Academic literature on the topic 'Histoire du XIXème siècle'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Histoire du XIXème siècle.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Histoire du XIXème siècle"

1

Luison, Luigi. "Hervé Bismuth, Histoire du Théâtre Européen. De l’Antiquité au XIXème siècle." Studi Francesi, no. 150 (L | III) (December 31, 2006): 664–65. http://dx.doi.org/10.4000/studifrancesi.28442.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Agulhon, Maurice. "Ernest Labrousse, historien social (XIXème siècle)." Annales historiques de la Révolution française 276, no. 1 (1989): 128–31. http://dx.doi.org/10.3406/ahrf.1989.1246.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Boulègue, Jean. "A la naissance de l'histoire écrite sénégalaise: Yoro Dyao et ses modeles (Deuxieme Motie Du XIXème Siecle, Debut Du XXème Siecle)." History in Africa 15 (1988): 395–405. http://dx.doi.org/10.2307/3171872.

Full text
Abstract:
La région sénégambienne, du fait de ses stuctures étatiques anciennes et fortement hiérarchisées, est une région de longue tradition historique. Dans chaque royaume, le pouvoir gérait un savoir historique qui se présentait comme une chronique orale des règnes. Les détenteurs spécialisés de ce savoir sont connus dès le début du XVIème siècle: les écrits portugais nomment de leur nom wolof, gewel, ceux qu'on appellera plus tard griots. Dès cette époque et dans les siècles suivants, les descriptions européennes, lorsqu'elles font preuve d'assez de curiosité, sont entremêlées de récits historiques issus de la tradition orale et communiqués par des informateurs locaux. Il n'est done pas étonnant que, dans la deuxième moitié du XIXème siècle, l'élargissement et le développement des usages de l'écrit se soient traduits par une floraison d'oeuvres issues d'une histoire véhicuiée par transmission orale depuis plusieurs siècles.Yoro Dyao fut le premier de ces chroniqueurs sénégalais qui ont recueilli, traduit, écrit, compilé, interprété aussi, les traditions orales de leur peuple. Son premier texte, l'“Histoire des Darnels du Cayor”, a été publié, dans le Moniteur du Sénégal, en 1864. A cette époque, la formation territoriale de la colonie du Sénégal était à peine ébauchée. Celle-ci n'excédait guère le terrltoire du petit royaume du Waalo (à l'embouchure du fleuve) qui venait d'âtre conquis. Y. Dyao était issu de l'aristocratie du Waalo. A ce titre il avait fait partie de la deuxième promotion de l'Ecole des otages, fondée par Faidherbe en 1855.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Luison, Luigi. "Mariella Di Maio, Le Cœur mangé. Histoire d’un thème littéraire du Moyen Âge au xixème siècle." Studi Francesi, no. 151 (LI | I) (April 1, 2007): 225–26. http://dx.doi.org/10.4000/studifrancesi.26977.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Berger, Virginie. "Le vol nécessaire au XIXème siècle. Entre réalité sociale et lacune juridique, une histoire en construction." Revue d’histoire de l’enfance « irrégulière », Hors-série (November 15, 2001): 241–51. http://dx.doi.org/10.4000/rhei.462.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Saliba, Sabine Mohasseb. "Les monastères maronites doubles des XVIIe-XIXe siècles : Histoire d'un essor problématique." Chronos 25 (March 23, 2019): 77–110. http://dx.doi.org/10.31377/chr.v25i0.423.

Full text
Abstract:
On connaît le grand développement des monastères maronites au cours des XVIIe, XVIIIe et XIXe siècles. On retient surtout celui des congrégations religieuses, qui sont apparues à la fin du XVIIe siècle dans le cadre de la réforme catholique tridentine de l'Église maronite, ces congrégations qui continuent encore à l'heure actuelle de rayonner, notamment à travers leurs écoles et leurs universités. Pourtant, l'essor monastique maronite de cette longue époque concerne également les monastères traditionnels, c'est-à-dire ceux qui étaient autonomes les uns par rapport aux autres et qui dépendaient théoriquement directement de la hiérarchie épiscopale, comme tous les monastères orientaux. Des monastères qui, à cette époque, avaient la particularité d'être le plus souvent des monastères doubles, abritant à la fois des moines et des moniales. Or I 'expansion de ces nombreux monastères maronites doubles, qui couvre l'ensemble des X VIF et XVIIIe siècles et qui avait commencé avant celle des ordres religieux, allait à contre-courant de la réforme catholique, car cette dernière préconisait justement la suppression de leur mixité. Et ces monastères ont perduré jusqu'au premier tiers du XIX e siècle malgré les multiples interdictions formulées à leur égard depuis le XVF par la réforme. C'est plus précisément leur caractère double qui va se perpétuer, car lorsqu'ils seront par la suite attribués à l'une ou l'autre communauté religieuse, ils perdureront jusqu'au XXe siècle, parfois même jusqu 'au milieu de ce siècle ; ce n'est qu'à ce moment-là que beaucoup d'entre eux seront abandonnés. Ils devaient être alors déjà « démodés », alors que les monastères réformés allaient généralement poursuivre leur élan.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Brunet, Michel. "Commentaire." I. Perspectives historiques 3, no. 1-2 (April 12, 2005): 43–44. http://dx.doi.org/10.7202/055108ar.

Full text
Abstract:
Cette communication envisage l'historiographie canadienne dans la perspective d'une histoire économique de la province de Québec du XIXe siècle. Nous allons donc, d'abord, nous demander ce qui a été fait, ce qui peut être considéré comme matériaux pour une histoire économique du XIXe siècle. Nous allons, deuxièmement, nous interroger sur les perspectives et les problématiques d'une telle histoire et, enfin, sur les conditions fondamentales de l'historiographie économique au Canada français.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Perrot, Claude-Hélène. "L'appropriation de l'espace, un enjeu politique. Pour une histoire du peuplement." Annales. Histoire, Sciences Sociales 40, no. 6 (December 1985): 1289–306. http://dx.doi.org/10.3406/ahess.1985.283238.

Full text
Abstract:
Parallèlement à l'édification et à la consolidation d'un État, processus qui peut largement s'étaler dans le temps, s'effectue l'appropriation d'un espace, marquée par l'apparition à des moments divers, dans des parties du territoire jusque-là faiblement peuplées, de nouveaux villages. Ceux-ci reçoivent un statut qui les intègre, à un niveau déterminé, dans la hiérarchie politique globale.Ce processus d'occupation de l'espace se développe, lui aussi, dans la longue durée. Dans le cas présent, celui des Anyi du Ndenye, au sud-est de la Côte-d'Ivoire, on est en mesure d'en suivre les étapes pendant les deux siècles qui séparent la première implantation, historiquement connue, de groupes d'émigrants (2e quart du xvme siècle) et la conquête coloniale (fin du xixe siècle).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Monqid, Safaa. "Mouvements féminins et féministes en Égypte : rétrospective et histoire d’une évolution (fin XIXème siècle à nos jours)." Insaniyat / إنسانيات, no. 74 (December 31, 2016): 49–73. http://dx.doi.org/10.4000/insaniyat.16591.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Boutoux, Corentin. "Les mutations des relations entre auteurs et éditeurs littéraires à l’ère du numérique : une crise de l’autorité ?" HYBRIDA, no. 2 (June 28, 2021): 11. http://dx.doi.org/10.7203/hybrida.2.20659.

Full text
Abstract:
Depuis l’apparition de la figure moderne de l’éditeur au début du XIXème siècle, la nature des relations entre les auteurs et le champ de production des œuvres littéraires a été le fruit d’innombrables débats. Entre le créateur et celui qui transforme l’œuvre en produit commercialisable, qui détient quelle autorité ? La transformation de l’édition en industrie culturelle semble avoir relégué l’auteur à la seconde place et l’avoir inscrit dans une longue histoire de domination, tout en étant l’instigateur de sa légitimité et le moteur de sa reconnaissance. Le développement de l’informatique et des technologies numériques entraîne de nouvelles mutations du marché du livre. Alors que les acteurs institués adoptent progressivement le recours à ces nouveaux outils pour entériner leur domination, des circuits parallèles se mettent en place, à la périphérie du pouvoir. A l’heure actuelle, que devient le rapport de cet auteur à ces constructions instituées ? Sa place est-elle renégociée ?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Histoire du XIXème siècle"

1

Jalabert, Romain. "Les vers latins en France au XIXème siècle." Thesis, Paris 4, 2015. http://www.theses.fr/2015PA040111.

Full text
Abstract:
Les vers latins ne furent pas un pensum pour tous les collégiens du XIXe siècle. Ils eurent un rôle récréatif dans l’enseignement des humanités, au sein duquel ils favorisaient l’étude des poètes de langue française, parfois contemporains, par le biais de traductions. Ils furent une introduction aux belles-lettres pour quelques-uns, dont Sainte-Beuve, Musset, Baudelaire, Bourget et Rimbaud. Des périodiques et des recueils de poésie néo-latine, qui n’étaient pas tous scolaires, poursuivaient une tradition humaniste privilégiant l’épigramme et les jeux versifiés. Ces publications reflétaient également l’évolution des formes poétiques : essoufflement de l’épopée et de la fable, fortune de l’ode civique et des genres didactiques et descriptifs, recherche d’une synthèse entre esthétique des belles-lettres et philosophie sensualiste, succès du romantisme lamartinien. Dans cette tradition, le poème de Baudelaire « Franciscae meae laudes », dont la fortune se confondit avec celle du latin décadent dans la littérature française, constituait un cas à part. Durant la deuxième moitié du XIXe siècle, la période 1750-1830 fut considérée comme l’âge d’or des humanités. Elle fut l’apogée de l’institution Sainte-Barbe et du concours général et correspondit à une génération d’élèves et de professeurs arrivés aux responsabilités à la fin du XVIIIe siècle et revenus au pouvoir après la Révolution. La poésie de cette période eut une inspiration commune, en latin ou en français
Latin verses were not an extra duty for all students in the nineteenth century. They had a recreational role in teaching humanities, as they favoured the study of French poets, sometimes the contemporary ones, through translations. They were in deed an introduction to the belles-lettres for some students like Sainte-Beuve, Musset, Baudelaire, Rimbaud and Bourget. Periodicals and neo-Latin publications, which were not all bound to school, followed a humanist tradition favouring epigrams and versified games. These publications also reflected the evolution of poetic forms : the slowing of epic and fable, the health of civic ode and didactic and descriptive poems, search for a synthesis between aesthetics of belles-lettres and philosophy sensualist, fame of Lamartine’s romanticism. In this tradition, Baudelaire's poem "Franciscae meae laudes", whose success was bound to that of the decadent Latin in French literature, was a special case. During the second half of the nineteenth century, the 1750-1830’s period was considered as the golden age of the humanities. It was the apogee of the Sainte-Barbe’s institution and the concours général and corresponded to a generation of students and teachers who arrived to political responsibilities in the late eighteenth century and returned to power after the Revolution. The poetry of this period had a common inspiration, in Latin or in French
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Tranvaux, Annick. "Emergence du sentiment independantiste aux Philippines, au XIXème siècle." Bordeaux 3, 1997. http://www.theses.fr/1998BOR30041.

Full text
Abstract:
Un tres petit nombre d'espagnols etaient presents aux philippines. Pendant trois siecles et demi, la permanence de la souverainete espagnole fut assuree par l'influence des ordres religieux, charges des paroisses, dont le role spirituel s'accompagnait de fait d'un role administratif, le cure du village etant frequemment le seul espagnol du lieu. La langue espagnole ne semble guere avoir penetre les campagnes ou les religieux utilisaient plus volontiers les langues locales, mais a la fin du siecle le taux d'alphabetisation de la population etait plus favorable que celui enregistre en espagne a la meme epoque. D'abord opposes au clerge seculier philippin pour l'attribution des paroisses, les ordres religieux contribuerent a faire naitre chez ce dernier un sentiment de frustration. Ils furent ensuite la cible de campagnes virulentes de la part des francs-macons et du mouvement de la propaganda, compose de jeunes philippins, ayant eu acces aux etudes superieures et qui, tout en protestant de leur fidelite a l'espagne, reclamaient une veritable representation parlementaire, un certain nombre de reformes liberales et l'expulsion des ordres religieux, dont le roman du dr j. Rizal, noli me tangere, denoncait le comportement. L'exploitation feroce de colons philippins sur leurs vastes haciendas par les congregations, souvent denoncee, ne resiste pas a l'examen des chiffres. La lutte armee fut tardive et breve. En 1892, andres bonifacio crea une societe secrete le katipunan, dont l'organisation s'inspirait de la franc-maconnerie, mais dont le but etait la conquete de l'independance. L'insurrection generale eut lieu en aout 1896. Le 30 decembre 1896, les espagnols fusillerent le dr. Jose rizal. Contre le versement d'une forte indemnite, ils obtinrent, en decembre 1897, la fin des hostilites et l'exil a hong kong d'e. Aguinaldo et des principaux chefs de la rebellion. Quelques mois plus tard, les philippines etaient cedees aux etats unis par la signature du traite de paris.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Decker, Émile. "Sarreguemines au XIXème siècle : la faïencerie Utzschneider : 1790-1914 : contribution à une histoire des goûts et des styles au XIXème siècle." Nancy 2, 2001. http://docnum.univ-lorraine.fr/public/NANCY2/doc207/2001NAN21007_1.pdf.

Full text
Abstract:
La manufacture de Sarreguemines, située au nord de la Lorraine à la frontière avec l'Allemagne, devint au XIXème siècle une des premières faïenceries d'Europe. Sa production s'exerça très tôt dans un contexte industriel. Le travail y était réalisé à l'aide de machines ou avec des procédés qui permettaient une fabrication en série. Plaire au public demeurait un point fort, et toute la création se mettait à l'écoute des caprices de la clientèle. Cette démarche conduisit à la réalisation d'objets dont les qualités esthétiques étaient très contestables. Souvent, la qualité technique de l'exécution compensait la faiblesse de la création. L'entreprise tente de réagir contre la médiocrité et la monotonie de l'édition en grande quantité en multipliant les décors et les formes, élargissant ainsi les propositions de son catalogue. Le grand choix permettait au client d'avoir l'illusion de l'unique. Tout au cours du XIXème siècle le style des objets produits subit les fluctuations du goût. L'histoire constitua une source d'inspiration. Durant l'Empire et la Restauration, les réalisations sont néoclassiques : leurs modèles sont anglais. A l'époque Louis Philippe, sous l'influence du Romantisme, l'éclectisme s'imposa : la majolique italienne de la Renaissance, les faïences françaises des XVII et XVIIIème siècle furent copiées ou interprétées. Les motifs inspirés de l'exotisme devinrent de plus en plus nombreux. Dans un premier temps, la création transposa d'une façon approximative les oeuvres orientales, puis elle assimila avec plus de bonheur l'esprit dans lequel les artistes orientaux travaillaient. La nature constitua très tôt un sujet de prédilection pour les artistes de la faïencerie, selon les périodes les représentations de la plante sont marquées par le Romantisme, le Japonisme ou l'Art nouveau. La faïence répondit aussi à la demande dévorante du public pour l'image : des centaines de séries furent éditées sur des thématiques très variées : histoire de la France, sujets d'actualité, illustrations pitoresques, scènes humoristiques. Durant plus d'un siècle, la production de la manufacture de Sarreguemines refléta à sa manière l'évolution du goût et des styles
During the 19th century, the Sarreguemines works located in the north of Lorraine on the German border became one of the leading centres for earthenware production in Europe. Very early on the factory introduced industrial production techniques. The work was carried out with the aid of machines or processes making mass-production a reality. Satisfying the public remained a key factor, and every aspect of the business was tailored to meeting the whims of the factory's clientele. This approach led to the manufacturing of objects of rather dubious aesthetic quality. Often, the technical quality of the workmanship made up for the insufficiency of the design. The company sought to react against the mediocrity and monotony of mass production through an increased use of decor and diverse shapes, adding plenty of variety to its catalogue. The wide choice available enabled the client to enjoy the illusion that he or she owned something truly unique. During the 19th century, the style of the objects produced varied according to taste. History was always a source of inspiration. During the Empire and the Restoration, the items produced where neo-classical and their models were English. During the Louis Philippe period, under the influence of Romantism, eclectism was the norm : Italian majolica of the Renaissance and French earthenware from the 17th and 18th centuries were all copied and interpreted. Exotic patterns were ever-increasing in number. Initially, the designs used had featured approximate replications of Oriental works, later happily giving way to something more in keeping with the spirit in which Western artists worked. Nature was always a favourite subject for the earthenware artists, and according to the period the representations of plants were marked by Romanticism, Japanism or Art nouveau. Earthenware also met a growing public demand for imagery : hundreds of series were produced with highly varied themes including the history of France, topical subjects, picturesque illustrations, or humorous scenes. For over a century, the production of the Sarreguemines works has mirrored changes in taste and style
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Stoecklin, Hubert. "Scènes de la folie dans l'opéra au XIXème siècle." Université Louis Pasteur (Strasbourg) (1971-2008), 1991. http://www.theses.fr/1991STR1M082.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Dornel, Laurent. "La France hostile : histoire de la xénophobie en France au XIXème siècle." Paris, EHESS, 2001. http://www.theses.fr/2001EHES0084.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Robert, Olivier. "Économie et sociologie en Grande-Bretagne au XIXème siècle : histoire d'une séparation." Paris 1, 1998. http://www.theses.fr/1998PA010011.

Full text
Abstract:
Cette thèse retrace le cheminement qui, en Grande-Bretagne, au XIXeme siècle, a conduit à l'instauration d'un principe de séparation épistémologique et méthodologique entre économie et sociologie. Face aux arguments développés par Comte puis par les membres de l'école historique anglaise (qui plaident pour une approche synthétique, inductive et historique des phénomènes sociaux et remettent ainsi en cause l'existence de l'économie comme science sociale particulière), on identifie deux types de réponses. Une première voie est ouverte par Stuart Mill qui, bien que sensible aux arguments comtiens, réaffirme la légitimité des sciences sociales particulières. Pour ce faire, il distingue, parmi les phénomènes sociaux, ceux qui peuvent être rapportés à une cause déterminante de ceux pour lesquels cette démarche est impossible. Cette distinction lui permet d'attribuer à l'économie et à la sociologie des objets et donc des territoires spécifiques : l'économie étudiera les phénomènes engendrés, à titre principal, par le désir de richesse ; la sociologie étudiera les phénomènes qui ne sont imputables à aucune cause déterminante. La démarcation est ici une démarcation par l'objet (Partie 1. Une démarcation par l'objet. Le défi Comtien et la réponse de Mill). Une deuxième voie empruntée par Jevons puis par les économistes de Cambridge (Marshall, Sidgwick et Neville Keynes). Confrontes aux historicistes anglais qui remettent en cause le principe de séparation imaginé par Mill, les économistes de Cambridge, en même temps qu'ils mettent fin à la querelle des méthodes anglaise, imaginent un nouveau critère de démarcation. Ils séparent l'économie en différentes branches, mettent l'accent sur la branche théorique et présentent cette dernière comme nécessairement déductive. L'économie ne se définit plus par les phénomènes qu'elle étudie mais par la manière (déductive et abstraite) qu'elle a de les appréhender ; la sociologie, par contraste, cherche a appréhender les phénomènes sociaux de manière inductive. La démarcation par la méthode supplante donc la démarcation par l'objet (partie 2. Une démarcation par la méthode. L'école historique anglaise et les économistes de Cambridge)
We show how economics and sociology became two separate fields of study in the XIXth century in Great-Britain, emphasising the epistemological and methodological debates which led to this separation. From Comte to the english historical school, there has been indeed a tradition in great-britain which advocated a synthetic approach of the social phenomena and thus challenged the political economy's legitimacy. We identify two replies. Though stuart mill appreciated comte's arguments, he managed to legitimate the special social sciences by pointing out that some social phenomena depend mainly on a paramount cause. Then, he was able to give to economics and sociology two different territories : economics deals with phenomena which mainly depend on the desire of wealth whereas sociology has to study phenomena which one could not trace to one single paramount cause. Economics and sociology are thus demarcated by their subjects of study (part 1. Differenciating economics and sociology by their subjects. Comte's challenge and Mill's answer). Another answer was given by Jevons and the Cambridge's economists (Marshall, Sidgwick and Neville Keynes). Facing the historicists'onslaughts, they managed to put an end to the english methodenstreit and shape a new demarcation criterion. They divided economics into several branches and put the emphasis on the theoretical branch which they describe as necessarily abstract and deductive. By contrast, sociology is seen as necessarily historical and inductive. Economics and sociology are thus characterized by their approaches rather than by their subjects. The demarcation becomes a methodological one (Part 2. Differenciating economics and sociology by their methods. The english historical school and the cambridge's economists)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Lévy-Vroelant, Claire. "La famille et la ville au XIXème siècle : Versailles." Paris, EHESS, 1989. http://www.theses.fr/1989EHES0049.

Full text
Abstract:
Les caracteristiques des cycles de vie des individus et des familles en ville, la mobilite sociale et residentielle des menages, mal connus pour le dix neuvieme siecle, ont ete systematiquement etudies grace a un recensement nominatif annuel particulierement bien tenu, celui de la ville de versailles. La demarche adoptee, visant a cerner le rapport entre la famille et la ville, consiste a reconstituer l'histoire familiale et le parcours residentiel d'un echantillon d'environ sept cents individus, et a confronter les dynamiques ainsi obtenues avec les mesures statistiques plus classiques. Les phenomenes de mobilite et de segregation dans l'espace de la ville ont ainsi pu etre etudies. A une epoque ou la revolution industrielle bouleverse les donnees sociales, la forte mobilite des individus et des menages, l'importance numerique des isoles et l'indigence de la parente locale temoignent de la fragilite de la famille urbaine dans une ville pourtant restee a l'ecart des transformations liees a l'industrialisation. Enfin, l'etude intergenerationnelle a montre les modalites particulieres de la selection dans le renouvellement sur place de la population, selection qui s'effectue au detriment des categories populaires
The characteristics of life cycles of the individuals and families in town, the social and residential mobility of households, little known for the nineteenth century, have been systematically studied, thanks to the versailles census, which was nominative, yearly, and espacielly well done. The procedure adopted, in regard to establishing the relationship between family and town, consists in reconstituting the familial and kinship history, and the residential itinerary of a sample of about seven hundred individuals, and in confronting dynamics so obtained with more classical statistical observations. The phenomenon of mobility and of segregation in the area of the town have alse been studied. In an age when the industrial revolution had been changing the social data, the great mobility of individuals and of househelds, the numerical importance of isolated individuals and the weakness of local kinship are witnesses of fragility of the urban family, in a town which stayed nevertheless on the outskirts of the transformations linked to industrialization. Finally, the intergenerational study showed the particular ways of selection in the renewing of the population, selection which takes place to the detriment of lower class categories
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Vergnet, Laurent. "Sur quelques pharmaciens bordelais du XIXème siècle : portraits photographiques et bio-bibliographie." Bordeaux 2, 1992. http://www.theses.fr/1992BOR2P080.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Daled, Pierre-Frédéric. "L'Université libre de Bruxelles et la religion: spiritualisme et matérialisme au XIXème siècle." Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 1996. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/212275.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Faidutti, Bruno. "Images et connaissance de la licorne (fin du moyen-âge-XIXème siècle)." Paris 12, 1996. http://www.theses.fr/1996PA120048.

Full text
Abstract:
Les legendes au sujet de la licorne amie des jeunes vierges proviennent du bestiaire medieval, mais l'image actuelle de l'animal - cavale blanche a la corne spiralee - ne s'est formee qu'a la renaissance. La licorne, dont la corne faisait l'objet d'un important trafic, etait censee vivre dans les pays d'orient, et a parfois ete confondue avec le rhinoceros. Les premiers textes mettant en doute son existence datent du seizieme siecle, mais le debat a ce sujet n'a ete clos qu'au dix-neuvieme. Les medecins - qui utilisaient sa corne comme contrepoison -, les voyageurs - qui la cherchaient ou qui ont ecrit l'avoir vue, les geographes, les theologiens, les hermetistes et sysmbolistes, et bien sur les specialistes d'histoire naturelle, ont exprime sur cette question des points de vue tres varies
The legends about the unicorn as a friend of young virgins come from medieval bestiaries, but the animal's current image - a white horse with a long spiralled horn - only appeared in the renaissance. The unicorn, whose horn was the object of an important trade, was said to live in the orient and was often mistaken for the rhinoceros. The first texts questioning its existence date from the sixteenth century, but the debate about it was not closed until the nineteenth century. Doctors - who used its horn as an antidote to poison -, travellers - who were looking for it or wrote that they had seen it -, geographers, theologians, hermetists and symbolists, and of course specialists in natural history, have all expressed a variety of points of view on this issue
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Books on the topic "Histoire du XIXème siècle"

1

Jongmans, François. Les mathématiciens au XIXème siècle. Bruxelles: APPS, 1987.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Louis, E. Mille ans de fortifications à Douai: IXème-XIXème siècle : histoire et archéologie. Douai: Musée de Douai, 1997.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Benichi, Régis. Histoire économique contemporaine: La croissance du XIXème au XXème siècle : 15 thèmes. Paris: Ellipses, 1987.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Vinciguerra, Lucien. Langage, visibilité, différence: Histoire du discours mathématique de l'age classique au XIXème siècle. Paris: J. Vrin, 1999.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Histoire des idées en criminologie au XIXème et au XXème siècle, Gabriel Tarde. Paris: L'Harmattan, 2005.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Guillemin, Jack. Vivre à Maubeuge: À la fin du XIXème siècle. Maubeuge: J. Guillemin, 1999.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Guillemin, Jack. Vivre à Maubeuge: À la fin du XIXème siècle. Maubeuge: J. Guillemin, 1999.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Donato, Marc. L' émigration des Maltais en Algérie au XIXème siècle. Montpellier: Editions Africa Nostra, 1985.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Histoire de l'adultère, XVIe-XIXe siècle. [Paris]: Perrin, 2009.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Fréchet, Hélène. Histoire de l'Europe au XIXe siècle. Paris: Ellipses, 1991.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Book chapters on the topic "Histoire du XIXème siècle"

1

Boudon, Jacques-Olivier. "Histoire des évêques et tradition épiscopale au xixe siècle." In Liber, Gesta, histoire, 449–58. Turnhout: Brepols Publishers, 2009. http://dx.doi.org/10.1484/m.stmh-eb.3.2514.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Irigoin, Jean. "Recherche et histoire des textes grecs au xixe siècle: autour des Fables de Babrios." In La tradition vive, 441–46. Turnhout: Brepols Publishers, 2003. http://dx.doi.org/10.1484/m.bib-eb.3.1420.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Schabert, Ina. "Des femmes en littérature anglaise et littérature française (XVIIe–XIXe siècle): quelques perspectives sur une histoire comparée." In Die Feministische Aufklärung in Europa | The Feminist Enlightenment in Europe | Les Lumières européennes au féminin, 223–34. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2021. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-662-62981-9_12.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Gioanni, Stéphane. "Les évêques de Salone (iie-viie siècle) d’après l’Historia Salonitana (xiiie siècle) de Thomas l’Archidiacre: histoire et hagiographie." In Liber, Gesta, histoire, 243–63. Turnhout: Brepols Publishers, 2009. http://dx.doi.org/10.1484/m.stmh-eb.3.2504.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Krönert, Klaus. "Construire l’histoire d’une ville épiscopale: les Gesta Trevirorum (xiie siècle)." In Liber, Gesta, histoire, 299–314. Turnhout: Brepols Publishers, 2009. http://dx.doi.org/10.1484/m.stmh-eb.3.2507.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Bourguet, Marie-Noëlle. "La collecte du monde : voyage et histoire naturelle (fin xviième siècle – début xixème siècle)." In Le Muséum au premier siècle de son histoire, 163–96. Publications scientifiques du Muséum, 1997. http://dx.doi.org/10.4000/books.mnhn.1693.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Gayon, Jean. "Le Muséum national d’Histoire naturelle et l’amélioration des plantes au xixème siècle." In Le Muséum au premier siècle de son histoire, 375–402. Publications scientifiques du Muséum, 1997. http://dx.doi.org/10.4000/books.mnhn.1738.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Espagno, Delphine, and Olivier Devaux. "Avant Maurice Hauriou : L’enseignement du droit public à Toulouse du xviième au xixème siècle." In Histoire de l’enseignement du droit à Toulouse, 327–75. Presses de l’Université Toulouse 1 Capitole, 2007. http://dx.doi.org/10.4000/books.putc.13307.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Godicheau, François, and Mathieu Grenet. "Introduction. Une histoire politique." In Raison administrative et logiques d’empire (xvie-xixe siècle), 1–15. Publications de l’École française de Rome, 2021. http://dx.doi.org/10.4000/books.efr.10417.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Corbin, Alain. "Conclusion. L'homme de gauche au xixe siècle." In Histoire des gauches en France, 545–54. La Découverte, 2005. http://dx.doi.org/10.3917/dec.becke.2005.01.0545.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Histoire du XIXème siècle"

1

Chergui, Samia, and Dehbia Haddad. "Les abords de la citadelle d’Alger au XIXème siècle." In FORTMED2020 - Defensive Architecture of the Mediterranean. Valencia: Universitat Politàcnica de València, 2020. http://dx.doi.org/10.4995/fortmed2020.2020.11370.

Full text
Abstract:
The surroundings of the Algiers’s citadel in the nineteenth centuryThe major works undertaken between 1817 and 1830 transformed the citadel of Algiers into a most important place of sovereignty and power, boasting different administrative, economic and religious centres. However, today, the physiognomy of the surroundings of this palace-fortress is marked by the upheaval of the French colonial period between 1830 and 1870. The creation of the Boulevard de la Victoire and the demolition, for security reasons, of the surrounding buildings, definitively altered the landscape and urban typology of the Ottoman period. This article examines the urban fabric of the ancient surroundings of the Citadel and their transformation during the nineteenth century. It traces back the development of the surroundings, and explains the reasons behind their demolition. The study tries also to give an assessment of the principle characteristics of the architectural components within their urban fabric.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Alonso de Armiño Pérez, Luis, Gonzalo Vicente-Almazán Pérez de Petinto, and Vicent Cassany i Llopis. "Housing form and city form: Urban morphology and local identity." In 24th ISUF 2017 - City and Territory in the Globalization Age. Valencia: Universitat Politècnica València, 2017. http://dx.doi.org/10.4995/isuf2017.2017.5772.

Full text
Abstract:
Housing form and city form: Urban morphology and local identityKeywords (3-5): Building type, urban morphology, Valencia, housing, house floor-plan design This paper aims to analyse the processes of typological evolution of residential buildings in Valencia as a way to outline an 'affiliation' within the city's housing types, capable of endowing a local identity profile beyond European influences that began to generalise from mid-XIX century. The residential fabric of Valencia maintained a certain continuity/ intelligibility in its morphological evolution until the 1970s, in which the development of the 1966 PG marked a turning point, with the progressive incorporation of "modern" forms of housing, vaguely related to the diffusion of CIAM architectural principles. Nevertheless, a most substantial part of the city fabric, amounting to two-thirds of all residential buildings, was built before the 1966 PG, and therefore away from 'modern' housing practices. Most of this fabric, corresponding to neighbourhoods resulting from urban extension projects starting in the second half of the nineteenth century, is made out of serially-aggregated, multi-family buildings or 'houses of flats', forming perimeter blocks, whose profile still characterises visually the city's townscape. To a large extent, these 'houses of flats' are the result of a progressive codification of building prototypes that first appeared in the historic city, originating from the transformation of the traditional city-house. Initially, the transformation began with increasing the number of storeys, successively followed with processes of plot-aggregation, all combined with an horizontal division configuring new housing floor-plans. These processes progressively generated larger buildings, in which the plot shape and dimensions appear as determining instances. References (100 Word) ALONSO DE ARMIÑO, L. y PIÑON, J.L. (1986). La formazione del la Valencia moderna. Sutoria Urbana, (37), 89-114. AZAGRA, J. (1993). Propiedad inmueble y crecimiento urbano. Valencia 1800-1931. Madrid: Síntesis. BRIGUZ Y BRU, G. (1837). Escuela de Arquitectura Civil. Valencia: Joseph de Orga. HERMOSILLA, J. (1750). La architectura civil (manuscrito). DALY, M.C. (1864). L’architecture privée au XIXème siècle, sous Napoléon III MOLEY, C. (1999). Regard sur l’immeuble privé. Architecture d’un habitat 1880-1970. Paris: Le Moniteur. PIÑÓN, J.L. (1988). Los orígenes de la Valencia moderna PONS, A. y SERNA, J. (1992). La ciudad extensa. Valencia: Diputació de València. SANCHO, A. (1855). Mejoras materiales de Valencia. Valencia: Imprenta de José Mateu.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Benselama-Messikh, Safia. "Architecture militaire et typologies défensives d’Alger entre le XVIème et le XIXème siècle." In FORTMED2020 - Defensive Architecture of the Mediterranean. Valencia: Universitat Politàcnica de València, 2020. http://dx.doi.org/10.4995/fortmed2020.2020.11467.

Full text
Abstract:
Military architecture and defensive typologies of Algiers between the sixteenth and the nineteenth centuriesIn the Ottoman regency, the fortifications of Algiers evolve according to the politico-economic growth experienced by the city partly thanks to the development of the maritime piracy and the lusts it entails. Its stranglehold on the sea, arouses many projects of punitive expeditions. The construction of fortifications is then the major concern of its new leaders who between the sixteenth and the seventeenth centuries, fortify the city, its bay and the hinterland. These efforts develop over the three centuries of the Ottoman regency, a singular military architecture for the city of Algiers. The sixteenth century sees, a medieval reminiscence with the first fortifications, then, with the presence of Christians, a western influence the seventeenth century and the arrival of the Moriscos, brings a second breath to this defensive typology which is defined as a local style between domestic and military architecture. The question is: why Algiers has developed a particular defensive typology while the modernization of the artillery had led to an internationalization of the defensive system.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

"L´apport des archives de Zadar à l´histoire de la Méditerranée orientale au XVe siècle." In Visions of Community. Vienna: Austrian Academy of Sciences Press, 2018. http://dx.doi.org/10.1553/0x003901b1.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography