Journal articles on the topic 'Psychologie ordinaire'

To see the other types of publications on this topic, follow the link: Psychologie ordinaire.

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 journal articles for your research on the topic 'Psychologie ordinaire.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse journal articles on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Campbell, Scott. "The Psychological Theory and Dead People." Dialogue 40, no. 4 (2001): 783–90. http://dx.doi.org/10.1017/s0012217300004984.

Full text
Abstract:
RésuméL'«argument de la mort» de David Mackie prétend montrer que le critère psychologique de l'identité personnelle ne pent pas être adéquat, vu que les cadavres sont des gens et ne sont pourtant pas dotés de psychologie. Mackie soutient que les tenants du critère psychologique ne peuvent pas se contenter d'affirmer que le terme «personne» désigne tout simplement quelque chose qui a nécessairement des capacités psychologiques, car ce serait là, prétend-il, commettre une pétition de principe à l'encontre de sa position. Et il prétend, de plus, que le langage ordinaire corrobore safacon de voir. Je soutiens, cependant, que cet appui du langage ordinaire n'est guère concluant, et que la théorie psychologique a les ressources nécessaires pour rendre compte du discours sur les personnes mortes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Engel, Pascal. "La psychologie cognitive peut-elle se réclamer de la psychologie ordinaire ?" Hermès 3, no. 3 (1988): 10. http://dx.doi.org/10.4267/2042/15308.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Lenclud, Gérard. "Attribuer des croyances à autrui. L’anthropologie et la psychologie ordinaire." Gradhiva 15, no. 1 (1994): 3–25. http://dx.doi.org/10.3406/gradh.1994.1468.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

FLAHAULT, Cécile, Marie SONRIER, Christine FAWER CAPUTTO, and Nicolas EL HAIK-WAGNER. "Discours d'enseignants face aux situations palliatives en milieu scolaire ordinaire." Revue Education, Santé, Sociétés, Vol. 8, No. 2, Volume 8, Numéro 2 (September 16, 2022): 71–88. http://dx.doi.org/10.17184/eac.5975.

Full text
Abstract:
Les enfants et adolescents en situation palliative aspirent parfois à poursuivre leur scolarité en milieu ordinaire, une expérience qui les socialise avec leurs pairs et leur permet d’être tournés vers les apprentissages, la vie et l’espoir. Si la scolarisation des élèves malades à l’hôpital ou à domicile est désormais bien établie, cette scolarisation en milieu ordinaire, qui peut être accompagnée par les équipes de soins palliatifs pédiatriques, constitue un impensé des politiques éducatives. Cette étude qualitative en psychologie explore les représentations a priori de 18 enseignants relativement à cette situation spécifique et les difficultés envisagées et ressources qu’ils penseraient mobiliser. Derrière une situation imaginée comme douloureuse et difficile, pour laquelle une collaboration ville-hôpital est vivement souhaitée, c’est la confrontation de la communauté scolaire au mourir qui est interrogée. Des interventions participatives avec des soignants de soins palliatifs pédiatriques et des enseignants partenaires, déjà confrontés à de telles situations dans leur classe, pourraient aider à sensibiliser les enseignants, tout en témoignant de la cohésion et des solidarités que ces projets de scolarisation pourraient contribuer à créer.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Wawrzyniak, M. "Harcèlement entre pairs en milieu scolaire." European Psychiatry 29, S3 (November 2014): 605. http://dx.doi.org/10.1016/j.eurpsy.2014.09.211.

Full text
Abstract:
Pour Peter Smith, un enfant ou une jeune personne est victime de bullying (harcèlement) « lorsqu’un autre enfant ou jeune ou groupe de jeunes se moquent de lui ou l’insultent, lorsqu’il est menacé, battu, bousculé, enfermé dans une pièce, lorsqu’il reçoit des messages injurieux ou méchants. Ces situations peuvent durer et il est difficile pour l’enfant ou la jeune personne en question de se défendre ». Le nombre de victimes de harcèlement verbal ou symbolique peut être estimé à environ 14 % des élèves. Le phénomène est désormais bien identifié et les travaux sur ce thème se multiplient à travers le monde et en France. La SFPEADA (Société française de psychiatrie de l’enfant et de l’adolescent et disciplines associées) a souhaité proposer une session thématique consacrée au harcèlement entre pairs en milieu scolaire. Nicole Catheline (Poitiers) présentera un état des lieux de ce phénomène et ce que l’on sait aujourd’hui de son impact psychologique et psychopathologique. Elle nous fera part de l’avancée des actions menées en France et interrogera notamment la question de l’échec de la dynamique des groupes. Jean-Philippe Raynaud (Toulouse) abordera la question des adolescents avec trouble du spectre autistique : s’ils bénéficient de plus en plus souvent d’une scolarisation en milieu ordinaire, ils sont particulièrement exposés aux brimades. Un programme d’entraînement aux habiletés sociales, intégrant des stratégies pour aider ces jeunes à reconnaître le harcèlement et à mieux y faire face sera présenté. Enfin, Mathilde Arsène (Aubervilliers) présentera un état des connaissances sur les nouvelles formes de harcèlement, que l’on regroupe sous l’appellation « cyber harcèlement » et qui s’appuient sur les nouvelles technologies : smartphones, réseaux sociaux, photos et vidéos numériques… La session sera présidée par Michel Wawrzyniak, professeur de psychologie à Amiens et président de la SFPEADA.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Leduc, François. "États de conscience, phénomènes psi et santé mentale." Santé mentale au Québec 7, no. 1 (June 13, 2006): 102–15. http://dx.doi.org/10.7202/030129ar.

Full text
Abstract:
Résumé La position du praticien en santé mentale demeure foncièrement inconfortable face à un témoignage de faits vécus qui contredisent ou qui dépassent notre entendement du sens commun. Ni le rationalisme scientifique, ni l'institution religieuse, ni la psychiatrie freudienne orthodoxe, ni le behaviorisme orthodoxe ne permettent d'accueillir de façon ouverte ce type de vécu sans qu'il soit trop déformé par leurs grilles de lecture et d'analyse. Les travaux récents en psychologie de la conscience, fondés sur des approches psychophysiologiques, neuropsychologiques et psychobiologiques resituent les limites de la conscience ordinaire et de la perception consensuelle de la réalité sensorielle. Ils identifient aussi des substrats physiologiques et des mécanismes cognitifs qui s'apparentent à une autre saisie toute aussi valable du réel. Selon celle-ci, les phénomènes psi deviennent des expériences exceptionnelles mais normales. Il s'agit dès lors, non plus de les discréditer, mais de reconnaître leur place dans le vécu personnel et de favoriser, s'il y a lieu, leur harmonisation. Cela dit, il reste beaucoup à faire pour départager sainement ces expériences et pour tenter de comprendre quels sont leurs substrats physiques véritables. Cela n'empêche pas que nous devrions avoir le courage comme professionnels de la santé mentale de ne pas abuser des grilles psychopathologiques ou des traitements pharmaco-logiques et de nous donner des perspectives véritablement fondées sur le développement humain et sur la santé mentale.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

SCHOENENBERGER, Margarita. "La pensée et le langage de A.A. Potebnja comme réaction probable aux recherches philologiques de N.T. Kostyr’ (1818-1853)." Cahiers du Centre de Linguistique et des Sciences du Langage, no. 46 (May 9, 2016): 143–58. http://dx.doi.org/10.26034/la.cdclsl.2016.495.

Full text
Abstract:
Durant ses années d’études à l’Université de Kharkiv, Aleksandr Potebnja a eu parmi ses professeurs Nikolaj Trofimovič Kostyr’, chargé de cours dès 1850 et professeur ordinaire dès 1852. Spécialiste de la théorie et de l’histoire de la littérature russe, Kostyr’ s’est également intéressé dès 1846 aux sciences du langage et le fruit de ses recherches dans ce domaine a été sa thèse de doctorat Objet, méthode et but de l’étude philologique de la langue russe, rédigée d’après ses notes de cours à l’Université de Kiev durant les années 1846-1848 et publiée en 1850 à Kiev. Les travaux de Kostyr’ dans le domaine des sciences du langage ont rencontré de vives critiques aussi bien du vivant de l’auteur qu’après sa mort, pour le caractère bancal et obscur de ses constructions théoriques, mais aussi pour des généralisations philosophiques discutables. L’ouvrage susmentionné de Kostyr’ fait partie des livres de la bibliothèque personnelle de A. Potebnja qu’on peut consulter à la bibliothèque scientifique de l’Université de Kharkiv. En comparant ce texte avec celui de La pensée et le langage (1862), on peut relever des thèmes communs pour les deux auteurs, à savoir : définition de la philologie en tant que science, nature de l’origine du langage, rôle et place de la philosophie (plus précisément de W. von Humboldt) et de la psychologie dans la science du langage. Les points de vue de Potebnja sont souvent à l’opposé de ceux de Kostyr’, même si Potebnja ne s’y réfère pas explicitement. Il est possible de faire l’hypothèse que La pensée et le langage a été une réaction du jeune Potebnja, entre autres, aux thèses de son professeur Kostyr’.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Vila, Javier. "Sobre las otras psicologías." Revista Mexicana de Investigación en Psicología 1, no. 2 (December 1, 2009): 38–40. http://dx.doi.org/10.32870/rmip.v1i2.474.

Full text
Abstract:
En su artículo, Ribes (2009) revisa la participación del lenguaje ordinario en la psicología y cómo esta práctica ha llevado a errores conceptuales y a la coexistencia de varias psicologías con objetos de estudio distintos. Se propone hacer una reflexión crítica para la abolición de tales prácticas. Sin embargo, no se toman en cuenta los riesgos de plantear una aproximación única y excluyente a las demás psicologías. Finalmente, se analiza cómo otras aproximaciones teóricas avanzan y confluyen en el estudio del conocimiento psicológico sin haber pretendido un planteamiento teórico único.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Ludwig, Pascal. "Pourquoi les perpétrateurs de génocides obéissent-ils ?" Revisiting Stanley Milgram’s Experiment 28-2 (2024): 33–52. http://dx.doi.org/10.4000/11pu2.

Full text
Abstract:
Les expériences de Milgram ont eu une influence considérable sur l’étude historique du comportement génocidaire, qui trouve son origine dans le livre révolutionnaire de Christopher Browning, Ordinary men. L’objectif de mon article est d’examiner et d’évaluer de manière critique la thèse suivante, qui est souvent considérée comme allant de soi : « Thèse de la pertinence : les résultats de la psychologie sociale, en particulier les résultats de Milgram sur le comportement d’obéissance, sont causalement pertinents pour expliquer les comportements des auteurs d’actes criminels. » La thèse de la pertinence présuppose que certaines études paradigmatiques en psychologie sociale ont une validité à la fois interne et externe. Dans le contexte de la crise de réplication qui a affecté de nombreux résultats récents en psychologie sociale, il semble crucial de discuter ce présupposé. Je soutiendrai que les données empiriques sont mitigées. S’il demeure probable que la thèse de la pertinence soit vraie, son importance a probablement été exagérée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Ward, Jeremy K. "Politisation et rapports ordinaires aux vaccins." L'Année sociologique Vol. 74, no. 2 (June 30, 2023): 267–94. http://dx.doi.org/10.3917/anso.232.0267.

Full text
Abstract:
L’influence des identités et croyances politiques sur les attitudes à l’égard d’une grande diversité d’aspects de l’épidémie de Covid-19 a été soulignée dès les débuts de cette crise. Dans cet article, nous dressons un bilan de ce que les enquêtes par questionnaire réalisées au cours de l’épidémie nous disent de la relation entre vaccination et politisation. Nous souhaitons également faire un état des lieux des débats internationaux sur l’influence des identités politiques sur les attitudes à l’égard de la santé, la médecine et la science plus généralement. Les approches ancrées en psychologie cognitive et sociale dominent cette littérature. À partir du cas français, nous montrerons les apports, mais aussi les limites de ces approches. Nous proposerons certaines pistes d’articulation entre cette littérature et la sociologie française des rapports ordinaires à la politique. Ces pistes permettent de mieux comprendre la place que peuvent avoir les rapports ordinaires à la politique dans les rapports à la santé.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Pardos Peiro, Antonio. "Universo y lenguaje de la psicología." Revista Mexicana de Investigación en Psicología 1, no. 2 (December 1, 2009): 31–37. http://dx.doi.org/10.32870/rmip.v1i2.473.

Full text
Abstract:
Se analiza la crítica formulada por Ribes (2009) al universo actual de la psicología, fundamentalmente a la psicología mentalista, cuyas teorías descansarían en bases erróneas creadas a partir de las limitaciones inducidas por el lenguaje ordinario, enjuiciando el itinerario propuesto como solución para co rregir los diferentes equívocos categoriales introducidos por tal motivo en la psicología.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Cascales, T. "Le TCA restrictif précoce du nourrisson : recherche et dispositif de soin." European Psychiatry 29, S3 (November 2014): 611. http://dx.doi.org/10.1016/j.eurpsy.2014.09.228.

Full text
Abstract:
En raison de son importance, l’alimentation a une place à part dans le paysage développemental du bébé. Pourtant, a priori solidement ancrée dans la physiologie, elle s’avère plus fragile qu’il n’y paraît. Les recherches épidémiologiques récentes montrent que 25 % à 35 % des bébés en clinique pédiatrique ordinaire sont sujets à des difficultés d’alimentation restrictive. Pour certains nourrissons et jeunes enfants, ces difficultés peuvent devenir plus importantes et se transformer en trouble du comportement alimentaire (2 %). C’est pourquoi, compte tenu de l’augmentation du nombre d’enfants concernés par cette problématique, il était nécessaire de proposer une réflexion sur l’étiologie et les facteurs de chronicisation des troubles alimentaires afin de contribuer à l’amélioration des modalités de prise en charge pédiatrique, psychologique et rééducative. Dans l’objectif de relever ces défis, nous proposons, tout d’abord, de commenter les recherches récentes en clinique périnatale qui traitent des questions d’alimentation précoce. Par la suite, notre propos consiste à expliquer le choix de la classification de l’école de Washington comme repère diagnostique. Plus globalement, l’étude des TCA restrictifs permet de rappeler l’intérêt de l’articulation des dimensions intersubjective et intrapsychique dans la compréhension des troubles fonctionnels du nourrisson. Également, l’aspect psychosomatique des TCA précoces est abordé à partir d’une consultation conjointe pédiatre/psy mise en place depuis 4 ans dans l’enceinte de l’hôpital des enfants de Toulouse. Dans cette consultation, des techniques thérapeutiques issues de la psychanalyse périnatale sont associées à l’analyse vidéo de repas parent/nourrisson, ainsi qu’à l’observation des nourrissons en situation d’interaction avec les thérapeutes. Notre propos consistera également à spécifier les avantages d’une consultation conjointe pédiatre-psychologue par rapport à des consultations habituelles de pédiatrie et de pédopsychiatrie séparées.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Dugnat, M. "Troubles des conduites alimentaires (TCA) en période périnatale : chez la mère, chez le nourrisson, dans l’interaction." European Psychiatry 29, S3 (November 2014): 611. http://dx.doi.org/10.1016/j.eurpsy.2014.09.227.

Full text
Abstract:
La World Association for Infant Mental Heath (Association Internationale pour la Santé Mentale du Bébé) contribue au développement et à la transmission des connaissances, et à la promotion d’actions cliniques et thérapeutiques en faveur du bébé et de ses parents. Le groupe WAIMH-Francophone, fondé en 1994 par Serge Lebovici et Bernard Golse, insiste sur les aspects psychopathologiques, stimule un réseau francophone de différentes équipes impliquées en psychiatrie périnatale, aide à faire le point sur les travaux en cours et promouvoir un certain nombre de recherches. Plusieurs membres se sont récemment engagés sur les TCA et l’interaction. Les TCA maternels (recherche à la maternité de Port-Royal (APHP) dans le cadre d’un réseau de prise en charge) : Pendant la gestation, la femme change corporellement comme psychiquement. Sous l’effet d’une attention particulière à l‘alimentation des « réactivations » sont possibles lorsqu’elles ont un passé ou un présent de TCA. Une trentaine ont été rencontrées lors des entretiens semi-structurés anténataux puis revues au cours d’un repas avec leur enfant à trois mois, et comparées à d’autres mères sans antécédents. Des résultats préliminaires seront présentés. Les TCA du nourrisson : Après la naissance, l’alimentation est une des préoccupations premières de la mère, les recherches épidémiologiques récentes montrent en clinique pédiatrique ordinaire qu’un quart à un tiers des bébés sont sujets à des difficultés d’alimentation restrictive qui peuvent se transformer en trouble du comportement alimentaire (2 %). Une réflexion sur étiologie et facteurs de chronicisation des TCA précoces contribuant à l’amélioration des modalités de prise en charge pédiatrique, psychologique et rééducative conduira à la présentation d’une consultation conjointe pédiatre/psychologue depuis 4 ans au CHU Toulouse. Les troubles interactionnels : Chez les mères borderlines ou à pathologie des liens, les réponses orales incohérentes lors des pleurs, les réveils intempestifs à motifs alimentaires etc. font de l’alimentation un enjeu crucial de la négligence et de l’interaction pathologique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Aissani, Sabine. "L’ aesh en quête de formation." Empan 132, no. 4 (December 14, 2023): 58–64. http://dx.doi.org/10.3917/empa.132.0058.

Full text
Abstract:
Le recrutement massif des aesh a amélioré le taux d’encadrement des élèves à besoins éducatifs particuliers scolarisés en milieu ordinaire. Mais il ne saurait passer sous silence la question de la qualité de l’accompagnement, et celle, plus en amont, de la formation de l’accompagnant. Ma pratique d’ aesh m’a conduite à interroger trois aspects de ce problème : l’importance de l’offre de formation, les modalités concrètes de sa mise en œuvre, et la dimension psychologique de la relation à l’élève.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Maugendre, Dominique. "La projection ordinaire." Revue française de psychanalyse 64, no. 3 (2000): 773. http://dx.doi.org/10.3917/rfp.g2000.64n3.0773.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Jeammet, Nicole. "Un sadisme ordinaire." Revue française de psychanalyse 66, no. 4 (2002): 1117. http://dx.doi.org/10.3917/rfp.664.1117.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Ribes Iñesta, Emilio. "La Psicología ¿Qué investigar?" Revista Mexicana de Investigación en Psicología 8, no. 1 (June 1, 2016): 85–95. http://dx.doi.org/10.32870/rmip.vi.311.

Full text
Abstract:
Se argumenta que la investigación científica en psicología sólo se puede sustentar en preguntas enmarcadas en la lógica de una teoría general. La psicología carece de dicha teoría general principalmente por la confusión conceptual que priva en su lenguaje disciplinar. Esta confusión se deriva de asumir que los términos psicológicos en el lenguaje ordinario denotan procesos o entidades especiales, y de la identificación errónea entre conceptos y entidades o acontecimientos. Se afirma también que toda metodología de investigación científica depende de una teoría general, por lo que no pueden existir metodologías autónomas que por sí mismas validen o justifiquen los hallazgos de la investigación. Se subraya la existencia de cuando menos ocho paradigmas ontológicos distintos y, por consiguiente, de ocho psicologías distintas inconmensurables que, aunque empleen los mismos términos, se plantean preguntas diferentes sobre fenómenos psicológicos no comparables. Se examinan algunos problemas derivados de este estado de cosas en la investigación en psicología y se proponen pasos iniciales para remediarlo.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

C-Le Donge, Fabienne. "Dans l’extra-ordinaire d’un collège." Gestalt 56, no. 1 (November 23, 2021): 29–40. http://dx.doi.org/10.3917/gest.056.0029.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Ivanouw, Jan. "The Rorschach Comprehensive System Scoring Conceptualized by a Phenomenological Metalanguage." Rorschachiana 24, no. 1 (January 2000): 127–49. http://dx.doi.org/10.1027/1192-5604.24.1.127.

Full text
Abstract:
Le psychologue danois Edgar Rubin est bien connu pour ses expériences sur les rapports figure/fond. Son disciple Edgar Tranekjær Rasmussen a développé un métalangage phénoménologique applicable aux expériences sur la perception. Ce langage constitue aussi un outil d’intérêt général en psychologie et nous l’utilisons dans l’enseignement pour mieux comprendre les processus impliqués dans le Rorschach et résoudre les problèmes de la cotation. Le test du Rorschach nécessite de recueillir des informations sur l’expérience du sujet. Le recours au métalangage de Edgar Tranekjær Rasmussen nous aide dans ce processus. Le concept central de ce métalangage est celui de “phénomène.” Celui-ci désigne toute “chose” qui apparaît à une personne, y compris tous les aspects des autres phénomènes qui apparaissent, dont les relations entre phénomènes. Un phénomène apparaît à une personne à partir de traits médiateurs, ou formes apparentes qui changent selon le point de vue, tandis que le phénomène reste identique à lui-même. Un phénomène a un champ d’apparition dans la mesure où il apparaît en même temps que d’autres phénomènes, qui sont ses traits de champ. Parmi ces derniers, on distingue les traits propres, les traits étrangers et les traits périphériques. Lorsque l’on combine, d’une manière expérimentale, le phénomène A avec ses traits propres, le phénomène qui en résulte est identique à A. De même, lorsque l’on combine A avec ses traits étrangers, le phénomène qui en résulte est différent de A. Les traits périphériques sont indéterminés quant à leur qualité propre ou étrangère. Un phénomène comporte des traits déterminants. Pour qu’un phénomène garde son identité, certains traits déterminants doivent apparaître pour la personne dans différentes situations d’observation. Les traits propres du phénomène fonctionnent comme traits déterminants. Certains des traits étrangers peuvent aussi être des traits déterminants. Les traits périphériques peuvent changer, de telle sorte que le phénomène apparaît changé mais reste le même phénomène. Le concept d’identité tient donc une importance centrale dans le métalangage. Parfois, un phénomène apparaît comme un phénomène dont l’identité est encore à déterminer. Un phénomène peut apparaître d’une manière directe, immédiate, ou il peut apparaître d’une manière indirecte, médiate. Dans ce dernier cas, les traits médiateurs apparaissent d’une manière immédiate mais se réfèrent au phénomène qui est lui indirect. Il existe des phénomènes à différents niveaux. Au niveau supérieur, un phénomène possède tous les traits déterminants du niveau inférieur plus certains autres. Il est courant de confondre les différents niveaux de phénomènes lorsqu’ils portent le même nom. Un phénomène abstrait est formé à partir de certains traits déterminants d’un autre phénomène, mais pas de tous. La procédure d’identification intersubjective désigne ce qui se passe lorsque deux personnes utilisent le langage ou toute autre forme de communication (apparition anthropique) pour s’assurer que le phénomène qui leur apparaît est le même. Lorsqu’ils ont quelque doute, ils se réfèrent aux traits déterminants du phénomène, et s’ils doutent encore de ceux-ci, le processus continue jusqu’à ce qu’ils atteignent les phénomènes qui fonctionnent comme des bases de référence qui leur apparaissent à tous les deux comme identiques. Une relation peut apparaître comme un phénomène. Elle peut avoir comme champ d’apparition certains processus et quelques autres phénomènes qui participent à la relation. A l’inverse, le trait d’un phénomène peut être d’avoir une certaine relation avec d’autres phénomènes. Les phases de réponse et d’enquête au Rorschach sont caractérisées par ce métalangage. La nature même du Rorschach suscite beaucoup de phénomènes dont l’identité est encore à déterminer. Les caractéristiques des taches d’encre poussent le sujet à utiliser une identité de phénomène de manière moins stricte que ce qu’ils feraient dans la vie de tous les jours. Cela est dû au fait que les phénomènes apparaissant comme des réponses au test possèdent souvent beaucoup de traits périphériques, qui ne fonctionnent pas comme des traits déterminants mais qui permettent que les phénomènes apparaissent comme changés en comparaison avec leur apparence habituelle. Alors que, dans la phase de réponse, les phénomènes apparaissent souvent comme immédiats, dans la phase d’enquête ils apparaissent de manière plus indirecte, médiatisée par leurs formes d’apparition. A l’enquête, il va être important de formuler les traits déterminants des phénomènes qui ont apparus au sujet dans la phase de réponse de telle sorte que les phénomènes conservent l’identité et la forme d’apparition qu’ils avaient au départ. La procédure d’identification intersubjective peut être utile pour recueillir l’information pertinente. Le métalangage phénoménologique est utile pour éclairer les problèmes de détermination des localisations et pour distinguer entre une qualité de développement ordinaire ou de synthèse. Nous discutons dans cet article de la relation entre déterminants au Rorschach et le concept de “traits déterminants” propre au métalangage. Nous évoquons aussi le problème du type de causalité impliqué dans le concept de déterminant au Rorschach, c’est-à-dire ce qui “détermine” la réponse. Nous soulignons l’importance de recourir à l’équivalence phénoménologique dans la procédure d’extrapolation de la qualité formelle. Nous présentons les cotations spéciales critiques comme les produits d’une confusion entre traits propres et étrangers. Nous suggérons que différentes formes d’apparition des réponses dotées de cotations spéciales pourraient être interprétées de manières différentes. Il serait utile de poursuivre les recherches dans ce domaine, dans la mesure où la phase d’enquête a été peu étudiée. Quelques thèmes de recherche sont avancés en guise de conclusion.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Vallée, Richard. "Le retour du psychologisme en théorie de la signification." Dialogue 34, no. 4 (1995): 777–96. http://dx.doi.org/10.1017/s0012217300011124.

Full text
Abstract:
Traditionnellement, une théorie de la signification doit rendre compte à la fois des conditions de vérité des phrases des langues naturelles et des relations évidentes qu'entretiennent le langage et la pensée. À ce titre, le paradigme frégéen est un modele du genre. Une phrase y est dite exprimer une pensée, laquelle lui sert de valeur cognitive et a une valeur de vérité. Différentes occurrences d'une même phrase expriment une même pensée. Si cette phrase a une occurrence dans un contexte d'attitude propositionnelle, elle réfère à la pensée qu'elle exprimerait en contexte ordinaire. La théorie de la référence directe a fait voler en éclats cette image aussi simple que claire de la relation entre langage et pensée. C'est sur cet arrière-plan que prend place le livre de François Récanati, Direct Reference. Une bonne partie des efforts de l'auteur est en effet consacrée à rétablir des liens aujourd'hui étiolés.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Briex, Michel. "Une consultation ordinaire." Spirale N° 66, no. 2 (2013): 207. http://dx.doi.org/10.3917/spi.066.0207.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Welsh, Geneviève. "Bourreaux ordinaires." Revue française de psychanalyse 70, no. 1 (2006): 245. http://dx.doi.org/10.3917/rfp.701.0245.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Korochentseva, Anna, and Nelli Khachaturyan. "Socio-psychological characteristics and nonverbal behavior of the psychologist, as components of its professional image in student representations." E3S Web of Conferences 210 (2020): 18076. http://dx.doi.org/10.1051/e3sconf/202021018076.

Full text
Abstract:
Today, both in science and in everyday life, there is an increased interest in the peculiarities of the formation of the image and image of representatives of various professions. Is no exception and the profession of psychologist. The greatest interest in the consideration of such an image are not only the various socio-psychological characteristics that fill it in the views of both ordinary people and students studying in the “psychology” direction, but also visual characteristics of the image: expression, and various components of the external appearance. The study showed that students have a stable understanding of the socio-psychological characteristics, elements of non-verbal behavior and appearance of a practical psychologist. The study provides a comprehensive analysis of the ideas of psychology students about the personal characteristics of a practical psychologist, the level of development of perceptual-communicative capabilities; its non-verbal repertoire in terms of diversity, harmony, differentiation; its sensitivity to the non-verbal behavior of the other; ability to manage their nonverbal repertoire adequately for the purpose and situation of communication. The main elements of non-verbal behavior and the appearance of the appearance characteristic of a practical psychologist in the views of students-psychologists and students of other directions are highlighted, and their comparative analysis is carried out.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Bonierbale, M. "Plaidoyer pour une sexualité ordinaire." Sexologies 15, no. 4 (October 2006): 237–38. http://dx.doi.org/10.1016/j.sexol.2006.10.001.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Ribes Iñesta, Emilio. "La psicología como ciencia básica. ¿Cuál es su universo de investigación?" Revista Mexicana de Investigación en Psicología 1, no. 2 (December 1, 2009): 7–19. http://dx.doi.org/10.32870/rmip.v1i2.469.

Full text
Abstract:
Se examina la situación de la psicología como ciencia desde la perspectiva de su objeto y niveles de conocimiento. También se aborda la confusión existente en el empleo de diversos tipos de lenguaje, entre ellos, el lenguaje ordinario. Se propone un análisis del conocimiento científico en términos de cinco etapas de conocimiento, con lenguajes que cubren diferentes funciones lógicas.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Lesourd, Serge. "La folie ordinaire des discours modernes." Figures de la psychanalyse 10, no. 2 (2004): 105. http://dx.doi.org/10.3917/fp.010.0105.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Jury, Patrick. "Violence intrafamiliale ordinaire, une clinique systémique de l'individu." Thérapie Familiale 24, no. 3 (2003): 275. http://dx.doi.org/10.3917/tf.033.0275.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Bourdel, Sophie, Jacqueline Olmeta, Fabienne Coulon, and Monique Soleilhavoup. "De l'excitation ordinaire en crèche collective." Enfances & Psy 14, no. 2 (2001): 57. http://dx.doi.org/10.3917/ep.014.0057.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Florence, Jean. "Du désir et de la perversion ordinaire." Cahiers de psychologie clinique 24, no. 1 (2005): 49. http://dx.doi.org/10.3917/cpc.024.049.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Askarova, S., and K. Tursynbayeva. "DEVELOPMENT TECHNOLOGY OF SOCIAL SKILLS OF STUDENTS’ CRITICAL THINKING." BULLETIN Series of Sociological and Political sciences 73, no. 1 (December 30, 2020): 252–59. http://dx.doi.org/10.51889/2021-1.1728-8940.34.

Full text
Abstract:
At the beginning of the 20th century, the writer, founder of the drama and novel in the Kazakh language, scientist, enlightener, teacher, and psychologist Zh. Aymauytov said that, "Teaching is not just ordinary skill, it is the art of finding new from new." Modern society needs a free, creative personality with certain qualities of thinking that meets the needs of the times. Therefore, the main task of the university is to reveal the abilities of students, to develop their social skills of critically thinking and learn independently, ready for a competitive world.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Keating, Daniel P. "Is Genius Ordinary?" Contemporary Psychology: A Journal of Reviews 33, no. 1 (January 1988): 15–16. http://dx.doi.org/10.1037/025271.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Kelley, Patricia L. "Real Ordinary People." Contemporary Psychology: A Journal of Reviews 37, no. 12 (December 1992): 1270–71. http://dx.doi.org/10.1037/031689.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Campbell, John. "Joint Attention and the First Person." Royal Institute of Philosophy Supplement 43 (March 1998): 123–36. http://dx.doi.org/10.1017/s1358246100004331.

Full text
Abstract:
It is sometimes said that ordinary linguistic exchange, in ordinary conversation, is a matter of securing and sustaining joint attention. The minimal condition for the success of the conversation is that the participants should be attending to the same things. So the psychologist Michael Tomasello writes, ‘I take it as axiomatic that when humans use language to communicate referentially they are attempting to manipulate the attention of another person or persons.’ I think that this is an extremely fertile approach to philosophical problems about meaning and reference, and in this paper I want to apply it to the case of the first person. So I want to look at the case in which you tell me something about yourself, using the first person, and we achieve joint attention to the same object. But I begin with some remarks about how this approach applies to proper names and to perceptual demonstratives.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Ripple, Richard E. "Ordinary creativity." Contemporary Educational Psychology 14, no. 3 (July 1989): 189–202. http://dx.doi.org/10.1016/0361-476x(89)90009-x.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Hipkin, Lynne. "The road less travelled? An attempt to understand why families consult independent clinical psychologists." Clinical Psychology Forum 1, no. 273 (September 2015): 43–46. http://dx.doi.org/10.53841/bpscpf.2015.1.273.43.

Full text
Abstract:
The media often vilifies both practitioners and their clients in the private health sector, suggesting that this is the world of the wealthy and privileged. When I was training in 1990s NHS teams often expressed suspicion of private therapists, whereas now there are increasing numbers of psychologists choosing independent practice (the British Psychological Society’s cross-divisional Special Group for independent practitioners has over 600 members and there is now an Independent Practitioner Network in the Faculty for Children, Young People and their Families). There are still, perhaps understandably, mixed views among my psychologist colleagues about the morality of working outside the public organisation that trained us. However, there are also concerns that access to psychologist led interventions is becoming more limited in NHS settings (MIND, 2013) and NHS Choices (seewww.nhs.uk/conditions/Counselling/Pages/Introduction.aspx) now references ‘private therapy’ as an option for their users. This small scale survey attempted to explore clients’ perspectives on their route to private practice, and the results suggest that ordinary families are concerned and determined to access direct psychological support, and often make financial sacrifices to do so. It carries potentially important messages for psychologists in both public and private practice.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Hipkin, Lynne. "The road less travelled? An attempt to understand why families consult independent clinical psychologists." Clinical Psychology Forum 1, no. 289 (January 2017): 26–29. http://dx.doi.org/10.53841/bpscpf.2017.1.289.26.

Full text
Abstract:
The media often vilifies both practitioners and their clients in the private health sector, suggesting that this is the world of the wealthy and privileged. When I was training in the 1990s NHS teams often expressed suspicion of private therapists, whereas now there are increasing numbers of psychologists choosing independent practice (the British Psychological Society’s cross-divisional Special Group for independent practitioners has over 600 members and there is now an Independent Practitioner Network in the Faculty for Children, Young People and their Families). There are still, perhaps understandably, mixed views among my psychologist colleagues about the morality of working outside the public organisation that trained us. However, there are also concerns that access to psychologist-led interventions is becoming more limited in NHS settings (MIND, 2013) and NHS Choices (seewww.nhs.uk/conditions/Counselling/Pages/Introduction.aspx) now references ‘private therapy’ as an option for their users. This small scale survey attempted to explore clients’ perspectives on their route to private practice, and the results suggest that ordinary families are concerned and determined to access direct psychological support, and often make financial sacrifices to do so. It carries potentially important messages for psychologists in both public and private practice.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Douville, Olivier. "Jean-Claude Maleval. Repères pour la psychose ordinaire." Figures de la psychanalyse 40, no. 2 (2020): 201. http://dx.doi.org/10.3917/fp.040.0201.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Maurel, Olivier. "Origines et enjeux de la violence éducative ordinaire." Métiers de la Petite Enfance 23, no. 245 (May 2017): 9–11. http://dx.doi.org/10.1016/j.melaen.2017.03.002.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Huet, Romain, and Olivier Sarrouy. "Humiliés et offensés : une critique ordinaire du travail." Savoirs et clinique 19, no. 2 (2015): 120. http://dx.doi.org/10.3917/sc.019.0120.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Heaton, John. "The ordinary." European Journal of Psychotherapy & Counselling 13, no. 1 (March 2011): 47–55. http://dx.doi.org/10.1080/13642537.2011.548583.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Pechnikova, Leonora, Ekaterina Zhuykova, and Andrey Ryzhov. "FROM PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT TO INTERVENTION IN DIGITAL ENVIRONMENT." Child in a Digital World 1, no. 1 (2023): 92. http://dx.doi.org/10.61365/forum.2023.073.

Full text
Abstract:
Covid- pandemics exerted limitations and fostered developments in clinical psychology assessment, intervention, education and supervision practices. The hard-to-reach professional services are becoming more available, new technological solutions are offered for both assessment and therapeutic techniques, communication between different parties is facilitated and, while disembodied, the Internet-assisted interaction must be thought as an ecologically valid one in contemporary world. We propose a term “telepathopsychology” for a discipline that designates both the clinical and abnormal psychology practices in virtual format and the scientifi c study of risks for health inherent to the usage of digital technologies. The practice of Internet-assisted clinical psychological assessment can be conceptualized using the metaphor of dramatic action to underline some particularities that distinguish it from ordinary assessment. The construct of “performance” points to the role-taking aspect inherent in any virtual behavior and importance of the process of mutual creation of the images of both the psychologist and the client. The idea of “curtains” indicates the limitation of space and a special focus that leaves important circumstances “behind the stage”, including people that can perform as prompters or audience. “Stage direction” involves idea and “liberal theatre” with possibilities for rule-breaking, role-reversals and enjoyment of omnipotence, in example via cheating on psychologist and of Internet being a “deviant place”. Finally, metaphor singles out the need for creativity and openness to experience required from both psychologist and the client. For both assessment and psychotherapy intervention in the digital format does not present critical technical diffi culties and opens opportunities to develop a more contemporary, open, non-expert, participatory and help-oriented approach, particularly when working with children.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Hoffmann, Christian. "Moustapha Safouan : Le langage ordinaire et la différence sexuelle." Figures de la psychanalyse 19, no. 1 (2010): 263. http://dx.doi.org/10.3917/fp.019.0263.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Pelladeau, Élise. "La Folie ordinaire, sous la direction de François Pommier." Revue française de psychanalyse 83, no. 4 (2019): 1275. http://dx.doi.org/10.3917/rfp.834.1275.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Lévy, Alexandre, and Romain Jolly. "De quoi la psychose ordinaire est-elle le nom ?" Cliniques méditerranéennes 108, no. 2 (November 29, 2023): 183–96. http://dx.doi.org/10.3917/cm.108.0183.

Full text
Abstract:
Ce travail tente de déplier les enjeux cliniques, théoriques et épistémologiques autour de la notion contemporaine de psychose ordinaire . Après avoir rapidement envisagé quelques repères historiques, nous abordons la question problématique de la clinique différentielle tout en précisant que le rapport de psychose dite ordinaire ne peut se discerner sans la question des suppléances. Notre approche critique permet de mettre en perspective une forme d’étiquette diagnostique faisant l’économie d’une investigation psychopathologique afin de faire consister de manière problématique un discours sur la normalité de civilisation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Miguens, Sofia, and Naomi Osorio-Kupferblum. "The Thing before Us." Grazer Philosophische Studien 98, no. 4 (November 19, 2021): 584–99. http://dx.doi.org/10.1163/18756735-00000150.

Full text
Abstract:
Abstract In this article the authors identify and analyse points of agreement and disagreement between Michael Ayers and Charles Travis, starting from their views on ‘things before us’. The authors then try to spell out what separates these philosophers in matters concerning perception, knowledge and language. In spite of their both being self-professed realists, equally critical of conceptualism and representationalism, Ayers’ empiricism and Travis’ anti-empiricism lead them to different positions in these three areas. It is shown that in the case of Ayers they hinge on “ordinary” objects and a KK principle (knowledge that and how we know), whereas in the case of Travis they are articulated around occasion-sensitivity and anti-psychologism.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Taylor, Lynne. "No need for heroes: How can psychologists lead well?" Clinical Psychology Forum 1, no. 363 (March 2023): 16–22. http://dx.doi.org/10.53841/bpscpf.2023.1.363.16.

Full text
Abstract:
‘Even in ordinary times people can make their leader a hero - and sometimes a scapegoat…’ (Hulks, 2020).In 2020 the clapping began, and our internal view of our personal and working worlds changed forever. As a psychologist and senior leader managing clinical services during the pandemic, it was evident that many health and social care leaders had a collective strong drive to help, protect others, and lead well. However, what was more humbling and inspiring was the compassion, dedication, care, and self-sacrifice staff displayed, in the face of real risk and unrelenting challenges. In all that collective sense of trauma and uncertainty it was not surprising that society looked for heroes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Bleunven, Franck. "Le travail en milieu ordinaire des personnes handicapées." Empan 55, no. 3 (2004): 43. http://dx.doi.org/10.3917/empa.055.0043.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Jouve, Alain. "Parcours d'un sportif ordinaire... Entre rêves et réalités." Empan 79, no. 3 (2010): 84. http://dx.doi.org/10.3917/empa.079.0084.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Garnier, Pascale. "Ariès : entre histoire, philosophie sociale et connaissance ordinaire des enfants." Les Sciences de l'éducation - Pour l'Ère nouvelle Vol. 54, no. 1 (April 5, 2022): 35–52. http://dx.doi.org/10.3917/lsdle.541.0035.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Wach, Monique. "O. Martin Saint Léon. Le développement personnel ...et après ? Une sagesse ordinaire." L’Orientation scolaire et professionnelle, no. 34/2 (June 15, 2005): 265–66. http://dx.doi.org/10.4000/osp.502.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography