To see the other types of publications on this topic, follow the link: Environnement – Dans les médias – Bénin.

Journal articles on the topic 'Environnement – Dans les médias – Bénin'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 41 journal articles for your research on the topic 'Environnement – Dans les médias – Bénin.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse journal articles on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Carey, Sheila. "Musées et médias sociaux." Documentation et bibliothèques 55, no. 4 (March 18, 2015): 177–87. http://dx.doi.org/10.7202/1029182ar.

Full text
Abstract:
Le Web 2.0 (ou médias sociaux) transforme notre façon de communiquer. Les modèles de communication unilatérale cèdent le passage à la conversation. Les musées oeuvrent désormais dans un environnement au sein duquel chacun est libre de créer et de fournir de l’information sur un sujet, même sur un sujet pour lequel les musées faisaient figure d’autorité par le passé. En relevant les défis que pose ce nouvel environnement, les musées rejoignent non seulement les publics grâce aux applications Web 2.0, mais ils les invitent à participer à cet acte de co-création. De nombreux musées interagissent avec les publics par le biais des technologies Web 2.0, notamment Facebook, Flickr, YouTube et Second Life, en plus d’utiliser des applications de médias sociaux à partir de leurs propres sites. Le présent article porte sur les technologies Web 2.0 utilisées par les musées, sur les défis et les possibilités associés à ces technologies à des fins sociales.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

NOUDOHOUENOU, Estelle, and Karima SYLLA DOUCOURE. "Facteurs de contingence et choix des outils de contrôle de gestion dans les petites et moyennes entreprises." Journal of Academic Finance 14, no. 1 (June 30, 2023): 2–15. http://dx.doi.org/10.59051/joaf.v14i1.679.

Full text
Abstract:
Objectif : L’objectif de cette étude est de mesurer l’influence de l’ethnie du dirigeant de la PME dans la relation : facteurs de contingence et choix des outils de contrôle de gestion dans les petites et moyennes entreprises. Méthode : Pour atteindre cet objectif, une approche mixte est adoptée. La phase qualitative porte sur 30 entrevues et la phase quantitative sur un échantillon de convenance de 650 PME au Bénin. Résultats : Les résultats mettent en évidence un effet positif et significatif entre les variables environnement, informatisation, style de décision en lien avec le choix des outils de contrôle de gestion. Les résultats montrent également que les relations avec les personnes de même ethnie n’assurent aucun rôle de modération dans le lien entre environnement, informatisation de la PME et le choix des outils de contrôle de gestion. Originalité : Rares sont les études en sciences de gestion notamment en contrôle de gestion qui prennent en compte les facteurs socioculturels. L’originalité de cette étude réside dans la prise en compte du facteur socioculturel ethnie en contrôle de gestion.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Lessard, Bruno. "Intermédialité et interperformativité : Web Last Entry: Bombay, 1stJuly... A Travel Log through Time, Space and Identity de Andrea Zapp." Conceptions d’une naissance, no. 1 (August 9, 2011): 139–54. http://dx.doi.org/10.7202/1005449ar.

Full text
Abstract:
L’art numérique hybride ayant été négligé jusqu’ici dans la recherche sur l’intermédialité, l’auteur interroge ce type de transformation dans un site Web dirigé par l’artiste allemande Andrea Zapp, Last Entry: Bombay, 1 st July...a Travel Log through Time, Space and Identity (1996-98), qui est basé sur un roman de Virginia Woolf, Orlando (1928). La naissance du sujet genré dans un environnement virtuel nécessiterait un élargissement de l’esthétique occidentale vers le développement d’un discours sur l’art numérique qui réfléchirait sur la performance spatiale entre l’usager et le médium et entre les médias eux-mêmes, c’est-à-dire une interperformativité kinesthétique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

De Maeyer, Juliette. "Etre journaliste dans un environnement 2.0. Les médias belges face aux innovations technolgiques." Les cahiers du numérique 6, no. 1 (March 30, 2010): 157–78. http://dx.doi.org/10.3166/lcn.6.1.157-178.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Damome, Étienne, and Élodie Alimata Tapsoba. "Médias sociaux et remédiation sociale en Afrique subsaharienne." Spirale - Revue de recherches en éducation N° 73, no. 1 (January 30, 2024): 69–78. http://dx.doi.org/10.3917/spir.073.0069.

Full text
Abstract:
L’étude se focalise sur les médias sociaux comme des outils de remédiation sociale, en réparant certains problèmes liés à la place du citoyen et à ses rapports aux autres. Les médias sociaux génèrent des médiations sociales en Afrique, malgré un environnement numérique souvent hostile. Les jeunes se connectent à tout prix, parce que les nouveaux dispositifs leur permettent d’entrer dans une agora jadis inaccessible. Ces nouveaux formats d’information leur permettent de trouver leur place de citoyen en leur donnant voix au chapitre, en favorisant le dialogue social et en instituant une nouvelle forme de sociabilité. Pour le démontrer, l’étude enquête sur les pratiques numériques des jeunes à travers des entretiens qualitatifs. L’objectif est de découvrir les motivations du recours à ces médias afin de les corréler à leurs pratiques informationnelles.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Jeammet, Philippe. "L'école, la violence, l'autorité." Diversité 12, no. 1 (2010): 14–15. http://dx.doi.org/10.3406/diver.2010.7894.

Full text
Abstract:
Les violences que l’on peut observer sont très influencées par le contexte culturel et social de notre époque. Elles sont à l’unisson de l’attitude des adultes qui se manifestent de façon plus explosive, mal contrôlée, plus spectaculaire dans l’espace social et cette ambiance a une grande influence sur les jeunes les plus fragiles qui dépendent davantage que les autres de leur environnement pour se rassurer. Or cet environnement, qui favorise une expression sans réserve, renforcée par un certain culte de la dérision et du droit à s’exprimer à toute force, va provoquer chez un certain nombre d’adolescents l’absence de toute retenue, comme les médias ou les jeux auxquels ils sont soumis les y encouragent. Cela ne crée pas la violence à proprement parler mais cela va conditionner en partie son expression.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Chasme, Ghislain. "Les pratiques médiatiques, informationnelles et numériques des futurs enseignants au Bénin, un enjeu pour l’éducation aux médias et à l’information : Le cas de l’École Normale Supérieure de Porto-Novo." Médiations et médiatisations, no. 14 (March 25, 2023): 67–94. http://dx.doi.org/10.52358/mm.vi14.320.

Full text
Abstract:
L’éducation aux médias et à l’information se situe à la croisée des pratiques médiatiques, informationnelles et numériques; il s’agit de doter l’individu d’un appareillage conceptuel et méthodologique susceptible de l’aider à mettre en œuvre une approche critique des médias et de l’information, et à s’emparer de son écosystème informationnel plutôt que de le subir. Cet article pose la question des pratiques médiatiques, informationnelles et numériques des futurs enseignants au Bénin et prend appui sur une recherche qui se situe dans une perspective compréhensive. Les enquêtés décrivent leurs pratiques au moyen d’un questionnaire exploratoire suivi d’un entretien de groupe. Les données collectées montrent d’une part que les pratiques sont essentiellement non formelles et s’appuient sur l’usage du téléphone mobile, et mettent en évidence d’autre part le besoin de formaliser des connaissances et compétences que les étudiants pourront transférer à leurs futurs élèves.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Blais, Martin, Sarah Raymond, Hélène Manseau, and Joanne Otis. "La sexualité des jeunes Québécois et Canadiens. Regard critique sur le concept d’« hypersexualisation »." Globe 12, no. 2 (February 15, 2011): 23–46. http://dx.doi.org/10.7202/1000705ar.

Full text
Abstract:
Plusieurs discours scientifiques et populaires affirment que des changements majeurs ont pris place tant dans les conduites sexuelles des jeunes que dans la dimension sexuelle de leur environnement : 1) la diminution de l’âge du premier rapport sexuel; 2) l’exacerbation des activités sexuelles chez les jeunes (augmentation du nombre de partenaires sexuels, diversification des pratiques); 3) le déclin de la morale et des valeurs sexuelles; et 4) l’augmentation des images sexuellement explicites dans les médias. Sur ces quatre affirmations repose le discours sur l’hypersexualisation. Elles sont examinées ici à la lumière des données disponibles sur le sujet. En fait, les données publiées sur les conduites sexuelles des jeunes Québécois et Canadiens ne permettent pas de conclure à une diminution de l’âge du premier rapport sexuel dans la dernière décennie (que ce soit pour le sexe oral, vaginal ou anal), ni à une exacerbation des activités sexuelles, ni à un déclin de la morale et des valeurs sexuelles. Par ailleurs, les données disponibles appuient partiellement l’hypothèse voulant que les adolescents soient exposés de façon grandissante à des contenus plus explicitement sexuels dans les médias traditionnels (télévision, magazines), et l’accès plus facile et plus fréquent à de tels contenus se confirme sur Internet.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Kom, Ambroise. "Mongo Beti et l’énigme du retour." Études littéraires africaines, no. 42 (April 11, 2017): 13–20. http://dx.doi.org/10.7202/1039399ar.

Full text
Abstract:
Pendant ses 32 ans d’exil en France, Mongo Beti n’a cessé d’agir et de publier en fonction de son pays et d’un retour virtuel au Cameroun. Effectivement revenu en 1991, il devient certes une icône de l’opposition intellectuelle au régime en place, la coqueluche des médias et un acteur singulier du développement social, économique et culturel. Mais il subit aussi une forme de rejet et n’échappe pas à l’incompréhension. La présente étude a pour objectif de montrer combien il peut être illusoire de songer à communier harmonieusement avec ses compatriotes après avoir passé l’essentiel de sa vie dans un tout autre environnement socio-culturel.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Loisier, Jean, and Claire Meunier. "Les fonctions communicationnelles des systèmes médiatiques : conception et critères de choix." Articles 19, no. 2 (October 10, 2007): 307–26. http://dx.doi.org/10.7202/031616ar.

Full text
Abstract:
Résumé Dans le domaine éducatif, les médias ont été traditionnellement analysés et classés selon les langages naturels qu'ils supportaient (sons et images), les canaux de perception auxquels ils s'adressaient (audioscripto- visuels) ou leur mode de présentation. À partir de l'analyse des dispositifs médiatiques mis en oeuvre lors de trois expériences pédagogiques se proposant de rapprocher les institutions artistiques et scolaires afin de sensi- biliser les jeunes à la création artistique en relation avec leur environnement quotidien, on tente ici de dégager les principales fonctions communication- nelles qui devraient être prises en compte lors de l'élaboration de tout design pédagogique afin de sélectionner, voire de concevoir les systèmes médiatiques les plus adéquats à un projet pédagogique particulier.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Mabakutuvangilanga Ntela, Simon-Decap, Jean-Manuel Morvillers, Nathalie Goutte, Cyril Crozet, Mathieu Ahouah, Marie-Claire Omanyondo-Ohambe, Bernard Ntoto-Kunzi, Félicien Tshimungu Kandolo, and Monique Rothan-Tondeur. "Freins à l’observance au traitement antirétroviral en milieu rural de la République Démocratique du Congo et regard sur l’Alliance thérapeutique dans le circuit de soins." Aporia 12, no. 1 (August 26, 2020): 6–16. http://dx.doi.org/10.18192/aporia.v12i1.4832.

Full text
Abstract:
Cette étude vise à comprendre les freins à l’observance au traitement antirétroviral et à porter un regard critique sur la qualité d’alliance thérapeutique Infirmier-patient. Il s’agit d’une étude qualitative phénoménologique réalisée dans deux hôpitaux ruraux de la province du Kongo-central en République Démocratique du Congo (RDC). Des entretiens semi-directifs ont été réalisés auprès de patients. Deux grands groupes de freins ont été relevés : L’un lié au patient (manque de nourriture, le ressenti (peur, doute)) et l’autre en rapport avec son environnement (rupture des antirétroviraux, influence des médias, des religieux et autres croyances traditionnelles…). Ces freins généraient des forces antagonistes influençant négativement l’observance au traitement antirétroviral. Cette étude met en évidence l’existence des écarts sur la qualité d’alliance thérapeutique dans le circuit de soins. Ainsi, surmonter les forces négatives, renforcer les capacités infirmières et revisiter les programmes de formation Infirmière sur les questions du VIH semblent une nécessité.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Neyrand, Gérard. "Devenir parents aujourd’hui : une démarche incertaine." Spirale N° 106, no. 2 (September 13, 2023): 80–86. http://dx.doi.org/10.3917/spi.106.0080.

Full text
Abstract:
Désigner comme parennials les parents nés à la fin du xx e siècle tend à leur conférer une homogénéité qu’ils ne possèdent pas, tant ils sont tiraillés entre de multiples influences et dominés par un sentiment d’incertitude, caractéristique d’une époque consumériste et néolibérale, qui cherche à leur donner l’illusion de leur indépendance. Si la place des médias numériques est sans contexte centrale pour cette génération, cela ne suffit pas à leur donner un profil type, tant ils sont partagés entre des options différentes d’exercice de leur parentalité, à l’intersection de discours sociaux multiformes et d’influences qui renvoient aussi bien à leur position dans la société, leur histoire et leur environnement, qu’à des positionnements multiples des plus ou moins « experts », des réseaux sociaux et des politiques qui leur sont destinées.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Degila, Hermione W., N. B. Nadia Azon, Julien G. Adounkpe, A. V. Onésime Akowanou, and Martin P. Aïna. "Mercure: sources d’émission, toxicité, contamination du milieu aquatique et particularité du Benin." International Journal of Biological and Chemical Sciences 13, no. 7 (February 13, 2020): 3429–48. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v13i7.36.

Full text
Abstract:
La prise de conscience collective du pouvoir létal du mercure suite aux intoxications massives au Japon et en Irak ont conduit à l’adoption de la convention de Minamata sur le mercure que le Bénin a signé et ratifié. Le présent article fait la synthèse des connaissances sur son émission, sa toxicité en milieu aquatique avec un accent sur la contamination aquatique au Bénin. Pour y parvenir, des publications scientifiques et les archives des ministères de l’environnement et de la santé au Bénin ont été consultées. Il ressort que, la production artisanale à petite échelle de l’or et la combustion de charbon constituent les principales sources d’émission de mercure dans le monde avec respectivement 37,1% et 24,2% des émissions anthropiques. Au Bénin, les piles contenant du mercure (49%) l’orpaillage artisanal (22%) et les dépôts informels de déchets généraux (13%) sont les principales sources potentielles d’émission anthropique. Les régions actuellement les plus émettrices de mercure sont l’Asie et l’Afrique sub-saharienne avec respectivement 50% et 16,8% des émissions anthropiques. La formation du méthylmercure en milieu aquatique sous l’influence de divers facteurs et sa bioaccumulation sont principalement responsable des effets toxiques sur l’homme.Mots clés : Environnement, pollution, mercure, méthyl mercure, milieu aquatique, toxicité.English Title: Mercury: sources of emission, toxicity, contamination of aquatic environment and particularity of Benin republic.The massive mercury poisoning that has occurred in Japan and Iraq has led to a global awareness of the lethal power of this metal with the adoption by the international community of the Minamata Convention signed and ratified by Benin Republic. This article aims to synthesize knowledge on mercury through its emission sources, its toxicity with a focus on aquatic contamination in Benin. Thus, a review of scientific publications as well as the consultation of the archives of the Ministries of Environment and Health in Benin were carried out. Analyses of the various documents show that artisanal small-scale gold production and coal combustion are the main sources of mercury emission worldwide, with respectively 37.1% and 24.2% of anthropogenic emissions. Asia and sub-Saharan Africa would be the largest contributors to anthropogenic emissions with respectively 50% and 16.8%. In Benin, the main potential sources of anthropogenic emissions are mercury containing batteries (49%), followed by artisanal gold panning (22%) and informal deposits of general waste (13%). With regard to the behavior of mercury in the aquatic environment and its toxicity, it appears that methyl mercury is mainly responsible for toxic effects.Keywords: Environment, pollution, mercury, methyl mercury, aquatic environment, toxicity Bénin.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Cimitile, Anna Maria. "Techne, the Visual Arts and Literary Genres : Fractal Epic of the Twenty-first Century." Recherches anglaises et nord-américaines 50, no. 1 (2017): 57–68. http://dx.doi.org/10.3406/ranam.2017.1548.

Full text
Abstract:
Bien que les genres soient des données circonscrites, la question du genre s’appréhende aujourd’hui en termes de fluidité, voire de corruption ou de contamination (Derrida). On peut penser que la contribution critique du XXIe siècle à la discussion sur les genres littéraires dépend de la manière dont cette fluidité est conçue. La technologie joue un rôle capital dans le développement des œuvres d’art aujourd’hui et grâce à elle, des plans que l’on tenait pour éloignés sont devenus proches. Ma réflexion part de l’interrogation suivante : qu’advient-il des genres lorsqu’ils migrent de l’espace littéraire vers d’autres médias ? Les genres traditionnels (le dramatique, l’épique et le lyrique, selon la classification aristotélicienne) se transforment-ils en fonction des espaces qu’ils traversent et des contiguïtés qu’ils créent ? Dans quelle mesure le poétique est-il affecté par la technè ? Je propose que l’on continue de poser des questions d’ordre littéraire dans nos analyses des textes et même des documents visuels, surtout lorsque ceux-ci ont partie liée avec l’espace littéraire. Dégager la littérarité des textes, et même des documents visuels (les styles, genres, modes et formes auxquels ils appartiennent), en d’autres termes, interroger l’acte de lecture, demeure une activité essentielle de la critique. J’explore la manière dont le genre classique de l’épopée est utilisé dans un environnement technologique et mon étude porte sur la façon dont l’épopée est réinventée dans deux films numériques de John Akomfrah, artiste travaillant à Londres, The Nine Muses (2010) et Vertigo Sea (2015).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Tadida, Eriole Zita Nonki. "Contrôle des finances publiques : Quel est l’impact de la qualité du dispositif institutionnel sur le niveau de corruption ?" Revue Internationale des Sciences Administratives Vol. 89, no. 4 (November 30, 2023): 641–60. http://dx.doi.org/10.3917/risa.894.0641.

Full text
Abstract:
Les institutions supérieures de contrôle des finances publiques (ISC) sont une composante du dispositif institutionnel d’une nation. Cet article définit le concept de dispositif institutionnel anticorruption centré sur l’ISC au travers de quatre caractéristiques principales : l’indépendance, l’imputabilité, le mandat et la collaboration. Son objectif est d’évaluer l’impact de la qualité de ce dispositif sur le niveau de perception de la corruption. Les données de l’enquête sur le budget ouvert de l’ International Budget Partnership de 2019 couvrant 117 pays sont utilisées à cet effet. Les résultats de régression démontrent que la qualité du dispositif institutionnel anticorruption centré sur l’ISC est associée à un niveau faible de perception de la corruption. Cependant, d’autres éléments sont à mettre en œuvre pour installer un environnement anti-corruption, tels que l’implication des citoyens comme acteurs de contrôle. Remarques à l’intention des praticiens Il est important que les décideurs politiques reconnaissent et mettent à profit le potentiel des institutions supérieures de contrôles des finances publiques dans la réduction de la corruption. La gouvernance contemporaine et la complexité de la corruption exige la protection de l’indépendance des ISC, mais aussi la mise en place des mécanismes collaboratifs qui engagent la société civile et les médias.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Mattelart, Tristan. "Comprendre la stratégie de Facebook à l’égard des médias d’information." Sur le journalisme, About journalism, Sobre jornalismo 9, no. 1 (June 15, 2020): 24–43. http://dx.doi.org/10.25200/slj.v9.n1.2020.416.

Full text
Abstract:
FR. Dans cet article, nous nous interrogeons sur la manière dont Facebook s’est efforcé d’exercer son pouvoir sur les médias d’information. Convoquant une approche relevant de l’économie politique de la communication, nous décrivons par le menu la façon dont Facebook a, tout à sa volonté de voir croître le nombre de ses usagers et les recettes publicitaires afférentes, élaboré une politique volontariste visant à courtiser les médias à une échelle mondiale pour qu’ils fassent leurs les ressources fournies par sa plateforme. Nous appuyant sur un corpus de documents produits par la firme elle-même — constitué par les éditions états-uniennes de sa Newsroom et de son blog « Facebook for media » —, nous exposons d’abord les traits généraux de la stratégie d’expansion poursuivie par Facebook, avant d’analyser la place qui est accordée, au sein de celle-ci, aux médias d’information. Nous étudions ainsi comment la firme de Menlo Park s’est efforcée de faire de sa plateforme un lieu majeur de distribution d’informations et des médias des fournisseurs de contenus d’actualité, parmi d’autres, œuvrant à son service. Parallèlement, nous décryptons les mesures prises par cette entreprise pour, de manière croissante, peser sur la nature de ces contenus et pour, au-delà, s’imposer comme un acteur incontournable du nouvel environnement de l’information en ligne, au détriment des médias, placés dans une position de dépendance à son égard. *** EN. This paper investigates how Facebook has exerted its power over news media. Using a political economy of communication model, we analyze in detail the ways in which Facebook, eager to maintain the growth of its user base and the advertising revenue associated with it, has implemented a deliberate policy aimed at convincing media to use the resources provided by its platform. Based on a corpus of documents produced by Facebook itself in the US editions of its “Newsroom” and its blog “Facebook for Media,” we first describe some of the general features of its policy of expansion. We then consider the strategies that have been taken, within this context, towards news media. We study how Facebook has invested considerable effort in establishing its platform as a major nexus for news distribution and for converting media into news content suppliers working, among other suppliers, for its benefit. We also explore the different initiatives Facebook has undertaken to influence the nature of news content in order to impose itself as a key player in the online news environment at the expense of media, which finds itself in an asymmetrical position of dependence. *** PT. Neste artigo, questionamos como o Facebook tem buscado exercer seu poder sobre a mídia de notícias. Partindo de uma abordagem da economia política da comunicação, descrevemos minuciosamente como o Facebook, no intuito de ampliar o número de seus usuários e as decorrentes receitas publicitárias, desenvolveu uma política proativa de sedução dos meios de comunicação em escala global, para levá-los a adotar os recursos oferecidos por sua plataforma. Com base em um corpus de documentos produzidos pela própria empresa - composto pelas edições norte-americanas de sua Newsroom e de seu blog "Facebook for media" -, delineamos inicialmente as características gerais da estratégia de expansão do Facebook, para então analisar o espaço que a empresa disponibiliza para a mídia de notícias. Dessa forma, examinamos como a Menlo Park tem se esforçado para, por um lado, fazer da sua plataforma um locus de distribuição de notícias e, por outro, recorrer à mídia enquanto provedora de notícias a seu serviço, entre outras fontes. Ao mesmo tempo, analisamos as medidas tomadas pela empresa para influenciar cada vez mais a natureza desse conteúdo e se estabelecer progressivamente como agente indispensável desse novo ambiente da informação online, em detrimento da mídia, agora em posição assimétrica de dependência. ***
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Zossou, Espérance, Seth Graham-Acquaah, John Manful, Simplice D. Vodouhe, and Rigobert C. Tossou. "Les petits exploitants agricoles à l’école inclusive : cas de l’apprentissage collectif par la vidéo et la radio sur la post-récolte du riz local au Bénin." International Journal of Biological and Chemical Sciences 15, no. 4 (November 19, 2021): 1678–97. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v15i4.29.

Full text
Abstract:
En Afrique subsaharienne, les petits exploitants agricoles ruraux ont difficilement accès aux connaissances et informations actualisées afin d’améliorer leur revenu. Pour renforcer l’apprentissage collectif au sein des acteurs des chaînes de valeur du riz local blanc et étuvé, la vidéo et la radio ont été utilisées de façon participative. La présente étude visait à comprendre l’influence de cet apprentissage collectif sur (i) le changement des pratiques des transformations et (ii) la qualité du riz local. Des interviews et suivis hebdomadaires ont été réalisés entre 2009 et 2018 au sud et nord du Bénin auprès de 240 transformateurs choisis aléatoirement. Des échantillons de riz ont été également collectés pour des analyses de qualité au laboratoire. L’analyse des données a été faite avec les tests t de Student, Wilcoxon, ANOVA, et le modèle de régression de Poisson. Les résultats ont montré une amélioration des pratiques de 14% ; 23% et 58% respectivement dans les villages contrôles, radio et vidéo. Dans le processus d’amélioration des pratiques, les transformateurs ont renforcé leur créativité en développant des technologies appropriées à leur environnement ; ce qui a eu un impact positif sur les qualités physiques et de cuisson du riz. Dans un contexte de pauvreté, d’insécurité alimentaire, de ruralité et d’analphabétisme, l’apprentissage collectif par la vidéo et la radio locale se révèle être une opportunité pour le renforcement du système d’innovation agricole. English title: Smallholder farmers at inclusive school: Lessons learnt from collective learning through video and radio on local rice processing in Benin In sub-Saharan Africa, rural smallholder farmers have limited access to timely and up-to-date knowledge and information to improve their incomes. To strengthen collective learning among rice sector’ stakeholders, videos and radio were participatory used. This study aims to assess the impact of this collective learning on (i) changing rice processors practices and (ii) the quality of local rice. Interviews and weekly follow-ups were conducted between 2009 and 2018 in southern and northern Benin with 240 randomly selected rice processors. Rice samples were also collected for quality analysis in the laboratory. Data analysis was done with Student's t-tests, Wilcoxon, one-way ANOVA, and the Poisson regression model. The results showed an improvement in rice processors practices of 14%; 23% and 58% respectively in control, video and radio villages. During the improvement of their practices, rice processors have increased their creativity by developing appropriate technologies to their environment; and this has positively impact on the physical and cooking qualities of the rice. In a context of poverty, food insecurity, rurality and illiteracy, collective learning through video and radio seems to be an opportunity to strengthen the agricultural innovation system, and a booster for change through adoption and adaptation of innovation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Linta, L. S. O., P. Gouthon, T. Hountohotegbe, F. Messan, B. K. Nouatin, J. P. Kouassi, and A. Bigot. "Réponses inflammatoires au cours d’une série de matchs chez des handballeurs de l’élite en République du Bénin." International Journal of Biological and Chemical Sciences 14, no. 4 (August 17, 2020): 1354–66. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v14i4.15.

Full text
Abstract:
Les données liées aux réponses inflammatoires en situation de match chez les handballeurs qui pratiquent dans un environnement immunostimulant comme celui du Bénin, ne sont pas disponibles. Cette étude avait pour objectif de déterminer chez des handballeurs appartenant à l’élite du Bénin, les modifications des paramètres associés à la réponse inflammatoire, induites par une série de trois matchs expérimentaux. Il s’agit d’une étude d’intervention, entreprise avec 16 joueurs juniors (JJ) et seniors (JS), répartis de façon aléatoire en deux équipes A et B, qui se sont affrontées pendant ces matchs. La numération des leucocytes circulants a été déterminée, les interleukines Il-6, Il-10 et le tumor necrosis factor (TNF-α) ont été dosés avant, juste à la fin, puis 24 heures après le premier (Match 1) et le troisième (Match 3) matchs. Les accroissements des moyennes des leucocytes totaux, des neutrophiles, de l’IL-6, de l’IL-10 et du TNF-α enregistrés au cours du troisième match étaient plus importants (p ˂ 0,05) que ceux observés à la fin du premier. Après 24 heures de récupération, la restauration des lymphocytes était de 83,3%, celle des leucocytes totaux de 76,6%, celle des neutrophiles de 57,7%, celles du TNF-α, de l’IL-6, de l’IL-10, respectivement de 61,3%, 64,0% et 57,2%. La série de trois matchs a eu un effet cumulatif sur l’augmentation des moyennes des paramètres étudiés et la récupération 24 h après le dernier match n’a atteint 100% pour aucun d’eux. Il est donc impérieux que des travaux soient réalisés à brève échéance, pour déterminer la méthode d’entraînement qui induit à la fois le développement des capacités physiques et la récupération rapide du système immunitaire en période d’entraînement et de compétition chez ces joueurs.Mots clés : Leucocytes, cytokines, compétition, Afrique subsaharienne. English Title: Inflammatory responses during a series of matches among elite handball players in BeninData related to inflammatory responses in match situations among handball players who practice in an immunostimulating environment such as the one in the Republic of Benin are not available. The aim of this study was to determine among elite male handball players, the changes in the parameters associated with the inflammatory response, induced by a series of three experimental matches. This research was an intervention study, undertaken with 16 junior (JP) and senior (SP) players, randomly assigned to two teams A and B for the experimental matches. Circulating leukocyte counts were determined, interleukins Il-6, Il-10, and tumor necrosis factor (TNF-α) were measured before, just at the end, and 24 hours after the first (Match 1) and the third (Match 3) matches. The increases in the averages of total leukocyte, neutrophil counts, the IL-6, IL-10 and TNF-α concentrations recorded during the third match were greater (p ˂ 0.05) than those observed at the end of the first. After 24 hours from the end, lymphocyte recovery was 83.3%, total leukocyte counts recovery was 76.6%, that of neutrophils was 57.7%. The TNF-α, IL-6 and IL-10 concentrations were respectively restored at 61.3%, 64.0%, and 57.2%. The three-match series had a cumulative effect on the increase in the mean values of the parameters studied. The 24 hours recovery following the last match was insufficient for 100% restoration of the inflammatory response makers. Therefore, it is imperative to carry out studies to determine a training method that induces both development of physical capacities and rapid recovery of the immune system during training sessions’ and competitions’ in these players.Keywords: Leukocytes, cytokines, competition, sub-Saharan Africa.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Bizimana, Aimé-Jules, and Benoit Gauthier. "Le journalisme de guerre et les risques intégrés lors des opérations militaires en Afghanistan." Sur le journalisme, About journalism, Sobre jornalismo 10, no. 1 (June 12, 2021): 82. http://dx.doi.org/10.25200/slj.v10.n1.2021.440.

Full text
Abstract:
FR. Dans cet article, l’auteur se penche sur les dangers et les risques liés à la pratique du journalisme intégré dans les opérations militaires. Il s’agit d’analyser les risques particuliers dans le contexte du journalisme en temps de conflit armé. Comme plusieurs autres armées occidentales à la suite de la guerre en Irak, les forces canadiennes ont mis en place un programme d’intégration des médias (embedding) durant leur mission militaire en Afghanistan. L’article repose sur un corpus d’entrevues semi-structurées principalement avec des journalistes accrédités, des commandants de terrain et des officiers d’affaires publiques qui ont été déployés dans différentes rotations en Afghanistan et de documents primaires et secondaires qui traitent de la couverture médiatique de la guerre entre 2002 et 2011. Sont définis les risques intégrés qui sont des risques conjoncturels dans le sens où ils sont liés aux conditions particulières de la belligérance. L’analyse révèle une typologie des risques intégrés en trois catégories : les risques stationnaires qui sont encourus par les journalistes dans une situation statique dans les camps militaires, les risques opérationnels qui sont liés à des situations tactiques lors des sorties opérationnelles et les risques psychologiques qui créent un environnement de stress et affectent la santé mentale des journalistes intégrés. Durant la guerre en Afghanistan, les situations de reportage en combat direct étaient limitées alors que les tactiques de la guérilla talibane ont mené à une multiplication d’incidents causés par les engins explosifs improvisés. Ces attaques ont eu des effets directs sur la santé physique des journalistes intégrés. Les risques intégrés sont à la fois physiques et directs (fatigue, blessures, mort, bris matériels) mais aussi psychologiques avec des effets directs et indirects (peur, stress opérationnel, syndrome du stress post-traumatique). Les risques intégrés sont médiés à travers les échanges réguliers des acteurs avant et pendant l’intégration et sont gérés à travers différentes stratégies d’atténuation par les militaires et les rédactions des médias. *** EN. This study examines the dangers and risks journalists embedded in militaty operations face, especially during armed conflict. Like those of numerous other Western countries following the Iraq war, Canadian armed forces implemented a media embedding program during their military mission in Afghanistan. This paper is based on a corpus of semi-structured interviews of accredited journalists, field commanders and public affairs officers who were deployed on multiple tours in Afghanistan, and primary and secondary documents addressing media coverage of the war between 2002 and 2011. Embedding dangers are defined as contextual in the sense that they are linked specifically to wartime. This analysis identifies three categories of embedding dangers: the stationary risks journalists incur in static situations in military camps; the operational risks that are linked to tactical situations during sorties; and the psychological risks that result from the stressful environment and affect the mental health of embedded journalists. Though live combat reporting was limited during the Afghanistan war, Taliban guerrilla tactics resulted in an increased number of improvised explosive device incidents behind front lines. These attacks had a direct effect on the health of embedded journalists, both physical and direct (fatigue, injury, death, equipment damage), and psychological (fear, operational stress, PTSD). Embedding risks are mediated through actors’ regular interactions before and during operations and managed through mitigation strategies by the military and media editorial staff. *** PT. Neste artigo, o autor examina os perigos e riscos associados à prática do jornalismo inerente às operações militares. Trata-se de analisar os riscos particulares no contexto do jornalismo em tempos de conflito armado. Como muitos outros exércitos ocidentais após a guerra do Iraque, as forças canadenses implementaram um programa de incorporação de mídia (embedding) durante sua missão militar no Afeganistão. O artigo é baseado em um corpus de entrevistas semiestruturadas principalmente com jornalistas credenciados, comandantes de campo e oficiais de relações públicas que foram destacados em diferentes rotações no Afeganistão e em documentos primários e secundários que abordam a cobertura da guerra pela mídia entre 2002 e 2011. Riscos integrados são definidos como riscos cíclicos no sentido de que estão ligados às condições específicas de beligerância. A análise revela uma tipologia de riscos integrada em três categorias: os riscos estacionários que são incorridos por jornalistas em situação estática em campos militares, os riscos operacionais que estão ligados a situações táticas durante excursões operacionais e os riscos psicológicos que criam um ambiente estressante e afetam a saúde mental de jornalistas incorporados. Durante a guerra no Afeganistão, as situações de relatórios de combate direto foram limitadas, já que as táticas de guerrilha do Talibã levaram a um aumento de incidentes causados por dispositivos explosivos improvisados. Esses ataques tiveram efeitos diretos na saúde física dos jornalistas incorporados. Os riscos inerentes são físicos e diretos (fadiga, lesões, morte, avarias materiais), mas também psicológicos com efeitos diretos e indiretos (medo, estresse operacional, síndrome de estresse pós-traumático). Os riscos inerentes são mediados por meio de interações regulares com as partes interessadas antes e durante a integração e são gerenciados por meio de várias estratégias de mitigação pelos militares e pelas redações midiáticas. ***
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Bizimana, Aimé-Jules, and Benoit Gauthier. "Le journalisme de guerre et les risques intégrés lors des opérations militaires en Afghanistan." Sur le journalisme, About journalism, Sobre jornalismo 10, no. 1 (June 15, 2021): 82–97. http://dx.doi.org/10.25200/slj.v10.n1.2021.455.

Full text
Abstract:
FR. Dans cet article, l’auteur se penche sur les dangers et les risques liés à la pratique du journalisme intégré dans les opérations militaires. Il s’agit d’analyser les risques particuliers dans le contexte du journalisme en temps de conflit armé. Comme plusieurs autres armées occidentales à la suite de la guerre en Irak, les forces canadiennes ont mis en place un programme d’intégration des médias (embedding) durant leur mission militaire en Afghanistan. L’article repose sur un corpus d’entrevues semi-structurées principalement avec des journalistes accrédités, des commandants de terrain et des officiers d’affaires publiques qui ont été déployés dans différentes rotations en Afghanistan et de documents primaires et secondaires qui traitent de la couverture médiatique de la guerre entre 2002 et 2011. Sont définis les risques intégrés qui sont des risques conjoncturels dans le sens où ils sont liés aux conditions particulières de la belligérance. L’analyse révèle une typologie des risques intégrés en trois catégories : les risques stationnaires qui sont encourus par les journalistes dans une situation statique dans les camps militaires, les risques opérationnels qui sont liés à des situations tactiques lors des sorties opérationnelles et les risques psychologiques qui créent un environnement de stress et affectent la santé mentale des journalistes intégrés. Durant la guerre en Afghanistan, les situations de reportage en combat direct étaient limitées alors que les tactiques de la guérilla talibane ont mené à une multiplication d’incidents causés par les engins explosifs improvisés. Ces attaques ont eu des effets directs sur la santé physique des journalistes intégrés. Les risques intégrés sont à la fois physiques et directs (fatigue, blessures, mort, bris matériels) mais aussi psychologiques avec des effets directs et indirects (peur, stress opérationnel, syndrome du stress post-traumatique). Les risques intégrés sont médiés à travers les échanges réguliers des acteurs avant et pendant l’intégration et sont gérés à travers différentes stratégies d’atténuation par les militaires et les rédactions des médias. *** EN. This study examines the dangers and risks journalists embedded in militaty operations face, especially during armed conflict. Like those of numerous other Western countries following the Iraq war, Canadian armed forces implemented a media embedding program during their military mission in Afghanistan. This paper is based on a corpus of semi-structured interviews of accredited journalists, field commanders and public affairs officers who were deployed on multiple tours in Afghanistan, and primary and secondary documents addressing media coverage of the war between 2002 and 2011. Embedding dangers are defined as contextual in the sense that they are linked specifically to wartime. This analysis identifies three categories of embedding dangers: the stationary risks journalists incur in static situations in military camps; the operational risks that are linked to tactical situations during sorties; and the psychological risks that result from the stressful environment and affect the mental health of embedded journalists. Though live combat reporting was limited during the Afghanistan war, Taliban guerrilla tactics resulted in an increased number of improvised explosive device incidents behind front lines. These attacks had a direct effect on the health of embedded journalists, both physical and direct (fatigue, injury, death, equipment damage), and psychological (fear, operational stress, PTSD). Embedding risks are mediated through actors’ regular interactions before and during operations and managed through mitigation strategies by the military and media editorial staff. *** PT. Neste artigo, o autor examina os perigos e riscos associados à prática do jornalismo inerente às operações militares. Trata-se de analisar os riscos particulares no contexto do jornalismo em tempos de conflito armado. Como muitos outros exércitos ocidentais após a guerra do Iraque, as forças canadenses implementaram um programa de incorporação de mídia (embedding) durante sua missão militar no Afeganistão. O artigo é baseado em um corpus de entrevistas semiestruturadas principalmente com jornalistas credenciados, comandantes de campo e oficiais de relações públicas que foram destacados em diferentes rotações no Afeganistão e em documentos primários e secundários que abordam a cobertura da guerra pela mídia entre 2002 e 2011. Riscos integrados são definidos como riscos cíclicos no sentido de que estão ligados às condições específicas de beligerância. A análise revela uma tipologia de riscos integrada em três categorias: os riscos estacionários que são incorridos por jornalistas em situação estática em campos militares, os riscos operacionais que estão ligados a situações táticas durante excursões operacionais e os riscos psicológicos que criam um ambiente estressante e afetam a saúde mental de jornalistas incorporados. Durante a guerra no Afeganistão, as situações de relatórios de combate direto foram limitadas, já que as táticas de guerrilha do Talibã levaram a um aumento de incidentes causados por dispositivos explosivos improvisados. Esses ataques tiveram efeitos diretos na saúde física dos jornalistas incorporados. Os riscos inerentes são físicos e diretos (fadiga, lesões, morte, avarias materiais), mas também psicológicos com efeitos diretos e indiretos (medo, estresse operacional, síndrome de estresse pós-traumático). Os riscos inerentes são mediados por meio de interações regulares com as partes interessadas antes e durante a integração e são gerenciados por meio de várias estratégias de mitigação pelos militares e pelas redações midiáticas. ***
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

DOREAU, M., R. BAUMONT, and J. M. PEREZ. "Avant-propos." INRAE Productions Animales 24, no. 5 (December 8, 2011): 411–14. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.2011.24.5.3274.

Full text
Abstract:
Les impacts environnementaux liés aux productions animales sont pris en considération depuisau moins deux décennies. Mais jusqu’à une date récente, ils étaient considérés comme des «dommagescollatéraux» résultant de la nécessité de nourrir la planète. Depuis le rapport de la FAO«Livestock’s long shadow» (Steinfeld et al 2006), les préoccupations environnementales liées enparticulier aux gaz à effet de serre (GES) ont pris une importance croissante auprès des acteursdes filières animales et des décideurs politiques. Elles sont désormais au centre de la réflexion surle développement de l’élevage. En témoignent des documents dépassant le cadre de l’agriculturecomme la publication des propositions du «Grenelle 2» par le gouvernement français, ou la feuillede route de l’Union Européenne pour une baisse drastique des émissions de gaz carbonique àl’échéance de 2050. En fait, le problème est planétaire, car la consommation mondiale de produitsanimaux augmente, tendance appelée à se poursuivre en raison de l’évolution démographiqueet de l’accroissement de la part des produits animaux dans l’alimentation dans les pays endéveloppement et émergents (Gerber et al 2011). La revue INRA Productions animales a publié depuis plusieurs années de nombreux articlesrelatifs aux relations entre élevage et environnement, analysées sous divers angles. Récemmentdes articles relatifs aux polluants ou aux aspects environnementaux plus globaux ont été publiésdans le cadre de trois numéros thématiques : «Porcherie verte» avec notamment des articles surles éléments à risque et les émissions gazeuses lors de la gestion des effluents (Bonneau et al2008a, b), «Les nouveaux enjeux de la nutrition et de l’alimentation du porc» avec un article surles relations entre nutrition et excrétion de polluants (Dourmad et al 2009), et «Elevage en régionschaudes» avec un article consacré aux impacts et services environnementaux (Blanfort et al2011). Des articles ont également été publiés sur la quantification des émissions de méthane parles animaux d’élevage en France (Vermorel et al 2008) et sur la modélisation des émissions deméthane chez les ruminants (Sauvant et al 2009). Enfin, les moyens de réduire les rejets porcinset avicoles par la génétique ont été analysés (Mignon-Grasteau et al 2010). A signaler aussi lenuméro spécial «Elevage bio» en 2009, qui analysait les systèmes d’élevage biologique sans toutefoisdiscuter leurs avantages au plan environnemental. La réduction des émissions de GES par l’élevage est devenue un enjeu majeur des recherchessur les systèmes d’élevage et en nutrition animale. Ce dossier composé de quatre articles estconsacré aux GES en élevage bovin en mettant l’accent sur le méthane. En effet dans la plupartdes systèmes laitiers et à viande, le méthane est le gaz à effet de serre qui contribue le plus auxémissions, exprimées en équivalent gaz carbonique, comme le montre le premier article (Dollé etal 2011) qui replace les émissions de méthane dans l’ensemble des émissions de gaz à effet deserre. Un travail considérable a été réalisé pour évaluer et comparer les systèmes français, et lesINRA Productions Animales, 2011, numéro 5situer dans un contexte plus global : depuis quelques années les émissions induites par des systèmesd’élevage très divers sont étudiées dans le monde, principalement en Europe. Le deuxièmearticle (Sauvant et al 2011) analyse les relations étroites entre la production de méthane et les fermentationsdans le rumen selon la nature du régime alimentaire, puis discute la précision des principaleséquations empiriques de prévision de la production de méthane, ainsi que des modèlesmécanistes qui ont été développés. Des voies d’amélioration sont proposées. Dans un troisièmearticle (Popova et al 2011), les mécanismes de production de méthane dans le rumen sont analysés.Un intérêt particulier est porté au rôle des Archaea méthanogènes, microorganismes qui constituentun domaine spécifique du règne vivant et qui sont les seuls à produire du méthane à partirde l’hydrogène. La compréhension des mécanismes est un élément majeur pour prévoir les effetspossibles d’une ration, d’un additif, d’une biotechnologie sur la production de méthane. Laconnaissance actuelle de ces effets est présentée dans un quatrième article (Doreau et al 2011),centré sur les résultats obtenus in vivo. Il est en effet important de confronter les annonces faitesà partir d’essais in vitro, ou d’un seul essai in vivo mené sur le court terme, aux résultats d’étudesapprofondies reposant sur une base expérimentale solide. Ce dossier dresse un bilan des recherches et de l’état des connaissances sur le méthane entérique,et mentionne les principaux leviers d’action pour réduire les émissions des trois principauxgaz à effet de serre. Une vision plus large nécessiterait le développement d’aspects complémentaires.En premier lieu, celui des émissions de méthane et de protoxyde d’azote liées aux effluents.Elles sont toutefois très mal connues et éminemment variables, comme l’ont souligné Hassounaet al (2010) qui ont développé une méthode permettant de les évaluer en bâtiments. En deuxièmelieu, l'impact des nombreuses voies permettant de réduire les émissions de protoxyde d'azote auchamp doit être évalué. Ainsi, serait nécessaire une analyse portant sur les différents moyens permettantde limiter la fertilisation azotée minérale (fertilisation «de précision», recours aux légumineuses,inhibition des réactions de nitrification/dénitrification dans les sols, meilleure gestiondu pâturage…) qui sont seulement évoqués dans le texte de Dollé et al (2011). Enfin, la séquestrationde carbone par les prairies doit être prise en compte dans l’analyse de la contribution desélevages de ruminants au réchauffement climatique. Les valeurs actuellement retenues sont probablementsous-estimées (Soussana et al 2010), mais les résultats récents mettent en évidence unetrès grande variabilité de ce stockage de carbone, liée non seulement au type de végétation et auxconditions pédologiques, mais aussi, entre autres, au type d’exploitation par les animaux et auxaléas climatiques (Klumpp et al 2011). Le réchauffement climatique est actuellement considéré par les médias et les décideurs politiquescomme l’urgence en termes de protection de notre environnement. Cela ne doit pas faireoublier qu’il est nécessaire de prendre en compte simultanément l’épuisement de certaines ressourcescomme l’énergie fossile et les phosphates, la raréfaction des réserves en eau, la compétitionpour les surfaces agricoles, et la pollution de l’air, des sols et de l’eau par différentes moléculesminérales et organiques. L’analyse des impacts environnementaux, en tant que composantede la durabilité des systèmes d’élevage, doit donc être multifactorielle et prendre également encompte les services environnementaux et sociétaux de l’élevage, une activité qui fait vivre plusd’un milliard d’habitants de notre planète.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Mendoza, María Teresa, and Rafael Perales. "De la senda filosófica al camino ontológico en educación universitaria." GACETA DE PEDAGOGÍA, no. 38 (December 1, 2019): 59–72. http://dx.doi.org/10.56219/rgp.vi38.756.

Full text
Abstract:
A partir de los enfoques de Echeverría, Acaso y Koffman, respecto a una ontología de la actualidad, los autores proponen un ejercicio de reflexión auténtico para comprender cómo se da “el ser”, en un ámbito educativo donde cada vez cobra más fuerza el auge de la tecnología, los medios de comunicación y las sucesivas crisis sociales, lo que significa, en simultaneo mirar su sentido y preparar críticamente a los humanos que allí hacen vida, no sólo para comprender el aquí y ahora; sino, y también el devenir actual, por ser una sociedad aprendiente, sin temor a las ambigüedades que se producen tras cualquier valoración y más aún si se trata del ser universitario, por ello en este acto de atrevimiento hemos intentado construir, en primer lugar una ontología de nosotros mismos, en segundo tiempo una visión humilde de la educación universitaria y de tercero su manejo, aprovechando el espacio para ir incorporando nuestras propias reflexiones. ABSTRACT From the approaches of Echeverría, Acaso and Koffman, with respect to an ontology of the present, the authors propose an exercise of authentic reflection to understand how "being" occurs, in an educational environment where the boom is becoming more and more powerful of technology, the media and successive social crises, which means, simultaneously, to look at their meaning and critically prepare the humans who live there, not only to understand the here and now; but, and also the current future, for being a learning society, without fear of the ambiguities that occur after any assessment and even more so if it is the university being, therefore in this act of daring we have tried to build, in the first place a ontology of ourselves, secondly a humble vision of university education and third its management, taking advantage of the space to incorporate our own reflections. Key words: Philosophical Path, Ontological Path, University Education. RÉSUMÉ À partir des approches d'Echeverria, Acaso et Koffman, en ce qui concerne une ontologie du présent, les auteurs proposent un exercice de réflexion authentique pour comprendre comment se produit "l'être", dans un environnement éducatif où le boom devient de plus en plus puissant. de la technologie, des médias et des crises sociales successives, ce qui signifie à la fois regarder leur sens et préparer de façon critique les humains qui y vivent, non seulement à comprendre l’ici et maintenant; mais, et aussi l’avenir actuel, en tant que société d’apprentissage, sans crainte des ambiguïtés qui se produisent après une évaluation, et encore plus si c’est l’université qui est, c’est pourquoi, dans cet acte audacieux, nous avons essayé ontologie de nous-mêmes, en second lieu une vision humble de l’enseignement universitaire et en troisième lieu de sa gestion, profitant de l’espace pour intégrer nos propres réflexions. Mots-clés: Chemin philosophique, Chemin ontologique, Enseignement universitaire
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

CANDELIER, Kévin, and Jean-François TRÉBUCHON. "Bois et Forêts des Tropiques contribue à la médiation scientifique pour accompagner les changements indispensables de la société." BOIS & FORETS DES TROPIQUES 349 (October 11, 2021): 2–3. http://dx.doi.org/10.19182/bft2021.349.a36797.

Full text
Abstract:
Bois et Forêts des Tropiques contribue à la médiation scientifique pour accompagner les changements indispensables de la société Les connaissances et les savoirs sont essentiels pour faire évoluer les sociétés. Ils constituent un élément-clé pour mieux cerner le monde qui nous entoure et mieux comprendre les changements et les défis auxquels nous devons faire face. Le métier de chercheur consiste à exploiter ce gisement intarissable représenté par l’inconnu. Les chercheurs apportent au grand public cette ressource en la modelant de façon à la rendre accessible aux diverses strates de la société. Malgré la multitude de formes imaginées pour interagir, il s’avère que ces dialogues peinent encore à tisser les liens solidaires indispensables entre les différentes parties prenantes pour transformer ensemble le monde. Les citoyens se sentent bien souvent exclus et les scientifiques ont le sentiment de ne pas toujours être bien entendus. La communication ou médiation scientifique, notamment celle liée aux sciences du bois, sciences forestières et sciences de l’environnement, doit aujourd’hui amener à considérer tout public en tant qu’acteur essentiel, en l’invitant à participer aux réflexions scientifiques. Cette ouverture vers le grand public aidera à mieux le préparer aux évolutions de son environnement scientifique tout en développant une pensée critique et rationnelle. Cela amènera tous les citoyens à participer de manière responsable aux grands enjeux sociétaux et environnementaux. C’est donc en introduisant la science dans la société, et vice versa, que les évolutions scientifiques et sociétales seront mieux acceptées. Le travail des chercheurs ne se résume pas uniquement à la publication de leurs expériences et de leurs résultats dans des articles ou tout autre support destiné et réservé uniquement aux univers académique et scientifique. Ce travail de partage de connaissances et savoirs attire le chercheur bien au-delà de cette sphère d’évaluation et de publication nécessaire à la profession. Les chercheurs trouvent des occasions et des solutions pour familiariser le grand public à la démarche scientifique. C’est dans cette perspective que Bois et Forêt des Tropiques s’associe à cette démarche de médiation scientifique et de diffusion des savoirs au sein de la société et vers le grand public. Cette action se traduit par la mise en avant de quelques exemples d’implications de chercheurs des sciences du bois et des sciences forestières. Il est essentiel que le grand public prenne connaissance du fonctionnement des forêts, de leur utilité pour l’environnement, ainsi que des multiples services qu’elles rendent à l’humanité. Pour mieux comprendre tous ces phénomènes observés et les méthodes scientifiques employées, le citoyen a besoin de pratiquer par une mise en situation. Il s’impliquera ainsi plus facilement dans des réflexions collectives relatives aux grands enjeux planétaires et locaux, pour lesquels chacun d’entre nous joue un rôle, qu’il s’agisse de la conservation de la biodiversité, de la protection et de la valorisation des forêts, ou de l’atténuation du changement climatique. Cet engagement sociétal se manifeste par exemple lorsqu’un chercheur intervient auprès d’un jeune public, en accompagnant des enfants à découvrir la démarche scientifique et les postures adoptées dans son travail. C’est ce que nous rapporte l’expérience menée par Candelier et al., en partenariat avec le dispositif « Savanturiers – École de la Recherche », publié ici dans ce numéro de Bois et Forêts des Tropiques. À cette occasion, les auteurs nous décrivent la fraîcheur du candide face à l’inconnu et les nouveaux savoirs qu’ils tentent de faire émerger et d’intégrer avec méthode et rigueur, encadrés par le chercheur. Ce qu’ils nous disent, c’est que cet échange entre la sphère scientifique et la société doit s’adosser aux principes d’une éducation aux sciences et à la démarche scientifique, à un accès équitable à la connaissance, mais aussi, et surtout, à l’incontournable entrelacement collaboratif des différents acteurs en quête de savoirs. Dans ce cas, le chercheur et l’enseignant inscrivent l’élève dans une démarche de pédagogie collaborative tout en le rendant acteur de son auto-apprentissage. Elle déclenche chez l’apprenant les mécanismes pour observer, expérimenter, exposer son jugement et le discuter à travers des jeux, des mises en scène, des ateliers, et via des expériences sensorielles, sociologiques, écologiques. Les possibilités de transmission de savoirs vers la société sont sans limites et parfois même imperceptibles. Elles peuvent apparaître dans des festivals, des expositions, des ateliers pédagogiques, des randonnées nature, dans la presse quotidienne, dans des films, des livres, les bandes dessinées, etc. Les chercheurs sont libres de faire jouer leur imagination et d’utiliser à loisir les médias afin de mieux se connecter avec le citoyen. Cette médiation peut prendre la forme d’une exposition itinérante sur la manière de préserver et de valoriser les forêts d’Afrique centrale, telle qu’organisée par Rossi et Lescuyer (2021), ou un livre adressé au grand public sur les pistes possibles de préservation et de valorisation des forêts tropicales, tel Vivre avec les forêts tropicales rédigé et illustré par le collectif de recherche Forêts et Sociétés (Sist et al., 2021), ou encore un jeu de rôle comme Foster forest (Fouqueray, 2019 et 2020) pour adapter les pratiques professionnelles de la foresterie afin de faire face aux changements climatiques, produit émergeant du parcours d’un doctorant encadré par une équipe de chercheurs. L’énumération serait longue tant elle est foisonnante. Les scientifiques encouragent les différentes strates de la société à s’approprier les savoirs et les connaissances qui les amèneront à prendre des décisions individuelles et collectives éclairées. Par le canal médiatique de Bois et Forêts des Tropiques, ils promeuvent les produits de la recherche autrement que les articles qui y sont publiés traditionnellement. C’est pourquoi paraissent dans les pages de cette revue scientifique et technique des résumés de thèse et des descriptifs techniques. Dans l’avenir, les chercheurs pourront occasionnellement s’y exprimer sous d’autres formes encore, comme l’ont proposé Candelier et al. (2021). Ces efforts de médiation aident à réagir face aux petits et grands défis qui tapissent les paysages de l’environnement dans lesquels nous évoluons tous, tels que les grands changements sociétaux liés à la démographie, le partage des ressources et savoirs, les changements des climats, pour ne citer que ceux-là. L’exposé de ces quelques exemples d’entrelacement sociétal témoignent donc de l’implication quotidienne de la recherche dans la société, et vice versa. Kévin Candelier, Jacques Tassin, Jean-François TrÉbuchon Membres de l’équipe éditoriale de la revue Bois et Forêts des Tropiques
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Wolmer de Melo, André, and Luciana Miranda Costa. "The concept of social field in media discourse." Sur le journalisme, About journalism, Sobre jornalismo 11, no. 2 (December 16, 2022): 90–107. http://dx.doi.org/10.25200/slj.v11.n2.2022.465.

Full text
Abstract:
EN. Pierre Bourdieu's socio-philosophical works have demonstrated the complexity of social space, which is divided into many interacting fields, where agents and institutions position themselves simultaneously. Consequently, each piece of information is embedded in a complex context where multiple social, economic and political interests clash. The ways in which journalists present this context in their articles reveal the different forces that shape the news discourse. This article is the result of the master's research entitled "Public communication and the environment: the coverage of the Federal Public Ministry's actions against the occupation of environmental preservation areas by salt producers". It aims to examine the role of the social fields involved in the coverage of the environmental impacts of salt production in the state of Rio Grande do Norte, responsible for 95% of the Brazilian salt production. For this, we analyzed 54 online media, both local and national, that produced 90 stories on the topic in 2019. Bourdieu's concept of social field, his indications on social structures and the identification of the different fields involved allowed us to identify the social space related to this coverage. This theoretical perspective applied to the methodology of Content Analysis reveals the frequency and influence of the agents and institutions of the different fields as the mouthpiece of the media discourse. Findings show that the Federal Public Ministry (MPF) and its agents were the main source for the newsrooms. These institutional arguments were reproduced by the websites, which shows a successful strategy of the public media service. For the media, on the other hand, the absence of interpretation and transformation of the content implies a weakening relationship with the readership and raises questions about ethics and credibility. In these reports, analysis of the impact of sources from the economic and political fields allows us to conclude the social dimension was superseded by the environmental, legal and scientific fields. The results show that, although the main environmental events were documented throughout 2019, some reports only presented the MPF's point of view, while others - fewer in number - only relayed the arguments of the salt producers. In general, the media failed to portray the different voices involved, providing only a partial view of the complex social context at play. *** PT. Os estudos sociofilosóficos de Pierre Bourdieu mostram que o espaço social é complexo e dividido em numerosos campos em interação, onde agentes e instituições se posicionam simultaneamente. Portanto, cada notícia é rodeada por um contexto complexo no qual múltiplos interesses sociais, econômicos e políticos competem. A forma como os jornalistas refletem este contexto em suas histórias demonstra as diferentes influências na configuração do discurso informativo. Este artigo é um desdobramento da pesquisa de mestrado "Comunicação Pública e Meio Ambiente: a cobertura das ações do Ministério Público Federal contra a ocupação de áreas de preservação ambiental por empresas de sal". O objetivo é analisar o papel dos campos sociais envolvidos na cobertura dos impactos ambientais da produção de sal no Rio Grande do Norte, que detém 95% da produção nacional. Para isso, analisamos a cobertura de 54 veículos de mídia digital locais e nacionais que produziram 90 reportagens sobre o assunto em 2019. O conceito de campos sociais de Bourdieu, suas indicações sobre estruturas sociais e a identificação dos diferentes campos envolvidos foram fundamentais para entender o espaço social em torno desta cobertura. Essa concepção teórica foi aplicada à metodologia da Análise de Conteúdo para identificar a frequência e a relevância dos agentes e instituições dos diferentes campos como vozes para o discurso informativo. Os resultados demonstram que o MPF e seus agentes foram a principal fonte para as redações. O fato de que os argumentos institucionais foram reproduzidos pelos portais indica uma estratégia bem sucedida da assessoria de imprensa. Para as redações, por outro lado, desistir dos processos de interpretação e transformação do conteúdo gera o enfraquecimento da relação com os leitores e levanta questões de ética e credibilidade. Analisando a incidência de fontes dos campos econômico e político, pode-se afirmar que estas dimensões sociais foram sobrepostas pelos campos ambiental, jurídico e científico na cobertura. Como resultado, os relatos cobriram os principais fatos do assunto ao longo de 2019. No entanto, algumas notícias traziam apenas os pontos de vista do MPF, enquanto outras – em menos ocasiões – apresentavam apenas os argumentos dos produtores de sal. Em geral, os veículos foram falhos na representação das diversas vozes relevantes para o assunto e apresentaram uma visão parcial do complexo contexto social. *** FR. Les études socio-philosophiques de Pierre Bourdieu montrent que l'espace s0ocial est complexe, étant divisé en de nombreux champs en interaction, où agents et institutions se positionnent simultanément. Par conséquent, chaque information est encadrée par un contexte complexe où s'affrontent de multiples intérêts sociaux, économiques et politiques. La façon dont les journalistes rapportent ce contexte dans leurs articles révèle les différentes influences qui façonnent le discours sur l'actualité. Cet article est le résultat de la recherche de master intitulée « Communication publique et environnement : la couverture des actions du Ministère Public Fédéral contre l'occupation des zones de préservation de l'environnement par les producteurs de sel ». L'objectif est d'analyser le rôle des champs sociaux impliqués dans la couverture des impacts sur l’environnement de la production de sel dans l’état de Rio Grande do Norte, responsable pour 95% de la production brésilienne en la matière. Pour ce, nous avons analysé 54 médias en ligne, locaux et nationaux, ayant produit 90 reportages sur le sujet en 2019. Le concept de champ social de Bourdieu, ses indications sur les structures sociales et l'identification des différents champs impliqués ont permis de cerner l'espace social autour de cette couverture. Cette conception théorique appliquée à la méthodologie de l'Analyse de Contenu révèle la fréquence et le poids des agents et des institutions des différents champs en tant que voix du discours d'actualité. Les résultats montrent que le Ministère Public Fédéral (MPF) et ses agents ont constitué la principale source pour les rédactions. Ces arguments institutionnels ont été reproduits par les portails, ce qui témoigne d’une stratégie réussie du service de presse. Pour les rédactions, en revanche, l’absence de processus d'interprétation et de transformation du contenu implique l'affaiblissement de la relation avec les lecteurs et pose des questions d'éthique et de crédibilité. L’analyse de l'incidence des sources issues des champs économique et politique permet d’affirmer que dans ces couvertures les dimensions sociales furent supplantées par les champs environnemental, juridique et scientifique. Les résultats montrent que, même si les principaux faits en matière d’environnement ont été couverts au long de 2019, certains reportages se sont contentés de présenter le seul point de vue du MPF, tandis que d'autres – moins nombreux - ne rapportaient que les arguments des producteurs de sel. D'une manière générale, les médias ne sont pas parvenus à représenter les différentes voix en présence, ne reportant qu’une vision partielle du complexe contexte social en question. ***
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Patte, Yves. "Construire son identité dans un environnement médiatique." Recherches en Communication 33 (September 23, 2011). http://dx.doi.org/10.14428/rec.v33i33.51813.

Full text
Abstract:
Cet article est le fruit d’un travail d’enquête qualitative en sociologie auprès d’adolescents et d’un travail ethnographique dans une école secondaire. Le but était de comprendre comment les adolescents, aujourd’hui, utilisaient les médias dans leur travail de construction identitaire. Nous avons pu dégager trois compétences spécifiques, c’est-à-dire trois manières dont ces jeunes utilisent les médias pour se construire individuellement et socialement dans leur groupe de pairs : l’identification, l’affirmation et la mise en scène.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Ferrari, Giovannipaolo. "Les médias sociaux comme environnement d'interactions hyper-personnelles." Interfaces numériques 6, no. 2 (February 12, 2018). http://dx.doi.org/10.25965/interfaces-numeriques.2737.

Full text
Abstract:
Cet article a comme objectif principal de décrire les mutations des pratiques professionnelles des travailleurs. Ces derniers sont intégrés dans une team d’une multinationale américaine de l’hightech dotée de technologies numériques de l’information et de la communication. Au cours de la recherche, nous avons développé une description dynamique et pratique du quotidien des travailleurs observés dans des « environnements technologiquement denses » (Bruni 2005 ; Bruni & Gherardi 2007), qu’ils habitent habituellement pendant leur activité de travail. La « narration » de ces environnements de travail a favorisé la compréhension du fonctionnement de l’équipe qui s’occupe de gérer la présence de la multinationale sur les médias sociaux. On observe ainsi une mutation anthropologique et sociale qui est mise en évidence dans la façon de travailler et dans la manière de s’auto-représenter au travail.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Lucky, Shannon, and Dinesh Rathi. "The Social Media Presence of Non-profit Organizations." Proceedings of the Annual Conference of CAIS / Actes du congrès annuel de l'ACSI, October 28, 2013. http://dx.doi.org/10.29173/cais649.

Full text
Abstract:
Social media technologies have the potential to be powerful knowledge sharing and community building tools for both corporate and non-profit interests. This pilot study explores the social media presence of a group of forty-six Alberta-based non-profit organizations (NPOs) in this information rich space. In this paper we look at the pattern of presence of NPOs using social media and relationships with staffing structures.Les médias sociaux ont la capacité d’être de puissants outils de partage de la connaissance et de rassemblement communautaire pour les organisations à but lucratif et sans but lucratif. Cette étude pilote explore la présence dans les médias sociaux d’un groupe de quarante-six organisations sans but lucratif (OSBL) albertaines dans cet environnement riche en information. La communication portera sur les modèles de présence des OSBL dans les médias sociaux et les liens avec les structures organisationnelles.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Nahon-Serfaty, Isaac. "Qui est diabétique? Le patient selon les médias et les experts." Recherches en Communication 32 (May 18, 2011). http://dx.doi.org/10.14428/rec.v32i32.51603.

Full text
Abstract:
Qui est le patient? Est-il encore le sujet passif (celui ou celle qui supporte, qui endure la maladie, dans le sens étymologique du mot) ou un sujet actif dans la quête de la guérison, tel que prescrit par les différentes approches de l’empowerment de l’usager ? Ou est-il devenu le « consommateur éclairé » des produits et des services thérapeutiques? L’objectif de ce papier est d’explorer les réponses à ces questions depuis le point de vue de deux acteurs qui façonnent les perceptions publiques sur la santé et la maladie, c’est-à-dire les médias et les experts (particulièrement les cliniciens). Un cas en particulier nous servira de terrain pour mieux saisir les enjeux de la représentation du patient, celui de diabète. Topique majeur des discours médicaux et médiatiques, le diabète est devenu un sujet « hyper communiqué ». Notre analyse repose sur l’analyse des discours médiatiques et experts au Canada à partir d’une démarche qualitative. Le portrait du patient qui émerge dans ces discours sera le résultat d’une lecture des représentations explicites et implicites qui se dégagent de ceux-ci. Ces discours sur le patient diabétique, tels que véhiculés par les médias et les experts, définissent des rôles et des relations entre les acteurs des systèmes de santé, surtout la façon dont les acteurs communiquent et interagissent. Cette recherche montre que les discours sur le patient véhiculent à la fois des représentations hautement encadrées, dans lesquelles le patient est surtout un consommateur, et des représentations plus disruptives dans lesquelles le patient est un acteur constamment appelé à agir et réagir dans un environnement de surinformation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Aboua, Charlemagne D., Alexis Hougni, Déo-Gratias J. M. Hougni, Marius G. Sinha, and Godonou Yavoedji. "Evaluation du rendement en coton-graine de nouveaux génotypes de cotonnier (Gossypium hirsutum L.) sélectionnés au Bénin." Tropicultura, no. 1 (2021). http://dx.doi.org/10.25518/2295-8010.1725.

Full text
Abstract:
L’objectif de cet article est d’identifier, parmi sept nouveaux génotypes (P 625-1, P 746-1, Q 674-2, Q 723-4, Q 792-2, R 663-4 et R 689-1) de cotonnier, ceux dont les performances sont supérieures à celles des trois variétés actuellement vulgarisées au Bénin (ANG956, OKP768, KET782). De 2015 à 2017, 146 essais variétaux ont été conduits en milieux contrôlé et paysan. Tous les nouveaux génotypes sont évalués en milieu contrôlé alors que seuls P 625-1 et P 746-1 sont testés par les paysans. Le dispositif expérimental est un Bloc Aléatoire Complet. Une analyse de variance suivant un modèle linéaire mixte a été conduite. L’interaction génotype x environnement a été estimée par le modèle Additve Main effects and Multiplicative Interaction (AMMI). Les rendements étaient faibles en 2015 et se sont progressivement améliorés, sans interactions génotype x année significative. L’interaction génotype x zone est faible (1,5 %) mais significative (P<0,001). Les génotypes R 663-4 et P 625-1 sont les plus performants en milieu contrôlé respectivement dans les zones nord et sud. En milieu paysan, le génotype P 746-1 est meilleur dans la zone nord. Il en est de même pour le génotypes P 625-1 dans la zone sud.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Sambiéni, Coffi. "Sémantique multidimensionnelle et fonctions des classes nominales: l’exemple du biali, langue gur Oti-Volta-orientale, Bénin." Journal of African Languages and Linguistics 35, no. 2 (January 1, 2014). http://dx.doi.org/10.1515/jall-2014-0007.

Full text
Abstract:
RésuméCet article aborde la question des dimensions sémantiques et de la fonction des classes nominales par l’exemple du biali. La thèse centrale défendue dans cette analyse stipule que d’une part, le système de classes nominales du biali, bien que difficile à appréhender, est fondé sur une sémantique sous-jacente multidimensionnelle et que d’autre part la fonction des classes nominales n’est pas que numérative mais aussi également multidimensionnelle. Pour soutenir cette thèse, il a fallu tenir compte des facteurs cruciaux de l’interaction entre les humains et la nature et les choses et de leur environnement. Ceci a permis de montrer que les tendances de regroupement sémantique du système classificatoire nominal du biali ne sont pas l’effet d’un hasard; mais sont basées sur des interactions complexes mettant en jeu des dimensions productive, culturelle, cognitive et sociale. Après avoir déterminé la sémantique de base de chaque genre, les dimensions culturelle et dérivationnelle ont servi à expliquer l’écartement sémantique qui embrouille la classification nominale. Par ailleurs, l’analyse a tenu compte de l’intégration des emprunts dans les classes nominales pour montrer que cette intégration, motivée par des analogies sémantiques, indique que les principes sémantiques motivant la classification nominale sont aussi productifs.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Laplaud, Ambre. "Soigner l’image de l’EHPAD pour soigner les ressources territoriales et l’innovation sociale en gérontologie." Medios, violencia y alteridad. Las múltiples facetas de una realidad global, no. 14 (October 10, 2022). http://dx.doi.org/10.25965/trahs.4890.

Full text
Abstract:
Particulièrement durant l’épidémie de Covid-19, les médias accentuent l’image de l’EHPAD en un lieu de maltraitance – physique et psychique – un huit clos. Cette médiatisation est ambivalente. D’un côté elle permet de porter sur la place publique les difficultés présentes des EHPAD pour contraindre les pouvoirs publics à réagir et d’un autre, elle donne une image stigmatisante de ces établissements. C’est un dilemme qu’il convient de nuancer. Si des institutions sont totalisantes par nature, il n’en demeure pas moins que cette violence institutionnelle se maîtrise et s’amenuise au fur et à mesure que les besoins de l’usagers sont pris en considération, certes en les pondérant avec différents modes de fonctionnement de l’institution : EHPAD hors les murs, EHPAD tiers-lieux... L’engagement de toute la société dans ce changement de regard sur les EHPAD nécessite une volonté politique et un relais médiatique. Cet engagement dans une société réellement prévenante doit être pris en compte non seulement par les autorités nationales mais également par les acteurs locaux qui sont proches des personnes concernées : l’intercommunalité, les départements et les agences régionales de santé qui ont en outre la capacité de prendre des décisions financières. Enfin, cette transformation devrait être valorisée par les médias. Une telle approche nourrit non seulement l’empowerment et l’autonomie des personnes âgées et de leurs proches aidants, mais elle contribue également à une démarche plus fondamentale de démocratie locale et sanitaire. Les médias ont une réelle mission dans la diffusion d’une culture de projets d’EHPAD territorialisés et s’inscrivent pleinement dans la stratégie d’une banque citoyenne, mettant en œuvre une logique de prévention très en amont des éventuelles diminutions de capacité liées à l’âge. Cela permettrait d’ancrer l’aide à domicile ainsi que l’hébergement dans un environnement beaucoup plus porteur.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Daoust, Jean-Francois, and Katherine V. R. Sullivan. "Campaign-Specific Information and Media Effects." Canadian Journal of Communication 42, no. 4 (September 27, 2017). http://dx.doi.org/10.22230/cjc.2017v42n4a3144.

Full text
Abstract:
Background This article aims to revisit the role of digital media in acquiring campaign-specific information.Analysis We use datasets from the Making Electoral Democracy Work project that include campaign-specific questions to analyze six regions in three democracies (Canada, Spain, and France).Conclusion and implications Results demonstrate that voters have a moderate level of campaign-specific knowledge and that traditional media are, at first glance, more useful to acquire political information. Nevertheless, when in interaction with partisanship, traditional media display a surprisingly greater selection bias effect and appear less useful to acquire information. We thus argue that digital media are in fact not more vulnerable to potential echo chambers that would lead to a homogenous information environment.Contexte Cet article cherche revoir le rôle numériques des medias dans l’acquisition d’information de campagne.Analyse Nous utilisons les données du projet Making Electoral Democracy Work qui inclut des question d’information politique spécifiques de campagnes électorales pour analyser six regions dans trois démocraties (Canada, Espagne et France).Conclusion et implications Les résultats démontrent que les électeurs ont un niveau modéré d’information politique de campagnes électorales et que les medias traditionnels sont, à première vue, plus utiles pour en faire l’acquisition. Néanmoins, en interaction avec les individus partisans, ces médias traditionnels sont l’objet d’un biais de sélection plus important et apparaissent donc moins utiles. Nous soutenons donc que les médias numériques ne sont pas plus vulnérable aux de chambre d’écho qui mènerait à un environnement d’information homogène.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Lebrun, Monique, Nathalie Lacelle, and Jean-François Boutin. "Genèse et essor du concept de littératie médiatique multimodale1." Articles 3, no. 2 (June 8, 2012). http://dx.doi.org/10.7202/1009351ar.

Full text
Abstract:
La multiplication des canaux de diffusion des textes depuis deux décennies oblige à repenser l’idée même de la lecture. Aujourd’hui, les supports numériques deviennent l’outil de prédilection d’un nombre grandissant de lecteurs et orientent nécessairement leurs modes et conditions de lecture. Ces derniers sont devenus un objet de recherche multidisciplinaire à part entière autour de la notion clé de littératie médiatique multimodale. Celle-ci rend compte du changement non seulement des médias un à un, mais de tout un environnement médiatique qui intègre l'imprimé, l'audiovisuel, la téléphonie et l'ordinateur. L’article décrit la genèse de la littératie médiatique multimodale, particulièrement dans le contexte scolaire, et en analyse les paradigmes épistémologiques et empiriques afin d’actualiser la compréhension de la lecture. Il défend une conception selon laquelle la littératie classique doit désormais cohabiter et évoluer avec la littératie médiatique multimodale afin d’élargir les notions mêmes de texte et de lecture.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

N’Tcha, Koffi, David Houeto, and N’koué Emmanuel Sambieni. "Prévalence et facteurs associés à la co-consommation d’alcool et de tabac dans la commune de Natitingou, Bénin." Global Health Promotion, March 23, 2024. http://dx.doi.org/10.1177/17579759241232391.

Full text
Abstract:
Introduction : La consommation d’alcool et la consommation de tabac entraînent chacune des risques importants pour la santé. L’objectif de cette étude était d’étudier la prévalence de la co-consommation d’alcool et de tabac ainsi que les facteurs associés dans la commune de Natitingou en 2016. Méthodes : Il s’agissait d’une étude transversale à caractère analytique. L’enquête s’est déroulée en octobre 2016 et a porté sur un échantillon de 270 sujets. Elle a été menée selon une technique de sondage aléatoire à plusieurs degrés. Les données collectées ont été analysées avec le logiciel R. Résultats : Sur les 270 sujets interrogés, 72,2 % étaient des hommes. L’âge moyen était de 30,7 ± 9,2 ans. La prévalence de la co-consommation était de 33,7 % [IC95% : 28,1 %–39,7 %]). Les facteurs associés à la co-consommation d’alcool et de tabac étaient : le sexe masculin (ORa = 2,1 ; p = 0,023), la dipsomanie (ORa = 1,4 ; p = 0,032), le fait d’avoir des amis buveurs ou fumeurs (ORa = 2,8 ; p = 0,004), le fait de suivre les publicités des médias sur les boissons alcoolisées (ORa = 1,9 ; p = 0,029) et le faible coût /accessibilité des deux substances (ORa = 2,1 ; p = 0,011). Conclusion : Cette étude a montré qu’il est important de dépasser la prévention centrée sur la personne qui consiste à sensibiliser et à prendre en charge pour adopter des mesures de prévention structurelle (notamment législatives).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Gbaguidi, Arnauld, and Rodrigue Sèdjrofidé Montcho. "L’action pédagogique à l’épreuve de l’individualisation du processus de production du savoir par les médias sociaux dans les universités au Bénin." European Scientific Journal ESJ 16, no. 10 (April 30, 2020). http://dx.doi.org/10.19044/esj.2020.v16n10p181.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Koerber, Duncan. "Style over Substance: Newspaper Coverage of Early Election Campaigns in Canada, 1820-1841." Canadian Journal of Communication 36, no. 3 (September 13, 2011). http://dx.doi.org/10.22230/cjc.2011v36n3a2444.

Full text
Abstract:
ABSTRACT Election coverage today is criticized for its obsession with individual candidates, appearances, and images, a focus on style over substance. During elections, there seems to be little space or air time in the mass media for substantive deliberation of campaign issues. However, this kind of election coverage is not new, despite implications that the age of television brought it about. The first competitive media environment in Canada (1820-1841), which this article documents, saw elections covered in a similar way. More importantly, this article argues that “style over substance” coverage served an important purpose in educating citizens about candidates and encouraging voting in a burgeoning partisan democratic system when the public sphere was still in its infancy.RÉSUMÉ De nos jours, on critique la couverture des élections à cause de son obsession pour la personnalité des candidats, les apparences et les images, c’est-à-dire à cause de l’accent qu’elle met sur le style au détriment du fond. Pendant les élections, il semble y avoir peu de place dans les médias pour faire un examen sérieux des enjeux de la campagne. Ce type de couverture n’est pourtant pas une nouveauté, même si certains ont l’habitude d’accuser la télévision de l’avoir entraîné. Comme le démontre cet article, le premier environnement concurrentiel pour les médias au Canada (1820-1841) a occasionné une couverture non moins superficielle. Ce qui plus est, cet article affirme qu’une telle couverture a joué un rôle important pour sensibiliser les citoyens à l’égard des candidats et pour les encourager à voter dans le cadre d’un système démocratique et partisan au moment où la sphère publique en était encore à ses débuts.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Steemers, Jeanette. "In Search of a Third Way: Balancing Public Purpose and Commerce in German and British Public Service Broadcasting." Canadian Journal of Communication 26, no. 1 (January 1, 2001). http://dx.doi.org/10.22230/cjc.2001v26n1a1196.

Full text
Abstract:
Abstract: This paper considers the debate in the U.K. and Germany about the continued justification for publicly funded public service broadcasting in an apparently converging media and communications environment. It examines the public broadcasters' responses, which increasingly encompass a broad range of expansionary and commercial strategies. These strategies bring them into conflict with commercial players and policymakers who would like to see a more restricted form of publicly funded provision. In both countries the questioning of public service broadcasting's distinctive publicly funded role is growing as commercial media become both more dominant and confident, and this questioning is reinforced by the difficulties in defining the public service remit and securing sufficient funding for its fulfilment. Résumé: Cet article considère le débat en Grande-Bretagne et en Allemagne sur le besoin de continuer à subventionner la radiodiffusion du service public dans un environnement où médias et communications sont apparemment en train de converger. L'article examine comment les radiodiffuseurs publics réagissent devant cette convergence. Leurs réactions englobent de plus en plus un large éventail de stratégies expansionnistes et commerciales qui mènent à des conflits avec le secteur privé et le législateur. Ceux-ci d'ailleurs préfèreraient que le gouvernement subventionne un éventail d'activités plus restreint. Ainsi, de plus en plus dans les deux pays, à mesure que les radiodiffuseurs privés deviennent plus dominants et confiants, on met en question le rôle des radiodiffuseurs du service public subventionnés par le gouvernement. En outre, certaines difficultés viennent renforcer cette mise en question : celle de définir quelles sont les fonctions actuelles du service public et celle d'obtenir des fonds suffisants pour l'aider à remplir ces fonctions.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Henrion-dourcy, Isabelle. "Télévision." Anthropen, 2016. http://dx.doi.org/10.17184/eac.anthropen.028.

Full text
Abstract:
Les études anthropologiques de la télévision relèvent d’un domaine en pleine expansion depuis le début des années 2000 : l’anthropologie des médias (media anthropology, plus développée dans les travaux anglophones que francophones). En prise avec les aspects les plus modernes et globalisés des communautés ethnographiées, ces travaux confrontent l’anthropologie classique, enracinée dans la petite échelle des rapports sociaux de proximité, sur les plans à la fois théoriques et méthodologiques (Dickey 1997; Spitulnik 1993; Askew 2002). La production centralisée de ces contenus culturels dépasse largement la dimension locale ; et les généralisations à partir des ethnographies de la réception sont malaisées à formuler. Contrairement à l’imprimé et à Internet, qui excluent les illettrés, la télévision se veut plus « démocratique », à la portée de tous. Certes concurrencée en Occident par Internet, la télévision reste dans les sociétés non occidentales, où le taux d’alphabétisation est variable, le médium de masse de référence. Elle occupe une partie importante du temps et de l’espace domestique et elle reste l’écran privilégié sur lequel sont projetées des questions cruciales telles que la construction nationale et les reconfigurations identitaires. Les propositions théoriques de l’anthropologie des médias sont principalement politiques, et elles ont largement puisé à l’extérieur de l’anthropologie (Henrion-Dourcy 2012) : aux Cultural studies (études de la réception, publics actifs) ; aux études de la communication (construction du champ médiatique, rapport au champ politique national ou global, études d’impact) ; à la Social theory (opposition structure/pouvoir d’agir, théories de la gouvernance) ; à la sociologie (sphère publique, mouvements sociaux) ; à l’économie politique (car la télévision est avant tout une industrie culturelle) ; aux Postcolonial studies (étude critique de la modernité comme rapport à l’Occident post/colonisateur) ; aux théories du développement ; à celles de la globalisation (homogénéisation versus hétérogénéisation culturelle, impérialisme culturel, hybridité, modernités alternatives) ; et enfin aux théories du transnationalisme (loyautés multiples, identités flexibles). L’anthropologie des médias est donc intrinsèquement pluridisciplinaire. La télévision est produite en masse, mais consommée dans l’intimité des foyers. C’est la complexité de cette situation qui conduit les chercheurs à assembler des influences théoriques issues d’horizons divers. Les études proprement anthropologiques de la télévision ont débuté par la publication, dès le début des années 1980, d’articles épars où des anthropologues, familiers de longue date avec un groupe particulier, tentaient de faire sens de l’irruption subite de la petite lucarne sur leurs terrains d’enquête, un peu à la façon d’une comparaison qualitative « avant/après » (Granzberg et Steinberg 1980 chez les Algonquins; Graburn 1982 chez les Inuits; Kent 1985 chez les Navajos ; Lyons 1990 au Bénin ; Pace 1990 en Amazonie brésilienne). A la suite de quelques monographies marquantes (Naficy 1993 sur les immigrés iraniens de Los Angeles ; Gillespie 1995 sur les immigrés indiens du nord de l’Angleterre), l’anthropologie de la télévision a décollé au tournant des années 2000 grâce aux cinq figures importantes du Program for Culture and Media de la New York University : Ginsburg, Abu-Lughod et Larkin (2002), Abu-Lughod (2004) ainsi que Mankekar (1999). Le titre de ce dernier ouvrage résume d’ailleurs bien le propos de l’anthropologie de la télévision : « un écran sur lequel se projette la culture et un espace d’où l’on peut voir le politique » (Screening Culture, Viewing Politics). Il faudrait ajouter que le propre de la télévision est aussi de travailler ces deux dimensions macrosociales dans l’intimité de la famille. Les thèmes principaux de ces recherches touchent donc essentiellement aux ‘représentations culturelles’ et à leurs reconfigurations. On y observe comment les producteurs et les spectateurs sont amenés à mettre en lumière, débattre, contester ou négocier des représentations relatives à la modernité (Abu-Lugho 2004), aux imaginaires politiques (Mankekar 1999), à l’autoreprésentation pour les groupes minorisés (Henrion-Dourcy 2012), aux rapports de genre (Werner 2006), aux désirs, affects et valeurs morales, surtout dans les fictions (Machado-Borges 2003), et enfin à la circulation transnationale de contenus symboliques (dans le cas de diasporas ou de téléséries produites sur un continent et consommées sur un ou plusieurs autres : Werner 2006). Les formats des productions télévisuelles se retrouvent certes aux quatre coins du monde : le bulletin d’information aux heures de grande écoute, les séries mélodramatiques en journée, la téléréalité en prime-time, et les talk-shows en fin de soirée. Mais le contenu de ces formats familiers, et surtout la réception qui en est faite, révèlent à chaque fois des spécificités culturelles locales. Songeons notamment à l’émission de téléréalité Afghan Star (une saison annuelle depuis 2005), diffusée dans et pour un pays en guerre, et dans un rapport tendu avec certaines représentations de l’Occident, et où les relations entre les genres sont très codifiées.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Mlenga, Joe. "Journalism and human rights standards in Africa: reportage of violence against persons with albinism in Malawian newspapers." African Human Rights Yearbook / Annuaire Africain des Droits de l’Homme 3 (March 3, 2022). http://dx.doi.org/10.29053/2523-1367/2019/v3a7.

Full text
Abstract:
ABSTRACT: Malawi has experienced a boom in radio and television stations, newspapers, online media, and a democratic dispensation has been put in place, but reporting of human rights abuses in the country is unsatisfactory. One of the most pressing issues at the moment in the country is the killing, maiming, abduction and disappearance of persons with albinism. Persons with albinism face discrimination and stigma based on false beliefs. A content analysis of Malawian newspaper articles on the attacks on persons with albinism suggests that reporting is largely specific, reactive and superficial. The articles from the Times Media Group and Nation Publications Limited published between 2016 and 2018, seem not to aim at demystifying the issue of albinism as a mere disability, and the press portray persons with albinism as helpless victims of voodoo. There is hardly any framing of articles to show positive contributions or normalcy of persons with albinism. The Malawian newspapers should highlight their achievements and portray them as more than mere victims. Additionally, there is a role for investigative journalism to help in tracking buyers of body parts of persons with albinism. Better reporting of violations would ultimately help raise human rights standards in Malawi and Africa as a whole. TITRE ET RÉSUMÉ EN FRANCAIS: Journalisme et normes des droits de l’homme en Afrique: le reportage sur les violences à l’égard des albinos dans les journaux au Malawi RÉSUMÉ: Au Malawi, les stations de radio et de télévision, les journaux et les médias en ligne connaissent un essor considérable dans un environnement de libéralisation mais le reportage sur les violations des droits de l’homme dans le pays n’est pas satisfaisant. L’assassinat, la mutilation, l’enlèvement et la disparition de personnes atteintes d’albinisme sont l’un des problèmes les plus urgents dans le pays. Les personnes atteintes d’albinisme font face à la discrimination et à la stigmatisation fondées sur de fausses croyances. Une analyse du contenu d’articles de journaux au Malawi sur les attaques contre des personnes atteintes d’albinisme suggère que le reportage est en grande partie spécifique, réactif et superficiel. Les articles du Daily Times and the Nation publiés entre 2016 et 2018 ne semblent pas viser à démystifier le problème de l’albinisme en tant que simple handicap, et la presse dépeint les personnes atteintes d’albinisme comme des victimes impuissantes de la superstition. Il n’existe guère un effort dans la rédaction d’articles montrant des contributions positives ou la normalité des personnes atteintes d’albinisme. Les journaux au Malawi devraient mettre l’accès sur leurs réalisations et les décrire davantage comme de simples victimes. En outre, le journalisme d’investigation a un rôle à jouer dans le suivi des acheteurs de parties du corps de personnes atteintes d’albinisme. Un meilleur reportage des violations aiderait en fin de compte à relever les normes des droits de l’homme au Malawi et en Afrique en général.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Gauvin, Gilles. "Une certaine idée de la francophonie dans l’océan Indien : l’académicien et vice-recteur de La Réunion Hippolyte Foucque (1887-1970)." La F/francophonie dans l’aire indiaocéanique : singularités, héritages et pratiques, no. 11 (July 17, 2023). http://dx.doi.org/10.35562/rif.1442.

Full text
Abstract:
Hippolyte Foucque a été un des plus grands érudits réunionnais de la première moitié du xxe siècle. Agrégé de lettres classiques, il devient proviseur du prestigieux lycée Leconte-de-Lisle en 1930, puis chef de Service de l’instruction publique de la colonie, avant d’être nommé, à partir du 1er janvier 1948, inspecteur d’académie faisant fonction de vice-recteur du jeune département de La Réunion. C’est à l’Académie de l’île de La Réunion, société savante créée en 1913, que Foucque participe principalement à la valorisation des travaux menés par l’élite intellectuelle de l’île. Benjamin de cette institution coloniale en 1918, il en devient le président de 1932 à son décès, le 1er août 1970. Il a été l’auteur de plusieurs ouvrages mettant en valeur l’histoire, la géographie et plus globalement la culture littéraire et scientifique de l’île à travers ses « grands hommes » et en particulier ses poètes (c’est un grand spécialiste de Baudelaire). Foucque est en fait le pur produit de l’école de la IIIe République, celle qui a construit l’identité nationale sur l’amour des « petites patries ». Après son départ à la retraite, c’est à travers des formes d’éducation populaire que Foucque poursuit son engagement intellectuel. D’abord par la presse écrite, mais c’est en particulier à travers une émission de radio intitulée, « Le vol du Paille-en-queue », diffusée sur l’ORTF à un rythme bimensuel, qu’il diffuse, sous le pseudonyme de « Grand-Père Onésime », entre 1964 et 1969, des connaissances à un public très large de Réunionnais qui ignoreront sa vraie identité. L’étude du corpus inédit de 168 émissions radiodiffusées entre 1964 et 1969 nous permet d’appréhender la vision que se fait Foucque de la francophonie dans l’océan Indien et qu’il diffuse à ses jeunes auditeurs. On peut alors constater que l’érudit porte un regard nostalgique sur l’époque où Maurice, « l’Île Sœur » était avec l’île Bourbon, le porte-drapeau d’une certaine grandeur de la civilisation et de la culture françaises. Si la part prise par les Hindous dans son peuplement, du fait de l’engagisme mis en œuvre par les Anglais, a fait basculer, à ses yeux, l’île Maurice vers un autre destin, il existe pour lui dans cette île un important patrimoine culturel français qui continue de vivre. On constate, par ailleurs, que le continent africain est le grand absent du tour du monde radiophonique qu’Hippolyte Foucque entreprend. S’il existe bien un lien entre le peuplement initial de Bourbon et Madagascar, qui est signalé à travers la place tenue par les femmes, la Grande Île est finalement la grande oubliée. Rien n’est dit sur son destin depuis l’indépendance de 1960, comme rien n’est finalement dit de l’importance tenue par les esclaves malgaches et africains dans l’histoire de Bourbon, ou que rien n’est dit sur la volonté réunionnaise de coloniser Madagascar à la fin du xixe siècle, ou encore sur l’expérience de la Sakay mise en œuvre à partir de 1952. À l’inverse, l’Inde, dont est également originaire une partie de la population réunionnaise, est largement évoquée dans son histoire coloniale et depuis l’indépendance. C’est dans les départements français de la Martinique et de la Guadeloupe que Foucque trouve une communauté de destin à La Réunion et à la France, à la fois par le passé colonial, mais également par les enjeux économiques et démographiques qui restent à relever. Cependant pour Foucque, La Réunion reste davantage à l’abri des difficultés politiques et des tensions communautaires que les départements antillais. Finalement Hippolyte Foucque témoigne d’une certaine vision « de la plus grande France » qui s’est poursuivie, sous des formes diverses, en particulier dans l’Éducation et les médias, et qui a contribué à couper les Réunionnais de leur environnement géographique proche pour les faire regarder avant tout vers la France continentale.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Jochems, Sylvie, Melanie Millette, and Josianne Millette. "Hybridization of Engagement Practices: Use of Communications Technology During the Quebec Red Square Movement." Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network 6, no. 3 (November 29, 2013). http://dx.doi.org/10.31165/nk.2013.63.304.

Full text
Abstract:
Since the 1990s, engagement practices have been transforming, becoming more diverse (Ion 1997; Sommier 2003; Bobineau 2010), especially with the growing use of new communication technologies (Blondeau 2007; Cardon and Granjon 2010). In the wake of these changes, discourses insisting on a loss of community and collective action have surfaced that encourage scepticism about the potential of these technologies to support political and social engagement, arguing that communication technologies were the cause of social fragmentation and of growing individualism (Putnam 2000; Bauman 2006). Recent social movements, such as the Arab Spring, the Indignados, Occupy and the ‘carrés rouges’ (red square) movement in Quebec are now casting doubt on this discourse. While many researchers have set out to examine how social movements under authoritarian regimes use social media and mobile technologies to organize, gain visibility and disseminate images of their actions around the world, the reconfiguration of collective action associated with the use of social media, and the relationship between social engagement and the use of technology in contemporary liberal democracies have been largely neglected. Technology is used in complex social, political and technological contexts that generate cultural interpretations and frameworks of practice in response to which individuals and groups stake out a space of freedom to practise resistance and appropriation (Jouët 2000; Jauréguiberry and Proulx 2011). How ICT and mobile communication uses contributed to and were embedded in the transformation of engagement practices during the carrés rouges and what it reveals about the transformations engagement practices, is the focus of the present paper. The red square movement, launched by student strikers in Quebec in spring 2012, provides a rich opportunity to study how social movements with historical roots can embrace mobile and participatory technologies, and evolve along with their communicational environment. Based on a study of mobile and participatory technology practices used by the red squares, and using an approach midway between communications, sociology and social work research, we argue that by encouraging mobilization and coordination (Millette, Millette and Proulx 2012) and citizen expression (Monnoyer-Smith 2011), the use of social media and mobile technologies contributes to the hybridization (Bennett and Segerberg 2012; Canclini 2010) of political and social engagement practices. RÉSUMÉ EN FRANÇAIS Depuis la fin des années 1990, les pratiques d'engagement se diversifient et se transforment (Ion, 1997; Sommier, 2003; Lamoureux, 2008; Bobineau, 2010), notamment en lien avec les technologies de communication (Blondeau, 2007; Cardon et Granjon, 2010 ). Or, une perspective déplorant le déclin de la vie communautaire et associative a nourri une méfiance face aux usages de ces technologies comme pratiques d’engagement social et politique, celles-ci étant considérées comme favorisant l’individualisme et la fragmentation de l’action collective (Putnam, 2000 ; Bauman, 2006). Or, de récentes mobilisations, dont les mouvements du printemps arabe (2010), des indignés (2011) et des carrés rouges au Québec (2012) remettent en cause ces discours. Depuis la fin des années 1990, les pratiques d'engagement se sont diversifiées et transformées (Ion, 1997; Sommier 2003; Bobineau 2010), notamment en lien avec les technologies de communication (Blondeau 2007; Cardon et Granjon 2010). Une perspective déplorant le déclin de la vie communautaire et associative a nourri une méfiance face aux usages de ces technologies comme pratiques d’engagement social et politique, celles-ci étant considérées comme favorisant l’individualisme et la fragmentation de l’action collective (Putnam 2000; Bauman 2006). Or, les récentes mobilisations du Printemps Arabe, du mouvement des Indignados, d’Occupy et des carrés rouges au Québec, remettent en cause de tels discours. Si plusieurs travaux se sont penchés sur les mobilisations citoyennes dans des contextes politiques autoritaires, pour décrire comment les médias sociaux ont notamment servi à rendre visible l’indignation et l’action citoyennes, peu de chercheurs ont abordé les reconfigurations de l’action collective associées aux usages des médias sociaux, de même que les relations entre engagement et usages des technologies dans le contexte des démocraties libérales contemporaines. Or, au-delà de la stricte manipulation des technologies, un usage s’inscrit dans un contexte social, politique et technologique d’où émergent des interprétations culturelles et des cadres de pratiques, face auxquels les individus et les collectifs conservent toutefois un espace de liberté pour pratiquer résistances et détournements (Jouët 2000; Jauréguiberry et Proulx 2011). Comment les usages des TIC mobiles ont-ils contribué et comment ont-ils été enchassés dans les transformations des pratiques d’engagement sociales et politiques pendant le mouvement québécois des carrés rouges québécois, et que cela révèle-t-il des transformations des pratiques d’engagement? Initié par la grève des étudiant.es du Québec en 2012, le cas des carrés rouges offre l'occasion d'observer comment des mouvements s'inscrivant en continuité avec des formes de mobilisation « historiques » peuvent intégrer les technologies mobiles et participatives et se transformer avec leur environnement communicationnel. À partir d’une description des pratiques liées aux technologies mobiles et participatives déployées dans le cadre du mouvement des carrés rouges et d’une approche à l’intersection des études en communication, de la sociologie de la communication et du travail social, nous proposons ainsi de considérer que les usages de ces technologies de communication, à travers des pratiques de mobilisation, de coordination (Millette, Millette et Proulx 2012) et d'expression citoyenne (Monnoyer-Smith 2011), contribuent à une hybridation (Bennett et Segerberg 2012; Canclini 2010) des pratiques d’engagement sociales et politiques.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography