Journal articles on the topic 'Lot (rivière)'

To see the other types of publications on this topic, follow the link: Lot (rivière).

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 journal articles for your research on the topic 'Lot (rivière).'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse journal articles on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Dauta, A. "Modélisation du développement du phytoplancton dans une rivière canalisée eutrophe : le Lot (France)." Annales de Limnologie 22, no. 2 (1986): 119–32. http://dx.doi.org/10.1051/limn/1986011.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

GUERIN, Camille, Matthieu WAELES, Marie-Laure ROUGET, and Nicolas BRIANT. "Teneurs et flux de métaux toxiques dans l’Aulne : impact des activités minières historiques." Techniques Sciences Méthodes 6 (June 20, 2023): 31–39. http://dx.doi.org/10.36904/tsm/20230631.

Full text
Abstract:
Dans cette étude, nous avons quantifié les concentrations en métaux toxiques (Zn, Pb, Cd, Cu et As) dans les eaux de l’Aulne et de ses principaux affluents. L’objectif était de dresser un bilan actuel des flux dissous et particulaires à l’exutoire de l’Aulne et d’estimer la contribution des bassins drainant les anciens sites miniers de Huelgoat-Poullaouen. Nos résultats indiquent non seulement des concentrations importantes en Pb, Zn et Cd dans les affluents drainant les anciennes mines (rivière d’Argent et ruisseau de Poullaouen), mais aussi une contamination générale de l’Aulne en ces trois éléments, ce qui classe cette rivière parmi les plus polluées de France au même titre que le Lot. A contrario, nos résultats ne constatent pas d’anomalie marquée en Cu ou en As et les teneurs enregistrées pour ces deux métaux sont proches de celles trouvées pour d’autres systèmes drainant des bassins versants agricoles. Notre étude souligne également une contribution importante de petits cours d’eau aux flux globaux de certains métaux (par exemple, 15 % dans le cas du Poullaouen pour le Pb) et permet donc d’envisager un assainissement global de l’Aulne (et de la rade de Brest) via des actions prioritaires sur ces petits cours d’eau.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Dauta, A., and J. Capblancq. "Simulation numérique de la dynamique du phytoplancton dans une succession de réservoirs à faible temps de rétention sur la rivière Lot." Annales de Limnologie 21, no. 3 (1985): 203–12. http://dx.doi.org/10.1051/limn/1985020.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Philippe, Michel, Jacques Jaubert, and François Rouzaud. "Le gisement paléontologique et préhistorique de la rivière souterraine de Padirac (affluent R. de Joly), commune de Miers (Lot, France) : principaux résultats de l'expédition «Padirac 1985»." Bulletin mensuel de la Société linnéenne de Lyon 55, no. 8 (1986): 265–80. http://dx.doi.org/10.3406/linly.1986.10769.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Saint-Laurent, Diane, Marlies Hähni, and Julien St-Laurent. "Spatial Distribution and Characterization of Contaminated Soils in Riverbanks of Saint-François and Massawippi Rivers (Southern Québec)." Water Quality Research Journal 43, no. 2-3 (May 1, 2008): 99–109. http://dx.doi.org/10.2166/wqrj.2008.013.

Full text
Abstract:
Abstract Des sols contaminés aux hydrocarbures (C10-C50) et d'autres contaminants ont été découverts récemment dans les berges des rivières Saint-François et Massawippi, entre les municipalités de Eustis et Drummondville (sud du Québec). Il est probable que cette contamination provienne d'un déversement accidentel ou illégal dont la source serait l'ancienne mine de Eustis située au abord de la rivière Massawippi. La couche contaminée se retrouve parfois à plus d'un mètre de profondeur des berges. Malgré qu'il existe de nombreux rapports gouvernementaux sur la qualité de l'eau de ce bassin, aucune étude sur la contamination des berges et des sédiments du lit n'a été réalisée le long des rivières Saint-François et Massawippi, même si ces rivières circulent à travers d'anciennes zones industrielles et minières. Cette étudie vise à évaluer la distribution spatiale de la contamination le long des berges et dresse une caractérisation du type et du niveau de concentration des hydrocarbures et autres contaminants (ex. métaux lourds). Les résultats obtenus indiquent que certaines berges sont davantage contaminées par des hydrocarbures (C10-C50), en particulier dans le secteur de Windsor. Les autres polluants (métaux lourds, BPC et HAP) indiques des faibles niveaux de contamination à l'exception de certains métaux (Cu et Zn). Pour les sites plus pollués, ils sont inclus dans les critère B et C qui présente certaines contraintes d'utilisation du sol en tenant compte des normes du Ministère du Développement durable, de l'Environnement et des Parcs.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Sluse, Pascal, and François Petit. "Évaluation de la vitesse de déplacement de la charge de fond caillouteuse dans le lit de rivières ardennaises au cours des trois derniers siècles, à partir de l’étude des scories métallurgiques." Géographie physique et Quaternaire 52, no. 3 (October 2, 2002): 373–80. http://dx.doi.org/10.7202/004869ar.

Full text
Abstract:
Résumé La vitesse de déplacement de la charge de fond de trois rivières ardennaises a pu être estimée de façon indirecte grâce à la présence de macroscories, résidus de l'ancienne industrie métallurgique qui s'est établie au début du XVII e siècle dans les vallées du sud de l'Ardenne. Des éléments ont été retrouvés 12 km en aval de la forge la plus proche, ce qui donne une vitesse de progression de la charge de fond d'un peu plus de 3 km par siècle. Une relation a été établie entre la taille des éléments et la distance qui les sépare des forges où elles ont été rejetées ; cette relation de type exponentiel montre tout d'abord une diminution rapide de la taille des éléments qui passent de près de 80 mm à 20- 30 mm en moins de cinq km, suivie d'une absence de décroissance de la taille du matériel. Il s'opère donc un tri hydraulique dans les premiers kilomètres suivant le lieu d'injection. D'autre part, la taille des éléments, qui en aval reste constante quelle que soit la distance, donne une indication quant à la compétence réelle de cette rivière ; la taille de ce matériel (9-12 mm en terme de diamètre équivalent de densité 2,65) apparaît faible mais se justifie par le fait que la rivière développe des puissances spécifiques peu importantes (25-30 W.m -2 ).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Bondue, Vitalie, Claudine Boyer, Michel Lamothe, André G. Roy, and Bassam Ghaleb. "Évolution récente du delta de la Yamachiche (Québec) : processus naturels et impacts anthropiques." Géographie physique et Quaternaire 60, no. 3 (May 13, 2008): 289–306. http://dx.doi.org/10.7202/018001ar.

Full text
Abstract:
Résumé Le lac Saint-Pierre, un élargissement du fleuve Saint-Laurent, pourrait connaître une baisse importante de niveau d’eau dans les cinquante prochaines années, conséquence du réchauffement climatique global. Sept rivières débouchent dans ce lac fluvial peu profond qui risquerait d’enregistrer une sédimentation importante. Nous avons étudié le delta de l’un de ces tributaires, la Yamachiche, pour évaluer les processus de sédimentation et les réponses de la rivière aux changements environnementaux passés. L’évolution du delta de la Yamachiche a été reconstituée par des photographies aériennes, des cartes anciennes, des analyses sédimentologiques et stratigraphiques de six coupes et de quatorze forages, et la datation par luminescence optique, 210Pb et 14C. Le delta est caractérisé par deux types de dépôts. La base est constituée de dépôts sableux de lit mineur du chenal, mis en place dans des conditions de sédimentation et d’érosion fréquentes. Ils sont surmontés par des dépôts limoneux de plaine d’inondation deltaïque, comprenant des lits sableux locaux. Ces dépôts présentent une variabilité latérale et longitudinale expliquée par les variations de niveau d’eau du lac et de la rivière à une échelle annuelle et décennale, par les migrations du chenal et par l’action érosive des vagues du lac Saint-Pierre. Le delta s’est formé depuis 150 ans, comme le montre la carte de 1859 où le delta n’était que très peu développé. La luminescence optique attribue des âges de 140 et de 280 ans aux dépôts sableux à la base. Les datations révèlent des taux d’accumulation verticale moyens compris entre 0,5 et 1,5 cm/an. Cette accumulation importante serait liée aux perturbations anthropiques affectant les sources sédimentaires du bassin versant depuis le début de la colonisation il y a 200 ans. L’âge récent du delta serait également expliqué par la stabilisation tardive du lac Saint-Pierre à son niveau actuel, qui est intervenue entre 1000 et 150 ans.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Buffin-Bélanger, T., A. G. Roy, and M. Levasseur. "Interactions entre les structures d'échappement et les structures à grande échelle dans l'écoulement turbulent des rivières à lit de graviers." Revue des sciences de l'eau 14, no. 3 (April 12, 2005): 381–407. http://dx.doi.org/10.7202/705425ar.

Full text
Abstract:
Dans les rivières graveleuses, il est établi que les structures d'échappement formées dans la zone de recirculation à l'aval d'amas de galets génèrent d'intenses échanges turbulents. Le mécanisme responsable de l'échappement demeure par contre mal connu. Peu d'études sur la dynamique des structures d'échappement ont été réalisées dans des écoulements où le nombre de Reynolds est élevé comme c'est le cas en rivières. De plus, les connaissances actuelles ne tiennent pas compte des découvertes récentes sur la turbulence en rivière à lit de graviers où on a observé des structures de forte et de faible vitesse occupant toute la profondeur de l'écoulement et pouvant durer plusieurs secondes. Ces structures à grande échelle devraient jouer un rôle sur le mécanisme d'échappement étant donné l'influence de la vitesse ambiante sur la dynamique de la zone de recirculation. Nous rapportons les résultats de deux expériences originales sur les liens dynamiques entre les structures à grande échelle et le mécanisme d'échappement en aval d'un amas de galets. La première expérience repose sur l'analyse de corrélations croisées entre des séries de vitesses obtenues au sommet et à l'aval proximal d'un amas de galets. Les résultats montrent que les fortes fluctuations dans le sens de l'écoulement au sommet de l'obstacle sont liées, quelques instants plus tard, à de fortes fluctuations vers l'amont dans la zone de recirculation. La seconde expérience utilise la visualisation des structures d'échappement et la mesure simultanée des vitesses de l'écoulement. L'analyse combinée des images vidéo et de séries de vitesse suggère une relation entre le passage des structures à grande échelle et les manifestations de l'échappement. Ces résultats nous permettent de présenter un modèle où, lors du passage d'un front de haute vitesse, une structure d'échappement se développe et prend de l'expansion vers le lit et vers la surface en se propageant vers l'aval alors que, lors du passage d'un front de faible vitesse, elle s'élève vers la surface de manière plus cohérente. Cette étude propose un nouveau mécanisme d'échappement et révèle le rôle que joue la structure de l'écoulement ambiant sur le développement de structures dans les cours d'eau à lit graveleux.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Troubat, Olivier, and Christophe Vaschalde. "Bruère-Allichamps (Cher). Allichamps/Lit de la rivière Cher." Archéologie médiévale, no. 47 (December 20, 2017): 283. http://dx.doi.org/10.4000/archeomed.5536.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Troubat, Olivier. "Vallon, Meaulne, Urçay, Lételon (Allier). Lit de la rivière Cher." Archéologie médiévale, no. 50 (December 30, 2020): 370. http://dx.doi.org/10.4000/archeomed.33864.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Dionne, Jean-Claude. "Observations sur le Quaternaire de la rivière Boyer, côte sud de l’estuaire du Saint-Laurent, Québec." Géographie physique et Quaternaire 39, no. 1 (November 29, 2007): 35–46. http://dx.doi.org/10.7202/032583ar.

Full text
Abstract:
RÉSUMÉ La vallée de la rivière Boyer, à une quarantaine de kilomètres en aval de Québec, est remblayée par des dépôts quaternaires appartenant au Wisconsinien et à l'épisode marin goldthwaitien. Le lit rocheux correspond à une rainure fluviatile préglaciaire d'environ 25 km de longueur, sise entre deux grandes crêtes appalachiennes orientées SO-NE. La mer de Goldthwait ayant atteint une cote voisine de 160 m vers 12 500 ans et le fond de la vallée remblayée étant à une altitude inférieure à 80 m. ce secteur aurait été entièrement submergé durant 2000 ans environ. Le relèvement isostatique de la côte sud du Saint-Laurent ayant entraîné un abaissement progressif du niveau de base, la rivière s'est alors encaissée dans les alluvions. Elle a donc creusé un nouveau lit, plus étroit celui-là que la vallée elle-même, dans lequel elle fait présentement des méandres. Dans le tronçon aval (environ 2 km de longueur) de la rivière Boyer, une terrasse de 8-10 m d'altitude a été entaillée par l'érosion. Dans les coupes, on observe à la base une surface d'érosion taillée dans l'argile goldthwaitienne (unité 1), surmontée d'une séquence graveleuse fluviatile (unité 2) contenant des troncs d'arbres et des débris organiques variés. Cette unité est elle-même coiffée d'une séquence de limon et sable fin stratifiés (unité 3) traduisant un changement du niveau de base. D'après les datations 14C obtenues, la surface d'érosion aurait été taillée avant 6000 ans BP, lors d'un bas niveau marin dans l'estuaire. Par la suite, le niveau aurait remonté légèrement et la rivière aurait alluvionné durant une période d'environ 2000-2500 ans. Cette phase aurait été suivie d'une transgression de l'ordre de quelques mètres qui aurait mis en place la séquence fine en surface. Les coupes décrites témoignent de ces événements holocènes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Lacôte, S., and A. Saudubois. "Restauration écologique de la rivière Hommée." Techniques Sciences Méthodes, no. 10 (October 2019): 25–38. http://dx.doi.org/10.1051/tsm/201910025.

Full text
Abstract:
À l’image de nombreux cours d’eau de l’Ouest de la France, l’Hommée a fait l’objet de travaux de recalibrage dans les années 1970. Durant cette période, 14 seuils ont été implantés tout au long du parcours de l’Hommée. Ces aménagements ont fortement altéré le fonctionnement des milieux aquatiques et porté atteinte à la biodiversité. Le projet vise à restaurer la morphologie du lit mineur, la continuité écologique, les zones humides tout en préservant les usages (abreuvement). Il intègre également un volet pédagogique à destination des riverains, des écoles et du grand public. De plus, un suivi hydrobiologique permet d’évaluer les actions. Ce dernier a notamment révélé la présence du chabot, espèce bio-indicatrice, mettant en évidence l’amélioration de l’état écologique du cours d’eau.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Casanova, H., and H. Decamps. "Influence du bassin-versant sur les rivières Lot et Dordogne — Recherche d'une typologie." Revue géographique des Pyrénées et du Sud-Ouest 56, no. 3 (1985): 389–98. http://dx.doi.org/10.3406/rgpso.1985.3024.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Troubat, Olivier. "Reugny, Nassigny, Vallon-en-Sully (Allier). Lit de la rivière Cher." Archéologie médiévale, no. 49 (December 20, 2019): 375–76. http://dx.doi.org/10.4000/archeomed.24724.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Troubat, Olivier. "Allier. Lit de la rivière Cher dans le département de l'Allier." Archéologie médiévale, no. 48 (December 20, 2018): 332. http://dx.doi.org/10.4000/archeomed.17761.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Troubat, Olivier. "Montluçon, Saint-Victor et Vaux (Allier). Lit de la rivière le Cher." Archéologie médiévale, no. 42 (December 1, 2012): 379–80. http://dx.doi.org/10.4000/archeomed.11271.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Houbrechts, Geoffrey, Éric Hallot, Frédéric Gob, Julien Mols, Olivier Defechereux, and François Petit. "Fréquence et importance du charriage dans les rivières du Massif ardennais." Géographie physique et Quaternaire 60, no. 3 (May 13, 2008): 241–51. http://dx.doi.org/10.7202/017998ar.

Full text
Abstract:
RésuméL’analyse du transport de la charge de fond de plusieurs rivières du massif ardennais (Belgique) par différentes techniques de marquage de galets (peinture, charge métallique, émetteurs radio) a permis d’identifier le débit critique où débute le charriage. Pour les rivières les plus importantes (plus de 500 km2), la mise en mouvement se produit à des débits légèrement inférieurs au débit à plein bord (0,7 à 1 Qb), débits qui se présentent en moyenne 5 à 11 jours par an. Pour les rivières de taille intermédiaire (entre 100 et 500 km2), le charriage débute à un débit avoisinant 0,5 fois le débit à plein bord, avec une récurrence de 0,3 an et une durée variant entre 8 et 12 jours par an. Pour les rivières de dimension modeste (moins de 100 km2), la mise en mouvement se produit à des débits compris entre 0,5 et 0,8 Qb, mais leur récurrence est relativement faible et le charriage peut se produire jusqu’à 20 jours par an. Par ailleurs, le transport solide a été évalué à l’aide de pièges à sédiments dans les rivières de petite dimension (moins de 10 km2) ; il est relativement peu important dans les bassins forestiers (0,5 t/km2/an), en raison de la multiplication des embâcles végétaux qui accroissent la rugosité du lit. Pour les rivières plus importantes, le transport solide a été estimé entre 0,4 et 2,5 t/km2/an grâce à l’analyse des quantités curées systématiquement aux mêmes sites et à la réalisation de levés topographiques de contrôle. Nous avons ensuite analysé l’évolution des quantités charriées en fonction de la puissance spécifique à plein bord développée par ces rivières. La relation établie sur la base de ces données a permis de mettre en évidence le déficit en sédiments de certaines rivières ainsi que plusieurs facteurs influençant le charriage.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Poulin, M. "Modélisation numérique des échanges hydrauliques et thermiques entre rivière et nappe alluviale." Revue des sciences de l'eau 1, no. 1-2 (April 12, 2005): 107–28. http://dx.doi.org/10.7202/705005ar.

Full text
Abstract:
Dans les régions de plaine, la présence d'un cours d'eau s'accompagne généralement de celle d'une nappe alluviale. Des échanges entre nappe et rivière ont lieu à travers le fond du lit et les berges. Ces écoulements ont une influence sur leur régime thermique respectif. Dans un premier temps, afin de préciser ce terme souvent négligé du bilan thermique des cours d'eau, nous avons calculé, à l'aide d'un modèle numérique, le débit et les apports thermiques correspondants en provenance de la nappe lorsque la nappe alimente la rivière. Les résultats sont fonction de paramètres décrivant la forme du système, de la perméabilité de la couche aquifère et de la pente de la surface piézométrique. A l'inverse, lorsque le cours d'eau alimente la nappe de façon permanente, le régime thermique du cours d'eau, dont les fluctuations annuelles sont plus marquées que celles de la nappe, est susceptible d'influencer celui de la nappe. Nous avons également simulé cette influence. De plus, on a envisagé l'effet sur la nappe d'un échauffement du cours d'eau au-dessus de sa température naturelle. Des abaques ont été tracés pour regrouper les résultats. Ils permettent de connaître pour un grand nombre de situations, la distance depuis la rive à laquelle subsiste un échauffement dans l'aquifère égal à la moitié de l'échauffement de la rivière.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Buffin-Bélanger, Thomas, and André G. Roy. "Vers l’intégration des structures turbulentes de l’écoulement dans la dynamique d’un cours d’eau à lit de graviers." Géographie physique et Quaternaire 54, no. 1 (October 2, 2002): 105–17. http://dx.doi.org/10.7202/004776ar.

Full text
Abstract:
Résumé La compréhension de la dynamique des cours d'eau nécessite la connaissance des interactions qui lient l'écoulement, le transport des sédiments et le développement des formes sur le lit. Ceci implique la caractérisation des structures individuelles présentes dans l'écoulement mais aussi une prise en compte de leur organisation spatiotemporelle dans la section du cours d'eau. Trois structures turbulentes sont fréquemment utilisées pour décrire les écoulements sur lit de graviers : les structures d'éjection au lit, les structures d'échappement à l'aval d'obstacles protubérants et les structures à grande échelle se développant sur toute la tranche de l'écoulement. Il est possible de décrire les mécanismes de formation de ces structures de même que d'envisager leurs interactions dans un écoulement turbulent. Par exemple, les structures à grande échelle changent la dynamique des zones de recirculation à l'aval d'obstacle, ce qui donne naissance à différentes manifestations des structures d'échappement. Il est cependant plus difficile de regrouper ces structures à l'échelle d'une section de rivière. À partir des mécanismes de formation des structures et de leurs interactions, nous illustrons la complexité de l'organisation d'un écoulement à l'échelle d'une section de rivière. Bien que spéculative, cette illustration fait ressortir (1) l'étroite relation entre les échelles de rugosité du lit et les échelles des structures qui organisent l'écoulement ; (2) la présence de zones de production et de dissipation des structures ; et (3) l'anisotropie structurale de l'organisation de l'écoulement caractérisée par des interactions complexes entre les différentes structures. Cet essai souligne que les interactions entre les structures sont tout aussi importante que les structures ellesmêmes dans notre compréhension de l'organisation de l'écoulement.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Troubat, Olivier. "Lignerolles, Saint-Genest, Villebret (Allier). Gorges du Cher/Lit de la rivière Cher." Archéologie médiévale, no. 47 (December 20, 2017): 286. http://dx.doi.org/10.4000/archeomed.5541.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Darne, E., and K. Louche. "Le Lignon retrouve son cours naturel (Haute-Loire)." Techniques Sciences Méthodes, no. 10 (October 2019): 39–46. http://dx.doi.org/10.1051/tsm/201910039.

Full text
Abstract:
L’action, conduite à Fay-sur-Lignon en Haute-Loire, a permis au Lignon de retrouver son lit d’origine et de nouvelles fonctionnalités. Situé en tête du bassin versant du Lignon du Velay, un plan d’eau avait été créé sur une ancienne zone humide en barrant la rivière. À la suite d’une destruction par une crue centennale, il a été reconstruit à la même place, mais le Lignon a été détourné de son tracé naturel. Cette mise en dérivation du Lignon a entraîné un déséquilibre morphodynamique tandis que la présence du plan d’eau générait plusieurs perturbations sur les milieux : perte d’habitats naturels, impact sur la qualité et le réchauffement de l’eau, limitation du rôle de soutien d’étiage et d’expansion de crue, perturbation de la continuité écologique. Le plan d’eau avait, par ailleurs, un attrait et un usage limité, bien que ce soit le développement touristique local qui ait motivé initialement sa création. Pour réduire ces perturbations ainsi qu’un risque de rupture d’une digue, un projet de réhabilitation du Lignon dans son lit historique a été étudié puis mis en œuvre par le Sicala de Haute-Loire (Syndicat d’aménagement de la Loire et ses affluents). Grâce à l’engagement des acteurs locaux, ce plan d’eau a pu être effacé et le Lignon a pu retrouver le cours qu’il empruntait 45 ans plus tôt à quelques ajustements près. Le projet a ainsi permis d’ouvrir un nouvel espace de liberté pour la rivière, favorable à la restauration d’une zone alluviale et de milieux associés, et à la recolonisation par les espèces emblématiques de cette tête de bassin (Salmo trutta Linneaus, 1758, Castor fiber Linnaeus, 1758). Dans un esprit de développement durable, le site réhabilité servira aussi d’espace récréatif pour l’accueil du public tout en préservant les écosystèmes et les zones refuges pour la biodiversité.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Pastre, Jean-François, and Chantal Leroyer. "La capture du Grand-Morin par la Marne (Bassin parisien, France) : âge et mécanisme." Note 51, no. 3 (November 30, 2007): 347–50. http://dx.doi.org/10.7202/033133ar.

Full text
Abstract:
Des sondages, réalisés dans la vallée aval abandonnée du Grand-Morin, à l'ouest d'EsbIy, permettent de dater son abandon du Tardiglaciaire (Dryas ancien probable). La capture qui en est la cause est attribuée à un chenal de la Marne qui divaguait sur un lit exhaussé par les alluvions pléniglaciaires et tardiglaciaires. Elle a toutefois été préparée par un travail des deux rivières, dont les méandres s'étaient progressivement rapprochés durant le Pleistocene moyen.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Bagnera, Paola, and Belén Pennisi. "La vivienda y la sustentabilidad en la Riviera Maya: los desbordes del turismo." Hábitat y Sociedad, no. 8 (2015): 97–112. http://dx.doi.org/10.12795/habitatysociedad.2015.i8.05.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Lamarre, Hélène, and André G. Roy. "Organisation morphologique des blocs et des amas de galets dans les cours d’eau à lit de gravier." Géographie physique et Quaternaire 55, no. 3 (October 15, 2003): 275–87. http://dx.doi.org/10.7202/006855ar.

Full text
Abstract:
Résumé Dans les cours d’eau à lit de graviers, les blocs et les amas de galets entraînent des changements de rugosité qui jouent un rôle important sur la variabilité spatiale du cisaillement exercé sur le lit, de la structure de l’écoulement et du transport des sédiments. Pourtant, peu de méthodes permettent de décrire l’organisation de ces éléments de rugosité du lit à l’échelle de la section de cours d’eau. Nous présentons deux méthodes d’échantillonnage qui permettent de quantifier l’organisation spatiale des blocs et des amas de galets sur quatre tronçons de rivière : la cartographie ponctuelle des blocs isolés et des amas de galets et la cartographie systématique de la topographie du lit. Les caractéristiques de l’organisation spatiale de ces éléments de rugosité sont quantifiées et comparées à celles de distributions aléatoires. Nous observons d’abord que la concentration des blocs isolés et des amas de galets, la distance qui les sépare et les caractéristiques des alignements composés de plusieurs éléments de rugosité sont semblables dans le cas des cours d’eau de même dimension. Ensuite, certaines caractéristiques de l’organisation spatiale des blocs et des amas de galets ressemblent à celles des distributions aléatoires. Nous proposons en discussion une interprétation dynamique de l’organisation spatiale des éléments de rugosité qui tienne compte de ces observations.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Stumpf, André, Emmanuel Augereau, Julien Bonnier, Christophe Delacourt, and Eric Delcher. "Mesure des débits par photogrammétrie adaptée aux rivières torrentielles." La Houille Blanche, no. 5-6 (October 2018): 66–74. http://dx.doi.org/10.1051/lhb/2018053.

Full text
Abstract:
Face aux besoins de suivis hydrométriques et compte tenu des limites d'installation de stations de mesure traditionnelles sur les cours d'eau réunionnais à lit mobile et en tresse, l'Office de l'eau Réunion et les universités de Bretagne Occidentale et de La Réunion ont développé un système de mesure automatique des débits par photogrammétrie. Ce système innovant se base sur la mesure des vitesses d'écoulement de surface par la technique de la PIV (Particle Image Velocimetry), sur l'élaboration d'un modèle numérique de terrain du tronçon de mesure et une détection automatique du masque d'eau. Des algorithmes de calcul ont été développés sous MATLAB de manière (i) à traiter une vidéo acquise en temps réel ou pour réaliser des jaugeages à distance et (ii) à convertir un pack de vidéos acquises automatiquement toutes les 30 minutes afin d'obtenir une chronique de débit en continu. Les comparaisons avec les valeurs de débits jaugés ont montré des écarts maximums de 9.0 % après la calibration du système de mesure. Cette technologie, pouvant être autonome en énergie ou raccordée au réseau électrique, ouvre des perspectives intéressantes pour le suivi des cours d'eau complexe ou des phénomènes hydrologiques extrêmes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Misset, Clément, Alain Recking, Cédric Legout, Sébastien Zanker, and Alain Poirel. "Interactions entre flux en suspension et lit d’une riviere alluviale alpine – cas de La Séveraisse." LHB 107, no. 1 (January 1, 2021): 1–9. http://dx.doi.org/10.1080/00186368.2021.1914467.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

LAURENT, Y., D. LE COEUR, A. J. ROLLET, and I. BERNEZ. "Évaluation précoce de la restauration écologique passive de ripisylves de ruisseaux remis dans le talweg." Techniques Sciences Méthodes, no. 3 (March 20, 2020): 85–95. http://dx.doi.org/10.36904/tsm/202003085.

Full text
Abstract:
Les remises dans le talweg des ruisseaux de têtes de bassin versant français sont l’aménagement actif le plus représenté dans les plans d’actions des techniciens de rivière pour la période 2018-2019 (sondage réalisé dans le cadre du programme « Berceau » de la région Bretagne). Or les néoberges recréées lors du creusement du lit mineur à son point bas sont mises à nu par les travaux de génie civil, créant un lit et des berges ex nihilo, engendrant un risque érosif fort dans la période qui suit immédiatement les travaux. On teste ici une méthode de reverdissement de ces berges par restauration écologique passive, s’appuyant sur la capacité de résilience des communautés végétales ligneuses. Cette étude montre que dès le stade pionnier (année n+1 à +3 après travaux) le recrutement spontané est efficace, qu’il est le fait principalement d’Alnus glutinosa (l’aulne glutineux), qu’il n’est pas monotone le long des secteurs en travaux, mais présente bien une répartition en mosaïque et que, malgré cette dominance d’une espèce, d’autres taxons sont recrutés, augurant d’une restauration écologique efficace et plus diversifiée, gommant ainsi les effets des travaux d’ingénierie civile sur l’écosystème.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Liébault, Frédéric, and Pierre Clément. "La mobilité de la charge de fond des rivières torrentielles méditerranéennes." Géographie physique et Quaternaire 61, no. 1 (March 26, 2009): 7–20. http://dx.doi.org/10.7202/029567ar.

Full text
Abstract:
Résumé La mobilité de la charge de fond de trois affluents de la Drôme (Barnavette, Béoux et Esconavette) a fait l’objet d’un suivi événementiel entre 1997 et 2002, au moyen d’un dispositif de terrain relativement simple permettant de mesurer les phénomènes de creusement et de remblaiement du lit, ainsi que la mise en mouvement des particules. Trois stations de mesure comprenant un ou plusieurs profils en travers pour le suivi topographique, un ensemble de chaînes d’érosion, des traceurs colorimétriques et un équipement d’enregistrement des hauteurs d’eau maximales ont été installés à proximité de l’exutoire des trois affluents. Cet équipement a permis de caractériser la fréquence du charriage (6 à 7 crues mobilisatrices par an en moyenne), les distances de transport de la charge de fond (en moyenne entre 450 et 470 m par an) et les seuils de mise en mouvement. Les résultats obtenus sont en adéquation avec les valeurs communément observées dans les rivières à forte pente, avec des forces tractrices critiques adimensionnelles comprises entre 0,031 et 0,076.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Sieben, J. "A theoretical analysis on armouring of river beds Une analyse théorique du pavage du lit des rivières." Journal of Hydraulic Research 37, no. 3 (May 1999): 313–26. http://dx.doi.org/10.1080/00221686.1999.9628250.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Occhietti, Serge. "Stratigraphie du Wisconsinien de la région de Trois-Rivières-Shawinigan, Québec." Dynamique et paléogéographie de l’inlandsis laurentidien 31, no. 3-4 (January 17, 2011): 307–22. http://dx.doi.org/10.7202/1000280ar.

Full text
Abstract:
Dans cette étude, le cadre stratigraphique, défini antérieurement par Gadd, est précisé et de nouvelles interprétations paléogéographiques sont proposées. Le till de Bécancour est présent sur trois coupes. Les dépôts argilo-silteux de Saint-Pierre évoquent un environnement semblable à celui de l’actuel lac Saint-Pierre mais avec un niveau des eaux supérieur. La végétation fossile indique un climat légèrement plus froid qu’aujourd'hui. Son âge, environ 67 000 ans BP, est celui d’un interstade du Wisconsinien. Le stade de Gentilly débute ensuite par le lac glaciaire de Deschaillons, dont le niveau relatif est à 30 m au moins au-dessus du niveau actuel de la mer. On compte seulement 800 varves sur la rive nord du Saint-Laurent, surmontées par les sables lacustres proglaciaires des Vieilles-Forges, qui passent progressivement au till de Gentilly. Ce till, mis en place entre 60 000 et 11 500 BP, présente aux Vieilles-Forges deux niveaux de sédimentation aquatique intercalés, qui indiquent un changement de dynamique glaciaire. A la fin du Wisconsinien supérieur, la déglaciation est marquée par le recul progressif du front de l’inlandsis ancré à son lit. Les dépôts glacio-marins à la base du complexe morainique de Saint-Narcisse semblent correspondre à une halte du front glaciaire entre 11 300 et 11 000 BP. Plus récent que 11 000 BP, le complexe lui-même reflète une réactivation de la glace correspondant au refroidissement mondial du Dryas III. Au nord de ce système, les dépôts glaciaires de Mékinac sont les derniers témoins de l’inlandsis en retrait. La transgression de la mer de Champlain a débuté vers 11 500 BP à l’emplacement actuel de la rive nord du Saint-Laurent mais plus tard au nord du complexe morainique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Bouxin, Guy. "Végétation macrophytique, environnement et qualité d’eau dans le bassin versant du Bocq (Belgique, Wallonie)." Revue des sciences de l’eau 26, no. 1 (March 18, 2013): 1–19. http://dx.doi.org/10.7202/1014915ar.

Full text
Abstract:
Résumé La végétation aquatique et amphibie de la rivière Bocq et de ses principaux affluents (appelés ruisseau de Crupet, ruisseau de Leignon, Petit Bocq, Ri d’Vesse et Ri des Vaux), dans un bassin versant du sud de la Belgique, a été étudiée de 2009 à 2011. Cinquante sections de 100 m de long ont été sélectionnées. Dans chaque section, la végétation a été décrite, comprenant les anthophytes, ptéridophytes, bryophytes, algues filamenteuses et cyanobactéries; plusieurs paramètres mésologiques des lits mineur et majeur et sept paramètres chimiques ont été enregistrés. L’analyse statistique des données a été faite au moyen de l’analyse en composantes principales et de l’analyse des correspondances. Les ensembles de tableaux juxtaposés de données floristiques et mésologiques ont été transformés en tableaux disjonctifs complets et analysés au moyen de l’analyse factorielle multiple. L’environnement naturel est responsable d’une partie importante de la variation de la végétation, mais il y a aussi un impact significatif de l’occupation humaine et de l’agriculture dans le lit majeur. Certaines espèces sont clairement des indicatrices des caractéristiques géomorphologiques du lit mineur ou de l’éclairement, mais d’autres sont aussi liées aux rejets d’eaux usées domestiques ou traduisent l’incidence de fermes et de l’élevage bovin. Six groupements végétaux sont décrits et mis en relation avec l’environnement et la chimie de l’eau. Les algues et cyanobactéries entrent dans plusieurs combinaisons caractéristiques d’espèces. L’utilisation des anthophytes, bryophytes, algues et cyanobactéries comme bioindicatrices de qualité d’eau est discutée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Jourdain, Camille, Philippe Belleudy, Michal Tal, and Jean-René Malavoi. "Le rôle de l’hydrologie sur la destruction de la végétation dans le lit d’une rivière à galets aménagée : l’Isère en Combe de Savoie." Géomorphologie : relief, processus, environnement 23, no. 3 (October 24, 2017): 203–17. http://dx.doi.org/10.4000/geomorphologie.11761.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Szabo, John P. "Wisconsinan stratigraphy of the Cuyahoga Valley in the Erie Basin, northeastern Ohio." Canadian Journal of Earth Sciences 24, no. 2 (February 1, 1987): 279–90. http://dx.doi.org/10.1139/e87-029.

Full text
Abstract:
During the Wisconsinan Stage, ice of the Cuyahoga Lobe flowed southward from the Erie Basin through a lowland created by an ancestral Cuyahoga River. The paleovalley of the Cuyahoga River is filled with the pre-Woodfordian tills and lacustrine deposits. The oldest till, the Mogadore Till, overlies proglacial lacustrine deposits. After retreat of Mogadore ice into the Erie Basin, ice readvanced to deposit a previously unnamed till, Northampton Till, over deltaic and lacustrine deposits of Lake Cuyahoga. Northampton ice melted back into the Erie Basin after depositing the core of the Summit County morainic complex. Northampton ice then readvanced over deposits of proglacial Lake Independence and formed the Defiance Moraine. Aside from minor leaching of carbonates and weathering of clay minerals, little evidence of the Farmdalian Substage exists. Woodfordian, Kent, Lavery, and Hiram tills were deposited over pre-Woodfordian deposits.The multiple nature of the pre-Woodfordian tills in the Cuyahoga Lobe is similar to that of the Titusville Till in Pennsylvania and northeastern Ohio. Northampton Till is distinctive in having a significantly different matrix texture and carbonate content from either the Mogadore or the Kent Till. Organic debris suitable for dating from pre-Woodfordian deposits is rare because of glacial erosion and drainage changes. Lack of radiocarbon dates continues to complicate the interpretation of the Pre-Woodfordian stratigraphy.Durant l'épisode wisconsinien, la glace du lobe de Cuyahoga s'écoulait vers le sud à partir du bassin Érié en traversant une plaine créée par l'ancien lit de la rivière Cuyahoga. La paléovallée de la rivière Cuyahoga est comblée de tills et de dépôts lacustres. Le till le plus ancien, Mogadore, recouvre les dépôts lacustres proglaciaires. La régression du glacier de Mogadore fut suivie d'une progression qui édifia un till, jadis sans nom, mais ultérieurement appelé le till Northampton, lequel recouvre les dépôts deltaïques et lacustres du lac Cuyahoga. Le front du glacier de Northampton recula dans le bassin Érié après y avoir déposé la partie centrale du complexe morainique de Summit County. Ensuite, le glacier de Northampton réavança et recouvrit les dépôts du lac proglaciaire Independence et y déposa la moraine Defiance. À part un lessivage mineur des carbonates et une légère altération des minéraux argileux, il y a peu d'indice de l'exitence du sous-épisode farmdalien. Les tills du Woodfordien, Kent, Lavery et Hiram furent ont été mis en place par-dessus les dépôts pré-woodfordiens.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Gurgul, Monika. "Jadwiga Toeplitz-Mrozowska i Gabriele D’Annunzio. Historia krótkiej znajomości." Studia Litteraria 16, no. 1 (2021): 1–12. http://dx.doi.org/10.4467/20843933st.21.001.13381.

Full text
Abstract:
Artykuł omawia epizod z biografii Jadwigi Toeplitz-Mrozowskiej, aktorki, podróżniczki, pisarki, a także żony jednego z najbardziej wpływowych włoskich bankierów lat 20. XX wieku, oraz Gabriele D’Annunzia, poety, patrioty i autora licznych skandali. Spotkali się najprawdopodobniej tylko raz, pod koniec 1927 roku, jednak ich znajomość przetrwała jeszcze trzy lata, podtrzymywana korespondencyjnie. Celem artykułu jest prześledzenie tej relacji i czynników, które wpłynęły na jej charakter. Analiza oparta jest na dokumentach zachowanych w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie i w archiwum poety w Vittoriale degli Italiani w Gardone Riviera. Jadwiga Toeplitz-Mrozowska and Gabriele D’Annunzio. A History of Brief Acquaintance The article discusses an episode in the biographies of Jadwiga Toeplitz-Mrozowska, an actress, traveler, writer, as well as the wife of one of the most influential Italian bankers of the 1920s, and Gabriele D’Annunzio, a poet, patriot, and author of many scandals. They most likely met only once, at the end of 1927. However, their acquaintance survived for three more years, sustained by correspondence. The purpose of the article is to trace this relationship and factors that influenced its character. The analysis is based on the documents preserved both in the Jagiellonian Library in Kraków and in the poet’s archive at the Vittoriale degli Italiani in Gardone Riviera.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Lahousse, Philippe, and Catherine Romelé. "Le ravin des sables (Hautes-Alpes, France) : une nouvelle source de risque dans la vallée de la Clarée." Géographie physique et Quaternaire 54, no. 3 (October 2, 2002): 271–80. http://dx.doi.org/10.7202/005652ar.

Full text
Abstract:
Résumé Dans la soirée du 24 juillet 1995, une lave torrentielle d'un volume compris entre 12 000 et 15 000 m 3 s'est répandue sur le cône du torrent des Sables, provoquant l'interruption du trafic routier entre Briançon et Névache pendant plusieurs heures, ainsi que l'obstruction du lit de la Clarée sur une section d'environ 80 m. Après avoir décrit les caractéristiques de cette coulée (conditions de déclenchement, extension des engravements, vitesses de propagation et spécificité granulométrique), le caractère exceptionnel de l'événement est analysé à l'aide des données historiques, de relevés détaillés de la topographie du cône de déjection et de prélèvements de bois pour préciser l'âge de la colonisation végétale des anciennes coulées torrentielles identifiées sur le cône. Il en ressort qu'il s'agit d'un phénomène d'ampleur inhabituelle, au moins à l'échelle des 150 dernières années. En modifiant les conditions topographiques sur le cône de déjection, celui-ci a sensiblement accru le risque d'engravement de la route départementale 994g et d'obturation latérale du lit de la Clarée. En effet, les bourrelets latéraux édifiés à cette occasion canalisent dorénavant les écoulements, ce qui permet à des laves nettement plus modestes d'atteindre la confluence avec la rivière de fond de vallée. C'est d'ailleurs ce qui s'est passé dans la nuit du 19 au 20 septembre 1999, où une coulée d'un volume compris entre 1 500 à 2 000 m 3 a eu les mêmes effets que l'épisode du 24 juillet 1995. Ainsi, le ravin des Sables constitue désormais une menace réelle, au moins équivalente à celle reconnue depuis longtemps pour le torrent limitrophe de la Pinatelle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Hardy, Léon. "La moraine frontale de Sakami, Québec subarctique." Géographie physique et Quaternaire 36, no. 1-2 (November 29, 2007): 51–61. http://dx.doi.org/10.7202/032469ar.

Full text
Abstract:
RÉSUMÉ Avec ses quelque 630 km de longueur, la moraine frontale de Sakami constitue la forme glaciaire la plus importante du Québec subarctique. Elle s'étire entre le sud du lac Mistassini et l'embouchure de la grande rivière de la Baleine en décrivant un arc de cercle dont le point central est situé au centre du Québec. Elle se compose de matériaux fluvio-glaciaires et proglaciaires qui forment le plus souvent de vastes plaines deltaïques ou de longues crêtes dissymétriques dont les dimensions peuvent atteindre 8 km x 6 km x 40 m. La moraine de Sakami constitue une unité morpho-stratigraphique de première importance dans l'histoire de la déglaciation du bassin hydrographique de la baie James. Elle localise la position occupée par le glacier du Nouveau-Québec, qui se retirait vers l'est, lors du drainage du lac glaciaire Ojibway et de l'invasion de la mer de Tyrrell. Par cette position, elle sépare deux styles de déglaciation, l'un au contact d'une profonde masse d'eau lacustre où le recul rapide du front se réalisait principalement par le vêlage d'icebergs à partir d'une marge glaciaire localement flottante, l'autre dans un milieu subaérien ou au contact d'une nappe d'eau marine moins profonde, où l'ablation progressait plus lentement par la fonte d'une marge glaciaire appuyée sur son lit. La moraine de Sakami était en voie d'édification il y a 7900 ans.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Gelinas, P., J. Locat, and R. Drouin. "Performance des lieux d'enfouissement sanitaire de Laterrière et de Ste-Sophie, Québec, Canada." Revue des sciences de l'eau 2, no. 1 (April 12, 2005): 109–38. http://dx.doi.org/10.7202/705026ar.

Full text
Abstract:
Ce travail décrit les caractéristiques hydrogéologiques et chimiques de deux lieux d'enfouissement de déchets municipaux localisés au Québec. Le site de Laterrière est en opération depuis 1971 dans une ancienne sablière. Sous les dépôts meubles, la topographie du sotte rocheux est marquée par une vallée qui forme une limite imperméable à l'aquifère de sable et impose un écoulement convergent de l'eau souterraine vers la rivière Chicoutimi. Le site de Ste-Sophie, en opération depuis 1976, repose sur une couche de 3,5 mètres de sables fins saturés recouvrant un lit d'argile marine. La surélévation de la nappe dans les déchets favorise un écoulement divergent vers le périmètre de la zone d'enfouissement. Un réseau de piézomètres installé en bordure des deux sites a permis pendant trente mois de prélever des échantillons d'eau et de les analyser. Dans chaque panache de contamination, l'alcalinité, les ions majeurs Na+, K+, Ca2+, Mg2+, Cl¯, le fer, le manganèse, l'azote total et ammoniacal, les DCO et DBO5 montrent des concentrations généralement supérieures à celles de L'eau naturelle ambiante. A proximité des deux Lieux d'enfouissement, les teneurs en cadmium, chrome, nickel et plomb excèdent les normes québécoises de potabiLité de l'eau. Dans chaque cas, ta distribution des contaminants est surtout régie par le réseau d'écoulement. La dispersion hydrodynamique et les réactions géochimiques dans le sous-sol sont des processus importants d'atténuation des contaminants.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Leclair, Suzanne F., and André G. Roy. "Variabilité de la morphologie et des structures sédimentaires du lit d’un confluent de cours d’eau discordant en période d’étiage." Géographie physique et Quaternaire 51, no. 2 (November 30, 2007): 125–39. http://dx.doi.org/10.7202/033114ar.

Full text
Abstract:
RÉSUMÉ Les confluents de cours d'eau discordants sont des milieux fluviaux particulièrement turbulents dont la morphologie se caractérise par un banc d'accumulation à l'embouchure du tributaire et présente une importante variabilité temporelle. Cette étude souligne le rôle actif de l'étiage dans la dynamique des interrelations entre les conditions hydrauliques, la morphologie et la sédimentologie au confluent des rivières Bayonne et Berthier, comté de Lanaudière, Québec. Les résultats d'un suivi quasi-hebdomadaire durant deux étés successifs à ce confluent de cours d'eau sablonneux et d'inégales profondeurs montrent que des variations morphologiques se produisent sur l'ensemble du lit malgré des hauteurs d'eau se situant autour de 1/20 à 1/5 du niveau plein-bord durant la majorité du temps. La nature de chacun des deux bassins-versants confère à chaque cours d'eau des conditions d'étiage qui font varier temporellement leur importance relative. Ces fluctuations entraînent une migration latérale du plan de mélange entre les deux masses d'eau. Elles touchent aussi la morphologie du banc d'accumulation à l'embouchure du tributaire qui avance et recule à l'intérieur du confluent. Les faciès sédimentaires prélevés illustrent les différents modes de construction du banc d'accumulation. Nous présentons un modèle en trois phases qui souligne le rôle de ce banc d'accumulation comme figure dominante de la dynamique du confluent. Selon la morphologie du banc (en régression, en construction ou en pleine expansion dans le chenal), le développement du plan de mélange est plus ou moins retardé et la dynamique spécifique de l'écoulement détermine alors en partie les épisodes de dépôt ou d'érosion dans les autres zones du confluent.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Bădărău, Carmen Liliana, Daniela Donescu, Sorin Claudian Chiru, and Victor Donescu. "Incidence of Potato Virus “Y” and Aphid Flights in Potato (Brașov, 2014-2016)." Romanian Agricultural Research 35 (2018): 237–47. http://dx.doi.org/10.59665/rar3528.

Full text
Abstract:
This study aimed to provide updated information on incidence of PVY in seed potatoes (Carrera, Red Lady, Hermes, Riviera, Christian and Roclas varieties) produced in trials at Braşov, where the aphids flight was monitored three years (2014, 2015 and 2016). Another goal of this research was to identify the symptoms of PVY infected material, find positive by ELISA tests in the previous year’s crops. The highest level of PVY and PVYN infection was observed in 2015 for all potato varieties planted in the lot trials. In 2015, the periods of prolonged drought in July and August were responsible for the high incidence of PVY in the potato trials studied, compared with the infection level of the material in the other two years (2014 and 2016). There were some deviations in 2015 concerning to abundance and dynamics of aphid population, potentially PVY vectors. The peak period for aphid attack was the third decade of May - the first decade of June, a very vulnerable period for potato crop. In this year, aphid activity significantly offset the general trend. Experiments conducted in Braşov indicate that many PVY infected plants did not visually express symptoms and could be a good inoculum ready for the time when aphids vectors are typically at their highest levels.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Larue, Jean-Pierre, and Robert Étienne. "Les changements de cours de la Sarthe entre Le Mans et Sablé-sur-Sarthe (France)." Paléoréseaux hydrographiques quaternaires : centenaire W.M. Davis 51, no. 3 (November 30, 2007): 285–94. http://dx.doi.org/10.7202/033128ar.

Full text
Abstract:
RÉSUMÉAux confins du Massif armoricain et du Bassin parisien, le tracé actuel de la Sarthe résulte d'une longue évolution depuis le Pliocène, matérialisée par des témoins alluviaux, plus ou moins bien conservés, modelés en terrasses étagées pour la plupart. Le plus haut niveau, de 40 m d'altitude relative par rapport au lit mineur, engendre un plateau d'inversion de relief alluvial qui atteste d'une paléo-Sarthe affluente du Loir, alors que le cours actuel fait un coude à Malicorne pour se diriger, par méandres, vers Sablé. Les analyses sédimentologique et géomorphologique permettent de différencier les nappes et de reconstituer l'évolution paléogéomorphologique de la vallée. Postérieurement à l'épandage continental prétiglien, le réseau hydrographique commence à s'encaisser tout en s'adaptant à la structure. À l'Eburonien, la paléo-Sarthe accumule, dans la dépression subséquente de la cuesta turonienne, la nappe d'origine périglaciaire qui sera ensuite mise en relief. L'abandon du tracé rectiligne est attribuable au soulèvement de la région de La Chapelle d'Aligné qui a contraint la rivière à se déverser vers le nord-ouest lors du creusement ultérieur. Située légèrement en contrebas, la très haute terrasse qui présente la plus forte pente longitudinale entre Auvours et Sablé, se dédouble uniquement dans la région de Malicorne, en raison de la poursuite du soulèvement de ce secteur durant le remblaiement. Les variations climatiques du Pleistocene moyen et supérieur permettent d'interpréter les phénomènes de migration latérale du cours ainsi que les recoupements de méandres. Les haute, moyenne et basse terrasses adoptent en effet des pentes longitudinales plus faibles, sans déformations notables.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Devisch, René. "Soigner l'affect en remodelant le corps en milieu yaka." Anthropologie et Sociétés 17, no. 1-2 (September 10, 2003): 215–37. http://dx.doi.org/10.7202/015258ar.

Full text
Abstract:
Résumé Soigner l'affect en remodelant le corps en milieu yaka Les cultes therapeutiques chez les Yaka à Kinshasa et dans le sud-ouest du Zaïre réélaborent l'identité du patient et son expérience du corps en marge de la communauté. Je traiterai de la therapie mhwoolu pour handicapés physiques et déséquilibres humoraux ainsi que pour certaines formes de folie focalisées autour de cauchemars où apparaissent la rivière, les ravins, les rapides, les tourbillons, la foudre. Au début de l'initiation, le patient reçoit une série de figurines anthropomorphes en guise d'objet transitionnel. Celles-ci expriment une transition graduelle du silure au corps humain adulte, sexué et, finalement, investi des attributs majeurs de l'adulte. Ces figurines cultuelles mettent en scène la famille : les parents, enfants et serviteurs y compris. Elles offrent un espace potentiel où puissent s'ancrer de multiples identifications, façonnées culturellement. Le patient vit une sorte de contact physique avec ces objets cultuels ou sculptures disposés sur un autel parallèlement à son lit dans la maison de cure. Il les masse, tout comme son propre corps, les vitalise de sa propre force (au moyen de noix de cola mâchées). Après s'être adressé aux sculptures dans une mélopée rythmique quasiment sans paroles, il passe après quelques jours au chant ésotérique, pour finalement parler en son propre nom et nommer les différentes figurines du titre de chef, parent, frère ou sœur, cadet, etc. Les objets cultuels ont donc une fonction essentiellement médiatrice entre l'affectif et le corps, la symbolisation et le langage, parent et enfant, masculin et féminin, esprits et vivants, moi et les autres.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Nott, David. "Linda De Serres and Jacques Laurin, Loft hanté. Montréal: Groupe ECP/Université du Québec à Trois-Rivières, 2010. Trousse pédagogique: two DVDs. 978-2-9810284-8-8." Journal of French Language Studies 23, no. 2 (May 20, 2013): 297–98. http://dx.doi.org/10.1017/s0959269513000069.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Reich, Michael. "L'impact de l'incision des rivières bavaroises sur les communautés terrestres de leur lit majeur / The impacts of river incision in the Bavarian Alps on the terrestrial communities of their floodplains." Revue de géographie de Lyon 69, no. 1 (1994): 25–30. http://dx.doi.org/10.3406/geoca.1994.4234.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Gautier, Emmanuèle, and François Costard. "Les systèmes fluviaux à chenaux anastomosés en milieu périglaciaire : la Léna et ses principaux affluents (Sibérie centrale)." Géographie physique et Quaternaire 54, no. 3 (October 2, 2002): 327–42. http://dx.doi.org/10.7202/005647ar.

Full text
Abstract:
Résumé Cette étude concerne les rivières à régime de débâcle en milieu périglaciaire à pergélisol épais et continu. La Léna et ses principaux affluents (Aldan, Vilioui) présentent des formes fluviales spécifiques : on distingue dans le lit mineur des chenaux larges et peu profonds, qui enserrent des bancs sableux et des îles boisées, tandis que dans la plaine et les îles se développent des bras anastomosés plus sinueux et plus étroits. L'objectif de cette étude préliminaire est la compréhension du fonctionnement de ces hydrosystèmes, en se fondant sur une analyse des processus sédimentaires. En premier lieu, l'étude des dépôts dans les chenaux révèle des épaisseurs remobilisées à l'occasion de la crue annuelle, plus fortes dans le cas des bras anastomosés que dans les chenaux principaux. De plus, la méthode de Passega (1957) permet la détermination des modes de dépôt des particules pour chacune des unités fluviales fonctionnelles. En second lieu, l'analyse de coupes situées à l'interface de chenaux actifs et d'unités stabilisées apporte des informations sur les modes de remblaiement des chenaux et met également en évidence des dépôts spécifiques que l'on peut interpréter comme étant liés à des ruptures d'embâcles de glace et de débris ligneux. Enfin, le rôle de l'érosion thermique et mécanique que les cours d'eau exercent localement sur les berges est examiné. Le recul des berges apporte au système une charge abon- dante très homométrique issue en grande partie de dunes éoliennes anciennes. Au cours de l'étiage d'été, les dépôts des chenaux asséchés sont repris partiellement en charge par la déflation éolienne et contribuent ainsi à l'édification de nouvelles dunes sur les berges.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Hajhouji, Youssef, Vincent Simonneaux, Simon Gascoin, Younes Fakir, Bastien Richard, Abdelghani Chehbouni, and Abdelghani Boudhar. "Modélisation pluie-débit et analyse du régime d'un bassin versant semi-aride sous influence nivale. Cas du bassin versant du Rheraya (Haut Atlas, Maroc)." La Houille Blanche, no. 3 (June 2018): 49–62. http://dx.doi.org/10.1051/lhb/2018032.

Full text
Abstract:
Le débit des rivières et la recharge des nappes dans la région de Marrakech sont étroitement liés à la dynamique hydrologique dans le Haut-Atlas. Pour anticiper les effets du changement climatique dans cette région où la demande en eau est croissante, il est essentiel de mieux connaitre la contribution respective de la fonte de la neige et des pluies au débit des oueds de montagne. Cette étude vise à modéliser les débits de l'oued Rheraya dans le Haut-Atlas marocain (225 km², altitudes comprises entre 1030 m et 4165 m) en prenant en compte la composante nivale. Pour cela, le modèle conceptuel global GR4J est appliqué sur la période 1989-2009 en y adjoignant le module CemaNeige qui simule la dynamique de la composante neigeuse de manière semi-distribuée. Ces travaux permettent d'affiner la caractérisation du régime hydrologique du bassin. La fraction enneigée simulée se révèle corrélée avec celle extraite du produit neige MODIS durant la période 2000-2009 (R2 = 0,64). De plus, l'équivalent en eau de la neige simulé est cohérent avec celui mesuré par une station automatique durant la période 2004-2006 (R2 = 0,81). Enfin, nous obtenons une simulation des débits qui reproduit bien la très forte variabilité saisonnière et interannuelle. Le Nash relativement faible par rapport aux standards habituels (0,45) peut s'expliquer par la faible qualité des mesures de débit (régime d'oued à lit instable). En conclusion, le régime hydrologique de l'oued Rheraya est pluvio-nival avec une distribution des débits unimodale dont le maximum en avril coïncide avec la fonte des neiges. C'est à ce moment que les populations en aval sont les plus vulnérables au déficit de débit car les cultures irriguées entrent en période de croissance.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Trueb, Linda, and David Massemin. "The osteology and relationships of Pipa aspera (Amphibia: Anura: Pipidae), with notes on its natural history in French Guiana." Amphibia-Reptilia 22, no. 1 (2001): 33–54. http://dx.doi.org/10.1163/156853801750096169.

Full text
Abstract:
AbstractRecent field and laboratory observations on Pipa aspera from central French Guiana have yielded new information on the morphology, ecology, reproductive habits, and relationships of this poorly known pipid frog from northeastern South America. Morphologically, P.aspera is most similar to P.arrabali, from which it differs in details of its cranial and postcranial osteology. The snout of P.aspera is less depressed than that of P.arrabali and the eye is proportionally larger in P. aspera than in P. arrabali; in addition, P. aspera has wide nostrils that are more narrowly separated from one another than are those of P. arrabali. A phylogenetic analysis reveals P. carvalhoi to be the sister taxon to [P. aspera + [P. arrabali + [P. snethlageae + P. pipa]]]. Like P. arrabali, P. aspera produces relatively few, large young that undergo their complete development on the back of the female. Pipa aspera differs from its congeners in its preferred habitat of freshwater pools in flowing streams on the slopes of massifs of the Guyana Shield. De récents travaux menés en Guyane française sur l'amphibien anoure Pipa aspera (Pipidae) ont apporté des informations inédites sur la morphologie, l'écologie, le mode de reproduction et le comportement de cette espèce peu connue du Nord Est de l'Amérique du Sud. D'un point de vue morphologique, Pipa aspera est proche de P. arrabali duquel il se distingue toutefois par quelques détails de l'ostéologie crânienne et post-crânienne. De plus, chez P.aspera, le museau est moins déprimé et les yeux sont proportionnellement plus grands que chez P. arrabali. Les narines de Pipa aspera sont également plus larges et plus nettement séparées l'une de l'autre qu'elles ne le sont chez P.arrabali. Une analyse phylogénétique a révélé P.carvalhoi comme étant le taxon soeur de [P. aspera + [P. arrabali + [P. snethlageae + P. pipa]]]. Tout comme chez P. arrabali, les oeufs, pondus en petite quantité, se développent dans le dos de la femelle jusqu'à la métamorphose complète des têtards en jeunes grenouilles. Pipa aspera diffère également des autres Pipidés par son habitat particulier: des flaques alimentées par de l'eau vive et fraîche dans le lit de petites rivières dévalant le long de quelques reliefs marqués du plateau des Guyanes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

HOUBRECHTS, Geoffrey, Quintia VAESSEN, and Alexandre PEETERS. "HYDRO-SEDIMENTARY MONITORING OF BEAVER DAMS REMOVAL AND IMPACT ON FRESHWATER MUSSELS HABITATS." Bulletin de la Société Géographique de Liège, 2022. http://dx.doi.org/10.25518/0770-7576.6606.

Full text
Abstract:
Dans le cadre d’un projet de reméandrage de la Sûre visant à diversifier et à améliorer la qualité des habitats aquatiques, un ensemble de trois barrages de castors a dû être démantelé en octobre 2019 pour permettre le passage des engins de terrassement et le creusement d’un nouveau chenal. Ce projet a été réalisé dans le but de renforcer les populations de moules d’eau douce, et plus spécialement la mulette épaisse (Unio crassus), qui sont menacées et en déclin sur la plupart des rivières de Wallonie et d’Europe. Suite à l’installation du castor dans ce secteur en 2015, un volume de sédiments fins relativement important (616 m³) a été piégé dans les retenues à l’amont des barrages. La remobilisation de ces sédiments suite au démantèlement des barrages risquait de poser un problème pour l’habitat de moules d’eau douce. En effet, ces organismes vivent enfouis dans le lit des rivières, et exigent un substrat bien oxygéné, c’est-à-dire non colmaté par un excès de sédiments fins. Plusieurs méthodes de suivi sédimentaire ont été mises en œuvre pour quantifier le volume de sédiments fins libérés et estimer l’impact de ce type d’intervention sur le colmatage du lit mineur à court et à plus long terme (d’octobre 2019 à décembre 2020). Un suivi hydrologique a également été réalisé à deux pas de temps différents afin de mettre en évidence l’augmentation des débits durant les opérations de démantèlement d’une part, d’identifier les événements hydrologiques susceptibles d’expliquer les fluctuations observées au niveau du colmatage au cours de la période de suivi d’autre part.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Shaw, J., D. J. W. Piper, and R. B. Taylor. "The Geology of the Bras d'Or Lakes, Nova Scotia." Proceedings of the Nova Scotian Institute of Science (NSIS) 42, no. 1 (October 1, 2002). http://dx.doi.org/10.15273/pnsis.v42i1.3595.

Full text
Abstract:
The evolution of the Bras d’Or Lakes since the retreat of the last ice sheets c. 15 ka (thousands of radiocarbon years before present, where present is defined as 1950) is inferred from multibeam bathymetry, seismic reflection profiles, and sediment cores. The thickness of stratified sediment in the Lakes overlying glacial till shows that there was a step-like retreat of ice towards a late ice centre in the western part of the Bras d’Or Lakes. As ice retreated, a lake formed in the area of the modern Bras d’Or Lakes and probably drained through Little Bras d’Or Channel. Ice retreat and sea level change on the continental shelf off south-eastern Cape Breton are inferred from multibeam bathymetry that shows proglacial subaerial river channels and suggests that sea level was perhaps 50 m lower than present about 15 ka. Relative sea level appears to have risen subsequently, so that marine conditions existed in Bras d’Or Lakes basin at 10 to 9 ka. Sea level may have risen to -15 m (below modern sea level)before falling again in the early Holocene. This falling early Holocene relative sea level resulted in the creation of freshwater lakes, with a prominent erosion surface at -25 m marking the lake level in some areas. Rising sea level then resulted in a return to marine conditions in the Lakes by 4 to 5 ka. L’évolution des lacs Bras d’Or depuis le retrait des dernières nappes glaciaires il y a 15 000 ans se révèle par la bathymétrie multifaisceaux, les profils de réflexion sismique et les carottes de sédiments. L’épaisseur des sédiments stratifiés dans le till sus-jacent des lacs démontre qu’il y a eu un retrait en escaliers des glaces vers un centre fini-glaciaire situé dans la partie occidentale des lacs Bras d’Or. Les eaux, libérées lors du retrait des glaces, s’échappèrent probablement via le canal du Little Bras d’Or pour former un lac dans le lit actuel des lacs Bras d’Or. Le retrait des glaces et les changements du niveau de la mer sur la plateforme continentale au sud-est de Cap-Breton sont mis en évidence par la bathymétrie multifaisceaux, qui montre des lits de rivière sub-aériens proglaciaires et indiqueque le niveau de la mer se trouvait peut-être à 50 m plus bas qu’aujourd’hui il y a environ 15 milles d’années. La hausse du niveau de la mer depuis cette époque a provoqué l’inondation des lacs Bras d’Or ancestraux il y a de 9 à 10 milles d’années, et le niveau des eaux aurait atteint -15 m avant de chuter au début de l’Holocène. Cette chute relative du début de l’Holocène a résulté en la création de lacs pour une seconde fois, avec une importante surface d’érosion à -25 m qui marque le niveau des eaux dans certaines zones. Ces lacs ont été finalement inondés par la mer il y a de 4 à 5 milles d’années.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Miller, Edward D. "Why Does Love Tear Us Apart?" M/C Journal 5, no. 6 (November 1, 2002). http://dx.doi.org/10.5204/mcj.2006.

Full text
Abstract:
"Love Will Tear Us Apart" When routine bites hard, And ambitions are low, And resentment rides high, But emotions won't grow, And we're changing our ways, taking different roads. Then love, love will tear us apart, again. Love, love will tear us apart again. Why is the bedroom so cold? You've turned away on your side. Is my timing that flawed? Our respect runs so dry. Yet there's still this appeal that we've kept through our lives But love, love will tear us apart, again. Love, love will tear us apart, again. You cry out in your sleep, All my failings exposed. And there's a taste in my mouth, As desperation takes hold. Just that something so good just can't function no more But love, love will tear us apart again. Love, love will tear us apart again. Love, love will tear us apart again. Love, love will tear us apart again. Ian Curtis (1980) [in Curtis 1995:170-71] Watching the film 24 Hour Party People (2002), I remembered how much I used to love the bleak and danceable music that came from Manchester, England in the 1970s and 1980s. The early part of the film focuses on the aftermath of the Sex Pistols’ first visit to Manchester in 1976 and depicts the creation of Factory Records by Tony Wilson and the formation of Joy Division, one of the label’s most promising bands. Most of the band members were part a small group of people who were present at the Sex Pistols’ concert. The film shows the rise of the band and the strange allure of singer Ian Curtis, who killed himself in 1980 days before the band was set to embark on its first tour of the United States. After his death, Curtis became a figure of cult adoration and fascination. He remains so today. One of Joy Division’s most popular songs is “Love Will Tear Us Apart” (1980), reputedly about the dissolution of Curtis’s marriage (for more on this relationship, see the memoir of Curtis’s wife [1995]). In his brief life, Curtis’s recorded vocals were more announced than sung. In a dark, distant baritone, his lyrics sounded almost android-like, hinting at melody without indulging in the maudlin excess of the pop song. His distance from love song sentimentality often moved to a near yell that revealed painful sadness instead of irony (as in the lyrics and style of Morrissey of The Smiths, for example). Unlike the angry manic vocals that had already become a cliché in punk following Sex Pistols Johnny Lydon’s nasal wailing, Curtis offered the disturbing chest voice of melancholia. The band’s sound, as it began to evolve from three-chord punk to a more complicated and innovative collaboration of elements, included syncopated drum beats, a prominent bass line that flirted with funk rhythm, and a dirge-like guitar. In some songs, such as “Love Will Tear Us Apart,” a synthesizer was included, repeating and harmonizing to the repeated chorus. Such an embellishment was unheard of in guitar-oriented rock music at the time. Thus “Love” succeeds on three levels: it is an anthem of the “doom element” in relationships; it is musically adventuresome, and at the same time it is a dance song, played ad infinitum in the new wave dance halls of the 1980s. (Later, New Order, a band created in the wake of Curtis’s death and also on Factory Records, had an even bigger dance hit with the song “Blue Monday,” depicting another kind of failed romance.) To suggest an interpretation of the song lyrics: the couple’s love is all but doomed. Set in a depressing Northern England, there is no way for love to succeed: there is no room for “something so good”. Curtis doesn’t blame the failure of the relationship on either himself or the beloved in the song; there are traditions at work that cause the closeness of the relationship to dissolve into distance. In the song, it is suggested that the protagonist is unable to satisfy his lover, and yet the couple are unable to speak about it and the beloved turns away. Thus, he and his lover inherit a scenario that sets a mechanism to work against them. They cannot conquer their silences. Romeo and Juliet had the visible force of warring clans to defeat their love. In Curtis’s song, however, there are invisible social forces and the inadequacy of communication itself working against the couple. That their love is doomed is not so new. What makes the song sad is not that love tears them apart; the sadness is that love tears them apart again. Even though they have been through this torment before, there is no way to avoid its return. Without knowing it, they have called upon Love to bring it back. Of course, romantic love is often – if not usually – the province of popular song, from the ballad to the contemporary dance song. Disco, for example, perpetuated two sides of this fixation on love. One was the declaration of the ecstasy and spirituality of sexual love heard in Donna Summer’s “I Feel Love” (1977) or Sylvester’s “You Make Me Feel Mighty Real” (1979); the other was the manifesto of outliving the heartbreak caused by a deceitful lover (Gloria Gaynor’s “I Will Survive” [1978] or more recently, Whitney Houston’s “Its Not Right But Its Okay” [1999]). Love could be a savior to a lonely soul, providing the singer (and by extension, the dancing listener) with bodily pleasure. When disco singers, (usually female, usually black) sang of love’s demise, it was due to a lowly, no-good man revealing his true self. Yet in these tales, the failure of love sparked the ability of a smart, able woman to live an honorable life – even if she must do it on her own and find a divinity in herself. In disco, Love flirted with religion. Punk rock, at its inception, turned away from love as subject matter. For example, John Lydon, lead singer of the Sex Pistols (then known as Johnny Rotten) was quoted as saying that love was something felt for a cat or a dog. In a setting squeezed dry of spirituality and sexual bliss, for him love was illusionary and diversionary. Punk seemed to invest itself in other emotions, such as anger, and screamed about institutions, leaders, traditions—including the traditions of pop music itself. Yet love quickly returned as subject matter to punk music. The Buzzcocks, unlike the polemically political band The Clash, turned to romance and sex as subject matter. They debuted as the opening act at the Sex Pistols’ second visit to Manchester, and became known for bittersweet, uptempo love songs such as “What Do I Get?” (1978) and “Ever Fallen In Love With Someone (You Shouldn't've Fallen In Love With)?” (1978). Even “Orgasm Addict” (1977) tells the tale of a Casanova of sorts. The beloved in a Buzzcocks’ song was gender ambiguous, and the lyrics’ tone was ironic – if not sarcastic – about love’s misery. The band matched buzzsaw guitar with catchy melodies; the Buzzcocks wrote breakneck love songs you could dance to, even if the dancing was a bit of a flail. Singer Pete Shelley may seem to suffer from near-abject rejection, but he did so with abundant energy. Even John Lydon, in his later incarnation as the singer of Public Image Limited (PiL), penned the lyrics to the song “This is Not a Love Song (1983).” He screeched the words in the title over and over, and hence suggested that as much as the song was anti-romance, there was no way around Love. It returns endlessly, even if love was – as concept, as reality – to be rejected as part of a political conspiracy to turn one into a duped consumer of sounds, images, and stories. Love was inevitable. You are just going to end up feeling something for somebody. To rephrase a million pop songs (as done in the film Moulin Rouge (2001) in its medley of “silly love songs”): love is going to get you, it lifts you up where you belong, but it doesn’t live here anymore, although it may come back when you least expect it, you can’t hurry it… We, as listeners, let the song’s sentiment substitute for what we cannot say. Songs are emotional surrogates for the couple as well as the single in recovery. Regardless, we search the airwaves for our song. “Love Will Tear Us Apart” was this song in 1980, perfect for the failed romantic who dressed in dark colors, drew up lists of things s/he hated, and was prone to mourn a relationship even as it was beginning. As such this song was perfect for me back then, especially since it had a good beat and I could dance to its timely and timeless sadness. The pop song, then, is a site of endless, popular philosophizing on the nature of Love. Many of these songs, when they don’t blame the world for not letting love last, depict Love as if were a force, or an entity out there in the universe. When it enters our atmosphere (via Cupid?), it wreaks havoc and produces harmony, however fleeting. This metaphysical story of love, however, is far from the psychoanalytic tale of the origins of love. For psychoanalyst Melanie Klein, love is no mystery. It’s a production process. The baby learns to love through its relationship with the mother and, in particular – at least at first – with the mother’s breast. The mother’s breast provides nourishment for the hungry infant as well as sensuality and security. Through this activity the infant learns to love, for love is made through these intimate connections. Also for Klein, the ability to hate is created when the mother does not provide for her child. The dynamics of this relationship enable fantasy on the part of the child. Melanie Klein writes in “Love, Guilt, and Reparation” that “the baby who feels a craving for his mother’s breast when it is not there may imagine it to be there, i.e. he may imagine the satisfaction which he derives from it” (60). Thus, even as an infant, one is given to flights of fantasy, imagining all sorts of sources of nourishment and sensuality. One can surmise that since every child has to grow up and lose the intensity of this first connection, one can see that love becomes affiliated with loss. All sorts of complaints toward parents, and later, lovers, are unavoidable – blame it on our psyches which are factories of fantasy and embedded remembrances. We have to grow up and move from a succession of psychic and real homes. No wonder everyone worries about the beloved leaving, for each of us has been left before. The story of love that Klein tells does, though, have a tentative happy ending, for we are not entirely prisoners of our experiences: “If we have become able, deep in our unconscious minds, to clear our feelings to some extent towards our parents of grievances, and have forgiven them for the frustrations we had to bear, then we can be at peace with ourselves and are able to love others in the true sense of the word” (119). But no doubt, it is a big “if” that begins her sentence. Importantly, in Klein’s view, love is not an external, or otherworldly force; it is made via the needs and interactions of the infantile and maternal body. Equally importantly, though, this process necessitates separation and hence the psychoanalytic love story is one in which the protagonist is taught to love and lose in rapid succession – and requires reparation. Love is both inescapable and impossible. With such a sad narrative lodged in our unconscious, one can understand the reasons why songwriters resort to the metaphysics and divinity of love. Even though love hurts in its endings, as Curtis suggests, we have a history of trying it all over again. No listener ever believed Dionne Warwick when she sang the Burt Bacharach/Hal David song “I’ll Never Fall in Love Again” (1969). Dionne probably picked up the pieces of her broken heart and found the next guy who she knew in the back of her mind was all wrong for her. As Freud insists, we are compelled to repeat behavior patterns that do not always result in pleasure. This is not because all humans are born masochists. Rather, as Freud argues in Beyond the Pleasure Principle (1961), humans have “an instinct for mastery” that requires repetition. (10). Freud discovered this “instinct” through observing a child playing a game with a wooden reel and a piece of string when his mother leaves him alone. In the game, the child holds onto the string and throws the reel over the edge of the bed. He narrates his action by saying “fort” (gone) and then “da” (there). Freud reads this game as a kind of allegory for the loss he feels with his mother’s sporadic disappearances. The good doctor wonders why a child would replicate such a hurtful experience. He suggests that this game gives the child a compensatory sense of power over the inability to control the actions of his mother. Freud deems the child’s game “a cultural achievement” and an “instinctual renunciation” (of satisfaction). Contemporary readers may well be wary of Freud’s use of the word “instinct.” But I suggest that the will to continue to find love is not only due to a desire to find’s one soul-mate (or to put it more mundanely, “life partner”) although this desire is indeed a crucial impetus for the renewed search. We persevere in this almost futile endeavor to find the perfect romantic love in part due to a compulsion to repeat. The love song, even when it pontificates about remorse and pain in pseudo-abstract terms, is often a grown up version of the child’s “fort-da” game. The sad love song is a social device for coping with pain by restating it in a narrated and sung form. That’s why some of the best tunes are the most woeful ones. And “Love Will Tear Us Apart” is one of the best—it provokes many a listener to sing along with the song’s sorrow while dancing in brooding near-abandon. Works Cited Curtis, Deborah. Touching from a Distance: Ian Curtis and Joy Division. London: Faber, 1995. Freud, Sigmund. Beyond the Pleasure Principle. New York: Norton, 1961. Klein, Melanie. “Love, Guilt and Reparation.” Love, Hate and Reparation. Eds. Melanie Klein and Joan Riviere. New York: Norton, 1964. Citation reference for this article Substitute your date of access for Dn Month Year etc... MLA Style Miller, Edward D.. "Why Does Love Tear Us Apart? " M/C: A Journal of Media and Culture 5.6 (2002). Dn Month Year < http://www.media-culture.org.au/0211/whydoeslovetearusapartagain.php>. APA Style Miller, E. D., (2002, Nov 20). Why Does Love Tear Us Apart? . M/C: A Journal of Media and Culture, 5,(6). Retrieved Month Dn, Year, from http://www.media-culture.org.au/0211/whydoeslovetearusapartagain.html
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Green, Lelia, Richard Morrison, Andrew Ewing, and Cathy Henkel. "Ways of Depicting: The Presentation of One’s Self as a Brand." M/C Journal 20, no. 4 (August 16, 2017). http://dx.doi.org/10.5204/mcj.1257.

Full text
Abstract:
Ways of Seeing"Images … define our experiences more precisely in areas where words are inadequate." (Berger 33)"Different skins, you know, different ways of seeing the world." (Morrison)The research question animating this article is: 'How does an individual creative worker re-present themselves as a contemporary - and evolving - brand?' Berger notes that the "principal aim has been to start a process of questioning" (5), and the raw material energising this exploration is the life's work of Richard Morrison, the creative director and artist who is the key moving force behind The Morrison Studio collective of designers, film makers and visual effects artists, working globally but based in London. The challenge of maintaining currency in this visually creative marketplace includes seeing what is unique about your potential contribution to a larger project, and communicating it in such a way that this forms an integral part of an evolving brand - on trend, bleeding edge, but reliably professional. One of the classic outputs of Morrison's oeuvre, for example, is the title sequence for Terry Gilliam's Brazil.Passion cannot be seen yet Morrison conceives it as the central engine that harnesses skills, information and innovative ways of working to deliver the unexpected and the unforgettable. Morrison's perception is that the design itself can come after the creative artist has really seen and understood the client's perspective. As he says: "What some clients are interested in is 'How can we make money from what we're doing?'" Seeing the client, and the client's motivating needs, is central to Morrison's presentation of self as a brand: "the broader your outlook as a creative, the more chance you have of getting it right". Jones and Warren draw attention to one aspect of this dynamic: "Wealthy and private actors, both private and state, historically saw creative practice as something that money was spent on - commissioning a painting or a sculpture, giving salaries to composers to produce new works and so forth. Today, creativity has been reimagined as something that should directly or indirectly make money" (293). As Berger notes, "We never look at just one thing; we are always looking at the relation between things and ourselves…The world-as-it-is is more than pure objective fact, it includes consciousness" (9, 11). What is our consciousness around the creative image?Individuality is central to Berger's vision of the image in the "specific vision of the image-maker…the result of an increasing consciousness of individuality, accompanying an increasing awareness of history" (10). Yet, as Berger argues "although every image embodies a way of seeing, our perception or appreciation of an image depends also upon our own way of seeing" (10). Later, Berger links the meanings viewers attribute to images as indicating the "historical experience of our relation to the past…the experience of seeking to give meaning to our lives" (33). The seeing and the seeking go hand in hand, and constitute a key reason for Berger's assertion that "the entire art of the past has now become a political issue" (33). This partly reflects the ways in which it is seen, and in which it is presented for view, by whom, where and in which circumstances.The creation of stand-out images in the visually-saturated 21st century demands a nuanced understanding of ways in which an idea can be re-presented for consumption in a manner that makes it fresh and arresting. The focus on the individual also entails an understanding of the ways in which others are valuable, or vital, in completing a coherent package of skills to address the creative challenge to hand. It is self-evident that other people see things differently, and can thus enrich the broadened outlook identified as important for "getting it right". Morrison talks about "little core teams, there's four or five of you in a hub… [sometimes] spread all round the world, but because of the Internet and the way things work you can still all be connected". Team work and members' individual personalities are consequently combined, in Morrison's view, with the core requirement of passion. As Morrison argues, "personality will carry you a long way in the creative field".Morrison's key collaborator, senior designer and creative partner/art director Dean Wares lives in Valencia, Spain whereas Morrison is London-based and their clients are globally-dispersed. Although Morrison sees the Internet as a key technology for collaboratively visualising the ways in which to make a visual impact, Berger points to the role of the camera in relation to the quintessential pre-mechanical image: the painting. It is worth acknowledging here that Berger explicitly credits Walter Benjamin, including the use of his image (34), as the foundation for many of Berger's ideas, specifically referencing Benjamin's essay "The work of art in the age of mechanical reproduction". Noting that, prior to the invention of the camera, a painting could never be seen in more than one place at a time, Berger suggests that the camera foments a revolutionary transformation: "its meaning changes. Or, more exactly, its meaning multiplies and fragments into many meanings" (19). This disruption is further fractured once that camera-facilitated image is viewed on a screen, ubiquitous to Morrison's stock in trade, but in Berger's day (1972) particularly associated with the television:The painting enters each viewer's house. There it is surrounded by his wallpaper, his furniture, his mementoes. It enters the atmosphere of his family. It becomes their talking point. It lends its meaning to their meaning. At the same time it enters a million other houses and, in each of them, is seen in a different context. Because of the camera, the painting now travels to the spectator, rather than the spectator to the painting. In its travels, its meaning is diversified. (Berger, 19-20)Even so, that image, travelling through space and time is seen on the screen in a sequential and temporal context: "because a film unfolds in time and a painting does not. In a film the way one image follows another, their succession constructs an argument which becomes irreversible. In a painting all its elements are there to be seen simultaneously." Both these dynamics, the still and the sequence, are key to the work of a visual artist such as Morrison responsible for branding a film, television series or event. But the works also create an unfolding sequence which tells a different story to each recipient according to the perceptions of the viewer/reader. For example, instead of valorising Gilliam's Brazil, Morrison's studio could have been tagged with Annaud's Enemy at the Gates or, even, the contemporary Sky series, Niel Jordan's Riviera. Knowing this sequence, and that the back catalogue begins with The Who's Quadrophenia (1979), changes the way we see what the Morrison Studio is doing now.Ways of WorkingRichard Morrison harnesses an evolutionary metaphor to explain his continuing contribution to the industry: "I've adapted, and not been a dinosaur who's just sunk in the mud". He argues that there is a need to explore where "the next niche is and be prepared for change 'cause the only constant thing in life is change. So as a creative you need to have that known." Effectively, adaptation and embracing innovation has become a key part of the Morrison Studio's brand. It is trumpeted in the decision that Morrison and Ware made when they decided to continue their work together, even after Ware moved to Spain. This demonstrated, in an age of faxes and landlines, that the Morrison Studio could make cross country collaboration work: the multiple locations championed the fact that they were open for business "without boundaries".There was travel, too, and in those early pre-Internet days of remote location Morrison was a frequent visitor to the United States. "I'd be working in Los Angeles and he'd be wherever he was […] we'd use snail mail to actually get stuff across, literally post it by FedEx […]." The intercontinental (as opposed to inter-Europe) collaboration had the added value of offering interlocking working days: "I'd go to sleep, he wakes up […] We were actually doubling our capacity." If anything, these dynamics are more entrenched with better communications. Currah argues that Hollywood attempts to manage the disruptive potential of the internet by "seeking to create a 'closed' sphere of innovation on a global scale […] legitimated, enacted and performed within relational networks" (359). The Morrison Studio's own dispersed existence is one element of these relational networks.The specific challenge of technological vulnerability was always present, however, long before the Internet: "We'd have a case full of D1 tapes" - the professional standard video tape (1986-96) - "and we'd carefully make sure they'd go through the airport so they don't get rubbed […] what we were doing is we were fitting ourselves up for the new change". At the same time, although the communication technologies change, there are constants in the ways that people use them. Throughout Morrison's career, "when I'm working for Americans, which I'm doing a lot, they expect me to be on the telephone at midnight [because of time zones]. […] They think 'Oh I want to speak to Richard now. Oh it's midnight, so what?' They still phone up. That's constant, that never goes away." He argues that American clients are more complex to communicate with than his Scandinavian clients, giving the example that people assume a UK-US consistency because they share the English language. But "although you think they're talking in a tongue that's the same, their meaning and understanding can sometimes be quite a bit different." He uses the example of the A4 sheet of paper. It has different dimensions in the US than in the UK, illustrating those different ways of seeing.Morrison believes that there are four key constants in his company's continuing success: deadlines; the capacity to scope a job so that you know who and how many people to pull in to it to meet the deadline; librarian skills; and insecurity. The deadlines have always been imposed on creative organisations by their clients, but being able to deliver to deadlines involves networks and self-knowledge: "If you can't do it yourself find a friend, find somebody that's good at adding up, find somebody that's good at admin. You know, don't try and take on what you can't do. Put your hand up straight away, call in somebody that can help you". Chapain and Comunian's work on creative and cultural industries (CCIs) also highlights the importance of "a new centrality to the role of individuals and their social networks in understanding the practice of CCIs" (718).Franklin et al. suggest that this approach, adopted by The Morrison Studio, is a microcosm of the independent film sector as a whole. They argue that "the lifecycle of a film is segmented into sequential stages, moving through development, financing, production, sales, distribution and exhibition stages to final consumption. Different companies, each with specialized project tasks, take on responsibility and relative financial risk and reward at each stage" (323). The importance that Morrison places on social networks, however, highlights the importance of flexibility within relationships of trust - to the point where it might be as valid to engage someone on the basis of a history of working with that person as on the basis of that person's prior experience. As Cristopherson notes, "many creative workers are in vaguely defined and rapidly changing fields, seemingly making up their careers as they go along" (543).The skills underlying Morrison's approach to creative collaboration, however, include a clear understanding of one's own strength and weaknesses and a cool evaluation of others, "just quietly research people". This people-based research includes both the capabilities of potential colleagues, in order to deliver the required product in the specified time frame, along with research into creative people whose work is admired and who might provide a blueprint for how to arrive at an individual's dream role. Morrison gives the example of Quentin Tarantino's trajectory to directing: "he started in a video rental and all he did is watch lots and lots of films, particularly westerns and Japanese samurai films and decided 'I can do that'". One of his great pleasures now is to mentor young designers to help them find their way in the industry. That's a strategy that may pay dividends into the future, via Storper and Scott's "traded and untraded interdependencies" which are, according to Gornostaeva, "expressed as the multiple economic and social transactions that the participants ought to conduct if they wish to perpetuate their existence" (39).As for the library skills, he says that they are crucial but a bit comical:It's a bit like being a constant librarian in old-fashioned terms, you know, 'Where is that stuff stored?' Because it's not stored in a plan chest anymore where you open the drawer and there it is. It's now stored in, you know, big computers, in a cloud. 'Where did we put that file? Did we dump it down? Have we marked it up? […] Where's it gone? What did we do it on?'While juggling the demands of technology, people and product The Morrison brand involves both huge confidence and chronic insecurity. The confidence is evident in the low opinion Morrison has of the opportunities offered by professional disruptor sites such as 99designs: "I can't bear anything like that. I can see why it's happening but I think what you're doing is devaluing yourself even before you start […] it would destroy your self-belief in what you're doing". At the same time, Morrison says, his security is his own insecurity: "I'm always out hunting to see what could be next […] the job you finish could be your last job."Ways of BrandingChristopherson argues that there is "considerable variation in the occupational identities of new media workers among advanced economies. In some economies, new media work is evolving in a form that is closer to that of the professional [in contrast to economies where it is] an entrepreneurial activity in which new media workers sell skills and services in a market" (543). For The Morrison Studio, its breadth, history and experience supports their desire to be branded as professional, but their working patterns entirely resonate with, and are integrated within, the entrepreneurial. Seeing their activity in this way is a juxtaposition with the proposition advanced by Berger that:The existing social conditions make the individual feel powerless. He lives in the contradiction between what he is and what he would like to be. Either he then becomes fully conscious of the contradiction and its causes, and so joins the political struggle for a full democracy which entails, among other things, the overthrow of capitalism; or else he lives, continually subject to an envy which, compounded with his sense of powerlessness, dissolves into recurrent day-dreams (148).The role of the brand, and its publicity, is implicated by Berger in both the tension between what an individual is and what s/he would like to be; and in the creation of an envy that subjugates people. For Berger, the brand is about publicity and the commodifying of the future. Referring to publicity images, Berger argues that "they never speak of the present. Often they refer to the past and always they speak of the future". Brands are created and marketed by such publicity images that are often, these days, incorporated within social media and websites. At the same time, Berger argues that "Publicity is about social relationships, not objects [or experiences]. Its promise is not of pleasure, but of happiness: happiness as judged from the outside by others. The happiness of being envied is glamour." It is the dual pressure from the perception of the gap between the individual's actual and potential life, and the daydreaming and envy of that future, that helps construct Berger's powerless individual.Morrison's view, fashioned in part by his success at adapting, at not being a dinosaur that sinks into the mud, is that the authenticity lies in the congruence of the brand and the belief. "A personal brand can help you straight away but as long as you believe it […] You have to be true to what you're about and then it works. And then the thing becomes you [… you] just go for it and, you know, don't worry about failure. Failure will happen anyway".Berger's commentary on publicity is partially divergent from branding. Publicity is generally a managed message, on that is paid for and promoted by the person or entity concerned. A brand is a more holistic construction and is implicated in ways of seeing in that different people will have very different perceptions of the same brand. Morrison's view of his personal brand, and the brand of the Morrison Studio, is that it encompasses much more than design expertise and technical know-how. He lionises the role of passion and talks about the importance of ways of managing deadlines, interlocking skills sets, creative elements and the insecurity of uncertainty.For the producers who hire Morrison, and help build his brand, Berger's observation of the importance of history and the promise for the future remains key to their hiring decisions. Although carefully crafted, creative images are central to the Morrison Studio's work, it is not the surface presentation of those images that determines the way their work is perceived by people in the film industry, it is the labour and networks that underpin those images. While Morrison's outputs form part of the visual environment critiqued in Ways of Seeing, it is informed by the dynamics of international capitalism via global networks and mobility. Although one of myriad small businesses that help make the film industry the complex and productive creative sphere that it is, Morrison Studios does not so much seek to create a public brand as to be known and valued by the small group of industry players upon whom the Studio relies for its existence. Their continued future depends upon the ways in which they are seen.ReferencesBenjamin, Walter. Illuminations: Essays and Reflections. United States of America, 1969.Berger, John. Ways of Seeing. London: Penguin Books, 1972.Brazil. Dir. Terry Gilliam. Universal Pictures. 1985. Film. Chapain, Caroline, and Roberta Comunian. "Enabling and Inhibiting the Creative Economy: The Role of the Local and Regional Dimensions in England." Regional Studies 44.6 (2010): 717-734. Christopherson, Susan. "The Divergent Worlds of New Media: How Policy Shapes Work in the Creative Economy." Review of Policy Research 21.4 (2004): 543-558. Currah, Andrew. "Hollywood, the Internet and the World: A Geography of Disruptive Innovation." Industry and Innovation 14.4 (2007): 359-384. Enemies at the Gates. Dir. Jean-Jacques Annaud. Paramount. 2001. FilmFranklin, Michael, et al. "Innovation in the Application of Digital Tools for Managing Uncertainty: The Case of UK Independent Film." Creativity and Innovation Management 22.3 (2013): 320-333. Gornostaeva, Galina. "The Wolves and Lambs of the Creative City: The Sustainability of Film and Television Producers in London." Geographical Review (2009): 37-60. Jones, Phil, and Saskia Warren. "Time, Rhythm and the Creative Economy." Transactions of the Institute of British Geographers 41.3 (2016): 286-296. Morrison, Richard. Personal Interview. 13 Oct 2016.The Morrison Studio. The Morrison Studio, 2017. 16 June 2017 <https://themorrisonstudio.com/>.Quadrophenia. Dir. Franc Roddam. Brent Walker Film Distributing. 1979. Film.Riviera. Dir. Neil Jordan. Sky Atlantic HD. 2017. Film.Storper, Michael, and Scott, Allen. "The Geographical Foundations and Social Regulation of Flexible Production Complexes". The Power of Geography: How Territory Shapes Social Life. Eds. Jennifer Wolch and Michael Dear. New York: Routledge, 1989. 21-40.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography