To see the other types of publications on this topic, follow the link: Surf – Mythe.

Dissertations / Theses on the topic 'Surf – Mythe'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Surf – Mythe.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Cruzin-Polycarpe, Valérie. "L'épopée homérique du surf en France (ra)contée par Surf Session : une histoire des représentations médiatiques du surf de 1986 à nos jours." Electronic Thesis or Diss., Bourgogne Franche-Comté, 2024. http://www.theses.fr/2024UBFCC011.

Full text
Abstract:
Si le surf fait officiellement son entrée en France en 1956 sur la côte basque, sa culture n’est mise en récit et diffusée par un média qu’à partir de 1986, date de création du premier magazine français de surf, Surf Session. Fascinés dans leur jeunesse par ces hommes venus d’outre-Atlantique qui jouent avec les vagues et apportent avec eux un style de vie nouveau et libéré, deux hommes décident de créer un magazine français de surf en mars 1986. Le surf est alors en pleine expansion : les marques de surfwear s’établissent le long de la côte aquitaine, les compétitions internationales et nationales se multiplient tout autant que les clubs, dont le magazine accompagne la création.Vecteur privilégié d’une culture surfique, ce média est ici considéré et interrogé comme une archive. Une analyse sémiologique des contenus des numéros qui le composent sur une période de trente-huit ans permet alors de mettre au jour une vision homérique de la pratique, convoquant des mythes anciens pour en créer des nouveaux et contribuant par là-même à inscrire la pratique dans la psyché collective à travers des imaginaires que ce travail propose de déconstruire et de questionner
Although surfing officially made its debut in France in 1956 on the Basque coast, its culture was not put into narrative form and disseminated by the media until 1986, when the first French surfing magazine, Surf Session, was created. Fascinated in their youth by these men from across the Atlantic who played with the waves and brought with them a new, liberated lifestyle, two men decided to create a French surfing magazine in March 1986. Surfing was booming at the time: surfwear brands were establishing themselves along the Aquitaine coast, national and international competitions were multiplying, as were clubs, whose development the magazine supported.As a privileged vector of surfing culture, this medium is both an archive and a means of promoting a new, sometimes counter-cultural sport and its social activities. A semio-historical analysis of the statements and visibilities contained in the issues over a period of thirty-eight years brings to light a Homeric vision of the practice in the form of an epic, first Illiadesque, then Odyssean, summoning ancient symbols and myths to create new ones. It contributes to inscribing the sport in the collective psyche through representations which this work proposes to deconstrcut by questioning its
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Munier, Brigitte. "Roman du mythe et mythes du roman : recherche critique sur les catégories du mythique et du romanesque." Paris 5, 2000. http://www.theses.fr/2000PA054016.

Full text
Abstract:
Le mythe, culture aurorale anhistorique et apotropaïque, formalisant l'expérience humaine existentielle fut le contrefort de la civilisation avant d'en devenir le contrepoids : nous tentons de manifester la pérennité et les modalités de l'herméneutique de l'imaginaire par une analyse du symbolisme de la pomme, de la soupe, du jeu, de la vache, du parfum, de différents mythes de la séduction et de leur parousie, sous le domino congru à chaque époque. La découverte de ce sémantisme induit aujourd'hui une mytholâtrie prompte à confondre symbole et allégorie, mythe et kitsch et à imputer les structures mythiques au roman. Notre recherche souhaite ordonner le champ du savoir mythologique asphyxié par excès de richesses, et dénoncer toute dérive susceptible d'en pervertir la compréhension. L'aura dévouée à la mythologie devenue mythographie conduit notamment à lire le roman tel un refuge des mythes. C'est éraser la contingence historique au profit d'une nécessité épique récusée par la modernité, sacrifier à une aspiration cathartique la vocation romanesque au réalisme. Nous ne nions ni l'existence ni le besoin sociologique d'écrits assumant les structures mythiques, bien mieux voudrons-nous les fonder. Nous affirmons cependant l'effectivité et la nécessité sociales du roman réaliste, prisme spéculaire de la modernité, reflet de la totalité faillie, de la conflictualité croissante entre l'intériorité héroïque et l'extériorité institutionnelle. En retrait de toute idéologie, notre étude confronte la science des mythes à la sociologie du roman pour manifester entre elles une relation épistémologique d'élucidation fondant une partition du genre romanesque. Le long roman du mythe, récit de son déni puis de sa consécration, et l'équivocité affectant la nature même du roman conduit à l'énoncé de cette thèse : la mythologie est un outil de discernement sociologique de la raison romanesque.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

LEE, EUN JU. "Etude sur tangun - mythe, symbole et histoire -." Paris 7, 1999. http://www.theses.fr/1999PA070046.

Full text
Abstract:
Le mythe de tansun est en etroite relation avec le royaume de kochoson, le premier etat fonde en coree. Ce mythe fut elabore au cours d'une periode qui comprend la fondation de kochoson et celle immediatement posterieure. Celui-ci peut etre classe en cinq types ou versions differentes. Nous avons remarque que les versions du samguk yusa et du chewangungi, versions les pins anciennes, compilees au13e siecle, ont conserve une forme relativement voisine de la forme primitive. Cependant, la mention de l'union entre l'animal et l'homme n'apparait pas dans le chewangungi. Le samguk yusa semble donc la forme la plus ancienne c'est depuis le fin du royaume de koryo, considere comme fondateur de la nation que le mythe a joue le role de centre de gravite, symbolisant autonomie de la nation, la volonte d'independance et la volonte d'unification autrement dit, parce qu'au travers des epoques de koryo et de choson, il n'a cesse de faire l'objet d'une nouvelle comprehension en accord avec les situations concretes d'alors, il est devenu le centre de gravite encourageant la conscience nationale lorsque le peuple coreen traversait des periodes difficiles; tangun demeure au centre de l'histoire dela pensee et des mouvements d'idees de la coree. Cependant il ne convient pas de prendre au pied de la lettre les faits relates dans ce mythe il faut savoir les differencier des faits de l'histoire. C'est pourquoi si l'on procede a une analyse que l'on peut qualifier de scientifique, qui tienne compte du contexte historique, ce mythe peut contribuer, jusqu'a un certain point, a l'enrichissement de notre comprehension de l'histoire du royaume de kochoson.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Kuhestani, Cyrus. "Le mythe du Graal : étude comparative sur l’origine de mythe du Graal dans la littérature arthurienne et persane." Thesis, Paris 4, 2014. http://www.theses.fr/2014PA040223.

Full text
Abstract:
Cette thèse consiste à une étude comparative entre les romans arthuriens d’un côté et le Shâh-Nâme de Ferdowsi de l’autre coté sur le sujet de Graal. L’enjeu est d’étudier l’origine du Mythe du Graal et essayer d’expliquer la ressemblance entre le mythe du Graal avec le Khvarnah l’équivalent de mythe dans la littérature persane. Dans une première partie, la thèse se concentre sur une étude du mythe de Graal chez Chrétien de Troyes, Wolfram von Eschenbach et Ferdowsi. Les différentes manifestations du mythe, le sens spirituel tout autour de ce mythe seront l’objet de cette recherche dans cette partie. Dans un second temps, la thèse fait porter l’analyse sur l’origine de ce mythe tellement contesté chez les chercheurs de différentes écoles, soit l’origine celtique ou irano-aryenne. Cette thèse défendra la théorie d’origine iranienne en prenant en considération l’influence celtique du mythe. Selon ce travail, dans la structure du roman de Graal, il existe une base du folklore Alano-celtique que le néo manichéisme cathare, en l’utilisant comme la matière première, construit une couche d’initiation propre à la conviction dualiste afin d’ajouter le personnage de Perceval/Parzival à l’histoire du roi Arthur. Parzival, de ce point de vue, est plus proche de sa modèle persane Kay Khosrow. La divergence entre l’auteur français par rapport à son homologue allemand dépend de leur situation sociale ; Chrétien est l’artiste proche du pouvoir religieux de l’église catholique et Wolfram, le chevalier qui gagne sa vie en chantant, était proche des hérésies cathares et des templiers. Enfin, ce travail essaie de montrer que ce mythe d’origine aryenne, est déformé par les religions à leur fin et que le vrai sens de la quête n’est pas le salut mais le surhomme
This thesis is a comparative study of the Arthurian romances on the one side and the Shâh-Nâmeh of Ferdowsi on the other side, referring to the subject of the Grail. The challenge is, to study the origin of the Grail myth and try to explain the similarity between the myth of the Grail and Khvarna, the equivalent myth in Persian literature. In the first part, the thesis focuses on a study of the Grail myth in the work of Chrétien de Troyes, Wolfram von Eschenbach and Ferdowsi. Different manifestations of the myth, the spiritual sense around this myth will be the subject of this research in this part. In a second step, the thesis focuses the analysis on the origin of this myth much disputed among researchers of different schools, either Irano-Aryan or Celtic origin. This thesis defends the theory of Iranian origin, taking into account the Celtic myth too. According to this work, the structure of the Grail novel is based on Alano-Celtic folklore. Thereafter, Catharism, using it as the raw material, built a layer initiation specific to dualistic belief, in order to add the character of Perceval/ Parzival to the story of King Arthur. From this point of view, Parzival is closer to the Persian Kay Khosrow model. The divergence between the French author in relation to his German counterpart depends on their different social situation; Chrétien was an artist close to the religious authority of the Catholic Church and Wolfram, the knight who earned his living by singing, was close to Cathare heresy and the Templers. Finally, this work tries to show that the origin of this Aryan myth is that distorted by religions to achieve their ends and that the true meaning of the quest is not salvation but the “Übermensch”
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Imperiali, Christophe. "En quête de Perceval : étude sur un mythe littéraire." Thesis, Paris 4, 2008. http://www.theses.fr/2008PA040248/document.

Full text
Abstract:
Après avoir proposé une définition opératoire du mythe littéraire, et suggéré, sous l’étiquette de « mytholectures », un mode d’approche de cet objet, le travail se subdivise en deux grandes parties. La première, diachronique, cherche à sonder le devenir historique du mythe de Perceval, de Chrétien de Troyes à nos jours ; il s’agit essentiellement d’observer comment la valeur et le sens du mythe se sont élaborés progressivement au fil de ses réécritures – comment chaque période, chaque auteur a rencontré le mythe sous un rapport singulier, susceptible de lui fournir un « miroir » qui reflète certaines de ses préoccupations et lui permette, parallèlement, de configurer son expérience du monde. Les principales étapes de ce parcours (qui touche à environ quatre-vingts auteurs) sont Richard Wagner et Julien Gracq. La seconde partie propose deux approches thématiques du mythe de Perceval : l’une d’elles est centrée sur la problématique familiale et les enjeux relationnels qui, de reprise en reprise, ne cessent d’être réinterprétés sous divers angles (dont Œdipe, cet « anti-Perceval » n’est jamais très loin). L’autre axe thématique s’intéresse à la propension marquée du mythe de Perceval à fonctionner comme modèle des deux pôles de l’activité littéraire que sont la lecture (quête de sens) et de l’écriture (quête poétique) : divers « arts poétiques percevaliens » (de Wagner à Perec, en passant par Proust ou Handke) closent ainsi le parcours
After having outlined a functional definition of the “literary myth”, and having proposed a new way of approaching this object under the label “myrhoreadings”, the present work is divided into two main parts. The first one is diachronic. Its aim is to analyse the historical construction of the myth of Percival, from Chrétien of Troyes until now. The main purpose of this inquiry is to examine how the myth’s value and meaning were gradually elaborated through its rewritings, and how each period, each author have met the myth as a “mirror” reflecting his personal concerns and allowing him to configure his experience of the world. The main figures along this journey are (among about eighty authors) Richard Wagner and Julien Gracq. The second part proposes two thematic approaches to the myth of Percival: the first one focuses on the family issues and the relational stuctures central to most of the rewritings of the myth (where Oedipus, this “anti-percival”, is rarely far away). The second theme examines the frequent use of this myth as a model for the two poles of the literary activity: reading (quest of meaning) and writing (poetic quest). A few “percivalian poetic arts” thus conclude this study, from Wagner to Proust, Handke or Perec
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Védie, Christian. "L'intrusion du discours médical sur un mythe universel : La lycanthropie." Montpellier 2, 1998. http://www.theses.fr/1998MON30009.

Full text
Abstract:
Ce travail se propose de montrer comment le discours medical a pu modifier le mythe metamorphosique. Mais aussi et surtout comment la science, dont le discours medical n'est que le paravent le plus voyant, peut devenir un mythe au moins le mythe de la certitude absolue, de la verite absolue, au travers de la toute puissance d'un savoir medical s'enoncant en tant que fondateur. Pour cela nous exemplifierons notre propos en puisant dans une thematique resolument plus actuelle : le transsexualisme. Ces deux thematiques delirantes permettant une tentative d'elaboration psychopathologique
A review of the historical and modem medical literature suggests multiple etiologies for lycanthropy, the delusion of being an animal, usually a wolf. This work purpose to show how the medical talk change the metamorphic myth. Togain an understanding of certain bizarre psychiatric symptoms it may be helpful to consider the effects of religions and culture. Despite the passage of time, the werewolf remain a powerful and evocative image. The influence of myth and legend has been filtered and observed with the passage of time but it is likely that the symptom of lycanthropy will continue to be seen as long as tales of the wolf-man frighten us. We have tempt a comparing with transsexualism, modem myth or delusion
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Thibaudeau, Pascale. "Image, mythe et réalité dans le cinéma de Victor Erice." Poitiers, 1995. http://www.theses.fr/1995POITA001.

Full text
Abstract:
Analyse des rapports entre image, mythe et réalité dans les trois premiers longs métrages de Victor Erice (el espiritu de la colmena, el sur, et sol del membrillo) avec des références ponctuelles au court-métrage el desafio. Les instruments critiques sont empruntes au structuralisme, a l'anthropologie, a la psychanalyse et a la sémiotique. Une première partie, "la conscience du temps", traite tout d'abord de la transposition temporelle a l'écran et des rythmes internes de chaque film, puis elle s'intéresse a la mythification de l'histoire par l'image, la deuxième partie, "une organisation du monde", réserve une place importante a l'étude de la fragmentation des espaces et de leur recomposition selon des principes symétriques, et s'achève par une réflexion sur les procédés réflexifs, la place de l'énonciation et la problématique de la représentation de la réalité
An analysis of the relationships between image, myth and reality in the first three feature films of victor erice (el espiritu de la colmena. El sur, et sol del membrillo) with minor references to the short film el desafio. Critical tools are borrowed from structuralism, anthropology, psychaonalysis and semiotics. The first part, "the consciousness of time" deals first with the way time is recreated on the screan and then with the internal rythms which are specific to each film; then it centres on the mythifying of history by means of the image. The second part "an ordering of the world" devotes an important place to the study of space reconstruction according to principles of symmetry and concludes on an analysis of reflexive devices, of the status of enunciation and the question of the representation of reality
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Lami, Arnaud. "La tutelle de l'Etat sur les universités françaises, mythe et réalité." Thesis, Aix-Marseille, 2013. http://www.theses.fr/2013AIXM1135.

Full text
Abstract:
La tutelle administrative sur les universités mérite une attention particulière en raison de son statut et de sa tonalité très particuliers. Elle recèle une part de mystère qu'il faut lever pour bien en comprendre les enjeux. D'un côté, la tutelle sur les universités est, sur bien des points, justifiée et légitimée par des traditions et des pratiques anciennes ; celles-ci souvent contradictoires avec la lettre des textes qui la réglementent, d'un autre côté, la tutelle répond à une finalité classique du droit administratif : assurer un contrôle de la décentralisation. Le pouvoir de tutelle sur les universités est déconcertant car cette notion, imprécise et indéterminée, est au centre d'intérêts, a priori, divergents. Alors que l'autonomie des universités et l'indépendance des universitaires semblent militer contre l'existence et l'exercice d'un pouvoir de tutelle, la préservation des intérêts du service public et de son unité est, au contraire, favorable à l'existence d'une tutelle sur les universités. Ainsi, la tutelle universitaire se dévoile sous un jour inattendu qui manifeste son ambivalence : à la fois protectrice, face aux universités, de certains intérêts généraux, et protectrice, face à l'Etat, de l'autonomie universitaire
The administrative supervision of universities deserves a particular attention due to its status and its very particular meanings. It reveals a part of uncertainty that should be analysed in order to understand the stakes. On one hand, administrative supervision is on many points justified and legitimated by ancient traditions and practices; these often contradict the letter of the texts that regulate them. On the other hand, the supervision answers a classic purpose of public law: to ensure a control of decentralisation. The supervision power over universities is surprising because this notion, imprecise and undetermined, is at the centre of a priori divergent interests. Whereas the autonomy and independence of universities seems to militate against the existence and exercise of a supervision power, the preservation of public service interests and unity is, on the contrary, in favour of university supervision.Thus, university supervision has a new meaning, which underlines its ambivalence: it protects both general interest against universities and university's autonomy against the state. A double movement is therefore initiated, which sees university law irrigating public law and the latter irrigating the former too
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Little, Roch. "Le mythe de l'antihéros socialiste contre le mythe du héros antisocialiste : le débat sur Pilsudski dans l'historiographie polonaise d'après-guerre (1945-1989)." Doctoral thesis, Université Laval, 1994. http://hdl.handle.net/20.500.11794/18149.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Guilbert, Françoise. "Le pouvoir sanitaire : essai sur la normalisation hygiénique." Université Robert Schuman (Strasbourg) (1971-2008), 1992. http://www.theses.fr/1993STR30001.

Full text
Abstract:
Tentative de décantation d'un savoir universel sur l'homme (l'hygiène), puisé dans toutes les revues spécialisées de son siècle d'or (le XIXe), ce travail cherche à montrer le fil commun qui lie l'entreprise normalisatrice et l'élaboration d'un pouvoir qui lui est subséquent, aux autres systèmes normatifs (le droit, les mythes. . . ). Il s'agit de voir ce qui, dans l'homme, offre un espace commun à l'appel normalisateur et participe à l'entreprise humaine régulatrice la plus enveloppante : la civilisation. Le fil cherche dans trois livres (l'homme, le microcosme, la patrie), tient à un escamotage du corps comme chose pour en faire une personne gouvernable. Il apparaît comme un fondement essentiel d'une civilisation qui n'accepte que les normes qui s'y conforment et sont, de ce fait, en perpétuel travail d'harmonisation. S'attachant à l'anecdotique, la thèse fait "sonner" les informations de manière à révéler l'immense travail souterrain que cette recherche harmonique des normes sous-entend
From all the specialized reviews of his golden century (the XIXe), this work searchs to design the link which binds the normalization enterprise and the construction of a power which is subsequent, to the other normative systems (law, myths, scientific rationalisation, customs. . . ) And contributes to the space of civilization. The lead followed in the three books ( the man, the microcosm, the homeland) holds in a dodging of the body as a thing in order to make of it a gouvernable person. It is the essential fundation of civilization, which only accepts the norms in accordance and are in a perpetual work of harmonization
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Bénéjam-Bontems, Marie-Josette. "Le mythe de l'Age d'Or à Rome au Ier siècle avant J. -C : essai sur la métamorphose du mythe dans la mentalité romaine." Nice, 1985. http://www.theses.fr/1985NICE2004.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Kaempf, Pierre-François. "Un mythe de la fin des temps : de la mort d'amour à l'esthétique du désespoir : sur quelques interprétations modernes du mythe de Tristan." Paris 4, 1991. http://www.theses.fr/1991PA040173.

Full text
Abstract:
Cette étude envisage sous un angle comparatif le rayonnement moderne du mythe de Tristan, à partir de Wagner, sur une durée d'un siècle environ (1857-1970). Ces textes étudiés constituent des versions "obliques" du mythe et non de simples réécritures. Outre le poème de Wagner, il s'agit de 'Trionfo della Morte' de Gabriele d'Annunzio, 'Tristan' de Thomas Mann, de 'Spring snow' de Yuxio Mishima et du récit de Julien Gracq intitulé 'La Presqu'île'. Après un examen rapide du substrat médiéval dont Wagner a eu connaissance, notre étude envisage successivement les décors, les personnages et les réseaux symboliques. Cette ultime section nous permet d'aboutir à la conclusion suivante : après Wagner, le mythe de la fusion en Eros et Thanatos de l'élément féminin (attiré par Eros) et de l'élément masculin (voué dès l'origine à Thanatos) ne peut plus être accompli ; à l'exclusion du texte japonais, qui propose, comme certains archétypes médiévaux, le recours au sacré comme absentement hors du monde commun, toutes les autres interprétations (y compris,finalement,le drame wagnérien),envisagent Tristan comme un mythe de la solitude de l'artiste,incapable d'initier la femme aimée aux mystères de l'esthétique, et ne trouvant d'issue à son désespoir que dans la mort
This study deals, from a comparative point of view, with the modern evolution of Tristan's myth, from Wagner on, and for about, a century period (1852-1970). .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Bronsard, Karen. "Main-d'oeuvre mexicaine sur les terres agricoles québécoises : entre mythe et réalité." Thesis, Université Laval, 2007. http://www.theses.ulaval.ca/2007/24927/24927.pdf.

Full text
Abstract:
Chaque année, des milliers de Mexicains arrivent au Canada par l’entremise du Programme des travailleurs agricoles saisonniers pour combler la pénurie de main-d’œuvre à laquelle font face les agriculteurs canadiens. Chacun de ces deux acteurs sociaux bénéficie de la participation au programme malgré la critique qui résonne continuellement. Un portrait négatif du programme est dressé localement et internationalement lorsque des supposées conditions de travail abusives frôlant l’esclavage moderne sont dénoncées. Toutefois, cette vision est incomplète; elle néglige le point de vue des agriculteurs canadiens. En pleine crise économique et face à un avenir incertain, ils sont confrontés à des défis propres à l’agriculture maraîchère. Suite aux entrevues réalisées à l’été 2006 dans trois régions du Québec, la Montérégie, Lanaudière et la Capitale-Nationale, des résultats démontrant les liens d’interdépendance entre les travailleurs et les agriculteurs sont présentés. La nature du travail de la ferme est explorée et les résultats remettent en contexte la critique existante du Programme des travailleurs agricoles saisonniers.
Every year, under the Seasonal Agricultural Workers Program, Mexicans arrive on Canadian soil to fill the labour shortages with which farmers are faced. As individual social actors in a complex web of interdependence, both the Canadian farmer and the Mexican worker have their reasons for taking advantage of the program in spite of the criticism that surrounds it. The critiques are fueled by an international debate portraying farmers as mistreating, neglecting, and abusing their employees while depicting Mexican workers as victims of the program. However, this depiction is incomplete; it neglects the farmers’ perspective. Amidst a revenue crisis and faced with an uncertain future, producers are confronted by challenges specific to market gardening. Following interviews conducted in the summer of 2006 in three regions of Québec, Montérégie, Lanaudière, and the Québec City area, results demonstrated that interdependence between foreign workers and local producers was present. The nature of farm work is explored and the results attempt to put the existing critiques of the Seasonal Agricultural Worker’s Programme into a new context.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Solntseva, Irina. "Les récits de Platon sur le passé : entre le mythe et l'histoire." Thesis, Paris 4, 2015. http://www.theses.fr/2015PA040083.

Full text
Abstract:
Face à la diversité des textes platoniciens consacrés au passé, les commentateurs ont le plus souvent proposé d'y voir soit une philosophie de l'histoire unitaire et profondément pessimiste, soit une simple forme rhétorique permettant à Platon de défendre ses différentes idées. En mettant en cause la lecture historiciste des récits sur l’origine et la chute de l'État idéal dans la République et du mythe cosmologique du Politique, nous en présentons une lecture analytique, tout en prenant en compte le rapport qu'entretiennent ces textes avec la tradition hésiodique et sophistique des récits sur le passé. Nous proposons de distinguer, d'autre part, la catégorie particulière des textes platoniciens qu'on pourrait appeler les « mythes sur le passé d'Athènes » : le récit atlante et la partie historique du Discours funèbre de Socrate dans le Ménexène, dont la spécificité se comprend le mieux, à notre avis, compte tenu de l'idée de noble mensonge proposée par Platon dans la République. Nous nous intéressons enfin au statut du récit des Lois III, considéré souvent comme le texte le plus historique chez Platon, et nous nous efforçons de montrer, à l'aide de cet exemple, comment Platon réussit à combiner le matériau historique concret et ses théories politiques et psychologiques, en adoptant ainsi la même démarche que dans les récits de la République II et VIII – IX
In view of the diversity of Plato's texts about the past, the commentators have most commonly suggested to consider them either as a unitary, profoundly pessimistic, conception of history or as a rhetoric form that enables Plato to defend his different ideas. By calling into question the historicising interpretation of the narratives discussing the origin and the decline of the ideal state in the Republic and of the cosmic myth of the Statesman, we offer an synchronic reading of them, taking in consideration the connections between these passages and the Hesiodic and Sophistic tradition of narratives about the past. We suggest to distinguish, on the other hand, a specific category of the Platonic historical accounts that could be called the «myths about the past of Athens» : the Atlantis story and the historical section of the Funeral oration of Socrates in the Menexenus that we could understand the most clearly, in our opinion, if we take in consideration the notion of the “Noble Lie” that Plato introduced in the Republic. Finally, we're focusing our attention on the status of the narrative of the past in the Laws III, often considered as the most historical text in Plato, and we try to show, from this example, how Plato manages to combine the concrete historic facts and his political and psychological theories, following the same approach as in his accounts in the Republic II and VIII – IX
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Vidal, Bertrand. "Les représentations collectives de l’événement-catastrophe : étude sociologique sur les peurs contemporaines." Thesis, Montpellier 3, 2012. http://www.theses.fr/2012MON30065/document.

Full text
Abstract:
Lorsque les désastres et les catastrophes apparaissent comme des traits marquants de l’existence sociale et collective, notre vision/conception du monde, tant esthétique que cognitive, se voit interpellée, voire prise à défaut. Le monde contemporain est traversé par une crise de nos certitudes de maîtrise de la nature et de la société, crise paradoxale puisqu’elle s’enracine dans nos immenses pouvoirs de transformation, ceux-là mêmes qui entretenaient nos espoirs de progrès et dont les conséquences imprévues nourrissent aujourd’hui nos appréhensions et nos peurs collectives. A travers un regard sociologique, cette recherche interroge le poids des imaginaires sociaux sur la production de l’événement-catastrophe, et, en retour, l’influence de cette dernière sur les opinions, les attitudes et les comportements de prévention du danger et les représentations sociales de la sécurité. Construit sur un corpus d’une dizaine de catastrophe (de la tempête de décembre 1999 en Europe de l’Ouest à la catastrophe de Fukushima en 2011), et soutenu par un travail de terrain (presse, littérature, cinéma, jeux-vidéo mais aussi groupes de préparation aux désastres), ce travail fait apparaitre l’efficience de l’archétypologie durandienne et dévoile de la réactivation d’anciens mythes et l’apparition de nouveaux récits dans le complexe sociétal, introduisant alors une idée neuve en Occident : notre époque est fascinée par sa puissance mais aussi terrifiée par un avenir dans lequel elle ne sait plus lire que des promesses de déclin
When disasters and catastrophes are prominent features of social and collective life, our aesthetic and cognitive vision or conception of the world is challenged or even overwhelmed. The contemporary world is experiencing a crisis that has shaken our certainties about nature and society’s control. This crisis is paradoxical, because it is rooted in our immense powers of transformation; the very same powers that sustain our hopes of progress. The unexpected consequences of these powers now feed our collective anxieties and fears. This research takes a sociological perspective to assess the influence of the social imaginary on the production of disaster events, and, in turn, the impact of the production of disaster events on the opinions, attitudes and risk-prevention behaviors and social representations of security. Based on a corpus of ten catastrophes (the December 1999 storm in Western Europe to the Fukushima disaster in 2011), and supported by field work (press, literature, cinema, video games and also disaster preparedness groups), this work reveals the effectiveness of the Durandian archetype and reveals reactivation of ancient myths and the emergence of new tales in the social complex, while introducing a new idea in the Occident: our age is fascinated by its power, but also terrified of a future in which it can see only promises of decline
Quando os desastres e as catástrofes surgem como traços marcantes da existência social e coletiva, é a nossa visão/concepção do mundo, tanto estética como cognitiva, que é interrogada, e mesmo posta em xeque. O mundo contemporâneo é atravessado pela crise das nossas certezas de dominação da natureza e da sociedade, uma crise paradoxal, dado que se enraíza nos nossos imensos poderes de transformação. Esses poderes alimentavam as nossas esperanças de progresso. Mas as suas inesperadas consequências estimulam hoje as nossas angústias e os nossos medos coletivos. Através de um olhar sociológico, esta pesquisaquestiona a força dos imaginários sociais na produção do evento-catástrofe e, em sentido contrário, a influência que o evento-catástrofe tem nas opiniões, atitudes e comportamentos de prevenção do perigo e nas representações sociais da segurança. Construído sobre um corpus de uma dezena de catástrofes (da tempestade de Dezembro de 1999 na Europa Ocidental até à catástrofe de Fukushima, em 2011), e apoiado numa pesquisa de campo (imprensa, literatura, filmes, videojogos, como também grupos de preparação para os desastres), este trabalho torna manifesta a eficiência da arque-tipologia durandiana e revela a reativação de mitos antigos, assim como o surgimento de novas narrações no complexo societal. Uma nova ideia irrompe no Ocidente: a nossa época está fascinada pelo seu poder, mas também se encontra aterrorizada por um futuro em que apenas consegue ler promessas de declínio
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Cuvelier, Pierre. "Le mythe de Pélops et d'Hippodamie en Grèce ancienne : cultes, images, discours." Thesis, Poitiers, 2012. http://www.theses.fr/2012POIT5009/document.

Full text
Abstract:
Ce travail est une étude mythologique portant principalement sur deux figures héroïques grecques, Pélops et Hippodamie, couple fondateur de la lignée des Pélopides. Inscrivant ma démarche dans la lignée des travaux de Marcel Detienne, Claude Calame et Charles Delattre sur la notion de mythe, non pas catégorie indigène mais objet construit a posteriori par les chercheurs actuels, je définis, sur la base des critères minimaux que sont les noms propres des héros et leurs types figurés, un corpus fait de textes grecs et dans une moindre mesure romains et d'œuvres figurées grecques, étrusques et romaines, que j'étudie ensuite systématiquement pour y mettre en évidence les possibles critères d'unité ou de discontinuité dans les représentations de ces figures héroïques, en me montrant attentif à la grande variété des contextes (cultuels, génériques, historiques) dans lesquels elles sont évoqués. J'étudie ainsi tant les cultes héroïques rendus à Pélops et Hippodamie à Olympie que les représentations figurées de ces héros et les différentes formes de discours qui les mentionnent, d'Homère à Nonnos de Panopolis. Je tente enfin de fournir les principaux éléments d'une étude globale de cet ensemble dans une perspective informée par l'anthropologie historique. Si l'ensemble général des évocations de Pélops n'a qu'une cohérence limitée, plusieurs sous-ensembles s'avèrent plus pertinents, le principal étant celui formé par les représentations de la course de chars qui aboutit à l'union des deux époux aux dépens d'Oinomaos, père récalcitrant d'Hippodamie
This is a mythological study concerning mainly two heroic figures of ancient Greece: Pelops and Hippodameia, ancestors of the heroic genos of the Pelopids. In the continuity of the works of Marcel Detienne, Claude Calame or Charles Delattre about the notion of myth, no more considered as an « indigenous category » but as a construct built a posteriori by contemporary scholars, I define, on the basis of the minimal criterias that are the proper nouns of the heroes and their iconographical types, a corpus composed of Greek (and also in some measure Latin) texts and of Greek, Etruscan and Roman figurative works, which I then study systematically in order to find out more precise criterias of unity or discontinuity in the representations of these heroic figures, paying special attention to the great variety of contexts (cults, genres, historical eras) in which they are evoked. I thus study the heroic cults devoted to Pelops and Hippodameia in Olympia, the visual representations of these heroes, and the different forms of speech which mention them, from Homer to Nonnos of Panopolis. I lastly try to provide the main elements for a global study of this corpus in a perspective informed by historical anthropology. If the widest corpus, composed of the mentions of Pelops, has only a limited coherence, several subsets appear more pertinent, mainly that which is formed by the representations of the chariot race that allows the union of two spouses, despite the reluctance of Hippodameia's father, Oinomaos
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Revol-Marzouk, Lise. "Le sphinx, de l'Antiquité au Romantisme : étude sur la constitution d'un mythe poétique." Paris 4, 2003. http://www.theses.fr/2003PA040171.

Full text
Abstract:
Ce travail étudie la constitution, de l'Antiquité au Romantisme, d'un mythe littéraire du sphinx à partir de la convergence formelle et symbolique de deux figures homonymes: le sphinx égyptien, monument sacré, d'une part; la sphinx hellénique, monstre légendaire, d'autre part. Originellement distinctes, ces figures tendent progressivement à se confondre dans une réflexion métapoétique portant sur les conditions de représentation littéraire de l'énigme universelle. Le sphinx, en sa forme syncrétique, se fait ainsi l'emblème d'une conception symbolique de l'univers et du livre, hiéroglyphes offerts au déchiffrement d'Œdipes herméneutes. L'ambivalence de la figure, référent visible de Gizeh ou mythème caché de la fable thébaine, détermine alors deux régimes de représentation différents: l'allégorie, qui, du Moyen Age à la Renaissance, illustre explicitement le sens symbolique du sphinx; le mythe, qui, à l'époque romantique, le scèle dans la trame métaphorique du texte, énigme poétique
This work studies the emergence, from Antiquity to Romanticism, of a literary myth of the sphinx, resulting from the formal and symbolic convergence of two homonymous figures: the Egyptian sphinx, holy monument, on the one hand ; the Greek sphinx, legendary monster, on the other. Originally distinct, these figures have merged progressively into a metapoetic reflection on the literary depiction of the universal enigma. The sphinx, in its syncretic form, thus becomes the emblem of a symbolic idea of the universe and the book, both hieroglyphics to be deciphered by some Oedipal exegete. The ambivalence of the sphinx, the visible representation at Giza or the hidden mythem of the Theban story, leads to two different portrayals : the allegory, which, from the Middle Ages to the Renaissance, explicitly illustrates the symbolic meaning of the sphinx ; the myth, which, during the romantic period, hides it in the text's metaphorical framework, as a poetical enigma
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Singler, Christoph. "Entre mythe et ironie : études sur le roman historique contemporain en Amérique latine." Toulouse 2, 1990. http://www.theses.fr/1990TOU20020.

Full text
Abstract:
La these etudie quatre romans: la guerra del fin del mundo, de fargas llosa; el otono del patriarca, de garcia marquez; yo e1 supremo; de roa bastos; lope de aguirre principe de la libertad de otero silva. En concordance avec la conception philosophique de l'ironie, on cherche a mettre en evidence la facon dont la reflexion romanesque sur l'histoire latino-americaine essaie de susciter une conscience de soi historique, a l'encontre de l'imaginaire mythique. Deux groupes de romans se dessinent: d'un cote ceux qui, sur fond d'une pensee utopique, s'attaquent au mythe du pouvoir supreme; de l'autre cote, ceux qui analysent la mentalite collective. L'ironie intervient a plusieurs titres: 1. Ironies des acteurs, exprimant une position contre-historique (dans le double sens du terme); a l'oppose; ironie de la part du narrateur, revisant les tenants et les aboutissants de l'action revolutionnaire. 2. Le personnage de l'ecrivain et les effets que l'ecriture est censee avoir au sein de la societe sont mis en question. 3. L'ouverture du cadre romanesque (l'adaptation de la forme dramatique mettant le passe en present) confronte le lecteur a son propre present. Ironie de soi qui n'est pas exempte d'une forte dose d'humour
Based on the analysis of four novels - vargas llosa's la guerra del fin del mundo; garcia marquez' el otono del patriarca; roa bastos' yo e1 supremo and otero silva's lope de aguirre principe de la libertad - these studies show how irony in latin-american historical novel transforms myth in collective imaginary into historical self-consciousness. Two groups of novels: the first one; using utopic vision against the myth of absolute power; on the other hand, novels illustrating collective mentality. Irony operates on various levels: 1. Ironic position of the actors re- garding the way latin-american history has taken; at the same time; irony is employed by the narrator in order to review the principles on which revolutionary action has been based on. 2. The figure of the writer himself and the effects fiction is sup- posed to obtain in society furnish additionnal matter to ironical reflection. 3. The opening of the narrative structure (the adaptation of dramatic form turns past into present) confronts the reader with the difficulty to sentence upon historical acts
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Dressayre, Christelle. "La mise en place du droit international de l'eau : mythe ou réalité ?" Montpellier 1, 2002. http://www.theses.fr/2002MON10059.

Full text
Abstract:
Cette étude porte sur la gestion internationale de l'eau douce et s'appuie sur les travaux de la Commission du Droit International qui fut chargée en 1976 par l'Assemblé Générale des Nations Unies de rédiger une convention sur le droit relatif à l'utilisation des cours d'eau internationaux à des fins autres que la navigation. Signée le 21 mai 1997, à New York, cette convention soulève le problème de sa réelle effectivité en raison d'un certain nombre de limites, tant sur le fond que sur la forme et laisse penser, à l'heure actuelle, qu'elle restera davantage au niveau du mythe que de la réalité. Réaffirmant seulement des principes classiques du droit international, elle ne constitue pas une grande avancée dans la formation du droit international de l'eau et s'est heurtée à l'absence de volonté réelle des Etats aux intérêts contradictoires. Consciente de l'importance de construire un droit international de l'eau, la société internationale n'a cependant pas réussi à dépasser ses égoi͏̈smes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

GAGA, VIGNAUX ELPINIKI. "L'image de l'antiquité grecque à travers les mythes représentés sur les scènes fraçaises de l'entre-deux guerres." Lyon 2, 1999. http://www.theses.fr/1999LYO20027.

Full text
Abstract:
Cette these tente d'analyser l'evolution de l'image de la grece a travers l'examen des differents spectacles qui ont ete representes sur les scenes francaises entre 1920 et 1940. Dans le contexte historique particulier qui voit l'occident tiraille entre deux guerres mondiales, le theatre va puiser son inspiration au coeur des mythes grecs et va permettre une renaissance de ces mythes adaptes ou transposes pour mieux les faire revivre dans le nouveau contexte socioculturel d'un monde en pleine mutation. Cette approche historique, sociale et culturelle permet d'aborder l'infinie diversite de la culture hellenique en s'appuyant sur l'engouement du public francais pour une mythologie sur laquelle se fonde sa civilisation. La grece devient alors non seulement berceau de civilisation mais aussi synonyme de modernite. Le grand retour des mythes grecs sur les scenes francaises dans l'entre-deuxguerres marque un interet renouvele pour l'antiquite, et il permet aussi de porter un autre regard sur la grece moderne.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Oliveira, Márcio de. "Étude sur l'imaginaire brésilien : le mythe de la nation et la ville de Brasilia." Paris 5, 1993. http://www.theses.fr/1993PA05H033.

Full text
Abstract:
Dans le cadre de l'étude sur l'imaginaire brésilien cette thèse a entendu comprendre les justifications présentées par les membres du gouvernement Juscelino Kubitschek à la construction de l'actuelle capitale du brésil, la ville de Brasilia, à travers la notion du mythe de la nation. Au cours de la mythanalyse des discours des membres du gouvernement, faits pendant la construction de Brasilia (1956-60), il est apparu que le but du gouvernement a été de construire une nouvelle nation. Cette nouvelle nation a semblé être un mythe présent dans l'imaginaire brésilien depuis le XIXe siècle
In study of Brazilian’s imaginary, this thesis tried to understand the reasons of the Brasilia city construction capital of Brazil - presented by members of Juscelino Kubitschek government as a construction of a new nation. This new nation seems to be a current myth (called the nation’s myth) in brazilian8s imaginary since XIXth century
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Bernard-Griffiths, Simone. "Edgard Quinet, Merlin romantique : essai sur le mythe de Merlin dans l'oeuvre d'Edgar Quinet." Clermont-Ferrand 2, 1987. http://www.theses.fr/1987CLF20003.

Full text
Abstract:
Cet essai se propose de montrer comment, dans l'univers imaginaire d'Edgar Quinet, parvient à se constituer autour du personnage de Merlin ce qu'une mythocritique inspirée de Pierre Albouy peut qualifier de mythe littéraire. Du mythe littéraire tel que Pierre Albouy l'a défini, le mythe de Merlin recréé par Edgar Quinet dans son épopée testamentaire (Merlin l'enchanteur, 1860) présent en effet tous les caractères fondamentaux. Il s'enracine dans une tradition ou plutôt dans un faisceau de traditions populaires et savantes, folkloriques (Barzaz-Breiz de la Villemarque), historiographiques et romanesques (Historia Regum Britanniae ; Vita Merlini de Geoffroy de Monmouth ; Brut de Wace ; Merlin de Robert de Boron, suivi de son cortège de suites anonymes. De cette tradition, il retient des thèmes et figures recurrentes (Merlin prophète, poéte, enchanteur tour à tour puissant ou enseveli vivant par la femme qu'il aime) qu'il organise en un récit complexe. Ce dernier, enrichi de significations nouvelles, se transforme chez Quinet, au terme d'une triple palingénèsie, en mythe du moi, mythe de la poétique, mythe de l'histoire universelle. Ramifié, le mythe romantique de Merlin n'en est pas moins un mythe unifié tant dans sa structure que dans son sémantisme. Manifestant ainsi la cohérence dynamique que Gilbert Durand requiert du mythe, il s'ordonne autour des schèmes de l'écart et de la métamorphose, schèmes révélateurs de l'enchantement actif qu'Edgar Quinet demande tant à l'imagination qu'à la création mythologique
This essay intends to show how, in edgar quinet's imaginary world, what can be called a literary myth - as a mythocriticism inspired by pierre albouy would call it - is gradually built up round the character of merlin. For the myth of merlin, as edgar quinet recreated it in his testamentary epic work (merlin l'enchanteur, 1860), shows all the fundamental characteristics of the literary myth as defined by pierre albouy. It takes root in a tradition or rather a group of traditions either belonging to folklore (barzaz breiz by la villemarque) or again belonging to historiography and romance (historia regum britanniae, vita merlini by geoffroy de monmouth ; brut by wace ; merlin by robert de boron, and all the anonymous works that followed in its wake). Out of this tradition the myth retains recurrent themes and characters (merlin as a prophet, a poet, an enchanter, now powerful, now buried alive by the woman he loves) which are woven into a complex tale, this narrative, enriched with new meanings, changes in quinet's work, at the outcome of a three-fold palingenesy, into a myth of the self, a myth of the poetic and a myth of universal history. Though branching, the romantic myth of merlin is none the less unified in its structure as well as in its meaning. Thus it shows the dynamic coherence that gilbert durand requires of a myth,and it builds itself around the schemas of difference and metamorphosis which reveal the active spell that edgar quinet demands for imagination and mythological creation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Bernard-Griffiths, Simone. "Edgar Quinet Merlin romantique essai sur le mythe de Merlin dans l'oeuvre d'Edgar Quinet /." Lille 3 : ANRT, 1987. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37601776s.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

El, Khatib Kassem. "La réunification du droit du transport maritime de marchandises : mythe ou réalité?" Paris 1, 2008. http://www.theses.fr/2008PA010302.

Full text
Abstract:
Le transport international de marchandises par mer est une activité par essence internationale. Sa réglementation résulte principalement de conventions internationales. Celles-ci ont été élaborées et adoptées dans le but d'offrir aux acteurs une prévisibilité et une unification du droit. L'éclatement des règles applicables aux contrats de transport maritime de marchandises prouve la paralysie de l'unification, en créant des problèmes juridiques inédits. Dans ces conditions, une étude de conflits de lois et des conventions internationales portant sur cette matière devenait utile pour tenter de dresser un état du droit positif dans la perspective de rechercher la prévisibilité des solutions. Le terme« unification» révèle un objectif, considéré par beaucoup comme idéal. Or, le but visé au début du XXème siècle, quant à la mise en place d'une convention à vocation universelle reste d'actualité à notre époque où règne encore une certaine confusion en droit du transport maritime de marchandises. Consciente de la superposition antagoniste des conventions internationales sur le transport maritime de marchandises, la conférence des Nations Unies sur le droit commercial international (CNUDCI) a adopté en juillet 2008 un projet «sur le transport international de marchandises entièrement ou partiellement par mer ». Cette démarche nous parait utile. On peut se demander si la nouvelle convention est susceptible de jouer efficacement son rôle de système moderne et cohérent de régime juridique du contrat de transport maritime international de marchandises. La nouvelle convention est ambitieuse. Sera-t-elle la convention de XXIème siècle? Où bien sera-telle un facteur de division qui s'ajoute à la confusion?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Détoc, Sylvain. "Ulysse, ou l'épopée du retour : étude comparée du mythe odysséen dans la littérature européenne." Paris 4, 2008. http://www.theses.fr/2008PA040226.

Full text
Abstract:
De toutes les histoires de retour développées dans la littérature européenne (retour d'un marin, d'un soldat, d'un voyageur ; retour d’un mari, d'un fils, etc. ), la plus connue est sans aucun doute celle d'Ulysse, déposée dans l'Odyssée, et déployée à la faveur de près de trente siècles de reprises. Cette fortune exceptionnelle s'explique moins par la primauté historique d'un modèle que par la cristallisation des grands traits qui fédèrent ce corpus thématique : Homère a su, mieux que d'autres conteurs, décanter et modéliser le thème traditionnel du retour de l'absent en conférant à son épopée une densité dramatique et une étendue narrative inégalées - c'est ce que la première partie de cette étude permet d’établir. Mais ce processus de mythification se comprend surtout a posteriori, à partir de résurgences qui ont contribué à gonfler l'histoire du retour d'Ulysse d'une plénitude sémantique et émotionnelle singulière. S'il est un domaine dans lequel cette idéalisation du retour atteint son plein épanouissement, c'est bien la poésie d'exil, comme le montre la seconde partie. De l'Antiquité au XXe siècle, les poètes éloignés de la terre natale ont trouvé dans le récit du retour à Ithaque un matériau poétique tout indiqué à la construction d'une fiction élégiaque où la nostalgie de la patrie fait saillir en même temps des désirs de retour d'une tout autre nature : retour aux paradis perdus, ceux de l'enfance et ceux d’un absolu inaccessible. De ces deux éclairages successifs naît une certitude : s'il est abusif de parler d'un "mythe d'Ulysse", il est en revanche légitime de distinguer dans ce vaste ensemble narratif un mythe littéraire du retour : le "mythe odysséen"
Among all the stories dealing with coming back home in European literature (the coming back of a sailor, a soldier, a traveller, the coming back of a husband, a son, etc. ), the best-known is, without any doubt whatever, that of Ulysses, narrated in the Odyssey which has been told again and again for almost thirty centuries. This exceptional good fortune is to be explained more by the crystallization of the main features that make up this thematic corpus than by the historical importance of a model. Homer managed more than any other story-tellers to clarify and typify the traditional theme of the coming back of the missing one by giving his epic a dramatic density and a narrative scope that has remained unequalled. That is what the first part of this study shows. Yet, this mythification process can better be understood a posteriori thanks to resurgences that have played a part in enriching the story of the coming back of Ulysses with remarkable plenitude both at semantic and emotional levels. If there is a field in which this idealization of the coming back is to reach its full climax, it is undeniably poetry in exile as the second part of this work shows. From Antiquity to the twentieth century, the poets far away from their motherlands have found in the tale of the coming back to Ithaca very inspiring poetic material to build up elegiac fiction in which homesickness also ignites incentives to come back of another nature : a coming back to paradise lost, particularly that of childhood and that of an inaccessible absolute. If it is abusive to speak about the Myth of Ulysses, it is legitimate to distinguish in this narrative set a myth of the coming back : the Odysseyan myth
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Heches, Dominique. "De Magellan à Coloane : les géants des Terres du Sud : recherches sur le mythe patagonien." Perpignan, 2009. http://www.theses.fr/2009PERP0873.

Full text
Abstract:
Dans ce travail, il s’est agi de montrer qu’il existe un mythe patagonien qui subsiste, reste vivace, et continue à se développer. Ce mythe naît sous la plume de Pigafetta et nous avons considéré que tous les récits postérieurs ne sont que des réécritures de cette fabuleuse aventure. Ainsi le mythe patagonien a cru comme les ondes concentriques que provoque la pierre jetée dans les eaux tranquilles d’un lac. C’est dire que la surface du mythe s’est propagée avec le temps. A chaque époque, selon chaque auteur il y a enrichissement et prolifération ; tout nouveau regard porté sur cette terre renseigne autant sur l’homme regardé que sur celui qui le regarde. Il semble donc qu’il y ait des terres porteuses de mythe, que les hommes qui les peuplent, qu’ils soient géants ou misérables, entretiennent la fable, et qu’il y ait une correspondance intime entre le paysage et les êtres. Autant de certitudes qui nous sont apparues au fur et à mesure de nos lectures. Ainsi, pour que le mythe patagonien ait existé, il a fallu que des hommes, aventuriers, marins, soldats, utopistes, scientifiques, partent, découvrent, reviennent et racontent. Dés lors la question était de savoir si le mythe patagonien n’est pas tout simplement affaire d’écriture, de réécritures, de lecture et de relectures, en un mot de littérature
In this work the point was to show that a Patagonian myth exists which continues , remains perennial, and goes on developing. This myth was born first described by Pigafetta and we considered all the later stories as nothing but narratives written again and again about this fabulous adventure. So the Patagonian myth grew just as concentric waves formed when a stone is thrown in the quiet waters of a lake. That is to say that the myth spread in time. At every epoch , according to every author there is enrichment and proliferation ; every new look at this land teaches as much about the man who is observed as about the one who watches. It seems there might be lands fraught with myths and that the men who populate them, whether they be rich or poor, do nurse the fables , and an intimate correspondence between landscapes and human beings does exist. Many facts about that appeared as we progressed in our reading. Therefore, for the Patagonian myth to have lived , adventurers, sailors, soldiers , utopists, scientists had to go , discover, come back and narrate. From that time on the question was to know whether the Patagonian myth has only been a matter of writing, of rewriting, of reading, of rereading, in conclusion of literature
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Kouakou, Anne-marie Andress. "Influence de la Bible sur les contes et mythes ivoiriens." Bachelor's thesis, Alma Mater Studiorum - Università di Bologna, 2016. http://amslaurea.unibo.it/10703/.

Full text
Abstract:
Etant enfant, j'ai été bercée par des contes que mes grands-parents aimaient me relater. Ces magnifiques histoires sur le comment et le pourquoi certaines créatures existaient au monde. En grandissant, je suis entrée en contact avec la Bible et certaines de ses histoires ressemblaient beaucoup aux contes de mon enfance. J'ai donc décidé de faire certaines recherches et comprendre mieux certains aspects culturels liés. Da bambina, sono stata cullata da storie che i miei nonni adoravano raccontarmi. Questi bellissimi racconti sul come e sul perché esistevano certe creature al mondo. Diventata grande, sono entrata in contatto con la Bibbia e alcune delle sue storie somigliavano molto ai racconti della mia infanzia. Ho quindi deciso di fare delle ricerche per capire meglio alcuni aspetti culturali collegati.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Culianu, Ioan Petru. "Recherches sur les dualismes d'occident : analyse de leur principaux mythes." Paris 4, 1987. http://www.theses.fr/1986PA040274.

Full text
Abstract:
Le but de la thèse est tout d'abord d'offrir une vue d'ensemble des recherches sur le dualisme en histoire des religions, puis d'encadrer dans l'ensemble des religions dualistes un groupe spécial de courants religieux appelés "dualismes d'occident" pour avoir occupé une place marquante dans l'histoire des idées occidentales. Il s'agit, par ordre chronologique, du gnosticisme, du marcionisme, du manichéisme, du paulicianisme, du bogomilisme et du catharisme lombard et occitan. Une esquisse de chronologie des dualismes d'occident permet de placer ces courants dans le temps et de les comparer, d'une part, à d'autres courants non-dualistes comme le messalianisme et le priscillianisme, et de l'autre, à des religions dualistes ou prétendues telles qui n'ont pas affecté l'histoire des idées occidentales, telles les sectes extrémistes chiites, l'ismaélisme ou le mandéisme. La thèse aborde par la suite les mythes des courants dualistes d'occident, essayant de décrire, d'après l'analyse minutieuse des récits, l'attitude que chaque groupe à part a devant le créateur du monde (intelligence écosystemique), de la place de l'homme dans le système (principe anthropique) et de la dignité ou non de l'homme. La conclusion de l'étude est que les dualismes d'occident dérivent seulement en certains cas l'un de l'autre (le manichéisme du gnosticisme, le paulicianisme du marcionisme, le catharisme modéré du bogomilisme et le catharisme radical de l'origenisme tardif), mais que les problèmes de filiation ne sont pas les plus importants : ce qui compte, c'est le fonctionnement du système à l'intérieur duquel tous ces courants peuvent être situés. Un chapitre sur les débats modernes concernant la gnose clôt l'enquête. Il essaie de démontrer que le nihilisme moderne, tout en produisant des mythes d'apparence "gnostique", est l'inverse du gnosticisme, car son principe de production s'obtient en inversant les signes à la base du système
This work consists of an analysis of the principal myths present in a series of dualistic religions, trends or sects that affected during a long period western history and history of ideas. For the first time, religious dualism is defined and the myths of gnosticism, marcionism, manichaeism, paulicianism, bogomilism, and catharism are compared with one another. In some cases, direct derivation is observable: manichaeism derives from gnosticism, paulicianism derives from marcionism, moderate catharism derives from bogomilism, and radical catharism derives from origenism. But the main purpose of this study is to show that they form all together a system working according to a set of simple principles and producing endlessly new mythical sequences, combinations, and rearrangements. The closing chapter attemps to summarize the recent debates concerning nihilism and gnosticism. It comes to the conclusion that the two phenomena, though producing analogous myths, are hardly comparable to one another, since they are produced by an inversion of signs at the bottom of the system. Nihilism is the converse of gnosticism
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Culianu, Ioan Petru. "Recherches sur les dualismes d'occident analyse de leurs principaux mythes /." Lille 3 : ANRT, 1988. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37604244h.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Bel, Hadj Yahia Emna. "L'Orient d'Arthur de Gobineau." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2016. http://www.theses.fr/2016USPCA062.

Full text
Abstract:
Arthur de Gobineau est un auteur qui a suscité de nombreuses controverses engendrées par ses théories raciales. Ces théories ont cependant contribué à brouiller l’image de cet auteur, souvent présenté comme le père des dérives racistes. Ce n’est pas à l’essayiste que nous avons souhaité consacrer cette thèse, mais bien à l’écrivain, fin connaisseur de l’Orient, humaniste, parce que curieux de l’autre, et surtout méconnu.Par delà ces théories sur les races, Gobineau est l’auteur d’une oeuvre littéraire qui, sous les apparences d’un classicisme parfois hiératique nous donne la vision d’un homme d’une extrême complexité. Il est l’un des derniers représentants de la littérature de l’analyse que l’on considère comme une spécificité française. Mais il s’est également positionné en marge de la vision orientaliste de son époque.Son cheminement vers l’Orient s’est opéré d’abord par une approche toute subjective faite de sensation et d’émotion avant que la passion ne finisse par l’emporter sur les préjugés. Les Nouvelles Asiatiques opèrent une transfiguration du mythe personnel en mythe littéraire : la quête personnelle des origines se traduit par le retour au berceau de l’humanité. La fiction littéraire fait sa matrice là où tout a commencé.L’auteur met à l’épreuve de l’Orient des motifs et des figures qui lui viennent du corpus occidental en transposant dans cet ailleurs des réminiscences de sa culture d’origine. Une pensée qui évolue au gré de la fiction, ou bien un ensemble d’obsessions qui reviennent dans les replis du récit comme en contrebande ? C’est à cette question que nous avons tenté de répondre pour sonder le mystère oriental d’un auteur méconnu
Arthur Gobineau is an author who sparked controversy over his racial theories. These theories, however, have contributed to blur the image of the author, often described as the father of racist tendencies. This thesis is not concerned with the essayist, but with the writer, as a knowledgeable of the East, humanist, curious of the other, and especially unknown.Beyond these racial theories, Gobineau is the author of a literary work which, under the appearance of a hieratic classicism, sometimes gives us a vision of a highly complex man. It is one of the last representatives of the analysis literature, which is peculiar to French. But he is also positioned on the margins of the orientalist vision of his time.His journey to the East was operated first on an approach that was based upon subjective sensation and emotion before that the passion would eventually outweigh prejudices. The New Asians operates a transfiguration of the personal myth into a literary myth: the personal quest for origins is reflected in the return to the cradle of humanity. Literary fiction made its matrices wherein it all began.Transposing to the East reminiscences of his native culture, the author puts to the test of this elsewhere western patterns and figures. Is it the thought that grows with the fiction or the same obsessions that come back into the folds of the story as contraband? It is this question that we tried to answer by probing the eastern mystery of an unknown author
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Mattarelli, Bernard. "Un mythe à revoir : recherche sur les racines de la pensée de Carlo Cattaneo (1801-1869)." Lyon 2, 2002. http://theses.univ-lyon2.fr/documents/lyon2/2002/mattarelli_b.

Full text
Abstract:
L'auteur de la recherche partant de l'hypothèse que la pensée et l'action de Carlo Cattaneo font l'objet d'un mythe en partie injustifié, a essayé de faire la part des choses. Pour ce faire, il s'est penché sur les origines culturelles de ce jounaliste italien du XIXe siècle, en donnant beaucoup de relief aux influences du milieu familial et de la religion (un aspect jamais étudié chez ce journaliste), et au rapport avec l'argent, utilisant ensuite les résultats trouvés pour déterminer les motivations profondes de l'action et de la pensée de Cattaneo. En effet, cette méthode permet de séparer ce qui est le fruit d'une démarche originale de ce qui n'est qu'un prolongement de la culture familiale. Cette recherche fait la lumière sur la pensée profonde de Cattaneo, notamment jusqu'à 1848, année de rupture en raison de l'insurrection de Milan qu'il a personnellement dirigée et qui bouleverse sa vie. Les résultats de cette partie de la recherche, fondée sur l'analyse de textes et de courriers particulièrement significatifs, sont validés par une analyse statistique qui prend pour objet l'abondante bibliographie existante sur Cattaneo. Par cette méthode inédite, il est possible de comparer l'oeuvre avec la critique, ce qui laisse apparaître des spécificités intéressantes, confirmées par la mise en parallèle avec des statistiques bibliographiques analogues effectuées sur 8 autres personnalités ayant eu un rôle important dans le "Risorgimento"
The author of this research assumed that Carlo Cattaneo's thought and action were the subject of a partly unjustified myth, tried to distinguish the true from the false. For this, he analyzed the cultural background of this 19th century Italian journalist, by emphasizing the influences of his family origins and of religion (a topic never before examined in this journalist's works), as well as his relationship with money. He was then able to process the results of his investigation to determine the underlying motivations of Cattaneo's action and thought. Indeed, this method allows to make the distinction between the fruit of an original proceeding and the consequences of his family's culture. This research throws light on Cattaneo's innermost thoughts, in particular up to 1848, a turning point because of the insurrection in Milan that he personally lead and which completely changed his life. The results of this part of the search, based on the analysis of particularly significant writings and letters, are validated by a statistical analysis that covers the abundant bibliography that exists on Cattaneo. By this innovative method, it is possible to compare the work with the criticism: it unveils interesting particularities, confirmed by the comparison with similar bibliographic statistics performed on eight other personalities that lead a role in the "Risorgimento" movement
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Theodore, Rachel. "L'inégalité des conditions et le mythe des élites. Réflexion sur les imaginaires sociaux du Chili contemporain." Thesis, Paris Sciences et Lettres (ComUE), 2018. http://www.theses.fr/2018PSLEH172.

Full text
Abstract:
Cette réflexion est une étude des imaginaires sociaux des sociétés modernes. En repartant de l’idéal égalitaire qui a engendré les sociétés d’Europe et d’Amérique du Nord, nous analysons le cas de l’Amérique latine et en particulier du Chili. Nous proposons une définition du concept de Tocqueville, « l’égalité des conditions », théorisée comme l’imaginaire social structurant des sociétés du nord. Par effet de miroir, nous démontrons que le principe qui a structuré les sociétés d’Amérique latine est, à l’inverse, un imaginaire d’« inégalité des conditions ». Cet imaginaire puise ses racines dans l’inégalité de considération entre les hommes, générant et reproduisant des pratiques sociales et des institutions inégales, notamment à partir d’un facteur racial originel. En analysant ces imaginaires sociaux de façon empirique, nous reconstituons ces deux imaginaires au sein de la société chilienne contemporaine. La recherche a mis en évidence que la matérialisation de l’imaginaire inégalitaire au sein du social se traduit principalement par le classisme et le mythe des élites, une idée partagée par toutes les classes sociales sur la supériorité des élites. Cependant, cet imaginaire central est aujourd’hui remis question par l’avènement d’un imaginaire périphérique, l’imaginaire égalitaire-individualiste, qui remet en question les structures hiérarchiques et verticales au niveau des interactions microsociales, des relations entre groupes sociaux ainsi que les institutions centrales
This study is a reflection on the social imaginaries which characterize modern societies. Beginning with the principal ideals which generated European and North American societies, we will then analyze the Latin American case, particularly in respect to Chile. We will explore the concept of De Tocqueville’s “equality of condition” proposed as the main and structuring social imaginary of Northern Hemisphere societies. Reflecting on this concept, we show that Latin America’s structuring principle is, on the contrary, an imaginary of “inequality of conditions.” This imaginary is derived from a fundamental inequality of consideration among men and women, generating and reproducing unequal social practices and institutions, all of which originated mainly due to racial factors. By analyzing these social imaginaries empirically, we can reconstitute these two imaginaries in contemporary Chilean society. This study shows that the imaginary of inequality has produced two fundamental elements: classism and the “myth of the elite”, an idea shared by all social classes concerning the elite’s superiority. Currently however, this central imaginary is contested by the emergence of another peripheral imaginary, the egalitarian-individualist, which questions the hierarchical and vertical structures in microsocial interactions, social relations and central institutions
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Mattarelli, Bernard Guichard Jean. "Un mythe à revoir recherche sur les racines de la pensée de Carlo Cattaneo (1801-1869) /." Lyon : Université Lumière Lyon 2, 2002. http://demeter.univ-lyon2.fr:8080/sdx/theses/lyon2/2002/mattarelli_b.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Leon-Lopez, Patricia. "Le réel n'est pas le monde : études psychanalytiques sur le théâtre." Paris 8, 1999. http://www.theses.fr/1999PA081651.

Full text
Abstract:
Les dix "etudes" qui composent ce travail nous permettent par la facon dont freud et lacan parlent du theatre de saisir la discontinuite, l'antinomie entre le sens et le reel. Le theatre et la psychanalyse se rejoignent sur un terrain commun : celui dont l'enjeu va a rencontre de toute conception figee de ce que sont les hommes, de toute conception figee de ce que c'est la realite. La methode de freud et de lacan s'oppose a l'hermeneutique, au devoilement, au dechiffrement dans le simple registre de la signification, pour s'ordonner selon la logique propre a l'articulation signifiante et a la lettre. Tout au long de ce travail nous voyons par l'architecture propre au theatre, par la poesie que la structure qui recree le theatre, c'est par excellence l'univers du discours. Le theatre n'imite rien, ni les hommes, ni le monde ; le theatre est en tant que fiction structure veridique. Nous avons donc deploye dans cette logique les notions cernant la fonction du desir et a travers cela, la possibilite de penser par le theatre une ethique de l'inconscient. Cet ethique nous l'avons cernee par differents angles de reflexion : l'inquietant vecu de l'unheimlich la fonction de la beaute : "barriere extreme a interdire l'acces a une horreur fondamentale", l'identification mythique que freud met a l'origine du theatre dans totem et tabou, le passage du mythe a la tragedie, les raisons que nous donne freud pour justifier le bannissement de la psychopathologie de la scene, le depassement du sujet du drame historique qu'il a traverse par le franchissement de cette limite de l'ate, le recouvrement de l'enigme du sujet par la question du pere, le depassement de la realite oedipienne par la creation, le desir comme reponse aux limites que le reel impose au sens. Chacun de ces sujets est traite a travers quelques pieces de theatre que freud et lacan ont travaille. Ainsi nos " etudes " s'articulent particulierement autour de l'oedipe roi et de l'antigone de sophocle, d'hamiet de shakespeare, et de la trilogie de claudel. Ces "etudes" montrent que bien que la barre de l'art tienne du reel, elle depasse toutes les intentions de l'artiste et du spectateur en introduisant dans le monde une autre realite. La facon dont freud et lacan parlent du theatre nous ont permis de traiter la relation, l'ineluctable dependance entre la realite et le reel.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Capdeville, Gérard. "Volcanus. Recherches comparatistes sur les origines du culte de vulcain." Paris 4, 1987. http://www.theses.fr/1987PA040283.

Full text
Abstract:
Une etude comparative des vies legendaires de servius tullius, caeculus, romulus et cacus semble reveler un type commun d'initiation destine au "premier roi", au fondateur d'une nouvelle cite; et pour une partie au moins de la tradition, tous ces personnages sont dits fils de vulcain. En crete, nous trouvons un dieu prehellenique appele velchanos, qui a ete remplace par zeus comme archetype des jeunes garcons inities. En d'autres lieux du monde egeen, le remplacant est different : apollon a delos et a chypre, hephaistos a lemnos et, en partie, a athenes. L'etrurie, ou le dieu forgeron porte le nom de sethlans, ne donne qu'une seule attestation d'un dieu velchans, mais semble avoir conserve quelques vieilles coutumes, comme le montrent des representations figurees et des legendes. La relation entre vulcain et l'initiation peut expliquer certaines particularites de son culte a rome
A comparative study on the lifes of servius tullius, caeculus, romulus and cacus seems to reveal a common type of initiation for the "first king", the founder of a new city; and for at least a part of the tradition, all of them are said to be the sons of vulcan. In crete, we found a prehellenic god named velchanos, who has been substituted by zeus as the archetype of the initiated young boys. In others countries of the aegean world, the substitute is different : apollo at delos and cyprus, hephaistos at lemnos and, partially, athens. Etruria, where the smithgod is called sethlans, gives only one occurrence of a god velchans, but seems to have conserve same old customs, as revelated by figurative representations and legends. The relation between vulcan and the initiation can explain same pecu
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Pailleux, Jean-Michel. "Les marches sur le feu : rituels traditionnels et modernes." Bordeaux 2, 1989. http://www.theses.fr/1989BOR25242.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Seveno, Thuriane. "La construction du grand homme. Essai sur l'hagiographie politique." Rennes 1, 1989. http://www.theses.fr/1989REN11018.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

L'Allier, Louis. "Tirésias et l'orphisme : étude sur les thèmes communs au mythe de Tirésias et à la pensée orphique." Thesis, University of Ottawa (Canada), 1989. http://hdl.handle.net/10393/5979.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Benetrix, Carine. "Le double et le même selon le mythe, la science et la philosophie : perspectives sur le clonage." Lyon 3, 2003. https://scd-resnum.univ-lyon3.fr/out/theses/2003_out_benetrix_c.pdf.

Full text
Abstract:
Le clonage entre aujourd'hui dans le champ philosophique en interrogeant des notions telles que la vie, l'homme, la reproduction. . . Pouvons-nous concevoir que le clonage devienne un mode de reproduction comme un autre? S'agit-il d'une technique de reproduction ou d'une technique de fabrication, au vu d'un produit génétique bien déterminé? Le clone n'est-il pas un "nouvel homme", un homme programmé, dominé par son génome? L'homme n'avait-il pas le privilège d'être à l'image de Dieu et par conséquent sacré? Copier un être humain, n'est-ce pas nier son existence unique? Après les doubles bibliques, mythiques, techniques. . . , voici l'ère du double génétique. Un problème se pose tout de même : pouquoi a-t-on fait un usage illégitime du "mot" clonage autour de Dolly alors qu'il s'agit d'un transfert de noyau? Peut-être afin de renforcer l'image médiatique de la découverte. . . Le clonage existe-il vraiment? N'y a-t-il pas abus de langage? L'être humain peut-il aujourd'hui (sept ans après la naissance de Dolly) rencontrer des clones? des produits clonés?
The cloning go today into the field of the philosophy because it interrogat like the life, the reproduction. . . Can't it conceive of the cloning become a directions for reproduction like an other? Is it about a technique of reproduction or a technique of manufacteure on sight of a genetic produce very definite?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Digirolamo, Anna-Maria. "La lecture de dante a l'academie florentine : une hypothese sur le mythe dantesque a florence (1540-1589)." Paris 4, 1997. http://www.theses.fr/1996PA040225.

Full text
Abstract:
Vers la moitie du xvie siecle, florence, a travers la voix de l'academie florentine, donne vie a l'une des phases les plus riches et fertiles de son exegese dantesque. L'etude globale et diachronique d'un certain nombre de lecteurs de la comedie moins connus ou inconnus, a permis de saisir les raisons de cette lecture si assidue de l'oeuvre de dante et de sa forte orientation "doctrinaire". Traversant le moment crucial de la perte irreversible de son prestige politique et culturel traditionnel, florence est obligee de se defendre des attaques provenant du milieu padouan a l'egard de la comedie, devenue desormais le symbole meme de son primat linguistique et litteraire. La culture florentine met en evidence le contenu doctrinaire de l'oeuvre et s'oppose ainsi a la theorie d'un art formel, qui predomine a cette epoque dans toute la peninsule. En meme temps, elle reclame de l'interpretation neoplatonicienne de l'epoque de laurent le magnifique en affirmant de cette facon, au moins implicitement, son prestige d'antan. A la fin des annees soixante, la stabilisation politique de la ville, une relative reduction d'ambitions en matiere linguistique, et le nouveau climat contre-reformiste, hostile a une reprise des idees neoplatoniciennes, reduisent l'importance d'une exegese publique de la comedie, et provoquent sa disparition presque totale
In the middle of the sixteenth century, florence, through the florentine academy, gives birth to one of the most riches periods of its exegesis of dante. A global and diachronic study of a certain number of not very well-known readers of the divine comedy, enabled us to perceive the reasons of this assiduity in reading dante, and of its strong doctrinary orientation. Living a crucial moment of loss of its traditional political and cultural importance, florence is obliged to refute the accusations coming from the circle of padua against the divine comedy, henceforward the symbol of florence's linguistic and literary primate. Showing up the doctrinary subjects of the divine comedy, the florentine culture stands against the theory of formal art, dominating everywhere else in italy at that period. At the same time, florence refers to the neo-platonic interpretation praised during the age of lorenzo the magnificent, and, in that way, reaffirms implicitly its ancient prestige. To the end of the sixties, the political stabilization of the town, the relative reduction of its linguistics ambitions, and the new climate of the counter-reformation, opposed to the neo-platonism, reduce the importance of the public exegesis of the divine comedy, and cause its disappearing
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Benetrix, Carine Beaune Jean-Claude. "Le double et le même selon le mythe, la science et la philosophie perspectives sur le clonage /." Lyon : Université Lyon 3, 2005. http://thesesbrain.univ-lyon3.fr/sdx/theses/lyon3/2003/benetrix_c.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Harder, Marie-Pierre. "Hercule à la croisée des chemins ou le “héros perplexe”. (Re)configurations discursives et genrées de l’apologue de Prodicos dans les cultures européennes, de l’Antiquité aux débuts du XIXe siècle (domaines allemand, anglais, français, italien)." Thesis, Sorbonne université, 2018. http://www.theses.fr/2018SORUL027.

Full text
Abstract:
Au croisement des études culturelles, de la comparaison différentielle et des études genre et queer, cette thèse propose une analyse mythopoétique des (re)configurations discursives et genrées du mythe d’Hercule à la croisée des chemins dans les cultures européennes, de l’Antiquité aux débuts du XIXe siècle, dans les domaines allemand, anglais, français et italien. La thèse commence par une relecture critique des interprétations humanistes du mythe, qui font du héros hésitant entre le vice (ou le plaisir) et la vertu le paradigme universel et désincarné d’un sujet moral. Grâce aux apports des études sur les masculinités, la deuxième partie procède à une recontextualisation et à une historicisation genrées des réécritures du choix herculéen. Étudiant successivement les reconfigurations du mythe dans la pédagogie humaniste, ses réinvestissements dans des textes épiques sur la longue durée européenne, ses reprises dans des pièces et poèmes didactiques du XVIIIe siècle, puis sa réélaboration dans les romans de formation, qui émergent au tournant des XVIIIe-XIXe siècles européens comme formes privilégiées de mise en récit d’un devenir-masculin hégémonique, la présente étude avance que ce mythe constitue une puissante « technologie de genre » (Teresa de Lauretis), à travers laquelle s’est engendrée, selon des modalités (con)textuelles variées, la figure d’un sujet libéral, masculin, blanc et straight, érigé en mythe fondateur de la modernité européenne (et de sa raison discriminante). Une dernière partie propose dès lors une relecture queer du mythe, en explorant plusieurs réécritures qui troublent la binarité du choix à la croisée des chemins pour mieux désorienter son héros
This PhD thesis proposes a mythopoetic analysis of the discursive and gendered (re-)configurations of the myth of Hercules at the crossroads, as it has taken shape in the realm of European cultures, from Antiquity until the beginning of the 19th century, in German, English, French, and Italian. Adopting an approach at the intersection of cultural studies, comparative studies, gender and queer studies, the thesis begins with a critical rereading of the humanist interpretations of the myth, where the hesitating hero, torn between vice (or pleasure) and virtue, is the universal paradigm of a moral subject. Based on masculinity studies, the second part of the thesis recontextualises and historicizes Hercules choices from a gendered perspective. The core of this thesis revisits historical reconfigurations of the myth by looking at humanist pedagogy and its resurgence of epic forms in the long European tradition—including 18th century didactic plays and poems and coming-of-age novels that emerge at the turn of the 18th to 19th century. These become the primary discursive forms for narrating a hegemonic idea of masculinity. The thesis demonstrates that the Hercules myth constitutes a powerful “gender technology” (Teresa de Lauretis), that has operated as a vector for engendering, in varying contextual modalities, the figure of the liberal, masculine, white and straight subject, erected as the founding myth of European modernity (and its discriminatory implications). Departing from this argument, the last part proposes a queer reading of the myth, by exploring several rewritings that trouble the binary choice of the crossroads in order to better disorient its hero
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Pedrina, Marta. "La supplication sur les vases grecs (VIe-Ve siècles) : mythes et images." Paris, EHESS, 2005. http://www.theses.fr/2005EHES0122.

Full text
Abstract:
La thèse part du constat de la polyvalence sémantique des gestes en image, des schémas gestuels qui doivent prendre en charge également l'expression de la supplication verbale. Il s'agit d'un montage de signes qui ne renvoie pas à un rituel structuré mais à plusieurs démarches et solutions iconographiques selon le mythe représenté. La thèse s'organise en 7 chapitres centrés sur une ou plusieurs grandes figures mythiques (Priam, Alkmène, Télèphe, Oreste, Cassandre, Déjanire). Le suppliant assis sur l'autel non seulement est le centre de la composition, mais il forme avec la statue et l'autel une image dans l'image, selon un processus parallèle à celui que l'on trouve dans les textes tragiques. Cette statue/suppliant, fixé sur l'autel, prend vie grâce à un ensemble de gestes qui l'impliquent et qui sont essentiellement des gestes d'intégration et filiation. La supplication s'exerçant dans la ralité à plusieurs échelles, en image est pensée presqu'essentiellement sur le mode de l'oikos
The thesis is based on the constat that gestures in images are semantically polyvalent. Gestures have to assume also the verbal expression of supplication. It's a interaction of signs that does not refer to a structurate ritual, supplication is expressed by numerous rituals and figurative solutions. These is constructed by 7 chapter, centred about one ore more mythical characters. (Priamos, Alkmena, Telephos, Orestes, Kassandra, Dejanira). Suppliant in the center of composition is like a picture into a picture, with a process that is parallel of the textual one in attic tragedy. This statue/suppliant, fixed on the altar, take life by the gestures that implicate him. Supplication play on numerous levels, but in images it's thought almost essentially in the way of oikos
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Berlan, Jean-Pierre. "Recherches sur l'économie politique d'un changement technique : les mythes du maïs hybride." Aix-Marseille 2, 1987. http://www.theses.fr/1987AIX24007.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Berlan, Jean-Pierre. "Recherches sur l'économie politique d'un changement technique les mythes du maïs hybride /." Grenoble 2 : ANRT, 1987. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb376029141.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

STRUVE-DEBEAUX, Anne. "La lutte de Jacob et de l'Ange : Etude sur la signification du mythe dans la poesie francaise moderne." 名古屋大学文学部, 1996. http://hdl.handle.net/2237/5467.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Struve-Debeaux, Anne. "L'Ange ou l'instinct de mort : études sur le mythe de l'Ange dans la littérature française du vingtième siècle." Paris 4, 1989. http://www.theses.fr/1989PA040018.

Full text
Abstract:
Après un rapide aperçu historique sur la représentation de l'ange du moyen-âge au XI Xème siècle, ce travail s'est proposé de définir au travers de quatorze études littéraires ce qui caractérise la figure de l'ange au XXème siècle. Chacune des études nous fait pénétrer dans un univers imaginaire particulier à son auteur, mais chacune aussi entretient, quant à sa représentation de l'ange, de subtils rapports avec les treize autres. Lentement se dessine tout un réseau de significations que la conclusion tente de fixer et de systématiser, elles sont d'ordres divers. Psychologique d'abord : l'ange apparait dans un monde hante par la faute et la nostalgie d'un paradis perdu. Esthétique ensuite : les écrivains "angéliques" sont tous à la recherche inlassablement d'une clé symbolique qui leur ouvrirait les secrets de l'univers. Sociologique enfin : l'ange serait la représentation que l'homme du vingtième siècle se donne de lui-même : homme divinise et désormais tout-puissant dans un ciel sans dieu
After a brief historical survey concerning the representation of the angel from the middle-ages to the nineteenth century this workaims through fourteen literary studies at defining what characterizes the image of the angel in the twentieth century. Each of these studies introduces us into an imaginary world paculiar to its author, but each is subtly connected to the thirteen other studies as far as the image of the angel is concerned. Gradually is woven a mesh of fine-drawn meanings, which the conclusion tries to pin-point and to organize into a system. First, from a psychological point of view, the angel appears in a world haunted by the downfall and the nostalgia of the paradise lost. From an aesthetical point of view, the "angelic" writers are all involved in an unending quest of a symbolic key which would reveal the secret of the universe to them. From a sociological point of view, the angel would be the representation that the twentieth century man would have of himself : a deified man, from now on omnipotent in a universe without god
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Trottier, Anne-Sophie, and Anne-Sophie Trottier. "Les empreintes du mythe d'Œdipe dans Kafka sur le rivage d'Haruki Murakami et Les Gommes d'Alain Robbe-Grillet." Master's thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/30371.

Full text
Abstract:
"Ce mémoire porte sur les réécritures du mythe d’OEdipe dans Kafka sur le rivage d’Haruki Murakami et Les Gommes d’Alain Robbe-Grillet. Plus spécifiquement, il vise à cerner les stratégies par lesquelles ces auteurs se réapproprient le mythe d’OEdipe, d’abord en explorant les liens hypertextuels qui associent ces romans avec OEdipe roi, leur texte fondateur, ainsi qu’avec la psychanalyse freudienne. Ensuite, il sera question d’examiner les modalités entourant la transposition de ce mythe en un contexte moderne, en mettant en lien les thématiques et motifs qui sous-tendent chaque réécriture. Le mémoire procède, en dernier lieu, à l’analyse d’une philosophie de la métaphore dans ces romans, philosophie qui semble dans les deux cas (malgré les divergences fondamentales de point de vue des auteurs sur la question) liée de près à la question du mythe dans leurs oeuvres respectives."
"Ce mémoire porte sur les réécritures du mythe d’OEdipe dans Kafka sur le rivage d’Haruki Murakami et Les Gommes d’Alain Robbe-Grillet. Plus spécifiquement, il vise à cerner les stratégies par lesquelles ces auteurs se réapproprient le mythe d’OEdipe, d’abord en explorant les liens hypertextuels qui associent ces romans avec OEdipe roi, leur texte fondateur, ainsi qu’avec la psychanalyse freudienne. Ensuite, il sera question d’examiner les modalités entourant la transposition de ce mythe en un contexte moderne, en mettant en lien les thématiques et motifs qui sous-tendent chaque réécriture. Le mémoire procède, en dernier lieu, à l’analyse d’une philosophie de la métaphore dans ces romans, philosophie qui semble dans les deux cas (malgré les divergences fondamentales de point de vue des auteurs sur la question) liée de près à la question du mythe dans leurs oeuvres respectives."
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Larouche, Caroline. "Effets d'un trouble du développement chez un jeune sur la relation conjugale de ses parents : mythe ou réalité." Thèse, Université du Québec à Trois-Rivières, 2013. http://depot-e.uqtr.ca/6921/1/030586270.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Bouchat, Virginie D. M. "Le tétraneutron: mythe ou réalité ?Nouvelle analyse à partir de la cassure de l'8He sur cible de carbone." Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 2005. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/210915.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography