Academic literature on the topic 'Comfor termico'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Comfor termico.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Comfor termico"

1

Lopes, José Júlio. "A resistência da cultura aos media. Para o fim do paradigma sociológico nos estudos de comunicação." Comunicação e Sociedade 3 (January 17, 2001): 257–69. http://dx.doi.org/10.17231/comsoc.3(2001).1329.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Montoito, Rafael, and Antonio Vicente Marafioti Garnica. "O Euclides e Seus Rivais Modernos, de Lewis Carroll (1879): uma apresentação." Bolema: Boletim de Educação Matemática 28, no. 50 (December 2014): 1386–414. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n50a19.

Full text
Abstract:
A intenção deste artigo é apresentar para o leitor brasileiro o livro Euclides e Seus Rivais Modernos, de Lewis Carroll, publicado em 1879 e recentemente traduzido para o português. A apresentação se inicia com a discussão sobre qual edição d’Os Elementos, de Euclides, Carroll usou como guia de referência para compor seu texto, do que seguem algumas considerações sobre o estilo teatral usado por ele para compor esta obra, julgando que talvez essa opção manifeste, também neste caso, a influência shakespeareana percebida em outros de seus textos. A apresentação proposta pelo artigo termina com uma discussão resumida do corpus do livro.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Marques, Francisco Paulo Jamil, and Edna Miola. "1989, o ano que não terminou: epistemologia e metodologia da pesquisa em Comunicação e Política no Brasil." Comunicação e Sociedade 33 (June 29, 2018): 107–28. http://dx.doi.org/10.17231/comsoc.33(2018).2909.

Full text
Abstract:
Este trabalho examina o perfil de parte relevante da produção científica da área de Comunicação e Política no Brasil a fim de elaborar um balanço acerca dos avanços e dos entraves epistemológicos e metodológicos comuns às abordagens investigativas mais recorrentes no país. O argumento está dividido em quatro partes. Na primeira delas, discutem-se problemas de fundo teórico, apontando-se desde a imprecisão na definição dos objetos até certa desatualização conceitual. Em seguida, a proposta se debruça sobre as falhas que caracterizam algumas das opções metodológicas mais empregadas em pesquisas da área. A terceira seção avalia as consequências dos estorvos anteriormente verificados, mencionando-se, por exemplo, a tendência a elaborar generalizações equivocadas sobre os efeitos políticos da mídia. O texto é encerrado com um tópico disposto a endereçar sugestões que podem colaborar na resolução de parte dos problemas aqui tratados.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Bianchi, Ana Maria. "Apresentação: Albert O. Hirschman - The principle of the hiding hand." Revista Brasileira de Inovação 13, no. 1 (February 27, 2014): 9. http://dx.doi.org/10.20396/rbi.v13i1.8649070.

Full text
Abstract:
A história narrada por Hirschman no texto escolhido para compor este número da revista se inicia, poeticamente, com uma imagem do florescimento do bambu destinado a abastecer a usina Karnaphuli de papel e celulose, em Bangladesh, e termina como uma apologia à capacidade que a natureza, inclusive a natureza humana, tem de surpreender. Depois de descrever um domínio inóspito para o progresso social, constrangido pelas múltiplas carências dos países em desenvolvimento, o autor desemboca em uma quase fábula sobre a capacidade humana de gerar a energia requerida pela transformação social.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Bonazzi, Alessandra. "Bologna "città à la carte": prassi e teoria di un place branding (de)generativo nella "quarta fase del capitalismo"." RIVISTA GEOGRAFICA ITALIANA, no. 4 (December 2022): 30–45. http://dx.doi.org/10.3280/rgioa4-2022oa14994.

Full text
Abstract:
A partire dalle riflessioni di Jean Baudrillard sulla fase ‘virale' della nostra epoca e di Peter Sloterdijk sul ‘comfort' e lo ‘spazio interno' (inner space), l'articolo analizza la geografia del city branding che dal 2014 ha rigenerato Bologna come ‘città à la carte', ridefinendo il territorio emotivo dei suoi cittadini e rimodulando le politiche urbane. Com'è noto il marchio globale di Bologna dipende dal logo generativo "City of Food is Bologna" (Bonazzi, Frixa, 2019) che ha cristallizzato gli spazi del consumo e reso ‘fetish' il cibo secondo i termini del contemporaneo capitale documediale (Ferraris, 2020; Semi, 2015) e le forme proprie della ‘fantasmagoria'.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Oliveira, Catarina Sales. "No entretanto ou o (ab)uso do acesso online em mobilidade." Comunicação e Sociedade 28 (December 28, 2015): 229–50. http://dx.doi.org/10.17231/comsoc.28(2015).2279.

Full text
Abstract:
O recente desenvolvimento das tecnologias de informação e comunicação (TICs) criou condições para que as pessoas estejam constantemente online. Hoje em dia, é comum receber um e-mail que termina com uma frase como “enviado pelo meu iPhone”, o que significa que o remetente usou o seu telemóvel para o enviar e, consequentemente, a sua localização é incerta - pode ser um restaurante, no trabalho, em casa ou até em movimento. Até há poucos anos a interação social em mobilidade só era possível quando as pessoas não viajavam sozinhas. As telecomunicações mudaram este cenário, trazendo as comunicações móveis para o espaço-tempo da deslocação. Nos últimos anos, o crescimento das vendas de smartphones e iPhones alteraram os cenários da mobilidade. Em que medida está esta tendência ligada a uma prática de lazer ou a um prolongamento do tempo de trabalho? Este texto debate a recente evolução do espaço-tempo da mobilidade a partir dum suporte empírico constituído por um conjunto de dados que combina os resultados de dois inquéritos sobre a mobilidade nas áreas metropolitanas Portuguesas, entrevistas em mobilidade e métodos de visual research.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Raymond, Claire. "Pode haver uma estética feminista?" Comunicação e Sociedade 32 (December 29, 2017): 31–44. http://dx.doi.org/10.17231/comsoc.32(2017).2749.

Full text
Abstract:
“Pode haver uma estética feminista?” analisa a dificuldade em encontrar uma posição ontológica a partir da qual se escreva sobre as fotografias criadas por mulheres. Interroga-se acerca do desconforto de habitar, socialmente e na arte e na literatura, a posição do feminino corporizado e procura minar este desconforto através da análise estética. O ensaio argumenta que, apesar do desconforto social e intelectual de articular um espaço do feminino, na medida em que este espaço já é sempre codificado como um espaço de opressão, existe valor na interpretação da fotografia criada por mulheres através da lente da resistência feminista. O artigo reconhece que definir a palavra mulher é sempre arriscado, na medida em que este termo reflete variadas e contraditórias experiências corporizadas. E, no entanto, dentro deste risco reconhecido, emerge o único espaço de resistência possível à opressão, a oportunidade de criar um reordenamento do visível, para que a categoria da mulher oprimida, por muito irreal que seja, passe a ser refocalizada como soberana. Contudo, cada ato de refocagem da mulher deve ser culturalmente específico. Por isso, o ensaio termina com uma interpretação da série de imagens da fotógrafa etíope Aida Muluneh, intitulada Dinkinesh (ou “és bela”), recordando os restos de uma hominídea etíope que são há muito considerados como o mais antigo antepassado humano. Muluneh reivindica como etíope esta antepassada distante, vestindo-a com um extravagante vestido vermelho, usando a fotografia para refocalizar a entrada de Dinkinesh na história, concedendo a esta antepassada o poder de assombrar a modernidade.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Segata, Jean. "QUANDO O ANIMAL DURA MAIS QUE A ESTIMAÇÃO." Mana 22, no. 3 (December 2016): 831–56. http://dx.doi.org/10.1590/1678-49442016v22n3p831.

Full text
Abstract:
Resumo O estudo das relações humano-animal tem formado um campo que ganha boa expressão na antropologia contemporânea. Ele se desenvolve a partir de duas frentes de discussão que se complementam - uma política e outra epistemológica. A primeira envolve ativismos e novos movimentos sociais em torno de direitos e de moralidades dos animais, enquanto a outra passa a questionar e a reposicionar qualidades e distinções entre eles e os humanos. Neste trabalho, eu procuro abordar estas questões por meio de um dilema moral que envolve uma cadela velha e doente, que depois de uma vida como parte de uma família humana, foi encaminhada para eutanásia e terminou transformada em estoque de sangue de uma clínica veterinária. Fisicalidade e moralidade são mobilizadas de forma contingente nesse contexto de pesquisa, tanto para equivaler e diferenciar humanos e animais como para compor e decompor um animal de estimação.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Kloppenburg, Boaventura. "Teologizando para idosos." Revista Eclesiástica Brasileira 63, no. 249 (June 25, 2019): 67. http://dx.doi.org/10.29386/reb.v63i249.1830.

Full text
Abstract:
O Bispo emérito de Novo Hamburgo, RS, Dom Frei Boaventura, lastreado na sabedoria acumulada em mais de oitenta anos de jornada terrestre e sintonizado com o tema da Campanha da Fraternidade de 2003 – Fraternidade e as Pessoas Idosas – reflete sobre o sentido da velhice. Lembra alguns pontos fundamentais da doutrina cristã – sobretudo o plano eterno de Deus que chama a criatura humana a participar da natureza divina e ganhar a vida eterna – verdades que podem confortar a pessoa idosa, preocupada com seus achaques e com a iminência da prestação de contas ao Criador, e termina com esta verdade consoladora: Se com Cristo morremos, com Cristo viveremos; se com Cristo sofremos, com Cristo reinaremos (2Tm 2,11-12).Abstract: The Bishop emeritus of Novo Hamburgo, RS, Dom Friar Boaventura, helped by the wisdom accumulated in more than eighty years on this earth and in tune with the theme of the 2003 Fraternity Campaign – Fraternity and the Aged – reflects upon the meaning of old age. He remembers some of the basic arguments of the Christian doctrine – in particular God’s eternal plan that invites the human creature to participate in the divine nature and to gain eternal life – truths that can help to bring comfort to the elderly person, worried about his/her chronic ailments and about the imminence of having to render accounts to the Creator. The paper ends with this comforting truth: if we die with Christ, we will live with Christ; if we suffer with Christ, we will reign with Christ (2Tm 2,11-12).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Bechler, Janaina, and Edson Luiz André Sousa. "URBAN NARRATIVES: A VIDEO-LETTER PROCESS WITH THE NEWSPAPER BOCA DE RUA." Revista Conhecimento Online 2 (May 28, 2020): 33. http://dx.doi.org/10.25112/rco.v2i0.2141.

Full text
Abstract:
ABSTRACTThe present study shares the process of the collective achievement of a video-letter regarding the city of Porto Alegre, made with a group of directors of the Boca de Rua (Street Mouthpiece) newspaper, which is made by the homeless people of Porto Alegre. It highlights a perspective that sees in the narrator of the city its expression, and bets that there is sharing and sociability stemming from the fragments of narratives produced by the multiplicities that compose it. As a basis, it introduces some concepts of narrative and self-narrative, assuming, based on psychoanalytic theory, that the “I” is eccentric to the subject, and that the self exists as a partial construction. Through the authors W. Benjamin, P. Ricoeur, J-M. Gagnebin, J. Butler e J. Lacan, it points out the importance of composing narratives in the assembly of oneself and the city, creating connections when appropriate, or even legitimizing the fragmentary character of the narrative. The article ends by presenting some narratives composed after the recordings made with the group in the locations chosen by them.Keywords: Boca de Rua newspaper. Video-letter. Porto Alegre. Self-narrative. RESUMOO presente estudo compartilha o processo de conquista coletiva de uma vídeo-carta sobre a cidade de Porto Alegre, realizada com um grupo de diretores do jornal Boca de Rua, feito pelos moradores de rua de Porto Alegre. Destaca uma perspectiva que vê no narrador da cidade sua expressão e aposta que há compartilhamento e sociabilidade decorrentes dos fragmentos de narrativas produzidas pelas multiplicidades que a compõem. Como base, introduz alguns conceitos de narrativa e autonarrativa, assumindo, com base na teoria psicanalítica, que o “Eu” é excêntrico ao sujeito e que o “Eu” existe como uma construção parcial. Através dos autores W. Benjamin, P. Ricoeur, J-M. Gagnebin, J. Butler e J. Lacan, ressalta a importância de compor narrativas na assembleia de si e da cidade, criando conexões quando apropriado ou até legitimando o caráter fragmentário da narrativa. O artigo termina apresentando algumas narrativas compostas após as gravações feitas com o grupo nos locais escolhidos por eles.Palavras-chave: Jornal Boca de Rua. Vídeo-carta. Porto Alegre. Autonarrativa.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Dissertations / Theses on the topic "Comfor termico"

1

MORRESI, NICOLE. "Sviluppo di un metodo innovativo per la misura del comfort termico attraverso il monitoraggio di parametri fisiologici e ambientali in ambienti indoor." Doctoral thesis, Università Politecnica delle Marche, 2022. http://hdl.handle.net/11566/295518.

Full text
Abstract:
La misura del comfort termico in ambienti indoor è un argomento di interesse per la comunità scientifica, poiché il comfort termico incide profondamente sul benessere degli utenti ed inoltre, per garantire condizioni di comfort ottimali, gli edifici devono affrontare costi energetici elevati. Anche se esistono norme nel campo dell'ergonomia del comfort che forniscono linee guida per la valutazione del comfort termico, può succedere che in contesti reali sia molto difficile ottenere una misurazione accurata. Pertanto, per migliorare la misura del comfort termico negli edifici, la ricerca si sta concentrando sulla valutazione dei parametri personali e fisiologici legati al comfort termico, per creare ambienti su misura per l’utente. Questa tesi presenta diversi contributi riguardo questo argomento. Infatti, in questo lavoro di ricerca, sono stati implementati una serie di studi per sviluppare e testare procedure di misurazione in grado di valutare quantitativamente il comfort termico umano, tramite parametri ambientali e fisiologici, per catturare le peculiarità che esistono tra i diversi utenti. In primo luogo, è stato condotto uno studio in una camera climatica controllata, con un set di sensori invasivi utilizzati per la misurazione dei parametri fisiologici. L'esito di questa ricerca è stato utile per ottenere una prima accuratezza nella misurazione del comfort termico dell'82%, ottenuta mediante algoritmi di machine learning (ML) che forniscono la sensazione termica (TSV) utilizzando la variabilità della frequenza cardiaca (HRV) , parametro che la letteratura ha spesso riportato legato sia al comfort termico dell'utenza che alle grandezze ambientali. Questa ricerca ha dato origine a uno studio successivo in cui la valutazione del comfort termico è stata effettuata utilizzando uno smartwatch minimamente invasivo per la raccolta dell’HRV. Questo secondo studio consisteva nel variare le condizioni ambientali di una stanza semi-controllata, mentre i partecipanti potevano svolgere attività di ufficio ma in modo limitato, ovvero evitando il più possibile i movimenti della mano su cui era indossato lo smartwatch. Con questa configurazione, è stato possibile stabilire che l'uso di algoritmi di intelligenza artificiale (AI) e il set di dati eterogeneo creato aggregando parametri ambientali e fisiologici, può fornire una misura di TSV con un errore medio assoluto (MAE) di 1.2 e un errore percentuale medio assoluto (MAPE) del 20%. Inoltre, tramite il Metodo Monte Carlo (MCM) è stato possibile calcolare l'impatto delle grandezze in ingresso sul calcolo del TSV. L'incertezza più alta è stata raggiunta a causa dell'incertezza nella misura della temperatura dell'aria (U = 14%) e dell'umidità relativa (U = 10,5%). L'ultimo contributo rilevante ottenuto con questa ricerca riguarda la misura del comfort termico in ambiente reale, semi controllato, in cui il partecipante non è stato costretto a limitare i propri movimenti. La temperatura della pelle è stata inclusa nel set-up sperimentale, per migliorare la misurazione del TSV. I risultati hanno mostrato che l'inclusione della temperatura della pelle per la creazione di modelli personalizzati, realizzati utilizzando i dati provenienti dal singolo partecipante, porta a risultati soddisfacenti (MAE = 0,001±0,0003 e MAPE = 0,02%±0,09%). L'approccio più generalizzato, invece, che consiste nell'addestrare gli algoritmi sull'intero gruppo di partecipanti tranne uno, e utilizzare quello tralasciato per il test, fornisce prestazioni leggermente inferiori (MAE = 1±0.2 e MAPE = 25% ±6%). Questo risultato evidenzia come in condizioni semi-controllate, la previsione di TSV utilizzando la temperatura della pelle e l'HRV possa essere eseguita con un certo grado di incertezza.
Measuring human thermal comfort in indoor environments is a topic of interest in the scientific community, since thermal comfort deeply affects the well-being of occupants and furthermore, to guarantee optimal comfort conditions, buildings must face high energy costs. Even if there are standards in the field of the ergonomics of the thermal environment that provide guidelines for thermal comfort assessment, it can happen that in real-world settings it is very difficult to obtain an accurate measurement. Therefore, to improve the measurement of thermal comfort of occupants in buildings, research is focusing on the assessment of personal and physiological parameters related to thermal comfort, to create environments carefully tailored to the occupant that lives in it. This thesis presents several contributions to this topic. In fact, in the following research work, a set of studies were implemented to develop and test measurement procedures capable of quantitatively assessing human thermal comfort, by means of environmental and physiological parameters, to capture peculiarities among different occupants. Firstly, it was conducted a study in a controlled climatic chamber with an invasive set of sensors used for measuring physiological parameters. The outcome of this research was helpful to achieve a first accuracy in the measurement of thermal comfort of 82%, obtained by training machine learning (ML) algorithms that provide the thermal sensation vote (TSV) by means of environmental quantities and heart rate variability (HRV), a parameter that literature has often reported being related to both users' thermal comfort. This research gives rise to a subsequent study in which thermal comfort assessment was made by using a minimally invasive smartwatch for collecting HRV. This second study consisted in varying the environmental conditions of a semi-controlled test-room, while participants could carry out light-office activities but in a limited way, i.e. avoiding the movements of the hand on which the smartwatch was worn as much as possible. With this experimental setup, it was possible to establish that the use of artificial intelligence (AI) algorithms (such as random forest or convolutional neural networks) and the heterogeneous dataset created by aggregating environmental and physiological parameters, can provide a measure of TSV with a mean absolute error (MAE) of 1.2 and a mean absolute percentage error (MAPE) of 20%. In addition, by using of Monte Carlo Method (MCM), it was possible to compute the impact of the uncertainty of the input quantities on the computation of the TSV. The highest uncertainty was reached due to the air temperature uncertainty (U = 14%) and relative humidity (U = 10.5%). The last relevant contribution obtained with this research work concerns the measurement of thermal comfort in a real-life setting, semi-controlled environment, in which the participant was not forced to limit its movements. Skin temperature was included in the experimental set-up, to improve the measurement of TSV. The results showed that the inclusion of skin temperature for the creation of personalized models, made by using data coming from the single participant brings satisfactory results (MAE = 0.001±0.0003 and MAPE = 0.02%±0.09%). On the other hand, the more generalized approach, which consists in training the algorithms on the whole bunch of participants except one, and using the one left out for the test, provides slightly lower performances (MAE = 1±0.2 and MAPE = 25%±6%). This result highlights how in semi-controlled conditions, the prediction of TSV using skin temperature and HRV can be performed with acceptable accuracy.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Voltani, Eder Ricardo. "Avaliação do conforto termico em industrias de calçados." [s.n.], 2009. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/257750.

Full text
Abstract:
Orientador: Lucila Chebel Labaki
Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo
Made available in DSpace on 2018-08-13T19:58:30Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Voltani_EderRicardo_M.pdf: 1781580 bytes, checksum: 4e5a97494a32fe55f6e8a82e215edab3 (MD5) Previous issue date: 2009
Resumo: Os métodos Predicted Mean Vote ¿ PMV e Predicted Percentage Dissatisfied ¿ PPD foram desenvolvidos por Ole Fanger e significaram um expressivo avanço nos estudos sobre avaliação de conforto térmico. No ano de 1984 estes métodos foram adotados pela International Organization for Standardization ¿ ISO como base da norma 7730. No entanto, diversas pesquisas foram realizadas com o objetivo de encontrar a sensação térmica para pessoas expostas a diferentes combinações das variáveis ambientais e pessoais, pois existiam alguns questionamentos a respeito da aplicabilidade desta norma em campo e para diferentes regiões climáticas. Dessa forma, esta pesquisa tem por objetivo obter informações para a análise da aplicabilidade do modelo PMV/PPD da norma ISO 7730 (2005) como meio de avaliação do conforto térmico em ambientes de trabalhos industriais, onde a atividade seja leve ou moderada. Esta pesquisa foi desenvolvida nas indústrias de calçado feminino da região de Jaú, SP. Quanto à metodologia, foram obtidos os dados da temperatura do ar, umidade relativa, velocidade relativa do ar e temperatura radiante média, conforme recomendações da norma ISO 7726 (1998). O isolamento térmico das vestimentas e as taxas de metabolismo foram estimados por meio de valores referenciais de tabelas das normas ISO 9920 (1995) e ISO 8996 (1990), respectivamente. Para calcular os valores de PMV e PPD foi utilizado o Software Conforto 2.03. Os votos de Sensação e Preferência Térmica foram obtidos através de um questionário aplicado junto à população pesquisada. Com o desenvolvimento de análises de Regressão Simples e Probit, foi possível encontrar a zona de conforto térmico da população pesquisada, comparar a correlação, temperatura de neutralidade e a porcentagem de pessoas insatisfeitas entre os votos obtidos dos trabalhadores com os resultados dos cálculos do PMV/ PPD. Através de simulações foi possível identificar que a interpretação das atividades desenvolvidas, o tipo de questionário aplicado e o controle das respostas da população provocam desvios de 8%, 12% e 7,6%, respectivamente, nos resultados da correlação entre os votos das sensações térmicas e os resultados do calculo de PMV. Por meio da análise Probit dos votos de sensação e preferência térmica da população com 1,4 met foi possível obter a temperatura de neutralidade de 23,35 °C, com 84,5% da população em conforto térmico e 15,5% em desconforto térmico. Conforme cálculo de PMV, para as mesmas condições, a temperatura de neutralidade é 22,4 °C
Abstract: The methods Predicted Mean Vote ¿ PMV and Predicted Percentage Dissatisfied ¿ PPD were developed by Ole Fanger and represent a meaningful advance in studies about assessment of thermal comfort. In 1984 these methods were adopted by the International Organization for Standardization -ISO as the basis for standard 7730. However, several researches were made with the purpose of finding the thermal sensation of people exposed to different combinations of environmental and personal variables because of some questionings regarding its applicability in field and in different climatic regions. Therefore, the aim of this work has been to collect information for the analysis of the applicability of the PMV/PPD methods in the standard ISO 7730 (2005), as a means to evaluate thermal comfort in industrial work environment with light sedentary or moderate activity. The research was carried out in female shoe-making industries in the region of Jaú, State of São Paulo. The adopted methodology was defined as follows: data collecting of air temperature, relative humidity, the relative air velocity, and mean radiant temperature, according to the recommendations of ISO 7726 (1998). The clothing insulation and the metabolic rates were estimated by means of the referential value tables in ISO 9920 (1995) and ISO 8996 (1990), respectively. The Comfort Software 2.03 was used to calculate the PMV and the PPD values. Questionnaires were applied among the workers with questions involving the personnel vote for the Thermal Sensation and Preferences. By running the analyses of Simple Regression and Probit, is was possible to compare the correlation between the temperature of neutrality and the percentage of dissatisfied people amongst the personnel votes to the outcomes of the PMV/PPD figures. Through simulations it was possible to identify that the interpretation of activities, the type of questionnaire applied and the control of the responses of the population caused deviations of 8%, 12% and 7.6%, respectively, in the results of the correlation between the votes for thermal sensations and the results of the calculation of PMV. The analyses Probit with the votes of sensation and thermal preference of people with activity 1.4 met the temperature of neutrality was 23.35 °C, with 84.5% of population in comfort and 15.5% in thermal discomfort. As for the calculation of PMV, in the same conditions, the temperature of neutrality is 22.4 °C
Mestrado
Arquitetura e Construção
Mestre em Engenharia Civil
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Oliveira, Lidiane Alves de [UNESP]. "Conforto térmico em edificações." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2003. http://hdl.handle.net/11449/99347.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:30:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2003-11Bitstream added on 2014-06-13T18:59:52Z : No. of bitstreams: 1 oliveira_la_me_guara.pdf: 2784324 bytes, checksum: 076f01bfc4c089c335c41d4360749ebe (MD5)
Este trabalho analisa edifícios que, devido a sua arquitetura moderna, utilizam grande superfície de vidro nas fachadas apresentando, na maior parte das vezes, problemas de conforto térmico. Como objeto deste estudo decidiu-se por um prédio da UNESP, campus de Guaratinguetá. A análise realizada foi baseada no estudo da insolação (diagrama solar), em medidas locais de temperatura, umidade e no levantamento da carga térmica, objetivando avaliar as condições do edifício e propor soluções visando um melhor conforto térmico com a otimização do consumo de energia elétrica.
This work analyzes buildings that, due to their modern architecture, use a great glass surface in the facades presenting, most of the time, problems of thermal comfort. As object of this study we chose a building of UNESP, campus of Guaratingueta. The accomplished analysis was based on the study of the heatstroke (solar diagram), in measuring temperature places, humidity and in the rising of the thermal load, aiming at evaluating the conditions of the building and to propose solutions seeking a better thermal comfort with the optimization of the consumption of electric energy.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Castro, Adriana Petito de Almeida Silva. "Desempenho termico de vidros utilizados na construção civil : estudo em celulas-teste." [s.n.], 2006. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/257744.

Full text
Abstract:
Orientador: Lucila Chebel Labaki
Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo
Made available in DSpace on 2018-08-08T09:29:44Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Castro_AdrianaPetitodeAlmeidaSilva_D.pdf: 2534532 bytes, checksum: 4ea70ab9e519a13a5ddf61c29646f7b7 (MD5) Previous issue date: 2006
Resumo: O desempenho térmico de uma edificação depende de fatores como implantação, orientação, materiais e componentes construtivos, que devem ser adequadamente definidos para diferentes condições climáticas. O edifício atua como mecanismo de controle das variáveis do clima, através de sua envoltória (paredes, piso, cobertura e aberturas) e dos elementos do entorno, e deve ser projetado de modo a proporcionar conforto e eficiência energética. Entre os componentes da construção, os vidros funcionam como um dos elementos de maior potencialidade de aquecimento interno. Devido à sua transparência à radiação solar, possibilitam facilmente o ingresso de grande parte dessa energia no ambiente. No presente rabalho estudou-se o comportamento de superfícies transparentes em fachadas, em situação real, através de medições em seis células-teste, de dimensões 2,00 x 2,50m. Analisou-se in loco o comportamento térmico de vidros, comercialmente disponíveis no mercado, cuja caracterização, do ponto de vista da transmissão espectral, já era conhecida através de técnica espectrofotométrica. Foram selecionados 14 tipos de vidros: cinco planos, quatro refletivos pirolíticos, três refletivos metalizados a vácuo e dois laminados, os quais foram instalados em aberturas de 1,00 X 1,20m nas células-teste, localizadas em fachadas com orientação norte e oeste. A análise foi realizada separadamente para as duas orientações. Avaliou-se o desempenho térmico de cada vidro, tendo o incolor, de espessura 4mm, como referência. A metodologia utilizada consistiu na aquisição de dados mensuráveis de parâmetros ambientais: temperaturas superficiais internas dos vidros, temperaturas de bulbo seco no ambiente interno e temperaturas do ar externo. O fator de ganho solar foi calculado a partir dos resultados de absortância dos diferentes materiais, obtidos por análise espectrofotométrica, e diferenças entre as temperaturas interna e externa. Os resultados mostram o alto ganho de calor através dos vidros planos, sendo o incolor o de pior desempenho térmico, com maior ganho, seguido pelo bronze, cinza e verde. Os vidros refletivos metalizados a vácuo apresentam o melhor desempenho térmico, dentre os materiais analisados, quando se tem como objetivo atenuar o ganho de calor e projetar edificações com menor consumo energético para refrigeração
Abstract: Thermal performance of buildings depends on several factors, such as implantation, orientation, materials and building components, which should be appropriately defined for different climate conditions. The building acts as a controller of the climatic variables, through the building envelope (walls, floor, roof and openings) and the nearby elements. Building design must provide indoor comfort and energy efficiency. Glazing easily allows the penetration of solar radiation into buildings, due to its transparency to solar radiation. So glasses must be carefully considered in building design, having in mind their potential for internal heating. In this work studies about the behavior of transparent façades, in real conditions, were carried out through measurements in six test-cells with dimensions 2,00 x 2,50m. Fourteen types of glasses were selected: five float glasses, four reflective glasses produced by pyrolitic process, three reflective ones obtained by vacuum metal deposition and two laminated glasses. Their spectral behavior was known from previous spectrophotometric studies. The glasses were installed in 1,00 X 1,20m openings in two façades facing north and west, separately. The colorless 4mm float glass was taken as reference. Internal surface temperatures of glasses, internal dry bulb temperatures and outdoor temperatures were collected. Solar gain factor was calculated on the basis of absortance values, obtained from spectrophotometrical nalysis, and temperature differences inside and outside the cells. Results show a high heat gain through float glasses, with the worst thermal behavior for the colorless one, followed by bronze, gray and green. Furthermore, reflective glasses obtained by vacuum metal deposition present the best thermal performance for the purpose of heat gain attenuation and to design buildings with the least energy consumption for cooling
Doutorado
Edificações
Doutor em Engenharia Civil
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Pizarro, Paula Roberta [UNESP]. "Estudo das variáveis do conforto térmico e luminoso em ambientes escolares." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2005. http://hdl.handle.net/11449/89712.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:24:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2005-10-20Bitstream added on 2014-06-13T20:51:36Z : No. of bitstreams: 1 pizarro_pr_me_bauru.pdf: 1212315 bytes, checksum: e5103941a3f3bcedb9066a9df016206a (MD5)
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
O desempenho do usuário em um ambiente está diretamente ligado às condições de conforto e estética oferecidas por aquele ambiente, inserindo-se no contexto dos estudos ergonômicos. Considerando-se espaços escolares, estas relações do usuário com o ambiente têm um caráter ainda mais importante, por refletir-se no próprio processo de aprendizado. É sob este aspecto que esta pesquisa se concentra, procurando estabelecer, qualificar e posteriormente quantificar variáveis que indiquem níveis de conforto ambiental para usuários de edificações escolares. É considerada a cidade de Bauru como área de estudo e dentro da linha ergonômica, visa estudar dois parâmetros de conforto ambiental especificamente: conforto térmico e conforto luminoso. Três escolas municipais são selecionadas e analisadas, definindo variáveis que abrangem três aspectos: pessoal, climático e constutivo. É feito um modelo de previsão de índice de satisfação térmica do usuário e de grau de iluminância de sala de aula. As importâncias relativas de cada variável são definidas através de testes de sensibilidade, valendo-se de redes neurais artificiais como ferramenta de modelação.
The performance of users in an environment is directly related to the conditions of comfort and aesthetics offered by that environment, and it is part of the ergonomic studies field. Considering school environments, this relationship of the user with the environment is even more important, due to its influence in the learning process. This is the subject of this research, which establishes, qualifies and quantifies the variables that show the levels of environmental comfort for school users. The case study is the city of Bauru, and from the ergonomic point of view, two parameters of the environmental comfort are considered: thermal comfort and lighting comfort. Three public schools of the municipality are selected and analyzed for the determination of variables that incoude three aspects: personal, climatic and constructive. A prediction model is developed in order to simulate the level of user's satisfaction. The relative importance of each variable is determined by sensitivity tests using artificial neural network modeling tools.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Sabbatini, Enrico. "Sviluppo di un sistema di misura basato su termo-visione per il monitoraggio dei flussi termici scambiati dall'ambiente abitativo ed il relativo comfort." Doctoral thesis, Università Politecnica delle Marche, 2012. http://hdl.handle.net/11566/242065.

Full text
Abstract:
La ricerca nell’ambito dell’efficienza energetica degli edifici è cresciuta molto negli ultimi anni, supportata anche dalla direttiva europea sul rendimento energetico degli stessi (EPBD - Energy Performance of Buildings Directive). Recenti studi si concentrano sugli aspetti tecnici dell'integrazione di modelli termici degli edifici con la sensoristica, in modo da attuare decisioni intelligenti in tempo reale ed ottimizzare il funzionamento dell’edificio ed i suoi sottosistemi. In questa tesi si propone un nuovo approccio, basato su misure termografiche di un ambiente interno attraverso l’utilizzo di una termocamera ad infrarossi ed algoritmi di processamento. Ciò consente di ricavare informazioni di scambio termico e di comfort della stanza monitorata, al fine di controllare in modo più efficiente i sistemi di riscaldamento/raffrescamento. La termografia applicata agli edifici è una tecnica ben nota in diagnostica, in manutenzione predittiva di impianti elettrici, così come nell’ispezione di isolamento termico, valutazioni di ponti termici e di mappatura dei contenuti di umidità nelle strutture. L'innovazione alla base dell'approccio proposto, consiste nello sviluppo e nell’applicazione di un sistema termografico compatto e a basso costo controllato automaticamente in posizione. Un modello a parametri concentrati della stanza riceve in input le informazioni estratte dalla elaborazione delle immagini termiche, per calcolare il calore scambiato e il comfort termico. La valutazione delle diverse condizioni di benessere, nelle varie zone della stanza permetterebbe, potenzialmente, un controllo distribuito e modulare dell’impianto di condizionamento al fine di ridurre il dispendio energetico soprattutto in spazi di grandi dimensioni (uffici open-space, musei,..). Inoltre, questo studio mira a dimostrare la fattibilità del sistema di monitoraggio stesso, senza valutarne il consumo energetico rispetto al risparmio generato dalla sua applicazione. Un'analisi di sensibilità del modello è stata effettuata al fine di identificare e quantificare le principali fonti di incertezza. I risultati ottenuti dall’applicazione del sistema ad un caso reale, ad una stanza di tipo ufficio, hanno confermato l’effettiva applicabilità del sistema. E’ stata infine dimostrata la possibilità di integrare le informazioni in output, come il calore scambiato dall’ambiente e il comfort (es. PMV - voto medio previsto, PPD - percentuale di insoddisfatti e temperatura dell'aria dell’ambiente) con il valore di umidità proveniente da un sensore esterno, in modo da ricalibrare in tempo reale il modello a parametri concentrati. A questo scopo, nell’ambito del progetto europeo “Intube” (Intelligent Use of Building Energy Information), è stata sviluppata un’interfaccia di comunicazione con una piattaforma informatica di integrazione (EIIP- Energy Information Integration Platform).
Research in energy efficiency of buildings has grown widely in the last years also supported by Directive of Energy Performance of Building (EPBD). Recent study focuses on technical implementation of the sensor inputs and the thermal models integration to take intelligent decisions, in almost real-time, regarding the operation of the building and its subsystems. This thesis deals with a new approach based on indoor measurements by an infrared camera and image post-processing to derive distributed information on human body surrounding temperatures to be used for a more efficient control. Thermography in buildings is a well-known technique in diagnostics, predictive maintenance of electrical installation as well as in insulation deficiencies and thermal bridges evaluations, air leakage detection and moisture content mapping. The innovation behind the proposed infrared imaging approach consists in involving a compact and low-cost thermographic system automatically controlled in position. A lumped parameter model of the room receives in input the information extracted from image processing to compute exchanged heat rate and thermal comfort. The aim is to provide in real-time the room thermal unbalance information in an efficient and accurate way. The evaluation of different conditions of room’s zones is potentially suitable for multipoint modular HVAC control for energy saving aims e.g. in large spaces. Moreover, this study aims at demonstrating the feasibility of the monitoring system, and in this phase, it is not focused on the energy consumption of the whole system respect to the energy saving that can be reached with it. A sensitivity analysis of the method is performed in order to identify and quantify main measurement uncertainty sources. Results from the real application of the technique in an office room are presented. The possibility of further integrate energy information derived from the developed monitoring device (e.g. PMV - Predictive Mean Vote, PPD - Predicted Percentage Dissatisfied, room air temperature as output, humidity value from external sensor as input) within an Energy Information Integration Platform (EIIP), an advanced data repository application, has been demonstrated.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Pinto, Luciana da Rosa. "Desempenho termico de edificações : um programa de simulação computacional utilizando o metodo da admitancia." [s.n.], 2002. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/257748.

Full text
Abstract:
Orientador: Lucila Chebel Labaki
Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo
Made available in DSpace on 2018-08-10T20:24:27Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Pinto_LucianadaRosa_M.pdf: 3251047 bytes, checksum: dc3ceed89794d388aeedbb2eb8854fc5 (MD5) Previous issue date: 2002
Resumo: O conhecimento do comportamento térmico de uma edificação é necessário, não só para que seja possível planejar e obter ambientes confortáveis termicamente, como para minimizar o consumo de energia, principalmente para refrigeração, em climas quentes como o do Brasil. Na fase de projeto, ferramentas de simulação computacional são de grande valia para esse fim. Porém as ferramentas disponíveis em geral são de difícil utilização, necessitando de um treinamento especial para seu uso. O objetivo desse trabalho foi o de produzir uma ferramenta de simulação de desempenho térmico de edificações, de fácil utilização pelos projetistas. São analisados os conceitos envolvidos nas trocas térmicas entre a edificação e o ambiente, buscando um método simples para a avaliação de seu desempenho térmico. Entre vários modelos analisados, adotou-se o método da admitância, cuja principal vantagem é que a previsão das temperaturas e fluxos de energia aceitáveis é obtida através de um procedimento simples, onde os três parâmetros envolvidos: admitância, fator decremento e fator de superfície dão uma indicação qualitativa do provável comportamento das construções. Com base neste método foi desenvolvida uma ferramenta de simulação computacional que permite ao projetista, ainda na fase de concepção, utilizar se de uma planilha eletrônica, para simular e comparar as várias alternativas de projeto e avaliar o correspondente desempenho térmico da edificação em estudo
Abstract: It is well known the importance of a good knowledge of the thermal performa nce of a building, allowing the planning and design of thermally comfortable environments, as well as energy efficient buildings. Architectural design methods in their early development phases define building's internal environment, and computer simulation can be of great value for this purpose. The aim of this work was to develop a design tool for the simulation of thermal performance of buildings, which could be user friendly and presenting trustful results. The work analyzes the concepts involved in the thermal exchanges between the building and the environment, according to the admittance model. This method has as main advantage that acceptable temperature and energy determinations are given by a simple procedure, where the three involved parameters: admittance, decrement factor and surface factor provide a qualitative indication of the probable thermal behavior of the construction. Based on this method it was developed a computer simulation tool to allow the designer, still in the conception phase, to simulate and to compare the several design alternatives and to evaluate the corresponding thermal performance of the building in study
Mestrado
Edificações
Mestre em Engenharia Civil
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Sorano, Elisangela Cristina. "Ergonomia de quadras urbanas : condição térmica do pedestre /." Bauru : [s.n.], 2009. http://hdl.handle.net/11449/89687.

Full text
Abstract:
Orientador: Léa Cristina Lucas de Souza
Banca: Gianna Melo Barbirato
Banca: José Carlos Plácido da Silva
Resumo: Abordando o caráter interdisciplinar da ergonomia, esta pesquisa propõe a avaliação das influências do ambiente urbano de um bairro residencial da cidade de Bauru-SP, Brasil, sobre a temperatura do ar na escala do pedestre e conseqüentemente do conforto térmico do mesmo. O bairro escolhido para estudo de caso apresenta tendência ao adensamento, heterogeneidade construtiva quanto à verticalidade e complexidade de uso do solo. A metodologia englobou: a observação da área de estudo para identificação das atividades humanas ali realizadas; a classificação das quadras segundo parâmetros formais, de uso e ocupação do solo; registros da temperatura do ar em 10 pontos fixos; avaliação do conforto térmico do pedestre por meio da aplicação de questionários e coleta de dados microclimáticos; e avaliação do ambiente térmico e da sensação térmica do pedestre por meio da interrelação das características do tecido urbano com os dados climáticos da área estudada e a sensação térmica do pedestre. O cruzamento dos dados foi realizado com auxílio do Sistema de Informações Geográficas (SIG) Arc View, que gerou mapas temáticos relacionando os atributos climáticos medidos com os padrões de uso do solo. Como resultado, se determinou o comportamento térmico da malha urbana e a sensação térmica experimentada pelo pedestre, sendo possível verificar que o uso do solo urbano interfere tanto na temperatura do ar como conforto térmico do homem. Os resultados obtidos por essa pesquisa poderão servir de base para o planejamento urbano sustentável que proporcione ambientes favoráveis às atividades humanas
Abstract: Addressing the interdisciplinary character of Ergonomics, this research proposes the evaluation of the influences of the urban environment on the air temperature at the pedestrian level in a residential neighborhood of the city of Bauru, in the state of São Paulo, Brazil. Its thermal comfort is also analyzed. The neighborhood chosen for the case study presents densification tendency, heterogeneous verticality and complexity of land use. The methodology consisted of: field observation of the study area in order to identify the human activities being carried out; classification of urban blocks according to their formal parameters of land use and occupation; records of air temperature at 10 reference points; evaluation of thermal comfort for the pedestrian through the application of questionnaires and microclimatic data collection; evaluation of the thermal environment and pedestrian thermal sensation, by means of the interrelationship of the urban characteristics with the climatic data of the study area and walking thermal sensation. The Geographic Information Systems (GIS) Arc View was applied to cross-examining the data, generating thematic maps that allowed the comparison of weather attributes and land use patterns. As a result, it was determine the thermal behavior of the urban network and the thermal sensation experienced by the pedestrian, in this way being possible to verify that the use of urban land interferes in both air temperature and thermal comfort of man. The results reached in this research could help on the basis for sustainable urban planning that would provide favorable environments to human activities
Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Oliveira, Lidiane Alves de. "Conforto térmico em edificações /." Guaratinguetá : [s.n.], 2003. http://hdl.handle.net/11449/99347.

Full text
Abstract:
Orientador: Luiz Roberto Carrocci
Banca: Felipe Rinaldo Queiroz de Aquino
Banca: Luiz Octávio Mattos dos Reis
Resumo: Este trabalho analisa edifícios que, devido a sua arquitetura moderna, utilizam grande superfície de vidro nas fachadas apresentando, na maior parte das vezes, problemas de conforto térmico. Como objeto deste estudo decidiu-se por um prédio da UNESP, campus de Guaratinguetá. A análise realizada foi baseada no estudo da insolação (diagrama solar), em medidas locais de temperatura, umidade e no levantamento da carga térmica, objetivando avaliar as condições do edifício e propor soluções visando um melhor conforto térmico com a otimização do consumo de energia elétrica.
Abstract: This work analyzes buildings that, due to their modern architecture, use a great glass surface in the facades presenting, most of the time, problems of thermal comfort. As object of this study we chose a building of UNESP, campus of Guaratingueta. The accomplished analysis was based on the study of the heatstroke (solar diagram), in measuring temperature places, humidity and in the rising of the thermal load, aiming at evaluating the conditions of the building and to propose solutions seeking a better thermal comfort with the optimization of the consumption of electric energy.
Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Mosciatti, Rosaria. "Comfort termico nei nuovi edifici isolati. Impatto della superficie vetrata e del tipo di impianto." Doctoral thesis, Università Politecnica delle Marche, 2012. http://hdl.handle.net/11566/242040.

Full text
Abstract:
I maggiori problemi di comfort termico durante la stagione invernale, che si possono riscontrare in un edificio moderno ben isolato, sono : la zona fredda causata dalla bassa temperatura superficiale della finestra; e le ampie oscillazioni della temperatura dell’aria dovute ai rapidi cambiamenti dei carichi interni. L'oggetto di questa tesi è l'analisi dei diversi sistemi di riscaldamento e la loro efficienza nel risolvere tali inconvenienti Di conseguenza, i principali obiettivi della tesi sono di analizzare sperimentalmente e numericamente : - La profondità del discomfort termico causato dalla finestra in inverno. - Le differenze, in termini di comfort termico e di consumo energetico, tra due tipi di impianto di riscaldamento a bassa temperatura : radiatori e pavimento radiante. A tal proposito sono state eseguite campagne sperimentali in due edifici reali ed in una camera di prova in condizioni controllate. Un’analisi numerica termofluidodinamica (CFD) è stata eseguita per valutare l’influenza della geometria della finestra sul comfort termico. Un’analisi numerica, con un modello di simulazione dinamico dell’edificio,è stata eseguita per analizzare le differenze, in termini di comfort termico e di consumi energetici,tra due tipi di riscaldamento a bassa temperatura. Il comfort termico è stato calcolato, a partire dai risultati numerici e sperimentali, col metodo del PMV proposto dalla UNI EN ISO 7730. Entrambi i modelli di calcolo sono stati prima validati con i risultati sperimentali, e poi usati per le analisi. I risultati sperimentali nei casi reali evidenziano come l’impianto di riscaldamento a pavimento non riesca a determinare comfort termico durante le ore di accensione e, che la variazione dei carichi interni, comporta un aumento non controllato della temperatura dell’aria interna e del PMV. I risultati sperimentali in camera climatica evidenziano che la zona di discomfort in prossimità della finestra è pari a circa 0,5 m nel caso del radiatore, e 1,2 m nel caso del pavimento radiante. L’analisi computazione fluidodinamica (CFD) dimostra che l’influenza della geometria della finestra, parametrizzata tramite il Window to Wall Ratio (WWR), è considerevole. I risultati del modello di simulazione in regime dinamico evidenziano che le differenze, in termini di comfort termico, tra radiatori e pavimento radiante sono minime. Tuttavia i radiatori a bassa temperatura, con utilizzo intermittente, hanno un consumo inferiore rispetto al pavimento radiante di circa il 20%-25%. Nei nuovi edifici, quindi,. minori consumo di energia e buone condizioni di comfort termico si possono ottenere utilizzando radiatori a bassa temperatura.
The main thermal comfort problems in wintertime, which may occur in new well insulated buildings, are : the cold zone caused by low inside surface temperature of window; and large variation in the room temperature, due to changes in internal loads. The object of this thesis is an analysis of different hating systems and their efficiency in solving such drawbacks. Therefore the main focuses of the thesis are to experimentally and numerically investigate : - The discomfort penetration depth caused by cold window in wintertime. - The difference, in terms of thermal comfort and energy consumption, between two type of low temperature heating systems : radiators and floor heating. For this purpose experimental campaigns in two real case studies and in a test room, under controlled condition, were set up. Computational fluid dynamic (CFD) analysis have been conducted to assess the influence of Window To Wall Ratio (WWR) on indoor thermal comfort. Dynamic whole building analysis have been conducted to predict the differences, in terms of thermal comfort and energy consumption, between two different low temperature heating systems. Thermal comfort was evaluated, from experimental and numerical results, using the Predicted Mean Vote (PMV) method proposed by UNIEN ISO 7730. Both CFD model and transient thermal model was validated with experimental measurements and, then, used in the investigation. The experimental results, obtained from real buildings, indicate that radiant floor heating system does not ensure comfort during its operation time. Moreover changes in internal loads led uncontrolled large variation in temperature and PMV. The experimental results, obtained from test room, showed that discomfort penetration depth with low temperature radiators, was about 0,5m. While discomfort penetration depth with radiant floor heating systems was about 1,2m. The CFD analysis showed that the influence of windows geometry, related to parameter Window to Wall Ratio (WWR), on thermal comfort was considerable. The results of transient thermal simulation demonstrate that thermal comfort difference between radiators and floor heating systems are negligible. However low temperature radiators, using intermittently control strategy, save between 20% and 25% energy than floor heating systems. Therefore in new insulated buildings low temperature radiators are the most efficient and cost-effective way to ensure a good level of thermal comfort and to save energy.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Books on the topic "Comfor termico"

1

Alonso Montero, Xesús. Curriculum e bibliografía. Real Academia Galega, 1993. http://dx.doi.org/10.32766/rag.118.

Full text
Abstract:
Este opúsculo bio-bibliográfico foi editado con motivo da recepción de don Xesús Alonso Montero como membro numerario da Real Academia Galega (Ourense, 30 de outubro de 1993). Aínda que exento, axuntouse ao volume no que se recolle o seu discurso de ingreso (“Manifestos” en verso en favor da poesía civil...) e maila contestación do Excmo. Sr. D. Xosé Filgueira Valverde. Volume e opúsculo foron entregados ós asistentes ó termino desa sesión académica.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Arnt Pinheiro Guimarães, Cynthia. Diogo: o polvo do povo. Brazil Publishing, 2022. http://dx.doi.org/10.31012/978-65-257-0111-0.

Full text
Abstract:
O polvo Diogo era muito tímido, sem graça mesmo, mas…uma situação o obrigou a tomar uma atitude que mudaria sua vida para sempre! Ele percebeu que precisamos ter coragem para enfrentar os obstáculos. Quer saber como termina esta aventura? Mergulhe com a gente no mundo deste polvinho tão especial e descubra como ele realizou seu sonho!
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

García-Consuegra, Mariano José. El caballero del aire Pío Fernández Mulero (1888-1936). Instituto de Estudios Albacetenses "Don Juan Manuel", 2022. http://dx.doi.org/10.37927/978-84-18165-57-3.

Full text
Abstract:
Pío Fernández Mulero fue un albaceteño desconocido para muchos pero admirado y envidiado allende los mares. Hijo de un tiempo postergado; cuando hablamos de Pío −que siempre firmaba como Mulero−, se nos presenta un ser humano poliédrico, caballeroso y valiente elevado a protagonista de la mayoría de edad de la Aviación española, hasta que un disparó rifeño le atravesó la cabeza. Bajó el timón y planeando, volvió a elevarse. Como héroe terminó la guerra, y en la paz, ostentó la presidencia del RACE.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Eltit, Diamela. Diamela Eltit. Premio Internacional Carlos Fuentes a la Creación Literaria en el Idioma Español 2020. Universidad Nacional Autónoma de México, Dirección General de Publicaciones y Fomento Editorial, 2021. http://dx.doi.org/10.22201/dgpyfe.001b.2021.

Full text
Abstract:
Podríamos leer la obra de Diamela Eltit como un gran proyecto de lenguaje y de intervención en el campo social que se ha mantenido en el tiempo. A través de los años su propuesta ha estado centrada en elementos claramente definidos que, a pesar de su reiteración, muestran una apertura y una experimentación con el arte que no tiene igual en la cultura latinoamericana. Se trata de una búsqueda constante, una pregunta que no termina sobre las formas en que el lenguaje, y en especial el lenguaje literario, ha construido estructuras políticas que crean marginación, subalternidades, hegemonía ideológica, opresión y totalitarismos
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Aparecido da, Fábio, Ana Kelly Kapp Poli Schneider, and Renato Massaharu Hassunuma. CARTAG: livro-jogo sobre o código genético & alterações cromossômicas estruturais. Canal 6 Editora, 2022. http://dx.doi.org/10.52050/9788579175794.

Full text
Abstract:
O termo CÓDIGO GENÉTICO refere-se à relação que existe entre a sequência de bases nitrogenadas do ácido desoxirribonucleico (DNA) e a sequência correspondente de aminoácidos em uma proteína. Este LIVRO-JOGO tem como proposta ensinar para alunos de diferentes níveis de ensino por meio de cartas, como entender o código genético e algumas das principais alterações cromossômicas estruturais. O CARTAG é um jogo formado por uma ficha de consulta do código genético e três baralhos: um de códons, outro de aminoácidos e um último de alterações cromossômicas estruturais.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

O'Meara, Carolyn Kristen. Clasificación del paisaje y referencia espacial en cmiique iitom (seri). Universidad Nacional Autónoma de México. Departamento de Publicaciones del Instituto de Investigaciones Filológicas, 2021. http://dx.doi.org/10.19130/iifl.00870001.cmiique.243271.

Full text
Abstract:
El dominio del paisaje es un área de mucho interés en la investigación de la categorización lingüística pero, al mismo tiempo, presenta algunas posibles dificultades. Por ejemplo, ¿qué significa el término español "montaña" para los hablantes de determinada lengua? ¿Es un accidente geográfico convexo necesariamente más alto que el accidente geográfico llamado "cerro"? ¿Una montaña tiene que tener una cima puntiaguda o cresta, o puede tener una cima redondeada? ¿Dónde están los límites de una montaña, dónde empieza y dónde termina? Las respuestas definitivas a estas preguntas no son fáciles de encontrar. En este estudio se describe la gramática de referencia espacial en seri, mediante la ocurrencia de términos del paisaje como elementos nominales que denotan fondos en descripciones locativas o en descripciones de eventos en movimiento, así como en anclas en algunos marcos de referencia.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Conti, Romina. Alcances extraestéticos de la experiencia del arte. Teseo, 2021. http://dx.doi.org/10.55778/ts877232851.

Full text
Abstract:
<p>El presente libro compilatorio estudia a quienes han reflexionado sobre estética, pero adviene, por así decirlo, al final del tiempo. No porque se termine la historia, que ya se demostró, sigue su curso dialéctico, ni porque termine el arte, que continuará como actividad y actitud humana en tanto exista el <em>modus operandi</em> de la humanidad, sino porque todo es arte, todes somos artistas, no se distingue <em>low</em> de <em>high brow</em> (o arte vulgar y arte elevado), el mundo mismo se estetizó sin llegar a ser más bello y los criterios de valoración, juicio, cualificación y hasta definición carecen de certezas, confiabilidad y duración. Libro ambicioso, no se dedica sólo al endogámico examen de unos filósofos por otros. Su propósito más extremo es el primero que nos proponemos al cruzar al interior del país llamado pensamiento: comprender <em>es</em> enseñar. Los autores intentan, y logran, el proceso de destilación de contenidos para el lector, muchos de ellos intransitables o, a punto de entrar, inabordables. Allí el lenguaje explicativo se lanza a una aventura sorpresiva: tornarse fascinante, volver fascinantes a Menke, Seel o Dewey, quienes pasan de ser densos a ser intensos, una deriva de flujos de sensaciones intelectuales dispuestas a ser interpretadas en sus propias dimensiones de cuestionamiento e interpelación. Pensar no es una ciencia, es un arte, por eso no avanza, crece. Los autores de este librosaben pensar el arte.</p>
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Flores Ccanto, Florencio, Daniel Marcos Chirinos Maldonado, Lourdes Gálvez Morales, Isabel Menacho Vargas, Vicente Carlos Dávila Huamán, and Marianella Marilu Villegas Lira. Medidas de Posición. Fondo Editorial Professionals On Line, 2022. http://dx.doi.org/10.47422/fepol.10.

Full text
Abstract:
El estudio de las medidas de posición es muy importante dentro del desarrollo de la Estadística Básica; el estudio de la medida de posición tiene que ver con el estudio de Cuartiles, Percentiles y Situaciones de conflicto cognitivo para las diversas aplicaciones prácticas en la resolución de problemas o situaciones didácticas que se presenta al estudiante durante el desarrollo de la clase y este resolución se realiza haciendo uso como material didáctico el emulador Casio fx-570LA-X Classwiz, pero, no es la única herramienta en que se puede utilizar; algunos autores presentan el tema de distintas formas, donde también utilizan herramientas estadísticas como el SPSS y otros. En el presente libro desarrollamos en la estadística básica de Cuartiles y Percentiles haciéndola más sencilla, amena creando y despertando el interés de los estudiantes que llevan la asignatura Estadística aplicada a la investigación en la universidad. El libro termina presentando ejercicios adicionales de situaciones de la vida cotidiana.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Martínez Martínez, Antonio. La ermita de Nuestra Señora de Belén de Liétor. Instituto de Estudios Albacetenses "Don Juan Manuel", 2021. http://dx.doi.org/10.37927/978-84-18165-19-1.

Full text
Abstract:
En el centro de la pequeña localidad de Liétor se levanta la ermita de Nuestra Señora de Belén, uno de los monumentos más particulares de toda la provincia de Albacete. De exterior austero, sobrio y de no excesivo interés como era habitual en muchas ermitas que dependían de las limosnas de los devotos, su interior es absolutamente sorprendente. La ermita de construyó a partir de 1536 aproximadamente, hasta 1570 que se terminó, siendo su forma original rectangular con una sola puerta, sin sacristía, camarín ni pinturas, pues estas se añadieron entre los años 1734 y 1737. Todo el interior de la ermita está pintado con imágenes, retablos, cortinas, columnas, textiles y azulejos fingidos, ornamentos florales y roleos, dentro de un estilo simple y muy colorista, típico de la pintura popular. Constituye uno de los mejores ejemplos de pintura barroca popular, no solo de la provincia, sino de todo el territorio nacional.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Fraticelli, Damián. El ocaso triunfal de los programas cómicos. Teseo, 2019. http://dx.doi.org/10.55778/ts877232165.

Full text
Abstract:
<p>¿Por qué hacen reír los programas cómicos? ¿Cómo operan sus imágenes y sonidos para promover la risa o el disgusto? ¿Qué cambios tuvieron desde la década del 60? ¿Cuáles son las razones por las que actualmente están desapareciendo? Estas son algunas de las preguntas que guían las exploraciones de este libro. Un recorrido que comienza cuando los programas cómicos alcanzaban 60 puntos de <em>rating</em> y termina cuando solo dos sobreviven en la pantalla. En ese lapso apareció el control remoto, la televisión por cable, la videocasetera, internet, YouTube, Facebook, Twitter, etc. Muchas cosas cambiaron, entre ellas, una expansión, como nunca antes, de lo risible mediatizado. Hoy difícilmente pasemos un día sin toparnos con un meme o un video cómico. En este contexto, el género que fundó lo reidero televisivo está muriendo. ¿Eso implica que mueren también sus modos de hacer reír? Para responder esto, primero hay que conocer sus operaciones.</p>
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Book chapters on the topic "Comfor termico"

1

Dhang, Partho, Philip Koehler, Roberto Pereira, and Daniel D. Dye II. "Drywood termites." In Key questions in urban pest management: a study and revision guide, 63–68. Wallingford: CABI, 2022. http://dx.doi.org/10.1079/9781800620179.0008.

Full text
Abstract:
Abstract This book discusses drywood termites. The characteristics of this group are based on the alates (winged primary reproductives) and includes the presence of ocelli, a left mandible with two marginal teeth, 2-segmented cerci, antennae with 10 to 24 segments, and lack of a fontanelle. The colony of the dry wood termite consists of a labyrinth of gallery systems inside wood that expands with time as the population increases. Unlike subterranean termites, a drywood colony does not need to forage for food; however, with the passing of time the colony can face a serious depletion of food. However, the common name often associated with this family, "dry wood", is misleading. The control of drywood termite starts with visual inspection which is possible when the affected wood is accessible. Drywood termites were first recognized as a distinct group in the late 19th century and assigned to the family Kalotermitidae. The architecture of the gallery system consists of narrow passageways that inter-connect to a number of larger feeding chambers. Colony fusion between two colonies is known to occur after they contact each other in the same wooden material. Fumigation by use of registered fumigants is an efficient and effective method for large infestations. Prevention of infestation from drywood termites is another method of controlling damage.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

"FROM COMMON SENSE TO SHORT-TERMISM." In R&D Decisions, 141–69. Routledge, 2002. http://dx.doi.org/10.4324/9780203073216-14.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Demirag, Istemi. "From Common Sense to Short-Termism." In R&D Decisions. Routledge, 1996. http://dx.doi.org/10.4324/9780203073216.ch6.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

"LA HISTORIA DE VIDA, UN CAMINO A LA ESCRITURA." In Lectura, escritura y pedagogía, 25–28. Editorial Universidad Santiago de Cali, 2017. http://dx.doi.org/10.35985/9789588920726.3.

Full text
Abstract:
El ser humano utiliza el lenguaje oral la mayor parte del tiempo ,como medio de comunicación con sus semejantes ; puede pasar horas y horas hablando o entablando diferentes temas, y sus ideas fluyen sin ningún obstáculo para expresarlas; pero si por alguna razón, se ve precisado a evidenciar por escrito siquiera una mínima parte de su conversación, a la gran mayo-ría inmediatamente le produce un bloqueo angustioso, no dejándose esperar interrogantes tales como: ¿Qué escribo? ¿Cómo inicio? ¿Qué sigue?, ¿Cómo termino?; preguntas éstas que no pasaron por sus mentes mientras se hablaba. Es pues de suma urgencia proponer estrategias que motiven sobre todo a nuestros estudiantes para que incursionen por el camino de la escritura, con placer y constancia.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Petit, Nicolas. "A Concrete Theory of Moligopoly." In Big Tech and the Digital Economy, 93–171. Oxford University Press, 2020. http://dx.doi.org/10.1093/oso/9780198837701.003.0005.

Full text
Abstract:
This chapter presents an empirical theory of moligopoly competition, in which big tech firms compete by a process of indirect entry. It begins by introducing each tech giant, namely, Facebook, Apple, Amazon, Netflix, Google, and Microsoft. The chapter then identifies six properties common to many of them: diversification, discontinuity, long termism, growth, exploration and discovery, and flexibility. All six properties work together toward a competitive outcome. Moreover, moligopoly competition appears to lead to a substantial allocation of resources to invention.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Ariza Picón, Ramiro José. "Los orígenes de la psicología. De la antigüedad a los albores de la Edad Moderna." In Debates emergentes en Psicología vol. 2, 9–23. Universidad Nacional Abierta y a Distancia, 2019. http://dx.doi.org/10.22490/9789586517072.01.

Full text
Abstract:
Al igual que todas las disciplinas sociales, el origen de la psicología está ligado al origen mismo de la filosofía, entendida como el amor al conocimiento. El presente texto pretende hacer un breve recuento de la historia de la psicología, entendida como parte de historia de la filosofía. Dicho recuento se inicia en la mitología grecorromana, pasa por la filosofía de las edades Antigua, Medieval y Moderna y termina en los albores del siglo XIX, donde la filosofía se escinde en varias disciplinas que, a la postre, terminan conociéndose como ciencias sociales o ciencias humanas.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

DE ANDRADE ARAUJO PEREIRA, ELIANE. "PRODUÇÃO DE PAPEL ARTESANAL COMO INSTRUMENTO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL NA ESCOLA MUNICIPAL ALÍRIO MEIRA WANDERLEY, LOCALIZADA NO MUNICÍPIO DE PATOS-PB." In Escola em tempos de conexões - Volume 03. Editora Realize, 2022. http://dx.doi.org/10.46943/vii.conedu.2021.03.065.

Full text
Abstract:
O PRESENTE ESTUDO TEVE COMO OBJETIVO PRINCIPAL, CONTRIBUIR PARA A MINIMIZAÇÃO DOS IMPACTOS AMBIENTAIS, APRESENTANDO A RECICLAGEM DE PAPEL COMO UMA DAS ALTERNATIVAS PARA O ALCANCE DO DESENVOLVIMENTO SUSTENTÁVEL. ALÉM DE OBJETIVAR UMA MAIOR PARTICIPAÇÃO DOS DISCENTES NAS QUESTÕES DE PRESERVAÇÃO AMBIENTAL QUE PERMEIAM A COMUNIDADE ESCOLAR. ESTE TRABALHO FOI DESENVOLVIDO JUNTAMENTE COM ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTAL DAS ESCOLAS PÚBLICAS MUNICIPAIS, LOCALIZADAS NO MUNICÍPIO DE PATOS - PB. POR CONTA DA PANDEMIA DE COVID-19 AS ATIVIDADES DESENVOLVIDAS FORAM ADEQUADAS À RESOLUÇÃO DO CME 07/2020 DE 10 DE JULHO DE 2020. DESSA FORMA, A OFICINA DE RECICLAGEM DE PAPEL OCORREU DE FORMA ASSÍNCRONA VIA WHATSAPP, GOOGLE FORMS E PELO YOU TUBE. AO TERMINO DO TRABALHO PODEMOS CONCLUIR QUE HOUVE ACEITAÇÃO POR PARTE DOS DISCENTES DA MODALIDADE DESENVOLVIDA DE OFICINA.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

ANTUNES LEAL, CRISTIANNI. "AS INFECÇÕES SEXUALMENTE TRANSMISSÍVEIS E A EDUCAÇÃO EM SAÚDE NO PNLD 2020 DE CIÊNCIAS." In Itinerários de resistência: pluralidade e laicidade no Ensino de Ciências e Biologia. Editora Realize, 2021. http://dx.doi.org/10.46943/viii.enebio.2021.01.104.

Full text
Abstract:
ESTE MANUSCRITO OBJETIVA ANALISAR COMO O TERMO IST E A EDUCAÇÃO EM SAÚDE SÃO DISCRIMINADOS NOS LIVROS DE CIÊNCIAS DO PNLD 2020 DO ENSINO FUNDAMENTAL ANOS FINAIS. PARA ISSO, A METODOLOGIA UTILIZADA FOI A PESQUISA DOCUMENTAL DE NATUREZA QUALITATIVA, O CORPUS ANALISADO COMPÕE-SE DO ‘GUIA DO PNLD 2020 DE CIÊNCIAS’. CONSTATOU-SE QUE DOZE COLEÇÕES DE CIÊNCIAS FORAM APROVADAS, CONTUDO HÁ LIVROS QUE USAM O TERMO DST, ENQUANTO OUTRAS, IST E QUE A EDUCAÇÃO EM SAÚDE OCORRE DE FORMA INDIVIDUAL E CULPABILIZADORA. PARA MELHORAR AS AVALIAÇÕES DOS LIVROS, TORNAM-SE NECESSÁRIOS MELHORES REDATORES PARA O ‘GUIA’ E AVALIADORES MAIS ATENTOS A ERROS.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Costa, J. M., I. L. Medeiros, M. G. D. Alves, K. S. Freitas, L. E. N. Brito, M. A. E. S. Simões, and T. A. D. G. Machado. "PERCEPÇÃO SOBRE ALIMENTAÇÃO SAUDÁVEL E MACRONUTRIENTES POR IDOSOS EM ÁREA RURAL DE SOLÂNEA – PB." In PESQUISAS E ATUALIZAÇÕES EM CIÊNCIA DOS ALIMENTOS. Agron Food Academy, 2022. http://dx.doi.org/10.53934/9786599539657-121.

Full text
Abstract:
O envelhecimento é um processo natural, marcado por mudanças biopsicossociais relacionadas à passagem do tempo. O objetivo do trabalho foi avaliar a percepção de idosos sobre macronutrientes e alimentos saudáveis na área rural do município de Solânea-PB. A metodologia empregada foi quantitativa e qualitativa e os dados foram coletados por meio de entrevista semiestruturada contendo questões a respeito do conhecimento sobre os macronutrientes e o conceito de alimento saudável. Com relação à idade, 55% tinham entre 60 e 69 anos. Quanto à escolaridade, prevaleceu o Ensino Fundamental incompleto (60%). A respeito da profissão, 100% dos idosos citaram ser agricultores. Relativo ao conceito de alimento saudável, a grande maioria dos idosos elencaram alguns alimentos produzidos por eles, como feijão, milho, verduras e frutas. Com relação ao conceito de carboidratos, 100% dos idosos entrevistados afirmaram não saber ou nunca terem escutado o termo. Já quando questionados sobre o termo açúcar, todos afirmaram saber o que é, destacando-se a resposta: “O açúcar que se coloca no café”. Para o conceito de lipídio, nenhum dos idosos entrevistados tinham conhecimento ou souberam definir esse termo, não fazendo associação com seu homônimo, gordura, onde 100% afirmaram saber o que é, associando a mesma a “gordura de boi”. Quando perguntamos a respeito do termo proteína, 70% dos idosos entrevistados não tinham nenhum conhecimento sobre ele. Para os idosos pesquisados, alimento saudável é aquele produzido no campo por si mesmos, porém, cada vez mais informações rígidas e arcaicas vêm crescendo nessa população.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

QUINTANA, Cécile. "La noche propia de Lina Meruane." In Narrativa chilena actual, 37–44. Editions des archives contemporaines, 2022. http://dx.doi.org/10.17184/eac.5833.

Full text
Abstract:
El alcance metaliterario de la novela Sangre en el ojo (2012) de Lina Meruane raya en el hecho de emparejar la ceguera de la narradora-escritora con la imaginación del ciego obligado a inventar formas que no ve. Así, la imagen de un mundo de tinieblas termina siendo una acertada metáfora del mundo de la ficción, entendido como un horizonte abierto sin formas predefinidas. Al respecto, la novela Patas de perro de Droguett (1965) constituye un hipotexto decisivo. Lo que también logra la voz narradora autoficcional, gracias a su ceguera creativa, es delinear, al fin, los bordes de su propia verdad de sujeto, tanto en su dimensión íntima como colectiva.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Comfor termico"

1

ANA, MARCIO DE FREITAS SANTA. "FORMAÇÃO DE MEMBRANA PROTÔNICA COM NANOCOMPÓSITOS SULFONADOS DE PS / PEEK / ARGILA MMT E AGENTE INTERFACIAL MB APLICADAS A CÉLULA COMBUSTÍVEL TIPO PEM." In Brazilian Congress. brazco, 2020. http://dx.doi.org/10.51162/brc.dev2020-00022.

Full text
Abstract:
Este artigo visa a utilizacao de fontes energeticas sustentaveis tendo como foco a preservacao dos recursos naturais, visando atender a demanda energetica com o minimo de danos ao Meio Ambiente com a obtencao de Nanocompositos a partir da conjugacao dos polimeros comerciais sulfonados PS (poliestireno) PEEK (poli-eter- cetona) com o reforco da argila sulfonada para que a membrana tenha as caracteristicas necessarias para ser aplicadas na PEMFC. A justificativa desta proposta esta baseada na investigacao de que a sulfonacao previa tanto das bases polimericas quanto da argila mineral (Montmorilonita-MMT), utilizados para preparar o nanocomposito pode ser uma alternativa para se conjugar as propriedades que tanto se almeja encontrar nas membranas, isto e, elevada permeabilidade protonica e resistencias termica e mecanica. Em termos economicos, a justificativa esta vinculada a necessidade de reduzir custos de producao e ao mesmo tempo obter membranas com elevadas condutividade e resistencias termicas e mecanicas em linhas gerais, a proposta do artigo tem o objetivo preparar blendas polimericas de alto desempenho baseadas em PEEK e PS com adicao de agente compatibilizante durante o preparo da solucao polimerica de mostrar o desenvolvimento de uma materia-prima alternativa para substituir a membrana utilizada comercialmente. Garantindo a homogeneidade e analisar a confiabilidade das membranas do tipo PEM para utilizacao em celulas combustiveis, baseadas em PEKK E PS com adicao de agente compatibilizante durante o preparo da solucao polimerica, garantindo a homogeneidade, uma vez que requisitos de durabilidade e custo passaram a ser fundamentais a esta tecnologia. A metodologia proposta para o preparo da mistura polimerica foi solubilizar os polimeros SPEEK (poli (eter-eter-cetona) sulfonado), SPS (Poliestireno sulfonado) e 22298-CN - MB (Agente Interfacial) no solvente DMF (Dimetilformamida) em sistema fechado acoplado a um condensador de refluxo, para evitar a evaporacao do solvente, e promover a mistura das bases polimericas e do agente compatibilizante MB no teor de 3 % em peso em relacao a mistura. Os resultados preliminares do grupo de pesquisa indicaram que a mistura sPS/sPEEK apresentou boas caracteristicas protonicas e termicas ,
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Golovitcaia, Xenia. "Variabilitatea interanuală a indicelui termo-higrometric pe teritoriul Republicii Moldova." In Starea actuală a componentelor de mediu. Institute of Ecology and Geography, Republic of Moldova, 2019. http://dx.doi.org/10.53380/9789975315593.13.

Full text
Abstract:
The main purpose of this paper was to evaluate the climatic comfort and discomfort through one of the most representative bioclimatic indexes – thermo-hygrometric index (THI). The THI was calculated by using the monthly average of air temperature (°C) and relative air humidity (%). The data was obtained from 3 meteorological stations, for a period of 38 years (1980 – 2017). The recorded data at these three stations, represent each geographic region of the country (the north - Briceni, the centre - Chisinau and the south - Cahul) and were studied and presented in more details.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Souza, Douglas Lopes de, Lucas de Santana Gonçalves, Natália Nakamura Barros, and Regina Coeli Ruschel. "Inteligência em edifícios, desenvolvimento de uma base ontológica e uma análise comparativa para caracterização do conceito." In SIMPÓSIO BRASILEIRO DE TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA CONSTRUÇÃO. Antac, 2021. http://dx.doi.org/10.46421/sbtic.v3i00.585.

Full text
Abstract:
A quantidade de pesquisas e publicações acerca do termo “inteligência” tem aumentado significativamente em diferentes áreas de pesquisa e é clara a ausência de precisão e convergência de conceitos correlatos aplicados a sistemas e produtos da construção civil. Este trabalho tem como objetivo desenvolver uma análise qualitativa indutiva entre as diferentes caracterizações do termo “inteligência” nas áreas de ciência da computação e o termo associado a arquitetura e tecnologia do edifício. Foi realizada uma comparação por argumentação lógica. Como resultado apresentamos critérios conceituais que permitem atribuir a qualidade de inteligente aos edifícios.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

SOUTO, MARCELO PEREIRA, VINICIUS SAMUEL PEREIRA SILVA, FERNANDO PEREIRA LOPES, MARIA LUCIA MACHADO DUARTE, WELLINGTON PEREIRA SILVA, JOSE GUILHERME COELHO BAETA, and LAZARO VALENTIM DONADON. "DESENVOLVIMENTO DE UMA MÁQUINA DE ROTOMOLDAGEM DE BAIXO CUSTO PARA PROCESSAR POLIETILENO RECICLADO." In Brazilian Congress. brazco, 2020. http://dx.doi.org/10.51162/brc.dev2020-00038.

Full text
Abstract:
O intuito deste trabalho foi desenvolver uma maquina de rotomoldagem de baixo custo de fabricacao para testes com processamento de polietileno reciclado a fim de diminuir a quantidade de residuos solidos descartados na natureza e incentivar a reciclagem. Para diminuir os custos de fabricacao da maquina foram utilizados materiais como correntes, perfis metalicos, engrenagem e chapas reaproveitados de maquinas em desuso e comprados a um menor preco em ferro-velho. O presente trabalho contempla os estudos para construcao da maquina como o projeto em ambiente CAD, selecao dos materiais, analise de resistencia da estrutura de sustentacao do molde, isolamento termico do forno e fabricacao do prototipo. Os ensaios feitos na estrutura mostraram que a capacidade de resistencia ficou bem acima do limite de escoamento do material utilizado e o isolamento aplicado no forno atende aos parametros estipulados no projeto. Dessa forma, com o desenvolvimento a baixo custo da maquina de rotomoldagem para processamento de polietileno reciclado, foi possivel realizar testes de processo de fabricacao ate chegar a produtos finais como vasos de plantas, lixeiras e baldes prontos para serem comercializados podendo assim, ter uma maior margem de lucro alem de contribuir para preservacao do meio ambiente. ,
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Encinas Pino, Felipe, André De Herde, Carlos Ramiro Marmolejo Duarte, and Carlos Andrés Aguirre Núñez. "Comportamiento termico de edificios de departamentos en Santiago de Chile: segmentación de nichos en el mercado inmobiliario privado a partir de las exigencias de la reglamentación térmica nacional." In International Conference Virtual City and Territory. Barcelona: Centre de Política de Sòl i Valoracions, 2009. http://dx.doi.org/10.5821/ctv.7586.

Full text
Abstract:
Santiago, capital de la República de Chile, se sitúa en el valle central del país en los 33º 27’ de latitud sur y 70º 42’ de longitud oeste, presentando un clima templado cálido con una estación seca prolongada de 7 a 8 meses de duración. La temperatura media anual es de 12,2°C y la oscilación térmica es considerable: hay casi 13°C de diferencia en la temperatura media entre el mes más cálido (enero) y el más frío (julio) y la diferencia entre las medias de las temperaturas máximas y mínimas para todos los meses del año fluctúan entre 10 y 16°C. De acuerdo a datos del Instituto Nacional de Estadísticas de Chile (INE), el 37,4% de los permisos de edificación de viviendas nuevas del 2006, declara que el ladrillo es su material predominante de muros, mientras que otro 36,0% está asociado con el hormigón armado. Dada la generalmente nula presencia de aislación térmica en estos sistemas constructivos y su alta inercia térmica de absorción, se podría esperar para Santiago un comportamiento térmico - en términos de confort - más bien desfavorable en invierno y favorable en verano. Sin embargo, estudios recientes presentan un escenario opuesto, dado que un gran porcentaje de usuarios encuestados acusa un alto nivel de sobrecalentamiento en sus viviendas. Esta aparente contradicción podría entenderse desde las limitaciones propias de esta base datos del INE del año 2006, puesto que por ejemplo, no refleja el impacto de la implementación de la 2° etapa de la Reglamentación Térmica nacional. Esta regulación, en vigencia desde enero de 2007, establece valores máximos de transmitancia térmica admisible para los diversos elementos de la envolvente de una vivienda. A partir del valor exigido en muros en Santiago (1,9 W/m2K), los nuevos edificios de departamentos han tenido que necesariamente incorporar al menos 10 mm de aislante térmico en su envolvente vertical, modificando su comportamiento térmico tanto en invierno como en verano.Este artículo propone la simulación del desempeño energético y condiciones de confort térmico para invierno y verano, de edificios de departamentos en Santiago para estratos socioeconómicos medios y medios altos, con el objetivo de establecer los impactos de las soluciones constructivas adoptadas en estos. Estas simulaciones numéricas se realizarán sobre tipologías de productos de vivienda ofertadas en el mercado privado durante el periodo 2006-2007, incorporando su materialidad y los datos de mercado, precios y atributos inmobiliarios, según datos de oferta del Portalinmobiliario.com. Estas tipologías de vivienda se traducirán en nichos, los cuales serán determinados a partir de la generación de grupos homogéneos de viviendas mediante a la técnica de generación de conglomerados, sobre las variables de cada producto inmobiliario. Estos grupos de viviendas se encontrarán en los mismos sub mercados inmobiliarios, evaluándose diferentes combinaciones de atributos asociados a las materialidades. Las simulaciones numéricas del comportamiento térmico en invierno y en verano, se realizan mediante el software de evaluación de desempeño energético TAS, mediante un sistema dinámico que calcula las condiciones de las viviendas en régimen horario, evaluando las condiciones de confort térmico. Se espera probar que las soluciones técnico-arquitectónicas actuales, y su interpretación de la Reglamentación Térmica vigente, generan desfavorables condiciones de confort independiente del nicho de mercado donde estén compitiendo. Estas conclusiones permitirán establecer desafíos y oportunidades para el mercado inmobiliario privado, tanto en términos de tecnología de la construcción, como en el diseño arquitectónico, permitiendo el desarrollo de nuevas propuestas para integrar las exigencias de la Reglamentación Térmica nacional a la realidad del mercado de vivienda privada. Santiago de Chile (33°27’S and 70°42’W), capital city of the country, is placed in the central valley. It has a Mediterranean climate with a long dry season (between 7 and 8 months). Its annual average temperature is 12,2°C, whereas the thermal oscillation is considerable: there is almost 13°C between January and July average temperatures (hottest and coldest months, respectively) and the difference between maximum and minimum temperatures ranges between 10°C and 16°C during all the year. According to the National Statistics Institute, 37.4% and 36.0% of new housing during 2006 were built using mainly brick masonry and concrete in their walls, respectively. In both cases, thermal insulation was not generally considered. On the contrary for the heating period, a favorable thermal performance in summer should be expected (low thermal insulation in combination to high thermal mass). However, some recent studies show the completely opposite scenario, since an important percentage of users declare overheating in their own dwellings. This apparent contradiction could be understood from a database limitation, due to these official data do not reflect the impact of the current thermal regulation, which is in force since January 2007. Notwithstanding the required standards are weak in comparison to the international state-of-art (e.g. 1,9 W/m2K as maximum U-value for walls in Santiago), nowadays apartment buildings in Santiago are including at least 20 mm of thermal insulation in their walls to give compliance to the code. This paper proposes a series of dynamic thermal simulations to apartment buildings in Santiago, with the aim of establish the impact of different constructive solutions by means of thermal behavior, both in winter and summer. These digital models are statistically based on the typologies offered in the private real estate market during both periods 2001-2002 and 2006-2007, according to a database from Portalinmobiliario.com. These were determined using a multivariate analysis of their attributes – producing homogeneous market niches - through the hierarchical clustering technique. These homogeneous niches were identified in the real estate private submarkets, assessing different attributes. Thermal simulations were made using the TAS software, a dynamic-state digital tool. According to the results, the implementation of the thermal regulation – intended mainly to reduce heating consumption – have produced unfavorable comfort conditions in all the studied market niches, in comparison with the business as usual scenario. These conclusions allow establishing challenges and opportunities for the private real estate market, in order to integrate new thermal regulations with the private market reality.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Santana, Rosângela, Deller Ferreira, and Luciana Berretta. "Conceitualização e Medida do quanto a Experiência do usuário pode ser Cool: Uma revisão sistemática da literatura." In Escola Regional de Informática de Goiás. Sociedade Brasileira de Computação, 2020. http://dx.doi.org/10.5753/erigo.2020.13866.

Full text
Abstract:
Este artigo apresenta uma revisão sistemática da literatura com objetivo de definir um conceito mais geral do termo "coolness" e exemplificar como ele pode ser operacionalizado para medir o quanto a experiência do usuário é "cool". Em português "coolness" pode ser entendido como o quanto algo pode ser legal. A motivação para a realização deste trabalho é que o termo vem sendo integrado ao projeto de interfaces computacionais e tornado parte da interação humano-computador (IHC). Apesar das valiosas contribuições até o momento, ainda não há um conceito bem estabelecido. Há uma necessidade de se elaborar uma definição mais abrangente e uma demanda para a criação de um instrumento que possa determinar o quanto uma interface computacional é cool, em português legal. Através de uma revisão sistemática da literatura foram analisados artigos publicados que abordam o termo "coolness". Nesse processo foram integralizadas vários sub conceitos vinculados ao conceito de "coolness”, assim como instrumentos gerados a partir desses subconceitos para medir o quanto um produto digital é legal.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Montiel, Raúl, Marcelo Karanik, Patricio Costilla, Federico Zimmermann, Gerardo Enrique, and Mariano Minoli. "Modelo para Expansión de Consultas basado en Información Desestructurada." In Congresso Latino-Americano de Software Livre e Tecnologias Abertas. Sociedade Brasileira de Computação - SBC, 2021. http://dx.doi.org/10.5753/latinoware.2021.19918.

Full text
Abstract:
Hoy día la obtención de resultados útiles en el proceso de búsqueda en Internet no es una tarea trivial. Esto se debe en parte porque la inmensa cantidad de información disponible puede ocultar resultados valiosos si no se usan los términos adecuados en la consulta. En este contexto, la expansión de consultas es un mecanismo que permite mejorar la calidad de los resultados. Tanto la utilización de una fuente fiable de datos como de la estrategia para seleccionar los nuevos termino son aspectos clave en el proceso de expansión. En este artículo se describe un modelo de expansión de consultas no supervisado basado en Wikipedia. Para la obtención de términos se utiliza modelado de tópicos y grafos de conocimiento.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

De Araújo, Gustavo Hermínio, Marcos Felipe Schwarz, Luiz Eduardo Folly De Campos, Leandro Neumann Ciuffo, Michael Prieto Hernandez, and Gustavo Neves Dias. "Evolução do testbed FIBRE." In X Workshop de Pesquisa Experimental da Internet do Futuro. Sociedade Brasileira de Computação - SBC, 2019. http://dx.doi.org/10.5753/wpeif.2019.7697.

Full text
Abstract:
FIBRE (Future Internet Brazilian environment for Experimentation) é um ambiente para experimentação (testbed) construído no âmbito de um projeto financiado pela Chamada Coordenada Brasil-UE em TIC de 2010. O projeto terminou em outubro de 2014. No entanto, em 2015, as instituições brasileiras membros do projeto, lideradas pela Rede Nacional de Ensino e Pesquisa (RNP), assumiram a infraestrutura legado do testbed FIBRE para oferecer o testbed como um serviço. Atualmente, recursos estão garantidos para a operação do testbed até o final do ano. Este artigo apresenta as novas funcionalidades e melhorias implementadas no ultimo ano, bem como estratégias para reduzir os custos operacionais enquanto novas oportunidades de financiamento são prospectadas.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Moura, Adriana Torres de, and Andreara De Almeida E. Silva. "SISTEMATIZAÇÃO DA ASSISTÊNCIA DE ENFERMAGEM AO RECÉM-NASCIDO À TERMO NO SISTEMA DE ALOJAMENTO CONJUNTO." In II Congresso Nacional Multidisciplinar em Enfermagem On-line. Revista Multidisciplinar em Saúde, 2021. http://dx.doi.org/10.51161/rems/2605.

Full text
Abstract:
Introdução: A Sistematização da Assistência de Enfermagem (SAE) é um instrumento que deve ser aplicado em todos os estabelecimentos de saúde, sendo privativa do enfermeiro, havendo um padrão a ser seguido, como : Histórico de Enfermagem; Diagnósticos de Enfermagem; Planejamento de Enfermagem; Implementação da Assistência de Enfermagem e Evolução, a fim de otimizar a assistência prestada, promovendo ainda uma maior segurança aos recém-nascidos à termo e família, promovendo ainda uma maior conexão da equipe dentro da unidade. Sua aplicação favorece identificar os Diagnósticos de enfermagem e suas intervenções até que ocorra a alta hospitalar do binômio mãe-filho, podendo até mesmo estender-se ao pai, uma vez que o mesmo apresenta papel fundamental no processo de amamentação. Objetivo: identificar se através da aplicação da SAE os Diagnósticos de Enfermagem que realmente são pertinentes ao SAC estão sendo levantados e aplicados, promovendo assim uma assistência integral, com intervenções fundamentadas em evidências científicas. Material e Métodos: Foi realizada uma pesquisa de revisão integrativa da literatura, de caráter exploratório, através das Bases de Dados: Lilacs, SciELO, MEDLINE e Pubmed, constituído por artigos em línguas portuguesa e inglesa, com o intervalo de publicações do ano de 2010 a 2021. Resultados: Foram encontrados poucos artigos que diretamente submete-se ao objetivo específico – identificar se são aplicados os Diagnósticos de Enfermagem e respectivas Intervenções de Assistência de Enfermagem em Unidade de Alojamento Conjunto ao recém-nascido à termo –, uma vez que muitos consideram pertinentes os Diagnósticos de Enfermagem direcionados à comorbidades; a fim de que seja desenvolvida intervenções que se correlacionem com tais comorbidades. Levando ainda em consideração ao fato de ocorrer as atualizações da Taxonomia Nanda a cada quatro anos, e essas atualizações não serem realizadas nas Bases de Dados. Conclusão: Há necessidade de se conhecer os Diagnósticos de Enfermagem e as Intervenções voltadas aos recém-nascidos à termo na Unidade de Alojamento Conjunto, assim como para a mãe, devendo ser prestada uma assistência de maneira integral e individualizada ao binômio mãe-filho, pois a carência de sua efetividade pode trazer diversas complicações futuras , tanto para o recém-nascido, como para a mãe, pai e toda à sua família.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Dias, Ana Isabel de Azevedo Spinola. "Pensamento Computacional para gerar soluções inclusivas no contexto universitário pós-crise da pandemia de COVID-19." In Workshop de Pensamento Computacional e Inclusão. Sociedade Brasileira de Computação, 2022. http://dx.doi.org/10.5753/wpci.2022.226879.

Full text
Abstract:
Este artigo descreve a situação do ensino remoto no contexto da pandemia do COVID 19, elencando como principal problema a falta de participação dos estudantes nas aulas síncronas e nas atividades. A falta de envolvimento e participação agravam o problema de evasão e retenção. Para a construção do próximo momento pós crise pandêmica (quando grande parte da população está vacinada, mas a pandemia não terminou) o retorno totalmente presencial, apresentamos uma proposta de planejamento de retomada baseada no Pensamento Computacional, por uma inclusão genuína dos estudantes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Reports on the topic "Comfor termico"

1

Martínez Zabaleta, Mercedes Elena. Causas de la integración económica latinoamericana. Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia, December 2022. http://dx.doi.org/10.16925/gclc.31.

Full text
Abstract:
La integración económica tiene como objetivo ampliar el mercado, así como permitir una mayor división del trabajo, una mejor asignación de los recursos reales y una eficiente gestión financiera, todo lo cual permite mayores tasas de crecimiento de las economías y, así mismo, prosperidad compartida. Busca también aumentar la competencia, para lo cual debe acelerar la inversión, así como la reactivación de las economías de bloque. También se tiene en cuenta que la coalición de intereses económicos termina con la unificación de intereses políticos. Esta sinergia tiende a establecer como un objetivo político el creciente peso político internacional del espacio integrado, ya que prospectivamente esto supera al de cada país de manera separada.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Rosato-Scott, Claire, Dani J. Barrington, Amita Bhakta, Sarah J. House, Islay Mactaggart, and Jane Wilbur. Como falar sobre incontinência: Uma lista de controlo. The Sanitation Learning Hub, Institute of Development Studies, October 2020. http://dx.doi.org/10.19088/slh.2020.009.

Full text
Abstract:
Incontinência é o termo médico usado para descrever as perdas involuntárias de urina ou de fezes. Mulheres, homens, raparigas, rapazes e pessoas de todos os sexos e em qualquer idade podem ter incontinência. Uma pessoa com incontinência pode ter perdas de urina ou de fezes esporádicas, regulares ou constantes; e essas perdas podem dar-se a qualquer hora, dia ou noite. Uma pessoa também pode ter perdas de matéria fecal ou urinária por não conseguir chegar a tempo à casa de banho ou por não querer usar as instalações sanitárias disponíveis. Chama-se a esse tipo de incontinência «incontinência social» ou «funcional». Em muitos Países de Baixo e Médio Rendimento (PBMR), o conhecimento da incontinência está ainda na sua fase inicial: o termo «incontinência» pode ser desconhecido, o conhecimento deste estado clínico é raro e há falta de apoio. As pessoas que têm incontinência podem ser estigmatizadas por causa disso, o que pode afectar a sua vontade ou confiança para falar sobre esta questão. É preciso compreender melhor a incontinência nos PBMR e qual a melhor forma de apoiar as pessoas que vivem com ela, para melhorar a sua qualidade de vida. Isto exige conversar com indivíduos que têm incontinência e com quem cuida deles: essas pessoas têm a experiência concreta do que significa viver com a incontinência do ponto de vista prático, emocional e social, para elas próprias e para as suas famílias. A incontinência pode ter uma série de impactos sobre as pessoas que vivem com ela e sobre os seus cuidadores. Estes impactos são o aumento do stress e da angústia; maior necessidade de água e sabão; e pouca capacidade de participar em actividades comunitárias, escolares ou laborais. Viver com incontinência também pode levar a uma série de questões de protecção. Os desafios que as pessoas podem enfrentam são bastante diversos e podem variar de pessoa para pessoa e de lar para lar. A lista de controlo que se segue e as respectivas referências às páginas de “Precisamos de falar sobre incontinência” podem ser usadas para aumentar os seus conhecimentos sobre incontinência e sobre as opções disponíveis para apoiar as pessoas que vivem com ela, e dar orientações sobre como ter conversas para compreender a melhor maneira de apoiar as pessoas que vivem com incontinência na sua zona.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Cruz Suarez, Magda Gioanna, Paola Alvis Duffó, and Myriam Leonor Torres Pérez. Modelo comercial de apropiación de la telesalud para Empresas Sociales del Estado - E.S.E. Universidad Nacional Abierta y a Distancia - UNAD, 2019. http://dx.doi.org/10.22490/ecisa.4758.

Full text
Abstract:
Este modelo aplica para la negociación y contratación de la venta de servicios de salud con las Entidades Promotoras de Salud y demás empresas responsables de pago. Inicia con la definición y elaboración del plan operativo de contratación de servicios de salud y termina con el registro, parametrización y notificación de las nuevas tarifas y contratos en el software institucional. Este modelo se elabora basado en ejes programáticos como el Modelo de Atención Integral en salud (MIAS) y el nuevo marco operacional Modelo de Acción Integral Territorial (MAITE), de igual forma tiene en cuenta información departamental como el documento de redes y Análisis de Situación en Salud reportados al Ministerio de Salud y Protección Social. De igual forma, el modelo fue socializado en el “Primer Encuentro de Apropiación de Telesalud en zonas de frontera” ejecutado el día 11 de junio de 2019. El modelo describe un conjunto de acciones que promueven y facilitan la atención oportuna, eficiente y eficaz, que van dirigidas a las personas, consideradas seres íntegros física y mentalmente, que además son seres sociales que pertenecen a una familia, que se encuentran en constante proceso de integración y adaptación a su medio ambiente físico, social y cultural.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography