Dissertations / Theses on the topic 'Lieun'

To see the other types of publications on this topic, follow the link: Lieun.

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Lieun.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Lassagne, Boris. "Étude clinique du chez-soi en situation de fin de vie à domicile : analyse thématique et textuelle de 13 entretiens non-directifs de recherche." Electronic Thesis or Diss., Strasbourg, 2023. http://www.theses.fr/2023STRAG034.

Full text
Abstract:
Notre activité clinique d’accompagnement de patients en situation palliative au domicile nous a conduit à nous interroger sur le sens du chez-soi en fin de vie. Dans le cadre de notre recherche doctorale, nous avons mené treize entretiens non-directifs de recherche sur la thématique du chez-soi. Réalisés au chevet des patients à leur domicile, nous avons également accepté, lors de la rencontre, qu’un membre de la famille reste présent. Nos analyses se déploient sur deux volets : une analyse thématique permettant de dresser l’ensemble des thèmes abordés et une analyse textuelle avec l’emploie du logiciel ALCESTE. Le cadre épistémologique de notre étude s’inscrit dans une démarche complémentariste. Nous faisons appel aux disciplines telles que la psychologie et la psychanalyse, mais également à l’anthropologie ou à la philosophie. Nos résultats montrent que cette demande de chez-soi recouvre plusieurs dimensions dont celle de la nécessité d’un lieu, pour protéger un corps devenu fragile. Cet espace a des caractéristiques propres qui opèrent comme une structure protectrice. Les personnes en fin de vie aspirent également à entretenir de nombreux liens avec un environnement devenu fondamental. Nous comprenons ici que le chez-soi est un espace où se tissent de multiples relations. Enfin, le chez-soi dans sa temporalité particulière, traversée par la volonté de durer, a pour fonction essentielle de soutenir une identité mise à mal par la maladie et les expériences d’hospitalisation
Our clinical activity of accompanying patients in palliative situations at home has led us to question the meaning of home at the end of life. As part of our doctoral research, we conducted thirteen non-directive research interviews on the theme of home. Carried out at the bedside of patients at their homes, we also agreed, during the meeting, that a family member remain present. Our analyses are deployed on two parts: a thematic analysis to draw up all the themes addressed and a textual analysis with the use of ALCESTE software.The epistemological framework of our study is part of a complementary approach. We use disciplines such as psychology and psychoanalysis, but also anthropology or philosophy. Our results show that this demand for home covers several dimensions, including the need for a place to protect a body that has become fragile. This space has its own characteristics that operate as a protective structure. People at the end of life also aspire to maintain many links with an environment that has become fundamental. We understand here that home is a space where multiple relationships are woven. Finally, the home in its temporality, crossed by the will to last, has the essential function of supporting an identity undermined by illness and hospitalization experiences
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Samson, Jean-Charles. "Lieux dialectiques et existence du lieu physique." Thesis, National Library of Canada = Bibliothèque nationale du Canada, 2001. http://www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk3/ftp04/MQ57889.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Sales, Franck. "Sommières : culture des lieux, lieu de cultures /." Nîmes : C. Lacour, 2008. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb41456607v.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Amour, Frédéric. "Le lieu et le lien : poi͏̈étique de l'entrée en présence." Aix-Marseille 1, 2004. http://www.theses.fr/2004AIX10017.

Full text
Abstract:
Comment la sculpture s'inscrit-elle dans le site ? De quelle manière sculpte-t-elle du lieu ? Comment répond-elle au processus d'homogénéisation du territoire ? A de telles questions, cette thèse cherche à répondre en proposant au regard un corpus d'oeuvres réalisées entre 1998 et 2002. Pour réfléchir l'importance philosophique du lieu, nous évoquons et discutons la pensée d'Aristote et celle de Heidegger, tout en nous efforçant de demeurer au plus près du "fait plastique". Poser la question de l'acte de sculpture et du milieu concret avec lequel il est en prise, c'est s'interroger sur leurs capacités respectives à dialoguer, ce nécessaire dialogue avec le site signifiant moins dépendance qu'adhésion. Tentant de définir ses rapports avec la sculpture, nous nous rendront compte que la photographie n'est pas, ou pas seulement, un simple relevé du travail effectué "in situ". Apparai͏̈tra alors un espace qui est à l'origine des oeuvres en même temps que leurs visée ultime : l'espace du poème.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Frappier, Annie. "Carleton, lorsque le lieu devient lien avec l'autre-- ou l'intégration par l'agir." Thesis, Université Laval, 2007. http://www.theses.ulaval.ca/2007/24832/24832.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Fortin, Mélanie. "Les lieux fictifs de la dramaturgie québécoise contemporaine : du huis clos au non-lieu." Thesis, University of Ottawa (Canada), 2001. http://hdl.handle.net/10393/9280.

Full text
Abstract:
Au théâtre, l'espace est un objet d'étude privilégié puisque, comme médiateur entre un texte et sa représentation, il joue un rôle essentiel dans l'organisation comme dans la lecture de la diégèse. Le traitement des lieux fictifs, qu'ils soient décrits dans les didascalies ou évoqués dans les dialogues, a subi des transformations symptomatiques de l'évolution du texte dramatique. Un survol de la dramaturgie contemporaine permet aussi de constater que le lieu clos fortement référentiel de la dramaturgie spéculaire caractéristique des années soixante-dix est devenu fragmentaire et abstrait dans les oeuvres datant des années quatre-vingt. Il s'agit donc, dans cette étude, d'analyser les modalités de cette transformation à l'aide d'un corpus représentatif de la dramaturgie québécoise. Cette analyse prendra en compte la pratique scénique contemporaine afin de déterminer si l'évolution du lieu fictif est tributaire de la montée de la scénographie et de la mise en scène dans la pratique spectaculaire.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Ertzscheid, Olivier. "Les enjeux cognitifs et stylistiques de l'organisation hypertextuelle : le Lieu, Le Lien, Le Livre." Phd thesis, Université Toulouse le Mirail - Toulouse II, 2002. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00006260.

Full text
Abstract:
L'enjeu de ce doctorat est de montrer comment la perception et les pratiques liées à la figure de l'hypertexte permettent d'entrevoir de profonds bouleversements dans notre rapport à l'écrit (document numérique, nouveaux genres littéraires, textualité renouvelée), à l'organisation de la connaissance, ainsi qu'à la manière dont s'agrègent, se constituent, se développent et se transforment les différents types de rapport au réel présents dans toute organisation sociale réticulée. L'analyse critique de ces transformations nous permet de préciser comment se met progressivement en place une nouvelle écologie cognitive, en quoi elle est rendue nécessaire, et quels sont les outils (typologie englobante des processus de liaison entre entités) et les pratiques sociales émergentes qui la fondent.

Dans notre premier chapitre, nous faisons d'abord un point sur les effets déjà mesurables de l'organisation hypertextuelle dans le rapport à l'écrit pour isoler les transformations cognitives occasionnées par ce nouveau support, pour isoler également la nouvelle organisation des structures traditionnelles de l'énonciation dans le processus de communication (rapports auteur-lecteur, agencements collectifs d'énonciation). Nous concluons par une typologie des nouveaux genres hypertextuels (liés notamment à l'utilisation de générateurs) et sur le statut littéraire de ces productions.
Notre second chapitre aborde les aspects plus « théoriques » de l'organisation hypertextuelle au travers de l'étude systématique de ses procédés de liaison. Après un état de l'art de la question, nous définissons une typologie englobante des liens hypertextuels prenant en compte leurs aspects informatiques, les structures rhétoriques et formelles qui les sous-tendent et les différents types de rapport entre ces « entités-liens » autorisant à qualifier différentes organisations hypertextuelles. Sur tous ces points, les propositions formulées dans ce travail devront permettre d'améliorer les pratiques de navigation et de réduire certains effets liés (surcharge cognitive, désorientation).
Notre troisième chapitre montre que ce que ces liens révèlent du fonctionnement de la pensée humaine (mode essentiellement associatif) est en train de changer la manière dont les systèmes et les organisations sociales se constituent et se développent, en mettant en place, de manière effective, des artefacts et de processus habituellement implicites et dont l'enjeu sera, pour le chercheur, d'accompagner le passage à l'explicite. Ce dernier chapitre s'appuie sur le dispositif expérimental FoRSIC et l'utilisation qu'il fait de différents types ontologiques, ce dernier étant caractéristique des ces nouveaux rapports au savoir que notre travail essaie de qualifier plus que de quantifier.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Jeanniard, du dot Maëlle. "La fabrique des lieux : po/éthique du lieu dans les romans et nouvelles de Mohsin Hamid et de Hari Kunzru." Electronic Thesis or Diss., Université Grenoble Alpes, 2023. http://www.theses.fr/2023GRALL004.

Full text
Abstract:
Figures acclamées du roman transnational anglophone des années 2000, Mohsin Hamid et Hari Kunzru ont depuis développé une écriture résolument connectée au lieu et aux formes qu’il prend dans l’expérience contemporaine. La thèse propose de lire leur écriture comme une po/éthique, à la fois poétique et éthique, en ce sens qu’elle démontre une volonté de se confronter dans la fiction aux événements réels qui ont bouleversé les modes d’être au lieu dans le tournant du siècle – du 11-Septembre au Brexit, en passant par les questions migratoires et le changement climatique – tout en jouant sur les voix narratives, la métalepse et la superposition pour représenter l’ubiquité des lieux du contemporain. Ce faisant, ils questionnent en creux les catégories de nation ou d’origine auxquels les imaginaires du lieu, mais aussi les écrivains eux-mêmes, sont souvent réduits, et revisitent des voies tracées par des figures tutélaires du roman britannique, américain, tout comme du roman anglophone pakistanais et indien. Par leur recours à des ressorts dialogiques, ces récits semblent aussi constamment interpeller les lecteurs sur leurs propres rapports au lieu et sur la constitution de lieux communs. Ces lieux communs sont également littéraires lorsque les récits pratiquent des variations de genres, incluant parfois la fable, l’horreur ou plus souvent la fiction spéculative. Du Pakistan à Londres en passant par Berlin et le Désert des Mojaves californien, ces romans de la mondialisation offrent des perspectives pour une lecture située et attentive des multiples attachements qui se forment et reforment avec les lieux. L’analyse porte sur l’ensemble de l’œuvre de fiction des deux écrivains, accompagnée d’entretiens menés auprès de Hari Kunzru
Mohsin Hamid and Hari Kunzru have been widely acclaimed figures of the transnational literary scene since the 2000s, and their fictions have often converged since then around the experience of place. This thesis proposes to read this shared writing pattern as a po/ethics, involving both poetics and ethics, in the sense that it demonstrates the two novelists’ desire to confront within works of fiction the real-life events that have upended the relation to place in the early twenty-first century – from 9/11 to Brexit, but also migration and climate change – while simultaneously playing on narrative voice, metalepsis and overlapping to represent the ubiquity of the contemporary sense of place. In doing so, they also relentlessly question the categories of nation or origin ascribed not only to imaginaries of place, but to the writers themselves, and accordingly display inspirations from a variety of sources in the British, American, as well as Pakistani and Indian literary canon. Because they often resort to dialogic forms, these narratives also seem to interrogate readers constantly about their own relations to place and their own role in the making of common places. These also include literary common places – topoi – in the sporadic references to the fable, to horror or, more frequently, to speculative fiction. From Pakistan to London via Berlin and the Mojave Desert, these narratives of globalisation offer new perspectives for a situated, attentive reading of the multiple attachments formed and reformed with place. The analysis focuses on the entirety of the two writers’ fictions to date, and also includes interviews conducted with Hari Kunzru
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Lapierre-Otis, Rita. "Lieu d'impressions, lieu en mouvance." Thèse, Chicoutimi : Université du Québec à Chicoutimi, 2002. http://theses.uqac.ca.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Guêné, Franck Gérard. "De l'idée architecturale aux lieux de l'architecture : l'approche du lieu comme révélateur de la posture et du regard de l'architecte sur le monde." Strasbourg, 2009. https://publication-theses.unistra.fr/public/theses_doctorat/2009/GUENE_Franck_Gerard_2009_1.pdf.

Full text
Abstract:
La thèse s'intéresse à la nature des rapports du lieu et du projet architectural. Cette question dépasse l'approche topologique (topographie, nature du sol et du climat, dimensions de la parcelle, etc. ) relativement commune à tous les architectes, pour intéresser les fondements intellectuels spécifiques de la démarche de conception architecturale. .
The thesis deals with the nature of the relations between the place and the architectural project. This issue goes beyond the topological analysis (topography, type of ground and climate, size of the parcel. . . ) that is shared by most architects. It deals with specific intellectual foundations of the process of architectural design. .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Lévesque, Marie-Andrée. "L'esprit des lieux." Master's thesis, Université Laval, 2017. http://hdl.handle.net/20.500.11794/28342.

Full text
Abstract:
Partie à l’aventure sur les routes du Nicaragua, déambulant, flânant, mon appareil photographique à la main, j’ai cherché à capturer l’âme de bâtiments laissés pour compte. « J’ai visité des lieux historiques, où étaient passés les pirates et les conquistadores, des lieux colonisés par les Anglais, les Espagnols et les Américains. J’ai visité des villes et villages isolés, des forêts vierges et des marchés bondés. J’ai vu des églises grandioses et de modestes chapelles qui avaient célébré d’heureuses naissances et avaient vu partir des héros de guerre. » Je me suis immergée dans cette étonnante culture. Touriste, vagabonde, étrangère, voulant immortaliser les dernières traces visibles d’événements historiques qui ont imprégné l’histoire et la culture nicaraguayenne. J’ai ainsi produit une série de photographies qui ont engendré une réflexion sur la construction de ma propre histoire, de ma propre mémoire, de ma propre identité. Le présent mémoire témoigne de ces réflexions ainsi que d’une expérience à la fois humaine et artistique.
I was traveling on Nicaragua’s long roads, wandering, strolling with a camera in my hands, trying to capture the soul of rejected places and buildings. “I have visited historic places where pirates and conquistadores had passed, lands colonized by the English, Spanish and American empires. I have visited wonderful cities and isolated villages, virgin forests and crowded markets. I saw grand churches and modest chapels which had celebrated joyous births and had seen war heroes leaving. " I fully dived into this surprising culture. Sometimes as a tourist, a rambler, or a stranger, I wanted to immortalize the last visible tracks of some historic events that filled the history and the Nicaraguan culture. I produced a series of photographs which generated a large reflection about the construction of my own personal history, my own memory and my own identity. This essay is a testimony of these reflections from a human being as well as an artistic experience point of view.
Adentrarse en la aventura sobre los caminos de Nicaragua, deambulando con mi cámara fotográfica en la mano, para capturar el alma de edificios viejos y abandonados. « Visité lugares históricos, donde pasaron los piratas y los conquistadores, lugares colonizados por los ingleses, españoles y estadounidenses. Visité grandes ciudades y pueblos aislados, selvas vírgenes y mercados abarrotados. Vi iglesias grandiosas y modestas capillas donde se habían celebrado nacimientos felices y que habían visto ir a héroes de guerra. » Me sumergí en esta cultura asombrosa. Turista, vagabunda, extranjera, queriendo inmortalizar los últimos rastros visibles de eventos históricos que impregnaron la historia y la cultura nicaragüense hasta siempre. Produje así una serie de fotografías que engendraron una reflexión sobre la construcción de mi propia historia, de mi propia memoria y de mi propia identidad. El informe presenta un testimonio de estas reflexiones, así como una experiencia a la vez humana y artística.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Martin, Jacques. "Lieu commun." Thèse, Chicoutimi : Université du Québec à Chicoutimi, 1991. http://theses.uqac.ca.

Full text
Abstract:
Mémoire (M.A.)-- Université du Québec à Chicoutimi, 1991.
Ce travail de recherche a été réalisé à l'UQAC dans le cadre du programme en arts plastiques extensionné de l'UQAM à l'UQAC. CaQCU Document électronique également accessible en format PDF. CaQCU
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Schaaf, Jeanne. "Lieux et non-lieux du théâtre écossais : constellations identitaires à l’ère postnationale." Thesis, Sorbonne université, 2018. http://www.theses.fr/2018SORUL061.

Full text
Abstract:
En tant qu’espace public, la scène théâtrale est le lieu de la construction et de la déconstruction de représentations de la nation, dans un dialogue incessant entre art et politique. En Écosse, la tension qui fragilise l’idée même de nation est exacerbée par le contexte géopolitique récent (référendum de dévolution en 1979, 1997 et référendum d’indépendance en 2014, puis Brexit en 2016). Miroir de cette instabilité, la scène écossaise réinvente ainsi son rapport à l’espace national en jouant sur les représentations spatiales et communautaires à différentes échelles, du local au global. Espaces et lieux, constamment problématisés, se changent en objets de représentations qui interrogent les multiples façons de faire, de montrer et de voir le théâtre. Ainsi, dans sa pratique comme dans son idéologie, le National Theatre of Scotland (NTS 2006) réinvente la nation : théâtre national sans espace physique de représentation, sans scène nationale, le NTS investit tous types d’espaces réels ou virtuels, qui donnent à repenser la présence et l’absence du corps en scène et font advenir de nouvelles communautés de « spect-acteurs » hors-frontières. Ce théâtre sans murs est métonymique de cette ouverture radicale du théâtre écossais, qui fait place à une représentation identitaire postnationale et horizontale. La scène écossaise offre donc un paradigme fécond pour rendre compte du renouvellement d’une pensée de la nation et des formes dramatiques contemporaines qui en émanent
As a public space, the theatrical stage is where representations of the nation are constructed and deconstructed, in an unceasing dialogue between art and politics. In Scotland, the tension that destabilizes the very idea of nationhood is exacerbated by the recent geo-political context (the referenda on devolution in 1979, 1997, the referendum on independence in 2014, and Brexit in 2016). Reflecting this instability, the Scottish stage similarly reinvents its relationship to the national space by playing with the very scales of space and community, from the local to the global. Space and place, constantly challenged on the stage, become objects of representation that question the multiple ways of doing, showing, and seeing theatre. Both in its projects and its ideology, the National Theatre of Scotland (NTS 2006) seeks to reinvent the nation. As a building-less national theatre, the NTS reinvests all types of spaces, be they real or virtual, asking us to rethink the presence and absence of the body on stage, and fostering new transnational communities of “spect-actors”. This theatre without walls is a metonymy for the radical opening up of Scottish theatre itself, which invites postnational and horizontal representations of identity. The Scottish stage thus presents us with a productive paradigm to explore new understandings of the nation and the contemporary dramatic forms it fosters
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Sayegh, Maria. "Lieux et mise en lieux dans Les Trois Villes d' Emile Zola." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2015. http://www.theses.fr/2015USPCA120.

Full text
Abstract:
Cette thèse a pour objectif d'analyser dans un premier temps la mise en place de l'espace dans Les Trois Villes d'Emile Zola. Ainsi tenterons-nous de répondre aux questions suivantes:Selon quelle forme l'espace se met-il en place? Quelles sont les transformations et les manoeuvres qu'il subit d'un avant-texte à l'autre? Quelles sont les fonctions de cet espace et quel rapport y a-t-il entre sa mise en place et la mise en place des personnages et de l'intrigue? Cette étude vise aussi à examiner le problème du déplacement des personnages dans les textes définitifs des Trois Villes, déplacement qui a lieu sur différents plans (plan local, plan fictif...) et par différents moyens (le regard, la parole, la mémoire, l'imagination...). Enfin, cette thèse cherche à déterminer les différentes techniques de la description des lieux en examinant notammentles différents "mécanismes" de la description ambulatoire (les personnages mobiles, les figures de style, l'énumération...)
This thesis analyses firstly the setting up of space in the preparatory files of Les Trois Villes by Emile Zola. Thus we try to answer these following questions:According to which form is place set up? What are the transformations that space undergoes from one pre-text to another? What are the functions of that space and what is the relation between its setting up and the setting up of the characters and the plot? This study also aims at examining the displacement of characters in the final text of Les Trois Villes. This displacement takes place on different levels (local level, fictive level...) and by different means (look,speech, memory, imagination...). Finally, this thesis seeks to determine the different techniques of discribing places by analyzing the different "mecanisms" of the ambulatory description (mobile characters, figures of speech, enumeration...)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Vayrette, Patrick. "Les Lieux de Reverdy." Phd thesis, Université Michel de Montaigne - Bordeaux III, 2012. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00747211.

Full text
Abstract:
Le concept de lieu intéresse l'analyse littéraire non seulement dans une acception thématique mais aussi en ce qu'il traduit et symbolise la relation du sujet lyrique au monde et au langage, que l'œuvre de Reverdy reconstruit de manière originale. On se propose, dans une première partie, de décrire la structuration du monde imaginaire de Reverdy, ce paysage -- au sens où le définit Michel Collot -- que son œuvre instaure, construit, recompose. S'il est riche de lieux qui se distribuent de manière polysémique, il rend également compte d'une expérience originale de l'existence, en traduit les données les plus personnelles, celles d'un " je " poétique immergé dans un monde qu'il recompose par des lois imaginaires et dont il éprouve l'instabilité essentielle. Ce monde éminemment subjectif -- nous sommes, rappelle Jean-Pierre Richard, " en poésie " -- et par là-même lacunaire et mouvant, présuppose une place du sujet ancré au monde, et donc lieu exclu du monde tel un point aveugle. Une seconde partie étudie le travail de l'écriture poétique reverdyenne qui conteste et subvertit cette relation. Sous l'influence du cubisme, elle entre en lutte contre l'unité/unicité d'un sujet dont elle mine la vérité, détruit la cohésion, dont elle rêve la diffraction et la dispersion dans un paysage qu'elle investit de manière massive, jusqu'à l'y confondre. L'écriture poétique est donc un moyen privilégié de repenser le lieu, ce Dasein qui concrétise l'existence, et apparaît ainsi comme un lieu de nouage, de fusion, un carrefour où sujet et monde imaginaires se constituent en un lieu de l'œuvre, véritable figure du sujet lyrique, territoire au sens où l'entend Jean-Marie Gleize et dont une troisième partie expose l'essence. C'est là l'occasion de comprendre comment fonctionne l'écriture reverdyenne, quelles sont les grandes forces de l'imaginaire qui s'y met en œuvre, pour en tirer des conclusions sur sa spécificité.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Gagnon, Juli. "Ces lieux qui m'habitent." Master's thesis, Université Laval, 2008. http://hdl.handle.net/20.500.11794/20080.

Full text
Abstract:
Ces lieux qui m'habitent est le titre de l'exposition qui concrétise ma maîtrise en arts visuels à l'Université Laval. Elle se compose de 25 photographies argentiques assemblées en trois diptyques et en six triptyques ainsi que d'un texte accompagnateur. Ce mémoire constitue le cheminement de mes deux années de recherche qui m'a ammenée à réaliser cette production visuelle. Il est question, dans le premier chapitre, de l'origine du présent projet à travers trois séries antérieures à celui-ci. La seconde section témoigne de ma préoccupation pour le médium photographique et de mon processus de création. Enfin, la troisième partie se veut la reflexion sur mon exposition et de ce qui m'a ammenée à produire mes clichés. Ces lieux qui m'habitent est un parcours photographique où j'a i effectué des prises de vues de lieux abandonnés. Je vous fais donc découvrir ces endroits qui ont attirer mon regard et qui, plus que tout, font partie de ma région natale le Bas-Saint-Laurent. L'exposition est présentée du 7 au 12 août à la Galerie des arts visuels de l'Université Laval.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Chung, Tevanui. "Les lieux de refuge." Thesis, Aix-Marseille 3, 2011. http://www.theses.fr/2011AIX32072.

Full text
Abstract:
Principe de droit coutumier longtemps honoré, le droit de refuge n’est plus. Les catastrophes de l’« Erika » et du « Prestige », et entre les deux, le périple du « Castor », ont largement mis en lumière cette réalité. À l’origine de ce déclin, les progrès techniques. Certains ayant permis la sauvegarde des marins en perdition sans nécessiter le déroutement du navire vers un abri. D’autres ayant eu pour conséquence de rendre dangereux et polluants la navigation.Le phénomène dit de « lèpre maritime » fut la constante, la pratique adoptée par les États côtiers confrontés à des navires en difficulté susceptibles de porter atteinte à leurs intérêts. Décrit ainsi, le réflexe se perçoit comme légitime. Mais voilà, l’automatisme peut pousser à l’absurde alors que les progrès, encore eux mais a contrario cette fois-ci, permettent de mesurer et tempérer les risques et ainsi revenir vers la voie naturelle du refuge même en présence de navires potentiellement dangereux et/ou polluants
Principle of customary international law which was honored a long time, the right of refuge for ships in distress is in the present day eroded. The disasters of the « Erika » and the « Prestige », and between these two, the event of the « Castor », have largely emphasized this reality.At the origin of this decline, we found technical progresses. Some having permitted rescue of the sailors in distress without requiring the ship to be granted a safe haven. Others having had for consequence to make navigation dangerous and pollutant.The phenomenon known as of « maritime lepers » has been the constant, the practice adopted by the coastal States confronted with ships in distress likely to threaten their interests. Described in this manner, the reflex can be perceived like legitimate. But, the automatism can conduct to the absurdity whereas progresses, but a contrario this time, make possible to measure and moderate the risks and, in consequence, to return towards the natural way of the refuge even in the presence of potentially dangerous and/or polluting ships
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Gagnon, Julie. "Ces lieux qui m'habitent." Thesis, Université Laval, 2008. http://www.theses.ulaval.ca/2008/25374/25374.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Bonnemaison, Joël. "Tanna : les hommes-lieux /." Bondy : Éd. de l'ORSTOM, 1987. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb34954786z.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Fillol, Véronique. "Vers une sémiotique de l'énonciation : du lieu commun comme stratégie et des formes et/ou formations discursives comme lieux communs de l'énonciation (dans la presse féminine)." Toulouse 2, 1998. http://www.theses.fr/1998TOU20064.

Full text
Abstract:
Une sémiotique de renonciation est-elle concevable et opératoire ? Le concept d'énonciation (tel qu'il est posé en sémiotique) est-il un concept opératoire ou simplement une hypothèse de travail ? Telle est la question - quelque peu provocatrice - que ce travail avait pour projet de poser, en lui supposant une réponse affirmative sur le plan méthodologique. Autrement dit, cette thèse propose de (re)situer la question de l'énonciation dans le cadre de l'analyse des discours, ou plus généralement, de l'analyse des medias. Ce cadre de recherche permet (dans un deuxième temps) de dégager les dispositifs énonciatifs et les modes d'énonciation à l'œuvre dans les discours de la presse écrite (féminine). Le cadre de recherche s'est donc construit (1e partie : une problématique en construction) à la croisée de deux grandes interrogations à la fois théoriques et "pratiques", celle très générale de renonciation et celle de l'usage, autour du concept sémiotique de "praxis énonciative". Le fil rouge de ce syntagme théorique - ce que D. Bertrand nomme "l'impersonnel de renonciation" - au travers des approches linguistique (Benveniste) - sémiotique - pragmatique - sociolinguistique (Bakhtine) de renonciation, semblait poser le problème en terme de "mise en scène", de "dispositifs énonciatifs, de "figures énonciatives" ou encore de "positions discursives" que l'on désigne alors comme des "lieux communs de renonciation (énoncée)". La convergence de ces différentes perspectives conduit à proposer une conception de renonciation extensive, et corrélative d'une approche socio-sémiotique des discours. Et les analyses pratiques (étude de cas), à partir d'un corpus dans la presse féminine, valident l'ouverture théorique et épistémologique vers les dimensions communicationnelle et socio-sémiotique. (2e partie : approche des discours de la presse féminine dans le cadre d'une sémiotique de renonciation) dans la perspective d'une sémiotique de renonciation, centrée sur la praxis, c'est-à-dire centrée sur une théorie du discours en acte, il était intéressant d'analyser comment ces discours, à partir de ces "lieux communs" de l'énonciation, construisent une "identité discursive". Au terme de ce "bricolage" (au sens de Lévi-Straus) comme forme d'une praxis scientifique, ce travail recense quelques éléments (sémiotiques) qui délimitent un cadre général de recherche pour une approche du genre
Is a semiotics of enunciation conceivable and operational? Is the concept of enunciation (as it is posed in semiotic theory) an operational concept or simply a working hypothesis? Such is the - somewhat provocative - question that this work seeks to explore, by assuming an affirmative response on the methodological plane. In other words, this thesis seeks to (re)situate the question of enunciation within the frame of discourse analysis, or more generally, media analysis. This frame of investigation allows us to identify the enunciative arrangements and modes at work in the discourses of written (feminine) press. The frame of research was thus constructed (part 1: a problem under construction) at the intersection of two major theoretical and "practical" questions, the general question of enunciation and the question of use. Within the semiotic concept of enunciative praxis, the guiding thread of this theoretical syntagm - what d. Bertrand calls the impersonal aspect of enunciation ; (l'impersonnel de l'énonciation), passing through linguistic (Benveniste), semiotic, pragmatic, and Bakhtinian approaches to enunciation - seemed to pose the problem in terms of a "mise en scènes, scenography, enunciative arrangements", enunciative figures, or even discursive positions ; which one can designate as commonplaces of (uttered) enunciation. The convergence of these different perspectives leads us to propose an extensive conception of enunciation, correlative to a socio-semiotic approach to discourse. Some practical analyses (case studies), based on a corpus of texts taken from feminine magazines, validates the theoretical and epistemological invitation toward the communicational and socio-semiotic dimensions (part 2 : for a socio-semiotic approach to discourse in the feminine press) within the perspective of a semiotics of enunciation, focused on praxis, that is, on a theory of discourse in the act, it was interesting to analyze how these discourses, by using these + commonplaces; of enunciation, construct a discursive identity. This study, as a form of scientific praxis or bricolage; (in Levi-Strauss' sense), finishes by setting into place several (semiotic) elements which can outline a general frame of research for an approach to written press
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Beaude, Boris. "Éléments pour une géographie du lieu réticulaire : avoir lieu, aujourd'hui." Paris 1, 2008. http://www.theses.fr/2008PA010573.

Full text
Abstract:
Et si, pour répondre a la géographie des espaces virtuels, la géographie émettait l'hypothèse que ces espaces ne sont pas virtuels ! Cette option, bien que provocante en apparence, est celle qui est développée dans cette thèse. II est suppose d'une part que les espaces prétendument virtuels sont des espaces réels et actuels, mais aussi que certains, dont les sites internet, peuvent être des lieux: des lieux reticulaires ! II s' agit d' opposer le territoire et les réseaux, mais aussi le matériel et l'immatériel, pour mieux les réunir dans le cadre de l'action et plus généralement de la coexistence. Cette thèse se décompose en cinq parties. II est question successivement de l'espace, de la technique, du lieu, d'Internet comme espace, puis d'Internet en ses lieux, afin de proposer une géographie des lieux reticulaires qui, en sus des lieux territoriaux, sont des espaces pertinents de l'action contemporaine.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Galey, Célia. "Lieux et non-lieux de l'écriture de la performance chez Jackson Mac Low." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2016. http://www.theses.fr/2016USPCC224.

Full text
Abstract:
La notion de lieu sert à caractériser, en termes métaphoriques autant que concrets, l'objet paradoxal et protéen de cette étude, à savoir l'écriture de la performance dont Jackson Mac Low, entre 1954 et le début des années 1980, contribua à décupler la puissance d'hybridation et de déstabilisation aussi bien générique que sémiotique et politique. Ses partitions (comme celles à la notation indéterminée de certains compositeurs expérimentaux de son époque tels John Cage, Morton Feldman, Earle Brown ou Christian Wolff) prescrivent la performance sans en déterminer nécessairement le medium, la structure, ou la durée. Une dynamique imperceptible travaille ces textes, et leur fixité sur la page souvent illusoire masque un processus sans fin de multiplication et de devenir. Cette fuite de l'objet présente un défi à l'analyse non seulement textuelle, mais aussi de ce qui a lieu (au moment de la performance) malgré et par le non-lieu de textes qui échappent aux lieux communs littéraires que sont la constitution et la hiérarchisation d'une œuvre, ou son inscription dans des cadres génériques clairs. Prise dans le contexte philosophique et politique de la pensée anarcho--pacifiste du poète, l'écriture de la performance prend tout son sens et sa portée. Elle apparaît alors comme le lieu d'une tension entre utopie et hétérotopie, tension définitoire de l'investissement de Mac Low dans l'espace communautaire : à la fois omniprésente et marginale (une marginalisation par le milieu ou par le centre, en quelque sorte), sa participation à travers la performance est dotée d'une force de transformation et de subversion éminemment politique, au sens que Jacques Rancière donne à ce terme
The notion of place (in its metaphorical and concrete implications) serves to characterize the paradoxical, protean object of this study namely. Jackson Mac Low's performance writing. From 1954 .to the early 1980s, the poet enhanced the disruptive impact of his practice, both in .terms of generic hybridization and semiotic, political subversion. His scores prescribe performance, yet they rarely determine every aspect of its medium, structure, or duration (in asimilar way to the indeterminate notation of such experimental composers as John Cage, Morton Feldman, Earle Brown, or Christian Wolff). An invisible dynamic force animates these texts whose seeming fixity on the page often conceals an endless process of multiplication and becoming. The lasting elusiveness of the textual Object challenges analysis as well as the understanding of what actually takes place in the Mac Lowian performance despite, or by way of, a "non-place" wherein the barriers of literary commonplaces such as the norm of a hierarchically structured opus that may be framed generically — are transcended.. The processual form takes its full import when linked to the poet's anarcho-pacifist beliefs: it then materializes the tension between utopia and heterotopy, which defin.es his unique relationship with the communities he was involved in. Mac Low's participation in many existing artistic and literary communities of his time was ubiquitously central and marginal. By virtue of its transformative and subversive impact, Mac Low's performance writing anticipates and shapes new communities, and thus appears to be, in Jacques Rancières understanding of the word, eminently political
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Delfosse-Cicile, Marie-Laure. "Le lien parental /." Paris : Diffuseur, 2003. http://www.gbv.de/dms/spk/sbb/recht/toc/371222389.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Delfosse, Marie-Laure. "Le lien parental." Paris 2, 2001. http://www.theses.fr/2001PA020041.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Flipo-Bouchaara, Olivia. "Le lien contractuel." Orléans, 2001. http://www.theses.fr/2001ORLE0002.

Full text
Abstract:
La reconnaissance du lien contractuel comme un nouvel élément contractuel implique de repenser la conception classique du contrat, strictement obligationnelle et fermée. Ainsi, une approche multidimensionnelle du contrat au sein de laquelle l'obligation, le contrat et le lien contractuel s'articuleraient peut être proposée. D'une part, l'obligation et le lien contractuel constituent la structure du contrat. Le contrat peut être perçu sous deux angles complémentaires. Il apparaît comme un ensemble d'obligations animées par le lien contractuel. Le contrat contient donc un double rapport : objectif entre les prestations et subjectif entre les parties. Le contrat est une convention par laquelle une ou plusieurs personnes se lient envers une ou plusieurs autres et s'obligent à donner, à faire ou à ne pas faire quelque chose et à agir en respectant l'intérêt commun. Dès lors le lien contractuel est un apport explicatif et un facteur d'évolution certain. Eclairant d'un nouveau jour des mécanismes contractuels classiques et récents, il leur confère une ampleur jusque là ignorée. De plus, le lien contractuel insuffle un esprit novateur sur le contrat empreint d'humanisme et de solidarité. D'autre part, le lien contractuel et le contrat forment un ensemble plus large, un phénomène contractuel. Dans les périodes pré et post-contractuelles, le lien contractuel et le contrat ne ci͏̈ncident pas. Le lien contractuel précède la formation du contrat, l'accord sur les obligations contractuelles et perdure au-delà de son exécution stricto sensu. En l'absence d'obligation prédéfinie, le juge exige souvent une attitude loyale de la part des négociateurs et des ex-contractants qui repose sur le lien contractuel. Le lien contractuel peut donc être défini comme la relation interpersonnelle qui unit les précontractants, contractants et post-contractants au sein d'un contrat ou d'un groupe de contrats et ayant pour objet des exigences de comportement qualitatif. Le lien contractuel fait revivre le contrat en restaurant son aspect humain. L'image nouvelle et incarnée d'un contrat de chair et de sang se dessine. LE LIEN CONTRACTUEL ET LE CONTRAT NE COINCIDENT PAS. LE LIEN CONTRACTUEL PRECEDE LA FORMATION DU CONTRAT, L'ACCORD SUR LES OBLIGATIONS CONTRACTUELLES ET PERDURE AU-DELA DE SON EXECUTION STRICTO SENSU. EN L'ABSENCE D'OBLIGATION PREDEFINIE, LE JUGE EXIGE SOUVENT UNE ATTITUDE LOYALE DE LA PART DES NEGOCIATEURS ET DES EX-CONTRACTANTS QUI REPOSE SUR LE LIEN CONTRACTUEL. LE LIEN CONTRACTUEL PEUT DONC ETRE DEFINI COMME LA RELATION INTERPERSONNELLE QUI UNIT LES PRE- CONTRACTANTS, CONTRACTANTS ET POST-CONTRACTANTS AU SEIN D'UN CONTRAT OU D'UN GROUPE DE CONTRATS ET AYANT POUR OBJET DES EXIGENCES DE COMPORTEMENT QUALITATIF. LE LIEN CONTRACTUEL FAIT REVIVRE LE CONTRAT EN RESTAURANT SON ASPECT HUMAIN. L'IMAGE NOUVELLE ET INCARNEE D'UN CONTRAT DE CHAIR ET DE SANG SE DESSINE.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Lapitre, Huguette Éna. "Le bruit des chaînes : recueil de poèmes ; suivi de La poésie de Jean-Noël Pontbriand comme lieu métaphorique de transcendance du langage plus paticulièrement dans Lieux-passages." Doctoral thesis, Université Laval, 2014. http://hdl.handle.net/20.500.11794/25974.

Full text
Abstract:
Ce travail est composé de deux parties : une partie création et une partie essai réflexif. La première comprend un recueil de poèmes intitulé Le bruit des chaînes reflétant un imaginaire féminin. Les thèmes de la négritude, de l’esclavage, de la misère, de l’amour et de la spiritualité s’y trouvent convoqués pour illustrer la quête d’un sujet révolté et résigné en marche vers lui-même. Ces principaux thèmes se veulent gestes de signifiance infinie et persistance du phénomène de transcendance métaphorique du langage. L’essai réflexif intitulé La poésie de Jean-Noël Ponbriand comme lieu de transcendance du langage, plus particulièrement dans Lieux-passages, traite du phénomène de transcendance en deux temps. Nous considérons, dans un premier temps, ce phénomène transcendantal par rapport au langage de Lieux-passages de Jean-Noël Pontbriand, avant de faire des incursions dans les recueils des trois poètes suivants : Rina Lasnier, Présence de l ’absence et Les signes, Gaston Miron, L ’homme rapaillé et Jacques Brault, Il n ’y a plus de chemin. Nous montrons comment la transcendance apparaît dans le poème et s’inscrit dans les mots et, plus particulièrement, dans les expressions métaphoriques
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Caillavet, Marie-Laure. "Effets psychopathogènes des lieux de vie : incidences du lieu de vie sur l'évolution psychopathologique du vieillissement physique et psychique chez la personne âgée présentant une perte d'autonomie." Toulouse 2, 1998. http://www.theses.fr/1998TOU20073.

Full text
Abstract:
Le secteur gérontologique, nouveau champ de pratiques pluridisciplinaires est confronté au souhait de 95% des personnes de plus de 65 ans : vieillir à domicile. La difficulté majeure au maintien à domicile est l'inadéquation entre les besoins spécifiques du vieillissement et les possibilités offertes par l'habitat des personnes âgées. De ce fait, le marché des institutions spécialisées est encore florissant. Or, si l'objectif de ces institutions est de suppléer aux incapacités dues à l'avancée en âge, ne risquent-elles pas également d'avoir des effets secondaires sur l'individu ? Ici, l'action du psychologue est d'aider praticiens et familles à prendre en considération les dimensions de bien-être, de qualité de vie, et de santé mentale. Plus précisément, il s'agit de d'observer quels peuvent être les effets psychopathogènes du recours à un lieu de vie spécialisé sur les personnes âgées. La méthodologie consiste en la comparaison statistique d'échantillons de personnes figées vivant à domicile ou en maison de retraite. Pour cela, nous avons évalué les sujets au niveau des incapacités physiques, de la détérioration cognitive, de l'estime de soi et enfin de l'image du corps. Les résultats ont mis en évidence, pour la majorité de ces indicateurs, les effets iatrogènes de l'institutionnalisation : l'évolution des personnes âgées en maison de retraite est plus rapide et plus marquée que pour les personnes vivant à domicile. En conséquences, il semble que maintien à domicile et institutionnalisation présentent tous deux avantages et contre-indications. Le lieu de vie cliniquement bénéfique serait un lieu où la personne conserverait ses attaches, ses souvenirs et sa liberté, comme au domicile, tout en ayant à sa disposition permanente un encadrement médical, social, actif et psychologique, comme en institution. Il existe de tels lieux de vie combinant vie à domicile et soutien communautaire et institutionnalisé : les appartements thérapeutiques des résidences intégrées
The gerontology, new multidisciplinary practical field facing the elderly than 65 years old population 95% wish: to age at home. The main difficulty of keeping at home is the non-accordance of the available home facilities with the actual needs of elderly people. Therefore, the specialized old people's home business is still flourishing. However, if the purpose of these institutions is to cope with incapacities linked to the age, could they lead to side effects on the individual? Here, the psychologist action is to help practitioners and families in taking into account parameters such as feeling of well-being, quality of life and mental health. To be more precise, this study deals with the adverse effects potentially driven by the placement of elderly people in specialized institution. The methodology used in this study consists in the statistical comparison of elderly people samples, living at home or in specialized institution. The evaluation of each individual has been done through parameters such as physical incapacities, cognitive deterioration, esteem in itself, body representation. For the major part of here above parameters, results have revealed the adverse effects of specialized institution. The psycho-pathologic evolution observed on the elderly people living in old people's home sample is faster and deeper than the elderly people living at home sample. Therefore, both specialized institution and keep at home; alternatives seem to feature pro's and con's. Based on the above, clinically appropriate place for elderly people living would be a place where individual could conserve its roots, its memories and its freedom while it has access to permanent medical social, active and psychologic assistance. This third alternative combining pro's from keep at home; and specialize institution definitively exists. There are so called therapeutic flats of integrated residences
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Lavoie, Denise. "L'art de l'intérieur : du lieu à l'objet, de l'objet au lieu /." Thèse, Chicoutimi : Université du Québec à Chicoutimi, 1997. http://theses.uqac.ca.

Full text
Abstract:
Mémoire (M.A)--Université du Québec à Chicoutimi, 1997.
Ce mémoire a été réalisé à l'Université du Québec à Chicoutimi dans le cadre du programme de maîtrise en arts plastiques de l'Université du Québec à Montréal extensionné à l'Université du Québec à Chicoutimi. CaQCU Document électronique également accessible en format PDF. CaQCU
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Girard, Chantale. "Écriture et peinture, lieux communs." Thesis, National Library of Canada = Bibliothèque nationale du Canada, 1997. http://www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk3/ftp05/mq26830.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Walker, Enrique. "The scaffolding (Georges Perec's Lieux)." Thesis, Open University, 2012. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.577999.

Full text
Abstract:
The following thesis examines Georges Perec's unfinished project Lieux. It has as a main goal to define the project-and, to that end, construct its history- and, in turn, to interrogate the project from-and for-the field of architecture. Since over the twelve years it remained in progress Lieux was formulated and reformulated, named and renamed, and enacted and adjusted, the thesis proposes to inscribe the project within four different trajectories. Each of these corresponds to a major project reformulation, as well as to one of the four modes of interrogation that Perec identified at play in his work: what he termed, the autobiographical, the sociological, the ludic, and the fictive. In addition, the thesis addresses each of these trajectories as a distinct urban- and spatial-practice. In other words, the thesis attempts to define Lieux, firstly, as a project of remembering through the city, secondly, as a project of recording the city, thirdly, as a project of wandering the city, and, lastly, as a project of fictionalizing through the city. As the thesis ultimately argues, Lieux implied a turning point for all four modes of interrogation, and a realignment in Perec's use of self-imposed constraints towards what Raymond Queneau- and Perec after him-defined as scaffolding. This suggests a number of concepts regarding the use of constraints in the field of architecture. In fact, the thesis has as its ultimate goal to instrumentalize Lieux (or, rather, its findings) as the starting point for a potential theory of self-imposed constraints in architecture.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Roelants, Hervé. "Lieux communs, actes de presence." Université Marc Bloch (Strasbourg) (1971-2008), 1997. http://www.theses.fr/1997STR20066.

Full text
Abstract:
Ce travail theorique et plastique se fonde sur trois postulats : le tableau est la figure emblematique de l'art ; il a perdu sa viabilite et sa credibilite ; tout dispositif plastique est aussi une forme ideologique. Par consequent : aucune oeuvre d'art ne peut echapper a son contexte, ce qui remet en question le principe de son autonomie ; l'oeuvre d'art participe d'un dispositif plastique et apparait dans l'espace public (lieu commun), elle est donc politique : son dispositif est une structure ideologique. Le cadre d'un tableau est une construction politique derealisante. Il se retrouve dansla theatralisation des oeuvres par le musee, et dans la notion d'art comme categorie autonome. Son principe nie le monde et neutralise ce que l'oeuvre a de subversif en l'enfermant dans la categorie. Une succession de cadres garantit l'entropie de la culture comme un systeme auto-referenciel. Agir dans la materialite du monde implique une transgression et la construction d'un autre dispositif. Il faudrait donc risquer la disparition de l'oeuvre. Une oeuvre fragile, ephemere, ou specifique a un site n'est pertinente que dans un contexte particulier, mais elle s'investit d'une force critique vis a vis de ce contexte. L'autonomie de l'artiste et celle de l'oeuvre sont inversement proportionnelles : si l'oeuvre est autonome, elle est neutralisee. Sinon, l'artiste agit dans l'espace-temps materiel et public. Il est responsable de ses dispositifs, ce qui suppose une ethique. Toute pratique plastique fait face a la tentation d'abandonner la sphere compromise de l'art, et intervient dans la culture, ou se negocient les valeurs de nos societes. Ephemeres et fragiles, des oeuvres critiques peuvent induire une subversion des categories culturelles qui fixent le temps et l'espace. "lieux communs, actes de presence" plaide pour un doute, sur la frange de la disparition
This theoretical and practical work is based on three postulates : the picture is the emblematic figure of art ; it has lost its viability and its credibility ; any plastic assemblage is also an ideological form. Therefore : no work of art can escape to its context, the principle of its autonomy is questionned ; the work of art takes part in a plastic assemblage and appears in public space (common ground), hence it is political : its set-up is an ideological structure. The frame of a picture is a political construction against reality. It is also found in the theatricality of works of art in museums, and in the notion of art as an autonomous category. Its principle negates the world and neutralises any subversion the work may produce, by locking it into the category. A succession of frames guarantees the entropy of culture as an auto-referring system. To act in the materiality of the world implies a transgression and the building of an other assemblage. One would then risk the disappearance of the work of art. A fragile, ephemeral or site-specific work is only relevant in a precise context, but it may then gain a critical power with regard to that context. The autonomy of the artist and that of the work of art are inversely proportional : if the work is autonomous, it is neutralised. Otherwise, the artist acts in the public and material time and space. He is responsible for his assemblages. An ethic becomes necessary. Every plastic activity faces the temptation of abandoning the compromised art world, and intervenes in culture, where our society's values are negociated. Ephemeral and fragile, critical works can bring a subversion into cultural categories fixing time and space. "common grounds, acts of presence" defends a doubt, on the fringe of disappearance
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Costin, Pierre. "Itinéraire de lieux fragmentés : (photographie) /." Thèse, Chicoutimi : Université du Québec à Chicoutimi, 1992. http://theses.uqac.ca.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Girard, Chantale. "Écriture et peinture : lieux communs /." Thèse, Chicoutimi : Université du Québec à Chicoutimi, 1998. http://theses.uqac.ca.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Belgacem, Dalila. "A la recherche d'un lien. . . : lien d'amour, lien de haine : les jeunes de quartiers dits "sensibles" face à la société." Amiens, 2006. http://www.theses.fr/2006AMIE0022.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Gonzalez, Solange. "Le lieu chez Descartes." Paris 4, 2004. http://www.theses.fr/2004PA040234.

Full text
Abstract:
L'inachèvement des Regulae et la disparition du syntagme de mathesis universalis dans les œuvres ultérieures ont fait croire à un renoncement de la part de Descartes qui s'exprimerait dans son échec à mathématiser le réel. Interroger la question du lieu chez Descartes prétend rompre avec cette lecture discontinuiste et permet un parcours transversal dans l'œuvre. La notion de lieu permet un tel voyage dans la mesure où elle s'énonce dès l'abord selon un paradoxe susceptible de nous mener au cœur de la philosophie de Descartes : on s'attend à trouver sa définition dans le champ de la physique, et l'on est surpris d'apprendre que les corps n'occupent aucun lieu, par suite qu'ils ne se déplacent pas d'un lieu à un autre et plus radicalement que tout mouvement étant relatif, on peut légitimement considérer qu'un même corps se meut et ne se meut pas. Conformément à la conception de l'ingenium développée dans les Regulae, la puissance n'est reconnue que de l'esprit. Mais son exercice suppose néanmoins la présence d'un corps qui l'incarne ou la subit. Aussi est-il possible de lier la question du pouvoir à celle du lieu et de se demander en quoi le monde est le lieu de Dieu (Eucharistie) et le corps celui de l'âme. L'unité de la mathesis universalis se recompose ainsi en s'adjoignant, selon la matière concernée, les recours de l'imagination, de la mémoire et des sens, sans que l'esprit ne se dépossède de ses prérogatives
The noncompletion of Descartes'Regulae and the disappearance of the syntagma of mathesis universalis in later works lead us to believe a self-denial on Descartes behalf wich express itself in his failure to structure reality. To investigate the question of Descartes'locus presumes follow the evolution of his thought and allows a transversal course of his work. The notion of locus permits such a voyage by expressing itself first trough a paradox that leads us to the heart of Descartes' philosophy: we expect to find its definition in the field of physics and we are surprised to know that bodies fill no locus, because they don't move from one locus to another and, more radically, whereas every movement is relative, we can legitimately consider that the same body does and does not move. Such a conception seems not to allow a mathematical physics. Such a failure has also to be connected to an evolution in Cartesian's conceptions improved in the Regulae, especially concerning the part of imagination; The exertion of ingenium nevrtheless supposes the existence of a body that incarnates. So that it is possible to wonder in Which way the world is the locus of God (Eucharisty) as is the body the locus of the soul
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Tellier, Frédéric. "L'idee de lien social." Paris, EHESS, 1997. http://www.theses.fr/1997EHES0023.

Full text
Abstract:
L'idee de lien social se propose a partir d'une confrontation des sciences sociales et de la phenomenologie de defendre une idee du lien social appuyee sur une recherche de sens qu'aucune science particuliere ne saurait retrouver dans les frontieres de sa discipline. Mettant en cause les presupposes scientistes de la sociologie deterministe il s'agit d'evaluer la capacite de la phenomenologie a fonder une theorie du lien social notamment en s'attachant a ceux qui, a l'image d'alfred schutz, ont, depuis le mouvement phenomenologique, cherche a elaborer une sociologie
The idea of social bond is devoted to assess the capacity of phenomenology to evolve a theory of the social bond. Thus, the crux of this thesis consists in focusing on those, who, within the phenomenological movement, tried to evolve a sociology based on a philosophy of intersubjectivity
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Grammare, Gisèle. "Le lieu de l'oeuvre." Paris 1, 1997. http://www.theses.fr/1997PA010523.

Full text
Abstract:
Au cours de la réalisation de trois expositions successives, la notion de lieu a trouvé à s'exprimer selon plusieurs occurrences. Notre pratique plastique s'inspire de l'architecture. La première exposition en 1993, à la chapelle Saint-Louis de La Salpêtrière : "créer pour le Dieu" s'est appuyée sur les caractéristiques architecturales du plan classique, notamment le carré, dans ce bâtiment influencé par l'architecture de Palladio. Avec la seconde exposition, au cloitre des Billettes, en 1994, nous pensions expérimenter une relation a un autre type de lieu : celui d'un cloitre gothique. Or, la légende de la profanation de l'hostie est censée s'être déroulée à cet endroit en 1290. C'est ce qui a conduit notre travail en prenant la forme d'un titre "l'origine du rouge, le lieu de la couleur". Différentes sources conduisant à une mise en scène de l'apparition du rouge s'y confrontent. Le thème de la maison, pour l'évocation de la maison de l'usurier juif Jonathas, émerge. Avec lui, la forte impression produite, en 1990, au métropolitan Museum de New York par le panneau de fresque romaine provenant de boscotrecase, près de Pompéi, s'est imposée. Sa structure et les déclinaisons chromatiques (en noir) et formelles serviront de modèles à une importante série titrée : chambre impériale noire. Ceci fera l'objet d'une troisième exposition : ". . . Au lieu de. . . ", à la galerie Pixi, en 1995. Du lieu d'architecture, au lieu de mots par la légende, nous passons au lieu antique de la peinture romaine ou nous situons une origine de l'abstraction et du monochrome. Notre appartenance esthétique trouve sa place dans une référence au sublime de Longin à Barnett Newman. Notre approche sensible de peintre s'accommode bien des analyses très plastiques de E. Burke du côté d'une phénoménologie du sublime. À la chapelle de la Sorbonne, la soutenance de notre recherche se présente en dix panneaux exposés, nommes Chora, ce qui rassemble le lieu et le nom, puisque c'est "tout un"
In the course of the realisation of three successive exhibitions. The notion of scene has found its expression under several occurrences. Our plastic practice is inspired by architecture the first exhibition in 1993, at the chapelle Saint Louis in the Salpetriere-"creating for a scene"- leant upon the architectural characteristics of the classical plan, especially the square, in this building influenced by palladio's architectures. With the second exhibition, at the cloitre des Billettes in 1994, we thought of experimenting a relation with a new kind of scene : that of a gothic cloister. Now, the legend of the host desecration is reputed to have occurred in this very place in 1290. This indeed guided our work in the shape of a title "the origin of red, the scene of the colour". Various sources leading to a staging of the advent of red confront each with the other. The theme of the house- to call to mind the house of the jewish usurer Jonathas- has emerged; along with it. The deep impression created in 1990, at the Metropolitan Museum in New York by the roman Fresco panel from boscotrecase, near Pompéi, has turned essential. Its structure and its formal and chromatic (in black) variations were to serve as models for an important series entitled : "black imperial room". This was to become the matter of a third exhibition "in the place of. . . " at the Pixi gallery in 1995. From the scene of the architecture, along the scene of words through the legend. We proceed to the ancient scene of the roman painting where we locate the origin of the abstraction and monochrome. Our aesthetic concern finds its place in a reference to the sublime from longin to barnett newman. E. Burke's very plastic analyses towards a phenomenology of the sublime suit our painter's sensitive approach. In the chapelle de la Sorbonne, the defence of our research is presented by ten displayed panels, named chora, joining the scene and the name, since it is "all one"
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Servet, Mathilde Desrichard Yves. "Les bibliothèques troisième lieu." [S.l.] : [s.n.], 2009. http://www.enssib.fr/bibliotheque-numerique/document-21206.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Maximenko, Valéry. "Honte et lien affectif." Paris 7, 1992. http://www.theses.fr/1992PA070085.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Fredj, Sami. "Précarité psychique et lien." Paris 7, 2014. http://www.theses.fr/2014PA070074.

Full text
Abstract:
Les rencontres avec des personnes en situation de précarité invitent à des aménagements du cadre clinique. Elles questionnent sur les relations entre les étayages sociaux et les fragilités du sujet. Par ailleurs, l'élargissement contemporain des prérogatives du soin psychique vient régulièrement exiger des cliniciens une posture réflexive sur leur pratique. Celle-ci doit permettre de discriminer les demandes d'aide psychologique du projet social des institutions. La logique de réhabilitation psychosociale propose une mise en perspective la psychopathologie contemporaine. Elle souligne les exigences du diagnostic différentiel face aux personnes prises dans des processus de marginalisation. Pour éviter la répétition de mises en échec, elle permet l'expression des habiletés psychosociales au travers de moyens d'intégration dans le collectif Les dispositifs apparaissent ainsi caractérisés par les choix identitaires laissés au sujet. Le symptôme ne peut alors être réduit à son expression comportementale, et doit être compris comme un nouage entre différentes communautés (variablement imaginaires et symboliques) et le sujet lui-même. Un enjeu de cette recherche est alors la description, au-delà des dispositifs, de la participation subjective des professionnels et des modes de lien qu'ils proposent à leurs patients. La pratique psychologique implique alors une forme d'engagement clinique. Au travers de l'orientation psychanalytique, il maintient l'objectif de suspendre les logiques de contrôle social, pour participer d'une émancipation du sujet
When working with people in precarious situations, the clinical setting needs to be reconsidered. The clinician is confronted with a singular relationship between social support and individual vulnerability. Moreover, mental health workers need to rethink their practice in view of the current broadening of their tasks, and more particularly need to discriminate between their mission to provide psychological support and institutions' social projects. The social rehabilitation logic questions contemporary psychopathology by highlighting the demands of differential diagnosis, when working with patients at risk of marginalisation. In order to avoid repetition of failure, it allows for the expression of psychosocial abilities by offering ways for the patient to participate in a community. Mental health institutions thus seem to be caracterized by which identity choices the patient may have. The symptom can no longer be reduced merely to its behavioral expression, ind must be understood as a link between different communities (imaginary and symbolic) and the subject himself. This research aims to describe, beyond the specificty of each institution, the subjective participation of mental health professionals and the types of relationships they offer their partients. Clinical practice thus implies a form of clinical engagement. Psychoanalytical theory can allow the clinican to remain engaged in order to suspend logics of social control and, instead, participate in the subject's empowerment
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Palacio, Luis Fernando. "Symptôme et lien social." Toulouse 2, 2007. http://www.theses.fr/2007TOU20080.

Full text
Abstract:
Après une analyse détaillée des théories de Freud et de Lacan sur le symptôme, l'auteur démontre que la conception freudienne du symptôme comme fonction, trouve un prolongement dans la théorie lacanienne du sinthome. Plusieurs cas dont deux mystiques de langue espagnole, Thérèse d'Avila et Jean de la Croix, appuient cette thèse. Le sinthome ouvre sur une conception du symptôme spécifiquement psychanalytique, dépouillée de toute connotation psychopathologique, médicale, psychologique ou psychiatrique. Deux symptômes caractéristiques de la contemporanéité introduisent l'examen des relations avec le lien social : la revendication à un "droit à la diversité sexuelle" et la ségrégation comme l'une des manifestations actuelles du malaise. Ils introduisent à la question d'une clinique pour notre temps
After a detailed analysis of Freud's and Lacan's theories about the symptom, author demonstrate that Freudian conception founds development in Lacanian theory of "sinthome". Any clinic cases (with two Spanish language mystics : Therese d'Avila and John of the Cross) are use in the demonstration. "Sinthome" gives a specific psychoanalytic conception of the symptom, with no psychopathologic, medical, psychologist or psychiatric connotation. Two characteristics of our modernity social symptoms give the possibility examinate link with social link : claim for a "right to sexual diversity" and segregation. They introduce question about clinic intervention for our time
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Côté, Andrée. "La relation de soins et de services : entre le lien social de don, le lien d'autorité et le lien de sacrifice /." Thèse, Chicoutimi : Université du Québec à Chicoutimi, 2003. http://theses.uqac.ca.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Andrade-Charvet, Alejandra. "Approche multidimensionnelle du confort dans les lieux publics." Thesis, Tours, 2016. http://www.theses.fr/2016TOUR1805.

Full text
Abstract:
La problématique exposée ici suggère un rapprochement entre la théorie du confort et les sciences de l’habiter, en supposant que le confort est l’une des composantes (non exclusive) de l’habitabilité des lieux publics et que sa construction est liée à l’acte d’habiter. Considérant que le confort est à la fois construit et pratiqué par ceux qui habitent les lieux publics, nous avons proposé une approche du confort multidimensionnelle et située. Notre analyse du confort dans les lieux publics est fondée sur cinq dimensions qui le caractérisent. Nous les avons identifiées comme étant celle du corps, celle liée à l’usage, la dimension esthétique, la dimension symbolique, et celle rattachée à la sociabilité. Ces cinq dimensions du confort se manifestent avec des intensités plus ou moins variables dans deux temporalités distinctes, celle de l’immédiat et celle d’une mémoire du confortable et de l’inconfortable. L’identification de ces éléments composants de la notion de confort est nécessairement fondée sur l’observation in-situ. Ainsi, de part la mise en application de notre méthode d’observation itérative dans trois lieux publics, un ensemble de figures a été identifié. Ces figures suivent alors la logique des cinq dimensions du confort, et s’ordonnent selon celles-ci
This research suggest a link between comfort theory and sciences of living, assuming that comfort is one of the components of the habitability of public places and that its construction is related to the act of living. Considering that comfort is built and practiced at the same time by those who live in the public places, we propose a multidimensional approach of comfort. Five dimensions appear as relevant (and necessary) in the analysis of comfort in public places: the one of the body, the one attached to the use itself, an aesthetic dimension, a symbolic dimension, and the one related to the sociability. These five dimensions of comfort show themselves with more or less variable intensities in two different temporalities, the immediate and the memory of comfortable and uncomfortable. The identification of these components of comfort is inevitably established by the in situ observation. That’s why, through the application of our method of iterative observation in three public places, a set of figures was identified. Then, these figures follow the logic of five dimensions of comfort, and organize themselves according to the five dimensions
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Nehmé, Léa. "Contribution à l'étude du lien entre odeurs et couleurs : effet du lieu de résidence des répondants, des affects associés à l'odeur et de la méthodologie de test employée." Thesis, Université de Lorraine, 2017. http://www.theses.fr/2017LORR0066/document.

Full text
Abstract:
Ce doctorat a pour objectif de contribuer à une meilleure compréhension du lien, plusieurs fois démontré, entre odeurs et couleurs. Il s’organise en 4 parties correspondant à 4 grandes études réalisées dans différents pays, la France, le Liban et Taiwan, ainsi que dans différentes régions au sein d'un même pays (Liban urbain, Liban rural). La première étude effectuée dans les trois pays avait pour objectif de démontrer l’impact de la culture sur la construction du lien odeurs – couleurs. Les résultats obtenus ont mis en évidence un effet significatif du lieu de résidence des participants sur la construction du lien mais aussi du rôle prépondérant de la « fonction de l'odeur » (alimentaire, cosmétique, industrielle, …). La seconde étude interculturelle entre la France et le Liban s’est intéressée plus spécifiquement à la méthodologie employée pour réaliser les tests odeurs – couleurs. En effet, dans la littérature, deux types de procédures sont généralement employées soit la présentation de couleurs physiques que le participant peut regarder soit l’absence de présentation de couleurs physiques et l’utilisation de noms de teintes (bleu, vert, rouge, …). La comparaison de ces deux méthodes a mis en évidence un effet de la procédure tout aussi important que celui de la culture et de la fonction de l'odeur sur l'association odeur-couleur. Les données ont aussi mis en évidence un réel pouvoir d’évocation olfactive des couleurs. Pour mieux, comprendre ce phénomène, nous avons réalisé une étude en IRMf. Cette troisième étude utilisant l'IRMf a montré que le pouvoir d’évocation olfactive d’arrangements abstraits de couleurs était différent de celui obtenu à partir de représentations visuelles figuratives colorées. Les processus cognitifs mis en œuvre lors d’une évocation olfactive à partir de couleurs sont plus complexes et multimodaux impliquant des processus olfactifs, émotionnels, visio-spatial, du langage ainsi que la mémoire. La dernière partie de ce doctorat s’est intéressé à mieux comprendre comment les processus émotionnels mis en évidence par IRMf pouvaient interférer avec la construction du lien odeurs – couleurs. L’étude a été réalisée en France ainsi que dans deux régions, rurale et urbaine, du Liban. Les résultats ont montré que l'affect associé à une odeur influençait le lien odeurs-couleurs mais surtout, que le choix préférentiel de certains affects était lié à la situation socio-économique et culturel du participant. Cette thèse est donc une contribution à une meilleure compréhension du lien qui unit odeurs et couleurs. Elle en a démontré la complexité avec un effet avéré de la fonction de l’odeur dans le pays, de la méthodologie employée ainsi que du lieu de résidence et du niveau socio-culturel du participant. Elle souligne cependant la nécessité d’une approche multidisciplinaire pour en comprendre encore plus précisément l’ensemble des rouages
This doctorate aims to contribute to a better understanding of the link, several times demonstrated, between odors and colors. It is organized in 4 parts corresponding to 4 major studies carried out in different countries, France, Lebanon and Taiwan, as well as in different regions within the same country (urban Lebanon, rural Lebanon). The first study carried out in the three countries aimed at demonstrating the impact of culture on the construction of the odor-color link. The results obtained revealed a significant effect of the participants' place of residence on the construction of the link but also the predominant role of the "function of the odor" (food, cosmetics, industrial ...). The second intercultural study between France and Lebanon focused more specifically on the methodology used to carry out odor - color tests. Indeed, in the literature, two types of procedures are generally used: presentation of physical colors that the participant can see or absence of presentation of physical colors and the use of color names (blue, green, red, ...). The comparison of these two methods revealed an equally important effect between the procedure, the culture and the function of the odor on the odor-color association. The data also revealed that colors have the capacity of olfactory evocation. To better understand this phenomenon, we performed an fMRI study. This third study using fMRI showed that the olfactory evocation power of abstract color arrangements was different from that obtained from colored figurative visual representations. The cognitive processes involved in an olfactory evocation from colors arrangement, is more complex and multimodal involving olfactory, emotional, visio-spatial, language and memory processes. The final part of this Ph.D. examined how emotional evidenced by fMRI could interfere with the construction of the odor - color link. The study was carried out in France as well as in two rural and urban areas of Lebanon. The results showed that the affect associated with an odor influenced the odor-color link, but above all, that the preferential choice of certain affects was linked to the socioeconomic and cultural situation of the participant. This thesis is therefore a contribution to a better understanding of the link between odors and colors. It has demonstrated its complexity with a proven effect of the odor function in the country, the methodology used and the place of residence and socio-cultural level of the participant. However, it stresses the need for a multidisciplinary approach to understand even more precisely the whole workings
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Orel, Francoise. "Pouvoirs de femmes dans les lieux." Thesis, Université de Lorraine, 2018. http://www.theses.fr/2018LORR0231.

Full text
Abstract:
Les questions d’errance, d’instabilité et de pouvoir sont largement traitées de nos jours, dans des ouvrages littéraires, politiques ou scientifiques qui tendent à les examiner séparément d’une manière générale. Dans certains cas il est possible d’établir un lien entre ces notions. La thèse constitue une analyse comparative de la situation spatio-temporelle de huit héroïnes issues de diverses œuvres contemporaines, qui se distinguent par leur parcours et leurs origines culturelle, géographique et sociale, mais qui se rapprochent par leur instabilité et la nature des pouvoirs, en tant que possibilités d’action, qu’elles mobilisent. L’instabilité née de leur évolution dans les lieux (lieu d’origine et lieu de passage ou d’adoption) n’aboutit pas à une perte de soi dans la mesure où elle impulse l’exercice de pouvoirs synonymes d’ouverture, d’affirmation de soi, de résistance. Le pouvoir n’implique pas seulement une action sur soi, mais aussi sur les autres, lesquels réagissent en opposant leur propre pouvoir selon la théorie foucaldienne. De ce fait, les pouvoirs des héroïnes se trouvent circonscrits, leur liberté est limitée par l’existence même des autres, néanmoins elles demeurent responsables des actions qu’elles engagent d’un point de vue sartrien, elles parviennent à acquérir une réelle autorité, prouvant ainsi qu’elles existent et qu’elles ont un rôle à jouer, dans des espaces donnés
The issues of wandering, instability, and power are largely addressed today in literary, political, and scientific works that tend to examine them separately in a general way. In some cases it is possible to link these notions. The thesis is a comparative analysis of the spatio-temporal situation of eight heroines from various contemporary works, distinguished by their background and their cultural, geographical and social origins, but which are approaching by their instability and the nature of their powers, as opportunities for action, which they mobilize. The instability born of their evolution in the places (place of origin and place of passage or adoption) does not lead to a loss of oneself insofar as it impels the exercise of powers synonymous with openness, self-assertion, resistance. Power does not only involve action on oneself, but also on others, who react by opposing their own power according to Foucault’s theory. As a result, the powers of the heroines are circumscribed, their freedom is limited by the very existence of others, nevertheless they remain responsible for the actions they engage from a Sartrean point of view, they manage to acquire a real authority, proving that they exist and that they have a role to play in given spaces
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Bejjani, Gérard. "Lieux et milieux chez Barbey d'Aurevilly." Paris 3, 1992. http://www.theses.fr/1993PA030047.

Full text
Abstract:
Le travail que nous proposons prend, comme element de lisibilite privilegie du texte aurevillien, le lieu romanesque. Il s'agit en fait non seulement de l'espace comme milieu ou l'action et les personnages peuvent evoluer, mais aussi de tout ce qui "remplit" l'espace, c'est-a-dire les meubles, les objets, et meme les corps des personnages. Ces elements de l'espace sont traites suivant quatre axes principaux : l'espace dans sa fonction de catalyseur du recit (les lieux-incipit); les autres fonctions de l'espace dans l'economie generale du recit; le corps en rapport avec le milieu ou il se toruve et les sous-espaces constitutifs du corps; enfin la technique des enchassements et les reflets spatiaux particulierement nette dans les diaboliques
The work that we suggest focuses on the novelistic scene as a privileged element of reading the aurevillien text. This consist in fact not only in considering the space simply as the place where action evolves and actors perform, but also includes everything that "fills" the space such as furniture, objects and even the bodies of the characters. All these elements of space are dealt with in four major chapters : space in its story catalyst function (lieu-incipit); other functions of space in the general organization of the text; the body in relation with the space it occupies and all the "under-spaces" created by the body itslf; and finaly the embedding techniques and reflections of space which are particularly obvious in les diaboliques
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Santini, Maud. "Paris, librairie arabe : Lieux, réseaux, objet." Aix-Marseille 1, 2003. http://www.theses.fr/2003AIX10009.

Full text
Abstract:
A partir des années 1970, et de façon plus marquée encore dans les années 1980, Paris accueille un nombre croissant d'intellectuels arabes du Moyen-Orient. Parmi les activités variées, qu'ils y déploient, leurs initiatives dans le domaine du livre et de l'édition ont particulièrement retenu l'attention. La période a en effet caractérisée l'ouverture, à Paris, de librairies proposant à la vente des ouvrages en langue arabe. Par ailleurs quelques années plus tard, s'observe dans l'édition française un mouvement de traduction de la littérature arabe contemporaine, mouvement que ces intellectuels arabes établis à Paris ont contribué à lancer. Ainsi par l'étude de ces deux objets, le commerce des livres arabes en France et la traduction en français de la littérature arabe, ont été isolés des fonctionnements et des pratiques dont les moteurs se situent en même temps dans le monde arabe et en France
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Souto, Egídia Marques. "Nuno Júdice ekphrastique : lieux, corps, paysage." Thesis, Paris 3, 2014. http://www.theses.fr/2014PA030109.

Full text
Abstract:
Nuno Júdice est l’un des poètes portugais contemporains qui, tout au long de sa vie littéraire, a entretenu un rapport privilégié avec les arts. Le poète cherche, bien avant son premier recueil Noção do Poema (1972) et jusqu’à nos jours, à communiquer avec l’image peinte. Il instaure un subtil glissement entre poésie et peinture, mais aussi entre peinture et poésie. Il puise dans un univers de souvenirs indissociables du monde pictural. Ce dialogue fructueux et singulier avec la peinture nous permet d’observer comment l’ekphrasis devient un processus de transposition servant de base à une réflexion profonde sur le faire poétique. Notre recherche porte donc sur la relation ekphrastique qui se tisse dans toute l’oeuvre judicienne. Nous analysons, sous une approche thématique, les moyens que se donne le poète pour rapprocher la peinture du travail de l’écriture,en passant d’un atelier à l’autre. Nous partons de deux hypothèses : la première stipule que, pour Nuno Júdice, la peinture serait un moyen de relier les deux arts, permettant de récréer un autre tableau à partir des mots du poète. La seconde fait de la pratique de l’ekphrasis une possibilité de réveiller des souvenirs. En interrogeant le jeu intersémiotique et les analogies poésie-peinture, nous démontrons que paysage, lieu et corps s’articulent autour d’un seul et même principe. Peut-être s’agit-il, en dernière instance, de provoquer des sensations et de réinventer le monde ?
Nuno Júdice is one of Portugal's contemporary poets who has, during his entire literary career, held a privileged relationship with the arts. Even before his first published book, Noção do Poema(1972), the poet endeavored to communicate with the painted image. He establishes a subtle slippage between poetry and painting, but also between painting and poetry. He mines a universe of inseparable memories of the pictorial world. This singular and fecund dialogue with painting allows us to observe how ekphrasis becomes a process of transposition and a base for a profound reflection on the poetic 'how-to'. Our research thus concerns the ekphrastic relationships, which are woven through his whole work. We analyze, with a thematic approach, the means with which the poet brings painting to his writing in moving from one artist's studio to another. We start from two hypotheses: the first stipulates that for Nuno Júdice, painting is the means of linking the two arts, allowing the creation of an another painting from the poet's words; the second emphasizes that the practice of ekphrasis stimulates a possibility of retrieving memories. In our interrogation of the intersemiotic play and the poetry/painting analogies, we show that landscape, place and body articulate around one and the same principle. Is it perhaps, ultimately, about provoking feelings and reinventing the world?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Anzanello, Laura <1987&gt. "Fang Lijun: tra luci ed ombre." Master's Degree Thesis, Università Ca' Foscari Venezia, 2016. http://hdl.handle.net/10579/7413.

Full text
Abstract:
la teoria della complessità e l'analisi della società moderna vista con gli occhi di uno dei più grandi pittori contemporanei cinesi: Fang Lijun. Una visione cauta e profonda sul tema della morte e della rinascita di una speranza oltre ad essa, resa attraverso un gioco cromatico di chiari e scuri ed enigmatici simboli.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Cornet, Marianne. "Les mutations du journalisme Web 2.0 : le passage d'une information participative à une information de lien : étude des lieux de mobilisation, des communautés d’acteurs et des usages des systèmes d’information." Thesis, Bordeaux 3, 2014. http://www.theses.fr/2014BOR30033.

Full text
Abstract:
Dans ses premiers mouvements, la technologie du Web a fait éclater les structures traditionnelles du journalisme en plusieurs systèmes autonomes. Chaque internaute pouvait, en dehors des pilotages massifs des médias traditionnels, produire et gérer des circuits d’information alternatifs. Le courant du journalisme participatif est nébuleux, il décrit le passage d’un mode d’information standard à des modules numériques très dispersés. Ce projet collaboratif s’intègre donc mal au système global et institutionnel des grands médias. Il s’isole dans sa posture de perturbateur d’un ordre informationnel et se heurte à d’immenses failles architecturelles. Finalement, c’est l’ensemble de la structure Web qui va rencontrer des difficultés à se réaliser, à se finaliser dans un but commun d’information. Mais l’Internet n’a pas terminé sa progression. Tel un support jeune, il doit encore apprendre à organiser sa dynamique, à maîtriser le chaos de ses interfaces. Ainsi, quelques années après la version participative du Web 2.0, de nouveaux canaux apparaissent. Portés par la sociabilité des réseaux socio-numériques, les différents acteurs du journalisme participatif et traditionnel vont se regrouper sur d’autres plateformes. Généralistes et communautaires, à la fois interactives et sociales, elles vont construire un circuit d’information mieux agencé. Baptisé journalisme de lien, cet autre courant va combiner, hiérarchiser et mêler la variété des mécanismes des médias présents sur la toile. Le Web emprunte alors un autre passage, il fait transiter les fragments de son système chaotique vers un tout, un ensemble enfin organisé. Du dérèglement des machines médiatiques à l’apparition d’agrégateurs, la modélisation chronologique du Web laissera apparaître une évolution caractéristique des systèmes complexes. Autour d’un corpus issu du journalisme participatif et de lien, le regard croisé entre complexité, organisation et chaos des plateformes numériques tentera de dégager une pensée globale des médias, réinscrivant leur nouvelle connexité numérique comme un système compensatoire et créatif
On its initial impulse, the Internet technologies have dispersed the professional and traditional journalistic field over fine particles of medias. Throughout the participatory theory, Internet’s users are now committed in a collaborative way. Therefore, information system is moving from a common standard of media to a wide variety of digital modules. With its scattered form, new journalism schemes do not fit within a global information environment and show difficulty inserting the institutional architecture. Finally, all the information circuits and mechanisms of Web 2.0 have become dissipated and disruptive. In their diverging characteristics, they cannot efficiently pursue a common objective of information. But online processes are still associated with the chronological changes of a medium always under development. The Internet has to learn to control its dynamics, making order from its chaotic interfaces. Thus, digital systems keep improving, producing new communicational instruments. Supported by the sociability of social networks, other uses appear. From now on, traditional and participatory journalism will regroup on uniform platforms. Generalist, both social and interactive, the link information will build a more organized circuit. This new specific form of media is going to combine, prioritize the variety of online media mechanisms. The Web then takes another way, it is passing on the fragments of its chaotic systems toward a whole, a housing scheme, which seems finally organized. This evolution maps different medias and describes a transition from a participatory information structure to a new order of link journalism. At the heart of several evolutionary stages, the chronological modeling of the Web brings out a development of a complex system. Around a corpus derived from the participatory and link journalism, the crossed perspective between complexity, organization and chaos of digital platforms will attempt to reach a global thinking of media, transforming their new digital connectivity into a compensatory and creative system
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography