Academic literature on the topic 'Complexité communication'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Complexité communication.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Complexité communication"

1

Morin, Edgar. "Communication et complexité." Hermès 80, no. 1 (2018): 130. http://dx.doi.org/10.3917/herm.080.0130.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

LETONTURIER, Éric. "Réseau, communication et complexité." Hermès, no. 60 (2011): , [ p.]. http://dx.doi.org/10.4267/2042/45450.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Letonturier, Éric. "Réseau, communication et complexité." Hermès 60, no. 2 (2011): 105. http://dx.doi.org/10.3917/herm.060.0105.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Minacori, Patricia. "Communication technique et complexité dans un monde en mutation." FORUM / Revue internationale d’interprétation et de traduction / International Journal of Interpretation and Translation 16, no. 1 (September 27, 2018): 103–21. http://dx.doi.org/10.1075/forum.00007.min.

Full text
Abstract:
Résumé Dans le cadre du colloque « Traduire, écrire, réécrire », la notion d’écriture et plus précisément de rédaction a retenu notre attention. Il est en effet un métier peu connu en France, la rédaction technique aussi dénommée communication technique. Ce métier a vu le jour aux Etats-Unis et les formations sont nombreuses Outre-Atlantique, car de nombreux départements d’anglais ont une composante de communication technique. Il n’en va pas de même en France. Nous allons, dans un premier temps donner une définition de ce métier multifacette, puis nous détaillerons la formation et la recherche dans ce domaine à l’Université Paris Diderot. Notre participation à un projet européen de référentiel de compétences dans ce secteur va aussi permettre à des universités européennes de développer des programmes de formation dans ce secteur. Enfin, nous illustrerons par des exemples de projets de collaboration à distance que nous menons avec des universités américaines et européennes, dans quelle mesure les métiers de la communication technique et de la traduction sont contigus. En effet, la chaîne documentaire part toujours d’un document technique conçu par des communicateurs techniques, puis en bout de chaîne viennent les traducteurs/localisateurs. Il est donc d’une importance primordiale que ces acteurs puissent mieux comprendre les métiers des uns et des autres, pour enrichir leur collaboration.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Ardoino, Jacques. "Les termes de la complexité." Hermès 60, no. 2 (2011): 135. http://dx.doi.org/10.3917/herm.060.0134.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

ARDOINO, Jacques. "Les termes de la complexité (encadré)." Hermès, no. 60 (2011): , [ p.]. http://dx.doi.org/10.4267/2042/45456.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Burger, Marcel. "gestion de la complexité des interactions médiatiques." Travaux neuchâtelois de linguistique, no. 44 (September 1, 2006): 199–217. http://dx.doi.org/10.26034/tranel.2006.2755.

Full text
Abstract:
This paper deals with the complexity of the organization of celebrities interviews on television. Within the framework of social interactionism in the field of discourse analysis, I first define the normative expectations of interviews as a genre. Then, I analyze the discursive dimension of six recent excerpts of interviews to identify typical strategies by the participants. As a matter of fact, broadcast interviews represent a rather paradoxical form of communication. Indeed, the guest and the interviewer are supposed to engage in familiar discourse, but they also have at the same time to remain aware of the television viewers, that is the ultimate collective and anonymous addressee of the interview. Focusing on the discursive dimension of interviews helps to define the presumably shared expectations. It also allows to observe how the complexity of interviews is managed in confronting "good" and "bad" discursive performances.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Meyer-Bisch, Patrice. "Communauté politique et complexité : la « nation » européenne." Hermès 23-24, no. 1 (1999): 35. http://dx.doi.org/10.4267/2042/14712.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Zémor, Pierre. "« On peut parler simplement de la complexité »." Hermès 60, no. 2 (2011): 214. http://dx.doi.org/10.3917/herm.060.0214.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Burger, Marcel. "Vers une analyse de la construction des identités dans les discours de communication publique." Cahiers du Centre de Linguistique et des Sciences du Langage, no. 34 (December 3, 2013): 101–22. http://dx.doi.org/10.26034/la.cdclsl.2014.785.

Full text
Abstract:
Cette contribution a pour objet la négociation des identités dans un discours de débat télévisé. Elle a pour finalité de sensibiliser l’étudiant à la problématique — essentielle en communication publique — de la construction discursive des identités et de ses enjeux. Vu la complexité de l’objet « identité » et de son ancrage dans la communication publique, on se contente ici de proposer quelques éléments de réflexion théorique et méthodologique qui serviront de base pour une analyse des discours de communication publique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Dissertations / Theses on the topic "Complexité communication"

1

Tapp, Alain. "Informatique quantique, algorithmes et complexité de la communication." Thesis, National Library of Canada = Bibliothèque nationale du Canada, 2000. http://www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk1/tape3/PQDD_0018/NQ51978.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Kaplan, Marc. "Méthodes Combinatoires et Algébriques en Complexité de la Communication." Phd thesis, Université Paris Sud - Paris XI, 2009. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00439929.

Full text
Abstract:
La complexité de la communication a été introduite en 1979 par Andrew Chi-Chi Yao. Elle est depuis devenue l'un des modèles de calcul les plus étudiés. L'objectif de celle-ci est d'étudier des problèmes dont les entrées sont distribuées entre plusieurs joueurs, en quantifiant la communication que ceux-ci doivent échanger. Nous utilisons d'abord la complexité de Kolmogorov, une caractérisation algorithmique de l'aléatoire, pour prouver des bornes inférieures sur la complexité de la communication. Notre méthode constitue une généralisation de la méthode d'incompressibilité. L'avantage de cette approche est de mettre en valeur la nature combinatoire des preuves. Nous étudions ensuite la simulation des distributions de probabilité causales avec de la communication. Ce modèle généralise la complexité de la communication traditionnelle et comprend en particulier les distributions quantiques. Nous montrons pour ce problème des bornes inférieures et supérieures. Dans le cas des fonctions booléennes, la borne inférieure que nous proposons est équivalente aux normes de factorisation, une puissante méthode introduite par Linial et Shraibman en 2006. Enfin, nous étudions la complexité en boîte non-locale. Cette ressource a été introduite par Popescu et Rohrlich pour étudier la non-localité. Le problème est de quantifier le nombre de boîtes nécessaire et suffisant pour calculer une fonction ou simuler une distributions. Nous donnons encore des bornes inférieures et supérieures pour ces problèmes, ainsi que des applications à l'évaluation sécurisée, un problème cryptographique très important.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Goujon, Philippe. "Les voies de l'information : de la communication à la complexité." Dijon, 1993. http://www.theses.fr/1993DIJOL008.

Full text
Abstract:
L'information sous ses diverses formes, la communication et les notions qui leur sont associées, sont devenues les concepts clefs de notre représentation du monde et de nous-mêmes. Mais plus qu'un simple concept scientifique, notion moderne née au sein de ce que l'on appelait la cybernétique, la communication s'est instaurée progressivement comme valeur s'identifiant à la modernité et s'associant à un projet de société ou la transparence, la rationalité, la libre circulation de l'information sont essentielles. Le propos de cette recherche est d'analyser en quelle manière l'information et la communication ont pu devenir les pivots d'une nouvelle représentation du monde et les valeurs d'une société en crise. Nous abordons les conséquences et les limites de cette mutation scientifique, anthropologique et sociale, dont la lame de fond, venue du milieu de ce siècle. Commence à faire sentir ses effets. Dans sa conclusion, cette thèse cherche, à travers le problème de la complexité, les voies d'un possible franchissement des limites de la grille d'interprétation communicationnelle et informationnelle, et souligne le nécessaire dépassement de l'homme technicise que l'indispensable retour du sujet
Information under its various shapes, communication, and their related notions, have now become the key-concepts of our representation of the world and of ourselves. However, more than a mere scientific concept, the notion of communication, born in the bosom of what was called cybernetics, has gradually been instituted a value identified to modernity and the free movement of scheme which highlights transparency, rationality and the free movement of information. The purpose of this research is to make an analysis of the ways in which information and communication have now become the keystones of a new representation of the world, and the values of a society in a state of crisis. It is to deal with the consequences and limits of this scientific, anthropological and social shift, begin to be detected nowadays. In its conclusion, this middle of this century, begin to be detected nowadays. In its conclusion, this research tries to find, through the problem of complexity, how the limits of the communicational and informational frame of interpretation could be overstepped, and emphasizes the necessity of going beyond technicised man, and the vital renewal of the subject
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Gavoille, Cyril. "Complexité mémoire du routage dans les réseaux distribués." Lyon, École normale supérieure (sciences), 1996. http://www.theses.fr/1996ENSL0015.

Full text
Abstract:
Au plus bas niveau des communications, le routage consiste a decider localement de la route des messages transitant par les nuds intermediaires d'un reseau distribue de processeurs dans un ordinateur parallele, ou, plus generalement, dans un reseau distribue d'ordinateurs. Nous etudions les caracteristiques locales du routeur (coprocesseur effectuant le routage) par rapport a la globalite du reseau communiquant. Precisemment, nous mesurons la quantite minimale d'information necessaire par chacun des routeurs pour assurer des communications rapides sur n'importe quel type de reseau
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Darties, Benoît. "Problèmes algorithmiques et de complexité dans les réseaux sans fil." Montpellier 2, 2007. http://www.theses.fr/2007MON20204.

Full text
Abstract:
Ces dernières années ont connu l'avènement des réseaux sans fil, dopés par leur facilité de déploiement et par leur usage dans de multiples domaines : réseaux domestiques Wi-Fi, téléphonie mobile, réseaux ad-hoc, réseaux de capteurs,. . . L'objet de cette thèse porte sur l'étude de problèmes algorithmiques directement inspirés des contraintes de fonctionnement rencontrées dans de tels réseaux, et se découpe en trois parties. La première partie de nos travaux s'intéresse à l'étude du problème de la diffusion d'un message émis depuis un noeud source unique vers l'ensemble des noeuds participant au réseau. Ce problème est abordé dans plusieurs modèles de communication, qui supposent tous des émissions omnidirectionnelles à portée fixée et l'existence de phénomènes d'interférences. Il en résulte l'incapacité pour un noeud donné de garantir la réception correcte de deux transmissions voisines simultanées. Nous étudions la complexité de ce problème et proposons des stratégies de résolution exactes ou avec garantie de performance. Dans une seconde partie, l'un des modèles de communication précédemment introduits sert de support à l'étude d'un autre problème algorithmique, dont l'objet est la satisfaction de requêtes de communications. Les travaux menés sur ce problème visent à établir sa complexité ainsi que les facteurs dont elle dépend. La dernière partie nous amène au problème de conception de réseaux sans fil. L'objectif est d'assurer une distribution de flux depuis des noeuds sources vers des noeuds clients, en minimisant le coût de l'infrastructure déployée. Les communications établies ici à l'aide d'antennes directionnelles ne sont pas sujettes aux phénomènes d'interférences. La difficulté du problème réside dans la satisfaction de contraintes de déploiement (nombre d'antennes limitées par noeud, résistance aux pannes,. . . ). Nous étudions la complexité de ce problème, et proposons plusieurs méthodes de résolution exactes et approchées pour des instances de taille raisonnable
The last couple of years have seen the advent of wireless networks, doped by their ease of deployment and their use in multiple fields: personal WiFi networks, mobile telephony, ad hoc networks, sensors networks,. . . The subject of this thesis relates to the study of algorithmic problems directly inspired by operating constraints which can be found in such networks. This manuscrit is divided into three parts. The first part of our work is devoted to the study of the problem of broadcasting a single source node message to all the other nodes of a network. This problem is tackled in various communication models. All the considered model suppose range-fixed omnidirectional transmissions subject to interference phenomena. It results from that, that any given node is unable to retrieve simultaneously two incoming transmissions. We study the complexity of this problem and propose some strategies in order to solve it. In a second part, We study another algorithmic problem in the same communication model, whose object is to satisfy a given set of communication requests. Our work consists in etablishing the complexity of this problem, and studying the impact of various factors on this complexity. The last part considers the problem of designing survivable radio networks. The objective is to ensure a distribution of bandwidth from source nodes to customers nodes, by minimizing the cost of the deployed infrastructure. Communications are made via directional antennas, and are not subjects to interferences. The difficulty of the problem lies in the satisfaction of deployment constraints (limited number of antennas per node, robustness against failures of nodes,. . . ). We study the complexity of this problem, and propose exact and approximated resolution methods to solve reasonable size instances
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Roume, Clément. "La complexité du mouvement humain : aspects théoriques et pratiques de l’évaluation et de l’interaction des complexités au service de la réhabilitation." Thesis, Montpellier, 2019. http://www.theses.fr/2019MONT4003.

Full text
Abstract:
Il suffit d’observer nos athlètes de plus haut niveau, leur capacité à s’adapter dans des temps records lors de changements soudains dans les phases tactiques, ou encore la coordination quasi parfaite des nageuses synchronisées de niveau olympique, pour comprendre que le mouvement humain ne peut se réduire à quelconque modèle d’une simplicité excessive. Nous proposons ici une mise en application des sciences de la complexité, et plus particulièrement des méthodes d’analyse fractale ayant pour but de donner une image globale de la complexité du mouvement humain. Dans un premier temps, en partant des aspects théoriques, jusqu’à leur mise en application pratique, nous montrons que l’évaluation la plus fine des exposants fractals nécessite l’utilisation combinée d’une analyse fractale et d’une tâche physiologique bien spécifique. Puis, dans un deuxième temps, nous nous intéressons à la coordination de deux systèmes complexes. En partant de plusieurs cadres théoriques existant dans le champ des sciences du mouvement humain, nous proposons de nouvelles méthodes pour analyser cette synchronisation. Enfin, l’ensemble des travaux que nous présentons sont attachés à des buts de réhabilitation et nous montrons que malgré une altération typique de la complexité avec l’âge il existe des moyens simple et efficaces de rétablir cette complexité
Just look at our top athletes, their ability to adapt in record-breaking times during sudden changes in tactical phases, or the near-perfect coordination of Olympic-level synchronized swimmers to understand that human movement cannot be reduced to any model of excessive simplicity. Here we propose an application of the complexity sciences, and more particularly of fractal analysis methods aimed at giving a global picture of the complexity of human movement. In a first step, from the theoretical aspects, until their practical application, we show that the finest evaluation of the fractal exponents requires the combined use of a very specific fractal analysis and physiological task. Then, in a second step, we are interested in the coordination of two complex systems. Starting from several theoretical frameworks existing in the field of human movement sciences, we propose new methods to analyze this synchronization. Finally, all the works that we present are attached to rehabilitation goals and we show that despite a typical alteration of complexity with aging there are simple and effective ways to restore this complexity
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Gallot, Sidonie. "L'effet établissement : une émergence complexe des systèmes de communication : une approche communicationnelle des phénomènes humains de communication pour les établissements publics locaux d'enseignement." Thesis, Montpellier 3, 2011. http://www.theses.fr/2011MON30060.

Full text
Abstract:
En France, depuis les lois de décentralisation (1983) et d’orientation (1989), les établissements scolaires du secondaire se définissent comme des entités organisationnelles quasi autonomes et développent localement des comportements spécifiques. Le constat selon lequel les établissements ne se valent pas n’est plus à faire et les différences attestées ne cessent d’interroger la recherche. Malgré le foisonnement des études pour comprendre les établissements et leurs « productions », la dimension humaine et communicationnelle apparaît négligée alors que, de notre point de vue, dans cette organisation sociale qui n’est autre qu’un construit « humain pour l’humain », elle nous semble essentielle. Cette thèse de doctorat s’intéresse à la communication inter-humaine en terrain scolaire. Elle propose de se plonger au cœur des établissements pour comprendre, en situation, les phénomènes complexes de communication à travers les interactions de ses acteurs sociaux et la construction communicationnelle de ces organisations. Nous proposons d’étudier ces phénomènes à travers la présentation et l’étude de cinq collèges et lycées – aux caractéristiques et aux résultats variés – dans une approche constructiviste, complexe et systémique. Il s’agit de comprendre comment ce « pan » relationnel et humain influence ce que sont, ce que font et ce que « génèrent » ces organisations. Notre étude nous amène à montrer que les systèmes communicationnels présentent des ressemblances importantes, constat qui nous conduit à proposer un modèle des systèmes de communication et à comprendre ces systèmes et leurs effets selon leurs compositions et leurs comportements. Ce modèle théorique nous permet d’envisager des perspectives pragmatiques d’intervention pour tenter d’améliorer les systèmes de communication en établissement et ainsi leurs effets
In France, since the decentralization and orientation acts of 1983 and 1989, secondary schools are defined as almost autonomous organizational entities and they develop specific behaviours on local scales. The fact that schools are not of equal merit is acknowledged and the obvious differences between them keep on making researchers wonder about them. In spite of the abundance of studies led to understand schools and their « productions », the communicational and human dimension seems to be neglected whereas, in our opinion, in this social organization that is nothing but a « human structure for human beings », it looks essential. This doctoral thesis is about inter-human communication on the school ground. It puts forward to delve into the core of schools to understand the complicated phenomena of communication in real-life situations through the interactions of its organized forces and the communicational construction of these organizations. We will examine these phenomena through the presentation and the study of five secondary and high schools with various idiosyncrasies and results in a constructivist, complex and systemic approach. It is about understanding how this human and relational side can influence what these organizations are, do and generate. Our study will lead us to show that all the communicational systems look alike in many ways, and that assessment will make us propose a pattern of the systems of communication and understand those systems and their effects according to what they consist of and how they perform. This theoretical model will allow us to contemplate some pragmatic angles of intervention to try to improve the systems of communication in schools as well as their effects
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Rousset-Belin, Olivia. "Intelligence collective et complexité : L’appropriation d’une technologie d’intelligence collective : Approches systémiques et affordancielles." Montpellier 3, 2006. http://www.theses.fr/2006MON30023.

Full text
Abstract:
Comment comprendre, dans une approche communicationnelle, l’appropriation d’outils d’intelligence collective ? En matière d’intranet, on considère aisément que les outils de partage des connaissances ou de communication seront adoptés rapidement par des utilisateurs empressés et soucieux de bien faire. L’appropriation collective de tels outils semble aller de soi pour bien des commanditaires comme pour bien des développeurs techniques. On est pourtant surpris par les fortes résistances qu’opposent parfois les utilisateurs finaux. Ils ont le sentiment d’être pris dans des jeux qui les désavantagent, ou bien que l’on a peu considéré leurs véritables enjeux, leurs pratiques, leurs logiques ou en d’autres termes, leur situation et la façon dont ils la définissent. Ils ne réussissent pas à développer les usages à partir des outils qu’on leur propose. Dans ce travail de recherche, mené en compréhension, nous analyserons un processus d’appropriation collective au travers de trois approches communicationnelles : une approche systémique sociotechnique par la modélisation des relations, une approche affordancielle par la modélisation de la situation d’un acteur, une approche affordancielle par la modélisation d’une situation de consultation. Nous mobilisons pour cela le cas d’une communauté de chercheurs en toxicologie nucléaire : Clairatome. Chacune de ces analyses nous permet d’appréhender le sens du site en situation, l’affordance globale du site pour un acteur, et les usages possibles du site pour un acteur désigné. L’appropriation collective est un questionnement s’apparentant à la redéfinition de la situation par les acteurs et menant à des conduites intégrées d’usages. Comment favoriser l’engagement de chacun des acteurs dans une telle redéfinition ?
How may we understand the appropriation of the collective intelligence technologies ? We easily believe, about intranets, that sharing and communicating will be quickly adopted and shared practises of enthusiastic users. For who places the orders and who develops these technologies, the collective appropriation poses initially no question. Nevertheless, strong resistances are noticed among the addressees… They give as a pretext they are disfavoured. They argue their practises, their aims and goals, their strategies are not considered. In a word, their situation and how they define it are a far cry from what planned. Uses don’t rise. In our comprehensive research, we will analyse the process of a collective appropriation thanks to three qualitative approaches. One is a systemic approach by modelling the relationship between the actors. The second is an affordancial approach by modelling the actors’ situation. The third is an affordancial approach by modelling the actors website’s consultation. Our research will be enhanced by a case : a community of researchers in nuclear toxicology, Clairatome. Our analyses are aimed to understand the global sense of the website in the situation, its meaning for the researchers of the community, and the adequate uses for part of the actors. The collective appropriation is a long process of redefining the situation that leads to integrated and shared uses. How then can we coach the involvement of each actors ?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Kibangou, Alain Y. "Modèles de volterra à complexité réduite : estimation paramétrique et application à l'égalisation des canaux de communication." Phd thesis, Université de Nice Sophia-Antipolis, 2005. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00190985.

Full text
Abstract:
Une large classe de systèmes physiques peut être représentée à l'aide du modèle de Volterra. Il a notamment été montré que tout système non-linéaire, invariant dans le temps et à mémoire évanouissante peut être représenté par un modèle de Volterra de mémoire et d¤ordre finis. Ce modèle est donc particulièrement attrayant pour les besoins de modélisation et d'identification de systèmes non-linéaires. Un des atouts majeurs du modèle de Volterra est la linéarité par rapport à ses paramètres, c¤est à dire les coefficients de ses noyaux. Cette caractéristique permet d'étendre à ce modèle certains résultats établis pour l'identification des modèles linéaires. Il est à noter que le modèle de Volterra peut, par ailleurs, être vu comme une extension naturelle de la notion de réponse impulsionnelle des systèmes linéaires aux systèmes non-linéaires. Toutefois, certaines limitations sont à circonvenir: un nombre de paramètres qui peut être très élevé et un mauvais conditionnement de la matrice des moments de l'entrée intervenant dans l¤estimation du modèle au sens de l¤erreur quadratique moyenne minimale (EQMM). Il est à noter que ce mauvais conditionnement est aussi à l¤origine de la lenteur de convergence des algorithmes adaptatifs de type LMS (Least Mean Squares). Cette thèse traite principalement de ces deux questions. Les solutions apportées sont essentiellement basées sur la notion d'orthogonalité. D'une part, l'orthogonalité est envisagée vis à vis de la structure du modèle en développant les noyaux de Volterra sur une base orthogonale de fonctions rationnelles. Ce développement est d'autant plus parcimonieux que la base est bien choisie. Pour ce faire, nous avons développé de nouveaux outils d'optimisation des bases de Laguerre et BFOR (Base de Fonctions Orthonormales Rationnelles) pour la représentation des noyaux de Volterra. D'autre part, l'orthogonalité est envisagée en rapport avec les signaux d'entrée. En exploitant les propriétés statistiques de l¤entrée, des bases de polynômes orthogonaux multivariables ont été construites. Les paramètres du modèle de Volterra développé sur de telles bases sont alors estimés sans aucune inversion matricielle, ce qui simplifie significativement l¤estimation paramétrique au sens EQMM. L¤orthogonalisation des signaux d¤entrée a aussi été envisagée via une procédure de Gram-Schmidt. Dans un contexte adaptatif, il en résulte une accélération de la convergence des algorithmes de type LMS sans un surcoût de calcul excessif. Certains systèmes physiques peuvent être représentés à l¤aide d¤un modèle de Volterra simplifié, à faible complexité paramétrique, tel que le modèle de Hammerstein et celui de Wiener. C¤est le cas d¤un canal de communication représentant l'accès à un réseau sans fil via une fibre optique. Nous montrons notamment que les liaisons montante et descendante de ce canal peuvent respectivement être représentées par un modèle de Wiener et par un modèle de Hammerstein. Dans le cas mono-capteur, en utilisant un précodage de la séquence d'entrée, nous développons une solution permettant de réaliser l'estimation conjointe du canal de transmission et des symboles transmis de manière semiaveugle. Il est à noter que, dans le cas de la liaison montante, une configuration multi-capteurs peut aussi être envisagée. Pour une telle configuration, grâce à un précodage spécifique de la séquence d¤entrée, nous exploitons la diversité spatiale introduite par les capteurs et la diversité temporelle de sorte à obtenir une représentation tensorielle du signal reçu. En appliquant la technique de décomposition tensorielle dite PARAFAC, nous réalisons l'estimation conjointe du canal et des symboles émis de manière aveugle. Mots clés: Modélisation, Identification, Bases orthogonales, Base de Laguerre, Base de fonctions orthonormales rationnelles, Polynômes orthogonaux, Optimisation de pôles, Réduction de complexité, Egalisation, Modèle de Volterra, Modèle de Wiener, Modèle de Hammerstein, Décomposition PARAFAC.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Debray, Eva. "L’ordre social spontané : étude des phénomènes d’auto-organisation dans le champ social." Thesis, Paris 10, 2016. http://www.theses.fr/2016PA100019/document.

Full text
Abstract:
Cette recherche en théorie sociale trouve sa source dans un problème classique livré notamment par la pensée de Hobbes, celui de la possibilité de l’ordre social – l’ordre social étant ici conçu comme une situation sociale où les membres d’un groupe parviennent à vivre ensemble de manière relativement pacifique. Elle se penche, plus précisément, sur des théories qui, bien qu’issues de traditions de pensée très différentes, proposent une même formulation critique et restrictive de ce problème : ces théories infirment l’idée que cet ordre (ou du moins toute situation d’ordre social) pourrait être produit de manière intentionnelle et invitent ainsi à envisager des mécanismes de production non intentionnelle de ce dernier. Cette enquête ne prétend nullement réaliser un panorama exhaustif des différentes pensées ou théories qui ont pu défendre cette hypothèse de l’ordre spontané. Elle s’attache avant tout, en s’appuyant sur les théories de B. Spinoza, B. Pascal, A. Smith, É. Durkheim, F. A. von Hayek et N. Luhmann, à établir les termes d’un débat au sein de cette perspective. Elle dégage pour ce faire les prémisses théoriques qui, chez ces auteurs, conditionnent des types spécifiques d’analyse des mécanismes d’auto-organisation. Ce travail dégage notamment deux courants adverses au sein de ces théories. Le premier, dans lequel on inclut les projets d’Hayek et de Luhmann, défend, en se fondant sur le constat d’une spécificité des sociétés modernes, l’hypothèse que leur ordre ne peut pas reposer, ou du moins pas essentiellement, sur un contrôle social exercé sur l’individu. Le second, dans lequel s’inscrivent les pensées de Durkheim, Smith, Pascal et Spinoza, met en exergue ce que nous nommons le « problème des passions », et soutient au contraire l’idée que ce contrôle constitue une condition essentielle de cet ordre. Tandis que le premier courant insiste sur la nature cognitive des mécanismes de production non intentionnelle d’ordre, le second souligne leur dimension affective
The starting point of this investigation in social theory is the observation of strong affinities that very different and somehow rival theories have with each other. These theories investigate the problem of social order, namely « how is it possible for human beings to live with each other in a relative peaceful situation? ». Furthermore, they all maintain that this order cannot emerge but unintentionally. The present research aims at setting the terms of a debate among these approaches and focuses in this respect on the theories of Baruch Spinoza, Blaise Pascal, Adam Smith, Émile Durkheim, Friedrich August von Hayek and Niklas Luhmann. Their respective approaches to self-organizing mechanisms rest on correspondingly various theoretical assumptions. Our purpose is to point out these assumptions. For instance, Hayek and Luhmann’s theories on the one hand and those of Spinoza, Pascal, Smith and Durkheim on the other strongly differ regarding their conception of the conditions of social order: while the former, on account of the specificities of modern societies, assume that their social order cannot essentially rest on a social control, the latter argue that passions, by misleading human beings, make this social control an essential condition of peaceful living together
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Books on the topic "Complexité communication"

1

Noam, Nisan, ed. Communication complexity. New York: Cambridge University Press, 1997.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Jurdziński, Tomasz, and Stefan Schmid, eds. Structural Information and Communication Complexity. Cham: Springer International Publishing, 2021. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-79527-6.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Parter, Merav, ed. Structural Information and Communication Complexity. Cham: Springer International Publishing, 2022. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-09993-9.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Censor-Hillel, Keren, and Michele Flammini, eds. Structural Information and Communication Complexity. Cham: Springer International Publishing, 2019. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-24922-9.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Halldórsson, Magnús M., ed. Structural Information and Communication Complexity. Cham: Springer International Publishing, 2014. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-09620-9.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Prencipe, Giuseppe, and Shmuel Zaks, eds. Structural Information and Communication Complexity. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2007. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-540-72951-8.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Kosowski, Adrian, and Masafumi Yamashita, eds. Structural Information and Communication Complexity. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2011. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-22212-2.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Flocchini, Paola, and Leszek Gąsieniec, eds. Structural Information and Communication Complexity. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2006. http://dx.doi.org/10.1007/11780823.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Shvartsman, Alexander A., and Pascal Felber, eds. Structural Information and Communication Complexity. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2008. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-540-69355-0.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Moscibroda, Thomas, and Adele A. Rescigno, eds. Structural Information and Communication Complexity. Cham: Springer International Publishing, 2013. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-03578-9.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Book chapters on the topic "Complexité communication"

1

Mowles, Chris. "Complex communication." In Complexity, 82–102. London: Routledge, 2021. http://dx.doi.org/10.4324/9781003002840-5.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Mowles, Chris. "Complex communication." In Complexity, 82–102. London: Routledge, 2021. http://dx.doi.org/10.4324/9781003002840-5.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Orlitsky, A., and A. El Gamal. "Communication Complexity." In Complexity in Information Theory, 16–61. New York, NY: Springer New York, 1998. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4612-3774-7_2.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Chakrabarti, Amit. "Communication Complexity." In Encyclopedia of Algorithms, 349–57. New York, NY: Springer New York, 2016. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4939-2864-4_799.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Babai, László. "Communication complexity." In Mathematical Foundations of Computer Science 1997, 5–18. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 1997. http://dx.doi.org/10.1007/bfb0029945.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Faigle, Ulrich, and György Turán. "Communication Complexity." In Computing Supplementum, 141–53. Vienna: Springer Vienna, 1990. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-7091-9076-0_8.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Chakrabarti, Amit. "Communication Complexity." In Encyclopedia of Algorithms, 1–10. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2015. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-27848-8_799-1.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Razborov, Alexander A. "Communication Complexity." In An Invitation to Mathematics, 97–117. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2011. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-19533-4_8.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Buhrman, Harry, Hartmut Klauck, Nikolai Vereshchagin, and Paul Vitányi. "Individual Communication Complexity." In Lecture Notes in Computer Science, 19–30. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2004. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-540-24749-4_3.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Raz, Ran. "Circuit and Communication Complexity." In Computational Complexity Theory, 159–55. Providence, Rhode Island: American Mathematical Society, 2004. http://dx.doi.org/10.1090/pcms/010/06.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Complexité communication"

1

Linial, Nati, and Adi Shraibman. "Learning Complexity vs. Communication Complexity." In 2008 23rd Annual IEEE Conference on Computational Complexity. IEEE, 2008. http://dx.doi.org/10.1109/ccc.2008.28.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Dolev, D., and T. Feder. "Multiparty communication complexity." In 30th Annual Symposium on Foundations of Computer Science. IEEE, 1989. http://dx.doi.org/10.1109/sfcs.1989.63514.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Kushilevitz, Eyal, and Enav Weinreb. "On the complexity of communication complexity." In the 41st annual ACM symposium. New York, New York, USA: ACM Press, 2009. http://dx.doi.org/10.1145/1536414.1536479.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Babai, Laszlo, Peter Frankl, and Janos Simon. "Complexity classes in communication complexity theory." In 27th Annual Symposium on Foundations of Computer Science (sfcs 1986). IEEE, 1986. http://dx.doi.org/10.1109/sfcs.1986.15.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Petkova, Teodora. "The Web Content оf Digital Marketing Communication As Semantic Capital." In COMMUNICATION AND MEDIA OF THE 21ST CENTURY: EDUCATIONAL AND PROFESSIONAL CHALLENGES. Faculty of Journalism and Mass Communication, 2023. http://dx.doi.org/10.60060/nolr6014.

Full text
Abstract:
The complexity of the communication scenario on the World Wide Web calls for considering interdisciplinary conceptualizations of web content and analyzing its multifaceted nature as a phenomenon of the networked society. Towards that end and for the purposes of theoretical rethinking of web and digital marketing communication artifacts, this paper presents and analyzes the concept of semantic capital. The paper argues that the conceptualization of digital marketing communications as a creation of semantic capital can serve effective marketing communication grounded in a continuum of meaningful interactions between the brand and its stakeholders.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Saville, Jason, Randall Spain, Joan Johnston, and James Lester. "An Analysis of Squad Communication Behaviors during a Field-Training Exercise to Support Tactical Decision Making." In 13th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE 2022). AHFE International, 2022. http://dx.doi.org/10.54941/ahfe1001498.

Full text
Abstract:
Understanding how teams function in dynamic environments is critical for advancing theories of team development. In this paper, we compared communication behaviors of high and low performing U.S. Army squads that completed a field training event designed to assess tactical decision-making skills and performance under stress. Transcribed audio logs of U.S. Army squad communications were analyzed. A series of 2 (performance group) by 2 (time: Pre-Contact and Post-Contact) mixed-model ANOVAs were conducted to determine whether team communication behaviors changed for squads after coming under duress from hostile contact. Significant main effects for time were found for several communication labels indicating communication patterns differed as task complexity and stressors increased. Significant interaction effects were found between time and performance group for the number of commands given by squad leaders and overall speech frequency. Results highlight the value of examining communications at a granular level as adaptive patterns may otherwise be overlooked.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Papakonstantinou, Periklis, Dominik Scheder, and Hao Song. "Overlays and Limited Memory Communication." In 2014 IEEE Conference on Computational Complexity (CCC). IEEE, 2014. http://dx.doi.org/10.1109/ccc.2014.37.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Costamagna, Eugenio, Stefano Giordano, and Walter Willinger. "Measurement, Analysis and Modeling of Multi-layered Communication Networks." In 2010 Complexity in Engineering (COMPENG). IEEE, 2010. http://dx.doi.org/10.1109/compeng.2010.36.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Kalyanasundaram, Balasubramanian, and Georg Schnitger. "Tite Probabilistic Communication Complexity of Set Intersection (Preliminary Version)." In Proceeding Structure in Complexity Theory. IEEE, 1987. http://dx.doi.org/10.1109/psct.1987.10319253.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Buhrman, Harry, Michal Koucký, and Nikolai Vereshchagin. "Randomised Individual Communication Complexity." In 2008 23rd Annual IEEE Conference on Computational Complexity. IEEE, 2008. http://dx.doi.org/10.1109/ccc.2008.33.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Reports on the topic "Complexité communication"

1

Poussart, Denis. Le métavers : autopsie d’un fantasme Réflexion sur les limites techniques d’une réalité synthétisée, virtualisée et socialisée. Observatoire international sur les impacts sociétaux de l’intelligence artificielle et du numérique, February 2024. http://dx.doi.org/10.61737/sgkp7833.

Full text
Abstract:
Lorsque Neal Stephenson a introduit le terme « métavers » dans son roman de science-fiction Snow Crash, en 1992, il était loin de se douter que le mot allait susciter autant de discussions. La notion d’une réalité d’un type nouveau, qui serait synthétisée, puis virtualisée et librement socialisée, est fascinante par ce qu’elle exigerait aux plans scientifique et technique. Fascinante surtout par ses retombées éventuelles aux niveaux culturel et social, y compris de nature éthique (qui ne sont pas abordées ici). Ce texte rappelle brièvement l’origine du concept avant de se consacrer à ses requis et défis techniques, abordés en l’examinant comme un système avancé d’information et communication. Le métavers revêt une complexité inédite alors que les capacités cognitives de l’humain et de la machine sont appelées à se fusionner avec synergie. L’analyse – qui demeure succincte compte tenu du format d’un article court – permettra de comprendre comment et pourquoi le métavers, dans la mouture originale proposée par Stephenson, demeure une utopie. Mais aussi comment l’élimination de certains requis peut permettre d’en retenir une saveur intéressante, laquelle apparait déjà dans une multitude d’applications.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Awerbuch, B., and R. G. Gallager. Communication Complexity of Distributed Shortest Path Algorithms. Fort Belvoir, VA: Defense Technical Information Center, June 1985. http://dx.doi.org/10.21236/ada156049.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Luo, Zhi-Quan, and John N. Tsitsiklis. On the Communication Complexity of Distributed Algebraic Computation. Fort Belvoir, VA: Defense Technical Information Center, February 1989. http://dx.doi.org/10.21236/ada205784.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Perdigão, Rui A. P. Beyond Quantum Security with Emerging Pathways in Information Physics and Complexity. Synergistic Manifolds, June 2022. http://dx.doi.org/10.46337/220602.

Full text
Abstract:
Information security and associated vulnerabilities have long been a pressing challenge, from the fundamental scientific backstage to the frontline across the most diverse sectors of society. At the tip of the iceberg of this problem, the citizens immediately feel that the reservation of privacy and the degradation of the quality and security of the information and communication on which they depend for the day-to-day activities, already of crucial relevance, are at stake. Naturally though, the challenges do not end there. There is a whole infrastructure for storing information, processing and communication, whose security and reliability depend on key sectors gearing modern society – such as emergency communication systems (medical, civil and environmental protection, among others), transportation and geographic information, the financial communications systems at the backbone of day-to-day transactions, the information and telecommunications systems in general. And crucially the entire defence ecosystem that in essence is a stalwart in preventing our civilisation to self-annihilate in full fulfilment of the second principle of thermodynamics. The relevance of the problem further encompasses the preservation of crucial values such as the right to information, security and integrity of democratic processes, internal administration, justice, defence and sovereignty, ranging from the well-being of the citizen to the security of the nation and beyond. In the present communication, we take a look at how to scientifically and technically empower society to address these challenges, with the hope and pragmatism enabled by our emerging pathways in information physics and complexity. Edging beyond classical and quantum frontiers and their vulnerabilities to unveil new principles, methodologies and technologies at the core of the next generation system dynamic intelligence and security. To illustrate the concepts and tools, rather than going down the road of engineered systems that we can ultimately control, we take aim at the bewildering complexity of nature, deciphering new secrets in the mathematical codex underlying its complex coevolutionary phenomena that so heavily impact our lives, and ultimately bringing out novel insights, methods and technologies that propel information physics and security beyond quantum frontiers.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Luo, Zhi-Quan, and John N. Tsitsiklis. On the Communication Complexity of Solving a Polynomial Equation. Fort Belvoir, VA: Defense Technical Information Center, July 1989. http://dx.doi.org/10.21236/ada211945.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Rose, Andrew M., Donna J. Mayo, and Janice C. Redish. Modeling the Speech Communication Effect on Performance: Message Complexity. Fort Belvoir, VA: Defense Technical Information Center, June 1991. http://dx.doi.org/10.21236/ada254711.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Hodgkiss, W. S. Exploitation of Environmental Complexity in Shallow Water Acoustic Data Communications. Fort Belvoir, VA: Defense Technical Information Center, September 2006. http://dx.doi.org/10.21236/ada612631.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Hodgkiss, W. S. Exploitation of Environmental Complexity in Shallow Water Acoustic Data Communications. Fort Belvoir, VA: Defense Technical Information Center, September 2007. http://dx.doi.org/10.21236/ada541268.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Taylor, Karen, and Daniel Blitzer. The Influence of Communication on the Complexity of Connected Lighting Systems. Office of Scientific and Technical Information (OSTI), July 2021. http://dx.doi.org/10.2172/1814141.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Xia, Xiang-Gen. Low Complexity Receiver Based Space-Time Codes for Broadband Wireless Communications. Fort Belvoir, VA: Defense Technical Information Center, January 2011. http://dx.doi.org/10.21236/ada549377.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography