Academic literature on the topic 'Analyse de la Posturale Humaine'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Analyse de la Posturale Humaine.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Analyse de la Posturale Humaine"

1

Bestaven, E., E. Guillaud, and J. R. Cazalets. "Le « comportement giratoire » pendant la marche humaine est-il relié à une asymétrie posturale ?" Neurophysiologie Clinique/Clinical Neurophysiology 42, no. 6 (December 2012): 389. http://dx.doi.org/10.1016/j.neucli.2012.09.014.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Salingaros, Nikos A. "Applications of the Golden Mean to Architecture." Les Pages du laa 8, no. 28 (August 24, 2023): 1–26. http://dx.doi.org/10.14428/lpl.v8i28.75793.

Full text
Abstract:
Une visite critique de la proportion dorée appliquée au Parthénon forme, de facto, la pièce principale de l’article. Les examens de la villa Stein ou du complexe des Nations Unies à New York fournissent des enquêtes supplémentaires qui soulignent les usurpations dont a profité la réputation de la composition "dorée".Le rectangle d’or serait une réduction, limitée historiquement, d’un principe plus étendu, de portée anthropologique, où les mesures des artefacts se rapporteraient entre elles selon des lois qui se laissent écrire en mathématiques. Telle est la thèse de Nikos A. Salingaros.L’article participe d’un fond théorique très large : il ne s’agit pas uniquement de démonter les approximations ou les impostures des architectes et des critiques quand ils glorifient les vertus du nombre d'or. La posture du texte est celle-ci : la conception des ouvrages architecturaux mérite d’adopter les lois qui gouvernent les structures naturelles, celles-ci étant réputées – a priori – parfaites et propices à une réception humaine satisfaisante. Ces lois articulent les mesures de manière croissante des plus petites aux plus grandes et réciproquement, en un régime de complexité graduelle garanti par une loi dont la science mathématique peut rendre compte. Le néo-platonisme n’est pas loin.Nous pourrions qualifier une telle posture d’idéologique, tant elle adopte une antienne antique sans en revisiter les prémisses."Hierarchical scaling, ordered substructure, and ornament, which are essential for generating coherent complexity and adaptation in architecture, were not transformed [NDLR : by modernism] : they were eliminated with a vengeance. The idea that the modernist idiom somehow transmutes essential complex information encoded as proportions is a deliberate falsehood meant to sell a minimalist geometry. Visual emptiness can never relate to human feelings. And yet people have fallen victims to this deception."La question des mesures, des proportions, des échelles, demeure ouverte et peu/mal traitée en la situation contemporaine. La faiblesse moderne à cet égard est surprenante ! Le laa a manifesté sa préoccupation à cet endroit en actant la contribution de Hans Van der Laan qui a inauguré une nouvelle analyse des rapports entretenus entre les mesures architectoniques et l'expérience phénoménologique - dont le bilan doit encore être mené.Le texte "Applications of the Golden Mean " est militant, plutôt réactionnaire, éloigné des interrogations dont le laa est coutumier.Nous avons souhaité répondre positivement à une proposition de publication : dans une perspective de débat ouvert !
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Lavoie, Jean-Jacques. "Pouvoir divin et impuissance humaine." Articles spéciaux 74, no. 1 (November 5, 2018): 33–52. http://dx.doi.org/10.7202/1053562ar.

Full text
Abstract:
L’auteur présente un état de la recherche des critiques textuelle et des sources de Qo 2,25 et propose une analyse structurelle de Qo 2,24-26 ainsi qu’une analyse littéraire de Qo 2,25, afin de montrer que le propos de la péricope qui conclut la fiction royale est de nature théologique : rien n’est possible pour l’être humain — pas même pour le roi Qohélet ! — sans l’intervention divine. Autrement dit, le Dieu qui donne (cf. le parallèle entre myd h’lhym au v. 24 et ḥwṣ mmnw au v. 25) est également celui qui détermine les conditions de l’existence humaine, aussi bien celles qui sont heureuses et avantageuses (v. 25a : my y’kl et v. 26a : ntn + śmḥh) que celles qui sont malheureuses et désavantageuses (v. 25b : my yḥwš et v. 26b : ntn + ‘nyn).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Ghanmi, Marwa, Gaddour Mariem, Nadra El Fani, Sahbi Elmatwa, Rihab Moncer, Walid Ouannes, and Jemni Sonia. "Analyse posturale quantitative de la myopathie de Duchenne : à propos d’un cas." Revue Neurologique 179 (April 2023): S110. http://dx.doi.org/10.1016/j.neurol.2023.01.583.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Lavoie, Jean-Jacques. "Force meurtrière et imperfection humaine." Articles spéciaux 71, no. 1 (October 19, 2015): 57–78. http://dx.doi.org/10.7202/1033687ar.

Full text
Abstract:
Résumé L’auteur présente un état de la recherche sur la critique textuelle et la critique des sources de Qohélet 7,19-20 et propose une analyse structurelle et littéraire de ces deux versets. Il poursuit son enquête en s’attardant plus particulièrement aux thèmes de la force meurtrière (v. 19) et de l’imperfection humaine (v. 20), deux thèmes intimement liés dans quelques textes de la Bible, particulièrement en 1 R 8 et au Ps 143.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Routhier, Gilles. "Le magistère à Vatican II : une posture, une forme, un style." Laval théologique et philosophique 69, no. 3 (July 8, 2014): 471–82. http://dx.doi.org/10.7202/1025863ar.

Full text
Abstract:
Résumé L’enseignement de Vatican II sur le magistère a été plusieurs fois commenté et analysé. Trop souvent cependant on oublie que c’est dans l’exercice même de la fonction magistérielle que le pape et les évêques réunis en Concile ont donné l’enseignement le plus éloquent sur le magistère lors du concile Vatican II. C’est en adoptant une posture (la soumission à la Parole de Dieu, l’attention aux besoins de la famille humaine et l’élaboration conciliariter de leur enseignement), à travers une forme (un enseignement de forme pastoral qui exclut les anathèmes et les définitions dogmatiques) et un style que les Pères conciliaires définissent un nouveau mode d’exercice du magistère. C’est enfin à travers les silences du texte (ces passages retirés du texte initial) que se précise une vision de l’exercice du magistère dans l’Église.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

DORÉ, François. "L’éthologie : une analyse biologique du comportement." Sociologie et sociétés 10, no. 1 (September 30, 2002): 25–42. http://dx.doi.org/10.7202/001198ar.

Full text
Abstract:
Résumé L'éthologie est issue de la biologie post-darwinienne mais la méthodologie et les concepts théoriques qu'elle a élaborés intéressent maintenant plusieurs disciplines des sciences humaines. D'abord confrontée à une forte résistance de la part de la psychologie expérimentale, l'approche éthologique s'est graduellement affirmée et a permis de jeter un regard nouveau sur l'origine et la fonction des comportements. Elle s'est avérée particulièrement fructueuse dans l'analyse des interactions et structures sociales chez les animaux. La contribution de l'éthologie à l'étude de l'homme a été marquante mais la possibilité d'une éthologie proprement humaine demeure encore problématique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Theureau, Jacques. "Recherche sur l’activité humaine, analyse des processus créateurs et recherche." Revista da Universidade Federal de Minas Gerais 29, no. 1 (November 21, 2022): 75–101. http://dx.doi.org/10.35699/2316-770x.2022.41646.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Inoue, Masatoshi. "Ignorer les victimes ? Hiroshima et Nagasaki dans la presse française." Raison présente N° 226, no. 2 (June 30, 2023): 19–29. http://dx.doi.org/10.3917/rpre.226.0019.

Full text
Abstract:
Cet article retrace la façon dont les journaux rapportent les bombardements atomiques de Hiroshima et Nagasaki en France pendant et à la sortie de la guerre (août et septembre 1945), afin de questionner leur ignorance à l’égard de la catastrophe humaine. À travers une analyse croisée des politiques de propagande et censure des pays assaillant et victime des attaques, il met en lumière la fragmentation des informations sur la destruction matérielle et humaine et l’absence des voix des victimes dans la presse française immédiatement après les événements.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Rota, Marie. "Chapitre 3. Dignité humaine et droit de la bioéthique dans la jurisprudence des Cours européenne et interaméricaine des droits de l’homme." Journal international de bioéthique et d'éthique des sciences Vol. 31, no. 4 (February 5, 2021): 41–55. http://dx.doi.org/10.3917/jibes.314.0041.

Full text
Abstract:
Cette contribution analyse la façon dont les Cours européenne et interaméricaine des droits de l’homme se saisissent du concept de Dignité humaine dans des affaires présentant des enjeux bioéthiques. Ne l’appréhendant pas de la même façon – « Dignité-Liberté » d’un côté « Dignité-Égalité » de l’autre – il implique des différences de solutions dans des domaines tels que celui de la définition de la personne humaine, du droit à l’autonomie personnelle, du droit à la santé ou encore du droit à un environnement sain. Cette analyse comparée permet aussi de mieux saisir les limites que peut représenter une lecture trop libérale des droits humains et de proposer des pistes d’amélioration. Elle passerait par une revalorisation de l’égale Dignité des êtres humains par la Cour européenne, grâce à différents outils pouvant être mobilisés sans qu’elle ne soit contrainte de remettre en cause les bases théoriques sur lesquelles tout son système est fondé.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Dissertations / Theses on the topic "Analyse de la Posturale Humaine"

1

Artico, Romain. "Analyse des coordinations entre la posture et le mouvement lors de l’initiation de la marche avec enjambement d’obstacle : anticipation posturale, adaptation et modélisation." Thesis, Université Paris-Saclay (ComUE), 2019. http://www.theses.fr/2019SACLS178/document.

Full text
Abstract:
L’objectif général de cette thèse était d’investiguer l’organisation posturale de l’initiation de la marche (IM) lors de l’application cumulée de contraintes temporelles et spatiales. L’hypothèse générale était que le système postural, chez le jeune adulte sain, est capable de s’adapter à une variation du degré de contrainte imposé expérimentalement, pour maintenir un niveau de performance motrice et de stabilité invariant. Trois études ont été réalisées pour tester cette hypothèse générale, auxquelles s’est ajoutée une étude de validation de mesure des dimensions de la base de support (BS). L’objectif de la première étude était d’analyser l’effet de la pression temporelle (PT) et de la présence d’un obstacle à franchir sur l’organisation posturale de l’IM. Les résultats ont montré que la durée des ajustements posturaux anticipateurs (APA) était réduite en condition de PT forte comparativement à la condition de PT faible. Cette contrainte n’entrainait cependant pas d’altération de la stabilité et de la performance motrice, vraisemblablement grâce à l’augmentation concomitante de l’amplitude des APA. Par ailleurs, il a été montré que l’enjambement de l’obstacle induisait une augmentation de la durée de la phase oscillante provoquant, de fait, une augmentation potentielle de l’instabilité posturale. Cet effet négatif était cependant contrebalancé par un développement d’APA plus important qu’en condition sans obstacle. Dans cette première étude, la hauteur et la distance à l’obstacle étaient fixes. L’objectif de la deuxième étude était d’analyser l’effet d’une modification des caractéristiques de l’obstacle, combinée à une variation de la contrainte temporelle sur l’organisation posturale de l’IM. Trois hauteurs et distances d’obstacle, et deux niveaux de PT étaient combinés. Pour mettre en évidence le caractère adaptatif de la modulation des caractéristiques des APA en fonction des contraintes spatiotemporelles imposées, un modèle mécanique original du corps humain permettant de formaliser la trajectoire du centre des masses a été élaboré. En accord avec la première étude, les résultats ont montré que la stabilité posturale et la performance motrice demeuraient équivalentes dans les différentes conditions, malgré les larges variations des contraintes imposées. Le modèle mécanique nous a permis de démontrer que cette invariance était liée à la modulation de l’amplitude des APA, témoignant ainsi de l’adaptabilité du système postural aux contraintes imposées. Cette expérimentation a également permis de mettre en évidence de façon fortuite que plus la distance à l’obstacle était importante, plus le pourcentage de pose avant-pied augmentait. L’objectif de la troisième étude était d’analyser l’effet de la pose de pied (avant ou arrière-pied) sur l’organisation posturale de l’IM avec franchissement d’obstacle. Les résultats ont montré que cette organisation posturale dépendait étroitement de la stratégie de pose du pied. Ceux-ci suggéraient l’existence d’une relation d'interdépendance entre les mécanismes de contrôle de l'équilibre de l’IM et la stratégie de pose du pied permettant ainsi, un contrôle optimal de la stabilité. L’objectif de la quatrième étude était de valider la mesure des dimensions de la BS au cours de l’IM à l’aide d’une plateforme de force (méthode dynamique), en prenant pour « gold standard » le système VICON. Les résultats ont montré que la méthode dynamique était suffisamment précise pour pouvoir être comparée au gold standard. En conclusion, l’ensemble de ces résultats suggère que chez le jeune adulte sain, le SNC est capable de moduler de façon adaptative et optimale les mécanismes de contrôle de l’équilibre en fonction des contraintes spatiotemporelles imposées. En termes d’implications cliniques, l’IM avec franchissement d’obstacle serait une méthode de rééducation intéressante aussi bien en évaluation (test-retest) qu’en rééducation où l’obstacle permettrait de proposer une contrainte dosable et reproductible
The main objective of this thesis was to investigate the postural organization of gait initiation (GI) during the application of temporal and spatial constraints. The main hypothesis was that the postural system, in the healthy young adult, is able to adapt to the degree of constraint imposed experimentally, in order to maintain an invariant level of motor performance and stability. Three studies were conducted to test this main hypothesis, with the addition of a validation study measuring the dimensions of the base of support (BOS). The objective of the first study was to analyze the effect of temporal pressure (TP) and the presence (or not) of an obstacle to be cleared on the postural organization of GI. The results showed that the duration of anticipatory postural adjustments (APA) was drastically reduced under the condition of high TP (GI in reaction time) compared to the condition of low TP (GI in self-initiated). This constraint didn’t result in a decrease of stability and motor performance, probably due to the increase in APA amplitude. In addition, it has been shown that clearing an obstacle induces an increase in the duration of the swing phase causing, a potential increase of the postural instability. This negative effect was, however, counterbalanced by the development of more significant APA than without obstacle. In this first study, the height and the distance of the obstacle were fixed. The objective of the second study was to analyze the effect of a modification in the characteristics of the obstacle to be cleared, combined with a variation of temporal constraint on the postural organization of GI. Three heights and three obstacle distances, and two TP levels were combined. To insist on the adaptive character of the characteristics of APA modulation according to the spatiotemporal constraints imposed, an original mechanical model of the human body formalizing the centre of mass trajectory has been elaborated. In agreement with the first study, the results showed that postural stability and motor performance remained equivalent under the different experimental conditions, despite wide variations in the imposed stress level. The mechanical model allowed us to demonstrate that this invariance was related to the amplitude modulation of APA, thereby demonstrating the adaptability of the postural system to imposed constraints. This experiment also highlights "fortuitously" that as the obstacle distance increase, the higher percentage of forefoot strike increase. Also, the objective of the third study was to analyze the effect of the foot strike strategy (front or rear foot) on the postural organization of the GI with an obstacle to be cleared. The results showed that this postural organization was dependent on the swing foot-off strategy. These results suggested the existence of an interdependent relationship between GI's balance control mechanisms and the foot strike strategy, allowing an optimal control of stability. Finally, the objective of the fourth study was to validate the measurement of the BOS dimensions during GI using a force platform (dynamic method), taking the VICON system as gold standard. The results showed that the dynamic method was sufficiently precise to be compared to the gold standard. In conclusion, all of these results suggest that in the healthy young adult, the CNS is able to adaptively and optimally modulate the balance control mechanisms according to the spatiotemporal constraints imposed experimentally. For clinical implications, GI with obstacle to be cleared would be an interesting method of rehabilitation in both test-retest and rehabilitation where the obstacle would provide a measurable and reproducible constraint
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Yin, ChengXin. "Predictive Simulation for the Design of Robotic Device for Mobility-Aid." Electronic Thesis or Diss., Bourges, INSA Centre Val de Loire, 2020. http://www.theses.fr/2020ISAB0007.

Full text
Abstract:
Dans cette thèse, nous avons proposé une méthodologie pour aider dans la conception d'un exosquelette robotique. En effet, le travail principal est d'aider le concepteur à sélectionner les comportements dynamiques adéquats des mouvements induit par un exosquelette pour une personne à mobilité réduite. En ajustant les paramètres de chaque actionneur, les tâches de mouvement humain peuvent être assistées par l'application d'une aide à la mobilité robotisée via une interaction hommerobot. Il n'y aura qu'un seul groupe de paramètres d'actionneurs les plus appropriés créés par optimisation pour une locomotion humaine particulière. Sur la base des résultats optimisés, nous sommes en mesure d'interpréter l'interaction homme-robot pour proposer une conception de variables de contrôle pour une tâche de mouvement spécifiée. La première étape de cette méthode consiste à mettre en œuvre la modélisation neuromusculosquelettique (NMS) et la simulation, pour mieux décrire les caractéristiques dynamiques humaines. Cette étape peut illustrer les natures physiologiques du corps humain sous la forme de «Actionneur Musculaire - Accélération -Trajectoire» pendant une période de mouvement. Par exemple, on peut rechercher la fonction des muscles dans l'actionnement de la locomotion humaine grâce à une simulation de la poursuite de trajectoire. En outre, des cas de simulation ont été créés pour évaluer de nouveaux mouvements et adaptations à différentes conditions. La mise en œuvre de la simulation prédictive le rend possible: ce quiconstitue également la deuxième étape de notre étude. Pour réaliser les prédictions, elles doivent d'abord formuler notre problèmes de contrôle optimal puis le résoudre par des algorithmes numériques. Une interface de programmation applicable (API) àOpenSim-Matlab a été utilisée pour intégrer un solveur numérique et discrétiser les problèmes et résoudre les processus. Ces propositions ont été validées via une étude de cas d'aide à la mobilité robotique, le système humainESTA. ESTA est un exosquelette conçu pour compenser les degrés de liberté (DOF) du bras de l'utilisateur. L'humanoïde NMS a été modélisé comme un membre supérieur d'un côté. Les effets d'interaction entre l'humain et le dispositif ont été considérés comme les actionneurs virtuels équivalents qui fournissent des forces et moments ajustés pour des articulations humaines particulières. Un problème de contrôle optimal a été formulé pour représenter les simulations prédictives. Ensuite, nous avons également testé une variété de variables de contrôle optimales afin de prédire les situations «What if» . Des données expérimentales ont été collectées pour valider les systèmes ainsi que pour fixer les trajectoires référencées aux prédictions. Les résultats montrent que notre méthode pour proposer un modèle d'actionnement pour un exosquelette robotique est prometteuse et permet de préciser le mouvement humain par une tâche donnée
In this thesis, we have proposed a methodology on design of the robotic exoskeleton. The main work is to help the designer to select adequate dynamical behaviors of the movements induced by an exoskeleton for a person with reduced mobility. Hence by adjusting the parameters for each actuator, the human motion tasks can be assisted by the robotic mobilityaid application via human-device interaction. There is only one group of the most suitable actuator parameters created via optimization for a particular human locomotion. Based on the optimized results, we are able to interpret the human-device interaction as well as to propose the design of control variables for a specified motion task. The first stage of this method consists of the implementation of the neuromusculoskeletal (NMS) modeling and simulation, which is for better describing the human dynamical characteristics. This stage can illustrate the physiological natures of human bodies in the form of 'Muscular ActuatorAcceleration-Trajectory' during a period of motion. For instance, one can search the function of muscles in actuating human locomotion through a motion-tracking simulation. Besides, the 'what if' cases were created to evaluate novel movements and adaptions to different conditions. The implementation of predictive simulation makes it feasible : which also constitutes thesecond stage of our study. To fulfill the predictions, we have to formulate our problems as optimal control processes and then solve them by numerical algorithms. Here, an OpenSimMatlab applicable programming interface (API) was modeled to embed a numerical solver and discretize the problems and solve the processes. These propositions have been validated via a case-study of robotic mobility-aid, the human-ESTA system. ESTA is an exoskeleton designed for compensating degrees-of-freedom (dofs) of the user's arm. The NMS humanoid was modeled as one-side upper extremity limb. Interaction effects between the human and device were considered as the equivalent virtual actuators which provide adjusted forces and moments for particular human joints. An optimal control problem was set to represent the predictive simulations. We also tested a variety of the optimal control variables in order to predict the 'what if' situations. Experimental data were collected for validating the systems as well as setting the referred trajectories to the predictions. Results showthat our method for proposing an actuating pattern for a robotic exoskeleton is promising and allowed to specify the human movement for a given task
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Lekhel, Hamid. "Rôle de la vision dans les stratégies d'équilibre postural et locomoteur chez l'homme : analyse statistique par la méthode des inter-corrélations conjuguée." Aix-Marseille 2, 1994. http://www.theses.fr/1994AIX22012.

Full text
Abstract:
Les strategies sensori-motrices mises en uvre chez l'homme adulte au service de l'equilibre statique ou dynamique sont examinees ici dans diverses taches posturales: maintien de l'equilibre sur support destabilisant, locomotion sur sol et poutre et reaction posturale a une force transitoirement appliquee. L'accent est mis en particulier sur les contributions visuelles a ces controles posturaux. Nous proposons de plus une etude des strategies de mouvements multi-segmentaires de maintien de l'equilibre. Il s'agit d'une analyse statistique basee sur l'exploitation des fonctions d'inter-correlation appliquees aux differents descripteurs du mouvement que nous avons selectionnes, accelerations lineaires, variations angulaires ou enregistrements electromyographiques. Cette methode permet de determiner les relations spatiales et temporelles entre les mouvements coordonnes, et d'en etudier la dependance en fonction de la tache et des conditions sensorielles. Les avantages, les limites et les perspectives de cette methode des inter-correlations conjuguees, applicable a toutes les conditions d'observation, naturelles ou experimentales, sont enfin discutees
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Safi, Khaled. "Human postural stability analysis : application to Parkinsonian subjects." Thesis, Paris Est, 2016. http://www.theses.fr/2016PESC1066/document.

Full text
Abstract:
L’analyse de la stabilité posturale chez l’homme a fait l’objet, ces dernières années, d’un intérêt grandissant au sein de la communauté scientifique. Le système postural permet de maintenir la stabilité du corps humain en posture statique ou dynamique. Cette capacité à maintenir cette stabilité devient critique dans le cas des sujets Parkinsoniens. La maladie de Parkinson a en effet une forte incidence sur la stabilité posturale. Un moyen efficace pour évaluer l’équilibre postural consiste à analyser les déplacements dans le plan horizontal du centre de pression du corps humain en posture orthostatique ; les trajectoires mesurées dans la direction medio-latérale (ML) et la direction Antéro-postérieure (AP) sont appelées signaux stabilométriques. Dans cette thèse, nous visons le développement de méthodes efficaces pour l’analyse de l’équilibre en posture orthostatique sous différentes conditions liées à l’entrée visuelle (yeux ouverts/yeux fermés), la position des pieds (pieds joints/pieds écartés) et en considérant d’autres facteurs comme le genre et l’âge. Dans ce cadre, nous proposons, tout d’abord, une méthode exploitant la variante EEMD (Ensemble Empirical Mode Decomposition) de la décomposition en modes empiriques (EMD) et l’analyse de la diffusion du stabilogramme. Dans le contexte du diagnostic de la maladie de Parkinson, la discrimination entre sujets sains et sujets Parkinsoniens est très importante, de même que l’évaluation du stade de la maladie pour les sujets atteints. Dans ce cadre, deux méthodes sont proposées. La première consiste tout d’abord en une extraction et sélection de caractéristiques temporelles et spectrales, à partir des signaux stabilométriques brutes ou des modes de fonctions intrinsèques dérivés de la décomposition EEMD. Des méthodes standards de type KNN, CART, RF et SVM sont ensuite appliquées pour reconnaitre les sujets Parkinsoniens. La deuxième méthode proposée, est une approche de classification qui repose sur l’emploi de HMMs construits en utilisant les signaux stabilométriques brutes dans les directions ML, AP et ML/AP. Enfin, une dernière méthode est proposée pour la segmentation automatique des signaux stabilométriques sous différentes conditions (entrée visuelle, position des pieds). Pour ce faire, un modèle de régression régi par une chaine de Markov cachée (HMMR) est utilisé pour détecter automatiquement les variations des structures des signaux stabilométriques entre ces conditions. Les résultats obtenus montrent clairement la supériorité des performances des méthodes proposées par rapport aux approches standards, aussi bien, en termes d’analyse de l’équilibre postural que de diagnostic de sujets Parkinsoniens
Recently, human balance control analysis has received an increasing interest from the research community. The human postural system maintains the stability of the body both in the static posture (quiet standing) and during locomotion. This ability to maintain stability becomes hard with aging and Parkinson's disease (PD) subjects. PD has a strong effect on postural stability during quiet standing situations, and during locomotion. One effective way to assess human stability is to analyze the center of pressure (CoP) displacements of the human body during quiet standing. The recorded CoP displacements in quiet standing are called stabilometric signals. This thesis aims to develop efficient approaches to analyze the human postural stability in quiet standing under visual and feet position conditions, as well as under age and gender. This is achieved using Empirical Mode Decomposition (EMD) method and stabilogram-diffusion technique. In the other part, the discrimination between healthy and PD subjects is very important for diagnosing Parkinson's disease, as well as for evaluating the disease level of the patient. In this context, two approaches are proposed; the first approach consists of an EMD-based temporal and spectral feature extraction from the stabilometric signals. The second approach is based on a Hidden Markov Model (HMM) using the raw stabilometric signals. The HMM model is an efficient tool to analyze temporal and sequential data. Another approach is proposed in order to segment the stabilometric signals according to the visual and feet position conditions. This is achieved using a Hidden Markov Model Regression (HMMR)-based approach. This study help clinicians to better understand the motor strategies used by the subjects during quiet standing and may guide the rehabilitation process. The obtained results clearly show high performances of the proposed approaches with respect to other standard approaches in both postural stability analysis and discrimination healthy from PD subjects
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Carenzi, Franck. "Étude biomécanique de la posture de saisie lors d'un mouvement de préhension : analyse cinématique, modélisation et simulation." Paris 12, 2006. https://athena.u-pec.fr/primo-explore/search?query=any,exact,990002458020204611&vid=upec.

Full text
Abstract:
Ce mémoire est relatif a l'analyse biomécanique et à la simulation du mouvement de préhension au travers de l'étude de l'influence des propriétés extrinsèques de l'objet et du facteur anthropométrique sur la posture finale de saisie. Le second objectif est de proposer une architecture de prédiction et de simulation de cette posture appliquée à un modèle anthropomorphique 3D. Dans la première partie, nous présentons les trois protocoles expérimentaux. Le premier protocole se focalise sur la détermination des limites angulaires fonctionnelles des articulations des doigts. Le second s'intéresse à des mouvements d'opposition du pouce aux doigts longs afin de mieux cerner les stratégies motrices et les implications articulaires des doigts. Le dernier protocole concerne l'étude de la posture finale influencée par la position et l'orientation de l'objet. Nos résultats soulignent une forte influence des conditions environnementales sur les stratégies de prise ainsi que du facteur anthropométrique sur cette posture. Diverses synergies articulaires permettraient de répondre en partie au problème complexe de la redondance géométrique. Dans la deuxième partie, nous présentons le modèle anthropomorphique 3D du membre supérieur et du tronc. Ce modèle est géométriquement paramétrable, par l'intermédiaire d'équations de régression expérimentales. Dans la troisième partie, une architecture originale de prédiction et de simulation est définie. Elle est basée sur l'utilisation des réseaux de neurones et est alimentée par les paramètres biomécaniques étudiés. Elle permet ainsi de prédire la configuration angulaire de notre modèle en fonction des conditions environnementales
This work focuses on a biomechanical analysis of the prehension movement. We evaluate the influences of the object's extrinsic properties and anthropometric factor on the strategies involved by the central nervous. The second objective is to propose an architecture to predict and stimulate the movement applied to a 3D anthropomorphic polyarticulated structure. The first part presents the three experimental protocols. The first protocol concerns the determination of the joints angular limits for each finger. The second protocol details specific movements of tip-to-tip contacts. The third protocol presents reach and grasp movements, influenced by the position and orientation to the object. We quantify the biomechanical parameters corresponding to the final grasp posture of the trunk and the upper limb and note that this posture depends strongly on the environment and the anthropometric factor. Besides, different angular synergies are observed, answering to the complex redundancy problem. In the second part, a 3D anthropomorphic poly-articulated structure representing the trunk and upper limb is defined. This model is created from different experimental regression equations, which allow to determine the length of each segment from the size of the subject. In the third part, we propose an original architecture in order to predict and simulate the final grasp posture. This architecture, based on neural networks, can predict the angular configuration on the trunk and the upper-limb from the environmental conditions
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Carenzi, Franck Gorce Philippe. "Étude biomécanique de la posture de saisie lors d'un mouvement de préhension analyse cinématique, modélisation et simulation /." Créteil : Université de Paris-Val-de-Marne, 2006. http://doxa.scd.univ-paris12.fr:80/theses/th0245802.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Zong, Cong. "Système embarqué de capture et analyse du mouvement humain durant la marche." Phd thesis, Université Pierre et Marie Curie - Paris VI, 2012. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00839442.

Full text
Abstract:
Ces travaux de thèse sont consacrés à la définition et la mise en œuvre de systèmes multi-capteurs et d'algorithmes, embarqués sur un déambulateur et dédiés à la capture et l'estimation de la posture et du mouvement de son utilisateur durant la locomotion. Plusieurs expérimentations ont été menées afin d'évaluer quantitativement la qualité de la posture reconstruite obtenue. Un détecteur d'anomalies durant la marche a de plus été proposé afin d'évaluer le système, en termes d'application. Dans ce mémoire, les paramètres du mouvement humain relatifs à la marche (pas, posture, équilibre) généralement utilisés pour l'analyse de la marche, sont d'abord introduits. Pour l'observation de tels paramètres, les médecins utilisent différents dispositifs. La plupart sont encombrants, ce qui limite leur usage au milieu hospitalier. Les systèmes multi-capteurs embarqués sur un déambulateur proposés permettraient d'obtenir des données quotidiennement, sur des distances de locomotion et des durées plus importantes. Deux architectures ont été développées successivement : la première est composée d'une caméra 3D et de deux capteurs infrarouges ; la seconde est composée de deux capteurs Kinect. Ces architectures sont utilisées pour estimer la posture du sujet et son activité locomotrice par recalage sur un modèle physique de mannequin virtuel 3D. La précision de la posture obtenue est améliorée en intégrant un module de prédiction du mouvement: il utilise une estimation de certains paramètres discrets de la marche (durée et longueur des pas) et un modèle de la marche assistée. Enfin, le développement d'un algorithme de détection de ruptures du rythme locomoteur nous permet de valider l'ensemble de l'approche par rapport à l'application finale : l'assistance au diagnostic. A partir d'un ensemble de mesures de distance, correspondant au rapport de vraisemblance généralisé calculé sur les positions relatives de chaque articulation et la vitesse du déambulateur déterminée par un odomètre, un modèle multi-dimensionnel d'une marche régulière est ensuite appris via un séparateur à vaste marge à une classe. Cet algorithme a été évalué sur la base d'un protocole de changement de rythme de marche. Dans l'avenir, ce système pourra être intégré au robot d'assistance à la déambulation conçu dans le cadre du projet ANR MIRAS (Multimodal Interactive Robot of Assistance in Strolling)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Desombre, Laurent. "Fiabilité et modélisation cognitive de l'opérateur humain face à des signaux visuo-posturaux." Valenciennes, 1997. https://ged.uphf.fr/nuxeo/site/esupversions/a9fc578f-b8df-4eab-b503-cedffac16912.

Full text
Abstract:
Le travail présenté dans ce mémoire entre dans le cadre d'un contrat de recherche établi entre la direction de la recherche et de la technologie (division ergonomie - ministère de la défense) et le laboratoire d'automatique et de mécanique industrielles et humaines. L'évolution des systèmes vers une automatisation de plus en plus poussée conduit très souvent à transformer l'activité humaine dans les moyens de transport par air, mer ou terre, en une activité de surveillance et de contrôle d'interface graphique assurant les interactions homme-machine. La monotonie de la tâche qui en résulte associée aux contraintes caractérisant les conditions de travail, ont des effets négatifs sur la vigilance et la performance des opérateurs humains et plus généralement sur la sécurité des systèmes. Aussi convient-il d'analyser les caractéristiques de la situation de travail et de l'operateur pour répondre à un besoin double d'analyse fiabiliste et de modélisation du comportement humain en régime perturbé ou face à une situation accidentelle. Les travaux résumés dans ce mémoire visent à poursuivre l'exploration des perturbations temporaires affectant le fonctionnement des opérateurs, perturbations liées ici aux contraintes temporelle, visuelle et posturale de la situation de travail. Ils englobent à la fois des travaux sur les stimulations vestibulaires d'origine vibratoire et des études sur la présentation d'informations visuelles sur écran graphique, et sont abordés dans une perspective pluridisciplinaire, conciliant aspects humains et automatiques. La situation analysée est celle d'un opérateur humain effectuant une tache de catégorisation de signaux visuels, de durée limitée et de nature simple et répétitive ; sa complexité réside dans la part de réflexion nécessaire à la discrimination de ces messages en fonction de critères définis à l'avance. Au point de vue méthodologie, les données sont traitées dans le cadre de la théorie de la détection du signal dont la principale originalité est d'isoler dans l'acte perceptif, le processus décisionnel du processus sensoriel. Dans ce cadre théorique, trois expérimentations ont été réalisées. La mise en place d'un dispositif d'évaluation des performances perceptives et cognitives de l'opérateur humain effectuant une prise de décision, a fait l'objet de la première expérimentation. Au cours de la deuxième expérimentation, la charge de travail et la capacité perceptive et cognitive de l'opérateur humain sont analysées dans l'environnement vibratoire d'un voilier dans diverses conditions de navigation rencontrées au cours de l'expédition de celui-ci dans l'antarctique. Les taches visuo-cognitivo-motrices de l'opérateur humain pendant ces deux séries d'expériences ont été réalisées avec un temps imposé fixe qui est modulé dans la troisième expérimentation. Dans celle-ci et dernière expérimentation, le rôle et les effets des modifications de la pression temporelle, des faibles variations d'amplitude des stimuli graphiques et des stimulations vestibulaires d'origine vibratoire, sont examinés sur les performances de l'opérateur humain effectuant une tache de détection de variation de figures graphiques. L'analyse des données recueillies tout au long de la phase expérimentale, fait appel dans une première approche à une méthodologie d'évaluation basée sur un modèle statistique, dont la structure est l'analyse Bayesienne des comparaisons. Ce choix est directement suggéré par la mesure de l'activité de l'homme. L'autre approche est plus globale car elle permet de tenir compte du caractère multivariable du comportement humain. La technique d'analyse de données est alors multidimensionnelle : analyse en composantes principales. Finalement, une tentative de modélisation des phénomènes observés dans l'environnement visuo-postural étudié et une identification des lois expérimentales obtenues permettent d'interpréter les résultats et de les présenter sous la forme de modèles. La mise en œuvre de ces modèles fait l'objet de la dernière partie de ce mémoire. L'originalité réside alors dans l'analyse des raisonnements, représentations mentales et mécanismes automatiques liés aux diverses prises de décisions affectées par un jeu de contraintes (délai, difficulté d'observation, stimulations vestibulaires) s'exerçant sur l'opérateur humain.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Pires, Ivan Luiz de Souza. "Analise da atividade eletromiografica do musculo trapezio apos intervenção do alongamento miofascial." [s.n.], 2009. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/317510.

Full text
Abstract:
Orientador: Evanisi Teresa Palomari
Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Biologia
Made available in DSpace on 2018-08-15T06:49:57Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Pires_IvanLuizdeSouza_M.pdf: 1234825 bytes, checksum: 25b457f6f01485799a7f568d52efd21a (MD5) Previous issue date: 2009
Resumo: Foram analisados por meio da eletromiografia como o mecanismo neuromuscular do músculo trapézio respondeu ao método terapêutico de alongamento miofascial. Fizeram parte da pesquisa quinze voluntários de ambos os sexos, faixa etária entre 20 e 35 anos, não praticantes de atividade específica para os membros superiores e sem história prévia de distúrbios da coluna cervical. Para comprovar a normalidade desses indivíduos foram utilizados testes específicos de avaliação da coluna cervical. Para determinar o grupo experimental e avaliar os efeitos da intervenção, foram realizadas avaliações eletromiográficas, pré e pós-procedimento de alongamento miofascial e, posteriormente, comparadas. Para análise eletromiográfica foram utilizados eletrodos de superfície fixados sobre a porção descendente do músculo trapézio. Os indivíduos permaneceram sentados, de maneira confortável, em uma cadeira de teste e realizaram elevação do ombro de 0° de adução do braço e contra resistência oferecida por meio de duas ferramentas distintas: 1 - transdutor de força (célula de carga) e, 2 - peso, ambos simularam a força da gravidade. Os resultados demonstraram que houve diminuição da atividade muscular quando comparada ao préprocedimento (p < 0,01).
Abstract: Were analyzed by electromyography the events involved in the biological effect of the method of myofascial stretching on descending portion of the trapezius muscle, and how the neurophysiologic factor contributed to these findings. Were part of the research fifteen volunteers of both sexes, aged between 20 and 35 years, with not practicing specific activity to the upper limbs, with no previous history of disorders of the cervical spine. To prove the normality of these individuals were used specific tests for assessment of the cervical spine. To determine the experimental group and evaluate the effects of the intervention, electromyographic evaluations were performed, pre and post procedure myofascial stretching and then compared. were used for analysis electromyography of surface electrodes fixed on the descending portion of the trapezius muscle. The subjects remained seated in a comfortable chair in a test conducted and the elevation of 0° of shoulder adduction and arm against resistance offered by different tools: 1 tool - force transducer (load cell) and tool 2 - weight, both simulate the force of gravity. The results showed that there was a decrease in muscle activity when compared to pre procedure indicating the efficiency of the technique.
Mestrado
Anatomia
Mestre em Biologia Celular e Estrutural
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Seigle, Benoît. "Dynamique des fluctuations posturales et influence de l'avancé en âge." Thesis, Montpellier 1, 2010. http://www.theses.fr/2010MON14003.

Full text
Abstract:
L’étude de l’équilibre orthostatique a fait l’objet de nombreuses études s’attachant à l’analyse des déplacements du centre des pressions comme indicateur de l’efficience du contrôle postural. Plus particulièrement, une large littérature se concentre sur l’étude des mesures stabilométriques notamment en lien avec l’avancée en âge. En effet, le vieillissement s’accompagne généralement d’une altération du système postural pouvant avoir diverses conséquences telles que l’occurrence de chutes. Jusqu’à présent, la caractérisation des effets de l’âge sur la stabilité posturale à partir des mesures stabilométriques reste limitée par la nature même des paramètres utilisés. Dans ce travail, nous proposons l’utilisation de nouvelles méthodes issues de la théorie des systèmes dynamiques pour définir des signatures posturales propres à l’avancée en âge. Ces méthodes s’appuient sur l’analyse de la structure temporelle des fluctuations posturales et peuvent fournir une information sur leur degré de complexité. Pour ce faire, cinq études ont été réalisées. L’étude 1 a montré que le vieillissement affecte de manière significative la dynamique des déplacements du centre des pressions. Plus précisément, une personne âgée oscille de manière plus importante et avec une structure temporelle des oscillations posturales différentes d’un sujet jeune. Les études 2 et 3, à caractère méthodologique, renforcent l’hypothèse d’un caractère stochastique, et donc non chaotique, de la dynamique des déplacements du centre des pressions. Ces deux études ont également permis de développer et de tester deux paramètres dynamiques apportant chacun une information différente sur la structure des fluctuations posturales. L’étude 4 a montré que les mesures dynamiques et stabilométriques sont complémentaires et que certaines ont une sensibilité à l’âge. Elle suggère également que les différentsparamètres dynamiques ne sont pas forcément redondants. L’étude 5 explore l’effet d’un entrainement de trois mois, sollicitant notamment les capacités d’équilibration, sur la structure dynamique des oscillations posturales de la personne âgée
The study of postural balance has been the subject of numerous studies focusing on the analysis of the pressure center displacement as an indicator of postural control efficiency. Specifically, a large literature focuses on the study of stabilometric measures particularly in relation with age advancing. Indeed, aging coincides with the deterioration of the postural system and its functional consequences, one of which is the fall. Until now, the characterization of the effects of age on postural stability of stabilometric measures has remained limited by the nature of the parameters used. In this work, we propose the use of new methods from dynamical system theories to define postural signatures in relation with aging. These methods are based on the analysis of the temporal structure of postural fluctuations and can provide information on their degree of complexity. Five studies have been conducted. Study 1 showed that aging significantly affects the dynamics of displacements of the pressure center. More precisely, a senior’s measures show a significant difference in the temporal structure compared to a young subject. Studies 2 and 3, more particularly focused on methodology, reinforcing the hypothesis of a stochastic nature of the dynamics (and therefore not chaotic) of postural oscilations. These two studies also allowed to develop and test two dynamical parameters, each providing different information on the structure of postural fluctuations. Study 4 showed that the dynamical and stabilometric measures are complementary and are influenced by age. This study has underlined the non-redundancy of information from each dynamical parameter. Study 5 explored the effect of a three-months training, including specific balance exercises, on the dynamical structure of postural sway of the elderly
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Books on the topic "Analyse de la Posturale Humaine"

1

Bonneau, Renée. La bête humaine, Zola: Analyse critique. Paris: Hatier, 1986.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Pumain, Denise. L' analyse spatiale. Paris: Colin, 1997.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Bonneau, Rene e. Zola: La be te humaine : analyse critique. Paris: Hatier, 1986.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Le racisme colonial: Analyse de la destructivité humaine. Paris: L'Harmattan, 2015.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Bavoux, Jean-Jacques. Le " Carrefour" bourguignon: Analyse d'un espace de circulation. Paris: CNRS Editions, 1994.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

1938-, Blanchi Jean-Pierre, ed. Analyse du mouvement humain par la biomécanique. Mont-Royal, Québec: Décarie, 1996.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

1938-, Blanchi Jean-Pierre, ed. Analyse du mouvement humain par la biomécanique. 2nd ed. Mont-Royal, Québec: Décarie, 2000.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Approches systémiques des organisations: Vers l'entreprise à complexité humaine. Paris: Editions d'organisation, 1990.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Saint-Laurent, Marc. Environnement et créativité: Analyse de divers modèles de société écologique. Montréal: Médiaspaul, 1994.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Frédéric, Gaucheron, ed. Minéraux et produits laitiers. Paris: Technique & Documentation, 2004.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Book chapters on the topic "Analyse de la Posturale Humaine"

1

Rosenblum, Michael, Georgy Firsov, Robert Kuuz, and Bernd Pompe. "Human Postural Control: Force Plate Experiments and Modelling." In Nonlinear Analysis of Physiological Data, 283–306. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 1998. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-71949-3_17.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Alexandrov, A., A. Frolov, and J. Massion. "Principal Component Analysis of Axial Synergies During Upper Trunk Forward Bending in Human." In Multisensory Control of Posture, 95–101. Boston, MA: Springer US, 1995. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4615-1931-7_11.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Hausdorff, Jeffrey M., C. K. Peng, Jeanne Y. Wei, Ary L. Goldberger, and Ranu Jung. "Fractal Analysis of Human Walking Rhythm." In Biomechanics and Neural Control of Posture and Movement, 253–64. New York, NY: Springer New York, 2000. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4612-2104-3_18.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Wang, Ruixuan, and Wee Kheng Leow. "Human Posture Analysis Under Partial Self-occlusion." In Lecture Notes in Computer Science, 874–85. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2006. http://dx.doi.org/10.1007/11867586_79.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Brisson, Luc. "Les Pérégrinations de l’âme humaine suivant Porphyre : Une analyse de la Sentence 29." In JAOC Judaïsme antique et origines du christianisme, 275–86. Turnhout: Brepols Publishers, 2018. http://dx.doi.org/10.1484/m.jaoc-eb.5.115372.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Hyun, Soomin, and Woojin Park. "Avatar-Based Human Posture Analysis and Workplace Design." In Advances in Intelligent Systems and Computing, 262–69. Cham: Springer International Publishing, 2018. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-96077-7_27.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Marler, Tim, Lindsey Knake, and Ross Johnson. "Optimization-Based Posture Prediction for Analysis of Box Lifting Tasks." In Digital Human Modeling, 151–60. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2011. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-21799-9_17.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Lee, Kyoung-Mi. "Adaptive Estimation of Human Posture Using a Component-Based Model." In Pattern Recognition and Image Analysis, 316–25. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2005. http://dx.doi.org/10.1007/11552499_36.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Kunishima, Akinori, Koki Suzuki, Atsushi Omata, Shogo Ishikawa, and Shinya Kiriyama. "Gait Condition Assessment Methods for Visualizing Interventional Expertise by Means of Posture Detection." In Human Activity and Behavior Analysis, 142–64. Boca Raton: CRC Press, 2024. http://dx.doi.org/10.1201/9781032636054-10.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Wingbermühle, Jochen, Claus-Eberhard Liedtke, and Juri Solodenko. "Automated Acquisition of Lifelike 3D Human Models from Multiple Posture Data." In Computer Analysis of Images and Patterns, 400–409. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2001. http://dx.doi.org/10.1007/3-540-44692-3_49.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Analyse de la Posturale Humaine"

1

Yiu Liu, Pak, Joanne Yip, Brian Chen, Lifang He, Jason Cheung, Kit Lun Yick, and Sun Pui Ng. "Immediate Effects of Posture Correction Girdle on Adolescents with Early Scoliosis." In 13th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE 2022). AHFE International, 2022. http://dx.doi.org/10.54941/ahfe1002104.

Full text
Abstract:
Adolescent idiopathic scoliosis (AIS) is the complex three-dimensional deformity of the spine. AIS is commonly accompanied by postural alterations and imbalance problems. Adolescents with a spinal curvature between 6-20 degrees are defined as being in the early stages of scoliosis. Generally, bracing treatment with a hard brace is only recommended for adolescents with a spinal curvature between 21-40 degrees, while observation with periodical re-examination of the spine is suggested for cases of early scoliosis. Nevertheless, more treatment options could be provided to adolescents with early scoliosis as opposed to only observation. Therefore, a posture correction girdle has been developed with the aim to reduce posture imbalance problems and the possibility of spinal curve progression. In this study, the immediate effects of the posture correction girdle on four adolescents with early scoliosis are reported. Each subject undergoes a 2-hour trial of the girdle. Data collection is carried out before and after the trial by using radiographic imaging and three-dimensional body scanning. To evaluate the immediate effects of the posture correction girdle, comparisons are made pre and post results. Apart from the radiographic analysis, the changes of the postural angles in the frontal, horizontal, and sagittal planes during standing are also considered. The evaluation results show that the girdle has positive effects on the subjects. Two of them show a significant reduction in their spinal curve, while all of them reduce their postural imbalance during the time that the posture correction girdle is worn.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Rangra, Subeer, Mohamed Sallak, Walter Schön, Frédéric Vanderhaegen, and Kaci Bader. "Analyse de la fiabilité humaine : vers un cadre plus formel pour les applications ferroviaires." In Congrès Lambda Mu 20 de Maîtrise des Risques et de Sûreté de Fonctionnement, 11-13 Octobre 2016, Saint Malo, France. IMdR, 2016. http://dx.doi.org/10.4267/2042/61784.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Baritz, Mihaela ioana. "ANALYSIS OF HUMAN BIO-BEHAVIOR AND EYE MOVEMENTS CORRELATED WITH INDUCED POSITIVE / NEGATIVE EMOTIONAL LEVEL." In eLSE 2016. Carol I National Defence University Publishing House, 2016. http://dx.doi.org/10.12753/2066-026x-16-005.

Full text
Abstract:
In this paper the methodology for assessing interactions between eye movements and induced emotional level was present. It was found during analyzes the bio-behavior of young people some corresponding changes in eye movements when they are surprised by the positive or negative emotions. This behavioral change is accentuated and manifests itself on the eye level but also by changing the biomechanical postural stability. By this research was developed a procedure for evaluating the postural response correlated with ocular motility recordings and facial temperature variations, when subjects were induced them, in separate way, the same positive / negative emotions. In the first part they are analyzed static and dynamic characteristics of the human body (stability, posture) to establish normal bio-behavior and also the facial temperature variations in normal environmental conditions. Also was analyzed the eye movement and facial temperature variations in the same conditions. In the second part of the paper, the experimental setup and recordings are developed and presented. Experimental tests conducted on a sample of 16 young human subjects, according to the procedure and methodology developed is presented in the third part of the paper. The paper presents some important aspects of the experimental use assessment methodology and also results on a sample of young people to understand and to correlate the eye movements with the postural bio-behavior during induced emotions (calculus of correlation index in different emotional situation). At the end of the work are reviewed and analyzed primary results shown, during recordings as the basis for future research.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Naddeo, Alessandro, Nicola Cappetti, Mariarosaria Vallone, and Rosaria Califano. "New Trend Line of Research About Comfort Evaluation: Proposal of a Framework for Weighing and Evaluating Contributes Coming From Cognitive, Postural And Physiologic Comfort Perceptions." In Applied Human Factors and Ergonomics Conference. AHFE International, 2020. http://dx.doi.org/10.54941/ahfe100363.

Full text
Abstract:
In HMI design, several parameters have to be correctly evaluated in order to guarantee a good level of safety and well-being of users (humans) and to avoid health problems like muscular-skeletal diseases. ISO Standards give us a good reference on Ergonomics and Comfort: ISO 11228 regulation deals with several parameters for evaluating Postural Ergonomics in manual loads’ push/pull, in manual loads’ lifting and carrying and in repetitive actions. Those parameters can be synthesized in a “Postural Load Index” that represents the Ergonomics level of examined posture. Nothing has be done, by ISO, in order to give a method/criterion for evaluating comfort performances of products and workplaces. More than 100.000 scientific papers dealing with comfort and discomfort can be easily found in main scientific databases and most of these speak about relationship between environmental factors (like temperature, humidity, applied forces etc.) and perceived comfort/discomfort. Several papers follow the assumption that there is a relationship between self-reported discomfort and musculoskeletal injuries and that those injuries affect the perceived comfort; however, the theories relating comfort to products/processes and products/processes’ design characteristics are rather underdeveloped. One of the most recent and interesting paper about comfort perception and its evaluation is the Vink-Hallbeck (2012) one in which the Moes’ comfort perception model (2005) has been developed and improved. In our paper, a simplified model of comfort perception, that seems to work well with the Vink-Hallbeck one, has been proposed and takes into account four aspects that strongly affect the global comfort perception: (B) – User Biomechanics/Posture, (P) - Physiologic factor, (E) – Environment contribute, (C) – Cognitive factor. Each of these aspects can be split in sub-aspects that have to be taken into account in order to be evaluated and correlated to subjective comfort perception. This paper want to explain all those sub-aspects, analyze the state of the art about their evaluation and propose an easy-to-use framework for weighing and evaluating contributes coming from cognitive, postural and physiologic comfort perceptions (no environment’s factors have been studied) to the global comfort perception.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Àlvarez, Ana, Mireya Zapata, Raquel Ango, and Eric Martinez. "Postural hygiene in the workplace for making masapan crafts." In Human Systems Engineering and Design (IHSED 2021) Future Trends and Applications. AHFE International, 2021. http://dx.doi.org/10.54941/ahfe1001154.

Full text
Abstract:
A worker may experience muscle aches or numbness in legs and fatigue after an eight-hour workday occupying a permanent posture for a long time. Taking into account minimum requirements for postural hygiene and ergonomics, we managed to avoid these discomforts without suffering health problems in the medium and long term. This study is part of a population of fifteen craftsmen who make masapan handicrafts in Calderón town in Ecuador. The process arises from a transformation of bread dough to a handmade dough more than 80 years ago, consisting of an ancestral art that needs quality from obtaining the dough to the artistic details of figures, where the craftsman makes his creations without realizing that is jetting a bad posture in the workplace. The research analyzes the operation of the manufacture of the glue that is carried out standing up, mixing the ingredients to obtain the dough and cooked until it gets a homogeneous consistency. It is a repetitive activity in each of the production cycles. The OWAS and RULA methods were applied to assess the risks produced by physical loads derived from the activities carried out and the global characterization of the postures, which were observed and classified in various possible combinations. The process is at level 3, that is, it requires the redesign of the task and increasing the active pauses. As a result, it was obtained that the risk category is level 2, the analyzed posture has the potential to cause damage to the musculoskeletal system.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Chagdes, James R., Joao P. Freire, and Amit Shukla. "Nonlinear Dynamics of Upright Human Balance While Using a Passive-Cane." In ASME 2016 Dynamic Systems and Control Conference. American Society of Mechanical Engineers, 2016. http://dx.doi.org/10.1115/dscc2016-9863.

Full text
Abstract:
Recent mathematical models of human posture have been explored to better understand the space of control parameters that result in stable upright balance. These models have demonstrated that there are two types of instabilities — a leaning instability and an instability leading to excessive oscillation. While these models provide insight into the stability of upright bipedal stance, they are not sufficient for individuals that require the aid of assistive technologies, such as a passive-cane or a walker. Without a valid model one is unable to understand the control parameters required for maintain upright posture or if similar instabilities even exist when assistive technologies are used. Therefore in this study, we developed a mathematical model of human posture while using a passive-cane to examine the nonlinear dynamics of stance. First, we developed a simple mathematical model of cane assisted human stance by adapting the inverted pendulum model of Chagdes et al., [1]. We modeled the human body, upper arm, forearm, cane, and ground as a two-degree-of-freedom, five-bar-linkage with pin joints representing the ankle, shoulder, elbow, and wrist joints. Second, we investigate upright stability in the parameter space of feedback gain and time-delay. We hypothesize that the analysis will show similar instabilities compared to that of a human standing without assistive technology. We also hypothesize that the space of control parameters which stabilize upright equilibrium posture will increase when a cane is incorporated. This study has two potential applications. First, the developed mathematical model could allow clinicians to better assess technology assisted balance and if needed help clinicians to customize a treatment plan for an individual that allows them to avoid unstable postural dynamics. Second, the mathematical model can be used to design customized assistive technology for people of difference physical properties and impairments.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Hu, Huimin, Anna Hao, Ling Luo, Wenlei Niu, and Jianglan Chen. "Analysis of children's sitting posture status and influencing factors." In 14th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE 2023). AHFE International, 2023. http://dx.doi.org/10.54941/ahfe1003409.

Full text
Abstract:
The in-depth interview method was used to conduct research on target children aged 6~12. In the home environment, the sitting characteristics, common sitting posture types and parents' views on children's sitting posture of different school ages were studied, which provided a reference for the refinement of the influence indicators of children's standard sitting posture in the context of intelligent display devices, which provided reference for the design of sitting posture monitoring products. Studies have found that most children use smart display devices for a single continuous duration of 30~40 minutes, and their correct sitting posture maintenance time is shorter, the frequency of bad sitting posture is higher, and the bad sitting posture is mainly hunched back and head down.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Wing Frances Wan, Ka, Joanne Yip, Ting Hin Alex Mak, Kenny Yat Hon Kwan, Mei-Chun Cheung, Benson Cheng, Kit Lun Yick, and Sun Pui Ng. "Anomaly detection of bicep curl using pose estimation." In 14th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE 2023). AHFE International, 2023. http://dx.doi.org/10.54941/ahfe1003069.

Full text
Abstract:
Resistance training exercises can cause adverse effects and even injuries if not executed correctly. The latest pose estimation technologies in computer vision could help provide real-time analysis on exercising motion using on-device cameras. However, to identify whether an individual is performing an exercise correctly, postural deviations or anomalies from the correct patterns must be identified. In this study, a versatile solution is formulated to detect and analyze a specific resistance training exercise – bicep curl using BlazePose and binary tree algorithms in machine learning based on specific pose features. Ten decision tree models are developed to identify ten target pose anomalies including deviated trunk angles and misplaced elbows and wrists. The model sensitivity ranges from 73.7% (external rotated shoulders) to 97.4% (over-flexed trunk). These predicted results would be very useful in giving specific postural advises to learners of fitness exercises. Our research outputs could be extended to other exercises, and be implemented in mobile applications for various purposes such as exergames and sports analysis.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Azghani, M. R., F. Farahmand, A. Meghdari, F. Hakkak, and M. Parnianpour. "Controllability and Maintenance of Human Trunk Response Surface for Isometric Extension Strength." In ASME 2010 10th Biennial Conference on Engineering Systems Design and Analysis. ASMEDC, 2010. http://dx.doi.org/10.1115/esda2010-24313.

Full text
Abstract:
From an ergonomic point of view, quantitative assessment of the feasibility of the task performance is an intricate process, which combines the multidimensional task demand profile with the individual’s multidimensional performance capacity profile. Trunk muscle strength is affected by the trunk posture but it is not clear how the variability of trunk muscle is affected by the trunk posture or exertion level. A validated triaxial dynamometer, Sharif-LIST, was used for to model the surface response of trunk muscle extension strength variability as a function of trunk posture in the sagittal, coronal and transverse planes in standing position. Fifteen healthy males with no history of low back pain in the previous year participated in this study. A full factorial method was used to design the experiments to fit a second-order model of response surface method (RSM) with block effect (BE). For the first time in the literature, the results of this study indicate that the quadratic RSM model is suitable to represent the trunk extension strength variability in terms of its coefficient of variation (CV) and standard deviation (SD) of maximum trunk torque as a function of trunk posture in coronal and sagittal planes (R2 = 0.6, p&lt;0.5). These results showed that in the positions with higher trunk strength values, the higher standard deviation and lower coefficient of variation were observed which is consistent with previous findings.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Mahboobin, A., C. L. Beck, M. H. Moeinzadeh, and P. Loughlin. "Analysis and validation of a human postural control model." In Proceedings of 2002 American Control Conference. IEEE, 2002. http://dx.doi.org/10.1109/acc.2002.1024576.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Reports on the topic "Analyse de la Posturale Humaine"

1

Daniellou, François. Les facteurs humains et organisationnels dans le projet de conception d'un système à risques. Fondation pour une culture de sécurité industrielle, August 2013. http://dx.doi.org/10.57071/398epw.

Full text
Abstract:
Une démarche Facteurs Humains et Organisationnels (FHO) en conception vise à fiabiliser les décisions, en anticipant les conséquences des choix techniques et organisationnels sur le travail humain qui se déroulera dans les conditions d'exploitation futures. Pour favoriser des interventions humaines performantes et sûres, la démarche FHO se base sur une analyse approfondie de l'activité humaine dans les situations existantes, et sur une simulation de l'activité probable lors des futures opérations, en fonction des options techniques et organisationnelles qui se dessinent. Elle suppose la mise en place d'une maîtrise d'ouvrage forte, porteuse de la volonté, une articulation précise avec la maîtrise d'œuvre, et une participation de différents acteurs, notamment exploitants. Les étapes de la démarche FHO doivent être planifiées dès le début de l'avant-projet et s'étendent jusqu'à l'évaluation après démarrage.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Yan, Huixin, Yun An, Tao Zhao, Jiangna Zhao, and Juntao Yan. Therapeutic effect and safety of Tuina on Sciatica: A protocol for systematic review and meta-analysis. INPLASY - International Platform of Registered Systematic Review and Meta-analysis Protocols, October 2021. http://dx.doi.org/10.37766/inplasy2021.10.0034.

Full text
Abstract:
Review question / Objective: This study aimed to conduct a meta-analysis of Tuina in the treatment of Sciatica to clarify its efficacy and safety. Condition being studied: Sciatica is one of the common pain symptoms in the human body, also known as radiating leg pain. Sciatica is increasingly occurring due to poor posture and lack of physical exercise all over the world. At present, many studies have indicated that Tuina can improve the clinical symptoms and functional status of sciatica. However, there is currently no relevant systematic review to evaluate and report this clinical scientific issue. Consequently, this study will conduct a meta-analysis on the effectiveness and safety of Tuina therapy for sciatica.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Fontecave, Marc, and Candel Sébastien. Quelles perspectives énergétiques pour la biomasse ? Académie des sciences, January 2024. http://dx.doi.org/10.62686/1.

Full text
Abstract:
Le débat public concernant l’avenir du mix énergétique français à l’horizon 2050 a longtemps été réduit à la seule considération de son volet électrique, dans une opposition entre énergie nucléaire et énergies renouvelables (EnR). Pourtant, la part non-électrique de notre consommation énergétique constitue clairement aujourd’hui un des principaux défis de la transition climatique et énergétique. Actuellement issue du pétrole, du gaz et du charbon, elle constitue l’angle mort des divers scénarios énergétiques disponibles, alors qu’elle restera encore indispensable, notamment dans le secteur de la mobilité et de la production de chaleur. Le Comité de prospective en énergie (CPE) de l’Académie des sciences examine ici les ressources énergétiques et carbonées pouvant être tirées de la biomasse, qui présente des atouts certains en permettant le stockage de l’énergie sous forme de biogaz ou de biocarburants, et les perspectives raisonnables offertes par celles-ci dans le mix énergétique national à l’horizon 2050. Le présent rapport se focalise sur les aspects scientifiques et technologiques, sans occulter certaines considérations environnementales, économiques, sociales, et de souveraineté nationale, abordés à la lumière de la littérature disponible et de l’audition d’experts des divers domaines considérés. Après avoir défini la notion de biomasse dans sa diversité, le rapport décrit les différentes bioénergies possibles et leurs limites. Les utilisations actuelles de la biomasse en France sont évaluées et comparées aux perspectives envisagées à l’horizon 2050 au regard du potentiel réellement mobilisable, pour lequel il existe une grande variation dans les estimations proposées, et des technologies nécessaires à sa transformation, qui restent, pour la plupart, coûteuses et de faible maturité. Ainsi, cette analyse montre notamment que le besoin d’énergie non-électrique, tel qu’il est défini dans le scénario de référence fourni par Réseau de transport d’électricité (RTE), sera difficile – pour ne pas dire impossible - à atteindre avec la seule biomasse produite en France : le bouclage énergétique 2050 passera nécessairement par un maintien d’importations de gaz naturel et par de nouvelles importations de biomasse et/ou de bioénergie introduisant des dépendances nouvelles et exportant les risques associés à leur utilisation massive. Le rapport rappelle que la bioénergie reste l’énergie la moins favorable en termes d’empreinte spatiale et que la biomasse a, sur toute la chaîne des valeurs, un faible retour énergétique. Sa plus grande mobilisation, qui ne devra pas se faire au détriment de la sécurité alimentaire humaine et animale, ni au détriment des éco-services rendus par la biosphère, aura des impacts environnementaux certains qu’il faudrait estimer avec rigueur. Enfin, le remplacement de la pétrochimie industrielle par une nouvelle « carbochimie biosourcée » va nécessiter des efforts considérables d’adaptation des procédés et de recherche et développement dans le domaine de la catalyse, de la chimie de synthèse et des biotechnologies. Ces conclusions conduisent le CPE à formuler des recommandations concernant : 1.La nécessaire amélioration de la concertation entre les divers organismes et agences pour aboutir à une estimation rigoureuse et convergente des ressources potentielles, 2.La réalisation de bilans carbone des diverses filières et d’analyses en termes de retour énergétique des investissements envisagés, pour s’assurer de la soutenabilité et du gain en carbone qui ne sont pas acquis pour le moment, 3.Le soutien au déploiement de la recherche et développement des filières de biocarburants de seconde génération pour accroitre leur maturité industrielle, 4.La poursuite du développement d’une chimie organique de synthèse biosourcée, 5.La priorité à établir dans l’utilisation de la biomasse pour les usages qui ne pourront être décarbonés par l’électricité, passant par une politique publique permettant de résoudre les conflits d’usages, 6.La nécessité de concertation des politiques énergétique et agroalimentaire de notre pays.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Dudoit, Alain. Les espaces européens communs de données : une initiative structurante nécessaire et adaptable au Canada. CIRANO, October 2023. http://dx.doi.org/10.54932/ryht5065.

Full text
Abstract:
Le Rapport bourgogne, publié par le CIRANO en juillet 2023, préconise la création d'un espace commun de données dans le corridor commercial stratégique des Grands Lacs et du Saint-Laurent d'ici 2030. Cette proposition s’appuie notamment sur trois rapports distincts de politiques publiés en 2022 par le groupe de travail national sur la chaîne d’approvisionnement, le Conseil des ministres responsables des transports et de la sécurité routière (COMT) et le Comité permanent de la Chambre des communes sur les transports, l'infrastructure et les collectivités. Le constat posé et les recommandations qui découlent de ces rapports soulèvent des questions de fond qui sont au centre des enjeux critiques de gouvernance, de culture d’organisation, de capacité d’exécution, de mobilisation des parties prenantes du public et du privé, ainsi que de la sous-utilisation des données au sein de l’appareil gouvernemental canadien mis à rude épreuve par des années de retard et exacerbée par les perturbations récentes liées à des catastrophes climatiques anticipées. La création d’un espace commun de données est envisagée comme un investissement structurant de l'infrastructure essentielle du Canada pour le transport intermodal et la chaîne d’approvisionnement. Ce document de travail sur les Espaces Européens Communs de Données (EECD) prolonge la synthèse et les recommandations publiées en juillet dernier. Face à l’accélération de l’économique numérique, la gouvernance et le partage efficace des données sont devenus des enjeux fondamentaux pour les politiques publiques à tous les niveaux de juridictions et dans tous domaines de l’activité humaine. Le présent document vise à examiner les initiatives et les défis associés à la gouvernance des données, en mettant particulièrement l'accent sur les Espaces Européens Communs de Données (EECD) et leur pertinence pour le contexte canadien. Il explore la complexité inhérente à la gouvernance des données, qui doit concilier les spécificités sectorielles avec des principes de gouvernance plus universels. Ce faisant, il souligne l'importance d'une action stratégique et coordonnée pour maximiser les avantages sociaux et économiques des données. Le document de travail sur les EECD étend la portée du Rapport bourgogne en fournissant une analyse opérationnelle de l'initiative en cours au sein de l'Union européenne (UE). Celle-ci découle de la stratégie européenne des données de 2020 et vise à établir douze espaces communs de données dans des secteurs stratégiques, y compris la mobilité et les transports. Le document se divise en trois parties principales. La première partie offre un aperçu des politiques publiques relatives aux données au Canada et dans l'UE entre 2018 et 2023. La deuxième partie se concentre sur les implications et les leçons tirées de l'analyse d'impact qui soutient l'adoption de la législation sur la gouvernance des données par les institutions européennes. Cette loi vise à établir un cadre réglementaire pour la création des espaces communs de données en Europe. La troisième partie aborde le déploiement actuel des EECD, en soulignant les étapes clés et les processus en cours. Le document met en évidence des similitudes notables entre l'UE et le Canada en ce qui concerne l'identification des enjeux et la formulation des objectifs de politique publique en matière de données. Il souligne aussi des différences entre ces deux partenaires stratégiques dans l’optimisation du partage des données entre les juridictions et parties prenantes. Ces deux partenaires stratégiques se distinguent cependant par une différence fondamentale: l'absence d'une mutualisation efficace des ressources au sein de l’appareil intergouvernemental canadien dans la poursuite d’objectifs communs face à des enjeux majeurs communs tel celui des données à la grande différence de l’entreprise des EECD par l’UE dans la poursuite d’objectifs identiques de positionnement comme chef de file mondial l’économie des données. Cette absence de considération et, encore moins, d’action conjointe par l’appareil intergouvernemental canadien de mise en œuvre d’une stratégie commune des données au Canada est dommageable. Pour être efficace, la réponse canadienne doit être agile, axée sur les résultats, et intégrée à travers les différentes juridictions. La gestion rigoureuse, l’utilisation responsable et le partage organisé des données au sein et entre les différentes juridictions sont des éléments cruciaux pour aborder les défis complexes et les risques majeurs auxquels le Canada est confronté. Ni le gouvernement fédéral ni ceux des provinces ne sont actuellement bien positionnés pour traiter ensemble les données comme un actif stratégique commun. La résolution des obstacles réglementaires, juridiques et techniques à l'échange de données entre juridictions et organisations nécessite la création d'un espace commun de données qui à son tour implique une combinaison des outils et des infrastructures requises à cette fin, ainsi qu'un traitement des questions de confiance notamment par des règles communes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography