Academic literature on the topic 'FARMACOLOGIA, CHEMIOTERAPIA E MICROBIOLOGIA'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'FARMACOLOGIA, CHEMIOTERAPIA E MICROBIOLOGIA.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "FARMACOLOGIA, CHEMIOTERAPIA E MICROBIOLOGIA"

1

Trindade, Jairo dos Santos, Hitalo de Jesus Bezerra da Silva, Domingos Rodrigues da Silva Filho, Marcel Leiner de Sá, Humberto Denys de Almeida Silva, Raiany Sena de Oliveira, and José Milton Elias de Matos. "Estudo sobre a utilização de polianidrido como abordagem terapêutica para o tratamento de lesões no tecido ósseo." Research, Society and Development 10, no. 4 (April 16, 2021): e42610414204. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i4.14204.

Full text
Abstract:
O polianidrido (PA) é um polímero sintético, biodegradável, que possui um mecanismo de erosão que se torna bem útil na aplicação de regeneração do tecido ósseo. O presente trabalho teve por objetivo avaliar a evolução das publicações cientificas relacionadas aos polianidridos biodegradáveis com a sua aplicação em regeneração do tecido ósseo. Foram realizadas buscas nas bases de periódicos Web of Science e Scopus a partir da combinação de palavras-chave, e os resultados reportados nas bases foram tabulados. Verificou-se que o número de publicações se deu no horizonte temporal de 1993 a 2019, com maior número de publicações pertencente aos Estados Unidos. Constatou-se também que farmacologia, toxicologia e farmacêutica (18%), imunologia e microbiologia (13%) e engenharia química (13%) foram as áreas de maior destaque, sendo que 46% das publicações são referentes a artigos originais e 39% a artigos de revisão. O alto impacto das publicações nessa área foi evidenciado pelo número crescente de citações, reforçando a produtividade e notoriedade da temática diante dos pesquisadores. Pode-se concluir, portanto, que essa é uma área de pesquisa que vem obtendo notório crescimento, evidenciando seu caráter promissor.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Lins Aragão, Ana Beatriz, Janaína Da Silva Ferreira, Paulo Henrique Silva, Priscila Ellen Da Silva Souza, Dayane Da Silva Santos, Elaine Cristina Da Silva, Priscilla Régia De Andrade Calaça, Elayne Cristine Soares da Silva, Ana Lúcia Figueiredo Porto, and Maria Taciana Cavalcanti Vieira Soares. "EFICÁCIA DAS ENTEROCINAS NO DESENVOLVIMENTO DO CÂNCER COLORRETAL: UMA ANÁLISE EXPERIMENTAL." RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218 2, no. 5 (June 11, 2021): e25318. http://dx.doi.org/10.47820/recima21.v2i5.318.

Full text
Abstract:
Objetivou-se com este estudo avaliar a eficácia das enterocinas produzidas pela Enterococcus faecium 141v e 137v, probióticos, oriundos do queijo de coalho artesanal de Pernambuco sobre o desenvolvimento do câncer colorretal em estudo in vivo. Como metodologia foram realizados testes de sensibilidade a protease com a finalidade de comprovar suas propriedades proteicas, além de sua atividade biológica como antimicrobiano. A ultrassonografia foi utilizada para avaliar o efeito das enterocinas sobre o câncer colorretal induzido por 1,2 Dimetilhidrazina (DMH ) em ratos Wistar. Os resultados obtidos in vitro demonstraram a natureza peptídica das enterocinas bem como sua eficácia quanto à atividade antimicrobiana. Quanto aos resultados in vivo avaliados na ultrassonografia, foi possível observar a diminuição na espessura da parede intestinal dos ratos que foram submetidos a indução do câncer colorretal e tratados com as enterocinas, podendo ser explicada pela possível estimulação apoptótica, visando a inibição de células cancerígenas. O presente estudo trouxe aspectos importantes a respeito da utilização das enterocinas para fins terapêuticos, sobretudo na prevenção e controle do câncer colorretal em modelo animal. Também destacou o uso da ultrassonografia para avaliar o efeito das enterocinas sobre o desenvolvimento da doença, mostrando ser um método que considera o bem-estar animal por ser menos invasivo e eficaz. Os resultados obtidos neste trabalho reforçam a necessidade de estudos que aprofundem o tema. Além disso, agregam conhecimentos em diversas áreas como biotecnologia, microbiologia, medicina, nutrição e farmacologia.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Cunha, Adriana Áurea Lara, and Beatriz Valadares Cendón. "Uso de bibliotecas digitais de periódicos: um estudo comparativo do uso do Portal de Periódicos da Capes entre áreas do conhecimento." Perspectivas em Ciência da Informação 15, no. 1 (April 2010): 70–91. http://dx.doi.org/10.1590/s1413-99362010000100005.

Full text
Abstract:
A presente pesquisa relata o uso do Portal de Periódicos Capes por pesquisadores das áreas de Ciências Biológicas, Linguística, Letras e Artes e Ciências Humanas da UFMG. O estudo foi de caráter qualitativo e utilizou técnicas de entrevista e incidente crítico para investigar a razão dos comportamentos informacionais distintos de pesquisadores das três áreas, considerando, entre outros fatores, as diferenças na organização da literatura de cada área. Estiveram envolvidos os departamentos de Ciências Aplicadas à Educação, História e Psicologia (Ciências Humanas), Linguística, Fotografia, Teatro e Cinema e Artes Plásticas (Linguística, Letras e Artes), Parasitologia, Farmacologia e Microbiologia (Ciências Biológicas). Nessas unidades foram entrevistados 5 diretores e 18 pesquisadores. Investigaram-se as características do domínio de conhecimento, tais como o grau de dispersão, tamanho do domínio, tipo de fontes, tipo de conhecimento contido nas fontes, tipo específico de relevância do domínio. Outros fatores verificados foram aspectos do comportamento de busca, os motivos de uso e não uso, barreiras, recompensas e outros fatores que poderiam influenciar o uso do Portal. As análises mostram diferenças de comportamento dos docentes e dos fatores que interferem o uso e o não uso do Portal entre departamentos de uma mesma área e entre pesquisadores de um mesmo departamento. Os resultados da pesquisa qualitativa indicam que não se devem formular hipóteses genéricas para as grandes áreas do conhecimento e que os fatores de uso e não uso são específicos para cada disciplina.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Rossi, Isabella Leone, Michelle Caroline Dos Santos, and Ana Rosa Crisci. "Antibioticoterapia e sua Automedicação: Prática Comum entre Estudantes do Curso de Biomedicina de Instituto de Ensino Superior." Revista Brasileira Multidisciplinar 17, no. 2 (July 10, 2014): 97. http://dx.doi.org/10.25061/2527-2675/rebram/2014.v17i2.28.

Full text
Abstract:
O hábito da automedicação de antibióticos contribui para o mecanismo de resistência bacteriana, sendo um problema de saúde pública mundial que deve ser prevenido. O universitário, como futuro profissional da saúde, é cobrado no sentido de orientar uma conduta e informar quanto ao uso de antimicrobianos no que se refere ao agente causal, ao sítio de infecção e à gravidade da doença. Neste estudo, verificou-se, através de um questionário, o perfil dos acadêmicos ingressantes e concluintes do curso de biomedicina de uma instituição de nível superior, comparando-se os resultados obtidos. Trata-se de um estudo descritivo com abordagem quantitativa dos dados (frequência relativa – %) através de questionário autoaplicável, e contendo 13 questões de múltipla escolha armazenadas no banco de dados no programa Excel. A amostra foi composta por 132 alunos de graduação do curso de Biomedicina desse centro universitário. Dentre os acadêmicos ingressantes, a compra do antibiótico é influenciada principalmente pela experiência própria com o fármaco, o que não se repete com concluintes, que preferem procurar e seguir orientação médica. Assim, 91,8% dos concluintes acreditam que a automedicação pode trazer danos à saúde. Em relação ao consumo de anti-inflamatórios, analgésicos e antitérmicos antes do uso do antibiótico, 67% dos iniciantes disseram que fazem a utilização destes medicamentos, contra 70% dos concluintes que também a fazem. Portanto, conclui-se que informações sobre os perigos da automedicação são fornecidos nas disciplinas de microbiologia e farmacologia, disciplinas estas ainda não cursadas pelos ingressantes e desconhecidas pela população em geral, que recorre à automedicação devido à falta de conhecimento. Para reverter este quadro, é necessária uma maior exposição na mídia sobre práticas educativas, riscos, benefícios, e explicações sobre bactérias multirresistentes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Machado, Andreia De Bem, and João Vicente Alfaya dos Santos. "Revisão integrativa: intersectando concepções de educação ambiental com referencial teórico marxiano." Educação (UFSM) 45 (June 24, 2020). http://dx.doi.org/10.5902/1984644436961.

Full text
Abstract:
O objetivo deste artigo é analisar à luz da revisão sistemática o conceito de educação ambiental intersectando concepções de educação ambiental com o referencial teórico marxiano. Para tanto, realizou-se a análise bibliométrica a partir de uma busca sistemática na base de dados Scopus. Como resultado, identificou-se que a pesquisa emerge da Medicina; Ciências Sociais; Ciência Ambiental; Ciências Agrárias e Biológicas; Energia; Bioquímica, Genética e Biologia Molecular; Psicologia; Engenharia; Artes e Humanidades; Enfermagem; Economia, Econometria e Finanças; Ciências da Terra e Planetárias; Profissões da Saúde; Matemática; Negócios, Gestão e Contabilidade; Química; Multidisciplinar; Imunologia e Microbiologia; Ciências da decisão; Farmacologia, Toxicologia e Farmacêutica; Física e Astronomia; Veterinária; Ciência da Computação; Ciência dos Materiais; Neurociência; Engenharia Química e Odontologia. A análise mostrou que embora a preocupação ambiental esteja nas mais diversas áreas, a contribuição do pensamento marxiano ainda não assimilada, mesmo entre aqueles que se dedicam à temática da educação ambiental em uma perspectiva “crítica”. O que se constatou é que a questão ambiental e as propostas de educação ambiental são tratadas com viés idealista (mudança de valores, de comportamentos individuais) e politicista, relegando ao Estado e à vontade política o papel decisório sobre essa temática.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Dissertations / Theses on the topic "FARMACOLOGIA, CHEMIOTERAPIA E MICROBIOLOGIA"

1

GOMBAC, FRANCESCA. "RUOLO DEGLI INTEGRONI NELLA TRASMISSIONE DI ANTIBIOTICO- RESISTENZE IN ACINETOBACTER." Doctoral thesis, Università degli studi di Trieste, 2003. http://thesis2.sba.units.it/store/handle/item/12662.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

GIONECHETTI, FABRIZIA. "L' ANTIBIOTICO RESISTENZA NELL' AMBIENTE MONITORAGGIO IN BATTERI ISOLATI DA AVIFAUNA." Doctoral thesis, Università degli studi di Trieste, 2003. http://thesis2.sba.units.it/store/handle/item/12664.

Full text
Abstract:
2001/2002
Development of antibiotic resistance in bacteria is mainly due to the presence of resistance genes and to the selective pressure exerted by antibiotic use. Resistance can result from spontaneous mutations or acquisition of genes coding for a resistance mechanism. Antibacterial agents are used in agricultural techniques, in human and animai therapy and prevention of bacteria infections, and are added continuously to animai feeds to promote growth. As a result of exposure to antibiotics, the level of antibiotic resistance of bacteria belonging to the normal intestina! flora of human and animals increases. These bacteria not only constitute an enormous reservoir of resistance genes for potentially pathogenic bacteria, but also their level of resistance is considered to be a good indicator for the selection pressure exerted by antibiotic use in that population and for the resistance problems to be expected in pathogens. Indeed, reservoirs of antibiotic resistance in humans and in animals can interact in different ways: food and water are the most probable vectors of trasmission to the intestina! flora. Population of gulls (Larus cachinnans michahellis) has increased in North-East of Italy during the past decade. This increase has been attribuited to the ability of gulls to adapt to urban areas, in fact they are able to nest on roofs and feed of urban waste. Gulls ability to over fly large areas suggests that their feces may have a potential role in bacterial dissemination and more underhand antibiotic resistance in urban and rural environment. Transfer of antibiotic resistance genes between different species of bacteria c an be facilitated by mobile DNA elements, such as transposons and plasmids. Integrons have been identified on these mobile elements, and they often contain one or more genes that encode antibiotic resistance. Nine classes of integrases have been described, but class l is prevalent in Enterobacteriaceae. In this work l 02 cloacal swabs of Larus cachinnans michahellis were collected in natural reserve during spring in 2000 and 200 l. 214 strains of Enterobacteriaceae were isolated and identified as Proteus sp.(n = 89), E.coli (n = 84), Klebsiella sp.(n. = 18), Sa/monella sp. (n = 17) and Citrobacter sp. (n = 6). Also 162 Gram-positive bacteria strains were identified as Enterococcusfaecalis (n= 101) and Staphylococcus sp. (n= 61). Isolated avian strains were tested for susceptibility to a battery of antibiotics representing various classes of them. Gram-positive isolates showed low levels of resistance, but Enterobacteriaceae were resistant to a lot of antibiotics, especially to ampicillin (Sa/monella sp., E. coli and Proteus sp.), to tetracycline (Sa/monella sp., andE. coli), to streptomycin (Proteus sp., E. coli, Klebsiella sp. and Sa/monella sp.), to nalidixic acid (Proteus sp. andE. coli). The high resistance levels found in Gram-negative strains are very important if we consider the natural habitat of monitorated avifauna, and we could explain this fact as a result of the spread of environmental antibiotic contaminants with their consequent selection pressure and the dissemination of antibiotic resistance genes by horizontal transfer. Gram-negative avian strains were also screened for class l integrase using a specific probes which hybridizes to conserved regions of integron encoded gene intll. 25 of the 214 isolates were positive and showed to have class l integrons. Their sizes were detected by PCR with specific primers 5'CS-3'CS, flanking variable region of integron. Integrons ranged from 500 hp to 4800 bp. The incidence of class l integrons was correlated with multiple-drug resistances exhibited by avian Enterobacteriaceae to streptomycin, trimethoprimsulfamethoxazolo, tetracycline and chloramphenicol. The prevalent size ofintegrons was 1000 hp, 1600 hp and 1700 hp. Also 80 human clinical Enterobacteriaceae strains were screened for the integron presence, 16 strains showed to carry integrons ranged from 1000 pb to 2000 pb.The molecular characterization of integrons from avian and human strains, using different restriction endonucleases like Alul, Cfol, Mspl and Rsal, revealed the same types of integrons: 1000 pb integron, with the same restriction pattem, was found in 2 E. coli from Larus, in l E. coli and 5 Proteus sp. from human. An identica! 1600 pb integron was found in 6 avian strains (3 E. coli, l Klebsiella sp. and 2 Proteus sp.) and 3 Proteus sp. from human; 1700 pb integron was found in 2 E. coli from Larus and 4 E. coli from human. PFGE analysis ofthe strains from animals and humans carring the same types of integrons revelead different pattems. The presence of identica! integrons in different isolates from animals and humans implies horizontal transfer of the complete integron arrangement. 1000, 1600 and 1700 pb integrons were further characterized by sequencing. In integrons of l 000 pb sequence analysis identified a single aadA l gene cassette, integrons of 1600 pb contained dhfrl and aadA genes; integrons of 1700 pb contained d.frl7 and aadA5 genes. aadA, aadA l and aadA5 gene cassettes encoding an Aminoglicoside adenyltransferase and conferring resistance to streptomycin an d spectinomycin, dhfr an d dfr 17 gene cassettes encoding a dihydrofolate reductase and conferring resistance to trimethoprim
XV Ciclo
1967
Versione digitalizzata della tesi di dottorato cartacea.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Cvorovic, Jovana. "The role of anthocyanidins in the treatment of colorectal cancer." Doctoral thesis, Università degli studi di Trieste, 2009. http://hdl.handle.net/10077/3041.

Full text
Abstract:
2007/2008
Colorectal cancer is among four most common malignancies and the second leading cause of cancer death in the western world. Although the standard treatment regimens have improved the prognosis, resistance to cytotoxic chemotherapy is still a common problem in these patients and a major obstacle to effective treatment of disseminated neoplasms. The subject of this study was to evaluate a possible role of anthocyanidins, natural products belonging to the group of flavonoids, in the treatment of colorectal cancer. Primary (CACO-2) and metastatic human colorectal carcinoma cell lines (LoVo and LoVo ADR) were used to test different aspects of their pharmacological effect, such as their ability to affect cancer cell growth and to modulate the cytotoxicity of certain well established anticancer drugs. Their proapototic properties, as well as their capacity to induce changes in the cellular redox status and modulate drug transport mechanisms were also explored. The anthocyanidins used in this study, delphinidin and cyanidin, demonstrated strong cytotoxic effect in metastatic human colorectal cancer cell lines, LoVo and LoVo ADR, and were able to modulate the cytotoxicity of camptothecin, drug used in most colorectal cancer treatment regimes. Although well known for their antioxidant properties and lower toxicity in normal cells, delphinidin and cyanidin showed strong prooxidant activity in the metastatic colon carcinoma cell lines. We show that anthocyanidins inactivate the glutathione antioxidant system thus promoting oxidative stress in these cells, which might be responsible for their proapoptotic activity. Moreover, when applied at low, non-cytotoxic concentrations over a long period of time, they also affect anticancer drug transport across cell membranes by modulating expression of certain transport proteins (ABC transporters). These results suggest that anthocyanidins can be good candidates for improving colorectal cancer therapy and warrant new investigation on their activity.
XXI Ciclo
1976
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Maestro, Alessandra. "Trasporto di flavonoidi in cellule endoteliali: ruolo della bilitranslocasi e delle proteine ABC." Doctoral thesis, Università degli studi di Trieste, 2008. http://hdl.handle.net/10077/2569.

Full text
Abstract:
2006/2007
I flavonoidi sono metaboliti secondari presenti in numerose piante commestibili che rappresentano una parte integrante dell’alimentazione umana. Numerosi studi epidemiologici hanno dimostrato che una dieta ricca di flavonoidi può avere un ruolo rilevante nella prevenzione di diverse patologie, come alcune neoplasie e le malattie cardiovascolari. L’endotelio vascolare svolge un ruolo fondamentale nel mantenimento dell’omeostasi vascolare e alterazioni a questo livello, in particolare se croniche, possono causare l’avvio di lesioni arteriosclerotiche. I flavonoidi esplicano le loro azioni a livello dell’endotelio vascolare attraverso meccanismi diversi, che vanno dalle loro attività anti-infiammatorie, alla loro capacità di modulare la sintesi e l’espressione di proteine e di secondi messaggeri coinvolti in numerose reazioni cellulari. Le proprietà biologiche di questi composti naturali sono state oggetto di numerosi studi, ma ancora oggi il meccanismo che spiega l’entrata di queste sostanze all’interno delle cellule, ed in particolare, nelle cellule endoteliali, rimane poco conosciuto. La maggior parte dei flavonoidi è presente negli alimenti in forma glicosilata, altamente idrofilica, pertanto non in grado di attraversare le membrane biologiche se non attraverso specifici trasportatori di membrana. In particolare, tra le proteine di membrana coinvolte nel trasporto di questi composti, sembra ricoprire un ruolo importante la bilitranslocasi (TC 2.A.65.1.1), un trasportatore di anioni organici situato al polo sinusoidale della cellula epatica e presente anche nella mucosa gastrica, che ha dimostrato di mediare il trasporto della quercetina, un flavonolo, e di alcuni antociani, una classe di flavonoidi contenuta soprattutto nel vino e nella frutta rossa. Anche alcuni componenti della superfamiglia delle proteine ABC (ATP-Binding Cassette), come le proteine P-glicoproteina (ABCB1), MRP1 (Multi-Drug Resistance related Protein 1) (ABCC1), MRP2 (Multi-Drug Resistance related Protein 2) (ABCC2) e BCRP (Breast Cancer Resistance related Protein) (ABCG2), hanno dimostrato di interagire con numerosi flavonoidi. Queste proteine agiscono da pompe di membrana e, attraverso un meccanismo energia –dipendente, legato all’idrolisi dell’ATP, permettono l’estrusione dei loro substrati dall’interno verso l’esterno delle cellule. I trasportatori in entrata ed in uscita possono, quindi, avere un ruolo importante nel regolare le concentrazioni intracellulari dei flavonoidi, necessarie per le loro azioni biologiche. Lo scopo di questa ricerca è stato analizzare tre modelli di cellule endoteliali nei quali sono stati studiati l’espressione della bilitranslocasi e delle proteine ABC ed il loro possibile ruolo nel trasporto di flavonoidi. Sono state utilizzate cellule endoteliali primarie di aorta umana e la linea cellulare endoteliale umana Ea.hy 926, che deriva dalla fusione di cellule endoteliali HUVEC (Human Umbilical Vein Endothelial Cells) con la linea cellulare di carcinoma polmonare A549. I dati di queste cellule sono stati confrontati con quelli ottenuti in cellule endoteliali primarie di aorta di ratto, espiantate mediante un metodo messo a punto nei nostri laboratori. Sono state condotte analisi di immunocitochimica, di Western blot e di valutazione dell’espressione dell’RNA messaggero mediante tecnica RT-PCR, per studiare l’espressione delle proteine di membrana nei tre diversi modelli cellulari. Infine, è stato messo a punto un saggio di uptake della quercetina per studiare il trasporto dei flavonoidi nei queste cellule. I risultati ottenuti mediante le tecniche immunochimiche hanno evidenziato l’espressione della bilitranslocasi in tutti e tre i tipi di cellule endoteliali. Tra i trasportatori ABC, le proteine MRP1, MRP2 e BCRP sono state tutte identificate in queste cellule, mentre la P-glicoproteina è risultata meno espressa in tutti e tre i modelli cellulari. Il saggio di trasporto messo a punto in queste cellule ha permesso di dimostrare che la quercetina entra nell’endotelio vascolare mediante la bilitranslocasi, come trasportatore in entrata, e viene estrusa dalle proteine ABC nelle cellule endoteliali. Il saggio, inoltre, ha permesso di studiare il trasporto anche di altri polifenoli, contenuti nella dieta, come la malvidina 3-glucoside, un antociano presente soprattutto nel vino rosso, e dell’acido caftarico, che si trova principalmente nel vino bianco. I risultati ottenuti hanno messo in luce un ruolo della bilitransloacasi nel trasporto anche di questi composti.
1979
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Zanette, Caterina. "Caratterizzazione dei meccanismi neuroprotettivi della guanosina e dei ligandi dei recettori sigma." Doctoral thesis, Università degli studi di Trieste, 2009. http://hdl.handle.net/10077/3044.

Full text
Abstract:
2007/2008
Rispetto al ruolo svolto da nucleosidi e nucleotidi adeninici come neurotrasmettitori/neuromodulatori, quello delle purine a base guaninica è ancora largamente sconosciuto. In questo studio, è stato valutato l’effetto della guanosina sulle cellule SH-SY5Y, derivate da un neuroblastoma umano. In questa linea cellulare, la guanosina aumenta la proliferazione di cellule sottoposte a stress da deprivazione da siero per 24, 48 e 72h (MTT test), effetto che sembra coinvolgere la via delle MAPK e quella di PI3K, ma non quella dell’AMP ciclico (AMPc). Utilizzando [3H]Adenosina e [3H]Guanosina è stato dimostrato che entrambe le purine subiscono uptake con una cinetica sovrapponibile ma con affinità 100 volte minore per la guanosina rispetto all’adenosina. L’uptake è dovuto principalmente a trasportatori equilibrativi NBTI-sensibili, mentre risultano assenti i trasportatori concentrativi. Mediante esperimenti di binding su membrane di cellule SH-SY5Y è stata confermata la presenza di siti per [3H]NBTI saturabili e reversibili; esperimenti di competizione hanno confermato la capacità di guanosina e adenosina di spiazzare [3H]NBTI dai suoi siti di legame con IC50 pari a 1568 ± 243 µM e 191 ± 59 µM, rispettivamente. Su cellule mantenute al 10% di siero, la guanosina provoca variazioni morfologiche quali allungamento dei neuriti tempo- e concentrazione-dipendente, indice di differenziazione. L’effetto è visibile già dopo 24 h di trattamento e dopo 72 h è risultato paragonabile a quello dell’acido retinoico. L’effetto differenziante della guanosina è risultato indipendente dal blocco dei trasportatori NBTI-sensibili e dall’attivazione dei recettori A1 e A2A dell’adenosina. Studi di tempo-dipendenza fino a 7 giorni di trattamento sono stati effettuati mediante colorazione del citoscheletro con Falloidina. Studi di immunocitochimica hanno evidenziato la capacità della guanosina di aumentare in maniera tempo-dipendente l’espressione dei markers neuronali beta-tubulina, MAP2 e NeuN. Tramite test della sulforodamina B è stata verificata la capacità della guanosina di ridurre in maniera tempo- e concentrazione-dipendente la proliferazione cellulare, come conseguenza dell’effetto differenziante. Dopo 7 giorni di trattamento, acido retinoico, guanosina e il suo derivato guanina hanno determinato una riduzione della proliferazione con valori di IC50 pari a 37 ± 4 µM, 172 ± 113 µM e 190 ± 17 µM, rispettivamente. Non essendoci in letteratura dati riguardanti la presenza dell’enzima PNP su cellule di neuroblastoma, ne è stata accertata l’espressione nella linea cellulare SH-SY5Y tramite RT-PCR. Per quanto riguarda le vie di trasduzione del segnale attivate nell’effetto neuritogenico indotto da guanosina, prove dirette e indirette dimostrano il coinvolgimento della via di MAPK e PI3K, ma non del AMPc. Inoltre, la guanosina non determina variazioni dei livelli di [Ca+2]i. In cellule differenziate per 48h con guanosina o acido retinoico si è osservato un aumento significativo dei livelli basali di AMPc, rispetto alle cellule non differenziate, e un potenziamento dell’attività dell’inibitore delle fosfodiesterasi di tipo IV rolipram da parte della guanosina 100 µM. In conclusione, questi risultati dimostrano che la guanosina gioca un ruolo importante nell’omeostasi neuronale, agendo come un composto endogeno neuroprotettivo e differenziante. In collaborazione con il Dipartimento di Chimica Farmaceutica dell’Ateneo e dell’Università degli Studi di Pavia è stato fatto uno screening mediante la tecnica del Radioligand Binding di circa 100 composti di neosintesi con possibile affinità verso i recettori sigma-1 e sigma-2, classe di recettori coinvolta nella neuroprotezione. Per valutare l’efficacia dei ligandi dei recettori sigma-1, in termini di agonismo o antagonismo, sono stati effettuati due test in vitro. Il primo sfrutta la capacità della fenitoina di spostare verso sinistra la curva di competizione di agonisti mentre non ha alcun effetto sugli antagonisti. I risultati ottenuti non sono stati incoraggianti a causa della scarsa sensibilità del metodo. Il secondo test sfrutta la capacità di agonisti dei recettori sigma-1 di differenziare le cellule SH-SY5Y nelle quali abbiamo verificato la presenza di entrambi i sottotipi recettoriali ottenendo valori di Kd pari a 19,8 ± 5 nM e 17,9 ± 3 nM per [3H]PTZ e [3H]DTG, rispettivamente. L’agonista pentazocina è risultato l’unico composto di riferimento in grado di indurre differenziazione mentre gli antagonisti aloperidolo e DTG sono risultati inefficaci. Con il test della Sulforodamina B, sempre sfruttando la diminuzione della proliferazione come conseguenza di un’attività differenziante, abbiamo confermato che solo la pentazocina è in grado di ridurre in maniera tempo- e concentrazione- dipendente la proliferazione cellulare con un valore di IC50 a 72 h pari a 44 ± 4 µM. Estendendo lo studio ad alcuni dei ligandi di neosintesi, quello maggiormente affine e selettivo, LEk (IC50s1 0,104 ± 0,034 nM; IC50s2 492 ± 102 nM), è risultato in grado di mimare l’effetto della pentazocina sulla proliferazione e differenziazione cellulare. Questo suggerisce un suo possibile e prezioso impiego come agonista altamente selettivo e ad alta affinità per lo studio dei recettori sigma-1 e dei potenziali impieghi terapeutici ad essi correlati.
XXI Ciclo
1979
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Sciuscio, Davide <1979&gt. "Nuove strategie farmacologiche per il superamento della farmacoresistenza in chemioterapia antitumorale." Doctoral thesis, Alma Mater Studiorum - Università di Bologna, 2008. http://amsdottorato.unibo.it/823/1/Tesi_Sciuscio_Davide.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Sciuscio, Davide <1979&gt. "Nuove strategie farmacologiche per il superamento della farmacoresistenza in chemioterapia antitumorale." Doctoral thesis, Alma Mater Studiorum - Università di Bologna, 2008. http://amsdottorato.unibo.it/823/.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Crucil, Ilaria. "Farmaci innovativi basati sull'acido ialuronico per il trattamento dei tumori." Doctoral thesis, Università degli studi di Padova, 2009. http://hdl.handle.net/11577/3426621.

Full text
Abstract:
Novel bioconjugates in cancer treatment: Hyaluronic acid as drugs vector. in vitro and in vivo evaluation of different hyaluronic acid bioconjugates.
valutazione in vitro ed in vivo di nuovi farmaci a base di acido ialuronico per il trattamento dei tumori.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Pereira, Thaís Almeida. "Avaliação da eficácia de um sistema conservante em formulações adicionadas de biomoléculas farmacêuticas e estudos de adaptação microbiana." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2011. http://repositorio.unb.br/handle/10482/8710.

Full text
Abstract:
Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Faculdade de Ciências da Saúde, 2011.
Submitted by Max Lee da Silva (bruce1415@hotmail.com) on 2011-06-27T20:11:44Z No. of bitstreams: 1 2011_ThaísAlmeidaPereira.pdf: 676317 bytes, checksum: 27de971481e3dde2a4e41661e4d03e41 (MD5)
Approved for entry into archive by Guilherme Lourenço Machado(gui.admin@gmail.com) on 2011-06-28T12:41:37Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2011_ThaísAlmeidaPereira.pdf: 676317 bytes, checksum: 27de971481e3dde2a4e41661e4d03e41 (MD5)
Made available in DSpace on 2011-06-28T12:41:37Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2011_ThaísAlmeidaPereira.pdf: 676317 bytes, checksum: 27de971481e3dde2a4e41661e4d03e41 (MD5)
Biomoléculas são cada vez mais utilizadas em medicamentos e cosméticos e, principalmente aquelas destinadas a tratamentos dermatológicos, são, com freqüência, preparadas em farmácias magistrais. A capacidade de neutralização de conservantes por parte de proteínas e tensoativos não iônicos é bem conhecida, e a utilização desses dois componentes numa mesma formulação gera uma preocupação com relação à conservação desse tipo de produto farmacêutico, que, uma vez mal conservado, poderia gerar riscos à saúde de seus consumidores. Assim, o objetivo deste trabalho foi avaliar a eficácia de um sistema conservante composto por metilparabeno, propilparabeno e imidazolidinil uréia, de uma formulação base que continha um tensoativo não iônico e desta mesma formulação adicionada de diferentes biomoléculas farmacêuticas, além de realizar estudos de adaptação microbiana frente ao sistema conservante utilizado nas formulações que continham estas biomoléculas. Os resultados obtidos mostraram que a qualidade microbiológica, tanto das matérias-primas quanto das formulações testadas , está de acordo com os limites aceitos em compêndios oficiais. Os testes de avaliação da eficácia do sistema conservante mostraram que a formulação base está adequadamente conservada, mas que a presença das biomoléculas farmacêuticas estudadas na formulação, numa concentração de 3% (p/p) pode provocar modificações no comportamento do sistema conservante frente a alguns dos microrganismos testados. O ensaio de adaptação microbiana revelou que há uma tendência à adaptação ao sistema conservante por parte da maioria dos microrganismos testados quando estão presentes no meio de cultura o tensoativo não iônico e um dos ativos cosméticos estudados. A avaliação da concentração inibitória mínima sugere que as concentrações de sistema conservante utilizadas nas formulações testadas são eficazes, pois a concentração necessária à inibição de crescimento para os diferentes microrganismos padrões foi inferior ou igual à concentração utilizada nas formulações testadas. No entanto, a exposição dos microrganismos às biomoléculas farmacêuticas e ao tensoativo não iônico em concentrações crescentes, no teste de adaptação microbiana, produziu cepas de microrganismos cuja inibição necessitou de maiores concentrações dos conservantes, em alguns casos acima da concentração normalmente utilizada nas formulações. _________________________________________________________________________________ ABSTRACT
Biomolecules have been progressively more used in medicines and cosmetics, and especially those aimed at dermatological treatments are often prepared in magistral pharmacies. The neutralizing ability of preservatives by nonionic surfactants and proteins is well known, and use of both these ingredients into the same formulation raises a concern regarding the conservation of this kind of pharmaceutical product which, once poorly preserved, could generate health risks for the consumers. Thus, the purpose of this study was to evaluate the effectiveness of a preservative system consisting of methylparaben, propylparaben and imidazolidinyl urea, in a basic formulation containing a nonionic surfactant and in this same formulation added with different pharmaceutical biomolecules. Furthermore, it had the intention to study the possibility of microbial adaptation to the preservative system when in presence of the studied biomolecules and nonionic surfactant. The results showed that the microbiological quality of both raw materials and the formulations tested complies with the limits accepted in literature. Evaluation of the preservative system effectiveness showed that the basic formulation is properly preserved, but the presence of studied biomolecules in the pharmaceutical formulation at a concentration of 3% (w/w) can promote changes in the behavior of the preservative system against some of the microorganisms tested. The microbial adaptation assay revealed that the majority of the microorganisms had a tendency to adapt to the preservative system when the nonionic surfactant and one of the tested cosmetic ingredients were present in the culture medium. Evaluation of minimum inhibitory concentration suggests that concentrations of the preservative system used in the formulations tested are effective, since the concentration needed to inhibit the different standard-microorganisms growth was lower than or equal to the preservative system concentration used in the formulations tested. However, exposure of microorganisms to pharmaceutical biomolecules and nonionic surfactant in increasing concentrations, situation acquired in microbial adaptation assay, produced strains of microorganisms whose inhibition required higher concentrations of the preservative system, in some cases above the concentration normally used in used formulations.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Santos, Junior André Avelino dos. "Papel do receptor P2X7 em modelo murino de infecção por Mycobacterium tuberculosis." Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2012. http://hdl.handle.net/10923/1395.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2013-08-07T18:41:56Z (GMT). No. of bitstreams: 1 000439217-Texto+Completo-0.pdf: 703680 bytes, checksum: 20bc10f7a801c99b27dde05bf2a6dc66 (MD5) Previous issue date: 2012
Tuberculosis (TB) remains a leading cause of death worldwide, due to the great adaptability of the bacillus, which can survive in various conditions inside and outside the human host. Previous studies showed evidence that polymorphisms in P2X7 receptor are e associated with increased risk of TB. The present study aimed to analyze the role of purinergic P2X7 receptor in M. tuberculosis infection and host interaction mechanisms in vitro and in vivo. The macrophage murine cell line RAW 264. 7 was used for in vitro experiments. Our results demonstrated that treatment of RAW 264. 7 cells with ATP (3 and 5 mM) resulted in a statistically significant reduction of counting colony forming units (CFUs). Male wild-type C57BL/6 (wild-type) and P2X7 receptor KO (P2X7R-/-) mice (25–30 g) were used throughout this study for in vivo. Immunohistochemistry showed that the purinergic P2X7 receptor expression was found significantly augmented in the lungs of mice infected with M. tuberculosis. Furthermore, M. tuberculosis-infected P2X7R-/- mice showed an increase of M. tuberculosis burden in lung tissue, when compared to infected wild type mice. Infected mice showed a marked increase in the spleen weight, in comparison to non-infected animals, indicating the occurrence of splenomegaly. In P2X7R-/- spleens, we observed a significant decrease in the populations of Treg (CD4+Foxp3+), T cells (CD4+, CD8+CD25+ and CD4+CD25+), dendritic cells (CD11c+) and B220+ cells. However, a significant increase in CD11b+ cells was observed in P2X7R-/- mice, when compared to wild-type animals. In the lungs, P2X7R-/- M. tuberculosis-infected mice exhibited pulmonary infiltrates containing an increase of Treg cells (CD4+Foxp3+), T cells (CD4+ and CD8+) and a decrease in the B220+ cells, when compared with wild-type M. tuberculosis-infected mice. The findings observed in the present study provide novel evidence on the role of P2X7 receptors in the pathogenesis and control of tuberculosis. Whether selective agonists or antagonists of this receptor might be useful for improving TB complications remains a matter to be investigated.
A tuberculose (TB) continua sendo uma das principais causas de morte no mundo, devido à grande capacidade de adaptação do bacilo que pode sobreviver em diferentes condições dentro e fora do hospedeiro humano. Estudos prévios mostraram evidências de que polimorfismos no receptor purinérgico P2X7 estão associados ao aumento da suscetibilidade à TB. O presente estudo objetivou analisar o papel do receptor purinérgico P2X7, na infecção por M. tuberculosis em camundongos, e os possíveis mecanismos de interação do receptor P2X7 com o hospedeiro, em modelos in vivo e in vitro. Nos experimentos para avaliação da viabilidade da micobacteria intracelular in vitro foi utilizada a linhagem de macrófagos murinos, RAW 264. 7. Nossos resultados demonstraram que o tratamento das células RAW 264. 7 com ATP (3 e 5 mM) resultou em uma redução estatisticamente significativa da contagem de unidades formadoras de colônias (CFUs). Nos experimentos in vivo foram utilizados camundongos machos C57BL/6 (tipo selvagem) e camundongos knockout para o receptor P2X7 (P2X7R-/-) (25-30 g). Os resultados com imuno-histoquímica mostraram que a expressão do receptor purinérgico P2X7 foi encontrada significativamente aumentada nos pulmões de camundongos infectados com M. tuberculosis. Além disso, camundongos P2X7R-/- infectados com M. tuberculosis mostraram um aumento da carga da micobacteria no tecido pulmonar, quando comparado com camundongos do tipo selvagem infectados. Camundongos infectados mostraram um aumento marcante no peso do baço quando comparado com animais não infectados, indicando a ocorrência de esplenomegalia. Em baços de camundongos P2X7R-/-, observou-se uma diminuição significativa nas populações de Treg (CD4 + Foxp3 +), células T (CD4 +, CD8 + CD25 + e CD4 + CD25 +), células dendríticas (CD11c +) e células + B220. No entanto, houve um aumento significativo de células CD11b + em camundongos P2X7R-/-, quando comparados aos animais do tipo selvagem. Nos pulmões, camundongos P2X7R-/- infectados com M. tuberculosis apresentaram infiltrado pulmonar contendo um aumento de células Treg (CD4 + Foxp3 +), células T (CD4 + e CD8 +) e uma diminuição nas células + B220, quando comparado com camundongos do tipo selvagem infectados com M. tuberculosis. Portanto, os resultados observados no presente estudo fornecem novas evidências sobre o papel dos receptores P2X7 na patogênese e controle da tuberculose. O uso de agonistas ou antagonistas seletivos deste receptor como uma ferramenta terapêutica continua sendo uma questão a ser investigada.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Books on the topic "FARMACOLOGIA, CHEMIOTERAPIA E MICROBIOLOGIA"

1

Microbiologia e Farmacologia Simplificada. Revinter, 2002.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography