Dissertations / Theses on the topic 'Lyophilisation'

To see the other types of publications on this topic, follow the link: Lyophilisation.

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Lyophilisation.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Wolff, Eric. "Cinétique et modélisation de la lyophilisation sous vide et de la lyophilisation à pression atmosphérique." Toulouse, INPT, 1988. http://www.theses.fr/1988INPT040G.

Full text
Abstract:
Deux procedes sous vide et a pression atmospherique en lit fluidise d'adsorbant sont compares. Ils sont appliques a la lyophilisation de produits biologiques: pomme de terre, lait, bacteries lactiques. Une modelisation basee sur les equations de transfert de matiere et de chaleur permet de bien representer la cinetique. Pour le procede sous vide la pression operatoire est un parametre important. A pression atmospherique les isothermes d'adsorptions permettent de mesurer l'influence de l'adsorbant. La lyophilisation a pression atmospherique permet de reduire les couts de production
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Wolff, Eric. "Cinétique et modélisation de la lyophilisation sous vide et de la lyophilisation à pression atmosphérique." Grenoble 2 : ANRT, 1988. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37619259z.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Pollet, Pascale. "Etats de l'eau dans les lyophilisats." Paris 5, 1990. http://www.theses.fr/1990PA05P191.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Louis, Jean Michel. "Protocole de qualification d'un lyophilisateur." Paris 5, 1989. http://www.theses.fr/1989PA05P079.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Abdelwahed, Wassim. "Lyophilisation des nanovecteurs de type nanocapsules, nanosphères et nanoémulsions : étude fondamentale de la formulation et du procédé de lyophilisation." Lyon 1, 2006. http://www.theses.fr/2006LYO10138.

Full text
Abstract:
L'objectif de ce travail a été d'étudier les différents aspects de la formulation et du procédé de lyophilisation de vecteurs colloïdaux de type nanocapsules, nanosphères et nanoémuslions. Cette méthode industrielle de séchage améliore la stabilité à long-terme des vecteurs colloïdaux. Dans une première approche, nous avons étudié les différents paramètres de la formulation des nanocapsules préparées par la méthode d'émulsification-diffusion de solvant et stabilisées par la poly (alcool de vinyle) (PVA). Il a été trouvé que la concentration de PVA et l'ajout d'un cryoprotecteur sont les paramètres les plus importants pour la réussite de la lyophilisation de nanocapsules. La seconde approche a consisté à étudier le mécanisme de stabilisation des nanocpasules par les différents type d'excipients pendant les différentes étapes de la lyophilisation et pendant le stockage. D'après les résultats, la vitrification des cryoprotecteurs et lyoprotecteurs semble être un facteur essentiel pour le maintien des nanocapsules lors de la lyophilisation. D'autre part, la cristallisation de ces excipients peut induire l'agrégation de nanocapsules. L'optimisation du cycle de lyophilisation doit assurer la diminiution de sa durée sans provoquer la collapse ou la fusion de lyophilisat. Différents paramètres du procédé de lyophilisation ont été évalués et se sont révélés efficaces pour atteindre cet objectif : le traitement thermique par le recuit, la pression totale dans le lyophilisateur et la température de l'étagère de lyophilisateur, et enfin, la position des flacons dans la chambre de lyophilisation. Dans la dernière partie de la thèse, nous avons étudié la lyophilisation de deux nouveaux systèmes colloïdaux pour le traitement du cancer de la prostate : des immunonanoémulsions et des immunonanosphères
The objective of this work was to study the different aspects of the formulation and of the freeze-drying process of different types of colloidal vectors : nanocapsules, nanospheres and nanoemulsions. This industrial method of drying can improve the long-term stability of colloidal particles. Firstly, we have studied the different parameters of the formulation of nanocapsules prepared by the emulsification-diffusion method and stabilized by the poly (vinyl alcohol). The results demonstrated that the concentration of PVA and the addition of cryoprotectant are the most important parameters for the success of nanocapsules freeze-drying. Secondly, we have studied the mechanism of stabilization of nanocapsules by amorphous excipients during freeze-drying and storage. The vitrification of cryoprotectants and lyoprotectants seems necessary for the preservation of nanocapsules. On the orther hand, the crystalisazation of these excipients can induce the aggregation of nanoscapsules. The optimization of freeze-drying cycle must ensure the reduction of its duration without inducing the fusion or the collapse of the freeze-dried product. Many freeze-drying process parameters have been evaluated and found efficient for the process optimization, as the thermal treatment by annealing, the pressure and shelf temperature of the freeze-dryer, and finally, the vial position within the lyophilization chamber
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Choi, Mi-Jung. "Optimisation de la lyophilisation de vecteurs colloïdaux submicroniques." Lyon 1, 2006. http://www.theses.fr/2006LYO10159.

Full text
Abstract:
Ce travail a pour but d'étudier le séchage de dispersions aqueuses de vecteurs submicroniques de nature différente par lyophilisation. Dans un premier temps, les résultats obtenus avec les nanocapsules de polymère (Polycaprolactone) montrent que les suspensions restent stables si une vitesse de congélation lente est adoptée, et ce jusqu'à une température de congélation de –30°C. L'étape de congélation est primordiale pour les systèmes de type nanocapsules, elle peut entraîner la rupture des membranes et donc la fuite du contenu. Dans la deuxième partie, nous avons tout d'abord étudié l'encapsulation de liposomes par des polymères afin de limiter la capture des liposomes par le système des phagocytes et de pouvoir ainsi prolonger la durée de libération du principe actif incorporé dans les liposomes. Cette encapsulation a été possible avec des copolymères aminoalkyl methacrylates et plus particulièrement Eudragit® E100 soluble en phase aqueuse. Cette formulation a ensuite été lyophilisée en ajoutant du saccharose et un polysaccharide (-carraghénane) comme cryoprotecteurs. L'encapsulation par le polymère l'Eudragit® E n'a pas pu à elle seule protéger les liposomes durant la lyophilisation, l'ajout d'un cryoprotecteur reste nécessaire. Dans une dernière partie, nous avons lyophilisé des particules vésiculaires lipidiques obtenues par émulsion double de type E/H/E. La taille des globules est affectée par la vitesse de congélation et la température de sublimation. Une diminution des diamètres moyens et une perte de la structure interne ont été constatées quand une vitesse de congélation rapide est appliquée. Les cryoprotecteurs de faible masse moléculaire, en particulier le tréhalose, se sont révélés plus efficaces pour conserver la structure interne et donc le composé hydrophile encapsulé dans les particules lipidiques. Ces résultats ont prouvé l'importance de l'optimisation des conditions du procédé de lyophilisation et plus particulièrement la vitesse de congélation ainsi que du choix des excipients utilisés pour préserver la stabilité des systèmes dispersés à base de polymères ou de lipides
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Zhai, Suling. "Model based studies of the lyophilisation of biological materials." Thesis, University of Cambridge, 2005. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.614784.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

DEISS, GERALDINE. "Optimisation du cycle de lyophilisation de l'hormone de croissance." Strasbourg 1, 1993. http://www.theses.fr/1993STR15046.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Chouvenc, Pierre. "Optimisation du procédé de lyophilisation du complexe lipoprotéïque DC-Chol/Uréase." Lyon 1, 2004. http://www.theses.fr/2004LYO10026.

Full text
Abstract:
Après une brève présentation du procédé de lyophilisation et des différents phénomènes de transfert de chaleur et de matière mis en jeu, l’importance de l’état vitreux lors de la lyophilisation de produits pharmaceutiques est exposée. L’étude bibliographique présente un état de l’art sur la formulation et la lyophilisation des liposomes et des protéines pharmaceutiques. Nos travaux ont d’abord porté sur la mise au point au point de la formulation puis sur l’optimisation du procédé de lyophilisation du complexe lipoprotéique DC-Chol/uréase, vaccin potentiel contre la bactérie Helicobacter Pylori. Les propriétés thermophysiques de la matrice optimale sélectionnée ont été déterminées (diagramme d’état). Puis, deux nouvelles méthodes originales de caractérisation de la structure des matrices congelées ont été mises au point : la micro-imagerie par résonance magnétique nucléaire et la microscopie optique en chambre froide. Cette dernière méthode nous a permis de quantifier l’effet du recuit sur la taille des cristaux de glace et d’optimiser le protocole de congélation. Par ailleurs, un nouveau modèle d’analyse de montée en pression (méthode PRA) a été validé pour le suivi en ligne de la température du produit, puis a été adapté aux lyophilisateurs pilotes possédant une vanne de séparation à fermeture lente
After a short description of the heat and mass transfer phenomena occurring during the freeze-drying process, the importance of glassy state during pharmaceuticals freeze-drying was presented. A state of the art of liposomes and proteins formulation and freeze-drying was then set out. The DC-Chol/Urease complex, a potential vaccine again Helicobacter Pylori bacteria, was formulated and its freeze-drying process was optimised. The thermophysical properties (state diagram) of the optimal matrix selected were determined. Then, two original methods of frozen structure characterization (Cold chamber microscopy and NMR micro-imaging) were developed and applied to study the effect of annealing on average ice crystals size and to optimize the freezing step. A new pressure rise analysis model (PRA model) was validated to monitor the product temperature, and then adapted to freeze-dryers equipped with a slow motion separating valve. Finally, the kinetics of the secondary drying period were investigated
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Schreiber, Ralf H. "Stabilisierung parenteraler Öl-in-Wasser-Emulsionen durch Cryoprotektion und Lyophilisation /." [S.l. : s.n.], 1995. http://www.gbv.de/dms/bs/toc/185730515.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Ryan, Matthew J. "The effect of preservation regime on the physiology and genetic stability of economically important fungi." Thesis, University of Kent, 1999. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.310200.

Full text
Abstract:
The long-term preservation of fungi has been carried out using several different methods, depending on resources and laboratory. Isolates have been deposited in culture collections for preservation and storage for periods of many years. Despite the widespread use of preservation regimes, little attention has been paid to the poststorage stability of the physiological and genetic characters of strains. The loss of viability of a biological control agent or the failure of an isolate to produce a secondary metabolite pivotal in the production of drugs or food could result in substantial economic loss for the manufacturing organisation. In this investigation the effects of five preservation protocols on fungal characters were assessed: continual sub-culture, lyophilisation, storage in water, storage at -20°C and cryopreservation in liquid nitrogen The physiology and genetic stability of three species of economically important fungi (Metarhizium anisopliae, Fusarium oxysporum and Serpula lacrymans) were examined by analysis of culture characteristics, secondary metabolite profiling, extracellular enzyme tests and PCR fingerprinting over a two-year testing period. It was found that preservation regime can influence the resultant characters of the test fungi. Radial growth rate and conidial production was changed from the original isolates after preservation and storage. Secondary metabolite profiles from all of the test fungi were susceptible to change by the preservation protocols assessed. Production of some metabolites was lost, whereas others remained stable after preservation and storage. Extracellular enzyme production was also affected in a similar way. For example, some replicates of an isolate of Metarhizium anisopliae lost ~-galactosidase activity after one year of preservation. Genetic stability was also compromised is some isolates. Polymorphisms were detected after PCR fingerprinting with a micro-satellite primer in replicates of two isolates of Metarhizium anisopliae that had been stored for one and two years by cryopreservation and lyophilisation and in two replicates of an isolate of Fusarium oxysporum maintained by continual sub-culture for sixteen weeks. The results indicate that response to preservation and storage is species- and strain-specific. Therefore, there is a need to develop new and existing preservation regimes with emphasis on strain-specific criteria. Scientists should preserve their important isolates by more than one preservation method to protect organisms from the stresses encountered during preservation and storage.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Mansour, Heba Fathy. "Dissolution rate enhancement of poorly water-soluble drugs using lyophilisation technology." Thesis, University of Strathclyde, 2010. http://oleg.lib.strath.ac.uk:80/R/?func=dbin-jump-full&object_id=14503.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Suherman, Phe Man. "A novel dielectric technique for monitoring the lyophilisation of globular proteins." Thesis, De Montfort University, 2001. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.369908.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Verlhac, Pierre. "Étude et optimisation des cycles de lyophilisation d’une souche probiotique modèle." Thesis, Lyon, 2019. http://www.theses.fr/2019LYSE1037/document.

Full text
Abstract:
Ce travail est basé sur l’étude expérimentale, étape par étape, du procédé de lyophilisation, afin de comprendre les impacts des différents paramètres du procédé sur la viabilité d’une souche modèle probiotique de type lactobacillus casei. Nous avons tout d’abord étudié les propriétés thermodynamiques des formulations considérées à base de lactose et de polyvinylpyrrolidone, (PVP) en commençant dans un premier temps par l’obtention du diagramme d’état du système amorphe constitué du binaire eau-PVP, puis le diagramme de fusion du ternaire eau-PVP-lactose afin d’en déduire les paramètres clefs pour l’optimisation des cycles de lyophilisation de ces suspensions bactériennes. Dans la deuxième partie, nous avons caractérisé par microscopie électronique à balayage (MEB) la localisation des bactéries au sein de la phase solide amorphe des lyophilisats poreux. Ensuite, les différentes formulations ont été soumises à différents protocoles de congélation (vitesse de refroidissement ; recuit) afin d’obtenir les meilleurs résultats en termes de taux de survie des bactéries. Avec la formulation sélectionnée précédemment nous nous sommes intéressés à l’influence des paramètres opératoires de sublimation (température étagère et pression totale de sublimation) conduisant aux meilleurs taux de survie des bactéries. Nous avons observé que nos cellules probiotiques, avec ces formulations, pouvaient être lyophilisées, au-dessus de la température limite de collapse, sans impacter la viabilité des cellules présentes ou insérées au sein de la phase matrice poreuse du lyophilisat final, ce dernier présentant de plus, de bonnes propriétés d’usage en termes de stabilité en vue d’une mise en forme galénique ou d’un stockage ultérieur
This work is based on the experimental study, step by step, of the freeze-drying process of a model probiotic strain of lactobacillus caseï type to understand the impact of the numerous factors (formulation; freezing protocol; operating conditions) on the survival rates of these bacteria in the final lyophilisate. Firstly, we investigated the thermo-dynamical and physical properties (vitreous transition and melting temperatures) of formulations based on lactose and polyvinylpyrrolidone (PVP) protectants and their mixture. Thus, we have determined the phase diagrams and the melting diagram of the water+PVP binary system and of the ternary water-PVP-lactose system. Next, we determined the optimal freezing protocol (freezing rates; annealing treatment) with different formulations which led to the best survival rates. Next, in a preliminary study we have characterized by SEM (scanning electron microscopy) the location of the cells inserted inside the solid amorphous phase of the porous matrix of the different lyophilisates. Secondly, with the pre-selected formulation, we experienced the influence of the main operating sublimation parameters (shelf temperature and total gas pressure), leading to highest product quality in terms of bacteria survival ratios of the final lyophilisates. We observed that these probiotics cells, with this formulation, could be freeze-dried above the limit collapse temperature without impacting significantly the viability of the freeze-dried cells and with lyophilisates of high stability attributes
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Madene, Atmane Desobry Stéphane. "Etude des transferts d'arômes encapsulés dans une matrice alimentaire type génoise." S. l. : S. n, 2006. http://www.scd.inpl-nancy.fr/theses/2006_MADENE_A.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Raharitsifa, Narindra. "Optimisation de la lyophilisation du jus de pomme en tapis de mousse." Thesis, Université Laval, 2008. http://www.theses.ulaval.ca/2008/25536/25536.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Bogdani, Eni. "Étude expérimentale et optimisation du procédé de lyophilisation de l'ibuprofène en milieu organique." Phd thesis, Université Claude Bernard - Lyon I, 2011. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00838568.

Full text
Abstract:
L'objectif principal de ce travail était l'étude et l'optimisation du procédé de lyophilisation en milieu aqueux et organique de l'ibuprofène. Une étude comparative approfondie a été réalisée à différents stades de la fabrication de l'ibuprofène lyophilisé pour les deux formulations étudiées. Cette étude comparative a été menée sur l'étape de formulation, sur le procédé de lyophilisation (congélation, sublimation, désorption) et sur les propriétés finales du produit (humidité, réhydratabilité, aspect...). On a observé, que l'utilisation comme solvant du mélange eutectique A, correspondant à une composition de 20% en TBA + 80% en eau (% massique), permettait une forte augmentation de la solubilité de l'ibuprofène et conduisait pour les mêmes conditions opératoires (Tshelf et Pc), à une augmentation des cinétiques de séchage d'un facteur 1,8, par rapport aux résultats observés avec la formulation d'ibuprofène à base aqueuse. Par ailleurs, la détermination expérimentale des valeurs des pressions de vapeur à l'équilibre solide-vapeur et de l'enthalpie de sublimation a été effectuée par deux méthodes différentes : la méthode thermogravimétrique et la méthode statique. Ces déterminations nous ont permis de conclure que l'augmentation des cinétiques de sublimation résultait essentiellement des valeurs plus élevées de la pression de vapeur à l'équilibre solide-vapeur et d'une valeur plus faible de l'enthalpie de sublimation de l'eutectique A par rapport à la glace. Ces données thermodynamiques ont aussi été utilisées comme paramètres clefs pour la modélisation de l'étape de sublimation sous Comsol Multiphysics. In fine, l'optimisation des paramètres opératoires de l'étape de sublimation par la méthodologie du Design Space a conduit à un lyophilisat final d'ibuprofène formulé à base organique qui satisfait entièrement aux critères standard de qualités recherchés (couleur, aspect, résidus de solvants etc). Un développement industriel de la formulation à base de co-solvant organique apparait plus avantageux qu'avec la formulation à base aqueuse.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Bogdani, Eni. "Étude expérimentale et optimisation du procédé de lyophilisation de l’ibuprofène en milieu organique." Thesis, Lyon 1, 2011. http://www.theses.fr/2011LYO10225/document.

Full text
Abstract:
L’objectif principal de ce travail était l’étude et l’optimisation du procédé de lyophilisation en milieu aqueux et organique de l’ibuprofène. Une étude comparative approfondie a été réalisée à différents stades de la fabrication de l’ibuprofène lyophilisé pour les deux formulations étudiées. Cette étude comparative a été menée sur l’étape de formulation, sur le procédé de lyophilisation (congélation, sublimation, désorption) et sur les propriétés finales du produit (humidité, réhydratabilité, aspect…). On a observé, que l’utilisation comme solvant du mélange eutectique A, correspondant à une composition de 20% en TBA + 80% en eau (% massique), permettait une forte augmentation de la solubilité de l’ibuprofène et conduisait pour les mêmes conditions opératoires (Tshelf et Pc), à une augmentation des cinétiques de séchage d’un facteur 1,8, par rapport aux résultats observés avec la formulation d’ibuprofène à base aqueuse. Par ailleurs, la détermination expérimentale des valeurs des pressions de vapeur à l’équilibre solide-vapeur et de l’enthalpie de sublimation a été effectuée par deux méthodes différentes : la méthode thermogravimétrique et la méthode statique. Ces déterminations nous ont permis de conclure que l’augmentation des cinétiques de sublimation résultait essentiellement des valeurs plus élevées de la pression de vapeur à l’équilibre solide-vapeur et d’une valeur plus faible de l’enthalpie de sublimation de l’eutectique A par rapport à la glace. Ces données thermodynamiques ont aussi été utilisées comme paramètres clefs pour la modélisation de l’étape de sublimation sous Comsol Multiphysics. In fine, l’optimisation des paramètres opératoires de l’étape de sublimation par la méthodologie du Design Space a conduit à un lyophilisat final d’ibuprofène formulé à base organique qui satisfait entièrement aux critères standard de qualités recherchés (couleur, aspect, résidus de solvants etc). Un développement industriel de la formulation à base de co-solvant organique apparait plus avantageux qu’avec la formulation à base aqueuse
The main objective of this work was the study and the optimization of the freeze-drying process of ibuprofen with aqueous and/or organic based formulations. A detailed comparative study was realized at different steps of the ibuprofen freeze-drying process for both types of investigated formulations. This comparative study was realized at the succesives stages of freezing, sublimation and desorption and also concerned some properties of the final freeze-dried product (humidity, rehydratability, aspect…). We observed that the use of eutectic A mixture, corresponding to 20 % TBA + 80 % water (mass %) as co-solvent, allowed a strong increase of the solubility of ibuprofen and for the same operating conditions (Tshelf and Pc), led to an increase of drying kinetics values by a factor 1.8 by comparison to aqueous based formulations of ibuprofen. Besides, the experimental determination of equilibrium solid-vapour pressure and of sublimation enthaly values was carried out by using two different methods: the thermogravimetic method and the static method.These determinations allowed to conclude that the increase of sublimation kinetics resulted essentially from the higher equilibrium solid-vapour pressure values and from the lower sublimation enthalpy value of eutectic A by camparison to pure ice values. Next, these thermodynamical data were used as key parameters in the modelling of the sublimation stage under Comsol Multiphysics. In fine, the overall optimization of the operating parameters of sublimation stage was achieved by using the Design Space aproach. It proved that the organic based formulation led to final freeze-died cakes which fulfilled largely the main quality criteria (color, aspect, solvents residues, etc.). Thus, the development of an ibuprofen freeze-drying process with organic based formulation seems more advantageous than an aqueous based formulation process
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Curtil, Alain. "Contribution au développement d'un nouveau type de substitut valvulaire biologique : recolonisation de matrices porcines lyophilisées par des cellules humaines autologues." Lyon 1, 1997. http://www.theses.fr/1997LYO1T309.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Hernandez-Sanchez, Fabiola. "Contribution à l'étude du séchage de la spiruline et de son impact sur la qualité biochimique du produit sec." Lyon 1, 2006. http://www.theses.fr/2006LYO10313.

Full text
Abstract:
La spiruline est un aliment à haute valeur nutritive qui contient 55 à 65% de protéines. La qualité du produit sec dépend des procédés de séchage utilisés. Ainsi, dans cette thèse, une méthode de transformation est caractérisée, le séchage convectif, et l’influence de plusieurs procédés de séchage sur sa qualité biochimique. Un photobioréacteur de type air-lift d’un volume utile de 40 L a été construit afin d’obtenir une production importante de biomasse fraîche pour les expériences de séchage. Il a été possible de caractériser le bioréacteur par sa productivité et par le taux de croissance des cultures. La contraction de la biomasse lors du séchage convectif a été caractérisée pour des formes initiales en cylindre et en plaques minces. La vitesse de séchage a été corrigée en prenant en compte la contraction. Cette méthode a permis d’observer une première phase à vitesse de séchage constante pour des cylindres de différents diamètres initiaux. La Courbe Caractéristique de Séchage (CCS) et les valeurs du coefficient de diffusion moyen de l’eau ont été déterminés pour les cylindres. La teneur en protéines et des sucres totaux de la biomasse fraîche de spiruline a été analysée pour différents types de séchage : convectif, infrarouge, par atomisation et par lyophilisation. Le meilleur procédé pour la récupération des protéines et des sucres totaux a été la lyophilisation
Spirulina is a high nutritive foodstuff which contains 55% to 65% of proteins. The quality of the dry product depends on drying methods. Thus, in this work, the convective drying method was investigated as concern process parameters influence and the influence of several drying methods on the biochemical quality of dried product. An air-lift photobioreactor of 40 L volume was built in order to obtain an important production of fresh biomass for the drying experiments. It was possible characterize its productivity and the spirulina cultures growth rate. The shrinkage behaviour of the biomass with convective drying was characterized for the initial samples shaped as cylinders and thin layers. The drying rate was corrected by taking of account the shrinkage. This revealed the existence of a constant drying rate periods for cylinders of various initial diameters. The Characteristic Drying Curve (CDC) and the values of the water mean diffusion coefficient were estimated for the cylinders. The proteins and total sugars contents on dried samples were analyzed after different drying methods by convective, infra-red, atomization, and freeze-drying. The best drying method for the recovery of proteins and total sugars contents was freeze-drying
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Chasteigner, Stéphanie de. "Mise au point et caractérisation de suspensions colloïdales submicroniques d'itraconazole en vue de son administration par voie intraveineuse." Paris 11, 1996. http://www.theses.fr/1996PA114816.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Vincourt-Vitse, Véronique. "Contribution à la formulation et à l'évaluation de liposomes d'ATP." Thesis, Paris 5, 2012. http://www.theses.fr/2012PA05P651/document.

Full text
Abstract:
Les liposomes d’ATP incluant des ligands hépatiques pourraient contribuer à améliorer le statut énergétique du greffon hépatique. Une première phase de développement a mis en évidence la nécessité de stabiliser la forme (i) et de valider un modèle cellulaire à statut énergétique altéré (ii) afin de pouvoir tester différentes formulations liposomales d’intérêt. Afin de résoudre la première problématique, différentes stratégies ont été mises en place lors de la lyophilisation de liposomes blancs ou chargés en ATP. Le saccharose et le tréhalose ont conduit à une stabilisation de la forme avant et après lyophilisation. Néanmoins, quel que soit le procédé, la lyophilisation s’est accompagnée d’une fuite en ATP. L’ajout d’un agent inhibant la cartinine palmitoyl transferase, l’Etomoxir, s’est révélé un modèle intéressant pour moduler le niveau énergétique des HepG2 en fonction de la température et de la concentration utilisée. En conclusion, ce travail contribue à mieux comprendre les facteurs critiques liés à la lyophilisation des liposomes (i) et décrit des modèles cellulaires hépatiques à statut énergétique altéré qui pourraient être mis à profit pour tester différents principes actifs ou formes galéniques innovantes
ATP liposome incorporating hepatic ligands may contribute to improve the energetic status of the liver graft. In a first phase of development, it has been emphasized the great need of stabilizing the liposome (i) and of validating a cellular model with an altered energetic status in order to test the formulations of interest. To provide a stable liposomal preparation, different strategies have been carried out to freeze-dry liposome with or without ATP. Sucrose and trehalose better stabilize the liposome preparation during the freeze-drying process. Nevertheless, in all conditions, a significant ATP leakage has been observed. An inhibitor of the cartinine palmitoyl transferase (i.e. Etomoxir) has shown great interest to modulate the energetic level in HepG2 cells by varying Etomoxir concentration and culture temperature. In conclusion, this study contributes to a better understanding of the critical factors related to liposome freeze-drying and describes hepatic cell models with altered energetic status that may have great interest to test specific agent or innovating formulations
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Shishehgarha, Farzaneh. "Étude de l'effet de la lyophilisation sur le volume et la couleur des petits fruits." Thesis, National Library of Canada = Bibliothèque nationale du Canada, 2000. http://www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk1/tape2/PQDD_0016/MQ49122.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Izquierdo, Lopez Danilo. "Lyophilisation par moussage du bifidobacterium longum RO 175 : viabilité après déshydratation et stabilité pendant l'entreposage." Thesis, Université Laval, 2010. http://www.theses.ulaval.ca/2010/26877/26877.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Daoussi, Rim. "Etude expérimentale et optimisation du procédé de lyophilisation d'un principe actif pharmaceutique en milieu organique." Lyon 1, 2008. http://www.theses.fr/2008LYO10148.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

HAMMAMI, CHOKRI. "Lyophilisation des produits vegetaux : maitrise de la qualite en relation avec les parametres du procede." Paris, Institut national d'agronomie de Paris Grignon, 1998. http://www.theses.fr/1998INAP0004.

Full text
Abstract:
La premiere partie de ce travail est dediee a l'etude de la lyophilisation sous vide et en couche epaisse de fraise, pomme, champignon et persil. S'appuyant sur des plans d'experiences et grace a la methodologie des surfaces de reponse, l'influence des conditions operatoires (pression totale, temperature de plaque chauffante et de congelation) sur la duree de dessiccation et la qualite des produits lyophilises (apparence, couleur, rehydratabilite, texture) a ete quantifiee. Seule la temperature de la plaque chauffante a une influence majeure sur le temps de deshydratation et la couleur des fraises et des pommes lyophilisees. En revanche, la couleur des champignons et du persil lyophilise est etroitement liee a la pression operatoire. Quant a l'influence de la temperature de congelation, une legere augmentation de la luminance des fraises et des pommes lyophilisees mais surtout une perte de plus de 80% de la texture des produits vegetaux rehydrates lui sont imputables. Enfin, le coefficient de rehydratation des produits secs est independant des conditions de lyophilisation etudiees. Selon la nature et la surface specifique du produit, il varie de 0,3 a 0,9 g d'eau reprise par g d'eau eliminee par la lyophilisation. Connaissant la productivite de l'operation, une analyse technico-economique complete a pu etre realisee. Un exemple sur les produits vegetaux testes est presente en detail en vue de l'extension d'une usine de lyophilisation. La deuxieme partie de cette etude concerne la modelisation de la cinetique de lyophilisation d'une couche epaisse de produit (modele diffusif de fick et modele u. R. I. F. Modifie). Les parametres de transfert (coefficients de transfert de matiere globaux et conductivite thermique de la couche seche) ont ete identifies grace a ces modeles. Les resultats confirment le caractere limitant du transfert de chaleur sous vide et le role secondaire de la pression operatoire sur la cinetique de lyophilisation. Bien que presentee comme economiquement plus performante, la lyophilisation sous pression en lit fluidise de baylith utilisee pour des fruits conduit au resultat inverse. La temperature de regeneration de l'adsorbant est dans ce cas la principale cause du surcout de fonctionnement de cette technique (environ 30% par rapport a la lyophilisation sous vide).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Aman-Pommier, Fabrice. "Solubilité d'un principe actif hydrophobe modèle dans un système de solvant binaire d'intérêt pour la lyophilisation industrielle." Thesis, Lyon, 2017. http://www.theses.fr/2017LYSE1220/document.

Full text
Abstract:
L'objectif de ce travail est l'étude de la solubilité d'un principe actif hydrophobe modèle, le diazépam, dans un solvant binaire d'intérêt pour la lyophilisation industrielle, le mélange eau + tert-butanol. Un modèle décrivant la dépendance du volume d'excès du solvant vis-à-vis de sa composition et de sa température a été validé à partir de données mesurées au cours de ce travail et de données de la littérature. Les variations de diverses propriétés partielles d'excès issues de ce modèle en fonction de la composition du solvant et de sa température ont été interprétées en termes d'interactions moléculaires et d'arrangements structuraux. Ensuite, la solubilité du diazépam dans le solvant a été mesurée en fonction de sa composition et de sa température. La masse volumique des phases liquides saturées ainsi que les propriétés thermophysiques des cristaux de principe actif originels et des phases solides en excès issues des équilibres solide-liquide ont été déterminées. Les propriétés thermodynamiques caractéristiques du processus de dissolution du diazépam en condition d'équilibre ont été obtenues à partir de la dépendance de sa solubilité vis-à-vis de la température. À partir de ces données, les propriétés thermodynamiques d'excès du diazépam dans les différents mélanges saturés ont été calculées et les forces responsables de la variation de la solubilité du principe actif avec la composition du solvant ont été identifiées. Enfin, la capacité de deux modèles d'enthalpie libre d'excès, le modèle de Scatchard-Hildebrand combiné ou non au modèle de Flory-Huggins, à corréler les données expérimentales de solubilité a été évaluée et comparée
The aim of this work is to investigate the solubility behavior of a hydrophobic model drug, diazepam, in a binary solvent of industrial interest for freeze-drying, the water + tert-butyl alcohol mixture. Firstly, a model describing the dependence of the excess volume of the solvent on both composition and temperature was validated from experimental data obtained during this work and literature data. This model was used to derive expressions for excess partial thermodynamic quantities and their variations with respect to composition and temperature were discussed in terms of molecular interactions and structural arrangements in solution. Secondly, the solubility of diazepam in neat solvents and different binary solvent mixtures was determined. The density of drug-saturated mixtures was also determined as well as the thermophysical properties of original diazepam crystals and excess solid phases from solid-liquid equilibria. The thermodynamic properties relative to the dissolution process of the drug under saturation condition were obtained from solubility temperature dependence using van’t Hoff plots. From these, the excess partial thermodynamic properties of diazepam in saturated mixtures were computed and the forces driving the drug solubility variation with respect to the solvent composition were identified. Finally, two excess Gibbs energy models, the Scatchard-Hildebrand and combined Scatchard-Hildebrand/Flory-Huggins models were tested to represent the solubility data. Their capabilities in correlating the dependence of the drug solubility on both the solvent composition and temperature were evaluated and compared
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Higl, Bettina. "Bedeutung der Verfahrenstechnik und des Glaszustands für die Stabilität von Mikroorganismen während der Lyophilisation und der Lagerung." München Verl. Dr. Hut, 2008. http://d-nb.info/991285360/04.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Bertini, Danièle. "Etude de la lyophilisation des bactéries nitrifiantes exemple d'application à l'ensemencement de bioréacteurs dans le traitement des eaux /." Grenoble 2 : ANRT, 1987. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37602955m.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Do, Vale Morais Andreza. "Intérêt de la lyophilisation pour améliorer la stabilité des microémulsions chargées en Amphotéricine B destinées au traitement de la leishmaniose." Thesis, Université Paris-Saclay (ComUE), 2017. http://www.theses.fr/2017SACLS360/document.

Full text
Abstract:
La leishmaniose viscérale est une maladie tropicale négligée et létale en l’absence de traitement. L’Amphotéricine B (AmB) est une molécule efficace mais sa forme conventionnelle, Fungizone®, conduit à une toxicité limitant les doses tandis que les formulations lipidiques moins toxiques telles que l’Ambisome® sont très coûteuses. Ainsi, le besoin de nouvelles formes thérapeutiques à la fois non toxiques et peu coûteuses subsiste actuellement. Dans ce travail, nous avons étudié deux solutions possibles : la Fungizone® chauffée (H-AmB) et une microémulsion chargée en AmB (MEAmB). En ce qui concerne la microémulsion, une forme lyophilisée est souhaitable afin de s’affranchir des risques d’hydrolyse et de contamination microbienne. Les objectifs de la thèse étaient de développer les deux nouvelles formes, d’évaluer la toxicité et l’efficacité de H-AmB et MEAmB contre Leishmania donovani (souche LV9) in-vitro et in-vivo et également d’optimiser la lyophilisation de la microémulsion.La microémulsion MEAmB est composée de gouttelettes sphériques dont le diamètre moyen est proche de 35 nm et a montré un comportement rhéologique de type newtonien. L’analyse spectroscopique de H-AmB a révélé la formation de super-agrégats qui sont moins toxiques que d’autres états d’agrégation. La MeAmB ainsi que l’H-AmB ont montré une activité antiparasitaire équivalente à celle d’AmBisome® sur les formes axénique et intramacrophagique de L. donovani. L’indice de sélectivité pour ces deux formulations est élevé, en contraste avec celui de la Fungizone® native. De plus, à la différence d’AmBisome®, elles ont montré une activité importante sur des souches résistantes à l’AmB. L’activité anti-leishmanienne in-vivo des nouvelles formulations est comparable aux formulations de référence. De même, aucune différence significative des marqueurs de toxicité rénale et hépatique n’a pu être observée. Ainsi, l’H-AmB et la MEAmB pourraient être considérées comme des traitements alternatifs de la leishmaniose viscérale, avec l’avantage d’être moins onéreuses à produire que l’Ambisome®.Afin d’optimiser le procédé de lyophilisation de la MEAmB, un plan d’expérience a été mis en œuvre. Ainsi, la taille des gouttelettes est minimisée par l’utilisation de 5% de maltose comme cryoprotectant, avec une température de congélation de -80°C et un temps total de lyophilisation de 24h. Par ailleurs, aucune modification significative de la teneur en AmB n’a été observée après la lyophilisation. Ainsi, la MEAmB lyophilisée est stable et pourrait éviter la dégradation due à la présence d’eau
Visceral leishmaniasis is a neglected tropical disease that can be fatal if left untreated. Amphotericin B (AmB) is effective in the treatment of this disease, but the conventional formulation, Fungizone® has dose-limiting toxicity while the less toxic lipid-based forms such as Ambisome® are expensive. Therefore, the need for new therapeutic systems remains. In this respect, the heating of the Fungizone® formulation (H-AmB), and the development of a microemulsion (ME) containing AmB (MEAmB) are possible solutions. In addition, it is desirable to remove water from microemulsion systems in order to reduce instability due to microbiological contamination and hydrolysis. Therefore, the objective of this work was to develop and to evaluate the activity and toxicity in vitro and in vivo of H-AmB and MEAmB against Leishmania donovani (strain LV9) and, furthermore, to optimize a lyophilized microemulsion system containing AmB. Rheological, size and morphology studies showed that MEAmB presented average droplet sizes of 35 nm, a Newtonian behavior and spherical morphology. Spectroscopic characterization of H-AmB showed the formation of superaggregates, which are less toxic than the other states of aggregation. In-vitro evaluation on both the axenic and intramacrophagic amastigote forms showed that H-AmB and MEAmB showed similar activity to Ambisome®. A high selectivity index of H-AmB and MEAmB was observed compared with unheated Fungizone®. Furthermore, both new formulations showed high activity against AmB-resistant strains compared with Ambisome®. In-vivo experiments designed to evaluate their activity and toxicity did not reveal significant differences in activity between the new and reference formulations. There were no significant differences either in indicators of renal and hepatic toxicity. Therefore, both H-AmB and MEAmB can be used as an alternative for the treatment of LV9, presenting an advantage over Ambisome® in their lower costs of production. Therefore, a complete experimental design was performed in order to optimize the lyophilisation of the microemulsion system. It was observed that microemulsions with smaller droplet sizes were obtained using maltose as a cryoprotectant at a concentration of 5%, with freezing at -80 ° C, and a lyophilization process period of 24 h. Furthermore, it was observed that ME containing AmB showed no significant changes in drug content before and after the lyophilization process. Therefore, in its lyophilized form, the ME can remain stable and avoid degradation due to the presence of water
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Morais, Andreza Rochelle do Vale. "Intérêt de la lyophilisation pour améliorer la stabilité des microémulsions charges en Amphotéricine B destinées au traitement de la leishmaniose." PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM NANOTECNOLOGIA FARMACÊUTICA, 2017. https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/25081.

Full text
Abstract:
Submitted by Automação e Estatística (sst@bczm.ufrn.br) on 2018-04-11T22:52:49Z No. of bitstreams: 1 AndrezaRochelleDoValeMorais_TESE.pdf: 34716471 bytes, checksum: 74e8c59c9cec74cb97a6e304ef879973 (MD5)
Approved for entry into archive by Arlan Eloi Leite Silva (eloihistoriador@yahoo.com.br) on 2018-04-18T21:55:28Z (GMT) No. of bitstreams: 1 AndrezaRochelleDoValeMorais_TESE.pdf: 34716471 bytes, checksum: 74e8c59c9cec74cb97a6e304ef879973 (MD5)
Made available in DSpace on 2018-04-18T21:55:29Z (GMT). No. of bitstreams: 1 AndrezaRochelleDoValeMorais_TESE.pdf: 34716471 bytes, checksum: 74e8c59c9cec74cb97a6e304ef879973 (MD5) Previous issue date: 2017-10-20
Visceral leishmaniasis is a neglected tropical disease that can be fatal if left untreated. Amphotericin B (AmB) is effective in the treatment of this disease, but the conventional formulation, Fungizone® has dose-limiting toxicity while the less toxic lipid-based forms such as Ambisome® are expensive. Therefore, the need for new therapeutic systems remains. In this respect, the heating of the Fungizone® formulation (H-AmB), and the development of a microemulsion (ME) containing AmB (MEAmB) are possible solutions. In addition, it is desirable to remove water from microemulsion systems in order to reduce instability due to microbiological contamination and hydrolysis. Therefore, the objective of this work was to develop and to evaluate the activity and toxicity in vitro and in vivo of H-AmB and MEAmB against Leishmania donovani (strain LV9) and, furthermore, to optimize a lyophilized microemulsion system containing AmB. Rheological, size and morphology studies showed that MEAmB presented average droplet sizes of 35 nm, a Newtonian behavior and spherical morphology. Spectroscopic characterization of H-AmB showed the formation of superaggregates, which are less toxic than the other states of aggregation. In-vitro evaluation on both the axenic and intramacrophagic amastigote forms showed that H-AmB and MEAmB showed similar activity to Ambisome®. A high selectivity index of H-AmB and MEAmB was observed compared with unheated Fungizone®. Furthermore, both new formulations showed high activity against AmB-resistant strains compared with Ambisome®. In-vivo experiments designed to evaluate their activity and toxicity did not reveal significant differences in activity between the new and reference formulations. There were no significant differences either in indicators of renal and hepatic toxicity. Therefore, both H-AmB and MEAmB can be used as an alternative for the treatment of LV9, presenting an advantage over AmBisome® in their lower costs of production. Therefore, a complete experimental design was performed in order to optimize the lyophilisation of the microemulsion system. It was observed that microemulsions with smaller droplet sizes were obtained using maltose as a cryoprotectant at a concentration of 5%, with freezing at -80 ° C, and a lyophilization process period of 24 h. Furthermore, it was observed that ME containing AmB showed no significant changes in drug content before and after the lyophilization process. Therefore, in its lyophilized form, the ME can remain stable and avoid degradation due to the presence of water.
A leishmaniose visceral é uma doença tropical negligenciada que pode ser fatal se não tratada. A Anfotericina B (AmB) é eficiente no tratamento desta doença, porém o seu elevado custo ou sua alta toxicidade torna necessário o desenvolvimento de novos sistemas terapêuticos para solucionar tais inconvenientes. Nesse contexto, pode-se utilizar o aquecimento da formulação micelar de AmB aquecida (A-AmB), e o desenvolvimento de uma microemulsão (ME) contendo AmB (MEAmB). Adicionalmente, é desejada a remoção da água desses sistemas microemulsionados a fim de diminuir instabilidades relacionadas à contaminação microbiológica e a hidrólise. Desta forma, o objetivo deste trabalho foi desenvolver e avaliar a atividade e toxicidade in vitro e in vivo da A-AmB e da MEAmB contra Leishamania donovani (LV9), além de otimizar um sistema microemulsionado liofilizado contendo AmB. Caracterizações da reologia, do tamanho e da morfologia da gotícula mostraram que a MEAmB apresentou tamanhos médios de 35 nm, um comportamento Newtoniano e uma morfologia esférica. A caracterização da A-AmB mostrou a formação de superagregados, que, são menos tóxicos que os outros estados de agregação. Análises in vitro, tanto para a forma amastigota axênica como para a intramacrofágica mostraram que as atividades da A-AmB e da MEAmB foram semelhantes ao do Ambisome®. Além disso, foi observado um alto índice de seletividade da A-AmB e da MEAmB comparada a formulação não aquecida. Adicionalmente, essas duas formulações, quando comparadas ao Ambisome®, mostraram elevada atividade contra cepas AmB resistentes. Essas formulações foram testadas in vivo a fim de avaliar sua atividade e toxicidade. Os resultados não apresentaram diferenças significativas entre as atividades das amostras contendo AmB, e, com relação a toxicidade, não mostraram diferenças expressivas capazes de causar uma disfunção renal ou hepática. Portanto, tanto a A-AmB como a MEAmB podem ser usados como alternativa no tratamento contra LV9, apresentando a vantagem sobre o Ambisome® devido aos menores custos de suas produções. Por conseguinte, a fim de liofilizar o sistema microemulsionado, foi realizado um planejamento experimental completo, no qual o observou-se que MEs com menores tamanhos de gotículas foram obtidos quando utilizado maltose como crioprotetor na concentração de 5 %, com congelamento a – 80 ºC e por um período de liofilização de 24 h. Além disso, foi observado que a ME contendo AmB não teve mudanças significativas quanto ao conteúdo do fármaco, quando comparado o produto antes e após o processo de liofilização. Desta forma, a ME, em sua forma liofilizada, pode manter a estabilidade do sistema perante os danos que poderiam ser causados pela quantidade de água.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Scutella, Bernadette. "La lyophilisation des vaccins : contribution de la modélisation mathématique à l'évaluation de l'hétérogénéité desproduits et des risques de changement d'échelle." Thesis, Université Paris-Saclay (ComUE), 2017. http://www.theses.fr/2017SACLA034/document.

Full text
Abstract:
La lyophilisation est le procédé de choix dans l'industrie pharmaceutique pour la stabilisation de produits thermosensibles tels que les vaccins. Cependant, en raison du pré-conditionnement du produit dans des flacons individuels, ce processus est difficile à concevoir et aboutit souvent à des lots présentant une hétérogénéité significative dans la qualité du produit final. L'objectif principal de ce doctorat a été le développement d'un modèle mathématique pour la conception du processus de lyophilisation à un niveau de risque donné, c'est à dire un pourcentage de flacons potentiellement non conformes. Le travail a porté sur la compréhension et la quantification des sources possibles responsables de la variabilité des transferts de chaleur et de matière lors du processus. Dans un premier temps, la variabilité du transfert de chaleur entre les flacons a été étudiée en considérant les dimensions du flacon et sa position sur l'étagère de l'équipement. La variabilité des dimensions géométriques observées dans un lot de flacons (i.e., l'aire de contact entre l'étagère et le flacon et la profondeur de concavité du fond) a influencé la distribution du coefficient de transfert de chaleur entre les flacons. De plus, un modèle mathématique original en 3D a été développé dans COMSOL Multiphysics pour expliquer et prédire les transferts de chaleur atypiques observés dans les flacons situés sur les bords de l'étagère lors du processus de lyophilisation. Les phénomènes conductifs à basse pression au sein de la vapeur d'eau ont été reportés comme un mécanisme dominant expliquant ces transferts de chaleur atypiques alors que les phénomènes radiatifs liés à la présence des parois de l'équipement ont toujours été cités dans la littérature. Par ailleurs, ce modèle mathématique en 3D a été utilisé pour étudier l'effet de la configuration de chargement du lyophilisateur et des caractéristiques de l'équipement sur la variabilité du transfert de chaleur. Dans un deuxième temps, la variabilité des transferts de matière a été évaluée sur une solution de saccharose à 5 % en considérant deux paramètres, la résistance de la couche sèche au transfert de matière pendant la sublimation et le temps caractéristique de désorption. La résistance à la couche sèche a été évaluée en combinant deux approches complémentaires, les tests de remontée de pression et la méthode gravimétrique. La variabilité estimée de la résistance à la couche séchée a eu un impact plus important sur la distribution de la température du produit que la variabilité du coefficient de transfert de chaleur. La valeur et la variabilité du temps caractéristique de désorption ont été évaluées pour différentes températures et ont permis de simuler l'hétérogénéité de la teneur en eau finale entre les flacons. Dans la dernière partie du travail, les principales sources quantifiées de variabilité des transferts de chaleur et de matière ont été intégrées dans un modèle mathématique de lyophilisation. Ce modèle dynamique multi-flacons a été utilisé non seulement pour prédire l'évolution de la température et de la teneur en eau du produit pendant la lyophilisation pour un lot de 100 flacons, mais aussi pour estimer le pourcentage de flacons potentiellement non conformes. L'approche de modélisation proposée, étendue à un plus grand nombre de flacons simulés, pourrait être utilisée pour calculer les "design spaces" (espaces de travail) des étapes de dessiccation primaire et secondaire du processus de lyophilisation à un risque connu de pourcentage de flacons non conformes
Freeze-drying is the process of choice in pharmaceutical industry for the stabilization of heat sensitive products such as vaccines. However, due the product pre-conditioning in individual vials, this process is difficult to design and often results in batches presenting a significant heterogeneity in the quality of the final product. The main goal of this Ph.D. project was the development of a mathematical model making it possible to predict the risk of failure when designing the freeze-drying process, i.e., the percentage of "rejected vials". To this end, the work focused on the understanding and quantification of the sources responsible for heat and mass transfer variability during the process. Firstly, the vial-to-vial heat transfer variability was investigated by taking the vial bottom dimensions and the vial position on the shelf of equipment into account. The variability of geometrical dimensions observed within a batch of vials (i.e., contact area between the shelf and the vial and the mean bottom curvature depth) moderately influenced the heat transfer coefficient distribution among vials (by less than 10 %). Secondly, a original 3D mathematical model was developed in COMSOL Multiphysics to explain and predict atypical heat transfer observed in vials located at the border of the shelf during the freeze-drying process. Conduction through low-pressure water vapour appeared as the dominant mechanism explaining the additional heat transfer to border vials rather than as reported in literature radiation from the walls of the drying chamber. Furthermore, this 3D mathematical model was used to investigate the effect of the vial loading configuration and of the equipment characteristics on heat transfer variability. In a second part, mass transfer variability was quantified on a 5% sucrose solution and by focusing on two parameters, the resistance of the dried layer to mass transfer during sublimation and the characteristic desorption time. The dried layer resistance was assessed by combining complementary approaches, the pressure rise test and gravimetric methods. The estimated variability of the dried layer resistance was found to have a higher impact on the product temperature distribution than the heat transfer coefficient variability. The value and variability of characteristic desorption time was evaluated for different temperatures and made it possible to simulate moisture content heterogeneity between vials in the batch. In the last part of the work, the main quantified sources of heat and mass transfer variability were integrated in a mathematical model of freeze-drying process. This multi-vial, dynamic model was used not only to predict the evolution of product temperature and moisture content during freeze-drying for a batch of 100 vials, but also to estimate the percentage of vials that could potentially be rejected. The proposed approach, extended to a greater number of simulated vials, could be applied to calculate design spaces of the primary and secondary drying steps of freezedrying process at a known risk of failure
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Genet, Michel. "Contribution à la formulation d'un lyophilisat oral de trois antibiotiques." Paris 5, 1995. http://www.theses.fr/1995PA05P021.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Badol, Perrine. "Régulation de l'activation plaquettaire : effets des thiosulfinates et du procédé de zéodratation." Paris 6, 2006. http://www.theses.fr/2006PA066510.

Full text
Abstract:
Nous décrivons tout d’abord les relations entre les différents mécanismes de l’activation plaquettaire et leurs modes de régulation. Selon les conditions de stimulation, l’activation de la calpaïne conduit à la liaison du fibrinogène et à l’agrégation, ou à l’activité procoagulante. Cela suggère que la calpaïne est au cœur de l’activation plaquettaire. Les thiosulfinates, des composés soufrés, inhibent les plaquettes en agissant directement avec les thiols de protéines impliquées dans les voies de signalisation : la calpaïne et l’intégrine IIbβ3. Ce sont de nouveaux agents antiplaquettaires potentiels. La deuxième partie concerne l’application d’un procédé de déshydratation, la zéodratation, aux plaquettes. Celles-ci, diluées dans un tampon, congelées puis zéodratées pendant 48h, agrègent et sécrètent leurs granules. La zéodratation, permettrait de conserver pendant de longues périodes, des plaquettes fonctionnelles et possédant une bonne qualité transfusionnelle après réhydratation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Ninan, Neethu. "Synthesis, characterisation and biological evaluation of tissue engineering scaffolds for wound healing." Lorient, 2013. http://www.theses.fr/2013LORIS306.

Full text
Abstract:
Tissue engineering is a promising therapeutic approach that assembles cells, biomaterials, and micro-environmental factors to promote tissue repair and functional restoration. Despite many advances, tissue engineers still face significant challenges in developing artifacts to promote dermal cell growth. Scaffolds are porous artifacts that serve as extracellular matrix but are able to create the microenvironment for the growth and differentiation of skin cells and enhanced tissue development. The emerging and promising next generation of engineered tissues is relying on producing biopolymeric scaffolds containing entities like growth factors, zeolites, mesoporous silica etc. , that promote enhanced skin regeneration. The use of zeolites has been considered as a way to manipulate the host healing response at the site of injury to facilitate the tissue repair. Moreover, natural polymers accomplish a diverse set of functions in their native setting. The modern trend is to mimic extracellular matrix and the most appropriate way is to choose natural polymers which are biocompatible, biodegradable and non-toxic. The current study is the evaluation of the potential of using zeolites embedded tissue engineering scaffolds based on natural polymers for wound healing applications. We have tried to excavate the wound healing properties of different faujasites incorporated tissue engineering scaffolds using biopolymers like pectin, carboxymethyl cellulose, gelatin and hyaluronic acid by techniques like lyophilisation and solvent casting. The structural, mechanical, thermal, water uptake and in vitro degradation studies of the prepared composite scaffolds were investigated. The antibacterial activity, cytotoxicity and wound healing studies on Sprague Dawley rats were discussed in detail which state that zeolites incorporated scaffolds are suitable candidates for wound dressing
L'ingénierie des tissus est une approche thérapeutique prometteuse qui rassemble des cellules, des biomatériaux et des facteurs de l'environnement pour promouvoir la réparation de tissus et la restauration fonctionnelle. Malgré beaucoup de progrès, les chercheurs font toujours face à la difficulté de conception de matériaux pour promouvoir la croissance de cellules cutanées. Les squelettes (scaffolds) sont des objets poreux fabriqués qui servent de matrice extracellulaire pour créer un microenvironnement pour la croissance et la différentiation de cellules de peau et le développement de tissus améliorés. L'utilisation de zéolites a été envisagée pour faciliter la réparation des tissus. De plus, les polymères naturels accomplissent un ensemble divers des fonctions dans leur environnement biologique. Des polymères naturels, biocompatibles, biodégradables et non-toxiques ont été choisis. Cette étude consiste à évaluer le potentiel de tissus hybrides polymères-zéolites pour la guérison de blessures. Nous avons testé les propriétés de différent taux de faujasites incorporés dans l’échafaudage polymère comme la pectine, carboxymethyl cellulose, la gélatine et l'acide hyaluronic par les techniques de lyophilisation et la voie solvant. Les études de structure, de propriétés mécaniques, thermiques et de dégradation ont été réalisées. L'activité antibactérienne, la cytotoxicité et la guérison de blessures effectuées sur des rats ont été discuté en détails
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Kompany, Elaheh. "Un nouveau procédé de déshydratation de fruits et légumes : amélioration de la qualité du produit fini." Compiègne, 1990. http://www.theses.fr/1990COMPD278.

Full text
Abstract:
Cette thèse est relative a la mise au point d'un nouveau procede de déshydratation des fruits et légumes et notamment de la carotte; l'objectif étant d'obtenir des produits à réhydratation instantanée, ayant un potentiel qualité le plus proche possible du produit frais. Le principe d'un nouveau procédé combinant un prétraitement physique (congélation) et un séchage sous vide est présente. Les effets des paramètres de congélation et de séchage sous vide sont étudiés, et des conditions optimales de déshydratation sont proposées, en cherchant principalement à optimiser la vitesse et la capacité de réhydratation des produits déshydratés. L'étude concerne quelques fruits et légumes (carotte, haricots verts, champignons, petits pois, pomme, poire, fraise, banane). Après cette étude, seront présentées des courbes de déshydratation des morceaux de carottes dans différentes conditions expérimentales. Le mécanisme de transfert de l'eau durant la déshydratation est discuté et un modèle de séchage est proposé en tenant compte de la variation de volume du produit. Ce modèle est basé sur un mécanisme diffusionnel à coefficient de diffusion variable.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Farenzena, Sonia. "Application de la technique MEPS, microextraction en phase solide, pour la détermination de la rétention des arômes de fraises pendant la lyophilisation." Thesis, National Library of Canada = Bibliothèque nationale du Canada, 2000. http://www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk1/tape2/PQDD_0021/MQ53944.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Alonzo, Macias Maritza. "Etudes comparatives de différents processus de séchage de fraise par air chaud, lyophilisation et autovaporisation instantanée : application à la préservation des contenus biologiques." Phd thesis, Université de La Rochelle, 2013. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01066753.

Full text
Abstract:
La présente étude concerne l'évaluation de l'impact du séchage par air chaud (HAD), lyophilisation (FD) et " swell drying " (SD), procédé couplant le séchage par air chaud avec le procédé de Détente Instantanée Contrôlée (DIC), sur les fraises (Fragaria var. Camarosa). Il s'agit de comparer et de contraster les performances des procédés et la qualité du produit fini séché en termes des cinétiques de séchage et de réhydratation, de contenus en molécules bioactives et activité antioxydante, et des paramètres caractéristiques de texture comme croquant et croustillant. Les résultats obtenus ont montré que le procédé de SD comparé aux procédés classiques de séchage et de lyophilisation, réduit d'une façon importante le temps de séchage ainsi que les coûts d'opération. D'autre part, SD conserve la qualité nutritionnelle des fraises en gardant leur contenu en composants bioactifs et en augmentant leur disponibilité. De plus, une corrélation importante entre la capacité antioxydante et le contenu total d'anthocyanes a été établie. D'autre part, les fraises séchées par SD ont montré une très intéressante macro et micro-structure. Les produits ont présenté une haute expansion et une croustillance significative due au phénomène de micro-alvéolation par décompression instantanée par DIC. D'ailleurs, il a été possible de mesurer les caractéristiques instrumentales de croustillance/croquance des échantillons finaux séchés. Grâce à la possibilité de modifier, contrôler et optimiser les paramètres opératoires du procédé DIC, il a été possible d'obtenir un produit du type " snack " croustillant avec une très haute valeur nutritionnelle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Madene, Atmane. "Etude des transferts d'arômes encapsulés dans une matrice alimentaire type génoise." Thesis, Vandoeuvre-les-Nancy, INPL, 2006. http://www.theses.fr/2006INPL076N/document.

Full text
Abstract:
Ces travaux portent sur l’étude du transfert de l’arôme viennoiserie encapsulé dans une matrice constituée du mélange gomme acacia – maltodextrines et incorporé dans une génoise emballée (plastiques et papier), dans des conditions contrôlées de stockage (humidité relative et température). Le procédé d’encapsulation utilisé dans cette étude est la lyophilisation. Les propriétés physicochimiques des molécules volatiles influencent leur rétention. Ainsi, les molécules hydrophobes à haut poids moléculaire sont mieux conservées dans ce système. L’incorporation de capsules d’arômes dans les génoises influence leurs propriétés physiques (la couleur et la texture) et favorise la formation d’une croûte pouvant jouer un rôle barrière sur les transferts d’arômes. Au cours du stockage des génoises emballées, l’apport positif de l’encapsulation sur la rétention des arômes a été révélé. Le type d’emballage peut influencer la perte en composés d’arôme dans l’espace de tête génoise – emballage. Ainsi, les emballages plastiques offrent une meilleure conservation des molécules volatiles par rapport aux papiers traités
This study deals with transfer of viennoiserie aroma encapsulated in a acacia gum - maltodextrines matrix and incorporated in a packaged sponge cake (plastic and treated-paper), under controlled storage conditions (temperature and relative humidity). The process of encapsulation used in this work is freeze-drying. The physicochemical properties of the volatiles molecules influence their retention in the matrix. Thus, the hydrophobic molecules with high molecular weight are more retained. The incorporation of capsules in the sponge cake matrix influences the physical properties of food matrix (color and texture) and supports the formation of a crust which acts as a barrier in the flavour transfer. It was noted that encapsulation contributed in retaining flavour compounds during the storage of packaged sponge cake. Also, the type of packaging can influence the loss of flavour in the headspace between sponge cake and packaging. Indeed, plastic packaging offers a better conservation of volatiles molecules compared to treated-papers
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Paccou, Laurent Douay Marc Hedoux Alain Guinet Yannick. "Développement d'environnements automatisés pour des applications dans le domaine de l'optique." Villeneuve d'Ascq : Université des sciences et technologies de Lille, 2007. https://iris.univ-lille1.fr/dspace/handle/1908/292.

Full text
Abstract:
Reproduction de : Thèse de doctorat : Instrumentation et analyses avancées : Lille 1 : 2005.
N° d'ordre (Lille 1) : 3638. Titre provenant de la page de titre du document numérisé. Bibliogr. à la suite des chapitres. Liste des publications et communications.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Ben, Dahou Dounia. "Nouveaux matériaux nanoporeux et bio-hybrides à base de nanoparticules minérales et/ou celllulosiques : relation structure/propriétés." Thesis, Lorient, 2015. http://www.theses.fr/2015LORIS363/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse s'intéresse à la préparation, par la technique de la lyophilisation, des aérogelsà base de celluloses et de charges minérales destinés à une utilisation potentielle dans le domainede l'isolation thermique. Le premier objectif de la thèse a été la caractérisation de différentescelluloses (cellulose (PBPD), nanocristaux (NCC) et nanofibrilles oxydées (NFCs)), les chargesminérales (principalement la zéolithe) et les différents aérogels résultants de différentescombinaisons des matériaux de départ utilisés. Nous avons utilisé pour la caractérisation desmatériaux de départ et des aérogels des techniques d'analyse telles que la diffraction des rayonsX (DRX), la BET, le MEB et le potentiel zêta. Nous avons également caractérisé les propriétésmécaniques des aérogels par des essais de compression et leurs propriétés de conductionthermique dans le régime non stationnaire par la technique du fil chaud. Il s’est avéré qu’unestructuration multi-échelles de ces différentes celluloses favorise la création de méso etnanoporosités au détriment de la macroporosité. Ceci favorise le confinement de l’air dans le bioaérogelpar effet de Knüdsen et améliore ses propriétés d’isolation thermique. D'autre part lesnanoparticules (organiques et inorganiques) permettent d'avoir des aérogels de très bonnespropriétés mécaniques. Le troisième objectif était d'essayer d'autres charges minérales (autres quela zéolithe) dans les différentes celluloses et d’explorer les propriétés morphologiques,structurales, thermiques et mécaniques. Cette étude a permis de montrer l'importance descaractéristiques morphologiques et géométriques des charges minérales dans le contrôle despropriétés physiques et mécaniques des aérogels bio-hybrides
This thesis focuses on the preparation, using freeze drying technique, of aerogels madefrom cellulose and mineral fillers intended for potential use in the field of thermal insulation. Thefirst goal of this thesis was the characterization of different cellulose (cellulose (PBPD)nanocrystals (NCC) and oxidized nanofibrils (NFCs)), the inorganic filler (mainly zeolite) and theresulting aerogels prepared by various combinations. We used for the characterization of thestarting materials and the aerogels analytical techniques such as x-ray diffraction (XRD), BET,SEM and the zeta potential. We also characterized the mechanical properties of the aerogels bycompression tests and their thermal conduction properties in the non-steady state by the hot wiretechnique. It has been found that multi-scale structure of these celluloses promotes the creation ofmeso and nanoporosities to the detriment of macroporosity. This promotes the confinement ofthe air in the bio-aerogel by Knudsen effect and improves their thermal insulation properties. Onthe other hand, the nanoparticles (organic and inorganic) allow the aerogels to have very goodmechanical properties. The third objective was to try other mineral fillers (other than the zeolite)in combination with the different cellulose and explore the morphological, structural, thermaland mechanical of the corresponding aerogels. This study has allowed showing the importance ofmorphological and geometrical characteristics of the mineral fillers in controlling physical andmechanical properties of the bio-hybrid aerogels
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Hoang, Thi Thanh Huong. "Développement et évaluation de médicaments à usage pédiatrique : masquage de goût du principe actif et fabrication de minigranules à désintégration rapide." Thesis, Lille 2, 2012. http://www.theses.fr/2012LIL2S012/document.

Full text
Abstract:
Face au manque de médicaments spécifiquement conçus et mis au point pour répondre aux besoins thérapeutiques de la population pédiatrique, les autorités nationales et européennes se sont vues dans l’obligation d’établir un cadre réglementaire visant à encourager le développement de médicaments à usage pédiatrique. Un médicament destiné à l’enfant nécessite une présentation galénique spécifique et adaptée à son âge, pour permettre une administration simple et sûre. L’Académie nationale de Pharmacie a également travaillé sur le sujet et élaboré un rapport en juin 2005 avec certaines propositions notamment favoriser les formes orales solides dispersibles ou orodispersibles. Cependant, les formes orales solides posent le problème de l’acceptabilité et de l’évaluation de la palatabilité, condition requise qui représente un véritable défi. L’objectif de ce travail était (i) de développer des techniques de masquage du goût d’un principe actif modèle, l'acétaminophène, (ii) de mettre au point des méthodes d’évaluation du masquage de goût et de caractérisation des particules obtenues et, (iii) d'élaborer un procédé de fabrication d’une forme dispersible : des minigranules à désintégration rapide. Le caséinate de sodium et la lécithine, excipients potentiellement tolérables et sans danger pour un usage pédiatrique, ont été utilisés pour encapsuler le principe actif par atomisation-séchage. Le masquage de goût est évalué in vitro de façon indirecte par des études de libération du principe actif. Nous avons développé une méthode simple avec une pompe à seringues qui utilise de faibles volumes et débits de tampon et simule le flux salivaire. La méthode d’évaluation de masquage de goût développée donne des résultats en accord avec ceux d’autres méthodes existantes comme la langue électronique. La caractérisation des particules obtenues, notamment grâce à la spectroscopie par Rayons X qui permet d’obtenir une cartographie de la composition à la surface des particules enrobées, a montré une différence de composition en fonction du ratio caséinate de sodium/lécithine utilisé lors de l’atomisation. Cette différence a pu être mise en relation avec l'efficacité de masquage de goût. Une étude a ensuite été menée pour évaluer l'effet des paramètres du procédé et de la formulation sur l'efficacité de masquage de goût. Un plan factoriel complet a permis de déterminer les variables les plus importantes influant sur la quantité de principe actif libéré durant les premières minutes, soit la quantité de caséinate de sodium et de lécithine. L’optimisation par la méthode du simplex a permis d’obtenir une formulation optimisée pour laquelle la quantité libérée était 7 fois inférieure à celle du principe actif initial durant les deux premières minutes de l’essai de libération. Une autre approche visant à améliorer l'effet de masquage de goût incluait l'utilisation de caséinate de calcium à la place de caséinate de sodium. Le caséinate de calcium a été montré capable de retarder la libération du principe actif de façon plus importante lors de son association avec de la lécithine, ce qui améliore le masquage de goût. En effet, le masquage de goût est obtenu quand sur une courte période de temps (1 à 2 minutes), soit le principe actif n’est pas détecté, soit la quantité détectée est sous le seuil de perception du patient. Une forme galénique multiparticulaire à base de minigranules à désintégration rapide a ensuite été élaborée par extrusion-sphéronisation suivie d’une lyophilisation. Les minigranules présentent des qualités appropriées à savoir, une bonne sphéricité, une faible friabilité, la capacité d’incorporer une quantité élevée de principe actif et de plus, ces minigranules sont presque immédiatement désintégrés en présence d'eau lors de la mesure du temps de désagrégation avec l'analyseur de texture. Ce type de minigranules promet une forme galénique adaptée à la population pédiatrique grâce à la facilité d’administration et la flexibilité de dosage
The development of paediatric formulations involves an urgent need but also presents many difficulties, e.g. the safety data of existing and new excipients in children stay restrictive; the development of palatable formulations for better compliance is requisite and challenging; the appropriateness of dosage form faces to dysphagia issue and flexibility of dosing for a large range of age. The aim of this work was (i) to develop a taste-masking formulation of a model drug (acetaminophen) on the one hand, and (ii) to elaborate a process for manufacture of fast disintegrating minigranules on the other hand. Sodium caseinate and lecithin, potentially tolerable and safe excipients for paediatric use, were utilized in order to encapsulate the drug through spray-drying. Taste-masking effect was demonstrated by in vitro drug release study and electronic tongue analysis. The characterization of spray-dried particles showed a difference in the surface composition according to the sodium caseinate/lecithin ratio, which related to the taste-masking efficiency. A study was subsequently undertaken to evaluate the effect of process and formulation parameters on the taste-masking efficiency. A full factorial design allowed screening for the most important variables that affect the released amount of drug during the early minutes, i.e. quantity of sodium caseinate and lecithin. An optimized formulation was successfully achieved by simplex design that released the drug 7-fold less than the unmasked drug during the first two minutes. Another approach to improve the taste-masking effect included the use of calcium caseinate rather than sodium caseinate. Calcium caseinate was showed to be more effective in delaying the drug release to a higher extent in association with lecithin. Indeed, the lower the released amount, the better the taste-masking. A multiparticulate dosage form of fast disintegration was developed through extrusion-spheronization followed by freeze-drying. The pellets exhibited suitable quality, e.g. good sphericity, low friability, ability of high drug loading, and moreover, almost immediately disintegrated in contact with water during measurement of disintegration by texture analyzer. This type of pellets promises age-appropriate dosage form for pediatric population thank to facility of administration and flexibility of dosing
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Buceta, Correa de Borba Juan. "Des systèmes à haut debit aux flacons à sérum : modélisation mathématique pour accélérer le développement des vaccins lyophilisés." Electronic Thesis or Diss., université Paris-Saclay, 2022. http://www.theses.fr/2022UPASB018.

Full text
Abstract:
Le processus de lyophilisation est largement utilisé pour stabiliser les produits pharmaceutiques sensibles à la chaleur (par exemple, les vaccins). L'apparence du produit séché est l'un des critères de qualité les plus importants et dépend de la température du produit pendant l'étape de sublimation. Des petits flacons "à haut debit" (< 1 mL) à l'intérieur de plaques à 96 puits pourraient accélérer le développement de vaccins en testant plus de formulations par cycle de lyophilisation par rapport aux grands flacons "à sérum" (> 3 mL) - qui sont utilisés pour la production. Cette thèse a étudié l'utilisation des flacons à haut debit en se concentrant sur : (Q1) comment identifier les conditions opératoires dans les flacons à sérum qui entraînent la même température de produit que dans les flacons à haut debit ?, et (Q2) comment les variations entre les flacons à haut debit pourraient affecter la température du produit ?En ce qui concerne Q1, un outil graphique a été proposé pour "traduire" les conditions opératoires entre les flacons à haut debit et les flacons à sérum, en se basant sur un modèle de transfert de chaleur et de matière (à paramètres concentrés, en régime permanent) pour une solution de saccharose à 5%. Le transfert de chaleur vers les flacons à haut debit était plus efficace que vers les flacons à sérum grâce à la plaque à puits en aluminium, et le transfert de matière du front de sublimation vers la chambre de séchage tend à être plus efficace avec les flacons à haut debit en raison de la forme du front de sublimation.Concernant Q2, le fond du flacon à haut debit, le fond de la plaque à puits et les surfaces des puits, ainsi que la position de la plaque à puits sur l'étagère ont entraîné des variations significatives de la température du produit (jusqu’à 2 °C). La position du flacon à haut debit dans la plaque à puits et la température de nucléation n'ont pas affecté de manière significative la température du produit en cours de lyophilisation
The freeze-drying process is widely used to stabilize heat-sensitive pharmaceutical products (e.g. vaccines). The dried product’s appearance is one of the most relevant quality criteria and depends on the product temperature during the sublimation step. Small “high-throughput” vials (< 1 mL) inside 96-well plates could accelerate the development of vaccines by testing more formulations per freeze-drying cycle than larger “serum” vials (> 3 mL) – which are used for production. This PhD project studied the use of high-throughput vials focusing on: (Q1) how to identify the operating conditions in serum vials that entail the same product temperature obtained in high-throughput vials?; and (Q2) how variations between high-throughput vials could affect the product temperature?Regarding Q1, a graphic tool was proposed to “translate” the operating conditions between high-throughput and serum vials, based on a heat and mass transfer model (lumped-parameter, steady-state) for a 5% sucrose solution. The heat transfer to high-throughput vials was more efficient than to the serum vials thanks to the aluminum well plate, and the mass transfer from the sublimation front to the drying chamber tended to be more efficient in high-throughput vials due to the shape of the sublimation front.Concerning Q2, the high-throughput vial bottom, the well plate bottom and well surfaces, and the position of the well plate on the shelf entailed significant variations in the product temperature (up to 2 °C). The position of the high-throughput vial in the well plate (studied by 3D modelling) and the nucleation temperature did not significantly affect the product temperature in primary drying
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Richter, Mojmír. "Digitalizace řízení procesu lyofilizace." Master's thesis, Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií, 2008. http://www.nusl.cz/ntk/nusl-217591.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Velly, Helene. "Etude de l’évolution de l’état physiologique de L. lactis TOMSC161 au cours de la fermentation et de son incidence sur la résistance à la lyophilisation et au stockage." Thesis, Paris, AgroParisTech, 2014. http://www.theses.fr/2014AGPT0050/document.

Full text
Abstract:
Les ferments lactiques, d’une importance industrielle considérable, sont très largement commercialisés sous forme concentrée, congelée ou lyophilisée en vue de leur utilisation ultérieure dans les procédés industriels tels que les procédés de production de fromage. Cependant, les procédés de stabilisation (congélation et lyophilisation) engendrent différents stress qui peuvent conduire à de faibles taux de survie et des pertes de fonctionnalités des microorganismes. Dans ce contexte, ce travail de thèse vise à mieux comprendre l’incidence de l’état physiologique des cellules de L. lactis TOMSC161 au moment de la récolte sur leur tolérance à la lyophilisation et au stockage, et de développer des outils simples mais efficaces d’évaluation de l’état physiologique des cellules au cours de la fermentation pour les industriels. Dans une première partie, l’influence de différents paramètres de fermentation (température, pH et phase de croissance) sur la croissance et la résistance de L. lactis TOMSC161 à chaque étape du procédé de lyophilisation et au stockage a été étudiée. Alors que les performances de la souche ne sont pas dégradées après congélation, L. lactis s’est avéré sensible au séchage et au stockage à température ambiante. De plus, la température de fermentation et l’instant de récolte influencent la résistance au séchage de cette bactérie. Ainsi, les cellules de L. lactis TOMSC161 cultivées à 32 °C, pH 6,2 et récoltées tardivement (en phase stationnaire avancée) présentent une croissance optimale et la meilleure résistance à la lyophilisation et au stockage à 4 °C. Dans une seconde partie, une caractérisation approfondie de la membrane de L. lactis TOMSC161 aux niveaux biochimique et biophysique a été réalisée au cours de fermentations à différentes températures (22 et 30 °C) et a été mise en lien avec la résistance des ferments à la lyophilisation et au stockage. La cyclopropanation des acides gras insaturés de L. lactis TOMSC161 au cours de la fermentation est reliée à une rigidification de la membrane et permet d’améliorer la tolérance des cellules à la lyophilisation et au stockage. A l’inverse, la culture des cellules à une température inférieure à la température optimale de croissance induit une adaptation homéovisqueuse de la membrane, mise en évidence par la température de transition lipidique, mais n’a pas induite une amélioration de la résistance à ce procédé de préservation. Dans une troisième partie, la caractérisation de l’état physiologique des cellules de L. lactis TOMSC161 a été complétée au niveau du transcriptome, du protéome et de l’état d’oxydation cellulaire. Le procédé de lyophilisation provoque la formation d’espèces réactives de l’oxygène (ROS) intracellulaires qui dégradent la performance des ferments au cours du stockage. Par ailleurs, l’état d’oxydation des cellules diminue au cours de la fermentation et est expliqué, en phase stationnaire, par un ralentissement du métabolisme énergétique aérobie et une induction des réponses au stress oxydatif. Cette « pré-adaptation » initiale des cellules de L. lactis TOMSC161 au cours de la fermentation permet, là encore, une amélioration de leur tolérance à la lyophilisation et au stockage par une limitation de l’accumulation de ROS lors de ce procédé de préservation. Ce travail se conclut par une vérification des fonctionnalités du ferment lyophilisé, dans les conditions de production optimisées lors de cette thèse, en fabrication fromagère. Malgré l’étape de lyophilisation, les propriétés technologiques de L. lactis TOMSC161 sont conservées, validant ainsi le travail d’optimisation réalisé
Lactic acid bacteria, which have a significant industrial importance, are widely distributed in frozen or freeze-dried state for further use in industrial processes such as cheesemaking. However, stabilization processes (freezing or freeze-drying) causes different stresses which can lead to low survival rates and functionality losses of microorganisms. In this context, this thesis aimed at better understanding the impact of the physiological state of L. lactis TOMSC161 cells during fermentation on their freeze-drying and storage resistance, and at developing simple but efficient tools to evaluate the cells physiological state during fermentation for industrials.In the first part of this work, the influence of fermentation parameters (temperature, pH and harvesting time) on the growth and resistance of L. lactis TOMSC161 to each step of the freeze-drying process and storage has been investigated While the strain performance was not deteriorated after freezing, L. lactis was sensitive to the drying step and to ambient temperature storage. Moreover, the fermentation temperature and the harvesting time influenced the drying resistance of this bacterium. L. lactis TOMSC161 cells grown at 32 °C, pH 6.2 and harvested late (at late stationary phase) exhibited therefore both an optimal growth and the highest resistance to freeze-drying and storage at 4 °C. In the second part, a deep characterization of the L. lactis TOMSC161 membrane at a biochemical and biophysical level was analyzed during fermentation at different temperatures and was linked to the freeze-drying and storage resistance of starters. The cyclopropanation of unsaturated fatty acids of L. lactis TOMSC161 during fermentation was correlated with a membrane rigidification and allowed an improvement of the cell tolerance to freeze-drying and storage. Conversely, cultivating cells at lower fermentation temperature than the optimum growth temperature induced as expected a homeoviscous adaptation as evidenced by lowered lipid phase transition temperature but did not induce any improvement of resistance to this preservation process.In the third part, the physiological state characterization of L. lactis TOMSC161 cells was completed by investigating at the transcriptomic and proteomic levels as well as the cellular oxidation state. The results proved that the freeze-drying process caused intracellular reactive oxygen species (ROS) formation, responsible of degradation of the starter performance during storage at 25 °C. Furthermore, the cellular oxidation state decreased during fermentation and was explained, in the stationary phase, by a slowdown of the aerobic energy metabolism and the induction of oxidative stress responses. This initial “pre-adaptation” of L. lactis TOMSC161 during fermentation allowed improving their tolerance to freeze-drying and storage by a limitation of ROS accumulation through the whole preservation process.Finally, this work has been concluded by verifying the functionalities of starter freeze-dried in the optimized production conditions defined in this thesis during cheesemaking. Despite the freezedrying step, the technological properties of L. lactis TOMSC161 were preserved, thus validating the performed optimization
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Bellali, Sara. "Évaluation de l'impact de la conservation sur la viabilité et la cultivabilité du microbiote intestinal humain." Thesis, Aix-Marseille, 2019. http://theses.univ-amu.fr.lama.univ-amu.fr/191121_BELLALI_58q14hn462lvr402balo_TH.pdf.

Full text
Abstract:
Le microbiote intestinal humain abrite un grand nombre de micro-organismes qui jouent un rôle crucial dans la santé humaine. Cependant, le nombre de bactéries détectées par des méthodes quantitatives indépendantes de la culture s'est révélé beaucoup plus élevé que celui des bactéries cultivées sur des géloses. Cet écart est connu sous le nom de la « Great plate count anomaly ». L'objectif principal de ce travail était d'expliquer ''l’incultivabilité" des bactéries intestinales et de maintenir leur viabilité. Dans ce travail, nous avons constaté que l'exposition à l'oxygène pendant plus d'une heure réduisait la cultivabilité des bactéries à 50%. De plus, lorsque les échantillons ont été exposés à l'oxygène pendant moins de 2 minutes, la cultivabilité a augmenté à 87%. Ce dernier résultat suggère que la non-cultivabilité pourrait être due au fait que les bactéries sensibles à l'oxygène étaient à l'état viable mais non cultivable, ou qu'elles étaient blessées ou mortes. Ce résultat a été confirmé lorsque nous avons séquencé les bactéries vivantes, blessées et mortes triées par le FACS. 28 % des UTOs correspondaient à des bactéries mortes, dont environ deux tiers étaient inconnues, et la majorité de ces bactéries étaient sensibles à l’oxygène. D'autre part, notre nouveau milieu protecteur a démontré son efficacité sur les échantillons fécaux et les bactéries sensibles à l'oxygène. En conclusion, notre étude nous a permis d’explorer la « dark matter » du microbiote intestinal humain et a révélé que la métagénomique et l'approche culturomics sont nécessaires pour bien comprendre la diversité et la richesse des bactéries cultivables et non cultivables
The human gut microbiota harbors a wide range of microorganisms that play a crucial role in human health. However, the number of bacterial cells detected by quantitative culture-independent methods was found to be much higher compared to that of cultured bacteria on agar plates. That discrepancy is known as the “ Great plate count anomaly ”. The main goal of this work was to investigate the “ unculturability ” of gut bacteria and maintain their viability. we found that exposure to oxygen for more than 1 hour decreased the culturability of bacteria to 50%. More importantly, when samples were exposed to oxygen for less than 2 min, the culturability increased to 87%. This result suggested that the non-culturability might be due to the fact that oxygen-sensitive cells were in the viable but non-culturable state, or either injured or dead. This funding was confirmed when we sequenced the FACS sorted live, injured and dead bacteria, where, 28% of of bacterial OTUs in total fecal samples were exclusively found dead and/or injured. Among these non-live bacteria, about two-thirds were unknown, thus a large amount were anaerobic. In the other hand, our new protectant medium showed its effectiveness on fecal samples and oxygen sensitive bacteria. In conclusion, our work has confirmed the importance of sample conditioning and processing to obtain the best culture conditions and isolation rates. In addition, our study allowed us to shed light on the dark matter of the human gut microbiota and revealed that both metagenomics and culturomics approach are needed for full insight into the diversity and richness of culturable and unculturable bacteria in the human gut microbiota
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Pernelle, Michel. "Étude de la conservation des antigènes de groupes sanguins de globules rouges par stabilisation de la membrane érythrocytaire : application à la lyophilisation des globules rouges à usage diagnostique." Compiègne, 1989. http://www.theses.fr/1989COMPD285.

Full text
Abstract:
Un des problèmes majeurs de la conservation prolongée en milieu liquide des hématies tests appliquées à la sérologie des groupes sanguins est la perte progressive de leur réactivité antigénique. Nous avons étudié la possibilité de stabiliser la membrane érythrocytaire au moyen de réactifs bifonctionnels clivables ou sensibles à l'action de protéases. Les résultats obtenus, en particulier avec les dimidoesters, ont été appliqués à la lyophilisation de ces globules rouges modifiés avec un certain succès qui laisse entrevoir la possibilité d'obtenir à moyen terme des hématies tests sous forme lyophilisée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Jimenez, Saelices Clara. "Développement de matériaux super-isolants thermiques à partir de nano-fibres de cellulose." Thesis, Lorient, 2016. http://www.theses.fr/2016LORIS417/document.

Full text
Abstract:
L'objectif de cette thèse est la préparation d’aérogels biosourcés ayant des propriétés de super-isolation thermique. Pour cela, nous avons choisi de développer de nouveaux aérogels à base de nanofibres de cellulose (NFC). Les aérogels ont été préparés par lyophilisation. Dans un premier temps, une analyse des paramètres expérimentaux jouant un rôle sur la morphologie et les propriétés physico-chimiques des aérogels a été réalisée afin d’obtenir les meilleures propriétés d’isolation thermique. Avec une suspension de NFC à 2% en masse, sans ajout de sels et sans faire varier le pH, une lyophilisation réalisée dans des moules d’aluminium à une température de -80°C a permis d’obtenir des aérogels ayant une conductivité thermique de 0,024 W/m.K. Afin de diminuer cette conductivité thermique, nous avons choisi de réduire la taille des pores pour obtenir un effet Knudsen. Pour cela, une nouvelle technique de séchage a été proposée : la lyophilisation par pulvérisation. Les aérogels préparés dans les mêmes conditions expérimentales que précédemment avec cette technique ont des propriétés thermiques super-isolantes (0,018 W/m.K) grâce à la nano-structuration du réseau poreux. Finalement, un nouveau dispositif expérimental a été développé pour caractériser plus finement les propriétés thermiques des aérogels. C’est un dispositif transitoire impulsionnel qui permet d'estimer simultanément la contribution de la conduction solide et gazeuse, l'effet radiatif et la diffusivité thermique grâce à un modèle théorique simple. Ce dispositif permettra d’approfondir l’étude complexe du transfert thermique à travers des matériaux poreux semi-transparents tels que les aérogels
The objective of this thesis is the preparation of renewable aerogels having thermal super-insulating properties. To do it, we designed new aerogels from nanofibrillated cellulose (NFC) by freeze-drying. This technique is simple and has the advantage of not using organic solvents. First of all, the parameters playing a role on the aerogel morphology and physico-chemical properties of the aerogels were analyzed to get the best thermal insulating properties. Using 2 wt% NFC suspensions, without addition of salts, keeping the initial pH, the obtained freeze-dried aerogels in alumina molds at -80 °C have a thermal conductivity of 0.024 W/m.K. In order to reduce the pore size and to improve the thermal insulating properties by Knudsen effect, a new drying technique was proposed: the spray freeze-drying. Aerogels prepared in the same experimental conditions with this technique have thermal super-insulating properties (0.018 W/m.K) thanks to the nanostructuration of the porous network. Finally, a new device was designed to characterize more precisely the thermal properties of aerogels. This is an impulsive transient device, which can estimate simultaneously the contribution of solid and gas conduction, the radiative effect and thermal diffusivity using a simple theoretical model. This device will allow studying complex heat transfer through porous semi-transparent materials such as aerogels
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Boutot, Fabienne. "Lyophilisats oraux dans la thérapeutique moderne." Bordeaux 2, 2000. http://www.theses.fr/2000BOR2P012.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Gauvin, Laurence. "Contribution à l'étude de l'extraction des protéines de pois chiche ("Cicer arietinum") en vue d'une application industrielle." Paris 5, 1994. http://www.theses.fr/1994PA05P057.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography