Academic literature on the topic 'Climatologie du métro'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Climatologie du métro.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Climatologie du métro"

1

Beauvais, François, Olivier Cantat, Philippe Madeline, Patrick Le Gouée, Sophie Brunel-Muguet, and Mohand Medjkane. "Quelles conséquences du changement climatique sur le blé tendre en Normandie aux horizons 2050 et 2100 ?" Climatologie 16 (2019): 129–60. http://dx.doi.org/10.4267/climatologie.1414.

Full text
Abstract:
En Normandie, la culture du blé qui occupe 24 % de la SAU régionale tient une place importante parmi les productions végétales. Le changement climatique peut-il avoir des conséquences sur le cycle de cette céréale et perturber les pratiques et les espaces concernés ? Cet article projette la phénologie et les performances culturales de l’agrosystème céréalier régional d’ici la fin du 21ème siècle. Il s’appuie sur une modélisation bioclimatique qui mobilise les données CNRM-2014 du CNRS et de Météo-France sorties du modèle régional ALADIN-Climat pour trois scénarios RCP du GIEC. Dans le cas de dates de semis inchangées aux horizons 2050 et 2100 et d’un changement climatique prononcé, l’élévation des températures engendrerait un raccourcissement du cycle et donc une anticipation calendaire de la phénologie. Ce qui éviterait un chevauchement de la fin du cycle avec la période estivale à laquelle sont associés des événements de sécheresse et de vagues de chaleur dont la fréquence pourrait augmenter dans les prochaines décennies. En conséquence, l’échaudage thermique et le déficit hydrique seraient moindres que ce que l’on pouvait envisager. Toutefois, cette précocité pourrait perturber des stades plus précoces de développement du blé tendre : basses températures à la méiose et déficit de rayonnement au début de la montaison. De plus, la douceur accrue des hivers pourrait engendrer une diminution du nombre de jours de vernalisation, phase nécessaire pour la floraison des variétés d’hiver. Cette étude démontre l’intérêt des modèles bioclimatiques pour envisager les modifications possibles de la phénologie des cultures attendus d'ici la fin du siècle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Kastendeuch, Pierre P., and Georges Najjar. "Une simulation des interactions ville-atmosphère à différentes échelles : application sur Strasbourg." Climatologie 12 (2015): 44–64. http://dx.doi.org/10.4267/climatologie.1118.

Full text
Abstract:
Plusieurs modèles météorologiques ont été utilisés pour simuler les interactions ville-atmosphère à différentes échelles. Cette chaîne de simulation implique l’utilisation de réanalyses globales d’une résolution de 16 km comme données de forçage météorologique. Ce forçage est utilisé pour contraindre un modèle de méso-échelle qui permet d’atteindre une résolution de 250 m sur la ville grâce à la technique du grid-nesting. Finalement les champs du modèle à 250 m ont été utilisés comme forçage météorologique pour un modèle de simulation de canopée urbaine en 3D qui fonctionne avec une résolution de quelques mètres. Les outils utilisés pour atteindre cet objectif sont : les réanalyses du CEPMMT, le modèle Méso-NH & SURFEX (de Météo-France et du Laboratoire d’Aérologie) et le modèle de canopée urbaine LASER/F (Icube). Une simulation a été réalisée sur Strasbourg pour tester cette chaîne sur une période qui va du 13 au 17 août 2002. Les validations montrent que les processus de surface et atmosphériques simulés par Méso-NH & SURFEX pour la résolution de 250 m sont en accord avec les mesures de terrain. Pour s’assurer que le modèle de canopée urbaine en 3D s’intègre bien dans la chaîne de simulation, ses résultats sont comparés à ceux de SURFEX pour un quartier. Les analyses montrent que les résultats obtenus par ce modèle sont en accord avec ceux de SURFEX. L’introduction de la géométrie réelle du quartier en 3D permet même un gain appréciable pour certaines variables. Vu la cohérence des résultats obtenus, l’adjonction du modèle de canopée urbaine se justifie dans cette chaîne. Et ceci d’autant plus que ce type de modèle permet l’accès à de nouvelles informations avec un haut niveau de détails.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Specq, Damien. "Titre de la thèse : Prévisibilité des fortes précipitations aux échéances infra-saisonnières sur le Pacifique Sud-Ouest tropical." Climatologie 19 (2022): 2. http://dx.doi.org/10.1051/climat/202219002.

