Journal articles on the topic 'Estimation de la vitesse du vent'

To see the other types of publications on this topic, follow the link: Estimation de la vitesse du vent.

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 journal articles for your research on the topic 'Estimation de la vitesse du vent.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse journal articles on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Solefack Dongmo, Parick Mao, Julius Kewir Tangka, and Boris Merlain Djousse. "Caractérisation des vents induits par les véhicules en mouvement et évaluation de leur potentiel éolien." Journal of Renewable Energies 22, no. 2 (October 6, 2023): 257–68. http://dx.doi.org/10.54966/jreen.v22i2.743.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Cette étude a été menée au Cameroun dans le département de la Menoua, région de l’Ouest avec pour objectif une meilleure connaissance des vents induits par les véhicules en mouvement, ainsi que leurs potentiels énergétiques. Pour y parvenir, des données ont été collectées avec un anémomètre monté sur un véhicule, puis elles ont été analysées à l’aide de Microsoft Excel et du Logiciel SPSS 23. L’étude s’est intéressée à la variation de la vitesse du vent en fonction de celle du véhicule, de la position du capteur de l’anémomètre au tour du véhicule et ainsi que de l’altitude. Elle a révélé à son terme que, le vent induit par les véhicules en mouvement est un vent artificiel caractérisé par sa direction qui est unique et qui est toujours opposé au sens d’avancement du véhicule, sa vitesse qui dépend de la vitesse d’avancement du véhicule, qui varie tout autour de celui-ci (avec les positions avant et dessus présentant des avantages relatifs par rapport aux positions derrière et latérale basse) et qui est indépendante de l’altitude. Par rapport aux vents naturels, il présente l’avantage d’être plus stable et facile à prédire. Ce vent recèle également une immense quantité d’énergie dont la valorisation permettrait de développer plusieurs applications notamment dans le domaine de l’énergie des transports.
2

Rebbah, Redjem, Amar Bentounsi, Houcine Benalla, and Hind Djeghloud. "Optimisation de la commande d’une génératrice à réluctance variable pour une application éolienne." Journal of Renewable Energies 13, no. 3 (October 25, 2023): 407–20. http://dx.doi.org/10.54966/jreen.v13i3.209.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Cet article a pour objectif de présenter une nouvelle stratégie de commande optimale d’une génératrice à réluctance variable (GRV) entrainée directement par une turbine éolienne en vue de maximiser le rendement énergétique. Il s’agit d’optimiser les angles de commutations du convertisseur associé à une GRV 6/4, en modes continu (impulsion unique) et haché (modulation de largeur d’impulsion), selon un processus original qui consiste à approcher la caractéristique flux-courants pour une vitesse donnée par une courbe référence idéalisée pour la vitesse nominale qui permet de maximiser la surface correspondant à l’énergie convertie. Les résultats des simulations sont analysés et illustrent les bonnes performances du contrôleur proposé pour une application éolienne à vitesse de vent variable.
3

KANOUTÉ, Y., I. TRAORE, S. SANOGO, E. Aroudam,, and A. BA. "Optimisation du rendement et de la température d’un capteur solaire plan à eau par simulation." Journal de Physique de la SOAPHYS 2, no. 1a (February 12, 2021): C20A03–1—C20A03–8. http://dx.doi.org/10.46411/jpsoaphys.2020.01.03.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Cette étude consiste à la modélisation et à l’application de méthodes numériques afin d’optimiser les performances d’un capteur solaire plan à eau sous les conditions météorologiques du Mali, particulièrement au mois de janvier ou l’ensoleillement est faible et la consommation en eau chaude importante. Les résultats obtenus montrent que lorsque la vitesse du vent passe de 1 m/s à 4 m/s le rendement décroit de 69 % à 65 % pour une intensité du rayonnement solaire de 460 W/m2. L’augmentation de l’épaisseur de l’isolant, des diamètres intérieur et extérieur des tubes donne un rendement pouvant atteindre respectivement 67 % et 70 %. Lorsque le matériau constituant l’absorbeur, la vitre et l’isolant sont respectivement en acier chrome, en poly-méthacrylate, en mousse de polyuréthane, on obtient des rendements de 71 %, 61,5 % et 52,5 % respectivement pour une intensité du rayonnement solaire de 460 W/m2. Aussi, cette étude a montré que les paramètres externes tels que le rayonnement solaire, la vitesse du vent et internes (propriétés optiques et thermo-physiques des différents composants du capteur) influent très peu sur la température du fluide caloporteur.
4

Pérez Villegas, Graciela. "El recurso viento y su disponibilidad en las áreas geográficas de México." Estudios Geográficos 53, no. 206 (April 30, 1994): 149–65. http://dx.doi.org/10.3989/egeogr.1992.i206.149.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
El comportamiento eólico superficial en México está en función de las topoformas en los diversos espacios geográficos del país. En este estudio se analiza la dinámica del viento dominante, de acuerdo con la complejidad topográfica del área que barre. Se hace una interpretación de la carta de viento dominante, a escala 1:4.000.000, para definir sus características en las diversas regiones del país. Se consideran los elementos atmosfe1;cos causales de las modificaciones estacionales, en la direción y velocidad original del viento. [fr] La conduité éolique superficielle au Méxique est liée aux topoformes des differents espaces géographiques du pays. Dans c'étude on analyse la dyamique du vent dominant en accord avec la complexité topographique de la zone que lesquels balaient. On interprete la carte du vent dominant á une échelle 1:4.000.000 pour définir ses caractéristiques aux difterents rebrions du pays. On considére les elements atmosphériques que provoquent les modifications saisoniéres de la direction et vitesse originale du vent.
5

Louassa, Samira, Mustapha Merzouk, and Ouahiba Guerri. "Evaluation des performances de quatre types d’éolienne dans une zone aride." Journal of Renewable Energies 15, no. 4 (October 25, 2023): 533–45. http://dx.doi.org/10.54966/jreen.v15i4.342.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Les données vent relatives à la station météorologique de Tiaret, une ville située au centre des hauts plateaux algériens, ont été traitées afin d’évaluer les caractéristiques statistiques de la vitesse du vent et du potentiel éolien à une hauteur de 10 m au-dessus du sol. Une extrapolation de ces caractéristiques avec la hauteur est ensuite effectuée et les performances attendues de 4 types de turbines sont déterminées. Les résultats obtenus donnent un aperçu sur les ressources éoliennes disponibles dans cette région et mettent en évidence les périodes les plus favorables pour l’exploitation de cette énergie. Cette étude peut fournir des informations sur la possibilité de développement d’une ferme éolienne dans la région étudiée et nous permettre de faire le meilleur choix pour les types d’éoliennes qui s’adaptent le mieux aux conditions locales.
6

Mahjoub Said, Nejla, Hatem Mhiri, Salem El Golli, Georges Le Palec, and Philippe Bournot. "Influence de l'Orientation de la Vitesse du Vent sur la Dispersion d’un Polluant autour d’un Bâtiment." Journal of Renewable Energies 4, no. 2 (December 31, 2001): 107–23. http://dx.doi.org/10.54966/jreen.v4i2.1003.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
On se propose d'étudier numériquement la dispersion d'un polluant constitué d'un mélange de dioxyde de soufre et d'air en régime turbulent autour d’un obstacle bidimensionnel. On traite principalement l'influence de l’orientation de la vitesse du vent sur les caractéristiques dynamiques et thermiques du panache, ainsi que sur la concentration du polluant autour d’un obstacle. La méthode numérique utilisée pour la résolution des équations qui décrivent l’écoulement est une méthode aux volumes finis, le maillage adopté est non uniforme, très resserré près de la cheminée et autour de l'obstacle où il y a des gradients dynamiques, thermiques et massiques importants. Le domaine d'étude considéré, est assez grand pour pouvoir visualiser les recirculations et tourbillons créés par le bâtiment. Les résultats trouvés montrent essentiellement que la présence d’un obstacle modifie l’écoulement, conditionne l'intensité des immissions au niveau du sol et la dispersion du polluant. La direction du vent a un grand effet sur l’évolution du polluant éjecté et par suite sur son impact sur l’environnement immédiat de l’obstacle.
7

Riou, C., P. Pieri, and C. Valancogne. "Variation de la vitesse du vent a l'interieur et au-dessus d'une vigne." Agricultural and Forest Meteorology 39, no. 2-3 (February 1987): 143–54. http://dx.doi.org/10.1016/0168-1923(87)90033-5.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Roboam, X., J. C. Hapiot, B. de Fornel, and C. Andrieux. "Contrôle d'une machine asynchrone par estimation robuste de la vitesse." Journal de Physique III 2, no. 3 (March 1992): 439–53. http://dx.doi.org/10.1051/jp3:1992140.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Zaitsev, A. "Estimation de la vitesse d'approximation dans un lemme de déPoissonisation." Annales de l'Institut Henri Poincare (B) Probability and Statistics 38, no. 6 (December 2002): 1071–86. http://dx.doi.org/10.1016/s0246-0203(02)01140-8.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Blob, Richard W. "Evaluation of Vent Position from Lizard Skeletons for Estimation of Snout: Vent Length and Body Mass." Copeia 1998, no. 3 (August 3, 1998): 792. http://dx.doi.org/10.2307/1447817.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Derai, Sid Ali, and Abdelhamid Kaabeche. "Modélisation et dimensionnement d’un système hybride Eolien/ Photovoltaïque autonome." Journal of Renewable Energies 19, no. 2 (January 9, 2024): 265–76. http://dx.doi.org/10.54966/jreen.v19i2.566.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Une méthodologie d’optimisation et de dimensionnement des systèmes hybrides photovoltaïque/éolien avec batteries de stockage est présentée dans ce papier. Cette méthodologie est basée sur les concepts de la probabilité de perte d’énergie (DPSP) comme critère technique et du coût du kilowattheure minimal comme critère économique. La simulation est effectuée sur une période d’analyse d’une année, en utilisant les données horaires de l’irradiation solaire sur le plan horizontal, de la vitesse du vent et de la température ambiante enregistrées au sein du CDER, (Centre de Développement des Energies Renouvelables). Ces données nous ont permis de calculer la puissance horaire produite conjointement par l’aérogénérateur et le générateur photovoltaïque et ce, sur la même période d’analyse. Un profil de consommation journalier type a été adopté, il est supposé identique pour tous les jours de l’année et correspond au profil de consommation rencontré généralement dans les sites isolés.
12

Sbai, A., A. Mouhdi, N. Adouk, and F. Paul. "Modélisation de la vitesse du vent et calcul du potentiel éolien du Maroc oriental : Le cas d'Oujda-Angad." La Météorologie 8, no. 5 (1994): 54. http://dx.doi.org/10.4267/2042/53402.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Chatrathi, Kris. "Analysis of vent area estimation methods for non-nomograph gases." Plant/Operations Progress 11, no. 3 (July 1992): 174–75. http://dx.doi.org/10.1002/prsb.720110313.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Dahech, Salem, Sami Charfi, and Malika Madelin. "Représentativité des températures mesurées dans la station météorologique Paris-Montsouris." Climatologie 17 (2020): 5. http://dx.doi.org/10.1051/climat/202017005.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Cette étude s’intéresse à la représentativité des températures mesurées par la station météorologique de Paris-Montsouris; elle montre que le site a un effet remarquable. En effet, l’ombre créée par les arbres situés à proximité des capteurs induit une baisse de la température avoisinant 2°C en moyenne durant l’été, entre 13 h et 18 h TU, par rapport aux stations d’Orly et de Vélizy, situées en milieu dégagé. La rugosité en ville ralentit la vitesse du vent de 1,5 m/s et engendre une baisse de l’humidité entre 16 h et 19 h TU. La campagne de mesure itinérante nocturne, réalisée la nuit du 29 au 30 juin 2019 entre 23 h et 1 h TU, par temps caniculaire, montre que le parc est en moyenne 4°C plus frais que le centre de Paris et que l’intensité de l’îlot de chaleur urbain (ICU) atteint environ 11°C vers 1 h TU du matin. La partie topographiquement surélevée du parc Montsouris est plus chaude d’environ 2°C que celle vallonnée vers 00 h TU.
15

Russell, Anthony P., G. Lawrence Powell, and Dean R. Hall. "Growth and age of Alberta long-toed salamanders (Ambystoma macrodactylum krausei): a comparison of two methods of estimation." Canadian Journal of Zoology 74, no. 3 (March 1, 1996): 397–412. http://dx.doi.org/10.1139/z96-047.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Both skeletochronology and a somatic growth model based upon mark–recapture data were used to estimate life-span and the relationship between size and age in two populations of long-toed salamanders (Ambystoma macrodactylum krausei) in the upper Bow Valley of southwestern Alberta. Skeletochronologically aged salamanders (n = 170) displayed a sigmoidal relationship between snout–vent length and age, with a great deal of variation in snout–vent length within each year class. The modified logistic-by-mass somatic growth model (based upon 47 recaptures) predicted sexual maturity at 3 years of age and adult size at 6 years, with asymptotic length approached at 15 years of age. These predictions were falsified by skeletochronology, which indicated that a snout–vent length characteristic of sexual maturity could be reached by 2 years and adult size by 3 years of age, and that the maximum life-span attained was 10 years, with most individuals living 6 years at most. Considerable variation in growth, evidently due to factors other than simple age, is displayed among individuals in these populations. Their demographic characteristics suggest that the skeletochronologically determined maximum age is real and not due to a cessation of growth, and thus of bone deposition, in these salamanders.
16

LABONNE, Gérard, and Jean-Bernard QUIOT. "Influence de la vitesse et de la direction du vent sur la capture des pucerons ailés par un piège à fils englués." Agronomie 8, no. 5 (1988): 465–69. http://dx.doi.org/10.1051/agro:19880513.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Espinosa Pérez-Negrón, Liliana, Cédric Brunelle, Jean Dubé, and Chloé Duvivier. "Internet et développement économique territorial : estimation des effets des technologies à large bande sur la création et les fermetures d’entreprises au Québec entre 2005 et 2019." Canadian Journal of Regional Science 45, no. 2 (September 13, 2022): 107–23. http://dx.doi.org/10.7202/1092250ar.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Bien qu’il soit admis qu’Internet a des effets importants sur la façon dont les régions se développent économiquement, les études restent partagées son impact réel. À l’aube d’un élargissement des politiques de connectivité, quels impacts la mise en place de l’Internet haute vitesse dans les territoires du Québec a-t-elle eu sur la création et la fermeture d’établissements entre 2005 et 2019 ? En nous basant sur un modèle de doubles différences avec appariement par score de propension, nous isolons l’effet de l’implantation de l’Internet haute vitesse (Câble/DSL et Fibre) sur la création et les fermetures d’établissements. Les estimations sont réalisées pour tous les secteurs industriels confondus, ainsi que pour sept secteurs spécifiques. Les résultats montrent que l’accès aux technologies haut débit comme le Câble et la DSL a significativement augmenté la création et réduit le nombre de fermetures d’établissements dans l’ensemble des industries. L’accès à la Fibre, en revanche, a significativement réduit la création d’établissements et augmenté les fermetures, de façon globale pour l’ensemble des industries, avec des effets variés selon les secteurs. Ces résultats confirment que l’accès au haut débit est un enjeu clé pour le développement économique territorial, mais mettent en évidence une hétérogénéité des effets selon le type d’activité, le territoire et la technologie implantée.
18

Hauet, Alexandre. "Estimation de débit et mesure de vitesse en rivière par Large-scale particle image velocimetry." La Houille Blanche, no. 1 (March 2009): 80–85. http://dx.doi.org/10.1051/lhb:2009009.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Yakovlev, Evgeny, and Andrey Puchkov. "Radon over Kimberlite Pipes: Estimation of the Emanation Properties of Rocks (Lomonosov Diamond Deposit, NW Russia)." Applied Sciences 11, no. 13 (June 29, 2021): 6065. http://dx.doi.org/10.3390/app11136065.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
In this paper, using the example of the Lomonosov diamond deposit, experimental studies of rocks were carried out to assess the main radiation and physical factors affecting the formation of the radon field over the kimberlite pipes of the Arkhangelsk diamondiferous province. For various types of rocks, represented by vent kimberlites, tuffaceous-sedimentary rocks of the crater and enclosing and overlying sediments, the following were studied: porosity, density, activity of radium-226, activity of radon in a free state, level of radon production, and emanation coefficient. The research results showed that the greatest amount of radon in a free state is produced by rocks of the near-pipe space, represented by the enclosing Vendian V2 deposits and characterized by high values of the emanation coefficient, radium activity, radon production level and porosity. This fact is associated with the structural and geological features of the near-pipe space, which was exposed to the impact of kimberlite magma on the host rocks. The lowest values of these parameters are characteristic of the kimberlites of the vent facies, which limits the formation of free radon in the body of the pipe. The results of the experimental studies create prospects for the development of emanation methods for searching for kimberlite pipes in the conditions of the Arkhangelsk diamondiferous province.
20

Rustom, Cyrille, and Jacques Bélair. "Numerical estimation of the fall-off rates of spectral densities." Journal of Physics A: Mathematical and General 30, no. 6 (March 21, 1997): 2197–209. http://dx.doi.org/10.1088/0305-4470/30/6/038.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Chevaldonné, P., and D. Jollivet. "Videoscopic study of deep-sea hydrothermal vent alvinellid polychaete populations: biomass estimation and behaviour." Marine Ecology Progress Series 95 (1993): 251–62. http://dx.doi.org/10.3354/meps095251.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Delignières, Didier, and Jean-Pierre Famose. "Estimation des exigences bio-énergétiques des tâches motrices. Influence de l'âge et du sexe." STAPS 12, no. 24 (1991): 63–72. http://dx.doi.org/10.3406/staps.1991.1208.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
L'expérience présentée a pour but de mettre en évidence l'influence de l'âge et du sexe sur l'estimation des exigences bioéneigétiques des tâches motrices. Participent à l'expérience 50 élèves de sixième (âge moyen 12 ans et 8 mois) et 56 élèves de seconde (âge moyen 16 ans et 4 mois), ainsi que 40 enseignants en E.P.S (âge moyen 35 ans et 3 mois). Les sujets doivent évaluer le coût de 27 tâches de marche, selon une échelle de catégories en 7 niveaux. Les résultats dénotent une surestimation globale, beaucoup plus marquée chez les sujets les plus jeunes. Les enseignants ne se démarquent pas significativement des élèves de seconde. Le sexe joue un rôle important, et différencié en fonction de l'âge. Ainsi, si ce sont les garçons qui surestiment le plus les tâches à 12 ans, la tendance s'inverse chez les adolescents. Les effets liés aux divers descripteurs des tâches (vitesse, durée, repos) sont analysés.
23

Desétables, Fabien, Guillaume Oudin, and Michel Rudelle. "Détermination des incertitudes et validation des débits calculés du réseau d'assainissement départemental de Seine-Saint-Denis." La Houille Blanche, no. 1 (February 2018): 18–26. http://dx.doi.org/10.1051/lhb/2018003.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
La Direction de l'eau et de l'assainissement du Conseil départemental de Seine-Saint-Denis gère un réseau d'assainissement d'un linéaire de 700 kilomètres. Ce réseau est équipé de 178 stations de mesure cumulant 769 voies de hauteur, vitesse, débit calculé, turbidité et pluviométrie. Afin d'améliorer la qualité des mesures, une expertise des mesures de débit, calculées à partir d'une mesure de hauteur et d'une ou plusieurs mesures de vitesse, a été mise en place. Pour qualifier les résultats de mesure, une méthode d'évaluation des incertitudes valable pour tous les sites de mesure a été déterminée. Elle permet d'obtenir l'estimation de l'incertitude pour toute valeur d'un couple hauteur-débit. Il a été attaché une grande importance à ne négliger aucun facteur d'influence. Pour s'assurer que cette estimation était pertinente, une procédure de validation initiale des sections de mesure a été élaborée. Elle a ensuite été utilisée pour fournir des données de référence qui sont un moyen rapide et fiable de déceler une suspicion de dysfonctionnement d'un site, d'en faire un diagnostic et d'intervenir si nécessaire. Les données de référence sont mises à jour en fonction de l'évolution hydraulique du réseau. Ce travail a également motivé un approfondissement des contrôles réalisés sur le terrain. La méthode est utilisée quotidiennement avec une efficacité maintenant éprouvée. Il est alors possible de dire que les données validées sont des données qui satisfont aux incertitudes estimées.
24

Balbi, J. H., P. A. Santoni, and J. L. Dupuy. "Dynamic modelling of fire spread across a fuel bed." International Journal of Wildland Fire 9, no. 4 (1999): 275. http://dx.doi.org/10.1071/wf00005.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
The analysis of laboratory fire experiments led to the development of a reaction-diffusion model for the spread of fire across a fuel bed in windless and slopeless conditions. A method for the determination of coefficients in this model based on the dynamic features of a spreading fire is given. The numerical study of the mathematical problem proposed allows us to predict the rate of spread, the fire front perimeter and the temperature distribution for line-ignition and point-ignition fires. These results are compared with success to experimental data. Furthermore, the model allows us to estimate the acceleration of spread for a point-ignition fire in its initial stage and in the steady-state phase. Résumé Une analyse menée sur des expériences de laboratoires nous a permis de proposer un modèle de réaction-diffussion pour la propagation du feu sans vent et sans pente au travers d’une litière. Une méthode d’identification des coefficients du modèle, à partir des caractéristiques dynamiques de la propagation du feu, est donnée. L’étude numérique du problème mathématique nous permet de prédire la vitesse de propagation, le périmètre du front de feu et la température dans le domaine d’étude pour des allumages en ligne et pour des allumages ponctuels. Ces résultats sont comparés avec succés à des données expérimentales. De plus, nous sommes aussi en mesure de décrire l’accélération du front de feu dans les premiers instants suivant un allumage ponctuel.
25

Le Pioufle, B., and G. Georgiou. "Commande non linéaire en vitesse d'un servomoteur synchrone avec calcul de trajectoire et estimation du couple résistant." Journal de Physique III 2, no. 10 (October 1992): 1905–24. http://dx.doi.org/10.1051/jp3:1992221.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Rosenberg, N. D., J. E. Lupton, D. Kadko, R. Collier, M. D. Lilley, and H. Pak. "Estimation of heat and chemical fluxes from a seafloor hydrothermal vent field using radon measurements." Nature 334, no. 6183 (August 1988): 604–7. http://dx.doi.org/10.1038/334604a0.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Lijour, Y., E. Gentric, E. Deslandes, and J. Guezennec. "Estimation of the Sulfate Content of Hydrothermal Vent Bacterial Polysaccharides by Fourier Transform Infrared Spectroscopy." Analytical Biochemistry 220, no. 2 (August 1994): 244–48. http://dx.doi.org/10.1006/abio.1994.1334.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Li, Huang, Angui Li, Linhua Zhang, Yicun Hou, Changqing Yang, Lu Chen, and Na Lu. "Estimation of Wind Speed Based on Schlieren Machine Vision System Inspired by Greenhouse Top Vent." Sensors 23, no. 15 (August 3, 2023): 6929. http://dx.doi.org/10.3390/s23156929.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Greenhouse ventilation has always been an important concern for agricultural workers. This paper aims to introduce a low-cost wind speed estimating method based on SURF (Speeded Up Robust Feature) feature matching and the schlieren technique for airflow mixing with large temperature differences and density differences like conditions on the vent of the greenhouse. The fluid motion is directly described by the pixel displacement through the fluid kinematics analysis. Combining the algorithm with the corresponding image morphology analysis and SURF feature matching algorithm, the schlieren image with feature points is used to match the changes in air flow images in adjacent frames to estimate the velocity from pixel change. Through experiments, this method is suitable for the speed estimation of turbulent or disturbed fluid images. When the supply air speed remains constant, the method in this article obtains 760 sets of effective feature matching point groups from 150 frames of video, and approximately 500 sets of effective feature matching point groups are within 0.1 difference of the theoretical dimensionless speed. Under the supply conditions of high-frequency wind speed changes and compared with the digital signal of fan speed and data from wind speed sensors, the trend of wind speed changes is basically in line with the actual changes. The estimation error of wind speed is basically within 10%, except when the wind speed supply suddenly stops or the wind speed is 0 m/s. This method involves the ability to estimate the wind speed of air mixing with different densities, but further research is still needed in terms of statistical methods and experimental equipment.
29

Nsouandélé, Jean Luc, Dieudonné Kidmo Kaoga, Stephane Mbang Djetouda, and Noël Djongyang. "Estimation statistique des données du vent à partir de la distribution de Weibull en vue d’une prédiction de la production de l’énergie électrique d’origine éolienne sur le Mont Tinguelin à Garoua dans le Nord Cameroun." Journal of Renewable Energies 19, no. 2 (January 9, 2024): 291–301. http://dx.doi.org/10.54966/jreen.v19i2.568.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
La situation énergétique au Nord Cameroun est caractérisée par un faible taux d’accès à l’électricité. Au vu du potentiel énergétique éolien existant sur le Mont Tinguelin, son utilisation pour le développement de l’énergie électrique de la région semble favorable. Une solution avantageuse pour le Nord Cameroun est la récupération et la transformation de l’énergie éolienne en énergie électrique. Ce travail présente à partir des données obtenues auprès de l’ASECNA et par RETScree.net en utilisant la distribution de Weibull [1], la densité de distribution du vent et exprime l’estimation statistique du potentiel énergétique éolien à des différentes altitudes sur le Mont Tinguelin à Garoua. Ensuite, la direction du vent est établie pour l’orientation des éoliennes dans le site. Enfin, l’évaluation de la prédiction de l’énergie électrique produite est faite tout en nous appuyant sur la prise en compte des choix judicieux des aérogénérateurs et de leurs facteurs de charge.
30

He, Tao, George D. Spence, Warren T. Wood, Michael Riedel, and Roy D. Hyndman. "Imaging a hydrate-related cold vent offshore Vancouver Island from deep-towed multichannel seismic data." GEOPHYSICS 74, no. 2 (March 2009): B23—B36. http://dx.doi.org/10.1190/1.3072620.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
The Bullseye vent, an approximately [Formula: see text]-diameter deep-sea, hydrate-related cold vent on the midslope offshore Vancouver Island, was imaged in a high-resolution multichannel survey by the Deep-towed Acoustics and Geophysics System (DTAGS) The structure was drilled by the Integrated Ocean Drilling Program at site U1328. Towed about [Formula: see text] above the seafloor, the high-frequency [Formula: see text] DTAGS system provides a high vertical and lateral resolution image. The major problems in imaging with DTAGS data are nonlinear variations of the source depths and receiver locations. The high-frequency, short-wavelength data require very accurate positioning of source and receivers for stacking and velocity analyses. New routines were developed for optimal processing, including receiver cable geometry estimation from node depths, direct arrivals and sea-surface reflections using a genetic algorithm inversion method, and acoustic image stitching based on relative source positioning bycrosscorrelating redundant data between two adjacent shots. Semblance seismic velocity analysis was applied to common-reflection-point bins of the corrected data. The processed images resolve many subvertical zones of low seismic reflectivity and fine details of subseafloor sediment structure. At the Bullseye vent, where a [Formula: see text]-thick near-surface massive hydrate layer was drilled at U1328, the images resolve the upper part of the layer as a dipping high-reflectivity zone, likely corresponding to a fracture zone. Velocity analyses were not possible in the vent structure but were obtained [Formula: see text] to either side. Normal velocities are in the upper [Formula: see text], but over the interval from [Formula: see text] below the seafloor at the northeast side, the velocities are higher than the average normal slope sediment velocity of approximately [Formula: see text]. These high velocities are probably related to the high reflectivity zone and to the bottom portion of the massive hydrate detected by resistivity measurements in the upper [Formula: see text] at U1328.
31

Jolivot, Audrey, David Gómez-Candón, Sylvain Labbé, Nicolas Virlet, and Jean-Luc Regnard. "Acquisition d'images thermiques par drone : corrections radiométriques à partir de données terrain." Revue Française de Photogrammétrie et de Télédétection, no. 213 (April 26, 2017): 117–23. http://dx.doi.org/10.52638/rfpt.2017.194.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Les images thermiques ont de nombreuses applications dans le domaine agronomique, notamment pour informer sur laréponse des plantes au stress hydrique. La miniaturisation des caméras thermiques permet aujourd'hui de les installersur des drones. Cependant, les caméras thermiques miniaturisées embarquées à bord de drones n'ont pas de systèmede contrôle de la température des microbolomètres, ce qui conduit à la dérive continue des données, avec la difficulté demesurer correctement la température absolue des objets étudiés sur le terrain. Nous présenterons ici une méthode decorrection radiométrique des images thermiques acquises par drone afin de pallier cette difficulté.La proposition consiste à cibler périodiquement des références de terrain stables, mesurées indépendamment, pourapprécier la dérive et calculer la température absolue. Un dispositif d'acquisition de mesures au sol consistant en unsystème d'enregistrement en continu de la température de quatre cibles (froide, chaude, sol sec et sol humide) via desthermo-radiomètres IR120 (Campbell®Scientific) a été installé les jours d'acquisition des images. Une stationmétéorologique complète le dispositif et permet d'acquérir des données de température et d'humidité de l'air, derayonnement solaire, et de vitesse du vent, toutes les 10 secondes. Les images acquises sont corrigéesradiométriquement par régression linéaire à partir des données thermiques collectées sur la batterie de cibles. Lestempératures extraites des images corrigées ont été comparées aux températures moyennes de surface d'un échantillonde 10 arbres mesurées par thermo-radiomètres. Les résultats montrent une bonne corrélation entre les données issuesdes thermo-radiomètres et celles issues de la caméra thermique et corrigées radiométriquement. Ce système offre uneprécision suffisante pour être utilisé dans des études sur le stress hydrique de la végétation.
32

Berroug, Fatiha, El Khadir Lakhal, Mohamed El Omari, and Hamid El Qarnia. "Simulation numérique des besoins énergétiques d’une serre agricole sous le climat de Marrakech - Maroc." Journal of Renewable Energies 13, no. 1 (October 25, 2023): 133–48. http://dx.doi.org/10.54966/jreen.v13i1.184.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Dans ce travail, on présente un modèle du bilan énergétique d’une serre agricole basé sur un ensemble d’équations théoriques intégrant les processus d’échanges thermiques entre les différentes composantes de la serre en tenant compte du couvert végétal. Le modèle ainsi développé prend en considération les conditions météorologiques instantanées du lieu de plantation de la serre (température, humidité, radiations solaires, vitesse du vent). Le système d’équations non linéaires obtenu est résolu par la méthode itérative de Newton-Raphson. Elle permet de prédire les paramètres climatiques suivants: la température de la plante, l’humidité et la température de l’air intérieur de la serre et les flux de chaleur sensible et latente des plantes. Pour une température de consigne exigée par la plante et dans le but d’estimer instantanément les besoins énergétiques de la serre (chauffage/refroidissement), le modèle a été inversé numériquement. Afin d’obtenir une évaluation des besoins en chauffage des serres à l’échelle régionale de Marrakech, pour une base de temps adéquate (période hivernale), une simulation dynamique a été conduite pour mieux gérer les apports énergétiques et les calendriers culturaux de la zone. Dans le cadre de ce travail, une quantification des différentes composantes des pertes thermiques à travers la structure d’une serre en plastique pour un débit d’énergie de chauffage donné a été réalisée. Pour minimiser les dépenses énergétiques, des mesures doivent être prises comme l’utilisation d’une double couverture en plastique, l’amélioration de l’étanchéité de la serre et l’installation d’un système de stockage d’énergie diurne pour une éventuelle restitution nocturne.
33

Pacsi, Adam, David W. Sullivan, and David T. Allen. "Revised Estimation Method for Emissions from Automated Plunger Lift Liquid Unloadings." Environments 7, no. 4 (March 31, 2020): 25. http://dx.doi.org/10.3390/environments7040025.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
A variety of liquid unloading techniques are used to clear accumulated liquids from the wellbore to increase production rates for oil and gas wells. Data from national measurement studies indicate that a small subset of wells with plunger lift assist, that vent with high frequency and short event duration, contribute a significant fraction of methane emissions from liquid unloading activities in the United States. Compared to direct measurement of emissions at 24 wells in a field campaign, the most commonly used engineering emission estimate for this source category, which is based on the volume of gas in the wellbore, does not accurately predict emissions at the individual well (R2 = 0.06). An alternative emission estimate is proposed that relies on the duration of the venting activity and the gas production rate of the well, which has promising statistical performance characteristics when compared to direct measurement data. This work recommends well parameters that should be collected from future field measurement campaigns that are focused on this emission source.
34

Lough, Alastair J. M., Alessandro Tagliabue, Clément Demasy, Joseph A. Resing, Travis Mellett, Neil J. Wyatt, and Maeve C. Lohan. "Tracing differences in iron supply to the Mid-Atlantic Ridge valley between hydrothermal vent sites: implications for the addition of iron to the deep ocean." Biogeosciences 20, no. 2 (January 25, 2023): 405–20. http://dx.doi.org/10.5194/bg-20-405-2023.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Abstract. Supply of iron (Fe) to the surface ocean supports primary productivity, and while hydrothermal input of Fe to the deep ocean is known to be extensive it remains poorly constrained. Global estimates of hydrothermal Fe supply rely on using dissolved Fe (dFe) to excess He (xs3He) ratios to upscale fluxes, but observational constraints on dFe/xs3He may be sensitive to assumptions linked to sampling and interpolation. We examined the variability in dFe/xs3He using two methods of estimation, for four vent sites with different geochemistry along the Mid-Atlantic Ridge. At both Rainbow and TAG, the plume was sampled repeatedly and the range of dFe/xs3He was 4 to 63 and 4 to 87 nmol:fmol, respectively, primarily due to differences in plume age. To account for background xs3He and shifting plume position, we calibrated He values using contemporaneous dissolved Mn (dMn). Applying this approach more widely, we found dFe/xs3He ratios of 12, 4–8, 4–44, and 4–86 nmol fmol−1 for the Menez Gwen, Lucky Strike, Rainbow, and TAG hydrothermal vent sites, respectively. Differences in plume dFe/xs3He across sites were not simply related to the vent endmember Fe and He fluxes. Within 40 km of the vents, the dFe/xs3He ratios decreased to 3–38 nmol fmol−1, due to the precipitation and subsequent settling of particulates. The ratio of colloidal Fe to dFe was consistently higher (0.67–0.97) than the deep N. Atlantic (0.5) throughout both the TAG and Rainbow plumes, indicative of Fe exchange between dissolved and particulate phases. Our comparison of TAG and Rainbow shows there is a limit to the amount of hydrothermal Fe released from vents that can form colloids in the rising plume. Higher particle loading will enhance the longevity of the Rainbow hydrothermal plume within the deep ocean assuming particles undergo continual dissolution/disaggregation. Future studies examining the length of plume pathways required to escape the ridge valley will be important in determining Fe supply from slow spreading mid-ocean ridges to the deep ocean, along with the frequency of ultramafic sites such as Rainbow. Resolving the ridge valley bathymetry and accounting for variability in vent sources in global biogeochemical models will be key to further constraining the hydrothermal Fe flux.
35

SAUVANT, D., P. CHAPOUTOT, and H. ARCHIMEDE. "La digestion des amidons par les ruminants et ses conséquences." INRAE Productions Animales 7, no. 2 (April 24, 1994): 115–24. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.1994.7.2.4161.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Il est maintenant acquis que la digestion ruminale de l’amidon varie largement en fonction de la nature de l’aliment et de son traitement technologique. La mesure in sacco de la dégradation théorique de l’amidon (X,%) permet de prédire la digestibilité préintestinale (Y,%) de ce constituant : Y = 0,483 X + 45,62. Les différences sur les paramètres de la digestion de l’amidon peuvent se répercuter sur la protéosynthèse microbienne, le profil fermentaire et la stabilité de l’écosystème ruminal. La digestibilité de l’amidon entrant dans l’intestin grêle n’est que partielle et semble révéler une limite de la capacité amylolytique de ce segment. L’amidon non digéré dans l’intestin grêle est en partie dégradé par les microorganismes du gros intestin. Les résultats de bilans digestifs partiels publiés à ce jour permettent d’effectuer une estimation des quantités d’acides gras volatils et de glucose potentiellement mises à disposition de l’animal par l’amidon d’un régime. Lorsque la ration distribuée aboutit à des valeurs normales du profil fermentaire ruminal et du taux butyreux du lait, il ne semble pas y avoir d’effet important de la vitesse de digestion de l’amidon et de sa répartition entre les différents segments digestifs. Une distinction apparaît par contre pour les régimes plus riches en concentrés qui entraînent des fermentations propioniques marquées et un faible taux butyreux du lait. Dans ce cas, le choix d’amidon lentement dégradable semble apporter une certaine "sécurité fermentaire" dans le rumen et permet de limiter la chute du taux butyreux du lait. D’une façon générale, des recherches doivent encore être poursuivies pour mieux connaître les conséquences nutritionnelles et zootechniques de la vitesse de dégradation de l’amidon des régimes dans le réticulo-rumen et pour élaborer des recommandations fiables.
36

Fuchigami, Yoshio, Toshiaki Inami, and Yosokichi Kobayashi. "Vapour Liquid Equilibrium of Methyl Methacrylate and Polymethyl Methacrulate for Estimation of Devolatilization Ability of Vent Extruder." KAGAKU KOGAKU RONBUNSHU 22, no. 2 (1996): 416–19. http://dx.doi.org/10.1252/kakoronbunshu.22.416.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Azmani, Monir, Serge Reboul, Jean-Bernard Choquel, and Mohammed Benjemoul. "Un estimateur récursif des paramètres statistiques d'une distribution circulaire de von Mises et d'une distribution Log-normale. Application à l'estimation de la direction et de la vitesse du vent." Journal Européen des Systèmes Automatisés 44, no. 4-5 (May 30, 2010): 525–45. http://dx.doi.org/10.3166/jesa.44.525-545.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Chebbah, Lynda, Lakhdar Djemili, Mohammed Tawfik Bouziane, and Mohamed Chiblak. "Modélisation d'un masque en béton bitumineux (brut et protégé) sous sollicitations thermiques en régime transitoire. cas du masque de barrage Ghrib (Ain Defla, Algérie)." La Houille Blanche, no. 1 (February 2020): 42–49. http://dx.doi.org/10.1051/lhb/2019064.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Le masque en béton bitumineux est l'un des organes les plus utilisés pour l'étanchéité des barrages en remblai. Le parement en béton bitumineux est, en particulier dans le cas des installations de stockage par pompage hydroélectriques, sont souvent très exposé à des fluctuations importantes de température, qui sont causées par la radiation solaire, la variation du niveau d'eau dans le réservoir, par le gel dans la saison d'hiver, ainsi que la vitesse et la direction du vent, sans oublier les précipitations. Pour mieux expliquer le phénomène de transfert de chaleur, il est nécessaire de connaître les variations de température dans les différentes couches du masque en béton bitumineux. Ce travail décrit la mesure de la température dans le masque en béton bitumineux (brut et avec protection) du barrage Ghrib (Ain Defla, Algérie) et son évaluation à l'aide d'un modèle numérique du transfert de chaleur dans le parement en béton bitumineux en utilisant le logiciel Fluent. Dans un premier temps une validation du modèle par comparaison avec des mesures expérimentales, dans le cas d'une variation journalière de température ambiante, La comparaison des résultats du calcul du modèle numérique avec les mesures réelles montre une excellente ressemblance. Nous simulons ensuite la pose d'une protection thermique en ajoutons une couche convective en béton poreux. Les résultats de cette simulation montrent que le transfert de chaleur par convection possède le potentiel de développer une différence de température significative entre les parties inférieure et supérieure du masque, et aussi que l'ajout de cette couche permet d'amortir le pic de température et le réduire à 12,31 °C, ceci de 9 h jusqu'à 15 h au moment où la chaleur est très élevée, ce qui est significatif pour notre masque, où les températures atteignant leurs valeurs maximales (49 °C).
39

Tucker, Anton D. "Validation of skeletochronology to determine age of freshwater crocodiles (Crocodylus johnstoni)." Marine and Freshwater Research 48, no. 4 (1997): 343. http://dx.doi.org/10.1071/mf96113.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Age was estimated for wild Australian freshwater crocodiles from skeletochronology of growth marks in postoccipital osteoderms. Growth marks were distinct and counted reliably in unstained calcified thin sections (60–80 µm) viewed by Nomarski interference microscopy. The periodicity of growth marks was validated directly from crocodiles of known age (up to 19 years) and from individuals sampled sequentially in different seasons. Growth marks comprised annuli deposited in winter and zones deposited in summer. Errors in age estimation for small crocodiles resulted from difficulty in assigning the growing edge as either a zone or an annulus. No osseous remodelling was noted for immature animals. Age estimates for adult females became unreliable as previous annuli were obscured by osseous remodelling, presumably resulting from calcium mobilization by egg-laying females. Old adult males continued to deposit annuli, but these were more difficult to distinguish, being more closely spaced than in young crocodiles. Skeletochronology permitted reliable (coefficient of variation, 3·4%) and accurate (±1 year) age estimation up to about 20 years. Osteoderm dimensions were strongly correlated with average snout–vent length, mass and age and have acceptable potential as an indirect means of age and size estimation for Crocodylus johnstoni.
40

Horváth, Ákos, James L. Carr, Olga A. Girina, Dong L. Wu, Alexey A. Bril, Alexey A. Mazurov, Dmitry V. Melnikov, Gholam Ali Hoshyaripour, and Stefan A. Buehler. "Geometric estimation of volcanic eruption column height from GOES-R near-limb imagery – Part 1: Methodology." Atmospheric Chemistry and Physics 21, no. 16 (August 16, 2021): 12189–206. http://dx.doi.org/10.5194/acp-21-12189-2021.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Abstract. A geometric technique is introduced to estimate the height of volcanic eruption columns using the generally discarded near-limb portion of geostationary imagery. Such oblique observations facilitate a height-by-angle estimation method by offering close-to-orthogonal side views of eruption columns protruding from the Earth ellipsoid. Coverage is restricted to daytime point estimates in the immediate vicinity of the vent, which nevertheless can provide complementary constraints on source conditions for the modeling of near-field plume evolution. The technique is best suited to strong eruption columns with minimal tilting in the radial direction. For weak eruptions with severely bent plumes or eruptions with expanded umbrella clouds the radial tilt/expansion has to be corrected for either visually or using ancillary wind profiles. Validation on a large set of mountain peaks indicates a typical height uncertainty of ±500 m for near-vertical eruption columns, which compares favorably with the accuracy of the common temperature method.
41

Chauviré, Frédéric, and Frédéric Chauviré. "Le problème de l’allure dans les charges de cavalerie du XVI e au XVIII e siècle." Revue Historique des Armées 248, no. 3 (August 1, 2007): 16–27. http://dx.doi.org/10.3917/rha.249.0016.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
La charge de cavalerie constitue sans doute un angle d’étude essentiel pour envisager l’emploi du cheval dans le cadre militaire à l’époque Moderne. Or l’allure est un des principes fondamentaux de la charge. Parce qu’il s’agit tout d’abord d’un facteur qui intervient pour une part importante dans le succès ou l’échec. Parce qu’elle est d’autre part déterminée par des éléments complexes et multiples, extérieurs à la simple capacité physique des chevaux. L’entraînement des hommes et des montures, le poids des armes défensives, le choix des armes à feu ou des armes blanches sont autant d’éléments qui expliquent que les cuirassiers du début de la guerre de Trente Ans allaient au trot et que les cavaliers de Charles XII chargeaient au galop. Au-delà de la simple estimation de la vitesse, l’analyse des mécanismes qui déterminent le choix de l’allure et expliquent la préférence pour l’une ou l’autre à un moment donné permet de mieux comprendre le déroulement des charges de cavalerie.
42

Chauviré, Frédéric. "Le problème de l’allure dans les charges de cavalerie du XVI e au XVIII e siècle." Revue Historique des Armées 249, no. 4 (December 1, 2007): 16–27. http://dx.doi.org/10.3917/rha.249.0016a.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
La charge de cavalerie constitue sans doute un angle d’étude essentiel pour envisager l’emploi du cheval dans le cadre militaire à l’époque Moderne. Or l’allure est un des principes fondamentaux de la charge. Parce qu’il s’agit tout d’abord d’un facteur qui intervient pour une part importante dans le succès ou l’échec. Parce qu’elle est d’autre part déterminée par des éléments complexes et multiples, extérieurs à la simple capacité physique des chevaux. L’entraînement des hommes et des montures, le poids des armes défensives, le choix des armes à feu ou des armes blanches sont autant d’éléments qui expliquent que les cuirassiers du début de la guerre de Trente Ans allaient au trot et que les cavaliers de Charles XII chargeaient au galop. Au-delà de la simple estimation de la vitesse, l’analyse des mécanismes qui déterminent le choix de l’allure et expliquent la préférence pour l’une ou l’autre à un moment donné permet de mieux comprendre le déroulement des charges de cavalerie.
43

Lee, Kyoung Bin, Jin Soo Park, Myung Do Oh, Sung Joon Bae, and Shin Do Kim. "Field measurement and estimation of ventilation flow rates by using train-induced flow rate through subway vent shafts." Journal of Mechanical Science and Technology 28, no. 7 (July 2014): 2677–86. http://dx.doi.org/10.1007/s12206-014-0624-2.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Oloukoi, J., I. Yabi, and D. Johnson. "Influence des Facteurs Climatiques et Topograpbiques . Sur Les Risques de Feux de Vegetation au Centre du Benin." Journal of Geospatial Science and Technology 1, no. 1 (November 1, 2014): 31–51. http://dx.doi.org/10.54222/afrigist/jgst/v1i1.3.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
This paper analyzes the relationship between climatic and topographic parameters and fire risks in the center of Benin, using climatic and topographic data and the. fire radiative power of fires hotspots acquired by MODIS sensor. Spatial inte1polation with the Natural Neighbor algorithm and the Pearson correlation has helped analyze the contribution of each parameter in the ignition and propagation of fire. The vegetation Drought Index which links the surface temperature and the ND VI through a linear regression has helped assess the fire risk. An increase in temperature, sunshine period, and wind speed augment the fire radiative power while the correlation is rather negative with the relative humidity. Altitude and slope influence also positively the fire radiative power. Out of these parameters, only temperature, sunshine period, and slope are significant at 0.05. The drought index indicates that considering the magnitude of the surface temperature, any point of the area where exists dry vegetation could be affected by the fire. Cet article analyse la relation entre /es parametres climatiques . et topographiques et /es risques de feu au centre du Benin utilisant /es donnees climatiques et topographiques et lepouvoir radiatif des points de feux acquis par le capteur de MODIS. L 'interpolation spatiale de ces donnees par l'algorithme du Voisin Nature/ et la correlation de Pearson ont permis de mesurer la contribution de chaque parametre dans l 'eclosion et la propagation du feu. L 'indice de secheresse de la vegetation qui lie la temperature de surface et le ND VI a travers une regression lineaire, apermis d ,apprecier /es risques defeu. Au total, la temperature, l'humidite relative, l'insolation et la vitesse du vent injluencent le pouvoir radiatif desfeux. La pente et / 'altitude injl.uencent aussi positivement la propagation des feux. Mais de tous ces parametres, seules la temperature, l 'insolation et la pente sont significatives au seuil de 0,05 de niveau alpha. L 'indice de secheresse de la vegetation indique que selon le niveau de la temperature de surface, tout point ou existe de la vegetation seche peut etre affecte par lefeu.
45

Weaver, Peter L. "Changements à long terme de structure et de composition d'une forêt primaire humide de basse montagne suite au passage d'ouragans a Puerto Rico." BOIS & FORETS DES TROPIQUES 317, no. 317 (September 1, 2013): 7. http://dx.doi.org/10.19182/bft2013.317.a20525.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Dacryodes excelsa, espèce arborée connue sous les noms de tabonuco à Puerto Rico et de gommier aux Petites Antilles, domine les sommets de la forêt tropicale humide de basse montagne (selon Beard) de l'archipel des Caraïbes ; où périodiquement les ouragans passent à travers les îles modifiant la structure des massifs forestiers, leur composition en essences et leur dynamique. Au nord-est de Puerto Rico, l'étude chronologique post-ouragans menée entre 1946 et 2010 a permis de suivre les modifications de la végétation sur une parcelle de 0,40 hectare à 380 metres d'altitude dans la forêt expérimentale de Luquillo. Celle-ci a montré : (1) la défoliation, la casse et les chablis provoqués par le vent induisant une mortalité immédiate entraînent une déstructuration de forêt en perte du nombre de tiges, de hauteur des arbres et de biomasse ; (2) la mortalité différée de d'autres arbres blessés s'accompagne d'un rapide et abondant recrutement de Cecropia schreberiana et d'espèces cicatricielles, augmentant le nombre de tiges dans la forêt ; (3) une accélération de la croissance en diamètre et l'accumulation de la biomasse pendant une vingtaine d'années après l'ouragan, suivie du déclin de leur ratio ; (4) un très fort taux de survie après l'ouragan et une augmentation de la vitesse de croissance en diamètre de Dacryodes excelsa ; (5) toujours suite à l'ouragan, une augmentation de la richesse en espèces pendant une période de 20 ans au cours de laquelle les espèces primaires et secondaires grandissent ensemble, suivie dune chute d'abondance liée la concurrence ; (6) enfin, des conditions d'évolution asymptotiques aussi bien pour les tiges et la biomasse que pour le nombre d'espèces, après plus de 40 ans. En outre, d'autres études connexes menées dans des types de forêts semblables ont montré que les ouragans et les coupes intensives induisent des réactions de croissance comparables. Cette étude s'avère être d'intérêt régional puisque la forêt humide de basse montagne de Puerto Rico partage des conditions environnementales semblables ainsi que les mêmes essences forestières avec les montagnes des Antilles.
46

Kanisawa, Satoshi. "The medeshima pumice and lithic fragments around Sendai Area - Estimation of source vent and existence of extremely low K tonalites." Journal of the Japanese Association of Mineralogists, Petrologists and Economic Geologists 80, no. 8 (1985): 352–62. http://dx.doi.org/10.2465/ganko1941.80.352.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Sert, Ilker. "Retraction: Estimation of sediment accumulation rates using naturally occuring 210Pb models and heavy metal measurements in Gülbahçe Hydrothermal Vent Zone." Canadian Journal of Physics 96, no. 5 (May 2018): 566. http://dx.doi.org/10.1139/cjp-2018-0225.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Tanaka, Hiroshi L., and Masato Iguchi. "Numerical Simulations of Volcanic Ash Plume Dispersal for Sakura-Jima Using Real-Time Emission Rate Estimation." Journal of Disaster Research 14, no. 1 (February 1, 2019): 160–72. http://dx.doi.org/10.20965/jdr.2019.p0160.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
In this study, a real-time volcanic ash dispersion model called PUFF is applied to the Sakura-jima volcano erupted on 16 June 2018 to assess the performance of the new system connected with a real-time emission rate estimation. The emission rate of the ash mass from the vent is estimated based on an empirical formula developed for the Sakura-jima volcano using seismic monitoring and ground deformation data. According to the time series of the estimated emission rate, a major eruption occurred at 7:20 JST indicating an emission rate of 1000 t/min and continued for 15 min showing a plume height of 4500 m. It is observed that we need to introduce an adjusting constant to fit the model prediction of the ash fallout with the ground observation. Once the particle mass is calibrated, the distributions of ash fallout are compared with other eruption events to confirm the model performance. According to the PUFF model simulations, an airborne ash concentration of 100 mg/m3extends to a wide area around the volcano within one hour after the eruption. The simulation result quantitatively indicates the location of the danger zone for commercial airliners. The PUFF model system combined with the real-time emission rate estimation is useful for aviation safety purposes as well as for ground transportation and human health around active volcanoes.
49

Yamamoto, H., K. Fujikura, A. Hiraishi, K. Kato, and Y. Maki. "Phylogenetic characterization and biomass estimation of bacterial endosymbionts associated with invertebrates dwelling in chemosynthetic communities of hydrothermal vent and cold seep fields." Marine Ecology Progress Series 245 (2002): 61–67. http://dx.doi.org/10.3354/meps245061.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Nádudvari, Ádám, Anna Abramowicz, Rosanna Maniscalco, and Marco Viccaro. "The Estimation of Lava Flow Temperatures Using Landsat Night-Time Images: Case Studies from Eruptions of Mt. Etna and Stromboli (Sicily, Italy), Kīlauea (Hawaii Island), and Eyjafjallajökull and Holuhraun (Iceland)." Remote Sensing 12, no. 16 (August 7, 2020): 2537. http://dx.doi.org/10.3390/rs12162537.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Using satellite-based remote sensing to investigate volcanic eruptions is a common approach for preliminary research, chiefly because a great amount of freely available data can be effectively accessed. Here, Landsat 4-5TM, 7ETM+, and 8OLI night-time satellite images are used to estimate lava flow temperatures and radiation heat fluxes from selected volcanic eruptions worldwide. After retrieving the spectral radiance, the pixel values were transformed into temperatures using the calculated calibration constants. Results showed that the TIR and SWIR bands were saturated and unable to detect temperatures over the active lava flows. However, temperatures were effectively detected over the active lava flows in the range ~500–1060 °C applying the NIR-, red-, green- or blue-band. Application of the panchromatic band with 15 m resolution also revealed details of lava flow morphology. The calculated radiant heat flux for the lava flows accords with increasing cooling either with slope or with distance from the vent.

To the bibliography