Dissertations / Theses on the topic 'Développement économique – France – Régions'

To see the other types of publications on this topic, follow the link: Développement économique – France – Régions.

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Développement économique – France – Régions.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Morata, François. "L'action économique extérieure des régions." Aix-Marseille 3, 1999. http://www.theses.fr/1999AIX32028.

Full text
Abstract:
Collectivite publique decentralisee depuis 1982, la region exerce un role determinant pour le soutien des entreprises a l'exportation. Apres que la loi du 5 juillet 1972 eut permis a l'etablissement public regional de contribuer au developpement economique, la loi de decentralisation du 2 mars 1982 etendait a l'ensemble des collectivites territoriales le droit d'intervenir en matiere d'aides directes et indirectes reservant a la region la priorite d'action concernant les aides directes. Toutefois, les actions des collectivites doivent respecter le principe d'egalite devant la loi ainsi que celui de la liberte du commerce et de l'industrie. Au-dela de ces principes, l'interventionnisme local doit etre conforme au traite de rome de 1957 qui a pose les regles relatives aux aides d'etat. Enfin, la loi du 29 juillet 1982, reformant la planification, aura permis aux regions d'inscrire des credits en faveur du developpement des entreprises pour l'exportation dans le cadre du volet << commerce exterieur >> des contrats de plan. Les regions sont devenues des acteurs incontournables du developpement international des entreprises grace aux procedures contractualisees mais aussi aux budgets specifiques hors contrat de plan. Mais l'aide a l'exportation n'a pas ete clairement definie par la loi du 7 janvier 1982 approuvant le plan interimaire pour 1982 et 1983, toujours en vigueur, qui avait pour but egalement de reglementer les aides locales aux entreprises. Face a cette ambiguite, certaines communes et departements ont instaure des systemes d'appui a l'exportation alors qu'en principe seule la region a pour vocation d'agir dans ce domaine. Cependant, l'encouragement des entreprises pour l'acces sur les marches exterieurs peut s'effectuer a travers la cooperation transfrontaliere ou decentralisee dont le regime juridique n'a cesse d'evoluer depuis 1982. A ce titre, les collectivites infra-regionales peuvent participer en toute legalite au developpement international des entreprises.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Fritsch, Bernard. "La contribution des infrastructures au développement économique des régions françaises." Paris 12, 1995. http://www.theses.fr/1995PA120056.

Full text
Abstract:
Cette thèse soutient que les infrastructures ou équipements publics sont un facteur déterminant du développement économique régional, que les investissements publics en infrastructures exercent un effet positif sur la croissance économique régionale en contribuant à accroitre la productivité dans les secteurs d'activités marchandes, qu'ils sont économiquement rentables. Une première partie est consacrée à l'analyse du stock d'équipements publics et de son évolution sectorielle et fonctionnelle, et à celle des dotations régionales en infrastructures et des investissements publics régionaux. Il apparait que les infrastructures représentent environ 45 % du stock de capital productif; que leur distribution interrégionale n'est pas uniforme et que les disparités des dotations ne semblent pas s'être réduites dans les années quatre-vingt. Dans une seconde partie, elle propose d'évaluer l'importance des effets des infrastructures et la rentabilité des investissements publics en intégrant les infrastructures dans des fonctions et quasi-fonctions de production estimées économétriquement à l'échelle des régions métropolitaines françaises hors Île de France. Les niveaux de production s'avèrent élastiques aux dotations en infrastructures : suivant les modèles retenus ces élasticités sont de l'ordre de 0,09 à 0,13. Le taux de rentabilité économique des investissements publics est au moins comparable à celui des investissements privés : il est supérieur à 13 %. Cet impact s'explique par l'effet positif qu'exercent les infrastructures sur la productivité du travail et du capital dans les secteurs d'activités marchandes. Les infrastructures ne semblent pas, en revanche, exercer d'effet particulier sur l'investissement privé et la mobilité du capital. L’importance de ces effets varie selon les activités, les types d'équipements et les régions, les infrastructures
This thesis argues that infrastructure is a key factor of regional development, that public investment in infrastructure have a positive impact on regional economic growth because they enhance private factors productivity, and that they are economically profitable. In a first part, the stocks of public capital, public investments, and their sectorial and institutional evolutions, are analysed at national and regional levels. It appears that infrastructure account for about 45 % of productive capital, that its distribution is not equal among french regions and that these disparities have not been reduced during the eighties. In a second part the economic impact of infrastructure and the economic rate of return of public investments are estimated by means of production functions and quasi-production functions, using statistical data at french regional level (excluding Île de France and corsica regions). It appears that, according to the different models that are estimated the elasticity of output to public capital stock ranges from 0,09 to 0,13; and that the economic rate of return for infrastructure investment is at least as high than the one for private investment, i. E. 13 %. This impact can be explained by the contribution of infrastructure to private factor productivity. It doesn't seem that public investment has an impact on private investment and private capital mobility. The level of these effects varies with activities, types of equipments and across the regions. "economic" infrastructure have have higher rates of return, above 20 %. The elasticity of output to public capital stocks
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Moureaux, Jordan. "Universités, spécialisation et développement économique régional." Electronic Thesis or Diss., Toulon, 2022. http://www.theses.fr/2022TOUL2002.

Full text
Abstract:
Cette thèse se focalise sur la contribution des universités françaises au développement économique local. Le premier chapitre va dépeindre la situation actuelle des universités françaises en s’intéressant à leur efficience et en dressant un classement de celles-ci. Par la suite, nous nous sommes concentrés sur les raisons susceptibles d’expliquer pourquoi la majorité des universités françaises apparaissaient comme étant relativement inefficientes. L’étude des universités françaises, par une analyse semi-paramétrique pour l’année 2014, met en évidence des différences d’efficience selon la taille, la typologie et le territoire d’accueil des universités. Nous observons que les petites universités présentent plus de facilités que les grandes universités pour ce qui est de l’optimisation du rapport entre leurs ressources et leurs productions en matière d’enseignement et de recherche. Toutefois, une université efficiente et de petite taille génèrera toujours moins de connaissances ainsi qu’un stock de capital humain qui sera toujours moindre qu’une université inefficiente mais dotée d’effectifs importants.Le second chapitre va présenter les travaux empiriques relatifs aux effets de débordements des connaissances universitaires sur l’entrepreneuriat local. Au sein de ce chapitre nous cherchons, en observant les travaux précédemment réalisés, à comprendre comment une université peut, par ses activités de formation et de recherche, contribuer au développement économique. Cette relation est souvent perçue comme automatique et l’incitation à poursuivre des études supérieures est considérée comme une nécessité aussi bien au niveau de l’individu qu’au niveau de l’intérêt général. La relation multipartite qui implique les universités, les entreprises et plus globalement les acteurs du territoire, est basée sur l’utilisation de la connaissance. Le troisième et le quatrième chapitre sont consacrés à l’étude de ces effets de débordements ou spillovers de connaissance. L’objectif principal de ce travail de thèse est d’étudier l’effet et la portée des spillovers spécialisés de connaissance, d’origine universitaire, sur les créations d’entreprises hautement et faiblement intensives en connaissance. La constitution d’une base de données originale, pour l’année 2017 et pour 34 075 communes françaises, a été nécessaire. A l’aide de modèles économétriques, notre étude met en évidence des résultats qui confirment la présence des spillovers spécialisés de connaissance sur le territoire français et qui valident l’hypothèse de décroissance spatiale de ces spillovers. Le type de connaissance ainsi que la distance sont bien des éléments significatifs dans l’étude des spillovers, puisque nous pouvons observer des distinctions suivant les diverses combinaisons. Les variables concernant les externalités de connaissance, qui sont approximées par les étudiants et les diplômés des quatre grandes disciplines universitaires, sont toutes positives et significatives pour les communes situées à moins de 90 kilomètres des sources de production des connaissances. La prise en compte de la spécialisation des universités et des entreprises permet d’observer des différences mineures quant à la portée et à l’intensité des spillovers de connaissance sur le territoire. Les créations d’entreprises basées sur l’utilisation du savoir sont ainsi favorisées par la proximité géographique aux sources de production des connaissances
This thesis focuses on the contribution of French universities to local economic development. The first chapter will depict the current situation of French universities by looking at their efficiency and ranking them. Thereafter, we focus on the reasons why the majority of French universities appear to be relatively inefficient. The study of French universities, through a semi-parametric analysis for the year 2014, highlights differences in efficiency according to the size, typology and host territory of universities. We observe that small universities have more facilities than large universities in terms of optimizing the ratio between their resources and their teaching and research output. However, an efficient, small university will always generate less knowledge and a smaller stock of human capital than an inefficient, large university.The second chapter will present empirical work on the spillover effects of university knowledge on local entrepreneurship. In this chapter we seek, by looking at the work previously done, to understand how a university can, through its training and research activities, contribute to economic development. This relationship is often seen as automatic, and the incentive to pursue higher education is seen as a necessity at both the individual and public interest levels. The multi-stakeholder relationship that involves universities, companies and more globally the actors of the territory, is based on the use of knowledge. The third and fourth chapters are devoted to the study of these spillover effects of knowledge. The main objective of this thesis is to study the effect and scope of specialized knowledge spillovers, of university origin, on the creation of high and low knowledge-intensive firms. The constitution of an original database, for the year 2017 and for 34,075 French municipalities, was necessary. Using econometric models, our study highlights results that confirm the presence of specialized knowledge spillovers on the French territory and validate the hypothesis of geographical decrease of these spillovers. The type of knowledge as well as the distance are indeed significant elements in the study of spillovers, since we can observe distinctions according to the various combinations. The variables concerning knowledge externalities, which are approximated by students and graduates of the four major academic disciplines, are all positive and significant for municipalities located within 90 kilometers of the sources of knowledge production. Taking into account the specialization of universities and firms, minor differences can be observed in the scope and intensity of knowledge spillovers on the territory. The creation of firms based on the use of knowledge is thus favoured by their geographical proximity to the sources of knowledge production
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Peyrefitte, Marilyne. "Développement régional et planification décentralisée : les contrats de plan état-région une démarche de développement intégré ?" Bordeaux 1, 1990. http://www.theses.fr/1990BOR1D022.

Full text
Abstract:
A quoi sert-il de planifier quand tout est incertain ? aller a l'ideal et comprendre le reel. Ces deux phrases d'amorce resument globalement le cadre general d'analyse dans lequel s'est situee cette recherche sur les contrats de plan etat-region, institues en juillet 1982. A partir des divers documents elabores et de notre analyse financiere effectuee en 1985, cette etude a tente de les caracteriser comme porteurs des grands principles de la planification decentralisee (integration-autonomie) et comme vecteurs d'une conception manageriale du developpement d'un territoire. En effet, cette nouvelle pratique ne pouvait se justifier independamment des nouvelles logiques induites par une nouvelle donne economique et politique. Pour cela, la trame directrice de cette these s'est articulee autour de trois poles conceptuels : dynamique - planification - developpement. Cristallisant une planification implicative etpragmatique, ces contrats de plan formalisent ainsi une ingenierie mobilisatrice et participative mais demeurant neanmoins perfectible. D'une vocation originelle de pegagogie de l'action concertee, leur vocation reelle fut en definitive celle d'une dynamique de "contractualis'action" du fait d'une logique financiere contraignante. L' enjeu futur serait alors de concretiser une veritable strategie de co-developpement, presentee au terme de notre analyse comme vocation escomptee. Cette these est a la fois un questionnement sur la pertinence ou non d'un plan, sur la coherence ou les dysfonctionnements entre le discours et la pratique, sur l'adequation ou l'inadequa- tion entre une demarche de projet pressentie et un outil de programmation effectif
What use is planning when everything is uncertain ? aim for an ideal and understand what is real. These two indroductory sentences area global summary of the general analytical in which this research an the state - region plan contracts ( instituted in july 1982 ) is situated. Using different documents that had been drawn up andour own financial analysis carried out in 1985, this study has tried to characterise these contracts as carrying out the main principles of decentralised planning ( integration - autonomy ) and as vectors of a managerial concept of area development. In fact, this new practice could not be justified as independent from new logics brought about by a new economic and political situation. In order todo this, the main thread of this thesis is based on three conceptual points : driwing force - planning - development. These plan contracts cristallise a planning which is both pragmatic and inciting thereby formalizing amobilizing and participatory means of implementation which could nevertheless be perfected. Their original vocation was of teaching concerted action yet the real vocation was that of the driwing force behind "contractualis'action" because of a constraining financial logic. The future stake therefore seems to be one of realising a true strategy of co- development, presented at the end of our analysis as an anticipated vocation. This thesis asks questions about the relevance of a plan as well as about the coherence or malfunction between the theory and the practice. It questions the balance or the imbalance between an approach toa planned project and an im- plement for effective programming
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Nabil, Hassan. "Le développement régional comme fonction principale de la région." Thesis, Reims, 2014. http://www.theses.fr/2014REIMD005.

Full text
Abstract:
La présente thèse a pour objet d'étudier la contribution de la région dans le développement régional. En s'appuyant sur une argumentation financière et juridique, et en faisant appel à des approches historique, comparative et prospective, cette thèse étudie le développement en tant que fonction principale de la collectivité territoriale régionale. Le rôle peut-être résumé dans la primauté régionale en matière de développement économique, consacrée par le législateur à travers la reconnaissance à la région du rôle de coordination et de chef de file. Ces configurations sont pour autant entravées par un contexte financier qui rend le rôle de la région particulièrement complexe
This thesis is intended to study the contribution of the region to regional development. Based on the financial and legal analysis, referring to historical, comparative and perspective approaches, the thesis examines the development as a major function of administrative territorial structures. The nature of this function can be summarized in the regional primacy in economic development, dedicated by the legislature through the recognition of the role of regional coordination and leadership. In the meantime, these configurations are hampered by a financial context which makes the region's function of a particularly complex nature
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Iranzo, Tacoronte Mauricio. "Décentralisation, aménagement et développement régional : la région du midi-pyrénées en France et la région centre-occidentale au Vénézuela." Paris 3, 1988. http://www.theses.fr/1989PA030013.

Full text
Abstract:
Etude descriptive et analytique des politiques de decentralisation et d'amenagement du territoire executees pour les etats a niveau national en france et au venezuela. Comme cas concret d'etude ont ete prises la region du midi-pyrenees en france et le region centre-occidentale au venezuela. Cette recherche essaie de montrer, sans pour autant tomber dans le lieu commun de la comparaison, la realite socioeconomique de deux pays, la france et le venezuela, bien differents mais lies par les effets du systeme economique qui les domine. Face aux inegalites provoquees par la localisation spatiale des hommes et des activites, ces deux pays ont suivi la voie de l'intervention de l'etat a travers des politiques de decentralisation et d'amenagement du territoire, etant donne que les pouvoirs regionaux et locaux vont toujours rencontrer des difficultes pour agir
This is a descriptive and analytic study of decentralization and town planning led by france and venezuela in two specific regions : "midi-pyrenees and centro-occidental". This research is not a simple comparaison between two regions, but it insist on socio-economic realities of both countries which in spite of their differences, have many similarities in their dominant economic systems. Confraiting this inequalities of their population settlements and their activities, these two countries decided in favor of state intervention in all matters of decentralization and town plannings since regional and local powers have many difficulties to lead their policies
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Gonnard, Sophie. "L'inversion des flux migratoires interrégionaux : de nouveaux rapports entre migrations internes et développement territorial ?" Paris 12, 2006. https://athena.u-pec.fr/primo-explore/search?query=any,exact,990002451720204611&vid=upec.

Full text
Abstract:
Cette thèse propose une relecture de la relation entre les migrations internes et le développement territorial. La géographie actuelle des migrations des actifs invite à revoir l'acception de ce qu'est un territoire développé du point de vue des individus. Les indicateurs de production ne permettent plus de comprendre cette géographie. Si les caractéristiques de revenu et d'emploi apparaissent nécessaires pour comprendre ces migrations, elles ne sont pas suffisantes. L'analyse de la situation salariale des migrants montre que les régions bénéficiant d'un solde migratoire positif sont celles où les évolutions de salaire sont les moins favorables. D'autres facteurs comme les différences spatiales de pouvoir d'achat et d'aménités résidentielles semblent jouer un rôle prépondérant. L'analyse de la géographie des migrations, en particulier celles des retraités et étudiants, a permis également de souligner que ces déplacements n'étaient pas sans conséquence sur le développement territorial
This thesis proposes a rereading of the relation between internal migrations and territorial development. Present geography of workers migrations invites to revise the meaning of what is a developed area from an individual point of view. Production indicators cannot explain this geography any more. If characteristics of income and employment seem to be necessary to understand these migrations, they are not sufficient. The analysis of migrants earnings shows that regions which benefit of a net inmigration are those where earnings evolution are the less favourable. Others factors like spatial differences in purchasing power or residential amenities seem to be dominant factors. The analysis of migrations geography, particularly those of retired people and students, allow to underline that those moving are not without any consequence on territorial development
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Nguiffo-Boyom, Muriel. "Modèles à changements de régimes markoviens : Genèse, développement récents et utilisation pour l'analyse conjoncturelle." Paris 2, 2005. http://www.theses.fr/2005PA020041.

Full text
Abstract:
Les modèles à changements de régimes markoviens ont connu un développement rapide au cours des dix dernières années dans le domaine de la conjoncture et celui de la finance. Ils servent à modéliser des asymétries de comportement, en postulant l'existence de plusieurs régimes. Dans chaque régime, les paramètres caractérisant le processus peuvent varier et la succession des régimes est endogène, modélisée par une chaîne de Markov. Le modèle a été proposé initialement par Hamilton (1989), comme processus générateur du taux de croissance du PNB américain. Il a permis de mettre en évidence les caractéristiques du cycle des affaires américain - asymétrie des phases de croissance et de récession - et d'établir une datation du cycle, conforme à celle du NBER. Suite à cet article, de nombreuses extensions ont été proposées d'abord pour des processus univariés, puis multivariés. Ces extensions sont de natures diverses selon qu'elles s'adressent à des séries économiques ou à des séries financières, pour lesquelles la modélisation de la volatilité devient impérative. Dans ce travail, nous proposons une revue de littérature permettant de faire le point sur les innombrables extensions et leurs motivations. L'accent est mis sur les modélisations des séries économiques et, tout particulièrement, celles utiles à la conjoncture. Mais, des développements en finance sont également abordés. Bien évidemment, ces modèles à changements de régimes markoviens ont eu des précurseurs dont il est question au début de ce travail. L'objectif de cette thèse était de mettre en œuvre ces modélisations dans le domaine de la conjoncture. Une extension du modèle de Hamilton va servir ici à construire un indicateur de retournement conjoncturel pour la France, puis pour la zone euro. Elle combine les modèles à facteurs (essentiellement basés sur les travaux de Stock et Watson) et les modèles à changements de régimes. L'estimation de tels modèles est complexe et se fait de deux manières, par une approche de maximum de vraisemblance ou par une approche bayesienne. Les deux méthodes d'estimation ont été expérimentées et comparées. Les indicateurs ainsi élaborés sont confrontés à la réalité pour voir s'ils signalent à l'avance et correctement les points de retournement de l'économie. L'absence de datation officielle du cycle en France et pour la zone Euro rend le diagnostic moins objectif, mais il apparaît que ces indicateurs ont un fonctionnement satisfaisant. Comme le montre la revue de littérature, les modèles à changements de régimes markoviens sont adaptés pour permettre d'établir une datation du cycle et pourrait être utilisé à cet effet en France et dans la zone Euro.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Doucet, Carole. "Activités viticoles et développement régional." Bordeaux 4, 2002. http://www.theses.fr/2002BOR40012.

Full text
Abstract:
Les études consacrées aux effets d'entraînement liés à un secteur économique se sont progressivement tournées vers les activités tertiaires et quaternaires. L'analyse de la croissance régionale associée au secteur viticole, en Aquitaine et en Gironde, est d'abord justifié par son caractère moteur pour l'économie régionale. Sur la base d'une estimation des effets directs (exploitations, négoce, coopération, courtage), indirects (fournisseurs des exploitations et des caves coopératives) et induits (à partir de la définition d'un multiplicateur économique régional et départemental par la théorie de la base, l'emploi et la valeur ajoutée crées par le secteur viticole sont comparés à l'emploi et au PIB régionaux. On cherche alors à préciser l'inscription spatiale des effets d'entraînement de la sphère viticole. . .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Stambouli, Jacques. "Système économique de transport et développement soutenable en région Île-de-France." Paris 1, 1999. http://www.theses.fr/1999PA010009.

Full text
Abstract:
Comment concilier, dans le cadre de la région Ile-de-France, le développement du système économique de transport, nécessaire pour répondre aux besoins de déplacement des voyageurs et des marchandises, et les régulations indispensables à la reproduction de la vie humaine, selon les exigences d'un développement soutenable ? Pour répondre à cette question, cette étude présente une modélisation du système économique de transport dans son environnement (biosphère, sphère sociale, sphère économique). Sept contraintes permettent un développement soutenable du système économique de transport : trois en lien avec la reproduction de la biosphère, selon le modèle de l'école de londrès ; deux en lien avec la reproduction sociale ; une en lien avec la reproduction économique générale; plus une contrainte temporelle, liant les trois reproductions. Cette étude évalue, pour le système francilien de transport, en 1991, les coûts externes des dommages par rapport à des normes de soutenabilité et les coûts d'évitement de ces mêmes dommages. Elle conclut que les coûts des dommages sont supérieurs aux coûts d'évitement, ce qui rend la soutenabilité économiquement efficace. Différentes régulations socio-économiques, externes et internes, insérées dans un modèle de circuit bio-économique, sont étudiées pour atteindre la soutenabilité. Elles concernent l'offre, la demande et le recyclage des externalités négatives du système économique de transport. Ces régulations replacent les apports "classiques" de l'économie des transports (choix modal par le modèle du cout généralise, choix des infrastructures par l'analyse couts-avantages) dans une problématique de développement soutenable.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Jean-Pierre, Philippe. "Diversité des dynamiques de convergence réelle des régions européennes : bilan empirique et éclairage théorique." Paris 1, 1999. http://www.theses.fr/1999PA010011.

Full text
Abstract:
La mise en place de l'union économique et monétaire n'est pas sans poser le problème de la convergence des régions européennes. Cette question est d'autant plus réelle que les analyses empiriques et théoriques sur la dynamique de crois, sance et de convergence des régions en Europe sont ambigües. L'objectif de cette thèse est donc double. Il vise d'une part à approfondir l'analyse empirique de la convergence et, d'autre part, à proposer des éléments théoriques permettant de mieux comprendre les résultats mis en évidence. Ces derniers soulignent la variété des processus de convergence régionaux et posent la difficulté des régions pauvres à rattraper le niveau moyen de P. I. B par tête des régions européennes (partie I). Cette impression est confirmée par l'analyse du cas de la région La Réunion, région aidée depuis plus de quarante ans. L'analyse de ce cas souligne, en outre, la relative efficacité des transferts publics (partie II). Ce résultat est appuyé par une analyse plus théorique de l'effet des transferts sur la dynamique de croissance des économies. En effet, la construction de modèles de croissance adaptée au cas des régions européennes permet de montrer, d'une part que des régions a priori semblables en termes de paramètres de préférence et de technologie peuvent connaitre des dynamiques de convergence différentes et, d'autre part, que les transferts publics peuvent générer des effets indirects pervers qui peuvent compenser leur impact positif sur la croissance et le rattrapage des régions en difficulté (partie III)
The road towards the european monetary union is not without setting the problem of the regional convergence process. This concern is all the more important that the empirical and theoretical contribution on european regions give ambigous results. The aim of this work is also double. Its first objective is to deep the empirical analysis of the catching up process of the european regions. Its second objective is to propose a theoretical framework which can improve the understanding of the previous results. These last show the diversity of the convergence processes which characterize the european regions and highlight the difficulties for lagging regions to catch-up with the middle gdp per capita of the European regions (part I). This result is confirmed by the analysis of the dynamic of growth of a region La Réunion, which is submitted to a special developing policy for more than forty years. This case study suggests also that the impact of public transfers, sent to La Réunion, on its growth is not as positive as we can believe (partie II). This concerns is supported by a theoretical analysis of the impact of transfers on the dynamic of growth of economies. Indeed, the construction of model of growth for european regions allows to show that similar regions, in terms of preference and technological parameters, can be characterized by different catching-up processes and that public tranfers produce indirect effects that can offset their initial positive effects on the growth and the catching-up process of the developing regions (partie III)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Maineri, Emmanuel. "Processus de développement d'un espace transfrontalier de proximité : Le cas franco-italo-monégasque." Nice, 2003. http://www.theses.fr/2003NICE0020.

Full text
Abstract:
Nous avons appréhendé les inégalités spatiales tout en étudiant les processus de développement des espaces transfrontaliers de proximité. En nous appuyant sur les concepts d'espace, de territoire et donc de limite ou encore de frontière nous avons élaboré deux parties. Une partie théorique, traitant de la place des frontières internes (ici celles de l'Union Européenne). Il a alors s'agit de théoriser ce problème très peu développé en économie. Pour cela nous nous sommes appuyés sur l'économie spatiale, sur l'économie régionale (notamment son aspect territorial), et sur l'économie géographique. Dans une partie empirique, nous avons traité des espaces transfrontaliers européens, puis de l'espace franco-italo-monégasque à l'aide notamment de deux méthodes mathématiques : une méthode en terme de dissimilarités spatiales, une méthode d'analyse multicritères (ELECTRE II). A partir de là, une carte a été produite et diverses propositions d'actions politiques ont pu être avancées
We have got onto the spatial disparities while studying the processes of development of the proximity cross-border spaces. While grounding on the concepts of space, territory and, as a result, of limit (or border), we elaborated two parts therefore. A theoretical part, handling of the place of internal borders (in this case those of the European Union). We have then theorized this problem which is very rarely developed in economy. We have then used spatial economy, regional economy (especially its territorial aspect), and geographical economy. In an empiric part, we studied several European cross-border spaces. Finally, we treated the French-Italian-Monacan space thanks to different mathematical methods : one method in terms of spatial dissimilarity, and a multicriteria aid decision method (ELECTRE II). From there, a map has been produced and various suggestions of political action have been put forward
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Schmitt, Bertrand. "Les déterminants économiques des transformations de l'espace rural : une approche centrée sur la dynamique des systèmes de production agricoles : le cas de deux petites régions du plateau Lorrain." Vandoeuvre-les-Nancy, INPL, 1987. http://www.theses.fr/1987NAN10019.

Full text
Abstract:
L'espace rural est considéré comme un produit des activités économiques et on recherche les déterminants économiques de ses transformations. Après discussion des approches proposées par la littérature, la première partie de ce travail propose une problématique et une démarche d'analyse, s'appuyant sur la théorie de la reproduction sociale et mettant l'accent sur la dynamique des structures de production locales. L'étude concrète a porté sur deux régions agricoles du plateau Lorrain (la Seille et le Saulnois). Une comparaison de leurs évolutions économiques et sociales met en évidence le rôle prépondérant de l'agriculture dans la transformation de leur espace et autorise une focalisation sur ce seul secteur
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Gouin, Nathan. "La construction du piège régional : l'exemple des régions périmétropolitaines du Bassin parisien face à l'enjeu du développement." Thesis, Normandie, 2020. http://www.theses.fr/2020NORMR053.

Full text
Abstract:
Cette thèse questionne l’apparente contradiction entre d’une part, le changement majeur provoqué par le processus de régionalisation avec l’affirmation des régions françaises comme échelon de développement économique, et d’autre part l’inertie du maillage régional jusqu’en 2015. Le découpage régional a été conservé pendant soixante ans, malgré l’absence dans certaines régions de métropoles, considérées par la littérature scientifique comme un élément indispensable du développement en raison de la localisation des centres de décisions. L’objectif est donc de déconstruire la boite noire de la décision en identifiant les différentes contraintes pesant sur les décisions des acteurs et ayant mené à ce paradoxe se révélant handicapant pour les régions dépourvues de métropoles. Dans ce but, une analyse multifactorielle issue des théories néo-institutionnaliste a été utilisée, afin d’étudier l’influence des intérêts, des idées et des institutions sur les décisions des acteurs. La thèse propose en outre de comprendre le rôle joué par l’espace sur les décisions à travers la formulation du concept de territorial dependency. Cette approche est mobilisée pour analyser le processus ayant conduit à l’existence de régions sans métropole dans le Bassin parisien, choisi car il exacerbe la tension existante entre l’aire d’influence de la métropole (Paris) et la division du maillage institutionnel. L’analyse de plusieurs séquences d’action publique (schéma directeur de 1965, schéma basse seine, lois de réforme régionale, contrat de plan État-région, programmes FEDER) au moyen d’une méthodologie adaptée aux sources et aux hypothèses a permis d’identifier plusieurs mécanismes (incrémentaux, intérêts, territoriaux, idéologiques) à l’origine des blocages au développement économique dans le Bassin parisien
This thesis examines the apparent contradiction between, from one side, the major change caused by the regionalisation process involving the affirmation of the French regions as a level of economic development and, from the other side, the inertia of the regional borders until 2015. The regional delimitations have been maintained for sixty years, despite the absence in some regions of metropolitan areas, considered by scientific literature as an indispensable element of development because of the location of the decision-making centres. The objective is therefore to deconstruct the decision-making "black box" by identifying the various factors that constrain actors' decisions and that have led to this paradox, which is a handicap for regions without metropolitan areas. For this goal, a multifactorial analysis based on neo-institutionalist theories was used to study the influence of interests, ideas and institutions on actors' decisions. The thesis also proposes to understand the role played by space on decisions through the formulation of the concept of "territorial dependency". This approach is mobilized to analyze the process that led to the existence of regions without metropolitan areas in the Paris Basin, chosen because it exacerbates the existing tension between the area of influence of the Paris and the division of the institutional borders. The analysis of several sequences of public action (schéma directeur de 1965, Lower Seine plan, regional reform laws, State-Region plan contract, FEDER programmes) using a methodology adapted to the sources and hypotheses allowed the identification of several mechanisms (incremental, interests, territorial, ideological) at the origin of the lock-ins to economic development in the Paris Basin
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Risser, Didier. "La prime régionale à l'emploi et le développement économique : bilan et perspectives." Metz, 1989. http://docnum.univ-lorraine.fr/public/UPVM_T_1989_Risser_Didier_DMZ892_1.pdf.

Full text
Abstract:
Dans sa forme théorique, la prime régionale à l'emploi est une aide doublement ambiguë ; d'une part par sa nature de subvention d'équipement assise sur une variable de fonctionnement, d'autre part, part la coexistence d'éléments en faisant à la fois une aide à l'emploi et à l'aménagement du territoire. La prime régionale à l'emploi est en outre, une aide dont les modalités d'application sont contrôlées difficilement tant au niveau national que communautaire. Un questionnaire adressé aux régions en 1985 montre la diversité de la pratique de cette prime. La pratique de cette aide est toutefois interrompue dès 1986, dans la plupart des régions, en liaison avec les changements politiques nationaux. Malgré ce climat de forte contestation, l'aide est néanmoins maintenue dans l'arsenal d'incitations légales et même renforcée, en raison de la réduction du dispositif d'intervention de l'état, mais aussi probablement de l'utilité microéconomique de la prime
In its theoretical form, the regional employment premium is a doubly ambiguous subsidy : on the one hand, because of its equipment grant nature based on an operating item, on the other hand, because of the coexistence of items making it both an employment subsidy and a regional policy subsidy. The regional employment premium is also a subsidy of which the means of enforcing are hardly controlled by both the national level and the community level. A questionnaire was sent to the regions in 1985 and it shows the practice diversity of this premium. However, in the greater part of regions and because of the national political changes, the use of this subsidy is stopped since 1986. Nevertheless, in spite of these high dispute surroundings, this subsidy is maintained and even strengthened in the legal incentives package, because of the reduction of the set of state grants and also probably because of the premium microeconomic utility
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Aguilar, Dominique. "La France et le Fonds européen de développement régional : feder." Toulouse 1, 1990. http://www.theses.fr/1990TOU10017.

Full text
Abstract:
La position de la France à l'égard du Fonds Européen de Développement Régional (F. E. D. E. R) se caractérise par un revirement : après avoir longtemps refusé que la communauté européenne puisse conduire sa propre politique de développement régional, elle s'est progressivement ralliée à cette idée en acceptant de reconnaitre le caractère autonome de l'action du fonds par rapport aux politiques régionales nationales. La mutation profonde opérée dans la conception française de la politique régionale, telle qu'elle se traduit dans la décentralisation, a été un facteur déterminant de cette évolution
France's attitude towards the European regional development fund (E. R. D. F) has been characterized by acomplete change: after having refused for a long time to let the European community form its own policy for regional development, it agreed to this principle by accepting that the fund operates autonomously with respect to regional national policies. The radical change in the French conception of regional policy, embodied in the French system of decentralization, has been a main factor in this evolution
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Dehez, Guy. "La Guadeloupe, la France et les spécificités : de la politique d'aide au développement économique au système d'économie de rente institutionnelle." Bordeaux 4, 1997. http://www.theses.fr/1997BOR40016.

Full text
Abstract:
Le choix de la departementalisation pour la colonie de guadeloupe, en 1946, a impose a la france de promouvoir une politique de rattrapage socio-economique. La possibilite d'adaptation prevue par la constitution a erige un corpus legislatif et reglementaire particulier, a base de majorations des ressources, de minorations des charges, fiscales notamment, ainsi que de protections du marche local et du marche d'exportation, du moins tant que l'union europeenne le permet. Malgre un succes relatif notamment en terme d'infrastructures publiques, compare par exemple aux autres iles de la caraibe, l'objectif de rattrapage economique n'a pas ete atteint. Le niveau de vie, tres inegal, est conditionne par des transferts publics massifs. Les performances des entreprises sont artificiellement soutenues par les diverses aides et protections de marche. L'autonomie economique de la guadeloupe se degrade sans cesse. La responsabilite est imputable, pour certains, aux caracteristiques physiques d'une economie insulaire tropicale eloignee. Pour d'autres, a une situation de domination economique. Mais ces theses ne tiennent pas a l'observation des faits, une explication en terme de systeme d'economie de rente institutionnelle leur est preferee. La rente resulte de la possibilite d'adaptations de la legislation, dites specificites. La recherche de la rente induit des comportements prejudiciables a la competitivite globale de l'economie. L'absence de preoccupation en terme de productivite favorise toutes les derives, parfois frauduleuses. Le prix a payer est une permanence des inegalites sociales, la delinquance et l'insatisfaction des classes les plus eduquees. Le choix actuel d'accentuer le systeme par plus de specificites aboutit inevitablement a une impasse, faute d'activites prometteuses, tourisme compris. L'independance pourrait etre une solution, mais elle ne rencontre pas d'adhesion, et ne permet pas a elle seule de pallier les insuffisances d'economies d'echelle
The choice to become a departement for the colony of guadeloupe, in 1946, imposed to france to level the development gap. The capacity of adaptation given by the constitution build a particular legislation end regulation, based on resource's increase and charge's reduction, specially in taxation, as well as protection of internal and export market, so long as the european community permits it. In spite of a relative success, particularly in terms of public basic equipment, by comparison with the others caribean islands, the object of levelling the development gap is not attained. The level of life, which is very unequal, is conditionned by massive public transfers. The firms' performances are artificially sustained by diverses aids and market protections. The economical autonomy of guadeloupe is regularly worsening. For some, the reason for that can be imputed to the physical characteristics of the insular and tropical economy. For others, is due to economic domination phenomenon. These theories dont hold in front of the facts. We prefer an explanation in terms of institutional rent economy system. Rent arises from the capacity to adapt to the legislation. These adaptations are then named specificities. Rent-seeking induces detrimental comportments to the global competitivity of the economy. The lack of productivity interest leeds on to all kind of abuses, even fraudulent. The price to paid is a permanent social inequality, delinquency and dissatisfaction of the highest educated class. The actual choice to emphasize the system by more specificities inexorably leeds to a deadlock, since the lack of attractive economic activities, tourism included. Independancy could be a solution, but it doesn't meet a full approval, and it doesn't allow to palliate the handicaps of the size and the characteristics of economy
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Jourda, Marie-Thérèse. "Ressources humaines et territoire : méthode d'aide au développement local." Avignon, 1994. http://www.theses.fr/1994AVIG1005.

Full text
Abstract:
L'objectif de cette thèse est de montrer comment la connaissance du potentiel des ressources présente une méthode directement applicable au niveau local, à différentes échelles, qui permet d'aider les responsables et décideurs locaux dans la lutte pour l'emploi. Pour une zone géographique A déterminer, trés souvent une zone d'emploi, elle évalue de maniere nouvelle et originale les compétences locales disponibles ou non, c'est a dire celles des demandeurs d'emploi et des salariés. Ayant integré la notion de transférabilité professionnelle à la notion de compétence, cette technique précise d'analyse permet d'améliorer les réflexions sur l'emploi local, sur la mobilité et la reconversion de la main d'oeuvre, et sur le développement d'activités économiques existantes ou nouvelles. Elle se veut à la fois apport d'informations, visualisation pour la communication, et support pour l'analyse. Le premier chapitre s'interesse à la mise au point de la méthode. La vraisemblance des résultats est testes sur trois zones d'emploi (Mâcon, Cannes et Béthune) dans le deuxième chapitre où les compétences sont inventoriées de manière à élaborer un bilan local des ressources humaines. Le dernier chapitre décrit l'utilité et les différentes utilisations possibles de cette méthode au niveau du territoire, et propose une démarche de travail aux différents acteurs concernés du développement local. Ce travail de recherche appliquée permet de rendre operationnelle la recherche géographique en matiére de developpement local en mettant la priorité sur l'étude des personnes
The aim of this thesis is to demonstrate how the knowledge of human resources potential in the aim of this thesis is to demonstrate how the knowledge of human resources potential in directly applicable by the decision makers to fight the unemployment at a local level. This method is a new and original way to assess the local competencies available or not, i. E. Unemployed and workers, in a geographic area which as to be afined, corresponding very often as an "employment area". This precise technique of analysis is integrating the professional transferability notion to the competence notion. It allows to improve the thoughts on local employment, mobility, retraining of labour force and the development of present or new economic activities. It is at the same time an input of information, a viewing for communication, and an aid for analysis. The first chapter is dealing with the method adjustment. In the second chapter, a synthesis of the local human competencies is elaborated on three "employment areas" in order to test the probability of the results. The last chapter is describing, at the territory level the utility and the different possible uses of the developed method. It suggests a work process to the actors concerned of the local development. This applied research allows the geographic research on local development to become operational by taking into account the study of the human resources
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Bondi, Gildas. "Interactions public-privé dans les réseaux de politique publique : le schéma régional de développement économique (SRDE) en Picardie." Amiens, 2012. http://www.theses.fr/2012AMIE0054.

Full text
Abstract:
Nous nous intéressons aux interactions public/privé dans le cadre de la gouvernance territoriale. Souvent représentée comme un processus consensuel et « apolitique », la gouvernance territoriale repose essentiellement sur le triptyque, décentralisation/ transversalité du pouvoir/multiplicité des parties prenantes et interdépendance des acteurs. Ce paradigme implique un processus de participation/interaction/négociation entre intervenants hétérogènes, afin d'arriver à une action collective relativement cohérente. Par conséquent, un des principaux enjeux de la définition et l'application des politiques publiques territoriales, est la représentation du cadre institutionnel et organisationnel au sein duquel s'organisent les relations entre partenaires publics/privés (autorités publiques, entreprises, universités, associations, syndicats,. . . ). La conjugaison de ces multiples acteurs hétérogènes peut faire naître des divergences d'intérêts et des conflits dans l'établissement de relations concourant à l'élaboration d'un projet commun. Ces relations peuvent générer du capital politique, forme spécifique de capital social. Cette recherche se propose d'étudier les interconnexions qui émergent dans le cadre de réseaux de politique publique, établies lors de l'élaboration et le déploiement d'une politique économique de développement régional. Nous avons constitué une base de données de deux cent dix huit (218) acteurs qui ont participé au schéma régional de développement économique (SRDE) de Picardie. A partir de ces données d'acteurs et l'approche structurale, nous avons mis en évidence les interconnexions entre acteurs suivant leurs caractéristiques. Ces interconnexions sont l'expression du capital politique dont la dimension influe sur les aptitudes des acteurs à promouvoir leurs intérêts, individuels et collectifs
We are interested in public / private interactions in the context of territorial governance. Often represented as a consensus-fiding process and as "apolitical", territorial governance is essentially based on the triptych decentralization / power cross / multi-stakeholder and interdependence of the actors. This paradigm involves a process of participation / interaction / negotiation between heterogeneous stakeholders in order to achieve relatively coherent collective action. Therefore, a key issue of the definition and implementation of territorial policies is to represent the institutional and organizational framework within which are organized the relationship between public / private partners (public authorities, companies, universities, associations, unions,). The combination of these heterogeneous actors may give rise to divergences and conflicts of interest when establishing relations during the development of a common project. These relationships can generate political capital as a specifie form of social capital. This research proposes to study the interconnections that emerge in the context of public policy networks, during the development and deployment of an economic policy oriented at regional development. We have established a database of two hundred eighteen (218) players who have participated in Picardy's economic development regional pattern (SRDE). Drawing on these data and on our structural approach, we highlight the interconnections between actors according to their characteristics. These interconnections are an expression of political capital whose amount affects the ability of players to promote their interests, individual and collective
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Duval, Jérôme. "Les interventions en faveur du développement local : bassins d'emploi, pays et quartiers en Picardie." Amiens, 1987. http://www.theses.fr/1987AMIE0004.

Full text
Abstract:
La notion de développement local qui repose sur la croyance en la possibilité d'un développement économique autocentré, suscité et accompagné par une action administrative adaptée, correspond à la volonté politique de changement qui s'exprime, en 1981, à travers la recherche d'un nouveau modèle de développement. Celle-ci doit s'appuyer sur des espaces socio-économiques suffisamment larges. Réutilisant les découpages micro-régionaux apparus au cours des années 1970, l'action de l'administration va en accélérer la sédimentation et assurer ainsi la construction de nouveaux territoires. Le développement local devient alors l'enjeu de stratégies administratives dont les intérêts phagocytent l'élaboration des politiques. D'autre part, le Conseil régional en appuyant avec l'Etat la création d'organismes micro-régionaux (comités de bassin d'emploi, de "pays" et de quartiers) provoque une transformation du système local, générant ainsi de nouveaux équilibres administratifs
The notion of local development which is based on the belief in the potential self-sufficient economic development, initited and accompagied by an appropriate administrative action, corresponds to the political desire of change expressed in 1981 through the search for a new pattern of development. The administrative action must aim at large enough socio-economic areas. Using the micro-regional divisions appeared over the seventies, it will accelerate their sedimentation and thus assure the construction of new territories. Local development comes thus under the control administrative strategies whose interests overpower the elaboration of policies. Moreover, the regional council, by encouraging, while the state, the creation of micro-regional organisations (micro-regional and district boards) helps transform the local system, thus creating a new balance of power within the administration
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Madeline, Philippe. "Aides communautaires et développement rural régional en Basse-Normandie, Galice, Irlande." Caen, 1996. http://www.theses.fr/1996CAEN1214.

Full text
Abstract:
Depuis la signature en 1987 de l'acte unique européen, une plus grande cohésion économique et sociale entre les composantes territoriales de l'union européenne s'impose. Dans cet objectif, une nouvelle politique régionale communautaire destinée a contrecarrer la tendance a la concentration des activités et des richesses s'appuie sur un effort financier sans précédent et une nouvelle méthode d'action. Par souci d'efficacité, les crédits sont alloués aux espaces en proie aux difficultés sociales et économiques les plus graves. Les zones rurales en retard de développement telles que la Galice et l'Irlande bénéficient ainsi d'un soutien massif tandis que les zones rurales fragiles des pays riches, à l'image de la zone bas-normande, obtiennent un soutien plus limite. Les politiques spatiales adoptées se caractérisent par une prise en compte sectorielle des problèmes de l'espace rural. Elaborées en partenariat avec la commission européenne, l'état et lorsqu'elles existent, les autorités régionales décentralisées, les stratégies de développement s'attaquent aux retards économiques en créant les conditions d'un développement soutenu. Elles s'appuient sur la mise en valeur des potentialités endogènes en privilégiant l'adaptation des hommes, des activités et des espaces aux exigences de la compétition économique. Malgré l'importance des concours financiers mobilisés pendant la période 1989-1993, les écarts interrégionaux de développement existants, fruits de l'histoire des états membres, de leurs configurations spatiales et de l'intégration européenne restent a des niveaux élevés. Enfin, avec une politique régionale communautaire de plus en plus autonome dans laquelle les régions ont un rôle croissant, on assiste a la complexification des politiques territoriales
Since the 1987 signing of the european single act, a larger economic and social cohesion between the territorial components of the european union is imperative. In this purpose, a new community regional policy meant to the wart the current trends towards concentration of activities and wealth use a unprecedented financial effort and a new action method. For a better effectivness, the funds are allocated to areas racked by the worst social and economic difficulties. Lagging rural areas like galicia and ireland enjoy thus a large support while remote rural areas in developed countries, like the bas-normande area, obtain a more restricted support. Spatial policies adopted are characterised by a sectoral taking into account of rural space problems. Created in partnership with european commission, state and regional decentralised authorities when they existed, development strategies take on economics delay creating the condition of a sustained development. They rely on the development of endogenous potentialities in giving importance to human, activities and spaces adaptation for the economic competition. In spit of the importance of the grants raised during the 1989-1993 period, the inter-regional development differencies, fruit of the members states history, spatial configurations and european integration, remain at heavy levels. Then, with a more and more autonomous community regional policy in which regions have an increasing part, we are witenessing a territory politic complexification
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Mahmoud, Abdellatif. "Les petites et moyennes entreprises et le développement économique local : cas de la région stéphanoise." Saint-Etienne, 1992. http://www.theses.fr/1992STETT022.

Full text
Abstract:
A une époque où l'on parle beaucoup de développement local, nous nous sommes intéressés aux leviers sur lesquels pourraient s'appuyer les territoires pour valoriser leurs potentiels. Il nous semble que dans un contexte de mutations technologiques, de transnationalisation de la production et de remise en cause des anciens modes de production, de développement local devrait faire appel à l'imagination de ses acteurs et à leurs capacités d'adaptation. Il serait, dans ces conditions, le fruit des synergies générées par les diverses relations formelles et informelles entre les acteurs localisés (entreprises, institutions politiques et économiques. . ) Dans le but d'exploiter les potentiels endogènes et de créer les articulations nécessaires avec les apports extérieurs. Dans cette perspective les PME territorialisées, dynamiques et innovantes ont un rôle à jouer au côté des grandes firmes. La vérification empirique de cette idée à partir du contexte stéphanois montre que l'absence de dynamisme chez un bon nombre de PME, la timidité d'insertion des filiales des grands groupes et les difficultés que rencontre encore la région rendent la perspective de développement local plus hypothétique. Pourtant, les savoir-faire accumules depuis très longtemps, témoigne de l'existence, dans la région, d'un potentiel considérable qui ne demande qu'à être valorisé
At a time when all is about local development, we have been interested in the supports on which territories are based so as to valorise their potentials. It appears to me that, in the context of technological change, of the transnationalization of the production and questionning of the former means of production. The local development about call to be imagination of their originators and the abilities of the later to adapt. Thus, the development would result in synergies generated by the various formal and informal relationships between the localized originators (i. E. Firms, political and economic institutions. . . ) To derive maximum benefite from their internal potentials and create the necessary articulations with external contribution. From this standpoint, the innovative, dynamic territorial small and medium sized firms have an important part to play next to major companies. The empirical verification of this idea starting from the "stephanois" context, then shows us that the absence of these articulations mostly due to the difficulties still faced by the territory and the lack of dynamism of some firms, make the prospect of this development more hypothetic. Yet, the know-how built-up along the centuries revels in the territory the considerable potentials which only need to be set into value
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Oth, Valère. "De la conversion au développement ? : le bassin industriel Le Creusot-Montceau-les-Mines." Paris 1, 1994. http://www.theses.fr/1994PA010588.

Full text
Abstract:
L'objet de cette recherche de géographie économique, industrielle et régionale est d'analyser la conversion (économique, sociale et spatiale) du bassin industriel Le Creusot - Montceau-les-Mines, les ressorts de cette mutation dans la douloureuse transition du "vieux bassin industriel" a un bassin moderne, sous les chocs répétés de crises sectorielles emboitées. C'est donc le bassin industriel en dysfonctionnement qui est l'objet sous-jacent de la recherche : comment il s'est historiquement forme; ce qu'il est et ce vers quoi il évolue dans ce contexte de crise de conversion générales. Mais bien au-delà de l'étude des ruptures entre un territoire et ses industries dominantes, cette recherche éclaire le rapport nouveau qui s'est établi, à partir de la seconde moitié des années 1970, entre redéploiement industriel, développement économique, développement social et organisation de l'espace elle doit ainsi se lire comme l'appréhension et la compréhension, à partir de l'étude d'un bassin industriel particulier, les interrelations complexes , entre des industries territorialement dominantes et leur espace géographique. Ce travail se veut donc une contribution à l'effort général de réflexion mène depuis quelques années autour des problèmes de crise industrielle, de politiques de conversion et des nouvelles données du développement régional et local. La problématique qu'elle développe s'articule autour de deux points :. Examiner, sous le double aspect d'un espace socio-économique spécifique en crise (le bassin industriel Le Creusot Montceau-les-Mines) et d'un dispositif institutionnel l(le pôle de conversion), les conditions et les modalités du passage de l'état de conversion à celui de développement ;. Analyser et comprendre les facteurs contribuant à la définition et à la mise en œuvre de nouvelles conditions de développement, qui rendent possible ce passage de l'état de crise puis en conversion, à celui de "développement". .
The object of this study, based on economic, industrial and regional geography, is to analyse :. The economic, social and geographical implications of the conversion of the industrial basin of le creusot- montceau -les-mines, and. The mainspring of this transformation in its transition from an "old industrial basin" to a modern one subject to the repeat shocks of interlocked sectoral crises. The subjacent object is the dysfunction, due to the loss of its bearings, of an industrial basin, its historical formation and the orientation of its evolution in the context of crises and general conversions. However, far lore than merely analysing the ruptures between a territory and its principal industries, this study explains the new relationship established from the second half of the 1970's between industrial redeployment, economic and social development and geographical organisation. The intention of this work is to contribute to the general effort of reflection undertaken since the past few years on the problems raised by the industrial crisis, conversion policies and the new data on regional and local development. Its approach is based on two points :. A two-sided examination of the conditions and modalities of the passage from the state of conversion to that of development based on a specific socio-economic locality in crisis (the le creusot-montceau-les-mines industrial bain) and an institutional mechanism (pole of conversion). . The analysis and understanding of the factors contribution to the definition and implementation of new development donditions which facilitate the passage, successively, from the state of crisis and conversion to that of global "development"
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Saback, Velloso Ignez. "Enseignement agricole et développement : une étude évaluative comparée entre l'Etat de Bahia (Brésil) et la région de Bourgogne (France)." Paris 8, 1994. http://www.theses.fr/1994PA080907.

Full text
Abstract:
Cette recherche est basee sur l'hypothese selon laquelle, l'education est un facteur de developpement. La methode utilisee est celle de l'education comparee. Elle n0us a permis d'analyser les caracteristiques des deux systemes d'enseignement, leurs differences et leurs similitudes. Ceci, afin de mettre en evidence des principes et des directives applicables a l'enseignement agricole en general et specifiquement a celui de bahia. L'evaluation a ete realisee en observant les etapes du processus educatif : la planification, l'organisation, la mise en oeuvre, le controle et l'evaluation. A partir de la, nous avons constate que les deux systemes d'enseignement sont orientes vers le developpement economique, et qu'ils ont besoin d'etre orientes dans un sens de developpement plus large, c'est a dire aussi dans les aspects politiques, culturels et sociaux
THIS PIECE OF research RESTS ON THE ASSUMPTION THAT EDUCATION IS POWERFUL FACTOR OF DEVELOPMENT. THE METHOD FOLLWED HAS BEEN THAT OF COMPARATIVE EDUCATION STUDIES. THROUGHT IT, IT HAS BEEN POSSIBLE TO ANALYSE THE FEATURES OF EACH OF THE TWO EDUCATION SYSTEMS, THEIR DIFFERENCES AND LIKENESSES, THE AIM HAVING BEEN TO EXTRACT SUCH FITTING PRINCIPLES AND GUIDELINES AS MAY BE APPLIED TO AGRICULTURAL EDUCATION IN GENERAL AND MORE SPECIFICALLY TO AGRICULTURAL EDUCATION IN THE BAHIA STATE. THE APPRAISAL HAS BEEN MADE THROUGH AN EXAMINATION OF THE VARIOUS STAGES OF THE EDUCATIONAL PROCESS : PLANING, ORGANIZING, IMPLEMENTING, MONITORING AND ASSESSING. ON THIS BASIS, THE CONCLUSION HAS BEEN REACHED THAT BOTH EDUCATION SYSTEMS ARE GEARED TO ECONOMIC DEVELOPMENT ONLY, AND SO CALL FOR A NEW DEFINITION OF THEIR OBJECTIVES SO AS TO PROMOTE DEVELOPMENT IN THE WIDER SENCE, THAT IS INCLUDING SOCIAL, CULTURAL AND POLITICAL IMPLICATIONS
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Rochet, Morgan. "Représentation territoriale des produits alimentaires : le rôle de l'acteur régional (Rhône-alpes)." Lyon 3, 2008. http://www.theses.fr/2008LYO31011.

Full text
Abstract:
Les produits alimentaires s'intègrent de plus en plus au cœur de nombreuses stratégies de développement territorial. L'étude de ces « objets de patrimonialisation » en Rhône-Alpes permet de soulever le rôle des acteurs régionaux dans la valorisation et la promotion des productions alimentaires et des savoir-faire. A l'heure où de nombreuses régions signent leurs produits considérés comme emblématiques d'un territoire, d'un terroir ou d'un « pays », Rhône-Alpes fait face aujourd'hui à la possibilité de suivre ou non ce type de démarche qui s'appuie sur l'existence d'une image territoriale forte. Est-ce le cas pour cette région ? Pour tenter de répondre à cette question, le Comité de Promotion des Produits Agroalimentaires de Rhône-Alpes / R3AP a décidé en 2003 de mener une enquête d'envergure auprès des Rhônalpins de manière à appréhender l'image de la région perçue par les consommateurs et de mesurer le degré de connaissance du patrimoine alimentaire régional qui les entoure. Dans ce contexte d'étude, la conduite d'une géographie culturelle, fondée sur l'analyse des représentations territoriales des consommateurs, permet d'aborder une réflexion sur les mécanismes des perceptions et propose d'établir des concepts et des méthodes débouchant sur des modèles de construction et d'organisation de l'espace régional ou encore, sur des pratiques alimentaires déterminées par des critères d'influence de la consommation. Ces travaux sont également à l'origine d'actions concrètes construites autour d'une problématique de sensibilisation et d'éducation des consommateurs au patrimoine régional, exprimant ainsi le passage d'une géographie culturelle à une géographie appliquée
Food is more and more often included in strategies of territorial development. The examination of this « patrimonisation tool » in the region of Rhone-Alpes is the occasion of pointing out the role of the regional protagonists in the development and the promotion of the foodstuffs and the expertises. At a time when many regions append their marks on their products considered as emblematic of a territory, a land, or a region, Rhone-Alpes can choose whether it adopts this type of action relying on the existence of a strong territorial picture. Does Rhone-Alpes have such a picture? To answer this question, the Foodstuffs from Rhone-Alpes' Promotion Committee, « R3AP », decided in 2003 to conduct a large survey among the inhabitants of Rhone-Alpes to know what kind of picture the consumers could have of their region and how far they knew the food patrimony they lived in. In this context of examination, the practice of a cultural geography, based on the analysis of the consumers' territorial representations, enables to consider the perception mechanisms and it also gives the opportunity to create concepts and methods leading to patterns of construction and organization of the regional area or to food practices determined by criteria of influence on consumption. These researches are also the starting point of concrete actions built on the issue of the consumers' consciousness-raising and education concerning the regional patrimony, thus expressing the transition from a cultural geography to an applied geography
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Taulelle, François. "Les territoires en difficulté face aux politiques régionales d'aménagement." Toulouse 2, 1996. http://www.theses.fr/1996TOU20061.

Full text
Abstract:
"A partir d'une pluralité d'études de cas dans les espaces ruraux et industriels, le travail a d'abord pour objet de comprendre la notion de "territoire en difficulté". Cette désignation est le point de départ des politiques régionales d'aménagement du territoire qui utilisent les zonages comme des instruments, tour a tour pour interdire, inciter ou encore distribuer des financements territorialisés. En France, l'intervention des pouvoirs publics est amplifiée par la politique régionale de l'union européenne qui, par le biais des zonages, rend certains territoires éligibles aux fonds structurels européens. Le suivi de cette politique publique, depuis les négociations en amont jusqu'au niveau infra-régional, met en évidence le jeu des acteurs face aux financements européens. L'étude prend pour cadre géographique la région de Midi-Pyrénées, éclairée par des exemples étrangers pris dans les Asturies et en Toscane. "
The first objective of this study, based on a multiplicity of industrial and rural cases studies, is to catch on the notion of "territory in difficulty". This designation is the starting point of the regional planning policies which use this zones as a means to ban, encourage or grant territorial funds. In France, public institutional power is amplified by the regional European policy which grant eligibility for structural funds to territories. The follow up of this public policy, from the initial negotiations up to the local level, reveals the actors roles facing European funds. This study is in the framework of Midi-Pyrenees region with highlighted examples from Asturias and Tuscany
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Dantec, Elena. "Innovation et développement territorial : quelles stratégies régionales ? : approche comparée Bretagne et Sør-Trøndelag (Norvège)." Thesis, Rennes 2, 2018. http://www.theses.fr/2018REN20011.

Full text
Abstract:
Cette recherche doctorale questionne le lien entre innovation et développement territorial, du point de vue de ses attributs, dans lecontexte de deux régions d’Europe qualifiées de périphériques et maritimes. Prenant appui sur une approche majoritairement qualitative, elle permet de placer les actions publiques du niveau régional au sein d’une prise en charge multi-niveaux de l’innovation. Elle étudie les relations de cet échelon avec les autres représentants de la triple hélice de l’innovation (secteur privé et de la recherche). Une nouvelle modélisation de leurs interactions est proposée. Pluridisciplinaire, appuyée sur un travail exhaustif de mise à plat de définitions, cette recherche s’inscrit dans l’approche en termes de milieu innovateur et mobilise, en outre, les cadres d’analyse de l’encastrement et du néo-institutionnalisme pour montrer l’importance du contexte en matière d’action publique liée aux activités innovantes. On préconise, entre autres, que la Région se positionne en milieu de terrain dans le jeu de l’innovation. Cela lui permet de transformer les contraintes liées à la périphéricité et à lamaritimité en atouts et ainsi de se faire pleinement reconnaître comme innovante. Sa vision large du jeu lui offre aussi l’opportunité de ne pas tomber dans le mainstream de l’action publique destinée au soutien des seuls acteurs innovants, pour mieux s’adresser à toutes les composantes de la société régionale. Elle est ainsi mieux à même de soutenir l’innovation, au bénéfice de son territoire
This doctoral study questions the link between innovation and territorialdevelopment, from its attributes’ point of view, in the context of two regions of Europe designated as peripheral and maritime. Based on a predominantly qualitative approach, it makes it possible to place the regional level public actions with in a multilevel innovation support. It studies this level’s relationships with the other representatives of the triple helix of innovation (private and research sectors). A new modeling of their interactions is proposed. Multidisciplinary, based on an exhaustive work on definitions, this study is part of the innovative milieus’ approach, and also mobilizes the analysis frameworks of embeddedness and neo-institutionalism to show the significance off the context regarding public action related to innovative activities. We advocate, among other recommendations, the Region to position itself as mid-field player in the game of innovation. This allows it to transform the constraints related to peripherality and maritimity into assets and thus to be recognized as fully innovative. Its broad vision off the game also offers the opportunity not to fail into the public action’s mainstream intended to support innovative players only, by better addressing all the components off the regional society. It is thus better able to support innovation, for its territory’s benefit
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Taiclet, Anne-France. "Le crépuscule des lieux ? : Une gestion politique du déclin économique territorial : Reconversion et développement dans les bassins industriels en crise." Paris 1, 2009. http://www.theses.fr/2009PA010335.

Full text
Abstract:
En deux siècles et demi, entre le milieu du XVIIIè siècle et le début des années 2000, les bassins industriels sont passés du statut de symbole glorieux de la puissance industrielle à l'image de territoires en déshérence. Avec la mise en place de dispositifs d'action publique de « reconversion» de ces territoires soumis aux mutations industrielles, dans un cadre européen d'abord (avec la CECA), puis sous la forme de plans d'adaptation des houillères ou de la sidérurgie, la question de laisser dépérir ces territoires semble ne pouvoir être envisagée par les pouvoirs publics qui, à tous les niveaux d'intervention (Union européenne, Etat, régions, départements, intercommunalités, communes), sont prescripteurs de mesures et de programmes revendiquant l'objectif d'un développement économique, ou territorial, de ces régions. Cette thèse montre, à partir de l'exemple de deux villes de tradition mono-industrielle, Montceau-les-Mines et du Creusot, comment ont été construites et mises en œuvre des «politiques de reconversion », entendues comme des modes de gestion politique du déclin industriel. Elle retrace la façon dont la crise des activités d'industrie a été inscrite à l'agenda et dont ont été travaillées les conditions de son acceptabilité. La recherche identifie ainsi un mode d'action spécifique: la capacité à ralentir l'accomplissement de processus désignés comme inéluctables. Les politiques de reconversion et de développement des territoires peuvent se comprendre comme un double ré étalonnage du volontarisme politique: vers l'acclimatation des effets des régulations de marché; vers des cadres et des instruments territoriaux, construits comme une ressource de réenchantement de l'action publique. La montée en puissance du cadrage territorial s'accompagne d'un élargissement de la configuration d'acteurs, de sorte que l'objet peut être analysé comme une constellation d'actions publiques. Cette complexité, souvent dénoncée comme un obstacle à l'efficacité, peut aussi expliquer la reproduction de l'action publique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Cabanel, Cédric. "Le système régional d'innovation de la région PACA : vulnérabilité et résilience territoriale dans un contexte ante et post crise économique." Thesis, Aix-Marseille, 2020. http://www.theses.fr/2020AIXM0036.

Full text
Abstract:
Au cours de la période 2007-2012, le monde a traversé une période de crises multiples aux effets sociaux-économiques dévastateurs. Ce contexte a renforcé le rôle de l’innovation comme vecteur de relance, devant rétablir le climat économique, et relever les nouveaux enjeux sociaux et environnementaux. Or, ces activités ont connu elles-mêmes des impacts et des trajectoires hétérogènes, les poussant à certaines mutations qui dépendent notamment des spécificités de leurs territoires d’implantation. Ainsi, cette thèse interroge l’évolution de l’innovation en région PACA à travers la notion de système et en temps de crise. Il s’agit d’observer le poids des pouvoirs publics sur le processus d’innovation, notamment face à un moment de crise pouvant déclencher des processus multiples de vulnérabilité et de résilience territoriale. L’exemple des secteurs de haute-technologie, des territoires métropolitains et des nouveaux lieux d’innovation, témoignent de la complexité du processus de crise. Ils illustrent ainsi toute la difficulté pour les pouvoirs publics d’intervenir globalement et judicieusement
During the 2007-2012 period, the world went through a period of multiple crises with devastating social and economic effects. This context has reinforced the role of innovation as a vector for recovery, which should restore the economic climate and meet new social and environmental challenges. However, these activities have themselves known heterogeneous impacts and trajectories, pushing them to certain mutations which depend in particular on the specificities of their territories of establishment.Thus, this thesis questions the evolution of innovation in the PACA region through the concept of system and in times of crisis. It is a question of observing the role of public authorities on the innovation process, especially in the face of a moment of crisis that can trigger multiple processes of vulnerability and territorial resilience.The example of high-tech sectors, metropolitan areas and new places of innovation, testify to the complexity of the crisis process. They illustrate the difficulty for public authorities to intervene globally and judiciously
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Smith, Andy. "L'Intégration communautaire face au territoire : les fonds structurels et les zones rurales en France, en Espagne et au Royaume Uni." Grenoble 2, 1995. http://www.theses.fr/1995GRE21010.

Full text
Abstract:
La these etudie un aspect de l'integration communautaire : l'appronfondissement des actions de l'union europeenne en faveur du developpement des zones rurales dites defavorisees. Informee par des enquetes dans trois pays (france, espagne , royaume uni), cette these est fondee sur l'hypothese que les actions de l'union europeenne n'impliquent pas seulement des transferts d'argent, mais aussi un echange d'idees et de ressources politqiues. Dans chaque territoire les actions communautaires ont un impact variable grace a leur mode d'organisation, le sens accorde au developpement et le rapport entre ses acteurs et ceux de la commission europeenne. En effet, la centralite de cette derniere constitue une des cles pour interpreter l'integration communautaire. En adoptant une analyse en termes de rseaux d'acteurs, l'analyse m'amene a caracteriser l'integration communautaire comme une dynamique productrice des territoires, et donc d'autant de divergences que de convergences
This thesis studies an aspect of eurpean integration : the intensification of european union interventions in favour of the development of rural areas that are considered defavorized. Using data from interviews in three countries (france, spain, united kingdom), the thesis is founded upon the hypothesis that the actions of the european union do not simply involve transfers of money. They also imply exchanges of ideas and of political resources. In each territory eu actions have a variable political impact due to their form, the signification accorded to development and the relationship between local and national actors and those of the european commission. Indeed, the centrality of the latte r constitutes one of the keys for interpreting european integration. Through adopting an approach informed by policy network analysis, the analysis brings the author to characterise europea n integration as a dynamic which stimulates the political development of different levels of territory. As such it is as much a producer of divergence as it is of convergence in trends of public action in europe
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Joniec, Estelle. "Les modes de financement des politiques d'aménagement du territoire." Paris 1, 2003. http://www.theses.fr/2003PA010254.

Full text
Abstract:
L'examen de l'efficacité des moyens financiers consacrés à la politique d'aménagement se heurte à une série de difficultés liées à la multitude d'intervenants, à la kyrielle d'objectifs assenés à ẽlle-ci, à l'absence d'affichage clair des résultats obtenus, à la complexité croissante des circuits de financement et à une cer1aine inadaptation de la présentation budgétaire. Même la détermination des sommes allouées à cette politique est délicate. L'analyse proposée distingue la politique menée par l'Etat, de celle conduite par les collectivités locales. Sont ensuite examinés les différents objectifs poursuivis. Pour l'Etat, deux types d'objectifs ont été retenus: homogénéiser le territoire national et rechercher le développement de quelques zones spécifiques. Pour les collectivités locales, il est proposé de distinguer le développement concurrentiel des politiques de solidarité locale. Pour chacun de ces axes, sont examinés les modes de financement mis en place et leur efficacité.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Molnar, Jean-Marc. "Infrastructures de réseaux haut débit et mobile de nouvelle génération, développement économique local, inégalités territoriales." Paris, CNAM, 2003. http://www.theses.fr/2003CNAM0462.

Full text
Abstract:
Le développement des réseaux haut débit et mobile est étudié pour les deux dernières décennies du XXe siècle et la France métropolitaine. La partie méthodologique expose et compare différents concepts de l’approche historico-technique et du développement économique local. Trois niveaux d’infrastructure servent de socle d’observation des effets structurants des réseaux de télécommunication sur le territoire : niveau physique, des usages et juridique. L’analyse montre que si une diagonale traditionnelle a longtemps séparé une France riche et industrielle durant les Trente Glorieuses, une telle division territoriale peut être distinguée en terme d’équipement et de couverture de réseau après 1980. Une analyse plus approfondie des données spatiales régionales, à l’aide d’une analyse en composante principale, et une série d’indicateurs sectoriels et économiques met en évidence une structure d’opposition entre plusieurs groupes de régions, en particulier une opposition entre des régions du sud et du nord
The development of broadband and mobile telephone is studied for the last two decades of the XXth century in the French metropolitan area. Three infrastructures levels are used as observatory levels to discern structuring effects of telecommunication networks on territorial activities : physical level, consumption level and legal administrative level. The analysis shows that, if a division between well and poor-industrialized French regions has traditionally been perceived in the three decades following World War II, such a regional partition can also be distinguished for high performance and mobile networks after 1980. A spatial analysis and a set of economic and sectoral indicators reveal several oppositions, particularly a north-south territorial division
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Bobe, Steven. "Le modèle de développement économique local des parcs naturels régionaux : l'exemple des parcs naturels régionaux d'Armorique et des marais du Cotentin et du Bessin." Rennes 2, 2004. http://www.theses.fr/2004REN20041.

Full text
Abstract:
La mutation des campagnes impose de nouveaux paradigmes au développement local que la formule Parc naturel régional valorise. Après en avoir appréhendé les caractéristiques, nous suggérons de le définir comme " district aménital ". Grâce à une enquêtes dans les Parcs naturels régionaux d'Armorique et des Marais du Cotentin et du Bessin, nous avons révélé des dynamiques et des formes originales imputables à un modèle de développement propre aux PNR. Si le nombre d'entreprises engagées dans ce type de développement reste faible, l'impact cognitif est majeur. Nous avons mis en évidence un modèle spatial propre aux PNR, reposant sur la distinction entre un " espace fondamental " et un " espace secondaire ". Plutôt que de conciliation, il est question de cohabitation raisonnée entre activités économiques et protection de la nature. Grâce à ce modèle, nous explicitons les enjeux majeurs qui se jouent dans l'obtention d'une vue sur le paysage, nous proposons le concept d' accès visuel
The transformation of the countryside calls for new models in local development which we enhance by using the expression Parc naturel régional. After exploring the characteristics we will suggest they be defined as " amenital districts ". One surveys were taken out in the PNR of Armorique and Marais du Cotentin et du Bessin. We recorded the dynamics and the shape and aspects which were specific to the PNR's model of development. Although the number of firms involved in this type of development is minimal, their cognitive impact is substantial. Our geographical analysis has also allowed us to identify a spatial model which is specific to PNR, relying on the difference between " fundamental area "," secondary area ". Thus we can speak about reasoned cohabitation rather than conciliation between economic activities and the protection of nature. Thanks to this model, we will explain the major stakes which having a view on the countryside entail, we will suggest the visual access concept
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Martin, Jean-Christophe. "Impacts économiques d'une politique de réduction des émissions de gaz à effet de serre pour la région Aquitaine." Bordeaux 4, 2010. http://www.theses.fr/2010BOR40028.

Full text
Abstract:
Le conseil régional d’Aquitaine a mis en place en 2005 un plan climat afin d’économiser 2883 ktCO2eq pour 2007-2013 afin de contribuer à l’effort national de réduction des émissions de gaz à effet de serre (GED). Cette thèse vise à effectuer des études afin de guider le conseil régional dans ce domaine et de surmonter les difficultés provenant d’une comptabilité régionale pauvre. L’analyse entrées-sorties a été retenue du fait qu’elle intègre la complexité des échanges interindustriels avec une étude sectorielle fine. La première partie de la thèse expose la méthode de construction d’une comptabilité régionale, à savoir la constitution d’un tableau entrées-sorties avec un inventaire des émissions de GES associé. La deuxième partie de la thèse montre différentes applications de l’analyse entrées-sorties afin de répondre à la problématique régionale sur les émissions de GES. L’intérêt de cette analyse est de calculer la contribution directe et indirecte des émissions des branches. En appliquant les méthodes d’optimisation, les adaptations économiques ont pu être estimées en vue de concilier les objectifs de réduction des émissions de GES et de croissance économique. L’utilisation de la méthode de décomposition structurelle a l’avantage de repérer les principales forces expliquant l’évolution des émissions de GES et, ainsi, d’utiliser ces résultats pour réaliser des prévisions des émissions régionales jusqu’en 2013. En outre, il a été possible de déterminer l’enveloppe du coût d’opportunité des projets de construction des infrastructures de transport afin de financer les projets de compensation provenant de leurs émissions en recourant aux méthodes d’optimisation
Regional council of Aquitaine, thanks to increasing area of competence because of different laws of decentralization, can contribute to national effort of reducing greenhouse gas emissions (GHG). In order to make it, It has implemented in 2005 a climate plan to avoid 2 883 ktCO2eq for 2007-2013. However, considering of poor regional accounting, it is confronted with a lack of study to implement efficiently its climate plan. The aim of this thesis is precisely to make some studies in order to guide regional council in this field. Input-output analysis was used because of its ability to integrate the complexity of interindustrial trade with a detailed sectored study. The aim of the first part of the thesis is to outline the method of constructing a regional accounting, namely a making of input-output table with a GHG emissions inventory associated. The second part of this thesis shows different applications of input-output analysis in order to answer to regional issues on GHG emissions. The first interest of input-output analysis is to calculate both direct and indirect contribution of sectors emissions. By applying optimization methods, economic restructuring could be estimated in order to reconcile both GHG emissions reduction and economic growth objectives. The use of structural decomposition analysis has advantage to pick out main forces explaining evolution of GHG emissions and, so, to use these results to make forecasting of regional GHG emissions until 2013. Moreover, it was possible to determine a budget of opportunity cost from construction of road and rail infrastructures leading to finance projects to offset theirs emissions by using optimisation methods
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Callens, Bruno. "Techniques, technopoles et aménagement du territoire : contribution à l'étude des conséquences du déterminisme technique sur le droit de l'aménagement du territoire." Lille 2, 1996. http://www.theses.fr/1996LIL20012.

Full text
Abstract:
Que peut nous apprendre l'appréhension du fait technique sur le développement futur du droit de l'aménagement du territoire dans un contexte économique favorisant "l'explosion" des techniques? Telle est la question centrale posée par la thèse. La problématique adoptée souligne la nécessité de réexaminer la notion de droit de l'aménagement du territoire et au-delà d'en susciter une nouvelle représentation. La première partie tente d'analyser l'impact des techniques "stricto sensu" sur la structuration spatiale en se plaçant d'abord dans une perspective historique pour envisager ensuite les effets de la révolution technique actuelle. Parallèlement, on a essayé d'apprécier la marge de manoeuvre des acteurs publics amenés soit à épouser, soit à contrecarrer les effets des fluctuations conjoncturelles induites par l'apparition des innovations. Il apparaît qu'historiquement, les instances publiques n'ont jamais été indifférentes face aux conséquences spatiales liées à l'apparition des techniques. Aujourd'hui, confrontées à la rapide complexification et autonomisation des systèmes techniques qui accroissent l'imprévisibilité de leurs effets spatiaux, l'opportunité d'une maîtrise juridique de la dynamique innovatrice est suggérée. La seconde partie est consacrée à analyser le phénomène technopolitain, d'en saisir les spécificités, de déceler son rôle dans la structuration spatiale avant de déterminer la manière dont les acteurs publics pourraient le contrôler dans le cadre d'une politique d'aménagement du territoire. On a insisté sur le fait que l'efficacité des technopoles en tant qu'outils d'aménagement du territoire reposait sur la nécessité de ne point réduire celles-ci à leurs seules dimensions spatiales; au contraire il convient de mettre l'accent sur la mobilisation de techniques juridiques propres à stimuler et entretenir les processus synergiques
What can we learn from approaching the technical aspect of the future development of regional planning legislation in an economic context encouraging "technique explosion"? This is the central question presented in this thesis. The problematic adopted highlight the need to re-examined the notion of regional planning legislation, and beyond that, to bring about new representation. In the first part, an attempt is made to analyze the impact of "stricto sensu" techniques on spatial structuring by first putting it into a historic perspective so as to envisage the impact of the current technical revolution. At the same time, we tried to evaluate room for action on the part of public actors who must either adopt or go against the effects of current fluctuations brought about by the appearance of innovation. It appears historically that public authorities have never been indifferent to the spatial consequences linked to the appearance of techniques. Today, faced with technical systems that are rapidly becoming more complex and autonomous, thus increasing the unpredictability of their spatial effects, the opportunity for a legal hold on this innovative dynamic force is suggested. The second part is devoted to analyzing the science park phenomenon, comprehending its specificity and defining its role in spatial structuring before establishing the way in which public actors could control it within the scope of political regional planning. We stressed the fact that the effectiveness of science parks as tools in regional planning depended on the need to not limit them solely to their spatial dimensions. On the contrary, emphasis should be placed on mobilizing specific legal techniques likely to stimulate and maintain processes with synergy
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Le, Délézir Ronan. "Les "pays" en Bretagne : sur la pertinence d'une nouvelle organisation territoriale." Rennes 2, 1998. http://www.theses.fr/1998REN20004.

Full text
Abstract:
La notion de pays a connu sur une période très courte un réinvestissement intellectuel et législatif intense, qui a réactive un vieux concept de la géographie. Cette thèse elle-même s'inscrit dans ce mouvement, auquel elle participe et qu'elle espère avoir en partie éclairé. L'objet de la thèse était donc d'évaluer la pertinence du "pays" comme instrument de simplification de l'organisation territoriale nationale, à partir de l'analyse approfondie de la Bretagne. Pour cela, il fallait essayer de comprendre comment une notion aussi ancienne que celle du "pays", plus ou moins familière aux acteurs selon les régions, avait pu être non seulement validée au niveau national, mais encore inscrite dans un texte de loi qui lui conférait du même coup une valeur de référence, voire de modèle. C'est pourquoi nous avons cherché, d'emblée, à resituer la loi dans son contexte national et même européen, puisque le constat de l'obsolescence de notre organisation territoriale et de l'empilement de niveaux de gestion devenus trop nombreux est largement à l'origine de l'introduction de l'idée de pays dans la loadt. Encore fallait-il tenter de clarifier cette idée, qui n'était neuve que dans la loi. La brève définition fournie par le législateur venait en réalité s'ajouter au grand nombre d'acceptions que le terme a reçues au fil du temps. Cette contextualisation de la loi devait naturellement être complétée par l'étude de sa mise en oeuvre, à travers l'analyse approfondie des "pays-tests". La relance de l'idée de "pays" en Bretagne s'inscrit naturellement dans ce cadre national. On sait cependant qu'elle y est à la fois plus ancienne et plus accessible aux forces vives locales que dans la plupart des autres régions françaises. Aussi notre travail exigeait-il d'évaluer la réception de la loadt par les responsables régionaux, mais également de rappeler que le renouveau de l'idée de "pays" y a été bien plus précoce. Ce croisement d'une dynamique nationale descendante et d'un mouvement ascendant plus ancien nous a conduit à examiner comment cette double réactivation s'est articulée sur le territoire breton
The notion of "pays" (close to the English "county") has known over a very short period an intense intellectual and legislative reinvestment, which has reactivated an old concept of geography. This doctoral thesis is in line with this movement, to which it participates and we hope to have partially clarified it. This reflexion evaluates the pertinence of the "pays" as a tool to simplify the national territorial organisation, based on a detailed study of Brittany. That for, it was important to try to understand how such an old concept, more or less familiar to the political and economical actors depending on the regions, could have been not only ratified on a national level, but also inscribed in a law act that gave it by this way a reference, even an example value, that's why we've chosen, from the start, to set back the law in its national and even European context, since the report of the obsolescence of our territorial organisation and of the stacking up of the management levels, that have become too numerous, is widely at the origin of the idea of "pays" in the 1995's law (loadt). But first this idea, only in the law, had to be clarified. The short definition given by the legislator added in fact to the wide scale of meanings that the word had been given through the years. This contextualisation of the law naturally had to be completed with the study of its appliance, through the deep analysis of the "pays-tests" ("test-counties"). The relaunding of the concept of "pays" in Brittany fits in with this national framework. However we know it is there both older and more within the reach of the local actors than in most of the other French regions. Therefore, our work had to evaluate the perception of the loadt by the regional officials, but also to remind that the revival of the idea of "pays" was much more precocious. This crossing of a descending national dynamic and an ascending, older movement, has led us to examine how this double reactivation took place in the Britain territory
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Pacetti, Valentina. "Il fascino dei territori : beni collettivi e agenzie per lo sviluppo locale nella competizione tra regioni europee." Paris, Institut d'études politiques, 2005. http://www.theses.fr/2005IEPP0009.

Full text
Abstract:
La recherche s'intéresse au rapport entre l'attraction d'investissements extérieurs et la présence de "biens collectifs locaux de concurrence" dans deux régions européennes. Pour réfléchir sur cette relation, la recherche a suivi deux parcours parallèles : le premier concerne les territoires, et les mécanismes de production des biens collectifs dans le Piémont et en Bretagne ; le deuxième concerne les agences locales pour l'attraction d'investissements étrangers actives dans les deux régions, du point de vue de leur organisation interne et de leurs stratégies. Ce parcours nous a permis de découvrir tant les mécanismes qui conduisent les choix des agences que le rôle déterminant des biens locaux de concurrence pour la réussite des politiques locales d'attraction d'investissements extérieurs.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Nadou, Fabien. "Intermédiation territoriale et spatialisation des activités économiques : cohérences et contradictions de l'action publique locale : investigation par la planification stratégique." Thesis, Tours, 2013. http://www.theses.fr/2013TOUR1803/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse repose sur la mise en exergue du concept d’intermédiation territoriale, considérée comme une dynamique relationnelle et organisationnelle entre acteurs locaux, variable dans le temps et dans l’espace. Le territoire, fruit des interactions et des constructions sociales, jouant ici comme un véritable révélateur de leurs comportements, de leurs pratiques et des processus qui les animent. La réflexion focalise sur l’inscription spatiale des activités économiques, de même que sur les rapports entre acteurs territoriaux qui conduisent à sa formation et sa gestion. La planification stratégique spatialisée, en tant que vision à moyen-long terme de l’organisation spatiale des activités, constitue aussi bien l’objet privilégié d’analyse de ce travail, qu’une porte d’entrée permettant d’interroger le rapprochement entre les pratiques en aménagement et les politiques de développement économique à l’échelle locale. L’enjeu est de pouvoir observer et analyser les cohérences qui sont à l’oeuvre, et demandées à la PSS, autant qu’une nécessité accrue de durabilité. Dans quelles mesures la planification stratégique spatialisée, orchestrée par l’action publique locale, s’inscrit-elle dans un processus d’intermédiation territoriale, voire de façon plus générale, de développement territorial durable ?
This thesis is therefore based on the emphasis of the concept of territorial intermediation we consider a relational and organizational dynamics between local actors, variable in time and space The territory, the result of interactions and social constructs, playing here as a true indication of their behaviors, practices and processes that drive them. Reflecting our focus on spatial registration economic activities, as well as the relationship between territorial actors that lead to its formation and management. The strategic spatial planning as a vision in the medium - long term spatial organization of activities, also constitutes the privileged object of this work as input to query the connection between the door management practices and policies of economic development at the local level. The challenge is to observe and analyze the consistency, required the PSS, as an increased need for sustainability. To what extent the strategic spatial planning, orchestrated by the local public action, it enrolled in a territorial intermediation process, or more generally, for sustainable territorial development ?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Poulain, Jean Luc. "Penser l’entreprise et ses dirigeants : l’Entreprise familiale de Taille Intermédiaire (E.T.I.) : outil de pérennisation de l’emploi, et facteur de développement territorial (économique, social et culturel) : étude anthropo-sociologique des identités professionnelles et territoriales en Bretagne." Thesis, Rennes 2, 2017. http://www.theses.fr/2017REN20068.

Full text
Abstract:
Notre recherche porte, pour l’essentiel, sur les entreprises familiales de taille intermédiaire (E.T.I.), du territoire breton. Dans le cadre de la sociologie des Professions nous avons rencontré plusieurs dirigeants d’entreprises, comprenant entre 250 à 5 000 salariés. Nous avons observé, ainsi, ce qui permet à ce concept dit d’« entreprise », à l’instar des « Mittelstand » en Allemagne, de mieux comprendre les facteurs clés de succès, fondés, notamment, sur la priorité absolue donnée au capital humain, à l’innovation, et au développement à l’international, et ce, tout en conservant un très fort ancrage « territorial ». Ainsi, nous avons interrogé des dirigeants, sur le territoire de la Bretagne historique comme « laboratoire social », pour mieux cerner le profil sociologique du chef d’entreprise familial dans les secteurs suivants : agro-alimentaire, restauration, santé, immobilier, textile, chaussure et transport. A partir de problématiques socio-économiques mais aussi sociologiques touchant le monde du travail et de l’emploi, il s’agissait aussi, d’appréhender la compétition mondiale, en particulier, dans le champ du travail : notre thèse poursuit, en fait, l’objectif d’éclairer un certain nombre de métamorphoses en rappelant, comme l’ont déjà dit de nombreux sociologues du travail, de l’organisation et des professions, que « le chômage est la cause causante de l’exclusion sociale
Our research is devoted mainly to family-owned medium-sized enterprises (MSEs) in Brittany. Working from the perspective of the sociology of professions, we met several heads of companies with between 250 and 5,000 employees. In doing so, we observed how this so-called “enterprise” concept, similar to that of “Mittelstands” in Germany, offers a better understanding of the key factors of success, based notably on human capital, innovation, and international growth beingabsolute priorities, with the business also retaining strong local roots. We interviewed company heads in the historical territory of Brittany, taken as a “social laboratory”, to acquire a better grasp of the sociological profile of family business leaders working in the following sectors: the food industry; food services; health; real estate; textiles; footwear; and transport. Taking as a starting-point various social, economic, and sociological issues affecting the world of work and employment, we also sought to shed light on global competition, in particular in the field of labour: this thesis aims to provide insights into a certain number of transformations, bearing in mind the assertion by a great many occupational sociologists that “unemployment is the root cause of social exclusion”
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Vignau, Mathilde. "Vers une géographie de la créativité : impacts des lieux, des activités et des événements créatifs et culturels sur le développement de la région Sud - Provence Alpes Côte d'Azur." Thesis, Aix-Marseille, 2019. http://www.theses.fr/2019AIXM0339.

Full text
Abstract:
Cette thèse de géographie a l’ambition de définir et de quantifier la créativité territoriale dans le sud-est français en mobilisant une approche multiscalaire et une pluralité de ressources méthodologiques. Depuis le début des années 2000, la notion de créativité a acquis une importance prépondérante dans les discours ou les stratégies territoriales des décideurs locaux et des aménageurs. Or, cette notion et la multiplicité des impacts socio-spatiaux qui découlent de telles initiatives territoriales restent floues. À ce titre, l’analyse de la créativité territoriale nécessite indubitablement de développer un cadre théorique critique permettant de saisir la grande diversité de ses enjeux tout en soulignant l’importance de ses limites. Toutefois, ce cadrage épistémologique essentiel reste insuffisant pour comprendre l’ancrage territorial des stratégies créatives urbaines. De fait, il est complété par un travail de terrain mené autour des échelles de la région SUD – Provence Alpes Côte d’Azur, de la métropole Aix-Marseille Provence et des arrondissements marseillais. Cette étude empirique multiscalaire s’intéresse aux diverses formes de la créativité (industries créatives, équipements culturels, grands événements, street-art…) et aux impacts territoriaux qui leur sont associés. Finalement, en s’appuyant sur de nombreux exemples et en exploitant une grande variété de méthodes (bases de données statistiques, questionnaires, entretiens, analyse de PQR, cartes…), cette thèse vise à déterminer quels sont les atouts et les faiblesses de la géographie de la créativité dans le sud-est français
This geographical thesis aims to define and quantify territorial creativity in the south-eastern part of France through a multi-scales approach and by mobilizing several methods. Since the beginning of the 2000’s, the word creativity has been more and more used by local decision-makers and urban planners. But if this notion is particularly important within speeches or territorial strategies, it remains a confusing word. Therefore, our analysis first focuses on a theoretical and critical study which allows to seize the large diversity of both the stakes and limits within such a subject. At the same time, it is undoubtably necessary to complete this epistemological frame with an empirical approach based on the study of three different fields which are : the SUD – Provence Alpes Côte d’Azur region, the metropolitan area called Aix-Marseille Provence and finally, the sixteen districts of Marseille. Thank to this second part, the thesis underlines the huge diversity of creative forms (i.e. creative industries, cultural and creative amenities, big events, street-art…) and the territorial impacts that are linked to them. Finally, through several examples and by using numerous methods (i.e. statistic data, questionnaires, interviews, press analysis, maps…), this geographical thesis aims to assess the strengths and the weaknesses of territorial creativity in the south-east of France
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Stachowski, Karine. "Entreprise-territoire : géographie de l'innovation technologique dans la région Nord-Pas-De-Calais." Lille 1, 2002. http://www.theses.fr/2002LIL10160.

Full text
Abstract:
Le Nord - Pas-de-Calais de tradition industrielle, subit depuis plus de 30 ans des mutations profondes. On voit apparaître quelques initiatives en matière d'innovation technologique, mais la région accuse encore un certain retard, par rapport au reste de la France. En même temps, des disparités infrarégionales apparaissent. Des outils et des acteurs en charge du développement technologique et de l'innovation des régions se mettent en place en France. Ces outils soutiennent les entrepreneurs dans leur démarche de création d'entreprise, ou dans le développement de projets innovants, ils créent de ce fait un environnement favorable à l'innovation. Une étude territoriale (géographie des aides publiques, des sites d'accueil aux entreprises innovantes, des centres de transfert de technologie. . . ) et une étude sectorielle de l'innovation (dans le domaine des transports terrestres et les NTIC) mettent en lumière les dynamiques territoriales de l'innovation en région.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Soukouna, Sadio. "Les bâtisseurs locaux du lien entre migration et développement : la coopération décentralisée d’Île-de-France au prisme des alliances stratégiques entre migrants maliens et pouvoirs locaux dans la région de Kayes au Mali." Thesis, Paris 1, 2016. http://www.theses.fr/2016PA01D086.

Full text
Abstract:
La déconstruction des liens de coopération entre les pouvoirs publics locaux et les migrants s'opère dans cette thèse par l'étude des réseaux d'alliance stratégiques en France et au Mali. Ils sont à l'origine du processus d'institutionnalisation de la migration et du développement dans les dispositifs locaux de coopération internationale dans la région de Kayes au Mali. L'engagement de ces acteurs met en lumière la multiplicité des stratégies de légitimation et la divergence des intérêts. La cohabitation de ces différentes rationalités permet d'étudier la dimension stratégique de cette alliance au prisme des luttes d'influence, de pouvoir, de résistance à la domination, d'identification et d'auto-identification. Cette recherche montre que malgré leur hétérogénéité, ces éléments contribuent de manière paradoxale à unifier les acteurs de la configuration locale de la migration et du développement. L'étude de cas de la coopération décentralisée entre la région de Kayes, la région d'Île-de-France et les ressortissants de la région de Kayes en France est mobilisée pour révéler l'importance stratégique de l'alliance créée entre migrants, pouvoirs locaux et ONG. Elle permet notamment de cerner les tensions, conflits et relations d'interdépendance au cœur des changements et des recompositions de la coopération décentralisée franco-malienne depuis maintenant trois décennies. La spécificité de cette coopération est finalement mise en exergue au moyen de l'étude de cas comparative des modes d'engagement français et canadiens dans le développement local au Mali
The study of cooperation between local governments and migrants is realized in this research through its focus on strategic alliances networks in France and Mali. These networks are involved in the institutionalization process of migration and development in international activities of local governments in the region of Kayes (Mali). The commitment of these actors highlights the multiplicity of legitimization strategies, the marginalization of minority communities and the divergent interests. This research shows that despite their heterogeneity these issues contribute paradoxically to unify the actors of local migration and development configuration. The case study of decentralized cooperation between the region of Kayes, the region of Île-de-France and the migrants originated from Kayes is mobilized to reveal the strategic importance of the alliance created between migrants, local authorities and NGOs. It allows to identify the tensions, conflicts and interdependent relationship at the heart of changes and reconfigurations of franco-malian decentralized cooperation for the past three decades. The specificity of this cooperation is ultimately highlighted by comparative case study of French and Canadian modes of engagement in local development in Mali. This demonstration put special emphasis on the critical discourses of the Malian authorities as partners of international cooperation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Czychon, Christoph. "Regional and Global Multinationals : an Examination of Theory and Empirical Evidence from European MNEs." Thesis, Lyon, 2020. http://www.theses.fr/2020LYSE3038.

Full text
Abstract:
Les entreprises multinationales (EMN) sont les principaux moteurs des activités de commerce et d’investissement mondiales en raison de leur capacité à encourager les interdépendances (économiques) entre les marchés nationaux et régionaux. La communauté internationale en sciences de gestion a ainsi fourni un effort substantiel pour développer des cadres théoriques qui expliquent le raisonnement et évaluent le statut et les progrès de l’internationalité/ regionalité des EMN. Ce faisant, des recherches antérieures, par exemple Rugman and Verbeke (2004) ou Rosa et al. (2020), proposent que le concept de globalisation au niveau de l’entreprise, au sens de répartition géographique équilibrée des revenus à travers la triade, est vide de sens et est un cas particulier mais pas général.Le présent travail examine la littérature existante dans ce domaine de recherche spécifique et s’appuie sur des données longitudinales des EMN européennes pour une évaluation empirique. L’ensemble de la littérature définissant et conceptualisant les différents types de firmes (internationales) est ainsi passé en revue et analysé tout en étudiant plus de 100 travaux évalués par des pairs et monographiques. En outre, il est évalué comment la régionalité et la globalité des EMN sont opérationnalisées et mesurées. De même, un examen et une analyse détaillés des recherches prenant en compte les systèmes de classification des EMN et contribuant au débat régional et global sont proposés. Sur la base de 253 échantillons de données, il est ainsi démontré que 85.0%, soit 28,575 des 33,632 entreprises, sont classées comme EMN régionales. En conséquence, des recherches antérieures indiquent que ces EMN sont – malgré leurs interdépendances – essentiellement régionales.Par ailleurs, le présent travail contribue au débat existant sur les EMN régionales et globales sur la base de l’analyse des données longitudinales des EMN européennes. En utilisant les données sur les revenus et des employés, les EMN répertoriées dans le CAC40 et DAX30 sont en forte augmentation dans l’orientation interrégionale tout au long de la période 2005-2015. En conséquence et avec la disparition de l’orientation vers la région d’origine, la part des EMN orientées vers la région d’origine diminue de 32.8%, passant de 81.3% en 2005 à 48.4% en 2015. L’examen des données suggère que la croissance vers l’interrégionalité est progrès-sive, tandis que les cases sélectionnées illustrent que le développement est également complété par de grandes étapes. Ainsi, ces apports contrastent avec les travaux précédent, le présent travail offre alors une perspective complète et actualisée des EMN régionales et globales
Multinational enterprises (MNEs) act as the key drivers of world trade and investment activities due to their ability to facilitate (economic) interdependencies across national and regional markets. The international business and management research community has thereby shown a substantial effort to develop theoretical frameworks that explain the reasoning for and assess the status and progress of MNE internationality/regionality. In doing so, previous research, as original as by Rugman and Verbeke (2004a) and as recent as by Rosa et al. (2020), renders the concept of firm-level globalization, in terms of a balanced geographic distribution of sales across the triad, as meaningless and a special but not the general case.For the generation of a holistic view, the present work examines the existing literature from this specific research field and considers longitudinal data from European MNEs for an empirical assessment. The body of literature defining and conceptualizing the different kinds of (international) firms is thus reviewed and analyzed while accessing more than 100 excerpts from peer-reviewed and monographic works. In addition, it is assessed how MNE regionality and globality are operationalized and measured. Likewise, a detailed review and analysis of the research that considers MNE classification systems and contributes to the regional and global debate is provided. Based on 253 data samples, it is thereby shown that 85.0% or 28,575 of the 33,632 firms are classified as home region-oriented MNEs. In consequence, prior research indicates that these MNEs are – despite their interdependencies – dominantly (home-) regional.In extension, the present work contributes to the existing debate on regional and global MNEs based on the analysis of longitudinal data from European MNEs. Using sales and employee data, MNEs listed in CAC40 and DAX30 are substantially increasing in interregional orientation throughout the 2005-2015 period. In consequence and with home-region orientation fading, the stake of home region-oriented MNEs decreases by 32.8% from 81.3% in 2005 to 48.4% in 2015. The additional data review suggests that growth into interregional orientation is incremental while selected cases exemplify that the development is not only gradual but also complemented by big steps, such as connected with foreign M&A activities. While these insights are in contrast with the original narrative, the present work provides a comprehensive and updated perspective on regional and global MNEs
Multinationale Unternehmungen (MNU) sind die Haupttreiber der Welthandels- und Investi-tionstätigkeit, da sie (wirtschaftliche) Abhängigkeiten zwischen nationalen und regionalen Märkten fördern. Die internationale Forschungsgemeinschaft für Wirtschaft und Management hat daher erhebliche Anstrengungen unternommen, um einen theoretischen Bezugsrahmen zu entwickeln, der die Gründe für sowie den Status und die Entwicklung der Internationalität/ Regionalität von MNU erläutert und bewertet. Frühere Forschungsarbeiten, bspw. von Rugman and Verbeke (2004) und Rosa et al. (2020), ordnen dem Konzept der Globalisierung auf Unternehmensebene, d.h. eine geografische Verteilung von Umsätzen innerhalb der Triade, eine bedeutungslose Rolle zu, die einen besonderen und nicht den Regelfall wiederspiegelt.Die vorliegende Arbeit untersucht die Forschung aus diesem spezifischen Bereich und berücksichtigt Längsschnittdaten von europäischen MNU für eine eigene Analyse. Die Literatur, welche die verschiedenen Arten von (internationalen) Unternehmungen definiert und konzeptualisiert, wird daraufhin analysiert, wobei auf mehr als 100 Auszüge aus von Experten begutachteten und monografischen Werke zurückgegriffen wird. Darüber hinaus wird bewertet, wie Regionalität und Globalität von MNU operationalisiert und gemessen wird. Ebenso wird eine detaillierte Überprüfung und Analyse der Forschung bereitgestellt, die innerhalb des Diskurses die Klassifikation von MNU berücksichtigt. Anhand von 253 Datenstichproben wird dabei verdeutlicht, dass 85.0% oder 28,575 der 33,632 Unternehmungen als Heimatregionen-orientierte MNU eingestuft werden. Somit zeigt die bestehende Forschung, dass MNU – trotz der bestehenden Abhängigkeiten – überwiegend (Heimatregionen-orientiert und) regional sind.Die vorliegende Arbeit trägt auf Basis der Erhebung und Analyse von Längsschnittdaten von europäischen MNU auch zur bestehenden Debatte über regionale und globale MNU bei. Die Auswertung von Umsatz- und Mitarbeiterdaten von CAC40 und DAX30 gelisteten MNU zeigt dabei, dass sich die interregionale Ausrichtung im Zeitraum von 2005 bis 2015 deutlich verstärkt. Mit abnehmender Heimatregionen-Orientierung sinkt dabei der Anteil der regionalen MNU um 32.8% von 81.3% im Jahre 2005 auf 48.4% im Jahr 2015. Die weitere Datenanalyse zeigt auch, dass die Veränderung zu einer interregionalen Orientierung graduell erfolgt, wäh-rend ausgewählte Fälle verdeutlichen, dass auch sog. „große Schritte“ möglich sind. Da diese Erkenntnisse im Gegensatz zur ursprünglichen Forschung stehen, bietet die vorliegende Arbeit eine übergreifende und aktualisierte Perspektive für regional- und global-orientierte MNU
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Pasquier, Romain. "La capacité politique des régions : une comparaison France-Espagne." Rennes 1, 2000. http://www.theses.fr/2000REN10409.

Full text
Abstract:
L'objet de cette thèse consiste à élaborer une grille de lecture sociologique de la variabilité du potentiel mobilisateur des régions à l'échelle européenne. Ce travail s'inscrit dans une tentative de renouvellement des approches récentes du phénomène régional par l'usage du concept de capacité politique entendue comme un processus politique dans lequel les acteurs politique et sociaux produisent des visions du monde qui structurent des relations de coopération et des arrangements informels. Cette recherche s'appuie sur un dispositif comparatif inter-national (entre la France et l'Espagne) et inter-régional (entre la Bretagne, la région Centre, la Galice et la Rioja) envisagé sur le temps long des rapports centre périphérie et à différents niveaux d'analyse (européen, national et local)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Melle, Denis. "Incitations et mise en réseau des entreprises : le cas de la filière nautique en Bretagne." Phd thesis, Brest, 2011. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00607736.

Full text
Abstract:
La recherche de la compétitivité globale est une construction dans laquelle l’assise territoriale des entreprises joue un rôle majeur. L'attractivité et la compétitivité territoriale sont des notions très présentes dans le débat sur les politiques de développement régional. Alors que la compétitivité traite de la performance économique au sens strict, l’attractivité s’acquiert par une dimension holiste du développement économique. Pour optimiser leurs performances, les entreprises nouent des partenariats qui leur permettent de mutualiser leurs ressources. Ces rapprochements se réalisent par des mises en réseau formelles ou informelles, sous la forme de clusters, de systèmes productifs locaux ou de filières, assurant une meilleure circulation de l’information. L’industrie nautique est plus particulièrement concernée par notre travail de recherche. Elle est intimement liée à l’identité territoriale de la région Bretagne et participe fortement à son attractivité en mettant en valeur ses dotations culturelles et matérielles. Le nautisme et les loisirs maritimes en Bretagne sont soumis aux variations de l’environnement économique. Les acteurs concernés (entreprises et institutionnels), ont entamé des réflexions et mis en place des dispositifs incitatifs pour améliorer leur compétitivité. Afin de mieux comprendre l’efficacité des mesures incitatives proposées, nous cherchons à identifier si les entreprises appartenant à la filière nautique en Bretagne développent des stratégies conformes aux attentes des pouvoirs publics et par la même, comment ces mêmes entreprises évaluent les actions de la puissance publique en termes d’aide au développement économique
The research of global competitiveness is a construction in which the territorial base of companies plays a major role. The attractiveness and the territorial competitiveness are very present notions in the debate on regional development policies. While the competitiveness deals with the economic performance in the strict sense, the attractiveness acquires itself by a holistic dimension of the economic development. To optimize their performances, companies build partnerships that allow them to mutualize their resources. These links come true by formal or informal networks, in the form of clusters, local productive systems or districts, insuring a better circulation of information. The nautical industry s particularly involved in our research work. . It is closely related to the territorial identity of the region o Brittany and participates in its attractiveness by emphasizing its endowments. Boating and Marine recreation in Brittany are subject to changes in the economic environment. Relevant actors (businesses and institutional) have engaged in reflections and implemented incentives devices to improve their competitiveness. To better understand the effectiveness of the proposed incentives, we seek to identify if the boating industry in Brittany-owned businesses develop strategies consistent with the expectations of the public authorities and by the same, how these same firms assess the actions of the public power in terms of economic development
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Petit, Yves. "Politiques régionales de la Communauté économique européenne et développement des régions : analyse des intéractions." Nancy 2, 1991. http://www.theses.fr/1991NAN20001.

Full text
Abstract:
L’acte unique européen constitue une novation pour les régions des états membres de la communauté économique européenne. L’introduction de la cohésion économique et sociale est à l'origine d'un redéploiement des interventions structurelles de la communauté économique européenne. Les fonds structurels (feder, fse, feoga orientation), les interventions de la banque européenne d'investissement, les politiques communes et le marché intérieur doivent contribuer à la réalisation d'une Europe davantage intégrée - les inégalités de développement entre les régions qui subsistent dans la communauté économique européenne doivent également être réduites par un encadrement des politiques de développement régional (régimes d'aides à finalité régionale, politiques d'aménagement du territoire) menées dans les cadres étatique et régional. La forte demande de coopération transfrontalière et interrégionale des régions oblige de la communauté à prévoir davantage d'interventions financières dans le cadre de ces politiques régionales. Le développement de la construction communautaire soulève la question de la place des régions au sein du système communautaire et celle de leur insertion dans le processus d'intégration
The European single act forms a new contract for regions of member states of European Economic Community. The introduction of the economic and social cohesion is based on a redefinition of structural interventions of European Economic Community. The structural funds (European regional development fund, European social fund, and the orientation part of the feoga), the interventions of the European investment bank, the common policies and the international market must contribute to the realization of a more integrated Europe. The inequalities of development between regions which stand in European economic community must be equally reduced by a structen control of regional development policies (regional grants, regional planning) realized in states and regions. The strong regional demand of transfrontier and interregional cooperation forces the community to foresee more financial interventions in the context of its regional policies. The grouth of the European construction poses the problem of the role of regions inside the European system and that of their insertion in the integration process
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Grison, Jean-Baptiste. "La très petite commune en France : héritage sans avenir ou modèle original ?" Phd thesis, Université Blaise Pascal - Clermont-Ferrand II, 2009. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00658977.

Full text
Abstract:
En France, le maillage administratif et la répartition de la population sont tels qu'un peu plus d'un millier de communes ont moins de 50 habitants au recencement de 1999. Six cents autres ont été recensées en-dessous de ce seuil lors d'un ou plusieurs dénombrements depuis 1962. Face aux exigences actuelles, en matière de gestion du territoire et d'action politique, le statut et les capacités des plus petites collectivités territoriales font l'objet d'un débat récurrent depuis de nombreuses décennies. Les géographes ont assez peu contribué, jusqu'à ce jour, à ce débat. Cette thèse de géographie a pour objet d'apporter un angle de vue général (à l'échelle de l'ensemble du territoire national) et géographique, en traitant en particulier les questions de la répartition des très petites communes, de leurs modes de vie et dynamiques spécifiques, ainsi que de la construction territoriale particulière dont elles sont l'héritage et qu'elles engendrent encore aujourd'hui. Les interactions spatiales entre les plus petites unités et les communes voisines plus peuplées, ainsi que les opportunités de regroupements intercommunaux, sous diverses formes, sont aussi abordées. Ces très petites entités, dont le potentiel et les perspectives sont aléatoires, nous permettent de mettre au jour l'ampleur de la variabilité du modèle français d'organisation de la gestion territoriale et du développement local.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Grison, Jean-Baptiste. "La très petite commune en France : héritage sans avenir ou modèle original ?" Phd thesis, Clermont-Ferrand 2, 2009. https://theses.hal.science/docs/00/65/89/77/PDF/Grison.pdf.

Full text
Abstract:
En France, le maillage administratif et la répartition de la population sont tels qu'un peu plus d'un millier de communes ont moins de 50 habitants au recencement de 1999. Six cents autres ont été recensées en-dessous de ce seuil lors d'un ou plusieurs dénombrements depuis 1962. Face aux exigences actuelles, en matière de gestion du territoire et d'action politique, le statut et les capacités des plus petites collectivités territoriales font l'objet d'un débat récurrent depuis de nombreuses décennies. Les géographes ont assez peu contribué, jusqu'à ce jour, à ce débat. Cette thèse de géographie a pour objet d'apporter un angle de vue général (à l'échelle de l'ensemble du territoire national) et géographique, en traitant en particulier les questions de la répartition des très petites communes, de leurs modes de vie et dynamiques spécifiques, ainsi que de la construction territoriale particulière dont elles sont l'héritage et qu'elles engendrent encore aujourd'hui. Les interactions spatiales entre les plus petites unités et les communes voisines plus peuplées, ainsi que les opportunités de regroupements intercommunaux, sous diverses formes, sont aussi abordées. Ces très petites entités, dont le potentiel et les perspectives sont aléatoires, nous permettent de mettre au jour l'ampleur de la variabilité du modèle français d'organisation de la gestion territoriale et du développement local
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Sabot, Emmanuele. "Pour une étude comparée des politiques de développement économique localisé : analyse franco-britannique de trois villes industrielles : Saint-Etienne, Glasgow (GB), Motherwell (GB)." Saint-Etienne, 1996. http://www.theses.fr/1996STET2029.

Full text
Abstract:
La première partie: "une crise, réponse de deux États" situe le contexte économique et politique des trois villes industrielles étudiées. Le terme de crise est analysé de manière approfondie ainsi que ses différentes interprétations entrainant les choix de politiques économiques mises en oeuvre par les deux États étudiés. Le système institutionnel français est alors comparé au système britannique, en mettant largement en évidence la place particulière que tient l'Ecosse. La deuxième partie : "trois villes, qui fait quoi ? Acteurs et structures" présente de manière dynamique - en intégrant et projetant les restructurations en cours - la diversité, au sein des trois villes, des acteurs et des structures de développement économique local. Y sont comparées la forme même de ces structures, la répartition des compétences, et la nature des relations entre les différents acteurs. La dernière partie: "actions, politiques, stratégies de développement économique" analyse les stratégies de reconversion, et donc de développement, pratiquées par les trois villes étudiées. Sont exposées et disséquées les similitudes et les divergences de stratégies à travers des exemples précis d'actions, l'ensemble permettant de mettre en valeur les choix et les contraintes locales de chacune des trois villes industrielles
The thesis is divided into three parts. The first part is titled: "one crisis, two State responses". This part examines the economic and political context of the three industrial cities studied. The terminology of the crisis is analysed in order to highlight the different interpretations of economic policy in the two states. The French instutitional system is compared to the British system. With a particular focus on Scotland. The second part is titled: "three cities, who does what ? Actors & structures". This section of the thesis shows, in a dynamic way, and by projecting forward current reorganisations, the diversity between the three cities and of the actors and structures dealing with local economic development. The form of the structures, the division of responsibilities, and the relationships between different actors, are contrasted. The final part of the thesis is titled: "actions, policies, and economic development strategies". This part analyses strategies of redevelopment, and the varying development approaches taken by the three cities examined. Similarities and differences in the strategies are developed through the use of case studies. The case studies permit both the choices and local constraints of each of the three industrial cities to be illustrated
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Lejoux, Patricia. "Localisation des consommateurs et organisation spatiale de l'économie : une mesure de la consommation touristique nette générée par les flux touristiques dans les régions françaises." Paris 12, 2006. https://athena.u-pec.fr/primo-explore/search?query=any,exact,990002533750204611&vid=upec.

Full text
Abstract:
Dans un contexte où la majorité des recherches considèrent que l'organisation spatiale de l'économie est déterminée par la localisation des producteurs, les entreprises, et qu'elle se traduit par une concentration croissante de la production et de la consommation au profit des espaces métropolitains, l'objectif de cette thèse vise à vérifier l'hypothèse selon laquelle les changements temporaires de localisation effectués par les consommateurs dans le cadre de leurs mobilités touristiques, par les déplacements de consommation qu'ils génèrent entre les espaces, pourraient constituer également un déterminant de l'organisation spatiale de l'économie. Deux axes de recherche ont été développés : une géographie des flux touristiques en France métropolitaine à d'abord été établie afin d'évaluer l'importance de la fréquentation touristique dans les régions françaises, puis une mesure des déplacements de consommation a été réalisée à partir de la notion de "consommation touristique nette" qui tient compte à la fois des consommations effectuées par les touristes dans les régions mais aussi des consommations réalisées par les habitants des régions en dehors de celles-ci. Les résultats obtenus montrent que les changements temporaires de localisation effectués par les consommateurs dans le cadre de leurs mobilités touristiques se traduisent par un transfert de richesse des espaces situés au coeur des logiques de métropolisation vers ceux qui en sont à l'écart et que certains espaces peu avantagés du point de vue des dynamiques de la production le sont davantage du point de vue des dynamiques de la consommation, certains espaces restant cependant en dehors de ces logiques vertueuses
In a context where the majority of researches consider that spatial organization of the economy is determined by the location of producers, firms, and that is translated by an increasing concentration of production and consumption in metropolitan areas, the objective of this thesis aims at verifying the hypothesis according to which the temporary changes of location made by consumers during their tourism mobilities, by the displacements of consumption they generate between spaces could costitute also a determiner of spatial organization of the economy. Two research axis were developed : a geography of tourist flows was established at first to estimate the importance of tourist frequenting in french regions, then a measure of the displacements of consumption was realized by the notion of "net tourist consumption" taking into account consumptions made by tourists inside regions and consumptions made outside by the inhabitants of the regions. The results show that temporary changes of location made by consumers during their tourist mobilities lead to a transfer of wealth from metropolitan areas to non metropolitan areas and that spaces little favoured from dynamics of production are more favoured from dynamics of consumption, netherless some spaces do not benefit fromthis advantages
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography