Academic literature on the topic 'PRIMAS'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'PRIMAS.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "PRIMAS"

1

Hoffmann, F. S., G. dos Santos, and M. R. Morelli. "Estudo de fundente e argilito com potencial para uso em formulações de porcelanato." Cerâmica 58, no. 346 (June 2012): 174–85. http://dx.doi.org/10.1590/s0366-69132012000200007.

Full text
Abstract:
O porcelanato se destaca no mercado atual de revestimentos cerâmicos por apresentar excelentes características técnicas e estéticas. No presente trabalho foram selecionadas matérias-primas cerâmicas tradicionais e adotada uma formulação padrão, convencionalmente reportada na literatura, visando a substituição do componente fundente (feldspato) por uma matéria-prima formadora de fase líquida em alta temperatura, e a substituição da fração argilosa por um argilito de menor refratariedade. O objetivo do estudo foi avaliar a utilização destas matérias-primas como alternativas técnicas e de menor custo, uma vez que, em uma massa de porcelanato, a quantidade de fundente é muito grande (representa aproximadamente 50% do total das matérias-primas utilizadas). A nefelina sienito foi à matéria-prima natural substituta ao feldspato escolhida por pertencer à família dos feldspatóides e por possuir características físico-químicas semelhantes, sobretudo, elevada fundência. Para a substituição da fração argilosa foi escolhido um argilito de ocorrência natural, abundante na região de Santa Gertrudes, SP. As substituições ao feldspato e à fração argilosa ocorreram de maneira total e/ou parcial, por meio de combinações entre os fundentes e argilitos. As massas foram processadas a partir da mistura de pós, moagem a úmido, secagem, desaglomeração, compactação e queima. Além das curvas de gresificação, técnicas como dilatometria, medidas de porosidade aparente, ensaio de resistência mecânica à flexão a três pontos, microscopia eletrônica e difração de raios X foram utilizadas para a caracterização dos materiais após queima em diversas temperaturas. Os principais resultados mostraram que, a princípio, é possível a combinação das matérias-primas nefelina e argilito como material alternativo ao feldspato potássico e à argila S. Simão, pois elas proporcionam a gresificação em temperaturas mais baixas. Composições com ambas as matérias-primas apresentaram baixos valores de absorção de água (<0,1%) e elevada resistência mecânica (> 45 MPa), apesar de maior deformação piroplástica a 1150 ºC.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Muñoz-Bonilla, Denis, and Jhonny Villalobos-Molina. "Caracterización Física de Materias Primas de Origen Vegetal y Animales Utilizadas en Costa Rica." Nutrición Animal Tropical 9, no. 3 (December 4, 2015): 8. http://dx.doi.org/10.15517/nat.v9i3.22278.

Full text
Abstract:
<p>La caracterización permite estandarizar la calidad nutricional de las materias primas con lo cual el impacto sobre las industrias se reflejará en la competitividad de éstas en la sociedad actual. Debido a la carencia de una nomenclatura adecuada, existe la posibilidad de obtener datos que aunque se reportan como de una misma materia prima corresponden a materias primas diferentes. Dada esta necesidad es que se creó este proyecto en el CINA con el fin de elaborar un manual que en cierta forma complemente también la Tabla de Composición de Alimentos.</p>
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Garcia, Anderson Marques, and Rafael Guedes Milheira. "GESTÃO DE FONTES DE MATÉRIA-PRIMA LÍTICA PELOS CONSTRUTORES DE CERRITOS NO SUL DO BRASIL: UM ESTUDO DE CASO." Espaço Ameríndio 7, no. 1 (June 27, 2013): 10. http://dx.doi.org/10.22456/1982-6524.37025.

Full text
Abstract:
Este artigo investiga o tema da gestão de matérias-primas líticas pelos grupos construtores de Cerritos da Laguna dos Patos, no sul do Brasil, especificamente pelos habitantes do sítio arqueológico “PT-02 - Cerrito da Sotéia”, localizado na Ilha da Feitoria, município de Pelotas-RS. Esse sítio arqueológico foi datado pelo método radio carbônico AMS-Standard entre 1010 ± 40 A.P. e 990 ± 40 A.P. Foram analisados os mapas geológicos do Estado do Rio Grande do Sul e do município de Pelotas em complementação às saídas de campo, a fim de mapear áreas potenciais de ocorrência de matérias-primas. Foi usada também a microscopia eletrônica de varredura (MEV) como método auxiliar na identificação de matéria-prima lítica.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Baucia Jr., J. A., L. Koshimizu, C. Gibertoni, and M. R. Morelli. "Estudo de fundentes alternativos para uso em formulações de porcelanato." Cerâmica 56, no. 339 (July 2010): 262–72. http://dx.doi.org/10.1590/s0366-69132010000300009.

Full text
Abstract:
O porcelanato tem se destacado no mercado atual de revestimentos cerâmicos, pois apresenta excelentes características técnicas e estéticas. Neste trabalho foram selecionadas matérias-primas cerâmicas tradicionais e adotada uma formulação padrão convencionalmente reportada na literatura, visando à substituição da fase fundente (feldspato) da composição por dois tipos de matérias-primas formadoras de fase líquida em alta temperatura. O objetivo foi avaliar essas matérias-primas como alternativas técnicas e de menor custo, uma vez que, em uma massa de porcelanato, a quantidade de fundente é muito grande, e representa aproximadamente 50% do total das matérias-primas utilizadas. A nefelina sienito foi a matéria-prima natural substituta escolhida por pertencer à família dos feldspatóides e que possui características físico-químicas semelhantes ao feldspato, portanto, uma elevada fundência. O segundo fundente foi um material sintético, denominado fluxo, com características físico-químicas bem diferentes e uma fundência ainda maior. A substituição ao feldspato ocorreu de maneira total e/ou parcial, por meio de combinações entre os fundentes alternativos. As massas foram processadas a partir da mistura de pós, moagem a úmido, secagem, desaglomeração, compactação e queima. Além das curvas de gresificação, técnicas como sedimentometria, dilatometria, medidas de porosidade aparente, ensaio de resistência mecânica à flexão a três pontos, microscopia eletrônica e difratometria de raios X foram utilizadas para a caracterização dos materiais após queima em diversas temperaturas. Os principais resultados mostraram que, a princípio, é possível a combinação das matérias-primas nefelina e fluxo como material alternativo ao feldspato, pois elas proporcionam a gresificação em temperaturas mais baixas. Composições com ambos fundentes apresentaram baixos valores de absorção de água (< 0,1%) e elevada resistência mecânica (45 MPa) quando comparadas a padrão, apesar de maior deformação piroplástica. A presença da nefelina não altera qualitativamente a formação de fases e o fluxo gera novas fases cristalinas.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

SALES, José Batista de. "Nada é fixo e nada é segudo em “Romance de primas e primos”." Revista Texto Poético 11, no. 19 (February 23, 2016): 175. http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2015n19a329.

Full text
Abstract:
Este estudo do poema “Romance de primas e primos”, de Carlos Drummond de Andrade, tem o objetivo de abordar sua componente metaliterária e a pegada sociológica própria da obra do autor de Sentimento do mundo, marcada pelas figuras da antítese e da ironia. Retirado do livro Boitempo (1968), o poema revela a consciência do homem literário e suas incursões em pesquisas estéticas, sugerindo que a conquista da palavra poética se dá pelo conhecimento de longa tradição literária permeada pelo desejo questionador do inquieto artista. Ademais, o questionamento estético torna-se ainda mais pertinente quando, alimentado por figuras de linguagem como a ironia e antítese, tensionam ainda mais as idiossincrasias sociais.Palavras-chave: Poema narrativo. Romance medieval. Poesia.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Guimarães, Adriano Ferreira, Ana Paula Colavite, and Edson Antônio da Silva. "A REDE DE PRODUÇÃO DE BIOCOMBUSTÍVEIS DA REGIÃO SUL DO BRASIL." Revista de Geografia 36, no. 3 (December 25, 2019): 63. http://dx.doi.org/10.51359/2238-6211.2019.236678.

Full text
Abstract:
O Brasil é o segundo maior produtor de biocombustíveis do mundo, sendo a soja e a cana-de-açúcar as matérias-primas mais utilizadas no processo. O objetivo da pesquisa concentrou-se na análise da distribuição geográfica das usinas produtoras de biocombustíveis da Região Sul do país, bem como na influência de fatores naturais na disponibilidade de matéria-prima, na estrutura de transporte para o escoamento dessa produção e, no potencial de produção a partir da gordura animal. Partiu-se da localização das usinas cadastradas na Agência Nacional do Petróleo, Gás Natural e Biocombustíveis (ANP), às quais foram atrelados os dados de disponibilidade de matéria-prima, malhas de transportes e produção animal. Conforme a ANP, a região possui 48 usinas cadastradas em sua plataforma, das quais 35 estão localizadas no estado do Paraná, 12 no Rio Grande do Sul, e uma em Santa Catarina. A Região Sul é grande produtora de soja, cana-de-açúcar e gordura animal, demonstrando elevado potencial para a produção de biocombustíveis a partir dessas matérias-primas, o que ainda não é totalmente explorado.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Catella, Luciana, Aldana Insaurralde, and Julieta Angel. "Análisis de la relación entre disponibilidad de fuentes de aprovisionamiento y selección de materias primas líticas en el sudoeste de la provincia de Buenos Aires." Comechingonia. Revista de Arqueología 25, no. 1 (April 1, 2021): 45–73. http://dx.doi.org/10.37603/2250.7728.v25.n1.28683.

Full text
Abstract:
Se analiza la representación, en frecuencia, peso e índice de corteza, de aquellas materias primas más abundantes en los conjuntos artefactuales recuperados en la llanura situada entre las sierras de Ventania y los bajos de Chasicó-Salinas Chicas, en el sudoeste de la provincia de Buenos Aires, Argentina. Esta zona se caracteriza por presentar áreas con muy escasa disponibilidad de rocas, o con ausencia de ellas, y otras con alta cantidad de fuentes de aprovisionamiento (potenciales y efectivas), diferenciadas por las características de las rocas (i.e. fractura, dureza, tenacidad) y por las características de sus fuentes (i.e. localización, extensión, accesibilidad, formas base de núcleos disponibles o extraíbles). A través del análisis comparativo de conjuntos de artefactos líticos depositados en ambientes con variadas características, se indaga acerca de las tendencias en la selección de las materias primas líticas y su relación con la estructura regional de los recursos líticos. Los análisis realizados permiten observar el predominio de materias primas obtenidas, principalmente, a partir de fuentes inmediatamente disponibles y locales cercanas, con un alto aprovechamiento de fuentes secundarias, donde las características de las fuentes (e.g. extensión, formas base disponibles) parecen ser los factores de mayor importancia al momento de seleccionar una materia prima.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Korolkovas, Andrejus. "Matérias-primas da indústria farmacêutica." Revista Brasileira de Farmacognosia 2-3-4 (1989): 97–101. http://dx.doi.org/10.1590/s0102-695x1989000100010.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

MCDONOUGH, CHRISTOPHER J. "PRIMAS 15.63: A BILINGUAL PUN." Notes and Queries 43, no. 2 (June 1, 1996): 133–34. http://dx.doi.org/10.1093/nq/43-2-133.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

MCDONOUGH, CHRISTOPHER J. "PRIMAS 15.63: A BILINGUAL PUN." Notes and Queries 43, no. 2 (1996): 133–34. http://dx.doi.org/10.1093/nq/43.2.133.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Dissertations / Theses on the topic "PRIMAS"

1

Rodrigues, Virgínia Silva. "Co-módulos primos e co-álgebras primas." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2004. http://hdl.handle.net/10183/5829.

Full text
Abstract:
Seja C uma co-álgebra. Consideremos o anel de convolução C*, que é a álgebra dual de C. Dado um co-módulo à direita (resp. à esquerda) sobre C é possível definir um C*-módulo à esquerda (resp. à direita) racional. Nesta tese, estudamos as noções correspondentes dos conceitos de primos, fortemente primos, semiprimos e fortemente semiprimos, que são encontrados na literatura em [2], [3], [4], [13] e [17], para co-módulos. A noção do conceito de primo é obtida também para co-álgebras. Mostramos que uma co-álgebra C é prima se, e somente se, C é uma co-álgebra simples.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Fidelis, Marcello. "Identidades polinomiais em algebras T-primas." [s.n.], 2005. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/306378.

Full text
Abstract:
Orientador: Plamen Emilov Koshlukov
Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Matematica, Estatistica e Computação Cientifica
Made available in DSpace on 2018-08-14T13:33:07Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Fidelis_Marcello_D.pdf: 592299 bytes, checksum: dea5983279c32bbe6e1ffd7e1372fcf4 (MD5) Previous issue date: 2005
Resumo: Neste trabalho estudamos os produtos tensoriais de T-ideais T-primos sobre corpos infinitos. O comportamento destes produtos tensoriais sobre corpos de caracteristica zero foi descrito por Kemer. Primeiramente mostramos, usando os m'etodos introduzidos por Regev, que tal descri¸cao vale se nos restringirmos apenas aos polinomios multilineares. Num segundo momento, aplicando identidades graduadas, mostramos que o Teorema sobre o Produto Tensorial 'e falso para os T-ideais das 'algebras M1,1(E) e E E, onde E 'e a 'algebra de Grassmann com dimensao infinita; M1,1(E) consiste das matrizes 2 × 2 sobre E tendo somente elementos pares (i.e. centrais) de E na diagonal principal, e a outra diagonal consistindo de elementos 'impares (anticomutitativos) de E. Entao voltamos nossa atencao para outros produtos tensoriais e estudamos suas respectivas identidades graduadas. Obtivemos novas demonstracoes de alguns dos casos do Teorema sobre o Produto Tensorial de Kemer. Note que estas demonstracoes nao dependem da teoria sobre a estrutura dos T-ideais, mas sao "elementares". Finalmente, usando outra vez identidades polinomiais graduadas, mostramos que o Teorema sobre o Produto Tensorial nao 'e valido em mais um caso: quando o corpo base possui caracteristica positiva. Isto vem para mostrar novamente que a teoria sobre a estrutura dos T-ideais e, essencialmente, uma teoria sobre identidades polinomiais multilineares.
Abstract: In this work we study tensor products of T-prime T-ideals over infinite fields. The behaviour of these tensor products over a field of characteristic zero was described by Kemer. First we show, using methods due to Regev, that such a description holds if one restricts oneself to multilinear polynomials only. Second, applying graded polynomial identities, we prove that the Tensor Product Theorem fails for the T-ideals of the algebras M1,1(E) and E E where E is the infinite dimensional Grassmann algebra; M1,1(E) consists of the 2×2 matrices over E having even (i.e. central) elements of E in the main diagonal, and the other diagonal consisting of odd (anticommuting) elements of E. Then we pass to other tensor products and study the respective graded identities. We obtain new proofs of some cases of Kemer's Tensor Product Theorem. Note that these proofs do not depend on the structure theory of T-ideals but are "elementary" ones. Finally, using graded polynomial identities once again, we show that the Tensor Product Theorem fails in one more case when the base field is of positive characteristic. All this comes to show once more that the structure theory of T-ideals is essentially about the multilinear polynomial identities
Doutorado
Matematica
Doutor em Matemática
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

FREITAS, Sabrina Alves de. "Polinômios centrais para álgebras T-primas." Universidade Federal de Campina Grande, 2010. http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/1233.

Full text
Abstract:
Submitted by Johnny Rodrigues (johnnyrodrigues@ufcg.edu.br) on 2018-07-24T16:42:24Z No. of bitstreams: 1 SABRINA ALVES DE FREITAS - DISSERTAÇÃO PPGMAT 2010..pdf: 457483 bytes, checksum: d828740083c1ccca9a0a0f8b45be01d0 (MD5)
Made available in DSpace on 2018-07-24T16:42:24Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SABRINA ALVES DE FREITAS - DISSERTAÇÃO PPGMAT 2010..pdf: 457483 bytes, checksum: d828740083c1ccca9a0a0f8b45be01d0 (MD5) Previous issue date: 2010-04
Capes
Neste trabalho apresentaremos um estudo sobre polinômios centrais ordinários, Z2-graduados e com involução para algumas importantes álgebras na PI-teoria sobre corpos infinitos. Mais precisamente, descreveremos os polinômios centrais Z2-graduados para as álgebras M2(K) (matrizes 2 × 2 sobre um corpo K), M1,1(E) (subálgebra de M2(E) que consite das matrizes cujas entradas da diagonal principal estão em E0 e os da diagonal secundária estão em E1,onde E é a álgebra de Grassmann com unidade de dimensão infinita e E0 e E1 suas componentes homogêneas de graus 0 e 1, respectivamente) e E ⊗ E. Além disso descreveremos os polinômios centrais para E sobre um corpo infinito K de característica diferente de 2 e finalmente os polinômios centrais com involução para M2(K), considerando as involuções transposta e simplética.
In this work we study ordinary, Z2-graded central polinomials and central polinomials with involution for some important algebras in the theory of algebras with polinomial identities, over infinite fields.Namely, we decribe Z2-graded central polinomials for the algebras M2(K) (2 × 2 matrices over a field K), M1,1(E) (subalgebra of M2(E) whose entries on the diagonal belong to E0 and the off-diagonal entries lie in E1, E is the infinite-dimensional unitary Grassmann algebra, E0 is the center of E and E1 is the anticommutative part of E) and E ⊗ E. Also, we describe the central polinomials for e over a field K, with charK ≠ 2 and finally the central polinomial with involution for M2 (K), considering the transpose and the sympletic involutions.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Tobias, Bruno 1981. "Identidades polinomiais graduadas em álgebras T-primas." [s.n.], 2013. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/306361.

Full text
Abstract:
Orientador: Plamen Emilov Kochloukov
Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Matemática Estatística e Computação Científica
Made available in DSpace on 2018-08-23T01:05:01Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tobias_Bruno_M.pdf: 722163 bytes, checksum: 23ee77054144bc20dd406b959ed36f94 (MD5) Previous issue date: 2013
Resumo: Nesta dissertação apresentamos um estudo sobre as identidadespolinomiais graduadas sobre a álgebra matricial M2(K) com generalização para Mn(K) onde K denota um corpo infinito de característica qualquer e as identidades polinomiais graduadas para as álgebras T-primas M1;1(E) e E E sobre corpos de característica positiva diferente de 2.Estudaremos uma generalização feita por Koshlukov e Azevedo do resultado obtido porDi Vincenzo que descreve as identidades graduadas da álgebra matricial M2(K). Koshlukove Azevedo observaram que as identidades graduadas y1y2= y2y1e z1z2z3= z3z2z1que Di Vincenzo provou que é uma base para álgebra M2(K) para K um corpo de característica zero também é uma base quando o corpo K é infinito de característica qualquer. Estudaremos também as identidades polinomiais Z2-graduadas satisfeitas pelas álgebras T-primas M1,1(E) e E E sobre corpos de característica positiva diferente de 2 que constituemoutra generalização dada por Koshlukov e Azevedo dos resultados obtidos por DiVincenzo quando este descreveu bases para as identidades Z2-graduadas de várias álgebrasimportantes para corpos de característica zero
Abstract: In this works we present a study on the graded polynomial identities of the matrix algebra M2(K) with generalization to Mn(K) where K denotes an infinite fields of any characteristicand polynomial identities graded algebras T-prime M1;1(E) and E E over fields of positive characteristic different from 2.Study a generalization made by Koshlukov Azevedo and the result obtained by Di Vincenzodescribing the graded identities of the matrix algebra M2(K). Azevedo and Koshlukovnoted that the graded identities y1y2 = y2y1 and z1z2z3 = z3z2z1 Di Vincenzo proved that itis a base for algebra M2(K) K to a fields characteristic is also a zero base when the fieldsK is infinite for any characteristic.We also study the polynomial identities Z2-graded algebras satisfied by T-prime M1;1(E)and E E over fields of positive characteristic different from 2 which constitute a furthergeneralization given by Koshlukov Azevedo and the results obtained by Di Vincenzo whenthe identities described bases Z2-graded algebras important for various fields of characteristiczero
Mestrado
Matematica
Mestre em Matemática
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Souza, Keidna Cristiane Oliveira. "Álgebras verbalmente primas e polinômios de Amitsur-Capelli." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2012. http://repositorio.unb.br/handle/10482/13230.

Full text
Abstract:
Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Instituto de Ciências Exatas, Departamento de Matemática, Programa de Pós-Graduação em Matemática, 2012.
Submitted by Alaíde Gonçalves dos Santos (alaide@unb.br) on 2013-05-28T14:18:46Z No. of bitstreams: 1 2012_KeidnaCristianeOliveiraSouza.pdf: 1363389 bytes, checksum: 629fc3bf6cb4765efff8d637ed0471d8 (MD5)
Approved for entry into archive by Guimaraes Jacqueline(jacqueline.guimaraes@bce.unb.br) on 2013-06-03T15:23:58Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2012_KeidnaCristianeOliveiraSouza.pdf: 1363389 bytes, checksum: 629fc3bf6cb4765efff8d637ed0471d8 (MD5)
Made available in DSpace on 2013-06-03T15:23:58Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2012_KeidnaCristianeOliveiraSouza.pdf: 1363389 bytes, checksum: 629fc3bf6cb4765efff8d637ed0471d8 (MD5)
Este trabalho tem como objetivo principal apresentar a igualdade assintótica entre as codimensões das álgebras verbalmente primas e as codimensões do T-ideal gerado pelos polinômios tipo Amitsur-Capelli.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Lisboa, José Vítor de Magalhães Barros Vieira. "Matérias-primas da plataforma do Mondego para cerâmica." Doctoral thesis, Universidade de Aveiro, 2009. http://hdl.handle.net/10773/2751.

Full text
Abstract:
Doutoramento em Geociências
O presente trabalho divulga os resultados dos estudos levados a efeito nas matérias-primas argilosas que se integram tipologicamente na argila comum, ocorrentes na designada Plataforma do Mondego, Centro de Portugal, na região entre Miranda do Corvo, a SW, e Tábua, a NE. Para tal realizou-se a cartografia superficial dos sedimentos continentais do Cretácico e do Terciário, aí preservados, estabeleceram-se as colunas sedimentares, a nível regional e a nível local, nas áreas de maior potencial reconhecido e, caracterizaram-se as matérias-primas argilosas amostradas, em termos de composição, textura e aptidão cerâmica, objectivando a definição das zonas das jazidas com maior interesse industrial. A informação obtida e compilada, relativa ao caulino e ao feldspato é também apresentada, com vista a uma percepção da potencialidade destas matériasprimas cerâmicas ocorrentes na área. O estudo de caracterização dos materiais argilosos investigados teve como base 53 amostras obtidas em seis regiões da Plataforma do Mondego aqui definidas por motivo de organização do trabalho, segundo os critérios geográfico e geotectónico. As formações de Côja e de Campelo, do Terciário, constituem as unidades onde ocorrem litótipos produtivos, em termos de matéria-prima para a Cerâmica de Barro Vermelho ou Cerâmica de Construção. Relativamente às características texturais e composicionais, em síntese, apresentam-se os factos relevantes seguintes: A matéria-prima argilosa existente na área estudada materializa, granulometricamente, na maioria das amostras, silte, caindo os níveis amostrados com maior percentagem de argila, no domínio do silte argiloso. O défice em fracção argila implica limitações quanto à possibilidade de diversificação de produtos cerâmicos fabricados com estas matérias-primas tal-qual. Os diferentes métodos analíticos utilizados na caracterização mineralógica dos materiais amostrados confirmaram uma composição em termos dos minerais argilosos, consistindo de ilite/mica (em geral, o mais abundante), caulinite e esmectite, interestratificados e clorite. Os minerais não argilosos são quartzo (predominante), feldspato (sobretudo potássico) e hematite, com uma representação baixa. A mineralogia da fracção inferior a 2μm das amostras, não difere das amostras totais, salvo no teor mais elevado dos minerais argilosos e acentuada redução dos minerais não argilosos. Os resultados da análise química por fluorescência de raios X das amostras integrais correlacionam-se com as características mineralógicas observadas através das técnicas analíticas utilizadas. No respeitante às propriedades e comportamento cerâmico verifica-se: Os parâmetros relacionados com a plasticidade indicam que parte das pastas elaboradas com estes materiais argilosos têm uma trabalhabilidade aceitável, mas existem problemas de conformação e acentuada retracção num número significativo de amostras, devido à elevada plasticidade da maioria das amostras. A extrusão é satisfatória a óptima. A RMF e a retracção em seco assumem valores, respectivamente, moderados a baixos e moderados, embora seja necessário ter em conta o procedimento de extrusão dos provetes, sem dispositivo de vácuo. Todas as amostras foram sujeitas a cozedura a 900ºC, e um conjunto seleccionado foi cozido a 1000ºC e a 1100ºC. As fases mineralógicas ocorrentes após cozeduras a 900ºC e 1100ºC foram identificadas num conjunto de amostras, tendo-se evidenciado a coerência dessas fases, com a mineralogia das amostras em seco. Após cozedura a 900ºC, os valores de RMF das amostras satisfazem geralmente os valores mínimos, exigidos para o fabrico de tijolo, abobadilha e, com alguma frequência, de telha, como já se verificava com os valores daquela propriedade em seco. Os valores de retracção seco-cozido são em geral, modestos. A capacidade de absorção de água é maioritariamente elevada. A formação de vidro, sobretudo, condiciona o comportamento destas propriedades por cozedura dos provetes a 1000ºC e a 1100ºC. A coloração predominante em cru das matérias-primas argilosas amostradas é amarelo acastanhado a castanho avermelhado. Após cozedura a 900ºC, há um acentuado escurecimento e incremento no grau de vermelho. As cozeduras a 1000ºC e 1100ºC promovem escurecimento gradual, com ligeira influência na cor. O comportamento dos provetes após as cozeduras cerâmicas revelou-se homogéneo a cada uma das respectivas temperaturas, não se registando também defeitos significativos, nem eflorescências. A análise das amostras em termos composicionais e tecnológicos permitiu destacar as principais características e aspectos distintivos das matériasprimas, nas diferentes regiões definidas objectivando as diferentes potencialidades cerâmicas. Nesta abordagem comparativa foram consideradas só as amostras dos campos silte e silte arenoso, por serem aquelas com maior interesse para a Cerâmica de Construção. Nas colunas sedimentares das regiões de Tábua e Santa Quitéria constata-se a ocorrência de dois ritmos de sedimentação, que embora assumam características específicas em cada região, têm aspectos composicionais e tecnológicos em comum, traduzindo melhor aptidão cerâmica os ritmos inferiores. A conjugação da cartografia realizada com os estudos laboratoriais permite concluir que as regiões de Tábua e de Santa Quitéria serão as que têm maior potencial por explorar, em matéria-prima para Cerâmica de Construção, apesar da primeira já ser intensamente explorada. Na região de Tábua, as amostras têm como fases mineralógicas principais ilite e quartzo na mesma proporção média (35%) e caulinite (média=19%) que regista enriquecimento significativo na fracção argila (média=38%). As argilas desta região registam a cor em cru mais vermelha e pH mais ácido observados. O ritmo de sedimentação inferior, com esmectite e interestratificados e ligeiramente menos quartzoso, apresenta melhores propriedades cerâmicas. A composição mineralógica média das amostras da região de Santa Quitéria é próxima daquela da região de Tábua, mas menos caulinítica, em especial na sequência inferior, na qual o teor médio de caulinite na fracção argila (7%) é o mais baixo observado. Na região de Côja – Arganil, a actividade extractiva é significativa na bacia de Côja. Aqui, a exploração de novas áreas potenciais é condicionada pela cobertura conglomerática e por estruturas tectónicas e não tectónicas relacionadas com comportamento plástico. Na restante área desta região, os recursos argilosos são penalizados por material areno-conglomerático. As amostras desta região distinguem-se das restantes a nível textural pela maior fracção areia e mineralogicamente pela presença de clorite, teor reduzido de caulinite e elevado de feldspato. As potencialidades em barro vermelho na região de Sanguinheda não serão significativas, pois a Formação de Côja é predominantemente arcósica e a Formação de Campelo pouco espessa e conglomerática. As argilas com melhor aptidão cerâmica foram amostradas na região de Miranda do Corvo – Lousã. Na composição, estas amostras são as que contêm maior fracção de argila, maior teor de ilite e caulinite e menor de argilas expansivas. Registam os melhores valores nas características tecnológicas, nomeadamente a RMF e absorção de água. A consistência dos grupos amostrais e ritmos definidos em termos composicionais e tecnológicos é corroborada pelas técnicas de análise estatística multivariada aplicadas, que os identificam. As condições de amostragem na região de Tábua, permitiram a elaboração de uma coluna tipológica, na qual, a partir de uma caracterização expedita de amostras é possível identificar a sua afinidade com os ritmos argilosos definidos e, consequentemente, a sua situação na coluna sedimentar regional e aptidão cerâmica. A cartografia dos recursos argilosos potenciais, elaborada à escala 1:25.000, constitui um dos objectivos principais deste trabalho e nela constam unidades litológicas, nas quais são diferenciadas unidades argilosas tendo também em consideração a tipologia e guias mineralógicos resultantes da caracterização das amostras. As características composicionais destas unidades denotam diferente aptidão cerâmica e, portanto, permitem salientar as zonas com maior interesse económico.
The work presented herein discloses the results of the studies undertaken on the clay raw materials that typologically make up common clay, occurring in the usually named Mondego Platform, which is located in the region between Miranda do Corvo, SW, and Tábua, NE (Center region of Portugal). These studies encompassed superficial mapping of the continental sediments of the sedimentary deposits dated of Cretaceous and Tertiary and the description of the sedimentary columns, at both the regional and local scales in the areas of greater recognized potential; the sampled raw materials had been characterised in terms of composition, texture and ceramic aptitude in order to define the zones of the deposits with major industrial significance. The compiled and obtained information, relative to kaolin and feldspar is also presented, to gain an idea of the apparent potential of these ceramic raw materials in the area. The characterization of the investigated clay materials has been based upon 53 samples from six regions of the Mondego Platform herein defined for work organization purposes bearing in mind geographic and geotectonical criteria. The Tertiary Coja and Campelo formations comprise the units where potential lithotypes occur for red firing clays, used for structural clay products or Construction Ceramics. Relatively to the compositional characteristics, in summary, the following relevant facts are presented: The existing clay raw materials in the studied area materialize, in the majority of the samples, silt sized sediments; the sampled raw materials with higher clay percentage belong to the clayey silt domain. The clay fraction deficit implies limitations to the diversification possibility of ceramic products manufactured with these raw materials as they are. The diverse analytical methods used in the mineralogical characterization of the sampled materials confirmed a composition in terms of clay minerals, consisting of illite/mica (usually the most abundant), kaolinite and smectite, interstratified minerals and chlorite. The non clay minerals are quartz (predominant), feldspar (more frequently potash feldspar) and hematite in minor amounts. The mineralogy of the samples particle size fraction< 2μm, does not differ from the total samples, except for the higher amount of clay minerals and significant reduction of non clay minerals. The results of the chemical analysis of the total samples using X-ray fluorescence are correlated with the mineralogical characteristics obtained with the analytical techniques used. With regard to the ceramic properties and behavior, the following results apply: The parameters related with the plasticity indicate that part of the clay mixtures elaborated with these clay materials have an acceptable workability, but problems of conformation and significant shrinkage are observed in a considerable number of samples, due to the high plasticity of the majority of samples. The extrudability is satisfactory to excellent. The bending strength and the dry shrinkage assume values moderate to low, although it is necessary to consider that the studied probes were extruded without a vacuum device. All the samples had been fired at 900ºC, and an assemblage of samples was selected for firing at 1000ºC and 1100ºC. The high temperature mineralogical phases occurring after firing at 900ºC and 1100ºC had been identified in a set of samples, having themselves evidenced the coherence of these phases, with the mineralogy of the dry samples. After firing at 900ºC, the samples’ bending strength values satisfy the minimum generally required for the brick production; a few samples attain minimum bending strength values required for roofing tiles, corresponding with previously obtained dry values. The values of dry-firing shrinkage are in general, low. The water absorption usually is high. The glass formation, over all, conditions these properties’ behavior when probes are fired at 1000ºC and 1100ºC. The predominant raw color of the sampled clay raw materials grades from brownish yellow to reddish brown. After firing at 900ºC, there is an accentuated darkening and an increment in the red hues. Both firings at 1000ºC and 1100ºC bring gradual darkening, with a small influence in the colour. The probes’ behavior after firing is homogeneous at each one of the respective temperatures, revealing no significant flaws, nor efflorescence. The analysis of the samples in compositional and technological terms emphasizes the main characteristics and distinctive aspects of the raw materials in the different selected study areas regarding the different ceramic potential. In this comparative approach only silt and sandy silt samples had been considered because of their higher importance for Construction Ceramics. In the sedimentary columns of Tábua and Santa Quitéria regions the occurrence of two groups of sedimentary layers is shown that even though assuming specific characteristics in each region, they encompass common compositional and technological aspects proving that the ceramic aptitude of the lower layers is better. The combination of the mapping and laboratory studies carried through allows one to conclude that the regions of Tábua and Santa Quitéria are the areas with greater potential for exploration of clay raw materials for Construction Ceramics, although the former area is already being an established red clays extraction centre. In the Tábua region the samples have as main mineralogical phases illite and quartz in the same average ratio (35%) and kaolinite (average=19%), which has a significant enrichment in the clay fraction (average =38%). The clays in this region show the reddest raw colour and the lowest pH values observed. The group of lower sedimentary layers with smectite and interstratified clay minerals and slightly lower quartz content, present the best ceramic properties. The samples average mineralogical composition in the Santa Quitéria region is comparable to the one in the Tábua region but with less kaolinite content especially in the lower layer sequence in which the average kaolinite content in the fraction < 2μm (7%) is the lowest observed. In the Coja - Arganil region, the Coja basin is a significant red clays extraction centre. Here, the exploration of new potential areas is conditioned due to the conglomeratic cover and related tectonic and non-tectonic structures with a plastic behaviour. In the remaining area of this region, the clay resources are penalized by sandy and conglomeratic material. The samples of this region can be distinguished from the rest on a textural basis, a higher sand fraction content and, mineralogicaly, by the presence of chlorite, low kaolinite content and high feldspar content. The potential of red firing clays in the region of Sanguinheda is reduced, because the Coja Formation is predominantly arcosic and the Campelo Formation is thin and conglomeratic. Clays with better ceramic aptitude were sampled in the region of Miranda do Corvo - Lousã. These samples are characterised by a higher clay fraction percentage, illite and kaolinite contents and a minor content of expansive clay minerals. They present the best values in the technological characteristics, namely bending strength and water absorption. The consistency of the samples’ groups and layer sequences defined in compositional and technological terms are corroborated by the multivariate statistic analysis techniques applied, that identify those groups and sequences. The sampling in the region of Tábua, allowed the elaboration of a typological column, in which, from a brief characterization of samples it is possible to identify its affinity with the clay layer sequences defined and, consequently, its position in the regional sedimentary column and ceramic aptitude. The mapping of the potential clay resources, elaborated to the scale 1:25.000, represents one of this work’s main goals, where the defined lithological units encompass clay units which are differentiated also considering the typology and mineralogical guides’ resultant from the characterization of the samples. The compositional characteristics of these units denote different ceramic aptitude and, therefore, they allow pointing out the zones with higher economical potential.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Amaro, Sofia Pinto. "Funcionalização tecnológica de amidos em matérias-primas naturais." Master's thesis, Universidade de Aveiro, 2013. http://hdl.handle.net/10773/11608.

Full text
Abstract:
Mestrado em Biotecnologia
A inovação e a capacidade de corresponder às tendências e necessidades do consumidor, são ferramentas essenciais para o sucesso da indústria alimentar. A Frulact é uma empresa que prima pela capacidade de inovar, criando produtos e processos revolucionários. O presente trabalho, desenvolvido nesta empresa, encontra-se integrado no ambito dos projetos Naturalidade e Fruitonly com os quais se pretende o desenvolvimento de preparados de fruta sem introdução de aditivos. Para o efeito, é necessário estudar a funcionalização de compostos naturalmente presentes em matérias-primas, como frutas e legumes, potencializando ao máximo as qualidades que lhes são intrínsecas. O amido é dos aditivos mais utilizados na indústria dos preparados de fruta, quer na sua forma nativa, quer na forma modificada, conferindo-lhes propriedades reológicas muito importantes. Este foi o ingrediente selecionado para o desenvolvimento do presente trabalho. A aplicação de métodos de funcionalização tecnológica em amidos nativos, extraídos das suas fontes botânicas, não representa uma novidade para a indústria. O desafio deste projeto vai mais além e centra-se na manipulação do potencial espessante deste hidrocolóide na matriz de matérias-primas naturais. Isto é, pretende-se manipular a gelatinização do amido nos próprios legumes, frutas ou farinhas, para que estes possam ser integrados em formulações de preparados, conferindo-lhes características reológicas e de textura adequadas. Este projeto representa uma oportunidade de negócio no mercado da indústria alimentar e pretende ir de encontro às tendências do consumidor, cada vez mais centralizadas na naturalidade dos produtos alimentares.
Innovation and the ability to satisfy the consumer’s needs and trends are essential tools for the success of the food industry. Frulact is a company that excels in its ability to innovate, to create revolutionary products and processes. This work was conducted in this company and is integrated in two projects called Naturality and Fruitonly, which intend to develop a fruit preparation without the introduction of any additives. For this purpose it was necessary to study the functionalization of compounds that are naturally present in fruit or vegetables, enhancing its intrinsic qualities. Starch is one of the most used additives in the fruit preparations industry, either in their native form or in a modified form, giving them distinct rheological properties. Therefore, starch was the selected target for the development of this work. The functionalization technology applied in native starches, extracted from their botanical sources, is not new to the industry. The goal of this project is the manipulation of the thickener character of this hydrocolloid in the natural raw material matrix. It is intended to manipulate the starch gelatinization in vegetables, fruits or flours so they can be integrated in fruit preparation formulations, giving them the suitable texture and rheological characteristics. This project represents a business opportunity in the food industry market and aims to respond to the consumer trends which are increasingly centered on the naturalness of food products.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Ibiapino, Amanda Laura. "Caracterização estrutural das matérias-primas de isoniazida e rifampicina." reponame:Repositório Institucional da UFABC, 2013.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Couto, André Silva. "Metodologias Kaizen aplicadas a um armazém de matérias-primas." Master's thesis, Universidade de Aveiro, 2016. http://hdl.handle.net/10773/19125.

Full text
Abstract:
Mestrado em Engenharia e Gestão Industrial
O presente trabalho enquadra-se num projeto realizado na empresa CIN, S.A. com sede na Maia, Portugal. O mesmo tem como objetivo a implementação da ferramenta Kaizen Diário no armazém de matérias-primas. Numa fase inicial, procurou conhecer-se a situação vivida no armazém, identificando-se vários desperdícios e oportunidades de melhoria. Através dos vários níveis que constituem o Kaizen Diário procedeu-se à organização de equipa e espaços e ainda à normalização das tarefas do dia-a-dia. Por fim, salienta-se a melhoria de 20% conseguida na produtividade do mês base para o mês seguinte. VII
This work is part of a project carried out in the company CIN, S.A. based in Maia, Portugal, and it reflects the implementation of the Kaizen Daily tool in raw materials warehouse. Initially we carried out a survey of the scenario in the warehouse and have identified several waste situations as well as some improvement opportunities. Through the Daily Kaizen’s diverse levels, spaces and teams were restructured and day by day tasks were also normalized. Important to refer, the 20% productivity improvement achieved from the initial month to the one after. IX
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Cano, Muñoz José Luis. "Antigenicidad de piensos y materias primas proteicas en conejos." Doctoral thesis, Universitat Politècnica de València, 2016. http://hdl.handle.net/10251/62864.

Full text
Abstract:
[EN] The massive intake of dietary antigens is one of the factors involved in the problems around the weaning of livestock species. This has been studied mainly in piglets and calves, which immune response to dietary antigens and their consequences varies depending on the origin of dietary protein, the use of protein raw materials of high antigenicity being in practice limited in the feeding of young animals. However, in rabbits, where digestive problems after weaning are particularly important, information in this regard is very scarce. The overall objective of this study was to determine if, like in other livestock species, immune reactions against the diet also occur in rabbits, by determining IgG immunoglobulin specific to dietary antigens in blood serum, and to compare the antigenicity of different feeds and protein raw materials. Three experiments were performed. In Experiment I, the method of obtaining dietary antigens by pepsin hydrolysis was developed and the presence of IgG antibodies against dietary antigens in rabbit blood serum was checked by Dot Immunoblotting. In Experiment II, an indirect ELISA to determine IgG against dietary antigens in blood serum was developed. In Experiment III, antigenicity of different protein raw materials was studied by measuring IgG against dietary antigens in blood serum by the indirect ELISA developed, as well as their effects on histomorphology and immunohistochemistry of the intestinal mucosa. With the developed methodology: 1) the presence of IgG antibodies against dietary antigens in blood serum of adult and strictly suckling rabbits has been detected, 2) differing IgG antibody response against dietary antigens in blood serum of growing rabbits has been found depending on the protein raw material included in the feed they had consumed, being significantly higher with sunflower meal, wheat gluten, pea and soybean meal than with alfalfa hay and, especially, with fishmeal and 3) no consistent relationship of the IgG antibody response against dietary antigens in blood serum with histomorphological (villus height, crypt depth and ratio between them) or immunohistochemical (T cell counts in the villi and proliferating cells counts in the crypts) traits of the jejunal mucosa nor growth rate could be established.
[ES] La llegada masiva de antígenos dietarios es uno de los factores que intervienen en la problemática que se desarrolla en el destete de los animales productivos. Este hecho ha sido estudiado sobre todo en lechones y terneros, donde se ha visto que la respuesta inmunitaria frente a los antígenos dietarios y sus consecuencias varían según el origen de la proteína de la dieta, recomendándose en la práctica limitar el uso de materias primas proteicas de alta antigenicidad en la alimentación de los animales jóvenes. Sin embargo, en conejos, donde la problemática digestiva tras el destete es particularmente importante, apenas se dispone de información a este respecto. El objetivo general del presente trabajo fue determinar si en conejos, al igual que ocurre en otras especies productivas, se producen reacciones inmunitarias frente a la dieta consumida, mediante la determinación en suero sanguíneo de inmunoglobulinas IgG específicas frente a antígenos dietarios, y comparar la antigenicidad de diferentes piensos y materias primas proteicas. Para ello se realizaron 3 experimentos. En el Experimento I se desarrolló el método de obtención de antígenos dietarios mediante hidrólisis pépsica y se comprobó mediante Dot Immunoblotting la presencia de anticuerpos IgG frente a antígenos dietarios en suero sanguíneo de conejos. En el Experimento II se desarrolló un ELISA indirecto para la determinación de IgG frente a antígenos dietarios en el suero sanguíneo. En el Experimento III se estudió la antigenicidad de diferentes materias primas proteicas determinando los anticuerpos IgG frente a los antígenos dietarios en suero sanguíneo mediante el ELISA indirecto desarrollado, así como los efectos de las mismas sobre la histomorfología e inmunohistoquímicos de la mucosa intestinal. Con la metodología desarrollada: 1) se ha detectado la presencia de anticuerpos IgG frente a antígenos dietarios en el suero sanguíneo de conejas adultas y de gazapos estrictamente lactantes, 2) se ha comprobado que la respuesta de anticuerpos IgG frente a antígenos dietarios en el suero sanguíneo de los gazapos de cebo depende de la materia prima proteica incluida en el pienso que han consumido durante dicho periodo, siendo sensiblemente mayor con harina de girasol, gluten de trigo, guisante y harina de soja que con heno de alfalfa y, sobre todo, que con harina de pescado y 3) no se ha podido establecer una relación consistente de la respuesta de anticuerpos IgG frente a antígenos dietarios en suero sanguíneo ni con los parámetros histomorfológicos (altura de vellosidades, profundidad de criptas y ratio entre ellas) o inmunohistoquímicos (recuentos de linfocitos T en las vellosidades y de células en división en las criptas) de la mucosa yeyunal ni con el crecimiento durante el cebo.
[CAT] L'arribada massiva d'antígens dietaris és un dels factors que intervenen en la problemàtica que es desenvolupa en el deslletament dels animals productius. Aquest fet ha estat estudiat sobretot en garrins i vedells, on s'ha vist que la resposta immunitària enfront dels antígens dietaris i les seves conseqüències varien segons l'origen de la proteïna de la dieta, recomanant-se a la pràctica limitar l'ús de matèries primeres proteiques d'alta antigenicitat en l'alimentació dels animals joves. No obstant això, en conills, on la problemàtica digestiva després del deslletament és particularment important, es disposa de poca informació referent al tema. L'objectiu general del present treball va ser determinar si en conills, igual que ocorre en altres espècies productives, es produeixen reaccions immunitàries enfront de la dieta consumida, mitjançant la determinació en sèrum sanguini d'immunoglobulines IgG específiques enfront d'antígens dietaris, i comparar l'antigenicitat de diferents pinsos i matèries primeres proteiques. Per a això es van realitzar 3 experiments. En l'Experiment I es va desenvolupar el mètode d'obtenció d'antígens dietaris mitjançant hidròlisi pèpsica i es va comprovar mitjançant Dot Immunoblotting la presència d'anticossos IgG enfront d'antígens dietaris en sèrum sanguini de conills. En l'Experiment II es va desenvolupar un ELISA indirecte per a la determinació d'IgG enfront d'antígens dietaris en sèrum sanguini. En l'Experiment III es va estudiar l'antigenicitat de diferents matèries primeres proteiques determinant els anticossos IgG enfront dels antígens dietaris en sèrum sanguini mitjançant l'ELISA indirecte desenvolupat, així com els efectes de les mateixes sobre la histomorfologia i l'immunohistoquímica de la mucosa intestinal. Amb la metodologia desenvolupada: 1) s'ha detectat la presència d'anticossos IgG enfront d'antígens dietaris en el sèrum sanguini de conilles adultes i de llorigons estrictament lactants, 2) s'ha comprovat que la resposta d'anticossos IgG enfront d'antígens dietaris en el sèrum sanguini de conills d'engreixament depèn de la matèria primera proteica inclosa en el pinso que han consumit durant aquest període, sent sensiblement major amb farina de gira-sol, gluten de blat, pèsol i farina de soja que amb fenc d'alfals i, sobretot, que amb farina de peix i 3) no s'ha pogut establir una relació consistent de la resposta d'anticossos IgG enfront d'antígens dietaris en sèrum sanguini ni amb els paràmetres histomorfològics (alçada de vellositats, profunditat de criptes i ràtio entre elles) o immunohistoquímics (recomptes de limfòcits T en les vellositats i de cèl¿lules en divisió en les criptes) de la mucosa jejunal ni amb el creixement durant l'engreixament.
Cano Muñoz, JL. (2016). Antigenicidad de piensos y materias primas proteicas en conejos [Tesis doctoral no publicada]. Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.4995/Thesis/10251/62864
TESIS
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Books on the topic "PRIMAS"

1

Amado, Elisa. Primas. Toronto: Groundwood Books, 2004.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Primas personas. [Bogotá]: Colcultura, 1992.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Las primas. [Buenos Aires]: Página 12, 2007.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Serralde, Javier Enríquez. Las primas segundas. México, D.F: Plaza y Valdés, 1997.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Romance de primas e primos: Uma etnografia do parentesco Waimiri-Atroari. Manaus, AM: Valer Editora, 2009.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Silva, Marcio Ferreira da. Romance de primas e primos: Uma Etnografia do Parentesco Waimiri - Atoari. Rio de Janieiro: Universidade Federal do Rio de Janiero, 1993.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Primas, Hugo. Hugh Primas and the Archpoet. Cambridge [England]: Cambridge University Press, 1994.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

(Ulrich), Mu ller-Herold U., ed. Offene Quantensysteme: Die primas Lectures. Berlin: Springer, 2011.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Craveiro, Maria de Lurdes. Obras-primas da arte portuguesa: Arquitectura. Lisboa: Athena, 2011.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Fuentes de energía y materias primas. Madrid: Editorial Sintesis, 1988.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Book chapters on the topic "PRIMAS"

1

Haye, Thomas. "Hugo Primas von Orléans." In Kindlers Literatur Lexikon (KLL), 1. Stuttgart: J.B. Metzler, 2020. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-476-05728-0_1011-1.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Seager, William. "Primas, Emergence, and Worlds." In From Chemistry to Consciousness, 71–93. Cham: Springer International Publishing, 2016. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-43573-2_5.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Haye, Thomas. "Hugo Primas von Orléans: Gedichte." In Kindlers Literatur Lexikon (KLL), 1–2. Stuttgart: J.B. Metzler, 2020. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-476-05728-0_1012-1.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Bodenhausen, Geoffrey. "Hans Primas—An Inspiring Teacher." In From Chemistry to Consciousness, 15–22. Cham: Springer International Publishing, 2016. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-43573-2_2.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

D’Espagnat, Bernard. "Concepts of Reality: Primas’ Nonstandard Realism." In On Quanta, Mind and Matter, 249–72. Dordrecht: Springer Netherlands, 1999. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-011-4581-7_13.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Ernst, Richard R. "Hans Primas and Nuclear Magnetic Resonance." In On Quanta, Mind and Matter, 9–38. Dordrecht: Springer Netherlands, 1999. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-011-4581-7_2.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Ernst, Richard. "Hans Primas and His Early Pathway." In From Chemistry to Consciousness, 1–14. Cham: Springer International Publishing, 2016. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-43573-2_1.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Müller-Herold, Ulrich. "The Primas Effect: On Quanta and Beyond." In On Quanta, Mind and Matter, 3–8. Dordrecht: Springer Netherlands, 1999. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-011-4581-7_1.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Davila, Erica R., and Ann M. Aviles. "Afro-Puerto Rican Primas: Identity, Pedagogy, and Solidarity." In Feminism and Intersectionality in Academia, 117–30. Cham: Springer International Publishing, 2018. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-90590-7_11.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Hiley, Basil J. "Aspects of Algebraic Quantum Theory: A Tribute to Hans Primas." In From Chemistry to Consciousness, 111–25. Cham: Springer International Publishing, 2016. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-43573-2_7.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "PRIMAS"

1

Gandra, Beatriz Fausta, Marco Antônio Quintela, and Leonardo José Silva de Oliveira. "ESTUDO DO EFEITO DA COMPOSIÇÃO QUÍMICA DO GUSA NO BLOCO DE CARBONO PARA CADINHO VISANDO AO AUMENTO DA VIDA ÚTIL DOS ALTOS-FORNOS." In 47º Seminário de Redução de Minérios e Matérias-Primas. São Paulo: Editora Blucher, 2017. http://dx.doi.org/10.5151/2594-357x-30084.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Madias, Jorge, Yoni Abrigo, José Martínez, and Mariano de Córdova. "PILOT PLANT EXPERIENCE USING STAMPED CHARGING OF PERUVIAN AND IMPORTED COAL BLENDS." In 47º Seminário de Redução de Minérios e Matérias-Primas. São Paulo: Editora Blucher, 2017. http://dx.doi.org/10.5151/2594-357x-30123.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Vieira Junior, Eustaquio, Sandro Valério Maia Larrubia, Dalton Martins Neto, Alexandre Patrício Vieira da Silveira, and Bruno Pinheiro da Silva. "PROJEÇÃO ROBOTIZADA DE MASSA REFRATÁRIA PARA PROTEÇÃO DOS STAVES DO ALTO-FORNO 2 DA THYSSENKRUPP CSA." In 47º Seminário de Redução de Minérios e Matérias-Primas. São Paulo: Editora Blucher, 2017. http://dx.doi.org/10.5151/2594-357x-30217.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Silva, Geovane Viturino da, André Wulff Hirano, Bruno Pinheiro da Silva, Marilene Aparecida Ennes Landin, and Maxwell Pereira Cangani. "INFLUÊNCIA DA MELHORA NO PENEIRAMENTO DE SINTER NO PROCESO DOS ALTOS-FORNOS DA CSA." In 47º Seminário de Redução de Minérios e Matérias-Primas. São Paulo: Editora Blucher, 2017. http://dx.doi.org/10.5151/2594-357x-30256.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Silveira, Alexandre Patricio Vieira da, Dalton Martins Neto, Eustáquio Vieira Junior, Sandro Valério Maia Larrubia, Felipe da Costa Oliveira, and Alexandre da Silva Damasio. "PRESERVAÇÃO DOS STAVES DOS ALTOS FORNOS THYSSENKRUPP CSA." In 47º Seminário de Redução de Minérios e Matérias-Primas. São Paulo: Editora Blucher, 2017. http://dx.doi.org/10.5151/2594-357x-30285.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Filho, Antônio Carlos Simões de Santana. "SIMULAÇÃO COMPUTACIONAL DO ESCOAMENTO MULTIFÁSICO E MULTICOMPONENTE EM TORRE DE APAGAMENTO DE COQUE." In 47º Seminário de Redução de Minérios e Matérias-Primas. São Paulo: Editora Blucher, 2017. http://dx.doi.org/10.5151/2594-357x-30313.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Engel, Edo, Johan Barel, Rob Van Der Veek, and Jan Bloem. "HOT BLAST STOVE CAMPAIGN EXTENSION REPAIRS AT OPERATING TEMPERATURE." In 47º Seminário de Redução de Minérios e Matérias-Primas. São Paulo: Editora Blucher, 2017. http://dx.doi.org/10.5151/2594-357x-30355.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Engel, Edo, Ewout Tesselaar, and Massimiliano Zampa. "NEW DANIELI TOP CHARGING UNIT WITH DANCU DISTRIBUTOR FOR ZAPORIZHSTAL BLAST FURNACE NO. 3." In 47º Seminário de Redução de Minérios e Matérias-Primas. São Paulo: Editora Blucher, 2017. http://dx.doi.org/10.5151/2594-357x-30356.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Henrique, Neussias Inocêncio, Yan Samuel Ferreira Junqueira, Robson Jacinto Coelho, Glauber de Sousa de Araújo, Luiz Afonso de Andrade, Charles Humberto Effgen Wernesbach, Jonas Constancio Nunes, Sandro de Souza Azevedo, Rafael Pedrosa Pereira, and Gregore da Silva Tasca. "ANÁLISE DE O2 EM EXCESSO NOS GASES COMBUSTÃO DE UM FORNO DE COQUERIA DO TIPO HEAT RECOVERY." In 47º Seminário de Redução de Minérios e Matérias-Primas. São Paulo: Editora Blucher, 2017. http://dx.doi.org/10.5151/2594-357x-30414.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Santos, Alisson Rodrigo dos, Fernando Gabriel da Silva Araújo, Erivelto Luís de Souza, and Rubén Antônio Llobell Solé. "ANÁLISE DA VIABILIDADE DE SEPARAÇÃO E CONCENTRAÇÃO DE FINOS DE CARVÃO DO PÓ DE BALÃO." In 47º Seminário de Redução de Minérios e Matérias-Primas. São Paulo: Editora Blucher, 2017. http://dx.doi.org/10.5151/2594-357x-30468.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Reports on the topic "PRIMAS"

1

De Azevedo, Belisario, and Ayelén Vanegas. Más allá de las materias primas: La exportación de manufacturas del MERCOSUR a la Unión Europea: El caso de Uruguay. Inter-American Development Bank, February 2020. http://dx.doi.org/10.18235/0002215.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Hevia, Constantino, and Juan Pablo Nicolini. Real Exchange Rates and Primary Commodity Prices. Inter-American Development Bank, December 2019. http://dx.doi.org/10.18235/0002057.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Ayres, João, Constantino Hevia, and Juan Pablo Nicolini. Real Exchange Rates and Primary Commodity Prices. Inter-American Development Bank, April 2019. http://dx.doi.org/10.18235/0001674.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Kinney, Gilbert F. Primes: The First Two Thousand Four Hundred Prime Numbers. Fort Belvoir, VA: Defense Technical Information Center, December 1990. http://dx.doi.org/10.21236/ada233979.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Newton, Richard, David Summers, Harold Wolfe, and Myron Choplin. Final Evaluation Report of Prime Computer, Inc., PRIMOS Revision 21.0.1. DODC2A. Fort Belvoir, VA: Defense Technical Information Center, July 1988. http://dx.doi.org/10.21236/ada234719.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Whitehair, Leo A. Retrovirus Studies in Nonhuman Primates at Four Regional Primate Research Centers. Fort Belvoir, VA: Defense Technical Information Center, December 1989. http://dx.doi.org/10.21236/ada251106.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Whitehair, Leo A. Retrovirus Studies in Nonhuman Primates at Four Regional Primate Research Centers. Fort Belvoir, VA: Defense Technical Information Center, September 1990. http://dx.doi.org/10.21236/ada251107.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Guanais, Frederico C. Primary Healthcare Access, Experience, and Coordination in Latin America and the Caribbean 2013 (PRIMLAC). Inter-American Development Bank, August 2018. http://dx.doi.org/10.18235/0001297.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Kramer, Mitchell. ATG Acquires Primus. Boston, MA: Patricia Seybold Group, August 2004. http://dx.doi.org/10.1571/psgp8-19-04cc.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Mitchell, Ron, Jim Lee, Charles Roehrig, Kevin Dombkowski, David Kennell, and Terry Savela. PRIMUS/NAVCARE Utilization Analysis. Fort Belvoir, VA: Defense Technical Information Center, April 1991. http://dx.doi.org/10.21236/ada546860.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography