Academic literature on the topic 'Organisation islamique pour l'éducation'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Organisation islamique pour l'éducation.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Organisation islamique pour l'éducation"

1

Février, Rémy. "L’État islamique." Revue Française de Gestion 47, no. 299 (August 2021): 31–57. http://dx.doi.org/10.3166/rfg.2021.00559.

Full text
Abstract:
Les sciences de gestion sont très en retrait dans l’étude intrinsèque des organisations terroristes alors même que leur apport peut s’avérer essentiel. L’étude de l’État islamique permet de mesurer leur capacité à analyser intiment une organisation jihadiste et les résultats apparaissent encourageants en ce qu’ils permettent d’en établir, pour la première fois, une cartographie organisationnelle assez exhaustive au travers notamment du recours aux théories des parties prenantes et néo-institutionnelle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Cadet, Jean-Paul, Laurence Diederichs-Diop, Dominique Fournié, and Samira Malhaoui. "La difficile organisation d'une transition pour les emplois-jeunes de l'Éducation nationale." Formation Emploi 83, no. 1 (2003): 5–20. http://dx.doi.org/10.3406/forem.2003.2499.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Baidada, Mohamed, Khalifa Mansouri, and Franck Poirier. "Vers une utilisation des TIC dans la formation des ressources humaines travaillant dans le domaine de l'éducation et la formation." Journal of Quality in Education 5, no. 5BIS (November 11, 2014): 7. http://dx.doi.org/10.37870/joqie.v5i5bis.30.

Full text
Abstract:
L’usage des nouvelles technologies de l’information a pour intérêt d’accompagner tout responsable de toute organisation dans ses décisions, et lui permettre une visibilité aussi bien rapide que pertinente sur tous les indicateurs importants de son système. Les responsables des ressources humaines utilisent de plus en plus d’outils informatiques, pour mieux suivre les formations continues ouvertes pour le corps enseignant. Le nombre de ces formations et l’effectif élevé des enseignants participants, peuvent poser beaucoup de problèmes de suivi et de traçabilité. D’où l’idée de proposer un modèle basé sur des solutions e-learning pour aider à l’adaptabilité de l’enseignement à l’apprenant, et pour assurer une traçabilité lors du passage d’une formation à une autre.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Philippon, Alix. "Quand la communauté n’est plus seulement imaginée…" Chronos 18 (April 15, 2019): 209–29. http://dx.doi.org/10.31377/chr.v18i0.471.

Full text
Abstract:
Aéroport Charles de Gaulle, le 3 août 2005. L'entrée du terminal 3 est obstruée par une foule dense de pèlerins d'origine pakistanaise installés majoritairement en France et en Grande-Bretagne, mais également en Hollande, Norvège, Italie, Espagne, Danemark, Grèce ou encore Suisse. Deux cent cinquante d'entre eux sont attendus pour l'embarquement d'un vol charter à destination de Damas, affrété par une agence parisienne du nom de « Tapis Volant ». Ce « Tour Spirituel 2005 » de deux semaines en Syrie et en Turquie est initié par une organisation islamique pakistanaise transnationale, d'inspiration soufie : le Minhaj- ul Quran (MUQ). Les pèlerins en provenance du Pakistan, s'étant vus refuser le visa pour la Turquie, ont du renoncer au voyage à l'exception notable du shaykh pakistanais, Tahirul Qadri, accueilli par ses dévots avec un enthousiasme mal contenu par l'adab de rigueur. Fondé à Jhang, au Pakistan, en 1981, le MUQ n'est pas une confrérie soufie, même si la structure de l'organisation, son idéologie et son fonctionnement présentent une indéniable influence mystique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Paivandi, Saeed. "L'analyse démographique de l'analphabétisme en Iran." Population Vol. 50, no. 4 (April 1, 1995): 1155–84. http://dx.doi.org/10.3917/popu.p1995.50n4-5.1184.

Full text
Abstract:
Résumé Paivandi (S.). - L'analyse démographique de l'analphabétisme en Iran L'Iran connaît, depuis 1985, un succès remarquable dans le domaine de l'alphabétisation des adultes : 12 millions d'inscrits dans les différents cours d'alphabétisation au cours de 12 dernières, le taux d'alphabétisme a progessé de 12 points durant 5 ans et le nombre d'analphabètes a diminué d'une façon significative pour la première fois depuis qu'on dispose de données sur le niveau d'instruction de la population (11,9 millions en 1991 contre 14,8 en 1986). Ces efforts impressionnants sont consentis dans un contexte bien particulier : le contenu très idéologique (islamique) de l'enseignement en général et de la campagne de l'alphabétisation en particulier (le contenu des manuels ainsi que les enseignants soigneusement sélectionnés). L'objet de l'article est d'analyser le sens des évolutions récentes en mettant l'accent sur l'atténuation des inégalités considérables qui existent depuis des décennies entre les régions centres et périphériques, entre le milieu rural et le milieu urbain, entre les femmes et les hommes. Les méthodes quantitatives d'analyse de données ainsi que la représentation graphique ont été utilisés pour mettre en relation la densité de la population alphabètes avec un ensemble d'indicateurs socio-économiques. Cette analyse conduit à évoquer une série des questions sociologiques concernant la situation actuelle de la société iranienne. Enfin, l'article s'interroge sur l'impact de l'éducation sur le comportement démographique de la population et les femmes en particulier.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Bourret, Gisèle. "C’est toujours une question de droits." Dossier 11, no. 1 (April 12, 2005): 231–42. http://dx.doi.org/10.7202/057976ar.

Full text
Abstract:
Cet article présente les principales préoccupations et revendications qui ont animé le Comité de la condition des femmes de la Centrale de l'enseignement du Québec (CEQ) depuis sa formation en 1973 jusqu'à nos jours. L'auteure montre à travers ce bilan qu'un comité de condition des femmes dans une organisation syndicale contribue véritablement à la prise en charge, par l'organisation, des problèmes vécus par les femmes dans toutes les dimensions de leur vie, se fondant ainsi sur l'affirmation, à l'origine du féminisme radical, à savoir que le privé est politique. Les luttes menées par le Comité de la condition des femmes de la CEQ n'ont pas toutes eu le même succès. Certaines, portées en coalition, comme les droits parentaux ou l'équité salariale, ont connu un dénouement satisfaisant, tandis que d'autres, comme l'accès à l'égalité syndicale ou en emploi pour les femmes, se heurtent toujours à des formes diffuses de résistance. Aujourd'hui comme hier, la «spécificité» de la situation ou des problèmes des femmes est toujours présente lorsqu'il s'agit d'établir des priorités d'action ou de mener des luttes d'ensemble. Les enjeux actuels liés à la restructuration du travail et de l'économie sont importants pour les femmes, car ils posent notamment, et de façon encore plus marquée, les questions de la reconnaissance du travail gratuit ou invisible des femmes, de l'équilibre ou de la continuité entre la sphère du privé et celle du public. Pour que l'éducation continue d'être un véritable outil d'émancipation pour les femmes, il faut qu'elle permette à toutes et à tous de créer un équilibre ou une harmonie entre toutes les dimensions de l'activité humaine. Dans un contexte où les seules forces du marché semblent faire la loi à l'échelle mondiale, les groupes de femmes de tous les secteurs de la société doivent plus que jamais travailler de concert pour préserver les acquis, défendre leurs droits et proposer des solutions de rechange fondées sur l'égalité, la justice et le respect de la dignité de la personne.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Tobón, David, Germán Valencia, Paul Ríos Gallego, and John Fredy Bedoya. "Organización jerárquica y logro escolar en Medellín. Un análisis a partir de la función de producción educativa." Lecturas de Economía, no. 68 (November 11, 2008): 145–73. http://dx.doi.org/10.17533/udea.le.n68a268.

Full text
Abstract:
Teniendo en cuenta los diferentes insumos, contextos (interno y externo) e interacciones entre factores y resultados, el artículo analiza el desempeño de los estudiantes de Medellín en las pruebas ICFES, caracterizando el proceso a partir de una función de producción y considerando la organización jerárquica escolar. Se utiliza una encuesta aplicada a 105 rectores y 732 profesores y se incluyen las distintas relaciones entre estudiantes, padres de familia, profesores y directivos; asimismo entre la institucionalidad, el ambiente en la escuela y las relaciones con niveles superiores. Los resultados muestran que el logro escolar mejora al introducir, principalmente, cambios institucionales, lo cual aumenta el compromiso de todos los actores con la calidad y mejora las magras condiciones iniciales de los estudiantes. Palabras clave: economía de la educación, funciones de producción, organización jerárquica, calidad y eficacia escolar. Clasificación JEL: H52, I21, I28, L11. Abstract: In this paper we are interested in investigating the student's performance in the ICFES test in Medellin, taking into account different inputs and the interaction between these inputs and outcomes. We characterize the teaching process by assuming that it could be described by an academic achievement production function and considering the educational hierarchical organization. We use the information contained in a survey applied to 732 teachers and 105 principals. Additionally, this survey contains information about the relationship between students, parents, teachers and principals. Our results suggest that academic achievement is improved by introducing institutional changes; which, in turn, strength the commitment of the actors involved in the educational process, as well as the quality of the initial condition among the students. Keywords: economics of education, production function, hierarchical arrangement, quality and efficiency educational. JEL classification: H52, I21, I28, L11. Résumé: Cet article analyse la performance des étudiants de la ville de Medellín dans le examen ICFES (l'examen baccalauréat) en tenant compte des différents facteurs de production, contextes (interne et externe) et les interactions entre les facteurs et les résultats. Le processus est caractérisé à partir d'une fonction de production et en tenant compte de l'organisation hiérarchique scolaire. On utilise une enquête faite auprès de 105 recteurs et 732 professeurs et on y considère les différentes relations entre les étudiants, les parents des élèves, les professeurs et les directeurs des écoles, de même nous considérons aussi le caractère institutionnel des écoles, l'atmosphère dans l'école et les relations avec les niveaux supérieurs. Les résultats montrent que la réussite scolaire s'améliore à travers l'introduction des changements institutionnels, en augmentant l'engagement de tous les acteurs pour la qualité et en améliorant les conditions des débutants à l'école. Mots clef: économie l'éducation, fonctions de production, organisation hiérarchique, qualité et efficience scolaire. Classification JEL: H52, I21, I28, L11.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Lopes, Letícia Ferreira, and Maiara Garcia Orlandini. "Curdas na Guerra Civil Síria." Sur le journalisme, About journalism, Sobre jornalismo 11, no. 1 (June 13, 2022): 32–45. http://dx.doi.org/10.25200/slj.v11.n1.2022.475.

Full text
Abstract:
PT. O artigo consiste em uma análise da cobertura jornalística de veículos de comunicação brasileiros sobre a Guerra Civil Síria, com foco na atuação da Yekineyên Parastina Jinê (Unidade de Defesa das Mulheres), conhecida como YPJ. A organização militar que se apresenta como objeto de estudo deste artigo é composta apenas por mulheres curdas com foco em defesa de ataques do governo sírio e do Estado Islâmico. O grupo busca empoderar mulheres, defendendo a igualdade de gênero, especialmente no que diz respeito à elaboração e execução de tarefas militares. Levando em conta as ações inovadoras da YPJ na Guerra Civil Síria junto à problemática dos produtos de mídia ainda presentes no nosso país, este trabalho procurou responder qual o foco das coberturas jornalísticas nacionais sobre as combatentes da YPJ. A partir de uma coleta realizada por meio do Google Notícias, chegamos há setenta notícias online sobre a YPJ, as quais foram analisadas sob a ótica do enquadramento multimodal (Wozniak et al, 2014) e da análise de conteúdo (Bardin, 2011; Krippendorff, 2004). Os operadores analíticos foram desenvolvidas exclusivamente para este trabalho e consideram três eixos, sendo eles: (1) manchete, (2) conteúdo visual e (3) conteúdo textual. Os achados de pesquisas apontam que as matérias brasileiras sobre a atuação da YPJ na Guerra Civil Síria são (i) marcadas por abordagens ligadas às questões bélicas sem aspectos diplomáticos e pela (ii) falta do protagonismo feminino nos enquadramentos midiáticos. A análise também revelou como a cobertura brasileira sobre a YPJ na Guerra Civil Síria é simplista no que tange à guerra, pois não se ateve às explicações pertinentes sobre o conflito, ou as questões atreladas à gênero, uma vez que não ofereceu espaço para que problematizações importantes sobre os feitios e condições de vida das combatentes fossem divulgados. *** EN. The article provides an analysis of the journalistic coverage of Brazilian media outlets about the Syrian Civil War, with focus on the performance of Yekineyên Parastina Jinê (Women's Defense Unit), known as YPJ. The military organization that is presented as the object of study of this article is composed only of Kurdish women focused on defending attacks by the Syrian government and the Islamic State. The group seeks to empower women by advocating gender equality, especially concerning the design and execution of military tasks. Taking into account the YPJ's innovative actions in the Syrian Civil War along with the problem of media products still present in our country, this work sought to answer the focus of national journalistic coverage on YPJ fighters. From a collection carried out through Google News, there is seventy online news about the YPJ, which were analyzed from the perspective of the multimodal framework (Wozniak et al, 2014) and content analysis (Bardin, 2011; Krippendorff, 2004). The analytical operators were developed exclusively for this work and consider three axes, namely: (1) headline, (2) visual content, and (3) textual content. Research findings indicate that Brazilian articles on the role of the YPJ in the Syrian Civil War are (i) marked by approaches linked to war issues without diplomatic aspects and by (ii) the lack of female protagonists in the media frameworks. The analysis reveals how the Brazilian coverage of YPJ in the Syrian Civil War has a shallow character both in terms of war, as it did not stick to the pertinent explanations about the conflict, as to gender, since it did not offer space for important problematizations about the characteristics and living conditions of the combatants were made public. *** FR. L'article présente une analyse de la couverture par les médias brésiliens de la guerre civile syrienne, en se penchant sur l’action de la Yekineyên Parastina Jinê (Unité de défense des femmes), connue sous l’acronyme YPJ. Cette organisation militaire, objet de l’étude, est composée exclusivement de femmes kurdes engagées à défendre la population contre les assauts du gouvernement syrien et de l'État islamique. Ce groupe a pour but d’autonomiser les femmes, en prônant l'égalité des genres, notamment en termes de conception et d'exécution des tâches militaires. En se penchant sur les actions innovantes de la YPJ dans la guerre civile syrienne ainsi que sur la problématique des produits médiatiques au Brésil, il s’agit ici de comprendre quel aspect est mis en relief par les couvertures médiatiques brésiliennes sur les combattantes de la YPJ. Le corpus, constitué de soixante-dix articles d'actualité en ligne sur la YPJ, recueillis sur le site Google News, a été analysé sous l'angle du cadrage multimodal (Wozniak et al, 2014) et de l'analyse de contenu (Bardin, 2011 ; Krippendorff, 2004). Les opérateurs analytiques, définis exclusivement pour ce travail, considèrent les données sous trois angles : (1) les gros-titres, (2) le contenu visuel et (3) le contenu textuel. Les résultats de la recherche indiquent que les articles de presse brésiliens sur les actions de la YPJ dans la guerre civile syrienne sont (i) marqués par des approches relatives aux questions de guerre sans tenir compte des aspects diplomatiques et (ii) par l'absence de protagonisme féminin dans les cadrages médiatiques. L'analyse révèle que la couverture brésilienne de la YPJ dans la guerre civile syrienne est superficielle tant sur le plan de la guerre elle-même, car elle ne s'en tient pas aux explications pertinentes sur le conflit, que sur celui du genre, aucun espace n’étant ouvert aux problématisations, pourtant centrales, sur les caractéristiques et les conditions de vie des combattantes. ***
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Rothen, José Carlos. "O ensino superior e a Nova Gestão Pública: aproximações do caso brasileiro com o francês (Higher education and the new public management: comparisons between the Brazilian and French cases)." Revista Eletrônica de Educação 13, no. 3 (September 2, 2019): 970. http://dx.doi.org/10.14244/198271993549.

Full text
Abstract:
With the aim of understanding the insertion of higher education into a new context of organization of society and State, which is managed according to the New Public Management, this work presents a comparative historical study of the organization of French and Brazilian higher education. It is concluded that the French adherence to the New Public Management is based on the knowledge economy, while the Brazilian one is based on State size reduction along the lines of the Washington Consensus; in addition, higher education institutions in both countries are organized to participate in competitions: in France, the international competition promoted by rankings, and in Brazil, the market competition.ResumoCom o objetivo de compreender a inserção do ensino superior dentro de um novo contexto de organização da sociedade e do Estado, gerido pela Nova Gestão Pública, o trabalho apresenta um estudo histórico comparativo da organização do ensino superior brasileiro e o francês. Conclui-se que a adesão francesa à Nova Gestão Pública tem como norte a economia do conhecimento, e a brasileira, a redução do Estado nos moldes do Consenso de Washington; e que as instituições de ensino superior nos dois países são organizadas para participarem de concorrências: na França, a internacional promovida pelos ranqueamentos, no Brasil, a mercantil.Palavras-chave: Ensino superior brasileiro, Ensino superior francês, Nova gestão pública, Universidade.Keywords: Brazilian higher education, French higher education, New public management, University.ReferencesAEBISCHER, S. Réinventer l'école, réinventer l'administration. Une loi pédagogique et managériale au prisme de ses producteurs. Politix, n. 98, n.2 p. 57-83 2012/2.AERES. Repères historiques. Agence d’évaluation de la recherche et de l’enseignement supérieur. Disponível em: <www.aeres-evaluation.fr/Agence/Presentation/Reperes-historiques>. Acesso em: 17 nov. 2016.AMARAL, N. C. O vínculo avaliação-regulação-financiamento nas IES brasileiras: desafios para a gestão institucional. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v.27, n.1 p. 95-108, jan./abr. 2011.ATTALI, J. Rapport Pour un modèle européen d’enseignement supérieur. Paris: Ministère de l'éducation nationale, de la recherche et de la technologie, 1998.AUST, Jérôme ; CRESPY, Cécile, Napoléon renversé ? Institutionnalisation des Pôles de recherche et d'enseignement supérieur et réforme du système académique français. Revue française de science politique : Paris 2009/5 (Vol. 59), p. 915-938.BARREYRO, G. B.; ROTHEN, J. C. Para uma história da avaliação da educação superior brasileira: análise dos documentos do PARU, CNRES, GERES e PAIUB. Avaliação. Campinas - Sorocaba/SP, v.13, n.1, p. 131-152, mar 2008.BARREYRO, G. B.; ROTHEN, J. C. O Nupes e a avaliação da educação superior: concepções, propostas e posicionamentos públicos. In: CATANI, A. M.; SILVA JR., J. R.; MENEGHEL, S. A cultura da universidade pública brasileira. São Paulo: Xamã, 2011.BARROSO, H. M.; FERNANDES, I. R. Mantenedoras educacionais privadas: Histórico, organização e situação jurídica. Rio de Janeiro: Observatório Univesitário, 2007.BEZES, P. Réinventer l’État: Les réformes de l’administration française (1962-2008). Paris: Presses Universitaires de France, 2009.BOLTANSKI, L.; CHIAPELLO, È. Le nouvel esprit du capitalisme. Paris: Gallimar, 2011.BRESSER-PEREIRA, L. C. A crise da América Latina: consenso de Washington ou crise fiscal? Pesquisa e Planejamento Econômico. Brasília, v. 21. n.1, p. 3-23, abr 1991.BRESSER-PEREIRA, L. C. Plano Diretor da Reforma do Aparelho do Estado. Brasília. 1995.BRUNETIÈRE, J.-R. Les indicateurs de la loi organique relative aux lois de finances (LOLF): une occasion de débat démocratique? Revue française d'administration publique, v. 117 n. 1, p. 95-111, 2006/1.CALLON, M. Éléments pour une sociologie de la traduction la domestication des coquilles Saint-Jacques et des marins-pêcheurs dans la baie de Saint-Brieuc. L’année sociologique, v. n. 36, p. 170-208, 1986.CASTRO, A. M. D. A.; PEREIRA, R. L. D. A. Contratualização no ensino superior: um estudo à luz da Nova Gestão Pública. Acta Scientiarum. Maringá, v. 36, n. 2, p. 287-296. jul.- dez. 2014.CATANI, A. M.; HEY, A. P.; GILIOLI, R. D. S. P. PROUNI: democratização do acesso às Instituições de Ensino Superior? Educar. Curitiba, n. 28, p. 125-140, 2006.CDEFI, Conférence de Directeurs des Écoles Françaises. Les écoles Françaises d’ingénieurs: trois siècles d’histoire, sd. Disponível em: <www.cdefi.fr/files/files/Historique%20des%20%C3%A9coles%20fran%C3%A7aises%20d%27ing%C3%A9nieurs.pdf.>. Acesso em: 11 octobre 2016.CHARLE, C. Les Universités entre démocratie et élites de la IIIe à la V République. In: LEMIÈRE, J. L’université: situation actuelle. Paris: L’Harmattan, 2015.CHARLE, C.; VERGER, J. Histoire des universités: XIIe – XXIe siècle. Paris: PFU, 2012.CIP, Comité d’initiative et de propositions. Rapport des Etats Généraux de la recherche. Paris, 2004.CNPQ. A criação. Disponível em www.cnpq.br/web/guest/a-criacao/ acesso 10/10/2017CONVERT, B. ; GUGENHEIM, F. ; JACUBOWSKI, S.. La « professionnalisation » de l’université, trente ans avant la loi LRU : l’exemple de l’université de Lile. in Thierry Chevaillier et Christine Musselin (dir.), Réformes d’hier et réformes d’aujourd’hui : l’enseignement supérieur recomposé. Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 2014. P. 61 – 80.CONSEIL EUROPEEN. Conseil Européen Lisbonne 23 et 24 mars 2000: conclusions de la présidence. Lisbone, p. 41. 2000.CROCHE, S. Qui pilote le processus de Bologne? Education et sociétés, v.18, n. 2, p. 203-217, 2006.CROCHE, S. Évolution d'un projet d'Europe sans Bruxelles: Le cas du processus de Bologne. Education et sociétés, v. 24, n. 2, p. 11-27, 2009.CUNHA, L. A. A universidade brasileira nos anos oitenta: sintomas de regressão institucional. Em aberto. Brasília, ano 8, n 43, p. 3-9, jul./set. 1989.CUNHA., L. A. A universidade temporã: o ensino superior da Colônia à Era de Vargas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.DÉCLARATION DE BOLOGNE. L’espace européen de l’enseignement supérieur. Bologne. 1999.DEROUET, J. L. Entre la récupération des savoirs critiques et la construction des standards du management libéral : bougés, glissements et déplacements dans la circulation des savoirs entre recherche, administration et politique en France de 1975 à 2005. Revue Française de Pédagogie, Paris, v. n. 154, p. 5-18, jan/fev 2006.DURHAM, E. Educação superior pública e privada. São Paulo: NUPES, 2003.ENQA. European Association for Quality Assurance in Higher Education. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. 3ed. Helsinki. 2009.EUR-LEX. Glossaire des synthèses: Méthode ouverte de coordination. Disponível em: <http://eur-lex.europa.eu/summary/glossary/open_method_coordination.html?locale=fr>. Acesso em: 21 out. 2017.EYRAUD, C.; MIRI, M. E.; PEREZ, P. Les enjeux de quantification dans la LOLF. Le cas de l'enseignement supérieur. Revue Française de Socio-Économie, 2011. p. 147-168. vol. 7, no. 1, p. 147-168, 2011,FÁVERO, M. D. L. D. A. A universidade brasileira: em busca de sua identidade. Petrópolis: Vozes, 1977.FIFA. Status de la FIFA. Zurich: FIFA, 2016.FRANCE. Loi relative à la création de l'Université, 10 mai 1806. Disponível em: <www.inrp.fr/edition-electronique/lodel/dictionnaire-ferdinand-buisson/document.php?id=3762 >. Acesso em: 07 jun. 2016.FRANCE. Loi relative à la constitution des universités. 10 Juillet 1896. Disponível em: <fr.wikisource.org/wiki/Loi_du_10_juillet_1896_relative_%C3%A0_la_constitution_des_universit%C3%A9s >. Acesso em: 06 out. 2016.FRANCE. Loi n.84-52 sur l’enseignement supérieur. 26 Janvier 1984. Disponível em: <www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT000000692733>>. Acesso em: 13 ago. 2016.FRANÇE. Loi n°89-486 d'orientation sur l'éducation. 10 juillet 1989. Disponível em: <www.education.gouv.fr/cid101274/loi-d-orientation-sur-l-education-n-89-486-du-10-juillet-1989.html>. Acesso em: 17 nov 2016.FRANCE. Code de la recherche Modifications du code de la recherche prenant en compte le Projet de loi de programme pour la recherche. Texte définitif adopté le 4 avril 2006. 2006. Disponível em: <www.sg.cnrs.fr/daj/textes/reglementation/docs/code_recherche_consolide_0504.pdf >. Acesso em: 17 nov 2016.FURTADO, C. Formação econômica do Brasil. São Paulo: Nacional, 1972.GERMANO, J. W. Estado Militar e educação no Brasil: 1964-1965. 2ª. ed. São Paulo: Cortez, 1994.GOULARD, F. L’enseignement supérieur en France, état des lieux et propositions. La Documentation française. Paris: Ministère de l'enseignement supérieur et de la recherche, 2007.GUILLAUME, J. Université – Les universités de l’ancien régime. In: BUISSON, F. Nouveau dictionnaire de pédagogie et d’instruction primaire. 1911. Disponível em: <www.inrp.fr/edition-electronique/lodel/dictionnaire-ferdinand-buisson/document.php?id=3764>. Acesso em: 07 jun. 2016.JANET, M. Le Gouvernement des universités au Québec et en France : Conceptions de l’autonomie et mouvements vers un pilotage stratégique. In: CHEVAILLIER, T.; MUSSELIN, C. Réformes d’hier et réformes d’aujourd’hui, l’enseignement supérieur recomposé. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2014. p. p. 21-49.LEHER, R. Projetos e modelos de autonomia e privatização das universidades públicas. Revista da ADUEL. Londrina, p. 7-20 set. 2003.LEITE, R. D. R. Análise do Conflito entre a Norma Constitucional (artigo 217) e Norma Internacional (artigo 61, Estatuto FIFA). 2008. Disponível em https://universidadedofutebol.com.br/analise-do-conflito-entre-a-norma-constitucional-artigo-217-e-norma-internacional-artigo-61-estatuto-fifa/ acesso em 20/10/2017MELLO, J. M. C. D. O capitalismo tardio: contribuição à revisão crítica da formação e desenvolvimento da economia brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1998.MUSSELIN, C. La longe marche des universités françaises. Paris: Presses Universitaires de France, 2001.NORMAND, R. The Changing Epistemic Governance of European Education: The fabrication of the Homo Academicus Europeanus, Cham (ZG)/Switzerland: Springer, 2016. 247 p.OGIEN, Al. « La valeur sociale du chiffre. La quantification de l'action publique entre performance et démocratie », Revue Française de Socio-Économie. Paris, 2010/1 (n° 5), p. 19-40.PAIN, A. Por uma universidade no Rio de Janeiro. In: SCHWARTZMAN, S. Universidades e Instituições Científicas no Rio de Janeiro. Brasília: CNPq, 1982.PECRESSE, V. Opération Campus: rénovation de 10 projets de campus. Communiqué - 6.02.2008. Disponível em: <www.enseignementsup-recherche.gouv.fr/cid20924/operation-campus-renovation-de-10-projets-de-campus.html>. Acesso em: 21 out. 2017.PICARD, J. F.; PRADOURA. La longue marche vers le CNRS (1901 – 1945). Cahiers pour l’histoire du CNRS (1988 - 1), 2009. Disponível em: <www.histcnrs.fr/pdf/cahiers-cnrs/picard-pradoura-88.pdf>. Acesso em: 21 out. 2017.PROST, A. Éducation société et politiques: une histoire de l’enseignement en France, de 1945 à nous jours. Sueil: Paris, 1992.RAMUNI, G. Le CNRS : principal enjeu de la politique scientifique. La revue pour l’histoire du CNRS, Paris, n. 1, nov. 1999. 1-21.RAVINET, P. La coordination européenne « à la bolognaise »: réflexions sur l'instrumentation de l'espace européen d'enseignement supérieur. Revue française de science politique, V. 61 n. 1, p. 23-49, 2011.ROMANELLI, O. D. O. História da educação no Brasil: 1930-1973. 3a. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 1982.ROTHEN, J. C. O vestibular do Provão. Avaliação. Campinas, v. 8 n 1, p. 27-37, 2003.ROTHEN, J. C. Funcionário intelectual do Estado: um estudo de epistemologia política do Conselho Federal de Educação. 2004. 270f. Tese (Doutorado em Educação) - Unimep. Piracicaba.ROTHEN, J. C. A universidade brasileira na Reforma Francisco Campos de 1931. Revista Brasileira de História da Educação, v. 17, p. 141-160, mai/out 2008.ROTHEN, J. C. et al. A divulgação da avaliação da educação na imprensa escrita: 1995-2010. Avaliação. Campinas: Sorocaba, v. 20, n. 3, p. 634-664, nov. 2015.SALEM, T. Do Centro D. Vital à Universidade Católica. In: SCHWARTZMA, S. Universidades e Instituições Científicas no Rio de Janeiro. Brasília: CNPq, 1982.SAMPAIO, H. O setor privado de ensino superior no Brasil: continuidades e transformações. Revista Ensino Superior Unicamp. Campinas, n. 4, p. 28-43, out. 2011.SARKOZY, Nicolas. Lettre de mission de M. Nicolas Sarkozy, Président de la République, adressée à Mme Valérie Pécresse, ministre de l'enseignement supérieur et de la recherche, sur les priorités en matière d'enseignement supérieur et de recherche, le 5 juillet 2007. Disponible en discours.vie-publique.fr/notices/077002458.html.SAVIANI, D. Ensino público e algumas falas sobre universidade. São Paulo: Cortez, 1984.SGUISSARDI, V. A avaliação defensiva no “modelo CAPES de avaliação” – É possível conciliar avaliação educativa com processos de regulação e controle do Estado? Perspectiva. Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 49-88, jan/un. 2006a.SGUISSARDI, V. Universidade no Brasil: dos modelos clássicos aos modelos de ocasião? In: MOROSINI, M. A universidade no Brasil: concepções e modelos. Brasília: INEP, 2006b.SGUISSARDI, V. Estudo diagnóstico da política de expansão da (e acesso à) educação superior no Brasil. 2002-2012. OEI. Brasília, p. 191. 2014.SILVA JR., J. D. R.; KATO, F. B. G.; FERREIRA, L. R. O papel da CAPES e do CNPq após a reforma do Estado Brasileiro: Indução de pesquisa e da produção de conhecimento. In: ALMEIDA, M. D. L. P. D.; CATANI, A. M. Educação superior iberoamericana: uma análise para além das perspectivas mercadológicas da produção de conhecimento. Buenos Aires: CLACSO, 2015.VASCONCELLOS, M. Enseignement supérieur en France. Paris: La découverte, 2006.VIE PUBLIQUE. Les autorités administratives indépendantes, 2012. Disponível em: <http://www.vie-publique.fr/decouverte-institutions/institutions/administration/organisation/etat/aai/qu-est-ce-qu-autorite-administrative-independante-aai.html>. Acesso em: 21 out. 2017.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Touré, Jabir. "Les opérations francophones de lutte contre le terrorisme : l’exemple du G5 Sahel." La laïcité : problématiques et pratiques dans l’espace francophone. Volume 2, no. 9 (June 2, 2021). http://dx.doi.org/10.35562/rif.1310.

Full text
Abstract:
Resté longtemps en marge des opérations de paix, l’espace francophone s’est réveillé brutalement par des agressions internes de la part des groupes armés djihadistes qui essaient de mettre en cause l’intégrité territoriale et la forme laïque des pays du Sahel. Deux groupes terroristes déstabilisent la zone : le Groupe de Soutien à l’Islam et aux Musulmans (GSIM) dirigé par le touarègue malien Iyad Ag Ghaly, et l’État Islamique au Grand Sahara (EIGS) dirigé par Adnane Abou Walid al-Sahraoui (du Sahara occidental). Ainsi, et pour lutter contre ces groupes terroristes et narcotrafiquants, cinq pays du Sahel (Burkina Faso, Mali, Mauritanie, Niger et Tchad) ont créé, le 16 février 2014 à Nouakchott, le G5 Sahel. C’est une organisation intergouvernementale qui est composée de 5000 hommes issus desdits cinq pays, appuyés par les forces françaises de l’opération Barkhane, et dont deux missions essentielles lui ont été assignées : la sécurité et le développement. L'initiative a reçu le soutien de la France et de la Communauté internationale à travers l’Alliance pour le Sahel, la Coalition pour le Sahel, l’Union Européenne (UE), l’Union Africaine (UA), la Communauté Économique des États de l’Afrique de l’Ouest (CEDEAO) et l’Organisation des Nations Unies (ONU) à travers la Mission Multidimensionnelle Intégrée des Nations Unies pour la Stabilisation au Mali (MINUSMA). Mais elle peine toujours à atteindre sa pleine capacité opérationnelle, encore moins à produire des résultats satisfaisants. Pire encore, les djihadistes ont étendu leur zone d’influence et remporté des victoires décisives contre les armées nationales et leurs partenaires de l’opération Barkhane et de la MINUSMA. Ainsi, l’année 2019 fut la plus meurtrière en vies humaines (civils et militaires). Par contre, depuis le début de l’année 2020, et plus précisément après le Sommet de Pau le 13 janvier 2020, le rapport de force s’est renversé sur le terrain, grâce à une montée en puissance des forces nationales et une bonne coordination entre elles et Barkhane. Afin d’appuyer les forces armées du G5 Sahel, treize États d’Europe et d’Afrique ont lancé, le 27 mars 2020, la « Task Force Takbua ». Une opération militaire composée uniquement des éléments européens et qui est intégrée dans l’opération Barkhane. Cependant, le manque des ressources (financières et humaines) suffisantes et des matériels adéquats, une méfiance mutuelle entre États, des priorités divergentes entre les différents acteurs sur le terrain et l’instabilité sociopolitique de certains pays clés, nuisent à la pérennisation et à la consolidation des avancées majeures enregistrées ces derniers temps.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Dissertations / Theses on the topic "Organisation islamique pour l'éducation"

1

Ghozi, Sahra. "Histoire du projet éditorial 'The Different Aspects of Islamic Culture' (1977-2016) : étude de cas de l'investissement des organisations arabes et islamiques dans les programmes de SHS de l'UNESCO." Electronic Thesis or Diss., Université Paris sciences et lettres, 2023. http://www.theses.fr/2023UPSLP009.

Full text
Abstract:
Cette thèse retrace l'histoire du projet éditorial "Différents aspects de la culture islamique" (1977-2016) de l'UNESCO. Il est question d'analyser l'investissement des organisations arabes et islamiques dans les programmes de sciences humaines et sociales de l'UNESCO, à partir d'une étude de cas. Au milieu des années 1970, l'histoire de l'islam et des musulmans se révèle être un enjeu de soft power pour des autorités religieuses et politiques en quête de leadership islamique mondial. Des controverses académiques voient le jour et un rapport de force s'installe entre intellectuels musulmans libéraux et intégraux aux prises avec des logiques d'influence idéologique régionale. Comment écrire une histoire scientifique de l'Islam prenant en compte la reconnaissance culturelle, l'urgence de la question raciale, la lutte contre les préjugés sur l'islam et les musulmans et le respect des croyances religieuses? Les années 1980 marquent une nouvelle étape. La Conférence Générale de l'UNESCO reconnait pour la première fois la religion comme une composante à part entière de l'identité culturelle. L'OCI-ISESCO s'imposent dès lors comme les organisations de la Troisième voie et mettent fin à la pluralisation et la concurrence des acteurs. S'ouvrent alors deux décennies de plan de normalisation culturelle islamique à l'UNESCO, dans un contexte international marqué par le terrorisme islamique et l'ouverture au dialogue interculturel et religieux
This thesis traces the history of UNESCO's editorial project "The Different Aspects of Islamic Culture" (1977-2016). It aims to analyze the investment of Arab and Islamic organizations in UNESCO's human and social sciences programs from a case study. In the mid-1970s, the history of Islam and Muslims became a soft power issue for religious and political authorities seeking global Islamic leadership. Academic controversies emerged between liberal and integral Muslim intellectuals struggling with logics of regional ideological influence. How to write a scientific history of Islam considering cultural recognition, the urgency of the racial issue, the fight against prejudices about Islam and Muslims, and respect for religious beliefs?The 1980s opened a new stage. For the first time, the UNESCO General Conference recognizes religion as an integral component of cultural identity. The OIC-ISESCO stands out as the Third Way organizations and puts an end to the pluralization and competition of actors. It's the beginning of two decades of Islamic cultural normalization at UNESCO in a global context marked by Islamic terrorism, and openness to intercultural and religious dialogue
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Weiss, Brigitte. "Intérêt et organisation de l'éducation pour la santé en France : l'exemple du Comité Régional d'Education pour la Santé d'Alsace (CORESA)." Strasbourg 1, 1995. http://www.theses.fr/1995STR1M173.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Bloem, Simone. "Die OECD als epistemologische Autorität : Erkenntnisproduktion mit PISA im OECD-Bildungsdirektorat." Thesis, Paris 5, 2014. http://www.theses.fr/2014PA05H023.

Full text
Abstract:
Ce travail est une étude du processus de production de connaissances réalisée avec le Programme international pour le suivi des acquis des élèves (PISA) tel que l'effectue la Direction de l'Éducation de l'OCDE. On trouve, au centre de ce travail, les mécanismes et stratégies de l'objectivation de l'enquête PISA et de la légitimation de l'OCDE dans le rôle de coordinateur et producteur de connaissances mais aussi, les pratiques et stratégies de traitement, analyse, interprétation et communication des données de la Direction de l'Éducation. Acteur autonome, la Direction de l'Éducation de l'OCDE qui dirige, interprète et diffuse les résultats PISA de manière spécifique n'a guerre fait l'objet de recherches scientifiques. Cependant, de par sa portée globale, le taux élevé de produits PISA et leur usage répandu dans les sciences, la politique et les médias, l'OCDE est un acteur important qui influence l'interprétation et l'usage des données et des résultats PISA. Par l'examen de l'action et de l'argumentation de la Direction de l'Éducation avec PISA, ce travail veut contribuer à expliquer l'influence globale de l'OCDE sur les politiques en éducation internationales. Ce travail se fonde sur une approche ethnographique. Il se base sur les connaissances et expériences que la chercheuse a obtenu par une participation observante dans la Direction de l'Éducation de l'OCDE ainsi que sur les connaissances obtenues avec des entretiens d'experts du personnel de la Direction de l'Éducation. En outre, avec l'analyse de documents des publications PISA, les spécificités du processus de production de connaissances de l'OCDE sont étudiées. Les résultats de ce travail montrent une production de connaissances croissante, à partir des données PISA, au Secrétariat de l'OCDE entre 2001 et 2014, qui s'accompagne d'un nombre croissant de publications et de matériaux, des nouvelles formes d'analyse de données ainsi qu'une communication des résultats en direction d'un public croissant, afin d'augmenter l'influence politique, pratique et sociale de l'enquête et de ses résultats. L'exigence de la Direction de l'Éducation d'augmenter son attractivité auprès des politiques, des pratiques éducatives et de la société au sens large, est en partie en contradiction avec l'exigence d'une rigueur scientifique des résultats et conclusions de l'enquête PISA. En resumé, les résultats de ce travail plaident pour une politisation croissante de la production des connaissances avec PISA dans la Direction de l'Éducation depuis la première publication des résultats en 2001
This study examines the process of knowledge production through the OECD Directorate for Education's Programme of International Student Assessment. The focus is on the mechanisms and strategies of objectivisation of the study and legitimatisation of the OECD as co-ordinator and knowledge producer with PISA, as well as the practices and strategies of data treatment, analysis, interpretation and communication in the OECD Directorate for Education. The OECD Directorate for Education, as an independent actor with a specific thematic orientation, interpretation and diffusion of PISA results has hardly been the focus of scholarly research. Yet, due to its global outreach, its high output rate of PISA products and the widespread use of its products in science, politics and media, the OECD is an important actor in shaping the interpretation and use of PISA data and results. By studying the acting and reasoning of the OECD Directorate for Education with PISA, this study intends to make a contribution to the understanding of the global influence of the OECD in international education policies. This study uses an ethnographic approach. It draws on knowledge and experiences which the researcher has gained through “observing participation” (Soulé, 2007) in the OECD Directorate for Education as well as on knowledge obtained from expert interviews with OECD staff members. Features of the knowledge production of the OECD were also studied by doing document analysis of PISA publications. The findings of this study show an increasing knowledge production with PISA data in the OECD Secretariat between 2001 and 2014, visible in the growing number of publications and materials, but also in new forms of data analysis as well as in public oriented data communication with the aim of raising the relevance of the study and its results in politics, educational practice and society. The pretension of the OECD Directorate for Education to achieve the highest possible attention from society, media and politics is partly in contradiction with the claim for scientific rigour of the results and inferences. Overall, the findings of this thesis suggest a growing politicisation of the knowledge production with PISA in the OECD's Directorate for Education since the publication of first PISA results in 2001
Die Forschungsarbeit untersucht den Prozess der Erkenntnisproduktion mit dem Programme of International Student Assessment (PISA), der sich innerhalb des OECD-Bildungsdirektorat vollzieht. Im Zentrum stehen Mechanismen und Strategien zur Objektivierung der Studie und zur Legitimierung der OECD als Koordinator von und Wissensproduzent mit PISA, sowie Praktiken und Strategien der Datenaufbereitung, -analyse, -interpretation und -kommunikation im OECD-Bildungsdirektorat. Das OECD-Bildungsdirektorat als eigenständig handelnder Akteur mit einer spezifischen inhaltlichen Ausrichtung, Interpretation und Verbreitung von PISA-Ergebnissen stand bisher kaum im Fokus der Forschung. Dabei ist die OECD aufgrund ihrer globalen Reichweite, ihrer hohen Output Rate an PISA Produkten und der weit verbreiteten Nutzung ihrer Produkte in Wissenschaft, Politik und Medien ein bedeutender Akteur, der die Öffentlichkeit hinsichtlich der Deutung und Nutzung von PISA-Daten und Erkenntnissen prägt. Durch die Untersuchung des Handelns und Räsonierens des OECD-Bildungsdirektorat mit PISA möchte diese Arbeit einen Beitrag dazu leisten, den weltweiten Einfluss der OECD auf die internationale Bildungspolitik zu erklären. Der Arbeit liegt ein ethnographischer Ansatz zu Grunde. Sie stützt sich auf Kenntnisse und Erfahrungen, die von der Forscherin im Rahmen einer beobachtenden Teilnahme im OECD-Bildungsdirektorat erworben wurden sowie auf Wissen, das mittels Experteninterviews mit Angestellten des OECD-Bildungsdirektorats gewonnen wurde. Zudem wurden mittels Dokumentenanalyse anhand von PISA-Publikationen Besonderheiten in der Erkenntnisproduktion der OECD untersucht. Ergebnisse dieser Arbeit zeigen eine wachsende Erkenntnisproduktion mit PISA-Daten im OECD Sekretariat im Zeitraum von 2001 bis 2014, sichtbar in einer zunehmenden Anzahl an Publikationen und Materialien, neuer Arten von Datenanalyse sowie einer zunehmend öffentlichkeitswirksamen Datenkommunikation um den politischen, bildungspraktischen und gesellschaftlichen Einfluss der Studie und ihrer Ergebnisse auszubauen. Der Anspruch des OECD-Bildungsdirektorats mit PISA möglichst hohe gesellschaftliche, mediale und politische Aufmerksamkeit auf sich zu ziehen steht zum Teil im Widerspruch mit dem Anspruch an die wissenschaftliche Güte der Ergebnisse und ihren Schlussfolgerungen. Insgesamt sprechen die Ergebnisse für eine zunehmende Politisierung der Erkenntnisproduktion mit PISA im OECD-Bildungsdirektorat seit Veröffentlichung der ersten Ergebnisse im Jahr 2001
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Books on the topic "Organisation islamique pour l'éducation"

1

(Organization), ISESCO. The Islamic Educational, Scientific, and Cultural Organization: A decade in the service of the Islamic world = Organisation islamique pour l'éducation, les sciences et la culture : dix années au service du monde islamique. [Rabat, Morocco]: The Organization, 1992.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Canada. Dept. of Foreign Affairs and International Trade. Headquarters : agreement between the Government of Canada and the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation concerning the establishment of the Seat of the UNESCO Institute for Statistics (with annex), Paris, May 18, 2001, in force May 18, 2001 =: Siége social : accord entre le Gouvernement du Canada et l'Organisation des Nations Unies pour l'éducation, la science et la culture concernant l'établissement au Canada du siège de l'Institut de statistique de l'UNESCO (avec annexe), Paris, le 18 mai 2001, en vigueur le 18 mai 2001. Ottawa, Ont: Minister of Public Works and Government Services Canada = Ministre des travaux publics et services gouvernementaux Canada, 2001.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Unesco and Convention on the Protection and the Promotion of the Diversity of Cultural Expressions (2005 : Paris), eds. UNESCO's Convention on the Protection and the Promotion of the Diversity of Cultural Expressions: Making it work. Zagreb: Institute for International Relations, 2006.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Publishing, Novelish. Ramadan Livre de Coloriage: Livre d'activité Islamique Pour les Enfants de 4 á 8 Ans , Livre d'aprentissage de l'éducation Islamique Pour les Enfants. Independently Published, 2021.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography