Academic literature on the topic 'Qualité de la carcasse'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Qualité de la carcasse.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Qualité de la carcasse"

1

RICARD, F. H., G. MARCHE, and E. LE BIHAN-DUVAL. "Essai d’amélioration par sélection de la qualité de carcasse du poulet de chair." INRAE Productions Animales 7, no. 4 (September 27, 1994): 253–61. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.1994.7.4.4173.

Full text
Abstract:
Une expérience d’amélioration de la qualité des carcasses par les techniques classiques de la sélection a été réalisée pendant 8 générations sur une lignée synthétique de poulets de chair à croissance rapide. La lignée de départ a été obtenue par croisements entre plusieurs souches commerciales et expérimentales et a ensuite été maintenue sans sélection orientée comme lignée "témoin". La lignée "qualité" était sélectionnée pour donner des poulets ayant un faible état d’engraissement et un fort développement des muscles perctoraux tout en étant aussi lourds que possible. En raison des corrélations existant entre les caractères sélectionnés, la diminution de l’engraissement a été plus longue à obtenir que l’augmentation du rendement en muscles pectoraux. Mais les résultats sont encourageants : à la huitième génération de sélection, les poulets de la lignée "qualité" étaient environ 8% plus lourds que ceux de la lignée "témoin", les dépôts gras abdominaux étaient réduits de 21% et l’ensemble des muscles pectoraux était augmenté de 11%. Comparés aux témoins, les poulets de la lignée "qualité" présentaient une meilleure conformation (angle de poitrine), un gésier un peu moins développé et une plus forte proportion des parties nobles de la carcasse (muscles grand et petits pectoraux, pilons, ailes). Les corrélations entre éléments de la carcasse, relativement homogènes à la huitième génération, ont montré que la sélection n’avait pas modifié sensiblement la structure anatomique de la carcasse.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

KONE YELAKAN, CLARISSE KINONTON, RENE AHUA KOFFI, and GUICHARD LOUIS BOHOUA. "Qualité Des Carcasses Et Propriétés Organoleptiques Des Viandes De Poulets De Chair (Arbor) Et De Poulettes (Warren) Nourris Avec Des Aliments Démarrages Et Croissances Reformulés." International Journal of Progressive Sciences and Technologies 34, no. 2 (November 1, 2022): 524. http://dx.doi.org/10.52155/ijpsat.v34.2.4463.

Full text
Abstract:
Ce présent travail se propose d’évaluer les effets de l’ingestion d’aliments démarrages et croissances reformulés sur la qualité des carcasses et les propriétés organoleptiques des viandes de poulets de chair Arbor et de poulettes Warren. Des études préalables ont permis de déterminer les teneurs optimales de certains intrants tels que la lysine, la choline, la méthionine, la phytase, les farines de poisson et de tourteaux de coton. Les aliments démarrages et croissances utilisés pour la présente étude sont fabriqués en utilisant les teneurs optimales obtenues. Ces aliments ainsi formulés ont été distribués à 50 poulets de chair Arbor et 50 poulettes Warren. Après 8 et 19 semaines d’expérience, un échantillon de 10 individus (poulets et poulettes) ayant atteint le poids de vente ou de ponte sont abattus. Des tests physiques et sensoriels sont réalisés sur les carcasses et les viandes de ces volailles. Les résultats obtenus lors des tests organoleptiques montrent que les viandes de notre étude ont des valeurs de tendreté, de saveur, d'arôme, de jutosité et de texture comprises entre 5 et 7.94 pour les poulets de chairs et entre 5,5 et 8 pour les poulettes. En ce qui concerne la qualité de la carcasse, les valeurs de rendement d’abattage obtenues ont été de 68,85g et 79g respectivement pour les poulets de chair et les poulettes. Le poids des carcasses est de 1120g pour les poulets de chair et de 1400g pour les poulettes avec des indices de gras respectifs de 0,09g et de 0,05g.L’étude ainsi menée indique que les viandes de poulets de chair et de poulettes sont des viandes agréables au goût et de bonne qualité physique.Mots clés —Aliment démarrage, aliment croissance, poulet de chair, poulette, carcasse, viande, qualité physique, qualité organoleptique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

LEBRET, B., and J. MOUROT. "Caractéristiques et qualité des tissus adipeux chez le porc. Facteurs de variation non génétiques." INRAE Productions Animales 11, no. 2 (July 2, 2020): 131–43. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.1998.11.2.3925.

Full text
Abstract:
En production porcine, la réduction de l’adiposité des carcasses au profit de la teneur en maigre obtenue par l’amélioration génétique et l’évolution des conditions d’élevage, a entraîné l’apparition de défauts de qualité des tissus adipeux. La qualité de ces tissus ne peut guère être améliorée par les technologies de transformation, elle dépend des caractéristiques des tissus à l’abattage, celles-ci étant déterminées par les conditions d’élevage des animaux en interaction avec leur type génétique. Les composantes nutritionnelle, organoleptique et technologique de la qualité des tissus adipeux sont fonction de leur composition chimique : teneurs en lipides et en eau, importance de la trame conjonctive, et de la nature des acides gras constitutifs des lipides. Ainsi, tout facteur intrinsèque ou extrinsèque à l’animal entraînant une variation de composition du tissu adipeux modifie en conséquence la qualité de ce tissu. La composition du tissu adipeux varie selon la localisation anatomique, l’adiposité globale de la carcasse et le type sexuel. Parmi les facteurs d’élevage, l’alimentation, en particulier la nature des acides gras ingérés, la supplémentation du régime alimentaire en vitamine E ou en minéraux, l’administration de promoteurs de croissance (hormone de croissance, béta-agonistes) ainsi que la température d’élevage influencent les propriétés de la fraction adipeuse de la carcasse. Les effets des facteurs d’élevage sur les caractéristiques des tissus adipeux du porc et leurs relations avec la qualité sont relativement bien établis. La maîtrise de la qualité des tissus adipeux est donc maintenant accessible, et ne dépend plus que de l’importance relative accordée à la qualité dans les coûts de production, au sein de la filière porcine.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

ELLIES-OURY, M. P., Y. DURAND, A. E. DELAVIGNE, B. PICARD, D. MICOL, and R. DUMONT. "Objectivation de la notion de grain de viande et perspectives d’utilisation pour évaluer la tendreté des viandes de bovins Charolais." INRAE Productions Animales 27, no. 5 (December 12, 2014): 347–58. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.2014.27.5.3082.

Full text
Abstract:
L'évaluation du « grain de viande » est une appréciation subjective, utilisée par certains chevillards et bouchers pour sélectionner et orienter les carcasses, un grain extrêmement fin étant synonyme de qualité. Pour évaluer la pertinence de cette notion quatre études ont permis i) d’objectiver la notion de grain de viande par une approche ethnologique, ii) de formaliser ce savoir-faire dans une grille de notation en vif et en carcasse, iii) d’évaluer les propriétés physicochimiques des quatre muscles utilisés par les experts pour juger une carcasse, et iv) d’évaluer l’existence d’un lien entre l’évaluation du grain de viande et la qualité sensorielle des viandes. Les seize indicateurs consignés dans la grille établie sur la carcasse sont répétables et facilement utilisables en abattoir. Sur le muscle longissimus thoracis, les grains fins ont été caractérisés par des teneurs en lipides intramusculaires significativement plus faibles que les grains grossiers, conduisant à des notes d’intensité de flaveur également significativement plus faibles, mais sans répercussions sur les notes de jutosité. Il n’est pas apparu de différence significative de tendreté entre les muscles à grains fins et grossiers. Au niveau physicochimique, le grain fin a été associé à des muscles nécessitant une moindre force de cisaillement sur la viande cuite et présentant une moindre teneur en collagène, sans différence sur sa solubilité, laissant supposer un effet favorable sur les propriétés sensorielles. Les écarts sont cependant très dépendants du muscle étudié et méritent d’être confirmés à plus grande échelle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

LARZUL, C., and F. GONDRET. "Aspects génétiques de la croissance et de la qualité de la viande chez le lapin." INRAE Productions Animales 18, no. 2 (May 15, 2005): 119–29. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.2005.18.2.3515.

Full text
Abstract:
L’amélioration génétique des lapins élevés pour la production de viande a porté jusqu’à présent essentiellement sur les critères de reproduction (taille de portée) pour les souches femelles et plus récemment sur les aspects quantitatifs de la production pour les souches mâles, principalement la vitesse de croissance. Cette sélection a ainsi permis de réduire l’âge d’abattage des lapereaux de 2 semaines en 15 ans, tandis que le poids d’abattage variait peu. S’appuyant sur les résultats obtenus dans les comparaisons entre les différentes races ou souches, les attendus étaient une amélioration de l’efficacité alimentaire, une réduction de l’adiposité des carcasses, mais aussi une dégradation des rendements à l’abattage. Paradoxalement, les études génétiques portant sur les qualités de la carcasse ou de la viande et sur les caractéristiques musculaires restent peu fréquentes. Toutefois, il existe maintenant quelques expériences de sélection intra-souche pour la croissance dans lesquelles les réponses corrélées ont été mesurées. Si l’indice de consommation est bien corrélé négativement avec la vitesse de croissance, ces expériences ne valident pas toutes les évolutions attendues en matière de composition corporelle, notamment pour l’adiposité de la carcasse. En revanche, elles suggèrent dans leur ensemble des relations génétiques faibles entre les caractéristiques de la viande et la vitesse de croissance. La sélection actuellement pratiquée sur la vitesse de croissance a donc peu de conséquences sur les qualités de la viande de lapin.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

DUMONT, R., M. ROUX, J. AGABRIEL, C. TOURAILLE, J. BONNEMAIRE, C. MALTERRE, and J. ROBELIN. "Engraissement des vaches de réforme de race charolaise. Facteurs de variation des performances zootechniques, de la composition tissulaire des carcasses et de la qualité organoleptique de la viande." INRAE Productions Animales 4, no. 4 (October 30, 1991): 271–86. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.1991.4.4.4341.

Full text
Abstract:
Les conditions de finition de la vache de réforme de race Charolaise ont été étudiées au cours de 2 essais portant sur 67 vaches : 11 abattues maigres et 56 engraissées avec un régime à base d’ensilage de maïs. Ils ont permis de mettre en évidence l’influence de la durée d’engraissement (0, 70 ou 109 jours), de l’âge moyen (5 ou 11 ans) et d’un implant d’acétate de trenbolone sur la reprise de poids, la capacité d’ingestion, la composition tissulaire des carcasses, la proportion de muscle dans le gain de poids, les caractéristiques physico-chimiques et les qualités organoleptiques de la viande. Pour l’ensemble des vaches non implantées, le gain de poids vif se situe entre 1100 et 1200 g/j pour une durée d’engraissement d’environ 2 mois et demi. Elles ingèrent en moyenne 13,7 kg de matière sèche par jour, leur efficacité alimentaire est de l’ordre de 90 g de croît par UFL ingérée. A l’abattage, ces animaux fournissent des carcasses dont le poids chaud moyen est de 385 kg, composées de 66 % de muscle, 19 % de tissu adipeux et 15 % d’os. Par rapport aux vaches abattues maigres, le gain de carcasse au cours de l’engraissement est de 63 kg dont 37 % sous forme de muscle. La prolongation de l’engraissement jusqu’à 110 jours peut permettre d’accroître le poids de carcasse de 20 à 30 kg mais ce surplus de carcasse est essentiellement constitué de tissu adipeux. Dans les conditions de cette expérimentation, il n’est pas possible de conclure à un effet négatif très net de l’âge des animaux sur les performances d’engraissement bien que le gain de poids vif, l’efficacité alimentaire et le rendement à l’abattage apparaissent plus faibles chez les animaux les plus âgés. L’implant d’acétate de trenbolone a un effet marqué sur la reprise de poids des vaches : 57 kg supplémentaires de poids vif pour l’ensemble des animaux avec une prolongation de la durée d’engraissement de 27 jours. Il améliore également la proportion de tissu musculaire dans le gain de carcasse (47 % contre 41 % pour le lot témoin chez les vaches âgées). L’engraissement des carcasses (comparaison entre vache maigre et vache engraissée) avec pour corollaire l’augmentation de la teneur en lipides intramusculaires améliore très nettement la tendreté, la jutosité et la flaveur de la viande avec diminution de la force de cisaillement. Les animaux les plus âgés (11 ans), produisent une viande jugée plus dure à la dégustation alors qu’on n’observe pas d’augmentation significative avec l’âge de la force de cisaillement. Enfin cet essai ne met pas en évidence d’effet négatif de l’acétate de trenbolone sur les caractéristiques sensorielles et physico-chimiques du muscle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

PRACHE, S., and D. BAUCHART. "La viande et la carcasse des agneaux : les principales qualités recherchées." INRA Productions Animales 28, no. 2 (January 10, 2020): 105–10. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.2015.28.2.3015.

Full text
Abstract:
Bien que la consommation de viande ovine s’érode régulièrement en France depuis 25 ans, la viande d’agneau porte une forte valeur symbolique, culturelle et cultuelle. La filière française est caractérisée par une grande diversité de systèmes de production et de races auxquelles correspondent différents modes d’élevage et d’engraissement des agneaux, avec des conséquences importantes sur la qualité sensorielle et nutritionnelle des carcasses et des viandes. L’objectif de cet article est de faire le point sur les principales qualités demandées à la viande ovine et de présenter les questions de recherches majeures.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Ekpo, J. S. "Carcass quality and economic benefit of New Zealand White rabbit bucks fed processed mucuna pruriens." Nigerian Journal of Animal Production 48, no. 3 (March 6, 2021): 100–110. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v48i3.2975.

Full text
Abstract:
The concern of people about nutritional quality and healthy eating make them to reduce meat consumption due to the fear of hypercholesterolemia. Against this background, there is need to incorporate cholesterol-reducing feed stuff into diets of meat producing animals. This study was therefore carried out to evaluate the performance as well as carcass quality of rabbits fed diets containing processed Mucuna seed meal (MSM) for 84 days. A total of 45 rabbit bucks (New Zealand White) of six weeks old were divided into three treatment groups of 15 rabbits each. Each treatment group was replicated thrice with five rabbits per replicate. The rabbit groups were randomly assigned to three treatment diets in a completely randomized design: The three experimental diets were formulated such that Mucuna pruriens seed (processed by soaking and boiling) replaced maize at 0, 20 and 30% as T1, T2 and T3 respectively. T1 served as the control without Mucuna Pruriens. Data were collected on feed intake, weight gain, feed conversion ratio, carcass traits and meat lipid profile viz: total cholesterol (TC), triglyceride (TG), low density lipoprotein (LDL), very low density lipoprotein (VLDL) and high density lipoprotein (HDL). Result obtained revealed that rabbits on mucuna-based diets (T2 and T3) had significant (P<0.05) increase in feed intake and weight gain than rabbits on diet T1 (control). Similarly, carcass characteristics of the animals fed mucuna-based diets showed significant (P<0.05) increase in dressed weight, dressing percentage, cut parts (fore leg, hind leg, loin, thoracic cage) except organ (liver, kidney. heart, lungs) weights which were comparable to rabbits fed control diet. Significant (P<0.05) improvement in meat quality in terms of increase in HDL, protein, muscle, meat to bone ratio and reduction in TC, TG, LDL, VLDL and fat were obtained for the rabbit fed the mucuna-based diets. Economy of production indicated that cost of feed consumed and cost per weight gain reduced for rabbits fed MSM compared to those fed control diet. The results of the trial have shown that processed MSM can be used to substitute maize in diet up to 30% for improved performance, carcass traits and meat quality of rabbit bucks. Les préoccupations des gens au sujet de la qualité nutritionnelle et d'une alimentation saine les font réduire la consommation de viande en raison de la crainte de l'hypercholestérolémie. Dans ce contexte, il est nécessaire d'incorporer des aliments pour animaux réducteurs de cholestérol dans les régimes alimentaires des animaux producteurs de viande. Cette étude a donc été réalisée pour évaluer la performance ainsi que la qualité de carcasse des lapins nourris à des régimes contenant des farines de graines de Mucuna transformées (le 'MSM') pendant 84 jours. Un total de 45 mâles de lapin (New Zealand White) de six semaines ont été divisés en trois groupes de traitement de 15 lapins chacun. Chaque groupe de traitement a été répliqué trois fois avec cinq lapins par réplique. Les groupes de lapins ont été assignés au hasard à trois régimes de traitement dans une conception complètement randomisée : Les trois régimes expérimentaux ont été formulés de telle sorte que les graines pruriens de Mucuna (traitées par trempage et ébullition) ont remplacé le maïs à 0, 20 et 30% comme T1, T2 et T3 respectivement. T1 a servi de contrôle sans Mucuna Pruriens. Des données ont été recueillies sur la consommation d'aliments pour animaux, le gain de poids, le rapport de conversion des aliments pour animaux, les traits de carcasse et le profil lipidique de la viande viz : cholestérol total (le 'TC'), triglycéride (le 'TG'), lipoprotéine de basse densité (le 'LDL'), lipoprotéine de très faible densité (le 'VLDL') et lipoprotéine de haute densité (le 'HDL'). Le résultat obtenu a révélé que les lapins qui suivreaient un régime à base de mucuna (T2 et T3) avaient une augmentation significative (P<0.05) de la consommation d'aliments pour animaux et du gain de poids que les lapins au régime T1 (contrôle). De même, les caractéristiques de carcasse des animaux nourris à base de mucuna ont montré une augmentation significative (P<0.05) du poids habillé, du pourcentage d'habillage, des parties coupées (jambe avant, patte arrière, longe, cage thoracique) à l'exception des poids des organes (foie, rein, cœur, poumons) comparables aux lapins nourris au régime de contrôle. Une amélioration significative (P<0.05) de la qualité de la viande en termes d'augmentation de la HDL, des protéines, des muscles, du rapport viande/os et de la réduction du TC, du TG, du LDL, du VLDL et de la graisse a été obtenue pour le lapin nourri aux régimes à base de mucuna. L'économie de production a indiqué que le coût des aliments consommés et le coût par gain de poids réduit pour les lapins nourris aux 'MSM' par rapport à ceux nourris régime de contrôle. Les résultats de l'essai ont montré que les 'MSM' transformés peuvent être utilisés pour remplacer le maïs dans l'alimentation jusqu'à 30 % par une meilleure performance, des caractéristiques de carcasse et la qualité de la viande des mâles lapins.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

MOUROT, J., and B. LEBRET. "Modulation de la qualité de la viande de porc par l’alimentation." INRAE Productions Animales 22, no. 1 (February 14, 2009): 33–40. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.2009.22.1.3330.

Full text
Abstract:
Parmi les facteurs d’élevage influençant la qualité de la viande chez le porc, l’alimentation joue un rôle central. Le niveau et le profil de distribution de la ration (restriction puis réalimentation) influencent la vitesse et la composition du gain de poids (protéines/lipides) aux niveaux corporel et tissulaire, et, donc, la composition de la carcasse et des tissus. La qualité sensorielle de la viande peut être ainsi modifiée, notamment via la teneur en lipides intramusculaires. L’équilibre entre les principaux nutriments, notamment les protéines et l’énergie de la ration, conditionnent également la vitesse et la nature des dépôts tissulaires, pouvant ainsi affecter la qualité sensorielle des viandes. La nutrition constitue un puissant levier pour modifier le profil lipidique des viandes porcines, la teneur en acides gras (polyinsaturés n-3 notamment), et par suite leur valeur nutritionnelle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

CLINQUART, A., J. L. HORNICK, C. VAN EENAEME, and L. ISTASSE. "Influence du caractère culard sur la production et la qualité de la viande des bovins Blanc Bleu Belge." INRAE Productions Animales 11, no. 4 (October 3, 1998): 285–97. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.1998.11.4.3955.

Full text
Abstract:
Lorsqu’on les compare à des sujets mixtes de la même race, les taurillons Blanc Bleu Belge (BBB) culards réalisent des gains quotidiens moyens au moins aussi élevés tout en consommant moins d’aliments. L’amélioration de l’efficacité alimentaire est expliquée principalement par la composition des gains de poids : la carcasse d’un sujet BBB culard contient au moins 60 kg de muscle en plus et 30 kg de graisse en moins que celle d’un sujet mixte abattu au même poids vif. Lorsque le poids vif augmente, on observe, dans les deux types, une augmentation du rendement à l’abattage et de la proportion de viande maigre dans la carcasse. La composition chimique et les qualités organoleptiques des viandes sont, elles aussi, influencées par le caractère culard. La teneur en gras est réduite et la proportion d’acides gras polyinsaturés est augmentée chez le culard, ce qui constitue un avantage nutritionnel. L’évolution plus rapide du pH post mortem chez le taurillon culard ne peut expliquer que très partiellement les différences observées pour les qualités sensorielles. La couleur plus pâle de la viande est liée en grande partie à sa faible teneur en myoglobine. L’avantage du culard en matière de tendreté, expliqué par une teneur faible en collagène, n’apparaît pas dans un morceau noble de la carcasse à faible teneur en collagène. Enfin, dans la majorité des études disponibles à ce jour, la capacité de rétention d’eau de la viande produite par les culards apparaît peu différente de celle des non culards. Les concentrations de plusieurs métabolites sanguins indiquent une répartition des nutriments favorable au dépôt de protéines et défavorable au dépôt de graisses chez le culard. Lors de l’engraissement, les particularités endocriniennes concernent essentiellement l’hormone de croissance et l’insuline ; elles peuvent expliquer la répartition particulière des nutriments.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Dissertations / Theses on the topic "Qualité de la carcasse"

1

Xavier, Caroline. "Estimation fine des compositions du corps vide et de la carcasse du bovin par imagerie en trois dimensions (3D) et absorptiométrie bi-photonique à rayons X (DXA)." Electronic Thesis or Diss., Rennes, Agrocampus Ouest, 2022. http://www.theses.fr/2022NSARB362.

Full text
Abstract:
La production de viande à partir de jeunes bovins croisés issus du troupeau laitier est fréquente en Suisse, moins en France. Pour optimiser les performances de ces systèmes de production, un suivi fin de la composition corporelle est possible à partir d’imagerie en trois-dimensions (3D) chez l’animal vivant et d’absorptiométrie bi-photonique à rayons X (DXA) pour la carcasse. Non-invasives et prometteuses, leur précision reste toutefois à déterminer. Les compositions chimique (n = 142) et tissulaire (n = 30) du corps vide et de la carcasse de bovins de race pure (n = 22 Simmental) ou croisés (n = 120 ; mère : Brune de Suisse et père : Angus, Simmental ou Limousin) ont été déterminées. Des relations ont été établies entre ces compositions et les données d’imagerie (3D et DXA) ou de dissections de la 11ème côte, par régressions linéaires multiples ou moindres carrés partiels.L’imagerie 3D in vivo a permis d’estimer la composition chimique du corps vide et de la carcasse (R2 = 0,95 ; erreurs de prédiction (RMSEP) = 7 kg). La précision pour la composition de la carcasse était meilleure à partir d’un scan DXA d’une demi-carcasse et légèrement réduite avec un scan de la 11ème côte (R2 = 0,95 ; RMSEP = 2 kg), ce dernier alliant praticité et gain de temps. Les modèles établis étaient dépendants du croisement sauf s’ils étaient établis à partir du scan DXA de la demi-carcasse. Les méthodes d’imagerie 3D et DXA permettent l’estimation fine et le suivi de la composition corporelle des bovins. Elles pourront, après automatisation, trouver des applications d’intérêt en élevage et en abattoir (classification des carcasses)
Meat production from beef-on-dairy crossbred cattle is common in Switzerland and of growing interest in France. In order to optimize those production systems performances, a fine monitoring of body composition is possible thanks to three-dimensional (3D) imaging on living cattle and dual-energy X-ray absorptiometry (DXA) for the carcass. Non-invasive and high-throughput methods, their precision still needs to be determined. Empty body and carcass chemical (n = 142) and tissue (n = 30) compositions of purebred (n = 22 Simmental) or crossbred (n = 120; dam: Swiss Brown and sire: Angus, Simmental or Limousin) cattle were determined together with 3D and DXA measurements. Relationships were established between body and carcass reference compositions and estimative variates from 3D and DXA imaging, or 11th rib dissection using multiple linear or partial least squares regressions.The 3D imaging provided precise estimates of empty body and carcass chemical compositions (R2 = 0.95; prediction errors (RMSEP) = 7 kg). Precision for carcass composition was the highest from a half-carcass DXA scan, and slightly decreased with 11th rib scan (R2 = 0.95; RMSEP = 2 kg). Nevertheless, this approach is convenient and time saving. Except for half-carcass DXA scan, most equations were affected by breed. The 3D and DXA imaging methods are of interest for the fine estimation and monitoring of the body and carcass compositions of beef cattle. After automation of the measurements, they will find applications for precision livestock farming and carcass classification in slaughterhouses
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Liméa, Léticia. "Effets des conditions d'alimentation et d'abattage sur les caractéristiques de carcasse et de viande du Caprin Créole." Phd thesis, AgroParisTech, 2009. http://pastel.archives-ouvertes.fr/pastel-00658134.

Full text
Abstract:
Les objectifs du projet de thèse étaient: 1) d'apporter des connaissances sur le potentiel boucher et les qualités de la viande du cabri Créole, 2) de déterminer les principales conditions d'élevage et d'abattage qui influencent le potentiel boucher et les qualités de la viande. Concernant ce deuxième point le système d'alimentation et l'âge/poids d'abattage des animaux ont été les 2 principaux facteurs de variation. Deux essais ont été conduits. Le premier a mobilisé 91 chevreaux selon un dispositif factoriel 2x3 qui a permis de tester l'effet d'herbe seule versus une ration mixte (50 %) de concentré à 3 âges d'abattage: 7, 11 et 15 mois. Le deuxième essai a mobilisé 40 chevreaux alimentés recevant une ration composée d'herbe avec 0, 140, 240 ou 340 g/j d'un concentré commercial. Le principal résultat du travail de la thèse est qu'il est possible d'améliorer la vitesse de croissance (jusqu'à 85 g/j), le poids (jusqu'à 12 kg) la conformation des carcasses (jusqu'à 4 sur une note de 5) et la qualité la viande du caprin Créole au moyen de l'alimentation. L'alimentation à base d'herbe seule et les rations mixtes permettent potentiellement d'obtenir des carcasses de qualité assez similaires avec des durées d'engraissement variables. A l'intérieur des régimes herbe, le pâturage et l'auge ne conduisait pas aux mêmes résultats. En matière de qualité de la viande, il a été mis en évidence que comme chez tous les caprins, la viande de caprin Créole demeurait relativement maigre même avec des régimes riches en énergie du fait d'une accumulation préférentielle du gras dans la cavité abdominale (4-7 % du poids vif vide). En ce qui concerne les autres caractéristiques des viandes, tels que les profils d'AG et les niveaux de pH, ils sont similaires à ceux de nombreuses races. L'apport de concentrés n'a pas augmenté les AG hypercholestéromiants au sein des AGS dans la viande et a réduit le rapport n-6/n-3 sous la valeur de 4 avec un apport de 240 g de concentré soit un peu moins de 50 % de la ration. Les retombées de ce travail de thèse sont potentiellement importantes. Des bases sont jetées pour la promotion d'itinéraires techniques et de choix génétiques adaptés au contexte guadeloupéen et aussi la création d'une niche économique autour d'une viande de cabri labélisée. L'étude des qualités sensorielles, de l'impact du parasitisme dans les systèmes pâturés et l'évaluation technico-économique de nouveaux systèmes d'alimentation basés sur l'emploi des matières premières locales constituent de nouvelles pistes de recherches mises en évidence par ce travail
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Marchetti, Anna. "Valutazione della qualità delle carcasse suine in un impianto di lavorazione industriale." Master's thesis, Alma Mater Studiorum - Università di Bologna, 2022.

Find full text
Abstract:
Il presente lavoro di tesi è stato finalizzato a valutare l’influenza di alcuni fattori di produzione sui caratteri quali-quantitativi delle carcasse e delle cosce di suini pesanti destinati alla produzione di prosciutto crudo a Denominazione di Origine Protetta (DOP). La raccolta dati (genotipo, numerosità del lotto, peso vivo e della carcassa, età, resa alla macellazione, classificazione della carcassa secondo la scala SEUROP e delle cosce in funzione della destinazione) è stata condotta presso il Gruppo Alimentare Valtiberino, e ha riguardato complessivamente 190 lotti di suini nel periodo compreso da maggio a dicembre 2021. L’esame dei risultati ha messo in evidenza che il tipo genetico di appartenenza dei suini è il principale fattore in grado di modificare la composizione e il valore della carcassa e delle cosce fresche. In particolare, il peso raggiunto alla macellazione e l’adiposità della carcassa sono risultati piuttosto differenziati fra i tipi genetici considerati, e le carcasse appartenenti ai genotipi caratterizzati da una maggiore percentuale di grasso e minore percentuale in tagli magri hanno mostrato un’elevata predisposizione ad essere utilizzate per la produzione di prosciutto di San Daniele DOP, mentre dagli ibridi commerciali dotati di minore adiposità della carcassa e maggiore resa in tagli magri si ricavano cosce impiegate soprattutto per i prosciutti DOP di Parma o Toscano. La notevole variabilità nei pesi vivi alla macellazione dei suini è risultata, inoltre, strettamente associata alle caratteristiche delle carcasse e delle cosce per la produzione dei prosciutti crudi DOP. In particolare, i suini di peso inferiore ai 170 kg hanno fatto registrare un’elevata incidenza di carcasse (>15%) dotate di adiposità non in linea con quanto previsto dai regolamenti delle DOP, mentre i soggetti di peso superiore ai 180 kg hanno evidenziato un’incidenza di cosce declassate per difetti estetici e di qualità considerevole vicina al 25% del totale.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Gambardella, Mirko. "Effetto delle fasi di macellazione sulle rese e sulla qualità delle carcasse avicole." Master's thesis, Alma Mater Studiorum - Università di Bologna, 2019.

Find full text
Abstract:
Questo lavoro è stato condotto nell’ambito del tirocinio per la preparazione della tesi presso lo stabilimento di macellazione e lavorazione delle carni avicole Soc. Agr. Guidi di Roncofreddo che si occupa di produzione di diverse tipologie di carni avicole ed è ha avuto lo scopo di individuare le relazioni esistenti tra alcuni fattori pre-macellazione (stagionalità, numerosità del lotto di animali avviati alla macellazione e durata della sosta al macello) ed il tasso di mortalità e la qualità della carcassa. Nell’arco di tempo che va da ottobre 2017 a settembre 2018, sono state raccolte una serie di informazioni relative a: 224 lotti di polli, 231 lotti di faraone, 146 lotti di galli livornesi, 248 lotti di galli ruspanti e 189 lotti di capponi tutti destinati alla macellazione. In generale, è stato osservato che la mortalità tende ad aumentare durante la stagione estiva con punte particolarmente elevate nel pollo, faraona e cappone ed in particolare nei lotti di pollame costituti da un numero limitato di animali. E’ stato osservato inoltre un peggioramento della qualità della carcassa nei lotti costituiti da un numero superiore di animali (probabilmente in relazione ai maggiori danneggiamenti nelle fasi di carico) ed in quelli che hanno sostato per tempi più lunghi prima di essere stati avviati alla macellazione, mentre la stagione ha mostrato risultati fortemente discordanti fra le diverse categorie di pollame: nel pollo e nel gallo ruspante, sono state osservate minori percentuali di declassamento nei lotti macellati nei mesi invernali, al contrario la faraona ed il gallo livornese hanno presentato indici più favorevoli durante l’estate. È stata registrata, infine, la non trascurabile entità del calo peso delle carcasse durante la fase di refrigerazione che è compresa nel range 1,0-1,5% in funzione della categoria di pollame considerata e che potrebbe essere limitata mediante l’adozione di tecnologie più avanzate.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Brodeur, Vincent. "Association entre les polymorphismes et l'expression du gène de la leptine et la qualité de la viande et de la carcasse chez l'agneau lourd." Master's thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/28354.

Full text
Abstract:
L’étude faisant l’objet de ce mémoire avait pour but d’évaluer les effets des caractéristiques moléculaires du gène de la leptine ovine, une hormone impliquée dans le contrôle des réserves énergétiques de l’organisme et de la satiété, sur les caractères liés à la qualité de la viande et de la carcasse dans une population d’agneaux lourds provenant du Québec. La population à l’étude était composée de 128 individus (½mâles, ½femelles) provenant de deux génotypes : ½Suffolk ¼Romanov ¼Dorset (xSU) et ½Arcott Canadien ¼Romanov ¼Dorset (xCD). Le gène LEP a été séquencé. Le gène a ensuite été séquencé pour chaque individu et ses parents, entre l’exon 2 et l’exon 3, afin d’y chercher des variations dans un segment d’ADN de 2328 paires de bases. Vingt-trois polymorphismes ont été recensés; de ceux-ci, 12 ont été étudiés et ont montré des effets sur la qualité de la viande et de la carcasse. L’expression du gène LEP a été mesurée dans le tissu adipeux sous cutané, à l’aide de la méthode du PCR en temps réel. Des corrélations significatives ont été établies entre l’activité du gène et des variations de paramètres liés à la couleur de la viande chez les agneaux mâles xCD. L’épaisseur du muscle mesurée aux ultrasons chez ce même les animaux de ce même croisement était positivement liée à l’activité du gène. Des corrélations ont aussi été établies entre la concentration de la leptine dans le sang, l’expression du gène LEP et quelques caractères liés au rendement en maigre du muscle longissimus dorsi de même qu’à la couleur de la viande. Les résultats du projet offrent des pistes pouvant mener au développement de marqueurs génétiques qui pourraient aider dans la sélection des ovins reproducteurs, dans le but d’améliorer la qualité de la carcasse et de la viande des agneaux produits au Québec.
The purpose of this study was to evaluate the effects of the molecular characteristics of the ovine leptin gene (LEP) on characteristics related to meat and carcass quality in a lamb population from the Province of Quebec. The studied population consisted of 128 individuals (½ males, ½ females) from 2 crossbreeds : ½Suffolk ¼Romanov x¼ Dorset (xSU) and ½Arcott Canadian ¼Romanov ¼Dorset (xCD). Sequencing of the LEP gene was performed. The gene was then sequenced for each individual and its parents, between exon 2 and exon 3, in order to search for variations within a 2328 base pairs DNA strand. Twenty-three polymorphisms were identified; 12 have been the subject of further studies and have shown interesting effects on meat and carcass quality. Expression of the LEP gene was measured in subcutaneous adipose tissue using the real-time PCR method. Significant correlations were established between gene activity and variations in meat color parameters in male lambs of the xCD crossbreed. The thickness of the muscle measured with ultrasound in this same crossbreed was positively related to the activity of the LEP gene. Correlations were also established between leptin concentration in blood, LEP gene expression, and a few characteristics related to lean yield of the longissimus dorsi muscle as well as the color of the meat. The study of the sheep leptin gene, as part of this project, offers some avenues that could lead to the development of genetic markers that could help in the selection of breeding sheep to improve the meat and carcass quality of lamb produced in Québec.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Brassard, Marie-Ève. "L'alimentation à base de concentrés ou de pâturage affecte la digestion, la croissance de même que la qualité de la carcasse et de la viande du chevreau." Doctoral thesis, Université Laval, 2019. http://hdl.handle.net/20.500.11794/34001.

Full text
Abstract:
Le premier objectif de cette thèse était d’évaluer l’effet de différentes vitesses de dégradation de l’énergie et de la protéine au niveau du rumen sur la prise alimentaire, le bilan azoté, la synthèse de protéines microbiennes dans le rumen (PMic) ainsi que la cinétique des nutriments chez le chevreau en croissance. Huit chevreaux Boer ont été distribué dans un dispositif expérimental en carré latin avec le type de grains (orge vs maïs) en parcelle principale (carré). La dégradabilité de l’énergie (grains traités vs non traités) et la dégradabilité de la protéine [tourteau de soya (TS) vs tourteau de soya chauffé (TSC)] dans le rumen formant les parcelles secondaires selon un arrangement factoriel des traitements 2 × 2. L’orge a été roulé et le maïs a été craqué. Les chevreaux recevant le maïs ont eu une excrétion urinaire de purines plus importante lorsqu’ils recevaient le TS plutôt que le TSC alors que le contraire a été observé avec l’orge (P ≤ 0,01). Le grain non traité couplé au TS a permis une plus grande excrétion de purines que lorsque couplé au TSC alors que la dégradabilité de la protéine dans le rumen n’a eu aucun effet lorsque le grain était traité (P ≤ 0,03). Les résultats de cette expérience ont montré que la synthèse de PMic pourrait être maximisée en combinant des grains lentement fermentescible (maïs ou grains entiers) avec une source de protéines rapidement dégradables (TS) dans le rumen. Avec l’orge, un grain plus rapidement fermenté dans le rumen, une synthèse de PMic supérieure a été observée lorsque couplée à une source de protéines lentement dégradables (TSC). Chaque céréale a des caractéristiques particulières. Ainsi, la seconde expérience de cette thèse a été réalisée afin de comparer les effets du maïs et de l’orge sur les performances de croissance, la qualité de la viande et le profil en acides gras (AG) du gras musculaire. Vingt-quatre chevreaux Boer ont été séparés en blocs selon leur poids et assignés à l’un des traitements qui consistaient en différentes proportions orge:maïs dans le concentré : 1) 100:0, 2) 50:50 et 3) 0:100. Quinze de ces chevreaux (n = 5 chevreaux/traitement) ont été abattus. L’ajout d’orge dans le concentré a provoqué une augmentation linéaire de la consommation de concentré (P < 0,01) et une tendance à l’augmentation du gain moyen quotidien (GMQ; P = 0,08). Les qualités de la carcasse et de la viande n’ont pas été influencées par les traitements et une viande de bonne qualité a été obtenue. Les proportions d’AG n-3 et n-6 ont augmenté de façon linéaire (P < 0,01), alors que le ratio AG n-6/n-3 a diminué de façon linéaire (P < 0,01) avec l’inclusion de maïs dans la ration. Finalement, la race est aussi un paramètre connu pour influencer la production et la qualité de la viande. Le but de la dernière expérience de cette thèse était d’évaluer l’effet de la race et du régime alimentaire sur la croissance, les caractéristiques de la carcasse et la qualité de la viande chez le chevreau. Quarante chevreaux de race bouchère (Boer) ou laitière (Alpine et Saanen) ont été séparés en blocs selon leur poids et nourris avec une ration à base de pâturage en rotation intensive ou une ration à base de concentrés. Les chevreaux de race bouchère ont eu un GMQ supérieur aux chevreaux de race laitière (P < 0,01), alors que le régime alimentaire n’a pas eu d’effet sur la croissance des chevreaux des deux races. Pour la majorité des découpes, les chevreaux de race bouchère ont accumulé plus de gras et moins de muscle lorsqu’ils recevaient la ration à base de concentrés plutôt qu’à base de pâturage alors que ces paramètres étaient peu influencés par le régime alimentaire chez les chevreaux de race laitière (régime × race, P ≤ 0,07). Les chevreaux nourris de la ration à base de concentrés avaient un potentiel glycolytique inférieur menant à un pH ultime supérieur de la viande ainsi qu’un ratio n-6/n-3 presque 4 fois plus grand que celui des chevreaux au pâturage (P < 0,01). Ce ratio a été 1,4 fois plus grand pour les chevreaux de race laitière comparé aux chevreaux de race bouchère (P < 0,01). Le pâturage en rotation intensive a permis un gain de poids moyen quotidien semblable à celui obtenu avec la ration à base de concentrés, une accumulation de gras interne moins importante dans la carcasse et une viande de bonne qualité. De plus, les chevreaux de race laitière représentent une alternative intéressante afin de produire de la viande de chèvre.
It has been suggested that microbial protein synthesis in the rumen would be optimized when dietary carbohydrates and proteins have synchronized rates and extent of degradation. The first objective of this thesis was to evaluate the effect of varying ruminal degradation rate of carbohydrates and nitrogen sources on intake, nitrogen balance, microbial protein yield in the rumen, and digestive kinetics of nutrients in the rumen of growing kids. Eight Boer goats were used. The treatments were arranged in a split-plot Latin square design with grain sources (barley or corn) forming the main plots (squares). Grain processing methods (rolled barley and cracked corn vs unprocessed grains) and levels of protein degradability [untreated soybean meal (SBM) vs heat-treated soybean meal (HSBM)] formed the subplots in a 2 × 2 factorial arrangement for a total of eight dietary treatments. Kids fed corn had higher excretion of purine derivatives (PD) when coupled with SBM compared with HSBM and the contrary occurred with barley-fed kids (P ≤ 0.01). Unprocessed grain offered with SBM led to a higher PD excretion than with HSBM whereas protein degradability had no effect when processed grain was fed (P ≤ 0.03). Results of this experiment with high concentrate diets showed that microbial N synthesis in the rumen could be maximized in goat kids by combining slowly fermented grains (corn or unprocessed grains) with a highly degradable protein supplement (SBM). With barley, a more rapidly fermented grain, a greater microbial protein synthesis in the rumen was observed when supplementing a low degradable protein (HSBM). Each cereal used in animal feeding has distinct characteristics. Therefore, the second experiment of this thesis was conducted to compare the impact of corn and barley on growth performance, meat quality, and muscle fatty acid (FA) composition of goat kids. Twenty-four Boer males were blocked by body weight (BW) and allotted randomly within block to one of three experimental diets. Treatments consisted in varying ratios of barley to corn in the concentrate: 1) 100:0, 2) 50:50, and 3) 0:100. Fifteen randomly selected kids (n = 5 kids/treatment) were slaughtered to evaluate carcass traits and meat quality. Inclusion of barley in diet linearly increased concentrate intake (P < 0.01) and tended to increase average daily gain (ADG; P = 0.08). There was no significant difference on carcass traits and meat quality among dietary treatments, and overall good meat quality was obtained. Proportions of n-3 and n-6 FA increased linearly (P < 0.01), whereas the n-6/n-3 FA ratio linearly decreased (P < 0.01) in meat fat as corn inclusion increased in the diets. Finally, breed is a parameter also known to influence meat production and quality. The aim of the last study of this thesis was to evaluate the effects of breed and feeding regimen on growth performance, carcass characteristics, and meat quality of male goat. Forty meat (Boer) or dairy (Alpine and Saanen) goat kids were blocked within breed according to BW. Kids within each block were then randomly allotted to intensive rotational grazing or a concentrate-based diet. Meat kids had a greater ADG than dairy kids (P < 0.01), but feeding treatments did not affect growth rate. For most of the primal cuts, meat kids accumulated more fat and less lean when they were fed concentrate in comparison with pasture, whereas these parameters were less influenced by dietary treatments in dairy kids (feed × breed, P ≤ 0.07). Pasture-fed kids had higher glycolytic potential resulting in lower meat ultimate pH. However, Warner-Bratzler shear force was higher for grazing kids compared with concentrate-fed kids (P < 0.01). Concentrate-fed kids showed an almost 4-fold greater n-6/n-3 FA ratio in meat fat compared with pasturefed kids, whereas this ratio was 1.4-fold greater for dairy kids in comparison with meat kids (P < 0.01). Intensive rotational pasture allowed similar average daily gain in comparison with concentrate-based diet, less internal fat accumulation in the carcass, and good meat quality. Furthermore, dairy breeds represented a valuable alternative for producing goat meat.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Correa, Jorge Andrés. "Évaluation des impacts de la vitesse de croissance et du poids d'abattage des porcs commerciaux sur la composition de la carcasse et la qualité de la viande." Master's thesis, Université Laval, 2007. http://hdl.handle.net/20.500.11794/19298.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Correa, Moreno Jorge Andrés. "Évaluation des impacts de la vitesse de croissance et du poids d'abattage des porcs commerciaux sur la composition de la carcasse et la qualité de la viande." Thesis, Université Laval, 2007. http://www.theses.ulaval.ca/2007/24773/24773.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Cotta, Judas Tadeu de Barros. "Qualité des carcasses de poulets : aspects zootechniques, technologiques, microbiologiques et sensoriels." Montpellier 2, 1986. http://www.theses.fr/1986MON20059.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Bouchard, Sébastien. "Effets du poids d'abattage, de la vitesse de croissance et des sexes sur les caractéristiques musculaires et les relations avec la qualité de la viande." Thesis, Université Laval, 2008. http://www.theses.ulaval.ca/2008/25598/25598.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Books on the topic "Qualité de la carcasse"

1

Canada. Agriculture Canada. Direction générale de la recherche. La Qualité du porc: Revue technique. Ottawa: Direction générale de la recherche, Agriculture Canada, 1988.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Jones, S. D. M. Pork quality: A technical review. [Ottawa]: Research Branch, Agriculture Canada, 1988.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Morgan, Jones Stephen David, Robertson W. M, Talbot S, and Canada. Ministère de l'agriculture. Direction générale des communications., eds. Normes d'évaluation du persillé pour les carcasses de boeuf et de porc. Ottawa, Ont: Ministère de l'agriculture, 1992.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Sauquet, Michel. L' oiseau-carcasse: Roman. Paris: F. Bourin, 1991.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Morgan, Jones Stephen David, ed. Quality and grading of carcases of meat animals. Boca Raton: CRC, 1995.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

United Nations. Economic Commission for Europe. Working Party on Agricultural Quality Standards, ed. Bovine meat: Carcases and cuts : UNECE standard. 2nd ed. New York: United Nations, 2004.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Ciolfi, Emilio. USDA and EEC post-mortem inspection: A study comparing the effectiveness of the two systems of inspection. Washington, D.C: U.S. Dept. of Agriculture, Food Safety and Inspection Service Slaughter Inspection Standards and Procedures Division, Meat and Poultry Inspection Technical Service, 1985.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Gauthier, Gérard J. La carcasse de navire, 1645-1995: La Rouche. Fruitland Park, FL: G.J. Gauthier, 1994.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Lazzaroni, C., S. Gigli, and D. Gabiña, eds. Evaluation of carcass and meat quality in cattle and sheep. The Netherlands: Wageningen Academic Publishers, 2007. http://dx.doi.org/10.3920/978-90-8686-610-6.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

United Nations. Economic Commission for Europe. Working Party on Agricultural Quality Standards, ed. Ovine meat: Carcases and cuts : UNECE standard. 2nd ed. New York: United Nations, 2007.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Book chapters on the topic "Qualité de la carcasse"

1

Holloway, Joseph William, and Jianping Wu. "Intrinsic Quality Factors: Carcass Quality Grading Systems." In Red Meat Science and Production, 3–14. Singapore: Springer Singapore, 2019. http://dx.doi.org/10.1007/978-981-13-7860-7_2.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Kadim, Isam T., and Roger Purchas. "Camel Carcass and Meat Quality Characteristics." In More than Beef, Pork and Chicken – The Production, Processing, and Quality Traits of Other Sources of Meat for Human Diet, 69–94. Cham: Springer International Publishing, 2019. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-05484-7_4.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Lukefahr, Steven D., James I. McNitt, Peter R. Cheeke, and Nephi M. Patton. "Meat production." In Rabbit production, 303–7. 10th ed. Wallingford: CABI, 2022. http://dx.doi.org/10.1079/9781789249811.0023.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Culine, Laurence, Emmanuelle Belda-Mathieu, and Camille Berneur - Morisseau. "L’assurance Qualité." In Mémento de la recherche biomédicale portant sur un médicament à usage humain, 127–28. Paris: Springer Paris, 2011. http://dx.doi.org/10.1007/978-2-8178-0239-8_15.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Serrano, Martina P., Aristide Maggiolino, Mirian Pateiro, Tomás Landete-Castillejos, Rubén Domínguez, Andrés García, Daniel Franco, Laureano Gallego, Pasquale De Palo, and José Manuel Lorenzo. "Carcass Characteristics and Meat Quality of Deer." In More than Beef, Pork and Chicken – The Production, Processing, and Quality Traits of Other Sources of Meat for Human Diet, 227–68. Cham: Springer International Publishing, 2019. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-05484-7_9.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Broom, Donald M. "Stunning and slaughter." In Broom and Fraser’s domestic animal behaviour and welfare, 257–61. 6th ed. Wallingford: CABI, 2021. http://dx.doi.org/10.1079/9781789249835.0023.

Full text
Abstract:
Abstract This chapter discusses welfare issues in animals on the following aspects: euthanasia and humane killing; humane killing in the slaughterhouse; religious slaughter without stunning; gas stunning and killing; low-pressure stunning; stunning and carcass quality; and mass killing for disease control.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Gregory, N. G. "Effect of Stunning on Carcass and Meat Quality." In Evaluation and Control of Meat Quality in Pigs, 265–72. Dordrecht: Springer Netherlands, 1987. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-009-3301-9_20.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Swatland, H. J. "Remote Monitoring of Postmortem Metabolism in Pork Carcasses." In Evaluation and Control of Meat Quality in Pigs, 143–63. Dordrecht: Springer Netherlands, 1987. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-009-3301-9_12.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Aparicio, Thomas, and Franck Bonnetain. "Qualité de vie." In Les cancers digestifs du sujet âgé, 131–39. Paris: Springer Paris, 2010. http://dx.doi.org/10.1007/978-2-8178-0000-4_8.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Galam, Éric. "Qualité des soins." In L’erreur médicale, le burnout et le soignant, 139–54. Paris: Springer Paris, 2012. http://dx.doi.org/10.1007/978-2-8178-0295-4_8.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Qualité de la carcasse"

1

Ambrisko, Lubomir. "DETERMINATION OF THE STRENGTH OF ADHESION BETWEEN THE STRUCTURAL COMPONENTS OF CONVEYOR BELTS." In 22nd SGEM International Multidisciplinary Scientific GeoConference 2022. STEF92 Technology, 2022. http://dx.doi.org/10.5593/sgem2022/1.1/s03.028.

Full text
Abstract:
The properties of the basic materials of conveyor belts and adhesion between these materials affect the proper functionality and service life of conveyor belts. Their reliability depends on the adhesive force between their structural components. The purpose of this paper was to investigate into the quality of adhesion of the rubber cover layers to the carcass, and of the adhesion between the adjacent textile plies in a rubbertextile conveyor belt. The experiments were aimed at measuring the adhesive force using the tensile testing machine with a constant rate of traverse. The investigation was carried out with 4 conveyor belts with carcasses made of the same material. The experiments were carried out in compliance with the recommendations of the ISO 252:2007 standard and the results were verified according to the ISO 14890:2013 standard. The strength of adhesion between textile plies of the carcass and rubber is very important in the both production and applications of rubber-textile conveyor belts.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

G. Giorges, Aklilu, Comas Haynes, Vinh Dong, and Sean Thomas. "The Difference Between Still and Rotational Motion of Complex Shape Chicken Carcasses." In ASME 2022 International Mechanical Engineering Congress and Exposition. American Society of Mechanical Engineers, 2022. http://dx.doi.org/10.1115/imece2022-95171.

Full text
Abstract:
Abstract In the food processing industry, particularly where naturally formed products are processed, complex shapes are frequently encountered. For example, in poultry processing, the shape of the products (chicken carcasses) is always a challenge. During processing, carcasses are transported, heated, cooled, washed, and cut. The thermal treatment of food requires the cooling and heating process be designed to meet certain conditions. This is despite the fact that products with heterogeneous properties and various sizes, shapes, and thicknesses are processed at the same time. Thus, the transport and thermal process cannot simply be predicted from previous work for well-defined shapes and sizes. Although more work is needed to understand the contribution of all the factors involved in processing, the current work focuses on the heat transfer and the complex geometry effect. The chilling process is a vital component of poultry production for both quality and safety. In order to prevent bacterial growth, the carcass core temperature needs to be cooled from 37–40 °C to 4 °C. Different poultry chilling systems exist within the industry to accomplish this task. Auger chilling is the most common method used in the United States, which is a process in which poultry carcasses are chilled by water immersion in a large tank with an auger. This has been the traditional method due to its efficiency in space along with its ease of implementation. Although auger chilling has been the traditional chilling method, in-line water chilling systems can be an alternative. In-line water immersion chilling creates a condition where a continuous line of carcasses hangs on shackles throughout the process. Potential benefits include enhancements in food safety, worker safety, economic, and processing labor requirements. Despite these benefits, inline chillers require a much larger spatial footprint due to the required dwell time. The objective of the current work is to improve a method of cooling by introducing relative motion between the carcass and the cooling medium (rotational kinematic component). Faster cooling reduces the dwell time of carcasses in the chiller, eventually reducing the footprint required which is the major drawback of in-line chillers. This experimental work will attempt to establish the difference and significance of two cooling conditions: 1. Cooling of complex shapes (chicken carcasses) in a still bath, and 2. Cooling of chicken carcasses under rotating motion. The experiment is designed to suspend chicken carcasses on shackles in a cooled ice water bath. The ice water is used to keep the temperature at a constant 0 °C. The built ice bath container mimics a typical processing line where chicken carcasses are suspended 30.5 cm apart. The container is 32.0 cm in diameter and 43.2 cm in depth and has a capacity to hold 34.7 liters of fluid. Two similar mass chicken carcasses are suspended by their legs and dipped into ice water, and the thickest part (breast) temperature is tracked. In fact, most food cooling processes are designed based on the worst-case scenario where the largest size is used to determine the thermal process requirement. In this case, the cooling process is evaluated by following the temperature history of the thickest part of the product, so cooling it guarantees that all the other parts are in cooled conditions. In this work, the experimental cooling rate of the suspended chicken carcasses for both cooling methods will be presented. Furthermore, this work will present models that can be used to predict the cooling process for both conditions.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Laabidi, S., Y. Said, N. Trad, A. Mensi, S. Soua, K. El Jeri, Y. Zaimi, S. Ayadi, L. Mouelhi, and R. Debbeche. "Polypectomie colique: critères de qualité." In Journées Francophones d'Hépato-Gastroentérologie et d'Oncologie Digestive (JFHOD). Georg Thieme Verlag KG, 2019. http://dx.doi.org/10.1055/s-0039-1680944.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Gitto, Jean-Philippe, Magali Bosch-Mauchand, Amélie Ponchet Durupt, Isabelle Guivarch, and Zohra Cherfi. "Qualité d'une prévision de fiabilité d'un système complexe." In Congrès Lambda Mu 20 de Maîtrise des Risques et de Sûreté de Fonctionnement, 11-13 Octobre 2016, Saint Malo, France. IMdR, 2016. http://dx.doi.org/10.4267/2042/61709.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Maksimov, A. Yu, A. I. Kiryukhin, and A. V. Moiseyev. "Scientific researches results usage in the equipment creation for poultry carcass portioning." In SCIENTIFIC AND TECHNICAL SUPPORT EFFICIENCY AND QUALITY PRODUCTION OF AGRICULTURAL PRODUCTS. VNIIPP, 2019. http://dx.doi.org/10.30975/978-5-9909889-2-7-2019-1-1-147-153.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Riyanti and Akhmad Dakhlan. "Carcass percentage and organoleptic quality of Unila-1 superior chicken meat." In THE 2ND UNIVERSITAS LAMPUNG INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENCE, TECHNOLOGY, AND ENVIRONMENT (ULICoSTE) 2021. AIP Publishing, 2022. http://dx.doi.org/10.1063/5.0103502.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Gronier, Guillaume, Gautier Drusch, Sandrine Reiter, Yannick Naudet, and Alain Vagner. "La perception de la qualité des services e-gouvernementaux." In the Ergonomie et Informatique Avancee Conference. New York, New York, USA: ACM Press, 2010. http://dx.doi.org/10.1145/1868650.1868686.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Leroy, M. "Le système SPOT et la qualité de ses images." In Systèmes optiques. Les Ulis, France: EDP Sciences, 1992. http://dx.doi.org/10.1051/sfo/1992003.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Plaisantin, Alecu, B., and J. Renahy. "Les langues contrôlées paramétrées au service de la qualité." In Congrès Lambda Mu 19 de Maîtrise des Risques et Sûreté de Fonctionnement, Dijon, 21-23 Octobre 2014. IMdR, 2015. http://dx.doi.org/10.4267/2042/56075.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Tahri, I., W. Khannoussi, G. Kharrasse, I. Zahi, and A. El Mekkaoui. "Qualité, tolérance et acceptabilité de la gastroscopie. Etude prospective." In Journées Francophones d'Hépato-Gastroentérologie et d'Oncologie Digestive (JFHOD). Georg Thieme Verlag KG, 2018. http://dx.doi.org/10.1055/s-0038-1623360.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Reports on the topic "Qualité de la carcasse"

1

Schwab, Denise, Chris A. Clark, Beth E. Doran, Russ M. Euken, Dan D. Loy, Erika L. Lundy, Joe Sellers, and Patrick B. Wall. Comparing Iowa 4-H Beef Carcass Programs with the 2016 National Beef Quality Audit Carcasses. Ames (Iowa): Iowa State University, January 2018. http://dx.doi.org/10.31274/ans_air-180814-421.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Egyed, M., P. Blagden, D. Plummer, P. Makar, C. Matz, M. Flannigan, M. MacNeill, et al. Qualité de l'air. Natural Resources Canada/CMSS/Information Management, 2022. http://dx.doi.org/10.4095/329552.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Takaro, T., P. Enright, S. Waters, L. Galway, J. Brubacher, E. Galanis, L. McIntyre, et al. Qualité, quantité et sécurité de l'eau. Natural Resources Canada/CMSS/Information Management, 2022. http://dx.doi.org/10.4095/329554.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Sharpe, P., Shmuel Hurwitz, and Hovav Talpaz. Optimization of Growth Trajectory, Feed Composition, and Carcass Quality of Broiler Chickens. United States Department of Agriculture, November 1986. http://dx.doi.org/10.32747/1986.7566849.bard.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Coles, R. L., G. Jansen van Beek, and L. R. Newitt. Critères de qualité pour les observatoires rarement visités ou avec personnel réduit. Natural Resources Canada/ESS/Scientific and Technical Publishing Services, 1988. http://dx.doi.org/10.4095/225645.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Lammers, Peter J., Kristjan Bregendahl, Steven M. Lonergan, Dong U. Ahn, Mark S. Honeyman, Kenneth J. Prusa, Brian J. Kerr, Thomas E. Webber, and William C. Stoffregen. Carcass Characteristics, Meat Quality, and Tissue Histology of Growing Pigs Fed Crude Glycerol-Supplemented Diets. Ames (Iowa): Iowa State University, January 2008. http://dx.doi.org/10.31274/ans_air-180814-1054.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Richter, Erin, Mary Drewnoski, and Stephanie L. Hansen. Effects of Dietary Sulfur Concentration on Carcass Quality, Performance and Mineral Status of Beef Cattle. Ames (Iowa): Iowa State University, January 2011. http://dx.doi.org/10.31274/ans_air-180814-449.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Smith, Rachel, Jennifer Young, Mark J. Anderson, Roger Johnson, Elisabeth J. Huff-Lonergan, Jack C. M. Dekkers, and Steven M. Lonergan. Effect of Selection for Reduced Residual Feed Intake on Pork Carcass Composition and Fresh Pork Quality. Ames (Iowa): Iowa State University, January 2009. http://dx.doi.org/10.31274/ans_air-180814-1235.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Patton, B. S., Steven M. Lonergan, and Mark S. Honeyman. The Effects of Swine Stocking Density in Hoop Structures on Growth, Carcass Composition, and Pork Quality. Ames: Iowa State University, Digital Repository, 2005. http://dx.doi.org/10.31274/farmprogressreports-180814-1294.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Busby, Darrell, Daniel D. Loy, Gene H. Rouse, and Dallas L. Maxwell. Effect of MGA on Performance, Sexual Behavior, Carcass Quality and Tenderness in Mixed-Sex Pens of Cattle. Ames: Iowa State University, Digital Repository, 2001. http://dx.doi.org/10.31274/farmprogressreports-180814-2767.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography