To see the other types of publications on this topic, follow the link: Contrôle descendants.

Journal articles on the topic 'Contrôle descendants'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 31 journal articles for your research on the topic 'Contrôle descendants.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse journal articles on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Ramírez Vaquero, Eloísa. "Los resortes del poder en la Navarra bajomedieval (siglos XII-XV)." Anuario de Estudios Medievales 25, no. 2 (April 2, 2020): 429. http://dx.doi.org/10.3989/aem.1995.v25.i2.941.

Full text
Abstract:
La Navarre a connu durant le XIII' siècle un intense procéssus de mise a jour et de modernisation des structures du pouvoir royal et de l’état. Cette analyse a pour but d 'étudier dans un essai de synthése, l'état de la question, et plus particulièrement les mécanismes de contrôle du territoire, la rationalisation et la systématisation des revenus du patrimoine et l'exercice de la justice. Le point de départ sera done, la nécessaire plate-forme établie pendant la deuxième moitié du XIVe siècle par les derniers descendants directs de la dynastie de Navarre, ou se sont fixées les bases du pouvoir souverain pendant le Bas Moyen Age. Au XIVe siècle la nouvelle monarchie des Champenois, et surtout celle des Capétiens, poursuivront les changements administratifs jusqu'a l'apogée de la fiscalité et des structures d'un état moderne. La faiblesse du pouvoir royal pendant la seconde moitié du XVe siècle provoque le début de la faillite d 'un système qui réussira pourtant a se reconstruire dans un schéma bien articulé et cohérent pour les temps modernes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Locoh, Thérèse. "Familles dans la crise et politiques de population en Afrique subsaharienne." Politique africaine 44, no. 1 (1991): 78–90. http://dx.doi.org/10.3406/polaf.1991.5523.

Full text
Abstract:
Si les sociétés africaines ont, jusqu’à maintenant, préservé les normes favorables à une nombreuse descendance, c’est parce que les conditions socio-économiques rendaient ce choix nécessaire. Vont-elles remettre en cause leurs normes de valeurs familiales et revoir à la baisse leurs aspirations en matière de descendances ? C’est ce que, sans toujours le dire, escomptent certains organismes internationaux qui attendent de la crise dramatique des économies africaines une prise de conscience de la nécessité d’un contrôle de la croissance démographique. Certes, les gouvernements africains tiennent un discours plus favorable qu’auparavant sur le nécessaire contrôle de la croissance démographique; mais au-delà des prises de position officielles, qu’en est-il des véritables décideurs que sont les familles ? Vont-elles modifier leurs comportements ? Leurs conditions de vie quotidiennes sont-elles favorables à une aspiration plus affirmée au contrôle de leur fécondité ? Plus qu’une incitation à la diminution des descendances, la crise ne va-t-elle pas avoir des effets désastreux sur le niveau sanitaire des populations ? De la réponse à ces questions dépend l’évolution démographique, à court et moyen terme, de l’Afrique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Fougère, Maxime, and Dimitri Ryczko. "Une voie dopaminergique descendante pour contrôler le mouvement." médecine/sciences 34, no. 5 (May 2018): 386–88. http://dx.doi.org/10.1051/medsci/20183405005.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

BATELLIER, F., M. GOVOROUN, and J. P. BRILLARD. "Sex-ratio chez les oiseaux sauvages et domestiques." INRAE Productions Animales 17, no. 5 (October 5, 2004): 365–72. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.2004.17.5.3609.

Full text
Abstract:
Les chromosomes sexuels déterminent le sexe des embryons chez les oiseaux comme chez tous les vertébrés supérieurs. Le sex-ratio de la descendance d’une population est donc, d’après la théorie mendélienne, équilibré, méiose oblige. On rencontre pourtant des contre-exemples à la fois dans les espèces d’oiseaux sauvages et domestiques. La femelle oiseau pourrait ainsi soit contrôler la répartition des chromosomes sexuels dans ses ovocytes, soit favoriser le développement des embryons d’un sexe donné. L’objet de cette revue est de préciser les conditions d’apparition de ce contrôle. Enfin, si ce déséquilibre est confirmé, la connaissance des mécanismes qui le régulent pourrait permettre à terme un contrôle du sexe des populations d’oiseaux. En production avicole, un tel contrôle fait l’objet d’un vieux rêve : orienter les lignées de poules pondeuses vers la production de femelles alors que les lignées de poulets de chairs ou les canards mulards seraient orientées vers la production de mâles.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Trouvin, A. P., A. Simunek, J. Costes, S. Carvès, T. Medkour, D. Bouhassira, and S. Perrot. "Étude des contrôles inhibiteurs descendants chez des patients atteints de rhumatisme inflammatoire chronique actif." Revue du Rhumatisme 88 (December 2021): A14—A15. http://dx.doi.org/10.1016/j.rhum.2021.10.021.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Lajeunesse, Maude. "Repenser le rapport entre loi et famille dans la Grèce archaïque et classique : l’exemple de la descendance dans les inscriptions à caractère législatif." Cahiers d'histoire 31, no. 2 (November 6, 2013): 181–205. http://dx.doi.org/10.7202/1019289ar.

Full text
Abstract:
Cet article s’intéresse à la mention des enfants et des descendants dans les inscriptions législatives grecques des époques archaïque et classique. Les documents préservés réglementaient l’inclusion sociale et civique des enfants, l’exclusion civique des descendants d’individus subversifs, le rôle de l’enfant comme héritier principal et certains des autres rôles que l’enfant devait jouer au sein de sa famille et de sa patrie. Généralement, même lorsque l’enfant était nommé à titre individuel, c’est toute la lignée qui était concernée par les dispositions légales, qui visaient, d’une part, à contrôler la composition du corps civique et, d’autre part, à promouvoir la régulation interne des familles1.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

LEBOEUF, B., J. A. DELGADILLO, E. MANFREDI, A. PIACERE, V. CLEMENT, P. MARTIN, M. T. PELLICER-RUBIO, P. BOUÉ, and R. DE CREMOUX. "Place de la maîtrise de la reproduction dans les schémas de sélection en chèvres laitières." INRAE Productions Animales 21, no. 5 (November 27, 2008): 391–402. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.2008.21.5.3414.

Full text
Abstract:
La saisonnalité de la reproduction chez les chèvres originaires des latitudes tempérées ou subtropicales peut maintenant être contrôlée par des changements artificiels de la photopériode. Les jours courts stimulent l’activité sexuelle tandis que les jours longs l’inhibent. Ces connaissances ont permis le développement de traitements photopériodiques pour le contrôle de l’activité sexuelle des chèvres et des boucs. En France, l’Insémination Artificielle (IA) des chèvres joue un rôle central pour le contrôle des appariements et l’organisation du schéma de sélection. La plupart des chèvres sont inséminées en dehors de la saison sexuelle avec de la semence cryoconservée, après induction hormonale de l’ovulation seule ou en combinaison avec des traitements photopériodiques. Les taux de fertilité sont en moyenne de 65%. De nouvelles stratégies sont en cours d’expérimentation. Elles sont basées sur l’IA après un effet mâle pour réduire l’utilisation des hormones. Le schéma de sélection s’est développé grâce aux progrès de l’IA. Ce schéma repose sur des plans d’accouplements entre reproducteurs d’élite, le testage sur descendance en fermes et la diffusion des semences de boucs améliorateurs. Après les caractères laitiers, les caractères fonctionnels sont désormais pris en compte. Actuellement, l’accent est mis sur la morphologie de la mamelle. La résistance à certaines maladies est à l’étude. Outre cette approche de génétique quantitative, de nouvelles perspectives basées sur une approche moléculaire permettront de détecter des gènes économiquement intéressants pour l’élevage caprin.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

L Plavnik, Frida, and Nelson Dinamarco. "QUAIS OS MELHORES FÁRMACOS E COMBINAÇÕES NO HIPERTENSO AFRODESCENDENTE?" Revista Brasileira de Hipertensão 28, no. 3 (September 1, 2021): 207–12. http://dx.doi.org/10.47870/1519-7522/20212803217-12.

Full text
Abstract:
Hipertensão em afrodescendentes ocorre de forma precoce, com elevadas taxas de eventos cardiovasculares em comparação a caucasianos. Além da influência genética, níveis baixos de atividade plasmática de renina, maior sensibilidade ao sal, menor capacidade de excretar sódio e outros mecanismos estão envolvidos e comentados no presente artigo. Para tratamento farmacológico, foram avaliados vários estudos como CREOLE, ALLHAT, CARDIA, JHS, REGARDS, AASK, ACCOMPLISH, artigos de revisão e metanálises de diversos, e das diretrizes mais atuais, como europeia, americana, brasileira para comparar indicação de tratamento. Diversas classes farmacológicas, como bloqueadores de canais cálcio, ß-bloqueadores, inibidores sistema renina angiotensina aldosterona e diuréticos foram incluídas na presente revisão com intuito de comparar utilização e indicação para pacientes hipertensos afrodescendentes. Concluímos que diversos pontos relevantes devem ser considerados no tratamento em afrodescendentes que englobam as características fisiopatológicas, desenvolvimento precoce das lesões em órgãos-alvo, além de maiores taxas de eventos cardiovasculares e renais. Logo além da mudança de estilo de vida, melhoria da alimentação, o tratamento combinado, provavelmente como de primeira linha, deve ser uma abordagem considerada, e os fármacos utilizados devem visar controle pressórico e inibição do processo inflamatório que resulta em piores desfechos. Importante ressaltar que representatividade da população afrodescendente foi insatisfatória para conclusão robusta. Podemos inferir pela literatura disponível e diretrizes que no tratamento inicial deve ser considerado o uso DTZ ou tiazídico-símile, ou BCC DHP, embora instituição de combinações fixas com iECA ou BRA tem importância na proteção dos órgãos alvo que ocorre de forma mais precoce e grave nesta população.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

COLLEAU, J. J. "Effet de la somatotropine bovine (BST) sur l’efficacité des programmes de sélection laitière." INRAE Productions Animales 3, no. 2 (February 3, 1990): 93–102. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.1990.3.2.4364.

Full text
Abstract:
L’utilisation libre de l’hormone de croissance bovine (BST) dans les troupeaux au contrôle laitier entraînerait des perturbations dans les programmes de sélection laitière. Grâce aux travaux de simulation numérique déjà réalisés, français et autres, il est montré que ces perturbations atteindraient non seulement la sélection des vaches mais aussi la sélection des taureaux sur descendance. L’effet global de ces perturbations serait de diminuer les rythmes de progrès génétique et surtout de fausser l’évaluation de l’efficacité réelle du programme de sélection qui pourrait être optimiste ou pessimiste suivant le système de choix des vaches traitées. En conséquence, il serait impératif de corriger les données en fonction de l’existence possible d’un traitement. Les simulations montrent que, pour être fiables, ces corrections devraient être effectuées par comparaison intra animal des contrôles mensuels traités et non traités. La méthodologie correspondante étant encore à mettre au point et la précision finale de telles corrections étant encore inconnue, il est proposé dans un premier temps d’extrapoler à une durée normale les lactations partielles précédant le premier traitement à la BST. A long terme, si les corrections n’étaient pas possibles pour les diverses raisons évoquées dans le texte, il est proposé que la sélection se fasse sous contrat avec des méthodes de reproduction intensives.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

SELLIER, P., J. BOUIX, G. RENAND, and M. MOLÉNAT. "Les objectifs et les critères de sélection : Les aptitudes bouchères : croissance, efficacité alimentaire et qualité de la carcasse." INRAE Productions Animales 5, HS (December 2, 1992): 147–59. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.1992.5.hs.4278.

Full text
Abstract:
Les programmes de sélection sur les aptitudes bouchères ont un double objectif : l’abaissement du coût de production et l’amélioration de la qualité du produit. Cet article rappelle un certain nombre de données de base sur les aptitudes bouchères : courbe de croissance, évolution de la composition chimique et tissulaire chez l’animal en croissance (notion d’allométrie), énergétique de la croissance (relation entre efficacité alimentaire et croissance musculaire), développement des tissus musculaire et adipeux, qualités de la viande et du gras. Les objectifs et les critères de sélection sont décrits pour chacune des espèces bovine, ovine et porcine. L’importance relative accordée aux différents caractères (vitesse de croissance, efficacité alimentaire, teneur en viande de la carcasse, qualité de la viande) varie selon l’espèce. Chez les bovins allaitants et les ovins, l’évaluation génétique des mâles repose dans un premier temp sur le contrôle individuel et dans un second temps sur le contrôle de descendance. Chez le porc, la composition corporelle peut être estimée avec précision sur l’animal vivant (échographie aux ultra-sons) et le contrôle individuel a été largement utilisé dans les deux dernières décennies.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Trouvin, A. P., A. Simunek, J. Costes, T. Medkour, D. Bouhassira, and S. Perrot. "Modification des contrôles descendants des voies de la douleur par les anti-TNF chez les patients avec rhumatisme actif : étude RAPID." Revue du Rhumatisme 89 (December 2022): A23—A24. http://dx.doi.org/10.1016/j.rhum.2022.10.019.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Guirimand, F., D. Bouhassira, and D. Le Bars. "Effets differentiels de la morphine sur les controles descendants s'exercant sur les versants moteur et sensoriel d'un reflexe nociceptif." Annales Françaises d'Anesthésie et de Réanimation 15, no. 6 (January 1996): 830. http://dx.doi.org/10.1016/0750-7658(96)84441-8.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Cassoli, Marileide Lázara. ""Trata-se de uma rapariga de cor...": honestidade, moral e serviço doméstico feminino. Belo Horizonte, 1897-1920." Revista de História e Historiografia da Educação 1 (July 11, 2017): 170. http://dx.doi.org/10.5380/rhhe.v1i0.52211.

Full text
Abstract:
Os diálogos entre a História da Educação e a História Cultural possibilitam desvelar aspectos diversos das práticas educacionais fora da escola e da escolarização, revitalizando, dessa forma, as abordagens em História da Educação. A partir dessa perspectiva, buscamos compreender as interfaces existentes entre as dinâmicas sociais, culturais, políticas e “educacionais”, que marcaram as vivências das mulheres afrodescendentes, que se dedicaram aos serviços domésticos, em Belo Horizonte, Minas Gerais, entre os anos de 1897 a 1920, no âmbito do processo de formação do mercado de trabalho livre no Brasil. As histórias das mulheres afrodescendentes permitem “esboçar” múltiplos retratos das liberdades por elas construídas naquele contexto. Contudo, para aquelas que se dedicaram ao serviço doméstico no pós-abolição, a conduta moral e o controle sobre o corpo feminino possibilitaram traçar um “fio condutor” em comum para as suas distintas histórias de vida e de trabalhadoras.“A girl of color…”: honesty, morality, and female domestic service. Belo Horizonte, 1897-1920. The dialogues that exist between the History of Education and Cultural History reveal various aspects of educational practices outside of school and schooling, thus revitalizing our approaches to the History of Education. Based on this perspective, we sought to understand the existing interfaces between the social, cultural, political, and "educational" dynamics that marked the experiences of Afro-descendant women who dedicated themselves to domestic services in Belo Horizonte, Minas Gerais, from 1897 to 1920, as part of the process of forming the free labor market in Brazil. The histories of Afro-descendant women allow us to "sketch" multiple portraits of the freedoms that they created within this context. However, for those who dedicated themselves to domestic services in the post-slavery era, moral conduct and control of the female body enabled us to trace a common thread running through the different histories of their lives and work. Keywords: Work; Education; Gender.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

CAMPOS, PAULO R. A., VIVIANE M. DE OLIVEIRA, and LEONARDO P. MAIA. "EMERGENCE OF ALLOMETRIC SCALING IN GENEALOGICAL TREES." Advances in Complex Systems 07, no. 01 (March 2004): 39–46. http://dx.doi.org/10.1142/s0219525904000044.

Full text
Abstract:
We investigate the emergence of power-law scalings in genealogical trees. Especially, we study the topological properties of genealogical trees both in the neutral evolution and the selective evolution. In all instances, we observe that the topologies of these trees are well described by a power-law scaling [Formula: see text], where Ak is the number of nodes which are direct or indirect descendants of node k and Ck=∑jAj where the sum is taken over all nodes that contribute to Ak. This relation is well known in transportation networks as well as in metabolic networks, and it is referred to as allometric scaling. Furthermore, we observe a slight dependence of the scaling exponent η on the intensity of selection.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

GRIFFON, L., P. BOULESTEIX, A. DELPEUCH, A. GOVIGNON-GION, J. GUERRIER, O. LEUDET, S. MILLER, R. SAINTILAN, E. VENOT, and T. TRIBOUT. "La sélection génétique des races bovines allaitantes en France : un dispositif et des outilsinnovants au service desfilières viande." INRA Productions Animales 30, no. 2 (June 19, 2018): 107–24. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.2017.30.2.2237.

Full text
Abstract:
Hérité de la loi sur l’Élevage de 1966, le dispositif génétique français a permis la mise en place d’un vaste recueil de phénotypes en ferme et en station. Toutes ces collectes ont pu être valorisées collectivement au travers de nombreuses évaluations génétiques, et notamment les évaluations nationales sur les données recueillies en ferme appelées « IBOVAL ». Ces évaluations ont évolué tant d'un point de vue méthodologique (évaluations polygéniques et maintenant génomiques) que sur l’éventail des caractères valorisés. La filière de production de viande bovine dispose aujourd’hui d’outils génétiques performants permettant d’évaluer les reproducteurs bovins allaitants, de les sélectionner sur leurs aptitudes bouchères et leur qualités maternelles en ferme et en station (contrôle individuel ou sur descendance). Le panel de caractères traités (naissance, sevrage, post-sevrage, reproduction, aptitudes bouchères) permet d’élaborer des objectifs de sélection adaptés aux orientations raciales, aux contraintes de la filière et de l’élevage. Les programmes de sélection utilisant ces outils génèrent un progrès génétique. Celui-ci est diffusé efficacement, même si la faible pénétration de l’insémination animale reste un facteur limitant. Enfin, l’arrivée de la génomique, les changements organisationnels induits par le nouveau règlement zootechnique européen et le contexte difficile de l’élevage vont entraîner des évolutions au niveau des outils et des objectifs de sélection.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Braha-Zeitoun, S., M. C. Castillo, and D. Januel. "Intérêt de l’analyse textuelle d’entretiens cliniques de sujets schizophrènes souffrant d’hallucinations auditives résistantes." European Psychiatry 29, S3 (November 2014): 564. http://dx.doi.org/10.1016/j.eurpsy.2014.09.239.

Full text
Abstract:
IntroductionLes hallucinations auditives sont un des symptômes fréquent et invalidants demeurant persistantes dans 20 à 30 % des cas et ce malgré les traitements antipsychotiques. Certaines théories suggèrent que les caractéristiques des hallucinations seraient liées à des dimensions psychologiques et émotionnelles pouvant expliquer le phénomène hallucinatoire, mais aussi à la croyance que le sujet halluciné accorde à ces voix [1,2].ObjectifL’objectif de cette étude est de mettre en évidence l’intérêt clinique des méthodes d’analyse de discours à travers des entretiens menés auprès de patients schizophrènes souffrant d’hallucinations auditives résistantes.MéthodeDes entretiens semi-dirigés ont été menés auprès de 10 sujets schizophrènes souffrant d’hallucinations résistantes. L’entretien a été construit autour de 10 thèmes principaux se rapportant aux croyances du sujet en rapport à son vécu hallucinatoire, tels que les intentions des voix, le pouvoir qui leur est attribué ou encore les stratégies de contrôle mis en œuvre. L’analyse des données s’est faite à l’aide du logiciel Alceste [3] permettant d’effectuer de manière systématisée et automatisée l’analyse d’entretiens ou de textes. Elle repose sur une classification descendante hiérarchique conduisant à la mise en évidence de mondes lexicaux par la construction de classes de discours mettant en évidence les mots les plus récurrents et significatifs dans le discours du sujet.RésultatsLes résultats de l’analyse sur 10 sujets ont permis de mettre en évidence des classes de discours renvoyant à des processus psychologiques particuliers, concernant le vécu et les relations qu’entretient le sujet avec ses voix. Nous pensons que ces processus, jusque-là sous-estimés et donc peu analysés pourraient constituer une piste d’exploration du caractère résistant des hallucinations.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

PHOCAS, F. "L’optimisation des programmes de sélection." INRAE Productions Animales 24, no. 4 (September 8, 2011): 341–56. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.2011.24.4.3266.

Full text
Abstract:
La finalité d’un programme de sélection est de générer du progrès génétique dans les générations animales futures afin de répondreaux besoins alimentaires, nutritionnels, sociaux et environnementaux de demain. Les travaux pionniers en optimisation technique etéconomique des programmes de sélection des années 1970 à 1990 sont décrits dans cette synthèse. Maintenant, il s’agit d’accroître àla fois le nombre de caractères inclus dans les objectifs de sélection et la valeur prédictive des critères de sélection et des valeurs génétiquesprédites pour permettre le choix le plus fiable possible dès le plus jeune âge, de reproducteurs améliorateurs parmi les candidatsà la sélection. A ce titre, la sélection génomique est une véritable révolution dans la gestion des populations apparue dans la premièredécennie du 21ème siècle. L’organisation des programmes de sélection doit être revue en profondeur : la poursuite duraisonnement classique, c'est-à-dire la forte diffusion d’un petit nombre de reproducteurs élites est extrêmement dangereuse en termesde maintien d’une diversité génétique raisonnable au sein des populations animales, notamment si l’on raccourcit dans le mêmetemps l’intervalle entre générations en supprimant l’étape de contrôle sur descendance chez les bovins. Les objectifs de sélection doiventêtre adaptés, pour intégrer les nouveaux caractères, au fur et à mesure qu’ils seront évalués. Ce point est d’autant plus critiqueque des évolutions défavorables ont été constatées sur divers caractères fonctionnels et que la génétique devra s’intégrer dans uneplus grande diversité de systèmes de production pour répondre aux attentes sociétales.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

GUY, G., and L. FORTUN-LAMOTHE. "Avant-propos." INRAE Productions Animales 26, no. 5 (December 19, 2013): 387–90. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.2013.26.5.3167.

Full text
Abstract:
Ce numéro de la revue INRA Productions Animales contient un dossier consacré aux dernières avancées de la recherche sur le foie gras. En effet, la démocratisation de la consommation de ce produit haut de gamme a été permise notamment par les efforts de recherche et développement sur l’élevage des palmipèdes à foie gras et la maîtrise de la qualité du produit. Ce dossier est l’occasion de faire en préalable quelques rappels sur cette belle histoire ! Un peu d’histoire La pratique du gavage est une tradition très ancienne, originaire d’Egypte, dont les traces remontent à 2 500 avant JC. Elle avait pour objectif d’exploiter la capacité de certains oiseaux à constituer des réserves énergétiques importantes en un temps court pour disposer d’un aliment très riche. Si les basreliefs datant de l’ancien empire égyptien attestent de la pratique du gavage, il n’existe pas de preuves que les égyptiens consommaient le foie gras ou s’ils recherchaient la viande et la graisse. Ces preuves sont apparues pour la première fois dans l’empire romain. Les romains gavaient les animaux avec des figues et pour eux le foie constituait le morceau de choix. Le nom de jecur ficatum, signifiant « foie d’un animal gavé aux figues », est ainsi à l’origine du mot foie en français. La production de foie gras s’est développée dans le Sud-ouest et l’Est de la France aux XVIIe et XVIIIe siècles avec le développement de la culture du maïs. Le foie gras est aujourd’hui un met inscrit au patrimoine culturel et gastronomique français (article L. 654-27-1 du code rural défini par la Loi d’Orientation Agricole de 2006). Le contexte de la production de foie gras Avec près de 72% de la production mondiale en 2012, la France détient le quasi monopole de la production de foie gras. Les autres pays ayant des productions significatives sont la Hongrie et la Bulgarie en Europe Centrale, avec environ 10% pour chacun de ces pays, mais aussi l’Espagne avec 3% de la production. L’Amérique du nord et la Chine représentent les deux autres pôles de production les plus significatifs, mais avec moins de 2% du marché. La production française a connu un essor considérable, sans doute le plus important de toutes les productions agricoles, passant de 5 880 tonnes en 1990 à plus de 19 000 tonnes en 2012. A l’origine, le foie gras était principalement obtenu par gavage des oies, longtemps considérées comme l’animal emblématique de cette production. Aujourd’hui, le canard mulard, hybride d’un mâle de Barbarie (Cairina Moschata) et d’une cane commune (Anas Platyrhynchos), est plus prisé (97% des palmipèdes gavés en France). En France, l’oie a vu de ce fait sa part relative pour la production de foie gras diminuer, et c’est la Hongrie qui contrôle 65% de la production mondiale de foie gras d’oie. Toutefois, cette espèce ne représente que 10% de la production mondiale. La France est également le principal pays consommateur de foie gras avec 71% du total, l’Espagne se classant au second rang avec environ 10%. Compte tenu de son image de produit de luxe et d’exception, le foie gras est consommé un peu partout dans le monde lors des repas de haute gastronomie. Les grandes avancées de connaissance et l’évolution des pratiques d’élevage L’amélioration des connaissances sur la biologie et l’élevage des palmipèdes à foie gras a permis de rationnaliser les pratiques d’élevage et d’améliorer la qualité du produit. Plusieurs laboratoires de recherche et structures expérimentales, ayant leurs installations propres et/ou intervenant sur le terrain, ont contribué à l’acquisition de ces connaissances : l’INRA avec l’Unité Expérimentale des Palmipèdes à Foie Gras, l’UMR Tandem, le Laboratoire de Génétique Cellulaire, la Station d’Amélioration Génétique des Animaux et l’UR Avicoles, l’Institut Technique de l’AVIculture, la Ferme de l’Oie, le Centre d’Etudes des Palmipèdes du Sud Ouest, le LEGTA de Périgueux, l’ENSA Toulouse, l’ENITA Bordeaux et l’AGPM/ADAESO qui a mis fin en 2004 à ses activités sur les palmipèdes à foie gras. Aujourd’hui ces structures fédèrent leurs activités dans un but de rationalité et d’efficacité. Les avancées des connaissances et leur transfert dans la pratique, associés à une forte demande du marché, sont à l’origine de l’explosion des volumes de foie gras produits. Ainsi, la maîtrise de la reproduction couplée au développement de l’insémination artificielle de la cane commune et à la sélection génétique (Rouvier 1992, Sellier et al 1995) ont permis la production à grande échelle du canard mulard adapté à la production de foie gras. En effet, ses géniteurs, le mâle de Barbarie et la femelle Pékin, ont fait l’objet de sélections spécifiques basées sur l’aptitude au gavage et la production de foie gras de leurs descendants. La connaissance des besoins nutritionnels des animaux et le développement de stratégies d’alimentation préparant les animaux à la phase de gavage ont également été des critères déterminants pour la rationalisation d’un système d’élevage (Robin et al 2004, Bernadet 2008, Arroyo et al 2012). La filière s’est par ailleurs structurée en une interprofession (le Comité Interprofessionnel du Foie Gras - CIFOG) qui soutient financièrement des travaux de recherches et conduit des actions (organisation de salons du foie gras par exemple) visant à rendre accessibles toutes les avancées de la filière. Ainsi, l’amélioration du matériel d’élevage (gaveuse hydraulique et logement de gavage) a engendré des gains de productivité considérables (Guy et al 1994). Par exemple, en 20 ans, la taille d’une bande de gavage est passée de deux cents à mille individus. Enfin, la construction de salles de gavage, dont l’ambiance est parfaitement contrôlée autorise désormais la pratique du gavage en toute saison. Des études ont aussi permis de déterminer l’influence des conditions d’abattage et de réfrigération sur la qualité des foies gras (Rousselot-Pailley et al 1994). L’ensemble de ces facteurs a contribué à ce que les possibilités de production soient en cohérence avec la demande liée à un engouement grandissant pour le foie gras. Les pratiques d’élevage actuelles Aujourd’hui, le cycle de production d’un palmipède destiné à la production de foie gras comporte deux phases successives : la phase d’élevage, la plus longue dans la vie de l’animal (11 à 12 semaines chez le canard ou 14 semaines chez l’oie) et la phase de gavage, d’une durée très courte (10 à 12 jours chez le canard ou 14 à 18 jours chez l’oie). La phase d’élevage se décompose elle même en trois étapes (Arroyo et al 2012). Pendant la phase de démarrage (de 1 à 4 semaines d’âge) les animaux sont généralement élevés en bâtiment clos chauffé et reçoivent à volonté une alimentation granulée. Pendant la phase de croissance (de 4 à 9 semaines d’âge), les animaux ont accès à un parcours extérieur. Ils sont nourris à volonté avec un aliment composé de céréales à 75% sous forme de granulés. La dernière phase d’élevage est consacrée à la préparation au gavage (d’une durée de 2 à 5 semaines) grâce à la mise en place d’une alimentation par repas (220 à 400 g/j). Son objectif est d’augmenter le volume du jabot et de démarrer le processus de stéatose hépatique. Pendant la phase de gavage les animaux reçoivent deux (pour le canard) à quatre (pour l’oie) repas par jour d’une pâtée composée à 98% de maïs et d’eau. Le maïs est présenté soit sous forme de farine (productions de type standard), soit sous forme d’un mélange de graines entières et de farine, soit encore sous forme de grains modérément cuits (productions traditionnelles ou labellisées). En France, on distingue deux types d’exploitations. Dans les exploitations dites en filière longue et de grande taille (au nombre de 3 000 en France), les éleveurs sont spécialisés dans une des phases de la production : éleveurs de palmipèdes dits « prêt-à-gaver », gaveurs ou éleveurs-gaveurs. Ce type de production standard est sous contrôle d’un groupe ou d’une coopérative qui se charge des opérations ultérieures (abattage, transformation, commercialisation ou diffusion dans des espaces de vente à grande échelle). Il existe également des exploitations en filière courte qui produisent les animaux, transforment les produits et les commercialisent directement à la ferme et qui sont généralement de plus petite taille. Ces exploitations « fermières » ne concernent qu’une petite part de la production (10 à 15%), mais jouent un rôle important pour l’image de production traditionnelle de luxe qu’elles véhiculent auprès des consommateurs. Pourquoi un dossier sur les palmipèdes à foie gras ? Au-delà des synthèses publiées précédemment dans INRA Productions Animales, il nous a semblé intéressant de rassembler et de présenter dans un même dossier les avancées récentes concernant la connaissance de l’animal (articles de Vignal et al sur le séquençage du génome du canard et de Baéza et al sur les mécanismes de la stéatose hépatique), du produit (articles de Théron et al sur le déterminisme de la fonte lipidique du foie gras à la cuisson et de Baéza et al sur la qualité de la viande et des carcasses), ainsi que les pistes de travail pour concevoir des systèmes d’élevage innovants plus durables (article de Arroyo et al). L’actualité et les enjeux pour demain La filière est soumise à de nombreux enjeux sociétaux qui demandent de poursuivre les efforts de recherche. En effet, pour conserver son leadership mondial elle doit rester compétitive et donc maîtriser ses coûts de production tout en répondant à des attentes sociétales et environnementales spécifiques telles que la préservation de la qualité des produits, le respect du bien-être animal ou la gestion économe des ressources. Ainsi, la production de foie gras est parfois décriée eu égard à une possible atteinte au bien-être des palmipèdes pendant l’acte de gavage. De nombreux travaux ont permis de relativiser l’impact du gavage sur des oiseaux qui présentent des prédispositions à ce type de production : la totale réversibilité de l’hypertrophie des cellules hépatiques (Babilé et al 1998) ; l’anatomie et la physiologie des animaux de même que l’absence de mise en évidence d’une élévation du taux de corticostérone (considéré comme marqueur d’un stress aigu) après l’acte de gavage (Guéméné et al 2007) et plus récemment la mise en évidence de l’aptitude à un engraissement spontané du foie (Guy et al 2013). Le conseil de l’Europe a toutefois émis des recommandations concernant le logement des animaux qui préconisent, la disparition des cages individuelles de contention des canards pendant le gavage au profit des cages collectives. Par ailleurs, il recommande la poursuite de nouvelles recherches pour développer des méthodes alternatives au gavage. Parallèlement, à l’instar des autres filières de productions animales, la filière foie gras doit aussi maîtriser ses impacts environnementaux (voir aussi l’article d’Arroyo et al). Les pistes de recherches concernent prioritairement la maîtrise de l’alimentation, la gestion des effluents et des parcours d’élevage. Il reste donc de grands défis à relever pour la filière foie gras afin de continuer à proposer un produitqui conjugue plaisir et durabilité.Bonne lecture à tous !
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Gholizadeh, Nastaran, and Petr Musilek. "Distributed Learning Applications in Power Systems: A Review of Methods, Gaps, and Challenges." Energies 14, no. 12 (June 19, 2021): 3654. http://dx.doi.org/10.3390/en14123654.

Full text
Abstract:
In recent years, machine learning methods have found numerous applications in power systems for load forecasting, voltage control, power quality monitoring, anomaly detection, etc. Distributed learning is a subfield of machine learning and a descendant of the multi-agent systems field. Distributed learning is a collaboratively decentralized machine learning algorithm designed to handle large data sizes, solve complex learning problems, and increase privacy. Moreover, it can reduce the risk of a single point of failure compared to fully centralized approaches and lower the bandwidth and central storage requirements. This paper introduces three existing distributed learning frameworks and reviews the applications that have been proposed for them in power systems so far. It summarizes the methods, benefits, and challenges of distributed learning frameworks in power systems and identifies the gaps in the literature for future studies.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Salmador Sánchez, María P., and M. Ángeles Palacios. "Knowledge‐based manufacturing enterprises: evidence from a case study." Journal of Manufacturing Technology Management 19, no. 4 (May 2, 2008): 447–68. http://dx.doi.org/10.1108/17410380810869914.

Full text
Abstract:
PurposeThe purpose of this paper is to study how managers in manufacturing firms approach the challenge of knowledge management in their organizations.Design/methodology/approachThe research methodology is an in‐depth case study. The empirical data were collected from an international oil and gas manufacturing company operating in more than 30 countries and leader in Spain and Argentina. The purest form of a longitudinal field study, daily participant observation, was feasible as one of the authors is an executive at the firm studied.FindingsBased on the field investigation, the paper presents the process followed to build a knowledge vision in the company, the first stages of the initiative, the development of new projects, and the lessons learned resulting in the creation of a knowledge management unit, a working model, a strategy, and a set of different projects that were on the basis of the competitive advantage of the organization.Research limitations/implicationsThe perspective proposed in this research should be viewed with some caution, because of the methodological limitations of the present study as the paper drew on detailed descriptions of one organization. The extent to which the local explanation presented develops into a more general framework depends on how well it, or its descendants, explains the “phenomena” in future work.Practical implicationsAnalyzing knowledge management initiatives in manufacturing companies becomes of major interest as it is relevant to further explore how this initiative can help optimize production processes and integrate operational requirements with enterprise‐level decision‐making processes as well as it adding value to customers in the industry at various stages of the value chain such as exploration, in‐bound logistics, technological operations and out‐bound logistics.Originality/valueThe paper is practical in nature and reports on the managerial applications and experiential implications of the matter of study. The research shows the main findings and discusses the main implications as well as future lines of research.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Faber, Alice. "On The Actuation of Sound Change." Diachronica 3, no. 2 (January 1, 1986): 163–84. http://dx.doi.org/10.1075/dia.3.2.03fab.

Full text
Abstract:
SUMMARY Careful examination of the Semitic languages provides a substantial amount of evidence for an association of hushing sibilants with a class of segments having at its core /r/ and /m/. This association is manifested in a statistically elevated number of Proto-Semitic roots in which *r and *1 co-occur (compared with those in which *r and *s co-occur) , in the sporadic appearance of reflexes of *4 instead of *s in roots containing *r or *m, and, paradoxically, in the occasional preservation in Akkadian of /s/ rather than /š/ (in roots containing one of /r m b 1/). I argue that both the assimilatory and the dissimilatory changes can best be accounted for within the context of a model of the phonetics-phonology interface which gives due weight to individual differences among language users with regard both to perceptual acuity and fine articulatory control. When these inter-speaker differences are considered, seemingly random variation will, I contend, turn out to be systematic. RÉSUMÉ Un examen detaille des langues semitiques permet d'associer les chuintantes avec une classe des sons formee autour de /r/ et /m/. Cette association se manifeste dans: (1) le nombre statistiquement éleve des racines proto-sémitiques avec a la fois *r et *4 (compare a celles avec *r et *s qui apparaissent ensemble); (2) 1'occurrence sporadique des descendants de *4 plutot que *s dans des racines avec *r et *m; et, pa-radoxalement, (3) la preservation de /s/ en Akkadien au lieu de /2/ (dans des racines comprennant l'un des segments suivants: /r m b 1/). Je maintiens que les changements dfassimilation et de dissimilation s'expliquent au mieux dans le cadre dfun modele dfinterface phonético-phonologique qui mettrait en valeur les differences inter-individuelles vis-a-vis de leur acuité perceptive et de leur contrôtle fin d'articulation. Je soutiens qu'en tenant compte de ces differences inter-indivi-duelles, des variations qui paraissent aleatoires se réveleront motivees. ZUSAMMENFASSUNG Eine sorgfaltige Untersuchung der semitischen Sprachen erlaubt es, Zischlaute mit einer Klasse von Segmenten zu verbinden, die /r/ und /m/ als ihr Zentrum haben. Diese Verbindung manifestiert sich in statistisch hoher Zahl bei proto-semitischen Wurzeln, in denen *r und *ir gemeinsam auftreten (im Vergleich zu solchen, in denen *r und *s zusammen auftre-ten), in der seltenen Erscheinung von Reflexen von *3r anstelle von *s in Wurzeln, die *r oder *m enthaiten, und, paradoxerweise, in der gelegent-lichen Erhaltung von /s/ im Akkadischen anstelle von /s/ in Wurzeln, die einen von /r m b 1/ enthalten. In diesem Aufsatz wird der Argument vorge-bracht, das sowohl die assimilatorischen als auch die dissimilatorischen Prozesse am besten erklart werden konnen, wenn man ihnen ein Modell zu-grundelegt, in welchem phonetische und phonologische Gesichtspunkte be-riicksichtigt werden, die individuellen Unterschieden unter den Sprechern in Hinblick auf perzeptive Scharfe und genaue artikulatorische Kontrolle hinreichend Rechnung tragen. Wenn einmal die inter-individuellen Unter-schiede in Betracht gez.ogen worden sind, dann erweist sich, wie hier vor-geschlagen, die scheinbar zufallige Variation als in der Tat systematisch.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

RICHTER GOMES, SANDRO ARAMIS. "O PARTIDO CONSERVADOR NA PROVáNCIA DO PARANá: composição social, conflitos internos e transição de comando polá­tico em dois diretórios partidários (Curitiba e Paranaguá, 1876-1879)." Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História 13, no. 21 (June 30, 2016): 38–64. http://dx.doi.org/10.18817/ot.v13i21.505.

Full text
Abstract:
Neste artigo é empreendida uma abordagem acerca da estrutura interna do Partido Conservador do Paraná, no recorte temporal que abarca os anos de 1876 e 1879. Compete salientar que as notá­cias publicadas pelo jornal O Paranaense concentram informações sobre as divergências polá­ticas que, á época, existiam entre os diretórios conservadores de Curitiba, situada no primeiro planalto da prová­ncia, e de Paranaguá, localizada no litoral. Primeiramente, são analisadas as diferenças concernentes á hierarquização dos diretórios da capital e do litoral. Demonstra-se que o diretório de Curitiba era mais propenso a incorporar e a conferir posições de liderança a indivá­duos não originários do Paraná. Em seguida, será evidenciado que o diretório de Paranaguá era mais refratário a tal absorção. Nesse municá­pio, o controle dos esquemas partidários era gerido pelos negociantes ervateiros e pelos seus descendentes que possuá­am formação jurá­dica.Palavras-chave: Diretórios partidários. Divergências polá­ticas. Lideranças regionais.THE CONSERVATIVE PARTY IN THE PROVINCE OF PARANá: social composition, internal conflicts and transition of political leadership in two party directories (Curitiba and Paranaguá, 1876-1879)Abastract: In this article it is undertaken an approach about the internal structure of the Conservative Party of Paraná, in the time period that covers the years of 1876 and 1879. In this context, it will be shown that the news published by the newspaper ”O Paranaense” reunite information about political divergences that, in that time, took place among conservative directories of Curitiba, located on the first high plateau province, and Paranagua”™s set at the coastside. At first, there will be analyzed the differences concerning the capital and the coast directory hierarchicalization. It is demonstrated that the Curitiba directory was more likely to incorporate and give leadership positions to individuals not originated from province of Parana. Next, it will be emphasized that the Paranaguá directory was more refractory to such absorption. In this municipality, the control of party schemes was managed by yerba mate dealers and their descendants who had legal training.Keywords: Directories parties. Political divergences. Regional leaderships. EL PARTIDO CONSERVADOR EN LA PROVINCIA DE PARANá: composición social, conflictos internos y transición de liderazgo polá­tico en dos directorios partidarios (Curitiba y Paranaguá, 1876-1879)Resumen: En este artá­culo se toma un enfoque acerca de la estructura interna de la del Partido Conservador de Paraná, entre los años de 1876 y 1879. En este marco, se demostrará que la noticia publicada por el periódico O Paranaense concentra información sobre las diferencias polá­ticas entre los directorios conservadores de Curitiba, ubicada en la provincia meseta, y Paranaguá, situada en la costa. En el siguiente paso, que analizan las diferencias en cuanto a la jerarquá­a de directorios de la capital y la costa. El directorio de Curitiba era más probable dar puestos de liderazgo a las personas que no sean originarios del Paraná. Es evidente que el directorio de Paranaguá fue más refractario a tal absorción, por lo que en este municipio, el control de los regá­menes de partido fue manejado por los distribuidores de yerba mate y sus descendientes, que tená­an formación jurá­dica.Palabras clave: Diferencias polá­ticas. Directorios partidarios. Lá­deres regionales.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Yakymiak, Stepan, Yevhenii Vdovytskyi, Yurii Artabaiev, Larisa Degtyareva, Yuliia Vakulenko, Serhii Nevhad, Vitalii Andronov, Roman Lazuta, Petro Shapoval, and Yevhen Artamonov. "Development of the solution search method using the population algorithm of global search optimization." Eastern-European Journal of Enterprise Technologies 3, no. 4 (123) (June 30, 2023): 39–46. http://dx.doi.org/10.15587/1729-4061.2023.281007.

Full text
Abstract:
The research objects are decision making support systems. subject research is a decision making process in management tasks using bio-inspired algorithms. A method of finding solutions using the population algorithm of global search optimization is proposed. Joint use of invasive weed algorithm is proposed, genetic algorithm and evolving artificial neural networks are improved. The method has the following sequence of actions: ‒ an input of initial data; ‒ processing of initial data taking into account the degree of uncertainty; ‒ formation of the optimization vector; ‒ creation of descendant vectors; ‒ ordering of vectors in descending order; ‒ reducing the dimensionality of the feature space; ‒ teaching knowledge bases. The peculiarity of the proposed method lies in the placement of agents-weeds, taking into account the uncertainty of the initial data, improved procedures for reducing the space of signs about the analysis object state. Training of synaptic weights of an artificial neural network, type and parameters of the membership function and the architecture of individual elements, and the architecture of an artificial neural network as a whole is carried out. The proposed method was simulated in the MathСad 14 software environment. The task to be solved during the simulation was to determine the route of the ships in the operational zones of the Black and Azov seas in the conditions of hybrid actions of the enemy. The use of the method makes it possible to increase the efficiency of data processing at the level of 21–27 % due to the use of additional improved procedures. The proposed method should be used to solve the problems of evaluating complex and dynamic processes in the interests of solving national security problems
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Karshyga, Akishev, Amandos Tulegulov, Aslan Kalkenov, Kapar Aryngazin, Zhadira Nurtai, Dastan Yergaliyev, Manas Yergesh, and Ainura Jumagaliyeva. "Development of an intelligent system automating managerial decision-making using big data." Eastern-European Journal of Enterprise Technologies 6, no. 3 (126) (December 28, 2023): 27–35. http://dx.doi.org/10.15587/1729-4061.2023.289395.

Full text
Abstract:
The object of the study is the automotive industry of the Republic of Kazakhstan. The subject of the study is the management of the decision-making process in assessing the consumer capabilities of potential customers of car dealerships, the process of forecasting car pricing. A method using a global search engine optimization algorithm, a forest conveyor line with a random forest model with Bayesian optimization (RFBO), is proposed. The algorithm of the method is as follows: – obtaining and processing initial data taking into account the degree of uncertainty; – formation of the optimization vector; – creation of descendant vectors; – ordering of vectors in descending order; – reducing the dimension of the feature space; – knowledge base training. In the presented work, data from websites www.m.Kolesa.kz, www.Cars.com and the average values of the median salary in the Republic of Kazakhstan were used to create a knowledge base, the program code of the platform was created using the Visual Studio Code in the Python language. The task to be solved was to predict car prices and assess the consumer capabilities of potential car dealership customers. We evaluate our solution based on a dataset that was created by analyzing several car classified sites and data on potential customers. Our results show that the accuracy of the model training was 92.1 %, and the accuracy of forecasting car prices and evaluating the consumer capabilities of potential customers was 87.3 % – this is primarily due to lower prediction errors than those of the estimated regressors using the same set of input data, high-quality object mapping and a more competitive RFBO algorithm, superior to simple linear models. The developed software solution should be used for making automated management decisions by car dealerships and credit organizations
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

BROCHARD, M., K. DUHEN, and D. BOICHARD. "Dossier "PhénoFinlait : Phénotypage et génotypage pour la compréhension et la maîtrise de la composition fine du lait"." INRAE Productions Animales 27, no. 4 (October 21, 2014): 251–54. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.2014.27.4.3071.

Full text
Abstract:
Dossier "PhénoFinlait : Phénotypage et génotypage pour la compréhension et la maîtrise de la composition fine du lait Avant-propos Le lait est un produit animal complexe à l’origine de multiples valorisations en alimentation humaine : laits de consommation incluant les laits infantiles, fromages, beurres, crèmes, yaourts, desserts et boissons lactées, ingrédient dans une grande diversité de pâtisseries et de plats cuisinés, etc. Il s’agit donc d’un pilier de l’alimentation humaine y compris à l’âge adulte et ce depuis des milliers d’années. Toutefois, les demandes des consommateurs et de la société ont évolué rapidement ces dernières années et les exigences en matière de qualité des produits se sont complexifiées (Le Bihan-Duval et al 2014). Tout d’abord du point de vue du consommateur, en particulier occidental, l’alimentation doit désormais répondre à une diversité d’attentes. A la demande en « quantité » d’après-guerre, se sont en particulier ajoutées des exigences sanitaires, des exigences organoleptiques, de traçabilité du produit, des exigences nutritionnelles, et après une période « nutrition - santé » (Cniel 2011), une exigence croissante de « naturalité ». De plus, du point de vue du citoyen, la qualité intègre l’environnement, le bien-être animal, les conditions de production. Une partie des consommateurs a d’ailleurs évolué vers une stratégie d’achat « responsable » (Cniel 2011). Simultanément, le lait, bien que bénéficiant d’une image traditionnellement et majoritairement favorable à plusieurs titres, est confronté ces dernières années à des remises en causes parfois virulentes (allergies, intolérances, rejet des matières grasses saturées et trans…) qui s’installent probablement durablement dans les rapports des consommateurs avec le lait (Cniel 2011). Malgré ce contexte exigeant et changeant, jusqu’à aujourd’hui, au-delà des quantités totales en matières grasses et protéiques, peu de dispositifs sont disponibles et mis en œuvre pour suivre, qualifier, voire piloter la composition fine du lait « en sortie de ferme ». Le lait a suivi, avec le développement du secteur laitier, un processus de standardisation conformément au principe du « lait apte à toute transformation », devenant une matière première à laquelle l’application de procédés de fabrication variés donne de la valeur. Ce constat est à moduler pour les filières AOP fromagères. La composition fine du lait, en particulier la variabilité des profils en acides gras et en protéines, n’est pas ou peu valorisée, ni au niveau de la production, ni au niveau de la transformation. Dans le contexte actuel, traiter le lait de manière indifférenciée peut être contre-productif, en particulier si l’on reconsidère la richesse intrinsèque de la matière première « lait » et le fait que la composition du produit final reflète largement la composition du lait d’origine (Lucas et al 2006). Le lait « en sortie de ferme » se situe à la charnière entre l’amont et l’aval des filières laitières et, à ce titre, est idéalement placé pour être une source importante de compétitivité et d’adaptabilité des filières laitières dans leur globalité. Le sujet de la composition fine du lait a bien entendu fait l’objet de travaux bien avant que le programme PhénoFinlait ne soit imaginé et mis en œuvre. Ainsi, les liens entre alimentation et profil en acides gras (Chilliard et al 2007, Couvreur et al 2007, Hurtaud et al 2007) ou encore les variants génétiques des lactoprotéines majeures (Grosclaude et al 1987, Grosclaude 1988) ont été étudiés généralement à partir de dispositifs expérimentaux. Ces connaissances ont servi de point de départ et d’assurance sur la faisabilité et l’intérêt d’engager un programme à grande échelle. L’ambition de PhénoFinlait était alors de transposer ces connaissances et hypothèses en élevages privés avec une grande diversité de systèmes d’alimentation et de coupler cela à une analyse conjointe du déterminisme génétique afin d’apporter aux éleveurs et à leurs filières des outils et des réponses globales. De nombreuses nouvelles références étaient bien évidemment à établir, mais l’un des enjeux majeurs portait et porte toujours sur les possibilités de transfert aux filières. Les développements à la fois de la spectrométrie dans l’infra-rouge et de la sélection génomique ont ouvert de nouvelles portes en matière d’accès à la composition fine du lait à coûts réduits et d’analyses de ses déterminants génétiques.Les travaux pionniers de la Faculté Universitaire des Sciences Agronomiques de Gembloux (Soyeurt et al 2006) ont ainsi ouvert la voie à l’estimation de nombreux composants fins du lait à partir d’une exploitation plus fine des données d’absorbance de la lumière dans le Moyen Infra-Rouge (MIR) principalement. Le principe est simple : la spectrométrie MIR, utilisée pour estimer les taux de matière grasse et protéique en routine dans les laboratoires d’analyse du lait, peut aussi être utilisée pour quantifier individuellement certains composants fins. Des modèles de prédiction sont développés à partir d’un jeu d’échantillons caractérisés à la fois à l’aide d’une méthode d’ancrage et par un spectre MIR. Ces modèles sont ensuite appliqués aux données spectrales telles que celles produites dans le cadre des analyses laitières habituelles de paiement du lait à la qualité et de contrôle laitier. Plusieurs dizaines d’acides gras et protéines peuvent ainsi être estimés avec une précision satisfaisante et à un coût additionnel modeste par rapport aux analyses déjà réalisées en routine. Parallèlement, les avancées dans le domaine de la génomique permettent d’analyser et d’exploiter plus rapidement et plus finement le déterminisme génétique des caractères. Là encore, le principe est relativement simple : deséquations d’estimation du potentiel génétique des animaux pour les différents caractères sont établies à partir d’une population de référence (animaux génotypés et caractérisés d’un point de vue phénotypique). Cette population peut être de taille beaucoup plus restreinte que celle nécessaire pour mettre en œuvre une évaluation génétique « classique ». Par ailleurs, les équations produites permettent de déterminer le potentiel génétique d’un animal sans pour autant qu’il dispose lui-même (ou ses descendants) de phénotype mesuré (Robert-Granié et al 2011). L’un des enjeux en sélection est alors de concevoir et de mettre en œuvre des programmes de caractérisation phénotypique de populations de référence, ce que l’on a appelé des programmes de « phénotypage » à plus ou moins grande échelle. Le programme PhénoFinlait est l’un des premiers grands programmes de phénotypage à haut débit (Hocquette et al 2011) avec ses caractéristiques : phénotypage fin sur la composition du lait, dans des systèmes d’élevage caractérisés, en particulier, par l’alimentation, préalable à un génotypage à haut débit des animaux suivis. Face à ces enjeux pour la filière laitière et ces nouvelles potentialités techniques et scientifiques, les filières laitières bovine, caprine et ovine, les acteurs de l’élevage (conseil en élevage et laboratoires d’analyse du lait) et de la génétique (entreprises de sélection et de mise en place d’insémination), les instituts de recherche et de développement (Inra, Institut de l’Elevage, Actalia) et APIS-GENE ont décidé de se constituer en consortium afin d’unifier leurs efforts et de partager leurs compétences et réseaux. Le consortium, avec le soutien financier d’APIS-GENE, de l’ANR, du Cniel, du Ministère de l’Agriculture (fond dédié CASDAR et Action Innovante), de France AgriMer, de France Génétique Elevage, du fond IBiSA et de l’Union Européenne, a initié début 2008 un programme pour :- analyser la composition fine du lait en acides gras et en protéines par des méthodes de routine et des méthodes d’ancrage ultra-résolutives (protéines) ;- appliquer ces méthodes à grande échelle sur une diversité de systèmes et de races représentatives de la diversité de la ferme France afin d’identifier des facteurs influençant la composition fine du lait ;- optimiser la valorisation des ressources alimentaires et génétiques par le conseil en élevage ;- initier une sélection génomique. Au-delà de ces objectifs, le programme PhénoFinlait a été envisagé comme un investissement majeur et collectif pour les filières laitières françaises afin de leur permettre de conserver ou de développer des avantages compétitifs par la possibilité de mieux valoriser la composition fine et demain ultrafine (grâce à des méthodes plus fines encore que la spectrométrie MIR) du lait. Les bases de données et d’échantillons ont ainsi vocation à être exploitées et ré-exploitées pendant plusieurs années au fur et à mesure des demandes des filières et de l’avancée des connaissances et des technologies d’analyse du lait. D’autres pays se mobilisent également sur cette problématique : Pays-Bas, Nouvelle-Zélande, Danemark et Suède, Italie, Belgique, etc. Ce dossier de la revue Inra Productions Animales fait état des principales productions issues à ce jour du programme PhénoFinlait. Il n’a pas vocation à couvrir exhaustivement les résultats produits. En particulier, nous ne présenterons pas systématiquement l’ensemble des résultats pour l’ensemble des espèces, races et composants. Néanmoins, nous nous sommes attachés à présenter à travers trois articles de synthèse et un article conclusif les principales avancées permises par ce programme à partir d’exemples pris dans les différentes filières. Gelé et al, débutent ce dossier par une présentation du programme dans ses différents volets, depuis la détermination des élevages et animaux à suivre jusqu’à la collecte et la conservation d’échantillons (de lait et de sang), en passant par l’enregistrement en routine des spectres MIR, des conditions d’alimentation, le prélèvement d’échantillons de sang puis, plus tard, le génotypage sur des puces pangénomiques. Cet article développe plus particulièrement la méthodologie mise en place pour déterminer la composition du lait en acides gras etprotéines à partir de spectres MIR. Enfin, il dresse un bilan des données collectées, permettant d’actualiser les références sur la caractérisation des troupeaux, des femelles laitières, des régimes alimentaires, et du profil des laits produits dans les trois filières laitières françaises. Legarto et al, présentent ensuite les résultats relatifs à l’influence des facteurs physiologiques (stade de lactation...), alimentaires (à travers des typologies de systèmes d’alimentation), raciaux et saisonniers, sur les profilsen acides gras. Ces résultats mettent en évidence de nombreuses sources de variation de la composition du lait qui pourront être exploitées à différentes échelles : animal, troupeau et bassin de collecte. Enfin, Boichard et al, présentent une synthèse de l’analyse du déterminisme génétique des acides gras d’une part et des protéines d’autre part. Cette synthèse aborde les estimations de paramètres génétiques tels que l’héritabilité et les corrélations génétiques entre caractères de composition fine entre eux, et avec les caractères de production. Ces résultats permettent en particulier de définir les potentialités de sélection ainsi que les liaisons génétiques à considérer. Ces analyses ont aussi permis de mesurer l’importance du choix de l’unité d’expression des teneurs (en pourcentage de la matière grasse ou protéique, ou en pourcentage dans le lait). Dans une dernière partie, cet article présente les analyses de détection de QTL avec une analyse des co-localisations entre races, entre composants et avec des gènes majeurs connus. RéférencesBoichard D., Govignon-Gion A., Larroque H., Maroteau C., Palhière I., Tosser-Klopp G., Rupp R., Sanchez M.P., Brochard M., 2014. Déterminisme génétique de la composition en acides gras et protéines du lait des ruminants. In : PhénoFinlait : Phénotypage et génotypage pour la compréhension et la maîtrise de la composition fine du lait. Brochard M., Boichard D., Brunschwig P., Peyraud J.L. (Eds). Dossier, INRA Prod. Anim., 27, 283-298. Chilliard Y., Glasser F., Ferlay A., Bernard L., Rouel J., Doreau M., 2007. Diet, rumen biohydrogenation, cow and goat milk fat nutritional quality: a review. Eur. J. Lipid Sci. Technol., 109, 828-855. Cniel, 2011. Lait, produits laitiers et société : France 2025 – Prospective collective. Note de synthèse sur les évolutions probables, juillet 2011. Couvreur S., Hurtaud C., Marnet P.G., Faverdin P., Peyraud J.L., 2007. Composition of milk fat from cows selected for milk fat globule size and offered either fresh pasture or a corn silage-based diet. J. Dairy Sci., 90, 392-403. Gelé M., Minery S., Astruc J.M., Brunschwig P., Ferrand M., Lagriffoul G., Larroque H., Legarto J., Martin P., Miranda G., Palhière I., Trossat P., Brochard M., 2014. Phénotypage et génotypage à grande échelle de la composition fine des laits dans les filières bovine, ovine et caprine. In : PhénoFinlait : Phénotypage et génotypage pour la compréhension et la maîtrise de la composition fine du lait. Brochard M., Boichard D., Brunschwig P., Peyraud J.L. (Eds). Dossier, INRA Prod. Anim., 27, 255-268. Grosclaude F., Mahé M.F., Brignon G., Di Stasio L., Jeunet R., 1987. A Mendelian polymorphism underlying quantitative variations of goat αS1-casein. Génét. Sel. Evol., 19, 399-412. Grosclaude F., 1988. Le polymorphisme génétique des principales lactoprotéines bovines. Relations avec la quantité, la composition et les aptitudes fromagères du lait. INRA Prod. Anim., 1, 5-17. Hocquette J.F., Capel C., David V., Guemene D., Bidanel J., Barbezant M., Gastinel P.L., Le Bail P.Y., Monget P., Mormede P., Peyraud J.L., Ponsart C., Guillou F., 2011. Les objectifs et les applications d’un réseau organisé de phénotypage pour les animaux d’élevage. Renc. Rech. Rum., 18, 327-334. Hurtaud C., Peyraud J.L., 2007. Effects of feeding camelina (seeds or meal) on milk fatty acid composition and butter spreadability. J. Dairy Sci., 90, 5134-5145. Le Bihan-Duval E., Talon R., Brochard M., Gautron J., Lefevre F., Larzul C., Baeza E., Hocquette J.F., 2014. Le phénotypage de la qualité des produits : enjeux de société, scientifiques et techniques. In : Phénotypage des animaux d’élevage. Phocas F. (Ed). Dossier, INRA Prod. Anim., 27, 223-234. Legarto L., Gelé M., Ferlay A., Hurtaud C., Lagriffoul G., Palhière I., Peyraud J.L., Rouillé B., Brunschwig P., 2014. Effets des conduites d’élevage sur la composition en acides gras du lait de vache, chèvre et brebis évaluéepar spectrométrie au moyen infrarouge. In : PhénoFinlait : Phénotypage et génotypage pour la compréhension et la maîtrise de la composition fine du lait. Brochard M., Boichard D., Brunschwig P., Peyraud J.L. (Eds).Dossier, INRA Prod. Anim., 27, 269-282. Lucas A., Rock E., Chamba J.F., Verdier-Metz I., Brachet P., Coulon J.B., 2006. Respective effects of milk composition and the cheese-making process on cheese compositional variability in components of nutritionalinterest. Lait, 86, 21-41. Robert-Granié C., Legarra A., Ducrocq V., 2011. Principes de base de la sélection génomique. In : Numéro spécial, Amélioration génétique. Mulsant P., Bodin L., Coudurier B., Deretz S., Le Roy P., Quillet E., Perez J.M. (Eds). INRA Prod. Anim., 24, 331-340. Soyeurt H., Dardenne P., Dehareng F., Lognay G., Veselko G., Marlier M., Bertozzi C., Mayeres P., Gengler N., 2006. Estimating fatty acid content in cow milk using mid-infrared spectrometry. J. Dairy Sci., 89, 3690-3695.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

"French and German Abstracts." Continuity and Change 21, no. 1 (May 2006): 3–8. http://dx.doi.org/10.1017/s0268416006005868.

Full text
Abstract:
Grâce aux progrès des études de démographie historique, il a été peu à peu reconnu que le taux de fécondité des familles de la Chine historique est resté fort modéré par rapport aux taux élevés connus en d'autres lieux. Mais ce qui est encore objet de débat, c'est de savoir si les Chinois avaient ou non pratiqué intentionnellement un contrôle de la taille de leurs familles. Dans cet article, l'auteur évoque d'abord, succinctement, l’état actuel de la recherche concernant les modèles de fécondité dans la Chine historique. Puis il donne d'autres éléments de preuve montrant des gens du passé limitant la taille de leur famille avant d'examiner l'impact qu'ont pu avoir les croyances traditionnelles sur le comportement en matière de fécondité familiale. Enfin il fait le point des théories et suggestions antinatalistes soutenues par les responsables officiels et les intellectuels chinois tout au long de l'histoire du pays. Ces éléments nous permettront d'apprécier nombre de suggestions qui ont pu être faites concernant la culture et le comportement traditionnels chinois en matière de reproduction. D'une manière générale, l'auteur conteste l'idée selon laquelle les stratégies de reproduction humaine se proposeraient d'augmenter au maximum le nombre des descendants survivants, ainsi que le postulat selon lequel la demande d'enfants (ou fils) aurait toujours été élevé dans la Chine historique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Almeida, Claudio Bispo de, and Cezar Augusto Casotti. "Estilo de vida da população afrodescendente: revisão integrativa / Afro-descendant population lifestyle: integrative review." Journal of Nursing and Health 10, no. 5 (June 15, 2020). http://dx.doi.org/10.15210/jonah.v10i4.15745.

Full text
Abstract:
Objetivo: identificar, por meio de uma revisão integrativa, como os artigos científicos publicados no período de 2014 a 2016 se relacionam ao estilo de vida da população afrodescendente. Método: revisão integrativa em artigos publicados no período de 2014 a 2016, com a combinação African continental ancestry group AND Life style, em seis bases de dados. Resultados: localizou-se 318 artigos, e 20 artigos foram selecionados, que tratam de estudos realizados nos Estados Unidos; pesquisa transversal; atividade física como variável do estilo de vida mais estudada; e trabalhou com duas ou mais divisões de etnias. Conclusões: nenhum estudo pesquisou as dimensões atividade física, nutrição, controle do estresse, comportamentos preventivos e relacionamentos simultâneamente. Assim, ampliar as pesquisas com mais dimensões do estilo de vida pode fornecer mais informações aos profissionais que atuam na assistência à saúde, e contribuir na criação e reformulação de ações e políticas de saúde.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Wiklund, Mari, and Anne Riippa. "L’intonation des énoncés interrogatifs dans la parole des apprenants finnophones du français." Journal of French Language Studies, December 9, 2021, 1–29. http://dx.doi.org/10.1017/s0959269521000211.

Full text
Abstract:
Résumé Cette étude porte sur l’intonation des énoncés interrogatifs dans la parole des apprenants finnophones du français. Le corpus consiste en des enregistrements où 15 apprenants finnophones du français et un groupe de contrôle de 5 locuteurs natifs du français lisent un extrait d’un dialogue tiré de la pièce de théâtre En attendant Godot (Beckett, 1952). Les résultats montrent qu’aussi bien les apprenants finnophones que les locuteurs natifs du français produisent une montée intonative à la fin des questions totales d’information. En ce qui concerne les questions partielles, les résultats sont plus divergents : le plus souvent, les apprenants finnophones produisent aussi une montée intonative à la fin d’une question partielle, tandis que dans la parole des locuteurs natifs, l’intonation descendante et plate sont nettement plus fréquentes. Comme l’intonation montante n’a pas de fonction interrogative établie en finnois, cette étude apporte des preuves supplémentaires du fait que tous les traits prosodiques de la parole des locuteurs L2 ne peuvent pas être expliqués par la transmission directe de la L1. La fréquence des contours montants dans la parole des apprenants finnophones est probablement liée au fait que l’importance de monter l’intonation à la fin des énoncés interrogatifs est soulignée dans l’enseignement du FLE.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Hernandez Sanchez, Alejandra, Alexander Poznyak, Olga Andrianova, and Isaac Chairez. "Robust dynamic backstepping averaged sub-gradient integral sliding mode control for navigation of mobile robots." Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part I: Journal of Systems and Control Engineering, March 18, 2022, 095965182210828. http://dx.doi.org/10.1177/09596518221082801.

Full text
Abstract:
The main goal of the current investigation is to present an output feedback robust control that regulates the motion of mobile robotic autonomous devices based on the application of the dual averaged sub-gradient descendant method. Sub-gradient realization aims to solve the design of a proposed extremum seeking control to stabilize the trajectory tracking error between the three-dimensional position of mobile robotic autonomous devices and some attainable reference trajectories in the same spatial domain. The controller belongs to a class of sliding mode controller with variable gain based on a sliding surface depending on the tracking error and its time derivative. This derivative is estimated with the application of a distributed time-dependent super-twisting robust differentiator. The proposed mobile robotic autonomous device dynamics considers the dynamics of actuators (direct current motors) which drives the mobilization of mobile robotic autonomous devices. The dynamic nature of the mobile robotic autonomous devices regulated by motor actuators induces a backstepping-like controller design based on a two-stage sequential application of the sub-gradient strategy, one for the mobile robotic autonomous devices and the second for the motor dynamics. The mixed strategy appears as a novel formulation to solve the path track for reference trajectories of mobile robotic systems. The proposed control considers the optimization of the tracking error dependent functional without the full knowledge of the mobile robotic autonomous device dynamics. With the aim of proving the effectiveness of the suggested design, two numerical examples are developed. In these examples, the tracking performance, minimization of the proposed functional as well as control evolution are evaluated. The controlled tracking outcomes of the proposed integral sliding mode control are contrasted with the outcomes produced by a set of proportional–derivative and selected sliding mode (first-order type) controllers. The suggested controller shows a superior tracking of the reference trajectory than the other two comparative controllers, using quality measures such as least mean square error and its integral.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Martig, Alexis. "Esclavage contemporain." Anthropen, 2018. http://dx.doi.org/10.17184/eac.anthropen.085.

Full text
Abstract:
Depuis la fin du XXe siècle, on assiste à un usage récurrent et de plus en plus fréquent de la notion d’esclavage moderne par tout un ensemble d’acteurs sociaux et politiques : organisations non gouvernementales, associations, organisations internationales, médias, gouvernements nationaux… Selon l’Organisation internationale du Travail, il s’agit d’un phénomène touchant plus de 25 millions de personnes et qui génère 150 milliards de dollars de profits annuels illégaux. Face à ce constat, un certain nombre de disciplines (sociologie, économie politique, études des migrations, droit, histoire) en ont fait un objet propre, tentant quelquefois de le définir (Bales 1999) et, parlant d’esclavage moderne ou d’esclavage contemporain, certains ont été jusqu’à évoquer l’émergence d’un nouveau champ d’études : lesContemporary Slavery Studies (Brysk et Choi-Fitzpatrick 2012). Comment expliquer le fait que l’anthropologie contemporaine a quant à elle jusqu’alors produit peu de réflexions sur le sujet ? Le premier élément de réponse a trait à la nature même de l’analyse anthropologique, qui la distingue des autres disciplines des sciences humaines et sociales, et qui considère avant tout les notions émiques mobilisées par les sujets. Dans le cas de l’esclavage moderne, on est face à une notion éminemment politisée et utilisée avant tout par des acteurs associatifs, institutionnels ou médiatiques pour décrire les conditions de travail ou d’exploitation d’autres sujets souvent associés au passage au registre des « victimes ». Ce n’est que depuis très récemment qu’on assiste à l’usage de la notion par les sujets eux-mêmes pour dénoncer leurs conditions de travail, sans doute sous l’effet de sa banalisation dans les discours des acteurs de la lutte contre l’esclavage moderne. L’apparition et la dissémination de cette notion chez les acteurs sociaux et politiques ne sont cependant pas sans intérêt pour l’anthropologie. Elles sont notamment révélatrices de ce que Didier Fassin a qualifié d’« économie morale de notre temps » et de « nouvel ordre moral » mondial (2005) : il s’agit de cette économie morale globale constituée autour de nouveaux intolérables moraux inhérents aux droits de l’homme et à l’invention de la catégorie anthropologie d’humanité dans le contexte postérieur à la Seconde Guerre mondiale. La condamnation morale globale de l’esclavage moderne en est un exemple parfait. Les discours qui la constituent expriment et visent à générer une indignation, tout en ayant fréquemment recours aux registres des « victimes », de la « vulnérabilité » et de « la traite » avec pour effet de nier l’agencéité des sujets en faisant disparaître leurs trajectoires de vie et leurs motivations spécifiques. Comme l’a montré l’anthropologue américaine Alicia Peters (2015), si politisée que soit cette notion, rien n’empêche l’anthropologie de s’en saisir comme objet en étudiant notamment les jeux d’acteurs au cœur des plans de lutte qui en découlent. Peters a ainsi montré comment, aux États-Unis, la moralisation du travail du sexe et de la prostitution forcée a eu pour effet de rendre invisibles ou illégitimes la majorité des cas de traite humaine qui touchent d’autres secteurs : agriculture, usines, restaurants, sphère domestique… Cette moralisation et surreprésentation du travail du sexe et de la prostitution forcée dans la lutte contre l’esclavage moderne, assimilée à la traite d’êtres humains (human trafficking), est caractéristique des pays développés. Le deuxième élément de réponse touche au caractère fourre-tout d’une notion générique qui renvoie à tout un ensemble de situations hétérogènes situées dans des contextes sociaux, historiques et culturels extrêmement différents et dont la complexité, les spécificités et les nuances sont reléguées au second plan dans les discours politiques. En fonction des acteurs, l’esclavage moderne désigne des cas de : mariage forcé, travail forcé, travail infantile, enfants soldats, camps de travail, exploitation sexuelle… et ce, sur toute la planète… Mais pour saisir les spécificités et la complexité des cas étudiés, il faut aussi considérer les formes socioculturelles légitimatrices de la servitude ou de l’esclavage, de son acceptation ou de sa tolérance et les formes de régulation de la domination inhérentes : formes de parrainage, dettes, processus d’altérisation infériorisants… Si les situations dénoncées ont émergé ou ont évolué à partir de formes passées dans un contexte global de précarisation des conditions de travail, et en ce sens sont bien des phénomènes contemporains, il est pour autant impossible de les penser en faisant abstraction de la mémoire des régimes d’esclavages précédents et notamment de l’esclavage transatlantique. Il faut à ce titre distinguer les réflexions sur l’esclavage moderne, du grand nombre d’études anthropologiques sur les descendants d’esclaves, la mémoire de l’esclavage ou les problématiques de réparation. Comme l’a fait remarquer Roger Botte (2005), l’esclavage a toujours été pluriel. Il faut cependant reconnaître que l’une des caractéristiques de l’époque contemporaine est bien celle de la disparition progressive, depuis les abolitions de l’esclavage en tant que statut officiel. C’est en ce sens qu’Alain Morice, au sujet de travailleurs temporaires marocains en France, a utilisé l’expression d’« esclavage métaphorique » (2005), en opposition à l’esclavage historique. Derrière cette distinction s’en cache une autre qu’il est capital de saisir pour comprendre les enjeux des situations qualifiées d’esclavage moderne et leur analyse anthropologique : celle des conditions d’esclavageet dustatut d’esclave. Dans une analyse très intéressante entre un cas d’esclavage domestique en France en 2013 avec un cas d’esclavage datant du début du XIXe siècle, l’historienne Rebecca Scott (2013) attire l’attention sur le fait que, statut officiel ou non, les conditions des situations dénoncées sous l’expression d’esclavage moderne peuvent être identiques à celles de régimes d’esclavage passés. L’attention portée à la nature des conditions est intéressante car elle vient souligner que, s’il est important de conserver une distance face à un discours institutionnel et politisé, il n’en demeure pas moins que dans certains cas l’esclavage n’est pas que métaphorique… Une autre caractéristique liée à la disparition du statut est le fait que les situations observées sont très souvent temporaires, pour des raisons de coûts économiques et dans le but d’éviter de possibles contrôles. Plusieurs auteurs ont, de manière distincte, mis en avant que l’esclavage moderne n’est pas fondé de manière absolue sur des critères raciaux, mais sur des critères inscrits dans des rapports de production (Botte 2005 ; Bales 1999). Comme le fait justement remarquer Julia O’Connell Davidson (2015), si cela est pertinent, il ne faut pas pour autant perdre de vue que la majorité des populations concernées se trouvent dans d’anciennes colonies ou émigrent de celles-ci vers les pays développés. Si la race n’est donc pas l’élément premier à l’origine des formes d’exploitation, celles-ci s’inscrivent pour autant dans une division internationale du travail racialisée et genrée telle que décrite par la sociologie décoloniale, et Ramon Grosfoguel (2014) notamment. À ce sujet, il est intéressant de souligner certaines dynamiques de cette division internationale du travail qui distinguent les formes d’esclavage moderne dans les pays développés et les pays en développement. Dans les premiers, les cas concernent principalement des migrants légaux ou illégaux confrontés à des politiques migratoires qui les vulnérabilisent structurellement. Dans les pays en développement, il s’agit majoritairement et massivement de citoyens nationaux, protégés normalement par ailleurs par les droits associés à leur citoyenneté. La question de l’esclavage moderne se pose alors en termes d’anthropologie des droits associés à la citoyenneté, et de leur performativité, en s’intéressant aux manières dont les critères symboliques à la base de la construction de ces citoyens en tant qu’alter inégaux ont tendance à normaliser la négation de leurs droits comme dans le cas des travailleurs ruraux au Brésil, ou encore des intouchables en Inde, etc. S’ajoutent à cela les exclus des nations issues de la colonisation – là où d’anciens empires ont laissé la place à des nations aux frontières dessinées par les colons –qui constituent une main-d’œuvre potentielle, comme dans la zone située entre la Thaïlande et la Birmanie (Ivanoff, Chantavanich et Boutry 2017). L’un des enjeux spécifiques de la réflexion anthropologiques touche à la méthode d’investigation de la discipline : l’enquête de terrain. Pour la plupart des cas, ou du moins les plus extrêmes, il est quasiment impossible d’accéder aux terrains en question pour y pratiquer une forme d’observation participante. Les difficultés d’accès s’apparentent à celles des terrains de guerre, de combats, de prostitution, de camps de travail forcé, etc. Les recherches de terrain consistent donc le plus souvent à rencontrer et accompagner les sujets postérieurement aux situations pour réaliser avec eux des entretiens. Quand cela est possible, car comme le souligne l’anthropologue Denise Brennan, auteurede Life Interrupted: Trafficking into Forced Labour in the United States, s’entretenir au sujet d’une expérience souvent traumatisante n’est pas non plus sans difficultés ou sans poser de questions quant au rôle de l’anthropologue et de la nature de sa relation avec les sujets du terrain (Brennan 2014). L’un des autres enjeux des analyses anthropologiques, dans des contextes prononcés de vulnérabilité structurelle et face aux processus de subalternisation des sujets par le biais des discours institutionnels, est de faire ressortir l’agencéité des sujets. L’anthropologie, dans sa tendance à replacer les situations étudiées dans les trajectoires de vie des sujets et à donner la parole à ces derniers, possède un avantage certain sur d’autres disciplines pour donner à voir leur agencéité sans perdre de vue pour autant les contraintes structurelles auxquelles ceux-ci font face. L’engagement volontaire de sujets dans la prostitution, de manière temporaire (ou non), pour améliorer leur quotidien matériel, d’enfants au travail malgré leur âge mineur, la migration illégale volontaire par l’intermédiaire de passeurs, la fuite, l’usage des compétences linguistiques ou une volonté de travailler plus dur que les autres, etc., sont autant d’exemples d’agencéité des sujets. Plutôt que de négliger de prendre en considération l’esclavage moderne à cause de son caractère institutionnalisé et sa nature protéiforme, il me semble que l’anthropologie et son regard critique ont un rôle à jouer pour mettre en lumière la complexité des différentes dimensions de ce phénomène et leur enchevêtrement : une économie morale globale, une économie néolibérale précarisant les conditions de travail et une division internationale du travail racialisée, genrée et hiérarchisée entre les pays développés et en développement. Pour ce faire, et apporter une plus-value heuristique, les analyses anthropologiques sur l’esclavage moderne devront s’ancrer dans le contemporain et repenser des catégories analytiques dichotomiques héritées du début des sciences sociales qui ne parviennent plus à rendre compte des situations étudiées : esclavage, liberté, travail libre et travail non libre, etc. Ces catégories ne permettent pas de penser le continuum de situations (allant de libres à non libres) de travail dans lequel les sujets évoluent dans le temps et l’espace, et dont les conditions peuvent, à une extrémité du continuum, être similaires à des régimes passés d’esclavage. C’est dans cet esprit qu’une des voies pour saisir la complexité du social et les dynamiques de ce phénomène si actuel est celle des « situations contemporaines de servitude et d’esclavage » (Martig et Saillant 2017). La notion de « situations » permet en effet de garder à l’esprit que l’objet étudié relève localement des spécificités sociohistoriques et culturelles considérées tout en se « situant » aussi dans le contexte économique, moral, politique et historique plus global : c’est l’articulation de ces différentes dimensions qui permettent de saisir la complexité du social. Enfin, penser en termes de situation a pour avantage de replacer l’expérience liée à l’esclavage moderne dans la trajectoire de vie plus large des sujets, et de saisir ainsi plus facilement leur agencéité. Il s’agit d’une proposition. D’autres voies verront sûrement le jour pour analyser un phénomène complexe qui, loin de disparaître, donne à voir les limites des mythes du travail libre et de la performativité des droits des sociétés démocratiques libérales contemporaines, et en appelle du coup à une anthropologie du contemporain.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Adams, Craig. "The Taste of Terroir in “The Gastronomic Meal of the French”: France’s Submission to UNESCO’s Intangible Cultural Heritage List." M/C Journal 17, no. 1 (March 18, 2014). http://dx.doi.org/10.5204/mcj.762.

Full text
Abstract:
Introduction What French food is would seem to be an unproblematic idea. Depending on one’s taste and familiarity, a croissant, or snails, might spring to mind. Those who are a little more intimate with French cuisine might suggest the taste of a coq au vin or ratatouille, and fewer still might suggest tarte flambée or cancoillotte. Whatever the relative popularity of the dish or food, the French culinary tradition is arguably so familiar and, indeed, loved around the world that almost everyone could name one or two French culinary objects. Moreover, as the (self-proclaimed) leader of Western cuisine, the style and taste epitomised by French cuisine and the associated dining experience are also arguably some of the most attractive aspects of French gastronomy. From this perspective, where French cuisine appears to be so familiar to the non-French, seeking to define what constitutes a French meal could seem to be an inane exercise. Nonetheless, in 2010, the Mission Française du Patrimoine et des Cultures Alimentaires (not officially translated), under the aegis of the French Ministry of Culture and Communication, put forward the nomination file “The Gastronomic Meal of the French” to UNESCO, defining in clear terms a particular image of French taste, in a bid to have the meal recognised as part of the Representative List of Intangible Cultural Heritage. With the number of specifically culinary elements protected by UNESCO more than doubling with the 2013 session of the Intergovernmental Committee for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage, and with a further two in line for protection in the 2014 session, it would seem that an examination of these protected culinary traditions is in order. Rather than focusing on the problems associated with creating an intangible heritage list (Kurin; Smith and Akagawa), this article proposes an analysis of one nomination file, “The Gastronomic Meal of the French,” and the ideas which structure it. More specifically, this article will investigate how the idea of taste is deployed in the document from two different yet interconnected points of view. That is, taste as the faculty of discerning what is aesthetically excellent, and taste in its more literal gustative sense. This study will demonstrate how these two ideas of taste are used to create a problematic notion of French culinary identity, which by focusing on the framework of local (terroir) taste seeks to define national taste. By specifically citing local food stuffs (produits du terroir) and practices as well as French Republicanism in the formation of this identity, I argue that the nomination file eschews problems of cultural difference. As a result, “non-French food” and the associated identities it embodies, inherent in contemporary multicultural societies such as France with its large immigrant population, are incorporated into a cohesive, singular, culinary identity. French taste, then, is represented as uniform and embodied by the shared love of the French “art of good eating and drinking”. “Intangible” Versus “Tangible” Cultural Heritage: A Brief Overview The Intangible Cultural Heritage list was created to compliment UNESCO’s Tangible Cultural Heritage, that is, the famous World Heritage, list, which focuses on places of unique heritage. The Intangible Cultural Heritage list, for its part, concentrates on: traditions or living expressions inherited from our ancestors and passed on to our descendants, such as oral traditions, performing arts, social practices, rituals, festive events, knowledge and practices concerning nature and the universe or the knowledge and skills to produce traditional crafts (“What is Intangible Cultural Heritage?”) An examination of the elements which have been admitted to UNESCO’s Representative List of Intangible Cultural Heritage shows that there is a clear preference for traditional dances and songs. The culinary plays a very small role in the almost 300 elements currently protected by UNESCO. With the recent inscription of several additional, specifically culinary elements in December 2013, the number has more doubled but still remains low at ten elements. Out of the ten, only two of them seek to protect a cooking style: the “Mediterranean Diet” and “Traditional Mexican cuisine—ancestral, ongoing community culture, the Michoacán paradigm.” The other elements are specific culinary objects, such as Gingerbread from Northern Croatia, or culinary events, for instance the “Commemoration feast of the finding of the True Holy Cross of Christ in Ethiopia.” “The Gastronomic Meal of the French” belongs to the latter category, however is somewhat different since it is not an annual event and can take place at any time of the year as it is not related to a season or historical event. What really distinguishes the French document from the others on the list, however, is its emphasis on the idea of taste, which connects it to a long history of writing about taste in French cuisine, including of course Brillat-Savarin’s Physiology of Taste. In order to describe exactly what constitutes “The Gastronomic Meal of the French,” the authors refer frequently to two coextensive conceptions of taste, proposing that the taste of the meal is both a question of flavor and the aesthetic qualities of the diner as a whole. Whilst these ideas concerning the place of taste in French gastronomy appear to share numerous similarities to those elaborated in Brillat-Savarin’s work, I will focus on the way the conceptions of taste discussed in the dossier are used to formulate French identity. Taste: An Aesthetic Judgment, An Art When considering “The Gastronomic Meal of the French,” the closeness of the two ideas of aesthetic taste and gustative taste is perhaps clearer in French: the French verb dresser can be used to describe setting the table, an important aspect of the gastronomic meal, and arranging food on a plate. This link to aesthetics is important and in the nomination file the Gastronomic Meal of the French is taken as representative of the height of the French “art of good eating and drinking.” In the terms of the document the authors define the meal as “a festive meal bringing people together for an occasion to enjoy the art of good eating and drinking” (“Nomination file” 3). In evoking art here, they stress the importance that aesthetics play in the design of this meal. For them, the culinary art of the gastronomic meal involves both aesthetic and gustative concerns, since in order for the guests to savour the meal, the hosts must think as much about the delectability of their dishes as the classic French taste they must demonstrate in their table decoration and discussion about the food which they prepare. The participants’ conversation about the food during the meal and their comportment at the table are important elements of this taste, since they reinforce and aestheticize the dining experience. Moreover, both the host and guests must use “codified gestures” and certain expressions to discuss what they are eating and drinking so as to display by means of specific vocabulary that they are enjoying the meal (5). The art of conversation, then, is important in accomplishing one of the goals of the gastronomic meal, that being to share “the pleasure of taste” (8). The nomination file lists the gastronomic meal’s specific rites as involving the “setting [of] a beautiful table, the order of courses, food and wine pairing, [and] conversation about the dishes” (3). By listing these elements in this order, the authors highlight that aesthetic and gustative concerns are interrelated and equally important. What is more, just as the decoration of a table and conversing about the dishes could be seen to be arts in the largest sense of the term, so too should “the order of the courses” and the “food and wine pairing” be understood to be a question of aesthetic judgment. In other words, the role of these rites in the gastronomic meal is as much to reinforce the sophisticated aesthetics of the hosts’ meal as to delight the taste buds of the guests. The prominent role of the aestheticization of taste in the gastronomic meal is made even clearer elsewhere in the document when the authors specify how the table should be laid for a gastronomic meal. They write that this should be done according to the: classic French taste, based on symmetry that fans out from the centre and including a tablecloth, artistically folded napkins, objects whose shapes are appropriate for each course and designed to enhance tastes; and, depending on the circumstance, between two and five glasses, several plates and utensils, and sometimes a written menu. (5) Here the aesthetics of the table are not simply meant to be appreciated visually, but supposed to support and “enhance tastes”. The two forms of taste, then, are clearly complementary ingredients in the successful hosting of a gastronomic meal and hosts should pay equal attention to both. The authors state that the extra care paid to the aesthetics of the meal is meant to honour the guests and differentiate the meal from a standard, everyday meal (5). Since the two ideas of taste intersect, it naturally follows that the choice of the culinary products for the meal also contributes to the goal of creating a special dining experience. Taste as Gustative Experience, The Terroir For the authors, the French palate is not unified by a canon of specific dishes, but a shared “vision of eating well” (3). This collective vision encompasses several different ideas, including the structure of the meal, the recipes used and the choice of products. Just as with the aesthetic concerns above regarding table arrangements, the authors are quite particular about the configuration of the meal. For them, the gastronomic meal must respect the same structure: beginning with the apéritif (drinks before the meal) and ending with liqueurs, containing in between at least four successive courses, namely a starter, fish and/or meat with vegetables, cheese and dessert, the courses possibly numbering five or six depending on the occasion. (5) The structure of the meal is supposed to highlight the quality of the good products that the host has obtained and exhibit how their flavours go well together (5). In terms of the exact recipes used in the meal, the host might call upon a “repertoire of codified recipes” (3) in order to honour the shared “vision of eating well”. So deeply ingrained is this shared vision in the French psyche that the authors do not need to specify what the recipes are, and even go so far as to claim that the unknown list is “constantly growing” (5). This undefined catalogue of recipes and shared “vision of eating well,” then, arguably represent a banal form of national culinary identity, since these culinary practices constitute a “form of life, which is daily lived” (Billig 69) by the nation without being specified. More important than the recipes, however, is the “search for good products” (3). The hunt for good products begins with seeking out “local food products available at markets […] since they have a high cultural value” (6). The authors argue that the importance attached to these products symbolises the French commitment to non-standardised food products and “quality in terms of taste, nutrition and food safety” (6). The height of gustative taste is represented by the use of these local food products (produits du terroir) since they provide evidence of the hosts’ “knowledge of the characteristics of local production areas” (2). Just as above with the aesthetic concerns of the meal, when discussing one idea of taste, the other is never far away. In this case, the hosts’ knowledge of the local products, used in crafting the gustative experience, is meant to contribute the art of conversation which takes place during the meal. The hosts’ gustative and aesthetic tastes are on display and under analysis at every point in the meal. For the authors of the nomination file, then, French gustative taste is ruled by the idea of terroir. Successfully holding a gastronomic meal means that the hosts must be intimately familiar with France’s geography and the local products of France and use this knowledge to choose the right products. All of these very specific ideas concerning the aesthetic and gustative tastes illustrated in the document, then, raise interesting questions about inclusion and exclusion in the notion of French culinary identity they embody. Whose Taste Is It? So far I have argued that taste is the central preoccupation of the nomination file, which governs both aesthetic and gustative choices a host makes when organizing and holding a gastronomic meal. This discussion has elided some of the questions raised by the document’s definitions of taste, most notably the problem of whose taste is defined by the document. One possible response to this question is provided in quite clear terms by the document itself, when the authors talk about the antecedent of the current meal. For them, the meal evolved out of the values exemplified by “the high-society meal, transmitted through revolutionary France [and which] inspired working-class practices” (5). This reference to revolutionary French values reveals how the authors’ arguments about taste are informed by the values of the French Republic, a powerful notion in discussions about French national identity. As numerous critics have contended, the status of France as a republic significantly impacts on how national identity is constructed (McCaffrey), since it is conceived of through the idea of citizenship. Put simply, being a French citizen means that, for the state, one’s position as a citizen takes precedence over any cultural particularisms or clan and family solidarities (Jennings). To put it another way, whilst the individual person displays specificities, the citizen demonstrates the universal values held by all citizens of the French state (Schnapper). Citizenship is a political matter and any aspect of one’s private life is irrelevant to the state’s treatment of its citizens. In ignoring any particularisms that a citizen may have, French Republicanism seeks to universalise all values held by its citizens, simultaneously providing a common shared identity and a means to exclude anyone who fails to commit to these ideals. As Jennings has pointed out elsewhere, these Republican ideals have an interesting effect on how one considers French national identity in the contemporary diverse society that is France, since “despite an astonishing level of cultural and ethnic diversity, France has seen itself as and has sought to become a monocultural society” (575). In terms of the French culinary practices discussed here the associated problems with French Republicanism are clear, for such a “mono-culinary” representation of French foodways would potentially lead to significant portions of the population being left out of any such definition. Given the document’s reference to the Republic, the universalizing force displayed in the nomination file cannot simply be considered the result of the structure of UNESCO’s bureaucratic file, but should instead be understood as the expression of French Republican ideas of identity. Here it is the quality of local ingredients (produits du terroir) which characterise the universal pleasure of taste and the appreciation of local farming practices (terroirs) that the authors seek to elevate in the face of any imported tastes concurrently practised in France. The fact that the universal claims made in the French document are specific to it, and not inherent of UNESCO’s form, is evident when examining other nomination files, such as the traditional Mexican cuisine dossier. Whilst the Mexican dossier argues that the cuisine offers a “comprehensive cultural model” (4), its authors talk instead of communities whose identities display “distinct yet shared features, all of them together [making] for a flourishing cuisine throughout the country” (12). The Mexican file, thus, recognises that diversity is an integral part of its culinary model. For the French dossier, on the other hand, the Republican ideas are made patent by the authors’ insistence upon the homogenous nature of these culinary practices and tastes. They assert, for instance, that the meal is a “very popular practice, with which all French people are familiar” (3); that it displays a “homogeneity in the whole community” (3); that it embodies a “social practice […] associated with a shared vision of eating well” (3); and that it is part of a “shared history and that it carries the values on which French culture is based” (5). The authors also reference a small survey to support this supposition in which an incredible 95.7 per cent of respondents consider “the gastronomic meal to be part of their heritage and identity” (10). Furthermore they claim that the gastronomic meal transcends local customs, generations, social class and opinions, and adapts to religious and philosophical beliefs. Its values take in diversity and strengthen feelings of belonging for participants in the gastronomic meal. (5) This quotation demonstrates the Republic’s ability to transform the particular into the general, the individual into citizen. Here this transformative ability is seen in the authors’ assertion that the Gastronomic Meal of the French cuts across “local customs” and “social classes” to bring people together and reinforce the sense of a united nation. With this insistent discourse that the meal is unanimously accepted, understood, and practised by the entire nation, despite one’s particularisms, the authors of the file demonstrate how they seek to universalise the meal. The meal should no longer be considered as an object, for the authors seek to promote it to the status of a national myth which is deeply rooted in the national psyche, echoing the nation’s motto of “One Republic/cuisine united and indivisible for everyone.” The Republican nature of the universal tastes represented in the document is further reinforced when the authors emphasise the role of the State and its education system in ensuring that the right taste prevails. Just as many critics discussing the Republic regard the French education system’s role as one which constructs citizens (Janey), equipping them with the appropriate national values, the authors of nomination file argue that good taste is of national significance and ought to be taught in the education system. For them, this taste should be imparted to students in primary schools by regularly preparing and consuming meals so as to instruct them in “the rites of the gastronomic meal, including the choice of the right products” (8). The idea of the right taste is further impressed upon students through the annual “Taste Week” in which “educational activities on nutrition and the development of taste […] essential to maintaining the rites of the element [take place in schools]” (7). These activities include instruction in “the combining of flavours, pleasure of taste, choice of the right product, conversation and gastronomic discourse” (7). For those not at school, the “choice of the right product” (14) mentioned here is facilitated through yet another state sanctioned source of taste, the Inventory of Traditional Food and Agricultural Know-how. Conclusion The “Gastronomic Meal of the French” defines national culinary identity by combining several different ideas together. On one level, the authors draw together Benedict Anderson’s concept of “imagined communities” and Michael Billig’s notion of “banal nationalism.” They argue that there exists a state approved, written form this identity which is intimately linked to the French Republic and its history (Anderson), whilst also contending that the food practices are so well-known that they are banal facets of everyday lived experience (Billig). On another level, they draw these assertions regarding national identity together through the notion of taste, which the authors stress is integral to French culinary identity. In terms of gustative taste, the preference for terroir in the document points to how the local is used as a “conduit toward national self-understanding” (Gerson 215). Yet this approach leads to a problematic relationship between local and national concerns, which ought to be seen as part of a larger issue concerning the link between Republican values and the disciplining of French culinary identity and space. What it is tempting to ask—and the present paper is just the beginning—is how do state sanctioned bodies, like the Mission Française du Patrimoine et des Cultures Alimentaires combined with brotherhoods (confréries) and local organisations mentioned in the nomination file as well as the system of Appellations d’Origine Contrôlée, come together to discipline French culinary identity and taste? The examination of the present document seems to suggest that Republican Universalism is one key ingredient in this act of discipline. The hesitation between asserting a cohesive, national culinary identity whilst at the same time recognising the “diversity of traditions foods and cuisines” (5), appears to be representative of the hesitation in political discourse apparent in the modern Republic. The tensions exposed in this document are being played out in the policies concerning decentralisation and recognition to a certain extent of regional minorities in France. As Schnapper puts it, the great problem which the Republic currently faces is how can the state reconcile “the absolute of citizenship—the Republic—with the legitimate expression of particularistic allegiances in conformity with democratic values” (quoted, Jennings 152). Ultimately, what “The Gastronomic Meal of the French” shows is how pertinent Republican ideas still are in France, since, despite claims of a crisis in Republican values and the current debates in French parliament, they remain important in any consideration of French identity, not only in the political spectrum, but also in everyday cultural objects like food. References Anderson, Benedict. Imagined Communities: Reflections on the Origins and Spread of Nationalism. London: Verso, 1983. Billig, Michael. Banal Nationalism. London: Sage, 1995. Gerson, Stéphane. “The Local.” The French Republic: History, Values, Debate. Eds. Edward Berensen, Vincent Duclert, and Christophe Prochasson. London: Cornell UP, 2011. 213–20. Janey, Brigitte. “Frenchness in Perspective(s).” Hexagonal Varitations: Diversity, Plurality and Reinvention in Contemporary France. Eds Jo McCormack, Murray Pratt, and Alistair Rolls. Amsterdam: Editions Rodopi, 2011. 57–78. Jennings, Jeremy. “Citizenship, Republicanism and Multiculturalism in Contemporary France.” British Journal of Political Science 30 (2000): 575–98. Jennings, Jeremy. “Universalism.” The French Republic: History, Values, Debate. Eds. Edward Berensen, Vincent Duclert, and Christophe Prochasson. London: Cornell UP, 2011. Kurin, Richard, “Safeguarding Intangible Cultural Heritage in the 2003 UNESCO Convention: A Critical Appraisal.” Museum International 56.1/2 (2004): 66–77. McCaffrey, Edna. The Gay Republic: Sexuality, Citizenship and Subversion in France. Aldershot: Ashgate, 2005. Schnapper, Domonique. La Communauté des Citoyens. Paris: Gallimard, 1994. Smith, Laurajane, and Natsuko Akagawa. Intangible Heritage. New York: Routledge, 2008. UNESCO. “Convention for the Safeguarding of Intangible Cultural Heritage.” UNESCO, Culture Section 17 Oct. 2003. 12 Jun. 2013 ‹http://www.unesco.org/culture/ich/en/convention›. UNESCO. “Dossier de Candidature : Le Repas Gastronomique des Français.” UNESCO, Culture Section. Nov. 2010. 12 Jun 2013 ‹http://www.unesco.org/culture/ich/en/RL/00437›. UNESCO. “Nomination File: The Gastronomic Meal of the French.” UNESCO, Culture Section Nov. 2010. 12 Jun. 2013 ‹http://www.unesco.org/culture/ich/en/RL/00437›. UNESCO. “Nomination File: Traditional Mexican Cuisine—Ancestral, Ongoing Community Culture, the Michoacán Paradigm.” UNESCO, Culture Section Nov. 2010. 12 Jun. 2013 ‹http://www.unesco.org/culture/ich/en/RL/00400›. UNESCO. “What is Intangible Cultural Heritage?” UNESCO, Culture Section n.d. 12 Jun. 2013 ‹http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?lg=en&pg=00002›.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography