Dissertations / Theses on the topic 'Mobilités sociales'

To see the other types of publications on this topic, follow the link: Mobilités sociales.

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Mobilités sociales.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Terrier, Eugénie. "Mobilités et expériences territoriales des étudiants internationaux en Bretagne : interroger le rapport mobilités spatiales - inégalités sociales à partir des migrations étudiantes." Phd thesis, Université Rennes 2, 2009. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00458198.

Full text
Abstract:
Dans un monde où il est fait le constat d'une augmentation généralisée de la mobilité spatiale des individus et où les représentations sociales positives de la mobilité tendent à prédominer, il est nécessaire de poursuivre les recherches qui déconstruisent ces discours en mettant en évidence les inégalités d'accès à la mobilité spatiale et en montrant en quoi celle-ci pouvait participer à la hiérarchisation des sociétés (Orfeuil, 2004 ; Veschambre, 2004 ; Urry, 2005 ; Le Breton, 2006). La mobilité internationale pour études, phénomène en plein essor et aux multiples enjeux, constitue un objet d'analyse d'actualité qui permet d'approfondir les connaissances sur le rapport inégalités sociales/mobilités spatiales. A partir des résultats d'une enquête menée en Bretagne, il apparaît que l'accès à la migration pour études est inégal du fait de la nécessaire mobilisation de ressources sociales et à cause des politiques d'accueil discriminantes menées par les pays du Nord envers les étudiants du Sud. Etant donné qu'un séjour d'études à l'étranger permet de faciliter la promotion sociale des individus (reconnaissance sociale des compétences internationales, acquisition d'un diplôme prestigieux pour les étudiants du Sud et des pays émergents), ces inégalités d'accès confirment l'idée que la mobilité internationale pour études représente un facteur de reproduction des élites. Cependant, l'importance des migrations étudiantes des pays du Sud vers les pays du Nord, en dépit de tous les obstacles économiques et juridiques, atteste que la capacité à être mobile ne constitue pas le seul moteur de la mobilité spatiale des individus. L'analyse de l'habiter des étudiants internationaux pendant leur séjour a permis d'observer que les inégalités de conditions de vie étaient insuffisantes pour comprendre les mobilités spatiales très contrastées entre les étudiants du Nord et les étudiants du Sud. La mise en évidence de l'impact des rapports culturels à la mobilité et des significations de la migration pour études a montré que la mobilité spatiale des individus était aussi fortement conditionnée par les représentations sociales
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Saly-Giocanti, Frédéric. "Sociétés urbaines en mutation : mobilités sociales et géographiques à Mannheim et Fribourg de 1871 à 1933." Paris 1, 2009. http://www.theses.fr/2009PA010705.

Full text
Abstract:
Quelles modifications sociales ont été induites par l'urbanisation accélérée des villes allemandes entre 1871 et 1933 ? Mannheim, grande ville industrielle rhénane du nord du Pays de Bade, et Fribourg, ville centre du Sud badois, cite archiépiscopale et administrative traditionnelle, ville moyenne, constituaient un excellent observatoire. Les très riches sources sérielles de la statistique publique et I' exploitation des actes de mariage catholiques et luthériens, contractes en 1882 et 1925 dans ces deux villes, en particulier grâce à l'utilisation des techniques d' ACM, de régression logistique et des chaînes de Markov, ont permis d'établir quelques résultats. La croissance de ces deux villes a été extrêmment rapide, nourrie en permanence par un intense exode rural, très sensible a la conjoncture économique et sérieusement affaiblie après 1918. L'emploi féminin a certes progresse pendant la période, mais reste étroitement cantonne à quelques métiers. Les couches supérieures de la société sont nettement plus développées à Fribourg qu'a Mannheim et sont très largement originaires d'autres régions d’Allemagne, du moins en 1882, tandis que les couches populaires sont de recrutement beaucoup plus local. Au monde ouvrier déjà constitue, homogène et fortement qualifie, de Mannheim des 1882, s’oppose celui de Fribourg, faible en nombre et peu qualifie, mais en rapide essor. Les couches moyennes, à peine existantes en 1882, sont devenues importantes en 1925, en particulier a la faveur du développement de la fonction publique. L'artisanat s'est effondre. L'hérédité dans Ie métier est faible mais la position hiérarchique dans la société se perpétue à travers les générations et les choix conjugaux. L'impact de la confession sur les migrations et les différences sociales est modeste et en déclin.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Ferrette, Jean. "Les mobilités sociales ouvrières inter et intra-générationnelle : système et acteurs : étude de socio-anthropologie longitudinale." Caen, 2009. http://www.theses.fr/2009CAEN1543.

Full text
Abstract:
Cette thèse a pour objet la mobilité sociale des lignées usinières à partir du cas de l'ex-SMN, son intensité, amplitude et direction. Elle s'articule autour de trois axes : constater, expliquer, comprendre. Elle s'apparente à une « archéologie sociale », puisqu'elle vise à la reconstitution de lignées ouvrières sur quatre générations : au niveau de toute la France et au niveau de la SMN. Ce constat est nécessaire à une analyse longitudinale de l'évolution des qualifications et des positions sociales. Celle-ci n'exclut pas des analyses plus transversales, saisies à des moments clef de la vie de l'usine. L'explication se fonde sur la recherche des corrélations existant entre certaines caractéristiques des sidérurgistes et les types de reconversion, c'est-à-dire les « familles de mobilité » selon leur direction et leur amplitude. L'approche compréhensive passe par une série d'entretiens visant à reconstruire des trajectoires sur le modèle des « récits de vie » pour saisir les valeurs au fondement des stratégies des acteurs. La problématique se situe dans l'articulation entre le rôle des institutions et celui des acteurs, la place des « agences de distribution » que sont la famille, l'école, l'usine, mais aussi les associations, les syndicats, les partis politiques. L'hypothèse centrale est qu'à position sociale égale l'ensemble des capitaux (scolaires, culturels, sociaux, symboliques) sont à la fois inégalement répartis et différemment mobilisés ; et que ceci entraîne des mobilités sociales de direction et d'amplitude différente.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Broussard, Celia. "Mobilités locales des retraités désignés comme fragiles bénéficiant d'une aide de l'action sociale de la Cnav." Thesis, Normandie, 2020. http://www.theses.fr/2020NORMLH09.

Full text
Abstract:
Cette thèse de sociologie porte sur les mobilités locales des personnes retraitées bénéficiaires d’une aide de l’action sociale de la Cnav et de non-bénéficiaires. La mobilité locale, comprise dans cette thèse comme étant la réflexion sur le déplacement sa réalisation et les interactions sociales qui peuvent en découler, est indirectement promue par les politiques publiques du vieillissement au travers des messages de prévention qui prônent le « bien vieillir ». Les résultats montrent que les personnes bénéficiaires sont confrontées à une injonction contradictoire : elles doivent continuer à être mobiles pour correspondre au modèle du « bien vieillir » alors que ce sont les difficultés de mobilité qui leur permettent d’accéder à une aide institutionnelle. Des stratégies de mobilité sont élaborées avec des aides : formelles et informelles et de nouvelles formes de mobilité sont développées. Le vieillissement est une période propice à l’élaboration de nouvelles formes de mobilité. Le modèle du « bien vieillir » devrait être assoupli pour intégrer ces multiples formes de mobilité et d’adaptation à l’environnement de vie afin qu’une majorité de personnes vieillissantes puisse s’y identifier et intégrer plus aisément les messages de prévention
This PhD thesis in Sociology explores local mobility patterns of pensioners, comparing beneficiaries of social welfare from the “Caisse nationale d'assurance vieillesse” (France’s public institution in charge of managing pensions) and individuals who do not benefit from this financial support. Local mobility is understood in this context as a three-pronged process: from planning the trip to actually moving to the adjacent social interactions. This local mobility is being promoted, albeit indirectly, by public policies on ageing with awareness campaigns mostly revolving around the concept of "ageing well" (“bien-veillir”) through a healthy lifestyle.This research finds that welfare beneficiaries face a form of cognitive dissonance from the institutions: whilst pensioners’ adherence to the “ageing well” framework depends on remaining mobile, only mobility impairments unlock access to institutional support. Meanwhile, mobility strategies are being developed around both formal and informal support, and innovations arise that offer new forms of mobility. Ageing is indeed a life stage prone to exploring new mobility options. In order for the elderly to engage better with policies and public health campaigns, the "ageing well" framework would benefit from a more flexible approach to the new forms of mobility so as to truly adapt to pensioners’ built environment
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Bréant, Hugo. "Les chemins internationaux de la mobilité sociale : expériences de mobilité et d’immobilité sociale dans les parcours migratoires comparés d’émigrés comoriens et togolais." Thesis, Paris 1, 2016. http://www.theses.fr/2016PA01D085.

Full text
Abstract:
Cette thèse prend pour objet les parcours biographiques d'émigrés comoriens et togolais, en s'intéressant à la double dimension de ces mobilités internationales, entendues à la fois comme des processus de mobilité spatiale et comme des trajectoires de mobilité sociale. Pour étudier ces mobilités, l'enquête a été menée en France et dans les deux pays d'origine. Près de 200 récits de vie, complétés par des observations au sein des familles, ont pu être réalisés auprès de non-émigrés, d'émigrés, d'émigrés de retour et de leurs proches. La recherche questionne le franchissement des frontières internationales comme moyen de s'affranchir des frontières sociales nationales, c'est-à-dire les manières dont les émigrés s'approprient la mobilité internationale et peuvent converti leurs expériences migratoires en ressources leur permettant de s'engager dans un processus de mobilité sociale ascendante. Cette enquête souligne que les histoires migratoires nationales, les conditions politiques restrictives de la mobilité internationale et les dispositions familiales à la migration se combinent pour construire des parcours inégaux. La comparaison multidimensionnelle entre des émigrés originaires de deux pays, aux propriétés sociales diverses, met d'abord en lumière l'influence centrale des histoires familiales et du milieu social d'origine des émigrés dans l'explication des parcours individuels. L'enquête démontre par ailleurs que les mobilités internationales conduisent les émigrés à traverser plusieurs espaces sociaux et nationaux et à s'engager dans des trajectoires qui mêlent à la fois des expériences d'immobilité et de mobilité sociale. Au-delà de ces expériences individuelles contrastées, la thèse indique enfin que la migration participe tout autant à reproduire les inégalités qu'à brouiller les frontières sociales du pays d'origine
This thesis explores the life course of Comorian and Togolese migrants by focusing on. the dual dimension of international mobility, understood both as a spatial mobility process and as a social mobility trajectory. In order to investigate this mobility, the study was both conducted in France and in the two countries of origin. Nearly 200 life stories of non-migrants. migrants, returning migrants and their close relations were collected and completed by observations within the families. The research questions the crossing of international borders as a mean to overcome national social boundaries, that is to say, the ways migrants appropriate international mobility and convert their experiences into resources allowing them to begin a process of upward social mobility. This study stresses that the national migration history, the restrictive political conditions of international mobility and the families' dispositions for migration ail combine to create unequal individual courses. The multidimensional comparison of migrants from both countries that show diverse social characteristics highlights the central influence of family history and migrants' social background in the explanation of their persona! trajectories. The study also demonstrates that international mobility pushes migrants to cross several national and social spaces and to engage in paths that combine both experiences of immobility and social mobility. Beyond these contrasting individual experiences, the thesis finally shows that the migration process is perpetuating inequalities as well as blurring the social boundaries in the countries of origin
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Faure-Guichard, Catherine. "La relation d'emploi intérimaire : identités professionnelles et sociales en questions et mobilités sur le marché du travail." Aix-Marseille 2, 1998. http://www.theses.fr/1998AIX24004.

Full text
Abstract:
La thèse s'interroge sur les conséquences de la relation d'emploi intérimaire, relation triangulaire entre l'entreprise de travail temporaire, le salarié intérimaire en mission et l'entreprise utilisatrice, sur les identités professionnelles et sociales de ceux qui y sont confrontes quotidiennement. A partir d'investigations empiriques auprès de travailleurs intérimaires et auprès d'agences de travail temporaire, la thèse montre l'ambivalence de la signification de la relation d'emploi intérimaire, autant pour les individus concernés que pour la société. Ainsi, la thèse propose une typologie de rapports à l'intérim (<< intérim d'insertion >>, << intérim de transition >>, << intérim de profession >>), chacun de ces types étant mis en relation avec des rapports au travail et à l'emploi spécifiques et avec la place de l'identité professionnelle dans la définition des identités sociales. Le type de liens existant entre les intérimaires et leur employeur de jure, l'agence de travail temporaire apparaît comme structurant du rapport à l'intérim, l'étude de ces liens permettant d'appréhender sous un angle original la fonction d'intermédiation des entreprises de travail temporaire sur le marché du travail : la thèse s'achève ainsi sur une interrogation plus générale sur la mobilité et son organisation sur le marché du travail, à partir du rôle joué par les entreprises de travail temporaire comme instances de (de)mobilisation de la main-d'œuvre, comme acteurs participant de fait à la gestion de la transition professionnelle, aux côtés des dispositifs publics qui structurent le marché << secondaire >> du travail
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Arnauld, de Sartre Xavier. "Territorialités contradictoires des jeunes ruraux amazoniens : mobilités paysannes ou sédentarités professionnelles ?" Toulouse 2, 2003. https://tel.archives-ouvertes.fr/halshs-00003992.

Full text
Abstract:
Dans un front pionnier amazonien, le moment de l'arrivée à la tête des exploitations agricoles d'une nouvelle génération d'agriculteurs fait l'objet de fortes attentes pour au moins deux types d'acteurs : pour les agents du développement durable, il s'agit de profiter du renouvellement de l'agriculture familiale pour faire adopter par les jeunes agriculteurs des pratiques agricoles durables ; pour les parents de ces jeunes, leurs enfants sont au cœur de logiques de reproduction sociale, passant ou non par l'agriculture. Après avoir mis en évidence les présupposés des objectifs de ces deux acteurs en termes de rapports à l'espace, nous nous demandons comment se situent les jeunes agriculteurs par rapport à ces enjeux : une approche biographique des itinéraires des jeunes montre qu'ils sont en rupture par rapport à leurs parents, mais qu'ils ont leurs propres logiques qui les amènent dans des directions assez profondément différentes de celles que les agents de développement espèrent les voir adopter
Youth's future is a crucial stake for family farmers, trade unionists and sustainable development actors of a pioneer frontier of Amazônia. For the trade unionists and sustainable development actors, their objectives of make the farmers adopt sustainable practices would not be achieved with the current farmers; that's why they transferred their hopes on young farmers. The family farmers would like to reproduce their peasant way of life with their children. This these studies, by the way of analysis of semi structured interviews, the stakes of these hopes; and tries to compare them to the conceptions and practices of young farmers. These, analysed by the way of biographical interviews and formalised in a typology, are strongly different of wishes of those actors, and lead us to conclude that professionalization of family farming is a process which imply a deep break in the farmers conceptions
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Sencébé, Yannick. "Les lieux et les temps de l'appartenance : mobilités et territoire : une analyse sociologique du Pays diois." Lyon 2, 2001. http://theses.univ-lyon2.fr/sdx/theses/lyon2/2001/sencebe_y.

Full text
Abstract:
"Appartenance, territoire et ruralité : ces trois notions articulent notre réflexion, qui prend son origine dans le constat d'une mobilité géographique tendant à devenir un mode de vie. Trois parties organisent ce travail. La première partie théorique se construit autour d'une relation entre ce qui fait le lien social et ce qui fait le lieu géographique. En quoi la construction de l'appartenance sociale s'inscrit-elle encore en référence à un "lieu" ? En quoi la construction d'un lieu collectif engendre-t-elle du lien social ? Les deux autres parties éclairent ces questions en croisant une monographie du Diois (Drôme), espace rural où s'élabore une charte de pays, et l'analyse des espaces de vie de ses usagers et habitants de plus en plus nombreux. Le corps de la seconde partie est constitué de l'analyse d'une centaine de récits de vie, permettant d'élaborer une typologie des formes d'appartenance. Le croisement de la monographie territoriale et de la typologie montre combien les phénomènes de mobilité ont contribué à la construction du "pays Diois". Les conflits d'usages liés à l'appropriation multiforme de la zone ont incité une minorité active à prendre en main son devenir. Cette analyse permet d'interpréter les modèles de développement local en relation avec les flux migratoires. L'identification au modèle urbain à l'époque de l'exode rural laisse place à l'affirmation d'un modèle rural avec la revitalisation de la zone. S'élaborent alors des frontières fondées sur une ouverture sélective et négociée, à la base de la confiance mutuelle entre acteurs de la minorité active. L'annonce dans la charte de pays du "passage du statut d'arrière pays de l'époque productiviste à celui d'avant-pays de l'époque qualité" (qualité du cadre de vie, de l'environnement. ) révèle la dynamique de construction du rural : ce qui était jugé hier à moderniser devient, aujourd'hui, un bien collectif à préserver, et un modèle alternatif à celui de la ville. "
Membership of social groups, geographical area and rural world: these three concepts underpin this study, which begins with the observation that geographical mobility is tending to become a way of life. This work is arranged in three parts. Part 1 is theoretical and built around the interrelation between what makes the social bond and what makes a geographical locality. What is it about the development of a sense of belonging to a social group that makes it consistent with reference to "place"? What is it about the development of a collective place that engenders a social bond? The other two parts cast light on these issues by combining a monograph on the Diois area (Drôme), a rural area where a local charter is being developed, with an analysis of the places frequented by users and inhabitants. The corpus of Part 2 comprises an analysis of about a hundred personal accounts, from which a typology of forms of social membership is developed. Cross-feeding between the regional monograph and the typology shows just how much phenomena of mobility have contributed to the development of the "pays Diois". Conflicting practices related to the different forms of appropriation of the area have prompted an active minority to take its future in hand. This analysis allows models of local development to be interpreted in relation to migratory flows. Identification with the urban model in the days of the drift from the land has been superseded by a rural model, with the area being revitalized. Boundaries are drawn on the grounds of selective and negotiated admission, forming the basis of mutual trust among the active minority. The claim in the local charter about a transition from the status of backwater in the era of all-out production to that of leader in the era of quality production (quality of life, quality of the environment, etc. ) is indicative of the dynamics of rural development: an area once considered in need of modernization is now a collective good to be safeguarded
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Dias, Pierre. "Les représentations spatiales de la ville et les mobilités quotidiennes au prisme des positions sociales : une approche socio-cognitive des ségrégations socio-spatiales." Thesis, Strasbourg, 2016. http://www.theses.fr/2016STRAG003/document.

Full text
Abstract:
Depuis les premières formes d’urbanisme, les villes sont façonnées par des constructions idéologiques qui impactent sur le quotidien des individus et sur les ségrégations socio-spatiales. Notre questionnement général porte sur ce contexte, et plus particulièrement sur la façon dont s’objectivent les différentes positions occupées dans la structure sociale par les représentations et les pratiques quotidiennes de l’espace urbain. L’étude de cinq différentes représentations socio-spatiales au sein des agents de l’Université de Strasbourg aura permis de mettre en évidence l’existence d’un principe d’homologie structurale entre les dimensions cognitives, spatiales et sociales de la relation individu-milieu. Certains groupes entretiennent une relation fonctionnelle à la ville traduisant la complexité des lieux fréquentés. À l’inverse, d’autres groupes entretiennent une relation évaluative qui se détache des fréquentations pour se concentrer sur des lieux plus ou moins « emblématiques ». Or, ces deux rapports distinguent les identités sociales de ces groupes. Lorsque les premiers sont dominés et peuvent se valoriser par leurs pratiques, les seconds sont dominants et le peuvent par une comparaison à d’autres villes qui se rapproche de l’idéologie de la ville-mondiale. Les enjeux identitaires des représentations et pratiques spatiales socialement intériorisées participeraient ainsi aux ségrégations
Ever since the earliest forms of urbanism, cities have been shaped by ideological constructs that impact the everyday life of individuals and socio-spatial segregations. This PhD thesis focuses specifically on how positions in the social structure are objectified in the representations and everyday practice of urban space. Based on study of five different socio-spatial representations among University of Strasbourg staffers, it evidences a principle of structural homology between the cognitive, spatial and social dimensions of the individual-environment relationship. Some groups have a functional relationship to the city that reflects the complexity of the places they frequent. Conversely, others have an evaluative relationship that focuses on ‘emblematic’ places. These two relationships are markers of these groups’ social identities. Whereas the former are dominated and may seek to enhance their status through their practices, the latter are dominant and do so by making reference to the global city and comparing their city to others. The identity stakes of socially internalized spatial practices and representations ultimately contribute to segregation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Pongnon, Vogly Nahum. "Immigration haïtienne, formation professionnelle et projets de vie : stratégies de mobilités sociales des haïtiens et capverdiens dans le contexte brésilien." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2017. http://repositorio.unb.br/handle/10482/23920.

Full text
Abstract:
Tese (doutorado)—Universidade de Brasília, Instituto de Ciências Sociais, Centro de Pesquisa e Pós-Graduação Sobre as Américas, 2017.
Submitted by Raquel Almeida (raquel.df13@gmail.com) on 2017-07-05T18:08:39Z No. of bitstreams: 1 2017_VoglyNahumPongnon.pdf: 4137069 bytes, checksum: b75fc2ece07d2d6596fc790c55decef5 (MD5)
Approved for entry into archive by Raquel Viana (raquelviana@bce.unb.br) on 2017-07-27T19:52:00Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2017_VoglyNahumPongnon.pdf: 4137069 bytes, checksum: b75fc2ece07d2d6596fc790c55decef5 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-07-27T19:52:00Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2017_VoglyNahumPongnon.pdf: 4137069 bytes, checksum: b75fc2ece07d2d6596fc790c55decef5 (MD5) Previous issue date: 2017-07-27
Pretendemos analisar nesta pesquisa sobre a imigração haitiana para o Brasil, um grupo intermediário de trabalhador que é muitas vezes ignorado pelos pesquisadores e analistas que se interessam pelo tema. Trata-se daqueles que têm um nível educacional médio. Eles sofreram um desnível do seu estatuto e receberam o mesmo tratamento que qualquer outra categoria de imigrantes, apesar de seus níveis educacionais econômicas e sociais distintos. Acontece que seu status educacional e profissional foram manipulados para as necessidades do mercado de trabalho. Este fato de sobre qualificação em relação às funções desempenhadas é frequentemente evocado, a fim de construir uma imagem atípica do imigrante haitiano. O centro analítico se estende, por um lado, e se limita, por outro, para aqueles que tenham atingido o nível mínimo aceitável de educação, tendo acabado os cursos secundários ou ensino médio. Os dados foram coletados, principalmente, em torno da área da cidade de Brasília e examinamos o período de 2011 a 2015. Acontece que a formação educacional dos haitianos é muitas vezes confundida com as suas experiências profissionais no contexto da migração aqui no Brasil. Um dos argumentos da tese que nós defendemos com apoio da análise comparada do sistema educativo está fundado na premissa de que o período em que estas gerações haitianas de imigrantes viveram no Haiti, marcado por crises sistêmicas, afetando, de modo agravado, as áreas rurais, tornou difícil que eles tivessem acesso a experiências profissionais úteis e de melhor qualidade. A adequação existente entre a experiência de trabalho e seu status no país de origem é vivenciada no país de acolhimento como uma acomodação e são interpretadas de muitos modos distintos nos países de destino. Os sentimentos expressos nesse contexto se traduzem pelo nível de conforto demonstrado nas funções experimentadas no mercado de trabalho brasileiro. Além disso, segue-se que a adequação não é apenas resultado da inserção ascendente ou descendente do imigrante, ou simplesmente resultado da adequação entre a função exercida e o perfil sócio educacional. Isto pode ser considerado como absoluto ou relativo. Nossa estratégia de escolha metodológica não tem como objetivo comparar ambos os contextos migratórios, queremos entender a singularidade do caso do Haiti no contexto brasileiro, comparando-o a um segmento ou categoria de estrangeiro no Brasil com o mesmo perfil e origem étnico racial. Além das diferenças, os dados de campo mostraram que esses dois grupos têm semelhanças profundas no seu sistema social, educacional e vários aspectos de suas identidades culturais. Através das observações de campo e análise qualitativa dos discursos dos interlocutores, constatamos, de fato, que os conceitos de status e capital social são variáveis cruciais que explicam suas atitudes face a esta nova situação. Em termos de novos resultados produzidos pela análise da tese, chegamos à conclusão de que os haitianos têm em um contexto migratório uma atitude distinta que está relacionada com a sua própria trajetória social e histórica. A cidade de Brasília se apresenta como um espaço complexo para a realização do plano de migração. Percebida assim pelos migrantes devido ao fato da pré-construção que fizeram da cidade e imaginado a partir de seus capitais sócio-educativos e culturais adquiridos nos seus países de origem. Finalemnte, a experiência haitiana de inserção desqualificada nos postos de emprego facilitou a criação de regulamentos, harmonizando a oferta de emprego e a demanda de formação por trabalhadores estrangeiros, o que deu origem a uma nova categoria de trabalhador migrante que chamamos de "trabalhadores migrantes e estudantes”.
We intend to analyze in this research about Haïtian immigration to Brazil, an intermediate group of workers that is often ignored by researchers and analysts who are interested in the subject. These are those who have an average educational level. They suffered a gap of their status and received the same treatment as any other category of immigrants, despite their distinct economic and social educational levels. It turns out that their educational and professional status have been manipulated to the needs of the job market. This fact of overqualification in relation to the functions performed is often evoked in order to construct an atypical image of the Haitian immigrant. In this sense, our field of intervention is circumscribed to this segment. In fact, the analytical center extends and is limited to those who have reached the minimum acceptable level of education, having concluded all secondary courses. The data was collected mainly around the area of the city of Brasília and was analyzed during the period of 2011 to 2015. It so happens that the education of Haitians is often confused with their professional experiences in the context of the migration here in Brazil. One of the arguments of the thesis that comes from the comparative analysis of the educational system is that the period in which these generations of Haitian immigrants lived in Haiti they were affected by systematic crisis, mainly in the rural areas that affected the possibility to access more useful and better qualified professional experiences. It thus became difficult for them to be endowed with higher levels of professional experience and high quality of education in accordance with the Eurocentric approach of the education in Haiti. The inadequacy between the previous employment experience and their status in the country of origin are felt in the host country as an accommodation. The sentiments expressed during this research are reflected by the sense of comfort shown in the functions involved in the job market and they receive multiple intepretations in the countries of destination. In addition, this adequacy does not only lead to this dichotomous aspec t, ascending or descending insertion or simply appropriate and inappropriate between an exercised function and social educational profile. This can be considered as absolute or relative. Our strategy of methodological choice is not intended to compare both migratory contexts, we want to understand the uniqueness of the case of Haiti in the Brazilian context, comparing it to a segment or category of foreigners in Brazil with the same profile and racial ethnic origin. In addition to the differences, the field data showed that these two groups have deep similarities in their social, educational, and various aspects of their cultural identities.Through field observations and its qualitative analysis, we find with effect, that the concepts, state and social capital are crucial variables that explain their attitudes in the face of this new situation. In terms of new results produced by the analysis of the thesis. In conclusion, we conclude that Haitians have a distinct attitude in a migration context that is linked to their own social and historical history. The city of Brasília presents itself as a complex space for the accomplishment of the migration plan. It is perceived so by immigrants from the fact of the pre-construction made of the city and as imagined from their social educative and cultural capitals acquired in their country of origin. In the end, the Haitian experience of disqualified insertion at the work place facilitated the creation of generally binding regulations, harmonizing the job offer and the demand of training of foreigners and workers, which gave rise to a new category migrant worker who we call “migrant workers and students."
Nos proponemos analizar esta investigación sobre la inmigración haitiana a Brasil, un grupo intermedio trabajador que a menudo se pasa por alto por los investigadores y analistas que están interesados en el tema. Son los que tienen un nivel educativo promedio. Ellos experimentaron una depresión de su estado y recibieron el mismo tratamiento que cualquier otra categoría de inmigrantes, a pesar de sus niveles educativos económicos y sociales distintos. Resulta que su situación educativa y profesional se ha manipulado a las necesidades del mercado laboral. Este hecho acerca de la calificación en relación con las funciones desempeñadas a menudo evocado con el fin de construir una imagen atípica del inmigrante haitiano. En efecto, el centro analítico se extiende y se limita para aquellos que hayan alcanzado el nivel mínimo aceptable de educación, que hayan acabado la secundaria hasta el pregrado. Consideramos los datos recolectados principalmente en torno del área de la ciudad de Brasília y examinamos el período de 2011 a 2015. Sucede que la formación educacional de los haitianos es muchas veces confundida con sus experiencias profesionales en el contexto de la migración aquí en el Brasil. Uno de los argumentos de la tesis que defendemos, con apoyo del análisis comparado del sistema educativo, está fundamentado en la premisa de que el periodo en que estas generaciones haitianas de inmigrantes vivieron en Haití estuvo marcado por crisis sistémicas, afectando gravemente las áreas rurales, haciendo difícil que ellos tuvieran acceso a experiencias profesionales útiles y de mejor nivel. La adecuación entre las tareas cumplidas y su status en el país de origen reciben múltiplas interpretaciones en los países de destino, al respecto de su nivel en la jerarquía social y de la efectividad comparativa entre los potenciales cualitativos y cuantitativos de las capitales sociales de cada uno. Los sentimientos expresados en el cuadro de esta investigación se traducen por el nivel de confort mostrado en las funciones envueltas en el mercado de trabajo. Además de esto, esta poca adecuación no apenas lleva este aspecto dicotómico, sino la inserción ascendente o descendente o simplemente adecuada e inadecuada entre la función ejercida y el perfil socio educativo. Esto puede ser considerado como absoluto o relativo. Nuestra elección de estrategia metodológica no se piensa como objetivo de comparar ambos contextos de migración, queremos entender la singularidad del caso de Haití en el contexto brasileño, comparándolo con un segmento o categoría extranjera en Brasil con el mismo perfil y origen étnico racial. Además de las diferencias, los datos de campo han demostrado que estos dos grupos tienen profundas similitudes en su sistema social, la educación y los diversos aspectos de sus identidades culturales. A través de las observaciones de campo y análisis cualitativo de su discurso constatamos en efecto que los conceptos, estado y capital social son variables cruciales que explican sus actitudes frente a esta nueva situación. En términos de nuevos resultados producidos por el análisis de la tesis, llegamos a la conclusión de que los haitianos tienen una actitud distinta en un contexto migratorio que se relaciona con su propia trajectoria social e histórico. La ciudad de Brasília se presenta como un espacio complejo para la realización del plano de migración. Percibida así por los migrantes de hecho de la pre-construcción que hicieron de la ciudad e imaginando a partir de sus capitales socio-educativos y culturales adquiridos en su país de origen. Finalmente, la experiencia haitiana de inserción descalificada en el puesto de empleo facilitó la creación de reglamentos con fuerza obligatoria general, armonizando la oferta de empleo y la demanda de formación por los extranjeros y trabajadores, lo que dio origen a una nueva categoría trabajador migrante que llamamos de “trabajadores migrantes y estudiantes”
Nous comptons analyser dans le cadre de cette recherche sur l´immigration Haïtienne au Brésil, un groupe intermédiaire de travailleurs qui est souvent négligé par les chercheurs et analystes qui se sont intéressés par le thème. Il concerne ceux-là qui possèdent un niveau éducationnel moyen. Ils ont subi un dénivellement de leur statut et ont reçu les mêmes traitements que toute autre catégorie d´immigrants, malgré leurs parcours sociaux économiques et éducationnels distincts. Il s´avère que leurs statuts éducationnel et professionnel ont été manipulés pour les besoins du marché d´emplois. Ce fait de surqualification en relation aux fonctions accomplis est souvent évoqué dans le but de construire une image atypique de l´immigrant Haïtien, notre champ d´intervention analytique est circonscrit dans ce segment de catégorie. En effet, le centre d´analyse s´étend et se limite à ceux qui ont atteint le niveau minimal acceptable de formation, allant de la fin d´études secondaires au premier cycle universitaire. Nous considérons des donnés prélevées principalement aux alentours de l´espace de la ville de Brasília et nous examinons la période de 2011 à 2015. Il arrive que la formation éducationnelle des haïtiens se confonde souvent avec leurs expériences professionnelles, en contexte migratoire ici, au Brésil. Un des arguments de thèse que nous soutenons à l´aide de l´analyse comparée du système éducatif est fondé sur les prémisses que pour la période que ces générations d´immigrants haïtiens ont vécu en Haïti, marquée par des crises systémiques, affectant de manière aggravée le milieu rural, rend difficile qu´ils soient ainsi munis d´expérience professionnel plus utile et qualifiée. L’adéquation existante, pourtant, entre les tâches accomplies et leur status au pays d´origine, est vécue différemment, au regard de leur rang dans la hiérarchie sociale et de l´effectivité comparative entre les potentialités quantitative et qualitative des capitaux sociaux de chacun. Celle-ci s´exprime dans le cadre de cette recherche par le niveau de conformabilité dans les fonctions occupées dans le marché d´emplois et par les intepretations diverses aux différents pays de déstination. Aussi, il en résulte que cette inadéquation ne revêt pas seulement cet aspect dichotomique, d´insertion ascendante ou descendante, positif ou négatif, simplement adéquat et inadéquat entre fonction et profil socio éducationnel. Ceci peut être considéré comme absolu ou relatif. Notre stratégie de choix méthodologique ne vise pas comme objectif de comparer les deux contextes migratoires, nous voudrons comprendre la singularité du cas haïtien en contexte Brésilien en le comparant à un segment ou catégorie d´étrangers au Brésil de même profil et de même origine ethnico-racial. Au-delá des différences, les données de terrain nous montrent que ces deux groupes ont des similitudes profondes au niveau de leur système sociale, éducatif et des diverses facettes de leurs identités culturelles. A travers des observations de terrain et des analyses qualitatives de leur discours, nous constatons, en effet, que les concepts de status et de capital social sont des variables déterminantes qui expliquent leur attitude face à cette nouvelle situation. En termes de nouveaux résultats produits par les analyses de la Thèse, nous aboutissons à la conclusion que les haïtiens ont une attitude distincte en contexte migratoire qui est liée à leur trajectoire sociale et historique propre. La ville de Brasília se présente comme un espace complexe pour la réalisation de plan migratoire. Elle est ainsi perçue par les migrants du fait de la pré-construction, réalisée et imaginée de la ville, au regard de leurs capitaux socio éducatif et culturel acquis au pays d´origine. Enfin, l´expérience haïtienne d´insertion déqualifiée dans des postes d´emplois a facilité la création des règlements de portée générale, harmonisant l´offre d´emploi et demande de formation pour les étrangers et travailleurs, ce qui a fait surgir une nouvelle catégorie de travailleur migrant que nous dénommons « travailleurs migrants et étudiants ».
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Flamein, Richard. "Mobilités sociales et matrice des identités bourgeoises d'Ancien Régime par l'univers matériel : la "résistible ascension" des Le Couteulx (1600-1824)." Rouen, 2011. http://www.theses.fr/2011ROUEL025.

Full text
Abstract:
« La société d'ordres d'Ancien Régime ne connaît guère les mobilités sociales », « le capitalisme dynastique français souffre de la rigidité de ses structures », « le marchand du XVIIIe siècle n'aspire qu'à quitter son état par l'anoblissement de sa lignée », voilà quelques lieux communs mis à mal par la présente thèse. L'approche retenue en fait la particularité : délaissant les catégories posées comme a priori, elle offre une matrice du mode de production empirique des identités bourgeoises d'Ancien Régime sur le substrat d'une analyse méticuleuse de ses univers matériels. Elle propose, en définitive, un tableau le plus complet possible des mobilités sociales bourgeoises entre 1600 et 1824. Pour ce faire, la démarche dissocie clairement stratégies et facteurs de fluidité. Les premières constituent les paradigmes bourgeois de l'identité : entreprise et capital, propriété et territoires, famille et transmissions. Leur inertie n'est qu'apparente et soulève la question de la vitalité des formes de la reproduction sociale à l'époque moderne : force est d'admettre le caractère négocié et toujours renouvelé des composantes d'une position sociale. Passant d'une conception collective du changement social dominante au XVIIe siècle, à une approche fluide et personnalisée des mobilités ensuite, la thèse s'attache à montrer les formes de la recomposition des identités sociales au XVIIIe siècle. Autant qu'une société des apparences, c'est une société du mouvement qui se donne à voir : posant à nouveaux frais la question des relations entre mobilités et formation des identités sociales, la thèse met en lumière la signification sociale des déchirements et des recompositions internes aux groupes, la redéfinition des appartenances, les négociations avec les barrières invisibles entre les catégories, enfin, la diffraction inattendue, au XVIIIe siècle, des modèles de promotion par le triomphe des facteurs culturels de fluidité sur les formes matérielles d'appropriation redistribuant les notions de luxe et d'ostentation. Non seulement la société d'Ancien Régime est mobile, mais les conditions de cette mobilité évoluent sensiblement durant la période étudiée
« The Ancient Regime society of orders hardly allows social mobilities », « dynastic capitalism in France suffers from its rigid structures », « The 18th century tradesman’s only desire is to rise above his station through the ennobling of his whole lineage »: here are only a few clichés challenged by our thesis, the specificity of which being the originality of our approach: leaving aside identity as an a priori notion, we wish to offer a matrix of the empirical mode of production of bourgeois identities in Ancient Regime based upon a minute analysis of material belongings. We thus intend to establish a near-to-complete view of bourgeois social mobility between 1600 and 1824. With this purpose in mind, our approach clearly distinguishes between strategy and factors of fluidity — the former making up the very bourgeois paradigms of identity : enterprise and capital, properties and territories, family and transmission. Inertia is only apparent and raises the question of the vitality of the forms of social reproduction in the early modern era; emphasis is hence bound to be on the negotiated and always renewed dimension of the elements establishing a social position. Moving from a collective conception of social change as prevailing in the 17th century to a then more fluid and individual-based approach, our dissertation sets out to show the forms of social re-composition in the 18th century. The picture, which thus emerges, is that of a society of appearances as much as a society of movement. Reconsidering the link between mobilities and the formation of social identities, our work aims at shedding a new light on the social meaning of internal destructuring and restructuring, on the redefinition of the notion of belonging, on the negotiating procedures along the borders between groups, and, finally, on the unexpected diffraction of models of promotion in the 18th century through the victory of cultural factors of fluidity on the material types of appropriation, thus redistributing the notions of luxury and ostentatiousness. Not only is the Ancient Regime society mobile, but the conditions of such mobility also change radically through the period we have chosen to study
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Thébault, Vincent. "Les bourgeois de la terre : stratégies foncières et mobilités sociales dans le midi toulousain au dix-neuvème et vingtième siècles." Toulouse 2, 1995. http://www.theses.fr/1995TOU20087.

Full text
Abstract:
L'analyse de la mobilite sociale fonciere, a partir du suivi genealogique des proprietes foncieres, rend droit de cite a des phenomenes complexes, jusque la negliges au profit d'explications economiques relevant du modele marxiste dominant dans les annees 1960. L'analyse cinematique de la grande propriete fonciere dans le midi toulousain de 1830 a 1992 remet en cause le primat de la logique economique dans les schemas d'explication de l'evolution de la grande propriete fonciere. La mobilite sociale inter et intragenerationnelle, la lente erosion de la valeur identitaire accordee au patrimoine foncier dans les representations contemporaines, constituent des facteurs bien plus actifs d'evolution de la repartition sociale de la grande propriete que les fluctuations du revenu agricole, le calcul de rente ou de valeur marchande devolue au bien-fonds. A partir du moment ou la possession de la terre est affectee d'une valeur patrimoniale par son proprietaire, son mode de gestion est detache de considerations sur les fluctuations de sa valeur economique. Au xixeme siecle et au debut du xxeme siecle, l'importance de la valeur sociale et identitaire devolue aux biens-fonds au sein de la societe bourgeoise explique la faible mobilite de la propriete, en depit des variations de la conjoncture economique. A la fin du xixeme siecle, l'effondrement de la rente fonciere n'a pas, ainsi, provoque la disparition des patrimoines fonciers bourgeois, mais a cristalliser au contraire, la repartition sociale de la grande propriete, dans la mesure ou les proprietaires ont developpe des strategies de conservation patrimoniale a des fins de reproduction sociale. En revanche, la mobilite sociale accrue des familles au xxeme siecle, la modification des representations sociales, et principalement de la representation elitaire, expliquent les changements de strategie fonciere des proprietaires. Parce que progressivement
The study of social mobility in land ownership, if based upon the genealogical analysis of landed estates, re-establishes complex trends, so far overlooked in favour of economic explanations largely inspired by the marxist model which prevailed in the 1960's. The analysis of the evolution of large landed estates in the toulouse area of the midi from 1830 to 1992 challenges the thesis that economic factors should be given priority in explaining changes in the ownership of large landed estates. Such elements as social mobility between generations and within the same generations and the declining role played by land property in defining one's identity nowadays are fare more influential in altering the distribution of large land property than the variations of farm income, the level of ground rent or the market value of a property. In a situation in which the land receives patrimonial value from the owner, its management is disconnected from any considerations related to the variations of its economic value. In the 19th and early 20th centuries, the importance granted to land ownership by the bourgeoisie in the definition of one's identity and social position accounts for the limited mobility of land ownership, in spite of changing economic circumstances. That is why, in the late 19th century, the collapse of ground rent did not cause the large landed estates of the bourgeoisie to disappear but instead froze the social distribution of vast estates, as owners set up strategies for preserving their patrimonies with a view to ensuring the perpetuation of social structures. Conversely, the increased social mobility of families in the 20th century, changing social representations - notably that of the elites - explain the changing strategies of landowners. Since
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Pasini, Jérémy. "Mobilités spatiales, usages du téléphone mobile et développement socio-économique dans le Moungo central (Cameroun) : une étude au prisme des spatialités individuelles." Thesis, Toulouse 2, 2018. http://www.theses.fr/2018TOU20047/document.

Full text
Abstract:
Le travail part de l’idée que les mobilités sont un capital, dans la mesure où elles aident les individus à construire, à renforcer et à adapter leurs « moyens d’existence ». Systèmes d’activités productives et non-productives qui permettent de satisfaire les besoins humains (Chambers & Conway, 1991), les « moyens d’existence » présentent une géographie particulière. En effet, les multiples tâches, occupations et responsabilités assurées par les individus n’occupent jamais exactement les mêmes lieux. Il convient donc de les organiser dans l’espace et dans le temps, ce qui implique de mesurer des distances et des durées, d’effectuer des trajets pour connecter les différents sites des pratiques quotidiennes, de se synchroniser avec les personnes dont on a besoin pour accomplir ses rôles sociaux. Cependant, l’occurrence d’une perturbation ou d’une opportunité et l’évolution des attentes au cours de la vie poussent les individus à remodeler leurs « moyens d’existence ». Ils changent d’emploi, déménagent dans une nouvelle ville, confient l’éducation de leur enfant à un tiers, etc. En fait, ils réinventent leur « espace de vie » en même temps que leur portefeuille d’activités. Comme Michel Lussault (2007 ; 2013), nous nommons « spatialité » cet ajustement permanent entre les objectifs et le positionnement géographique des acteurs individuels ou collectifs
This work considers physical mobilities and wireless telecommunication as a resource, because they help people to construct, organize and adapt livelihoods to the new conditions that may arise. According to Robert Chambers and Gordon Conway (1991), rural livelihoods generally comprise several activities like cultivation, hunting, wage labour, trading, offering services in transport, etc. These activities variously provide food, cash and other goods to satisfy human needs. The activities form a system of places that are used on a regular basis. In case of chocs or opportunity, individuals have to leave certain activities and adopt others that are less exposed to risks and more profitable. In other terms, they arrange differently their living space in the sense that they stop using certain places and start using others. Michel Lussault (2007; 2003) calls “spatiality” the ability of an individual to adjust his geographical position, as well as the position of his activities, in order to meet his proper objectives
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Quashie, Hélène. "Ethnicités en miroir. Constructions sociales croisées de la blanchité et de l'africanité au prisme des mobilités touristiques et migratoires vers le Sénégal." Thesis, Paris Sciences et Lettres (ComUE), 2018. http://www.theses.fr/2018PSLEH089.

Full text
Abstract:
A partir de six terrains d’étude menés dans plusieurs régions du Sénégal (Petite Côte, Saloum, Saint-Louis, Sénégal oriental et Dakar), cette thèse explore l’articulation différenciée des enjeux de classe et de race dans des contextes de mobilités et de migrations issues d’Europe et d’Amérique du Nord. Les trajectoires, pratiques et modes relationnels enquêtés sont liés au tourisme balnéaire et culturel, à l’entrepreneuriat individuel en situation post-touristique, à des mobilités pour étude, et aux parcours professionnels du volontariat et de l’expatriation. Ces configurations sociales mondialisées, souvent inscrites dans des champs de recherche dissociés, favorisent l’analyse croisée de la construction de deux ethnicités, la blanchité et l’africanité, conçues comme notions emic et etic. Leurs productions socio-identitaires se déploient, se croisent et se répondent, selon des mécanismes récurrents de hiérarchisation de classes et de confrontation raciale à l’échelle des interactions individuelles et des dynamiques collectives. Elles font aussi écho à des logiques de stratification et de sélection sociale, intrinsèques à la société sénégalaise, qui vont au-delà du marqueur chromatique et se combinent à des représentations culturalistes et ethniques. Les échelles socio-historiques, les asymétries de classe transnationales, les identifications religieuses, phénotypiques et genrées, présents dans les contextes de mobilités et migrations étudiés, soulignent la valeur heuristique des catégorisations identitaires de la blanchité dans les processus de classification sociale, racialisée et ethnicisée, au regard des définitions plurielles de l’africanité. Analyser ces mécanismes d’assignation et de distinction dans une société africaine telle que le Sénégal permet également de penser la question postcoloniale au cœur des ambivalences du champ social et invite à interroger la positionnalité des chercheur.e.s dans la pratique ethnographique et la production des savoirs sur l’Afrique
Based on six fieldworks conducted in several regions of Senegal (Petite Côte, Saloum, Saint-Louis, Oriental Senegal and Dakar), this thesis explores the social mechanisms which articulate class and race issues in different contexts of mobility and migration from Europe and North America. The trajectories, practices and ways of socializing investigated are related to seaside and cultural tourism, individual entrepreneurship in post-tourist contexts, study abroad programs and professional flows of voluntary service and expatriation. These social and globalized settings, often addressed in distinct fields of research, underlie a cross analysis of the constructions of two ethnicity – whiteness and africaness – considered as emic and etic notions. The social identities they produce respond to one another and reveal recurring patterns in social hierarchy and racial confrontation throughout individual interactions and collective dynamics. They also echo logics of social stratification and selection within the Senegalese society, which are combined with culturalist and ethnic representations, beyond color markers. The contexts of mobility and migration investigated are embedded into specific socio-historical backgrounds, transnational asymmetry of class and process of identification based on religion, phenotype and gender. They all reflect the heuristic value of whiteness and its production of identity in social, racialized and ethnicized categorization, regarding multiple meanings of africaness. Analyzing these mechanisms of social distinction in an African society such as Senegal leads to face postcolonial thinking with the ambiguities of social spheres. It also questions the positionality of researchers through ethnography and in the production of knowledge about Africa
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Nguyen, Quan Son. "Mobilités spatiales et ségrégation dans un contexte de métropolisation : Le cas de Hanoi." Thesis, Lyon 2, 2014. http://www.theses.fr/2014LYO20049/document.

Full text
Abstract:
Depuis 2008, Hanoï est devenue l’une des grandes capitales du monde, en intégrant de nouveaux territoires. Hanoï a pour ambition de devenir une ville tournée vers la sous-région et fortement compétitive. Cependant, son processus d’urbanisation se heurte à de nombreux obstacles, notamment en matière de transports urbains fortement dépendants des modes individuels, tout particulièrement des motos. Or, le processus actuel de métropolisation de Hanoï est porteur de nouveaux défis pour le transport urbain tels que le changement de structure et de fonctions urbaines, l’émergence d’une mobilité intra-urbaine sur des distances importantes, le risque de ségrégation socio-spatiale… A partir d’un constat sur les caractéristiques de la métropolisation de Hanoi, cette thèse examine quelles sont les influences de la ségrégation socio-spatiale sur la mobilité des citadins et comment ils s’adaptent au contexte urbain de plus en plus ségrégatif à Hanoi en termes de mobilité et d’activités. Pour répondre à cette problématique, nous avons mené en 2013 une enquête ciblée sur la population sensible. Des analyses comparatives ont été effectuées grâce aux données de notre propre enquête et celles de l’enquête PRUD en 2003. Les données des recensements tant au niveau national que de Hanoi ont été également utilisées. Les résultats nous montrent que la métropolisation à Hanoi présente non seulement des similitudes mais également des singularités par rapport aux autres logiques observées dans d’autres villes. Les dynamiques métropolitaines renforcent les caractères ségrégatifs dans les territoires de Hanoi. La ségrégation socio-spatiale a des impacts nets sur les comportements de mobilité des habitants (mobilité résidentielle) et l’accès aux services urbains (mobilité quotidienne) au détriment des pauvres. Face à cette réalité et à cause de l’inefficacité du réseau de bus et du retard des projets de transports en commun, la population la plus modeste recourt aux modes de transports alternatifs (taxi et mototaxi) pour s’adapter à leurs conditions de vie
Since 2008, Hanoi has become one of the greatest capitals of the world, by integrating new territories. Hanoi aims to become a highly competitive city turned towards the sub-region in the Asian continent. However, the urbanization process faces many obstacles, including a strong dependence on individual urban transport modes, particularly motorcycles. However, the current metropolization process of Hanoi brings about new challenges for urban transport such as the change in urban structure and functions, the emergence of intra-urban mobility over long distances and the risk of socio-spatial segregation. Through the observation of the characteristics of metropolization in Hanoi, this study examines the influences of socio-spatial segregation on urban mobility and how the inhabitants adapt to the increasingly segregated urban context in terms of mobility and activities. To deal with this issue, we conducted in 2013 a survey focused on the vulnerable population. Comparative analyses were carried out, using data from our own survey and from the 2003 PRUD survey. Census data both at the national and local level were also used. The results show that the metropolization process of Hanoi has not only similarities but also singularities compared to processes observed in other cities. Metropolitan dynamics reinforce segregated characters in the territories of Hanoi. Socio-spatial segregation has clear-cut impacts on the mobility behavior of people (residential mobility) and the access to urban services (daily mobility), especially for the poor. To face up to this situation and because of the inefficiency of the bus network and the delays in the implementation of urban transport projects, the poorest people turn to alternative modes of transport (taxi and motorcycle taxi) to adjust to their living conditions
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Delbos, Jean-Brieux. "Les électeurs censitaires parisiens des années 1840 et leur devenir : richesse, inégalités, mobilités économique et géographique." Paris, EHESS, 2014. http://www.theses.fr/2014EHES0112.

Full text
Abstract:
Cette thèse en histoire économique a pour objectif l'analyse quantitative des liens entre la richesse et les mobilités économique et géographique dans la France des années 1840 aux années 1880 par une étude du corps électoral censitaire parisien des années 1840. Pour ce faire, une base de données originale a été construite par un appariement entre différentes sources afin de suivre dans le temps les multiples trajectoires des individus appartenant à ce groupe particulièrement riche et politiquement important. La mobilité individuelle est ainsi observée à court terme grâce à un appariement entre listes électorales parisiennes des dernières années de la monarchie de Juillet. La mobilité à long terme est, quant à elle, révélée par l'exploitation des tables parisiennes des successions et absences (TSA) qui contiennent des informations sur la situation des individus au moment du décès. Tant à court terme qu'à long terme, la mobilité économique et géographique s'avère considérable, remettant en cause l'idée historiographique d'un groupe clos et stable. Le corps électoral censitaire parisien apparaît comme une classe de l'instant, sa forte hétérogénéité se renouvelant sans cesse sous l'effet de mécanismes économiques puissants mis en évidence dans une série de régressions économétriques. Au-delà du corps électoral censitaire, l'observation du groupe des riches individus figurant comme tels dans les TSA parisiennes montre à quel point la mobilité fut forte au XIXème siècle : seule la moitié d'entre eux furent inscrits sur les listes censitaires de 1845 considérées au niveau national. In fine, l'ensemble de nos résultats invite à renouveler le débat sur les élites et la richesse
This economic history dissertation aims to analyse quantitatively the links between wealth and economic and geographic mobility in France from the 1840s to the 1880s through the study of franchised Parisian voters of the 1840s. To do so, an original dataset has been built by matching different sources so as to follow the multiple trajectories of the individuals who belong to this particularly rich and politically important group over time. Short-term individual mobility is observed by matching individuals across electoral lists from the last years of the July Monarchy. Long-term mobility is revealed by exploiting the Parisian tables of successions and absences (TSA). These contain information about the wealth at death of individuals. Both in the short- and long-run, economic and geographic mobility proves to be considerable, raising serious questions about the long-held idea of a close and stable elite group. Parisian franchised voters appear to be an instant class, with a large heterogeneity that was continuously renewed under the effect of powerful economic mechanisms that have been highlighted in a series of econometric regressions. Beyond the franchised electorate, the group of the wealthy individuals who appear in the Parisian TSA shows the massive extent of mobility in the 19th century: only half of these individuals were on the 1845 franchise lists considered at the national level. Taken as a whole, our results lead to renew the debate about the elites and wealth
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Devleeshouwer, Perrine. "De l'école à la ville: analyse des relations entre carrières scolaires, hiérarchies d'établissements et mobilités spatiales à Bruxelles." Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 2012. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/209593.

Full text
Abstract:
Malgré la prise en compte grandissante des contextes de l’école, qu’ils soient institutionnels ou urbains, la sociologie de l’éducation donne relativement peu de réponses à la question des interactions entre ségrégations urbaines et ségrégations scolaires. La littérature scientifique concernant les interactions entre mondes urbains et mondes scolaires reste assez limitée :sociologie de l’éducation et sociologie urbaine restent deux champs relativement hermétiques l’un à l’autre. Il existe toutefois un point de rencontre entre ces deux domaines sociologiques. Ce croisement apparait autour de la littérature scientifique relative aux « effets de quartier ». Cette littérature prend pour objet l’étude des conséquences des quartiers ségrégués pour les populations qui y habitent et se focalise principalement sur l’enfermement local de ces populations. Cette focalisation peut mener à une vision dichotomique de la ville ainsi qu’à des visions normatives des pratiques de mobilité et d’ancrage territorial. En effet, les études relatives aux effets de quartier reposent, souvent implicitement, sur une valorisation positive de la mobilité spatiale et sur une connotation négative de l’ancrage territorial.

Tentant d’apporter une approche novatrice aux recherches relatives aux interactions entre mondes scolaires et mondes urbains et voulant éviter les limites des études relatives aux effets de quartier, notre thèse poursuit une démarche inductive basée sur ces lacunes théoriques. Le premier de ces objectifs est d’intégrer sociologie de l’éducation et sociologie urbaine dans une même approche afin d’appréhender de manière complète les questionnements liés aux recouvrements entre ségrégations scolaires et ségrégations urbaines. Notre deuxième objectif renvoie davantage au contexte de la recherche. Tant la sociologie de l’éducation que la sociologie urbaine ont tendance à se focaliser sur des contextes empiriques hautement ségrégués. Ces recherches montrent les logiques de hiérarchisation et de polarisation du système en opposant les écoles du haut et les écoles du bas de la hiérarchie scolaire. Les contextes scolaires favorisés sont très peu mis en avant en sociologie de l’éducation et les contextes intermédiaires ne le sont presque jamais. L’un des objectifs principaux de notre thèse consiste à investiguer le contexte des écoles dites « moyennes » dans les hiérarchies scolaires. L’objectif principal ici est de déterminer le profil de ces écoles du point de vue des populations scolaires, mais également du point de vue des politiques d’établissement et des vécus que cette position d’école « moyenne » suscite tant chez les élèves que chez les enseignants.

Concernant notre approche méthodologique, nous avons mis en place un dispositif de recherche très construit afin de sélectionner des écoles « moyennes ». Cette sélection s’opère par choix raisonné afin de définir clairement les situations étudiées. Deux critères ont été utilisés à cet effet concernant les deux principales formes de hiérarchisation de notre système scolaire :les filières d’enseignement et le niveau socioéconomique des établissements scolaires. Dans les établissements retenus, nous avons utilisé des méthodes mixtes de recueil de données :entretiens, questionnaire, données sur la géographie des lieux de résidence et cartes mentales.


Doctorat en Sciences politiques et sociales
info:eu-repo/semantics/nonPublished

APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Liu, Ziqin. "Les jeunes diplômés chinois à l’épreuve de la précarité. Mobilités, accès à l’emploi et rapport au travail. Le cas des jeunes migrants qualifiés dans les villages-urbains à Pékin." Thesis, Lyon, École normale supérieure, 2014. http://www.theses.fr/2014ENSL0956/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse s'inscrit dans la problématique générale de la transformation du marché du travail en Chine durant les deux dernières décennies et de la place des jeunes migrants dans ce processus. Dans un contexte de transition économique, nous assistons en Chine à des phénomènes de segmentation des marchés du travail, à la montée du taux de chômage, et à la création massive d'emplois informels, le tout se traduisant par une mise en mobilité généralisée du monde du travail, notamment à travers un phénomène massif de migration interne. Les jeunes en mobilité - notamment les jeunes diplômés « nomades » dans les grandes villes - se voient de plus en plus relégués dans les zones urbaines de vulnérabilité (Robert Castel) où différentes formes de précarités (notamment du travail et de logement) s’enchevêtrent et s’accumulent. Dans une société de croissance, les inégalités se multiplient et se creusent de manière vertigineuse. La mobilité sociale semble en panne et le sentiment d’injustice augmente. C’est donc à ce phénomène de migration dans un double mouvement de transformation du marché du travail et de recomposition urbaine que nous consacrons nos réflexions dans ce travail. Nous sommes en présence de jeunes migrants qualifiés vivant dans les villages-Urbains à Pékin, figures analytiques des métamorphoses en cours. Cette recherche a été menée durant l’année 2011 – 2012 à Pékin. Ces individus ont de 2 à 8 ans d’expérience professionnelle et résident dans les villages urbains à Pékin au moment de l’enquête. Cette recherche s’appuie sur des matériaux empiriques collectés et analysés selon des méthodes variées. Le travail de terrain a permit de réaliser 180 questionnaires (données quantitatives), 60 entretiens biographiques (matériau qualitatif), ainsi qu’une observation ethnographique dans un village-Urbain.Cette étude a pour but d'appréhender, en termes de carrières, le parcours d’insertion ainsi que l’expérience migratoire des jeunes diplômés, à partir des processus structurels (politiques d'emploi, politique migratoire, réseaux, etc.), et de la mise en récit, par les jeunes, de leur parcours, afin de mettre en évidence les mécanismes de production des inégalités et la construction d’identités sociales derrière les changements observés en Chine. Notre étude poursuit trois objectifs. Le premier consisterait à saisir objectivement les différentes positions et statuts occupés et d'autre part, à saisir la manière dont les jeunes interprètent leur parcours selon la perspective dans laquelle ils se trouvent, les positions qu'ils occupent et les stratégies qu'ils mettent en place. Le deuxième objectif serait de démontrer d'une part, comment les identités objectives et subjectives interagissent et se redéfinissent et d'autre part, comment le rapport au travail des jeunes se construit. En troisième lieu, le but consiste à articuler la question de l’insertion professionnelle et du rapport à l’espace, alors que la mobilité tend à devenir une norme sociale tant dans le monde du travail que dans la gestion migratoire (Hélène Pellerin, 2011)
This thesis is part of the broader issue of the transformation of the labor market in China over the past two decades and the place of young migrant workers in this process. In the context of economic transition, Chine has witnessed many important changes such as the phenomenon of urban labor market segmentation, the rise in unemployment and the massive creation of informal jobs, all leading to increased mobility in the working world, as seen particularly in the phenomenon of mass domestic migration. Migrant working youth – especially university graduates from a rural background (or smaller cities) who move to large cities - are being increasingly relegated to the urban areas of vulnerability (Robert Castel,1995) where different forms of precariousness (especially in terms of employment and housing) overlap and accumulate. China’s strong economic growth has given rise to inequalities that are multiplying and deepening at a dizzying rate. Upward mobility seems broken as feeling of injustice is rising. This migration phenomenon, a simultaneous transformation of the labor market and urban restructuring, is the focus of our study. We shall examine the case of young skilled migrants living in urban villages in Beijing, analytical figures of metamorphosis in progress. This research was conducted between 2011 and 2012 in an urban village in Beijing. The subjects had between 2 and 8 years of professional experience and lived in urban villages in Beijing at the time of the survey. This research is based on empirical data collected and analyzed using various methods. Our fieldwork in China enabled us to distribute180 questionnaires (quantitative data), 60 biographical interviews (qualitative material) as well as an ethnographic observation in an urban village. This study aims to investigate, in terms of careers, the process of professional integration and the experience of migration of graduates by looking at structural factors (employment policy, migration policy, networks, etc.), and the narrative pattern used by young people to relate their journey, in order to highlight the mechanisms that produce inequalities and construct social identities underlying the changes being observed in China. Our study has three objectives. The first is to understand both the different positions and statuses held and the way in which young people interpret their journey from their perspective, the positions they hold and the strategies they adapt. The second objective is to demonstrate how their objective and subjective identities interact and are redefined, as well as how their relationships toward work are formed. Thirdly, the goal is to articulate the issue of professional integration and its relationship to physical space, in a context where mobility is becoming a social norm in both the working world and the management of migration (Hélène Pellerin 2011)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Jaouen, Yann. "Richesses foncières et espaces au Haut Moyen-Âge : jeux d'échelles et de représentations en Gaule de l'Empire romain tardif à l'Empire carolingien." Electronic Thesis or Diss., Sorbonne université, 2024. http://www.theses.fr/2024SORUL056.

Full text
Abstract:
Cette étude porte sur les interactions et les évolutions entre ressources, espaces contrôlés, positionnement social et mémoire en Gaule du IVe au IXe siècle. Elle insiste sur la force des représentations et sur l'importance des échelles et des focales d'observations pour les questions relatives à la richesse et à l'espace. Elle propose des hypothèses sur les géostratégies individuelles et collectives mises en œuvre au regard d'environnements changeants et de territoires en évolution. Elle souligne une rationalité économique relative des acteurs médiévaux, qui n'exclue pas des comportements irrationnels et des rapports de forces violents dans la domination de la terre. Elle étudie la manière dont les acteurs du haut Moyen-Âge se créent ou utilisent des souvenirs de circulations foncières comme outils de mémoire, d'influence et de pouvoir. Elle met en relief le changement permanent de terres permettant aux personnes de se réinvestir sans cesse dans une stratigraphie sociale et des structures politiques en constante évolution. Elle insiste sur la réduction de l'importance de la propriété, du foncier et de l'espace dans le positionnement social des individus au profit d'accès à des réseaux. Elle propose des hypothèses sur les modalités par lesquelles les populations altomédiévales se représentent l'espace
This study focuses on the interactions and developments between resources, controlled spaces, social positioning and collective memory in Gaul from the fourth to the ninth century. It emphasises the strength of representations and the importance of scales and focal points for questions relating to wealth and space. It proposes hypotheses on individual and collective geostrategies implemented with regard to changing environments and evolving territories. It underlines a relative economic rationality of medieval actors, which does not exclude irrational compartmentalisations and violent balances of power in the domination of the land. It studies the way in which actors from the early Middle Ages created or used memories of land circulation as tools of collective memory, influence and power. It highlights the permanent change of land allowing people to continually reinvest in a constantly evolving social stratigraphy and political structures. It insists on reducing the importance of property, land and space in the social positioning of individuals in favor of access to networks. It proposes hypotheses on the modalities by which alto-medieval populations represented space
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Leray, Frédéric. "Les mères seules et leurs espaces de vie : Mobilités résidentielles et pratiques quotidiennes de l’espace des femmes seules avec enfant(s) en Bretagne." Rennes 2, 2010. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00551602/fr/.

Full text
Abstract:
L’instabilité croissante des couples, mariés ou non, a largement contribué à la progression de la monoparentalité : aujourd’hui, en France, une famille avec enfant(s) sur cinq est une famille monoparentale. Parmi ces familles, 85% sont dirigées par une femme (Insee, 2006). Alors que la précarité de ces familles est fréquemment étudiée, un faible intérêt est porté à leurs espaces de vie. D'où un projet portant sur les mobilités résidentielles associées à la monoparentalité et les mobilités quotidiennes qui en découlent. La méthodologie de la recherche doctorale a été élaborée en référence au modèle de l’ « espace social de vulnérabilité » (Séchet and al. , 2002). La complémentarité entre une enquête par questionnaire et des entretiens compréhensifs a permis de mesurer l'impact en termes de mobilités résidentielles et quotidiennes des contraintes qui pèsent sur ces femmes. D’une part, la situation monoparentale engendre fréquemment une mobilité mais aussi une régression résidentielle du fait d’un choix limité en matière de localisation résidentielle, de statut et de type de logement. D’autre part, l’analyse des pratiques sociales prouve que la mobilité résidentielle est souvent accompagnée d’une rétraction des réseaux sociaux, du temps, de la capacité de mobilité et, par conséquent, d’une rétraction des espaces de vie. La recherche révèle ainsi différentes formes de vulnérabilité (économiques, relationnelles, spatialités contraintes) qui interagissent les unes avec les autres et qui, en se cumulant, produisent un risque de pauvreté économique, de marginalité spatiale et d’exclusion sociale
The growing instability of couples, married or not, has largely contributed to the increase of single parenthood. Nowadays, 20% of French families with children are single-parent families. Among these families, 85% are women-headed (Insee, 2006). While several studies have been devoted to understand the poverty of women with children, researches on their living spaces and their spatial practices are uncommon. This is why the model of « social space of vulnerability » (Séchet and al. , 2002) offers an interesting framework to support the methodology of the doctoral research. The methodology combines a quantitative method (questionnaire) and a qualitative one (interviews), allowing us to measure the constraints of residential and daily mobilities on single mothers lives. Firstly, it appears that single parenthood involves residential mobility and residential regression because of a limited choice of housing (localisation, status). Secondly, the analysis has shown that residential mobility comes often with a diminution of social networks, time, capacity for mobility and therefore, by a retraction of the living spaces. Finally, the research has revealed various forms of vulnerability (economic, social, spatial) interacting with each other and leading to cumulative risks: poverty, spatial marginalization and social exclusion
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Altasserre, Stephan. "Les mobilités bulgares en Europe occidentale et plus particulièrement en France au cours de la période postcommuniste (1989-2012)." Thesis, Strasbourg, 2013. http://www.theses.fr/2013STRAC025.

Full text
Abstract:
Cette thèse avait pour objectif de chercher à établir la spécificité des mobilités internationales bulgares postsocialistes à destination de la France. En premier lieu, ces travaux ont mis en évidence des aspects communs aux migrations en Europe occidentale. Puis, ils ont révélé des particularités qui concernaient seulement certains de ces territoires, parmi lesquels des régions françaises. Enfin, cette thèse a permis d'établir un certain nombre de mobilités spécifiques à la France (migrations d'intellectuels francophones englobant les étudiants, anciens élèves des établissements francophones, développement du Danovisme à partir de l'Hexagone, activisme de l'ancienne émigration, rôle de la Légion étrangère, mobilités roms). Elle a ainsi démontré le caractère singulier du choix de la France comme terre d'émigration des Bulgares
The main objective of this PhD research was to type the specificities of Bulgarian post-communist mobility to France. First of ail, the research focused on highlighting the common features of migration in Western Europe. Then, specificities were revealed on some territories, including French regions.The research finally led to distinguish mobilities to France from the rest of Bulgarian migrations within Europe, revealing some specificities, as follows: French-speaking intellectual migrants including students, alumni from French schools, the spreading of Danovism from France, the activism of the former generations of Bulgarian immigrants, the role of the Foreign Legion and the Roma mobility.Thus, the research allowed to define the particular aspects of choosing an immigration to France for Bulgarian people
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Zani, Beatrice. "Mobilities, Translocal Economies and Emotional Modernity : from the factory to digital platforms between China and Taïwan." Thesis, Lyon, 2019. https://theses-2.univ-lyon2.fr/intranet/2019/zani_b/.

Full text
Abstract:
Sur des routes secondaires, caché dans une valise, invisible aux contrôles frontaliers, un soutien-gorge orange fluorescent produit dans une usine textile dans la Chine du Sud traverse le Détroit et arrive à Taïwan. Là-bas il se promène et circule, sur des plateformes translocales physiques et digitales, et revient à son lieu de production en Chine. L’investigation des mouvements de cet objet revient à interroger les parcours sociaux et émotionnels de ses productrices : des jeunes travailleuses qui s’engagent d’abord dans une migration de travail des campagnes aux villes en Chine, et ensuite dans une migration par mariage à Taïwan. Les parcours sui generis de ce soutien-gorge illustrent les mobilités des femmes, qui franchissent plusieurs barrières sociales, économiques et morales, en traversant les frontières de régimes normatifs hiérarchiques, inégalitaires et rigides.Ma recherche analyse les stratégies translocales et créatives que ces femmes développent, au niveau physique et virtuel, pour « défaire » une condition de subalternité expérimentée tout au long des mobilités. Au sein du microcosme hyperlocal de leurs vies quotidiennes, les femmes contestent les marchés, produisent du désordre et redéfinissent une modernité émotionnelle. A travers une pluralité de pratiques matérielles et immatérielles, virtuelles et émotionnelles, les migrantes chinoises font face aux hiérarchies et inégalités locales et globales afin de « prendre leur place » dans des nouveaux espaces glocaux.L’entrepreneuriat transnational, sous la forme d’un petit capitalisme émotionnel, soutient les repositionnements de ces femmes. Navigant entre production globale et consommation locale, les femmes chinoises produisent des économies multipolaires qui connectent les espaces multiples physiques et digitaux de leurs migrations. La cartographie des mouvements labyrinthiques et bifurqués, au niveau social, économique et émotionnel, des objets commercialisés démontre la convergence hybride et syncrétique entre les logiques du marché et les pratiques hyperlocales.Sur le plan théorique, épistémologique et méthodologique, ce travail contribue à une sociologie économique globale, à une sociologie des émotions, et à une sociologie des migrations transnationales.Ce travail vise à repenser et reconsidérer les mouvements et mobilités des objets, sujets et émotions dans le cadre complexe d’une dialectique entre le domaine local et global, physique et virtuel, matériel et émotionnel. Le petit capitalisme émotionnel translocal des femmes, généré à travers les réseaux sociaux et développé dans les routes secondaires, constitue la substance mutable, malléable et polyédrique de la mondialisation. Dans cette perspective, les routes secondaires, parcours et chemins des économies glocales peuvent traverser, fusionner et se mélanger aux routes principales des marchés globaux. La mondialisation peut ainsi émerger de ces sections hyperlocales sociales, économiques et émotionnelles, toutes interconnectées à la fois
On the backroads, hidden inside a suitcase, invisible to border controls, an orange, fluorescent bra made in a textile factory in Southern China crosses the Strait and arrives to Taiwan. There, it wanders and circulates, on translocal physical and digital platforms, and it moves back to its place of production in China. Questioning the movements of this object implies interrogating the social and emotional patterns of its producers: young female workers who engage into rural-to-urban labor migration in China first, and marriage-migration to Taiwan later. The sui generis path of this bra illustrates women’s mobilities, which cross several social, economic and moral barriers, circulating through the borders of hierarchical, inegalitarian and rigid normative regimes.My research investigates the translocal, creative strategies these women develop, on a physical and virtual level, to “undo” a condition of subalternity experienced all along mobilities. Inside the hyper local microcosmos of their daily translocal lives, women contest markets, produce disorder and re-define an emotional modernity. Through a plurality of material and immaterial, virtual and emotional practices, Chinese migrant women cope with local and global hierarchies and inequalities to “take their place” inside new glocal spaces.Transnational entrepreneurship, under the form of an emotional petit capitalism, sustains women’s social, economic and emotional re-positioning. Setting sails through global production and local consumption, Chinese women produce multipolar economies which connect the multiple physical and digital spaces of their migrations. The cartography of the social, economic and emotional labyrinthic and bifurcated movements of the commercialised objects demonstrates the hybrid and syncretic convergence between the logics of the market and hyperlocal practices.Theoretically, epistemologically and methodologically, this work contributes to a global economic sociology, to a sociology of emotions, and to a sociology of transnational migrations.This works seeks to rethink and reconsider the movements and mobilities of objects, subjects and emotions within the complex frame of a dialectic between the local and the global, the physical and virtual, the material and the emotional. Women’s translocal emotional petit capitalism, generated through social networks and developed on the backroads, constitutes the mutable, malleable and polyhedral substance of globalisation. In that respect, the backroads, trails and paths of glocal economies can cross, merge and mix with the main roads of global markets. Globalisation can thus emerge inside these social, economic and emotional hyperlocal sections, all at once interconnected
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Urien, Fanny. "Au croisement des regards. Ancrage territorial, mobilités et négociations identitaires : le cas des Samaritains de Holon (Israël) et de Kiryat Lûza (Palestine)." Thesis, Paris, EHESS, 2019. http://www.theses.fr/2019EHES0127.

Full text
Abstract:
Cette thèse explore les modalités d’articulation entre citoyenneté double, appartenance religieuse et revendications particularistes observées dans le processus de formation de la communauté samaritaine. Proches du judaïsme par la religion mais dont ils se démarquent, à la fois citoyens palestiniens et israéliens mais dont ils se distinguent, les Samaritains, qui constituent une minorité ethno-confessionnelle installée en Israël et en Palestine, manipulent leurs frontières identitaires pour s’ajuster à leur environnement, siège d’un conflit qui dure depuis des décennies. L’examen des reconfigurations territoriales, administratives et politiques depuis la fin du XIXe siècle et la façon dont elles ont induit des déplacements multiformes (géographiques, sociaux, identitaires) pour les Samaritains donne un éclairage sur la manière dont celles-ci affectent leur géographie sociale et symbolique. Par le biais d’un mouvement de va-et-vient volontaire entre les matériaux historiques (textes de voyageurs, rapports d’explorations scientifiques, archives, recensements) et les données recueillies lors de l’enquête ethnographique, cette recherche met en perspective les effets de la production d’un « mythe orientaliste » dans les différentes phases de réajustement – d’ouverture et de fermeture – des frontières de la communauté. Elle s’attachera à analyser comment la construction d’un particularisme samaritain joue un rôle décisif dans le processus d’attribution d’un statut social (économique, de prestige) et administratif (citoyenneté).Au croisement des approches anthropologique et épistémologique, mon ambition est d’approfondir la réflexion sur les formes d’ « authentification savantes » (Ciarcia, 2003) des traditions samaritaines par le regard extérieur et leur réappropriation indigène, imbriquée aux enjeux sociaux et politiques. Ainsi, des écrits littéraires et scientifiques (dans le champ de l’anthropologie physique, de la génétique, de l’histoire et de la philologie) allant du XIXe au milieu du XXe siècle sont mobilisés dans des contextes touristiques et patrimoniaux par différentes catégories d’acteurs. L’analyse des discours prononcés par les représentants samaritains en contexte touristique permet d’appréhender l’investissement local de ces images – et leur circulation – dans les pratiques de valorisation du patrimoine et de resacralisation du lieu saint, le mont Garizim. Dès lors, celui-ci apparaît comme le point de repère symbolique et le support identitaire sur lequel sont projetés des imaginaires collectifs, communautaires, nationaux et transnationaux. Du traitement des modalités d’inclusion des Samaritains aux sociétés israélienne et palestinienne à l’utilisation de la religion comme ressource culturelle en passant par la mobilisation d’un regard orientaliste, cette thèse propose une approche originale du cas samaritain mettant l’accent sur l’articulation entre enracinement et mobilités
This thesis explores the relation between dual citizenship, religious affiliation and particularist claims observed in the formation process of the Samaritan community. Close to Judaism through religion but from which they stand out, citizens of either Palestine and Israel – where they live as an ethno-confessional minority – from whom they differentiate themselves, the Samaritans adjust their identity according to their environment, the theatre of a decades long conflict. The study of territorial, administrative and political reconfigurations since the late 19th century and how they led to multifaceted movements (geographical, social, identity) among Samaritans, sheds light on how they affect social and symbolic borders. Deliberately alternating between historical material (travellers' texts, scientific exploration reports, archives, censuses) and the data collected during the ethnographic survey, this research puts into perspective the production of an "orientalist myth" and its role in the various phases of readjustment – opening and closing – of the community's borders. It will analyse how the construction of Samaritan particularism played a key part in the process of granting social (economic, prestige) and administrative (citizenship) status, and helps to establish social and symbolic boundaries. At a crossroads between anthropological and epistemological approaches, my ambition is to go further into the forms of "scholarly authentication" (Ciarcia, 2003) of Samaritan traditions from an external perspective as well as their indigenous re-appropriation, intertwined with social and political issues. Thus, literary and scientific writings (in the field of physical anthropology, genetics, history and philology) from the 19th to the mid-20th century are put to use in a context of tourism and heritage according to categories of participants. The analysis of the speeches delivered by Samaritan representatives in a tourism context makes it possible to understand the local investment of these images – and their circulation – in order to highlight local heritage and re sacralise a place of worship, Mount Garizim. For it became the symbolic landmark and the identity bedrock to both national and transnational groups and communities. From the inclusion process of Samaritans in Israeli and Palestinian societies to the use of religion as a cultural resource and the mobilisation of an orientalist perspective, this thesis offers an unusual approach to the Samaritan case, emphasizing the balance between rooting and mobility
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Pistre, Pierre. "Renouveaux des campagnes françaises : évolutions démographiques, dynamiques spatiales et recompositions sociales." Phd thesis, Université Paris-Diderot - Paris VII, 2012. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00764869.

Full text
Abstract:
Les campagnes françaises sont diverses dans leurs caractéristiques géographiques, leurs fonctions économiques et leurs compositions sociales. Le renouveau démographique rural, constaté depuis les années 1970-1980, est tout aussi pluriel, comme les processus qui y ont concouru. Cette thèse propose une analyse nationale et locale, statistique et cartographique, des reprises rurales en France métropolitaine au cours des quatre dernières décennies. L'accent est mis sur les dynamiques migratoires et de mobilité résidentielle qui ont conduit à l'installation de populations variées dans les campagnes françaises : des actifs et des retraités, des cadres et des professions intermédiaires comme des employés et des ouvriers, des familles et des couples, des urbains et des anciens ruraux, des Français de naissance et des étrangers. Un panorama détaillé des renouveaux démographiques ruraux est réalisé, suivi par une étude exploratoire des processus de gentrification rurale et une analyse spécifique des populations retraitées dans les campagnes françaises.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Leiva, Andrea. "" Yo me la paso de isla en isla" : formas de habitar e interacciones sociales en el Islote, Caribe colombiano." Thesis, Paris, EPHE, 2016. http://www.theses.fr/2016EPHE5083/document.

Full text
Abstract:
L’Islote est une petite île artificielle de la région des Caraïbes de Colombie. Elle a commencé à être peuplée à la fin du XIX avec l’arrivée de pêcheurs itinérants qui provenaient des côtes proches de Carthagène. Pour s’y installer, ils ont comblé le sol d’un îlot et ont construit un hameau qui s’est étendu jusqu’à devenir une île d’une surface d’un hectare. Six cents insulaires qui se disent noirs et costeños y vivent, ils se consacrent à la pêche et au tourisme. Sur la base de l’ethnographie réalisée entre 2010 et 2011, cette thèse analyse la manière dont les insulaires interagissent avec leur environnement, y compris les îles, la mer et le littoral. L’Islote est un terrain totalement construit : il n’y a pas d’étendues de cultures, ni des plages, ni des palmiers. D’après les villageois il s’apparente à un “quartier” au milieu de la mer. Pour habiter cet endroit, les insulaires nouent des relations avec les autres îles et le littoral. Ils se déplacent constamment vers des villages et des villes où ils construisent des maisons dans lesquelles ils résident par périodes. De plus, ils ont noué une étroite relation avec d’autres villages de la côte, qui leur ont permis d’avoir accès à des biens, des services et aux échanges. Contrairement à d’autres lieux de la région des Caraïbes, où les relations se développent par le biais de la diversification de parentèles à plusieurs endroits, et avec différentes femmes, à l’Islote les alliances entre les membres du groupe sont privilégiées. Ici, la cohésion est interprétée comme une manière de renforcer les relations internes et ainsi pouvoir vivre à différents endroits sans perdre les liens qui les unissent. Cette thèse prétend contribuer à l’étude des interrelations caribéennes, tout en montrant qu’elles présentent des dynamiques sociales et culturelles propres
The Islote is a small artificial island off the caribbean coast of Colombia. Its settlement began at the end of the XIX century with the arrival of itinerant fishermen from the surrounding coasts of Cartagena. To establish the island, they filled the existing key with soil and built a hamlet that grew until it reached one hectare of surface. 600 islanders live on the Islote who identify themselves as black people and costeños; they devote themselves to fishing and tourism. Based on the ethnography conducted between 2010 and 2011, the present work analyzes the ways in which the islanders relate with their environment, including other islands, the sea, and the litoral. The Islote is a piece of land totally occupied without open land: it does not have cultivation areas, beaches, or palm trees. Its appearance is interpreted by locals as a “neighborhood” in the middle of the ocean. In order to inhabit this place, the islanders extend their network of relationships towards other islands and the coast. They continuously move to small towns and municipalities where they build houses where they can reside seasonally. Furthermore, they have a tight relationship with other coastal towns; which has allowed them to gain access to goods, services, and exchanges. Unlike elsewhere in the Caribbean where relationships expand through the diversification of kin in several locations, and with many women, in the Islote the alliances between group members are prioritized. The social cohesion is interpreted here as a way to reinforce the alliances within the group and therefore makes it possible to live in different places without losing the ties that bind them
El Islote es una pequeña isla artificial del Caribe colombiano. Se comenzó a poblar a finales del siglo XIX con la llegada de pescadores itinerantes provenientes de las costas aledañas a Cartagena. Para asentarse, ellos rellenaron el suelo de un cayo y construyeron un caserío que creció hasta conformar una isla de una hectárea de superficie. Allí conviven seiscientos isleños que se identifican como gente negra y costeña, se dedican a la pesca y el turismo. Con base en la etnografía realizada entre el 2010 y el 2011, el presente trabajo analiza la forma en que los isleños se relacionan con su entorno, incluyendo las islas, el mar y el litoral. El Islote es un terreno construido en su totalidad: no tiene zonas de cultivo, ni playas, ni palmeras. Su apariencia se interpreta desde la perspectiva de los lugareños, como de un “barrio” en medio del mar. Para habitar este lugar, los isleños amplían su red de relaciones hacia las otras islas y el litoral. Estos se mueven continuamente hacia corregimientos y municipios donde construyen casas en las que residen por temporadas. Además, tienen estrecha relación con otros poblados de la costa, que les han permitido acceder a bienes, servicios e intercambios. A diferencia de otros lugares del Caribe, donde las relaciones se expanden mediante la diversificación de parentelas en varios lugares, y con diferentes mujeres, en el Islote se privilegian las alianzas entre los miembros del grupo. La cohesión se interpreta aquí, como una forma de reforzar las relaciones internas y así poder vivir en distintos lugares sin perder los vínculos que los atan. Esta tesis pretende aportar en el estudio de las interrelaciones caribeñas, mostrando que estas presentan dinámicas sociales y culturales propias
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Fradejas-García, Ignacio. "Mobility, informality and networks in transnational social fields|movilidad, informalidad y redes en campos sociales transnacionales." Doctoral thesis, Universitat Autònoma de Barcelona, 2021. http://hdl.handle.net/10803/673310.

Full text
Abstract:
Aquesta tesi analitza els processos i pràctiques que condueixen a la formació de camps socials transnacionals (CSTS) i la seva relació amb el sorgiment d’enclavaments de migrants dins de la UE. Específicament, aquesta tesi investiga les (im)mobilitats i les pràctiques informals que els migrants romanesos a Espanya utilitzen per superar les limitacions dels canviants règims de mobilitat i les lluites de la vida quotidiana. Basada en un treball de camp etnogràfic de llarga durada i en anàlisi de xarxes socials, la investigació se centra en dos enclavaments demogràfics de romanesos a Espanya, Castelló de la Plana i Roquetas de Mar, amdós estan socialment connectats amb les principals regions d’origen dels immigrants a Romania, Dâmboviţa i Bistriţa-Năsăud respectivament. Recolzats per les seves xarxes i atrets pel mercat de treball formal i informal, els migrants romanesos a Espanya van passar de ser uns pocs milers el 1998 a gairebé 900.000 el 2012. Es concentren en ubicacions geogràfiques específiques creant enclavaments demogràfics, és a dir, concentracions de migrants d’un origen determinat en una destinació particular, connectats amb les seves àrees d’origen a través de CSTS, que faciliten el manteniment dels seus vincles transnacionals amb Romania mentre possibiliten el seu assentament en aquest nou context social, cultural, econòmic i polític. En aquest cas, la seva arribada va ser aplanada pels mercats laborals associats a dos robustos districtes industrials, com són la indústria ceràmica a Castelló de la Plana i l’agroindústria a Roquetas de Mar, que van proporcionar oportunitats laborals i d’emprenedoria, així com diverses formes de treball formal i informal. Les troballes d’aquesta tesi mostren com els migrants en aquests contextos transnacionals fan servir les pràctiques informals i les (im)mobilitats per esquivar i combatre situacions de desigualtat que els exclouen de l’accés formal a serveis, treball i oportunitats. L’adaptació a aquestes noves situacions vitals passa a través de dos processos paral·lels: informalització i formalització. D’una banda, el procés d’informalització implica aprendre les regles no escrites i seleccionar, preservar i ajustar les seves pràctiques informals al nou context, abandonant aquelles que són nocives, il·lícites o il·legals. D’altra banda, el procés de formalització implica aprendre les regles formals i adaptar les pràctiques al pluralisme legal, com (p. Ex., les lleis consuetudinàries o les lleis religioses), a la regularització burocràtica (p. Ex., aonseguir permisos de residència i treball) i a l’establiment d’institucions romaneses que faciliten les formes de vida transnacionals (p. ex., esglésies, consolats, associacions o empreses). Més enllà de la comprensió de la migració com un agregat de decisions individuals, aquesta tesi avança en el coneixement sobre les estratègies de subsistència que adopten els treballadors migrants interns de la UE per guanyar-se la vida. Entendre com les pràctiques informals i la (im)mobilitat són utilitzades a diferents escales transnacionals, facilita l’examen dels efectes socials, culturals, econòmics i polítics dels principis de la lliure circulació i de la integració europea, que estan produint canvis socials que perduraran durant generacions.
Esta tesis analiza los procesos y prácticas que conducen a la formación de campos sociales transnacionales (CSTs) y su relación con el surgimiento de enclaves de migrantes dentro de la UE. Específicamente, esta tesis investiga las (in)movilidades y las prácticas informales que los migrantes rumanos en España utilizan para superar las limitaciones de los cambiantes regímenes de movilidad y las luchas de la vida cotidiana. Basada en un trabajo de campo etnográfico de larga duración y en análisis de redes sociales, la investigación se centra en dos enclaves demográficos de rumanos en España, Castelló de la Plana y Roquetas de Mar, ambos socialmente conectados con las principales regiones de origen de los inmigrantes en Rumanía, Dâmboviţa y Bistriţa-Năsăud respectivamente. Apoyados por sus redes y atraídos por el mercado de trabajo formal e informal, los migrantes rumanos en España pasaron de ser unos pocos miles en 1998 a casi 900.000 en 2012. Se concentran en ubicaciones geográficas específicas creando enclaves demográficos, es decir, concentraciones de migrantes de un origen determinado en un destino particular, conectados con sus áreas de origen a través de CSTs, que facilitan el mantenimiento de sus vínculos transnacionales con Rumania mientras posibilitan su asentamiento en este nuevo contexto social, cultural, económico y político. En este caso, su llegada fue allanada por los mercados laborales asociados a dos robustos distritos industriales, como son la industria cerámica en Castelló de la Plana y la agroindustria en Roquetas de Mar, que proporcionaron oportunidades laborales y de emprendimiento, así como diversas formas de trabajo formal e informal. Los hallazgos de esta tesis muestran cómo los migrantes en estos contextos transnacionales usan las prácticas informales y las (in)movilidades para sortear y combatir situaciones de desigualdad que los excluyen del acceso formal a servicios, trabajo y oportunidades. La adaptación a estas nuevas situaciones vitales ocurre a través de dos procesos paralelos: informalización y formalización. Por un lado, el proceso de informalización implica aprender las reglas no escritas y seleccionar, preservar y ajustar sus prácticas informales al nuevo contexto, abandonando aquellas que son nocivas, ilícitas o ilegales. Por otro lado, el proceso de formalización implica aprender las reglas formales y adaptar las prácticas al pluralismo legal, como (p. ej., las leyes consuetudinarias o las leyes religiosas), a la regularización burocrática (p. ej., conseguir permisos de residencia y trabajo) y al establecimiento de instituciones rumanas que facilitan las formas de vida transnacionales (p. ej., iglesias, consulados, asociaciones o empresas). Más allá de la comprensión de la migración como un agregado de decisiones individuales, esta tesis avanza en el conocimiento sobre las estrategias de subsistencia que adoptan los trabajadores migrantes internos de la UE para ganarse la vida. Entender cómo las practicas informales y la (in)movilidad son utilizadas a diferentes escalas transnacionales, facilita el examen de los efectos sociales, culturales, económicos y políticos de los principios de la libre circulación y de la integración europea, que están produciendo cambios sociales que perdurarán durante generaciones.
This thesis analyses the processes and practices that lead to the formation of transnational social fields (TSFs) and the related emergence of immigrant enclaves within the EU. Specifically, the thesis investigates the (im)mobilities and informal practices that Romanian migrants in Spain use to cope with the constraints of changing mobility regimes and the struggles of their day-to-day lives. Based on long-term multi-sited ethnographic fieldwork and social network analysis, the research focuses on two demographic enclaves of Romanians in Spain, located respectively in Castelló de la Plana and Roquetas de Mar, both of which are connected socially with the main regions of the immigrants’ origins in Romania, respectively Dâmboviţa and Bistriţa-Năsăud. Supported by their networks, and attracted by the formal and informal labour markets, Romanian migrants in Spain grew from a few thousands in 1998 to nearly 900,000 in 2012. They are concentrated in specific geographical locations, creating demographic enclaves – i.e., concentrations of migrants from a given origin in a particular destination – connected with their areas of origin through TSFs, which facilitate the retention of transnational connections with Romania while enabling their settlement in this new social, cultural, economic, and political context. In this case, migrants’ arrivals were smoothed by labour markets in flourishing industrial districts, such as the ceramic industry in Castelló de la Plana and agribusiness in Roquetas de Mar, which provided employment and entrepreneurial opportunities, as well as formal and informal forms of work. The findings reported in this thesis show how migrants in these transnational contexts used informal practices and (im)mobilities to bypass and contest the unequal situations that exclude them from formal access to services, work, and opportunities. Their adaptation to their new living situations happens through two parallel processes: informalisation and formalisation. On the one hand, the informalisation process entails learning the unwritten rules, and selecting, preserving, and adjusting known informal practices to the new context, while abandoning others – mostly harmful, illicit, or illegal practices. On the other hand, the formalisation process involves learning the formal rules and adapting practices to legal pluralism, e.g., customary laws or religious laws; bureaucratic regularization e.g., residence and work permits; and the Romanian institutions that support transnational ways of life, e.g., churches, consulates, associations, or businesses. Going beyond the understanding of migration as an aggregate of individual decisions, this thesis advances our knowledge of the livelihood strategies that low-wage EU-internal migrants adopt in order to make a living. Understanding how informal practices and (im)mobilities are deployed by migrants at various transnational scales facilitates examining the social, economic, and political effects of the principles of free circulation and European integration that are producing social changes that will last for generations to come.
Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Antropologia Social i Cultural
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Di, Camillo Nicolas. "La protection sociale complémentaire au prisme des mobilités professionnelles : contribution à l’étude des frontières de la protection sociale." Electronic Thesis or Diss., Paris 10, 2019. http://www.theses.fr/2019PA100124.

Full text
Abstract:
Il est traditionnellement considéré que la protection sociale complémentaire est une composante de la protection sociale, aux côtés de la sécurité sociale, de l’aide sociale ou encore de l’assurance chômage. Par protection sociale complémentaire, on entend alors les couvertures venant s’ajouter à celles de la sécurité sociale, à l’instar des complémentaires santé, des régimes de retraite complémentaires obligatoires, mais aussi de l’épargne retraite ou de la couverture maladie universelle complémentaire. Ces différentes couvertures s’adressent ainsi aux salariés, aux agents de la fonction publique, aux travailleurs indépendants, aux étudiants, aux retraités, et plus généralement aux personnes sans emploi. Mais que recouvre réellement la protection sociale complémentaire en droit et comment comprendre les évolutions qui la saisissent ? Si la plupart des analyses concernent une catégorie spécifique de la population ou un risque en particulier, restait à mener une étude d’ensemble, panoramique, permettant de rendre à la protection sociale complémentaire son intelligibilité. Cette recherche se propose de déconstruire la protection sociale complémentaire afin d’en proposer une vision renouvelée au prisme des mobilités professionnelles, permettant d’éclairer, en retour, notre compréhension de l’entière protection sociale
It is traditionally considered that supplementary social protection is a component of social protection schemes, alongside social security, social assistance or unemployment insurance. Supplementary social protection refers to all the schemes that comes above the compulsory basic social security regime, such as complementary health insurance, mandatory supplementary pension plans, retirement saving plans and the free supplementary (top-up) universal health insurance (CMUC). These different coverages are intended for employees, civil servants, self-employed workers, students, pensioners, and more generally to all unemployed people. But what does complementary social protection really covers in law and how can we understand the evolutions affecting it? Although most of the studies done on this field of research concern a specific category of population or a particular risk, it was still necessary to carry out an overall, panoramic study in order to make supplementary social protection more intelligible. This research proposes to deconstruct the complementary social protection in order to offer a renewed vision of the subject under the lens of professional mobility, which allow in return for a better comprehension of the whole social protection
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

El, amine Samar. "Agent-based modeling of the social and economic factors affecting the choice of transportation mode : application to the Beirut city." Thesis, Bourgogne Franche-Comté, 2018. http://www.theses.fr/2018UBFCA035/document.

Full text
Abstract:
En milieu urbain et périurbain, les transports et la mobilité sont étroitement liés aux activités socio-économiques. Ils sont influencés par la psychologie personnelle de l'individu, les normes sociales, la résistance au changement, l'attitude personnelle, les habitudes, les peurs et les croyances. A Beyrouth, la possession de véhicules a augmenté rapidement en raison de la pénurie de transports en commun amenant l’opportunité de développer des services de mobilité durable et d’accessibilité. Cela nécessite que les modes de transport soient abordables, efficaces et respectueux de l'environnement, ainsi que des technologies qui minimisent la consommation d'énergie en mettant l'accent sur trois points principaux: réduire les besoins de déplacement, adopter des modes de transport plus respectueux de l'environnement et améliorer l'efficacité de la technologie des véhicules. Cette thèse porte sur la modélisation orientée-agent du comportement de déplacement. Nous avons analysé les données obtenues à partir d’une enquête menée à Beyrouth. Une relation entre l’emploi, le statut social et le choix du mode de transport a été mise en évidence. Un modèle de simulation orientée agent, incluant les architectures et les algorithmes des agents, du trafic routier utilisant une approche économique institutionnelle a été proposé. Les questions scientifiques concernent les effets de facteurs économiques, sociaux, professionnels et liés aux ménages sur le choix d'un mode de transport. Ce travail fait partie d'un projet de la société S&A (Belgique et Liban) visant à fournir des outils permettant la transition des moyens de transport vers une pratique plus respectueuse
In urban and peri-urban environments, transport and mobility are strongly linked to socio-economic activities. They are influenced by individual's personal psychology, social norms, resistance to change, personal attitude, habits, fears and beliefs. Beirut is a mono-centric city with transport supply poverty. Vehicle ownership has increased rapidly in response to the shortage of public transportation. Currently, there is an opportunity to develop mobility management services and establish sustainable mobility and accessibility in Beirut. This requires that transport modes be affordable, efficient and environmentally friendly, as well as technologies that minimize the energy consumption by focusing on three main points: reducing travel needs, adopting more environmentally friendly modes of transportation, and improving the efficiency of vehicle technology. This thesis focuses on the modeling of displacement behavior, based on agent-oriented modeling. We analyzed the data obtained from a survey we conducted for Beirut. We established a relation between employment, social status and mode of transportation selection. The subject of the thesis is an agent-oriented simulation model of road traffic using an institutional economic approach. We propose an architecture, algorithms and methods to implement the agents model in order to model and reproduce their modes of transport behavior. Associated scientific questions are the effects of economic, social, career and household factors on choosing a mode of transport. This work is part of a project of the company S&A (Belgium and Lebanon) to provide tools to enable the transition of means of transport to a more respectful practice
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Vallet, Louis-André. "La mobilité sociale des femmes en France : la participation des femmes aux processus de mobilité sociale intergénérationnelle." Paris 4, 1991. http://www.theses.fr/1991PA040183.

Full text
Abstract:
Cette thèse propose un vaste programme de recherche pour inclure les femmes dans l'étude de la mobilité sociale entre génération en France. Les aspects étudiés concernent la mobilité par la profession, la mobilité par le mariage et le degré auquel les caractéristiques personnelles des épouses et des mères forment des éléments significatifs pour comprendre les trajectoires des familles au sein de la structure sociale. Les données nationales utilisées proviennent des recensements de population de 1962, 1968, 1975 et 1982, de l'enquête sur l'emploi de 1953 et des enquêtes formation-qualification professionnelle réalisées par l'institut national de la statistique et des études économiques en 1970, 1977 et 1985 sur des échantillons nationaux représentatifs (environ quarante mille hommes et femmes chacun). L'analyse quantitative et statistique emploie la modélisation log-linéaire, l'analyse de parcours, l'analyse factorielle des correspondances et la régression logistique. La thèse présente un grand nombre de résultats qui sont importants pour l'orientation de la recherche future sur la mobilité sociale entre générations en France
This thesis proposes a large research program to include women in the study of intergenerational social mobility in France. The topics studied are occupational mobility, marital mobility and the degree to which personal characteristics of wives and mothers are significant elements to understand the trajectories of families within the social structure. The national data used come from the 1962. 1968, 1975, 1982 population census, the “enquete sur l'emploi” de 1953 and the surveys “formation-qualification professionnelle” carried out by the Institut National de la Statistique et des Etudes Economiques during the years 1970, 1977 and 1985 on national representative samples (about forty thousand men and women each). Quantitative and statistical analysis uses log-linear modeling, path analysis, correspondence analysis and logistic regression. The thesis presents a large number of results which are important for the orientation of future research on intergenerational social mobility in France
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Oliveros, Fortiche Diana Esperanza. "Sacrificio, orgullo y consumo conspicuo en movilidades sociales de clases medias y bajas en Bogotá, Colombia." Doctoral thesis, Universitat Autònoma de Barcelona, 2020. http://hdl.handle.net/10803/670698.

Full text
Abstract:
Davant les condicions d’exclusió i desigualtat presents en el context colombià, les classes mitjanes i baixes en recerca d’estatus silencien les seves demandes socials i actuen de conformitat amb el sistema capitalista, oferint el seu sacrifici personal i social i enorgullint-se dels signes d’èxit i prestigi que els proveeix el mercat. La recerca recull aquesta dinàmica entre capitalisme, estatus i mercat, l’objectiu de la qual és comprendre les relacions entre consum conspicu i emocions socials en els processos de mobilitat social de classes mitjanes i baixes a Bogotà, Colòmbia. Per tal raó, identifica els processos de mobilitat ascendent i descendent, les estratègies de l’enclassament, i els béns i consums conspicus ; i analitza la relació entre emocions socials i aquests processos. Desenvolupa una metodologia mixta a través de mètodes i tècniques qualitatives com història de vida, entrevistes a profunditat, observació, i quantitatives com el qüestionari i l’enquesta. Amb l’aportació i l’encreuament de les dades qualitatives i quantitatives s’aconsegueixen comprendre maneres, significats i ocurrències de les pràctiques conspícues en processos de mobilitat i enclassament i proposar un model d’explicació sobre les relacions entre les estratègies estatutàries socials i les condicions estructurals de desigualtat.
Ante las condiciones de exclusión y desigualdad presentes en el contexto colombiano, las clases medias y bajas en búsqueda de estatus acallan sus demandas sociales y actúan de conformidad con el sistema capitalista, ofrendando su sacrificio personal y social y enorgulleciéndose de los signos de éxito y prestigio que les provee el mercado. Esta dinámica de relación entre el capitalismo, el estatus y el mercado es recogida en la presente investigación cuyo propósito es comprender las relaciones entre el consumo conspicuo y las emociones sociales en procesos de movilidad social de clases medias y bajas en Bogotá, Colombia. Por tal razón, identifica los procesos de movilidad ascendente y descendente, las estrategias del enclasamiento, los bienes y consumos conspicuos y relaciona las emociones sociales en estos procesos. Desarrolla una metodología mixta a través de métodos y técnicas cualitativas como historia de vida, entrevistas a profundidad, observación, y cuantitativas como el cuestionario encuestal. Con el aporte y el cruce de los datos cualitativos y cuantitativos del estudio se logran comprender maneras, significados y ocurrencias de las prácticas conspicuas en procesos de movilidad y enclasamiento desde los agentes de clase y proponer un modelo de explicación sobre las relaciones entre las estrategias estatutarias sociales y las condiciones estructurales de desigualdad.
Faced with the conditions of exclusion and inequality present in the Colombian context, the middle and lower classes in search of status silence their social demands and act in accordance with the capitalist system, offering their personal and social sacrifice and taking pride in the signs of success and prestige provided by the market. The research shows the dynamics between capitalism, status and the market, being the goal the understanding of the relationships between conspicuous consumption and social emotions in processes of social mobility of the middle and lower classes in Bogotá, Colombia. For this purpose, the research identifies the processes of upward and downward mobility, the classification strategies and the associated conspicuous goods and consumption, linking all these processes with a set of social emotions. The research develops a mixed methodology through qualitative methods and techniques such as life history, in-depth interviews, observation, and quantitative methods such as the survey. Qualitative and quantitative data of the study aims to understand the meanings and occurrences of conspicuous practices in processes of mobility and the class strategies adopted. Finally, the thesis provides an explanatory model to analyse the relationship between social statutory strategies and structural conditions of inequality.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Naudet, Jules. "Analyse comparée de l'expérience de la mobilité sociale ascendante intergénérationnelle aux États-Unis, en France et en Inde." Paris, Institut d'études politiques, 2010. http://www.theses.fr/2010IEPP0043.

Full text
Abstract:
Cette thèse porte sur une analyse comparée de l’expérience de la mobilité sociale ascendante en France, en Inde, et aux États-Unis. Elle s’appuie sur environ 150 entretiens réalisés auprès de personnes issues de milieux populaires et occupant aujourd’hui des positions prestigieuses dans la haute fonction publique, le secteur privé et l’université. Les trois pays retenus sont fréquemment mobilisés lorsqu’il s’agit de théoriser les liens entre système de stratification sociale et mobilité sociale. Les Etats-Unis représenteraient l’archétype de la société ouverte caractérisée par de faibles obstacles à la mobilité et des statuts sociaux considérés comme « acquis ». A l’opposé, l’Inde serait l’archétype de la société fermée marquée par le poids du système de caste et par des statuts sociaux considérés comme assignés, même si une certaine mobilité sociale y demeure possible. Entre le modèle d’une société ouverte et celui d’une société fermée, la France apparaîtrait davantage structurée par la notion de classes sociales qui continue d’orienter l’analyse du système de stratification. Ces trois modèles sont fortement ancrés dans la pensée sociologique et influencent fortement la façon de penser les différences entre ces trois pays. Le premier fil conducteur de cette thèse consiste à mobiliser ce travail d’enquête qualitative, utilisant un même protocole d’enquête dans les trois pays, afin d’être en mesure d’apporter des éléments pour interroger ces catégories de comparaison internationale. Le second fil conducteur de cette thèse consiste en une discussion des outils conceptuels les plus souvent mobilisés par les sociologues pour penser l’expérience de la mobilité sociale
This dissertation proposes a comparative analysis of the experience of upward social mobility in the United States, in India and in France is based on approximately 150 interviews conducted among people from modest backgrounds who achieved prestigious positions in the higher ranks of civil service, in the private sector and in academia. These three countries ar often cited as paradigmatic cases by sociologists who try to theorize the links between social mobility and social stratification systems. The United-States are thus typically perceived as the archetype of an open society characterized by few obstacles to mobility and by social statuses considered as achieved. Conversely, India is frequently described as the archetype of a closed society marked by the weight of the caste system and by social statuses considered as ascribed. Between the model of a closed society and that of an open society, French society seems to be more structured by the notion of social classes that continues to shape the analysis of its system of stratification. These three models are deeply rooted in sociological thought and they influence the way these three countries are apprehended. The first thread of this dissertation questions these categories of international comparison by drawing on the research conducted in these three countries using the same protocol of investigation. The second thread of this dissertation consists in a discussion of the conceptual tools that are most often used by sociologists to understand the experience of upward social mobility
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Dantan, Sophie. "Transmission intergénérationnelle des inégalités : le rôle des politiques publiques." Thesis, Cergy-Pontoise, 2013. http://www.theses.fr/2013CERG0647.

Full text
Abstract:
Cette thèse se penche sur plusieurs canaux de transmission intergénérationnelle des inégalités afin d'évaluer la capacité des politiques publiques à accroître la mobilité sociale. A partir d'un panel européen, les deux premiers chapitres mesurent et comparent différents indicateurs de la mobilité sociale intergénérationnelle par pays. La comparaison des résultats d'un pays à l'autre met en lumière la plus grande efficacité des politiques publiques, et en particulier des politiques d'éducation, menées dans les pays nordiques. Les deux derniers chapitres concernent la ségrégation résidentielle, dont la littérature économique a montré qu'elle accentuait la transmission des inégalités. Les déterminants de la ségrégation urbaine en Ile-de-France sont identifiés afin d'évaluer l'effet potentiel de certaines politiques de logement, en particulier de celles visant à promouvoir l'accès à la propriété
This thesis focuses on several of channels of the intergenerational transmission of inequalities, so as to evaluate the efficiency of public policies in increasing social mobility. From a European panel, the first two chapters measure and compare different mobility indices by country. The cross-country comparison sheds the light on the higher efficiency of the public policies –in particular education policies – implemented in Nordic countries. The last two chapters concern residential segregation, which is shown to accentuate the transmission of inequalities in the economic literature. The determinants of the urban segregation in the Paris region (Ile-de-France) are disentangled in order to evaluate the potential effect of some housing policies, in particular those which aim at promoting homeownership
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Pasquier, Hélène Marie Louise. "Définir l'acceptabilité sociale dans les modèles d'usage : vers l'introduction de la valeur sociale dans la prédiction du comportement d'utilisation." Thesis, Rennes 2, 2012. http://www.theses.fr/2012REN20058/document.

Full text
Abstract:
L’enjeu de cette thèse est de proposer une perspective psychosociale de l’étude des usages à partir du concept d’acceptabilité sociale, définit comme « la valeur que l’individu accorde à ces objets et / ou à ces utilisateurs en fonction durapport spécifique qu’il entretient avec eux » (Lefeuvre et al., 2008, p.101). Cette perspective psychosociale est ancrée entre des points vus sociologique et ergonomique et est construite sur la base de la notion de variables sociales dans les modèles d’usages (issus des champs des IHM, MSI et la TARTCP). Nous avons montré que les variables sociales absentes des modèles d’usage, apparaissaient néanmoins dans trois évolutions différentes de ces modèles. De ce constat, l’objectif de cette thèse est d’améliorer la prédiction d’un modèle d’usage par la prise en compte de l’acceptabilité sociale. Deux hypothèses ont été testées. La première selon laquelle, la valeur du comportement module l’effet des variables sociales sur la prédiction de l’intention (Conner et Armitage, 1998 ; Rivis, Sheeran et Armitage, 2009 ; Manning, 2009), et la seconde selon laquelle, les variables sociales n’ont pas toutes la même sensibilité à la variation de la valeur d’un comportement. Pour mettre à l’épreuve ces hypothèses, deux axes de recherches ont été conduits. Le premier axe opérationnalise la valeur par la valorisation du comportement et est testé dans le domaine des comportements routiers (étude 1 et 2). Le second axe opérationnalise la valeur selon le niveau de socialité des comportements et est testé dans le domaine des comportements d’éco-mobilité (étude 3 à 5). Les résultats révèlent la pertinence d’une approche des usages orientée par l’acceptabilité sociale. Ils permettent de souligner que les comportements valorisés sont davantage prédit par les variables sociales que les comportements portant moins de valeur sociale
The issue of this dissertation is to propose a psychosocial paradigm for the study of usage processes based on the concept of social acceptability, defined as the “value individuals attribute to objects and/or users depending on their social relationship” (Lefeuvre et al., 2008, p.101).This psychosocial paradigm finds its roots between sociological and ergonomic points of view, and is focused on the concept of social variables from acceptability models (from the HMI and MIS fields and TRA-TPB). We have established that social variables are initially neglected in usage models, nevertheless three possible evolution trajectories appear in existingmodels. This dissertation aims to enhance a usage prediction model based on the concept of social acceptability. Two hypotheses were tested. In this research, the first hypothesis states that when behaviour value is considered, social variables are a core determinant of behaviour prediction (Conner et Armitage, 1998 ; Rivis, Sheeran et Armitage, 2009 ; Manning, 2009), and the second hypothesis states that differences exist between the effects of social variables when the value of behaviour is considered. In order to empirically test these hypotheses, we operationnalized behaviour value in two ways. In studies 1 & 2, behaviour value was operationalized through behaviour valorization and tested in the transportation field. In studies 3 to 5, behaviour value was operationalized by the level of behaviour sociality and tested in the green mobility domain. Main results validate the relevance of a social acceptability oriented approach for the understanding of usage processes. Furthermore, results underline that social variables have a higher predictive power for valuable behaviours compared to less valuable behaviours
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Marty, Simone. "Apprendre le français en Suisse romande : entre idéalisation et reproduction sociale." Thesis, Université Grenoble Alpes, 2020. http://www.theses.fr/2020GRALL011.

Full text
Abstract:
Cette recherche qualitative porte sur l’histoire sociale d’une migration interne suisse, le Welschlandaufenthalt, littéralement, le séjour en Suisse romande. Dans une approche sociolinguistique critique, l’analyse des discours sur les langues permet de montrer les conditions dans lesquelles certaines logiques politique, économique et sociale sont renforcées ou contestées et avec quels bénéfices pour qui. Le séjour en Suisse romande, pour des personnes habitant la partie germanophone de la Suisse et désirant notamment apprendre le français, se situe ainsi au carrefour de motivations personnelles et de logiques collectives. Au travers d’entretiens et de focus groups menés avec 19 femmes suisses alémaniques de 50 à 86 ans ayant grandi en Suisse alémanique et migré en Suisse romande entre 1951 et 1989, je m’intéresse à une mobilité locale impliquant néanmoins un changement de langue. L’analyse de contenu traverse trois temps qui correspondent à la temporalité de la migration, à savoir le projet de migration, les premiers temps en Suisse romande et l’installation en Suisse romande. Puis, pour chaque période, les trois thèmes suivants sont étudiés : apprendre et/ou transmettre une langue, travailler et/ou se former, participer à la société.Au travers de cet exemple suisse et en me basant sur les apports de la sociolinguistique critique, j’analyse les idéologies langagières en utilisant les données contextuelles comme levier d’interprétation. Ainsi, le sens donné aux discours sur les langues et aux pratiques langagières racontées par nos interlocutrices intègre la prise en compte de la situation politique et linguistique suisse, de la conjoncture économique et du statut des femmes en Suisse dans les années 1950 à 1989. Il s’agit de mettre en évidence, dans l’analyse des pratiques langagières, les rapports de pouvoir, politique, économique et social.L’analyse a permis de montrer que ce séjour renforce et maintient la logique nationale de célébration du multilinguisme sans mettre en danger le principe de territorialité des langues. L’économie quant à elle profite d’une main d’œuvre qualifiée en allemand, parfois très peu rémunérée, malgré la plus-value que constituent les ressources langagières dans certains emplois. Enfin, socialement, bien que ce séjour réponde en partie à un désir de formation et d’émancipation, la formation acquise, l’apprentissage d’une langue supplémentaire, n’offre pas à ces jeunes femmes un accès à d’autres opportunités professionnelles. Installées en Suisse romande, ces femmes semblent reproduire le modèle social majoritaire à leur époque. La logique patriarcale ne se voit ainsi nullement bousculée par ce séjour.Cette étude permet d’interroger le champ d’action des individus entre des aspirations individuelles et des hiérarchies sociales. La langue, en tant que pratique sociale, constitue une porte d’entrée originale sur l’histoire sociale de cette migration de jeunes femmes de la Suisse alémanique vers la Suisse romande. Les discours sur les langues reflètent et participent en effet à la distribution du pouvoir politique, économique et social en Suisse, ainsi qu’à l’évolution de ces rapports de pouvoir
This study focuses on the social history of the internal migration in Switzerland, and more precisely on the stay of young German-speaking women in the French-speaking part of Switzerland. I analyze language ideologies from a critical sociolinguistic perspective and in relation to the (Swiss) political, economic and social context. By means of interviews and focus groups with 19 German-speaking women who went to the French-speaking part of Switzerland between 1950 and 1990, in order to, among other reasons, learn French, I look into the intranational migration that drives individuals to a language change. I identified three time periods (the migration project, the arriving and the installation) and for each period I centered the analysis on learning and/or transmitting a language, studying and/or working and participating in social life.The analysis shows that the internal migration supports the national celebration of multilingualism without threatening the mostly monolingual territories of Switzerland. In addition, the national economy benefits from a German-speaking workforce what is valuable in many companies working in narrow relation to the German-speaking part of Switzerland, hosting 65% of the Swiss people. Finally, even if the desire of more personal freedom is one reason to undertake that stay, the patriarchal organization of the society is not put in danger. The interviewed women reproduce the main social expectations by getting married and raising a family.The social practice of staying in the French-speaking part of the country for German-speaking persons illustrates how individuals conciliate their personal aspirations and the collective reproduction of social hierarchies
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Costantini, Hervé. "La mobilité sociale : Modèles et traces." Phd thesis, Conservatoire national des arts et metiers - CNAM, 2012. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00770978.

Full text
Abstract:
L'avenir de la communication est perçu comme étant quasiment exclusivement constitué de nœuds mobiles évoluant dans un réseau mobile. Dans ce contexte, différentes approches contribuent continuellement à l'amélioration directe ou indirecte des délais d'acheminement des informations échangées entre les utilisateurs, dont :- l'analyse des traces;- l'évaluation des performances ;- les services de localisation;- le routage. Nous décrivons chacun de ses thèmes et proposons des solutions faisant évoluer l'état de l'art. Celles-ci prennent appui sur des méthodes et outils tels que :- les Réseaux de Petri, pour l'analyse des traces ;- les modèles de mobilité, pour l'évaluation des performances;- l'introduction du social dans les services de localisation;- la mise en place d'une nouvelle métrique pour le routage. Nous montrons comment ces solutions concourent de façon complémentaire les unes avec les autres, à améliorer l'expérience de l'utilisateur.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Anne, Denis. "Aides à la mobilité et insertion sociale." Thesis, Paris Est, 2019. http://www.theses.fr/2019PESC2052.

Full text
Abstract:
La mobilité est devenue un enjeu important et un objectif majeur des politiques publiques en faveur des ménages pauvres. La recherche a largement montré que les populations les plus éloignées de l’emploi l’étaient également d’un point de vue purement spatial. Souvent éloignées des zones d’emploi, connaissant une plus grande précarité financière, les plus pauvres ont davantage de difficultés à trouver un emploi, se rendre sur leur lieu de travail, accéder aux services publics ou aux aménités locales. Une partie de la littérature s’est attachée à expliquer cette ségrégation spatiale ; une autre à montrer ses conséquences négatives et les cercles vicieux dans lesquels elle enfermait la pauvreté ; une troisième à analyser les moyens de la réduire en désenclavant ces territoires. Cette thèse vise à apporter un éclairage spécifique sur les aides à la mobilité apportées aux ménages défavorisés. Ces aides se sont développées en France essentiellement à partir des années 1990. Bien qu’elles prennent des formes diverses, elles poursuivent le même objectif : favoriser la mobilité spatiale des ménages pauvres, par un accès facilité à un moyen de transport individuel ou collectif. Leur mise en œuvre est essentiellement locale. Il existe peu de travaux qui ont cherché à mesurer les conséquences du développement de ces aides. Cette thèse vise à apporter un éclairage particulier sur ce point. Dans un premier temps, nous proposons une étude du développement de ces aides depuis les années 1980 et surtout 1990, à partir d’une impulsion nationale, mais avec des applications locales très variées. Nous cherchons à mesurer dans quelle mesure ces aides ont pu interagir aussi bien avec le système national d’aide sociale qu’avec les autres aides locales apportées par les différentes collectivités. Nous montrons que ces aides ont pu contribuer à renforcer des effets de seuil et des trappes à pauvreté qui étaient propres au mécanisme du RMI et qui ont amené à son remplacement par le RSA. Nous montrons également que cette réforme majeure de l’aide sociale nationale a impacté en retour les aides locales et spécifiquement les aides au transport. Le second chapitre s’intéresse à un aspect ignoré dans le chapitre 1, celui du non recours aux aides sociales. L’originalité de notre travail est de nous pencher sur une aide spécifique au transport (le Forfait Gratuité Transport en Île de France) et d’étudier le non recours à cette aide en intégrant une double dimension spatiale : il s’agit tout d’abord de la distance entre les bénéficiaires et le réseau de transport en commun, susceptible d’expliquer un moindre recours. Il s’agit ensuite de l’influence de l’environnement géographique et notamment des effets de diffusion sur la connaissance et la demande d’une telle aide. Les deux derniers chapitres proposent des évaluations expérimentales d’aides à la mobilité orientées vers de jeunes décrocheurs ayant quitté le système scolaire et n’étant ni en formation, ni en emploi. Pour ces jeunes, la mobilité est centrale pour espérer une insertion professionnelle et sociale. Nous évaluons d’abord seize actions différentes proposées par différents acteurs pour favoriser la mobilité et montrons un effet positif bien que contrasté ; les aides peu intenses ont moins d’effet que les aides plus intenses. Ce constat est largement confirmé dans le quatrième chapitre qui évalue l’expérimentation du Service Militaire Volontaire. Les jeunes sélectionnés reçoivent une formation générale et professionnelle ainsi qu’une préparation au permis de conduire. Ce dispositif extrêmement intense où les jeunes sont encadrés par des militaires donne des résultats impressionnants en termes d’insertion professionnelle et surtout d’obtention du permis de conduire. Pour que des politiques d’aide à la mobilité soient efficaces, tant sur la mobilité que sur l’insertion, nous pouvons conclure qu’il vaut mieux concentrer les moyens sur les plus fragiles
Mobility has become an important issue and a major objective of public policies in favour of poor households. Research has largely shown that people who are far away from employment are also far away in a purely spatial way. Often distant from employment areas, with greater financial insecurity, the poorest have greater difficulty in finding employment, getting to their workplaces, accessing public services or local amenities. Some of the literature focused on explaining this spatial segregation; others on showing its negative consequences and the vicious circles in which it locked in poor people; and a third on analysing ways to reduce.This thesis aims to shed specific light on mobility aids provided to disadvantaged households. These aids were developed in France mainly since the 1990s. Although they take various forms, they share the same objective: to promote the spatial mobility of poor households through easier access to individual or public transport. Their implementation is essentially local. There is little litterature that tried to measure the consequences of the development of these aids. This thesis aims to shed particular light on this point. First, we propose a study of the development of these aids since the 1980s and especially the 1990s, based on a national impetus, but with very varied local applications. We seek to measure how these aids have been able to interact both with the national social assistance system and with other local aids. We show that these aids may have contributed to reinforcing the threshold effects and poverty traps that were specific to the RMI mechanism and that led to its replacement by the RSA. We also show the RSA major reform of national social assistance has had an impact on local aid and specifically on transport aids. The second chapter focuses on an aspect forgotten in Chapter 1, that of the non-take-up of social assistance. The originality of our work is to look at a specific aid to transport (the “Forfait Gratuité Transport” in Ile de France) and to study the non-take-up of this aid by integrating a double spatial dimension: first of all, the distance between the beneficiaries and the public transport network, which may explain a lower use. The next issue is the influence of the geographical environment and in particular the networks effects on the knowledge and demand for such assistance. The last two chapters propose experimental evaluations of mobility aids aimed at young people who have left the school system and are neither in training nor in employment (NEETs). For these young people, mobility is central to their professional and social integration. We first evaluate sixteen different actions proposed by different actors to promote mobility. We show a positive but contrasting effect: low intensity aids have less effect than high intensity aids. This observation is largely confirmed in the fourth chapter, which evaluates the experimentation of the “Service Militaire Volontaire”. The selected young people receive general and vocational training as well as driving licence preparation. This extremely intensive system, where young people are supervised by soldiers, gives impressive results in terms of professional integration and, above all, in terms of obtaining a driving licence. For mobility support policies to be effective, both on mobility and integration, we can conclude that it is better to concentrate resources on the most vulnerable
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Chauvel, Louis. "Evolution du système de stratification sociale et succession des cohortes : Grandeur et décadence des générations dans la société française des Trente Glorieuses à nos jours." Lille 1, 1997. http://www.theses.fr/1997LIL12012.

Full text
Abstract:
Apres avoir pose une definition de la stratification sociale (fonde sur l'attribution des ressources sociales et les potentialites d'evolution) et expose une methode d'investigation des variations cohortales des phenomenes sociaux, nous montrons que les changements de la structure sociale sont etroitement dependants du phenomene de renouvellement generationnel. Les cohortes nees avant 1935 ont connu un univers de destins relativement modeste au regard des suivantes ; celles nees dans le courant des annees quarante connurent une transition particulierement intense, ou les chances de devenir cadre, des l'age de trente ans mais aussi tout au long de la carriere, furent multipliees par pres de deux, celles d'acceder aux professions intermediaires s'eleverent de plus de 50 % ; les cohortes suivantes, nees apres 1950, ne connurent plus de changement, vivant ainsi une grande stagnation, a l'exception d'une elevation de la proportion des employes. Les changements majeurs de la structure sociale globale que nous continuons d'enregistrer depuis le ralentissement economique ne proviennent pas d'une elevation dans la hierarchie sociale pour toutes les cohortes, mais du simple remplacement des cohortes nees dans l'avant-guerre, ou les categories populaires etaient plus representees, par les cohortes nees apres 1940. Cette evolution de la structure sociale se developpe parallelement a une evolution specifique des salaires et du revenu par cohorte, d'ou il ressort la stagnation economique absolue des cohortes entrees dans le monde du travail depuis le ralentissement economique. Une evolution par avance ecrite est mise en lumiere : le taux de mobilite ascendante des categories salariees doit stagner ou s'inflechir pour les cohortes nees dans le courant des annees soixante-dix, et leur taux de mobilite descendante doit s'elever de facon importante
After the proposal of a definition of social stratification system (determined by the attribution of the social resources and by life-chances) and after the exposition of a method for the investigation of the cohort variation of social phenomena, we demonstrate that the changes of the social structure are steadily depending of the phenomenon of cohort succession the cohort who born before 1935 were confronted to a modest universe of social destiny when it is compared to their follower's. The cohorts born during the 40's had experienced an intense transition, and the opportunities to become 'cadre' (manager, experts, high level wage earners) were twice as much as the elders at the age of thirty years old, and after during their career the following cohorts, born after 1950, were confronted to a great stagnation of their opportunities. The major changes of the global social structure that we continue to measure since the economical slow down (1975) is not the consequence of an elevation of the opportunities for all the cohorts, but simply from the replacement of the cohorts which born before the war, where the popular strata were more substantial, by the cohorts bom after 1940 that evolution of social structure is developing in parallel with a specific changes of the distribution by cohorts of income and wealth, where we can measure the absolute economical stagnation of the cohorts who get into the labour market after the economical slow down (1975). A future evolution is forecasted: the ascending mobility rate will stagnate or decrease for the cohorts born during the 70's, and the descending mobility rate will become thice as much as it is for earlier cohorts
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Ahlfridh, Emmy, and Anna Tiljander. "Mobilitetshus för ett hållbart resande : En studie om bäst praktik angående mobilitetshus." Thesis, Malmö universitet, Fakulteten för kultur och samhälle (KS), 2021. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:mau:diva-44314.

Full text
Abstract:
Sammanfattning Mobilitetsplaneringen har växt fram från globala trender som stärks av urbaniseringen, den tekniska utvecklingen och nya mobilitetsbehov. Mobilitetsplaneringen framför nya krav gällande sociala, ekonomiska och hållbara aspekter och är i behov av nya mobilitetslösningar. Bäst praktik, används inom internationella och nationella nätverk, för att dela nya lösningar, processer och innovationer. En mobilitetslösning som delas genom kunskapsdelningsmetoden bäst praktik, är det nya fenomenet mobilitetshus. Idag saknas en gemensam definition av mobilitetshus, vilket skapar oklarhet för mobilitetsplaneringen. Syftet med studien är att undersöka fenomenet mobilitetshus; dels vilken funktion ett mobilitetshus är tänkt att fylla och vilka transportbehov det är tänkt att adressera och dels att undersöka planeringen av bäst praktik angående mobilitetshus i Sverige. Studien undersöker exempel på befintliga och planerade mobilitetshus i Sverige. Studiens valda metoder grundas av befintlig teori och metodologi gällande bäst praktik. Kunskapsdelningen av bäst praktik kommer att förstås som en diskursiv process. Metoderna har ett förhållningssätt till befintlig data som innefattar Sveriges planering av det nya fenomenet mobilitetshus. Genom dokumentstudie, litteraturstudie och platsbesök, samlas en omfattande data för bäst praktik angående mobilitetshus i Sverige. Studiens resultat för de empiriska frågeställningarna delger att det finns en otydlighet av mobilitetshus definition och innehåll. Studien konstaterar att det saknas uppföljningsdokument, som redogör mobilitetshusens inverkan, resultat och funktion i staden. Studien rekommenderar att planeringen med bäst praktik angående mobilitetshus skulle kunna underlättas, genom att skapagemensamma förståelser av vad för “problem” mobilitetshus ska förväntas lösa i staden. I studien framkommer även att bäst praktik som kunskapsdelningsmetod, bidrar till en läroprocess. Lärprocessen tydliggörs vid undersökningen av befintliga och planerade mobilitetshus i Sverige.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Pinto, Baleisan Carolina. "Mobilité sociale et mobilité internationale d’étudiants étrangers : trajectoires de jeunes professionnels chiliens et colombiens à Paris, New York et Boston." Thesis, Paris Est, 2013. http://www.theses.fr/2013PEST1057.

Full text
Abstract:
La migration d'étudiants se situe au cœur du débat sur l’extension des phénomènes migratoires. Principalement analysé sous l’angle géopolitique (fuites des cerveaux, relations économiques…), ce phénomène répond aussi et avant tout à des choix et des trajectoires individuels liés à des attentes sociales et professionnelles. À partir de ce constat, cette thèse aborde la poursuite d’études post-graduées à l’étranger comme une stratégie de mobilité sociale. L’objectif est d’explorer le vécu des jeunes adultes au cours des études loin du pays d'origine afin de comprendre les décisions à la fin de cette expérience : poursuivre le projet fixé au départ, l’abandonner, le développer ou le changer. L’intérêt porte ainsi sur la transformation interne de l'individu migrant accentuée par la distance physique et sociale vis-à-vis de la société d’origine. La population d'étude visée sont les étudiants d’origine chilienne ou colombienne inscrits en troisième cycle, soit en master 2, soit en doctorat, n’ayant pas la nationalité du pays de résidence. Ils habitent et poursuivent leurs études dans les villes de Paris, New York ou Boston. Sous une approche compréhensive et biographique, le dispositif d’enquête se base principalement sur 63 entretiens individuels effectués entre 2008 et 2011
Student's migration stands at the heart of the extension of migratory flows. Mainly analyzed in geopolitical terms (brain drain, economic relations ...), this issue responds primarily to individual choices and paths related to social and professional expectations. From this observation, this research deals with the pursuit of post-graduate studies abroad as a strategy for social mobility. The aim is to explore the experiences of young adults during the studies away from their country in order to understand the decisions at the end of this experience. Finally, the interest relates to the internal transformation of the migrants accentuated by the physical and social distance vis-à-vis the society of origin. The study population is students from Chile or Colombia enrolled in graduate programmes, master 2 or PhD, not having the nationality of the country of residence. They live and continue their studies in the cities of Paris, New York or Boston. Using a comprehensive and biographical approach, this research is mainly based on 63 in-depth interviews conducted between 2008 and 2011
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Nimer, Maissam. "La construction des inégalités sociales dans le système éducatif au Liban : étude de cas d'un groupe de boursiers dans une université d'élite." Thesis, Université Paris-Saclay (ComUE), 2016. http://www.theses.fr/2016SACLV039/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse porte sur le processus de construction des inégalités sociales à travers le système éducatif dans le contexte libanais. Elle met en évidence la place occupée par différents types d'appartenances et de contextes sociaux dans l'accès à l’école et certains enjeux spécifiques à la société libanaise.À partir de l’étude d'un dispositif de bourses, financé par une agence internationale d’aide au développement, qui sélectionne des étudiants de milieu modeste et leur permet de les inscrire dans une université privée, cette recherche s’intéresse à la construction des dispositions à la « réussite » à travers diverses instances de socialisation à l'école et à l'université, qui déterminent la manière dont les étudiants boursiers se saisissent de la chance qui leur est offerte pour s'élever sur l'échelle sociale. Des entretiens semi-directifs auprès des étudiants, enseignants et responsables, des analyses de documents et des observations participantes ont été réalisées pendant quatre années au sein de l'université d'accueil.Nos résultats montrent que les dispositions construites avant l’accès à l’université sont le produit des trajectoires différenciées par le volume de capital scolaire ou culturel détenu par la famille, la stabilité financière de la famille, le rapport aux valeurs traditionnelles ou religieuses et l'origine géographique. Les pratiques et les dispositions familiales, socialement et culturellement situées, transmises à l’individu, sont confrontées à l’université à d’autres modes de socialisation. Une fois à l'université, ces dispositions se transforment en inégalités dans la manière dont les individus répondent aux attentes normatives du dispositif de bourses. Il ressort de ces vagues consécutives de socialisations, différents profils de boursiers mettant en lien le contexte dans lequel l'individu a grandi et été socialisé et la manière de vivre le parcours universitaire et de se construire des projets d'avenir.L’intérêt du cas étudié est de mettre en lumière certains enjeux spécifiques à la société libanaise, tout en déconstruisant quelques idées préconçues sur les déterminismes religieux ou communautaires entre autres
This thesis explores the construction process of social inequalities through Lebanese education system and demonstrates the role of different social affiliations or contexts in access to education within the Lebanese society. Through the case study of a scholarship program, financed by an international development agency which selects students from underprivileged backgrounds and gives them access to a private university, it looks into the ways in which individuals construct dispositions to "success" through several instances of socialization at school and at university which in turn determines the way they seize this opportunity to climb the social ladder. The results of this study are based on data obtained through semi-structured interviews with students, teachers and supervisors, student files and participant observations within the host university over four academic years.My results show that dispositions constructed before entering university are the product of trajectories differentiated by volume of family’s cultural capital, its financial stability, its relation to traditional or religious values and its geographical origin. The practices and dispositions of families appear to be socially and culturally centered, transmitted to the individual, and followed by other types of socializations at university. Once at university, these dispositions were transformed into inequalities through individuals’ reactions to normative expectations of the scholarship program. Different profiles of students emerge from these consecutive waves of socializations, linking the context in which an individual was socialized to the way he/she experiences university and constructs future plans.The key contribution of this study is to shed light on certain challenges specific to the Lebanese society, whilst deconstructing preconceived ideas on determinisms based on religious and confessional belonging among others
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Barrera, Álvarez Fermín. "Système éducatif et mobilité sociale en Colombie." Paris 5, 2008. http://www.theses.fr/2008PA05H068.

Full text
Abstract:
Pourquoi ne trouve-t-on pratiquement aucune étude sur la mobilité sociale en Colombie ? Sans doute, parce que le système éducatif colombien n'offre que très peu de possibilités aux enfants des classes défavorisées d'obtenir des diplômes qui leur permettraient d'améliorer leur position sociale. Le système éducatif colombien qui a été, de 1850 à 1957, au cœur de l'affrontement entre un parti libéral qui voulait un enseignement public, et un parti conservateur qui voulait un enseignement contrôlé par l'Eglise, s'est développé, après 1957, date de l'accord entre les deux partis pour le partage du pouvoir, dans le cadre d'un modèle de privatisation de l'enseignement venu des Etats-Unis. Il n'y a donc pas eu dans ces conditions de réelle démocratisation. Une enquête empirique auprès des enfants d'ouvriers de l'entreprise Aciéries Paz del Rio, montre cependant qu'une partie d'entre eux, bénéficiant du soutien de l'entreprise ainsi que de l'existence d'universités privées du soir, ont réussi à faire des études supérieures. Malheureusement, dans une société qui reste très stratifiée comme la société colombienne, la réussite scolaire est rarement suffisante pour assurer la mobilité sociale
Why don't we find almost any research on social mobility in Columbia? Surely because the Columbian educational system provides with very few opportunities to lower class children to get a degree enabling them to climb the social ladder. The Columbian system was, from 1850 to 1957 in the middle of a conflict opposition the liberal party in favour of teaching ruled by the government, and the conservative party in favour of teaching controlled by the Church. This system evolved after 1957, when an agreement between the two parties was found to share the power imitating the already existing system, in the United States of privatisation in teaching. Thus in these there was not any improvement towards democracy. However a research was conducted among the workers' children employed in Acieries Paz del Rio. It revealed that some of them were supported by the company and were able to follow academic studies in the evening. Unfortunately in such a society as the Columbian system whit an important social hierarchy succeeding in academic studies is rarely sufficient to ensure social mobility
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Nouri, Mohamed. "Etat et mobilité sociale : le modèle tocquevillien." Paris 1, 1988. http://www.theses.fr/1988PA010286.

Full text
Abstract:
La problématique centrale de l'œuvre de Tocqueville est de comprendre pourquoi le développement politique de la France l'amène vers la centralisation et la bureaucratisation. Tocqueville s'est posé cette question dès son voyage aux Etats-Unis. A partir d'une comparaison entre plusieurs sociétés, il établit une méthodologie et certaines conclusions générales relatives au développement des différentes sociétés. Sur le plan méthodologique, tout en se rapprochant de l'individualisme méthodologique, il établit une hiérarchisation entre plusieurs facteurs qui orientent les comportements sociaux. Un des axes de la thèse est la confrontation de l'analyse Tocquevillienne avec des données actuelles. Sur le plan des conclusions, Tocqueville indique les conditions d'émergence du conservatisme et de la contestation dans différentes structures sociales à travers l'analyse de certains concepts comme l'individualisme, la frustration etc. . . Enfin, c'est à partir de cette première analyse qu'il met en évidence sa théorie sur l'apparition du despotisme dans les sociétés démocratiques
The central theme of Tocqueville's work is about the political development in France. Using comparative analysis between different societies, he tried to show that each particularism depends on a several elements, that he puted hierarchically. Methodologically his analysis is closed to the methodological individualism, and one of the purposes of this work is to compare this analysis with recent researches. This leads him to establish the conditions of emergence of conservatism and revolution in different societies, through a reflexion on the concepts of individualism, frustration. . . Going from this points, Tocqueville makes clear his theory on the despotism in the democratic societies
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Peugny, Camille. "La mobilité sociale descendante : l'épreuve du déclassement." Phd thesis, Paris, Institut d'études politiques, 2007. http://pastel.archives-ouvertes.fr/pastel-00003938.

Full text
Abstract:
En combinant analyse quantitative et qualitative, l'objectif de cette thèse est d'introduire une sociologie de la mobilité sociale descendante en questionnant plus particulièrement trois points. Quelle est la fréquence du phénomène ? Quelle est l'expérience vécue par les individus déclassés ? Quelles sont les conséquences politiques du déclassement social ? Les résultats obtenus à l'issue du travail empirique fournissent des éléments de réponse à chacune de ces interrogations. La mesure par âges et par cohortes de naissance permet de mettre en évidence la dégradation progressive des perspectives de mobilité sociale pour les générations nées après les années 1940, la situation la plus dégradée étant celle des générations nées au tournant des années 1960. Concernant l'expérience du déclassement, deux types d'expérience sont distingués. Le vécu sur le mode générationnel est celui des déclassés qui se vivent comme appartenant à une génération « sacrifiée » et qui tiennent un discours très virulent à l'encontre de l'école et du fonctionnement de la société dans son ensemble. Le vécu sur le mode de l'échec personnel est celui des déclassés qui se vivent comme étant les seuls responsables de leur trajectoire, vécue comme un échec qui les amène à de multiples remises en cause et à la tentation du repli sur soi. Enfin, la mobilité sociale descendante a des conséquences politiques : le sens descendant de leur trajectoire intergénérationnelle structure les attitudes et comportements politiques des déclassés. En particulier, concernant la préférence partisane, un attrait relatif pour l'extrême droite peut être mis en évidence. Finally, the downward social mobility has political consequences: sense(direction) lowering(going down) from their intergenerational trajectory structure attitudes and political behavior of the dropouts. In particular, concerning the partisan preference, relative charm for the extreme right can be put in evidence.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Peugny, Camille. "La mobilité sociale descendante : l'épreuve du déclassement." Phd thesis, Paris, Institut d'études politiques, 2007. https://pastel.hal.science/pastel-00003938.

Full text
Abstract:
En combinant analyse quantitative et qualitative, l’objectif de cette thèse est d’introduire une sociologie de la mobilité sociale descendante en questionnant plus particulièrement trois points. Quelle est la fréquence du phénomène ? Quelle est l’expérience vécue par les individus déclassés ? Quelles sont les conséquences politiques du déclassement social ? Les résultats obtenus à l’issue du travail empirique fournissent des éléments de réponse à chacune de ces interrogations. La mesure par âges et par cohortes de naissance permet de mettre en évidence la dégradation progressive des perspectives de mobilité sociale pour les générations nées après les années 1940, la situation la plus dégradée étant celle des générations nées au tournant des années 1960. Concernant l’expérience du déclassement, deux types d’expérience sont distingués. Le vécu sur le mode générationnel est celui des déclassés qui se vivent comme appartenant à une génération « sacrifiée » et qui tiennent un discours très virulent à l’encontre de l’école et du fonctionnement de la société dans son ensemble. Le vécu sur le mode de l’échec personnel est celui des déclassés qui se vivent comme étant les seuls responsables de leur trajectoire, vécue comme un échec qui les amène à de multiples remises en cause et à la tentation du repli sur soi. Enfin, la mobilité sociale descendante a des conséquences politiques : le sens descendant de leur trajectoire intergénérationnelle structure les attitudes et comportements politiques des déclassés. En particulier, concernant la préférence partisane, un attrait relatif pour l’extrême droite peut être mis en évidence
This research aims at studying intergenerational downward mobility. It underlines three main points. How many people does this concern ? What do they people go through, and how can we describe their experience ? What are the political consequences of intergenerational downward mobility ? The measure based on age and birth cohort highlights the progressive degradation of the perspective of social mobility for generations born after the 1940’s, the most unfavourable being those of generations born in the 1960’s. Concerning the experience of intergenerational downward mobility, two types of situations are distinguished. First, one group of people who see them as belonging to a generation that has been “sacrificed”, are very critical of the educational system. They also reject the way the society as a whole is organized. An other group gathers people who consider themselves as the only responsible for their personal path, which is seen as a failure. They tend to turn in on themselves. Finally, downward mobility has some political consequences. Their downward path structures their attitudes and above all their political behaviour. In particular, concerning their votes, a tendency to choose far right parties can be highlighted
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Rohou, Hélène. "La mobilité interentreprises des salariés dans les ensembles économiques et sociaux." Thesis, Montpellier, 2019. http://www.theses.fr/2019MONTD042.

Full text
Abstract:
Dans un contexte de fort développement des structures complexes, cette étude a pour objet de définir un cadre à une mobilité interentreprises, à la fois géographique et professionnelle, au sein des ensembles économiques et sociaux que constituent les groupes et les réseaux d'entreprises, dans un contexte de gestion courante de ces organisations. L'organisation d'une telle politique de mobilité nécessite de s'atteler à plusieurs chantiers afin de construire un véritable droit de la mobilité propre à ces ensembles. Cela amène à s'orienter vers une reconnaissance des ensembles économiques et sociaux comme de véritables organisations de travail légitimant la construction d'espaces de mobilité. Cette démarche nécessite de trouver un fondement à cette conception dans les dimensions économique, et donc structurelle, et sociale de ces ensembles. Cette analyse consiste ainsi à dépasser la vision binaire d'une mobilité soit interne soit externe à l'entreprise. La gestion d'une mobilité interentreprises interne aux ensembles économiques et sociaux se heurte à la rigidité de la relation contractuelle de travail. La mise en œuvre de la mobilité interentreprises passe par la recherche d'un cadre adapté à la relation d'emploi que crée l'expansion du lien contractuel. Cela nécessite également de définir des mécanismes visant à adapter la relation de travail contractuelle et binaire à la dimension organisationnelle, à la fois économique et sociale, propre à ces ensembles économiques et sociaux. La négociation collective se révèle alors en être un outil privilégié
In a context of strong development of complex structures, this study aims to define a framework for inter-company mobility, both geographical and professional, within the economic and social groups constituted by groups and chains of networked companies, the general management practice of these organizations. The organization of such a mobility policy requires that we tackle several projects in order to build a real mobility right for these groups. This leads to a move towards recognition of economic and social groups as genuine working organizations that legitimate the construction of spaces for mobility. This approach requires finding a foundation for this conception in their economic, and thus structural, and social dimensions. This analysis consists in going beyond the binary vision of mobility, either internal or external to the company. The management of inter-company mobility within the economic and social groups is hampered by the rigidity of the contractual working relationship. The implementation of inter-company mobility requires finding a framework adapted to the employment relationship created by the expansion of the contractual relationship. This also requires defining mechanisms to adapt the contractual and binary working relationship to the dimension organization, both economic and social, specific to these economic and social groups. Collective bargaining is proving to be a privileged tool
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Moreno, Moreno Ahuitzotl Héctor. "Long run economic mobility." Thesis, Paris 1, 2018. http://www.theses.fr/2018PA01E004/document.

Full text
Abstract:
La mobilité économique est une des aspirations de toute société moderne, mais comment peut-on savoir la véritable évolution de la mobilité sociale ? C’est-à-dire : 1) peut-on mesurer la mobilité sociale avec les données ou la technologie disponibles aujourd’hui? 2) Quelles sont les tendances de la mobilité sociale qui a traversées la génération actuelle? Ou encore 3) à quel point la société actuelle est-elle mobile par rapport aux anciennes générations? Ce sont les trois questions à la base de cette thèse. Nous soutenons ici que c’est possible de connaître encore plus sur l’évolution de la mobilité sociale en restreignant son analyse à quelques dimensions dans le champ de l’économie : le revenu et l’éducation. Le première article s’attaque au problème du manque des données nécessaires pour l’analyse des dynamiques du revenu à l’intérieur d’une génération. Il est avéré que les données longitudinales sont rares et très peu disponibles dans la plupart des pays, ce qui est vrai même pour les pays développés ! Nous avons essayé d’assembler ce casse-tête par des approches méthodologiques récentes, telles que les «panels synthétiques», une méthodologie normalement utilisée pour l’analyse des dynamiques de la pauvreté. Les articles deux et trois décrivent, plus spécifiquement, les tendances à long terme de la mobilité économique pour le revenu et pour l’éducation, respectivement. Le deuxième papier s’occupe de la mobilité intra-générationnelle, tandis que le troisième est dédié à la mobilité intergénérationnelle. Tous les deux répondent aux questions deux et trois posées plus en haut, en cherchant d’améliorer la façon dont la dimension temporaire est incluse dans l’analyse du bien-être économique, ceci avec pour but de reproduire l’effet d’un film fait avec plusieurs clichés. Cette thèse cherche à élargir le savoir expérimental sur la mobilité économique, vu que la plupart des études ne prennent en compte que quelques années de mobilité intra-générationnelle ou à peine quelque génération. En outre, la plupart des résultats des expériences existantes font référence aux pays scandinaves ou à des pays fortement industrialisés. Pour cette thèse nous avons donc pris l’exemple du Mexique, mais les approches et les principes méthodologiques utilisés pourront être appliqués à n’importe quel autre pays. Les chemins de nos vies sont dans un mouvement perpétuel : par monts et par vaux. Dans une société démocratique, il semble utile de savoir si notre appartenance sociale nous permet de nous en sortir malgré nos origines, ou si au contraire, notre destin est voué à l’échec à cause d’elles. Il nous faut en effet, des résultats empiriques pour répondre à ces délibérations. Cette thèse est peut-être une invitation osée à mettre en marche cette conversation
Economic mobility constitutes a social aspiration in many modern societies however do we really know the actual evolution of social mobility? In other words: 1) how can we measure economic mobility with the data available or with the technology at hand? 2) What are the trends of economic mobility experienced by the current generation? Moreover 3) how mobile is a society relative to previous generations? These questions motivate this dissertation. The complexity of these issues may derive in some sort of paralysis but it is claimed here that it may be possible to learn something about its evolution by restricting analysis to a couple of key dimensions within the economic discipline: income and education. This is the scope followed by this research. The first paper in this dissertation is devoted to deal with the lack of the required data to examine the income dynamics within one generation. It is well known that longitudinal data is often scarce and is seldom available in many countries. This is the case even in well-developed countries! This conundrum has been partially addressed through recent methodological approaches by the so-called synthetic panels. The second part of this dissertation is entirely devoted to applied research. More specifically, the second and third papers describe long run trends of economic mobility in income and education respectively. The former is devoted to intra-generational mobility while the later is devoted to inter-generational mobility. Each of them address the second and third interrogations referred above. In a way this dissertation attempts to improve the addition of the time dimension in the analysis of economic wellbeing. It attempts to produce the effect of a motion picture by the use multiple snapshots. The trends contained herein are far from being perfect and complete but they are based on the use of extensive data and multiple methods covering three decades and the same number of generations in each case. This research expects to expand our knowledge on the empirics of economic mobility as most of the studies refer to few years of intra-generational mobility or to a couple of generations only. Furthermore, most of the empirical evidence available refers to Nordic and highly industrialized countries. Mexico is the canvas of this work but the approaches and principles followed here could be easily mimicked elsewhere. The roads of our lives are constantly moving: rising and falling. In a democratic context, it is useful to know, whether our society provides the chance to get ahead regardless of our origins, or whether this chance is ruled or doomed by them. Empirical evidence is needed to foster these deliberations. This dissertation may well be an invitation to sustain this kind conversation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Garzia, Sara. "Un'analisi probabilistica della mobilità sociale." Master's thesis, Alma Mater Studiorum - Università di Bologna, 2012. http://amslaurea.unibo.it/4623/.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Nieuwbeerta, Paul. "The democratic class struggle in twenty countries, 1945-1990 /." Amsterdam : Thesis publs, 1995. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37314371c.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Leo, Yannick. "Deep dive into social network and economic data : a data driven approach for uncovering temporal ties, human mobility, and socioeconomic correlations." Thesis, Lyon, 2016. http://www.theses.fr/2016LYSEN066/document.

Full text
Abstract:
Dans cette thèse, j'étudie des jeux de données concernant des liens sociaux entre personnes (appels et SMS), leur mobilité ainsi que des informations économiques sur ces personnes, comme leur revenu et leurs dépenses. Les sept travaux couvrent un spectre assez large et apportent des contributions en informatique des réseaux mais aussi en sociologie, économie et géographie. Les questions posées sont très diverses. Comment quantifier la perte d'information causée par une agrégation de flot de liens en série de graphe ? Comment inférer les mouvements des utilisateurs quand on ne connaît que les localisations des utilisateurs aux moments des appels, et que l'on ne détecte donc que les mouvements qui ont eu lieu entre deux appels consécutifs, sans connaître leur nombre ni les instants auxquels ils ont lieu ? Est-il possible de transmettre des SMS dans une région dense en utilisant la densité des téléphones, la mobilité des utilisateurs ainsi que la localité des messages échangés ? Est-il possible de comprendre les inégalités sociales avec une approche Big Data ? Cette dernière question fait l'objet d'une première étude socio-économique approfondie au prisme du Big Data. Il a été possible d'étudier à grande échelle la stratification de la société, l'existence de clubs de riches, la ségrégation spatiale et la structure des dépenses par classe sociale.Au delà de la variété de ces études et de ces nombreuses applications, cette thèse montre que l'analyse de données individuelles riches à l'échelle d'une population permettent de répondre à de nouvelles questions et à d'anciennes hypothèses avec une approche Big Data. Cette thèse tient à mettre l'accent sur la potentialité d'une approche Big Data mais aussi de sa complémentarité avec les approches classiques (modélisation, sociologie avec enquêtes, …). Un effort particulier a été mis dans l'explication des étapes qui amènent aux résultats et dans la prise en compte des biais ce qui est trop souvent négligé
In this thesis, I have carried out data-driven studies based on rich, large-scale combined data sets including social links between users (calls and SMS), their demographic parameters (age and gender), their mobility and their economic information such as income and spendings. These seven studies bring insights in network science but also in sociology, economy and geography. The questions asked are very diversified. How can one quantify the loss of temporal information caused by the aggregation of link streams into series of graphs? How can one infer mobility of a user from his or her localisations of calls? Is it possible to transmit SMS in a dense region by using the density of phones, the mobility of users and the locality of the messages? How can one quantify and prove empirically the social stratification of the society at a large population scale? I present, for this last question, a first socio-economic study with a data-driven approach. It has been possible to study, at a very large scale, the stratification of the society, the existence of "rich-clubs", the spatial segregation and purchase patterns for each social class. Beyond the variety of studies and their numerous applications, this thesis shows that the analysis of individual rich combined datasets at a large population scale gives the opportunity to answer long-standing hypotheses and to address novel questions. This work not only points out the potentiality of Big Data approach but also its complementarity to classical approaches (modelization, surveys, …). Particular attention was given in order to explain each steps that lead to results and to take into account biases which is too often neglected
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Madrisotti, Francesco. "L'étape marocaine des self-made migrants. La recherche d'une émancipation économique et sociale par la mobilité." Thesis, Paris Sciences et Lettres (ComUE), 2018. http://www.theses.fr/2018PSLEH082/document.

Full text
Abstract:
’appuyant sur une ethnographie d’environ cinq ans, effectuee entre 2010 et 2015 dans la ville de Tanger, l’enquete presentee ici interroge les formes de mobilité et les pratiques économiques mises en place par des migrants originaires de l'Afrique de l'Ouest et exclus des circuits de la mobilité privilégiée. Je décris ces individus comme des self-made-migrants qui, ne disposant pas des moyens économiques, administratifs et relationnels leur permettant d'accéder aux cir-cuits de la mobilité privilégiée, construisent, par le bas, une mobilité transnationale et subalterne réalisée par étapes et contournements de frontières. Cette mobilité se configure comme un projet et est conçue par les migrants comme un moyen pour “chercher leur vie”, a savoir pour chercher de manière autonome de nouvelles opportunités et une émancipation économique et sociale et s'imposer ainsi comme les acteurs de leur destin. Cette quête est orientée moins par une desti-nation precise que par la volonte de “sortir” et de circuler dans un ailleurs indefini et ouvert qui devient le catalyseur des imaginaires de réussite de ces migrants. Cette mobilité se réalise par étapes, à travers des découvertes, des explorations, des allers-retours : les migrants inventent ainsi étape après étape des parcours singuliers en reformulant constamment leurs itinéraires en fonction des contraintes et des opportunités qui se présentent. À travers mon enquête j'explore la relation existant entre cette forme de mobilité transnationale subalterne et des pratiques économiques de la mobilité et de la débrouille que les migrants in-ventent et développent afin d'alimenter leur trajectoire. Ces pratiques relèvent d'une économie de la pauvreté, caractérisée par des revenus extrêmement modestes et aléatoires et par un manque complet de toute forme de protection. Je montrerai que ces pratiques s'ancrent dans les marges de l'économie régulière et se greffent sur d'autres formes de mobilités qui se croisent et s'imbriquent dans la région tangéroise : des mobilités touristiques et commerciales notamment. Ces pratiques sont en outre transposables et peuvent être déclinées de manière inédite lors des étapes futures des itinéraires de ces self-made-migrants. Ces self-made-migrants sont donc les acteurs d'une mobilité subalterne qui se fonde sur des pratiques économiques de la débrouille qui leur permettent de circuler sur des territoires trans-nationaux et alimenter ainsi leur quête d'émancipation économique et sociale. Mots-clés : self-made-migrants, migration, mobilité transnationale, économie de la mobilité, économie de la débrouille, émancipation économique et sociale, étape, Maroc
Based on an ethnographic field, made between 2010 and 2015 in the Tangier city, this research seeks to find out how the West African moves excluded of the circuits of the mainstream migration, and the economical practices they use in order to move. I describe these individuals as the self-made-migrants, whom not having access to the economical, administrative and social resources to move, they create by they own means, a transnational and subordinate mobility made by stages and border circumventions. This mobility is understood as a project, and a way to “seek their life”. For them, this expression means to look autonomously new social and economic opportunities to become the main character of their destiny. This quest is not lead by the destination but by the will of “going out” and move in an indefinite elsewhere, which becomes the catalyst of the imaginations of success of these migrants. This mobility is made by stages, through discoveries, explorations, and roundtrips. The migrants create, step by step, singular journeys by constantly reformulating the itinerary, in order to respond to the opportunities and the difficulties they found on their quest. In this research I explore the relationship between this transnational subordinated mobility and the economical practices created by the migrants in order to continue the trip. These economical strategies take part of the economics of poverty, defined by lowest and random incomes, and by a lack of protection. I’ll show that these strategies are link to the regular economy and are related to other forms of mobility found in the Tangier region. These strategies are also easy to transpose and adapt to other contexts in other steps of the journey. The self-made migrants are the actors of a subordinated mobility based on a precarious economy that nonetheless allows them to continue their transnational journey and their pursuit of an economic and social emancipation. Key Words: self-made-migrants, migration, transnational mobility, economics of the mobility, precarious economy, social and economic emancipation, stage, Morocco
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography