To see the other types of publications on this topic, follow the link: Femmes – Dans les représentations sociales.

Dissertations / Theses on the topic 'Femmes – Dans les représentations sociales'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Femmes – Dans les représentations sociales.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Carrier, Jean-Luc. "Femmes et féminités d'Orient sous l'oeil des occidentaux du XIVème au XVIIIème siècle : images et représentations." Toulouse 2, 1995. http://www.theses.fr/1995TOU20094.

Full text
Abstract:
En cinq siecles de litterature de voyage, la plume occidentale recompose progressivement le monde feminin oriental. La des voyageurs (attirance repulsion) stimule la mise en forme d'un discours equivoque, constamment subordonne aux aleas d apparences (le"donne a paraitre") et des communications (le"donne a savoir"). Les representations des femmes repondent la combinaison de trois effets interactifs: le premier est religieux, le deuxieme politique et le troisieme est un effet realisee par la femme musulmane: une representation dominante des femmes d'orient. Ainsi, emerge l'idee de la grande inc des femmes orientales. Les lieux de culte trahissent d'ailleurs une vraie exclusion, ou une presence inferieure. En deto place des femmes dans le paradis musulman, les occidentaux verifient encore les errances d'un islam amoral qui condition point s'inquieter de leurs conduites terrestres. Du reste, l'attitude des femmes vis a vis des religions (islam ou chris spirituel dans sa globalite, demontre une legerete comme une hypocrisie exemplaire, ainsi qu'une attirance pour le profa anciens. Une fois la liberte enfantine revolue, enfermees dans les harems ou les bains avec pour seules compagnes leurs surveillees par les eunuques, privees le plus possible d'une vie sociale publique, les femmes sont condamnees a l'oisive polygamie inauguree par mahomet, l'incoherence des pratiques matrimoniales et la commodite des activites de dissolution les themes que les voyages aiment a detailler pour construire un modele feminin, en consequence superficiel et derespons continuite rhetorique est assuree par la demonstration des corps et des organismes. Les orientales sont le temoignage so beaute plastique; elles sont d'une proprete corporelle irreprochable et montrent des dispositions genesiques exceptionne portees vers la lascivite par nature. Cette etude met aussi en evidence l'opposition subordination liberation. En orient imposent aux femmes une existence singuliere, articulee autour de la claustration, de la separation des sexes, du port d reste imparfait
During five centuries, the occidental travellers progressively built their own oriental feminine world. The duality in consciousness (attraction repulsion) is the basis of a ambigous discourse which is continuously subordinated to the appearances (i. E. What is "given to appear") and the communications game (i. E. What is "given to know"). Women representations are the result of three interactive effects: the first is religious, the second is politic and the third is a nature effect. The muslim woman is the symbiosis: a superior representation of the oriental women. Thus, several ideas are rising from our study: the beauty and hygiene but the lustfulness and the moral weakness of the oriental women. The travel accounts give prominence to the contrast between reclusion and paticular kinds of freedom too. In the east, male decisions impose on the women to stay in the harems and to wear veils. Nevertheless, the system is far from perfection. Adultery, lesbianism, prostitution and the dance are responds to the illusion of dominance raised from the mariage as a sale, the concubinage as slavery and the male pleasure. Finally, we must stress on the violent acts the writers report. Violence from which the women suffer, but violence they initiate too
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Touati, Zeineb. "Communication et relations symboliques en Tunisie : les représentations sociales de la femme entre le politique, les medias, la culture et l'islam." Grenoble 3, 2006. http://www.theses.fr/2006GRE39047.

Full text
Abstract:
Cette recherche traite du rapport entre communication et relations symboliques en Tunisie, en ce qui concerne l'interaction entre le politique, les médias, la culture et l'Islam d'un côté et les représentations sociales des femmes de l'autre. Notre objectif a été de prouver l'importance du rôle des médias de masse tunisiens dans la construction, l'évolution et la disparition des représentations sociales des femmes véhiculées dans et par la société tunisienne. Après avoir précisé les axes de la recherche et la méthodologie mise en place, cerné le concept de représentations sociales et présenté les différents niveaux et caractéristiques de l'imaginaire arabo-musulman, nous avons présenté les différentes images données par les médias : la presse écrite, la télévision et le cinéma. Nous avons comparé les différentes images données par les médias, à la typologie des représentations, véhiculées par un échantillon de la population tunisienne, établie à partir du dépouillement de nos entretiens semi-directifs. Cette comparaison met en évidence une grande corrélation entre les images données par les médias et celles véhiculées par la société. Les catégories de représentations que nous avons établies correspondent aux principales images médiatiques et aux principales représentations émanant de l'imaginaire arabo-musulman. Nous avons conclu que les médias jouent un rôle important dans l'évolution des représentations sociales des femmes, mais ils sont, inséparables de la religion, des traditions, de la politique et de l'école. Les instances de médiation énumérées interviennent de façon collective dans l'élaboration et l'évolution des représentations sociales des femmes en Tunisie.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Farkhondeh, Iris. "Représentations des femmes dans la littérature sanskrite du Cachemire (VIIIe-XIIe siècles)." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2017. http://www.theses.fr/2017USPCA140.

Full text
Abstract:
La thèse présente une typologie raisonnée des personnages féminins qui apparaissent dans un corpus de quatre œuvres littéraires rédigées en sanskrit au Cachemire entre le VIIIe et le XIIe siècles : le Kuṭṭanī-mata de Dāmodaragupta, la Samaya-mātṛkā de Kṣemendra, le Kathā-sarit-sāgara de Somadeva et la Rāja-taraṅgiṇī de Kalhaṇa. Les représentations littéraires donnent à voir un large spectre de comportements et de statuts féminins. Si la conduite de certaines femmes correspond aux attentes des textes normatifs, d’autres sont tout à fait inattendues et atypiques, des aventurières parfois pittoresques déviant parfois franchement de la norme. Entre ces deux extrêmes, les personnages féminins font plus ou moins preuve d’initiative et usent à des degrés divers de leurs marges de manœuvre et de leur pouvoir de décision. Si les auteurs sont des hommes, qui souscrivent à l’essentiel des normes sociales brahmaniques, leur point de vue sur les femmes n’est pourtant pas univoque. Non seulement le traitement des personnages féminins peut varier en fonction des auteurs mais il varie aussi au sein d’une même œuvre en fonction du contexte. La lecture des œuvres du corpus permet de délimiter ce qui, dans les textes normatifs, apparaît comme essentiel concernant le mariage et le rapport entre époux. Elle conduit également à pondérer certaines des assertions des textes normatifs au sujet des femmes, tandis que la lecture croisée des sources permet d’apprécier l’intégration dans les textes normatifs de certaines pratiques que leurs auteurs ont été amenés à prendre en compte. Enfin, la question se pose de savoir dans quelle mesure les belles lettres du Cachemire de l’époque dépeignent la société contemporaine de leur rédaction. La critique des pratiques tantriques notamment dans les œuvres satiriques de Kṣemendra – mais aussi dans la Rāja-taraṅgiṇī – est bien la preuve que la réalité contemporaine trouve sa place dans les œuvres littéraires du corpus. L’étude d’un ensemble d’œuvres dont on sait qu’elles ont été rédigées dans une région et une époque donnée – chose suffisamment rare dans le cas des lettres indiennes pour être appréciée – présente un grand avantage. Elle souligne la différence de traitement des personnages féminins en fonction des auteurs, du type de texte littéraire (satires, recueil de contes, chroniques) et de l’auditoire auquel le texte était destiné, ces différences au sein du corpus ne pouvant s’expliquer par des différences régionales
This thesis presents an explanatory typology of the female characters who feature in the corpus of four Sanskrit literary works written in Kashmir between the 8th and 12th centuries : Dāmodaragupta’s Kuṭṭanī-mata, Kṣemendra’s Samaya-mātṛkā, Somadeva’s Kathā-sarit-sāgara, and Kalhaṇa’s Rāja-taraṅgiṇī. A large spectrum of female behaviors and status appears here in literary representation. While the behavior of some female characters corresponds to the expectations of the legal texts, that of others can seem surprising and atypical: risk-taking women, sometimes pittoresque, clearly deviate from the norm. Between these two extremes, the female characters are more or less prone to take the initiative and to various degrees to take advantage of whatever space they have to manoeuver in, and to take benefit of whatever decision-making power they might have. While the authors are men who subscribe to the essential core of Brahmanic social norms, their point of view on women is, however, ambiguous. Not only does the treatment of the female characters vary according to the authors, but it varies also within the same work, depending on context. Reading the works of this corpus helps to define what appears as essential concerning marriage and spouse relations in the legal texts. This study also allows for the evaluation of some of the legal texts’ assertions about women. In fact, the comparison of these sources shows how the legal texts integrated certain practices that the authors of these texts had to take into consideration. In the end, one has to ask the question of to what degree the Kashmirian literature of this time described contemporaneous society. The critical view of Tantric practices especially in the satirical works of Kṣemendra, but also in the Rāja-taraṅgiṇī, is indeed proof that contemporary reality has a place in this literature. It is of an immense advantage to study works from a well-defined region and time – something so rare in Indian Studies that it can be easily appreciated. This advantage allows us to emphasize the difference in treatment of female characters among different authors, and among different genres (satires, story collections, chronicles), as well as according to the different audiences, since we know that these differences cannot be explained as being simply regional
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Grisé, Joanne. "Les représentations sociale et médiatique des "femmes maricides" en Ontario, 1871-1946." Thesis, National Library of Canada = Bibliothèque nationale du Canada, 2000. http://www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk2/ftp03/MQ57120.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Fregonese, Coralie. "La professionnalisation des sages-femmes : étude de la dynamique d'un système représentationnel." Thesis, Toulouse 2, 2016. http://www.theses.fr/2016TOU20093/document.

Full text
Abstract:
Ce travail se situe dans le champ des Sciences de l’Education. Il s’intéresse au processus de professionnalisation des étudiants sages-femmes grâce à l’étude d’un système de représentations de trois objets professionnels que sont la profession de sage-femme, la profession de médecin et l’accompagnement.Nous avons réalisé une étude longitudinale de 3 ans auprès des étudiants sages-femmes de France à l’aide d’un questionnaire en ligne. Au final, les réponses de 429 sujets ont pu être appariées. Cette étude sur trois ans a permis de couvrir les différents temps de l’entrée en formation aux deux premières années professionnelles.Nous avons pu observer la stabilité des noyaux centraux des représentations de la profession de sage-femme et de la profession de médecin. Nous notons toutefois des variations significatives dans le contenu lexical des représentations des trois objets. L’étude de ce système de représentations permet de rendre saillant les liens qui se font et se défont entre chacun de ces trois objets. L’évolution de ce système est interprétée comme une conséquence du processus de professionnalisation.L’étude d’un système de représentation nous a permis de mettre en avant une dimension praxéologique pour notre profession de sage-femme enseignante (organisation de séances d’analyse des pratiques, de tables rondes, de jeux de rôle, de groupe de parole…). D’un point de vue théorique, cette étude permet de faire l’hypothèse que l’évolution dynamique des représentations présenterait une stabilité du noyau central mais des variations dans la ou les signification(s) attribuée(s) aux objets
This work is in the field of Science Education. He is interested in the process of professionalisation of midwifery students through the study of a system of representations of three professional objects are the profession of midwife, the medical profession and accompaniment. We conducted a longitudinal study of 3 years with midwifery students from France with an online questionnaire. In the end, the answers of 429 subjects have been matched. This three-year study has covered different time in training entry to the first two professional years. We observed the stability of central nuclei of representations of the profession of midwifery and the medical profession. We note, however, significant variations in the lexical content of the representations of the three objects. The study of this representation system helps make highlight the links that form and dissolve between each of these three items. The evolution of this system is interpreted as a consequence of the professionalization process. The study of a system of representation allowed us to put forward a praxeological dimension to our teaching midwifery profession (organization of practical analysis sessions, panel discussions, role plays, group speech…). From a theoretical point of view, this study allows for the assumption that the dynamic evolution of representations present a stable core but variations in or meaning(s) rating(s) to objects
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Gherissi, Atf. "La sage-femme en Tunisie au 21e siècle : quel référentiel de métier ? quel référentiel de compétences ?" Paris 5, 2003. http://www.theses.fr/2003PA05H030.

Full text
Abstract:
Trois hypothèses de recherche sont posées : -le référentiel du métier de sage femme en Tunisie résulte de trois conceptions différentes selon les acteurs (technicienne, humaniste et gestionnaire) ; -un consensus est possible entre ces conceptions différentes ; -ce référentiel peut permettre d'aboutir à la définition d'un référentiel de compétences de base commun à tous les acteurs. Cette recherche se base sur deux concepts-clés : les représentations et la compétence. Le dispositif de recherche mis en place correspond à une approche inductive qui explore des champs respectivement pédagogique, anthropologique et sociologique
Three research hypotheses are proposed : -the profile of the Tunisian midwife is built up from a combination of three different perceptions (those of women, midwives, employers and trainers) : -consensus is possible among the different perceptions ; -this professional profile can lead to a definition of core competencies on a common basis recognised by each of the key players. This research is based on two key concepts : social and cultural perceptions and competence. The research methodology selected is in accord with an inductive, multidisciplinary approach, drawing on the fields of education, anthropology and sociology
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Le, Bihan Yann. "Construction sociale et stigmatisation de la "femme noire" : représentations, attitudes et conduites masculines dans la société française." Amiens, 2004. http://www.theses.fr/2004AMIEA001.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Abu, Amara Nisrin. "Du fait divers au débat public : représentations médiatiques, sociales et politiques actuelles des violences faites aux femmes en Egypte, en Jordanie et dans les Territoires palestiniens." Paris 5, 2008. http://www.theses.fr/2008PA05H107.

Full text
Abstract:
Dans le contexte d'un débat international sur les violences faites aux femmes, au Proche-Orient, ces violences font l'objet d'un récent débat médiatique, politique et social. La thèse se divise en trois parties dans lesquelles nous analysons les différents aspects des représentations des violences faites aux femmes dans trois pays ayant des liens étroits en raison de leur histoire commune et de leur proximité géographique : l'Egypte, la Jordanie et les territoires palestiniens. Dans quelle mesure les médias de ces pays traitent-ils librement de ces violences ? Quel rôle jouent la société civile, les institutions politiques, étatiques et religieuses dans l'émergence de ce débat ? Nous exposerons, dans un premier temps, les résultats des recherches et d'enquêtes démographiques récentes sur cette question dans ces pays. Dans la deuxième partie, nous aborderons le rôle des institutions légales, politiques, sociales et médiatiques vis-à-vis de ce sujet dans les trois pays. Quant à la troisième partie, elle concerne l'analyse qualitative de 148 articles de presse tirés du quotidien arabophone national « Al Ahram International » entre 2002 et 2004. Afin de mieux saisir la représentation journalistique des différentes formes de violence telles que les crimes dits « d'honneur », les « crimes conjugaux » commis par le conjoint et les crimes commis par la conjointe, nous avons choisi la méthode de l'analyse du contenu pour étudier le discours journalistique sur ces trois formes de violences
Within the context of international debates on violence against women, in the Middle-East this concern has been the center of recent media, political and social debates. This thesis is divided into three parts in which we analyze the different aspects of representations of violence against women in three countries, due to their common history and geographical proximity: Egypt, Jordan and the Palestinian territories. To what extent the media of these countries can deal freely with this issue? What is the role of civil society, political institutions, state and religion in the emergence of this debate? Primarily, we will expose recent research and demographic surveys in these countries. In the second part, we will discuss the role of legal, political and social institutions and the media towards this issue in all three countries. The third part will concern the qualitative analysis of 148 press articles taken from the National Arabic daily "Al Ahram International" between 2002 and 2004. To better understand the journalistic representation of different forms of violence such as the so-called "honour" crimes and "marital crimes" committed by either spouse, we chose the method of analysis content to study the journalistic discourse on these forms of violence
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Maïni, Kheira. "Genre et stéréotypes de sexe. Femmes et hommes dans les manuels de lecture de l'école primaire en Algérie." Paris 10, 2009. http://www.theses.fr/2009PA100124.

Full text
Abstract:
Comment évoluent les représentations des rôles sexués dans les manuels de lecture ? Suivent-ils l'évolution de la société algérienne ou, au contraire,continuent-ils à projeter une image fidèle aux modèles traditionnels, en retrait des changements qui traversent la société ? Telles sont les questions traitées dans cette étude qui renseigne sur la manière dont s' élaborent et se transmettent les représentations sociales dans le cadre scolaire. Les femmes sont sous-représentées et souvent représentées dans des rôles dévalorisants et limités. Le stéréotype le plus fréquent c'est le modèle traditionnel, la femme responsable des tâches familiales et domestiques accompagnée de sa fille qui la seconde. Une perception traditionnelle qui enferme les femmes dans leur rôle d'épouse et de mère. Peu nombreuses, elles restent cantonnées dans leurs rôles privé et familial, malgré quelques timides ouvertures grâce aux personnages féminins non désignés en tant que mères. D'abord, sont présentés la place des femmes dans la sociétés, le système éducatif en Algérie et les différentes approches adoptées afin d'assurer une efficacitéé de l'enseignement, avec une attention particulière à la scolarisation des filles. Ensuite, est abordée l'analyse du manuel scolaire pour avoir un éclairage sur sa conception, sa réalisation et son contenu. Après une description générale des personnages des manuels, il est question plus particulièrement des activités et des attributs des personnages adultes selon les rôles parentaux qu'ils exercent et les rôles des enfants
How is evolving the sexual roles representations in the scholl textbooks ? Are they following the evolution of Algerian society or, on the contrary, are they continuing to show a traditional picture, in opposition to the society changes ? These are the questions dealed with in this study which gives you information about the way the social representations are developed and passed down within the school context. Women are under-represented and often showed in demeaning position and limited roles. The usual stereotype, it is the traditionnal model, the woman responsible for family and domestic tasks with her daughter as assistant. A traditional perception which confine women to their wife and mother role. In the minority, they remain reduced to their private and family roles,despite some occasions when female characters are not showed as mothers. First, are presented the women place in the society, the Algerian educational system and the different approaches adopted to ensure the education efficiency, the girls' in particular. Then, is entered the analysis of the school reading textbook in order to have a better view on its conception realization and content. After a general description of the textbook characters, it is more particularly about the activities and the attributes of the grown-up characters following the parental roles which they use and the children roles
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Pédurant, Elsa. "La représentation des impératrices romaines et des femmes de l'entourage impérial du début du IIIème siècle au début du Vème siècle ap. J.-C." Thesis, Grenoble, 2013. http://www.theses.fr/2013GRENH011.

Full text
Abstract:
Les 124 protagonistes, réelles ou fictives, de cette étude furent toutes des impératrices romaines ou des membres de la domus diuina. Notre projet débute en 193 de notre ère, date à laquelle Iulia Domna, épouse de Septime Sévère, fut élevée au rang d'impératrice. Il se clôt au début du Vème siècle ap. J.-C. avec un groupe de femmes gravitant autour de Salvina, épouse de Nebridius, un neveu de Théodose I. A une première partie consacrée à la biographie de chacune de ces femmes, succède un commentaire synthétique dans lequel nous nous attachons à montrer comment ces personnes furent représentées. Nous entendons par ce terme non seulement l'image iconographique, visuelle, mais aussi la perception que les contemporains avaient d'elles. Au-delà d'une image officielle, élément clef d'une propagande plus ou moins rodée, la réalité du pouvoir et de la place occupée par les Augustae et les autres femmes de l'entourage impérial permet de mieux appréhender la complexité et la diversité des situations. Pour peu que certaines d'entre elles s'écartent de la place traditionnelle de la femme dans la société romaine, leur image s'en retrouve très vite écornée. La place grandissante du christianisme amena les membres féminins de la domus diuina à jouer un rôle nouveau dont la perception manichéenne ajoute un élément de complexité à leur portrait
The 124 main characters of this work are roman empresses and members of the domus diuina. Our work begins in 193 A.D., when Iulia Domna, Severus' wife, became empress. It ends at the beginning of the 5th century, with a group of women including Salvina, niece by marriage of Theodosius I. The first part of our work consists of a set of biographical notes. The second part consists of a commentary that gives an overall picture of these women and the way they are representated. We deal with their representation thanks to iconographic sources, but also thanks to numismatic, epigraphic and literary ones. Beyond the official picture which is the most important component of the propaganda, the reality of the roman empresses' power allows us to grasp the complexity and the variety of the different situations. If some of these women played a non-conventional part, they are run down quickly. As Christianity holded a place more and more important in society, empresses and the other female members of the domus diuina took a new part, but their representation among the authors became more Manichean
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Truchon, Annie. "L'éducation sexuelle en milieu scolaire : représentations sociales de groupes d'intérêt du Québec." Master's thesis, Université Laval, 2005. http://hdl.handle.net/20.500.11794/43474.

Full text
Abstract:
La présente étude vise à identifier le champ de la représentation sociale de l’éducation sexuelle et l’éducation sexuelle en milieu scolaire de femmes de groupes d’intérêt. Il s’agit de 16 femmes âgées de 26 à 58 ans membres de trois groupes dont l’Association des parents catholiques du Québec, le comité de la condition des femmes de la Centrale des syndicats du Québec et le Regroupement professionnel des sexologues du Québec. Une analyse qualitative de leurs discours, tenus en focus groups, fait ressortir les thèmes des valeurs, des acteurs, de la pédagogie et de la réforme en milieu scolaire. Les valeurs, dont plusieurs sont communes à toutes, teintent l’ensemble des discours des participantes. Une discussion éthique regroupant les divers partis concernés par la question de l’éducation sexuelle est encouragée afin de favoriser un consensus en ce qui a trait aux points plus litigieux tels le plaisir, la spiritualité et la valeur de la vie.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Poirier, Sylvie. "Représentations religieuses et sociales de la femme dans l'enluminure gothique - Analyse du langage iconographique médiéval." Mémoire, Université de Sherbrooke, 2015. http://hdl.handle.net/11143/6701.

Full text
Abstract:
Notre mémoire porte sur les représentations religieuses et sociales de la femme dans l’enluminure gothique et, par enchaînement logique, sur l’analyse du langage iconographique médiéval. Notre projet de mémoire fut accepté dans le cadre de la Maîtrise en études du religieux contemporain, bien qu’il s’agisse d’un sujet historique. Nous ne prétendons pas faire de cette recherche un sujet contemporain. Quelques éléments de notre mémoire se rapportant au contemporain ne sont que des regards furtifs, observateurs et critiques sur la pérennité du langage iconographique. Pour le sujet de notre mémoire, nous avons fait une recherche sur l’histoire du manuscrit au Moyen Âge et sur l’enluminure gothique, sur l’univers social et religieux de la femme à l’époque gothique, sur le langage iconographique et l’analyse de l’image, et ce, pour identifier dans l’enluminure les représentations religieuses et sociales de la femme médiévale. Nous avons ajouté à notre recherche une méthode d’analyse de l’enluminure médiévale qui est un complément permettant de valider notre recherche et que nous présentons dans notre introduction et au chapitre V. Il s’agit d’une grille d’analyse iconographique élaborée selon quelques éléments de l’expertise d’historiens, de médiévistes, d’historiens de l’art et d’experts dans l’analyse des images et des représentations sociales. Ainsi, par notre recherche et l’étude du langage iconographique, le tout validé par une brève analyse, nous démontrons que l’enluminure gothique incorpore dans son langage codé et symbolique les représentations religieuses et sociales de la femme médiévale.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Grouzis-Demory, Christelle. "Les femmes, la famille, la vie affective en Espagne au XVIIe siècle : représentations littéraires et réalités sociales dans les nouvelles d' Alonso de Castillo Solórzano." Thesis, Montpellier 3, 2011. http://www.theses.fr/2011MON30033.

Full text
Abstract:
Ce travail porte sur les représentations féminines dans les nouvelles d’Alonso de Castillo Solórzano. Reflet de l’évolution d’un genre en vogue au XVIIe siècle en Espagne, les nouvelles étudiées sont caractérisées par l’extrême diversité et la complexité des images féminines. Cette étude propose ainsi de révéler les différents visages de la femme et leurs rôles inédits à travers une approche analytique des textes. À travers la perspective féminine, nous montrons que cet auteur privilégie constamment la variété, l’invention et l’admiratio. Son propos est avant tout de divertir et de captiver ses lecteurs.L’étude des représentations collectives et individuelles de l’existence féminine permet de souligner combien l’auteur affectionne les images féminines transgressives et de mettre en évidence l’espace d’autonomie et d’expression accordé aux héroïnes, par le biais d’une écriture spécifique. Sous sa plume, le schéma traditionnel régissant les rapports de domination et de pouvoir entre les hommes et les femmes se voit profondément bouleversé. Loin de revendiquer la cause des femmes ou de remettre en question l’ordre établi, les récits de Castillo Solórzano donnent néanmoins à voir le fléchissement des valeurs morales et les bouleversements qui ont marqué la société espagnole dite « décadente » de Philippe IV
This thesis focuses on the representation of women in the short stories of Alonso de Castillo Solórzano. Mirroring the evolution of a genre popular in XVIIth century Spain, the short stories here under scrutiny are characterized by the extreme diversity and complexity of the female image. This study proposes to reveal the different faces of women and their new roles through an analytical approach to the text.Through the feminine perspective, we show that the author constantly favours variety, invention and admiratio. His aim is above all to entertain and charm his readers. The study of collective and individual representations of the female existence serves to underscore how much the author loves this transgressive feminine image, and to highlight the area of autonomy and expression granted to heroines, by means of a peculiar writing.Through his pen, the traditional framework governing the relations of domination and power between men and women is seen to be profoundly altered. Far from championing the feminine cause or questioning the established order, Castillo Solórzano's stories demonstrate, nevertheless, the decline in moral values and the upheaval which characterized the so-called « decadent » Spanish society of Philip IV
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Bougroum, Ilham. "La question du genre dans le paysage télévisuel arabe : entre imaginaire social et réalité du terrain." Electronic Thesis or Diss., Université de Lorraine, 2021. http://www.theses.fr/2021LORR0176.

Full text
Abstract:
L’objectif de la thèse est de montrer, à travers l’analyse des représentations féminines sur les chaînes satellitaires transnationales arabes, la manière dont la télévision contribue au façonnement des normes de genre. La question des rapports sociaux de sexe, appréhendés en termes de construction sociale, représente un thème intéressant à étudier du point de vue des représentations télévisuelles, en particulier pour ce qui concerne le monde arabe où le statut des femmes est complexe à définir. Malgré l’existence d’inégalités entre les femmes et les hommes, leur réalité sociale diffère en fonction des pays de la région et de l’importance que ces pays accordent au fait religieux, à la modernité et au progrès social. À ce titre, la télévision représente un observatoire privilégié, puisqu’elle est autant révélatrice des assignations de genre que de l’incorporation de nouvelles normes et représentations dans la société. En étudiant les chaînes satellitaires transnationales, nous avons pu avoir une vision globale de cette question à l’échelle du monde arabe. Notre analysée est axée sur les contenus informationnels des trois chaînes MBC, Al Jazeera et Al Arabiya. En appui sur une double grille d’analyse qualitative, nous avons identifié les modèles de monstration télévisuelle relatifs aux femmes, et analysé par ce biais les normes qui se rattachent au genre féminin dans le monde arabe. Les images et les discours véhiculés par les médias satellitaires révèlent, d’une part, que les contenus télévisuels contribuent à redéfinir les normes associées au genre féminin et permettent, d’autre part, de saisir les enjeux de la globalisation télévisuelle et de la modernité dans les sociétés arabes contemporaines
The objective of the thesis is to show, through the analysis of female representations on transnational Arab satellite channels, how television programs contribute in shaping gender norms. The question of gender, understood in terms of social construction, represents an interesting theme to study from the point of view of televisual representations, particularly regarding the Arab world where the status of women is complex to define. Beyond the existence of inequalities between women and men in the region, their social reality differs depending on the countries and the importance these countries place on religion, modernity and social progress. As such, television represents a privileged observatory to understand gender norms, since it is as much indicative of gender assignments as of the incorporation of new norms and representations into society. By studying transnational satellite channels, it is possible to gain a comprehensive view of this issue across the Arab world, since satellite channels are destined to a transnational arab audience. Our analysis focuses on the information content of the three channels MBC, Al Jazeera and Al Arabiya. Based on a qualitative methodology that relies on a comparative study and on discourse analysis, we identified the models of televisual display related to women, and analyzed the norms attached to the feminine gender in the Arab world. The images and speeches conveyed by satellite media reveal, on the one hand, that television content helps to redefine the norms associated with the female gender and, on the other hand, makes it possible to grasp the challenges of television globalization and modernity in contemporary Arab societies
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Cîrstocea, Ioana. "Contribution à une sociologie de la "transition" roumaine à travers le prisme de la condition féminine et des représentations de la féminité." Paris, EHESS, 2004. http://www.theses.fr/2004EHES0121.

Full text
Abstract:
La thèse s'inscrit dans une perspective interdisciplinaire combinant la sociologie critique, l'histoire sociale du socialisme et l'histoire et la sociologie de genre. Elle s'ouvre par une revue critique des recherches consacrées aux sociétés postcommunistes de l'Europe de l'Est, insistant sur la façon dont elles traitent la problématique des rapports sociaux de sexe. La construction politique du féminin pendant le communisme roumain est abordée par l'analyse de plusieurs fonds d'archives inexplorés, de données secondaires et de témoignages autobiographiques publiés, qui introduit à une sociologie des groupes promoteurs d'images normatives et de discours identitaires concernant les femmes pendant la période postcommuniste : le champs politique, les ONG menant des activités en direction des femmes, la presse féminine. La manipulation et l'instrumentalisation politique des représentations de la féminité, la définition de l'identité féminine comme objet de luttes et conflits sur le marché des biens symboliques de la "transition" se placent dans une filiation historique par rapport à laquelle des ruptures et des continuités apparaissent
This Ph. D. Thesis is framed with an interdisciplinary perspective where critical sociology and social history converge with gender sociology and history. It first focuses on a critical review of literature on East-European post communist societies and the theme of gender. The political construction of feminity under Romanian communism is afterwards abalyzed on the basis of some previously unpublished archives, secondary data and published autobiographical documents, in order to build a socio-historical analysis of contemporary groups promoting normative feminine images and discourses : political activists, NGOs, feminine press. The manipulation and the political instrumentalisation of the femnity representations as object of ideological and symbolical struggles in the post communist "transition" let me conclude on breaches and continuities in relation to the historical communist background
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Charron, Hélène. "Représentations des rapports sociaux de sexe et naturalisme dans le savoir sociologique de la Belle Époque en France : une analyse de "L'Année sociologique" (1898-1913)." Master's thesis, Université Laval, 2004. http://hdl.handle.net/20.500.11794/17958.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Permanadeli, Risa. "La place de la femme dans la société javanaise actuelle : une étude des représentations sociales de la modernité, le cas des pratiques du soin de beauté et la consommation des produits étrangers." Paris, EHESS, 2000. http://www.theses.fr/2000EHES0037.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Boucher, Kathleen. "Les représentations sociales de l'éducation sexuelle à l'adolescence au Québec au tournant du XXIe siècle : discours au féminin pluriel et singulier." Thesis, Université Laval, 2012. http://www.theses.ulaval.ca/2012/29082/29082.pdf.

Full text
Abstract:
Divers constats ressortent des recherches menées en éducation sexuelle (ÉS) au tournant du XXIe siècle, au Québec et ailleurs en Occident, notamment l’attention accordée à la prévention de problèmes sociaux liés à la sexualité de populations dites « à risque ». Les femmes et les jeunes filles sont au coeur des préoccupations. D’une part, les interventions d’ÉS tendent à responsabiliser davantage les jeunes filles dans la « gestion » de leur sexualité et d’autre part, le rôle central joué par les femmes (mères, intervenantes) est démontré. Que pensent des femmes de l’ÉS et quelles sont leurs expériences de transmission et d’appropriation des savoirs en la matière? Cette thèse interdisciplinaire, de nature essentiellement qualitative et fondée sur une épistémologie constructiviste et féministe (standpoint theory), s’intéresse aux représentations sociales (RS) de l’ÉS à l’adolescence au Québec au tournant du XXIe siècle, dans le contexte de la réforme scolaire ayant entraîné la disparition du programme d’ÉS québécois. Trente femmes membres de six groupes d’intérêts intéressés à des questions relatives à la sexualité (M = 39,9 ans) ainsi que 10 mères (M = 49,2 ans) et 10 filles (M = 19,4 ans), pour un échantillon total de 50 participantes, ont respectivement participé à des focus groups et à des entretiens individuels semi-dirigés. L’ensemble des participantes s’est également prêté à une tâche d’association de mots. Une analyse de contenu qualitative et quantitative montre que les RS de l’ÉS s’organisent autour de huit acteurs (école, famille, autres intervenant-es, jeunes, pairs, médias, Église, État) et de six dimensions (didactique, reproductive/sociosanitaire, sexuelle, affective/relationnelle, axiologique/éthique, sociale/psychosociologique). Certaines convergences et divergences entre les groupes d’intérêts ainsi qu’entre les mères et les filles sont observées. Les résultats de l’analyse qualitative, appuyés par une analyse factorielle des correspondances, mettent en relief deux principes organisateurs des prises de position des participantes à l’égard du contenu des RS : un axe de liberté versus de contrôle sexuels et un axe qui implique une vision sociale/politique versus individuelle/privée de la sexualité. Six variables d’ancrage des prises de position de type sociologique et six de type psychologique/psychosociologique ressortent. Des recommandations pour la recherche et l’intervention sont formulées.
Sexual education (SE) research conducted at the turn of the 21st century in Quebec and elsewhere in the West, shows that a particular attention has been devoted to the prevention of sexually-related social problems of “at risk” populations. Women and girls are at the heart of the concerns. On the one hand, SE interventions tend to give greater responsibility to girls in the “management” of their sexuality, and on the other, the central role played by women (mothers, practitioners) in SE is largely demonstrated. What do women think of SE and what are their experiences of transmission and appropriation of sexual knowledge? This interdisciplinary thesis, essentially qualitative and grounded on a constructivist and feminist (standpoint theory) epistemology, is about the social representations (SR) of teenage SE in Quebec at the turn of the 21st century, in the context of the school reform which led to the withdrawal of the official SE school program. Thirty women members of six interest groups concerned by issues related to sexuality (M = 39.9 y.o.), as well as 10 mothers (M = 49.2 y.o.) and 10 daughters (M = 19.4 y.o.), for a total sample of 50 participants, respectively participated in focus groups and individual semi-directed interviews. All the participants also responded to a word association task. A qualitative and quantitative analysis of content showed that the RS of SE organized themselves around eight agents (school, family, other practitioners, youth, peers, media, Church, State), and six dimensions (didactical, reproductive/sociosanitary, sexual, affective/relational, axiological/ethical, social/psychosociological). Some convergences and divergences between the interest groups and the mothers and the daughters were observed. Results from the qualitative analysis, supported by a factorial correspondence analysis, highlighted two principles which organized the participants’ positions towards the content of the SR: one axis of sexual freedom versus of sexual control, and one axis which implied a social/political vision of sexuality versus an individual/private vision of sexuality. Twelve anchoring variables of the participants’ positions were found; six of sociological type, six of psychological/psychosociological type. Recommendations for research and intervention are presented.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Rouhani, Esfahani Mina. "Représentation des femmes dans l'argenterie sassanide du IIIe au VIIe siècle : une approche iconographique." Thesis, Aix-Marseille, 2018. http://www.theses.fr/2018AIXM0618.

Full text
Abstract:
L’étude de la représentation des femmes sur les objets d’art de l’Iran Sassanide (224-651 EC) a signifié à la fois un défi considérable mais a suscité en même temps beaucoup de plaisir et de curiosité. Au cours des quatre siècles sassanides, on constate une augmentation des représentations féminines sur les vaisselles en argent notamment à la fin de cette période. De plus, cette iconographie a évolué de façon beaucoup plus significative que sur toute autre source artistique à cette époque telle que les bas-reliefs, les sceaux et cachets, les monnaies, les mosaïques, les stucs et les figurines.Le volume I (texte, illustrations) étudie sur trois chapitres les représentations des femmes sur les argenteries puis compare leur iconographie avec celle des autres objets d’arts. Le volume II est constitué du catalogue reprenant les documents des représentations féminines sur l’argenterie Sassanide du IIIe siècle au VIIe siècle (61 objets en argent). Une annexe comporte les explications supplémentaires, les tableaux et les figures pour soutenir les chapitres de Volume I
The study of women representations on works of art from Sasanid Iran (224-651 CE) has not only meant a tremendous challenge subject but also a source of pleasure and curiosity. During the four Sassanid centuries, the female representations on silver vessels have increased especially at the end of this period. The relevant iconography on vessels have significantly changed more than on any other artistic sources of this period such as the rock reliefs, seals, coins, mosaics, stucco and figurines.Volume I (text, illustrations) in three chapters, studies women representations on silver vessels and addresses the comparison of its iconography with other works of art of this period.Volume II is the catalog of iconographic documents on women representations on Sassanid silver vessels from the 3rd to the 7th century (61 silver objects).An appendix contains additional explanations, tables and figures to support the chapters of Volume I
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Ngo, Mbai Gweth Ndjicki Mireille. "Discours sur les femmes et discours de femmes : une analyse ethno-sociopragmatique de l'Implicite dans quelques pièces du théâtre camerounais francophone." Phd thesis, Université Rennes 2, 2009. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00458238.

Full text
Abstract:
Le texte théâtral est un texte ouvert et incomplet qui affiche en lui un creux, une place vide dont la prise en charge définitive revient en principe au metteur en scène qui le transforme en spectacle, le propose au public, chargé à son tour d'en combler les vides. C'est autour de ces vides, de ces creux, de ces non-dits de texte qui font par ailleurs l'essentiel du message que repose cette thèse sur la quête de l'implicite dans les discours théâtraux sur et de femmes dans des contextes culturels et traditionnels camerounais. De telles situations interlocutives textuelles offrent des tensions discursives révélant les enjeux sociaux, discursifs et culturels des personnages en présence. Échanges de paroles, ces textes construisent des mécanismes énonciatifs complexes dont une démarche successivement énonciative et argumentative permet de relever les différents interlocuteurs, leurs préoccupations discursives et les stratégies argumentatives mis en oeuvre pour (s') influencer les uns les autres. L'implicite s'y révèle au travers des actes de langage directs et indirects soutenus par les présupposés et les sous-entendus linguistiques et culturels. Ceux-ci dégagent des sociétés traditionnelles bien organisées où la suprématie de l'homme est manifeste au détriment de la femme réduite au silence. Mais au-delà des clichés répandus sur le manque de liberté d'expression ou la soumission de la femme traditionnelle africaine (camerounaise), l'implicite renvoie une autre image de celle-ci, qui, loin de s'enfermer dans le cadre social préétabli qui la maintient en position de subordination, se révolte et s'affirme en tant qu'être à part entière, soulevant ainsi des questions culturelles et identitaires. Par ailleurs, la prise en compte de l'implicite permet de procéder à une autre écoute du spectacle théâtral, à une autre lecture des textes en général et devient un outil indispensable dans l'enseignement même de la lecture
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Kouidri, Haoua. "Quelle égalité professionnelle entre les femmes et les hommes dans la fonction publique territoriale ? : effets du sexe et du genre sur les représentations sociales de la réussite proffessionnelle, de la compétence et sur les interférences entre travail et famille." Thesis, Reims, 2015. http://www.theses.fr/2015REIML019/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse vise à mieux comprendre les choix des femmes et des hommes dans le domaine professionnel, pour mieux comprendre et dépasser la pérennisation des inégalités professionnelles entre les sexes, en particulier dans la Fonction Publique Territoriale, système organisationnel qui se veut neutre et égalitaire par définition. Une série de travaux réalisés dans le cadre d'une CIFRE visent la mise en place d'un dispositif interne de promotion de l'égalité professionnelle entre les femmes et les hommes sous forme de projet transversal.Sur le plan théorique, nous avons articulé la théorie de la catégorisation sociale et celle des représentations sociales (Moscovici, 1961). Nous observons les effets des variables de sexe, de genre – e.g. l'identification aux stéréotypes de genre (Bem, 1974) -, de statut hiérarchique et de filière d'emploi sur les représentations sociales de l'égalité hommes-femmes, de la réussite professionnelle et de la compétence. Nous utilisons l'analyse catégorielle et prototypique (Vergès, 1992) et l'analyse discriminante intergroupes (Doise et al., 1992). De plus, nous analysons l'effet du genre en interaction avec le sexe notamment sur la conciliation entre vie professionnelle et vie privée. Nos résultats révèlent la nécessité de prendre en compte certains facteurs culturels tels que les stéréotypes de genre et les représentations sociales pour expliquer les différences sexuées dans le domaine professionnel. Enfin, nous discutons nos résultats pour les inscrire dans une dimension sociétale et idéologique dont certains éléments peuvent servir d'espace de négociation des valeurs du féminin et du masculin dans la division sexuelle du travail
This thesis aims to better understand men and women's choices in the workplace, to better understand and overcome the perpetuation of professional gender inequalities in the public sector, as this organizational system is supposed to be neutral and equal by definition. This work, composed of a series of studies, was carried out under a convention to establish an internal device for promoting equality between men and women as a cross-cutting project.On the theoretical aspect, social categorization theory and social representation theory (Moscovici, 1961) are articulated. We analyze the effects of sex, gender – e.g. gendered stereotypes identification (Bem, 1974) - hierarchical status and job sector on social representations of gender equality, professional success and competence. We use categorical and prototypical analyses (Vergès, 1992) and discriminant analysis (Doise et al., 1992). In addition, we analyse the effect of gender in interaction with sex on work and private life balance. Our results reveal the need to take into account cultural factors, such as gender stereotypes and social representations, in order to explain the gender gap in the professional field. Finally, we discuss our results at a societal and ideological level which contain elements that can be used to negotiate feminine and masculine values in the sexual division of labor
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Jalali, Shirin. "La construction des rapports masculin-féminin dans la production culturelle du champ intellectuel iranien." Paris, EHESS, 2003. http://www.theses.fr/2003EHES0084.

Full text
Abstract:
Cette analyse de la contribution des intellectuel(le)s iranien(ne)s et des revues de langue persane à la réflexion sur la question des femmes et des rapports hommes-femmes s'inscrit dans le cadre d'une réflexion plus générale sur l'évolution de la production culturelle iranienne qui s'appuie sur les travaux de Pierre Bourdieu. Après une analyse des transformations du champ culturel en réponse aux changements politiques, la recherche se concentre sur l'analyse de l'espace des revues et des périodiques. Une étude des thèmes liés aux rapports hommes-femmes (tels que l'actualité, l'histoire, les sciences sociales, le droit, les arts, les amants mythiques, la critique), accompagnée d'études de cas (l'éditorial, ou d'autres rubriques de certaines revues), permet de dessiner le champ intellectuel. A travers la question des femmes et des rapports entre les sexes, cette recherche contribue à une réflexion sur les fausses oppositions comme celles qui s'établissent entre traditionnel et moderne ou entre conservateurs et progressistes, ainsi que la question de l'autonomie et des rapports entre les champs intellectuel, politique et religieux
This study of the contribution of Iranian intellectuals and Persian-language periodicals to the collective debate on women's issues and gender relations partakes of a broader interest in the evolution of Iranian cultural production drawing on the concepts of Pierre Bourdieu. Following an analysis of the transformations of the field of cultural production in response to political changes, this research centers on an analysis of the space of journal and periodicals. A study of the treatment of themes related to gender relations (in current issues, history, the social sciences, law, the liberal arts, mythical lovers, and critique) is combined with case studies (of editorials or other rubrics in selected periodicals) to map out the Iranian intellectual field. By studying the "woman question" and gender relations, this research contributes to a reflection on the false oppositions such as those between tradition and modernity or between conservatives and proressives, as well as on the question of autonomy in the relations between the intellectual, political and religious fields
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Foucher, Charlotte. "Un symbolisme enfoui : les femmes artistes dans les milieux symbolistes en France au passage du siècle (XIXe-XXe)." Paris 1, 2012. http://www.theses.fr/2012PA010707.

Full text
Abstract:
Au passage du XIXe au XXe siècle, la dichotomie masculin/féminin où l'homme serait dévolu à la création et la femme cantonnée à la procréation bat son plein mais commence progressivement à s'effriter et à se troubler. La femme artiste constitue l'une de ces figures intermédiaires susceptible de remettre en cause l'ordre établi des genres. Dans un climat extrêmement hostile à une émancipation du féminin, visant clairement à exclure la femme du champ créatif, nous analyserons la pluralité des stratégies envisagées et déployées par ces artistes, qu'elles assimilent le discours normatif ambiant ou qu'elles contournent de manière plus subversive le réseau artistique androcentrique mis en place. L'articulation entre genres artistiques et genres sexuels, admise de la plupart des historiens de l'art, est au cœur de ce travail balayant des domaines aussi divers que les arts décoratifs, graphiques et médiumniques - champs relativement favorables au féminin - jusqu'à ceux plus difficiles à infiltrer comme la peinture et la sculpture. À l'appui des méthodes culturelles et du genre, ce sujet esquive les nombreuses études consacrées à la représentation du féminin au passage du siècle pour se placer de l'autre côté du miroir, du côté de la femme qui crée, peint ou sculpte, et démontre, par l'exhumation d'un corpus méconnu, jusqu'alors oublié, que l'esthétique symboliste, nabie et Art nouveau fut loin d'être un apanage masculin.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Bou, Ali Sarra. "Conflit des systèmes de représentations masculins à propos de la femme dans la culture maghrébine (cas de la Tunisie)." Paris 5, 1987. http://www.theses.fr/1987PA05H027.

Full text
Abstract:
Ce travail porte sur la représentation des indicateurs concernant les segments: culturel, religieux, politique et celui sur la représentation de la femme chez le sujet masculin tunisien. Il s'agit d'expliquer comment le sujet maghrébin en général tunisien en particulier, expose à une acculturation essaie de résoudre le conflit entre deux cultures antagonistes (traditionnelle et moderne); et comment il construit ses représentations à partir d'un réel conflictuel qu'il essaie de rendre cohérent au niveau de celles-ci. On a tenté de montrer que le sujet masculin tunisien a une vision syncrétique des composantes de la culture et que l'articulation des différents segments: culturel, religieux, politique et celui de la représentation de la femme, se fait en dehors d'une logique "rationnelle" ou du moins apparente. Les sujets les plus modernistes pour la culture, la religion et la politique ne le sont pas obligatoirement pour la femme. L'hypothèse de recherche était que la représentation que se font les sujets de la femme reste plus ou moins traditionaliste et ceci quel que soit leur degré de modernisme culturel, religieux et leur progressisme politique. Cette hypothèse a été vérifiée et une tentative d'explication a été de dire que la représentation de la femme, étant un trait fondamental de la culture traditionnelle, résiste beaucoup plus au changement; et les sujets ont tendance à garder leurs opinions et attitudes traditionnelles sur ce sujet en signe d'identification et de rattachement à la culture originelle. Les différences entre les groupes socio-professionnels et entre les groupes d'âges ont permis de renseigner sur les mécanismes psychologiques sous-jacents a ce phénomène de syncrétisme chez chacun des groupes étudies. La comparaison de deux groupes équivalents d'hommes et de femmes (30 sujets dans chacun) a fait apparaitre que ces dernières sont plus modernistes dans leur représentation de la femme en général, mais qu'elles procèdent de ce même syncrétisme observe chez les hommes quand il s'agit des autres indicateurs de la représentation sociale. On a pu aussi relever que cette attitude "syncrétique" n'est pas aussi systématique chez les femmes que chez les hommes. En conclusion, le changement qui s'est effectué au Maghreb au niveau des structures économiques ne s'est pas accompagné d'un changement au niveau des structures "mentales" des sujets. Et quand il y a ébranlement de ces dernières, cela n'a pas le même impact ni les mêmes significations selon les groupes sociaux et selon les individus.
This work concerns Tunisian men's representations about culture, religion, politic and woman. It explains how he tries to resolve the conflict between the traditional and modern culture and how he built his representation from a conflictual real which he tries to make coherent
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Metairie, Anne-Sophie. "Les représentations de la femme dans les quatre grands opéras de Giacomo Meyerbeer : reflets de l'histoire sociale et de l'itinéraire féminins." Tours, 2007. http://www.theses.fr/2007TOUR2002.

Full text
Abstract:
Des années 1830 aux années 1860, les quatre grands opéras de Giacomo Meyerbeer remportent un immense succès sur la scène de l’Opéra de Paris : le rideau se lève sur Robert le Diable (1831), Les Huguenots (1836), Le Prophète (1849) et L’Africaine (1865), écrits avec la collaboration des librettistes Eugène Scribe, Germain Delavigne et Émile Deschamps. Nous analysons les représentations de la femme mises en lumière par l’œuvre meyerbeerienne. La combinaison de diverses disciplines - analyse musicale, dramaturgie, histoire socio-politique, réflexion théologique et littérature - permet une compréhension plus complète et plus juste des enjeux des représentations de la femme. Notre approche entend aussi développer des références à l’histoire des femmes sous l’angle politique, social et culturel. L’image de la femme véhiculée dans la société et dans les grands opéras, se fonde sur un système de représentations antagonistes. L’héroïne s’illustre par des actions nobles, dans le courage, l’honneur, la sainteté et l’abnégation. À l’opposé, la femme peut se définir par une attitude nuisible, dans la tyrannie et la perversion. Émancipation, répression, valorisation et dévalorisation se côtoient. C’est la place de ces femmes, leurs rôles et leurs pouvoirs, leurs silences et leurs paroles, la diversité de leurs représentations que nous voulons saisir
From the 1830’s to the 1860’s the four grand operas of Giacomo Meyerbeer played on the stage of the Parisian opera house, to great acclaim: Robert le Diable (1831), Les Huguenots (1836), Le Prophète (1849), et L’Africaine (1865) were written in collaboration with three different librettists - Eugène Scribe, Germain Delavigne and Emile Deschamps. Meyerbeer’s works lend themselves to an analysis of representations of women, and the best approach combines various disciplines - musical analysis, dramatic art, socio-political history, theological meanings, and literature - to ensure a more complete and accurate understanding of the issues involved. This undertaking also allows us to develop references to the history of women through historical, social and cultural points of view. The image of the woman, promoted in society and through grand operas, is based on a system of conflicting representations. The heroine distinguishes herself through worthy feats, bravery, honour, saintliness and abnegation. In contrast to this heroic role woman can also be characterized through harmful attitudes, tyranny and perversion. Indeed, these contrasting representations exist side by side, and are intertwined with one another: emancipation and suppression, promotion and depreciation, are represented side by side. We want to understand the place of women, their roles, power, silences and speeches: in short, the multi-faceted diversity of their representations
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Desmarais, Julie. "Comment représenter les femmes tondues ?: À la rencontre de la mémoire et du genre en France, de 1942 à 2005." Thesis, Université Laval, 2006. http://www.theses.ulaval.ca/2006/23693/23693.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Bourlé, Carole. "La représentation du plaisir féminin à l'époque romantique." Thesis, Normandie, 2018. http://www.theses.fr/2018NORMR152.

Full text
Abstract:
Davantage que leurs aînés classiques ou néoclassiques, les auteurs romantiques sont hantés par la question du corps qui pose en creux celle du plaisir sexuel de la femme. Loin d’être un mouvement angélique et désincarné, le romantisme est en effet tiraillé par la matérialité des sens autant que par l’idéalité, se posant ainsi en héritier de Sade au même titre que de Rousseau. Les écrivains romantiques ne sont d’ailleurs pas les seuls à montrer un intérêt croissant pour la jouissance féminine : entre la fin de la Restauration jusqu’à la Révolution de 1848, les médecins tentent eux aussi d’éclaircir ce mystère et de le réguler. Mais, pour ce faire, ils reprennent à leur compte les théories misogynes des pires exégètes de la Bible et ils justifient ainsi, d’une manière prétendument scientifique, les lois inégalitaires du Code civil qui maintiennent la femme en position d’esclave juridique et de mineure sexuelle. Les auteurs romantiques ont-ils été influencés par ce contexte antiféministe ou sont-ils parvenus à proposer d’autres modèles ? Cette thèse explore l’ambivalence d’un mouvement qui réhabilite la chair au nom d’un plaisir supérieur au devoir mais qui véhicule en même temps tout un système de représentation machiste qui ne cesse de faire l’apologie du corps féminin outragé. À la même époque, des voix bien plus marginales se font entendre, notamment chez certaines saint-simoniennes qui n’hésitent pas à faire – bien avant la révolution sexuelle – l’apologie de « l’amour libre ». Le thème, socialement inconvenant, déchaîne malgré tout les passions, surtout chez les femmes auteurs qui craignent que cette question embarrassante ne nuise à des revendications qu’elles souhaiteraient plus « sociales »
More than their classical and neo-classical predecessors, Romantic authors are obsessed with the question of the body which implicitly matches the subject of women’s sexual pleasure. Far from being an angelic and disembodied movement, Romanticism is indeed torn between the materiality of the senses and the question of ideality, arising from Sade’s as well as also Rousseau’s works. Besides, Romantic writers are not the only ones to show a growing interest in female enjoyment: between the end of the Bourbon Restoration and the 1848 Revolution, doctors tried to solve that mystery and regulate it. But, to do so, they endorsed misogynistic theories of the most extreme exegetes from the Bible and justified at the same time, from a so-called scientific point of view, the unequal laws of the French Civil Code which legally kept women in the position of subordinate sexual slaves. Were Romantic authors influenced by this anti-feminist background or did they manage to offer other ways of thinking? This dissertation explores the ambivalence of a movement which redeems the flesh in the name of a pleasure superior to duty but also conveys a chauvinistic set of representation condoning the violated female’s body. At that time, the echo of marginal voices arose, in particular among some Saint-Simonian women who did not hesitate to praise “free love”, way before the sexual revolution. The topic, a socially inappropriate one, aroused fierce passions among activists and even within the Romantic Movement
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Ther, Géraldine. "La représentation des femmes dans les factums, 1770-1789 : jeux de rôles et de pouvoirs." Thesis, Dijon, 2015. http://www.theses.fr/2015DIJOL024/document.

Full text
Abstract:
L’étude d’environ 200 mémoires judiciaires, ou factums, principalement publiés entre 1770 et 1789, permet de fournir un éclairage sur la place des femmes dans la société française. Bien que soumises à la tutelle et à l’autorité masculine, les femmes sont montrées défendant leurs intérêts devant la justice. Si la norme de soumission à leur mari est rappelée, les épouses sont fréquemment mises en scène dans des situations où elles affirment leur indépendance. Les veuves peuvent défendre leurs intérêts seules, voire assumer des rôles de protectrices ou tenter de peser dans la répartition des biens dans la famille. La place des filles est très réduite, même si les récits des factums peuvent leur donner des rôles de premier plan. Quant à l'autorité maternelle, elle est reconnue. La fonction maternelle peut aussi être représentée par des mères de substitution (nourrices, marraines, grands-mères et tantes, soeurs). Les soeurs ne sont pas placées systématiquement sous le contrôle de leurs frères. Les mémoires judiciaires permettent ainsi de réfléchir sur la représentation de la nature féminine à la veille de la Révolution. À la différence des discours produits par les médecins et les philosophes, ils ne répandent pas l’idée d’une nature féminine spécifique
This survey (PhD) sheds light on women’s status in the French society between 1770 and 1789, through the study of approximately 200 printed judicial briefs or factums. Although they were under men’s control, women could go to court. Wives had to obey their husbands. Nevertheless, they often showed their independence in judicial briefs. Widows could act by themselves, protect their families and influence the wealth distribution between the family members. “Girls” or “never-married women” are rare in judicial briefs, even though they could play important parts. The mother’s authority was recognized in judicial briefs. Other women also played the mother’s part instead of the real mother, e.g. godmothers, grand-mothers, aunts, sisters and wet-nurses. Sisters were not always under their brothers’ control. Judicial briefs interrogate the idea of women’s nature as it was portrayed before the French Revolution. Unlike physicians’ and philosophers’ discourses, they do not support the idea that there should be a specific nature of women
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Laurence, Adelina. "Représentations de la femme dans le théâtre espagnol contemporain. Corps et sexualité chez Laila Ripoll et Federico García Lorca." Thesis, Poitiers, 2019. http://www.theses.fr/2019POIT5001.

Full text
Abstract:
L'Espagne a connu de grandes transformations sociétales et dans la recherche, notamment dans le domaine des études de genre, thématique aujourd'hui omniprésente. Le théâtre est un art qui joue un rôle prépondérant dans l'évolution intellectuelle d'un pays et dans le changement des mentalités. Il permet ainsi de mettre en exergue l'évolution du rôle de la femme au fil des années. Federico García Lorca et Laila Ripoll analysent le rôle de la femme sous l'influence des conventions sociales, à travers le poids de la tradition et le confinement dans l'espace domestique en tant que mère et épouse. Cette image de la femme, ancrée dans l'imaginaire collectif, est contestée par les études de genre. En effet, il s'agit d'une construction sociale qui n'est pas innée : la relation entre l'identité sexuelle, l'orientation sexuelle et les représentations sont variables d'un individu à l'autre. Les personnages étudiés présentent des indices d'évolution, mettant en lumière les transformations auxquelles la société est confrontée. En dépit du poids de la société patriarcale, elles vont se rebeller, prendre des caractéristiques traditionnellement considérées comme masculines et affirmer leur sexualité même si cette attitude les conduira à être rejetées socialement. Le rapport au sexe, et par extension au corps, fait encore débat. Son corps ne lui appartient pas, il appartient à la société qui exige la perfection. Son corps est possédé à travers la domination érotisée, la violence machiste, la mutilation ou encore la mort. Ainsi, le corps de la femme, représentée sur scène, est sexualisé et soumis à l'injonction du patriarcat, ce qui a des conséquences sur les femmes dont le corps est stigmatisé
Spain has known great social transformations that can be seen reflected in the different investigations performed, especially in the area of gender studies, omnipresent subject nowadays. Theatre as a branch of scenic art develops a key role in the development of an intellectual evolution of a country as well as in the change of mentality, this last one being seen in that it allows us to stand out the evolution of the role of women throughout the years. Federico García Lorca and Laila Ripoll analyze the role of women under the yoke of social conventions articulated through the weight of tradition and the confinement in the domestic space as mother and wife. Gender studies judge this image of women implanted in the collective imaginary demonstrating that that it is indeed a social construct and not an innate condition given that the relation between sexual identity, sexual orientation and the representations of each are different in each individual. The characters studied in our investigation show hints of development, manifesting the transformations that society goes through. Despite the weight of patriarchal society, they rebel taking characteristics traditionally known as manly and affirming their sexuality, even at the risk of social rejection. The relationship with sex, and by extension the body, still is a debate theme as they feel that their body is not theirs but of society, which demands of it perfection. Their body is possessed through erotized domination, patriarchal violence, mutilation or even death. This way, the body of the woman, represented in scenery, is sexualized and submitted to patriarchal order, which carries consequences on these women whose body is stigmatized
España ha conocido grandes transformaciones sociales que se ven reflejadas en las diferentes investigaciones que se realizan, especialmente en el campo de los estudios de género, temática a día de hoy omnipresente. El teatro como rama del arte escénico desempeña un papel clave tanto en la evolución intelectual de un país como en el cambio de mentalidades, ejemplo de esto último es que permite poner de relieve la evolución del rol de la mujer a lo largo de los años. Federico García Lorca y Laila Ripoll analizan el papel de la mujer bajo el yugo de las convenciones sociales articuladas a través del peso de la tradición y el confinamiento en el espacio doméstico como madre y esposa. Los estudios de género ponen en tela de juicio esta imagen de la mujer implantada en el imaginario colectivo pues demuestran que se trata de una construcción social y no de una condición innata ya que la relación entre la identidad sexual, la orientación sexual y las representaciones de las mismas son distintas en cada individuo. Los personajes estudiados en nuestra investigación presentan indicios de evolución, poniendo de manifiesto las transformaciones a las que la sociedad se enfrenta. A pesar del peso de la sociedad patriarcal, se rebelan tomando características tradicionalmente consideradas como masculinas y afirmando su sexualidad, incluso con el riesgo de que esta actitud traiga consigo el rechazo social. La relación con el sexo, y por extensión con su cuerpo, sigue siendo tema de debate pues sienten que su cuerpo no les pertenece sino que pertenece a la sociedad que le exige la perfección. Su cuerpo es poseído a través de la dominación erotizada, la violencia machista, la mutilación o incluso la muerte. De este modo, el cuerpo de la mujer, representado en el escenario, se sexualiza y está sometido al orden patriarcal, lo que acarrea consecuencias sobre estas mujeres cuyo cuerpo se estigmatiza
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Mahmoud, Manal Ali. "Les discours sur le port du voile dans la Presse française et la construction d’un débat public contradictoire en France." Thesis, Aix-Marseille, 2013. http://www.theses.fr/2013AIXM3024.

Full text
Abstract:
Dans cette thèse, insérée dans la cadre de la sociologie de la connaissance, nous nous intéressons à étudier les discours circulant en France sur un comportement vestimentaire, le port du voile. Notre approche porte sur des discours : le premier celui des acteurs sociaux concernés par ce comportement vestimentaire, des jeunes femmes concernées par le port du voile. Le deuxième discours est celui de la presse écrite. Notre travail se base, essentiellement, sur la théorie de Boltanski, pour l'analyse des entretiens, et sur celle d'Habermas, pour l'analyse des discours de la presse écrite. Le traitement de la question de notre recherche, le port du voile, nous a cheminé à interroger la littérature sur la sociologie de journalisme et à établir un rapport articulant les communications journalistiques avec les thématiques théoriques concernant « l'espace public » en retraçant la surmédiatisation et la politisation liées à ce sujet. Nous nous sommes également intéressée à la question du port du voile en tant que pratique vestimentaire et pour la comprendre nous avons donné la parole, à travers des entretiens individuels, aux acteurs de cette pratique.Ce travail a été effectué dans une perspective multi-méthodologique : nous avons à la fois effectué deux types d'analyse : une première analyse discursive, qui nous a permis d'illustrer les procédures journalistiques utilisées dans le traitement da la question du port du voile dans notre corpus de la presse écrite (Le Figaro, Le Monde, Libération et L'Express). Et une deuxième analyse thématique qui nous a conduite à saisir les sentiments, le « vécu » et la « volonté » de personnes qui ont décidé ou qui désirent porter le voile
In this thesis which would be classified under the sociology of consciousness we focus on the study of the common mainline discourse regarding the Muslim women dress behavior of the veil. Our methodology is based on the speech discourse analysis of : firstly the speech discourse of the socials actors directly involved in this behavior; i.e. the young girls concerned with wearing the veil, most of which already do, or would like to wear it. The secondly is the speech and language used by the printed press in regards to this issue. Our work is primarily based on Boltanski's theory of the interviews analyzing, and on Habermas's work on the speech analyzing of the press.The studying of our research, the veil, walked us to examine the literature on the sociology of journalism and to link between the journalistic communication and those theoretical subjects concerned with the “public space” by tracing the media hype and the politicizing connected with this issue. We also addressed the veil wearing as a customs and dress-code issue. Therefore, and to better understand it, we gave the stage to those directly involved with this practice through individual interviews.This work was carried out in a multi-methodological perspective; whereby we made two types of analysis : The first is a discursive analysis, which allowed us to illustrate the journalistic procedures used in dealing with the issue of the veil amongst a sample of press outlets we choose (Le Figaro, Le Monde, Libération and L'Express). The second is an objective analysis that led us to understand the feelings, the "coexistence" and the "will" of those individuals who have decided or who want "to wear the veil."
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Ozcakal, Akile. "Les représentations sociales d'étudiantes feministes en Turquie vis-à-vis de la domination masculine et de l' égalité des sexes : entre laïcité, tradition et religion." Thesis, Strasbourg, 2017. http://www.theses.fr/2017STRAG017.

Full text
Abstract:
La recherche que nous menons tend à interroger la domination masculine et l’égalité des sexes en tant que sujets conflictuels au sein de la société turque. Cette domination soumet la femme au père puis au mari, ainsi qu’à tous les hommes de son entourage. Les étudiantes féministes laïques et kémalistes considèrent que cette domination trouve ses origines dans le Coran qui encouragerait la soumission des femmes. Les étudiantes féministes islamiques stipulent que c’est la tradition et les multiples interprétations du Coran qui expliquent la domination masculine. De plus, la laïcité est également en tension chez ces groupes d’étudiantes. Les étudiantes laïques et kémalistes craignent de voir disparaitre le principe de la neutralité inscrit dans la laïcité, au détriment d’une Turquie devenant de plus en plus religieuse. Les étudiantes islamiques, quant à elles, critiquent ouvertement la laïcité qui serait source de discrimination et surtout responsable de l’inégalité entre les sexes. Les deux groupes d’étudiantes féministes ont vécu des expériences qui influencent leurs représentations sociales et leurs comportements, qui seront analysés à travers ce travail de recherche
In our research, we aim at understanding the reasons of male dominance and gender inequality; a conflictive topic within Turkish society. This dominance imposes the women to obey firstly to their father and then to their husband, as well as all the men around her. Feminist students that also define themselves as secular and “Kemalist” consider that this dominance find their roots in the Quran, which would encourage female submission. As to the Islamic feminist students, they point out that tradition and various interpretations of the Quran may explain this male dominance. Moreover, secularism is also a cause of tension between Kemalist and Islamic students. The Kemalist students are afraid that the principle of neutrality that is a part of secularism will disappear, at the expense of a more religious Turkey. On the other side, Islamic students criticize secularism, as the origin of women segregation and responsible of the inequalities between genders. Indeed, both feminist students groups have distinct experiences that influence their social perceptions and behaviours, which will be analysed through this research work
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Mischler, Sarah. "Représentations sociales sur la femme sportive." Université Marc Bloch (Strasbourg) (1971-2008), 2003. http://www.theses.fr/2003STR20052.

Full text
Abstract:
Les activités physiques et sportives, en se diversifiant, se sont diffusées à des publics autrefois restés en marge du système sportif, en particulier les femmes. Elles sont aujourd'hui presque aussi nombreuses que les hommes à pratiquer des activités physiques et sportives. Toutefois, l'espace sportif reste un territoire sexué contribuant à perpétuer une masculinité et une féminité de manière traditionnelle. L'objet de cette thèse réside dans l'étude des variations repérables au niveau des représentations sur la femme sportive et vise à établir un système de production de ces représentations. En effet, l'image de la femme pratiquant des activités sportives demeure encore problématique et peut faire l'objet d'un pluralisme de représentations susceptible d'être organisé. L'analyse de ces représentations se structure à partir de différentes dimensions : les caractéristiques générales, l'apparence physique, la manière d'être, la féminité et les valeurs relatives aux sportives. Les nombreux entretiens semi-directifs qui ont été menés ont permis d'attester que le pluralisme des représentations sur la femme sportive est à la fois fonction de l'implication des agents dans l'espace des activités d'exercices corporels et de leur trajectoire
Physical and sports activities have been diversified and have spread to people who didn't have access to the sports system before, such as women for instance. Today, they are almost as numerous as men to practice sports. However the sports area remains a sexed territory that perpetuates a traditional masculinity and feminity. The objective of this research is to study the variations which can be spotted among the different representations of sportswomen. It also aims at drawing up a system of production of these representations. Indeed, the image of sportswomen is still problematic and can be subject of a pluralism of representations that can be organized. The analysis of these representations is structured according to different dimensions : general characteristics, physical appearance, way of being, feminity and values of sportswomen. Many semi-directive interviews have been lead and have permitted to attest that the pluralism of representations concerning sportswomen depends on people's commitment in sports system and on their trajectory
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Gaspar, Maria Clara de Moraes Prata. "Sous le poids des normes : les conceptions du manger sain chez les diététiciennes et les jeunes femmes françaises, espagnoles et brésiliennes." Thesis, Toulouse 2, 2018. http://www.theses.fr/2018TOU20008.

Full text
Abstract:
Cette thèse a exploré l’articulation entre normes diététiques et socioculturelles à partir de la catégorie du manger sain. Une approche comparative basée sur des entretiens auprès de diététiciennes et de jeunes femmes françaises, espagnoles et brésiliennes, de zones urbaines et de classes moyennes et aisées, fût mise en place. Tout d’abord, une analyse des diététiciennes et jeunes femmes montre que la frontière séparant ces groupes reste floue, car ils sont influencés par des systèmes normatifs similaires. Dans un deuxième temps, nous avons analysé leurs modèles alimentaires et corporels. Ces analyses révèlent la complexité des rapports à l’alimentation et au corps. En outre, si des traits sont partagés dans les trois pays, au sein de chaque contexte, il existe des fortes concordances concernant les pratiques, le choix des aliments, les significations du manger et du culinaire, ainsi que le rapport au corps. Finalement, nous avons abordé l’influence des systèmes normatifs sur les conceptions du manger sain. Cette notion est enrobée d’une normativité et est polysémique. Deux conceptions furent identifiées. D’une part, une « conception nutritionnelle physiologique », adossée à une rationalité scientifique nutritionnelle et associée à une vision d’« aliment-médicament ». D’autre part, une « conception holistique » liée aux dimensions du « comment » manger, ainsi qu’à la qualité des aliments. Malgré leur présence dans les trois pays, les françaises mobilisent davantage la deuxième conception, alors que les brésiliennes sont plus attachées à la première, les espagnoles se trouvant dans une situation intermédiaire. En outre, selon le contexte, la médicalisation de l’alimentation a un impact différencié. L’étude permet ainsi de vérifier que le manger sain n’est donc pas seulement le résultat de discours scientifiques généralisés « uniformisant », mais aussi des systèmes normatifs socioculturels d’ordre global et local qui s’articulent au sein de chaque réalité sociale
This work explored the relationship between dietary and sociocultural norms through the category of “healthy eating”. A comparative approach based on interviews with French, Spanish and Brazilian dieticians and young women, from urban areas and middle and upper classes, was set up. Primarily, an analysis of dieticians and young women shows that the boundary which separates professional and lay groups remains blurred, as both groups are influenced by similar normative systems. Secondly, we analyzed eating and body models of the informants. This analysis reveals the complexity involved in the relationship with eating and the body. Besides, if some aspects are shared between the three countries, within each context, there are patterns regarding the eating practices, food choices, meanings of eating and cooking, as well as the relationship with the body. Finally, we analyzed the influences of normative systems on “healthy eating” conceptions. This notion is embedded in a normativity and is polysemic. Two conceptions were identified. On one hand, a “physiological-nutritional conception”, based on a scientific nutritional rationality and associated with a “food-medicine” vision. On the other hand, a “holistic conception” refers to the dimension related to “how” to eat, as well as the quality of food. Despite their presence in the three countries, each context presents particularities. Our results show that the French mobilize more the second conception, the Brazilian are more attached to the first one, while the Spanish are to be found in an intermediate situation. In addition, depending on the context, the medicalization of eating has a differentiated impact. This study thus makes it possible to verify that “healthy eating” is therefore not only the result of generalized “unifying” scientific discourse, but also the result of normative socio-cultural systems from global and local orders, that are articulated within each social reality
Esta tesis ha explorado la articulación entre normas dietéticas y socioculturales a partir de la categoría “comer sano”; a partir de un abordaje comparativo basado en entrevistas con dietistas y mujeres jóvenes de Francia, España y Brasil, de zonas urbanas y clase media y alta. En primera instancia, un análisis de las dietistas y de las mujeres jóvenes reveló que la frontera que separa al grupo profesional del lego es tenue, dado que estos dos grupos parecen influenciados por sistemas normativos similares. En una segunda etapa, hemos analizado sus modelos alimentarios y corporales. Esos análisis revelan la complejidad implicada en las relaciones con la alimentación y el cuerpo. Además, si bien se detectan rasgos compartidos entre las informantes de los tres países, existen, dentro de cada contexto, concordancias entre las dietistas y las jóvenes de una misma nacionalidad, en relación a sus prácticas y elecciones alimentarias, significados sobre la comida y la actividad culinaria, así como con su relación con el cuerpo. Finalmente, hemos analizado la influencia de los sistemas normativos sobre las concepciones del “comer sano”. Esta noción está envuelta a una normatividad y es polisémica. Dos concepciones principales fueron identificadas. Por un lado, se detecta una “concepción nutricional fisiológica”, respaldadas por una racionalidad científica nutricional y asociada a una visión “alimento-medicamento”. Por otro, encontramos una “concepción holística” que privilegia las dimensiones del “cómo” comer, así como la calidad de los alimentos. Aunque estas dos concepciones estén presentes en los tres países, cada contexto tiene particularidades. Mientras que las brasileñas privilegian la primera concepción y las francesas priorizan la segunda, las españolas se ubican en una situación intermediaria. Asimismo, según el contexto, la medicalización de la alimentación tiene un impacto diferenciado. De esta manera, este estudio permite verificar que el “comer sano” no es solamente el resultado de un discurso científico generalizado “uniformizante”, sino también el resultado de sistemas normativos socioculturales de orden global y local que se articulan diferentemente dentro de cada realidad social
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Galán, Tamés Geneviève. "Une histoire du corps féminin dans le milieu conventuel de la ville de Mexico, durant le 17ème siècle." Paris, EHESS, 2014. http://www.theses.fr/2014EHES0020.

Full text
Abstract:
Pendant les dernières décennies, le sujet du corps est passé d'avoir une place marginale ; occuper une place privilégiée dans la pratique de l'histoire. Étant donné que la question historique sur le corps constitue l'entrée pour aborder des problématiques sociales plus larges, l'expérience corporelle, même vécue individuellement, se présente comme une expérience sociale, en tant que chaque société crée et construit une façon particulière de penser et de se mettre en relation avec les stimulants corporels : ainsi, la conception du corporel est le fruit de différentes options épistémologiques. La vision présentée ici oscille ainsi dans les différents niveaux qui permettent de restituer, jusqu'à un certain point, les différents visages d'une histoire du corps féminin dans la Nouvelle Espagne du 17ème siècle. A partir de cette ligne de recherche cette thèse vise à expliquer, ébaucher, élucider les questions suivantes : comment a-t-on pensé et comment a-t-on construit de façon imaginaire le corps de la femme et l'expérience corporelle dans le milieu de la clôture féminine (concrètement dans les couvents des ordres « chaussées ») ? A savoir : quels furent les modèles corporels avec lesquels les femmes de ce temps devaient s'identifier et quels instruments, quelles techniques et quels moyens ont-elles utilisé pour arriver à ce but ? Comment cette société a-t-elle imaginé le corps des femmes et comment a-t-on organisé les représentations qui l'ont rendu intelligible? La transcendance de ce sujet de recherche n'est pas mineure. L'importance du corps se manifeste pour les femmes qui, tout au long de l'histoire, ont été associées, définies et confondues avec leur corps
In recent decades the topic of the body has come to occupying a marginal place to occupy priviledged one within the historical panorama. As a historical question it constitutes the first step in addressing broader social problems. It is in this sense that this thesis looks to find outline and elucidate how the female body was thought of and how its irnagery (or mental images) was constructed and how the corporal experience in the ambit of religious conventual life in Mexico City during the XVII century was like. Namely, which were the corporal models that women who lived during that period identified themselves with and the instruments, the techniques and the means that were followed to,achieve this. How does this society imagine the body of a woman and organize the représentations that make in intelligible. The importance of this research topic is not to be made less ; the importance of the body is evident for women, who throughout history, have been defined, associated and confused with their body
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Roux, Pauline. "Images et savoirs dans l’expérience du cancer du sein : Un regard psychosocial sur les photographies et les schémas dans la relation chirurgien-­patiente." Thesis, Lyon 2, 2013. http://www.theses.fr/2013LYO20096/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse interroge les images dans le parcours de soin de femmes touchées par un cancer du sein. Nous questionnons de façon spécifique les images ayant trait à la chirurgie curative du cancer du sein, images représentant la transformation du corps de la femme. Notre objectif est de comprendre les usages des images dans la consultation chirurgicale et de saisir leur interaction avec l’expérience de la maladie vécue par les patientes. Nous nous appuyons sur l’approche des représentations sociales pour appréhender la notion d’image selon deux acceptions. D’une part, l’image renvoie à l’iconographie ; ce qui nous intéresse alors est l’objectivation graphique, forme d’objectivation qui ne passe pas par les discours mais par la transformation des idées en entités concrètes dans des objets graphiques réels, comme l’iconographie circulant dans différents contextes. D’autre part, la notion d’image nous sert à désigner la dimension figurative des représentations sociales. Sous cette signification, l’image renvoie à l’aspect concret des représentations sociales, issu du processus d’objectivation. Ces deux acceptions de la notion d’image sont mises en lien avec la dimension expérientielle et les processus de genèse et de transformation des représentations sociales. Les méthodes d’enquête que nous avons mises en place sont qualitatives et s’inscrivent dans des lieux de soin. Nous nous appuyons sur un plan méthodologique reposant sur le principe de la triangulation des méthodes, qui permet d’atteindre différentes facettes de l’objet, dans différents contextes. Dans notre étude, la méthode d’observation de consultations chirurgicales est éclairée par des entretiens et focus groups avec des patientes.Les observations de consultations permettent de relever les types d’images utilisés dans ce contexte et les usages qui en sont faits : photographies et schémas sont principalement employés pour représenter la chirurgie du cancer du sein, chaque type d’image mettant en scène le corps selon des caractéristiques singulières. Si les patientes commentent peu ces images au cours des consultations, entretiens et focus groups nous donnent accès à leur perspective : photographies et schémas n’entrent pas en interaction de la même manière avec l’expérience des patientes et ne renvoient pas aux mêmes univers représentationnels
This thesis questions the images in the treatment of breast cancer. More particularly, we question the images related to breast cancer curative surgery representing the transformation of the woman body. Our objective is to understand the use of the images in surgical consultation and to seize their interaction with the experience of the disease by the patients. We rely on the approach of social representations to comprehend the concept of image according to two different acceptances. On the one hand, the image refers to iconography; therefore, what interests us is the graphical objectification, which does not imply speeches but the transformation of ideas into concrete entities in real graphical objects such as the iconography available in different contexts. On the other hand, the concept of image is used to refer to the figurative aspect of social representations. Under this meaning, the image refers to the concrete aspect of social representations emanating from the objectification process. These two acceptances of the concept of image are linked to the experience dimension and to the genesis and transformation processes of social representations. We used qualitative investigating methods and worked in care centers. Our methodology is based on triangulation, which enabled us to assess different aspects of the object in different contexts. The method used to observe surgical consultations in our study was enlightened by interviews and focus groups held with patients.The consultation observations enabled us to highlight the types of images used in this context and how they are used: photographs and schemas are mainly used to represent breast cancer surgery as each type of image shows the body according to specific features. While the patients do not comment much these images during the consultations, they make more comments during interviews and focus groups, showing us their perspectives: photographs and schemas do not interact the same way with the experience of the patients, and do not refer to the same representational spheres
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Qader, Fatima. "L' écriture féminine contemporaine et les représentations de la femme dans "Feux" de Marguerite Yourcenar, "Loin de Médine" d'Assia Djebar et "Te di la vida entera" de Zoé Valdés." Clermont-Ferrand 2, 2006. http://www.theses.fr/2006CLF20013.

Full text
Abstract:
La présente thèse aborde trois récits d'auteures contemporaines : "Feux" de Marguerite Yourcenar, "Loin de Médine" d'Assia Djebar et "Te di la vida entera" de Zoé Valdés. Cette étude comparative confronte l'écriture des stéréotypes féminins présents dans leurs oeuvres. Nous analysons donc l'ambivalence entre le contenu autobiographique, la fiction et certains héritages des discours féminins traditionnels. Nous nous intéressons ainsi à la nouvelle conception de l'autorité scripturaire féminine proposée par les trois romancières étudiées. Nos principaux objectifs sont donc non seuleument de définir les sources de l'oeuvre littéraire féminine dans la perspective d'une tradition autoritaire (religion / politique et foi / loi), mais aussi d'exposer les usages créatifs, transgressifs et originaux d'une écriture envisagée sous l'angle de la Gender theory
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Vanguelova, Maria. "La représentation de la femme dans Arrancame la vida et Mal de amores d'Angeles Mastretta." Phd thesis, Université de Bourgogne, 2010. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00589391.

Full text
Abstract:
A partir des deux romans d'Ángeles Mastretta, Arráncame la vida et Mal de amores - dont la publication est séparée par un écart de dix ans - nous nous attachons à montrer comment le personnage féminin répond à un projet spécifique de représentation et d'écriture. Notre étude met en relief aussi bien la variété des personnages constituant le " personnel " des deux romans que les constantes nous permettant d'établir un " système de personnages " qui répond à l'exploration d'une thématique chère à la romancière : le statut de la femme dans la société, ses possibilités d'action ainsi que les relations de couple, qui occupent une place importante dans l'œuvre romanesque de Mastretta. La première partie de cette analyse met en évidence la suprématie du personnage féminin dans l'espace textuel qui lui est consacré, tout en démontrant l'importance des personnages masculins dans la construction de figures féminines transgressives. La deuxième partie de cette étude propose d'examiner comment les figures romanesques s'inscrivent dans un espace et une Histoire essentiels à la construction et la représentation d'un nouveau regard portant aussi bien sur des espaces traditionnellement hostiles (présents dans les textes pour être subvertis) que sur la retranscription de faits fondamentaux de l'histoire mexicaine, proposant un nouveau regard sur l'Histoire. Enfin, la troisième partie s'attache à souligner l'originalité d'une écriture qui, sous l'apparence de la légèreté et la simplicité, produit de nombreux effets de sens grâce à l'humour et à l'ironie, au mélange de genres littéraires et aux références à la culture populaire.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Goldwaser, Yankelevich Nathalie. "Figures de la femme dans les projets nationaux : littérature et politique dans la région du Rio de la Plata et en Nouvelle Grenade (1835 - 1853)." Thesis, Paris 1, 2013. http://www.theses.fr/2013PA010686/document.

Full text
Abstract:
En 1853, des constitutions fédérales et républicaines sont votées, non sans conflits, dans la région du Rio de la Plata et en Nouvelle-Grenade. Dans les deux constitutions, l'exclusion de la femme comme sujet de droits politiques est explicite. De façon singulière, cette même année, l'Assemblée législative de Vélez, une province de la Nouvelle-Grenade, promulgue le droit de vote aux élections sans distinction de sexe, événement qui, s'il ne pourra prospérer à cause d'un véto présidentiel, représente le premier fait de reconnaissance politique de la femme sur le continent hispano américain. Malgré cet antécédent, la Colombie est une des les derniers des états d'Amérique Latine à avoir accordé le suffrage aux femmes (1954), alors qu'en Argentine il y eut plusieurs tentatives infructueuses avant la loi nationale de 1947. La décision de l'assemblée de Vélez peut être considérée comme un indice clair de la transition de la femme "objet d'écriture" à la femme "sujet de l'action". Mais ce n'est pas le seul: dans cette thèse, nous soutiendrons que des traces de cette transition apparaissent dans les écrits de ces hommes du dix-neuvième siècle qui étaient considérés comme les forgeurs de la Nation. Concrètement, nous ne rentrerons pas dans l'étude de la femme en tant que sujet, mais notre regard se portera sur la façon dont elle est construite comme «objet », en analysant ses caractéristiques et les interstices qui montrent cette transition. Contrairement à ce qu'on pourrait attendre d'une vision mécanique des causes et des effets, la femme n'a pas toujours été écrite "négativement" mais elle a été incluse dans un champ de forces dans lequel les significations se disputaient entre elles. Celle thèse cherche à meure en lumière les figures diverses et parfois contradictoires de la femme qui apparaissent dans les textes écrits par des hommes du dix-neuvième siècle préoccupés par la fondation de la Nation
In 1853, in the Rio de la Plata as well as in Nueva Granada, promulgated federal and republican constitutions are dictated not without tensions. In both there is an explicit exclusion of women as subjects of political rights. Interestingly, that year the Legislature Assembly of Velez, province of Nueva Granada, promulgated electoral voting rights regardless of sex, an event that in spite of not prospering because of the presidential veto, represents the first political recognition of women in our continent. Despite this background, Colombia is the latest Latin American state which granted women's suffrage (1954) while in Argentina there were several failed attempts until the national law of 1947. The decision of the Assembly of Velez can be considered a clear indication of the transition of women from 'object of writing' to 'subject of the action'. But it is not the only one : in this thesis we will argue that in the writings of nineteenth-century men, who were considered forgers of the nation, there appear traces of that transition. Specifically, the look will be on how the woman is built as an "object", observing the characteristics and also the gaps that show this transition. Contrary to what is expected from a mechanical view of cause and effect, the woman was not always written 'negatively' but was included in a force field in which the senses vie with each other. This thesis seeks to uncover the different and sometimes contradictory figurations of the women that appear in texts written by me of the nineteenth century concerned about the founding of the nation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Karagyozova, Tanya. "Genre et tradition : circulation, réception et appropriation de la « question féminine » dans la culture balkanique slavophone au XXème siècle." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2015. http://www.theses.fr/2015USPCA184.

Full text
Abstract:
A l’échelle de l’Histoire des Balkans du XXème siècle, la percée des femmes dans l’économie rémunérée, dans l’enseignement supérieur et l’activisme féministe se sera concrétisée de manière toute aussi remarquable qu’ailleurs en Europe. Cependant, dans le contexte des Balkans slavophones en général et en Bulgarie en particulier, les conditions concrètes de cette évolution se négocient selon les critères inéluctables d’un rapport singulier à la tradition. Nous proposons, tout d’abord, de situer ce contexte (rarement abordé à travers l’histoire des femmes et encore moins dans une perspective féministe) à partir d’un regard ethnographique sur la culture traditionnelle et la spécificité des interdits pesant sur le corps et la parole des femmes. Nous prolongerons notre observation à travers la modernité balkanique qui induit de profondes transformations des notions de culture, de nation et de minorités ethniques. Nous les mettrons en perspective avec la réponse de l’État-nation moderne à la « question féminine » [Zenski vapros / Женски въпрос] qui, de fait, valida constitutionnellement nombre de logiques d’exclusion. Il s’agira également de resituer les mouvements féministes de la première heure en mettant l’accent sur ceux s’étant associés aux luttes ouvrières et la difficulté du mouvement socialiste féminin [zhensko sotsialistichesko dvizhenie / женско социалистическо движение] de résister à l’assimilation. Dans la continuité de notre réflexion, nous interrogerons le discours égalitariste de l’époque communiste, en privilégiant un cadrage sur les années 1970-1980. Afin de mettre en lumière les conditions concrètes de l’émancipation dans la vie privée (avortement, divorce, rapports de sexe), nous explorons un corpus homogène articulé autour de l’unique revue féministe éditée par les successeurs du mouvement socialiste féminin du début du siècle. Ce retour sur l’histoire mouvementée de la seconde moitié du XXème siècle, effectué sous le prisme du genre, évoque ce qui dérange le plus dans l’idéologie des régimes communistes, mais aussi dans le discours marxiste, tel qu’interprété localement. Cette thèse révèle les mécanismes à l’œuvre lors de la réception et l’appropriation de la réponse marxiste à la « question féminine » sur le terrain, en insistant sur les résonances singulières avec le discours traditionaliste d’époques antérieures; tel que nous le retraçons dans le folklore, dans la littérature classique de la Renaissance balkanique à la croisée d'influences européennes et orientales, mais aussi dans le sillage du processus d’européanisation à relier, notamment, aux circulations éditoriales. Tout au long de cette recherche, nous plaçons au centre l’analyse générale de la « question féminine » comme discours, tout en questionnant la longévité des résistances face à ses ambitions émancipatrices et ceci jusqu’à l’époque contemporaine de transition néolibérale. En effet, aborder les remaniements des discours d’émancipation revient à poser la question du renouvellement des modèles de féminité, à (re)penser leur réception et à réfléchir au rôle des femmes dans ces processus et ceci dans une investigation de vaste chronologie, de temps long, sans aucunement prétendre à l’exhaustivité
Over the course of 20th century Balkan history, the advancement of women in the paid economy, education, and female activism had concretized itself as prominently as throughout Europe. Within the context of Balkan Slavic culture in general, and its translation within the national domain of Bulgaria in particular, the precise conditions of this evolution resulted from a compromise of the inevitable criteria of a distinct relationship to tradition. We intend to illuminate and situate this context, rarely approached in the discourse of women’s studies, and even less from a feminist perspective. This examination aims to undertake two challenges: A general analysis of “The woman question” as discourse, and further, a more critical observation on the nature of resistance against ambitions of emancipation. While not claiming to be exhaustive, the objective is to put into perspective the theoretical contributions of reflection on hierarchical representations of gender diversity, and the territorial nuances that we explore. Addressing revisions of “The woman question” is to invite the notion of renewing models of femininity, to rethink the effects of discourse, and to reflect on the role of women in the process. Finally, a second glance at the eventful history of the second half of the 20th century, executed under the prism of gender, explores the most distorted in the aesthetic of communist regimes. The purpose of this study is to shed light on the social realities of women in the socialist era in parallel with traditionalist discourse as we retrace the cross of European, Oriental, orthodox, folklore, and modern influences in Slavic literature. Thus, from this approach emerge new prospects for understanding Women’s Studies in the Slavic Balkans in general, and Bulgaria in particular
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Sanz, Anne-Claire. "La violence de genre dans les rapports amoureux en Espagne et au Chili (1931-2004) : Elaboration discursive d'un problème social et politique dans le contexte dictorial et postdictatorial." Thesis, Paris 8, 2016. http://www.theses.fr/2016PA080036.

Full text
Abstract:
La thèse La Violence de genre dans les rapports amoureux en Espagne et au Chili au XXe siècle. Elabora-tion discursive d’un problème social et politique dans le contexte dictatorial et post-dictatorial explore le terreau culturel sur lequel se sont construites, en Espagne et au Chili, les différentes représentations de la violence contre les femmes dans le couple, au XXe siècle. La lutte contre ce problème y a acquis une grande visibilité politique et médiatique ; pourtant, la reconnaissance par les acteurs publics de ce pro-blème n’allait pas de soi dans ces pays de culture patriarcale, où les stéréotypes et les inégalités fon-dées sur le sexe ont été, jusqu’à une date récente, érigés en normes juridiques, politiques, et sociales. Nous postulons que le contexte dictatorial a conduit à une brutalisation des rapports sociaux, notam-ment des rapports de genre. L’omniprésence d’une violence politique genrée et la réarticulation d’un dis-cours de genre traditionnel, ont d’une part, favorisé la restauration d’un ordre de genre qui légitime et invisibilise la violence s’exerçant dans le cadre de relations amoureuses et, d’autre part, interrompu l’effort de conceptualisation de ce phénomène entrepris, dans les deux pays étudiés par des femmes engagées pour l’émancipation féminine. Dans le contexte dictatorial et post-dictatorial, les mouvements féministes analysent la violence de genre comme un problème social et politique, produit d’un système normatif qui a favorisé l’instauration et la naturalisation d’un rapport hiérarchisé de pouvoir et de domina-tion entre hommes et femmes. Nous interrogeons les modalités et temporalités différentes qui s’observent dans les deux pays étudiés
This thesis explores the cultural underpinnings of the different social representations of gender-based violence in intimate relationships throughout the twentieth century in Spain and Chile. The fight against gender-based violence has become increasingly prominent both politically and in the media in both of these countries. However, recognition of the issue by governmental and public institu-tions was not guaranteed, given the countries’ patriarchal cultures, where stereotypes and gender-based inequalities were, until recently, enshrined in the legal, political, and social systems. We hypothesise that the dictatorships in both countries led to a brutalisation of social relations, in particular gender relations. The pervasiveness of a gendered political violence, and the resurgence of a traditional gender discourse, have both promoted the restoration of a gender order that legitimises and shrouds the violence that can occur within intimate relationships, and also impeded attempts to conceptualise the phenomenon by women committed to female emancipation. In these dictatorial and post-dictatorial contexts, feminist movements analyse gender-based violence as a social and political problem; the product of a normative system that favoured the adoption and normal-isation of a hierarchical relationship of power and domination between men and women. We examine the different temporalities and modalities observed in the two countries
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Gentile, Lucia. "Concepire i corpi. Saperi e pratiche del corpo riproduttivo femminile nella città di Bhuj, India." Thesis, Paris, INALCO, 2020. http://www.theses.fr/2020INAL0002.

Full text
Abstract:
La thèse vise à explorer le rôle que les connaissances et les pratiques du corps reproducteur féminin jouent dans le processus de gynécopoïèse. Comment la production, la reproduction, la transformation et la contestation des connaissances sur la reproduction influencent-elles la manière dont les femmes vivent leur corps? Quelles sont les implications de ce processus sur la construction et l'expérience de genre? La thèse est basée sur une recherche ethnographique menée auprès d'une trentaine de femmes qui vivent dans la ville de Bhuj (Gujarat, Inde). La recherche a une approche intégrant une méthodologie visuelle et narrative, proposant la technique de la cartographie corporelle comme outil d'analyse des représentations corporelles. Le texte est organisé en trois parties, chacune présentant un angle d'analyse différent, à savoir la représentation, la production et les soins du corps. La première partie porte sur l'articulation des connaissances anatomiques et physiologiques, où le corps est étudié dans sa matérialité et dans ses manifestations somatiques, en examinant l'articulation sémantique et symbolique des différents fluides corporels. La deuxième partie examine les différentes connaissances et pratiques du corps qui accompagnent le processus de subjectivisation féminine. Enfin, le corps est analysé du point de vue de la santé reproductive: comment les femmes conçoivent-elles et font-elles face à la maladie? Deux des systèmes médicaux les plus utilisés par les femmes à Bhuj ont été examinés, à savoir l'allopathie et la médecine locale (deśī), représentées par les pratiques des dāī māṃ (sage-femme traditionnelle)
This thesis explores the knowledge and practices of the female reproductive body in the process of gynecopoiesis. How do the production, reproduction, transformation and contestation of knowledge about reproduction influence the way women live their bodies? What are the implications of this process on the gender construction and experience? This thesis is based on ethnographic research conducted with thirty women who lived in the city of Bhuj (Gujarat, India). The research has an approach that integrates a visual and narrative methodology, proposing the technique of body mapping as a tool for analysing body representations. The text is organized in three parts. Each part presents with a different angle of analysis: representation, production and care of the female reproductive body. The first part, which is structured around the body maps, focuses on the articulation of anatomical and physiological knowledge. The body is investigated in its materiality and in its somatic manifestations, by the semantic and symbolic articulation of the different bodily substances and fluids. The second part considers the knowledge about the body and different practices that accompany the process of female subjectivation through a project of intentional shaping. In this context, two of the medical systems most used by women in Bhuj have been taken into consideration: allopathic and local medicine (deśī) represented by the practices of dāī māṃ (traditional birth attendant)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Tavakoli, Aram. "L' image de la femme dans les nouvelles de Paul Morand." Paris 3, 2001. http://www.theses.fr/2001PA030022.

Full text
Abstract:
L'examen de l'image de la femme chez Morand nous paraît un moyen efficace pour apprécier la lucidité du regard que le narrateur-auteur porte sur la société à laquelle il appartient, afin de préciser la nature et le sens de l'ironie voilée et pour appréhender enfin comment l'auteur est parvenu à transformer la nouvelle image de la femme. Une lecture paradigmatique, permet d'analyser l'opinion ambiguë du narrateur en tant que sujet regardant masculin, sur l'objet regardé féminin. Paradoxalement, l'image de la femme n'est pas toujpurs valorisée et ne paraît moderne qu'en apparence !
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Alnaeem, Yasseir. "L'image de l'enseignement supérieur féminin en Arabie saoudite." Thesis, Paris 1, 2014. http://www.theses.fr/2014PA010566.

Full text
Abstract:
L'enseignement supérieur féminin est très important en Arabie saoudite mais, pour des raisons à la fois culturelles et sociales, il n'existe pas d'études sur ce phénomène qui touche les rapports sociaux et la condition féminine au royaume saoudien. Comment est conçue l'éducation féminine en Arabie saoudite? Comment est vu l'enseignement supérieur féminin? Quelle est la situation et l'image des femmes à l'université? Quel impact sur la famille et la culture saoudiennes? Où en est la mixité et les relations hommes-femmes? Autant de questions auxquelles cette thèse tente de répondre en s'appuyant sur des analyses de corpus journalistiques et des enquêtes sur le terrain. Dans une première partie sont exposés les éléments culturels qui structurent l'imaginaire saoudien concernant la question de la femme et de l'éducation féminine. Dans une seconde partie est analysée l'image de l'enseignement supérieur féminin à partir d'une étude de corpus et d'enquêtes sur le terrain. Enfin, dans une troisième partie, cette image est mise en perspective par rapport aux enjeux sociaux, économiques et politiques du royaume saoudien
Women's higher education is very important in Saudi Arabia, but for both cultural and social reasons, there are no serious studies on this phenomenon that concerns the gender relationships in the Saudi kingdom. How is designed female education in Saudi Arabia? How is perceived female higher education? What is the status and image of women in higher education? What impact on the family and the Saudi culture? What about diversity and gender relationships? These are questions among others that this PhD dissertation attempts to answer based on analyzes of press corpus and many field investigations. In the first part of the dissertation are explained the cultural elements that shape the imagination of Saudi people regarding the issue of women education. In the second part is analyzed the image of female higher education based on a corpus study and field surveys. Finally, in the third part, the perception of highly educated women is put into perspective in relation to social, economical and political stakes of the Saudi kingdom
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Lemarier-Saulnier, Catherine. "Étude de l'impact de la réception des cadres médiatiques sur la genrisation de l'évaluation de la performance politique." Doctoral thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/29965.

Full text
Abstract:
Cette thèse étudie la réception des nouvelles médiatiques genrées par les citoyens. À l’aide d’une approche multiméthodes et mixte, trois collectes de données ont été menées afin de comprendre la médiation des leaders politiques et son impact sur l’évaluation de ces derniers. La première est une analyse de contenu des cadres médiatiques sur les chef(fe)s de partis politiques provinciaux lors de l’élection québécoise de 2014. La seconde est une enquête en ligne, comprenant un questionnaire et une séance de listage d’idée à partir d’un article genré ou non. La troisième collecte est constituée de groupes de discussions réalisés un mois après la fin de la campagne avec un échantillon de participants de la seconde collecte. Les principaux résultats de nos analyses mettent en lumière que la norme masculine, proche de l’identité du « Mâle Alpha », est encore omniprésente lorsqu’il est question des leaders politiques dans les médias en contexte de campagne électorale, et ce, malgré la présence d’une femme comme première ministre sortante. Cette norme est aussi mobilisée, à des degrés divers, par nos répondants dans leurs réactions mesurées par l’enquête en ligne. Certains participants utilisent davantage les principes du genre masculin dans leur évaluation, particulièrement lorsqu’ils sont confrontés à des cadres médiatiques allant dans ce sens. Nos groupes indiquent que la norme masculine du milieu politique n’est pas remise en question par les citoyens, et qu’elle est encore aujourd’hui la base de l’évaluation du leadership politique québécois.
This thesis studies how people react to gendered news about political leaders. Doing so, we have used a mixed-methods design comprising three data collections. Our goal was to understand the gendered mediation of political leaders and its impact on leaders evaluation. Our first data collection is a content analysis of gendered news frames about political leaders during Quebec 2014 election. The second dataset was generated through an online thought listing experiment using three distinct experimental conditions. The third source of data is a series of focus groups, held a month after the election, with a sub-sample of our online experiment participants. Our results indicate that the masculine norm, especially the “Alpha Male” gendered identity, is dominant in the mediation of political leaders in the news coverage of the 2014 election, despite the presence of the first woman as incumbent prime minister. This “Alpha Male” norm is also present in the evaluation of political leaders measured in our thoughts listing, but with some variety. Some participants have used more gendered responses, especially those who were exposed to the gendered experimental conditions. Finally, focus groups reveal that the dominance of masculinity in the political arena is not questioned by citizens, and that the “Alpha Male” norm, is still used to evaluate Quebec political leaders during an election.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Dubesset, Mathilde, and Michelle Zancarini-Fournel. "Parcours de femmes : réalités et représentations : Saint-Etienne : 1880-1950." Lyon 2, 1988. http://www.theses.fr/1988LYO20006.

Full text
Abstract:
Cette etude est une histoire des femmes et du rapport entre les sexes, dans le cadre d'une ville de la premiere revolution industrielle. Dans cette demarche les femmes sont considerees comme actrices a part entiere. A l'ecole republicaine de la fin du 19e siecle, dans les ateliers de passementerie (tissage du ruban), et dans l'entreprise casino de la premiere moitie du 20e siecle, les femmes occupent des places specifiques. Elles ont des parcours individuels divers selon leur age, leur origine sociale et familiale, et leur statut matrimonial. Elles sont, par ailleurs, confrontees, dans la realite et au plan symbolique, a ce qui est propre a leur sexe: la maternite. La relecture des sources classiques et l'enquete orale menee aupres d'une cinquantaine de personnes agees (essentiellement des femmes) ont mis a jour les partages entre le masculin et le feminin, lisibles dans l'organisation du travail dans l'atelier de passementerie comme dans la grande entreprise. La constitution de genealogies familiales et l'etude de carrieres professionnelles (dont celles des sages-femmes, exercant l'un des rares "metiers feminins" socialement reconnus) permettent de mesurer le decalage entre realites et representations. Les contraintes d'ordre divers qui pesent sur les femmes n'effacent pas totalement les pouvoirs effectifs ou symboliques dont elles disposent a l'interieur de la famille, et parfois en dehors d'elle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Maison, Dominique. "Grandeurs et servitudes domestiques : expériences sociales de femmes au foyer." Bordeaux 2, 2006. http://www.theses.fr/2005BOR2A001.

Full text
Abstract:
Depuis les années 1970, avec l’augmentation continue du travail féminin, la norme est massivement devenue celle de la biactivité. Du coup, dans la France des années 2000, les femmes au foyer font figure de catégorie résiduelle, historiquement datée. Cette prétendue insignifiance quantitative, associée à la valeur du travail comme marqueur d’identité sociale et d’indépendance personnelle, expliquent que l’expérience des femmes « inactives » soit largement évacuée des analyses sociologiques. Notre thèse a pour objectif d’investir ce champ peu exploré. A partir de l’exploitation secondaire de l’enquête Insee Histoires de Vie et Construction des Identités (2003) et d’entretiens réalisés avec de femmes au foyer de différents milieux sociaux, nous avons analysé les traductions sociales, conjugales, familiales et personnelles du choix féminin d’« inactivité ». Eloignées des canons de la modernité salariale et familiale, l’imaginaire social fait d’elles, le plus souvent, des êtres assujettis. Or, sur la base des réactions adoptées face à la stigmatisation sociale dont elles s’estiment victimes, sur celle de l’examen des interactions conjugales et de leur utilisation des « temps sociaux », nous verrons que cette vision cadre très partiellement avec la réalité. Ainsi, contre toute attente et bien qu’en des proportions variables, les femmes au foyer s’inscrivent aussi, plus qu’elles ne s’y opposent ou l’infirment, dans le mouvement d’autonomisation des individus, caractéristique de la modernité. Nous sommes donc ici au plus loin de la vision misérabiliste qui leur est communément attachée
Since the 1970’s, with the increase of women’s work rates, the social standard has become biactivity (situation where both spouses work). As a result, in France, at the beginning of the XXIst century, housewives represent an old-fashioned obsolete type. The amount of women who are still housewives is supposedly insignificant. As opposed to the value of working as a social identity and personal independence, housewives’ social experience has been evicted from sociological analysis. Our aim is to investigate this fallow field. Based on secondary utilization of a national survey and on interviews made with housewives belonging to different social classes, our thesis analyses social, familial, conjugal and personal translations of the feminine choice of “inactivity”. Supposed to be far from Modernity, the social image shows housewives as dominated and lazy beings. But, their reactions to social stigmatisation, the tone of their conjugal interactions, the use of their social times (parental duties, domestic service and personal spare time) make clear that this perception is no longer justified. Most certainly in variable degrees but contrary to all expectations, housewives also fulfill specifications of Modernity : selfgoverning, freedom and recognition expectations
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Moulin, Aurélia. "Le bijou au XIXe siècle dans le périodique de mode : 1820-1870." Thesis, Paris 4, 2016. http://www.theses.fr/2016PA040104.

Full text
Abstract:
La plupart des études portant sur le bijou au XIXe siècle privilégient l’aspect stylistique et formel. La question des usages est, quant à elle, le plus souvent éludée et les rares considérations d’ordre social ou sociétal, lorsqu’elles sont abordées, demeurent anecdotiques. Or, le bijou joue un rôle social déterminant, notamment dans l’expression de la fortune mais aussi dans le processus d’identification et d’appartenance à un groupe. À cet égard, les périodiques de mode constituent un support d’étude des plus précieux. Ils nous renseignent sur l’usage très codifié que les femmes appartenant à l’élite faisaient de leurs bijoux, et implicitement sur la place et le rôle qui étaient assignés à ces dernières dans la société du XIXe siècle. Le périodique de mode constitue par ailleurs une source très intéressante pour contextualiser la création du bijou, qui devient dès lors un miroir des événements. Le bijou apparaît comme le reflet d’influences diverses, à la fois du point de vue technique, du choix des matériaux employés, du style adopté, des formes ou encore par la symbolique des décors travaillés. Grâce aux descriptions de bijoux contenues dans les chroniques de mode ainsi qu’aux gravures qui les accompagnent, nous retracerons une histoire des formes en discriminant les grandes tendances récurrentes entre 1820 et 1870 avant d’aborder celles qui caractérisent une période en particulier. Nous exploiterons aussi les mentions publicitaires afin d’examiner les relations qu’entretiennent les différents acteurs participant à la fabrication et au commerce des bijoux avec les phénomènes de mode
Most studies regarding 19th-century jewellery favour the study of its stylistic and formal aspects. As for its uses, they are most often eluded and the rare social and societal considerations, when they are tackled, remain anecdotal. Yet, jewellery plays a determining social role, especially in the expression of wealth but also in the process of identification and of belonging to a group. For this, fashion periodicals constitute a most precious support for study. They tell us about the very codified use women from the elite made of their jewellery, and implicitly of the place and role that was assigned to them in 19th century society. The fashion periodical is also a very interesting source to contextualise the jewel creation, which thus becomes a mirror of events. Jewellery appears as a reflection of various influences, all at once from the technical point of view, the choice of materials, the chosen style, the form or the symbolism of the worked designs. Through the descriptions of jewellery contained in fashion chronicles and engravings that accompany them, we shall retrace a history of forms by categorising the great trends recurring between 1820 and 1870 before dealing with those characterising one particular era. We shall also use advertisement notices in order to examine the relationships linking the different actors that participate in the making and marketing of jewellery with the fashion phenomena
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Viaud, Jean. "Changement des représentations sociales ou déplacement social des sujets dans l'espace des représentations ? : étude longitudinale des représentations sociales de l'économie." Paris 5, 1996. http://www.theses.fr/1996PA05H067.

Full text
Abstract:
L'étude, dans une perspective esquissée par Doise, à partir des travaux originaux de Moscovici et Bourdieu, se propose de faire le lien entre dynamiques relationnelles et représentationelles. La recherche repose sur l'hypothèse d'une homologie structurale établie par des principes organisateurs entre un système de positions et ce qui peut être décrit comme un système de représentations. : l'étude a été réalisée par une enquête dont le plan est longitudinal à mesures tournantes. Elle porte, lors de la première mesure, sur des étudiants en dernière année d'étude dans deux domaines différents : d'une part les sciences de l'ingénieur et, d'autre part, la psychologie du travail, qui lors de la seconde mesure ont rejoint le monde du travail. Des procédures ouvertes (questionnaire multiple d'évocation) et des procédures fermées (échelle d'attitude et mesure de l'abstraction des représentations) ont été utilisées pour étudier différentes composantes des représentations de l'économie. L'analyse des données permet de mettre en évidence différentes thématiques reférentielles correspondant à chacun des différents segments du champ de la représentation de l'économie ; leur diversité est subsumée par un principe de différenciation sociale. Elles sont par ailleurs construites par rapport à l'histoire de la société et à celle des groupes dans la société. Enfin, le changement de représentation consiste bien en un déplacement des individus dans un champ représentationnel donne afin de restaurer une homologie entre positions des sujets et représentations sociales. Ce déplacement s'effectue selon la trajectoire sociale des sujets. Le passage du statut d'étudiant à celui de salarié joue alors le rôle d'un catalyseur, autorisant et légitimant l'incorporation de ces éléments représentationnels.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Salle, Muriel. "L’avers d’une Belle Époque : genre et altérité dans les pratiques et les discours d’Alexandre Lacassagne (1843-1924), médecin lyonnais." Thesis, Lyon 2, 2009. http://www.theses.fr/2009LYO20050/document.

Full text
Abstract:
On retrace ici le parcours du docteur Alexandre Lacassagne (1843-1924), médecin lyonnais, trajectoire personnelle et scientifique d’un savant de la fin du XIXe siècle, fondateur de l’anthropologie criminelle et d’une école de criminologie passée à la postérité sous le nom d’ « école lyonnaise ». Formé à l’école de santé militaire, il est de cette génération d’hommes et de républicains forgés au feu de la guerre franco-prussienne, de la chute de l’Empire et des débuts de l’aventure coloniale et républicaine. La reconstitution de ses réseaux professionnels, l’étude de ses prises de positions intellectuelles, permet de montrer qu’il est un savant emblématique de son temps. Sa bibliothèque révèle ses états d’âme. L’analyse des ouvrages fait émerger une angoisse récurrente, celle de l’altérité : des criminels bien sûr, mais aussi des femmes, des fous, des invertis, des « primitifs », dont les inquiétantes figures contrastent avec l’image de légèreté et de foi inconditionnelle dans le Progrès qui est habituellement celle de la Belle Époque. L’anthropologie et l’anthropométrie se mettent au service d’une frénésie taxinomique qui trahit l’inquiétude générée par toute indétermination, désormais intolérable. Un double processus d’essentialisation et de hiérarchisation se trouve aux fondements des discours justifiant l’exclusion persistante de certaines catégories de populations, rejetées en deçà de l’Universel. Lacassagne nous sert d’œilleton pour examiner les enjeux biopolitiques de cette exclusion. C’est l’avers, cette face de la médaille qui porte une effigie – et qui serait frappée à celle de l’Autre en cette fin de siècle – et le portrait d’un homme et de son temps par l’inventaire de ses aversions, qu’on a voulu reconstituer
The following pages will retrace the personal and professional path of the Lyonnais doctor Alexandre Lacassagne (1843-1924), an intellectual from the end of the 19th century who founded anthropological criminology and the school of criminology that would go down in history known as the “école lyonnaise”. Having done his studies at a military school he belonged to that generation of men and Republicans who had been forged by the fires of the Franco-Prussian war, the fall of the Empire and the beginnings of colonial and Republican adventures. The reconstitution of his professional networks and the study of his intellectual positions show that he was an emblematic scholar of his time. His library reveals his true feelings : the analysis of the works shows an ongoing anguish, that of alterity. Of course of criminals, but also of women, of the insane, homosexuals and the “primitive” whose troubling figures contrast with the image of the carefree and unconditional faith in Progress that was quintessential of the “Belle Epoque”. Anthropology and anthropometry are at the service of a taxonomic frenzy that betrays the concern generated by all disinclination that had become intolerable. A process at the same time of essentialism and hierarchism are the foundations of a discourse justifying the ongoing exclusion of certain categories of populations rejected below the “Universel”. Lacassagne serves as a peephole to examine the “biopolitical” stakes of this exclusion. It is the obverse, the side of the coin showing the effigy- and that will be struck with the Other at the end of the century- and the portrait of a man and his time by the inventory of his aversions, which we wished to reconstruct
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Lelaurain, Solveig. "Violence conjugale et représentations sociales : vécu et légitimation au prisme des rapports sociaux de sexe." Thesis, Aix-Marseille, 2018. http://www.theses.fr/2018AIXM0420.

Full text
Abstract:
A partir d’une approche socio-représentationnelle et féministe de la violence conjugale, cette thèse interroge les processus et les enjeux psychosociaux qui sous-tendent la légitimation de cette violence ainsi que les freins du recours aux dispositifs d’aide. Suite à une revue systématique de la littérature pointant le manque de problématisation de ces questions dans une perspective multi-niveaux, un programme de recherche pluri-méthodologique a été réalisé auprès de femmes victimes de violence et de personnes « toutes-venantes ». Les résultats montrent que les représentations sociales associées à la violence conjugale traduisent plusieurs tensions : d’une part, entre condamnation et légitimation de la violence à travers un processus de psychologisation et certaines logiques de raisonnements conduisant à diminuer la responsabilité de l’auteur et à augmenter celle de la victime ; et d’autre part, entre expérience subjective des victimes et attentes sociales relatives à la violence. Ces représentations sont co-construites dans la dynamique des interactions sociales et s’ancrent dans un réseau de significations préexistantes en jeu dans la définition patriarcale des rapports socio-symboliques entre les sexes, notamment dans des normes et valeurs associées au couple et à l’amour. Elles contribuent par ailleurs à façonner le vécu de la violence, impactent son identification ainsi que sa dénonciation et le recours à l’aide. Ce travail de thèse permet de mettre au jour des données socio-représentationnelles idéologiquement marquées et symptomatiques du climat sociétal dans lequel se trouvent les victimes de violence conjugale
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography