Academic literature on the topic 'Zone Franc Africaine'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Zone Franc Africaine.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Zone Franc Africaine"

1

Coquet, Bruno, and Jean-Marc Daniel. "Quel avenir pour la zone franc ?" Revue de l'OFCE 41, no. 3 (September 1, 1992): 241–91. http://dx.doi.org/10.3917/reof.p1992.41n1.0241.

Full text
Abstract:
Résumé Les accords de Maastricht prévoient la disparition des monnaies nationales européennes, et leur remplacement par Г Ecu, pour l'année 1999 au plus tard. Toutefois, le ministre français de l'économie et des finances a annoncé que la disparition du franc ne se traduira pas par une remise en cause de la zone franc. Celle-ci conservera ses mécanismes de fonctionnement actuels ; la seule modification concernera la référence des monnaies qui y circulent : la monnaie-étalon cessera d'être le franc défunt, pour être remplacée par Г Ecu. Le cadre institutionnel de la zone permet effectivement de changer la définition des francs CFA et CFP sans toucher en profondeur à son fonctionnement. Cependant, la zone franc demeure une structure directement issue d'une époque où l'essentiel de l'activité économique de la France et de ses colonies se réalisait en son sein ; on peut donc se demander si la zone franc est toujours adaptée au contexte économique contemporain. Aujourd'hui, en effet, la France s'intègre de manière croissante à l'Europe, et les pays africains de la zone cherchent de plus en plus à renforcer les liens économiques qui les unissent à leurs voisins, au point d'avoir signé lors du dernier sommet de l'OUA un manifeste prévoyant la mise en place d'ici à 2025 (!) d'une communauté économique africaine dotée d'une monnaie unique. Les économies africaines sont aujourd'hui dans une situation qui nécessite des réformes capables de remédier aux difficultés qui se sont accumulées depuis plusieurs décennies. Afin d'évaluer l'avenir de la zone franc nous ferons un bilan de son fonctionnement depuis sa créstion. Nous essaierons ensuite d'apprécier l'opportunité d'une modification des parités au sein de la zone, alors que le nombre des partisans d'une dévaluation s'accroît au fur et à mesure que les difficultés s'accumulent dans les pays africains. Enfin, l'éventuelle mise en application des accords de Maastricht nous conduit à tenter d'évaluer les réformes nécessaires à la survie de la zone, et les modifications institutionnelles, économiques et politiques qui pourraient intervenir en vue d'élargir le champ d'application de la politique de développement que véhicule le mécanisme de change de la zone franc.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Gaymard, Hervé. "L’Afrique, miroir de nos peines ?" Politique étrangère N° 241, no. 1 (February 19, 2024): 107–19. http://dx.doi.org/10.3917/pe.241.0107.

Full text
Abstract:
Les déboires français au Sahel ne doivent pas faire oublier les liens historiques, très anciens, qui unissent la France à nombre de pays d’Afrique. Ces liens doivent être redéfinis face aux défis contemporains qui renouvellent l’idée d’une communauté de destin, en même temps qu’ils exigent des adaptations en matière de déploiements militaires, de gestion de la zone franc ou d’aide au développement. La France doit redéfinir sa stratégie africaine, en liaison avec ses partenaires européens.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Mignamissi, Dieudonné. "Coûts/gains commerciaux de l'intégration monétaire dans la Zone Franc africaine: Une analyse à partir de 5 scenarii." African Development Review 33, no. 1 (February 22, 2021): 180–92. http://dx.doi.org/10.1111/1467-8268.12503.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Tanimoune, Nasser Ary. "Système financier dualiste et impacts des politiques financières : essai de modélisation." Articles 83, no. 1 (November 2, 2007): 55–70. http://dx.doi.org/10.7202/016694ar.

Full text
Abstract:
Résumé Cet article analyse l’impact d’une hausse du taux d’intérêt créditeur sur la distribution des crédits bancaires dans un environnement financier dualiste. Il s’inscrit dans le prolongement de la thèse développée par les néostructuralistes, notamment Van Wijnbergen (1983), selon laquelle dans les pays en développement une politique financière doit prendre en compte l’importance relative de toutes les structures de financement. Le principal résultat est la mise en évidence de l’activisme des banques dans le financement global d’une économie à système financier dualiste. Il permet d’expliquer l’excès de liquidité qui caractérise de nombreuses banques dans la Zone franc ouest africaine depuis le début des années quatre-vingt-dix.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Batawui, K., R. De Deken, P. Bastiaensen, A. Napala, and Guy Hendrickx. "Application séquentielle de lambda-cyhalothrine sur le bétail par la méthode ElectrodynTM. Résultats obtenus au Togo dans le cadre de la lutte contre la trypanosomose animale africaine." Revue d’élevage et de médecine vétérinaire des pays tropicaux 55, no. 3 (March 1, 2002): 189. http://dx.doi.org/10.19182/remvt.9823.

Full text
Abstract:
L’augmentation du prix des produits importés qui a suivi la dévaluation du franc CFA en 1994 a rendu difficile l’accès des éleveurs aux produits de type pour-on, les obligeant à se rabattre sur des méthodes moins fiables pour combattre non seulement les tiques, mais aussi la trypanosomose animale africaine (Taa) transmise par les mouches tsé-tsé ou glossines. En vue de palier à ce problème, le projet de lutte contre la trypanosomose animale au Togo (Plta) a expérimenté une nouvelle méthode d’application couplant les avantages de la méthode pour-on à un coût réduit : ElectrodynTM (Zeneca). Cette méthode est basée sur la pulvérisation électronique d’une formulation insecticide (Karate 2,5 ED®) à base de lambda-cyhalothrine 1 p. 100. L’étude a eu lieu sur 170 bovins dans le village de Skriback au nord du Togo (304 têtes à la fin de l’étude). De mars 1996 à mars 1997, tous les animaux ont été traités et de juillet 1997 à juillet 1998, seulement la moitié d’entre eux. Avant d’entamer la première application du produit, des enquêtes préliminaires ont été menées pendant un an (février 1995 - février 1996) afin d’avoir des données exactes sur la pression des glossines dans la zone et de pouvoir comparer leur densité avant et après le traitement. Les résultats indiquent que ce système a été très efficace dans les conditions de cette étude. L’intervention a permis de réduire la densité des glossines de 99,55 p. 100 et, couplée au traitement trypanocide, de réduire la prévalence de la Taa de 17 à 2 p. 100 ; associée à une vermifugation régulière des animaux, elle a également permis l’amélioration de l’hématocrite moyen du troupeau de 27 à 32,5 p. 100. Du point de vue économique, la méthode Electrodyn revient à un tiers du prix de l’application par la méthode pour-on classique. Elle offre en outre des potentialités considérables en combinaison avec la protection phytosanitaire (coton). La maniabilité de l’applicateur (longueur fixe) et le coût des piles relativement élevé sont les inconvénients qui peuvent entraver l’acceptabilité de la technique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Xafa, Miranda. "Zone Franc et développement Africain." Journal of Development Economics 21, no. 2 (May 1986): 388–90. http://dx.doi.org/10.1016/0304-3878(86)90073-8.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Toure Cisse, Fatoumata. "Stratégies, audience et lectorat de la littérature diasporique ouest-africaine." Estudios Románicos 27 (October 19, 2018): 237–52. http://dx.doi.org/10.6018/er/346671.

Full text
Abstract:
L’on distingue dans la littérature africaine francophone deux catégories ; il existe d’une part, les littératures exclusivement publiées dans les pays excentrés, et d’autre part, les littératures en lien étroit avec la littérature française. Les premières définies comme les littératures de l’exigüité par François Paré, se cantonnent à leur zone de production ; leurs instances de légitimité ne leur conférant qu’une vague visibilité à l’échelle mondiale. Le second groupe aspire à voir le jour en France, à être sacré par le champ littéraire franco-parisien et à intégrer la littérature mondiale. Pour ce faire, les écrivains africains de la diaspora mettent en place des stratégies de valorisation pour leur acceptation dans le système littéraire francophone. L’article analyse ces stratégies et ces postures de valorisation auctoriales et esthétiques pour accéder à la République des Lettres.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Djoufack, Arsène Landry Nguena. "Intégration sous régionale et complexité du droit dans les Etats africains de la zone franc." Recht in Afrika 21, no. 2 (2018): 125–49. http://dx.doi.org/10.5771/2363-6270-2018-2-125.

Full text
Abstract:
Le droit dans les Etats africains de la zone franc se caractérise de plus en plus par une certaine complexité dont l’une des causes est l’appartenance de ces Etats à une multitude d’organisations d’intégration sous régionale. La présente étude s’est fixée pour objectif de démontrer comment l’engagement des Etats africains de la zone franc dans divers processus d’intégration sous régionale participe à la complexité de leurs droits. D’une part, au niveau du système normatif, l’on note une diversification des sources du droit et un brouillage des rapports entre lesdites sources. D’autre part, au niveau du système juridictionnel, l’on relève une reconfiguration du paysage juridictionnel et une diversification des rapports entre les juridictions.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Tandian, Dieynaba. "Les suites de la dévaluation du franc CFA de janvier 1994." L'Actualité économique 74, no. 3 (February 9, 2009): 561–81. http://dx.doi.org/10.7202/602274ar.

Full text
Abstract:
RÉSUMÉ Durant les années soixante et soixante-dix, les pays africains de la zone franc jouissaient d’une meilleure performance économique comparativement à leurs voisins du sud du Sahara. Cette situation a changé dans les années quatre-vingt, suite à la détérioration des termes de l’échange qui a débuté à la fin de ces années et à l’appréciation du franc français après 1985. Dans l’espoir de redresser ce déclin économique, les pays africains de la zone franc ont donc décidé de dévaluer leur monnaie, le franc CFA, le 12 janvier 1994. Cette étude évalue les effets à court et à moyen termes de cette dévaluation sur leur économie. Les résultats varient selon les pays. L’amélioration de la compétitivité s’est rapidement détériorée l’année suivant la dévaluation dans tous les pays sauf le Burkina Faso et le Mali. Les avoirs extérieurs nets se sont aussi améliorés dans tous les pays sauf au Niger, au Togo, au Cameroun et en Guinée équatoriale. De plus, la dévaluation a eu un effet positif sur le commerce entre les différents membres de la zone. Dans l’ensemble, les pays de la zone franc gagneraient à suivre une meilleure discipline monétaire et budgétaire s’ils veulent s’assurer du succès de la dévaluation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Chambas, Gérard, and Jean-Louis Combes. "Déficit public et épargne privée dans les pays africains de la zone franc." Canadian Journal of Development Studies/Revue canadienne d'études du développement 16, no. 2 (January 1995): 261–76. http://dx.doi.org/10.1080/02255189.1995.9669596.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Dissertations / Theses on the topic "Zone Franc Africaine"

1

Tsoungui, Julien. "Analyse critique des réformes structurelles et fonctionnelles de la zone franc africaine." Paris 5, 2003. http://www.theses.fr/2003PA05D009.

Full text
Abstract:
Cette thèse a été articulée autour des analyses des réformes prises pendant le processus régional d'intégration (économique et monétaire) pris dans la zone africaine de franc. La problématique de cette thèse sera basée sur les analyses critiques de ces réformes nécessaires pour le perfectionnement de ce processus, mais également sur des motivations de leurs causes et des conséquences (impact). Ces analyses seront basées sur la détermination de la nature, de l'impact et, en même temps, la critique de mise à niveau si les membres d'états se conforment à la mise en place de ces réformes et mettent dans l'endroit des moyens et des mesures qui permettront un avenir plus aisé. Tout ceci consistera également en expliquant, d'une part, comment cette zone, qui au début a été considérée comme étant exemptée des différentes instabilités économiques des origines conjoncturels et ou structuraux fréquents en Afrique. Pourtant ces instabilités n'ont pas pu résister à la récession grave qui a affecté les pays africains vers la fin des années 70, causant les changements graves de leurs politiques économiques, monétaires et sociales. D'autre part, cette zone, comparée à d'autres pays africains, a prouvé des difficultés liées à la structure de leurs organes et au mécanisme de fonctionnement. Les difficultés structurelles ont sérieusement ralenti et gêné divers processus d'intégration régional. En particulier le désir d'harmoniser, et les mesures sectorielles de coordination prises pour la conformation visant les politiques monétaires économiques et les membres d'états aux dispositions générales de WTO, en faisant ainsi, réduisant le risque de supporter des effets agressifs de globalisation
This thesis has been articulated around the analysis of reforms under taken during regional integration processus (economical and monetary) under taken within the African franc zone. The problematic of this thesis will be based on the critical analysis of these reforms necessary for the enhancement of this processus, but also motivations of their causes and consequences (impact). These analysis will based on the determination of the nature, impact and short coming at the same time levelling criticism whether or not states members are complying to the implementation of these reforms and putting into the place of means and measures that will allow as smooth follow up. All this will also consist in explaining, on one hand, how this zone, which at the beginning were considered to be exempted from the different economic instabilities of conjunctural and or structural origins frequent in Africa yet have not been able to resist to severe recession which has affected african countries in the late 70's causing severe changes on their economic, monetary and social policies : and on the other hand why this zone compared, to other africans countries, has experienced difficulties linked to the structure of their organs and functioning mechanism. Structural difficulties have seriously slowed down or hindered various process of regional integration. Particularly the desire to harmonise and to coordinate sectorial measures taken aiming at conforming the economic and the monetary policies of states members to general provisions of WTO by so doing reducing the risk of supporting nasty effects of globalisation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Kounkou, Dominique. "La question de la zone franc en Afrique centrale." Paris 10, 2005. http://www.theses.fr/2005PA100152.

Full text
Abstract:
Depuis l'entrée en vigueur de l'euro, le 1er janvier 2002, que devient la zone du franc C. F. A. En Afrique centrale ? Cette question renvoie à une autre : les accords de coopération signés entre la France et les pays africains sont-ils encore valables maintenant que la France est membre de l'Union européenne et que le Franc français n'existe plus ? Enfin, n'est-on pas en présence d'une substitution de fait anticonventionnelle de l'Union européenne à la France dans une relation où les Etats africains se retrouveraient déjà dans une position de contrainte assimilable à la théorie des traités inégaux ? Dans la convention de coopération monétaire signée le 22 novembre 1972 à Brazzaville, au Congo, entre les Etats membres de la Banque des Etats de l'Afrique Centrale (B. E. A. C. ) et la République française, les Etats se sont engagés à respecter intitu personae les obligations convenues. Nous sommes en situation d'une perte de confiance des Etats africains, dépourvus de moyens d'action, qui met en danger l'équilibre même de la convention du 22 novembre 1972. Il importe de faire l'audit de cette zone franc, orpheline du Franc français, pour savoir si des Etats africains ont intérêt ou non à poursuivre leur coopération selon les normes d'un système monétaire hybride qui tire profit des dispositions de la convention de 1972, tout en cherchant à plus ou moins imposer la novation tirée du système monétaire européen dont la France est partie sans en être l'unique décideur. La situation est si inédite pour les pays africains que cet audit mené avec les outils du droit économique est le ceeur même de la présente recherche
Since the Euro coming into force as of lst January 2002, how the CFA Franc zone is faring in Central Africa ? This question leads to another one : Now that France is a member of the European Union and that the French franc does no longer exists, are the cooperation agreements signed between France and the African countries still valid ? Lastly, aren't we witnessing a De facto unconventional substitution of France by the European Union and aren't we therefore in a kind of relationship where the African States would already fend themselves in a constraining position similarly to that of the " Unequal Treaties " Under the Monetary Cooperation Convention signed on the 22"a November 1972 in Brazzaville, Congo, between the member States of the Central Africa Bank (B. E. A. C. ) and the French Republic, the States committed themselves to comply institu personae with the agreed obligations. The African States fend themselves in a situation where they do not have any leeway and they are therefore loosing their confidence, which is jeopardizing the very equilibrium of the convention signed on the 22naNovember 1972. [t is important to audit this Franc zone, deprived of the French franc, to know wether or not the African States would do well to continue with their cooperation using the standards of an " hybrid " monetay system that benefit from the 1972 convention provisions, while trying to some extent to impose the innovation drawn from the European monetary system to which France is a party without being the unique decision-maker. The situation is so unsual for the African States that this audit, carried out with the economic law instruments, is at the very heart of this survey
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Bokino, Régis. "Gouvernance à la BCEAO et à la BEAC : expériences monétaires en zone franc africaine." Thesis, Bordeaux, 2014. http://www.theses.fr/2014BORD0287/document.

Full text
Abstract:
Si la littérature du biais inflationniste de la Nouvelle École Classique, au travers des concepts decrédibilité et de transparence, a conduit à l'indépendance des Banques centrales, sa critique par laNouvelle École Keynésienne l'a réduit à une indépendance instrumentale et a mis en exergue le rôlede sa gouvernance, de l'importance de sa relation avec la sphère politique pour la légitimité de sonaction, ainsi que le rôle essentiel des Conseils de politique monétaire (CPM).Aussi bien en théorie que dans les faits, ce cadre institutionnel qui reflète la gouvernance montre uneBanque centrale non pas séparée du politique mais plutôt en relation avec celui-ci. Dans la mesure oùles décisions de politique monétaire sont prises par un CPM, la gouvernance concerne également sonorganisation et les procédures d’élaboration de la décision.L’objectif de cette thèse est d’analyser à la lumière de ses développements récents, la gouvernance àla BCEAO et à la BEAC qui sont les Banques centrales couvrant les deux unions monétaires de lazone franc, à savoir l’UEMOA pour la première et la CEMAC pour la seconde. Cette thèse a aussipour objectif de montrer que la pérennisation de ces deux unions monétaires passe par une meilleuregouvernance et la nécessité d’un fédéralisme budgétaire en leur sein impliquant donc une plus forteunion politique. Toutefois, nous soulignons les obstacles rendant très difficile la réalisation de cetteultime étape de l’intégration
If the literature of the inflationary bias of the New Classical School, through the concepts of credibilityand transparency, led to the independence of Central Banks, its review by the New Keynesian Schoolreduced it to an instrumental independence and has highlight the role of its governance, of theimportance of its relationship with politicians for the legitimacy of its action and the essential role of theCouncils of monetary policy.In theory and in practice, this institutional framework that reflects governance shows a Central Bank(MPC) not separated from politics but rather in connection therewith. Insofar the monetary policydecisions, the governance, and procedures for the preparation of the decision are taken by a CPM.The objective of this thesis is to analyze in the light of recent developments, governance at theBCEAO and the BEAC which are the central banks covering two monetary unions from franc zonenamely WAEMU and CAEMC. This thesis also aims to show that the sustainability of these twomonetary unions through the benefits might enjoy better governance and the need for fiscal federalismwithin them thus implying a stronger political union. However, we highlight the barriers embarrassingthis final stage of integration
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Agossou, Corneille. "Politiques de financement et dynamique de la spécialisation productive dans les pays de l'Union économique et monétaire ouest-africaine (UEMOA)." Grenoble 2, 1996. http://www.theses.fr/1996GRE21022.

Full text
Abstract:
En prenant comme principal critere l'objectif assigne a la production dans les pays de l'union economique et monetaire ouest-africaine (u. E. M. O. A) au cours des differentes periodes, trois types de specialisation sont mis en evidence, auxquels correspondent des formes donnees de pouvoir monetaire. Dans un premier temps, les procedures de financement mises en place dans l'espace d'accumulation qu'a constitue l'empire colonial francais (le systeme productif francais) sont decisifs dans la structuration initiale de l'appareil de production des pays concernes. La crise du systeme productif qui se traduit entre autres par le dysfonctionnement des mecanismes de financement et l'effondrement du systeme des prix relatifs de la zone franc, conditionne le passage d'une "specialisation pour le systeme productif francais" a une "specialisation pour le developpement" puis a une "specialisation dictee par l'endettement". Si le premier type de specialisation se rapporte a la periode coloniale, le deuxieme (des annees 1970 au debut de la decennie 1980) se caracterise par des initiatives en matiere de developpement, fondees sur l'endettement exterieur, encourage lui-meme par l'evolution favorable des cours des produits de base. Le troisieme type de specialisation recouvre les annees 1980 et la decennie 1990. Dicte par les imperatifs de remboursement de la dette que privilegient les programmes d'ajustement structurel, il est analyse comme l'enfermement des pays concernes dans une specialisation regressive -les matieres premieres-, en raison de l'evolution longue defavorable des prix relatifs de ces produits
With the main focus of interest on the role given to production within the countries of the west african economic and monetary union, three kinds of specialisation are examined to which correspond different types of monetary power. In the first period, the means of finance, placed in the context of accumulation that characterised the french colonial empire (the french productive system) are decisive factor in the initial structuring of the productive system in the concerned countries. The crisis under gone by the frenchproductive system revealed, among other factors, by the malfunctioning of financial mechanisms and destabilization of the price system in the franc area paved the way for the transition from "specialisation for the french productive system" to "specialisation for development" which in turn led to "specialisation conditionned by indebtedness". While the first kind of specialisation belongs to the colonial period, the second (from the seventies to the beginning of the eighties) is marked by measures towards development financed through external debt and encouraged by a favourable trend for primaryproducts. The third type of specialisation concerns the eighties and the nineties. Dictated by the repayment obligations that mark structural adjustment programmes, it is seen as an entrenchment of the concerned countries within a system of specialisation regressive in nature, i. E. Concerning primary products only, because of the unfavourable long-termtrend of relative prices for such commodities
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Garofalo, Ludovic. "Etude de la zone monétaire optimale de l'Union Economique et Monétaire Ouest Africaine." Thesis, Aix-Marseille, 2014. http://www.theses.fr/2014AIXM2032.

Full text
Abstract:
Depuis 1939, une partie des pays de l'Afrique de l'Ouest a pour monnaie le Franc CFA d'Afrique de l'Ouest. Ces pays constituent, de fait, une zone monétaire. La dévaluation du CFA de 1994 marque le passage d'une convertibilité automatique à une convertibilité partielle. Il est alors légitime de s'interroger sur l'optimalité de cette zone monétaire surtout dans un contexte où la Zone Euro connaît elle même des difficultés.Elle a pour ambition de s'interroger sur l'optimalité de la zone monétaire l'Union Economique et Monétaire Ouest-Africaine. L'étude a donc pour objectif d'identifier si cette zone monétaire est une Zone Monétaire Optimale, (ZMO) au sens de MUNDELL (1961). L'objet d'étude soulevé ici portera plus particulièrement sur l'analyse des critères de faisabilité d'une ZMO et le passage à des critères de soutenabilité. Les critères de premier rang d'une ZMO, déterminés par les auteurs précurseurs de littérature sur la question dans les années 1960 et 1970, constitués principalement par les apports de MUNDELL, (1961).Notre travail propose de ne pas se limiter à la définition donnée par MUNDELL, même si cette théorie s'applique à juste titre pour des pays candidats à l'adhésion. Dans ce cas la Loi du Prix Unique permet de caractériser la fixité du taux de change comme étant une condition nécessaire de premier rang. Cette condition de premier ordre est non suffisante pour justifier de la soutenabilité et durabilité d'une zone. La fixité des monnaies est la deuxième condition retenue. La monnaie unique devient alors un choix rationnel qui se justifie par les avantages qu'elle procure aux pays qui l'adoptent
Ome of the West African countries have adopted the CFA Franc (Franc of African Financial Communities) as their currency in 1939. These countries hence form a monetary zone. The devaluation of the French CFA in 1994 marked the passage from an automatic convertibility to a partial convertibility. It seems legitimate to consider the optimality of the West-African currency area - especially in a context where the Euro zone itself faces difficulties.This thesis aims to identify whether this area is indeed an optimal currency area as defined by MUNDELL in 1961. The object of study raised here will focus more particularly on the analysis of the feasibility of an OCA (Optimum currency area) and on the passage to sustainability criteria. The primary criteria of an OCA -- as determined by the founding authors in the literature of the 1960s and 1970s on the issue, MUNDELL being the main contributor (1961). This study however does not restrict itself solely to the definition given by MUNDELL, even though his theory applies rightly to countries which are candidates to entry into the union. In this case, the Law of one Price (Loop) can characterize the fixity of the exchange rate as a primary necessary condition. This proviso however is not sufficient to justify the sustainability and durability of an area. In case this latter condition is not met, the other condition is the fixity of currencies. The unique currency then becomes a rational choice which is justified by the advantages it procures countries which adopt it
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Sanogo, Vassiki. "La zone monétaire franc et son impact sur la mobilité des capitaux : la cas de l'Union Economique et Monétaire Ouest Africaine." Nice, 2009. http://www.theses.fr/2009NICE0011.

Full text
Abstract:
Cette thèse porte sur la relation de causalité entre l’intégration économique et monétaire et les mouvements de capitaux. Nous vérifions l’hypothèse selon laquelle l’UEMOA n’aurait pas stimulé les mouvements de capitaux. Le premier chapitre est consacré à une étude des multiples initiatives d’intégration en Afrique de l’Ouest, jusqu’à l’adoption du traité de l’UEMOA et à une synthèse de la littérature relative à quelques unions économiques et monétaires de par le monde, qui montre que ces unions ont stimulé les mouvements de capitaux. Le chapitre deux est une étude limitative des mouvements de capitaux, pour juste donner leurs historiques et la doctrine qui les soutient. En plus, dans ce chapitre, l’analyse de l’apport des capitaux aux pays en développement révèle que se sont les pays développés qui accueillent aussi les capitaux et que seul quelques pays en développement (pays émergents) reçoivent des capitaux. Dans le chapitre trois, l’analyse des mesures fiscales d’incitations aux investissements étranger par les pays de l’UEMOA a révélé que les mesures n’ont pas eu les effets escomptés. Donc en plus des mesures d’incitations des investissements étrangers qui ont fait leur preuve en Amérique latine et en Asie du Sud-Est, les pays membres de l’UEMOA doivent adopter des mesures d’incitations de l’approche par le marché de change et de l’approche macroéconomique. Le chapitre quatre s’inscrit dans le cadre d’une étude empirique où il s’agit de montrer si la zone UEMOA est intégré ou pas. Nous sommes parvenus a montré que la zone UEMOA est divisée en trois groupes, la Côte d’ivoire, qui est intégrée à l’ensemble de l’UEMOA et à la sphère financière mondiale relativement aux autres pays membres de l’UEMOA ; le groupe formé par le Sénégal, le Niger et le Bénin est intégré à l’ensemble UEMOA et moins à la sphère financière mondiale et le groupe formé par le Burkina Faso, le Mali et le Togo est intégré à la sphère financière mondiale et moins à l’ensemble UEMOA. Nous avons montré que la zone UEMOA n’a pas stimulé les mouvements de capitaux et en plus, que c’est une zone qui n’est pas suffisamment intégrée. Cette conclusion va dans le sens de l’hypothèse selon laquelle l’intégration économique et monétaire en Afrique de l’Ouest ne stimulerait pas les mouvements de capitaux
This thesis concerns the causal relationship between the economic and monetary integration and the capital mobility. We check the hypothesis that the WAEMU would not have stimulated the capital mobility. The first chapter is committed to a study dealing with the multiple initiatives of integration in West Africa until the passing of the WAEMU treaty and with a synthesis of the literature wish is related to some economic and monetary unions all over the world and which shows that these unions have stimulated the capital mobility. The second chapter is a limiting study of the capital movements so as to just provide their historic and the doctrine that support them. Moreover, in this chapter, the analysis of the capital contribution to the developing countries reveals that it is the developed countries that also get the capitals and that only some developing countries (emerging countries) receive capitals. In the third chapter, the analysis of the tax incitement measures for the foreign investments by the countries in the WAEMU has revealed that the measures did not have the anticipated effects. So on top of the incitement measures for the foreign investments, which have proved themselves in Latin America and South-East Asia, the member countries of the WAEMU have to adopt incitement measures of the approach by the exchange rate market and of the macroeconomic approach. The fourth chapter is in line with an empirical study in which we must show if the WAEMU area is integrated or not. We have managed to show that the WAEMU area is divided in three groups: Ivory Coast that is integrated to the whole WAEMU and the global financial sphere; the group constituted by enegal, Niger and Benin is integrated to the whole WAEMU and less to the global financial sphere; and the group constituted by Burkina Faso, Mali and Togo is integrated to the global financial sphere and less to the whole WAEMU. We have showed that the WAEMU area has not stimulated the capital mobility, and moreover that it is not a sufficiently integrated area. This conclusion is a step in the direction of the hypothesis that the economic and monetary integration in West Africa would not stimulate the capital mobility
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Moussone, Emmanuel. "Insertion des pays de la zone franc africaine dans le commerce mondial : étude sur la spécialisation appauvrissante et le problème du financement de l'économie." Littoral, 2010. http://www.theses.fr/2010DUNK0593.

Full text
Abstract:
Les problèmes du mode d'insertion des pays de la Zone Franc Africaine dans le commerce mondial trouvent leurs explications dans la forte concentration des exportations sur des matières premières dont la demande mondiale est régressive et des importations des produits manufacturés dont la demande mondiale est progressive. L'essentiel des échanges se réalise avec quelques pays de l'OCDE pour des raisons historiques, politiques et économiques. Malgré l'existence d'une intégration économique et monétaire, les échanges intra-régionaux sont marginaux à cause des structures de production homogènes et concurrentes. Le caractère oligopsonistique des marchés des matières premières, les subventions accordées par les pays industrialisés à leurs agriculteurs, les politiques de gestion de stocks et de réserves stratégiques, la spéculation, font des pays de la ZFA des "preneurs d'un prix" qui, comparé à celui des produits manufacturés montre une détérioration des termes de l'échange, ce qui conduit à des recettes faibles et volatiles. La spécialisation et la forte extraversion de l'économie des pays de la ZFA sont donc à l'origine d'une croissance économique de long terme non soutenue, des déficits publics récurrents à l'origine de la crise de la dette publique. Ainsi, l'amélioration des performances macroéconomiques des pays de la ZFA nécessite le passage d'une économie de rente à une économie de production
The problem of the insertion mode of the African Franc Zone Countries into the Global Trade are explained by the strong specialization of exports in raw materials -the demand of which is regressive- and of imports in manufactured products -the demand of which is progressive. The main part of exchanges is made with some OECD countries for historical, political and economic reasons. In spite of the economic and monetary integration, intra-regional exchanges remain marginal because of the homogeneous and competitive production structures. The oligopsonistic feature of raw materials markets, the subsidies granted by the industrial countries to heir farmers, the stock and strategic provisions management policies and speculation are as many factors that make of AFZ countries "takers of a price", which, compared with the price of manufactured products, shows a deterioration of terms of trade, generating thus low and volatile revenues. The specialization and the strong extraversion of the AFZ economies are hence at the origin of an unsustainable long-run growth, and recurrent publics deficits are as well at the origin of the gouvernment debt crisis. Therefore, the improvement of macroeconomic performances of the AFZ countries requires the transition from a financial rent economy to a production economy
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Sess, Adiabouah Anna. "Contribution à l'analyse du cycle des économies de la zone franc CFA : Estimation du cycle à l'aide d'une version modifiée du filtre de Hodrick-Prescott." Paris 2, 2009. http://www.theses.fr/2009PA020062.

Full text
Abstract:
Cette thèse propose une analyse du cycle dans l'UEMOA, afin de participer - d'une part, au développement d'études sur la synchronisation des cycles au sein de la zone Franc CFA, et - d'autre part, de recenser des faits stylisés de l'évolution de l'activité économique. Pour extraire les cycles, nous proposons une version modifiée du filtre d'Hodrick-Prescott, dont les propriétés sont évaluées à l’aide de nouveaux indicateurs de qualité. Les performances des filtres sont évaluées par simulation et dans un cadre empirique réel. Le filtre d'Hodrick-Prescott modifié apparaît comme une bonne alternative au filtre d'Hodrick-Prescott classique, tout en conservant un mode opératoire simple. Cette méthode peut être généralisée, en intégrant l'ordre du filtre, pour améliorer les propriétés spectrales du filtre. Une extension multivariée du filtre est aussi proposée pour extraire un cycle commun à un groupe de séries macroéconomiques. On propose donc un cadre méthodologique satisfaisant et homogène pour un début de réflexion sur l'impact des décisions économiques et politiques au sein de la zone Franc CFA. La nouvelle approche est appliquée aus séries du Produit intérieur brut des pays membres de l'UEMOA, sur la période 1970 à 2007. L'industrialisation, la coordination entre les politiques budgétaires et le commerce intra régional restent faibles. Mais, cette étude montre que les politiques économiques ont des effets positifs perceptibles : on note une synchronisation des cycles nationaux et une corrélation croissante avec le cycle commun depuis 1994.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Coulibaly, Issiaka. "Taux de change et régimes de change en Afrique Sub-saharienne (ASS) : les enseignements de l'expérience de a zone franc CFA." Thesis, Paris Est, 2013. http://www.theses.fr/2013PEST0073.

Full text
Abstract:
Au début des années 2000, les pays africains se sont engagés dans des projets d'unions monétaires régionales dans le but de créer une monnaie unique pour tout le continent à l'horizon 2028. L'objectif de cette thèse est d'analyser le bien-fondé d'une telle stratégie, à partir notamment des enseignements qui peuvent être tirés de l'expérience des pays de la zone CFA. Plus précisément, nous analysons les conséquences du choix de ces pays consistant à ancrer leurs monnaies communes à une monnaie extérieure et nous cherchons à savoir s'il est souhaitable ou pas de transposer l'expérience de ces pays à d'autres régions en Afrique.Dans une première partie, nous revisitons les critères d'optimalité des zones CFA et ZMAO en nous intéressant à la dynamique des taux de change réels. Nous mettons en évidence des similarités intéressantes entre les pays de l'UEMOA, le Ghana, la Gambie et la Sierra Léone d'une part et entre le Nigéria et la CEMAC d'autre part, indiquant que ces deux groupes de pays pourraient chacun partager une monnaie commune. Nous suggérons également que les critères d'optimalité de la théorie des zones monétaires optimales ne sont pas forcément pertinents. Ainsi, nous montrons, qu'à défaut d'être optimale, la zone CFA, en facilitant les équilibres interne et externe comparativement à d'autres pays d'Afrique Sub-saharienne (ASS), est une zone monétaire soutenable.Dans une seconde partie, nous nous intéressons aux implications économiques du régime de change des pays de la zone CFA qui s'apparente à ce que nous avons appelé un « double ancrage » (c'est-à-dire appartenance à une union monétaire et ancrage de la monnaie commune). Nous montrons que l'appréciation réelle du franc CFA au cours de la dernière décennie s'explique par l'ancrage à un euro qui s'est continuellement apprécié depuis 2001. Elle a conduit à réduire les gains de compétitivité réalisés à la suite de la dévaluation de 1994 et à accroitre les effets négatifs de l'appréciation du taux de change sur la croissance de ces pays. Enfin, en analysant les différences de performances économiques entre les différents régimes de change en vigueur dans l'ASS, nous avançons l'idée selon laquelle un régime d'union monétaire sans ancrage à une monnaie externe pourrait être une meilleure option pour ces pays
Since the early 2000s, African countries are engaged in regional monetary unions' projects in order to create a single currency for this continent in 2028. The aim of this PhD thesis is to analyze the relevance of such a strategy upon the lessons learned from the experience of the CFA zone countries. Specifically, we analyze the consequences of the choice of those countries to anchor their common currencies to a foreign currency and we look to see whether it is desirable or not to replicate the experience of the CFA zone in other African regions.In a first part, we revisit the arguments about optimum currency areas of the CFA and the WAMZ zones, by studying real exchange rate dynamics. We find interesting similarities between WAEMU and Ghana, Gambia and Sierra Leone as well as between Nigeria and CAEMC, indicating that each of these groups of countries could share its common currency. We also argue that the arguments about optimum currency areas have proved to be less than relevant. Thus we show that, if not optimal, the CFA zone, by facilitating internal and external balances compared to other countries in Sub-Saharan Africa (SSA), is a sustainable monetary area.In a second part, we focus on the economic implications of the exchange rate regime of the CFA countries which consists in what we have called a "double anchoring" (i.e. a monetary union in which the common currency is anchored to a foreign one). We show that the real appreciation of the CFA franc, in the last decade, is due to its peg to the euro that has continuously appreciated since 2001. This appreciation has led to reduced competitiveness gains achieved with the 1994 devaluation and to increase the negative effects of exchange rate's appreciation on economic growth. Finally, analyzing the differences in economic performances between the exchange rate regimes adopted in SSA, we suggest that a monetary union without an external anchor currency could be a better regime for these countries
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

N'Guindza, Okouyi Paul-Pacôme. "Aspects monétaires des déséquilibres économiques dans les pays africains de la zone franc : contribution à l'analyse et à la recherche de solutions à la crise des économies et des systèmes monétaires d'Afrique Centrale et de l'Ouest." Nancy 2, 1997. http://www.theses.fr/1997NAN20011.

Full text
Abstract:
La présente étude est une analyse de la crise des économies africaines de l'actuelle zone franc à partir des interactions complexes entre la composante monétaire institutionnelle et les évolutions économiques et financières discordantes enregistrées au sein des pays des unions monétaires centre et ouest-africaines, au cours des deux dernières décennies. Elle part du constat de l'ébranlement de la zone monétaire "privilégiée" qu'a toujours constitue le système monétaire franco-africain. Ce sont les incidences directes et/ou indirectes de l'articulation du système monétaire commun aux pays africains, sur les évolutions économiques et financières respectives des pays membres, au cours des deux dernières décennies, qui fondent l'objet des analyses de l'étude : le système monétaire de la zone franc est le principal champ d'investigation ; la donnée monétaire - telle qu'elle s'articule dans ce système - et son rapport à la crise, a constitué le centre d'intérêt de la recherche. L'analyse suggérée procède de ce que les fortes contraintes tenant à la fois aux conditions de structure des économies africaines et à la difficile adéquation des structures monétaires et des institutions qui les sous-tendent à l'environnement économique, lorsqu'elles ne sont pas maitrisées, condamnent toute politique économique et toute stratégie de développement à de piètres performances. L’étude a montré que parmi les causes les moins en vue et les origines les moins mises en avant, les choix structurels dans le domaine monétaire et financier occupent une place particulière dans l'explication de l'émergence puis de l'amplification de la crise en zone France. La composante monétaire telle qu'elle s'articule dans le système monétaire commun constitue un élément essentiel qui rend compte de la dimension actuelle et antérieure de la crise des pays d’Afrique centrale et d’Afrique de l'ouest. En pratique, après un diagnostic approfondi de la situation économique et financière globale des pays de la zone, l'étude a eu pour double objet : de confronter le rythme d'évolution de chaque économie puis de la zone franc dans son ensemble, avec le dynamisme de l'ordre monétaire en vigueur ; de proposer une réflexion pour la construction monétaire des états africains et les modalités pratiques d'une nécessaire réorganisation monétaire des économies du continent
This study is an analysis of the "franc zone" economies crisis from the complex and closed relations between the institutional monetary component and the conflicting economics and financials evolutions, in the last twenty years, among nations of center and western African monetary unions. It proceeds of the established fact of the shaking of the preferential monetary zone that has already been made up by the French-African monetary system. The direct and/or indirect repercussions of the functioning of the French-African common monetary system over the respective economic and financial evolutions of the African nations during the last twenty years are the main point of the analysis: the monetary system of the franc currency zone is the main field of investigations; the monetary subject and its relation to the crisis, constitutes the main point of our analysis. The study have shown that, among several causes and origins of the crisis in African countries, the structural choices in the monetary and financial field occupy a peculiar position in the explanation of the emergence, and then of the development of the crisis within the franc currency zone. So that the monetary component such as it fits into the common monetary system appears as an essential constituent that account for the current and past dimension of the crisis among the central and western African nations. The main purpose of our study was to pinpoint the responsibility of the value of the money, and the monetary constitution in the economics problems encountered by the nations of the CFA zone. In practice, after an elaborate diagnostic of the global economic and financial situation of the CFA zone, the study had a double aim: to confront the developing rythm of each economy with the dynamism of the established monetary system in the franc currency zone; to suggest a reflection to allow the monetary construction of the African nations and the practical conditions for a necessary reorganization of the various economies on the African continent. A wish could be that this reflection leads to the setting up of a new monetary order within the nations of the current CFA zone; and beyond, to a new monetary constitution liable to help efficiently the African economic recovery and to be able to establish a real and lasting development for these economies
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Books on the topic "Zone Franc Africaine"

1

Monnaie africaine: La question de la zone franc en Afrique centrale. Paris: L'Harmattan, 2008.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Auswirkungen der Währungsunion auf den Strukturanpassungsprozess der Länder der afrikanischen Franc-Zone. Frankfurt am Main: P. Lang, 1995.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

1989-, Niang Abdoul Aziz, and Consortium pour la recherche économique et sociale (CRES), eds. Co-mouvements économiques dans les pays de la zone CFA: Une analyse par le modèle factoriel dynamique généralisé. Dakar, Sénégal: Université Cheikh Anta Diop Dakar, Faculté des sciences économiques et de gestion, Laboratoire d'analyse des politiques publiques (LAPP), 2009.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Hakim, Ben Hammouda, and Kassé Moustapha, eds. L' avenir de la zone franc: Perspectives africaines. Paris: Karthala, 2001.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

préf, Janneh Abdoulie, Kassé Moustapha éd, and Ben Hammouda Hakim éd, eds. L' avenir de la zone franc: Perspectives africaines. Paris Dakar: Karthala CODESRIA, 2001.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Germain, Ndjieunde, ed. Les performances économiques des pays africains de la zone franc. Yaoundé, Cameroun: Presses universitaires de Yaoundé, 2005.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Benbahmed, Rachid. Le système financier informel dans les pays africains de la Zone franc. Abidjan, Côte d'Ivoire: Banque africaine de développement, 1996.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Wago, Jean-Baptiste N. Zone franc-- outil de développement ou de domination?: Le cas des Etats africains. Paris: L'Harmattan, 1995.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Lane, Christopher E. Differences in economic performance between Franc zone and other sub Saharan African countries. London: Overseas Development Institute, 1991.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Vallée, Olivier. Le prix de l'argent CFA: Heurs et malheurs de la zone franc. Paris: Karthala, 1989.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Book chapters on the topic "Zone Franc Africaine"

1

Zafar, Ali. "Geopolitics, France, and African Elites: The Political Economy." In The CFA Franc Zone, 95–98. Cham: Springer International Publishing, 2021. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-71006-4_14.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Heidhues, Franz, and Heike Michelsen. "Structural Adjustment in a Monetary Union — Some Considerations about the West African Franc Zone." In International Economic Integration, 183–210. Heidelberg: Physica-Verlag HD, 1995. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-48421-6_9.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Nounamo, Yann. "Does the Quality of Economic Institutions Influence the Link Between External Debt and Growth? Evidence from the African Franc Zone." In Advances in African Economic, Social and Political Development, 73–83. Cham: Springer International Publishing, 2020. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-46482-0_5.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Amin, Aloysius Ajab. "The Development Cost of Maintaining Price and Economic Stability in Central and West African CFA Franc Zone." In Monetary and Financial Systems in Africa, 185–216. Cham: Springer International Publishing, 2022. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-96225-8_9.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Nubukpo, Kako. "Chapitre 3. La Zone franc et le franc CFA : retour sur un contentieux économique et politique." In Résistances africaines à la domination néocoloniale, 65–77. Éditions du Croquant, 2021. http://dx.doi.org/10.3917/asava.boude.2021.01.0065.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Mignamissi, Dieudonné. "The Dynamic Effects of Monetary Arrangements on Bilateral Trade in the African Franc Zone." In Global Market and Trade. IntechOpen, 2023. http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.108393.

Full text
Abstract:
In this chapter, I estimate the dynamic effects of the sharing of the CFA franc on bilateral exports of member countries of the African Franc Zone (AFZ), distinguishing the results according to its two monetary unions, namely the Central African Economic and Monetary Community (CAEMC) and West African Economic and Monetary Union (WAEMU). While the overall and average effects are well identified in the recent literature, no study has focused on the dynamic effects of monetary integration in Africa. Using data from the World Bank, UNCTAD, and CEPII, I adopt a gravity specification estimated by ordinary least squares (OLS) and the Poisson pseudo-maximum likelihood (PPML) estimator. Our analysis leads to the following results: (i) in CAEMC, the dynamic effects of the CFA franc on bilateral trade of its member countries are delayed, as they are observed from 2010 onward; (ii) in WAEMU, the CFA franc has permanent dynamic effects throughout the study period; and (iii) these results, robust to the use of the PPML, are partially explained by the detour of trade caused by the fact that most of the partner countries belong to other regional groupings. All of these results call for a deep analysis of the future of the AFZ, which requires relevant reforms to ensure its viability and optimality.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Zehnle, Stephanie. "Animal Skinners." In Environments of Empire, 151–75. University of North Carolina Press, 2020. http://dx.doi.org/10.5149/northcarolina/9781469655932.003.0008.

Full text
Abstract:
The chapter examines the transcolonial networks of a Swiss zoologist, Johann Büttikofer. He was employed by the Royal Museum of Natural History in Leiden. Together with the Swiss hunter, Franz Xaver Stampfli, he participated in two zoological expeditions to Liberia in the 1870s and 1880s. The chapter analyzes the various forms and cultures of human-animal relations that developed in the West African contact zone during the expeditions when different social classes, ethnic groups and species met and interacted. The chapter argues that these exchanges in the contact zone shaped the research agendas in the scientific metropoles in Europe to a considerable degree.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Coburger, Carla. "The West African CFA Franc Zone as a Double Monetary Union:." In Economic and Monetary Sovereignty in 21st Century Africa, 131–57. Pluto Press, 2021. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv244ssnb.9.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Grubov, Volodymyr, and Mykola Sanakuiev. "AFRICAN TWILIGHT OF FRANCOPHONIE." In Scientific space: integration of traditional and innovative processes. Publishing House “Baltija Publishing”, 2023. http://dx.doi.org/10.30525/978-9934-26-310-1-16.

Full text
Abstract:
Francophonie and politics "Françafrique" occupy a dominant role in French foreign policy. French President Charles de Gaulle initiated this model of foreign relations of France in the world. France actively used in the 60s and 70s of the last century by the results of this policy, and it is rightly considered "golden times" of French society. The results of management have manifested themselves at the beginning of the new century. Consequences the management of the colonial legacy and the "Arab Spring" caused radical changes in the social system. Since the presidency of N. Sarkozy (2007–2012), the threat of illegal emigration, religious extremism and terrorism disturb the well-being of France. For French politicians these changes have become indicators of the effectiveness of conducting affairs in overseas territories as well as indicators of manifested activity of competitors and allies of Paris in such regions positioned like zone of national interests of France. The purpose. The aim of the scientific analysis is to reveal the phenomenon of Francophonie in development of the political course of "the greatness of France", initiated by French President Charles de Gaulle, also to reveal the reasons for the contradictions between France and its African colonial legacy. Francophonie as a certain strategy French national security policy considered in unity with the logic of the secret toolkit of the "Francafrique" policy that hides numerous corrupt connections between the elites of France and African countries to preserve the influence of France in the countries of this region. Contents of four sections of the study reveals four tasks. These tasks are: to investigate the content and orientation of the modern phenomenon of Francophonie; to reveal the significance of the African colonial heritage in France's national security strategy; to identify features the concept of "Françafrique" in the policy of presidents N. Sarkozy, F. Hollande and E. Macron; to reveal the peculiarities and contradictions of the economic imperative French policy of neocolonialism. Sections are linked and reflect the content of the problem. Methodology. The research carried out by using comparative, dialectical, historical and systemic methods. This made it possible to consider the policy of "Françafrique" as a shadow side of the strategy "Francophonie" and to consider features and goals in retrospect national security strategy of France in the 21st century. Results. The research has established existing contradictions between the parties of the Franco-African dialogue. The different goals of development and strategies for their achievement determine the content of contradictions. France tends to use Francophonie and "Françafrique" policy as a set of tools for winning "places in the sun" (J. Attali). Countries of colonial heritage use it to get rid of poverty, religious extremism and terrorism. There is evidence that since 2010 – the beginning of the "Arab Spring", the severity of problems in countries of the "Françafrique" club, has grown significantly. This forced a number of countries regions of the Sahel, West and Central Africa to review relations with France, and Paris – to announce a new strategy in the region. In 2023, the focus is on finding new alliances, business interests, effective management of military equipment with all interested countries of the African region, in order to maintain security and stability. Practical implications. Research results can be used in Blocks of humanitarian disciplines that consider international issues politics and regional security. Value/originality. The scientific novelty of the research lies in the disclosure ontological foundations of the modern phenomenon of Francophonie as a manifestation of strategy "soft power" of France. Paris positions this strategy as an antithesis to existing international models cooperation, as a universal key to national development of countries participating in the Francophone Club. Conclusions. Since 1970 – the time of creation of the International organizations of Francophones, Francophonie should be considered as a component of France's foreign policy course on the way for the Fifth republic to achieving the status of "the greatness of France" [global leadership]. The African region plays a key role in the achievement of this status. In the "Strategic Review" (2017) stated, that the policy of ensuring national the interests of France and the implementation of the security strategy is directly connected with overseas territories, that "have a strategic and economic significance" in today's conditions. The "Françafrique" policy is a proven instrument of "French greatness". It preserves the connections of the corrupted elites of France and African countries and serves as the basis for the continuation of the policy "economic colonialism" opposed today by virtually all countries of the "Françafrique" club.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Tchumkam, Hervé. "Banlieues." In Postcolonial Realms of Memory, 101–8. Liverpool University Press, 2020. http://dx.doi.org/10.3828/liverpool/9781789620665.003.0009.

Full text
Abstract:
The fall 2005 riots in France unveiled a war of representation about France’s past and present, and also sparked the reference to imperial legacies to examine current social disqualification and racial discrimination in France. This essay examines the close relationship between banlieues and memory in contemporary France, with a special emphasis on the analogy between the outskirts of major French cities populated mainly by the heirs of African migrations to Europe and the colonies. This reading of the banlieues that builds on the war of memories contends that present ideologies in France are part of an emerging global belief in the ‘clash of civilizations’. Ultimately, this paper argues that it is urgent that the banlieues cease to be perceived as lawless zones to become real lieux de mémoire that can constitute a site where both the French State and its citizens of African heritage can converge around a healed common memory.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Zone Franc Africaine"

1

Boucher, A., J. Shaoul, I. Tkachuk, W. Spitzer, T. Ahmed, and T. Khetib. "Increasing Production and Reserves Through Fracture Stimulation in Challenging, Multi-Zone, Vertical Well Completions." In SPE International Hydraulic Fracturing Technology Conference and Exhibition. SPE, 2023. http://dx.doi.org/10.2118/215705-ms.

Full text
Abstract:
Abstract The oilfield is scattered with wells that did not initially require fracture stimulation for economic production but could now benefit from hydraulic fracturing to improve well performance, increase reserves and accelerate production. Many of these wells are producing from multiple perforated intervals through completions with production tubing that were not designed for fracturing and cannot be worked over. This paper is a case study of a North African oil field producing from two Ordovician sands, one with a higher permeability (5 mD) and one with a much lower permeability (0.5 mD), where significant benefit was achieved by fracture stimulating one or both intervals in two wells, despite completion and operational limitations. The design of the fracture treatments and the methods used to try to achieve stimulation of the selected intervals are discussed in detail. Pre-fracture well test, PLT and production history data were all used to history match the pre-frac production using reservoir simulation modeling, to determine which intervals were contributing and to estimate the kh of each interval. Fracture design models were made using these results and different scenarios were evaluated, including the possibilityto cover both intervals with a single fracture and the effect on fracture placement of different fracture initiation locations. Contingencies were developed based on these fracture design simulations to use degradable diverting materials and proppant plugs if needed. Post-fracture production, well test and PLT results were analyzed to determine the fracture properties, the connected kh and if all stimulation objectives were met. In the first well, by-passing a high skin in the lower interval was the primary goal, but both intervals would benefit from fracture stimulation. The treatment had to be pumped down tubing and performed in a single operation. Temperature logging after the minifrac showed that both intervals were broken down and could be treated with a single large, propped fracture treatment, avoiding the use of mechanical diversion. In the second well, only the tighter upper interval was targeted, but a tubing completion with a slotted liner across the target interval made zonal isolation of the lower interval challenging. In both cases, results were above expectations and showed a stimulation of both the targeted intervals and an increase in the connected kh compared to log and well test data. This is common in fracturing of layered heterogeneous reservoirs, where a perforated completion does not contact all the potential thin pay layers. This paper describes real-world success stories of fracturing with multiple intervals open through an existing completion that is not designed for fracturing. It highlights the potential for fracturing in many existing reservoirs to improve productivity, increase reserves and improve acceleration, without having to recomplete the well.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography