To see the other types of publications on this topic, follow the link: Procès politiques – France – 20e siècle.

Dissertations / Theses on the topic 'Procès politiques – France – 20e siècle'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Procès politiques – France – 20e siècle.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

David, Julia. "Ni réaction ni révolution : La critique du progrès des intellectuels juifs depuis l'entre-deux-guerres : une voix française ?" Paris 1, 2010. http://www.theses.fr/2010PA010327.

Full text
Abstract:
On sait que le rapport des Juifs au progressisme des Lumières fut ambivalent, entre séduction pour un modèle qui leur octroie les libertés et l'égalité politiques, et désarroi face aux fissures que ces mouvements firent naître dans l'édifice de la tradition. Ardents défenseurs d'un dispositif qui leur ouvre les portes de la « modernité », de nombreux intellectuels juifs ne tardent pourtant pas à reconsidérer avec méfiance cet âge des possibles, proposant un réexamen des philosophies du progrès. Le constat est particulièrement vrai en France, dans un pays où la Révolution aura radicalisé les espérances tout autant que la crise de conscience. Ces intellectuels ne tournent pourtant pas le dos aux principes de l'ordre libéral, très loin des élans révolutionnaires du néo-romantisme d'une partie de l'intelligentsia juive allemande de l'entre-deux-guerres ; très loin aussi de la remise en question souvent radicale du modèle de l'assimilation telle qu'elle résonne chez la plupart des intellectuels juifs allemands, très loin enfin d'un rejet du progrès coïncidant avec une volonté de déseuropéanisation des esprits ou de désoccidentalisation du monde telle qu'on peut la rencontrer chez certains théoriciens du relativisme ennemis de l'évolutionnisme des Lumières. La thèse s'attache à montrer comment des intellectuels juifs, frappés de plein fouet par les ambivalences de la condition juive moderne, développent dans l'espace intellectuel français une conscience et une manière spécifique d'interroger les dévoiements des idéaux progressistes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Michalak, Thomas. "Les Assemblées parlementaires, juge pénal : analyse d’un paradigme irréalisable : (1789-1918)." Electronic Thesis or Diss., Paris 2, 2020. https://buadistant.univ-angers.fr/login?url=https://bibliotheque.lefebvre-dalloz.fr/secure/isbn/9782247218530.

Full text
Abstract:
L’intitulé renvoie, en première approche, aux expériences institutionnelles de la Cour des pairs (1814-1848) et du Sénat de la IIIe République (1875-1940). Ce sont les manifestations les plus marquantes de la participation d’une assemblée parlementaire à la reddition de la justice. Le procès des ministres de Charles X et celui de Malvy semblent être bien connus mais ils ne le sont en réalité qu’imparfaitement. Dans les deux cas, les Chambres hautes se sont détournées de leur mission de législateur et de contrôleur du gouvernement pour se métamorphoser, de manière très incomplète, en instances judiciaires. Cependant le traitement isolé de ces deux seules expériences ne permet pas de définir la mission d’une juridiction parlementaire. La notion de Haute Cour de justice, quelle que soit sa dénomination, doit alors être appréhendée dans sa globalité et dans son histoire. Une histoire qui, comme beaucoup d’autres, est marquée par la Révolution, qui va influencer le XIXe et le XXe siècles, et imposer un certain « prototype français » de tribunal politique. Ces Hautes Cours se voient confier des compétences spéciales : ratione personae et ratione materiae. À raison des personnes, il s’agit de juger des personnalités politiques et, dès la Révolution, on entrevoit la difficulté de le faire avec un droit criminel, qui n’est guère adapté à la résolution de différends politiques. Enfin, une Haute Cour est aussi un tribunal des grands crimes politiques, c’est-à-dire des graves atteintes à la souveraineté. Il s’agit dès lors de retracer l’histoire du « Tribunal suprême » français afin de faire apparaître le concept même de justice politique, dans toute sa nudité, comme une aporie
At first glance, the title refers to the judicial activity of the Cour des pairs (1814-1848) and the Senate of the Third Republic (1875-1940). These are the most striking involvements of French legislative bodies in rendering justice. The trials of the ending Restauration ministers, and the one of Louis Malvy seem to be well known, but in reality these are only imperfectly so. In both cases, the upper house has turned away from its initial mission of legislator and supervisor of the government to transform itself, in a very incomplete way, into criminal courts. However, study only these two cases is not enough to define the mission of a parliamentary jurisdiction. The concept of Haute Cour de justice must therefore be understood in its entirety and in its history. A history which, like many others, is marked by the Revolution, which will influence the 19th and 20th centuries, and set a French prototype of political court. These Hautes Cours possess special competencies: ratione personae et ratione materiae. They judge politicians, but since the Revolution one foresees the difficulty of doing so with criminal law, which is hardly suited to the resolution of political disputes. Finally, the French Haute Cour is also a tribunal for major political crimes, namely, serious attacks on sovereignty. It is thereforce a question of recount the history of the “Tribunal supreme” in order to reveal the concept of political justice as an aporia
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Salles, Marina. "Le Clézio "peintre de la vie moderne" : la représentation du monde contemporain, du "Procès-Verbal" à "Révolutions"." Poitiers, 2004. http://www.theses.fr/2004POIT5014.

Full text
Abstract:
L'objet de cette recherche est d'étudier la modernité dans l'oeuvre et la modernité de l'oeuvre de J. M. G. Le Clézio. Envisagé dans toutes ses acceptations - technique, philosophique, artistique - et dans ses tribulations historiques, le concept de modernité se révèle en effet opératoire pour une approche thématique, idéologique et poétique de cette oeuvre. La description du contexte spatial et économique de la modernité - l'espace urbain, le temps des choses - l'appréhension de divers aspects de la vie sociale contemporaine, du contexte historique, de la culture du temps, affirment la richesse du réel comme matériau pour la création littéraire. Mais la représentation du monde contemporain, du "Procès-verbal" à "Révolutions", emprunte les voies de la modernité littéraire qui, refusant "l'illusion référentielle" montre une réalité fragmentée, réfractée par la conscience et l'affectivité de personnages dont la sensibilité et la marginalité induisent un regard à la fois critique et fasciné. Le procès des dérives de la modernité coexiste avec l'aptitude - celle du "Peintre de la vie moderne" - à déceler le surréel dans le quotidien, la beauté spécifique de l'époque. Le roman tend alors vers la poésie. La préoccupation de relier le contingent à l'universel sous-tend également la vision leclézienne de l'Histoire. L'inscription de l'auteur dans le champ littéraire révèle une disposition à assimiler les acquis de la modernité sans pour autant s'inféoder aux modes : refusant la gratuité de l'écriture ou l'insouciance post-moderne, son oeuvre est porteuse de valeurs, d'une quête ontologique. Ecrivain sans frontières, Le Clézio n'est pas cet auteur nostalgique que présente parfois la critique. Ses livres dessinent à l'horizon de l'imaginaire social des voies qui pourraient aider l'homme moderne à se sentir moins en exil dans un monde qu'il pense dominer, mais qu'il n'"habite" pas
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Abou, Yazbeck Chantal. "Le bien saisi dans le procès pénal." Aix-Marseille 3, 2003. http://www.theses.fr/2003AIX32019.

Full text
Abstract:
Le rôle de la procédure pénale consiste à aboutir à la manifestation de la vérité afin d'identifier les éventuels coupables et les punir de leurs actes. Mais la société ne peut vivre que dans la sécurité et la justice. Ce qui justifie que les agents de l'Etat qui sont chargés de rechercher et de constater les infractions à la loi pénale disposent des moyens de coercition nécessaires. Ils possèdent donc le pouvoir de "saisir" les biens des particuliers. En démocratie, l'Etat doit assurer la protection des citoyens en même temps que la protection de ses intérêts. Comme on l'a déjà démontré, la conciliation et la sauvegarde de ces deux intérêts: l'intérêt public et les droits fondamentaux, deux intérêts antagonistes et sacrés dans un Etat de droit n'est pas une oeuvre évidente et simple. Tout au long de notre étude, on a pu constater que le droit positif a toujours oscillé entre ces deux intérêts, en essayant de les concilier et de les sauvegarder. Il en est ainsi, quand le bien saisi est à la disposition de la justice et utilisé comme preuve, à charge ou à décharge, dans le procès pénal; ou quand il est question de restituer le bien placé sous main de justice aux personnes intéressées. Et comme on a pu le constater, la tentative du droit positif dans la sauvegarde et la conciliation des intérêts n'était pas exemplaire, elle n'est pas exempte de lacunes, de certaines contradictions et parfois elle s'éloigne du bon sens. Il est donc clair qu'une réforme en profondeur du système français de Procédure pénale est indispensable. Une réforme de base est requise
The penal procedure's role consists in leading to the truth manifestation in ordre to identify the possible guilty persons and to punish them for their acts. However, society cannot live if security and justice do not exist. This justify that the staff officers who are in charge to search and verify the infringements of the penal law have means to the necessary coercitions. Therefore, thez have the power to "seize" the particulars' goods (property). In democracy, the state must insure the citizens' protection so as the protection of the public interest. As we have already proven, the conciliation and the safeguard of these two interests: the public interest and the fundamental rights, two interests which are antagonistic and sacred, in a state of right, is not an obvious and simple work. All the way of our study, we have been able to ascertain that the common law has always been wavering between these two interests, trying to conciliate and safeguard them. In addition, it is the same when the seized good is the justice's disposition and used as a proof, to charge or discharge, in the penal proceeding; or when it is a matter of restoring the good, which is under the hand of the justice to the interested persons. As verified later, the attempt of the common law in the safeguarding and conciliation of the interests was not exemplary, it is not exempt from lacunas and certain contradictions and sometimes it wanders from the "good sense". Therefore, it is obvious that a reform in the depth of the French system of the penal procedure is indispensable. A reform of the base is required
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Flonneau, Mathieu. "L'automobile à la conquête de Paris, 1910-1977 : formes urbaines, champs politiques et représentations." Paris 1, 2002. http://www.theses.fr/2002PA010507.

Full text
Abstract:
Ce travail vise à donner un aperçu quasi-archéologique, certes limité, mais aussi complet que possible, du "systèmeautomobile" tel qu'il s'est imposé au cours du XXe siècle à Paris. La mise au net et l'interprétation des étapes del'articulation de l'automobile à la ville et, réciproquement, de la ville à l'automobile, constituent le coeur du sujet. La dimension politique a été privilégiée au travers de l' étude des sources administratives, municipales et préfectorales disponibles. Cette approche a été doublée de l' examen du suivi technique, exercé par les ingénieurs responsables de la voirie, de l'intégration effective des services automobiles à l'activité multifonctionnelle de la capitale. La lectureautomobile de la ville ne pouvant pas être autosuffisante, ont été prises en considération les interactions et lestensions permanentes avec, d'une part, les transports en commun en constante redéfinition et, d'autre part, les métamorphoses de l'urbanité de la cité. Du point de vue de la problématique et de la chronologie, la thèse identifie trois périodes majeures successives dans la gestion de la question par les pouvoirs publics, ainsi que dans sa réception par la population parisienne. Inévitablement, nous avons pu constater que les réponses techniques et politiques ont évolué avec la massification et la régionalisation du phénomène. Localement, sur des espaces tests récurrents -les Grands Boulevards, les berges de la Seine, les marges de la ville et les Halles -, l'impact urbanistique et social du nouveau mode de transport a été mesuré. Enfin, une réflexion continue sur les représentations de l' automobile a été conduite, ce qui a révélé l'impact social de ce nouveau moyen de transport. . . /. . .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Boyd, Marie-Pierre. "Crises politiques, images des femmes et représentations du pouvoir." Paris, EHESS, 2002. http://www.theses.fr/2002EHES0116.

Full text
Abstract:
A partir du constat d’une intervention préférentielle des femmes, en tant que groupe d’expression critique, dans les périodes de troubles et de désordre, il s’agit de se demander si les crises politiques, notamment celles que répertorie l’historiographie officielle française au cours du XXème siècle -1935-1938, 1940-1945, Mai 1968 – ont été décisives dans le processus de reconnaissance de la capacité politique pleine et entière des femmes. Ces crises ont-elles « favorisé » les femmes ? Ont-elles été des moments de transformation des rapports sociaux de sexe et donc véritablement des moments de rupture dans la linéarité historique ? Les images de femmes, images sociales et productions de l’imaginaire, telles qu’elles émergent ou sont réactivées dans ces périodes, est le biais par lequel on peut le déterminer. Car on peut prétendre que les images de femmes contiennent « la substance du politique » : elles témoignent comme elles justifient une représentation du pouvoir qui traditionnellement exclut les femmes du pouvoir institutionnel, public, réel. Comment les femmes sont imaginées en effet dévoile non seulement comment les femmes sont pensées dans l’organisation politique et sociale existante mais également comment cette organisation est elle-même pensée, c’est-à-dire quels sont les principes et les valeurs qu’elle fait concrètement fonctionner. Examinées plus précisément pendant le moment crisique, saisi comme moment de crise de légitimité de la représentation traditionnelle du pouvoir, elles devraient permettre la mise au jour d’un mécanisme d’éviction des femmes du politique corrélatif au processus de rétablissement de l’ordre. Cette corrélation est-elle à même de figurer les femmes, associées, comme formant le seul groupe authentiquement porteur d’utopie (au sens de remise en cause de l’ordre établi) dans les moments de crise, puisque de leur éviction alors semble dépendre la reconduction d’un ordre qui persiste dans un de ses principes organisationnels clés : le principe de domination ? Une réflexion, à propos de la législation française récente sur la parité en politique complète cette recherche
Because the women, as critical group, act preferently on the public scene during the troubles and disorder’s periods, it can be interesting to ask if the political crisis that France has known during the XXth century (1936, 1940-1945, 1968) have been decisive for their access to citizenship and the political capacity. Is the political crisis favourable to the women? Have these crisis transformed the social sex relationships? Have they broken the historical linearity? Women’s images, imaginary production, can help to determinate it. We can consider indeed that images contain “the substance of politics”: they explain and justify a power’s representation that traditionally excludes women from the public, institutional and real power. In other words, images show not only how the women are thought in the political and social organization but too how this organization is thought itself, that is to say, which are its main values and principles. If we examine more particularly women’s images during the crisis time – considered as a crisis of the traditional’s power representation – we can show a coincidence between women’s political power exclusion and a process for restablishing order. We have to question this coincidence. A reflexion about the recent French law for political parity complete this sociological research
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Duboscq, Jean-Bernard. "Identité de l'espace local et politiques municipales : le gouvernement des petites villes dans le département du Gers." Bordeaux 1, 1986. http://www.theses.fr/1986BOR1D312.

Full text
Abstract:
Les contenus sociaux et politiques de la notion de "local" sont analyses, dans une perspective dynamique, sous l'angle des rapports qu'une societe etablit avec son espace. Ces rapports sont consideres a partir de leurs effets induits sur les pratiques de gouvernement municipal. Le reperage d'elements novateurs dans les systemes locaux permet de differencier des situations de permanence et des situations de changement dont on peut expliciter les facteurs favorisant la formation d'enjeux localises, qu'ils soient d'origine endogene ou exogene. Les approches retenues pour analyser ces enjeux generaux et particuliers doivent permettre de comprendre les dimensions constitutives de l'identite-fonctionnelle ou structurelle-des espaces locaux. Le choix des variables (taille, structures, fonctions, contraintes) pour composer l'echantillon (6 petites villes d'un departement rural occupant une place similaire dans l'armature urbaine du gers) s'inscrit dans une perspective d'analyse comparative. La moitie des villes de l'echantillon (condom, eauze, mirande) fournit des cas de figure pratiques municipales demeurees traditionnelles. Dans les trois autres petites villes (lectoure, fleurance, l'isle jourdain) ce sont, au contraire, des changements dans les rapports qu'etablissent les gouvernements municipaux avec leurs espaces communaux, qui se manifestent. A condom et eauze, la defense de l'espace local en crise favorise la conservation d'un consensus socio-politique. L'apparition, a mirande, de positions alternatives au modele traditionnel, formulees par des acteurs novateurs, semble pouvoir etre, significativement, rapportee a la "non-crise" locale. A lectoure et a fleurance, la presence d'un leader-symbole fort favorise une evolution dans les representations dominantes de l'espace local; en particulier, du fait de l'impulsion qui est ainsi donnee pour que l'espace communal s'ouvre et s'adapte davantage au milieu exterieur. A l'isle jourdain, l'influence de toulouse joue, par effet de proximite, sur les structurations, le fonctionnement et, en consequence, sur les pratiques locales, notamment politiques. Au terme de l'analyse, il apparait que les diverses configurations de rapports entre
Societes et espaces locaux sont dependantes des degres variables d'adaptation aux contraintes territoriales peripheriques. En ce sens, la constitution de l'identite de l'espace local peut etre vue comme le produit, ou l'interface, de ces deux dimensions mises en correlation. The social and political contents of the notion of "local" can be analysed, with a dynamic outlook, on the basis of the consideration of the relations between a society and its territory. Those relations are considered according to their effects upon the practices at local government level. The observation of innovating dimensions within local systems induces the differenciation of types of situations: permance vs change. It is possible to underline the factors wich contribute to the development of the main endogeneous or exogeneous stakes in every local system. The analytical perspectives in order to survey the general and particular stakes make it possible to understand the constituent dimensions of identity-functional as well structural - of local territories. The choice of discriminant variables (size, structure, functions, constraints) in the working out of the sample (6 small towns of the gers department, showing similar cha- racters within the local urban framework) aims at a comparative analysis
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Tournié, Vincent. "Monnaie, épargne et crises politiques dans la France du XXe siècle." Paris 7, 2009. http://www.theses.fr/2009PA070052.

Full text
Abstract:
Monnaie, épargne et crises politiques dans la France du XX ème siècle est une thèse consacrée à l'étude de l'épargne populaire face à un type de crises très spécifiques. Partant du constat que les crises politiques étaient celles qui faisaient le plus réagir les épargnants des Caisses d'épargne, notre intérêt s'est donc porté plus particulièrment sur cette relation entre l'épargne et les crises politiques. En cherchant à comprendre ce mécanisme qui engendra les plus graves difficultés pour les Caisses d'épargne entraînant des retraits massifs et mettant gravement en danger leurs comptes, c'est le blocage ou la possibilité de blocage dû aux crises qui fait réagir les épargnants. Cette étude permet de comprendre pourquoi lors des crises chacun cherche à transformer son épargne sous la forme qu'il juge la plus sécurisante; au XXe siècle c'est la monnaie fiduciaire Le run bancaire dans le cadre d'une crise politique constitue donc l'acte de transformer sa monnaie scripturale i en billets de banque et poursuivre ainsi son épargne sous une forme jugée plus sûre. Cette Hypothèse de la continuité s'explique par le fait que l'épargnant en transformant son épargne en actif plus liquide recherche avant toute chose la fluidité de son action. Pour le démontrer il convient de voir la réaction des épargnants face à l'ensemble des crises politiques qui ont jalonné la France du siècle dernier. C'est-à-dire étudier les flux de l'épargne populaire durant les crises, principalement ceux des Caisses d'épargne ordinaire ainsi que les flux de la monnaie fiduciaire
This thesis devoted to the study of savings and savers of French Savings Banks confronted with a highly specific type of crisis. Indeed Wars, industrial unrest, and international crises ail had an influence on the movement of funds ranging from a reluctance to make deposits to the most uncontrolled forms of bank runs. Accordingly, we then focused their attention more specifically on the relationship between savings and political crises, and we set out to understand this mechanism that created the most serious difficulties for the Caisses d'Epargne, leading to massive withdrawals and seriously jeopardizing the accounts of the French savings banks. The principal aim of this thesis is to show that it is the freezing of accounts, or the possibility of seeing their accounts frozen, due to crises that trigger a reaction on the part of savers. We are going to demonstrate that savers, when faced with this type of crisis, attempt to transform their savings into what they consider the safes form of money, i. E. Paper money. We want to show that a bank run within the framework of a political crisis is a perfectly rational and coherent way to respond to the crisis. The transformation of bank money into paper money represents the transfer of financial resources from one form of money into another form, considered more secure
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Doidy, Éric. "La vulnérabilité du sujet politique : régimes de proximité dans les arènes d'engagement public." Paris, EHESS, 2002. http://www.theses.fr/2002EHESA053.

Full text
Abstract:
Le présent travail se propose d'explorer la façon dont les figures contemporaines de l'engagement public (à travers le militantisme associatif et la participation politique) s'appuient sur des engagements dans la proximité – ce qui ne va pas sans d'importantes tensions puisque les figures du militant ou du citoyen se sont historiquement construites sur le détachement et l'autonomie. Ces moments d'engagement dans la proximité sont ici compris comme des moments où s'estompe la posture d'un sujet politique, tournée vers l'espace public et le détachement. La thèse travaille, autour de quatre terrains d'enquête (tant urbains que ruraux) différentes figures de cet effacement, ou de cette vulnérabilité, en montrant que, si certaines peuvent être négatives (la posture du sujet autonome s'abîmant dans une fuite de l'espace public) d'autres peuvent être comprises comme constitutives de l'autonomie du sujet
This work examines how contemporary figures of public engagement (such as militancy and political participation) are based on engagements rooted in proximity. But because the civic stance was historically built in France upon detachment, this involves important tensions. The moments of engagement in proximity or familiarity are seen as moments where the posture of political subject tends to disappear. This work examines, through an empirical research both in the urban and rural worlds, different figures of this vulnerability
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Le, Louerec Pierre. "L'instrumentalisation des politiques sociales, un obstacle à la collaboration professionnelle : l'exemple des techniciens-conseils et des travailleurs sociaux dans les C.A.F." Rennes 2, 2010. http://www.theses.fr/2010REN20046.

Full text
Abstract:
Dès la première décennie de fonctionnement des Caisses d'Allocations Familiales, Pierre Laroque, un des principaux fondateurs de la Sécurité sociale, rappelle l'importance de l'action sociale qui vient « humaniser la sèche réglementation » mise en oeuvre par les gestions dites techniques. La thèse consiste à montrer que cette « complémentarité politique » qui vise à concilier le principe d'équité (opéré par le travail de réaffiliation du travailleur social) à celui d'égalité (opéré par le travail de conformation du technicien-conseil) s'est déplacée sur le registre technique. Alors qu'au cours de cette dernière décennie, la thématique de la « complémentarité des professions » (re)surgit, la signification que recouvre cette notion n'est plus la même. Il est montré que progressivement le recours à des modes et modalités de gestion, orientés avant tout vers l'efficacité fonctionnelle et la performance économique du système de production, « grippe » la contribution et la collaboration professionnelle. Plus particulièrement, il est montré que cette course à la rationalisation et à l'optimisation instrumentalise l'acte professionnel et met les professions au service des visées productives de l'organisation ; plus spécialement, le travail social est subordonné à la logique de fonctionnement des gestions techniques. En fait, alors que les situations des allocataires deviennent de plus en plus complexes et qu'il est convoqué la « complémentarité des professions », deux obstacles majeurs enrayent cette dernière. L'approche gestionnaire réduisant la charge à assumer aux tâches à effectuer, ne favorise pas le réinvestissement du processus d'agencement des compétences définissant cette « complémentarité politique » d'où résulte la collaboration. De plus, le principe de métier au fondement de la contribution professionnelle - qui permet l'analyse implicite de ses compétences réciproquement à celles d'autrui - tend même à être aboli. En d'autres termes, la collaboration est abordée avant tout comme une simple coordination socio-technique qui fige les charges et des responsabilités professionnelles. De ce fait, la nécessaire négociation des rôles et les fonctions ne trouve plus, en situation, les conditions suffisantes pour réinvestir au mieux le processus d'attribution des compétences, autrement dit la complémentarité, bien que celle-ci soit institutionnellement décrétée
In the first decade of the Caisse des Allocation’s (CAF or family allowance fund) existence, Pierre Laroque, one of the founders of the French Social Security system, emphasised the importance of social action to “humanise arid regulations”. The present thesis aims at showing that the “political complementarity” which aims at reconciling the principle of equality (the reaffiliation function of the social worker) with that of equity (the conformation function of the technicianadvisor) has become technical, instead of political. Although the theme of “professional complementarity” has reemerged in the last decade, the meaning of this notion is no longer the same. Increasing use of management methods oriented functional efficiency and best economic performance of the system of production in fact hampers effective professional contribution and collaboration. More particularly, this race towards rationalisation and optimisation instrumentalises work, reducing the professional’s role to that of a tool for achieving the entity’s productivity aims. As a result, social work is subordinated to the logic of management’s operational techniques. While the situation of the CAF beneficiaries become more and more complex, two major obstacles prevent achieving “professional complementarity”. Firstly, the management approach of reducing responsibility to simply executing tasks does not facilitate reinvestment of the process of rearticulating competences that defines the “political complementarity” and that enables collaboration. Secondly, the principle of métier as the foundation of professional contribution – which allows implicit, reciprocal analysis of competences – tends to be cancelled. In other words, collaboration is essentially reduced to a simple socio-technical coordination defining missions and responsibilities. Therefore, the framework for necessary negotiation of professional roles and functions is no longer adequate to reinvest in the best process of allocation of competences, i. E. Complementarity, although it is institutionally recognised as a goal
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Gemignani, Saxstad Pascale. "La France, le pétrole et le Proche-Orient de 1939 à 1958." Paris 4, 1998. http://www.theses.fr/1997PA040222.

Full text
Abstract:
La compagnie française des pétroles (C. F. P. ) joue un rôle fondamental, depuis sa création en 1924, dans l'élaboration et la conduite de la politique pétrolière de la France, politique dont le pivot est la part de 23,75% des pétroles d’Irak que la France détient depuis les accords de San Remo de 1920. En entrant dans la course au pétrole, la C. F. P. Se heurte aux anglais et aux américains qui veulent garder la mainmise sur le marché français, et n'entendent pas partager les riches gisements du Proche et du Moyen-Orient. C'est ainsi que les alliés cherchent après la signature de l'armistice entre vichy et l’Allemagne en 1940 à évincer Vichy et les Forces Françaises Libres du Proche-Orient et la C. F. P. Des pétroles irakiens. La C. F. P. , soutenue par le gouvernement français, fait tout pour retrouver sa place dans l’Iraq Petroleum Company (I. P. C. ) et au Proche-Orient entre 1945 et 1948. Non seulement la C. F. P. Se bat pour récupérer ses actions séquestrées comme bien ennemi pendant la guerre, mais elle cherche aussi à mettre en valeur sa part des pétroles d’Irak et à augmenter la capacité des pipe-lines traversant la Syrie et le Liban. La C. F. P. Doit ainsi répondre aux impératifs de la reconstruction et donner à la France les moyens de son indépendance énergétique. Sous l'effet conjugué du nationalisme arabe exacerbé par la création d'Israël, de l'entrée de la guerre froide au Proche-Orient, du soutien déclaré de la France à Israël et de la guerre d'Algérie, la C. F. P. Voit entre 1948 et 1958 tous les fondements de sa politique pétrolière remis en question
Since its creation in 1924, the Companie française des pétroles (C. F. P. ) has played a fundamental role in the establishment and implementation of French oil policy based on its 23. 75% share of Iraqi oil owned by France since the San Remo agreements in 1920. When entering the oil race, the c. F. P. Came up against the English and the Americans who wanted to keep their control over the French market and were not willing to share the abounding oil fields in the near and middle east. Thus, after the signature of the armistice between Vichy and Germany in 1940, the allies sought to expel Vichy and the free French forces from the near east, and the C. F. P. From its share of Iraqi oil. The C. F. P. , supported by the French government, endeavored by all means to regain its role in the Iraq petroleum company (I. P. C. ) and in the near east between 1945 and 1948. Not only did the C. F. P. Fight to recuperate its share of confiscated war goods, but it also sought to exploit its part of Iraqi oil and to increase the capacity of the pipelines crossing Syria and the Lebanon. The C. F. P. Had to therefore satisfy the necessary reconstruction requirements and give France the means to achieve independence as regards energy. Between 1948 and 1958, under the combined effect of Arab nationalism exacerbated by the creation of the state of Israel, the expansion of the cold war to the near east, France’s open support to Israel and the Algerian war, the foundations of the C. F. P. Oil policy were thrown into question
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Sainclivier, Jacqueline. "Permanences et ruptures en Ille-et-Vilaine (1918-1958) : aspects politiques et sociaux." Rennes 2, 1990. http://www.theses.fr/1990REN20009.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Grandhomme, Virginie. "L'action pour répertoire : socialisation militante et processus de politisation par l'expérimentation en milieu contestataire." Thesis, Nantes, 2017. http://www.theses.fr/2017NANT2039/document.

Full text
Abstract:
À partir d’une enquête par observations participantes et entretiens, conduite dans une double perspective ethnographique et comparative auprès de quatre organisations politiques non conventionnelles, cette recherche interroge les processus de recrutement, de formation et de politisation des publics militants dans le cadre contestataire. L’étude détaillée du travail militant montre que le choix des modes d’action répond autant à la recherche de résultats politiques qu’à des considérations internes de stabilisation des engagements individuels et des groupes militants. L’analyse du travail de cadrage mis en œuvre dans les collectifs de lutte dévoile alors un mécanisme de sensibilisation à l’action collective et de politisation en actes adapté aux dispositions et indispositions à l’engagement de publics militants caractérisés par leur défiance au regard du principe de délégation. Le cadre contestataire se révèle ainsi être le plus à même de leur fournir les incitations et rétributions, individuelles et collectives, nécessaires pour conforter leur engagement. Démontrant que les organisations contestataires sont des entreprises politiques « comme les autres » et qu’elles doivent leurs spécificités aux caractéristiques sociales des « dominants/dominés » qui composent l’essentiel de leur public militant, cette thèse contribue à une analyse des processus d’engagement (carrière) et de politisation qui transforment les intentions militantes individuelles en perspectives politiques collectives
This research investigates the process of recruitment, training and politicization of activists in an contestying context, using both participative observations and interviews with four non-conventional political organizations, conducted from ethnographical and comparative perspectives. The detailed study of activists practices shows that the action choices made by the organizations respond as much to the search of political goals as to internal considerations aiming at maintaining the individual and collective commitment in the group. The analysis of frameworks used by protest groups unveils a mechanism of sensitization to collective action and active politicization that depends on the dispositions and indispositions of activists whose commitment is characterized by defiance towards the principle of delegation. Thus, the protest framework reveals to be the most adept at providing activists with the incentives and rewards, both individual and collective, necessary to confirm their commitment. By demonstrating that nonconventional organizations are political enterprises “like others” and that they owe their particularities to the social characteristics of the “dominant-dominated” which constitute the major part of their activist base, this thesis contributes to an analysis of the process of commitment (career) and politicization that transforms individual militant intentions into a collective political perspective
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Le, Noe Olivier. "Socio-histoire des politiques sportives (1940-1975) : genèse d'un groupe de spécialistes de l'administration d'Etat des activités sportives et structuration du service public du sport." Paris 1, 2000. http://www.theses.fr/2000PA010356.

Full text
Abstract:
L'Hypothese generale qu'il s'agit d'eprouver tient en une proposition contre-intuitive : comment la montee en puissance d'un service public du sport peut-elle s'accompagner de l'etiolement du dirigisme public ? la montee en puissance du secteur sportif dans l'appareil d'etat peut etre documentee en retracant l'evolution des budgets publics, des agents publics, des travaux publics, du domaine public, des reglements publics. Temoigne-t-elle pour autant de l'etatisation de ce secteur des activites sociales ? la facon dont s'accommodent les interets en presence, les modalites de realisation de l'appropriation de cette montee en puissance illustrent en fait l'estompement du clivage avec la societe civile. Le service public et son milieu d'intervention sont de plus en plus en situation d'interpenetration comme en temoigne l'association a la marche du service public de specialistes internes ou externes a l'administration publique. Autrement dit, un des resultats de ce travail pourrait etre d'instruire en faits les propheties de leon duguit sur le developpement d'un modele pluraliste de service public. En prenant en compte la dimension genetique des politiques sportives, c'est-a-dire ce qui releve notamment des phenomenes d'apprentissage et de reconversion de savoir-faire, de la constitution d'une culture d'expertise de l'administration des activites sportives, une autre lecture de ce cheminement historique s'avere possible. Elle met en evidence la conjonction d'une normalisation bureaucratique avec l'institutionnalisation de la cogestion a la fois publique et privee du ressort social des politiques sportives. Ceci permet en outre de comprendre l'originalite de certaines caracteristiques contemporaines des politiques sportives de l'etat : un nombre considerable d'assujettis, un budget ministeriel tres faible, une orientation essentiellement reglementaire.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Bouet, Aurélien. "Jacques Kayser, un républicain radical au 20e siècle : 1900-1963." Paris, Institut d'études politiques, 1993. http://www.theses.fr/1993IEPP0010.

Full text
Abstract:
L'étude de la carrière d'homme politique et de journaliste menée par Jacques Kayser (né en 1900 et neveu d'Alfred Dreyfus) entre son adhésion au parti radical en 1921 et sa mort en 1963 permet d'abord d'évoquer son rôle au sein de sa formation politique : il est l'un des principaux porte-parole du courant Jeune Turc au début des années 1930; entre 1934 et 1938, il est une des grandes figures du radicalisme de gauche (en particulier en juillet 1935, il contribue à la rédaction du serment du Front populaire); en avril 1946, il est le chef de file de la minorité hostile au glissement à droite de son parti; il est enfin un des animateurs de la tendance mendésiste à l'intérieur de celui-ci entre décembre 1955 et mai 1957. Kayser représente bien ces radicaux du 20e siècle restés attachés pendant toute leur vie à l'idéal d'une république pacifique, parlementaire, laïque et sociale. Cette remarquable fidélité contribue sans doute à expliquer sa marginalisation politique progressive à partir de 1946
The career's study of politician and reporter led by Jacques Kayser (born in 1900 and Alfred Dreyfus' nephew) from him joining the "radical party" in 1921 and him dying in 1963 allows first to illustrate his action within his political team : he is one of the main spokesmen of the "Young Turks" tendency in the early 30s ; between 1934 and 1938, he is one of the dey left-wing radical trend leaders (noteworthy, he contributed to the writing of "popular front" oath); in april 1946, he led the minority hostile to the right-wing orientation of his party; he is finally one of the "Mendes" tendency animators within it between December 1955 and May 1957. It gives also the opportunity to show that Kayser illustrates well these 20th century "radical" politicians, who stayed faithful for all their life to the ideal of a peaceful, parliamantary, laic and social republic. This remarkable faithfulness contributes without doubt to explain his progressive political marginalisation as of 1946
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Troger, Vincent. "Histoire des centres d'apprentissage, 1939-1959 : les enjeux économiques, politiques et culturels de la constitution de l'enseignement technique court." Paris 4, 1991. http://www.theses.fr/1990PA040154.

Full text
Abstract:
L'histoire des centres d'apprentissage (1939-1959) s'inscrit dans une conjonction de longue durée entre les besoins de formation des industries métallurgiques et la volonté de l'état d'organiser rationnellement les formations ouvrières au nom de l'intérêt économique et social de la nation. Le compromis qui s'est ainsi établi entre l'état et le patronat de la métallurgie est au centre de la constitution de l'ensemble de l'enseignement technique. Mais les centres d'apprentissage sont aussi le produit d'une succession de conjonctures historiques exceptionnelles qui, de la préparation de la guerre à l'effort de reconstruction ont conduit l'état à généraliser le principe de la scolarisation des formations ouvrières. La constitution des centres d'apprentissage a enfin été déterminée par le dynamisme des mouvements d'éducation populaire entre 1940 et 1950, ainsi que par l'émergence du projet d'école unique. Ce projet a par ailleurs exacerbé les débats qui avaient lieu depuis le début du siècle à propos de la transmission d'une culture technique par l'institution scolaire, créant ainsi de fortes tensions entre les finalités professionnelles et les finalités éducatives des formations
The existence of apprenticeship centers, which are actually called "lycées professionnels", was linked both to long term phenomena and events connected with a series of exceptional situation. To succeed in doing the schooling of apprenticeship, the state was steadily supported by the employers of metallurgical industries who needed schools for the training of workers. But the history of apprenticeship centers was also influenced by the intense political tensions of the period between 1939 and 1948, which made workers-training a key factor and contributed towards building up the identity of this institution amid strong contradictions between their professional and socio-cultural aims
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Foulard, Camille. "Les congregations enseignantes françaises au Mexique (1840-1940) : politiques religieuses, politiques de laïcisation et enjeux internationaux." Paris 1, 2009. http://www.theses.fr/2009PA010509.

Full text
Abstract:
La présence problématique des congrégations enseignantes françaises au Mexique entre 1840 et 1940 ne laisse pas de surprendre. Généralement parties à la faveur du grand élan missionnaire qui caractérise alors la France du XIXe siècle, les communautés religieuses se donnent pour mission de participer à la réorganisation d'une Eglise latino-américaine en complète recomposition après le séisme politique qu'a représenté la promulgation des Indépendances sur le continent. Le Mexique n’échappe pas a cette stratégie émanant du Saint-siège et les congrégations envoyées dans la jeune république s'emploient à l'amélioration de I'éducation urbaine pour l'élite ainsi qu'a l'encadrement pastoral. Toutefois, Ie parcours des congrégations enseignantes françaises au Mexique ne relève pas seulement de la simple histoire religieuse et missionnaire telle qu'elle a parfois pu être décrite pour d'autres aires géographiques. La complexité des enjeux politiques qui préside au développement de I'apostolat congréganiste français dans Ie territoire mexicain met bien plutôt en scène une histoire croisée convoquant des acteurs aux intérêts en parfaite contradiction alors même que les contextes nationaux tant français que mexicain favorisent une exacerbation des tensions jusqu'au milieu du XXe siècle. L'impact sur les mouvements massifs de départs religieux a l'étranger de la crise de la séparation de l'Eglise et de l'Etat en France et de la politique anti-congréganiste qui I'accompagne met en lumière I'importance de l'influence de la patrie d'origine sur les modalités d'expansion de communautés qui pourtant dependent en premier lieu de l'autorité papale. Acteurs transnationaux par excellence, les congréganistes sont marques par des expériences individuelles vécues de part et d'autres de I' Atlantique et leur trajectoire au Mexique ne peut être comprise sans la mise en perspective des éléments qui précipitent leur départ de France et contribuent à modeler leur perception une fois installés à I' étranger.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Jacq, François. "Pratiques scientifiques, formes d'organisation et representations politiques de la science dans la france de l'apres-guerre la "politique de la science" comme enonce collectif (1944-1962)." Paris, ENMP, 1996. http://www.theses.fr/1996ENMP0697.

Full text
Abstract:
La these est consacree au developmement scientifique et technique francais apres la seconde guerre mondiale. Elle montre, a partir d'une serie de monographies, comment s'opera une veritable reconstruction du tissu scientifique pour s'adapter au nouvel environnement scientifique mondial. Quatre cas sont passes en revue: le laboratoire de physico-chimie de la compagnie de telegraphie sans fil (csf), le centre de recherches sur les macromolecules de strasbourg, la mise en place du commissariat a l'energie atomique, enfin les services techniques militaires. Chaque etude met en evidence une logique de fonctionnement differente du monde scientifique qui allie pratiques scientifiques, formes d'organisation et conceptions politiques de la science: industriels porteurs de projets technologiques avances, entrepreneurs scientifiques, grands programmes, services techniques militaires. Ces options se situent en concurrence et constituent les diverses facettes d'un besoin exprime, a partir de la fin des annees quarante, d'une politique de la science. La these montre comment cette notion fut peu a peu elaboree et enrichie par l'apport de ces quatre logiques qui proposaient chacune une solution au probleme de l'organisation de la science et de sa pratique, propositions relayees par un groupe de partisans d'une organisation nationale de la science. La description debouche sur une double grille de lecture: une typologie du milieu francais permettant une comprehension plus fine des choix effectues et une chronologie inedile de la reconstruction scientifique mettant en lumiere les ressorts du processus d'evolution. Pour caracteriser le role de la politique de la science, la notion d'enonce collectif est introduite. Elle suggere comment s'opera la mobilisation des milieux scientifiques, industriels, militaires ou politiques, debouchant sur les profondes reformes de la cinquieme republique, et souligne la part d'innovation collective dans cette adaptation de la france aux realites scientifiques de l'apres-guerre a rebours des theses usuelles de l'historiographie
The thesis examines post world war-ii scientific and technological development and provides a demonstration on the bais of a series of monographs - as to how a reconstruction of the science scene was forthcoming, to keep abreast of a new world-wide scientific context. Four case-studies are reviewed: the physics-chemistry laboratory of the compagnie de telegraphic sans fil (csf), the research center for macromolecules based at strasbourg, the setting up of the commissariat a l'energie atomique, and, finally, the scientific services of the armed forces. Each study throws light on a different modus operandi of the scientists involved, combining various forms of scientific practice, organisation and public science policy concepts: industrial leaders with advanced technology projects, scientific entrepreneurs, major programmes, the armed forces' scientific services. As of the late forties. Such options per se compete yet constitute the various facets of a need expressed via the science policy the thesis shows how this idea was developed, step by step, and enhanced with respect to the four logics, each proposing a solution to the problem of organisation and implementation of the said science policy. The descriptive sections move on to a dual reading: a typology of the french context enabling a more detailed understanding of the decisions taken and a novel chronology of the scientifc reconstruction process, this throwing light on relevant evolutionary parameters. In order to characterise the science policy role, a collective definition is introduced. The latter, one one hand, suggests how scientists, industrialists, military executives or political leaders were mobilised, leading to the major structural reforms embodied in the fifth french republic andon the other hand underscores the collective impetus in the domain of innovation, whereby france adapted its structures to post-war scientific realities, this running counter to opinions commonly-held among historiographers
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Bouvier, Des Noës François. "Procédures politiques du règne de Louis XI. Le Procès de René d'Alençon Comte du Perche." Paris 4, 2003. http://www.theses.fr/2002PA040241.

Full text
Abstract:
Le procès de René d'Alençon (1481-1483) est celui d'un prince du Sang et seigneur apanagiste. Il était le fils du duc Jean d'Alençon par deux fois condamné à mort pour trahison et dont la condamnation fut à chaque fois commuée en emprisonnement. La succession de son père au duché d'Alençon fut l'objet principal des démêlés entre René et Louis XI. Ce dernier le fit arrêter avant qu'il ne s'enfuie en Bretagne et le fit emprisonner à Chinon où il fut interrogé par une commission royale. Il fut ensuite transféré à Vincennes pour être jugé par le Parlement de Paris. Ce dernier ne le trouva pas coupable de crime de lèse-majesté et le condamna à une peine mineure au grand mécontentement du Roi. Dernier épisode de la lutte de Louis XI contre les grands féodaux, ce procès est un témoignage sur la fin du règne et sur les relations difficiles du Roi avec le Parlement. Le compte-rendu du procès fait l'objet d'une transcription qui constitue le volume II de la présente thèse
The trial of René d'Alençon (1481-1483) is the trial of a prince of the Blood and apanagist. He was the son of Jean, duke of Alençon, twice condemned to death and twice his condemnation was changed to imprisonment. The succession of his father to the duchy of Alençon was the main matter of the dispute between René and Louis XI. This latter ordered René to be arrested before he escaped to Brittany and made him imprisoned at Chinon where he was questioned by a royal commission. Then he was transfered to Vincennes for his trial by the Parliament of Paris. This one did not find him guilty of crime of lese-majesty. So he was condemned at a minor punishment at the great displeasure of the king. Last episode of the struggle of Louis XI against his high vassals, this trial is the testimony about the last years of his reign and of the difficult relationship between the king and the Parliament. The transcription of the trial's report is the matter of volume II of this thesis
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Schneider, Christian. "Les complots politiques sous la Terreur blanche (1815-1818)." Paris 1, 2006. http://www.theses.fr/2006PA010545.

Full text
Abstract:
Après avoir décrit les conditions dans lesquelles s'exerça la Terreur blanche, j'ai étudié la trentaine de complots d'origine républicaine ou bonapartiste qui éclatèrent pendant cette période, En 1816 ce furent des complots anti-royalistes dirigés contre le gouvernement de la Restauration dont le plus important fut celui de Grenoble du 4 mai qui conduisit à 25 exécutions. Il fut le seul de cette période à ne pas être organisé par la police, mais celle-ci laissa faire Suite à la dissolution de la chambre introuvable du 5 septembre 1816, les ultras dénoncèrent la politique du gouvernement et tentèrent de démontrer que les complots allaient continuer et menaçaient la monarchie. Le plus important de ces complots fut celui des environs de Lyon du 8 juin 1817 qui vit 11 exécutions. La provocation fut établie. Toujours aussi mécontents en 1818, les ultras tentèrent l'organisation d'un complot royaliste contre Louis XVIII, mais comme il n'éclata pas, son existence fut niée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Noailles, Mikaël. "La construction d'une économie touristique sur la Côte Aquitaine des années 1820 aux années 1980 : politiques d'aménagement, pratiques sociales et développement local." Bordeaux 3, 2008. http://www.theses.fr/2008BOR30047.

Full text
Abstract:
Cette étude sur le temps long, quasiment 150 ans, du tourisme moderne, de sa naissance à son apogée, plonge au cœur des racines du tourisme aquitain d’aujourd’hui, à travers l’aménagement touristique qui en est, depuis le départ, la marque indéfectible, sans négliger l’environnement social, politique et économique dans lequel il s’inscrit. Il faut donc étudier comment par la démocratisation et la massification, le tourisme est passé de la marge au cœur du système socio-économique et politique aquitain. En effet, la période qui s’étend des années 1820 aux années 1980 correspond pour le tourisme aquitain à une phase de construction, d’organisation et de mutation de cette activité. Il tend à devenir un secteur socio-économique organisé et valorisé. Le système touristique qui émerge et se développe alors donne naissance à une économie du tourisme au sens premier du terme d’art de bien administrer et gérer une activité. Cette longue période de profonds changements se traduit par l’organisation du secteur touristique par un réseau d’acteurs diversifié, par des mutations dans les pratiques touristiques. Le tourisme passe aussi d’une activité complémentaire à un secteur économique autonome et source de développement local ce qui prouve son affirmation et sa légitimation. Cette étude voit aussi les évolutions identitaires de la côte des Landes de Gascogne puis de la Côte d’Argent et enfin de la Côte Aquitaine, trois noms pour un même espace mais trois périodes identitaires bien marquées qui font l’originalité de ce littoral. De fait, identité régionale, pratiques sociales, politiques d’aménagement et volonté de développement local ont interagis sur ce littoral avec plus ou moins de force sous l’impulsion de divers acteurs plus ou moins puissants et organisés
This study of modern tourism covers a long time – from its birth to its peak. It investigates the very roots of today’s tourism in Aquitaine, through tourism-related regional development, which has been its irretrievable indication from the beginning, but it also examines the social, political and economic environment. It is essential to study how democratization and massification have brought tourism from the fringe to the heart of the region’s political and socioeconomic system. In fact, the period from the1820’s to the 1980’s corresponds to a phase of construction, organization and change for that activity. Tourism tends to become an organized, increasingly prestigious socioeconomic sector. The emerging and developing tourism system generates an economy in the first sense of the word: the art of running and managing an activity. The effects of that long period of deep change were the organization of the tourism sector with a network of varied actors, as well as modifications in the tourists’ practices. Tourism, once a complementary activity, becomes an autonomous economic sector, which contributes to local development – a proof of its assertion and legitimating process. This paper also studies the evolution in the identity of the côte des Landes de Gascogne, then of the côte d’Argent, and eventually of the Côte Aquitaine – three terms naming the same place, but tallying with three distinct identity periods which make up the originality of the littoral. Indeed, regional identity, social practices, regional planning politics and wills for local development, have interacted on that coast with more or less power, impelled by more or less powerful and organized actors
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Melki, Mickaël. "Les interactions directes et indirectes entre idéologie et croissance économique : Cinq essais appliqués au cas français,1870-2011." Paris 1, 2012. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00767439.

Full text
Abstract:
Cette thèse cherche à étudier les liens entre l'idéologie politique des individus et la croissance économique. Premièrement, étant donné que les normes sociales des individus sont supposées influencer la croissance de long-terme, nous nous intéressons à la façon dont la dimension politique de ces normes joue sur les performances économiques d'un pays. Dans ce contexte, nous nous demandons si l'idéologie politique influence directement la croissance ou indirectement à travers des canaux politiques représentés par les politiques votées par les individus. L'idéologie d'un pays pouvant être définie comme le choix d'une société concernant le niveau approprié d'intervention du gouvernement dans l'économie, nous étudions également si l'intervention du gouvernement peut jouer le rôle de mécanisme de transmission dans la relation idéologie-croissance. Deuxièmement, dans la mesure où les comportements électoraux reflètent l'idéologie politique des individus, nous étudions l'impact de la croissance économique sur l'idéologie des électeurs. Plus précisément, nous avons pour but d'étudier la manière dont la croissance économique affecte les comportements électoraux. Par conséquent, notre objectif est double. Nous souhaitons améliorer la compréhension du rôle joué par l'idéologie et plus généralement les croyances des individus dans le processus de croissance économique et ainsi contribuer à la littérature sur la croissance économique. Nous participons aussi à la recherche sur les déterminants des croyances des individus et de leur évolution. Pour cela, nous utilisons une nouvelle base de données couvrant l'ensemble de l'expérience démocratique française depuis 1870. Nous avons également construit des bases de données similaires pour les Etats-Unis et le Royaume-Uni mais cette thèse est principalement appliquée au cas français. L'étude de pays individuels en longue période requiert l'emploi d'analyses en série temporelle avec des données annuelles. Nos résultats nous permettent d'identifier un effet de l'idéologie politique sur la croissance économique tout au long de l'expérience démocratique française. Nous trouvons qu'un déplacement de l'idéologie des électeurs vers la droite du spectre politique a un effet de long terme positif sur la croissance économique. Nous trouvons également que cet effet de l'idéologie sur la croissance passe par la taille du gouvernement pour la période pré-première guerre mondiale mais pas pour la période post-guerre. Cela suppose donc un effet direct de l'idéologie politique sur la croissance politique pour la période pré-guerre et un effet indirect pour la période post-guerre. Nous trouvons que cette différence s'explique par des relations non stables entre idéologie et taille du gouvernement d'un côté et entre taille de l'Etat et croissance économique de l'autre. Nos résultats nous permettent également d'identifier que la croissance économique ne fait pas basculer l'idéologie des électeurs vers la droite ou la gauche. Néanmoins, nous trouvons que la croissance économique influence l'instabilité idéologique des électeurs qui changent leurs habitudes de vote.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Bouju, Marie-Cécile. "Les maisons d'édition du Parti communiste français 1920-1956." Paris, Institut d'études politiques, 2005. http://www.theses.fr/2005IEPP0026.

Full text
Abstract:
En 1920, la Librairie de l'Humanité, fondée en 1905, a pour objectif de faire des premiers communistes français des révolutionnaires professionnels. Puis le PCF la remplace par deux maisons d'édition : Le Bureau d'éditions en 1926 et les Editions sociales internationales en 1927. A cette époque, le Service d'éditions du Komintern impose une seule littérature politique aux sections nationales. Le PCF construit un discours exigeant sur le devoir de lecture des militants. A partir de 1930, il attaque le roman populaire. En 1935, la direction du PCF prend le contrôle des éditions. Le catalogue vise un lectorat plus varié et présente un panel plus vaste de genres éditoriaux. Les maisons d'éditions tentent d'investir le réseau des libraires. Si le PCF compte sur les relais que constituent les intellectuels, ces derniers n'ont pas acquis une fonction centrale dans ces maisons d'édition. La Seconde guerre mondiale confirme la fonction des éditions, former des militants et assurer la cohésion politique du PCF. A la Libération, le PCF se concentre sur la réorganisation de sa presse. Avec la crise de l'édition à la fin des années quarante et l'entrée dans la Guerre froide, les maisons d'éditions du PCF entrent dans une période difficile. Le PCF réorganise son appareil éditorial, avec les Editions sociales et les Editeurs français réunis, puis Cercle d'art en 1950 et La Farandole en 1955. Au sortir de la Guerre froide, le bilan est négatif. Les maisons d'édition souffrent d'un véritable isolement dans le monde de l'édition. Le PCF défend toujours une fonction utilitaire de la lecture. La lecture comme loisir est défendue par les seuls intellectuels communistes
In 1920, The Librairie de L'Humanité, established in 1905, plan to educate first French communists as professionnal revolutionaries. Then, le FCP take over the Library from two publishing houses : the Bureau d'éditions in 1926 and the Eitions sociales internationales in 1927. A that time, Komintern's publishing Service set the same politic litterature to the national sections. The FCP construct a harsch view about reading. From1930, it attacks popular novels. At 1935, FCP'S running take over his own publishing services. The catalogue aim to readership more extensive and is made up of more various editorial genres. The publishing houses aim to distribution by bookshop's network. Even if the FCP expect intellectuals to be go-between, they have not a central function in theses publishing houses. The World War two confirm publishing houses' duties, to train militants and to keep politic cohesion of the FCP. At the Libération, the FCP give priority to his press. With the economic crisis of publishing and the biginning of the Cold War, the FCP‘s publishing houses enter into a difficult period. The FCP reorganize his editorial system, with Editions sociales and Editeurs français réunis, and then Cercle d'art in 1950 and La Farandole in 1955. At the end of the Cold War, the results are bad. The publishing houses suffer from a real isolations in the publishing world. The FCP fight always for a useful function of reading. The reading as entertainment is defending by alone communist intellectuals
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Salem, Nabil. "L'Islam en France à travers la presse française de 1983 à 1993 : aspects politiques et religieux." Lille 3, 1994. http://www.theses.fr/1994LIL30011.

Full text
Abstract:
Le problème de l'immigration maghrebine d'origine musulmane devient si preoccupant pendant la décennie 80 dans l'opinion francaise qu'il importe de bien le poser. Il se pose en terme religieux. Il est exageré de prétendre qu'il n'y a pas en France de reaction hostile a l'implantation de l'islam en France, car ce dernier est, sans aucun doute, un grand evenement dans l'histoire de la France, si grand qu'on voit mal comment le comprendre, et quel mécanisme le maîtriser. Dans ce climat, l'islam est traité, analysé et animé par la presse nationale qui qualifie l'activité religieuse musulmane en France comme une realité activiste
The establishment of muslim maghribin immigrants in france preoccupies seriously the french opinion during the nineteen aighties. The problem seens to be particularly religious. We could not pretend that there exists no hostility towards the settlement of islam in france, because islam is probably so oblig event in french history that it is difficult to un derstand and control its machanism. National press analyses, trats and qualifies the muslim religious activity as an activist movement
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Coudé, Marie. "Les relations politiques et économiques entre la France et ses Établissements de l'Inde de 1947 à 1963." Paris 1, 2007. http://www.theses.fr/2007PA010585.

Full text
Abstract:
L'Inde française, constituée depuis le début du XIXè siècle de cinq Établissements - Pondichéry, Karikal, Mahé, Yanaon et Chandernagor - et de douze Loges, devient, en 1946, un Territoire d'outre-mer. L'Union indienne, indépendante depuis 1947, réclame l'Inde française comme faisant de son territoire. La France refuse la cession et une lutte diplomatique, de près de quinze années, commence entre les deux Puissances. D'autres enjeux interviennent. L'Union indienne veut réaliser l'unité du sous-continent, s'affirmer en tant que leader des pays d'Asie et donc en chasser les Puissances occidentales. La France ne veut pas que la cession de l'Inde française serve de précédent à d'autres cessions. Enfin, l'Union indienne comme la France veulent établir des liens d'amitié, l'une pour rester fidèle à sa politique du non-alignement et l'autre pour conserver une place parmi les grandes Puissances mondiales. L'une et l'autre remplissent leur programme mais les liens d'amitiés restent précaires.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

La, Burgade Denis de. "La vie privée des hommes politiques." Paris 1, 2000. http://www.theses.fr/2000PA010335.

Full text
Abstract:
Si elle ne laisse personne réellement indifférent, la vie privée des hommes politiques est juridiquement, jusqu'à présent, largement méconnue malgré l'enjeu qu'elle recèle. Dans une perspective juridique, elle exprime une réalité complexe qui induit une dynamique transversale. Sa. Complexité tient à ce qu'elle est le siège d'exigences contradictoires: d'un côté, la transparence au service de la démocratie et, en particulier, de la lutte contre la corruption; de l'autre côté, le secret inhérent à la vie privée. En ce qu'elle repose sur une dialectique jamais figée du secret et de la transparence, elle se résume à une question d'équilibre. Patente, son attraction dans le périmètre du droit suppose qu'à une notion jùridique réponde un régime juridique. Singulièrement, si la notion juridique de vie privée des hommes politiques passe, à première vue, par le droit fondamental de tout un chacun au respect de la vie privée, elle n'est pleinement achevée que dans la mesure où elle intègre l'obligation d'origine légale de déclaration de situation patrimoniale à laquelle les hommes politiques les plus influents sont tenus. Partant, le régime juri. Dique de la vie privée des hommes politiques oscille entre protection et contrôle. Si les mécanismes de protection sont ceux du droit commun qu'appelle le respect de la vie privée, le contrôle est en revanche pour le moins original, en se fondant, par-delà la transparence financière de la vie politique, sur la revendication du droit du public à l'information, pilier de la démocratie. Dans le but de préserver l'équilibre, par définition fragile et précaire, entre le secret et la transparence, Le statut de la vie privée des hommes politiques commande peut-être davantage de lisibilité.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Colas, Jean-François. "Les droites nationales en Lorraine dans les années 1930 : acteurs, organisations, réseaux." Paris 10, 2002. http://www.theses.fr/2002PA100151.

Full text
Abstract:
En Lorraine, dans les années 1930, les partis de droite ne sont pas parvenus à s'organiser durablement mais ils sont représentés par des élus qui résistent à l'offensive des partis de gauche en 1932 et 1936. La Fédération républicaine n'a pas réussi à concrétiser ses projets de mettre en place une organisation solide. Les nationaux s'organisent alors en groupements ponctuels à partir de 1934, dans plusieurs villes. Les activistes militaient à l'Action française et aux Jeunesses patriotes au début des années 1930. Au lendemain du 6 février 1934, le Francisme, la Solidarité française, en Moselle essentiellement, et les Croix de feu surtout connaissent un essor indéniable. Les agriculteurs lorrains s'organisèrent également, même si les campagnes restèrent calmes. Les militants des ligues adhérèrent aux partis qui ont succédé aux ligues dissoutes en 1936 mais seul le P. S. F. Devint un parti de masse. Ils rejoignirent aussi des rassemblements locaux afin de combattre le communisme : le Front lorrain en Moselle et le R. N. L. . Les responsables locaux des Croix de feu puis du P. S. F. Ont été proches des autres organisations nationales. Ils étaient d'ailleurs issus du même milieu : ce sont des hommes de droite, anciens combattants, officiers de réserve et catholiques. Mais ils finirent par obéir aux consignes d'indépendance de La Rocque. Le P. S. F. Fut alors en butte à l'hostilité des autres formations politiques à partir de 1937. Les Croix de feu puis le P. S. F. Disposèrent de l'appui de périodiques locaux, d'élus, d'industriels et de porte-parole du monde catholique. Le P. S. F. S'est inséré dans le jeu électoral et deux députés rejoignirent son groupe parlementaire. Toutefois, les notables acceptèrent difficilement la stratégie électorale de la Rocque. La Lorraine a connu dans les années 1930 une radicalisation et une bipolarisation de sa vie politique. Plusieurs parlementaires étaient proches des Jeunesses patriotes et des Croix de feu. Ils sont liés au monde catholique conservateur à l'instar des Ligues. L'anticommunisme fédéra les nationaux, y compris certains militants hostiles au régime républicain. Toutefois, d'autres parlementaires restèrent modérés et se tinrent à l'écart des Ligues. « L'esprit lorrain » explique en partie et l'anticommunisme des nationaux, et leur vigilance à l'égard de l'Allemagne, même s'ils acceptèrent les accords de Munich
In Lorraine, in the 1930's, right-wing political parties did not manage to organize themselves durably and thoroughly but they were represented by numerous elected members, who resisted the push of left-wing parties, notably in 1932 and 1936. The republican Federation did not succeed in giving a concrete expression to its project to set up a solid organization. The « national » then got organized in punctual groupings from 1934 onward in several cities. The activits militated in Action française or in the patriotic Youths at the beginning of the 1930's. After february 6, 1934, Francisme, the Solidarité française, chiefly in the Moselle, and above all the Croix de feu expended unquestionably. Farmers also got organized, even if countrysides remained quiet altogether. Leagues' activists adhered to the parties which succeeded in the dissolved leagues in 1936. However, the P. S. F. Was the only party which evolved into a large scale party. Militants also took part in local assemblies in order to fight communism : the Front lorrain and the R. N. L. . Local leaders from the Croix de feu and later the P. S. F. Were related to other « national » organizations. Their background was similar : they were right-wing men, war veterans, reserve officers and Catholics. But they eventually obeyed La Rocque when he enjoined them to become independant. The P. S. F was then exposed to the hostility of other political groups from 1937 onward. The Croix de feu and the P. S. F. Could rely on the support of local newspapers, elected representatives, manufacturers and Catholics'spokesmen. However, notables reluctantly accepted La Rocque's electoral strategy. Lorraine political life evolved toward radicalisation and bipolarisation. Several MPs were related to leagues. They were connected to conservative Catholics, as were the leagues. They fought the same opponents : freemassons and left-wing parties. Anticommunism federated the « national », including certain activits opposed to the republican system. Representatives and notables of the republican Federation, implacable opponents to Front populaire, mixed with these militants. Xenophobe ideas spred, partly inspired by anti-german feelings. Never the less, other MPs remained moderate and the P. S. F ; appears as a centrist party. The « spirit of Lorraine » explains both anticommunism and national' mistrust of Germany, even if many accepted the Munich agreeement
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Winock, Michel. "Crises et idées de crise en France, 1871-1968 : [thèse soutenue sur un ensemble de travaux : rapport de présentation des travaux]." Paris, Institut d'études politiques, 1987. http://www.theses.fr/1987IEPP0020.

Full text
Abstract:
Les travaux présentes sous le titre général : "Crises et idées de crise dans la France contemporaine (1871-1968)", ressortissent à l'histoire des idées politiques principalement. Non point celle des doctrines ou des oeuvres de tel auteur, mais celle des courants, des groupes intellectuels, des mythes politiques. . . Une problématique d'ensemble donne leur unité à ce recueil : celle de la crise. La présentation de ces travaux est partie d'un ouvrage d'"ego-histoire" avant la lettre "Lla République se meurt, 1956-1958" (1978) -de ma génération avec la crise finale de la IVe République. En ces années 1956-1958, la notion de crise n'est plus attachée ni aux structures ni à la conjoncture économiques: si l'on peut dire, on y rencontre la politique à l'état pur, dans une explosive autonomie. A travers plusieurs objets d'étude (la revue Esprit, le socialisme français, les intellectuels, l'antiaméricanisme, etc. ), je me suis efforcé de circonscrire cette autonomie politico-culturelle, avant de publier une synthèse, complétée d'un essai théorique, sur les crises françaises dans la fièvre hexagonale (1986). L'instabilité durable du système politique français, instabilité qui plonge ses racines dans la Révolution de 1789, m'a paru principalement due au conflit majeur et central - d'ordre religieux - dont l'enjeu a été la place de l'Eglise catholique dans la société française, et aux avatars de ce conflit
The studies presented in "Crisis and ideas on crisis in modern France (1871-1968)" do not deal with individual beliefs and works but with political ideas and their historical evolution; with trends of public opinion, intellectual currents and political myths, the concept of "crisis" being analyzed as a central notion. The origin of these studies goes back to "La Republique se meurt (1956-1958)" (1978). In this book, i analyzed the attitude of my generation towards the ultimate crisis of the French Fourth Republic. In 1956-1958, the notion of crisis was not related to economics any longer, but t9o politics only. Through various topics (Esprit, a French review, socialism in France, French intellectuals, anti-americanism, etc. ). I also described politics as an independent concept. As for la fievre hexagonale (1986), it is both a synthesis and a theoretical analysis about French political crises. According to me, the lasting instability of the French political system, wich goes back to the French Revolution, is due mainly to the evolution of a major religious conflict about the role of the roman Catholic Church within the French society
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Deschodt, Pierre-Jean. "Maurras dans la republique et la republique des lettres contribution a l'histoire des idees politiques sous la troisieme republique." Paris 4, 1997. http://www.theses.fr/1997PA040009.

Full text
Abstract:
Critique, ou soupconne du pire par certains, reconnu et admire par les autres, trop souvent oublie, charles maurras se revele ici au coeur du cercle des plus brillants esprits de ce siecle. C'est ainsqu'a travers la publication d'une correspondance qui edifie autant par la teneur des lettres recues que par la qualite de leurs auteurs, se situe, ou se replace aujourd'hui, cette personnalite complexe, d'une richesse peu commune. Telle ou telle amitie (gide, poincare, herriot, malraux. . . ) etait deja connue. On s'en doutait. On le pressentait. On en parlait. On l'evoquait. On l'envisageait. Cependant les preuves venaient a manquer et l'on-dit, vagues reminiscences de la memoire collective. Qui aurait pu croire que cette correspondance fut aussi dense? et si certains le supputaient, les illustrions restaient bien ternes. Maurras reunit dans cette these socialistes et liberaux, ecrivains et critiques, historiens et politiques, universitaires et academiciens, tous temoins de l'influence incontestable et de la puissance d'attraction intellectuelle exercees sur le monde politique, litteraire et artistique par cet homme libre. L'histoire des sources l'atteste
Highly criticized or suspected of the worst by some, admired and acknowledged by others, too often neglected, charles maurras is displayed here, among the most outstanding minds of this century. Thanks to the publication of a correspondence that edifies as much by the content of the letters as by the quality of their authors, we can situate or put back in his context this intricate and extraordinary rich personality. Some friedship or other - gide, poincare, herriot, malraux - was already well-known. People would guess it. They would sense something or speak about it. They would evoke it or envisage it. Nevertheless, we were short of evidence and stuck on rumours, vague echoes of the collective memory. Who could have thought this correspondence were so dense ? and if some had an idea about it, illustrations were quite lifeless. In this thesis, through maurras, we have socialists and liberals gathered, as well as writers and critics, historians and politicians, people belonging to universities and academies. They all witnessed the indisputable influence and the powerful intellectual attraction this free man exerted on the world of politics, literature and arts. The history of sources testifies to it
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Leleux, Marc. "Condition et attitudes sociales et politiques des sans-travail et des travailleurs précaires dans le département du Nord de 1848-2002." Lille 3, 2006. http://www.theses.fr/2006LIL30043.

Full text
Abstract:
La question du rapport au travail occupe une place centrale dans la construction de la société salariale. Elle met en relation trois acteurs aux intérêts parfois contradictoires : les salariés, les employeurs mais également les pouvoirs publics, pour lesquels elle est une préoccupation constante. En permanente évolution, ce rapport au travail semble cependant figé dans une dimension précaire qui apparaît souvent comme un moyen de contrôle accru sur les salariés et se nourrit d'une opposition proclamée entre droit du travail et droit au travail. Dans un département à dominante industrielle comme le Nord, cette dimension précaire est particulièrement marquée. Aussi offre-t-il un terrain propice au sujet, tant dans ses implications sociales que politiques
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Pinon, Stéphane. "Les réformistes constitutionnels des années trente : aux origines de la Ve République." Tours, 2002. http://www.theses.fr/2002TOUR1004.

Full text
Abstract:
Etudier les origines de la Ve République incite le plus souvent à revenir sur la pensée constitutionnelle de ses principaux inspirateurs, à s'intéresser aux tentatives de révision engagées sous la IVe République, mais rarement à se référer aux travaux réformistes de la décennie 1930. Pourtant, elle se présente bien comme une période de formation et de maturation intellectuelle pour les constituants de 1958. Plus fondamentalement, c'est l'aspect novateur des réflexions constitutionnelles conduites avant-guerre qui doit attirer l'attention. La nécessité de répondre à la faillite des institutions nourrira en effet de vifs débats dans le milieu politique comme au sein de la doctrine publiciste. A cette occasion, A. Tardieu, L. Blum, R. Carré de Malberg ou B. Mirkine-Guétzévitch ont cherché à repenser le régime dans un sens qui préfigure les avancées caracéristiques de la Ve République. Car, chez les réformistes des années trente, comme pour le général de Gaulle ou M. Debré, la tradition du parlementarisme absolu ne sera pas interrompue sans qu'un double circuit de réhabilitation s'impose. Il consiste à garantir la présence du peuple dans les institutions et à renforcer le pouvoir de l'Exécutif.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Bouchet, Julien. "le combisme dans la France du début du XXème siècle : pratiques de pouvoir, réceptions et dissensions." Thesis, Clermont-Ferrand 2, 2013. http://www.theses.fr/2013CLF20018.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Puyaubert, Jacques. "Georges Bonnet, 1889-1973 : étude biographique." Bordeaux 3, 2001. http://federation.unimes.fr:8080/login?url=http://books.openedition.org/pur/21149.

Full text
Abstract:
La biograhie de Georges Bonnet, homme politique français du vingtème siècle, ministre radical pendant l'entre-deux-guerres, retrace l'itinéraire d'un pacifiste. Cette étude a pour objectif de montrer la précocité de son engagement idéologique ainsi que la constance de ses efforts en faveur du consensus social et d'une gestion dépassionnée des relations internationales. La longévité de sa carrière politique, sous quatre régimes successifs, s'explique par la solidité de son enracinement en Périgord, condition nécessaire sous la IIIe République. Ce personnage controversé dont l'opportunisme apparent n'est qu'un moyen de faire triompher ses convictions profondes, a déformé sa propre image en se faisant le défenseur sourcilleux de la Conférence de Munich. Il mérite mieux que la trace qu'il nous a laissée
This biography of Georges Bonnet, a twentieth century French politician, who was a radical minister between the wars, retraces the path of a pacifist. The aim of this study is to show the earlines of his ideological commitment as well as the steadiness of his efforts to find a social concensus and to take the heat out of the handling of international relations. His particulary long political carreer can be accounted for by his deep roots in Périgord. This controversial figure, whose surface opportunism was only a way to make his deep convictions triumph, distorted his own picture by being so conscientious a defender of the Munich conference
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Remy, Isabelle Patricia. "Sport et politiques municipales : étude comparative des options idéologiques et des stratégies sportives de Saint-Denis et Neuilly-sur-Seine au cours du XXe siècle." Paris 5, 2007. http://www.theses.fr/2007PA05H022.

Full text
Abstract:
Saint-Denis et Neuilly-sur-Seine, communes de la banlieue parisienne, constituent, par leur obédience politique antagoniste et durablement marquée, le moyen d’éprouver la validité d’une relation concomitante entre l’appartenance à une idéologie politique spécifique et l’élaboration de stratégies sportives. La méthodologie employée reposant sur une analyse comparée d’un corpus documentaire composé d’archives municipales, permet, sur la période du XXe siècle, de révéler les logiques d’action de ces villes, des phénomènes de ruptures et de continuité de leurs politiques sportives dans des temporalités particulières au regard de leur composition socio-politique, de leur espace sportif que de l’offre de pratiques physiques. La réflexivité du politique sur le social, permet de constater l’émergence de deux modèles d’intervention de l’action publique locale: un mode interventionniste dans la ville communiste de Saint-Denis et non-interventionniste à Neuilly-sur-Seine, de droite libérale
Saint-Denis and Neuilly-sur-Seine, municipalities of Parisian suburbs, show their lasting antagonistic political obedience, through the means and ways of testing the reality of the concomitant and close connection that exists between a specific political ideology and the elaboration of sports strategies. The methodology used lies in a comparative analysis of documentary corpus based on municipal archives, allowing to show- over a century- the logics of the sports policy, their ruptures and continuity, while taking into account their particular goals, through their sociopolitical composition, their sports urban spaces and the offer of sporting and physical activities. The political reflexivity on the social field witnesses the emergence of an interventionist pattern for the communist town of Saint-Denis and a non-interventionist one for Neuilly-surSeine, higMy representative of right-wing liberalism
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Fondraz, Ludovic. "Les groupes parlementaires au sénat sous la cinquième République." Paris 1, 1997. http://www.theses.fr/1997PA010288.

Full text
Abstract:
Les groupes politiques occupent aujourd'hui une place prépondérante dans nos institutions parlementaires, mais leur existence même a longtemps été contestée au nom du principe représentatif qui n'admet pas le fractionnement de la représentation. Au terme d'une lente évolution, les groupes se sont imposés dans notre système parlementaire, et outre la reconnaissance règlementaire, ils accèdent en 1958 à la consécration constitutionnelle, même si celle-ci n'est qu'implicite. Toutefois, il n'est besoin que de considérer les traves des deux assemblées pour constater qu'une comparaison des formations qui les composent s'inscrirait autant en termes de différences, voire d'oppositions, qu'en termes de ressemblances. L'apparition du fait majoritaire dans les débats du sénat, dans le début des années 1980, oblige la haute assemblée à tenter de concilier l'indépendance théorique du mandat parlementaire et les exigences pratiques de l'efficacité du groupe politique. La recherche de cette efficacité collective conduit à la conversion des groupes centristes au principe de la discipline de vote, garant de la cohésion politique de la formation. La logique majoritaire du régime est également à l'origine d'une véritable socialisation de la vie sénatoriale, et à l'inévitable confrontation des formations politique de l'assemblée. Cette conception de l'organisation des travaux parlementaires se traduit notamment par l'omniprésence des groupes dans le règlement du sénat. Les formations politiques sont tout d'abord présentes au plan législatif. Elles suivent ainsi le projet ou la proposition de loi de son dépôt jusqu'à l'éventuelle saisie du conseil constitutionnel et proposent, notamment par l'utilisation du droit d'amendement, des modifications qu'ils jugent souhaitables au texte débattu. Elles participent également au contrôle du gouvernement qui recouvre désormais une large part de la politique européenne de la France
Nowadays, political groups occupy an essential part in our parliamentary institutions, but their own existence was contested for a long time because they were considered contradictory with the representative system which does not admit any division in the representation. After a slow evolution, the groups established their places in our parliamentary system, and besides their reglementary recognition, they accede, in 1958, to the constitutional consecration, even if it's only implicit. However, one only needs to look at the disposition of the rows in the two assemblies to notice that, if there are some similarities between the groups in the two chambers of the parliament, there are also many differences. The appearance of the majority logic in the senate's debates, at the beginning of the 1980s, oblige the high assembly to reconcile its usual policy of saving the independence of the parliamentary mandate with the practical requirements of the efficiency, given by political groups. To attain this collective efficiency, the centre groups have been forced to convert themselves to the principle of voting discipline, best garantee of the political unity of the groups. The majority logic produce a real socialisation of the senatorial life and the inevitable confrontations of the different political groups in the assembly. This conception of the organisation of the parliamentary works can be seen essentially by the omnipresence of the groups within the senate's regulation. First of all, political groups are present on the legislative level. They follow the project or the law proposition from its deposit until its eventual presentation to the constitutional council, and propose some modifications that they judge useful, using mainly the right of amendment. They also participate in controlling the government, which means now a large part of France's European policy
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Merle, Stéphane. "Politiques et aménagements sportifs en région stéphanoise : vers une reconnaissance de la place du sport dans la société et l'aménagement urbain (fin XIXème-début XXIème siècle)." Saint-Etienne, 2007. http://www.theses.fr/2007STET2112.

Full text
Abstract:
La question des liens entre politiques et aménagements sportifs suppose d'analyser l'ensemble des logiques de production des principaux espaces sportifs, qu'elles soient socio-politiques, spatiales, culturelles ou purement sportives. D'après une lecture géohistorique de ces logiques, dans une articulation local/global, il ressort que la marche vers une reconnaissance de la place du sport dans la société et l'aménagement urbain s'effectue selon trois périodes successives en fonction du poids des grands acteurs. Cette reconnaissance passe par une multiplication des acteurs prenant en charge le développement des sports sur un plan local, dans le contexte d'une ville industrielle puis post-industrielle. Jusqu'aux années 1960 s'opposent assez fortement les initiatives privées (précoces et dominées par la bourgeoisie et les grandes entreprises industrielles) et des initiatives publiques croissantes. Des années 1960 aux années 1980 se développe, sous de l'Etat puis des municipalités (avec des partenariats), une véritable politique publique d'équipements sportifs, selon un modèle français d'organisation pyramidale (du sport de masse à l'élite) privilégiant une logique de service public. Enfin, depuis les 1990 apparaissent des formes d'instrumentalisation de l'aménagement sportif : la commune reste la matrice de l'action publique locale en faveur des sports mais d'autres acteurs, privés (club professionnel, structures commerciales, pratiquants libres) ou publics (structures intercommunales), s'affirment selon des stratégies économiques et politiques plaçant le sport au coeur des enjeux d'image et d'aménagement urbain
The question of the links between sports policies and developments suppose to analyse the whole logics of production of the main sports places, which are socio-politics, spatials, culturals or purely sportings. According to a geohistoric study of these logics, in a local/global articulation, the evolution towards a recognition of the place of sport in society and city development made into three successive periods according to the weight of great players. This recognition goes through a growing number of players who take into account the sports development from a local point of view, in a context of industrial and post-industrial town. Until the sixties private and public initiatives are in strong opposition. From the sixties to the eighties, to the boost of state then town councils, a true publics sports policy developped in accordance with the french model (pyramid-shaped organization from mass sports to elite sports) who favours a logic of public service. At last, until the nineteens, use forms of sports developments appear : the town council stays the womb of local public policies for sports, but other players, privates (profesionnal clubs, commercial organizations, free practisings), or publics (town councils), assert according to economic and politic strategies who put sport in the heart of image and city development issues
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Boyogueno, Émile. "L'élite du Cameroun sous tutelle de la France : prosopographie du personnel politique local (1946-1960." Paris 1, 2012. http://www.theses.fr/2012PA010681.

Full text
Abstract:
Le présent travail est une biographie collective (prosopographie) de l'élite politique du Cameroun entre 1946 et 1960. Cette élite est constituée de tous les élus des quatre Assemblées locales que sont l'Assemblée Représentative du Cameroun, l'Assemblée Nationale de ce pays devenu indépendant le 1er janvier 1960. A cette cohorte sont associés les élus des trois organes législatifs métropolitains que sont l'Assemblée Nationale française, l'Assemblée de l'Union Française et le Conseil de la République, conseils de gouvernement qui sont nommés entre 1957 et 1960. Après avoir abordé les conditions de politisation dans la première partie, la seconde partie est consacrée à une analyse de la « vie privée » de ces hommes publics de la colonie. De cette analyse il ressort un certain nombre de caractéristiques sociales saillantes ou récurrentes relevant aussi bien de « la vie privée » que de « la vie publique » de ces autochtones. La troisième partie est consacrée à la mutation de ces caractéristiques sociales en ressources politiques sous le prisme de la connivence. Une connivence bifide qui se décline en deux segments dont un est métropolitain et l'autre davantage autochtone. Cette connivence contribue à montrer qu'il n'y a pas de « génération spontanée » au sommet de la hiérarchie de la colonie. Les acteurs qui y émergent sont le produit d'une consécration dont lrs linéaments font intervenir les éléments de connivence « endogène » et « exogène » non exclusifs les uns des autres comme l'atteste le point de vue constructiviste.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Blic, Damien de. "Le scandale financier : naissance et déclin d'une forme politique de Panama au Crédit Lyonnais." Paris, EHESS, 2003. http://www.theses.fr/2003EHES0058.

Full text
Abstract:
Cette thèse propose d’analyser les dénonciation de scandales financiers qui ont scandé la vie politique française depuis plus d’un siècle. On y montre comment ces scandales ont été jusque dans les années soixante-dix l’occasion de très larges mobilisations, s’appuyant sur le dévoilement d’un monde anomique et appelant à la restauration d’un ordre politique. Deux périodes y sont plus particulièrement étudiées : la fin du dix-neuvième siècle où le scandale financier se constitue comme une forme typique d’événement ; les années 1990 qui marquent son déclin, dont témoigne le cas spectaculaire du Crédit lyonnais, dans lequel la forme reste invoquée mais n’embraye plus sur des mobilisations efficaces, cette crise s’expliquant à la fois par la difficulté qu’ont les dénonciateurs à couler les événements dans une « bonne forme » de scandale et par la disparition de « l’argent » comme objet potentiel d’indignation
This work aims to study the protests against financial scandals in France for a century. The author shows that these scandals have been until the seventies associated with wide mobilizations, generally supported by the disclosure of an anomic world and calling the restoration of a political order. Two periods are more specially analyzed : the end of the nineteenth century when the financial scandal is constituted as a typical form of event. The 1990’s when a decline of this form can be observed. The case of the “Credit lyonnais scandal”, that hasn’t produce the expected social mobilizations, is detailed as an example of this decline and related to the fading of the traditional moral condemnation of the money
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Rivet, Michel. "Jean Lecanuet, itinéraire d'un démocrate-chrétien." Paris 2, 2000. http://www.theses.fr/2000PA020026.

Full text
Abstract:
Jean lecanuet (1920-1993)- rouennais, catholique, personnaliste et democrate social- a incame durant plus d'un quart de siecle le courant centriste francais. Forme sous la 4e republique, jean lecanuet, dernier president du mouvement republicain populaire, s'est impose au grand public avec sa candidature a l'election presidentielle de 1965 a laquelle il obtint pres de 16% des suffrages exprimes, puis en presidant successivement le centre democrate, le cds et l'udf. Des lors, ce philosophe, passionne par l'action, s'est consacre a tenter de batir et de developper un pole politique centriste reposant sur une vision sociale de la societe et sur une volonte de realiser l'union europeenne. Anticommuniste et antigaulliste determine, jean lecanuet pensait que cette approche politique correspondait a l'etat de la societe francaise. Cette poursuite d'un centre majoritaire s'avera impossible et son promoteur fut contraint a renoncer, au debut des annees soixante-dix, a une grande alliance allant de la droite liberale aux socialistes non marxistes et a rallier une droite modernisee autour du nouveau president de la republique, valery giscard d'estaing, avec lequel il partageait, en particulier, une meme approche de la construction europeenne. Tres influent au senat dont il ne put jamais briguer la presidence -seul aboutissement politique national auquel il aspirait- jean lecanuet batit, des le debut des annees cinquante, une carriere locale qui a ete l'une des plus riches de la 5e republique. En quarante ans, aucun mandat ne lui echappa, le plus important a ses yeux etant celui de maire de rouen, fauteuil qu'il occupa de 1968 a sa mort en 1993. Ce travail repose sur les textes de jean lecanuet, sa correspondance, des archives publiques et privees et des temoignages oraux.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Del, Re Alisa. "Les politiques sociales en France dans les années trente : Etat et rapports sociaux de sexe." Paris 8, 1992. http://www.theses.fr/1992PA080745.

Full text
Abstract:
Dans les annees trente sont adoptees en france toute une serie de lois liees a l'etablissement des garanties de reproduction des individus (assurances sociales, allocations familiales, lois de 1936, code de la famille). L'etat penetre dans la vie quotidienne du milieu ouvrier urbain pour garantir un certain mode de reproduction des individus. Ce systeme de controle implique un investissement dansun sujet social - les femmes - qui devient sujet politique en raison de son rapport historiquement determine avec la reproduction
Some laws brought into force in france in the thirties were designed to establish guarantees regarding reproduction (social insurances, family allowances, 1936 laws, code de la famille). The state penetrated the daily life of the urban working class to ensure that reproduction followed a certain pattern. This system of control called for investment in women, a social subject wich became a political subject because of its historically determined link with reproduction
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Reichart, Alexandre. "La politique monétaire française de 1981 à 1988 : entre contrainte extérieure et enjeux politiques nationaux." Thesis, Paris 1, 2014. http://www.theses.fr/2014PA010074.

Full text
Abstract:
Un spectre hante l’Europe : le spectre de l’éclatement de la zone euro. A la suite de la crise des subprimes qui éclate, aux Etats-Unis, au cours de l’année 2007, la face du monde change radicalement. La crise immobilière américaine se mue alors en crise financière aux Etats-Unis puis, via les mécanismes de titrisation, en crise financière internationale, qui, par le canal de la restriction du crédit, va déboucher sur une crise économique internationale. Plusieurs pays européens, notamment méditerranéens, subissent particulièrement les effets de la crise économique, dégradés par les agences de notation, s’assignant bon gré mal gré à des politiques d’austérité, quand d’autres, à l’instar de l’Allemagne ou de l’Autriche maintiennent de niveaux de croissance et de chômage satisfaisants.La disparité des situations macroéconomiques des pays européens soulève alors une question fondamentale : la zone euro est-­elle viable ? Peut­on conserver une monnaie et une politique monétaire unique pour dix­ huit pays connaissant des situations conjoncturelles et des réalités structurelles si différentes ? Revient alors à nos esprits le nom d’un économiste canadien, Robert Mundell, et d’un concept forgé par celui­-ci en 1961 : la zone euro est­ elle une zone monétaire optimale ? L’évolution de la théorie économique permet de mettre en relief divers critères, puis d’inverser le raisonnement, avec la théorie endogène des zones monétaires optimales : la mise en œuvre d’une monnaie unique permet­ t'elle d’enclencher un processus de convergence macroéconomique ? L’Histoire économique permet d’étayer ces réflexions. Après la suspension de la convertibilité du dollar en or, décidée unilatéralement par le Président américain Richard Nixon, et annoncée à la télévision, le dimanche 15 août 1971, le système monétaire international vole en éclat. Dès 1972, les pays européens, ne pouvant tolérer un régime de changes totalement flottants entre leurs devises, s’organisent et mettent en place le Serpent monétaire européen, dont le fonctionnement n’est pas de tout repos. Une nouvelle pierre à l’édifice monétaire européen est posée le 13 mars 1979, jour de la création du Système Monétaire Européen. [...]
No English summary available
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Kaiser, Marc. "Les politiques publiques liées aux musiques populaires en France : la dimension culturelle en question." Thesis, Paris 3, 2012. http://www.theses.fr/2012PA030154.

Full text
Abstract:
Cette thèse interroge la dimension identitaire des politiques publiques liées aux musiques populaires en France à partir d’une approche spatio-temporelle. En considérant une politique de représentations sonores dans une perspective communicationnelle post-critique, les cultures musicales populaires apparaissent comme le terrain privilégié pour envisager à la fois des moyens de représentation de mouvements culturels et des réalisations concrètes d’actions publiques. La notion de réglementation, en tant que discipline du corps et mode d’accessibilité, donne à voir les rapports de pouvoir et les conflits de définition au sein des médias et des espaces urbains liés aux esthétiques populaires. Cette étude montre d’abord, à partir de l’exploitation d’un fonds d’archives inédit, comment les éditeurs phonographiques français ont mené une politique du disque jusqu’à devenir les seuls représentants de l’industrie musicale auprès des pouvoirs publics. Les industries culturelles ne sont pas seulement l’un des enjeux mais également l’un des acteurs des politiques publiques. De là, nous avons associé une « spatio-analyse » des musiques populaires (au sein de scènes musicales comme des lieux de ressources, de luttes et d’actions) à une étude des médias (comme lieux de défense ou d’abandon d’identités). La mise en perspective de la scène parisienne avec celles de Sydney et de Québec permet de singulariser des ressources locales inscrites dans les problématiques contemporaines de transnationalisation et d’hybridation culturelle, et de situer plus largement les enjeux politiques de la culture. Dans le contexte de pluralisme et de droits culturels des sociétés modernes, nous proposons finalement de revoir les représentations nationales qui guident les modes de gouvernance culturelle
This thesis studies the identity dimension of French popular music policies from a spatio-temporal approach. By considering politics of sound representations within a post-critical communication perspective, we have defined popular music cultures as the privileged site of study of both means of representation for cultural movements and cultural public policies. The notion of regulation as a discipline of the body and an accessibility mode, focuses on power relations and conflicts of definition in media and urban spaces associated with popular aesthetics. Using analyses based on unpublished archives, we first show in this study how the French phonographic publishers have conducted a policy towards music recordings to become the sole representatives of the music industry from the government’s point of view. Cultural industries are therefore not only the object of cultural policy, but also one of its actors. We then combine a « spatial analysis » of popular music (where scenes are places of resources, struggles and actions) with a media study (media as places of defense or abandonment of identities). Looking at the Parisian scene alongside those of Sydney and Quebec allows the singling out of local resources within the contemporary problematics of transnationalisation and cultural hybridisation and the locating of broader political issues of culture. We finally argue that, within the context of modern pluralist societies and cultural rights, national representations that guide the patterns of cultural governance need to be put into question
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Grison, Jean-Baptiste. "La très petite commune en France : héritage sans avenir ou modèle original ?" Phd thesis, Université Blaise Pascal - Clermont-Ferrand II, 2009. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00658977.

Full text
Abstract:
En France, le maillage administratif et la répartition de la population sont tels qu'un peu plus d'un millier de communes ont moins de 50 habitants au recencement de 1999. Six cents autres ont été recensées en-dessous de ce seuil lors d'un ou plusieurs dénombrements depuis 1962. Face aux exigences actuelles, en matière de gestion du territoire et d'action politique, le statut et les capacités des plus petites collectivités territoriales font l'objet d'un débat récurrent depuis de nombreuses décennies. Les géographes ont assez peu contribué, jusqu'à ce jour, à ce débat. Cette thèse de géographie a pour objet d'apporter un angle de vue général (à l'échelle de l'ensemble du territoire national) et géographique, en traitant en particulier les questions de la répartition des très petites communes, de leurs modes de vie et dynamiques spécifiques, ainsi que de la construction territoriale particulière dont elles sont l'héritage et qu'elles engendrent encore aujourd'hui. Les interactions spatiales entre les plus petites unités et les communes voisines plus peuplées, ainsi que les opportunités de regroupements intercommunaux, sous diverses formes, sont aussi abordées. Ces très petites entités, dont le potentiel et les perspectives sont aléatoires, nous permettent de mettre au jour l'ampleur de la variabilité du modèle français d'organisation de la gestion territoriale et du développement local.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Grison, Jean-Baptiste. "La très petite commune en France : héritage sans avenir ou modèle original ?" Phd thesis, Clermont-Ferrand 2, 2009. https://theses.hal.science/docs/00/65/89/77/PDF/Grison.pdf.

Full text
Abstract:
En France, le maillage administratif et la répartition de la population sont tels qu'un peu plus d'un millier de communes ont moins de 50 habitants au recencement de 1999. Six cents autres ont été recensées en-dessous de ce seuil lors d'un ou plusieurs dénombrements depuis 1962. Face aux exigences actuelles, en matière de gestion du territoire et d'action politique, le statut et les capacités des plus petites collectivités territoriales font l'objet d'un débat récurrent depuis de nombreuses décennies. Les géographes ont assez peu contribué, jusqu'à ce jour, à ce débat. Cette thèse de géographie a pour objet d'apporter un angle de vue général (à l'échelle de l'ensemble du territoire national) et géographique, en traitant en particulier les questions de la répartition des très petites communes, de leurs modes de vie et dynamiques spécifiques, ainsi que de la construction territoriale particulière dont elles sont l'héritage et qu'elles engendrent encore aujourd'hui. Les interactions spatiales entre les plus petites unités et les communes voisines plus peuplées, ainsi que les opportunités de regroupements intercommunaux, sous diverses formes, sont aussi abordées. Ces très petites entités, dont le potentiel et les perspectives sont aléatoires, nous permettent de mettre au jour l'ampleur de la variabilité du modèle français d'organisation de la gestion territoriale et du développement local
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Tracol, Matthieu. "La rigueur et les réformes : histoire des politiques du travail et de l'emploi du gouvernement Mauroy (1981-1984)." Thesis, Paris 1, 2015. http://www.theses.fr/2015PA010700.

Full text
Abstract:
Le gouvernement Mauroy est habituellement associé au « tournant de la rigueur » de 1983. Après l’euphorie, le pouvoir socialiste aurait brusquement adopté l’austérité économique. L’étude des politiques du travail et de l’emploi permet de remettre en cause ce schéma d’une double manière. Tout d’abord, l’alternance permit à des hauts fonctionnaires modernistes, très influencés par la philosophie négociatrice de Jacques Delors et de la CFDT, de parvenir aux postes de décision clés en matière de politique sociale. Dès 1981, les réformes sociales furent engagées sous le signe de la rigueur, avec la volonté de ne pas provoquer de dérapage économique et budgétaire irréversible. La réduction du temps de travail, mise au point au sein du Commissariat général du plan, fut réalisée en privilégiant la négociation sociale décentralisée et la modération salariale. L’abaissement de l’âge de la retraite à 60 ans fut à l’origine élaboré en augmentant la durée de cotisation. Les lois Auroux réformant le droit du travail n’attaquèrent pas le pouvoir des chefs d’entreprise. La deuxième remise en cause concerne le tournant de 1983 : en fait, le point d’inflexion de la politique du gouvernement Mauroy se situe au premier semestre de 1982. Après l’abandon des 35 heures, la lutte contre le chômage ne constitua plus pour lui qu’un objectif secondaire. Il se trouva alors dans une impasse, sans grande réforme à réaliser. Son agenda fut certes dominé par les problèmes financiers (déficit de l’UNEDIC, qui conduisit à réduire drastiquement les prestations chômage, et financement de la retraite), mais cela ne signifie pas qu’il y ait eu conversion généralisée des élites socialistes au néolibéralisme
The Mauroy government is usually associated with the 1983 “austerity turn”. It is commonly agreed after the eurphoria following their electoral victory, the socialist power suddendly adopted economic austerity. The study of labour and employment policies can undermine this idea in two ways. Firstly, the political changeover allowed modernist high-ranking civil servants to reach key decision-making positions in social policies. They were under the influence of Jacques Delors and of the CFDT union, who both strongly supported collective bargaining. Already in 1981, sicoial reforms were initiated in an atmosphere of rigour, in ordre not to cause irrerversible economic and budgetary slippage. The reduction of working time, developed within the StatePlanning Commision was realized by focusing on decentralized social negotiation and wage moderation. The lowering of the retirement age to 60 years was initially associated with the increase of the contribution period. The Auroux labour laws did not put into question the power of entrepreneurs. Secondly, the inflection point of the Mauroy government policy is actually not to be found in 1983, but in the first half of 1982. After project of the 35 hour working week was scrapped, the fighting against unemployment was no longer a primary objective for the gouvernment. It was then in a dead end with no major reform to achieve. Its agenda was indeed dominated by financial problems (the UNEDIC deficit, which led to a dramatic reduction of unemployment benefits, and retirement fundings), but that does not mean that there was a widespread conversion of socialiste lite to neoliberalism at the time
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Marchant, Alexandre. "L'impossible prohibition : la lutte contre la drogue en France (1966-1996)." Electronic Thesis or Diss., Cachan, Ecole normale supérieure, 2014. http://www.theses.fr/2014DENS0049.

Full text
Abstract:
Entre le milieu des années 1960 marqué par l’apparition d’une nouvelle toxicomanie juvénile inquiétant les pouvoirs publics (1966 : première campagne de presse contre le LSD) et débouchant sur la loi de 1970 et le milieu des années 1990 marqué par la généralisation des stratégies de réduction des risques (1996 : institutionnalisation des traitements de substitution), il s’agit d’étudier la constitution de la toxicomanie comme problème social, sanitaire et politique, à travers les politiques dont elle a fait l’objet, souvent influencées par le cadre international de « guerre à la drogue ». La thèse vise à cerner les évolutions des usages, trafics et politiques publiques. Sa problématique réside dans une interrogation sur la notion de prohibition : comment est construit socialement et médiatiquement le scandale qui légitime l’interdiction ? Qui sont les acteurs qui la définissent « d’en haut » (politiciens, législateur, experts médicaux), et ceux qui l’appliquent sur le terrain (policiers, magistrats, médecins) ? Quelles sont les conséquences sociales de son application (criminalisation accentué du trafic, stigmatisation des usages) ? Comment se contredit-elle entre son volet répressif et son volet sanitaire ? Cette recherche s’appuie sur le dépouillement de matériaux divers : archives ministérielles (Intérieur, Justice, Santé, Jeunesse et Sports, Education Nationale, Services du Premier Ministre, Mission Interministérielle de Lutte contre la Drogue et la Toxicomanie-MILDT), archives parlementaires, archives privées, sources imprimées, presse, audiovisuel (archives INA)…
Between the mid-1960s characterized by the sudden upsurge of new patterns of drug addiction within the Youth (1966: first media frenzy about LSD) resulting in the new prohibitionist Act of 1970, et the mid-1990s pointing out the generalization of harm reduction strategies (1996: institutionalization of opiates substitution treatments), the dissertation highlights the making the social, health and political problem of drug abuse, through the public policies, often influenced by the international frame of the “war on drugs”. The thesis focuses on the evolutions of uses, trafficking and public policies. It addresses the issue of prohibition: how is socially and publicly constructed the scandal that legitimizes THE prohibition ? Who are the stakeholders who defined it “from the top” (politicians, parliamentary committees, medical experts) and those who enforce the law “on the bottom” (police officers, judges, physicians)? What are the social consequences of this enforcement (increased criminalization of drug smuggling, stigmatization of drug users) ? How the system is contradicting itself between its repressive and care aspects ? This research is based on various archival materials: ministerial archives (Interior, Justice, Heath, Youth and Sports, National Education, Prime Minister’s administration, Inter-ministerial mission for the fight against drug and drug abuse – MILDT), parliamentary archives, private archives, contemporary printed sources, medias, INA archives…
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Racine, Maryliz, and Maryliz Racine. "Le passage à l'ère post-westphalienne : les politiques européennes et impériales de la France pendant la IVe République (1944-1958)." Doctoral thesis, Université Laval, 2020. http://hdl.handle.net/20.500.11794/37881.

Full text
Abstract:
"Thèse en cotutelle : Université Laval, Québec, Canada, Philosophiæ doctor (Ph. D.) et Aix-Marseille Université, Marseille, France"
"Thèse en cotutelle : Université Laval, Québec, Canada, Philosophiæ doctor (Ph. D.) et Aix-Marseille Université, Marseille, France"
Ravagée par la guerre et occupée pendant plusieurs années, la France a été le théâtre de changements majeurs dans la manière dont ses dirigeants ont appréhendé son avenir au sein du Concert des Nations. Ces derniers étaient conscients de l’importance qu’a eue l’empire entre 1940 et 1945 et le rôle central qu’il avait pour le rétablissement de la légitimité du pays en tant que Puissance mondiale. Dans le domaine économique, les colonies étaient conçues comme un apport essentiel au relèvement de la France et pour sa prospérité. Les décideurs français ont ainsi consolidé les liens entre la métropole française et ses colonies pour fonder une politique impériale sur les principes du républicanisme selon lesquels la République était « une et indivisible ». Les hommes politiques français ont raffermi l’emprise de la France sur leurs territoires d’outre-mer par la création de l’Union française et ont donné un second souffle à la constitution d’un État-Empire, un projet entamé dans les années 1930. La dernière phase d’expansion de l’empire du dix-neuvième siècle faisait place alors depuis les années 1920 et 1930 à une logique de développement et de mise en branle des projets coloniaux de manière à créer un empire qui pouvait constituer un ensemble cohérent. La poursuite de cette logique du mythe colonial français après 1945 a eu pour effet de modifier l’identité de la France en tant qu’acteur du système international. La France n’était plus perçue par ses agents sub-étatiques comme un simple État possédant des colonies, mais bien comme une nouvelle entité dans laquelle ses excroissances dans l’outre-mer faisaient dorénavant partie intégrante de l’État et contribuaient à forger un avenir, qui était dès lors inextricablement partagé. Le bien-fondé de la mission civilisatrice de la France se traduisait dans cette période par un sentiment de devoir envers les territoires d’outre-mer ; le devoir de les amener au développement économique moderne et à un stade civilisationnel supérieur. Ces mêmes convictions ont conduit les gouvernements français à envisager une autre issue à cette relation que celle de l’indépendance totale, encouragée par les mouvements de décolonisation. Cette nouvelle identité a des effets tangibles sur la conception et l’engagement des décideurs et les haut-fonctionnaires français dans les projets destinés à rapprocher les économies européennes et dans la poursuite de l’intégration européenne. Dans le cas de la CECA, puisque cette institution sectorielle avait peu d’impacts sur la production d’outre-mer, on envisageait les bénéfices à une association entre les continents européen et africain comme marginaux. Cependant, le facteur colonial devenait de plus en plus influent dans les prises de décisions effectuées par les haut-fonctionnaires et analystes français du ministère des Affaires étrangères. Il a d’ailleurs constitué l’un des points d’achoppement dans les négociations de la mise en place d’une armée européenne, car l’article 38 du Traité instituant la CED ne prévoyait pas de mesures permettant à la France de conserver les moyens de poursuivre ses opérations de pacification dans l’empire ainsi que la guerre d’Indochine. C’est en ce sens qu’après l’échec de la CED le gouvernement français sous le leadership d’Edgar Faure a entrepris de mener des réformes de manière à trouver une solution durable au dilemme de la vocation européenne ou mondiale de la France. Des réformes politiques et économiques majeures étaient envisagées afin de transformer l’Union française en une association fédérale franco-africaine librement consentie. L’ensemble français ne pouvait donc plus être intégré partiellement à des initiatives européennes, car cela contreviendrait aux principes républicains renforcés par les réformes. Dans le contexte de la « relance européenne », le gouvernement sous Guy Mollet proposait de lier le marché commun européen aux territoires d’outre-mer, ce qui aurait permis l’ouverture des marchés africains aux échanges européens. Intégrées dans cette Eurafrique, les colonies auraient ainsi vu les bénéfices de conserver le lien politique avec la France. Cette thèse analyse la manière dont la souveraineté était comprise et imaginée par les dirigeants français pendant la construction européenne et lors du remodelage de leurs liens avec les anciennes colonies. Sans nier la portée de la souveraineté dans le cadre de l’existence d’un État, elle fut appelée à être modifiée ; ses éléments constitutifs furent repensés au profit d’une forme étatique supranationale. L’étude de ce nouveau modèle des relations internationales sera étendue aux alternatives que les dirigeants français ont proposées aux colonies africaines. Ces derniers les poussaient à dépasser le stade du nationalisme pour adhérer à un modèle étatique jugé supérieur : un stade post-westphalien dans lequel leurs revendications indépendantistes seraient caduques.
Ravagée par la guerre et occupée pendant plusieurs années, la France a été le théâtre de changements majeurs dans la manière dont ses dirigeants ont appréhendé son avenir au sein du Concert des Nations. Ces derniers étaient conscients de l’importance qu’a eue l’empire entre 1940 et 1945 et le rôle central qu’il avait pour le rétablissement de la légitimité du pays en tant que Puissance mondiale. Dans le domaine économique, les colonies étaient conçues comme un apport essentiel au relèvement de la France et pour sa prospérité. Les décideurs français ont ainsi consolidé les liens entre la métropole française et ses colonies pour fonder une politique impériale sur les principes du républicanisme selon lesquels la République était « une et indivisible ». Les hommes politiques français ont raffermi l’emprise de la France sur leurs territoires d’outre-mer par la création de l’Union française et ont donné un second souffle à la constitution d’un État-Empire, un projet entamé dans les années 1930. La dernière phase d’expansion de l’empire du dix-neuvième siècle faisait place alors depuis les années 1920 et 1930 à une logique de développement et de mise en branle des projets coloniaux de manière à créer un empire qui pouvait constituer un ensemble cohérent. La poursuite de cette logique du mythe colonial français après 1945 a eu pour effet de modifier l’identité de la France en tant qu’acteur du système international. La France n’était plus perçue par ses agents sub-étatiques comme un simple État possédant des colonies, mais bien comme une nouvelle entité dans laquelle ses excroissances dans l’outre-mer faisaient dorénavant partie intégrante de l’État et contribuaient à forger un avenir, qui était dès lors inextricablement partagé. Le bien-fondé de la mission civilisatrice de la France se traduisait dans cette période par un sentiment de devoir envers les territoires d’outre-mer ; le devoir de les amener au développement économique moderne et à un stade civilisationnel supérieur. Ces mêmes convictions ont conduit les gouvernements français à envisager une autre issue à cette relation que celle de l’indépendance totale, encouragée par les mouvements de décolonisation. Cette nouvelle identité a des effets tangibles sur la conception et l’engagement des décideurs et les haut-fonctionnaires français dans les projets destinés à rapprocher les économies européennes et dans la poursuite de l’intégration européenne. Dans le cas de la CECA, puisque cette institution sectorielle avait peu d’impacts sur la production d’outre-mer, on envisageait les bénéfices à une association entre les continents européen et africain comme marginaux. Cependant, le facteur colonial devenait de plus en plus influent dans les prises de décisions effectuées par les haut-fonctionnaires et analystes français du ministère des Affaires étrangères. Il a d’ailleurs constitué l’un des points d’achoppement dans les négociations de la mise en place d’une armée européenne, car l’article 38 du Traité instituant la CED ne prévoyait pas de mesures permettant à la France de conserver les moyens de poursuivre ses opérations de pacification dans l’empire ainsi que la guerre d’Indochine. C’est en ce sens qu’après l’échec de la CED le gouvernement français sous le leadership d’Edgar Faure a entrepris de mener des réformes de manière à trouver une solution durable au dilemme de la vocation européenne ou mondiale de la France. Des réformes politiques et économiques majeures étaient envisagées afin de transformer l’Union française en une association fédérale franco-africaine librement consentie. L’ensemble français ne pouvait donc plus être intégré partiellement à des initiatives européennes, car cela contreviendrait aux principes républicains renforcés par les réformes. Dans le contexte de la « relance européenne », le gouvernement sous Guy Mollet proposait de lier le marché commun européen aux territoires d’outre-mer, ce qui aurait permis l’ouverture des marchés africains aux échanges européens. Intégrées dans cette Eurafrique, les colonies auraient ainsi vu les bénéfices de conserver le lien politique avec la France. Cette thèse analyse la manière dont la souveraineté était comprise et imaginée par les dirigeants français pendant la construction européenne et lors du remodelage de leurs liens avec les anciennes colonies. Sans nier la portée de la souveraineté dans le cadre de l’existence d’un État, elle fut appelée à être modifiée ; ses éléments constitutifs furent repensés au profit d’une forme étatique supranationale. L’étude de ce nouveau modèle des relations internationales sera étendue aux alternatives que les dirigeants français ont proposées aux colonies africaines. Ces derniers les poussaient à dépasser le stade du nationalisme pour adhérer à un modèle étatique jugé supérieur : un stade post-westphalien dans lequel leurs revendications indépendantistes seraient caduques.
Ravaged by years of occupation, France witnessed major changes in policymakers’ vision of the country’s future and of French interests and aims. They were aware of the importance of the empire during the war and the role it would play after the war in the restoration of France’s international legitimacy as a Great Power. Colonies were also conceived as an essential element of France’s revival and of its long-term prosperity. French decision-makers thus sought to strengthen links between the French metropole and its colonies in order to reassess its imperial identity, which was founded on republican principles. These politicians stiffened France’s hold on its overseas territories with the implementation of the Union française and gave a second wind to the achievement of a State-Empire. The nineteenth century expansionary phase of the French empire had given way to another phase of imperialism in which development and progress of the overseas territories were at its core. The continuation of the colonial myth had profoundly modified French identity as a key player of the international system. France was no longer seen by its sub-national agents as a simple State holding colonies, but as a new form of statehood; an entity in which its overseas territories was now a constituent part of it and contributed to forging new perspective for their shared future. This new identity had a significant influence on how interests within the international system and particularly in Europe were pursued, especially within the European integration projects. Decisions makers in the French Fourth Republic evaluated their potential gains and preferences, first of all, through the lens of an Imperial Power. In other words, France’s political and economic elite had first examined the inherent implications of the upholding of their pre-1940 empire on France’s economic and geo-strategic needs, in the shifting context of early Cold War. Pro-European projects were therefore analyzed and weighed in regard to their costs and benefits, in the light of a new grid. Decision makers were influenced by the bien-fondé of French colonialism, based on the sentiment that France had a duty towards overseas territories; a duty of guiding them towards progress and civilization. It is with those considerations in mind that the French governments envisaged another solution to the question of its relationship with its colonies than total independence. The French stance on the European federal project was thus influenced by the introduction of a new variable in the equation of early European integration: the facteur colonial. In the early European integration process, it was considered marginal because of the sectoral approach of the ECSC. Although, the imperial identity was more and more apparent in the interests and policies pursued by the French government during the EDC debate. The introduction of a European army did not ensure France either the possibility of pursuing its peacekeeping operations in the overseas territories or the Indochina War. After the defeat of the EDC project in the French parliament, the government under the leadership of Edgar Faure envisioned a new set of reforms (political, administrative, and economic), which would transform the Union française into a consensual Franco-African federal political association. From this perspective, the ensemble français could not anymore be introduced partially within the European projects promoted in the wake of the « European revival ». Under Guy Mollet’s government, a plan to establish supranational structures in their former colonies and in Europe was formulated so that free trade between the two continents could be established. With the economic benefits anticipated for the overseas territories, this Eurafrican project would have proved to African representatives that their interests lay in maintaining the political link between their territories and France. Accordingly, this thesis argues that French leaders questioned the international relations framework based on the nation-state as the central entity of the international system in order to conciliate their ambitions in Europe and as a State-Empire. These two projects – Franco- African association and European integration ̶ shared common characteristics and conceptual origins: supranationalism. French officials and policy-makers promoted a federal Eurafrican project to avoid the process of decolonization and create a political structure that would defuse difficult and pressing colonial issues. The former French colonies were asked to pass from the status of colonized territories to constituents of a supranational structure. The French decision makers pushed the overseas territories to transcend the stage of nationalism to reach an advanced statehood model: a post-Westphalian stage in which their demands for total independence would be obsolete.
Ravaged by years of occupation, France witnessed major changes in policymakers’ vision of the country’s future and of French interests and aims. They were aware of the importance of the empire during the war and the role it would play after the war in the restoration of France’s international legitimacy as a Great Power. Colonies were also conceived as an essential element of France’s revival and of its long-term prosperity. French decision-makers thus sought to strengthen links between the French metropole and its colonies in order to reassess its imperial identity, which was founded on republican principles. These politicians stiffened France’s hold on its overseas territories with the implementation of the Union française and gave a second wind to the achievement of a State-Empire. The nineteenth century expansionary phase of the French empire had given way to another phase of imperialism in which development and progress of the overseas territories were at its core. The continuation of the colonial myth had profoundly modified French identity as a key player of the international system. France was no longer seen by its sub-national agents as a simple State holding colonies, but as a new form of statehood; an entity in which its overseas territories was now a constituent part of it and contributed to forging new perspective for their shared future. This new identity had a significant influence on how interests within the international system and particularly in Europe were pursued, especially within the European integration projects. Decisions makers in the French Fourth Republic evaluated their potential gains and preferences, first of all, through the lens of an Imperial Power. In other words, France’s political and economic elite had first examined the inherent implications of the upholding of their pre-1940 empire on France’s economic and geo-strategic needs, in the shifting context of early Cold War. Pro-European projects were therefore analyzed and weighed in regard to their costs and benefits, in the light of a new grid. Decision makers were influenced by the bien-fondé of French colonialism, based on the sentiment that France had a duty towards overseas territories; a duty of guiding them towards progress and civilization. It is with those considerations in mind that the French governments envisaged another solution to the question of its relationship with its colonies than total independence. The French stance on the European federal project was thus influenced by the introduction of a new variable in the equation of early European integration: the facteur colonial. In the early European integration process, it was considered marginal because of the sectoral approach of the ECSC. Although, the imperial identity was more and more apparent in the interests and policies pursued by the French government during the EDC debate. The introduction of a European army did not ensure France either the possibility of pursuing its peacekeeping operations in the overseas territories or the Indochina War. After the defeat of the EDC project in the French parliament, the government under the leadership of Edgar Faure envisioned a new set of reforms (political, administrative, and economic), which would transform the Union française into a consensual Franco-African federal political association. From this perspective, the ensemble français could not anymore be introduced partially within the European projects promoted in the wake of the « European revival ». Under Guy Mollet’s government, a plan to establish supranational structures in their former colonies and in Europe was formulated so that free trade between the two continents could be established. With the economic benefits anticipated for the overseas territories, this Eurafrican project would have proved to African representatives that their interests lay in maintaining the political link between their territories and France. Accordingly, this thesis argues that French leaders questioned the international relations framework based on the nation-state as the central entity of the international system in order to conciliate their ambitions in Europe and as a State-Empire. These two projects – Franco- African association and European integration ̶ shared common characteristics and conceptual origins: supranationalism. French officials and policy-makers promoted a federal Eurafrican project to avoid the process of decolonization and create a political structure that would defuse difficult and pressing colonial issues. The former French colonies were asked to pass from the status of colonized territories to constituents of a supranational structure. The French decision makers pushed the overseas territories to transcend the stage of nationalism to reach an advanced statehood model: a post-Westphalian stage in which their demands for total independence would be obsolete.
Résumé en espagnol
Résumé en espagnol
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Puren, Laurent. "L'école française face à l'enfant alloglotte : contribution à une étude des politiques linguistiques éducatives mises en oeuvre à l'égard des minorités linguistiques scolarisées dans le système éducatif français du XIXe siècle à nos jours." Paris 3, 2004. http://www.theses.fr/2004PA030077.

Full text
Abstract:
Cette recherche en didactologie des langues et des cultures propose d'examiner l'évolution des politiques linguistiques éducatives mises en œuvre depuis le XIXe siècle dans les établissements publics français du premier degré vis-à-vis des élèves alloglottes issus de minorités linguistiques. Nous nous intéressons, dans une perspective contrastive, à la manière dont s'est opérée la francisation de trois populations scolaires : les Bretons au XIXe siècle, les Alsaciens-Lorrains à la même époque puis pendant l'entre-deux-guerres, ainsi que les communautés immigrées du début du XXe siècle jusqu'à nos jours. Située au carrefour de plusieurs champs ou sous-champs des sciences sociales, notamment l'histoire, les sciences de l'éducation, la didactologie des langues et des cultures, la sociolinguistique, la sociologie des relations interethniques et la politique, notre recherche se veut interdisciplinaire. Par ce travail universitaire, nous souhaitons apporter une contribution à :- une histoire de la prise en compte des langues premières des élèves alloglottes à l'école primaire française ; - une histoire de l'enseignement du français langue seconde en France métropolitaine ; - une réflexion sur la place devant être accordée à la différence culturelle dans l'espace public ; - une réflexion sur l'incidence des facteurs de type politico-idéologique sur les politiques linguistiques éducatives mises en œuvre à l'égard des minorités alloglottes
This research in language didactics deals with the evolution of educational language policies which have been implemented since the 19th century in French public primary schools towards regional and immigrant language speaking pupils belonging to linguistic minorities. We mean to examine closely, from a comparative viewpoint, how three different school populations have been frenchified : the Bretons in the 19th century, the inhabitants of german speaking Alsace and Lorraine regions in the 19th century and during the interwar years, as well as the immigrant communities from the early 20th century until nowadays. Our research is at the junction of several fields in social sciences, including history, education sciences, language didactics, sociolinguistics, interethnic relations sociology, and politics. Through this academic work we wish to bring a contribution to : - a history of regional and immigrant language teaching in French primary schools ; - a history of French as a second language teaching in metropolitan France ; - a reflection on the importance that should be given to cultural differences in public space ; - a reflection on the incidence of political and ideological factors on educational language policies implemented towards minorities
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Montagne, Karen. "L'alimentation au fil des générations : l'analyse de parcours de vie alimentaire, en France, au travers des procès de transmissions, innovations et intégration des pratiques, comportements et savoir-faire de mangeurs dans des espaces en mutation." Thesis, Tours, 2016. http://www.theses.fr/2016TOUR2007.

Full text
Abstract:
Cette étude propose d'analyser les modes d'alimentation passés et actuels d'un groupe de parenté composé de quatre générations. Il s'agira à partir du recueil de parcours de vie et d'observations directes dans une situation d'interaction prolongée (dix années), de montrer les facteurs et mécanismes socio-culturels qui modifient les pratiques d'approvisionnement, les savoir-faire culinaires, les comportements et représentations alimentaires aux différents âges de la vie. On examinera au sein d'un groupe de personnes issues de fratries, un ensemble de facteurs culturels, sociaux, économiques et historiques qui impactent durant les socialisations primaires et secondaires les constructions et évolutions des répertoires alimentaires individuels et familiaux. Cette monographie d'une famille de classe moyenne, donne accès aux évolutions des rapports au culinaire et au nourrir du point de vue de femmes
This study offers an analysis of past and present food modes among a kinship group comprising four generations. Through first hand recording of life trajectories and direct observations collected in immersion over an extended period of time (ten years), this work is an attempt to highlight the sociocultural factors and mechanisms that affect food procurements practices, culinary skills, food representations and behaviors at different stage of life. This in-depth observation of a group of relatives serves the examination of cultural, social, economic and historical factors that are at play during the primary and secondary socialisation phases and impact the construction and evolution of individual as well as family food repertories. This is amonography about a French middle class extented family which provides access to the evolutions of relations to cooking and feeding from women's point a view
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Schneider, Marie-Alexandra. "Desseins politiques. Représentations iconographiques de la France en Sarre (1945-1956)." Thesis, Paris 4, 2017. http://www.theses.fr/2017PA040104.

Full text
Abstract:
Au lendemain de la Deuxième Guerre mondiale, la Sarre fait l’objet d’un traitement spécifique par les vainqueurs. Détachée de la Zone d’Occupation française, elle devient fin 1947 un territoire organisé de manière autonome et économiquement rattaché à la France. Dix ans plus tard, la Sarre réintègre l’Allemagne. Durant cette première décennie d’après-guerre, la perception de la France évolue. Au gré des années et des formations politiques, la France présente le visage du libérateur ou de l’envahisseur, du partenaire ou de l’adversaire, du protecteur ou de l’exploiteur, devenant le lieu d’un conflit de représentations qui se manifestera de façon patente lors de la campagne du référendum sarrois de 1955 portant sur l’avenir du territoire. C’est l’objet de la présente étude. Afin de préciser l’image de la France en Sarre entre 1945 et 1956, nous emprunterons deux voies : nous analyserons d’une part les représentations véhiculées par la France, aidée du pouvoir sarrois, pour favoriser la réalisation de ses desseins politiques et d’autre part les représentations dissidentes diffusées par les partisans du retour à l’Allemagne pour mettre fin au régime spécial en vigueur depuis la fin de la guerre. Considérant que les images visuelles contribuent largement à forger les images mentales, nous proposons une analyse des représentations iconographiques présentes dans les moyens de communication de masse d’alors, presse et affiches essentiellement, qui ont circulé en Sarre entre l’entrée des troupes françaises à Sarrebruck et la fin de la période de l’autonomie
In the wake of World War II, the Saar was subjected to a specific treatment from the victors. Separated from the French zone of occupation, the territory is managed in autonomy and is economically tied with France from the end of 1947. Ten years later, the Saar returns to Germany. During this first post-war decade, perception of France changes. With the years passing by and depending on the local political forces, official or dissidents ones, France embodies both the face of the liberator and the invader, the partner and the enemy, the protector and the exploiter. France’s image turns into a conflict of representations, which will affect the campaign of the 1955 referendum. This is the main subject of this thesis. In order to determine the way France was depicted in the Saar between 1945 and 1956, we will establish two directions: we will analyse on one hand the depictions France carried out, with the help of the powers in place in the Saar, to subserve its political ambitions. On the other hand, we will study the dissident depictions published by those in favour of a return to Germany to end the special regime that had been in place since the end of the war. Taking into consideration that visual images nourish mental images, we will study iconographic depictions used in the communications means of the time, press and posters essentially, that circulated in the Saar between the arrival of the French troops in Sarrebruck and the end of this period of autonomy
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography