Academic literature on the topic 'Musique de la Renaissance'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Musique de la Renaissance.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Musique de la Renaissance"

1

Kriff, Jean. "Larmes et musique d’une renaissance." Humanisme N° 341, no. 4 (November 13, 2023): 112–16. http://dx.doi.org/10.3917/huma.341.0112.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Campos, Rémy. "Traces d’écoutes : sur quelques tentatives historiennes de saisie du corps de la musique." Circuit 14, no. 1 (February 15, 2010): 7–18. http://dx.doi.org/10.7202/902297ar.

Full text
Abstract:
Les historiens de la musique qui ont essayé depuis une vingtaine d’années de décrire les anciennes manières d’entendre la musique se sont heurtés à une difficulté majeure : le peu de traces disponibles de cette activité à mesure que l’on remonte dans le temps. Il existait cependant des points d’observation que les chercheurs visitèrent quelquefois (journaux intimes, fragments de musique notés explicitement pour être « écoutés »). Mais l’obstacle le plus insurmontable n’était pas le déficit d’archives. Une forme sournoise d’anachronisme guettait en effet les mieux intentionnés des enquêteurs. Car se demander si les gens écoutaient la musique au XVIIIe siècle (William Weber) ou s’ils entendaient les exemples musicaux insérés dans les traités du XVIe siècle (Collins Judd dans Reading Renaissance Music Theory) ne signifie pas forcément qu’on se soit départi de nos habitudes d’auditeurs modernes. Une réflexion sur l’histoire de l’écoute ne peut se dispenser de ce travail de mise à distance — comme l’indiquera la référence à l’histoire du livre et de la lecture (Chartier) —, quitte à déboucher sur des non-lieux de la pratique auditive.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Giles, Roseen H. "The Inaudible Music of the Renaissance: From Marsilio Ficino to Robert Fludd." Renaissance and Reformation 39, no. 2 (July 27, 2016): 129–66. http://dx.doi.org/10.33137/rr.v39i2.26857.

Full text
Abstract:
This article revaluates the significance of musical treatises written by the Ficinian physician Robert Fludd (1574–1637). By reconsidering the implications of Fludd’s interpretation of Marsilio Ficino’s musical philosophy, I propose that his “reconstruction” of the Renaissance outlook in the seventeenth century is not merely a backward-looking oddity, but is rather indicative of a long-standing and pervasive history of inaudible music (i.e., the “silent” harmony of the universe and of the human body). Music played a central role in Fludd’s polemics with the scientists Johannes Kepler (1571–1630) and Marin Mersenne (1588–1648), regarding not the composition of art music but rather the understanding of the composition of the universe itself. The societal tensions evident in Fludd’s musical books reveal that it is not only musical practice but also broad scientific, medical, and philosophical conceptions of sound that comprise musical understanding in the early seventeenth century. Cet article propose de réévaluer la signification des traités de musique du médecin ficinien Robert Fludd (1574–1637). En reconsidérant ce qu’implique l’interprétation par Fludd de la philosophie musicale de Marsile Ficin, il avance que cette « reconstruction » d’une perspective issue de la Renaissance au XVIIe siècle ne correspond pas seulement à un excentrique retour en arrière; elle réfère plutôt à la longue et omniprésente histoire de cette musique inaudible qu’est l’harmonie des sphères (comprise comme harmonie silencieuse de l’univers et du corps humain). La musique a en effet joué un rôle important dans les échanges polémiques entre Fludd, Johannes Kepler (1571–1630) et Marin Mersenne (1588–1648), qui ne portent pas tant sur la composition musicale que sur la compréhension de la composition de l’univers lui-même. Les tensions sociétales, bien perceptibles dans les traités de musique de Fludd, montrent qu’au delà de la pratique musicale, c’est une conception scientifique générale, médicale et philosophique qu’engage la pensée musicale du début du XVIIe siècle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Atlas (book author), Allan W., Christophe Dupraz (book translator), and Pascale Duhamel (review author). "La Musique de la Renaissance en Europe (1400-1600)." Renaissance and Reformation 37, no. 3 (March 5, 2015): 269–71. http://dx.doi.org/10.33137/rr.v37i3.22466.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Yannou, Démètre. "Ο Ορφέας στην μουσική και στην μουσικοθεωρητική σκέψη των νεότερων χρόνων (15ος-17ος αιώνας)." Σύγκριση 11 (January 31, 2017): 22. http://dx.doi.org/10.12681/comparison.10764.

Full text
Abstract:
L a légende d'Orphée a eu un retentissement particulier dans la musique et dans la pensée musicale des temps modernes. Grâce à la transmission de la légende à travers la littérature et la théorie de la musique du Moyen Âge, le personnage d'Orphée se présente, surtout pendant le XVe, le XVIe et le XVIIe siècle, comme allégorie de la musique à laquelle se réfère aussi bien la musique que la théorie de la musique. Pour la théorie de la musique, la légende d'Orphée s'inscrit dans la tradition de la doctrine des effectus musices. Dans ce cadre, la légende, de même que tous les mythes antiques se référant aux effets de la musique, a une double fonction au début des temps modernes. La première est de livrer des exemples attestant la théorie. Ces exemples subissent un examen critique qui va de la réfutation des faits racontés jusqu'à leur interprétation au moyen de forces naturelles. La deuxième fonction est de fournir des points de repère pour la conception de la réalité musicale de l'époque. Cette fonction concerne le public des milieux de la vie musicale de la Renaissance et du début du XVIIe siècle et elle se manifeste plutôt dans l'historiographie galante que dans la théorie de la musique . proprement dite. Pour la création musicale, le personnage d'Orphée représente d'un côté l'allégorie de la force de l'homme, et de l'autre, à travers la dramatisation de la légende, la force de la musique et plus spécialement du chant — champ d'expression par excellence de l'opéra naissant. «A partir du XVIIIe siècle, avec la naissance de l'acoustique moderne, la référence aux légendes de l'Antiquité disparaît de la théorie de la musique. Par contre, dans la création musicale, la légende d'Orphée continue de susciter l'intérêt des compositeurs jusqu' à la fin du XXe siècle. Néanmoins, la place des premières œuvres musicales inspirées par cette légende au début des temps modernes reste unique dans l'histoire de la musique, parce que ces œuvres s'inscrivent dans une époque pour laquelle la référence aux légendes musicales de l'Antiquité constituait un lieu de convergence de la théorie de la musique, de la création musicale et de la conception que les contemporains eux-mêmes se formaient de la réalité musicale de leur temps.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Alazard, Florence. "Musique médiatisée et médias musicaux dans l'Italie de la Renaissance." Le Temps des médias 22, no. 1 (2014): 12. http://dx.doi.org/10.3917/tdm.022.0012.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Tuksar, Stanislav. "Musique et politique a Dubrovnik a l'epoque de la Renaissance." International Review of the Aesthetics and Sociology of Music 25, no. 1/2 (June 1994): 191. http://dx.doi.org/10.2307/836943.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Couderc, Gilles. "Sociétés chorales et Renaissance de la musique anglaise, 1840-1910." Cahiers victoriens et édouardiens, no. 71 Printemps (June 18, 2010): 403–18. http://dx.doi.org/10.4000/cve.3098.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Guinle, Francis. "Aspects rhétoriques de la musique vocale anglaise de la Renaissance." Anglophonia/Caliban 11, no. 1 (2002): 29–34. http://dx.doi.org/10.3406/calib.2002.1437.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Bardelmann, Claire. "Une anatomie du désordre : métaphores musicales du corps dans le théâtre élisabéthain." Moreana 43 & 44 (Number, no. 4 & 1-2 (March 2007): 132–49. http://dx.doi.org/10.3366/more.2007.43-44.4_1-2.8.

Full text
Abstract:
Résumé La conception arithmético-musicale de l’univers à la Renaissance, connue sous le nom de musique des sphères, informe par analogie les représentations du corps. Par analogie encore, la musique instrumentale est une expression symbolique privilégiée du corps harmonieux, reproduisant dans le microcosme les proportions parfaites de l’architecture du monde. Les métaphores musicales sont donc, dans la littérature théorique, des codifications fréquentes de la dialectique de l’ordre et du désordre, reflétée par les images du corps harmonieux ou, au contraire, «dissonant». Cette métaphore du corps instrumentalisé est importante au théâtre, où elle traduit particulièrement l’idée de désordre, dans le microcosme, mais aussi le corps politique, comme le montre notamment l’étude de la métaphore des cloches. Les métaphores musicales du corps sont également intégrées à la structure dramatique, comme le montre l’exemple de Péricles et de Richard II.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Dissertations / Theses on the topic "Musique de la Renaissance"

1

Delon, Stéphanie Marie. "Les Traités de musique français à la Renaissance : sources, influences européennes." Tours, 2005. http://www.theses.fr/2005TOUR2013.

Full text
Abstract:
Cette thèse se propose de faire la lumière sur des ouvrages théoriques français souvent considérés comme secondaires. Recenser, classer les ouvrages français et les situer dans le contexte de la théorie musicale européenne permet ainsi de rendre compte d'un corpus, souvent ignoré et de déterminer les différentes influences dans l'Europe de la Renaissance. L'étude par pays des différents corpus, a concouru à une meilleure appréhension de l'objet principal de notre travail : les traités français. L'étude croisée des sources permet ensuite d'effectuer des liens entre certains traités de pays différents. La théorie musicale française serait-elle influencée par des sources étrangères ou possèderait-t-elle un rayonnement hors de ses frontières ? Cette étude des traités de musique français, à travers la description du corpus, et de ses sources a ainsi permis de découvrir ces traités sous un regard nouveau
This doctoral thesis is looking into French academic works often considered as secondary. Through identifying and classifying French works, as well as setting them in the broader context of European musical theory, the author describes a corpus that has often been ignored and documents various influences from the Renaissance period in Europe. Studying the corpuses of each country contributed to a better apprehension of this thesis' main object: French treatises. Cross-study comparison of sources revealed links between some treatises of different countries. Has French music theory been influenced by foreign sources, or has it had an influence outside its borders? Through the description of the corpus and its sources, this thesis gives a fresh look on French music treatises
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Rosenstock, Raymond Hugh. "Jean Maillard (Fl.1538-1572) : French Renaissance composer /." Ann Arbor : UMI, 2000. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37059830p.

Full text
Abstract:
Diss.--Philosophie--New York--City Univ. of NY, 1981.
Catalogue raisonné des oeuvres de J. Maillard p. 169-203. Réunit la musique de messes, motets et autres oeuvres vocales sacrées p. 204-281. Bibliogr. p. 289-309.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Delouvé, Fabien. "L'Ethos musical de l'Antiquité à la Renaissance : genèse, développements et mutations d'une notion." Paris 8, 2009. http://www.theses.fr/2009PA083268.

Full text
Abstract:
S'il est une notion récurrente dans les textes anciens, c'est bien celle de l'ethos, associée à la musique. Cette notion dont les origines sont très anciennes fut largement transmise et développée tout au long, non seulement, de l’Antiquité, comme dans la République de Platon, mais aussi, par la diffusion du savoir grec, au Moyen Age, et prit une importance nouvelle lors de la Renaissance. L'historique exhaustif de cette notion proposée dans ce travail qui n'a jamais été entrepris se devait de revêtir un caractère interdisciplinaire. Le point d'arrivée sera le début du XVIIème siècle où une confrontation avec la pratique compositionnelle permettra de voir si les compositeurs de la fin de la Renaissance tenaient compte de l'ethos musical comme élément précompositionnel
If there is one recurring notion in early textual tradition, it is, to be sure, that of ethos, which is closely associated with music. This notion, whose origins are very ancient, was not only widely passed down and developed throughout Antiquity, for example in Plato's Republic, but also throughout the entire Middle Ages, by the transmission of the Greek tradition of knowledge, and indeed it gained in importance during the Renaissance. The aim of this thesis is to trace exhaustively the history of the notion of ethos, inasmuch as a thorough study on ethos has never before been undertaken ; this research is therefore by definition an interdisciplinary survey. The terminus ad quem of this study is the early 17th century, time-frame in which comparisons between the different compositional practices will allow us to determine whether or not the late Renaissance composers took into account the musical ethos as a precompositional element
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Cherry, Randall. "Mythologie de la voix noire : Ethel Waters et la renaissance de Harlem." Paris 7, 2002. http://www.theses.fr/2002PA070064.

Full text
Abstract:
Ce travail étudie la façon dont la chanteuse noire américaine, Ethel Waters (18961977), s'est forgée une carrière remarquable avec, comme toile de fond, le développement de la mouvance de négritude basée à Harlem et connue sous le nom de la "Renaissance de Harlem". Cette période, qui se situe entre 1920 et 1935, voit un engouement pour le blues qui anime la carrière d'Ethel Waters, en tant que vedette de disques chez Black Swan. Alors que la chanteuse trouve un public laudatif auprès de la masse ouvrière noire, les intellectuels et ténors de la mouvance de négritude, en revanche, dénient totalement l'importance de sa création musicale. Ce travail cherche à faire valoir sa musique face à ce manque de compréhension. Cette étude s'appuie sur des entretiens personnels avec des chanteurs et musicologues, l'autobiographie de l'artiste, mémoires de musiciens contemporains, et articles recueillis des journaux noirs de l'époque. Ce matériau permet de dégager la véritable dimension de sa légende en tant que Reine du Blues, face donc à une élite noire qui restait muette à son sujet. Après avoir tracé l'essor de la carrière d'Ethel Waters, il s'agit de décrire son apogée, atteinte dans les années trente -- au moment même où la Renaissance de Harlem se trouve en déclin -- lorsque la chanteuse se transforme en comédienne à Broadway. Constatant qu'Ethel Waters est de nos jours tombée dans l'oubli, il s'agit enfin de proposer des hypothèses pour expliquer son éclipse, à savoir: une critique qui, se basant sur des définitions génériques instables, n'arrive pas à cantonner l'artiste; et la persistance d'une certaine rancune chez la critique noire américaine, qui insiste sur le fait qu'Ethel Waters aurait "trahi" ses racines dans la communauté noire, en adoptant une personnalité et une musique "blanches", afin d'élargir son public. Ces résultats font apparaître que la dépréciation de la réputation d'E. Waters est due autant à l'ignorance de sa production, qui est restée longtemps inédite, qu'à la propagation de certains mythes à son égard
The study adresses the manner in which the African-American singer, Ethel Waters (1896-1977), forged a remarkable career against the backdrop of the cultural movement known as the Harlem Renaissance. This period, running from 1920 to 1935, was marked by the flowering of a blues vogue, which helped spark her career as a star recording artist on the Black Swan label. Although the singer was idolized by her black working class audiences, many black intellectuals and leaders who spearheaded the Harlem Renaissance movement dismissed Waters' musical output. This study is intended to remedy such neglect and incomprehension by giving her music pride of place. The underlying analysis is based on personal interviews with singers and musicologists, as well as the singer's own autobiography, the memoirs of contemporary musicians, and articles from black newspapers of the time. This material is intended to help gauge the true dimensions of Waters' legend as a Blues Queen, in the face o the black elite's total disregard of her. After tracing the rise of Ethel Waters is today all but forgotten, this study advances two hypotheses to explain her obscurity, namely : critics who, basing their own views on unstable definitions of musical genres, have been unable to suitably categorize Waters ; and the persistence of a ceratin resentment on the part of Black American critics who insist that Ethel Waters had somehow been a "traitor" to the black cause, having taken on a "white" stage personality and having sold out the name of mainstream success. This study concludes that the dissipation of Ethel Waters's legend is due to not only to the unavailability of her music (which long remained unavailable) but also to the propagation of disparaging myths
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Bardelmann, Claire. "Musique et théâtre en Angleterre, c. 1580-1642 : une convergence des arts à la Renaissance." Paris 4, 2000. http://www.theses.fr/2000PA040187.

Full text
Abstract:
Dans l’Angleterre de la Renaissance, il existe entre le répertoire musical et le théâtre une convergence qui s'exerce à plusieurs niveaux. La proximité de la musique au théâtre avec la musique profane se traduit par plusieurs points de contact : philosophique, socio-culturel et rhétorique. A travers la description et l'analyse de ces thématiques musicales tout au long des sept âges de Shakespeare apparait une continuité d'une précision surprenante entre les sujets musicaux que recèle le théâtre et ceux qu'aborde le répertoire madrigalesque. Cette continuité permet de conclure à une véritable convergence thématique entre le répertoire musical contemporain et les références musicales au théâtre. La tension de ces dernières vers un usage symbolique montre que cette convergence est aussi théorique et rhétorique. La fonction symbolique du musical préside en effet aux rapports complexes entre discours théâtral sur la musique, rhétorique musicale et rhétorique théâtrale. Le rôle de la métaphore musicale au sein des structures dramatiques permet tout particulièrement de définir la musique comme un possible au-delà du théâtre, et indique que la convergence entre musique et théâtre s'exerce aussi au niveau des structures profondes et du fonctionnement même des arts.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Blažekovič, Zdravko. "Music in Medieval and Renaissance astrological imagery /." Ann Arbor (Mich.) : UMI, 2006. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb400633724.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Ferreira, Marcello Martiniano. "Ferruccio Vignanelli : ou la Renaissance du clavecin en Italie au XXe siècle." Paris 4, 2002. http://www.theses.fr/2001PA040224.

Full text
Abstract:
La thèse analyse l'enseignement musical de Ferruccio Vignanelli (1903-1988), organiste et claveciniste italien. Comme L. Torchi en 1897 et A. Longo en 1906 furent des pionniers dans le domaine de l'édition de la musique ancienne italienne, F. Vignanelli le fut dans celui de l'exécution. Elève d'un disciple de Liszt, il se consacra dès 1923 à l'interprétation de la musique ancienne italienne, se distinguant dans ce domaine comme concertiste d'orgue et clavecin. Grand pédagogue, longue est la liste d'élèves dans le monde entier. Pour illustrer son enseignement nous utilisons, comme source originale, son 'Premier cours d'interprétation musicale de clavecin' (Pérouse, 1977), transcrit dans l'appendice I. Ce cours, essentiel pour la thèse, nous le montre un innovateur surtout dans sa "lecture" moderne des oeuvres de Frescobaldi ou dans l'originale présentation de l'oeuvre de Scarlatti. Le contenu du cours révèle le rôle capital de Ferruccio Vignanelli dans la renaissance du clavecin en Italie au XXe siècle
The thesis analyses the musical teachings of Ferruccio Vignanelli (1903-1988), the Italian organist and harpsichor6dist. Torchi in 1897 and Longo in 1906 were pioneers in the edition of ancient Italian music, Vignanelli proved to be a pioneer as well, but in the mastery of the execution. .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Audubert, Louise. "Musique et musiciens à la cour de Charles Quint : étude socio-culturelle." Thesis, Paris 4, 2014. http://www.theses.fr/2014PA040222.

Full text
Abstract:
L’analyse approfondie des vastes archives de la cour de Charles Quint (1500-1556) permet de retracer les activités musicales financées par ce prince de la Renaissance, à la fois Bourguignon par son père et Espagnol par sa mère, au cours d’un règne troublé et violent qui vit basculer l’héritage des ducs de Bourgogne dans l’orbite impériale des Habsbourg sur le trône d’Espagne. La première partie de cette étude détaille le contexte historique et musical du règne carolingien, ainsi que l’héritage culturel et institutionnel des règnes précédents, et tente de définir le goût musical de l’Empereur. Forte de ces éclaircissements, la seconde partie précise la vie musicale à la cour de Charles Quint, tant dans les activités palatines, que dans les manifestations des rites de la royauté et des rencontres politiques. Enfin, une histoire du fonctionnement institutionnel de cette vie musicale propose d’entrevoir les relations que les illustres chantres et compositeurs de la Chapelle ou les instrumentistes de l’Écurie et de la Chambre entretenaient avec leur employeur. Le tout est complété par un dictionnaire prosopographique consacré à quelques un des quatre cents musiciens de la cour mentionnés par la documentation, elle-même synthétisée ou publiée dans un volume d’annexes et de pièces justificatives
A study of the abundant archives of the court of Charles V (1500-1556) gives an account of the musical activities financed by this prince of the Renaissance, both Burgundy by his father and Spanish by his mother, during a troubled and violent period marked by the fall of the inheritage of the Dukes of Burgundy into the imperial orbit Habsburg on the throne of Spain. The first part of this study describes the historical and musical context of the Carolingian reign, as well as cultural and institutional legacy of previous reigns, and attempts to define the musical taste of the Emperor. With these clarifications, the second part specifies the court’s musical life, focussing on the palatal activities, events rites of royalty and political meetings. Finally, an history of institutional functioning of this musical life provides a glimpse of the relationships that illustrious singers and composers of the Chapel or instrumentalists of the Stable and the Chamber had with their patron. The whole is completed by a prosopographical dictionary devoted to a few of the four hundred musicians of the court mentioned in the documentation, witch is either summarized or or edited in the annexes and transcriptions of the second volume
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Diego, Pacheco Cristina. "Un nouvel apport à l'étude de la musique espagnole de la Renaissance : le manuscrit 5 de la cathédrale de Valladolid et son contexte." Paris 4, 2005. http://www.theses.fr/2005PA040088.

Full text
Abstract:
Cette recherche vise à étudier la musique de la Renaissance à travers l'examen et la mise en contexte d'un manuscrit de musique sacrée polyphonique conservé à la cathédrale de Valladolid en Espagne, dont la transcription est proposée à la fin du travail. Partant du principe selon lequel toute copie musicale est le fruit d'une époque et de ses spécificités artistiques, l'examen des informations explicites et implicites de la source a motivé un travail historique sur le Valladolid du XVIe siècle et sur sa vie musicale, surtout dans sa cathédrale; un travail analytique sur l'objet d'étude (description physique, particularités d'écriture, spécificités liturgiques. . . ); puis une réflexion plus large sur les compositeurs et les œuvres du manuscrit, sans oublier ses conditions d'interprétation ainsi que sa valeur artistique inhérente. Ces interrogations ont permis de dévoiler un univers musical riche en informations qui ne doit pas rester limité au cas espagnol, mais élargi à son cadre européen
This PhD examines Renaissance music by way of the analysis of a sacred polyphonic manuscript taken in its particular context. Conserved at Valladolid Cathedral, Spain, Manuscript 5 can be defined as a work possessing much explicit and implicit content which is the product of a precise historical period and its artistic specificities. It thereby required researching through the filter of musical life in 16th century Valladolid and of its cathedral, an analysis of the manuscript itself (physical and liturgical characteristics, musical style, etc. ), and a broader look at its composers and works. These works, whose transcriptions are proposed in a second volume, have been accompanied by thoughts on their artistic value and some of the traditions surrounding their performance. This in-depth study of Manuscript 5 offers a new vision of a Renaissance music which cannot be considered as uniquely Spanish, but which must be placed in its fully European context
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Cooper, Jeffrey Hawley. "A renaissance in the nineteenth-century : the rise of French instrumental music and Parisian concert societies : 1828-1871 /." Ann Arbor : UMI, 2000. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37059845q.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Books on the topic "Musique de la Renaissance"

1

Poésie et musique à la Renaissance. Paris: PUPS, 2015.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Saulnier, Centre V. L., ed. Musique et humanisme à la Renaissance. Paris: Presses de l'Ecole normale supérieure, 1993.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Guide de la musique de la renaissance. Paris: Fayard, 2011.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Vendrix, Philippe. Vocabulaire de la musique de la Renaissance. [Paris]: Minerve, 1994.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Vocabulaire de la musique de la Renaissance. 2nd ed. [Paris]: Minerve, 2016.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Colloque de Nancy (2013 : Nancy, France), ed. Musique de la Renaissance, renaissance de la musique en Lorraine: Actes du Colloque de Nancy, 21 septembre 2013. [Nancy]: Ferraton, 2013.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Renaissance, Centre d'études supérieures de la. La Renaissance et sa musique au XIXe siècle. Paris: Klincksieck, 2000.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Philippe, Vendrix, ed. La Renaissance et sa musique au XIXe siècle. [Paris]: Klincksieck, 2000.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Wanda Landowska et la renaissance de la musique ancienne. [Arles]: Actes sud, 2011.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

1943-, Viret Jacques, ed. Regards sur la musique vocale de la Renaissance italienne. [Strasbourg]: Presses universitaires de Strasbourg, 1992.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Book chapters on the topic "Musique de la Renaissance"

1

Wuidar, Laurence. "Images religieuses en musique de la Renaissance à Bach et au baroque italien." In Imago Figurata. Studies, 441–54. Turnhout: Brepols Publishers, 2007. http://dx.doi.org/10.1484/m.ifstu-eb.4.2017029.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Van Wymeersch, Brigitte. "Proportion, harmonie et beauté chez Mersenne. Entre lecture analogique et lecture physico-mathématique de la musique." In Études Renaissantes, 261–74. Turnhout: Brepols Publishers, 2012. http://dx.doi.org/10.1484/m.er-eb.4.00277.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Schlumpf, Erin. "Notre musique." In A Companion to Jean-Luc Godard, 514–26. Oxford, UK: John Wiley & Sons, Ltd, 2014. http://dx.doi.org/10.1002/9781118586815.ch32.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Vaccaro, Jean-Michel. "La musique." In Comparative History of Literatures in European Languages, 325. Budapest: Akadémiai Kiadó, 1988. http://dx.doi.org/10.1075/chlel.vii.35vac.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Cavicchi, Camilla. "D'alcune musiche sul tema d'Amore e Psiche nel Cinquecento." In Études Renaissantes, 159–78. Turnhout: Brepols Publishers, 2013. http://dx.doi.org/10.1484/m.er-eb.4.00032.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Magnus, Cristyn. "Evolutionary Musique Concrète." In Lecture Notes in Computer Science, 688–95. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2006. http://dx.doi.org/10.1007/11732242_65.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

"LA MUSIQUE DES SISTRES." In La renaissance de Dendara, 103–6. Peeters Publishers, 2020. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv1q26j6w.30.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Buffard-Moret, Brigitte. "Sara la baigneuse ou les avatars d’une chanson poétique de la Renaissance." In Poésie, musique et chanson, 85–101. Artois Presses Université, 2009. http://dx.doi.org/10.4000/books.apu.12778.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Malhomme, Florence. "La musique dans le commentaire au De Architectura de C. Cesariano (1521)." In Commenter et philosopher à la Renaissance, 189–207. Presses universitaires du Septentrion, 2014. http://dx.doi.org/10.4000/books.septentrion.5963.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Powell, John S. "The Dramatic Pastorale and Pastorale en Musique." In Music and Theatre in France 1600–1680, 160–225. Oxford University PressOxford, 2000. http://dx.doi.org/10.1093/oso/9780198165996.003.0004.

Full text
Abstract:
Abstract While isolated examples of pastoral plays appeared in France during the Middle Ages, native pastoral drama, like ballet de cour, had its true beginning in the latter part of the sixteenth century and reached fruition during the reign of Louis XIII. The Renaissance pastorale came to France from Italy and Spain, primarily through the French translations of Jacopo Sannazaro’s Arcadia (1505; trans. 1544), Jorge de Montemayor’s Diana (c.1560; trans. 1578), Torquato Tasso’s Aminta (1581; trans. 1584), Giambattista Guarini’s Il Pastor fido (1585; trans. 1595), and Luigi Grata’s fl Pentimento amoroso (trans. 1590).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Musique de la Renaissance"

1

Morris, Simon. "Musique concrete." In the 7th international conference. New York, New York, USA: ACM Press, 2007. http://dx.doi.org/10.1145/1279740.1279849.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Letondal, Catherine, Wendy E. Mackay, and Nicolas Donin. "Paperoles et musique." In the 19th International Conference of the Association Francophone d'Interaction Homme-Machine. New York, New York, USA: ACM Press, 2007. http://dx.doi.org/10.1145/1541436.1541469.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Strachan, Steven, Benjamin Mazoin, and Agnes Gimeno. "Pot à musique." In the 28th of the international conference extended abstracts. New York, New York, USA: ACM Press, 2010. http://dx.doi.org/10.1145/1753846.1753977.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Locatelli, Aude. "Littérature et jazz." In Littérature et musique. Fabula, 2010. http://dx.doi.org/10.58282/colloques.1285.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Lafouge, Marion. "Un champ d’étude… baroque." In Littérature et musique. Fabula, 2010. http://dx.doi.org/10.58282/colloques.1238.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Gribenski, Michel. "Prosodie et poésie : sélection bibliographique." In Littérature et musique. Fabula, 2010. http://dx.doi.org/10.58282/colloques.1257.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Froidefond, Marik. "Commentaires sur la place des études de prosodie poético-musicale dans la recherche musico-littéraire." In Littérature et musique. Fabula, 2010. http://dx.doi.org/10.58282/colloques.1258.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Harmat, Andrée-Marie. "Formes musicales et formes littéraires. Réflexions sur le dispositif esthétique musical au service de la représentation littéraire." In Littérature et musique. Fabula, 2010. http://dx.doi.org/10.58282/colloques.1267.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Santurenne, Thierry. "Imaginaire musical : repères et perspectives." In Littérature et musique. Fabula, 2010. http://dx.doi.org/10.58282/colloques.1277.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Ferrari, Giordano. "La recherche sur l’opéra contemporain." In Littérature et musique. Fabula, 2010. http://dx.doi.org/10.58282/colloques.1243.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Reports on the topic "Musique de la Renaissance"

1

Collett, Brad, and Jessica Taylor. Renaissance Park. Landscape Architecture Foundation, 2014. http://dx.doi.org/10.31353/cs0660.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Bjornstad, Lori. English Renaissance Humanist Education. Portland State University Library, January 2000. http://dx.doi.org/10.15760/etd.2496.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Zorich, Jonathan. Alexander VI: Renaissance Pope. Portland State University Library, January 2000. http://dx.doi.org/10.15760/etd.7089.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Rudolph, D. L. A renaissance in regional hydrogeology. Natural Resources Canada/ESS/Scientific and Technical Publishing Services, 2019. http://dx.doi.org/10.4095/313599.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Wood, Thomas W., Wayne L. Johnson, and Brian M. Parker. Economic Globalization and a Nuclear Renaissance. Office of Scientific and Technical Information (OSTI), October 2001. http://dx.doi.org/10.2172/787968.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Christe, Karl O. A Renaissance in Noble-Gas Chemistry. Fort Belvoir, VA: Defense Technical Information Center, February 2001. http://dx.doi.org/10.21236/ada410904.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Wood, Thomas W., Wayne L. Johnson, and Brian M. Parker. Economic Globalization and a Nuclear Renaissance. Office of Scientific and Technical Information (OSTI), October 2001. http://dx.doi.org/10.2172/965745.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Smith, III, and Daniel W. Airship Renaissance: Considerations for Operational Warfare. Fort Belvoir, VA: Defense Technical Information Center, May 2010. http://dx.doi.org/10.21236/ada525124.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Olson, Jon R. Theater Intelligence Training Needs a Renaissance. Fort Belvoir, VA: Defense Technical Information Center, February 2004. http://dx.doi.org/10.21236/ada422699.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Basu, Sayani. The Science of the Psychedelic Renaissance. Science Repository OÜ, May 2021. http://dx.doi.org/10.31487/sr.blog.33.

Full text
Abstract:
There is growing research suggesting psychedelics hold incredible promise for treating mental disorders ranging from depression, anxiety to PTSD and the positive therapeutic effects of psychedelics open up a whole new dimension of medical research.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography