Academic literature on the topic 'Glycoprotéines de fusion virales'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Glycoprotéines de fusion virales.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Glycoprotéines de fusion virales"

1

Moenne-Loccoz, R., C. Razafinjatovo, F. Habersetzer, A. Ananna, M. Doffoel, P. Wolf, J. P. Gut, T. Baumert, F. Stoll-Keller, and E. Schvoerer. "Tropisme leucocytaire du virus de l’hépatite C – intérêt de l’analyse des séquences des gènes des glycoprotéines d’enveloppe virales E1 et E2." Pathologie Biologie 58, no. 2 (April 2010): 170–74. http://dx.doi.org/10.1016/j.patbio.2009.06.010.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

AYNAUD, J. M. "Les vaccins vétérinaires de nouvelle génération." INRAE Productions Animales 4, no. 1 (February 2, 1991): 89–95. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.1991.4.1.4321.

Full text
Abstract:
Les vaccins vétérinaires doivent non seulement être efficaces et totalement inof fensifs, mais répondre à des contraintes économiques strictes imposées par les éleveurs en amont des filières productrices de viande, de lait et d’oeufs. Le contrôle des maladies virales et bactériennes dévastatrices telles la fièvre aphteuse, la peste porcine et la brucellose a été réalisé grâce à des vaccins conventionnels dont la plupart sont encore largement utilisés dans le monde. Les nouvelles technologies issues de la fusion cellulaire et de la recombinaison génétique offrent la possibilité d’éliminer certains inconvénients qui peuvent subsister dans les préparations actuelles. L’un des atouts majeurs des vaccins de la nouvelle génération sera la possibilité de différencier animaux infectés et vaccinés.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Cardoso-Juárez, Sheila Saraí, José Alberto Cano-Buendía, Miguel González-Lozano, and Sandra MoralesArrieta. "Cloning and expression of avian interferon alpha (ChIFNα) and Newcastle Fusion proteins in Escherichia coli." Journal of Bioengineering and Biomedicine Research 7, no. 1 (January 31, 2023): 10–17. http://dx.doi.org/10.70632/jbbr.7.1.2023.10-17.

Full text
Abstract:
La industria avícola es afectada por enfermedades virales causando pérdidas económicas. La producción del Interferón aviar alfa (ChIFNα) y de la proteína de Fusión del Virus de Newcastle como proteínas recombinantes podrían usarse en el desarrollo de vacunas veterinarias. En este trabajo, las secuencias fueron optimizadas usando el índice de adaptación de codones (CAI) generando secuencias con un valor de CAI mayor al 0.7. La secuencia optimizada del ChIFNα (579 pb) se clonó en el vector de expresión pBAD/MycHis-A (4094 pb), sin embargo, se obtuvieron resultados negativos en el análisis de expresión de la proteína por Western Blot, por lo que el ChIFNα se subclonó en el vector de expresión pET28a (5369 bp). Se clonó in silico la proteína F optimizada (1665 pb) en el vector de expresión pBAD/MycHis-A, donde se determinó la longitud y el peso teórico de la proteína recombinante es de 1728 pb y 61.57 kDa.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Telford, Erica, Fabrice Porcheray, Sandrine Halfen, Armelle Pasquet, Nicolas Pulik, Marion Fanjat, Hervé Raoul, and Yazdan Yazdanpanah. "Les stratégies dans la lutte contre les maladies infectieuses : le rôle de l’ANRS | Maladies infectieuses émergentes." Annales des Mines - Réalités industrielles Novembre 2023, no. 4 (November 9, 2023): 82–86. http://dx.doi.org/10.3917/rindu1.234.0082.

Full text
Abstract:
La crise Covid-19 a mis en évidence le besoin d’anticipation des crises sanitaires. L’ANRS I Maladies Infectieuses Émergentes, agence issue de la fusion de l’ANRS (Agence Nationale de Recherche sur le SIDA) et du consortium REACTing (REsearch and ACTion targeting emerging infectious diseases), a été créée dans ce contexte. C’est une agence autonome de l’Inserm qui anime, évalue, coordonne et finance la recherche sur le VIH/sida, les hépatites virales, les infections sexuellement transmissibles, la tuberculose et les maladies infectieuses émergentes et ré-émergentes. La stratégie de l’agence s’intègre dans un large cadre d’initiatives structurantes mises en place au niveau national et international, allant de la recherche fondamentale au développement et à la bioproduction, pour améliorer la préparation et la réponse aux épidémies. Les aspects liés à l’innovation, aux enjeux sociétaux, ainsi qu’à la collaboration internationale sont particulièrement renforcés pour répondre à ces objectifs.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Libeau, Geneviève, J. T. Saliki, and Adama Diallo. "Caractérisation d'anticorps monoclonaux dirigés contre les virus de la peste bovine et de la peste des petits ruminants : identification d'épitopes conservés ou de spécificité stricte sur la nucléoprotéine." Revue d’élevage et de médecine vétérinaire des pays tropicaux 50, no. 3 (March 1, 1997): 181–90. http://dx.doi.org/10.19182/remvt.9567.

Full text
Abstract:
Vingt-neuf anticorps monoclonaux (ACM) dirigés contre les souches virales vaccinales RPV-RBOK et RPVL de peste bovine (RPV) et la souche PPRV NIG 75/3 de la peste des petits ruminants (PPRV) ont été caractérisés par radioimmunoprécipitation (RIPA), immunofluorescence ((FI) et immunoenzymologie (ELISA). Vingt-sept d'entre eux étaient dirigés contre la nucléoprotéine (N); deux ACM étaient spécifiques de la protéine de fusion (F) et de la protéine de matrice (M) du virus homologue. Pour ceux qui n'étaient pas précipitants, la réactivité au regard de la protéine de structure était confirmée par (FI et ELISA. La réactivité en (FI de ces ACM a permis de classer des souches RPV et PPRV d'origine géographique différente et de les comparer à deux autres morbillivirus, la rougeole (MV) et la maladie de Carré (CDV). L'ACM dirigé contre la M n'a pas indiqué de variations épitopiques au sein des souches PPRV et l'AcM anti-Fl a délimité un site unique sur l'ensemble des souches RPV et PPRV tout en les distinguant de MV et de CDV. Les ACM anti-N ont été purifiés, biotinylés et analysés par compétition réciproque au regard des souches RPV-RBOK et PPRV-NIG 75/1 utilisées comme antigène de l'ELISA. Ils ont défini sur la nucléoprotéine de ces virus respectivement 6 et 7 sites antigéniques. Sur l'ensemble des sites délimités, certains étaient uniques à RPV (2 sites) et d'autres à PPRV (3 sites). Les ACM qui les reconnaissaient ont permis de distinguer les deux virus sans ambiguïté. Quatre sites se chevauchant sur les virus RPV et PPRV étaient conservés sur l'ensemble des morbillivirus et les sites restants étaient communs à 2 morbillivirus au moins. Trois ACM caractérisés dans cette étude sont de bons candidats pour des tests de diagnostic différentiel.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Dissertations / Theses on the topic "Glycoprotéines de fusion virales"

1

Bär, Séverine. "Rôle de l'ectodomaine des glycoprotéines d'enveloppe transmembranaires virales dans les étapes tardives de la fusion membranaire." Paris 7, 2005. http://www.theses.fr/2005PA077005.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Minoves, Marie. "Etude fonctionnelle et structurale de la glycoprotéine du virus de la Stomatite Vésiculaire et des Lyssavirus." Electronic Thesis or Diss., université Paris-Saclay, 2024. http://www.theses.fr/2024UPASL068.

Full text
Abstract:
Le virus de la stomatite vésiculaire (VSV) est un virus enveloppé appartenant au genre Vésiculovirus et à la famille des Rhabdoviridae. Son unique glycoprotéine G reconnait un récepteur à la surface de la cellule hôte puis, après endocytose du virion, déclenche la fusion membranaire grâce à une transition structurale induite à faible pH depuis la forme pré-fusion de G vers sa forme post-fusion. Par ailleurs, G est la cible des anticorps neutralisant le virus. Les structures cristallographiques des formes pré- et post-fusion de l'ectodomaine soluble de G (i.e. sans sa partie transmembranaire) ont été déterminées par radiocristallographie. Ces structures ont installé G comme étant le prototype des glycoprotéines de fusion de classe III. L'organisation de l'extrémité carboxyterminale de l'ectodomaine et du domaine transmembranaire de G, qui jouent un rôle important durant le processus de fusion, n'est cependant pas connue. Nous avons donc réalisé une étude par cryo-microscopie électronique sur la glycoprotéine complète, purifiée à partir de particules virales, seule ou en complexe avec un anticorps monoclonal. Cette étude nous a permis de compléter les structures de l'ectodomaine dans ses conformations pré et post-fusion. Elle suggère que les domaines transmembranaires sont mobiles au sein de la membrane. Par ailleurs, nous avons résolu deux structures de G en complexe avec un FAb dérivé d'un anticorps neutralisant, reconnaissant à la fois les formes pré- et post-fusion de plusieurs souches de Vésiculovirus. Cette première structure d'un complexe entre G et un anticorps nous a permis de caractériser finement l'épitope, d'identifier les résidus de G clefs dans l'interaction et de proposer un mécanisme de neutralisation. Ce travail augmente de façon significative nos connaissances sur la structure de G qui est la glycoprotéine la plus utilisée en biotechnologie pour délivrer un cargo et en thérapie génique pour le pseudotypage de vecteurs lentiviraux. Nous avons également débuté une étude visant à caractériser les glycoprotéines des Lyssavirus, genre appartenant également à la famille des Rhabdoviridae, et dont le virus de la rage est le prototype. Nous avons produit et purifié les ectodomaines de plusieurs Lyssavirus, et nous avons pu obtenir une structure cristallographique de l'ectodomaine du virus Ikoma (IKOV G) qui correspondrait à un intermédiaire monomérique tardif. Afin de poursuivre le travail de caractérisation de cette structure, plusieurs approches sont en cours. Nous avons notamment réalisé une sélection par phage display de ligands alphaReps dirigés contre IKOV G. Les alphareps sont des protéines artificielles constituées par des répétitions hélicoïdales. 6 des 11 alphareps sélectionnées sont capables de lier IKOV G. La caractérisation des complexes IKOV G est en cours. Nous envisageons i) d'utiliser ces alphareps pour piéger des conformations différentes de G que celle obtenues pour en obtenir la structure par cristallographie ou cryo-EM ii) tester l'activité antivirale des apharep sélectionnées
Vesicular stomatitis virus (VSV), an enveloped virus, is the prototype species of the genus Vesiculovirus within the family Rhabdoviridae. Its G glycoprotein is responsible for receptor recognition, on the host cell surface, that triggers clathrin-mediated endocytosis of VSV. Then, within the acidic environment of the endosome, VSV G undergoes a fusogenic conformational change from the pre-fusion form of G to its post-fusion form, leading the fusion of both membranes. G is also the target of virus-neutralizing antibodies. Both structures of the pre- and post-fusion forms of the soluble ectodomain of G (i.e. without its transmembrane part) were determined by radiocrystallography. These structures established G as the prototype of class III fusion glycoproteins. However, the organization of the carboxyterminal part of the ectodomain and the transmembrane domain of G, which play an important role during the fusion process, remains unknown. Therefore, we carried out a cryo-electron microscopy study on the complete glycoprotein, directly purified from viral particles, alone or in complex with a monoclonal antibody. This study led to complete the structures of the ectodomain in its pre- and post-fusion conformations. It also revealed that the transmembrane domains are mobile within the membrane. We have also solved two structures of G in complex with a FAb derived from a neutralizing antibody, recognizing both pre- and post-fusion forms of G from several strains of Vesiculovirus. Based on these first structures of a complex between G and an antibody, we could characterize the epitope, identify the key G residues in the interaction and propose a neutralization mechanism. This work significantly increases our knowledge of the structure of G, which is the most widely used glycoprotein in biotechnology for cargo delivery and in gene therapy (by lentivirus pseudotyping).We also initiated a study aimed at characterizing the glycoproteins of Lyssaviruses, a genus also part of the Rhabdoviridae family, and for which rabies virus is the prototype. We produced and purified the ectodomains of several Lyssaviruses, and we were able to obtain a crystallographic structure of the ectodomain of Ikoma virus (IKOV G), which corresponds to a late monomeric intermediate. Several approaches are underway to further characterize this structure. We also carried out a phage display selection of alphaReps directed against IKOV G. Alphareps are artificial proteins binders consisting of helical repeats. 6 out of 11 alphareps are able to bind IKOVG. Complexes of IKOV G with alphareps are currently being characterized. We plan to i) use these tools as crystallization helpers to trap different conformations of G in crystallography or cryo-EM ii) evaluate the potential antiviral activity of these alphareps
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Mougin, Bruno. "Immunogénicité des glycoprotéines membranaires du virus de la rougeole : influence du vecteur de présentation de l'antigène sur la réponse immunitaire et sur les interactions avec le macrophage." Lyon 1, 1990. http://www.theses.fr/1990LYO1T048.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Ciczora, Yann. "Rôles fonctionnels des domaines transmembranaires des glycoprotéines d'enveloppe E1 et E2 du virus de l'hépatite C." Lille 2, 2006. http://www.theses.fr/2006LIL2S064.

Full text
Abstract:
Le virus de l’hépatite C (VHC) code pour deux protéines d’enveloppe E1 et E2 associées sous forme d’hétérodimères. Les résidus chargés du domaine transmembranaire (TMD) de E2 (D728 et R730) n’ont pas la même contribution dans les différentes fonctions des TMDs. Bien que ces deux résidus soient nécessaires à la rétention de E2 dans le réticulum endoplasmique, l’acide aspartique est essentiel à la formation des hétérodimères. De plus, la mutation des résidus chargés du TMD de E2 altère l’infectiosité du virus. Nous avons effectué une mutagenèse de substitution tryptophane de chacun des résidus de ces domaines. Nous avons ainsi montré qu’en plus du résidu D728, les glycines 354 et 358 sont en partie responsables de la formation des hétérodimères E1E2. Enfin, nos observations indiquent que les TMDs de E1 et E2 sont impliqués dans l’entrée virale, et notamment dans une étape précoce de la fusion entre les membranes virale et cellulaire
Hepatitis C virus (HCV) encodes two envelope glycoproteins, E1 and E2 associated as heterodimers. These proteins are essential for virus infectivity. The two charged residues (Asp728 and Arg 730) of transmembrane domain (TMD) of E2 do not contribute equally in the glycoprotein functions. The two charged residues are required for ER retention, but only the aspartic acid is necessary for heterodimerization. Moreover the mutation of this charged residues affects the entry functions of these proteins. We have done a tryptophane scanning mutagenesis of each residue of these segments. The Asp728 and the two glycine residues (Gly354 and Gly358) are required for the formation of the heterodimer. Moreover other residues (Lys370, Leu726, Ala727, Ala729) are also implicated in these interactions. Finally, our observations indicate that the TMDs are also involved in virus entry. Indeed, some mutants of the TMDs of E1 and E2 affected an early step of the fusion between the viral and cell membrane
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Vasiliauskaite, Ieva. "Structural characterization of viral envelope glycoproteins." Electronic Thesis or Diss., Paris 6, 2014. https://accesdistant.sorbonne-universite.fr/login?url=https://theses-intra.sorbonne-universite.fr/2014PA066507.pdf.

Full text
Abstract:
Les glycoprotéines virales sont impliquées dans les deux principales étapes d’entrée des virus enveloppés dans leurs cellules hôtes : l’attachement des virus aux récepteurs cellulaires et la fusion des membranes virale et cellulaire. Je me suis d’abord attachée à l’étude structurale de la principale glycoprotéine, E2, de deux hépacivirus : la forme B du virus GB (GBV-B) et le virus de l’hépatite C (HCV). Mes tentatives de cristallisation de l’ectodomaine de la protéine E2 du GBV-B sont restées vaines, mais l’analyse des propriétés de ses fragments a suggéré un rôle de son extrémité C-terminale dans la liaison à son récepteur. En parallèle, j’ai co-cristallisé un peptide synthétique correspondant à la principale boucle de liaison de E2 à son récepteur, avec un fragment d’anticorps dirigé contre cette boucle. Etonnament, le peptide forme une hélice , en nette contradiction avec la conformation étendue adoptée dans un fragment du cœur de E2. Associé à des données biochimiques, cela suggère une flexibilité inattendue de cette région de l’ectodomaine d’E2. Dans un second temps, je me suis intéressée à la glycoprotéine F des baculovirus. J’ai résolu la structure du trimère d’un fragment tryptique de F dans sa conformation post-fusion. Cette structure a validé une prédiction selon laquelle la protéine F était une protéine de fusion de classe I homologue à celle des paramyxovirus. La protéine F des baculovirus est ainsi le premier exemple d’une protéine de fusion de classe I encodée par un virus à ADN. Mes résultats confortent donc l’hypothèse que toutes les protéines F ont un ancêtre commun et suggèrent un lien évolutif intéressant entre les virus à ADN, à ARN et leurs hôtes
Viral glycoproteins are responsible for the two major steps in entry into host cells by enveloped viruses: 1) attachment to cellular receptor/s and 2) fusion of the viral and cellular membranes. My thesis concentrated first on the structural analysis of the major envelope glycoprotein E2 of two hepaciviruses: GB virus B (GBV-B) and hepatitis C virus (HCV). Crystallization of the GBV-B E2 ectodomain remained unsuccessful, but the characterization of truncated versions of E2 suggested an important role of its C-terminal moiety in receptor binding. In parallel, I co-crystallized a synthetic peptide mimicking HCV E2 with an antibody fragment directed against the major receptor-binding loop of E2 that is targeted by broadly neutralizing antibodies. The structure unexpectedly revealed an α-helical peptide conformation, which is in stark contrast to the extended conformation of this region observed in the structure of an E2 core fragment. Together with further biochemical evidence this suggests an unanticipated structural flexibility within this region in the context of the soluble E2 ectodomain. Secondly, I focused on the structural analysis of the baculovirus glycoprotein F. I determined the crystal structure of the post-fusion trimer of a trypsin-truncated F fragment. This structure confirmed previous predictions that baculovirus F protein adopts a class I fusion protein fold and is homologous to the paramyxovirus F protein. Baculovirus F is therefore the first class I fusion protein encoded by a DNA virus. My results support the hypothesis that F proteins may have a common ancestor and imply interesting evolutionary links between DNA and RNA viruses and their hosts
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Vasiliauskaite, Ieva. "Structural characterization of viral envelope glycoproteins." Thesis, Paris 6, 2014. http://www.theses.fr/2014PA066507/document.

Full text
Abstract:
Les glycoprotéines virales sont impliquées dans les deux principales étapes d’entrée des virus enveloppés dans leurs cellules hôtes : l’attachement des virus aux récepteurs cellulaires et la fusion des membranes virale et cellulaire. Je me suis d’abord attachée à l’étude structurale de la principale glycoprotéine, E2, de deux hépacivirus : la forme B du virus GB (GBV-B) et le virus de l’hépatite C (HCV). Mes tentatives de cristallisation de l’ectodomaine de la protéine E2 du GBV-B sont restées vaines, mais l’analyse des propriétés de ses fragments a suggéré un rôle de son extrémité C-terminale dans la liaison à son récepteur. En parallèle, j’ai co-cristallisé un peptide synthétique correspondant à la principale boucle de liaison de E2 à son récepteur, avec un fragment d’anticorps dirigé contre cette boucle. Etonnament, le peptide forme une hélice , en nette contradiction avec la conformation étendue adoptée dans un fragment du cœur de E2. Associé à des données biochimiques, cela suggère une flexibilité inattendue de cette région de l’ectodomaine d’E2. Dans un second temps, je me suis intéressée à la glycoprotéine F des baculovirus. J’ai résolu la structure du trimère d’un fragment tryptique de F dans sa conformation post-fusion. Cette structure a validé une prédiction selon laquelle la protéine F était une protéine de fusion de classe I homologue à celle des paramyxovirus. La protéine F des baculovirus est ainsi le premier exemple d’une protéine de fusion de classe I encodée par un virus à ADN. Mes résultats confortent donc l’hypothèse que toutes les protéines F ont un ancêtre commun et suggèrent un lien évolutif intéressant entre les virus à ADN, à ARN et leurs hôtes
Viral glycoproteins are responsible for the two major steps in entry into host cells by enveloped viruses: 1) attachment to cellular receptor/s and 2) fusion of the viral and cellular membranes. My thesis concentrated first on the structural analysis of the major envelope glycoprotein E2 of two hepaciviruses: GB virus B (GBV-B) and hepatitis C virus (HCV). Crystallization of the GBV-B E2 ectodomain remained unsuccessful, but the characterization of truncated versions of E2 suggested an important role of its C-terminal moiety in receptor binding. In parallel, I co-crystallized a synthetic peptide mimicking HCV E2 with an antibody fragment directed against the major receptor-binding loop of E2 that is targeted by broadly neutralizing antibodies. The structure unexpectedly revealed an α-helical peptide conformation, which is in stark contrast to the extended conformation of this region observed in the structure of an E2 core fragment. Together with further biochemical evidence this suggests an unanticipated structural flexibility within this region in the context of the soluble E2 ectodomain. Secondly, I focused on the structural analysis of the baculovirus glycoprotein F. I determined the crystal structure of the post-fusion trimer of a trypsin-truncated F fragment. This structure confirmed previous predictions that baculovirus F protein adopts a class I fusion protein fold and is homologous to the paramyxovirus F protein. Baculovirus F is therefore the first class I fusion protein encoded by a DNA virus. My results support the hypothesis that F proteins may have a common ancestor and imply interesting evolutionary links between DNA and RNA viruses and their hosts
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Voss, James. "Chikungunya envelope glycoprotein structure at neutral PH determined by X-ray crystallography." Paris 7, 2011. http://www.theses.fr/2011PA077021.

Full text
Abstract:
Le virus de Chikungunya (CHIKV) est un alphavirus émergent, transmis par les moustiques, qui a provoqué des épidémies de maladies débilitantes chez homme pendant les dernières cinq années. L'invasion de CHIKV dans les cellules sensibles est médiée par deux glycoprotéines virales, E1 et E2, qui portent respectivement les boucles de fusion à la membrane et les déterminants antigéniques principaux, et forment une couche protéinique icosaédrique à la surface du virion. La glycoprotéine E2, provenant du clivage par la furine du précurseur p62 (en E3 et E2), est responsable de la liaison au récepteur, tandis que E1 est impliqué dans la fusion membranaire. Dans le cadre d'un effort multidisciplinaire pour comprendre la biologie de CHIKV, nous avons déterminé les structures cristallines de l'hétérodimère précurseur immature (p62-E1; 2. 17 A de résolution) et du complexe mature (E3-E2-E1; 2. 6 A de résolution). Les structures atomiques nous ont permis de faire la synthèse d'une multitude de données génétiques, biochimiques, immunologiques et de microscopie électronique accumulées pendant plusieurs années sur les arbovirus en général. Cette analyse donne une image détaillée de l'architecture fonctionnelle de la couche de surface (25 MDa) des alphavirus. Les structures des complexes matures et immatures de CHIKV a aussi permis de décrire les causes et les mécanismes du changement de conformation des protéines d'enveloppe du virion lors du passage de celui-ci dans l'endosome à pH acide et précédant la fusion membranaire
Chikungunya is an emerging mosquito-bome alphavirus that has caused widespread outbreaks of debilitating human disease in the past five years. CHIKV invasion of susceptible cells is mediated by two viral glycoproteins, E1 and E2, which carry the main antigenic determinants and form an icosahedral shell at the virion surface. Glycoprotein E2, derived from furin cleavage of the p62 precursor to E3 and E2 is responsible for receptor binding and is the major viral antigen. The E1 protein is responsible for inducing the fusion of viral and cellular membranes in the target cell endosome which is required for release of the viral nucleocapsid into the cytoplasm to initiale infection of a cell. While the structure of E1 has been determined, the structure of E2"has remained elusive over the years. This thesis reports the atomic structures of the mature (E3/E2/E1) and immature (P62/E1) envelope glycoprotein complexes from Chikungunya virus determined by X-ray crystallography using a recombinant protein construct. This construct contained the covalently linked ectodomains of p62 and E1. Diffracting crystals of the purified complexes were obtained at neutral pH when the linker joining the ectodomains was cleaved. The glycoprotein structures were fit into reconstructions of the alphavirus virion obtained from cryo-electron microscopy (cryoEM). This analysis resulted in an inferred atomic model of the entire 25MDa surface of the highly conserved alphavirus virion and allowed for the synthesis of a wealth of genetic, biochemical, immunological and electron microscopy data accumulated over the years on alphaviruses in general
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Lopez, Sandra. "Rôle du cofacteur cellulaire TIP47 dans l'incorporation de la glycoprotéine d'enveloppe dans les particules virales du VIH-1." Paris 7, 2007. http://www.theses.fr/2007PA077170.

Full text
Abstract:
La formation de nouveaux virus VIH-1 infectieux requiert la rencontre de trois composants majeurs viraux : la glycoprotéine d'enveloppe (Env), le précurseur Gag et l'ARN génomique. L'incorporation de Env dans la particule virale Gag est une étape cruciale puisqu'elle confère aux virions néoformés la capacité d'infecter de nouvelles cellules cibles. Pourtant les mécanismes qui la président sont largement méconnus. La première partie de mon travail de thèse a permis d'identifier le premier cofacteur cellulaire, TIP47, requis pour l'incorporation de Env. TIP47 permet l'association entre Gag et Env en interagissant simultanément avec le domaine matrice de Gag et avec le domaine cytoplasmique de la sous-unité transmembranaire TMgp41 de Env. L'incorporation de Env VIH-1 est régulée par un mécanisme actif, dans lequel l'interaction entre Gag, TIP47 et Env joue un rôle central. TIP47 est essentiel pour l'incorporation de Env dans des virions produits par divers types cellulaires cibles du VIH-1 comme les lymphocytaires T CD4+ ou les macrophages primaires. La seconde partie de ma thèse a permis la caractérisation d'un nouveau groupe de partenaires du domaine cytoplasmique de la TMgp41 de Env VIH-1 : des facteurs de transcription ancrés dans le réticulum endoplasmique. Env peut ainsi participer à la régulation de diverses voies cellulaires. L'interaction de Env avec l'un de ces facteurs, Luman, inhibe son activation. Luman inhibe l'activité de transactivation des gènes du VIH-1 et Env semble contrecarrer cette inhibition. A l'inverse, ATF6 et SREBP, les deux autres facteurs, qui sont nécessaires pour la replication du virus, seraient quan à eux activés lors de l'infection du VIH-1
The formation of new infectious HIV-1 viruses requires the encounter between three major viral components: the envelope glycoprotein (Env), the Gag precursor and the genomic RNA. Env incorporation into the viral Gag particles is a crucial step since it confers to the newly formed virions the capacity to infect new target cells. Yet the mechanisms of Env incorporation are not well known. The first part of my thesis allowed us to identify the first cellular cofactor, TIP47, required for Env incorporation. TIP47 permits the association between Gag and Env by interacting simultaneously with the matrix domain of Gag and with the cytoplasmic domain of the transmembrane subunit TMgp41 of Env. HIV-1 Env incorporation is an active mechanism, in which the interaction between Gag, TIP47 and Env plays a central role. TIP47 is essential for Env incorporation into virions produced by différent target cells of HIV-1, as T CD4+ lymphocytes and primary macrophages. The second part of my thesis allowed the characterization of a new group of partners of the cytoplasmic domain of TMgp41 of HIV-1 Env: transcription factors anchored in the endoplasmic reticulum. Thus, Env can participate in the regulation of different cellular pathways. The interaction between Env and one of these factors, Luman, inhibits its activation. Luman inhibits the transcriptional activity of HIV-1 genes, and Env seems to counteract this inhibition. On the other hand, ATF6 and SREBP, the other factors we identified, are necessary for viral replication and might be activated during HIV-1 infection
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Baquero, Salazar Eduard. "Etude structurale de la glycoprotéine G du virus Chandipura : identification d'intermédiaires fonctionnels durant la transition structurale associée à la fusion." Paris 7, 2013. http://www.theses.fr/2013PA077046.

Full text
Abstract:
Les virus enveloppés pénètrent dans les cellules par la fusion membranaire catalysée par des glycoprotéines virales. Les structures cristallines ont fourni, des images statiques des conformation pré- et post-fusion de ces glycoprotéines mais les états intermédiaires restent inconnus. Les glycoprotéines (G) des vésiculovirus forment des assemblages trimériques dans leurs conformations pré- et post-fusion. Ici nous décrivons un unique cristal contenant simultanément un intermédiaire précoce et tardif durant le changement de conformation de la glycoprotéine (G) du virus Chandipura, un vésiculovirus responsable d'encéphalites mortelles. Les deux intermédiaires de G forment un hétérotétramètre (un dimère d'hétérodimère) plat exposant les boucles de fusion à sa surface. La microscopie électronique et la tomographie montrent deux intermédiaires différents à la surface du virus : une structure plate qui induit l'agrégation des virions et une structure allongée monomérique correspondant à l'intermédiaire tardif. Ces résultats ainsi que des données précédemment obtenues sur des mutants de G de plusieurs rhabdovirus, nous permettent de proposeer que le tétramère ou le dimer sont le complexe qui attaque la membrane cible. Dans ce modèle, la transition structurale depuis la forme pré-fusion de G démarre par une étape de monomérisation et se poursuit par une série d'événements au cours de laquelle les monomères sont en mesure de former d'une part le tétramère, au niveau de la zone de contact avec la membrane cible, et d'autre part un réseau de spicules dans leur état post-fusion en dehors de cette zone de contact. Ce dernier réseau serait impliqué dans l'élargissement des pores de fusion
Enveloped viruses enter cells through a membrane fusion reaction driven by conformational changes of viral fusion glycoproteins. Crystal structures have provided static pictures of pre- and post-fusion conformations for several of these glycoproteins but structures of intermediates are unknown. Vesiculovirus glycoproteins (G) form trimeric assemblies both in their pre- and post- fusion conformation. We report here a single crystal structure containing two different states of G which correspond to an early and a late intermediate during the conformational change of the glycoprotein G of Chandipura virus, a vesiculovirus responsible for deadly encephalopathies. In the crystal, the two intermediates are associated to form a fusion loop-exposing flat tetramer with twofold symmetry. Consistent with these data, electron microscopy and tomography show two different intermediates at the viral surface depending on experimental conditions : a flat assembly leading to viral aggregation and a monomeric elongated structure which resembles the late intermediate. All this information and previous rhabdoviruses mutants with so far unexplained phenotypes, allowed us to propose that G dimer or tetramer have a role during membrane fusion. We propose a model for G structural transition that is depicted as a series of events in which, after dissociation of the trimeric prefusion state, the resulting monomers are able to form, on the one hand, a tetrameric assembly in the contact zone with the target membrane, and on the other, outside this contact zone, a helical network of spikes in their post-fusion state. This helical network would be involved in fusion pore enlargement
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Vautherot, Jean-François. "Coronavirus entérique bovin : identification des protéines structurales et analyse antigénique des glycoprotéines externes." Lyon 1, 1994. http://www.theses.fr/1994LYO1T273.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography