one created a new legal level with the association of several owners, a kind of a block condominium that becomes real with the creation of a new land unit, whose main counterpart is to make signifi cant parcels of soil available for collective use. The formulation of these rules initially demanded the definition of the field of actuation and investigation, which is extended to the definitions of the urban design; it suggested the understanding of the role of architecture in the consolidation of the block, as a way of identifying the several urban matrices that may generate a built compound with such denomination; finally, it resorted to experiences of block regulation in other cities and, mainly, to a brief history of the urban legislation of São Paulo with special attention to the periods in which clearer and more defined compounds (and therefore the blocks) became consolidated.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
43

Lopes, João Diogo Ramos. « Obsolescência industrial e regeneração urbana ». Master's thesis, Universidade de Lisboa. Faculdade de Arquitetura, 2016. http://hdl.handle.net/10400.5/13502.

Texte intégral
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
44

Tessari, Leandro Marcos. « Processo de expansão urbana e conurbação em uma aglomeração urbana não-metropolitana no interior paulista / ». Rio Claro : [s.n.], 2009. http://hdl.handle.net/11449/95657.

Texte intégral
Résumé :
Orientador: Roberto Braga
Banca: Pompeu Figueiredo de Carvalho
Banca: José Francisco
Resumo: A presente pesquisa analisa e compreende a formação do processo de conurbação em uma aglomeração não-metropolitana no interior paulista, tendo como estudo de caso, as cidades de Araraquara e Américo Brasiliense. O processo de concentração populacional e ação dos diversos agentes produtores do espaço urbano propiciaram a expansão dos tecidos urbanos, favorecendo o processo de conurbação. Para a execução dessa pesquisa foi necessário: levantamento bibliográfico a respeito dos temas propostos, em especial o da conurbação, em periódicos, livros, anais de congressos e outros; levantamento de campo (entrevistas e levantamento cartográfico); coleta de dados estatísticos em fontes oficiais de dados como o IBGE, a Fundação SEADE e as prefeituras das cidades acima citadas. O processo de conurbação teve início a partir da década de 1990, resultado de uma somatória de fenômenos produzidos em décadas anteriores, em especial excessivos números de lotes em Araraquara, produzindo vazios urbanos e canalizando parte da população para Américo Brasiliense em busca de lotes mais acessíveis devido à valorização dessas áreas.
Abstract: This research intends to analyze and understand the conurbation process Araraquara and Américo Brasiliense towns, a non-metropolitan in the interior of Sao Paulo state. The process of population concentration and action of various urban space developers favored the expansion of urban fabrics, promoting the conurbation process. For the realization of this research it was necessary the following: bibliographic survey on preferable themes, especially that of conurbation; field survey including interviws and cartographic survey; static data collection instituional agencies such as IBGE, SEADE and the above quoted local governments. The process of the conurbation had begun in the 1990 decade, as a result of a set of phenomena in former decades, especially the excessive numbers of allotments in Araraquara, producing idle urban spaces and canalizing part of population to Américo Brasiliense, in search of affordable plots of land due to the valorization of those areas.
Mestre
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
45

Polidoro, Maurício. « Conurbação e dispersão em aglomerações urbanas : desafios ao planejamento ». Universidade Federal de São Carlos, 2011. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4318.

Texte intégral
Résumé :
Made available in DSpace on 2016-06-02T20:00:41Z (GMT). No. of bitstreams: 1 4105.pdf: 11806172 bytes, checksum: e956b133d6ca20a932ef80346e8d23d9 (MD5) Previous issue date: 2011-02-10
Universidade Federal de Minas Gerais
Brazilian cities have gone through numerous setbacks in the last decades to house the bulk of the population is concentrated in these areas in search of a possible improvement in quality of life and economic opportunities. The unpreparedness of the municipalities to add all of this population is reflected directly in the environmental and social inequalities, the main characteristics of the cities. Those who concentrate the majority of the population - mostly urban agglomerations and metropolitan areas - are often those with the most obvious impacts and inequalities, with inadequate planning and management policies or the weak socioeconomic and environmental development. It is increasingly and evident the constant attempts of urban planners in creating mechanisms to control the use and occupation but, however effective they may be those regions with higher population density and strong traces of agglomeration and conurbation, usually do not develop mechanisms integrated planning of land use. In this sense, this proposal aims, through the use of Geographic Information Systems (GIS) to analyze the temporal process of formation of the urban area of Londrina (Paraná, Brazil) and evaluate, through development of subdivisions, zoning, provision of infrastructure and other relevant data how the inter-municipal relationships occurs and demonstrate that the lack of integration between the municipalities in the constitution of the instruments of control over the use and occupation of land can cause numerous impacts on the metropolitan and urban areas and as a consequence many difficulties for planning city.
As cidades brasileiras têm percorrido inúmeros percalços nas últimas décadas para abrigar a grande massa de população que se concentra nesses espaços em busca de uma possível melhoria na qualidade de vida e oportunidades econômicas. O despreparo das Prefeituras para agregar toda essa população tem refletido em impactos ambientais e desigualdades sociais, principais características destas localidades. Aquelas que concentram a maior parte da população - áreas e aglomerados urbanos e metropolitanos - são comumente as que apresentam os impactos e desigualdades mais evidentes, seja pelo planejamento e gestão inadequados ou pelas fracas políticas de desenvolvimento socioeconômico e ambiental. São cada vez mais evidentes as constantes tentativas de planejadores urbanos em criar mecanismos de controle do uso e ocupação do solo, porém, por mais eficazes que possam ser aquelas regiões com maior concentração populacional e fortes traços de aglomeração e conurbação, geralmente, não desenvolvem mecanismos integradores de planejamento do uso do solo. Neste sentido, a presente proposta objetiva, com o uso dos Sistemas de Informações Geográficas (SIG), analisar o processo temporal de constituição do aglomerado urbano de Londrina (Paraná, Brasil) e avaliar, através da evolução de loteamentos, do zoneamento, disposição de infraestrutura e outros dados pertinentes como as relações intermunicipais ocorrem e demonstrar que a falta de integração entre os municípios na constituição dos instrumentos do controle do uso e ocupação do solo podem provocar inúmeros impactos para os aglomerados urbanos e metropolitanos e como consequência inúmeras dificuldades para o planejamento urbano.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
46

Garcia, Geraldo Freire. « O planejamento da cidade e a mobilidade urbana, uma combinação sustentável ». reponame:Repositório Institucional da UnB, 2018. http://repositorio.unb.br/handle/10482/31814.

Texte intégral
Résumé :
Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Programa de Pesquisa e Pós-Graduação da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, 2018.
Submitted by Raquel Almeida (raquel.df13@gmail.com) on 2018-05-09T18:12:20Z No. of bitstreams: 2 2017_GeraldoFreireGarcia_RESUMO.pdf: 41487 bytes, checksum: 6240c73b1e1f6ca4d703e04742d5a412 (MD5) 2017_GeraldoFreireGarcia.pdf: 6144064 bytes, checksum: f5b5407787b743ba20de2ad40003c5cb (MD5)
Approved for entry into archive by Raquel Viana (raquelviana@bce.unb.br) on 2018-05-10T11:50:56Z (GMT) No. of bitstreams: 2 2017_GeraldoFreireGarcia_RESUMO.pdf: 41487 bytes, checksum: 6240c73b1e1f6ca4d703e04742d5a412 (MD5) 2017_GeraldoFreireGarcia.pdf: 6144064 bytes, checksum: f5b5407787b743ba20de2ad40003c5cb (MD5)
Made available in DSpace on 2018-05-10T11:50:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2 2017_GeraldoFreireGarcia_RESUMO.pdf: 41487 bytes, checksum: 6240c73b1e1f6ca4d703e04742d5a412 (MD5) 2017_GeraldoFreireGarcia.pdf: 6144064 bytes, checksum: f5b5407787b743ba20de2ad40003c5cb (MD5) Previous issue date: 2018-05-10
Este trabalho mostra as relações entre a forma da cidade, o uso e a ocupação do solo por um lado e a mobilidade urbano pelo outro, demonstrando que o planejamento integrado da cidade promove a sustentabilidade nos aspectos econômico, social e ambiental. Os conceitos principais que fundamentam o estudo são o desenvolvimento urbano orientado aos transportes e a captura do valor da terra, sendo que o trabalho verifica sua aplicabilidade na realidade brasileira com indicação de mudanças necessárias na legislação urbana nacional. Este trabalho propõe também uma metodologia de análise da oferta e demanda dos transportes em uma área urbana. Para demonstrar os conceitos e a metodologia são apresentados dois estudos de caso, um para a Estação Shopping do metrô de Brasília e um para a cidade Boa Esperança - MG.
This work shows the relationship between city form, land use and occupation on the one hand, and urban mobility on the other, demonstrating that integrated city planning promotes sustainability in economic, social and environmental aspects. The main concepts underlying this study are transit-oriented development and land value capture, wherein the study verifies its applicability in Brazilian reality indicating necessary changes in the national urban legislation. This paper also proposes a methodology for analyzing transport supply and demand in an urban area. In order to demonstrate the concepts and the methodology, two case studies are presented, one for the subway shopping station in Brasilia and one for the city of Boa Esperança – MG.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
47

Rosa, Fábio Paulo Domingos. « A requalificação urbana e o espaço público ». Master's thesis, Universidade de Lisboa, Faculdade de Arquitetura, 2017. http://hdl.handle.net/10400.5/13903.

Texte intégral
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
48

Velasco, António Tomás Frederico Baptista de Melo d'Orey. « Sutura urbana no vale ». Master's thesis, Universidade de Lisboa, Faculdade de Arquitetura, 2017. http://hdl.handle.net/10400.5/13837.

Texte intégral
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
49

Silva, Lídia Pereira. « Dos quintais às ruas : estudo de implantação de hortas nos vazios urbanos de João Pessoa como parte da infraestrutura verde urbana ». Universidade Federal da Paraíba, 2016. http://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/handle/tede/9130.

Texte intégral
Résumé :
Submitted by Viviane Lima da Cunha (viviane@biblioteca.ufpb.br) on 2017-07-20T12:25:18Z No. of bitstreams: 1 arquivototal.pdf: 8355941 bytes, checksum: 4578b237a60519138ddea8c5bc23f675 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-07-20T12:25:18Z (GMT). No. of bitstreams: 1 arquivototal.pdf: 8355941 bytes, checksum: 4578b237a60519138ddea8c5bc23f675 (MD5) Previous issue date: 2016-09-28
This paper is connected to the proposal of transforming unbuilt areas into elements of the green urban infrastructure. It is fully known that the disorderly processes of urban expansion of brazilian medium-sized cities have caused damaged to the periurban natural environment thus causing the supression of green urban areas. Those areas are considered an importante indicator of the quality of life in the cities, due to the several functions they can exert and the benefits they can bring to the urban population, such as the access to better quality food, when destined to farming. Furthermore, the green areas are part of the green infrasctructure of the cities and are also one of the vital elements to the urban sustainability. Therefore, based on these observations, the potential for implementation of vegetable gardens in empty urban spaces as a part of the green urban infrastructure in João Pessoa, Paraíba’s state’s capital, was evaluated. Through the usage of tools like GIS (Geographic Information System), themed maps were developed aiming at providing the necessary information for the classification, in graded scale, of the potential of transformation of urban empty spaces, adapting and using the systematization developed by Sanches (2011). The chosen methodological procedure is guided by the principles of green infrasctructures and defines quantity and quality indicators, with numerical values for each of these evaluation criteria, which are grouped in three distinct categories- ecological group, hydrous group and social group- the arithmetic mean in each group composes the final grade, and the sum of these grades results in the rate of the potential for the transformation of the analysed areas in vegetated spaces. After the application of the methodological procedure and the visitation of the areas with the highest potential for transformation, some propositions were issued in order to enable the implementation of vegetable gardens in these empty urban spaces and, consequently, the bulding of models of sustainable farming production.
O presente trabalho relaciona-se com a proposta de transformação de áreas desprovidas de construção em elementos da infraestrutura verde urbana. Sabe-se que os processos desordenados de expansão urbana das cidades brasileiras de porte médio têm ocasionado danos ao meio ambiente natural periurbano e que entre suas implicações está a supressão das áreas verdes urbanas. Estas compreendidas como um importante indicador da qualidade de vida nas cidades, devido às diversas funções que podem exercer e benefícios que são capazes de proporcionar à população urbana, como o acesso a alimentos de qualidade, quando destinadas ao cultivo. Além disso, as áreas verdes constituem a infraestrutura verde das cidades e são um dos elementos chaves para a sustentabilidade urbana. Assim, com base nessas observações, buscou-se avaliar o potencial de implantação de hortas em vazios urbanos da cidade de João Pessoa, capital do estado da Paraíba, como parte da infraestrutura verde urbana. Por intermédio de ferramentas SIG (Sistema de Informação Geográfico), foram elaborados mapas temáticos, com o objetivo de fornecer as informações necessárias para a classificação, em escala graduada, do potencial de transformação dos vazios urbanos, a partir da adaptação e aplicação de sistematização desenvolvida por Sanches (2011). O procedimento metodológico adotado pauta-se nos princípios de infraestrutura verde e estabelece indicadores quantitativos e qualitativos, com valores numéricos, para cada um dos seus critérios de avaliação, que são agrupados em três categorias distintas – grupo ecológico, grupo hídrico e grupo social –, cuja média aritmética em cada grupo conforma as notas finais, e a soma destas resulta no grau potencial de transformação das áreas analisadas em espaços vegetados. Após a aplicação do procedimento metodológico e de visitas às áreas com maior potencial de transformação, foram lançadas proposições com o intuito de viabilizar meios para a implantação de hortas nesses vazios urbanos e, consequentemente, para a construção de modelos de produção sustentável para o cultivo.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
50

Kalle, Filippa. « Urbana utmaningar : Svensk urban marginalisering i ett komparativt perspektiv ». Thesis, Uppsala universitet, Statsvetenskapliga institutionen, 2017. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-323008.

Texte intégral
Résumé :
Events of social unrest and violent crime increasingly draws attention to the urban periphery of Swedish cities. Media and politicians depict a homogenized image of the suburbs as problem estates and ‘no-go zones’. This aggravates the urban integration process as well as creates a stigma for the individual resident. This could lead to misconceptions among the decision makers and policies based on skew presumptions. Urban marginalization is part of the consequences of political priorities. Despite this fact, there is a lack of research on urban marginalization in Sweden. Studying also the negative consequences of policies is one of the most important missions of political science. Accepting this challenge, this study uses Loïc Wacquant’s analytical concepts ghetto and anti-ghetto, to chart the structure and function of marginalized suburbs in Sweden. This analysis, which is more systematic than Wacquant’s original study, shows that Swedish suburbs can be classified as anti-ghetto, which gives reason to question the homogenized media image and gives important insights for future urban policy. Applying Wacquants theory on the Swedish case also means testing his claim that all Western European cities can be classified as anti-ghetto. The study finds that anti-ghetto is a fruitful concept for the understanding of Swedish marginalization. Consequently Wacquants assertion is strengthened, thus this study constitutes another proof European cities are not converging the American ghetto. Thereby this study makes a substantial contribution to Wacquant’s project of creating a comparative sociology of urban marginality.
Styles APA, Harvard, Vancouver, ISO, etc.
Nous offrons des réductions sur tous les plans premium pour les auteurs dont les œuvres sont incluses dans des sélections littéraires thématiques. Contactez-nous pour obtenir un code promo unique!

Vers la bibliographie