Full text
Abstract:
Cet article est un condensé de la thèse soutenue par l’auteur le 6 novembre 2020 et récompensée par le prix Gérard Beltrando de l’Association Internationale de Climatologie au titre de l’année 2021. Cette thèse a été préparée au Centre National de Recherches Météorologiques (UMR 3589, Météo-France & CNRS) entre 2017 et 2020 sous la direction de Lauriane Batté et Michel Déqué.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Besson, François, Pierre Etchevers, Florence Habets, Patrick Le Moigne, Fabienne Rousset-Regimbeau, Jean-Michel Soubeyroux, Christian Viel, and Béatrice Vincendon. "Suivi en temps réel des sécheresses : de l'analyse à la prévision saisonnière." La Houille Blanche, no. 4 (August 2020): 82–92. http://dx.doi.org/10.1051/lhb/2020042.

Full text
Abstract:
Météo-France opère en temps réel depuis 2003 la chaîne de modélisation hydro-météorologique SIM, composée du module d'analyse des conditions atmosphériques en surface (SAFRAN), d'une modélisation détaillée des interactions sol-biosphère-atmosphère (ISBA) et du modèle hydrogéologique MODCOU. Cette chaîne a connu une évolution majeure en 2016 afin d'améliorer certains de ses composants. Cette application temps-réel, complétée par une réanalyse depuis 1958 permet de caractériser la situation par rapport aux années antérieures pour plusieurs variables du cycle hydrologique (précipitations, humidité du sol, enneigement). Les épisodes de sécheresse, l'évolution du stock nival, etc. peuvent ainsi être suivis au jour le jour sur l'ensemble de la France métropolitaine. Des applications de prévisions ont également été mises en place pour anticiper l'évolution de la situation hydrologique. L'initialisation des conditions hydrologiques provient de la chaîne d'analyse temps-réel et des données météorologiques prévues sont utilisées en entrée d'ISBA-MODCOU. Ainsi une application pour les échéances allant jusqu'à 10 jours utilise comme forçage météorologique les prévisions d'ensemble du CEPMMT (Centre Européen de Prévision Météorologique à Moyen Terme). Chaque jour des prévisions sont produites sur différentes zones (départements, bassins versants, etc.), l'ensemble de prévision fournit des informations pour les différentes variables hydrologiques au pas de temps quotidien. De plus la visualisation de la dispersion des prévisions renseigne sur l'incertitude associée à chaque prévision. Pour des échéances plus lointaines (jusqu'à 6 mois), deux applications de prévisions sont opérées tous les mois. La première utilise en entrée des scénarios météorologiques issus de la climatologie, alors que la seconde utilise des données issues du modèle de prévisions saisonnières atmosphériques de Météo-France. Malgré l'incertitude des prévisions, l'exploitation complémentaire des prévisions climatologique et saisonnière est un outil pour la gestion des ressources en eau. Les débits moyens mensuels prévus pour chacune des applications comparés aux débits des années précédentes permettent en effet de caractériser la situation pour les mois à venir et l'incertitude associée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Garcelon, Laurent, Sébastien Brana, Julien Didez, and Frédéric Ameye. "StatIC : un réseau d'observation au service d'une information de proximité et de vulgarisation scientifique." La Météorologie, no. 122 (2023): 037. http://dx.doi.org/10.37053/lameteorologie-2023-0071.

Full text
Abstract:
Depuis 20 ans, l'association Infoclimat développe un réseau de stations normalisées en complément de l'observation visuelle réalisée par ses passionnés. Ces observations, qui s'inscrivent dans la durée et sont pour certaines dans la continuité des postes du Réseau climatologique d'État précédemment exploités par Météo-France, sont les témoins d'un changement climatique de plus en plus prégnant et rapide. La mine d'or qu'elles représentent aujourd'hui permet la réalisation d'outils pédagogiques au service de la vulgarisation scientifique. For 20 years, Infoclimat, a non-profit organization, has developed a network of standardized weather stations across France in addition to the visual observation carried by its enthusiasts. These observations are complementary of the official network operated by Météo-France and many of them are the continuity of the State climatological network. Year after year, they are recording the impact of climate change in France. Nowadays, the network of Infoclimat is used as a tool for education and vulgarization.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Sorel, Matthieu, Jean-Michel Soubeyroux, Agathe Drouin, Sylvie Jourdain, Maryvonne Kerdoncuff, Béatrice Cassaigne, Marie-Hélène Théron, Patrick Josse, and Christine Lacanal. "Normales climatiques 1991-2020." La Météorologie, no. 119 (2022): 073. http://dx.doi.org/10.37053/lameteorologie-2022-0086.

Full text
Abstract:
Les normales climatologiques sont des produits statistiques calculés à partir de séries de données sur des périodes de 30 ans. Elles comprennent aussi bien des valeurs moyennes que d'autres paramètres statistiques, les quantiles par exemple. Définies par l'Organisation météorologique mondiale, elles permettent de caractériser le climat sur ces périodes et servent de référence pour analyser les événements climatiques en temps réel. Météo-France a entrepris depuis janvier 2021 le calcul des nouvelles normales climatiques 1991-2020 et les utilise dans l'ensemble de sa production climatologique depuis le 28 juin 2022. Climatological normals are defined as statistical products computed over a 30-year period; they include both mean and other statistical parameters, e.g. quantiles. Defined by the World Meteorological Organization, they are used to define the conditions most likely to be experienced in a given location over a period of time. They also serve as a basis in order to monitor climate events in real time. Météo-France started to compute the new climatological normals 1991-2020 and started to use them in its climatological production from June 28th, 2022.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Trzaska, S., V. Moron, and B. Fontaine. "Global atmospheric response to specific linear combinations of the main SST modes. Part I: numerical experiments and preliminary results." Annales Geophysicae 14, no. 10 (October 31, 1996): 1066–77. http://dx.doi.org/10.1007/s00585-996-1066-7.

Full text
Abstract:
Abstract. This article investigates through numerical experiments the controversial question of the impact of El Niño-Southern Oscillation (ENSO) phenomena on climate according to large-scale and regional-scale interhemispheric thermal contrast. Eight experiments (two considering only inversed Atlantic thermal anomalies and six combining ENSO warm phase with large-scale interhemispheric contrast and Atlantic anomaly patterns) were performed with the Météo-France atmospheric general circulation model. The definition of boundary conditions from observed composites and principal components is presented and preliminary results concerning the month of August, especially over West Africa and the equatorial Atlantic are discussed. Results are coherent with observations and show that interhemispheric and regional scale sea-surface-temperature anomaly (SST) patterns could significantly modulate the impact of ENSO phenomena: the impact of warm-phase ENSO, relative to the atmospheric model intercomparison project (AMIP) climatology, seems stronger when embedded in global and regional SSTA patterns representative of the post-1970 conditions [i.e. with temperatures warmer (colder) than the long-term mean in the southern hemisphere (northern hemisphere)]. Atlantic SSTAs may also play a significant role.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Wang, D., C. Prigent, L. Kilic, S. Fox, C. Harlow, C. Jimenez, F. Aires, C. Grassotti, and F. Karbou. "Surface Emissivity at Microwaves to Millimeter Waves over Polar Regions: Parameterization and Evaluation with Aircraft Experiments." Journal of Atmospheric and Oceanic Technology 34, no. 5 (May 2017): 1039–59. http://dx.doi.org/10.1175/jtech-d-16-0188.1.

Full text
Abstract:
AbstractThe Tool to Estimate Land Surface Emissivity from Microwave to Submillimeter Waves (TELSEM2) is linked to a climatology of monthly emissivity estimates and provides a parameterization of the surface emissivity up to 700 GHz, in the framework of the preparation for the Ice Cloud Imager (ICI) on board the Meteorological Operational Satellite Second Generation (MetOp-SG). It is an updated version of the Tool to Estimate Land Surface Emissivities at Microwave Frequencies (TELSEM; Aires et al. 2011). This study presents the parameterization of continental snow and ice and sea ice emissivities in TELSEM2. It relies upon satellite-derived emissivities up to 200 GHz, and it is anchored to the Special Sensor Microwave Imager (SSM/I) TELSEM monthly climatology dataset (19–85 GHz). Emissivities from Météo-France and the National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) at frequencies up to 190 GHz were used, calculated from the Special Sensor Microwave Imager/Sounder (SSMIS) and the Advanced Microwave Sounding Unit-B (AMSU-B) observations. TELSEM2 has been evaluated up to 325 GHz with the observations of the International Submillimeter Airborne Radiometer (ISMAR) and the Microwave Airborne Radiometer Scanning System (MARSS), which were operated on board the Facility for Airborne Atmospheric Measurements (FAAM) aircraft during the Cold-Air Outbreak and Submillimeter Ice Cloud Study (COSMICS) campaign over Greenland. Above continental snow and ice, TELSEM2 is very consistent with the aircraft estimates in spatially homogeneous regions, especially at 89 and 157 GHz. Over sea ice, the aircraft estimates are very variable spatially and temporally, and the comparisons with the TELSEM2 were not conclusive. TELSEM2 will be distributed in the new version of the RTTOV radiative transfer community code, to be available in 2017.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Lémond, J., Ph Dandin, S. Planton, R. Vautard, C. Pagé, M. Déqué, L. Franchistéguy, et al. "DRIAS: a step toward Climate Services in France." Advances in Science and Research 6, no. 1 (July 7, 2011): 179–86. http://dx.doi.org/10.5194/asr-6-179-2011.

Full text
Abstract:
Abstract. DRIAS (Providing access to Data on French Regionalized climate scenarios and Impacts on the environment and Adaptation of Societies) is a 2-yr project (2010–2012). It is funded by the GICC (Management and Impact of Climate Change) program of the French Ministry of Ecology, Sustainable Development, Transportation, and Housing (MEDDTL). DRIAS is to provide easy access to French regional climate data and products in order to facilitate mitigation and adaptation studies. The DRIAS project focuses on existing French regional climate projections obtained from national modelling groups such as: IPSL, CERFACS, and CNRM. It is more than a data server, it also delivers all kinds of climate information from numerical data to tailored climate products. Moreover, guidance is to be provided to end-users in order to promote best practices and know-how. Whilst the project is coordinated by the Department of Climatology at Météo-France, a multidisciplinary group of users and stakeholders at large concerned by climate change issues is also involved with the project. The ultimate goal will be to identify societal needs, validate the decision making processes, and thus facilitate exchanges between producers and practitioners. Key results from the DRIAS project will contribute to the implementation of French Climate Services.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Batté, Lauriane, Constantin Ardilouze, and Michel Déqué. "Forecasting West African Heat Waves at Subseasonal and Seasonal Time Scales." Monthly Weather Review 146, no. 3 (March 1, 2018): 889–907. http://dx.doi.org/10.1175/mwr-d-17-0211.1.

Full text
Abstract:
Abstract Early indication of an increased risk of extremely warm conditions could help alleviate some of the consequences of severe heat waves on human health. This study focuses on boreal spring heat wave events over West Africa and the Sahel and examines the long-range predictability and forecast quality of these events with two coupled forecasting systems designed at Météo-France, both based on the CNRM-CM coupled global climate model: the operational seasonal forecasting System 5 and the experimental contribution to the World Weather Research Programme/World Climate Research Programme (WWRP/WCRP) subseasonal-to-seasonal (S2S) project. Evaluation is based on past reforecasts spanning 22 years, from 1993 to 2014, compared to reference data from reanalyses. On the seasonal time scale, skill in reproducing interannual anomalies of heat wave duration is limited at a gridpoint level but is significant for regional averages. Subseasonal predictability of daily humidity-corrected apparent temperature drops sharply beyond the deterministic range. In addition to reforecast skill measures, the analysis of real-time forecasts for 2016, both in terms of anomalies with respect to the reforecast climatology and using a weather-type approach, provides additional insight on the systems’ performance in giving relevant information on the possible occurrence of such events.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Dissertations / Theses on the topic "Climatologie du métro"

1

Guillemot, Hélène. "La modélisation du climat en France des années 1970 aux années 2000 : histoire, pratiques, enjeux politiques." Paris, EHESS, 2007. http://www.theses.fr/2007EHES0149.

Full text
Abstract:
Notre thèse porte sur l'histoire de la modélisation du climat de la fin des années 1960 aux années 2000, abordée à partir des pratiques de modélisation dans les deux centres développant un modèle de climat en France : le Laboratoire de Météorologie Dynamique (LMD) du CNRS (ainsi que l'Institut Pierre Simon Laplace, fédération de laboratoires de la région parisienne) et l'organisme national de prévision météorologique, Météo-France. Après un retour sur les premiers modèles numériques de climat, nous retraçons l'évolution de la modélisation au LMD et à Météo-France, et comparons les institutions, les trajectoires des chercheurs et les façons de travailler très différentes de ces organismes, déterminées par les cultures institutionnelles. Nous décrivons quelques pratiques de modélisation, notamment les paramétrisations et les validations des modèles par les données, et analysons les spécificités de ces pratiques scientifiques liées à l'usage de l'ordinateur. Revenant sur un moment charnière de l'histoire de la modélisation en France, le début des années 1990 où ont eu lieu des recompositions institutionnelles et scientifiques qui ont permis d'aborder les couplages des modèles et les simulations du climat futur, nous analysons la façon dont les modélisateurs français se sont confrontés à la question du changement climatique, et notamment à la participation aux prévisions climatiques du GIEC. Enfin, nous abordons l'extension de la modélisation du climat à celle du « Système -Terre », intégrant d'autres milieux, cycles et interactions, pour nous interroger sur les mutations que ces changements induisent dans les pratiques des modélisateurs
Our thesis relates to the history of climate modelling from the end of the nineteen sixties to the beginning of this century, focusing on the modelling practices in the two centres developing a climate model in France: the Laboratoire de Météorologie Dynamique (LMD) from the CNRS (and the Institut Pierre Simon Laplace, a fédération of laboratories in and around Paris) and the national organism for vveather forecast, Météo-France. Starting with the first numerical climate models, we trace the évolution of modelling at LMD and Météo-France, and compare the institutions, the carecrs of the researchers and the very différent ways of working in thèse two organisms, determined by their institutional cultures. We describe several modelling practices, in particular the parametrization and validation of models by data, and we analyse the specificities of the scientific practices related to the use of computer. Returning to a critical transitional period in the history of modelling in France, the beginning of the nineties, whcn institutional and scientific reconfigurations allowed coupling of models and simulations of future climate, we analyse the way French modellers confronted the problem of climate change, especially the contribution to IPCC climate prévisions. Finally, we address the expansion of climate modelling to « Earth System », integrating other environments, cycles and interactions, and we discuss the mutations that thèse changes are generating in the working practices of modellisers
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Books on the topic "Climatologie du métro"

1

Forbes, Scott. Le temps: Climats et météo. Paris: Éd. France loisirs, 2003.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Kessler, Jacques. La météo de la France: Tous les climats, localité par localité. [Paris]: J.C. Lattès, 1990.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Spilsbury, Louise. Tout savoir sur la météo: Tornades, tonnerre, ouragans, érosion, et plus encore! Bath: Parragon, 2008.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Mortillaro, Nicole. Alertes météo d'été: Phénomènes climatiques canadiens. Markham, Ont: Éditions Scholastic, 2005.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography