Dissertations / Theses on the topic 'Urban policy “politique de la Ville”'

To see the other types of publications on this topic, follow the link: Urban policy “politique de la Ville”.

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Urban policy “politique de la Ville”.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Benchakroun, Mohamed. "Marrakech, une ville à la recherche d'une politique de gestion." Thesis, Paris 4, 2011. http://www.theses.fr/2011PA040289.

Full text
Abstract:
Refusant l’image trop souvent négative de certaines composantes de la ville, l’on est convaincu de trouver des solutions pour la ville nouvelle de Tamansourte. Cette recherche montre qu’il est possible de gérer la ville autrement, à l’aide d’outils appropriés en proposant de nouvelles réformes.S’appuyant sur des éléments de référence, c’est-à-dire des récits d’acteurs de l’acte d’aménager, cette recherche propose des pistes de réflexion relatives à la construction d’un nouveau projet de transformation sociale pour une nouvelle politique de la ville. La solution pour une ville comme Marrakech réside certainement dans un compromis entre plusieurs formes urbaines, compromis qui doit tenir compte des spécificités historiques, morphologiques et culturelles de la cité, servant de fondement à une éventuelle politique de la ville. Pour la ville nouvelle de Tamansourte, le constat négatif est facile à démontrer, car à travers la visite des lieux, plusieurs phénomènes montrent la faible fréquentation de la cité doublée d’une animation commerciale timide. Une étude de "requalification urbaine" est à mettre en place d’urgence pour permettre à cette ville nouvelle une dynamisation des activités commerciales et des échanges fructueux entre les différents acteurs de la cité qui fonderont demain la vitalité de cette nouvelle ville
Refusing the image most oftenly negative of certain parts of urban agglemerations, we are convinced to have found viable solutions for the new town of Tamansourte. This research shows that it is possible to do town planing in a whole new way, by proposing new reforms.Based on references such as feedback and narratives from the actors of the urban layout, this research proposes directions for reflection concerning the construction of a new social transformation project for a new town planning policy. The solution for a city like Marrakesh most certainly resides in a compromise between several urban forms, taking into account historical, morphological and cultural specificites and serving eventually as a basis for city policies. As far the new town of Tamansourte is concerned, the balance sheet is in the negative, easily understandable by a simple visit of the premises where several obvious factors demonstrate the scarcity of the population toghether with a feeble commercial activity. An « urban re-qualification » study is to be done urgently for this new town to be commercially, economically dynamised and permitting fruitful exchanges between all the actors of the township-thus founding a new era of vitality for this new town
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Jamar, David. "Les rugosités de Bruxelles : ethnographie politique d'un milieu culturel d'intervention urbaine : entre ville des possibles et ville par projet." Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 2012. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/209723.

Full text
Abstract:
Depuis le milieu des années quatre-vingts-dix, Bruxelles comme enjeu d’actions collectives, apparaît sous des formes inédites. Ce sont des lieux dés-affectés, des friches ou des lieux discontinus qui font, avant la constitution d’un quelconque programme politique, l’objet de mises en scène artistiques ou culturelles. Depuis celles-ci se nouent des alliances plutôt que des fédérations représentatives, se produisent des groupes et émergent des énoncés, bref se tisse un milieu culturel d’intervention urbaine au contact des hésitations d’autres milieux urbains plus institutionnalisés. Une Bruxelles rugueuse et fissurée tant d’un point de vue physique, social qu’institutionnel et politique y devient ressource de sens et d’action contre une ville dès lors qualifiée de lisse. Ces constructions de possibles s’appuient sur des figures d’Usager, de Créativité voire de Métropole, et se distancie ainsi d’une ville héritée des premières luttes urbaines, que des urbanistes-artisans auraient à rapiécer autour des Quartiers et des Besoins d’Habitants.

Cette thèse propose une description de l’émergence, de la constitution, des modes de stabilisation, de rigidification, de fermeture et de solidification de ce milieu à partir des situations hétérocilites qui le font autant diverger que tenir. Ces situations sont autant des actions culturelles, des actions de dénonciation, des plate-formes émergentes visant à peser sur le développement urbain, que des projets urbanistiques et architecturaux. Elle décrit les capacités dont se dotent des collectifs – parfois qualifiés d'alternatifs – à mettre la ville en problèmes ainsi que les effets de la capture de ces expériences sur la production de nouveaux dispositifs publics d'action urbaine.

C’est alors qu’est interrogée la constitution, à partir de nouvelles zones d’interventions publiques à Bruxelles, d’un nouveau pli institutionnel au sein de couches préexistantes héritières des premières luttes urbaines. Ce pli s’appuie sur une requalification des rapports entre créativité, attractivité urbaine, participation et action politique. Architectes et urbanistes jouent alors un rôle central dans la constitution d’un urbanisme par projet qui suppose à la fois une planification plus procédurale sensible à la spécificité des nouveaux pôles de développement et une nouvelle échelle de référence visant à situer Bruxelles comme métropole internationale.

Le milieu décrit oscille – et parfois se fragmente – entre des expérimentations de villes des possibles et constitution d’une ville par projet. Entre les deux, ce sont les effets de ce milieu qui font enjeu. Les frictions urbaines, les formes de créativité, les usagers, les interstices que ces deux acceptions partagent peuvent constituer de nouveaux mots d’ordre, des présupposés destinés à être digérés dans de nouvelles généralisations utopiques – une ville créative à appliquer sur des espaces pour des publics cibles à éduquer – ou alors devenir l’occasion de cultures interstitielles favorisant des reprises usagères de co-constructions de localités. L’engagement propositionnel de cette thèse consiste, à partir des réussites et des échecs partiels du terrain, à rechercher certaines des conditions de possibilité de cette dernière acception.


Doctorat en Sciences politiques et sociales
info:eu-repo/semantics/nonPublished

APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Zebiri, Imad. "La politique des transports en Algérie : l'impact du tramway sur l'aménagement urbain de la ville de Constantine." Thesis, Lyon, 2019. http://www.theses.fr/2019LYSEI136.

Full text
Abstract:
Selon les experts de la banque mondiale, notre époque est celle à laquelle notre monde change le plus rapidement à cause de l’augmentation de la population mondiale. Ce phénomène entraîne une augmentation de la demande en termes de transport. Ainsi, les infrastructures existantes et les politiques publiques antérieures montrent leurs limites tant au niveau de la demande de mobilité que des infrastructures de transport. La voiture individuelle, souvent accusée d’être à l’origine à la fois des congestions et des émissions de gaz à effet de serre est désigné comme responsable. La ville de Constantine en Algérie, notre terrain d’étude connaît quotidiennement des embouteillages, dus à la présence massive de voitures particulières et à sa morphologie. De même la forte croissance de la population et l'étalement urbain de la ville contribuent à exacerber le phénomène à Constantine. Au cours des années 2010, le gouvernement Algérien conscient de la congestion des grandes villes a décidé de programmer la réalisation d’une ligne de tramway dans chaque grande ville. L’arrivée du tramway à Constantine s’inscrit dans cette logique et vise un double objectif : répondre d’une manière efficace et confortable à une demande de mobilité toujours croissante et aménager et requalifier l’espace urbain. Notre recherche consiste donc à appréhender les impacts de la mise en place de cette ligne de tram sur les espaces publics qu’elle traverse, d’une part, et d’autre part sur l’offre et la qualité des services en matière de transport mis à la disposition de la population. En nous basant sur des enquêtes par questionnaires et des observations directes, nous montrons que le choix du tramway a été accompagné de réelles transformations. En effet l’arrivée du tramway dans la ville de Constantine a effectivement engendré une restructuration de l’espace urbain tout le long de son corridor. D’un autre coté la grande majorité des usagers du tram pensent que ce dernier répond assez bien à leurs attentes en matière de mobilité urbaine et dans conditions satisfaisantes (confort, durée du trajet, temps d’attente…)
According to experts from the World Bank, our time is one in which the world is changing at the fastest pace because of the increase in the world's population. This phenomenon increases the demand for transport. Thus, existing infrastructures and previous public policies show their limits both in terms of the demand for mobility and transport infrastructure. The private car, often accused of causing both congestion and greenhouse gas emissions, is designated as responsible. Our study area, the city of Constantine in Algeria, is experiencing daily traffic jams, due to the massive presence of private cars and its morphology. In the same way the strong growth of the population and the urban sprawl of the city contribute to exacerbate the phenomenon in Constantine. In 2010, the Algerian government, aware of the congestion of large cities, decided to schedule the realization of a tram line in each major city. The arrival of the tramway in Constantine is part of this logic and has a twofold objective: to respond in an efficient and comfortable way to an ever-increasing demand for mobility and to develop and requalify the urban space. Our aim is therefore to understand the impact of the implementation of this tram line on the public spaces it crosses, on the one hand, and on the other hand, on the supply and quality of transport services made available to the population. Based on questionnaire surveys and direct observations, our research shows that the choice of the tramway has been accompanied by real transformations. Indeed, the arrival of the tramway in the city of Constantine has unquestionably led to a restructuring of urban space all along its corridor. Besides, the vast majority of tram users think that the latter responds quite well to their expectations in terms of urban mobility, under satisfactory conditions (comfort, length of journey, waiting time ...)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Shu, Yang. "Wuhan : aux interfaces ville / eau, les formes urbaines en mutation." Thesis, Paris Est, 2011. http://www.theses.fr/2011PEST1161.

Full text
Abstract:
Cette thèse porte une vision urbanistique et morphologique sur le rapport ville/environnement. Elle se focalise sur le problème de la forme urbaine et sur un espace particulier : interface ville/eau. Elle a étudié le cas de Wuhan - une métropole fluviale en Chine où le réseau hydrographique a déterminé des formes spécifiques. Les analyses sont d'abord centrées sur l'état actuel des interfaces ville/eau : leur déploiement dynamique, leurs caractères spatiaux et les différentes logiques des tissus urbains. Les analyses portent ensuite sur l'évolution des interfaces, en examinant les projets et les modèles spatiaux appliqués durant quatre périodes successives selon quatre politiques : militaire, commerciale, industrielle et environnementale. La thèse se propose ainsi de renouer le dialogue entre la ville et ses eaux. Elle confirme que lorsque les eaux sont consciemment prises en compte, elles peuvent se révéler comme élément stimulant pour le développement urbain de toutes échelles
This thesis takes an urbanistic and morphological vision on the relation city/environment. It focuses on the problem of urban form at a particular space: interface city/water. It studies the case of Wuhan – a Chinese fluvial metropolis where the waters have determined the special urban forms. The analysis focus at first on the current state of the interfaces city/water: their dynamic deployment, their spatial characters and the different logics of the urban fabric. And then the analysis concern in the evolution of these interfaces on reviewing the urban projects and spatial models applied at waterfront in four successive periods with four distinct policies: military, commercial, industrial and environmental. In the end, the thesis proposes to resume the dialogue between the city and its waters. It confirms that when the waters are consciously taken into account, they may be revealed as a stimulant element for the urban development in all scales
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Kazemian, A. Reza. "Urban renewal planning versus local values : a study of modern policy and renewal processes and of their impact on a local community /." Göteborg : Chalmers university of technology school of architecture, 1991. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb36151510b.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Baglin, Géraldine. "Le dispositif des secteurs sauvegardés : entre valorisation et modernisation du patrimoine urbain : étude du cœur historique de la ville de Vitré." Thesis, Rennes 2, 2019. http://www.theses.fr/2019REN20017.

Full text
Abstract:
Le dispositif des secteurs sauvegardés, créé par la « Loi Malraux » en 1962, avait pour ambition non seulement d’assurer la conservation des ensembles architecturaux historiques mais aussi de leur redonner une place active au sein de la ville contemporaine. Considérés pendant longtemps comme des monuments à part entière, les secteurs sauvegardés tendent depuis une dizaine d’années à s’affirmer comme des lieux d’innovation en matière de réhabilitation architecturale. Ces quartiers anciens, qui ne représentent plus aujourd’hui qu’une infime partie de l’espace urbanisé français, se distinguent par la durabilité des constructions qui les composent et par l’intelligence de leur morphologie. Le cœur historique de Vitré, dont les transformations sont encadrées par un secteur sauvegardé depuis 1976, témoigne de la richesse de l’histoire économique, politique et sociale de la ville depuis le 13ème siècle. Épargné de l’urbanisme brutal qui se généralise dans la première moitié du 20ème siècle grâce à la volonté du service des Monuments historiques, il fait l’objet depuis la création du secteur sauvegardé de nombreuses interventions de restau-ration et de réhabilitation. À partir de l’étude de la ville de Vitré, cette recherche analyse ce qu’était le patrimoine logement avant la création du secteur sauvegardé, ce qu’on en a fait, et ce qu’il tend à devenir. L’étude est présentée en cinq volumes associant le texte (volume I), les cartes, plans, tableaux et documents iconographiques (volume II), ainsi que les notices se rapportant aux études d’inventaire (volume III à V)
The safeguarded sectors plan, created by the "Malraux Law" in 1962, aimed not only to ensure historical architecture sets preservation but also to give them back an active place within the contem-porary city. Considered for a long time as monuments in their own right, the safeguarded sectors have been tending over the past ten years to become innovation places in terms of architectural rehabilitation. These old districts which are today representing only a tiny portion of the french urbanized areas are distinguishable by the durability of their buildings and the cleverness of their morphology. The historic core of Vitré, whose the transformations are regulated by a safeguarded sector since 1976, testify the economic, political, and social richness of the city history from the 13th century. Spared from the brutal city planning which has spread in the first half of the 20th century thanks to the will of the Historic Monuments Department, it has been subject of numerous restoration and rehabilitation since the creation of the safeguarded sector. From the study of the Vitré city, this research looks at the housing heritage before the creation of the safeguarded sector, what has been achieved with it and what it tends to become. The study is composed of five volumes: the text (Volume I), the maps, plans, tables and iconographic documents (Volume II) and the inventory studies catalogue (Volume III to V)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Lobry, Sylvaine. "Les politiques urbaines de l'industrie : interroger la consistance des politiques publiques au prisme des politiques urbaines de l'industrie : l'exemple de Lyon et Munich." Thesis, Lyon, 2017. http://www.theses.fr/2017LYSE2115.

Full text
Abstract:
Cette thèse vise à interroger la consistance des politiques urbaines à partir d’une analyse des politiques en faveur de l’industrie mises en place à Lyon et Munich. Trois questions principales sont abordées. Existe-t-il des politiques urbaines de l’industrie ? Ces politiques ont-elles une consistance en tant que politiques urbaines et quels sont les facteurs, notamment institutionnels, participant à cette consistance ? L’analyse des politiques urbaines de l’industrie permet-elle de valider la thèse du « retour des villes » ? En caractérisant et contextualisant des systèmes d’acteurs dans des contextes nationaux et locaux différenciés, nous étudions les processus de production des politiques en faveur de l’industrie et analysons leurs répertoires d’action. Nous proposons une définition de la consistance des politiques urbaines qui découle de l’analyse du rôle des différents échelons de gouvernement dans la production des politiques en faveur de l’industrie, de la répartition des compétences, des instruments d’action publique mobilisés ou créés. L’entrée par les institutions révèle le poids des facteurs sociaux, politiques et institutionnels pouvant expliquer une autonomisation différenciée des gouvernements urbains et leur capacité à produire des politiques urbaines consistantes. Notre définition de la consistance d’une politique urbaine donne une grande importance à la capacité d’une ville à s’autonomiser et se constituer en acteur. Au regard de l’affirmation différenciée des pouvoirs urbains munichois et lyonnais, nous avons proposé de parler de « retour inégal », de sorte à pointer les conditions favorisant ou non ce retour des villes
This thesis aims at questioning the consistency of urban policies through an analysis of the policies in favour of industry in Lyon and Munich. Three fundamental issues are addressed. Do urban policies of the industry exist? Have these policies consistency as urban policies and what are the factors, particularly institutional factors, contributing to this consistency? Does the analysis of urban industry policies validate the thesis of the "return of cities"? By characterizing and contextualizing stakeholder systems in different national and local contexts, we focus on the production processes of policies in favour of industry and we investigate their policy frameworks. We propose a definition of the consistency of urban policies resulting from an analysis of the role of distinct levels of government in the production of policies in favour of the industry, the distribution of power, mobilized or created public policy instruments. The institutional approach reveals the influence of social, political and institutional factors that explain the distinguished empowerment of urban governments and their ability to produce consistent urban policies. Our definition of the consistency of urban policy gives significant importance to the capacity of a city to become autonomous and to constitute itself as a collective actor. In view of the differentiated affirmation of the Munich and Lyon’s urban powers, we propose to speak of an "unequal return", to point out the conditions favouring or not the return of cities
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Béal, Vincent. "Les politiques du développement durable. : Gouverner l'environnement dans les villes françaises et britanniques (1970-2010)." Thesis, Saint-Etienne, 2011. http://www.theses.fr/2011STETT093.

Full text
Abstract:
Ce travail explore le rôle des enjeux environnementaux dans les transformations de l'action publique urbaine.Basé sur quatre études de cas (Nantes et Saint-Étienne en France, Leicester et Manchester au Royaume Uni),il analyse l'émergence des questions environnementales sur les agendas urbains et leur influence sur latransformation des politiques urbaines et des modalités de gouvernement des villes. En croisant lesperspectives théoriques de la sociologie de l'action publique et des travaux portant sur le gouvernement desvilles et l'économie politique urbaine, cette thèse montre que trois emblèmes se sont succédé dans la gestionurbaine de l'environnement : l'emblème "écologie urbaine" avec son cadrage militant dans les années 1970et 1980, l'emblème "développement durable" avec son cadrage entrepreneurial dans les années 1990 et2000 et, enfin, l'emblème « changement climatique » avec son cadrage néo-managérial depuis 2005. Cettepériodisation de la gestion de l'environnement en ville et de ses transformations souligne l'importancecroissante des villes en tant qu'échelles de régulation et de construction de la problématiqueenvironnementale. Toutefois, cette montée en puissance des villes ne s'accompagne pas du renforcementdes espaces publics locaux dans le domaine de l'environnement. Si on assiste bien à une recomposition desrapports politique/société, elle prend plus la forme d'une distanciation des liens entre élites politiques etsociétés urbaines. En participant au recentrement des activités des élus urbains sur la production despolitiques urbaines et au filtrage des acteurs considérés comme n'étant pas« responsables», les politiquesurbaines d'environnement accompagnent la mise en place de formes oligarchiques et post-démocratiques degouvernement des villes
This dissertation provides an analysis of the influence of environ mental issues on the transformation of urbanpolicy-making. Based on four case studies (Nantes and Saint-Etienne in France, Leicester and Manchesterin the United Kingdom), it examines the rise of environ mental issues on urban agendas and its influence inthe transformation of urban policies and urban governance. Built around three main theoretical perspectives- public policy analysis, urban political science and urban political economy -, this work shows that urbanenviron mental management has been shaped by three different emblems : the emblem of« urban ecology »with its grass roots frame in the 1970s and 1980s, the emblem of « sustainable development » with itsentrepreneurial frame in the 1990s and 2000s, and, finally, the emblem of « climate change » with its newmanagerial and control frame since 2005. This periodisation of urban environmental management stressesthe rise of cities as prominent scales of environ mental regulation and construction. However, this rise has notbeen synonymous of a strengthening of local public spaces around environ mental issues. It is argued thatthe reshaping of state/society relationships has led ta a gap between urban political elites and urbansocieties. By helping ta reshape political elites' activities towards the production of urban policies and tamarginalise actors who are not considered as «responsible», urban environmental policies have supportedthe roll out of oligarchie and post-democratie patterns of urban governance
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Demongeot, Benoît. "Discuter, politiser, imposer une solution d'action publique : l'exemple du tramway." Thesis, Grenoble, 2011. http://www.theses.fr/2011GRENH004/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse s'intéresse à la spectaculaire diffusion du tramway dans les villes françaises et européennes. Pour comprendre le phénomène du point de vue des processus décisionnels à l'oeuvre, l'objet est envisagé sous trois états successifs : solution, projet, produit final. L'analyse porte dans un premier temps sur la "réinvention" de la solution dans les années 1970 en France. Puis, le regard se déplace sur trois villes ayant fini par s'équiper d'un tramway : Marseille, Dublin et Grenoble. Pour comprendre l'appropriation comme les nombreuses oppositions, la focale est positionnée sur les arguments justificatifs/critiques échangés au sein des trois systèmes d'acteurs correspondants. Il apparaît que dans un premier temps, le tramway est essentiellement envisagé comme une solution de transport, objectivée et rationnelle. Or, à partir des années 1990, l'argumentaire justificatif connaît une évolution très notable à Grenoble et Marseille. La solution parvient à agréger un ensemble croissant de vertus, que celles-ci touchent à l'urbanisme, au partage de l'espace public, aux polarisations socio-spatiales ou encore au vote des citoyens-électeurs. À travers cette mutation, le tramway se politise, et convainc plus largement. Ce processus n'est pas étranger à la multiplication des projets en France. Au contraire, le détour par Dublin permet de comprendre quelles difficultés rencontrent les promoteurs d'un tramway cantonné à sa dimension "transport", et comment ces difficultés sont plus ou moins surmontées
This thesis deals with the success of light rail schemes in French and European cities. It considers successively light rail as a generic policy solution, a spatialised project and a policy output. In such way it questions the "reinvention" of the solution in 1970s France. Then the analysis dwells on three cities : Marseille, Dublin and Grenoble. It focuses on arguments that are exchanged within the corresponding systems of actors. It appears that during a first period, light rail is essentially promoted as a transport solution, framed as rationale and comparable to other public transport modes. However, from the 1990's, supporting discourses evolve dramatically in Grenoble and Marseille. The solution happens to agregate a wider range of « virtues », that is to say admitted qualities concerning new fields of interest : urbanism, the distribution of public realm, socio-spatial polarizations or local elections results. Such an evolution can be interpreted as a form of politicisation. It seems to foster the emergence of new projects in France. On the contrary, the case of Dublin helps to understand the difficulties that are faced by a light rail that remains justified mainly by its "transport" dimension, and how these difficulties are more or less overcome
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Kaddour, Rachid. "Quand le grand ensemble devient patrimoine : Réflexions sur le devenir d'un héritage du logement social et la fabrication du patrimoine à partir de cas exemplaires en région stéphanoise." Phd thesis, Université Jean Monnet - Saint-Etienne, 2013. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00967382.

Full text
Abstract:
Si l'on prend la notion dans ses différentes acceptions, la question du patrimoine se pose aujourd'hui avec acuité dans les grands ensembles (GE). Cette recherche considère qu'elle est une clé de lecture originale pour comprendre les attendus institutionnels de la gestion des GE. Parallèlement, l'objet décalé qu'est le GE permet des réflexions sur les processus de fabrication du patrimoine (enjeux, contradictions). La recherche porte pour cela sur des GE exemplaires,précurseurs et contrastés : ceux du sud-est de Saint-Etienne, en particulier Beaulieu et Montchovet.Au gré des stratégies d'acteurs, ces GE se sont opposés : Beaulieu a toujours été destiné à une population large desalariés ; Montchovet est un GE dévalorisé destiné par réorientation dans les années 1980 aux plus démunis et aux immigrés.Un schéma directeur d'initiative locale (office et Ville), élaboré en 2000 et mis en oeuvre grâce à l'ANRU, s'appuie sur ce constat et propose la démolition de Montchovet et la confortation de Beaulieu. L'opération est emblématique d'une démarche de retour aux sources du mouvement HLM. En étant valorisés au titre du patrimoine (notarial, mais aussi architectural et mémoriel), des groupes tel Beaulieu s'imposent en idéaux de référence. Us servent de point d'appui (y compris au sens topographique dans ce cas) pour la reconquête du parc et d'une clientèle qui s'est détournée des HLM.Mais ce modèle refondateur escamote la pluralité des mémoires d'habitants, tandis que la préservation au nom des spécificités architecturales s'enferme dans des impasses et contradictions (gentrification, usages allant contre certains principes du logement social).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Kabouche, Manel. "Le centre colonial de la métropole antique de Constantine : évolution des politiques et des pratiques urbaines depuis l'ère coloniale." Thesis, Grenoble, 2013. http://www.theses.fr/2013GRENH013.

Full text
Abstract:
Le centre colonial de la métropole antique de Constantine : évolution des politiques et des pratiques urbaines depuis l'ère coloniale. L'urbanisation des villes algériennes est liée à la trilogie classique suivante : une croissance démographique rapide, une extension spatiale démesurée et une dynamique fonctionnelle incohérente. Cette dynamique urbaine se traduit par des irrégularités spatiales. Les différents instruments d'urbanisme et de gestion urbaine demeurent obsolètes en raison des écarts existants entre les politiques urbaines adoptées et les pratiques spatiales. La structure urbaine de la métropole de Constantine suscite les réflexions suivantes. Depuis la période coloniale, cette métropole a hérité d'un centre urbain polyfonctionnel greffé à la ville arabo-musulmane, la médina. Le centre colonial actif a connu au cours des dernières décennies de profondes mutations liées principalement à une dynamique urbaine, concrétisée par la prolifération de pôles périurbains qui sont tantôt concurrentiels tantôt complémentaires du centre colonial. De cette dynamique fonctionnelle résulte une nouvelle forme d'organisation spatiale et une centralité originale. Une analyse spatiale succincte révèle que la métropole de Constantine est structurée selon une mosaïque de zonages dont chacun correspond à une période déterminée et obéit à une politique urbaine spécifique engageant des pratiques distinctes. La structuration actuelle des espaces centraux de la métropole constantinoise, particulièrement le centre colonial, témoigne des incohérences entre les différentes politiques adoptées combinées aux acteurs sociaux et politiques. Ces considérations nécessitent une réflexion globale afin de coordonner les différents acteurs et praticiens de l'espace métropolitain. Les citadins ainsi que les différentes associations constantinoises sont rarement impliqués par les décideurs dans la réalisation d'opérations d'aménagement urbain. Toutes les décisions d'aménagement relèvent des autorités locales (communes) et régionales (wilaya). Le cheminement de notre recherche est axé selon trois grandes parties : L'évolution de la métropole et la centralité urbaine à Constantine La réglementation et les politiques d'aménagement adoptées La centralité urbaine : pratiques, mutations et perspectives
The urbanization of Algerian cities is related to the classic trilogy follows: rapid population growth, a spatial extension disproportionate and inconsistent functional dynamics. This results in dynamic urban spatial irregularities. Different planning instruments and urban management remain outdated because of gaps between urban policies adopted and spatial practices. The urban structure of the city of Constantine raises the following reflections. Since the colonial period, the city has inherited a multifunctional urban grafted to the Arab-Muslim city, the medina. The colonial center assets has been in recent decades profound changes mainly related to urban dynamics, reflected in the proliferation of suburban centers which are sometimes complementary and sometimes competing colonial center. Functional dynamics of this result is a new form of spatial organization and centrality original. Spatial analysis shows that brief metropolis Constantine is structured with a mosaic zoning, each corresponding to a specific period and follows a specific urban policy involving distinct practices. The current structure of the central areas of the city of Constantine, especially the colonial center, demonstrates inconsistencies between policies combined with social and political actors. These considerations require a global approach to coordinate the various actors and practitioners in the metropolitan area. The urban as well as various associations of Constantine are rarely involved by decision makers in achieving urban development operations. All management decisions are local authorities (municipalities) and regional (wilaya). The progress of our research is focused in three main parts: The evolution of the metropolis and urban centrality in Constantine Regulations and planning policies adopted Urban centrality: practices and perspectives mutations
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Costil-Levasseur, Mathilde. "Saint-Denis face au défi de l’habitat insalubre, enjeux et politiques publiques." Thesis, Paris 8, 2016. http://www.theses.fr/2016PA080032/document.

Full text
Abstract:
Saint-Denis, ville populaire et limitrophe de Paris est particulièrement impactée par l’habitat insalubre. Comment une ville communiste qui promeut une politique inclusive traite la question de l’habitat insalubre et quels sont les enjeux géopolitiques derrière la résorption de cet habitat ? Concernant les bidonvilles, les élus de Saint-Denis se sont fait les porte-voix de cette question à l’échelle nationale et mènent plusieurs projets d’insertion sur le territoire. Ceux-ci relèvent plus, en l’absence de politique nationale, d’un bricolage et se heurtent au manque de moyens, au problème de relogement et parfois à la réaction de certains riverains. Quant à l’insalubrité des immeubles, elle persiste malgré trente ans de politiques publiques, en raison de la faible efficacité des politiques incitatives, de la paupérisation de la ville et de la logique de marché qui a attiré des propriétaires bailleurs d’abord intéressés par la rentabilité des biens. Depuis 2008, la municipalité concentre ses efforts sur le centre-ville via un important programme de rénovation urbaine (un Programme National de requalification des Quartiers Anciens Dégradés – PNRQAD), qui s’inscrit dans une stratégie de valorisation du centre-ville pour attirer des propriétaires plus à même d’entretenir le bâti. La mise en place du PNRQAD soulève des enjeux de peuplement, d’image et d’évolution sociologique du centre-ville, d’autant plus que les communistes sont politiquement en difficulté. Ils se retrouvent pris dans une contradiction majeure : changer l’image de Saint-Denis pour contribuer à un meilleur entretien du bâti favorise une évolution du peuplement qui leur sera défavorable électoralement
Saint-Denis, a working class city in the suburb of Paris, is particularly impacted by run-down housing. How does a communist city that promotes an inclusive politics, addresses the question of degraded housing and what are the geopolitical stakes behind the resorption of this type of habitat? Saint-Denis’ elected officials have become outspoken on the question of slums at the national level and lead several projects for inserting their inhabitants in the territory. Those are however more akin to patch-up jobs considering the absence of a national policy and they face the lack of funding, the problem of rehousing, and sometimes negative reactions from other residents. With regards to apartment buildings’ insalubrity, it remains a problem despite thirty years of public policies. This is due to the low efficiency of incentivizing policies, city pauperization, and market-based solutions that attract landlords more interested in economic returns than good maintenance. Since 2008, city hall concentrates its efforts on the downtown area through a major program of urban renewal (PNRQAD), as part of a strategy to revalorize it to attract owners that would maintain housing’s upkeep. The implementation of the PNRQAD raises questions on issues of settlement, image, and sociological evolution of the downtown area, all the more so now that communists are faced with a rising socialist party. Communist elected officials therefore now face an internal contradiction: changing Saint-Denis’ image with the purpose of increasing the quality of housing conditions favors a settlement pattern that will be electorally detrimental to them
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Godier, Patrice. "Fabrication de la ville contemporaine : processus et acteurs : le cas de l'agglomération bordelaise." Thesis, Bordeaux 2, 2009. http://www.theses.fr/2009BOR21647/document.

Full text
Abstract:
Dans un contexte où les problématiques urbaines, les formes de l'action publique et les systèmes d'acteurs ont bouleversé ces dernières décennies les façons de fabriquer la ville, il s'agit de saisir les logiques d'action qui participent de la dynamique de transformation des espaces et des territoires contemporains. Elaboré sous l'angle de la sociologie urbaine, le modèle d'analyse repose sur trois grands processus interactifs. Un processus de cadrage dont le référentiel donne la mesure en termes de socle de représentations partagées. Un processus d'organisation complexe de ressources et d'hommes dont il faut coordonner et réguler les actions et les interventions au sein de dispositifs techniques , réglementaires et organisationnels spécifiques.Un processus de traduction spatiale, matérielle et formelle visant à la réalisation concrète sur des territoires privilégiés d'opérations, combinant sur la base des intentions initiales et dans le cadre d'un espace d'activités spécifique, autant d'objectifs économiques, sociaux, politiques et symboliques. La notion de projet urbain traduit le chaînage de ces trois processus qui à partir d'un enjeu défini en commun à l'échelle de la ville ou de l'agglomération génère en continuum sur une donnée donnée une activité collective, mobilisant et enrôlant à chaque étape et niveaux de responsabilité, une pluralité d'acteurs autour d'une série d'opérations urbaines et architecturales. Le cas de l'agglomération bordelaise et de ses transformations sur la période 1995-2007 sert de terrain de référence
In a context where urban problems forms of public action and systems of actors drastically change the ways to build the city these last decades, we must understand the logics of action that influence the dynamics of spatial and territorial changes. The analysis model is developed from the point of view of the urban sociology and is based on three important intercative processes. A strategic framing process whose reference system gives the standart in terms of a base of shared representations. A complicated organizational process (networking), involving ressources and persons whose actions and interventions need to be coordonated and controlled within a specifical technical, legal and organisatinal system (urban contracting owner). A process, of a precise, material and spatial translation aiming the concrete realization, on privileged territories of operations which on the basis of the initial intentions and within the framework of a space of specific activities, combine economic, political and symbolic objectives. The concept of urban project is the expression of the chaining of these three processes. Starting from a jointly defined issue on the scale of the city of agglomeration, it generates during a given time period a collective activity, mobilizes and recruits in each stage of all levels of responsabilities a plurality of actors around a serie of urban and architectural operations. The agglomeration of Bordeaux and its transformation over the period 1995-2006 is used as reference base
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Bissou, William II Paulin. "Approche par les instruments de l’action publique au Cameroun : le cas de la planification urbaine des villes de Douala et Yaoundé." Thesis, Reims, 2021. http://www.theses.fr/2021REIMD003.

Full text
Abstract:
Cette thèse de doctorat porte sur les instruments d’action publique de planification urbaine dans les villes de Douala et Yaoundé. Elle s’inscrit dans la dynamique des recherches sur le politique en Afrique. Elle interroge la trajectoire de l’Etat à travers son déploiement dans un domaine concret de politique publique qui est la planification urbaine.Deux cadres géographiques ont été mobilisés pour mener cette étude à savoir Douala la capitale économique du pays et Yaoundé la capitale politique.46 entretiens, le recueil des documents d’archives et de travail, ainsi que l’observation non participante ont servi à construire une analyse de sociologie politique reposant sur les rapports gouvernants/gouvernés. Les principaux résultats de l’étude montrent une forme de réappropriation des instruments d’action publique et une contextualisation de la planification urbaine influencées par les dynamiques propres à chaque territoire. L’élaboration des instruments d’action publique ainsi que leur mobilisation dans le cadre de la planification évoluent en fonction de la nature de l’Etat. Cette approche par les instruments permet d’avoir une vue globale sur le secteur de l’urbanisme et les politiques de développement élaborées par le Cameroun depuis l’époque coloniale jusque nos jours. Cette politique de planification urbaine qui émerge dans le contexte colonial se veut d’abord territoriale avant de se sectoriser avec la mise en place des plans FIDES. L’Etat post-indépendant va hériter de cette orientation sectorielle. Face aux difficultés récurrentes et au vu des défis contemporains de la gouvernance urbaine, la tendance est désormais à une (re)territorialisation de cette action publique
This Phd thesis focuses on public policy instruments for urban planning in the cities of Douala and Yaoundé. It is part of the dynamics of political research in Africa. It questions the trajectory of the state through its deployment in a concrete area of public policy, which is urban planning.Two geographical locations were mobilized to carry out this study, namely Douala the economic capital of the country and Yaounde the political capital.46 interviews, the collection of archival and working documents, as well as the non-participant observation were used to build an analysis of the political sociology based on the relations between the rulers and the ruled. The main results of the study concern a form of reappropriation of public action instruments and a contextualization of urban planning based on the specific realities of each territory. The development of public policy instruments as well as their mobilization within the framework of planning evolves according to the nature of the state. This instrument-based approach provides a comprehensive view of the urban planning sector and the development policies developed by Cameroon from the colonial era till date. This urban planning policy, which emerges in the colonial context, is primarily a territorial before becoming sectored policy with the establishment of the FIDES plans. The post-independent state will inherit this sector orientation. Faced with recurrent difficulties and considering the contemporary challenges of urban governance, the trend is now towards a (re) territorialization of this public action
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Bah, Abdoul Hamidy. "Dynamique des langues et variation du français en milieu urbain en Guinée : cas de la ville de Conakry." Thesis, Montpellier 3, 2012. http://www.theses.fr/2012MON30045.

Full text
Abstract:
Cette thèse présente les résultats d’une recherche sur la dynamique des langues d’une part et l’expansion et la variation du français d’autre part dans la ville de Conakry. Dans ce contexte urbain et plurilingue, il est intéressant de voir la place qu’occupe chaque langue dans le paysage linguistique guinéen. D’autant plus que la question sur le rôle des langues dans le développent socio-économique de la Guinée en particulier et des pays africains en général se pose avec acuité dans les prises de décision politique. Dans une perspective sociolinguistique, les langues en présence sont observées sous un angle dynamique. Ce qui fait apparaître des variations dans les pratiques langagières des Conakrykas. Une analyse des représentations socio-langagières et identitaires des locuteurs a permis d’expliquer les raisons pour lesquelles le français tend progressivement à occuper le rôle de langue véhiculaire dans la ville de Conakry. Une analyse des particularités linguistiques du français parlé par les locuteurs, a permis de mettre en exergue la nécessité de prendre en compte les caractéristiques des langues guinéennes dans les choix pédagogiques de l’enseignement du français en Guinée. En définitive, l’objectif de cette recherche est de comprendre dynamique du français à Conakry, tant sur le plan sociolinguistique que sur le plan linguistique
This thesis presents the results of a research on the dynamism of languages on one hand, and the expansions and variations of the French language in the city of Conakry on the other hand. In this urban and multilingual context, it is interesting to see the place of each language in the Guinean linguistic landscape. Especially because the question of the role of languages in the socio-economic development of Guinea in particular and the African countries in general rises with acuity in the political decision-making. In a sociolinguistic perspective, the languages in presence are observed under a dynamic angle. Which shows variations in languages practices of Conakry’s people. An analysis of sociolinguistic and identity representation of the speakers has enabled to explain the reason why the French language is progressively about to be the vehicular language in the city of Conakry. An analysis of the linguistics particularity of the French language spoken allowed to (bring) out the necessity of taking into account the features of the Guinean languages in the educational choices of the French teaching in Guinea. Eventually, the objective of this research is to understand the dynamism of the French language in Conakry both on the sociolinguistic and linguistic aspect
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Prieur, Florent Marcel. "Dompter une ville en colère : Genèse, conception et mise en œuvre de la police d’État de Lyon 1800-1870." Thesis, Lyon 2, 2013. http://www.theses.fr/2013LYO20076.

Full text
Abstract:
La loi du 19 juin 1851 qui étatise la police de Lyon marque une rupture majeure dans l’histoire du maintien de l’ordre en France. Depuis la Révolution française, les maires ont en effet été chargés de la police dans toutes les communes françaises, Paris exceptée. À partir de 1851, Lyon fait donc figure d’exception. Parce qu’elle s’est signalée par ses colères récurrentes depuis la fin du XVIIIe siècle, qu’elle est considérée comme la capitale du sud-est de la France et que sa population apparaît unanimement comme rétive à toute forme de domination, elle passe pour une cité rebelle. Dans le contexte d’un « Printemps des peuples » marqué par les soulèvements réguliers des partisans de la République démocratique et sociale, en juin 1848 puis en juin 1849, Lyon devient aux yeux des autorités, le quartier général de tous ceux qui veulent renverser l’ordre social en France voire en Europe. Or, durant cette période, la police lyonnaise donne chaque jour les preuves d’une défaillance complète face à la criminalité et à la délinquance, malgré une réorganisation générale tentée à l’automne 1848. En réaction, le pouvoir parisien place progressivement Lyon « hors du droit commun ». La ville et ses faubourgs sont d’abord privés de leurs gardes nationales en juillet 1848, lesquelles ne seront jamais réorganisées, à la différence des autres municipalités, car elles sont perçues, entre Rhône et Saône, comme peu sûres, faibles face à l’émeute et promptes à se retourner contre l’armée et la police. Le 15 juin 1849, une nouvelle insurrection éclate à Lyon. Réprimée par l’armée, elle enclenche la réforme générale de l’organisation administrative et policière de la ville et des faubourgs. Dans l’immédiat, Lyon et les cinq départements de la 6e division militaire sont placés et maintenus en état de siège. Tentée une première fois à l’automne 1849, la réforme aboutit avec la loi du 19 juin 1851. Désormais, Lyon jouit d’une police étatisée, aux mains d’un préfet du Rhône devenu préfet de police, agissant dans une nouvelle entité administrative, l’agglomération lyonnaise, qui regroupe une douzaine de communes et faubourgs. Le décret du 24 mars 1852 fait aboutir cette réforme, en supprimant le maire et en attribuant ses fonctions au préfet, en annexant les communes suburbaines et en divisant la ville en cinq arrondissements. Sur le plan policier, les services sont réorganisés jusqu’en 1854, sur la base des modèles parisien, londonien et genevois. La police d’État lyonnaise traverse le Second Empire et devient le modèle à partir duquel les polices des préfectures de plus de 40 000 habitants sont étatisées en 1855. Cette pérennité de la police d’État ne doit pourtant pas dissimuler une contestation permanente de son existence au cours des années 1860, au Corps législatif puis au Conseil général du Rhône. Les élus républicains demandent en effet la restitution à Lyon d’une municipalité élue, prélude au retour de la ville dans le « droit commun » sur le plan policier. Progressivement, la surveillance politique de l’agglomération s’avère difficile à assurer et les effectifs policiers apparaissent insuffisants. C’est néanmoins la défaite de Sedan qui aura raison de la police d’État. La République proclamée, la municipalité lyonnaise tout juste recomposée reprend immédiatement la direction du maintien de l’ordre le 4 septembre 1870
The law of 19th June 1851 which establishes state control over the police of Lyon marks a major break in the history of urban policing in France. Since the French Revolution, mayors were in charged of the police in all the French municipalities, Paris excepted. From 1851, Lyon thus became an exception. Because it differenced itself by its recurring revolts since the end of the XVIIIth century, because it is considered as the capital of the southeast-part of France and because its population appeared unanimously as refusing any kind of domination, it was considered as a rebel city. During the "people’s spring" marked by the regular uprisings of the partisans of the democratic and social Republic, in June, 1848 then in June, 1849, Lyon became for the authorities, the headquarters of all those who wanted to turn upside down social order in France and even in Europe. Yet, during this period, the police of Lyon gave daily proofs of a total failure to fight criminality, in spite of a general reorganization tempted in autumn 1848.In reaction, the Parisian power gradually put Lyon "outside the common law". The city and its suburbs were firstly deprived of their national guards in July 1848, unlike the other municipalities, because its guards were perceived, between the Rhône and the Saône, as weak in front of riots and quick to turn around against the army and the police. On June 15th 1849, a new uprising burst in Lyon. Repressed by the army, it engaged the general reform of the administrative and police organization of the city and the suburbs. Lyon and the five departments of the 6th military division had immediately been are placed and maintained under state of siege. Firstly tried in autumn 1849, the reform succeeded with the law of 19th June 1851. From then on, Lyon had a state-controlled police, in the hands of the prefect of the Rhône who became a prefect of police, acting in a new administrative entity, the Lyon agglomeration, which included a dozen municipalities and suburbs. The decree of March 24th, 1852 made this reform succeed, by suppressing the mayor and by attributing its functions to the prefect, by annexing the suburban municipalities and by dividing the city into five districts. On the police plan, services were reorganized until 1854, on the basis of the models of Paris, London and Geneva.The State police of Lyon crossed the Second Empire and became the model from which the polices of the prefectures of more than 40 000 inhabitants passed under state control in 1855. Nevertheless, the State police is contested during the 1860s, in the Legislative Corps and the General Council of the Rhône. The republican asked for the restoration of an elected municipality in Lyon, seen as the first step of the return of the city in the police "common law". Gradually, political surveillance of the urban space became increasingly difficult, and the police staff seemed insufficient. Nevertheless, it was the defeat of Sedan that would mark the end of the State police. Once the Republic had been proclaimed, the municipality of Lyon just recomposed took back immediately the direction of the police on September 4th, 1870
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Fallah, Bessam. "Pour une patrimonialisation intégrée au développement urbain : élaboration des conditions de conciliations entre obligations de préservation et impératifs de développement à travers l’étude de cas d’Avignon." Thesis, Avignon, 2013. http://www.theses.fr/2013AVIG1133/document.

Full text
Abstract:
La thèse porte sur la patrimonialisation de l’urbain à partir des dispositifs censés encadrer le devenir du patrimoine dans les villes et qui se confronte aux logiques de développement urbain. La posture situe la patrimonialisation de l'urbain dans un processus historique. Initialement centrée sur les monuments, identifiés pour leurs valeurs, la patrimonialisation a englobé les contextes pour ensuite considérer les ensembles comme des patrimoines. La patrimonialisation des ensembles urbains doit prendre en compte les multiples dimensions et acteurs impliqués dans la gestion des villes. Ces évolutions nécessitent la conciliation entre la préservation du patrimoine et le développement urbain. Comment, dès lors, penser concrètement une patrimonialisation, spécifique à l’urbain ?L’étude se fonde sur une reconstruction des programmes de projets dans l’intramuros d’Avignon (France) à partir du croisement de données recueillies dans les documents consignés dans les archives municipales (couvrant la période de 1957-2004) avec des données issues d’entretiens avec des acteurs impliqués (entretiens semi-directifs avec 14 personnes ressources). Ainsi, les sources (orales) de première main permettent d’éclaircir et de compléter les sources écrites (archives). En observant les expérimentations entreprises à Avignon, depuis la Loi Malraux en 1964, nous mesurons la construction sociohistorique des pratiques locales qui se sont structurées autour de la préservation du patrimoine en rapport aux orientations nationales et les difficultés d’une prise en compte de la ville historique dans l'évolution urbaine de la ville d’Avignon.La recherche se concentre sur trois (3) moments : les années 1960, 1970 et 1980. Le premier illustre une prise de conscience de l’urgence de préserver les quartiers historiques par la mise en place des secteurs sauvegardés. Ce dernier reste imprégné par la conservation des monuments comme des objets isolés sans arriver à prendre en charge les ensembles. Le deuxième ancre la préservation des ensembles dans les efforts de développement urbain à travers la mise en place des Contrats Ville-Moyenne sous la supervision de l’État. Enfin, le troisième s’affranchit du contrôle de l’État en instaurant des Zones d’Aménagements différées adossées sur des projets issus d’études insistant sur la dimension patrimoniale. L’analyse de ces trois moments consiste à repérer les orientations prises en faveur, ou non, du patrimoine et à rendre compte des contextes et des acteurs impliqués dans ces prises de décisions. En nous référant à des travaux en sciences humaines (sociologie, géographie, anthropologie) et concernant spécifiquement le patrimoine (Amougou, Davallon, Gravari-Barbas, Rautenberg, Veschambres…), nous avons démontré que les orientations qui compromettent la préservation du patrimoine viennent de l’absence de lien entre trois (3) niveaux, repérés lors de l’analyse : la trouvaille du patrimoine, la mise en politique du patrimoine et l’action urbaine. Pour dépasser ces manques de liens entre les trois, la thèse propose un outil pour penser la patrimonialisation de l’urbain, qui réunit et met en relation les conditions de réussite de la patrimonialisation d’un ensemble urbain historique.La recherche doctorale a ainsi permis de produire des connaissances à visée opérationnelle, en plus d’ouvrir plusieurs pistes qu’il serait pertinent d’approfondir. Sur le plan méthodologique, le repérage des mesures prises en faveur ou contre le patrimoine nécessiterait, compte tenu de la complexité du problème tel que posé, une analyse transversale plus approfondie pour définir des indices en faveur de la préservation ou bien de la détérioration. Dans ce sens, les résultats dégagés à partir du cas d’Avignon gagneraient à être confrontés à d’autres terrains. Par ailleurs, l’arrimage de ce travail aux derniers développements en matière de conservation urbaine portés à l'échelle internationale, par ICOMOS et par l’UNESCO, paraît porteur
The preservation of historic cities requires on behalf of the actors committed to the urban development of the urban historic ensemble (EUH) additional efforts to extend their actions beyond isolated buildings. In practice, when developing historic urban ensembles, the conservation of the urban heritage seems to be relegated to an external if compulsory constraint which has to be overcome. This situation often results in the opposition of two aims: development versus conservatory.The question of how can the conservation of urban heritage be better considered is debated on international, national and local scales. By joining this current debate, our thesis aims to answer the following question: how can we improve the management of the imperatives behind urban development in historic cities, when tied to patrimonial obligation towards urban ensembles?The literature review helped us show that the notion of urban heritage, which justifies the urban preservation, was born in the minds of planners confronted with urban development, linking the notion of the urban heritage more closely to that of development than to conservation. In the absence of one that would move towards urban heritage preservation and confronted with the dominant if opposite postures, we realized, based on the literature review, that the opposition shared anchoring elements: the preservation paradigm of actions, centered on buildings and unsuitable in the case of ensembles, this paradigm supported by divergent institutional cultures and strengthened by an opposition between the modes of local implication.Considering the well-known difficulties and the contributions of the literature review, which clarifies the nature of the opposition between heritage conservation and development, how can the preservation of historic urban ensembles be thought differently? To answer that question, we propose reflecting on urban preservation as integrated to urban development.On the methodological level, the nature of the opposition between development and conservation sends us back to the analysis of what takes place on the field. We chose to look at the historic center of Avignon, where various actors have attempted to exceed this opposition. Avignon, as a mid-sized city of the South of France, is endowed with one of France’s biggest protected areas which cover the entire historic center. The history of the actions carried out in the intramural brings out archetypical situations which illustrate the opposition between development and conservation. The case study allowsus to intellectualise the mobilization of urban heritage on 3 levels: Institutional, Find and Urban action. Each of these levels distinguishes itself by the nature of the mobilization and by the point at which are made manifest the mobilization of the material and symbolic dimensions of urban heritage. Starting with the case study, we have conceptualised a model which goes beyond a restricted reading focused on the opposition to think out urban development within the context of urban conservation. The model brings into the urban development the notion of urban heritage designation as a succession of actions which qualify urban historic ensemble as heritage and preserve them. On the scientific level, the model mobilizes notions, borrowed from sociological, communicational, ethnological and geographical approaches of heritage designation. It proposes a new analytical framework for thinking about the actors involved in the urbanistic management of the historic urban ensembles, so as to exceed the oppositions and guarantee a sustainable creation of urban heritage which does not constitute an obstacle for the imperatives of development. The model helps us see the roles at stake and organizes the various actions undertaken by the various actors in favour of both heritage and development to come up with an integrated urban heritage designation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Diabate, Lancine. "Etude de développement du transport lagunaire de personnes dans la ville d'Abidjan." Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 2015. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/209120.

Full text
Abstract:
La ville d'Abidjan est aujourd'hui confrontée à l'instar de toutes les grandes villes d'Afrique subsaharienne à un défi majeur dans le secteur des transports: une population urbaine en augmentation constante qui exige des moyens de transport appropriés. Cette question faisant l'objet de notre étude est cruciale. Il ne fait aucun doute que la ville d'Abidjan est confrontée à une crise des transports urbains.

Depuis le début des années 80, Abidjan a connu une dynamique spatiale et une croissance démographique constante. On note à Abidjan une séparation des fonctions, les emplois étant concentrés dans les quartiers au Sud de la ville tandis que le Nord constitue une zone résidentielle. Dans un tel contexte, le défi est donc de savoir quels sont les voies et moyens pour rendre le transport public efficace et durable.

Cette thèse vise l'accroissement et la diversification de l'offre de transport en commun par l'utilisation du plan d'eau lagunaire pour désengorger les voies terrestres, le développement de moyens de transport alternatifs, la lutte contre la pollution de l'environnement. Elle vise à promouvoir le transport lagunaire de personnes comme une solution aux problèmes de mobilité qui se posent à la population abidjanaise et à susciter un transfert modal d'autres modes de transports — tels que les voitures particulières, les bus, les taxis, les taxis wôrô-wôrôs — vers les bateaux-bus.

On note actuellement que l'exploitation du plan d'eau lagunaire est encore à l'état embryonnaire malgré la présence de la lagune dans onze des quatorze communes que compte le district d'Abidjan.
Doctorat en Sciences de l'ingénieur
info:eu-repo/semantics/nonPublished

APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Guillon, Vincent. "Mondes de coopération et gouvernance culturelle dans les villes : une comparaison des recompositions de l'action publique culturelle à Lille, Lyon, Saint Etienne et Montréal." Phd thesis, Université de Grenoble, 2011. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00675684.

Full text
Abstract:
La culture se retrouve au coeur de stratégies de villes comme ressource mobilisée et articulée au sein de projets urbains, économiques et sociaux. Ainsi de nouveaux modèles et concepts apparaissent-ils, véhiculant un discours sur ses vertus territoriales : le cultural planning, la ville créative, la métropole culturelle, le quartier artistique, etc. La culture est alors considérée comme une dimension du développement territorial, faisant perdre au " secteur culturel " une partie de son autonomie. Ces recompositions de l'action publique culturelle sont directement liées à la formation de modes de gouvernance fondés sur une logique politique du territoire. Les principes conventionnels qu'ils génèrent mettent à l'épreuve les acteurs locaux et les équilibres préexistants. Du gouvernement de la culture à la gouvernance culturelle des villes, ce sont les mécanismes d'émergence et d'institutionnalisation de mondes de coopération spécifiques à Lille, Lyon, Saint-Étienne et Montréal qui sont ici observés. Cette thèse entend contribuer au débat sur la constitution des villes en acteurs collectifs, tel qu'il se configure à partir de l'action culturelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Codron, Émilia. "Entre accompagnement et activation des personnes éloignées de l'emploi issues des quartiers prioritaires : le cas du dispositif "Mobilisation Orientation vers l'Emploi" (MOVE) à Marseille." Thesis, Aix-Marseille, 2021. http://www.theses.fr/2021AIXM0601.

Full text
Abstract:
En se focalisant sur le dispositif Mobilisation orientation vers l’emploi (MOVE) déployé à Marseille, cette thèse s’attache à analyser le traitement institutionnel des personnes dites éloignées de l’emploi issues des quartiers prioritaires de la politique de la Ville (QPV). À partir d’une approche ethnographique couplée à des traitements statistiques, elle analyse ce que le dispositif produit, par-delà son objectif prescrit visant à faire le lien entre les personnes éloignées de l’emploi et le service public de l’emploi (SPE). La première partie replace le dispositif dans son contexte socio-historique. Conçu initialement par des centres sociaux soucieux de répondre à un besoin alors mal couvert, il est ensuite repris en main par les pouvoirs publics en vue de s’inscrire dans leurs interventions en matière d’insertion et d’emploi destinées aux QPV. La deuxième partie interroge les catégorisations du public cible, en les confrontant aux caractéristiques sociales des personnes effectivement reçues, qui cumulent les difficultés d’accès à l’emploi. Le recours au dispositif MOVE apparait comme le pendant d’un usage partiel et intermittent du SPE.La troisième partie analyse les valeurs et les pratiques des animateurs MOVE, en charge de la mise en œuvre du dispositif. Relevant de l'éducation populaire, ils les opposent fréquemment à celles des conseillers en insertion du SPE, alors même que l'observation révèle des situations de travail partenarial. Finalement, le dispositif MOVE permet de lutter contre le non-recours au SPE mais aussi d’œuvrer à l’extension du droit à un accompagnement plus adapté aux personnes reçues qui s’avèrent être bien souvent très vulnérables
Focusing on the MOVE program (Mobilization Orientation toward Employment) implemented in Marseille, this thesis analyzes the institutional treatment of people called “distant from employment” living in disadvantaged areas. Using an ethnographic method mixed with statistical analysis, it strives for understanding what the program produces, beyond its prescribed objective which is connecting people called “distant from employment” to the Employment Public Service. The first section contextualizes the program MOVE. Initially designed by community centers, then it is taken over by the institutions in charge of “politique de la Ville” and reframed in order to match with their own devices. Nevertheless, the program remains flexible, multi-stakeholder, and is able to adapt to local specificities. The second section questions the categorizations of the program’s target group, confronting them with the social characteristics of people who effectively use the program. It emerges that the use of the MOVE device is the counterpart of a partial and intermittent use of the public employment service.The third section analyzes the values and the practices of the facilitators in charge of implementing the program. They refer to values of “popular education”, and oppose them to those of the Employment Public Service’s counselors. The observation of their work in progress reveals in fact partnership practices. Ultimately, the MOVE program allows to struggle against non-recourse to Employment Public Service, but also to extend the right to a more adapted guidance for people who generally are vulnerable
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Artioli, Francesca. "L’armée, les villes, l’État : restructurations militaires et politiques urbaines : les transformations de l’intégration territoriale en France et en Italie." Thesis, Paris, Institut d'études politiques, 2014. http://www.theses.fr/2014IEPP0054.

Full text
Abstract:
Les restructurations sectorielles et leurs différents effets localisés, le réétalonnage des échelles de l’autorité politique, les modes de gouvernement propres à chaque ville soulèvent une question sur les recompositions de l’action publique et la différenciation territoriale. Cette recherche prend pour objet le changement des villes historiquement organisées par la politique de défense (trois villes en France et trois villes en Italie) sous l’effet des réformes des armées et de l’augmentation des compétences urbaines. Elle développe un cadre analytique issu de la sociologie historique de l’État qui systématise les liens entre les politiques publiques et la structuration et l’intégration territoriales. Le changement des espaces et sociétés urbains exige pour être compris l’étude des modes d’intervention de l’État et des modes d’intervention des exécutifs urbains dans leur articulation réciproque et propre à chaque ville. D’une part, les négociations au sein de l’État entre administrations financières et militaires, ainsi que les mobilisations au centre national par les élus locaux différencient les modes de retrait des armées d’une ville à l’autre. D’autre part, les exécutifs urbains ont une capacité inégale à organiser l’action collective et à transformer les espaces historiquement structurés par l’État. Elle est liée aux agendas politiques urbains et aux modes d’action collective institutionnalisés dans le temps, ainsi qu’aux interventions de l’État qui sont elles-mêmes différenciées entre les deux pays et à l’intérieur de ceux-ci. Ceci amène à revenir sur les transformations des relations central/local entre décentralisation et politiques de la contrainte budgétaire
Issues regarding public policies and territorial differentiation have risen as a result of three contemporary phenomena: sectorial structural adjustments and their corresponding territorial impacts; the rescaling of political authority; and the emergence of a variety of local governance models. This dissertation analyses the evolution of six cities, historically modelled by national defence policy, in light of recent defence policy reforms and the rise in local government competencies. The scope of the analysis covers six cities, three in France and three in Italy. The dissertation demonstrates the need to analyse locally-specific forms of national and local public intervention; and their reciprocal interactions; in order to understand urban and social evolutions. It develops a framework inspired by historical sociology of the State that conceptualizes the links between public policy and territorial structuring and integration. On one hand, territorial retrenchment of national defence policy varies accross cities, as a result of negotiations between central defence and financial administrations, and increasing local government lobbying of the central State. On the other hand, it illustrates the varying degrees to which local governments are capable of organising and managing public intervention; and can transform spaces which are historically structured by the State. This capacity hinges upon the nature of urban political agendas; the existing means of institutionalised collective action; as well as upon the ways in which the State operates in cities. The dissertation helps redefine central/local relations in the context of decentralization and budgetary constraints
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Lagier, Elsa. "Le rapport à la politique des descendants d'immigrés dans les quartiers d'habitat social : de la diversité des parcours aux expériences communes." Thesis, Strasbourg, 2012. http://www.theses.fr/2012STRAG012.

Full text
Abstract:
Cette thèse interroge les dynamiques de construction du rapport à la politique (intérêt, critique, indifférence, engagement etc.) des descendants d’immigrés nés en France – ou y ayant grandi – et résidant dans un quartier d'habitat social dans lequel est mise en oeuvre la politique de la ville. L'originalité de ce travail vient du fait que différents rapports à la politique sont étudiés et que les familles rencontrées sont originaires de différents pays (Sénégal, Algérie, Maroc, Vietnam, Laos, Comores etc.). L'analyse développée à partir d’entretiens biographiques souligne l’influence des différents parcours migratoires des parents et des expériences communes des enfants sur la construction de leurs attitudes politiques ; elle questionne leur éventuelle spécificité. Elle accorde une attention particulière à la mémoire familiale et aux dynamiques des transmissions intergénérationnelles, aux trajectoires socioprofessionnelles des descendants d’immigrés et de leurs parents ainsi qu’au contexte local de vie
This PhD questions the dynamics of political attitudes (interest, criticism, indifference, involvement etc.) of French youths from non-European immigrant background born or raised in France in deprived areas where a specific policy is implemented. The originality of this study is that it includes different attitudes towards politics and different countries of origin. The interlocutors interviewed are from Senegal, Algeria, Morocco, Vietnam, Laos, Comoros etc. The analysis developed from biographical interviews underlines the influence of the different migration paths of the parents, and the common experiences of their children on the construction of their political attitudes; it questions their possible specificity. This analysis pays particular attention to the family memory and the dynamics of intergenerational transmission, to the socio-professional trajectories of immigrants’ descendants and those of their parents as well as their local context of residence
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Léostic, Fanny. "Rénovation urbaine, mobilités résidentielles et changement social : études comparées." Thesis, Paris 10, 2013. http://www.theses.fr/2013PA100192/document.

Full text
Abstract:
Depuis la loi du 1er août 2003 d’orientation et de programmation pour la ville et la rénovation urbaine, les quartiers dits « sensibles » des agglomérations françaises sont engagés dans un vaste programme de transformation, présenté par son concepteur, Jean-Louis Borloo, comme le plus grand chantier du siècle. Localement, les projets de rénovation urbaine s’appuient sur des opérations urbanistiques – démolition, réhabilitation, construction de logements – qui suscitent des mobilités résidentielles plus ou moins contraintes et organisées par les acteurs engagés dans les projets. Cette thèse pose la question de l’impact de ces opérations dans l’évolution des quartiers, replacés dans une perspective temporelle plus longue. Y a-t-il rupture radicale dans les dynamiques observées à moyen terme ? Quels sont les effets des transformations physiques et des mobilités résidentielles induites sur la composition sociale des quartiers rénovés ? À l’aide d’une démarche inductive et pragmatique partant de la comparaison de quatre sites en rénovation, et d’une analyse statistique, ce travail de recherche interroge l’effet de lieu dans la rénovation urbaine. Les conclusions mettent en évidence que des phénomènes structurels (parc de logements initial, contexte géographique et social) contraignent fortement l’évolution des sites, et que les mobilités résidentielles se traduisent par une reconcentration des populations précaires dans des quartiers de plus en plus fragmentés
In 2003, a landmark enactment was passed in France to fight urban blight. Since then, the French government is engaged in a policy of major urban renewal that targets run-down neighborhoods in central or peripheral urban areas. Local projects consist in refurbishing existing buildings or in tearing down and rebuilding old ones, as a way to promote spatial and social changes. Those programs induce different types of residential mobility, from mandatory mobility implemented by local players, to mobility that is more spontaneous. This thesis addresses the impact of those projects upon the evolution of the targeted areas, studied on a middle-term basis. Do the spatial and social dynamics of those areas radically change? What are the social consequences of the transformations of the built environment and of residential mobility? Our approach is inductive, and pragmatic. The comparison of four projects, statistically studied, allows us to test the hypothesis of an impact of place on urban renewal. As the result of our analysis, structural facts, such as housing stock, or social and geographical contexts, appear to be determining factors of the evolution of the studied areas. Residential mobility tends to re-concentrate disadvantaged people, thus increasing spatial fragmentation – which does not match the initial goals of the 2003 law
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Lee-Remond, Sora. "Essai d'anthropologie des transports en commun : Approche comparative des politiques, représentations et pratiques de bus en France et en Corée." Thesis, Belfort-Montbéliard, 2014. http://www.theses.fr/2014BELF0011/document.

Full text
Abstract:
La mobilité est un objet de recherche complexe, en émergence, qui n’est pas dissociable d’un autre objet, tout aussi complexe : la ville. Ces deux objets appellent naturellement une approche interdisciplinaire. Nous avons voulu aborder cette problématique à partir du bus urbain en villes moyennes. L’enjeu principal de cette thèse était d’appréhender la question du bus par les deux bouts de la chaîne : du côté des usages comme du côté des images ; du côté des organisateurs des politiques de transport comme du côté des utilisateurs, que ce soit dans leur pratiques ou leur perception de ce mode de déplacement, ce qui permettait de révéler les consonances ou les dissonances de perceptions/de pratiques qui pouvaient surgir entre ce que les premiers ont imaginé et la manière dont les deuxièmes se l’approprient.La question de la mobilité se pose aussi de manière différente en fonction des cultures nationales et urbaines. Ce qui justifie une approche comparatiste entre une ville de référence (Belfort), d’une part, une ville moyenne proche (Montbéliard), en Franche-Comté, et une ville moyenne très lointaine se situant en Corée du Sud (Changwon), d’autre part. Ces trois villes partagent une identité industrielle commune et sont dotées d’un bus de ville comme unique moyen de transport en commun. La culture urbaine de la France (urbanisme horizontal) et celle de la Corée (urbanisme vertical) ont engendré des solutions de transport urbain différentes et influencé la caractérisation des comportements vis-à-vis du système et des perceptions du service de bus, d’autre part
Mobility is a subject of complex research, which is inseparable from another complex subject: the city. Both subjects naturally request an interdisciplinary approach that has been engaged in this work. We wanted to study this subject with the city bus system of medium sized cities. The main challenge of this thesis was to understand the issue of the bus by examining the interactions between its uses and its images, between the organizers of transport policies and the users (in their practices or their perceptions of bus travel), which would reveal the consonance or dissonance in perceptions / practices that can appear between what the first imagined and how the second appropriates it.The mobility issue can also be brought up in different ways according to national and urban cultures. We compare our reference city (Belfort) and its neighbor city (Montbéliard) in Franche-Comte, with a far-away medium sized city (Changwon) in South Korea. These three cities share a common industrial identity and have a city bus as their only means of public transportation. The urban culture of France (horizontal structure) and that of Korea (vertical structure) have generated different urban transport systems and influenced the behavior of its use, and also the perceptions of the bus service
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Liu, Chunmei. "Déterminants d’un BLM (Building Life Management) dans les villes chinoises en se focalisant sur la maintenance." Thesis, Compiègne, 2019. http://www.theses.fr/2019COMP2536.

Full text
Abstract:
Cette thèse s’attache à identifier quelles sont les déterminants d’un Building Life Management (BLM) durable dans les villes chinoises, partant du constat de la courte durée de vie moyenne des bâtiments en République Populaire de Chine (PPC) et de son impact sur le développement durable de la PPC. Cette thèse se décompose en trois parties. La première partie permet de mettre en évidence les variables déterminantes du BLM en Chine. Dans cette partie, nous démontrerons que la maintenance des bâtiments est le principal levier d’un BLM durable. La prise de décision sous-optimale en matière de maintenance en Chine semble à ce titre la principale raison de la faible durée de vie moyenne du bâti. La prise de décision en matière de maintenance est un phénomène multifactoriel et complexe, influencé par les conditions économiques et politiques gouvernant les agents décidant la maintenance. La deuxième partie permet d’étudier les cinq leviers macroéconomiques fondamentaux encadrant la prise de décision des agents ; nous abordons également les leviers microéconomiques expliquant le comportement d’agents décisionnaires en matière de maintenance. A partir de cette étude, nous proposons une matrice d’analyse qui peut nous guider dans l’examen de la prise de décision en matière de maintenance et nous appliquons ce modèle sur trois archétypes de systèmes politiques - libéral, socialiste classique, mixte -. Dans une troisième partie, nous revenons sur le système politique de la Chine en analysant les spécificités du système foncier, du système fiscal, du système du Hukou, de la planification urbaine et du marché immobilier naissant. A partir de cette analyse, nous appliquons la matrice d’analyse précédemment présentée afin de comprendre les causes du sous-investissement en maintenance dans le contexte chinois
This thesis seeks to identify what are the determinants os sustainable Building Life Management (BLM) in chinese cities, starting from the observation of the short average lifespan of buildings in the People's Republic of china (PPC) and its impact on sustainable development. This thesis is divided into three parts. The first part highlights the determining variables of BLM in China. In this part, we demontrate thet buiding maintenance is the main lever of suistainable BLM. Sub-optimal maintenance decision-making is a multifactorail and complex phenomenon, influenced by the economic and political conditions governing the agents's decision on maintenance. The second part studies the five fundamental macroeconomic levers framing the decision-making of agents ; we also discuss the miroeconomic levers explaining the behavior of maintenance decision-making and we apply this model to three archetypes of political systems – liberal, traditional socialism, and mixed. In a thirs part, we return to the political system of China by analyzing the specifics of ownership of land, the tax regulation, the Hukou system, the urban planning and the emerging real estate market. From this analysis, we apply the analysis matrix previously presented in order to understand the causes of underinvestment in maintenance in the chinese context
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Chabi, Moïse. "Métropolisation et dynamiques périurbaines : cas de l’espace urbain de Cotonou." Thesis, Paris 10, 2013. http://www.theses.fr/2013PA100166/document.

Full text
Abstract:
La métropolisation est l’un des processus à l’origine de la recomposition spatiale en Afrique de l’Ouest. Ce processus est sous-tendu par quatre piliers qui fondent un système métropolitain. On en vient à dégager une approche qui permet d’appréhender les différents mouvements entre le centre et sa périphérie. Insérer Cotonou dans le réseau des villes de référence est le souhait des acteurs politiques béninois. Mais la volonté de voir cette métropole jouer un rôle plus important dans la région ouest-africaine n’est pas toujours en adéquation avec la démarche de ses gestionnaires et le niveau d’organisation de cette communauté urbaine. D’abord, les difficultés de l’homme à vivre et à travailler dans un milieu peu accueillant à l’origine, mais contraint à supporter une charge humaine lourde rendent les rapports de l’homme à son environnement tendus. Le support physique n’étant pas maîtrisé et bien géré, il affecte négativement le processus de métropolisation. Ensuite, la politique menée par les acteurs locaux reste caractérisée par le laisser-faire et le manque de réflexion stratégique sur l’avenir et le rôle des pôles de l’espace métropolitain. L’analyse de l’évolution de cette politique urbaine montre trois phases ; mais la perception des acteurs politiques sur la ville est restée constante depuis l’indépendance. Sur l’angle économique, la métropole béninoise est dominée par l’informel qui met en difficulté tout ce qui est officiel et détermine la morphologie de l’espace métropolitain. Bien que les mutations architecturales et fonctionnelles soient évidentes, on se demande si ce type d’économie constitue un pilier efficace. Par contre, celui portant sur les valeurs sociales, notamment l’affection, n’est pas négligeable dans la construction de la société urbaine. Elles influencent les décisions des acteurs, les incitent à la fois à agir en faveur de la métropole ou à l’abandonner. Produite par diverses situations dont les effets d’un environnement malsain, l’analyse de l’affection à Cotonou et sa périphérie montre qu’elle est un élément important du pivot de la métropole, favorisant la périurbanisation.Les rapports de forces entre ces différents piliers ont des effets spatiaux. Responsables de l’état actuel de la métropole béninoise, ils détermineront ses configurations spatiales. Par ailleurs, Cotonou semble être dans une phase de « métropolisation incomplète » ou passive, les acteurs locaux auront-ils ou se donneront-ils les moyens de relever les défis pour une métropolisation complète et active ?
Metropolisation is one of the processes responsible for the spatial reconstruction in West Africa. This process is underpinned by for pillars that the found a metropolitan system. We come to identify an approach that allows as to understand the different movements between the center and the periphery.Insert Cotonou in the network of the famous cities is the wish of the Benin political actors. But the desire to city play an more important role in the West Africa region is not always in line with approach of managers and the level of the organization of the urban community. First the difficulties of man live and in an environment inhospitable at the beginning, but forced to bear a heavy load make man’s relation with his environment at the tense. As the environment is not controlled and well managed, is negatively affects the process of metropolisation. Second, the policy of local actors is characterized by carelessness and the lack of strategically thinking about the the future and the role of the pole of the metropolitan area. The analysis of the evolution of the urban policy shows there phases, but the perception of political actors on the city has remained constant since independence. On the economic angle, Benin city is dominated by the informal, which causes problems to everything which is official and determines the morphology of the metropolitan area. Although the architectural and functional changes are obvious, you wonder if this type of economy is an affective pillar. On the contrary, the on which is on social values, such as affection, is not negligible in the reconstruction of urban society. They influence the decision of actors, encouraging either to act in favour of the one country or to abandon it. Production by a variety of situations including the affects of an unhealthy environment, the analysis of the affection for Cotonou and is periphery shows that it is an important element of the city’s axis which promotes suburbanization. The balances of power between these have spatial effects. Responsible for the current state of the Benin metropolis, they determine its spatial configurations. Moreover, Cotonou seems to be in a phase of passive or ‘’incomplete metropolisation”, will the actors have or will they provide the means to meet the challenges for a full or active metropolisation ?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Cunha, Borges Ralid Renata. "Politiques de logement et modes de gestion urbaine face à l’habitat précaire : regards croisés sur Brasilia et Paris." Thesis, Paris 4, 2014. http://www.theses.fr/2014PA040103.

Full text
Abstract:
Cette recherche explore le thème de l'urbanisation contemporaine, notamment l'articulation des politiques relatives à la planification et la gestion urbaine avec celles traitant du logement des populations défavorisées. Il s’agit d’une étude et d’une réflexion sur l'influence de l'évolution des savoirs, des discours et modes de gestion sur les politiques urbaines appliquées aux processus de développement et pour répondre aux besoins en habitat et équipements des populations urbaines peu solvables. Le logement est le principal composant de la matière urbaine, et c’est dans les politiques de l’habitat et les formes de celui-ci que les inégalités urbaines s’avèrent être les plus accentuées au Sud comme au Nord, à Brasilia comme à Paris. Le traitement de l’habitat et de l’intégration urbaine des moins solvables reste ainsi le grand écueil apparent et médiatisé de toutes les politiques urbaines.La thèse trace une rétrospective des politiques de logement et de gestion urbaine des 50 dernières années à Brasilia et à Paris relatives à l’habitat précaire. La création de politiques et programmes de logement de masse a ainsi contribué à la construction des « périphéries » de ces deux agglomérations. Néanmoins ces espaces périphériques sont aujourd’hui considérés comme des quartiers défavorisés par rapport au centre-ville. A travers l’analyse d’un demi siècle de politiques de logement et de gestion urbaine comment les deux villes peuvent envisager une autre forme de politique du logement et de la ville avec une autre génération d’instruments urbanistiques, plus productive d’égalité et plus intégrative ?
This research explores the theme of contemporary urbanization, specially the articulation of policies related to urban planning and management with those dealing with housing for disadvantaged populations. This is a study and reflection on the influence of the evolution of knowledge, discourse and management methods on urban policies applied to the development process and to meet the housing needs of people and equipment urban poor credit.Housing is the main component of the urban substance, and it is in the housing policies and forms of habitat that urban inequalities emerge and turn out to be more pronounced in the South and the North hemisphere, in Brasilia or in Paris. The treatment of housing and urban integration of low income groups and remains the largest apparent and publicized pitfalls of all urban policies.The thesis traces a retrospective of housing policies and urban management the past 50 years in Brasilia and Paris in response to precarious housing. The creation of policies and programs of mass housing have contributed to the construction of the "peripheries" of these two cities. However, these peripheral areas are now considered disadvantaged neighbourhoods compared to the central areas of both cities.Through half a century of housing policy and urban management analyses how the two cities may consider another form of housing policy and the city with another generation of urban instruments productive equality and more inclusive?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Khalatbari, Arash. "La cohésion résidentielle, concepts et mesures." Thesis, La Réunion, 2019. http://www.theses.fr/2019LARE0040.

Full text
Abstract:
La cohésion sociale est un concept récurrent de la politique de la ville et de l’aménagement urbain. Concept idéal dont la notion sous-jacente est l’ordre. Cette recherche étudie une situation d’équilibre d’ensemble à l’échelle territorialisée d’un habitat collectif : La Cohésion résidentielle. Plusieurs facteurs participent à cet équilibre, notamment les comportements des habitants. Nous proposons la théorie des valeurs comme outil de mesure pour son potentiel explicatif des dynamiques comportementales supra individuelles
Social cohesion is a recurrent concept in urban policy and urban planning, an ideal concept whose underlying notion is order. This research studies an overall equilibrium situation on the localized scale of a collective habitat: Residential Cohesion. Several factors contribute to this balance, in particular the behaviors of the inhabitants. We propose the theory of values as a measurement tool for its explanatory potential of supra-individual behavioral dynamics
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Wazzan, Kinda. "LA PRODUCTION DE LA PÉRIPHÉRIE NORD DE LATTAQUIÉ (Syrie). STRATÉGIES D'ACTEURS ET FORMES PRODUITES : mécanismes généraux et application au cas des quartiers non réglementaires de DAATOUR et de BISNADA." Phd thesis, Université François Rabelais - Tours, 2012. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00664346.

Full text
Abstract:
Les périphéries des villes syriennes, les unes agricoles ou maraîchères, les autres désertiques, ont connu au cours des dernières décennies du XXème siècle un puissant mouvement d'urbanisation, qui a très souvent donné naissance à des quartiers non réglementaires ; ceux-ci occupent en moyenne 40% du territoire des agglomérations et à peu près le même pourcentage de leur population. La ville de Lattaquié, chef-lieu de mohafazat et principale ville de la Syrie méditerranéenne, se situe pratiquement au niveau de cette moyenne nationale. La thèse est consacrée d'abord à analyser les raisons pour lesquelles les quartiers " clandestins " occupent une telle place alors que les pouvoirs publics n'ont cessé pendant des années de nier leur réalité. L'analyse combine l'intensité des mouvements migratoires vers la ville, les faibles résultats de la production de logements sociaux par l'Etat, l'impéritie des sociétés immobilières publiques, le très faible investissement des capitaux privés dans le logement locatif, et enfin les contraintes multiples imposées tant par les pouvoirs publics que par la municipalité de Lattaquié aux auto-constructeurs ou aux petits promoteurs privés (gel du foncier, plans d'aménagement urbain non publiés, difficultés d'obtention des permis de construire, etc.). La thèse vise ensuite à étudier les changements opérés dans le champ de la production urbaine et de l'urbanisme à partir de l'an 2000 et de l'arrivée au pouvoir de Bachar Al-Assad. Après une analyse des changements intervenus au plan national, elle cherche à en mesurer les effets au plan local (Lattaquié). Elle insiste sur la généralisation de la tolérance envers les quartiers non réglementaires, l'émergence (lente) de politiques de requalification des quartiers de ce type, la réalisation d'un grand programme de logements sociaux subventionnés par l'Etat, apparition de quelques résidences " fermées " pour classes riches.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Saint-Macary, Émilie. "Mixité sociale et diversité de l'habitat : l'investissement d'acteurs privés dans les opérations de rénovation urbaine." Thesis, Paris Est, 2011. http://www.theses.fr/2011PEST1153.

Full text
Abstract:
Depuis la loi d'orientation et de programmation sur la ville et la rénovation urbaine du 1er Août 2003, la diversité de l'habitat est placée au cœur des nouvelles injonctions nationales par l'instauration d'un nouvel instrument : la diversification des statuts d'occupation de logements. Depuis les tout premiers dispositifs de la politique de la ville, il s'agit d'instaurer davantage de mixité sociale pour lutter contre la concentration de la pauvreté. Introduire une diversité d'habitat dans les quartiers populaires n'est donc pas une nouveauté. Elle prend cependant une configuration différente dans le cadre de la politique de rénovation urbaine actuelle : depuis la mise en place de l'Agence Nationale de Rénovation Urbaine (ANRU), découlant de la loi du 1er Août 2003, on constate d'une part, un basculement des financements publics vers une prise en charge privée du budget de la politique de rénovation urbaine par Action logement , et d'autre part, une intervention quasiment systématique de deux acteurs privés sur les projets : les promoteurs privés et l'Association Foncière Logement (AFL), qui prennent tout deux nouvellement part à la reconstruction de logements dans les ZUS. Cette nouvelle dimension économique des Projets de Rénovation Urbaine (PRU) pose autrement la question de la mise en œuvre de la mixité sociale dans ces quartiers populaires. Elle nous a amené à nous interroger sur les enjeux placés autour de la nécessaire rentabilité d'opérations d‘acteurs privés effectuées dans le cadre d'un programme d'action publique porteur d'une mission d'intérêt général. La thèse repose sur l'hypothèse principale selon laquelle les acteurs privés impliqués dans les opérations de rénovation urbaine réajustent leurs pratiques pour produire une offre adaptée au marché nouvellement visé. Nous avons testé cette hypothèse sur trois sites en rénovation urbaine : Mantes la Jolie (78), Le Blanc Mesnil (93) et enfin Le Havre (76) qui mettent chacun en œuvre des stratégies de diversification de l'habitat très différentes. En étudiant la programmation de la diversification de logement sur chacun de ces sites, cette thèse met en évidence les décalages entre les intentions initiales des porteurs de projets et la programmation effective des logements privés, tant au niveau des caractéristiques de logements que des populations ciblées, remettant potentiellement en cause les objectifs initialement annoncés de mixité sociale
Since the vote of the orientation law in August 1st, 2003 on urban renewal, housing diversity is at the centre of new national injunctions by the government through the introduction of a new instrument: the diversification of the housing tenure. From the very first urban renewal program planning in France, social mix is used as a tool against poverty concentration. The introduction of housing diversity into the working-class neighbourhoods is therefore not a novelty. But, it has taken today a different turn in France's current urban renewal policy. Indeed, since the implementation of the Agence Nationale pour la Rénovation urbaine (ANRU) (national agency for urban renewal) we observe a shift in the financing sources of the urban renewal policy budget; the public sector has considerably reduced its participation while private investors such as Action Logement have become major investors. Second, we observe a quasi-systematic intervention of two types of private actors on the reconstruction projects, namely indepedant private developers and the Association Foncière Logement (AFL).This new economic setting gives another dimension to the implementation of social diversity in these areas. This notably raises the question of the ability of private actors to realize a public mission while being constrained by the necessity of profitability. The main hypothesis tested in this thesis is that private actors involved in urban renewal adjust their actions in order to provide an offer adapted to the newly targeted market. We test this hypothesis on three different sites: Mantes-la-Jolie (78), Le Blanc-Mesnil (93) and Le Havre (76) in which different diversification strategies have been applied. By investigating the implementation plans of diversification housing on each site, this thesis puts in evidence the different gaps existing between the initial intentions and the programs' achievements, both in terms of housing characteristics and of targeted populations. Such gaps potentially jeopardize the initially announced objectives of social mix
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Quittelier, Benoît. "Les territoires du Hip-Hop à Bruxelles: marqueurs des transformations contemporaines d'un mouvement culturel populaire." Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 2014. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/209299.

Full text
Abstract:
Au travers de ce travail, la culture Hip-Hop est approchée au travers de son rapport à l'espace de la ville de Bruxelles. Après avoir montré le décalage entre les lieux de pratique et les lieux de revendications symboliques de la culture Hip-Hop, les différents transformations contemporaines de celle-ci sont étudiées, notamment son institutionnalisation./ Trough this research, Hip-Hop culture is approached by its relation to the Brussels city space. After analysing the differences between the practical and the symbolic space of Hip-Hop culture, its contemporary transformations are studied, especially the relation between Hip-Hop and cultural policies
Doctorat en Sciences
info:eu-repo/semantics/nonPublished
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Panicciari, Giulia. "De la ville soviétique à la ville postsoviétique : transformations sociales et culturelles à Almaty (Kazakhstan)." Thesis, Paris, INALCO, 2014. http://www.theses.fr/2014INAL0003.

Full text
Abstract:
En Asie centrale la construction soviétique s’est avérée difficile, puisqu’elle impliquait la transformation radicale des sociétés locales. Cette thèse va montrer comment les 70 ans de pouvoir soviétique ont changé pour toujours la société, l’économie et la culture du Kazakhstan. Une attention particulière est donnée à la population kazakhe à partir des premières années soviétiques, jusqu’aux années 2000, à leurs parcours dans la capitale soviétique et ensuite dans la métropole contemporaine. Cette thèse aborde les questions comme la rencontre des anciens nomades Kazakhs avec les Russes dans l’espace urbain, le rôle de l’ethnicité et de la culture locale dans les transformations promues par le pouvoir soviétique et, ensuite, dans le processus de construction nationale. La reconstruction de l’histoire sociale de la communauté urbaine, avec l’aide des archives et d’entretiens approfondis, nous révèle une société complexe qui a su adapter la culture locale et celle soviétique en créant sa propre version du soviétisme. Notre thèse suppose que dans ce contexte, les questions sociales liées à l’urbanisation, qui se perpétuent jusqu’à la fin de l’URSS, influenceront considérablement les transformations d’après 1991 et que sans une bonne attention à l’univers local, nous ne pouvons pas comprendre le passé soviétique en Asie centrale, ni les transformations récentes. Dans la ville, le pouvoir soviétique et ensuite celui du président kazakh Nazarbaev contribuent à construire des espaces publics et une mémoire urbaine qui racontent la modernité du peuple kazakh. Notre recherche montre que la ville est un cas d’étude utile pour développer un discours plus ample concernant les sociétés et les cultures du monde
In Central Asia the imposition of the Soviet State proved to be difficult, as it implied the radical transformation of local societies. This dissertation shows how 70 years of Soviet power changed forever Kazakhstan’s society, economy and culture. Its focuses in particular on the Kazakh people starting from the first Soviet years to the 2000s, and on their journey towards the Soviet capital and later towards a contemporary metropolis. This dissertation approaches questions such as the encounter of the ex Kazakh nomads with the Russians in the urban space, the role of ethnicity and of the local culture in the transformations promoted by the Soviet State and, later, in the process of nation building. The reconstruction of the social history of the urban community, with the aid of archives and in-depth interviews, reveals a complex society which adapted the local culture and the Soviet one to create its own version of Sovietism. My dissertation argues that in such context, social questions connected to the urbanization, which remain actual till the end of the Soviet Union, will affect considerably the transformations after 1991 and that if we do not pay the just attention to the local universe, we cannot understand the Soviet past in Central Asia, neither the recent changes. In the city, the Soviet power and, later, that of Kazakh President Nazarbaev, contribute to the construction of public spaces and of urban memory telling about the modernity of the Kazakh people. The city is, as I put it in my research, is a useful case study to develop broader questions regarding world cultures and societies
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Milwertz, Cecilia Nathansen. "Accepting population control : urban Chinese women and the one-child family policy /." Richmond : Curzon, 1997. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37023631d.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Pappalardo, Marta. "« Mériter » la ville globalisée : la production des espaces urbains en centre-ville, entre discours et pratiques micro-locales : Naples et Le Caire." Thesis, Paris 10, 2016. http://www.theses.fr/2016PA100130/document.

Full text
Abstract:
Cette recherche interroge les pratiques discursives de domination et d’altérisation dans la production urbaine. Notre analyse prend le départ du questionnement de la globalisation dans la planification urbaine et de son articulation au niveau micro-local. Notre hypothèse est que les groupes dominants utilisent les pratiques populaires comme argument de délégitimation des populations pauvres dans les « visions » de la ville globalisée. Cette stigmatisation se nourrit des stéréotypes de la ville en retard et de l’immobilisme de ces « groupes subalternes », mais également des conflits entre les habitants du centre pour l’appropriation de l’espace au quotidien. La domination exercée résulte alors d’un enchevêtrement complexe entre des conditions sociales réelles et des discours stéréotypés. Cette recherche suit une démarche interdisciplinaire, qui croise les approches à la ville propres à l’architecture avec le regard sociologique. Le choix des terrains d’étude se porte sur deux métropoles, Le Caire (Égypte) et Naples (Italie). Malgré de profondes différences de contexte, les questions s’imbriquent : l’attractivité touristique qui passe par le changement de population, la patrimonialisation de l’architecture des centres, et un urbanisme hanté par le mythe d’une grandeur déchue. À travers l’étude des pratiques micro-locales d’occupation du logement et de l’espace urbain, ainsi que du processus de construction et de manipulation d’une condition de « subalternité métropolitaine », il apparaît que si d’un côté les aménageurs revendiquent le monopole de la prise de décision, de l’autre les habitants mettent en place une production de l’espace urbain « par le bas »
This research examines the discursive practices of domination and othering in urban production. Our analysis opens with the questioning of globalization in urban planning and its relationship with the micro-local level. Our hypothesis is that dominant groups use popular practices as an argument of delegitimization of the poor in the "visions" of the globalized city. This stigma is fuelled by the stereotypes of the undeveloped city and the immobilism of these "subaltern groups", but also by the conflicts between the inhabitants of the centre for the appropriation of space in everyday life. Thus, the domination results as a complex tangle between real social conditions and stereotypical discourses. This research follows an interdisciplinary approach, which crosses the architecture-specific analysis of the city with a sociological perspective. We chose as our case studies two cities, Cairo (Egypt) and Naples (Italy). Despite the profound differences in context, many issues overlap: the touristic appeal depending on the exclusion of a part of the population, the politics of heritage of the city centres, and an urban planning haunted by the myth of fallen greatness. Through the study of micro-local practices of domestic and urban space, and the process of construction and manipulation of a condition of "metropolitan subalternity", it appears that if, on the one hand, developers claim the monopoly of decision making, on the other, inhabitants develop a production of urban space "from below"
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Markou, Efstathia-Efi. "La décentralisation industrielle en France dans le premier XXe siècle : du mot d’ordre réformateur à l’aménagement du territoire." Thesis, Paris, EHESS, 2020. http://www.theses.fr/2020EHES0023.

Full text
Abstract:
Cette thèse analyse les enjeux, les logiques et les modalités de la construction de la décentralisation industrielle comme objet de réforme et d’action publique. La période d’étude s’étend du renouveau des débats à l’aube du XXe siècle jusqu’à l’institutionnalisation de cette action au tournant des années 1950, mobilisant plusieurs fonds d’archives et sources imprimées. Pour suivre les reconfigurations de la « décentralisation industrielle » tout au long d’un demi-siècle, cette recherche prend en compte l’ensemble des discours postulant le déplacement de l’industrie (décentralisation, transfert, dispersion…), émis par des acteurs appartenant à différents champs professionnels (hauts fonctionnaires, hommes politiques, urbanistes, ingénieurs, militaires, géographes, économistes…). Au tournant du XXe siècle, la décentralisation industrielle était pensée en fonction de l’opposition entre villes (notamment Paris) et campagnes, afin de favoriser le retour à la terre et de répondre à la fois à la désertion des campagnes et à la question urbaine. Ces préoccupations anciennes se reformulaient aux marges du champ réformateur, bénéficiant de l’ouverture d’un nouveau répertoire d’action, la réforme urbaine, et de la pratique professionnelle qui a pris corps à sa suite, l’aménagement des villes. La croyance en un possible inversement du mouvement industriel centripète était revivifiée par les progrès des transports et de l’énergie électrique. Les propositions s’organisaient autour de trois paradigmes : le paradigme ruraliste situait l’industrie dans la campagne, réduisant la taille des établissements et aspirant à revivifier les petits ateliers ; le paradigme régional visait l’industrialisation soit des zones géographiques particulières, comme les vallées, soit des périmètres plus vastes, dépendants des grandes villes ; enfin, le paradigme aménageur mettait la priorité non pas à la désindustrialisation des grandes villes mais à l’aménagement des zones industrielles dans leurs banlieues. Au cours des années 1920, la menace de bombardements aériens sur les industries stratégiques pour l’armée française et sur les villes fait de la défense nationale un nouvel enjeu de la décentralisation. Elle a déclenché la première politique, appliquée, au début des années 1930, aux industries aéronautiques puis aux autres industries de guerre, appelées à s’éloigner de la partie Nord-Est de la France et notamment de la région parisienne. Les considérations militaires s’appropriaient les débats antérieurs en matière de décentralisation tout en se greffant à des questions économiques majeures de leur époque, comme la modernisation de la production ou le chômage, et en se confrontant aux aspects pratiques des opérations, comme la disponibilité ou le logement de la main-d’œuvre.Le réformisme et le dirigisme du gouvernement de Vichy ont donné une nouvelle impulsion à la décentralisation industrielle, portée par les courants modernistes du régime. Son administration de la planification a entrepris, au moyen d’une ample étude, poursuivie après la Libération, de fixer les principes d’une action publique en la matière qui, tout en atténuant les effets de la centralisation, favoriserait la poursuite de l’industrialisation. Cependant, en même temps que ces velléités se heurtaient aux conditions de réalisation de la reconstruction et de la planification économique, la décentralisation industrielle perdait son autonomie pour devenir l’outil privilégié de l’aménagement du territoire, promu, à la fin des années 1940, par le ministère de la Reconstruction et de l’Urbanisme. Cette thèse montre la dynamique historique des réappropriations et des resémantisations continuelles opérées par des groupes d’acteurs aux prises avec des questions sociales, économiques ou urbaines. Elle contribue ainsi à la sociologie des rapports entre action publique, champ savant et pratiques professionnelles, mais aussi à l’histoire de la genèse de l’aménagement du territoire
This thesis analyses the stakes, logic and modalities of the construction of industrial decentralization as an object of reform and public action. The period of study extends from the renewal of debates at the dawn of the 20th century to the institutionalization of this action at the turn of the 1950s, involving several archival and printed sources. To follow the reconfigurations of "industrial decentralization" over the course of half a century, this research takes into account all the discourses postulating the displacement of industry (decentralization, transfer, dispersion...), issued by actors belonging to different professional fields (senior officials, politicians, urban planners, engineers, military, geographers, economists...). At the turn of the 20th century, industrial decentralization was conceived in terms of the opposition between cities (particularly Paris) and the countryside, in order to promote the return to the land, and to respond both to the abandonment of rural areas and to the urban question. These old concerns were being reformulated at the margins of the reform field, benefiting from the opening of a new repertoire of action, urban reform, and the professional practice that took shape as a result, urban planning. The belief in a possible reversal of the centripetal industrial movement was revived by advances in transport and electrical energy. The proposals were organized around three paradigms: the rural paradigm located industry in the countryside, reducing the size of settlements and aspiring to revitalize small workshops; the regional paradigm aimed at industrialization either of particular geographical areas, such as valleys, or of larger areas, dependent on large cities; and finally, the planning paradigm gave priority not to the deindustrialization of large cities but to the development of industrial areas in their suburbs. In the 1920s, the threat of aerial bombardments on strategic industries for the French army and on cities made national defence a new challenge for decentralization. It triggered the first policy, applied in the early 1930s to the aeronautical industries and then to other war industries, which were called upon to move away from the north-eastern part of France and from the Paris region in particular. Military considerations took over previous debates on decentralization, while adding to the major economic issues of their time, such as the modernization of production or unemployment, and confronting the practical aspects of operations, such as the availability or the housing of the labour force.The reformism and dirigisme of the Vichy government gave a new impetus to industrial decentralization, driven by the regime's modernist currents. Its planning administration undertook, by means of an extensive study, continued after the Liberation, to establish the principles of public action in this field which, while mitigating the effects of centralisation, would encourage further industrialisation. However, at the same time as these attempts were hampered by the conditions for carrying out reconstruction and economic planning, industrial decentralization lost its autonomy to become the main tool for country planning (aménagement du territoire), promoted in the late 1940s by the Ministry of Reconstruction and Town Planning. This thesis shows the historical dynamics of the continuous re-appropriation and re-semanticization by groups of actors grappling with social, economic or urban issues. It thus contributes to the sociology of the relationship between public action, the scholarly field and professional practices, but also to the history of the genesis of country planning
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

August, Zoé. "Ville durable : des concepts aux réalisations, les coulisses d’une fabrique urbaine : Marseille ou l’exemple d’une ville méditerranéenne." Thesis, Aix-Marseille, 2013. http://www.theses.fr/2013AIXM1123/document.

Full text
Abstract:
Derrière l’apparent consensus de l’application du registre de la durabilité à la ville, notre recherche contribue à analyser, dans une perspective critique, ce que recouvre la locution de ville durable dans le champ de l’urbanisme. Nos investigations reposent tout d’abord sur l’étude des modalités d’émergence de l’expression, conjuguée à l’examen du traitement dont la notion fait l’objet dans la littérature scientifique et professionnelle. Nourrie du rapport dressé entre méditerranéité et pensée complexe (MORIN 1999), l’approche est ensuite incarnée au sein d’une ville méditerranéenne : Marseille. Elle se fonde alors sur l’analyse des représentations que les acteurs en charge de la fabrique urbaine se font de la ville durable, éclairant ainsi ce qui fonde leurs actions dans ce domaine. L’enjeu réside enfin dans la mise en regard de l’ensemble avec les conséquences matérielles, socio-spatiales et vécues des productions effectives. Celle-ci s'opère à travers un cheminement exploratoire sensible ponctué d’observations et de récits d’habitants, au sein d’un secteur dont les principes de réalisation sont rattachés à l’idée de ville durable. Notre parcours de thèse montre ainsi comment, exogène aux sphères de l’urbanisme, la notion de ville durable ne constitue pas un cadre suffisamment émancipateur et robuste pour permettre aux acteurs du champ de parvenir à un renouvellement des savoirs ni de s’affranchir des contraintes et tendances lourdes qui pèsent sur la fabrique urbaine. Il propose, ce faisant, une démarche écologique permettant d’explorer ce/ceux sur quoi/qui pourraient reposer la ou plutôt les durabilités urbaines et comment
Whilst there seems to be a consensus on the feasibility of applying sustainability thinking to town and city development, our research contributes to the critical understanding of the notion of a sustainable city within the field of urban planning. We will begin with a study of the modalities of the emergence of this term, combining it with an analysis of the ways in which the notion is used in professional and scientific literature. Following on from the correspondence drawn between "méditerranéité" and complex thinking (MORIN 1999), our approach will then be embodied in the heart of a Mediterranean city : Marseille. Considering the mental pictures conjured up by the notion of sustainable city, we thus analyse the ways in which the elements of meaning previously highlighted are being used or not, interpreted, or even diverted, and how they influence decisions and actions. As the object of our work is the relationship between these and their material, socio-spatial and experiential impact, we then go on to conduct a sensitive exploration using observations and stories told by local residents within a sector in which actualisation principles are relating to the idea of sustainable city. This research shows, in the end, how the notion of sustainable city, which is exogenous to the domain of urban planning, does not offer a sufficiently emancipating or robust framework to allow the development of new “knowledge and know-how” or to outweigh the constraints and forceful trends that hinder the development of the town. This leads us to propose an "ecological" approach to explore what and whose contributions urban sustainability or rather sustainabilities might be built upon
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Zanetti, Thomas. "Une ville et sa multinationale, une multinationale et sa ville : emprise spatiale, organisation sociale, fonction économique et régulation politique du « territoire Michelin » à Clermont-Ferrand (fin XIXe à nos jours)." Thesis, Lyon 2, 2012. http://www.theses.fr/2012LYO20099/document.

Full text
Abstract:
Michelin est une firme multinationale présente sur tous les continents, elle détient près de 70 sites à travers le monde, qui emploient au total 108 000 salariés. En ce sens, l’entreprise a la capacité de valoriser divers territoires d’implantation dans le cadre de la mondialisation de ses activités, en s’émancipant des contraintes spatiales pour répondre à une consommation globale. Or, la multinationale du pneumatique a toujours maintenu son siège social dans la ville où l’entreprise industrielle est née à la fin du XIXème siècle, Clermont-Ferrand, signe qu’un degré élevé de mondialisation peut coexister avec un ancrage territorial centenaire. Il convient alors de s’interroger sur les ressorts, nécessairement évolutifs, de l’enracinement clermontois de Michelin. De la fin du XIXème siècle jusqu’à la Seconde guerre mondiale, l’entreprise a mis en place à Clermont-Ferrand un système paternaliste d’encadrement social de la force de travail qui accompagnait l’existence de l’ouvrier du « berceau à la tombe ». Cités-jardins, écoles, équipements médicaux, sportifs, œuvres sociales, etc. ont ainsi été conçues pour attirer, fidéliser et finalement assujettir une main-d’œuvre généralement issue du milieu rural auvergnat. S’ajoutant à l’emprise spatiale des sites industriels, tous localisés sur la commune de Clermont-Ferrand et composant un « espace Michelin » s’étalant entre les centres anciens de Clermont et de Montferrand, l’ensemble des équipements du système paternaliste dessine un « monde Michelin », défini comme une entité socio-spatiale autonome par rapport au reste de la société urbaine locale.Cette organisation sociale spécifique a une finalité essentiellement productive. Confrontée à l’absence de tradition industrielle qui caractérise la région clermontoise au début du XXème siècle, la firme façonne un milieu économique progressivement soumis à la croissance d’une mono-industrie, celle du caoutchouc, puis à une seule entreprise, Michelin. Cette dernière devient alors le principal moteur de l’économie locale, le puissant leader d’un bassin qui s’industrialise brutalement.Enfin, les relations de l’entreprise avec les pouvoirs publics locaux sont déterminantes pour comprendre comment un acteur privé a pu conformer une ville à ses logiques économiques. En effet, le déploiement d’une initiative sur l’espace ne se peut se réaliser sans lien avec le pouvoir institutionnalisé des élites politiques, celles-ci maîtrisant des ressources réglementaires indispensables à la mise en œuvre de l’aménagement urbain. Le concours de Michelin à la fabrique de la ville est ainsi indissociable des initiatives publiques, menées notamment par la municipalité de Clermont-Ferrand. Au final, on peut considérer qu’on assiste, dans la première moitié du XXème siècle, à la construction, par une entreprise, d’un territoire formé de quatre dimensions interdépendantes : une emprise spatiale, une organisation sociale, une fonction économique et une régulation politique. Une fois posées les modalités de la constitution de ce « territoire Michelin », l’objectif de ce travail est d’analyser comment cette construction territoriale évolue dans le temps, selon un cycle de « territorialisation / déterritorialisation / reterritorialisation » qui renouvelle les conditions de l’ancrage territorial d’une firme mondiale et renseigne sur la dialectique entre local et global, le territoire pouvant alors être considéré comme une clé de lecture du capitalisme et de ses conséquences sur l’évolution des sociétés urbaines
Michelin is a multinational presents on all the continents, it holds 70 sites worldwide, which employ all in all 108 000 employees. This way, the company has the capacity to value diverse territories within the framework of the globalization of its activities, by becoming emancipated spatial constraints to answer a global consumption. Yet, the multinational of the tire always maintained its head office in the city where the industrial company was born at the end of the XIXth century, Clermont-Ferrand, sign when a high degree of globalization can coexist with a hundred-years-old territorial anchoring. It is then advisable to wonder about reasons, inevitably evolutionary, of the presence of Michelin in Clermont-Ferrand.From the end of the XIXth century to the Second World War, the company set up in Clermont-Ferrand a paternalistic system of social frame of the working strength which accompanied the existence of the worker of the "cradle in the grave". Garden cities, schools, medical, sports equipments, charitable works, etc. were so designed to attract, develop loyalty and finally subject a workforce generally stemming from the rural environment from Auvergne. Being added to the spatial influence of the industrial sites, all located on the municipality of Clermont-Ferrand and composing a "space Michelin" spreading out between the old centers of Clermont and Montferrand, all the equipments of the paternalistic system draws a "world Michelin", defined as an autonomous socio-spatial entity, compared with the rest of the local urban society.This specific social organization has an essentially productive purpose. Confronted with the absence of industrial tradition which characterizes the clermontoise region at the beginning of the XXth century, the firm shapes an economic environment gradually subjected to the growth of a mono-industry, that some rubber, then to the single company, Michelin. The latter becomes then the main engine of the local economy, the powerful leader of a pond which becomes industrialized brutally.Finally, the relations of the company with the local public authorities are determining to understand how a private actor was able to shape a city to his economic logics. Indeed, the deployment of an initiative on the space cannot come true without link with the power institutionalized by the political elites, these mastering statutory resources indispensable to the implementation of the urban planning. The participation of Michelin to the urbanization is so inseparable public initiatives, led in particular by the municipality of Clermont-Ferrand. In the end, we can consider that we attend, in the first half of the XXth century, in the construction, by a company, of a territory structured by four interdependent dimensions: a spatial influence, a social organization, an economic function and a political regulation. Once put the modalities of the constitution of this "territory Michelin", the objective of this work is to analyze how this territorial construction evolves during the history, according to a cycle of "territorialization / deterritorialization / reterritorialization" which renews the conditions of the territorial anchoring of a world firm and informs about the dialectic between local and global, the territory which can then be considered as a key of reading of the capitalism and its consequences on the evolution of the urban societies
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Languillon, Raphael. "Global Tokyo : ville mature, métropole renaissante." Thesis, Lyon 2, 2015. http://www.theses.fr/2015LYO22008/document.

Full text
Abstract:
Tokyo est une ville mature qui se caractérise par une contraction de sa population active à la suite du vieillissement démographique et par une stagnation de ses indicateurs économiques (Produit Urbain Brut, prix immobiliers, stagflation). Néanmoins, malgré cet état, le tissu urbain de ses espaces centraux a été rénové à un rythme soutenu à partir du tournant des années 2000. Le dynamisme de la livraison de tours de grande hauteur contraste avec le contexte de maturité. La politique de renaissance urbaine mise en place en 2002 par le gouvernement central participe de la grande mutation des espaces centraux et péri‐centraux de la capitale japonaise. Elle permet d’articuler acteurs publics et privés autour d’opérations de rénovation urbaine de grande ampleur, qui concentrent les investissements dans des espaces précis. Ce travail de recherches doctorales analyse les impacts de la maturité urbaine sur la production immobilière et les recompositions spatiales du tissu tokyoïte, en interrogeant la mutation des stratégies des acteurs publics et privés impliqués dans la fabrique urbaine. La maturité est au cœur des questionnements : qu’est ce qu’une ville « mature » ? Comment continuer de créer de la richesse dans un contexte de quasi stagnation économique et démographique ? Cette thèse de doctorat aboutit à trois constats. La ville mature évolue peu à l’échelle macro, mais connaît d’intenses recompositions internes aux échelles méso et micro, traduisant une maximisation de la concurrence et de la compétition entre acteurs et entre territoires. Fruit de cette concurrence généralisée, Tokyo se recompose en points chauds qui concentrent les investissements et en points froids sur‐déprimés dans lesquels les pertes économiques et démographiques sont importantes. Afin de maintenir des taux de rentabilité intéressants pouvant garantir les opérations de renaissance urbaine, un nouveau régime d’accumulation du capital se met en place : un régime d’accumulation « dynamique ». Ce nouveau régime maximise les profits en accélérant la rotation du capital et des investissements immobiliers par le biais d’une obsolescence accélérée du bâti et par la mise en place d’une rotation cyclique des investissements par catégorie (bureau, Résidentiel de luxe, équipement, hôtellerie de luxe). La Contrepartie en est la contraction continue des espaces économiquement rentables ou intéressants les investisseurs privés. La Ville mature entraîne alors une contraction spatiale et temporelle des investissements et aboutit à des logiques de plus en plus concentrées et de plus en plus court‐termistes
Tokyo is a mature city characterized by two elements: its working population shrinks because of the demographic ageing, and its economic indicators stagnate (Growth Urban Product, real estate prices, stagflation). Nevertheless, in stead of this state, the urban frame of central spaces has been rapidly renewed since the turn of the 2000s. The dynamism of high rise building construction contrasts with the urban context. The urban renaissance policy initiated in 2002 by the central government encourages the great transformation of Tokyo’s central and sub‐central spaces. It allows to articulate public and private agents developing big urban renaissance projects, which concentrate investments in few urban spaces. This doctoral research work analyzes the impacts of urban maturity on real estate activities and on spatial restructurations of Tokyo’s urban frame. It investigates the strategy mutations of public and private agents involved in urban making. Maturity is the core of this PhD: What is a « mature » city? How to continue to create values in such a context of economic and demographic stagnation? This PhD thesis makes three conclusions. The mature city slightly changes at the macro scale, but faces intense internal recomposition at the meso and micro scales. It maximizes competition between agents and territories. As a result of this general competition, Tokyo is recomposed in hot spots, where are concentrated the investments, and in cold spots where economic and demographic losses are important. In order to maintain interessant rentability levels, a new capital accumulation regime appears: a « dynamic » capital accumulation regime. This new regime maximizes profits by speeding the rotation of capital and real estate investments speeding up the obsolescence of buildings and developing a cycle rotation of investments by category (commercial, residential, equipments, hotels). The counterpart is the shrinkage of economically profitable spaces. The mature city is therefore characterized by a spatial and temporal shrinkage of investments, and leads to more and more concentrated and more and more short- termist logics
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Gigot, Mathieu. "Les dimensions territoriales des politiques du patrimoine urbain : instruments, enjeux et jeux d'acteurs dans trois villes du Val de Loire (Angers, Tours et Orléans)." Phd thesis, Université François Rabelais - Tours, 2012. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00830734.

Full text
Abstract:
L'objectif de cette thèse est d'interroger la mise en œuvre locale des politiques du patrimoine urbain. Ce travail propose de dépasser une approche juridique des instruments d'action publique pour analyser leurs dimensions territoriales et appréhender leurs effets sur les centres-villes. Nous avons construit une approche comparée des modalités de l'institutionnalisation locale de l'action patrimoniale à partir de l'étude de trois villes du Val de Loire (Angers, Tours et Orléans) pour montrer le rôle des instruments dans la patrimonialisation des espaces urbains. Ce travail retrace l'instrumentation du patrimoine depuis le XIXe siècle jusqu'à aujourd'hui, avant de confronter les outils aux réalités locales. Les modalités de mise en œuvre des politiques patrimoniales ont été différentes dans les trois villes, tant dans leurs temporalités, effectivités et dimensions territoriales que dans le choix des outils. Il s'agit de comprendre en quoi les instruments sont une grille de lecture des enjeux de la patrimonialisation des centres anciens. Ce travail interroge les relations entre diffusion des politiques patrimoniales et instruments territorialisés. Il permet de saisir, dans sa complexité, les spécificités locales de la mise en œuvre de politiques patrimoniales.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Foucher, Yoann. "Mutations des zones d’activités commerciales suburbaines – Le renouvellement des entrées de ville : jeux d’acteurs et formes urbaines." Thesis, Montpellier 3, 2018. http://www.theses.fr/2018MON30025.

Full text
Abstract:
Cette recherche questionne les stratégies d’acteurs publics-privés et les morphologies architecturales dans les projets de renouvellement des zones d’activités commerciales d’entrée de ville. L’analyse tente de révéler les freins au renouvellement urbain et s’appuie sur l’observation participante dans la Société d’Aménagement de l’Agglomération de Montpellier (SAAM) ainsi que des entretiens sur deux autres projets : «Pont de l’âne Monthieu » à St Etienne et « Château-Redon » à La Valette du Var. Ces cas français sont intéressants car rares à leur échelle d’intervention. Ils sont pilotés par des aménageurs publics (Société Publique Locale ou Etablissement Public d’Aménagement) associés à des promoteurs-investisseurs pour la création d’un nouveau site commercial.Le corpus de données permet de comprendre l’organisation des acteurs au sein des projets urbains : coalitions et oppositions entre les collectivités publiques, les commerçants d’hypermarchés ou de grandes surfaces spécialisées, les promoteurs, les propriétaires, et les associations. Les stratégies des acteurs publics et des promoteurs s’appuient sur des représentations différenciées de l’urbanité qui impactent la programmation et la conception architecturale.L’évolution morphologique des pôles commerciaux est complétée par d’autres cas en France et à l’étranger et montre l’hybridation des nouvelles centralités vers plus de mixité fonctionnelle.Les cas étudiés innovent parmi les projets de renouvellement en zone d’activités commerciales, mais leur spécificité questionne leur reproductibilité dans d’autres villes moyennes françaises
This research will cross-examine strategies used by private and public sector identities in addition to architectural morphologies of town entrance business activity areas' rehabilitation projects. Our analysis will aim to reveal current obstacles to urban rehabilitation and will be relying on the participant observation method inside the structure of the Society d'Amenagement de Montpellier (SAAM) - Building Society of the Urban Agglomeration of Montpellier - as well as interviews relating to two other projects: "Pont de l'âne Monthieu" in St Etienne and "Château-Redon" in La Valette du Var. These French examples are as interesting as they are rare, considering the intervention scale. They are managed by public project managers (Local public companies or Public development agencies) and rely on promoter-investors to create a new commercial site.The data corpus allows us to understand how the main stakeholders interact and manage urban projects: coalitions and oppositions between public bodies, supermarkets or specialized retailers, sponsors, store owners and city-scale community groups.The basis of public sector leads and promoters' strategies take its roots in the discrepancy of representations of urbanism, impacting directly on how the architecture is scheduled and designed.Our analysis of the morphological evolution of commercial centres will be complemented by other case studies in France and abroad and will show the hybrid trends of new suburban commercial centres towards a more dense and functional diversity.Urban projects in our research will show a drift towards more innovation in the sector, however it is difficult to foresee whether their specificities could be recreated in other middle size French cities
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Calay, Vincent. "Gouverner la ville: Bruxelles à l'épreuve de son internationalisation, 2001-2008." Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 2009. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/210297.

Full text
Abstract:
Cette thèse propose d’explorer les modalités de formation des savoirs urbains et leur processus de normalisation. Dès lors, à rebours de la majorité des approches en vigueur en études urbaines, elle n’étudie pas les politiques urbaines à travers les acteurs qui les organisent ou les structures qui les déterminent. De ce fait, en déplaçant le champ d’analyse des acteurs et des structures vers la production des savoirs et de leur normativité, la thèse propose de revisiter les approches traditionnellement employées dans l’analyse des politiques urbaines contemporaines.

Au plan théorique, ce choix se construit autour de deux courants sociologiques issus des sociologies dites « pragmatistes ». Premièrement, la thèse développe un travail ethnographique sur des situations spatialement et temporellement délimitées dans lesquelles se jouent des épreuves d’urbanités. Celles-ci révèlent et distribuent les statuts des différents êtres qui participent à la composition de l’urbanité de la ville. C’est donc à l’examen de telles épreuves que peuvent se reconstruire les modalités de production de savoirs sur la ville qui donnent forme aux mondes urbains. Ce travail se complète ensuite d’une étude du processus de normalisation, inspiré de la théorie de l’acteur-réseau. La notion d’épreuve est là conçue comme un ensemble de situations où s’observe la stabilisation de différentes formes de savoirs. Cette stabilisation peut ainsi se comprendre comme un processus de normalisation de certains cadres cognitifs qui conditionnent des manières différentes d’agencer l’ordre urbain, c’est-à-dire de le gouverner.

Au plan empirique, ce type d’approche implique l’étude de situations concrètes où se joue le gouvernement de la ville. De ce fait, la thèse structure la description du processus d’internationalisation de la ville à travers l’ethnographie de six situations spécifiques où le lien entre la ville et son internationalisation est mis à l’épreuve :un débat parlementaire, une assemblée consultative, la constitution d’un groupe de pression, une exposition d’architecture, une occupation artistique d’espace public et la production d’un guide touristique. L’étude de telles situations permet d’isoler cinq modèles du gouvernement de la ville (administrer, gérer, projeter, dénoncer et imaginer). Ceux-ci sont observés autant dans leur version purement discursive au sein de l’assemblée parlementaire que dans le contexte matériel, discursif et visuel qui organise leur pratique dans les cinq autres situations. Cette étude permet ainsi d’aborder, en profondeur, une histoire très contemporaine de l’internationalisation de Bruxelles qui montre la manière dont certaines modalités de son gouvernement se sont développées et stabilisées.

Enfin dans une dernière partie, les différents modèles sont respécifiés afin de saisir le processus de normalisation de certaines manières de gouverner la ville. Cette respécification des modèles passe par l’exploitation de la notion de "régime" telle qu’elle est conçue dans les sociologies pragmatistes, c’est-à-dire l'isolement, à partir des observations de terrain, d’un ensemble conventionnel qui ordonne la tenue des situations. Une telle respécification des modèles en régimes s’opère par l’intermédiaire d’une grille d’analyse qui rassemble dix-sept valeurs correspondant à six régimes particuliers (les régimes d’énonciation publique, d’action, d’engagement, cognitif, figuratif et d’urbanité). Ceux-ci permettent d’appréhender dans le même mouvement autant les modalités d’action retrouvées dans l’ensemble des modèles que le type d’urbanité auquel il fait droit. Dans un deuxième temps, les modèles sont évalués dans leurs rapports réciproques afin de saisir les valeurs qui les caractérisent le plus par rapport aux autres. Enfin, ce travail permet de hiérarchiser les différentes valeurs orientant les cinq régimes de gouvernement de la ville et d’évaluer les rapports de domination et de marginalisation entretenus entre les différents modèles.

Une telle exploitation de l’hypothèse des « régimes de gouvernement de la ville » permet ainsi de ne pas dissocier les modalités de gouvernement de la ville des situations dans lesquelles elles sont mises à l’épreuve. De ce fait, cette hypothèse incite directement à un travail comparatif qui permettent leur réévaluation à partir de nouveaux terrains. L’examen de leur hiérarchie permet en outre d’appréhender la question des rapports de force et de pouvoir non entre acteurs mais entre cadres cognitifs.


Doctorat en Sciences politiques et sociales
info:eu-repo/semantics/nonPublished

APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Wilson, Wetter Yaneira. "La politique de la ville en images : le cas de la Gran Misión Vivienda Venezuela (2011-2020)." Thesis, Paris 10, 2020. http://www.theses.fr/2020PA100064.

Full text
Abstract:
La « Grande Mission Logement Venezuela » (Gran Misión Vivienda Venezuela ou GMVV) a été créée en 2011 ; dans un pays qui était en mutation depuis 1999 avec l’arrivée de Hugo Chavez au pouvoir, et qui connaît, 21 ans après, une situation de crise généralisée. Ce programme propose la construction massive et rapide de logements destinés prioritairement aux familles touchées par une succession d’événements climatiques. La thèse étudie la transformation du territoire engendrée par la GMVV, qui dépasse le cadre traditionnel d’une politique de la ville. Seront analysés, le statut de la propriété, le rôle imputé à l’architecture et à l’urbanisme, le rôle de l’image produite dans ce contexte, le positionnement des habitants rencontrés face à leur nouveau cadre de vie. La GMVV, fortement étayée par la communication visuelle gouvernementale, sera aussi analysée comme facteur de résilience pour ses bénéficiaires, face aux traumatismes révélateurs de la vulnérabilité du territoire et des habitants. Des sentiments paradoxaux d’abandon de la part du pouvoir, mais aussi de reconnaissance d’être logé, ou de fierté à surmonter la situation de crise du pays, font partie chez les résidents des constats de cette étude
The Great Housing Mission Venezuela (Gran Mision Vivienda Venezuela or GMVV) was created in 2011 in a country that has been in constant change since 1999 after the arrival of President Hugo Chavez to the power and which is still experiencing a situation of generalized crisis 21 years later. This program proposes the massive and fast construction of houses mainly destined for families affected by a succession of climatic events. The thesis studies the transformation of the territory produced by the GMVV which goes beyond the traditional framework of city policies. I will analyze the status of the property, the purpose assigned to architecture and urban planning, the role of the image produced in this context, and the stance of the inhabitants in front of their new living environment. The GMVV, strongly supported by the government's official visual communication, combined with other, will be analyzed as a resilience factor for its beneficiaries facing a trauma that reveals the vulnerability of the territory and its inhabitants. One of the conclusions of this study is that the inhabitants express a paradoxical feeling of abandonment by the authorities concurrently with recognition for being sheltered and pride in overcoming the country's sustained crisis situation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Bessai, Bachir. "Dynamique linguistique et épilinguistique au sein des lycées de la ville de Béjaia." Thesis, Montpellier 3, 2013. http://www.theses.fr/2013MON30090.

Full text
Abstract:
Partant du constat que la ville de Béjaia se caractérise par un plurilinguisme kabyle, arabe et français. Il nous semble intéressant de comprendre comment cette coexistence de langues se gère dans ce contexte urbain. En effet, notre étude tente de déterminer les statuts et les fonctions des langues utilisées par les lycéens issus du milieu urbain bougiote. Nous recherchons une explication au fonctionnement des domaines d’emploi des langues en faisant la part des représentations sociolinguistiques. Les objectifs que nous nous fixons dans notre recherche sont donc doubles : au niveau des pratiques, notre recherche tente de dégager les fonctions remplies par chacune des langues en présence, étant donné que notre terrain de recherche se caractérise par une pluralité de langues. En ce qui concerne les représentations, le but est de connaître les représentations des élèves, d’étudier les valeurs et les hiérarchies attribuées aux différentes langues. Pour ce faire, nous avons choisi de mener une enquête auprès des lycéens de la ville de Bejaia. Nous avons collecté des données non seulement quantitatives, mais aussi qualitatives, à partir de deux techniques différentes. Dans une première étape, nous nous sommes servi des questionnaires qui nous ont renseigné sur le profil sociolinguistique des élèves, les pratiques et les représentations linguistiques. Pour compléter les questionnaires, nous avons réalisé des entretiens semi-directifs auprès de quelques élèves. Après l’analyse des données, nous avons essayé de faire le bilan de la recherche et présenté les résultats obtenus, ainsi que leur interprétation
Noting that the city of Bejaia is characterized by multilingualism: Kabyle, Arabic and French, It seems interesting to understand how the coexistence of these languages is managed in the urban context. Indeed, our study attempts to determine the status and functions of the languages used by students from the Bejaia urban area. We are looking for an explanation of the operation areas of language use in Bejaia making allowances sociolinguistic representations. The goals we set for ourselves in our research are twofold: in practice, we try to identify the functions performed by each of the languages, as our field research is a crossroads of different languages. In terms of representation, the goal is to know the representations of students studying the values and hierarchies assigned to different languages. Our research also aims to identify the attitudes of high school students of Bejaia against the Algerian language policy in general, and the use of Arabic as a principal language of instruction at the university. To do this, we chose to conduct a survey of students in the city of Bejaia. We collected data not only quantitative but also qualitative, using two different methods. At first, we used questionnaires that informed us about the sociolinguistic profile of students, practices and linguistic representations. In order to complete the questionnaires, we conducted semi-structured interviews with some students. As the questionnaire was based on maintenance practices and linguistic representations of respondents. After analyzing the data, we tried to take stock of research and presented the results and their interpretation
انطلاقا من فكرة أن مدينة بجاية تتميز بتعدد لغوي يتمثل في القبائلية و العربية والفرنسية يبدو أنه منالمهم أن نرى كيف يتم التعامل مع هذا التعايش في هذا الوسط الحضاري. في واقع الأمر نحاول فيدراستنا تحديد مكانة و وظيفة اللغات المستخدمة من طرف تلاميذ الثانوية في مدينة بجاية. نحن نبحثعن تفسير كيفية استخدام المجالات الوظيفية للغات في بجاية و ذلك من خلال التمثيل الاجتماعي اللغوي.و بهذا الصدد نلاحظ أن الأهداف المسطرة في عملنا مضاعفة: فعلى المستوى التطبيقي سنحاول تحديدالوظائف المؤداة من قبل كل لغة متحدث بها، بما أن ميدان بحثنا ملتقى للغات المختلفة. انطلاقا من مبدأالتمثيل، نهدف إلى معرفة تمثيلات التلاميذ و دراسة القيمة و السلم المطبق لكل لغة، و في سياق آخرنهدف من بحثنا هذا إلى استنتاج موقف تلاميذ الثانوية في بجاية تجاه السياسة اللغوية المنتهجة فيالجزائر بشكل عام و استخدام اللغة العربية كلغة تدريس في الجامعة بشكل خاص. ولهذا الغرض، قررناالقيام باستبيان لدى تلاميذ الثانوية في مدينة بجاية، لقد قمنا بجمع معطيات كمية من جهة و نوعية من جهةأخرى، وذلك بتطبيق طريقتين مختلفتين. في بادئ الأمر، قمنا باستطلاعات أفادتنا بالملف الشخصي فياللسانيات الاجتماعية للتلميذ و الممارسات و التمثيلات اللغوية الخاصة به. من أجل استكمال الاستبيانات،أجرينا مقابلات شبه منظمة مع بعض التلاميذ. كما استند الاستبيان على الممارسات و التمثيلات اللغويةلأفراد العينة. وبعد تحليل البيانات، حاولنا أن اجراء مراجعة البحث وعرض النتائج وتفسيرها
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Cristofol, Anna. "Mesurer l'enclavement dans les espaces urbains à l'aide d'un système d'information géographique : application aux territoires de la Politique de la ville." Thesis, Paris Est, 2017. http://www.theses.fr/2017PESC1249/document.

Full text
Abstract:
L'enclavement des territoires de la Politique de la ville fait l'objet d'un débat. D'un côté, l'image des zones urbaines sensibles comme enclavées est forte dans les discours sur la ville et dans les représentations collectives. D'un autre côté, cet enclavement est nuancé, voire réfuté, par de nombreux chercheurs qui suggèrent de se concentrer sur les facteurs socio-économique de l'exclusion de leurs habitants. Positionnée à « l’entre-deux » entre sciences humaines et sociales et géomatique, cette thèse élabore une méthode générique de mesure de l'enclavement dans les espaces urbains à l'aide d'un système d'information géographique. Nous questionnons ainsi l'apport de la géomatique à une problématique relevant jusque-là de disciplines comme la géographie, la sociologie ou l'urbanisme. Nous entendons l'enclavement comme une situation de faible potentiel de contact avec l'altérité, qui réduit les échanges entre une entité et le reste du territoire, et provoque une mise à l'écart de ses habitants. Nous proposons de distinguer trois dimensions de l'enclavement : la Fermeture, l'Isolement et la Différenciation. Ces trois dimensions structurent notre méthode. Chacune renvoie à des axes de recherche différents – les coupures urbaines, les mobilités piétonnes, la caractérisation de la forme urbaine, l'accessibilité, la mesure de ségrégation – que nous mobilisons pour construire des indicateurs géographiques d'enclavement. Nous appliquons ensuite cette méthode aux zones urbaines sensibles. Cette application spécifique nous permet à la fois de valider notre méthode, en recoupant des résultats connus avec d'autres approches (urbanisme, sociologie), et à la fois de contribuer au débat sur l'enclavement des territoires de la Politique de la ville au moyen d'une approche quantitative
In France, there is a debate in Urban Policies: are the “zones urbaines sensibles”, underprivileged urban areas benefiting from specific public policies, suffering from geographical isolation ? On the one hand, these areas are perceived in collective representations as “enclaves” where inhabitants are blocked in their district. On the other hand, this isolation is nuanced, even refuted, by many researchers who suggest focusing on the socio-economic factors of exclusion.With an approach in between social sciences and geomatics, this PhD thesis develops a generic method of measuring geographical isolation in urban spaces by using a geographic information system. We aims to question the contribution of geomatics to a debate that until then belong to disciplines such as geography, sociology or planning.We define geographical isolation as a situation of weak potential for contact with otherness, which reduces the exchanges between an entity and the rest of the territory, and causes the severance of its inhabitants. We propose to distinguish three dimensions of geographical isolation: Enclosing, Remoteness and Differentiation. These three dimensions give a frame to our method. Each refers to different fields of research – “community severance” or “barrier effect”, pedestrian mobility, characterization of urban form, accessibility, segregation measure – that we mobilize to construct indicators of geographical isolation.We then apply this method to the “zones urbaines sensibles”. This specific application enables us both to validate our method, by combining known results with other approaches (planning, sociology), and both to contribute to the debate on the geographical isolation of the “zones urbaines sensibles” with a quantitative approach
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Tichit, Julia. "De la terre à la ville, de la ville à la terre : engagement de l'habitant dans les agricultures urbains interstitielles de Metro Manila (Philippines)." Thesis, Montpellier 3, 2017. http://www.theses.fr/2017MON30090/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse porte sur l’analyse des formes et des acteurs de l’agriculture urbaine interstitielle dans l’environnement urbain fragmenté, défavorisé et ultra-dense de Metro Manila aux Philippines. La recherche est consacrée à la problématique de l’engagement des familles et des habitants dans les différentes formes d’agriculture intra-urbaine et s’inscrit dans le champ de la Géographie Sociale qui se construit sur l’analyse des pratiques idéelles et matérielles des acteurs vis-à-vis de l’espace. L'échelle de l'habitant est saisie dans la dynamique familiale.L’analyse des dynamiques urbaines et des systèmes d’acteurs engagés permet d’introduire une typologie des formes interstitielles de l’agriculture urbaine dans l’espace métropolitain de Manila : une agriculture urbaine émergente hors-sol, portée par des acteurs organisationnels et des agricultures urbaines familiales de plein champ, spontanées et distinguées en fonction de leur inscription résiduelle ou résurgente dans les dynamiques métropolitaines.En postulant la dimension spatiale intrinsèque et oubliée de la notion d’engagement, la thèse propose une définition en situation, comme prisme d’analyse de l’habiter. La démarche fait émerger l’importance à considérer les pratiques, les objectifs et les projets des familles dans leur engagement en agriculture urbaine. La notion de tactique est mobilisée, en référence aux tactiques quotidiennes de détournement et envisage d’aller à l’encontre des déterminismes de la pauvreté et de restituer la capacité d’être acteur en tant que familles vulnérables. L’enjeu est d’identifier les tactiques d’engagement des familles dans l’agriculture urbaine à partir de leurs pratiques complexes de captation de ressources.Dans un contexte plutôt non-formel, où les ressources matérielles sont faibles, l’engagement des familles et des habitants dans l’agriculture urbaine s’appuie, sur la combinaison de tactiques socio-spatiales, économiques et politiques pour accéder à l’espace et aux autres ressources de l’existence. A partir d’une approche diachronique, les tactiques d’engagement en agriculture urbaine sont déclinées dans les parcours de vie au moment de l’installation de la famille en agriculture urbaine et pour vivre de l’agriculture urbaine dans la ville. L’engagement des familles dans l’agriculture urbaine se caractérise par un « mieux vivre » qui améliore leurs situations de pauvreté et leur qualité de vie, mais ne consolide pas leur Droit à la ville.La méthodologie est qualitative et mobilise une batterie d’outils anthropo-géographiques qui reposent sur un aller-retour entre le terrain et les données récoltées. L’enquête de terrain s’amorce par le repérage des usages agricoles de l’espace métropolitain sur vues aériennes et par l’identification de pratiques d’agriculture urbaine dans un corpus bibliographique dédié à Metro Manila. L’observation directe et l’observation participante sont mobilisées en phase exploratoire pour stabiliser les repérages et accéder aux familles en « terrain sensible ». Des entretiens compréhensifs inspirés du récit de vie sont recueillis par passages répétés avec plusieurs membres de la famille. Des entretiens semi-directifs sont conduits avec des acteurs publics et de la société civile
This thesis analyzes interstitial urban agriculture through its forms and actors, in the fragmented city of Metro Manila in the Philippines, which is characterized by a wide disadvantaged population and an ultra-dense urban environment. The research problem is to understand the involvement of families and inhabitants in intra-urban agriculture, in the field of Social Geography, which aim is built on analyzing actors’ practices and representations toward the space. The inhabitant scale is seized within the family dynamic.Considering urban dynamics and systems of actors involved allows to introduce a typology of the interstitial forms of urban agriculture in Manila metropolitan area: an emerging aboveground farming carried by “organizational actors” and a spontaneous family open-field urban farming, which is distinguished according to its residual or resurgent position within the metropolitan dynamics.Postulating the intrinsic and forgotten spatial dimension of the notion of involvement, the thesis introduces a situational definition according to dwelling. The approach highlights the importance of considering the families practices, objectives and projects related to their involvement in urban agriculture. The notion of tactics is mobilized referencing to the daily diversionary practices and endeavors to counteract the poverty determinism emphasizing the capacity of being actor as vulnerable families.The challenge is to identify the involvement tactics of family in urban agriculture based on their complex practices to access resources. In a rather non-formal context, where material resources are scarce, the involvement of families and inhabitants in urban agriculture is based on a combination of socio-spatial, economic and political tactics to access the land and other everyday life resources.Using a diachronic approach, involvement tactics of families in urban agriculture are considered within their life pathways pointing both the settlement in urban agriculture as process and the everyday living through urban agriculture in the city. The involvement of families in urban agriculture means a better living, improving both their poverty situations and quality of life, but does not secure their Right to the city.The methodology is qualitative and mobilizes a battery of anthropo-geographic tools relying on round trip between the field and the data collected. The launch of the field survey identifies urban agriculture land use in the metropolitan area on aerial views and urban farming practices quoted in the bibliography. Direct observation and participatory observation are mobilized during the exploratory phase in order to stabilize the detection and to allow the field survey to reach families, living on “sensitive urban areas”. Then, comprehensive interviews inspired from life stories interview method are collected by repeated meeting with the members of the family. Semi-structured interviews are conducted with public and civil society actors
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Mercurol, Quentin. "Kisumu en ses échelles : les conditions spatiales, temporelles et politiques des ambitions compétitives d'une ville secondaire kényane." Thesis, Paris 10, 2017. http://www.theses.fr/2017PA100095.

Full text
Abstract:
Kisumu, troisième ville du Kenya sur les rives du Lac Victoria, est aujourd’hui le lieu de la définition de politiques urbaines, menées aussi bien par des acteurs locaux qu’internationaux, qui visent à faire de la ville une charnière logistique de la construction est-africaine. Ces politiques urbaines exemplifient la prolifération à l’échelle mondiale des agendas urbains centrés sur la compétitivité et de l’attractivité dans les villes, même les plus ordinaires. Kisumu n’est pourtant pas le réceptacle passif de modèles urbains qui s’imposent sur une périphérie du monde. Nous proposons d’explorer les paramètres géographiques, historiques et politiques qui tracent la particularité de la trajectoire de la ville dans la mondialisation. Kisumu doit être appréhendée au-delà de sa dimension locale : les relations scalaires à partir desquelles se formulent le projet urbain contemporain permettent de mettre en lumière l’adoption à Kisumu d’un agenda compétitif. A travers une « monographie multiscalaire », nous dégageons trois axes de contextualisation des relations scalaires par lesquelles se comprennent les évolutions contemporaines de la politique urbaine et ses conséquences spatiales. Premièrement, la longue durée de l’insertion coloniale de la ville dans le monde structure la formulation du projet urbain contemporain et en investi ses lieux clefs (centre-ville et aéroport). Deuxièmement, la construction et la formation de l’État colonial et postcolonial sont des médiations centrales dans la manière dont s’énoncent les enjeux politiques d’un projet urbain compétitif. Finalement, les différentes échelles d’appartenance à l’ethnicité Luo qui prennent Kisumu comme lieu d’ancrage façonnent la manière dont le projet est localement adopté et contesté
Kisumu, third largest Kenyan city on the shores of Lake Victoria, is today the place where are defined urban policies both by local and international actors that aim to make the city a logistic hub in the East African construction. At the world scale, these policies illustrate the proliferation of competitiveness oriented urban agendas, even in most ordinaries cities. However, Kisumu is not the passive container of circulating urban models imposed on a world periphery. We propose here to explore the geographical, historical and political parameters that explain the particular urban trajectory of Kisumu in the globalisation process. We see Kisumu beyond its local dimension: scalar relations from which the contemporary urban project is built highlight the local translation of a competitiveness-oriented agenda. Through a “multiscalar monography”, we bring three major directions out that help us to contextualize the scalar relations from which we can understand the contemporary evolutions of urban policies and their spatial consequences. First, the longue durée of the colonial embeddedness of the city in the world still helps the formulation of the contemporary urban agenda. Secondly, the construction and the formation of the colonial and postcolonial state are mediates the way the politics of the newly defined agenda is enunciated. Finally, the different scales of belonging to the Luo ethnicity the city is the anchorage shapes the way the project is locally both adopted and contested
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

El, Hadeuf Mounya. "De la ville de l'automobile à la ville des transports collectifs : le cas des sites propres bus du sud est parisien." Thesis, Paris Est, 2017. http://www.theses.fr/2017PESC1074/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse explore la relation entre urbanisme et transport par l’étude de projets de bus en site propre dans dix villes de la proche banlieue parisienne, territoire qui dispose à la fois d’une accessibilité correcte à la ville-centre et d’opportunités foncières susceptibles de constituer un réel potentiel de « reconstruction de la ville sur la ville ». À travers l’étude de documents d’archives, elle retrace la genèse, entre propositions, négociations, adaptations et déploiements de ces projets de transport, et la complète par l’analyse de l’évolution des territoires urbains traversés, sur une période de 30 ans, grâce notamment à l’exploitation de la base de données des Modes d’Occupation des Sols de l’IAU-IDF. En s’appuyant sur cette double démarche, cette thèse tente d’appréhender le concept d’« urbanisme orienté par les transports collectifs » et met en évidence des stratégies contrastées des communes traversées face à l’arrivée de ce type de projet de transport, ainsi que les corrélations qui peuvent exister entre ces stratégies, l’histoire de ces communes et leur composition socio-démographique. Elle révèle également des écarts entre les volontés affichées et les réalisations conduites ou les résultats obtenus, écarts dont les causes peuvent être diverses, mais qui permettent de mieux comprendre les efforts qui restent à conduire dans différents domaines pour mieux assurer la cohérence entre projets transport et projets urbains. Les exemples traités montrent que le projet de bus en site propre peut constituer le socle d’une action en faveur d’un « urbanisme orienté par les transports collectifs » ou n’engendrer qu’un « transport orienté par le développement urbain ». Dans les deux cas, on peut considérer sa réalisation comme une réussite selon les critères de performance du système de transport, ou estimer que dans le second cas, une partie seulement des potentialités du projet ont été réalisées, et qu’il est possible d’en tirer des enseignements pour faire évoluer les pratiques et les dispositifs existants
This thesis explores the relationship between urban planning and transport, by studying dedicated bus lanes projects in ten cities of the near Parisian suburb, a territory which has both correct accessibility to the city-centre and real estate opportunities, so that it can constitute a potential of « rebuilding the city over the city ». By studying archival documents, it traces the genesis of these dedicated bus lanes, from propositions, to negotiations, adaptations and deployments, associated with the analysis of the urban evolution of the concerned territories, during 30 years, mainly by using the land-use database from IAU-IDF. By this double approach, the research tries to understand the concept of « Transit Oriented Development » and assesses contrasted strategies of concerned cities toward these types of projects, and highlights the correlation between these strategies and city’s history and the social demographic composition. It also reveals the gap between the stated will and undertaken implementation or achieved results, a difference that may have various causes, but also enables to understand the different efforts that must be made to ensure the coherence between transport projects and urban projects. A dedicated bus lane can be a basis for an action in favour of a « Transit Oriented Development » or lead to a « development oriented transit ». In both cases, we can consider its implementation as a success, according to transport systems criteria, or deem that in the second case, only a part of the project potentialities were achieved, and that it is possible to learn from these experiences to develop the current practices and process
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Buhler, Thomas. "Eléments pour la prise en compte de l’habitude dans les pratiques de déplacements urbains : Le cas des résistances aux injonctions au changement de mode de déplacement sur l’agglomération lyonnaise." Thesis, Lyon, INSA, 2012. http://www.theses.fr/2012ISAL0087/document.

Full text
Abstract:
Depuis une trentaine d’années en France, les politiques de déplacement visent une réduction de l’usage de l’automobile en ville. En suivant diverses formulations et niveaux de contrainte sur l’usage des modes, ces politiques impactent les environnements urbains, et s’accompagnent dans les années 2000 de dispositifs communicationnels et informationnels visant à obtenir un changement de pratiques de la part des usagers. Les injonctions de la collectivité au changement de mode peuvent ainsi prendre des formes implicites ou explicites. Les injonctions implicites traduisent l’hypothèse d’une rationalité instrumentale prédominante chez l’usager-acteur, à la recherche de l’alternative « optimale » et modifient en conséquence l’environnement urbain au profit des modes « alternatifs » à la voiture. Les injonctions explicites s’adressent quant à elles à un usager, dont la rationalité serait davantage axiologique et s’attachent à le convaincre de changer de pratique par des campagnes de communication destinées à promouvoir des vertus et des valeurs associées aux modes alternatifs. A Lyon comme ailleurs, ces politiques ne sont pas couronnées du succès espéré. L’adhésion aux dispositifs mis en place n’est pas massive, de sorte que nous constatons de fortes résistances aux injonctions au changement de mode de déplacement. Que l’usage de la voiture reste prépondérant dans les espaces peu denses ne surprend pas, mais la résistance au changement de mode concerne également les communes centrales, denses et correctement desservies par les modes alternatifs. Nous en concluons que les hypothèses de la rationalité instrumentale et/ou axiologique de l’usager de la voiture ne suffisent pas à couvrir les raisons de la pratique automobile. En outre, la littérature de la recherche sur les déplacements urbains ne dit guère plus que ces deux hypothèses sur les comportements de mobilité. Que les approches scientifiques du choix modal reposent sur une théorie de la décision ou mobilisent les structures sociales pour expliquer les comportements, elles ne parviennent pas à expliquer et à rendre compte des résistances aux injonctions. Pour contribuer à cette réflexion, nous faisons l’hypothèse que le concept d’habitude peut utilement être convoqué, pour dépasser les dualismes « individu-structure » ou « choix-déterminisme » et permettre une lecture plus phénoménologique des pratiques de déplacements quotidiens. Nous avons donc développé une méthode originale en deux temps : des commentaires enregistrés par les acteurs-usagers en situation de déplacement, puis un questionnaire. Nous montrerons en quoi la force de l’habitude, constituée de trois dimensions (psychique, temporelle, spatiale) permet d’expliquer la résistance des usagers aux injonctions au changement de mode. Nous conclurons par la remise en cause des politiques de déplacement injonctives, et par la proposition de nouvelles perspectives tant opérationnelles et théoriques
Since the 80’s the majority of French cities developed transport policies aiming at reducing car use. This involves the development of specific urban transport policies following various formulas (such as modal-shift, intermodal or multimodal policies) and various constraint levels on car use (incentive or restrictive policies). Several communicational and informational plans emerged since the 2000’s and support these policies in order to enable a change in urban transport practices. Local authorities’ injunctions to modal change take two principal shapes that are rather implicit or explicit. Implicit injunctions to modal change indicate a first hypothesis on the car-user developed by local authorities in charge of transportation planning and policies. This first hypothesis assumes a car-user in search of the “optimal” mode, and stipulates as a consequence a modification of urban environments in favor of “alternative modes” to make him change. Regarding explicit injunctions, a second hypothesis is assumed on the car-user, who is defined as an actor following an axiological rationality. As a consequence, communication campaigns on values and virtues of “alternative modes” are stipulated to achieve consent to change in the case of daily-life transport. In Lyon as elsewhere, these policies failed to meet with the expected success. The support to these plans and policies is not massive so that we observe strong resistances to injunctions to change. These resistances are not surprising in the case of low density spaces and are in line with the literature. However the resistances to modal change observed for the case of Lyon take place as well in central areas, accurately connected to public transportation services with high population density. We conclude that hypotheses of instrumental and axiological rationalities are limited in explaining the “reasons” of car use. Mainstream research literature on urban transport doesn’t go further than these two hypotheses. To contribute to this reflection we assume the hypothesis that habit - as a concept – can be mobilized to go beyond fruitless dualisms such as “individual vs. structure” or “choice vs. determinism” and enable the development of a rather phenomenological interpretation of transport behaviours. In order to identify the shapes and roles of habit in urban transport behaviours, we developed a two-step original method including the collection of comments recorded by car-drivers and a questionnaire. The latter enabled us to distinguish two sub-groups as regards to the strength of their automobile habit. As a major result we will show that automobile habit follows three dimensions, namely mental, temporal and spatial, and enable an explanation of user’s resistance to injunctions to modal change. In line with these results we will conclude with a critical reconsideration of transport policies based on injunctions to change, and with new operational and theoretical perspectives
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Sinno, Maïa. "L'internationalisation de la fabrique de la ville, vers un produit politique : les investissements immobiliers des pays du Golfe au Caire." Thesis, Paris 1, 2017. http://www.theses.fr/2017PA01H100.

Full text
Abstract:
La question de l'internationalisation des financements de la ville s'avère centrale pour comprendre le fonctionnement des marchés internationaux et l'évolution du rôle de l’État dans les modes de gouvernance urbaine. Elle se présente également comme une grille de lecture pertinente pour étudier les impacts sur la production urbaine des fonctionnements néolibéraux des pays en développement et de leur dépendance aux partenaires internationaux. Car l'un des enjeux de la financiarisation de la ville est celui du rôle des acteurs, notamment à travers les modes de gouvernance : lorsque l'équilibre des projets de développement urbain n'est pas garanti, qui sont les acteurs qui jouent le rôle de régulateurs? Comment le risque financier est-il distribué et absorbé, alors que le temps long entre vente et achat dans l'investissement immobilier fait exister deux temporalités différentes : celle de la finance globale, qui obéit à des logiques de court terme afin de dégager des marges de rentabilité rapides; et celle du construit urbain, davantage étalée dans le temps. Or, plus le temps de résolution du capital dans l'immobilier est long, plus le montant des valeurs excédentaires est bas. La question de la distinction entre secteur public et secteur privé est également centrale dans l'étude de ce sujet, puisque qu'elle renvoie à la signification du retrait de l’État de la gouvernance urbaine en tant que moyen pour donner davantage de pouvoir aux investisseurs privés. Étudier cette distinction est un moyen de comprendre quels sont les mécanismes de régulation et d'équilibre des marchés liés à la production de la ville. La fabrique du Caire avant et après le soulèvement populaire de 2011 dans la vague des Printemps Arabes est un laboratoire pertinent pour l'analyse de ces questionnements. Au Caire, les modes de gouvernance spécifiques basés sur l'accumulation des richesses par une élite ont été remis en question par la révolution de 2011. La succession des régimes transitoires et les nombreux procès qui ont visé les cessions de terrain frauduleuses par les hommes d'affaires les plus puissants du pays ont semblé être une avancée dans les revendications pour le droit à la ville des révolutionnaires. La lutte pour davantage de justice a provoqué une redéfinition de l'assabiya dirigeante, communauté d'acteurs publics et privés basée sur des liens de mariage et de sang. Mais elle n'a pas ébranlé le système néolibéral reposant sur les rouages de la corruption et du bakchich ainsi que sur la dépendance de la croissance égyptienne aux aides occidentales et régionales, bien au contraire. Le nouveau régime reproduit grâce à une main de fer le système néolibéral d'avant la révolution : enrichir un noyau d'acteurs privés faisant partie d'une élite proche du régime. Cette élite rassemble des proches de l'ancien régime de Moubarak, dont certains ont fait l'objet de sanctions post­révolution, appliquées, levées ou adoucies de manière arbitraire par l’État qui affirme ainsi son pouvoir sur la communauté d'acteurs privés. L'émergence de l'institution militaire comme pouvoir gouvernemental en apparence unitaire n'a pas remis en question la position d'un État centralisé, alors que les pays du Golfe sont devenus incontournables : ce sont des créanciers qu'il faudra rembourser, en liquide ou en nature, et leur poids dans l'économie égyptienne est croissant, en particulier dans le secteur immobilier. La fabrique du Caire semble s'orienter vers une urbanité exclusive et participe à la création d'un arrière-pays du Golf. [...]
The issue of internationalization of financial involvement in Cairo's urban environment is fundamental in understanding the increasing role that international actors play in the region. Additionally, it enables a clearer perception of the State's increasing role through directive urban governance and is also central to any analysis of recent development of the city's social geography. This broad perspective is also a key to understanding the impact of neoliberal policies in developing countries and their increased dependence on international partnerships for urban development. One of the main explanation factors of the financialization of the city's construction is the evolving role of its various actors, through changing governance modes: who are the actors of large-scale real estate, when the balance of urban development project is not secured? One way of addressing this issue is through the question: "how is the risk distributed and absorbed where there exists two timescales, because of the mismatch between selling and buying in real estate investment?" These are the temporality of global finance, which obeys short term logics to serve specific interests and the temporality of the urban fabric which is over a much longer period of time. The longer the period for real estate return on investment, the lower the amount of profit for the investor. Distinction (or the lack of) between public and private sector interests and motivations remains the key parameter, since it refers to the State's withdrawal for urban governance as a way to give more power to private investors. The complex interference between public and private sector is therefore part of the very definition of the city financialization. This study is a way to understand mechanisms of regulation and balance of the markets related to the city production. The urban production of Cairo, before and after the Arab Spring popular uprising of 2011 is also a highly meaningful laboratory to analyze mobilization against financialization of urban production. ln Cairo, specific governance based on wealth accumulation by elite had been called into question by the 2011 revolution. The succession of transitory regimes and the numerous trials targeting fraudulent sales of some of the most powerful businessmen of the country could be viewed as a progress, in citizen's right to the city, of the revolutionaries. The fight for more justice caused a redefinition of the ruling assabiya, a community of public and private actors related by blood or marriage. But it did not destroy the corruption-based system, nor the dependence of Egyptian growth on occidental and regional aids, quite to the contrary. The specificity of the Egyptian neoliberal system is based on refusal of the state to let the contractors take control and on the interference of the public elite in contractors' activities. The new regime replicates with a heavier hand, this system from before the revolution. This enriches a core of actors belonging to an elite close to the regime. [...]
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Vales, Teodoro Cândido. "De Lourenço Marques à Maputo : genèse et formation d'une ville." Thesis, Grenoble, 2014. http://www.theses.fr/2014GRENH012/document.

Full text
Abstract:
S'appuyant sur une approche historique, cette thèse interroge le processus de formation et de transformation de la capitale du Mozambique, et pour ce faire analyse les liens qui se sont noués, au cours des XIXème et XXème siècles, entre changements économiques, transformations institutionnelles et évolutions des formes urbaines. Située en position excentrée par rapport au reste du Mozambique, et proche de l'Union Sud-Africaine, Lourenço Marques passe successivement du statut de factorerie, à celui de bourg, puis de ville portuaire. La création, au cours du XIXème siècle, des axes de liaison, routier puis ferroviaire, avec le Natal fait de Lourenço Marques le débouché maritime des produits miniers d'Afrique du Sud et explique le développement économique de la ville. Pendant toute la période de sa formation, ce sont les plans d'urbanisme, élaborés par des ingénieurs militaires puis des architectes venus de Lisbonne, qui encadrent les extensions de la ville devenue capitale de la Province du Mozambique. Comme de nombreuses villes coloniales, Lourenço Marques devient le terrain d'expérimentation de méthodes de planification (tracés viaires, lotissement, zonage), élaborées dans différents pays européens, dont le Portugal. Pendant toute la période coloniale, ingénieurs et architectes portugais réussissent tant bien que mal à maîtriser la croissance de la ville européenne, restreignant l'accès des « africains » à cette dernière. La création à proximité du centre-ville d'un quartier « indigène » témoigne d'une volonté de séparation raciale de la part des colonisateurs. L'accession en 1975 du Mozambique à l'indépendance se traduit par l'exode des portugais et l'ouverture des portes de la ville aux africains. Cette décision soudaine produit une sorte d'appel d'air pour la population des campagnes et amorce un processus de croissance démographique rapide de Lourenço Marques devenue Maputo. Multipliant les plans d'urbanisme (qui ne sont jamais approuvés), les autorités du Mozambique indépendant rencontrent de plus en plus de difficultés à maîtriser un processus de développement qui se traduit notamment par de nombreux quartiers informels (lotissements, bidonvilles) et peinent à développer les activités économiques garantissant des emplois stables aux nouveaux habitants
This thesis is based on a historical approach. It addresses the process whereby the capital city of Mozambique was shaped and transformed, and analyses the links that appeared during the 19th and 20th centuries between economic change, institutional transformations and the evolution of urban morphology. The location of Lourenço Marques is peripheral in Mozambique. The city is close to the Union of South Africa, and was originally a trading outpost. It later became a feitoria, small town, then a coastal city. The creation of road and, later, of rail networks with the Transvaal in the 19th century meant that Lourenço Marques became the maritime gateway for South African mining products, which explains the city's economic development. During the period in which the city was shaped, its extensions were managed through plans drawn up by engineers and army officials, and, later, by architects who came from Lisbon. It is at this point in time that the city became the capital of the Province of Mozambique. Like many other colonial cities, Lourenço Marques was subject to a wide range of planning experiments (street patterns, subdivisions, zoning) designed in various European countries, including Portugal. During the entire colonial period, Portuguese engineers and architects somehow managed to contain the growth of this European town, by restricting African people's access to it. The fact that a quarter was created near the city centre for the “indigenous population” reflects the fact that colonizers wanted racial separation. When Mozambique became independent in 1975, the Portuguese exodus took place and the city was opened up to African people. This sudden decision generated mass immigration from the countryside and initiated the rapid demographic growth of Lourenço Marques, whose name then became Maputo. The authorities of Mozambique came up with many town planning documents (which were never approved), and found it increasingly difficult to manage the development process – many informal quarters appeared (subdivisions and shanty towns) – and to generate economic activities that would give permanent jobs to the new population
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography