Journal articles on the topic 'Aire de protection ressources naturelles'

To see the other types of publications on this topic, follow the link: Aire de protection ressources naturelles.

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 journal articles for your research on the topic 'Aire de protection ressources naturelles.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse journal articles on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

OUATTARA, Brama, Lassina SANOU, Jonas KOALA, and Mipro HIEN. "Perceptions locales de la dégradation des ressources naturelles du corridor forestier de la Boucle du Mouhoun au Burkina Faso." BOIS & FORETS DES TROPIQUES 352 (May 1, 2022): 43–60. http://dx.doi.org/10.19182/bft2022.352.a36935.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
L’étude s’intéresse aux perceptions de la dégradation des ressources naturelles et examine les facteurs qui influencent la volonté des populations locales à intégrer les bonnes pratiques qui atténuent l’utilisation des feux, de la pâture et des pesticides. Nous avons analysé les stratégies locales qui pourraient restaurer les ressources naturelles et permettre une gestion durable. Les données ont été collectées auprès de 300 ménages ruraux dans trente villages riverains du corridor forestier de la Boucle du Mouhoun au Burkina Faso. Les résultats montrent selon l’échelle catégorielle de type Likert que les populations locales sont conscientes de la dégradation des ressources naturelles et en connaissent les principales causes : variabilité climatique, érosion des sols, feux, dégradation de la qualité du sol, pâture incontrôlée, coupe de bois, utilisation de pesticides et tenure foncière. L’âge, le genre, le statut de résidence, la source de revenu, la taille de l'exploitation et la tenure foncière sont explicatives de la volonté des communautés riveraines à inverser la tendance à la dégradation du corridor forestier de la Boucle du Mouhoun. En outre, les populations suggèrent la plantation d’espèces désirées et adaptées aux conditions de site, la mise en place des ouvrages antiérosifs qui améliorent la fertilité des sols et l’aide au rétablissement du couvert végétal. Elles promettent l’utilisation de pesticides homologués et à faible dose, l’interdiction de pâture dans les aires protégées, la protection et la conservation des arbres dans les champs. Au terme de cette étude, il ressort que les déterminants à prendre en compte pour une gestion durable des ressources naturelles et l’inversion de la tendance à la dégradation sont la gestion des feux, la pâture modérée, l‘utilisation modérée des pesticides et la réduction des défriches. Dans la formulation des stratégies de lutte contre la dégradation des ressources naturelles à mettre en place, il sera impérieux à l’avenir de tenir compte des caractéristiques socio-économiques.
2

Medjahdi, Boumediene, Assia Ltreuch-Belarouci, and Rémy Prelli. "Actualisation du catalogue des pteridophytes du Nord Ouest Algerien (region de Tlemcen). An update of the cheklist of pteridophytes from Nordwest Algeria (Tlemcen region)." Acta Botanica Malacitana 38 (December 1, 2013): 33–39. http://dx.doi.org/10.24310/abm.v38i0.2638.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Français. Un inventaire des ptéridophytes a été entrepris dans les forêts de la région de Tlemcen. L’inventaire de ces populations constitue une étape importante pour le développement des stratégies de conservation des ressources génétiques et de la diversité de ces populations sur l’ensemble de leur aire de distribution naturelle. Nous avons ainsi effectué le recensement et l’identification des fougères existantes dans la région de Tlemcen. Au total, plusieurs stations dont les caractéristiques écologiques diffèrent d’un site à un autre ont été prospectées, cela a permis l’identification de 26 taxons (dont 5 exceptionnellement rare). La création de réserves naturelles forestières renforcée par une protection réglementaire des espèces les plus menacées est nécessaire pour le maintien de ces communautés si particulières. English. An inventory of Pteridophyta was begun in the forests of the Tlemcen region. The inventory of these populations constitutes an important stage for the developement of the strategies of preservation of the genetic resources and the diversity of these populations on their whole area of natural distribution. We so made the inventory and the identification of the existing ferns in the region of Tlemcen. On the whole, several stations the ecological characteristics differ from a site in the other one were canvassed; they allowed the identification of 26 taxes (among which 5 exceptionally rare). The creation of forest nature reserves strengthened by a statutory protection of the most threatened species is necessary for the preservation of these particular communities.
3

Tia, Lazare, and Dohouri Rose Dago. "Morcellement d’une aire protégée en agglomération urbaine : le cas du parc national du Banco (Côte d’Ivoire)." Cahiers de géographie du Québec 59, no. 168 (August 10, 2016): 349–76. http://dx.doi.org/10.7202/1037254ar.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
La volonté de préserver et de conserver les ressources forestières en leur état naturel est à l’origine de la création des parcs nationaux et réserves naturelles, en Côte d’Ivoire. Ce processus fut entamé avec le parc national (PN) du Banco, qui est passé du statut de station forestière, en 1926, à celui de parc national, en 1953. De par sa situation géographique, le PN du Banco est classé parmi les parcs urbains du monde. Ce riche patrimoine naturel est l’objet de dégradations et pollutions diverses. Les résultats d’une enquête exhaustive montrent que la conjugaison de plusieurs facteurs a contribué au morcellement du parc dans sa partie nord-est, connue comme le Triangle de Sagbé (52 ha). Parmi ces facteurs on note les fortes pressions démographique et foncière urbaine, ainsi que les crises socioéconomiques et politicomilitaires doublées d’une faiblesse institutionnelle. Au total, 1134 acteurs économiques informels s’y sont installés par vagues successives, de 1987 à 2013. La quasi totalité des exploitants (95,6 %) des sites du Triangle de Sagbé sont bien disposés à libérer les lieux, mais ils s’y maintiennent à la faveur de la passivité et de la réduction du rôle régalien de l’État dans la protection des aires protégées. Pour garantir une conservation durable du parc, des mesures coercitives de déguerpissement, la construction d’au moins 14,2 km de clôture et l’application du système de gestion participative sont nécessaires.
4

Veluk Gutierrez, Felipe, Ronnie De Camino, and Alejandro Imbach. "Cartographie des aires prioritaires pour la restauration des paysages forestiers et l'amélioration des moayens de subsitance ruraux sur l'Altiplano de San Marcos au Guatemala." BOIS & FORETS DES TROPIQUES 313, no. 313 (September 1, 2012): 73. http://dx.doi.org/10.19182/bft2012.313.a20498.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Le projet de recherche a été mené au sein de trois petits bassins versants localisés dans l'altiplano du département de San Marcos, dans la région Sud-Ouest du Guatemala. L'objectif principal était d'analyser les attributs spatiaux du territoire et de cartographier les aires prioritaires pour aider les parties prenantes aux prises de décision de mise en oeuvre de futurs efforts régionaux de développement, d'aménagement et de conservation des ressources naturelles. Ce travail a pris en compte différents outils et approches techniques tels que: la restauration du paysage forestier (Rpf), les milieux de vie durables, les services écosystémiques, le système d'information géographique (Sig) et l'analyse décisionnelle avec de multiples critères spatiaux. Cette cartographie a identifié et mis en exergue trois lignes stratégiques de Rpf en accord avec chaque modèle spatial ainsi créé, qui sont par ordre d'importance croissante, l'aménagement et la conservation des résidus forestiers, le reboisement ou la régénération de terres dégradées et, surtout, la mise en place de systèmes agroforestiers. Chaque modèle a été établi à partir d'attributs géographiques spécifiques en accord avec les besoins élémentaires des moyens de vie et aussi à partir des données spatiales disponibles. En outre, différents services écosystémiques ont été mis à profit pour orienter la construction de la structure cartographique, parmi lesquels: l'approvisionnement en bois énergie et bois d'oeuvre, la régulation hydrique, la protection des sols et la réduction des risques de glissement de terrain et le gel, la production/sécurité alimentaire et la conservation de la biodiversité. Le Sig s'est avérée être un outil assez puissant et innovant pour comprendre et intégrer le large et complexe réseau de facteurs et/ou lignes de force (mosaïque d'usage du sol, moyens de vie locaux, relations et enjeux sociaux, parmi d'autres caractéristiques géographiques) qui définissent le paysage et ses habitants et consolident ainsi les futurs efforts ou plans régionaux de Rpf. L'analyse spatiale et l'identification d'aires prioritaires à choisir pour la Rpf constituent ainsi les éléments clés d'appui auprès des responsables locaux et des décideurs en vue de l'usage optimal de leurs ressources techniques et financières afin d'élaborer un avenir le plus durable possible vis-à-vis des communautés et de leur environnement.
5

Nguvulu Lufuma, Steve. "Implication du programme des Nations Unies pour le Développement dans la lutte contre la pauvréte socio-économique en République Démocratique du Congo." Revue Congolaise des Sciences & Technologies 2, no. 4 (February 10, 2022): 478–84. http://dx.doi.org/10.59228/rcst.023.v2.i4.53.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Dans le préambule de la charte des Nations Unies, il est souligné que les peuples du monde s’engagent à favoriser le progrès socio-économique et instaurer les meilleures conditions de vie dans une liberté plus grande. C’est dans ce contexte qu’a été créé le Programme des Nations Unies pour le Développement, en sigle PNUD. Ainsi, le PNUD aide les pays en développement à mieux utiliser leurs ressources naturelles et humaines, à élever leur niveau de vie, de lutter contre les différentes causes de la pauvreté en renforçant la sécurité alimentaire et l’offre aux centres d’accueils et en service de base, en favorisant la création d’emplois. Notre question d’étude est de savoir quelle est la contribution du PNUD dans la lutte contre la pauvreté en République Démocratique du Congo. L’objet de notre étude est que la pauvreté est un drame individuel vécu au quotidien par chacun de nous. De ce fait, la lutte engagée contre elle qu’est une lutte de survie, intéresse plus de 90% des congolais qui en sont victimes. Sur ce, il faut atténuer ce drame. Quant à la présente étude, nous allons utiliser la méthode structuro-fonctionnaliste. Car elle va nous permettre de comprendre l’organisation et le fonctionnement de PNUD ainsi que son rôle, en ce qui concerne la République Démocratique du Congo. Cette méthode sera complétée par la technique documentaire. En définitive, le PNUD a contribué dans la lutte contre la pauvreté socio-économique à travers le domaine de bonne gouvernance, le secteur de la protection de l’environnement et puis dans le cadre de l’assistance humanitaire. Il se fait que l’apport du PNUD a été dérisoire compte tenu des besoins de la population congolaise, victime des conditions socio-économiques dégradantes. Or, le PNUD a pour rôle de promouvoir le développement national, de mettre fin à la pauvreté et instaurer la paix grâce à des activités gérées et soutenues localement. Mots clés: PNUD, pauvreté, bien-être social, développement, population congolaise.
6

Hengelela, Joseph Cihunda, and Nicole Djangi Ekila. "Les implications du principe de la souveraineté permanente de l’Etat sur les ressources naturelles sous l’empire de la Constitution du 18 février 2006 en République Démocratique du Congo." Recht in Afrika 23, no. 1 (2020): 80–102. http://dx.doi.org/10.5771/2363-6270-2020-1-80.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Cet article démontre que le principe constitutionnel de la souveraineté permanente de l’Etat sur les ressources naturelles a été inscrit dans le système juridique congolais comme un antidote au modèle économique hérité de la colonisation. Les auteurs soutiennent qu’au regard de sa portée, il peut offrir une protection efficace aux ressources naturelles en République Démocratique du Congo à condition que certains préalables soient remplis. Il s’agit notamment de l’effectivité de l’application des lois, de l’efficacité du contrôle des activités d’exploitations des ressources naturelles, de la transparence dans la collecte et la redistribution équitable des revenus des industries extractives ainsi que de l’exercice du droit à l’indemnisation en cas de spoliation.
7

Dipama, Jean-Marie. "Les risques de dégradation des écosystèmes liés à la culture du coton au Burkina Faso : le cas du parc national de Pô." Articles 40, no. 2 (March 24, 2011): 29–52. http://dx.doi.org/10.7202/1001387ar.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Depuis 1995, la culture du coton connaît une expansion considérable au Burkina Faso. Sa promotion vise à accroître les revenus monétaires des paysans et lutter contre la pauvreté. L’engouement pour la culture du coton est à l’origine de l’envolée de la production du pays qui est passée de 147 000 à 600 000 tonnes entre 1996 et 2006. Cette dynamique suscite des polémiques sur les effets environnementaux avérés ou supposés de la culture du coton, susceptibles de compromettre la préservation des ressources naturelles et de la biodiversité surtout lorsque la culture côtoie une aire protégée comme le parc national de Pô. À partir d’une analyse diachronique d’images satellites (Landsat et Aster) et des investigations menées sur deux terroirs qui jouxtent le parc, cette étude met en évidence une dégradation de la végétation et la flore, une pollution des eaux de surface et de sérieuses menaces sur certaines populations de la faune. Il s’avère nécessaire de renforcer les mesures d’accompagnement qui concilient le développement harmonieux de la filière avec la gestion durable des ressources naturelles.
8

Olaoye, Kehinde Folake. "Permanent sovereignty over natural resources and investor-state dispute settlement in Africa / Souveraineté permanente sur les ressources naturelles et accord des différends entre investisseur et État en Afrique." Journal of the African Union Commission on International Law 2021 (2021): 58–101. http://dx.doi.org/10.47348/aucil/2021/a2.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
In 1962, newly independent African states voted overwhelming in support of United Nations (UN) General Assembly Resolution 1803 (XVII) on ‘Permanent Sovereignty over Natural Resources’ (PSNR). This resolution emerged mainly in response to concerns about the protection of foreign direct investment (FDI) and economic development in developing countries. Although substantial legal scholarship has focused on PSNR, few studies have focused on conceptualising PSNR and investor-state dispute settlement (ISDS) in Africa. This paper intends to fill this important research gap, by conceptualising PSNR as a threepronged principle that protects the rights of the state, investors and citizens. This paper examines the evolution of PSNR in the context of investment law in Africa through a textual analysis of treaty language in African investment treaties and as interpreted in natural resource-related investor-state disputes. This paper also examines the significance of Tanzania’s recently enacted Natural Wealth and Resources (Permanent Sovereignty) Act, 2017 (Sovereignty Act). The paper’s textual analysis reveals that unlike what is envisaged under Resolution 1803, dispute settlement clauses in treaties signed by African states do not provide for the exhaustion of local remedies. This paper argues that to attain ‘sustainable sovereignty’ over natural resources, African states must recognise the core of foreign investment protection law: pacta sunt servanda. Although the ‘new generation’ treaties constitute positive steps, to fully attain transformed development through the sustainable use of natural resources (as envisaged in Agenda 2063) treaty reform must be backed by good governance, informed natural resource investment contracts, the rule of law, and intra-regional investment. En 1962, les États africains nouvellement indépendants ont favorablement et massivement voté la Résolution 1803 (XVII) de l’Assemblée générale des Nations Unies (ONU), sur la « souveraineté permanente des ressources naturelles » (SPRN). Cette Résolution a été adoptée en réponse aux préoccupations concernant la protection des investissements directs étrangers (IDE) et le développement économique des pays en voie de développement. Bien que le SPRN ait fait l’objet d’importantes études juridiques, peu d’études ont porté sur la conceptualisation des SPRN et les accords sur les différends entre investisseurs et États (ADIE) en Afrique. Cet article vise à combler cet important vide dans la recherche en conceptualisant les SPRN comme un principe à trois volets qui protège les droits de l’État, des investisseurs et des citoyens. Cet article analyse l’évolution des SPRN dans le contexte du droit à l’investissement en Afrique par une analyse textuelle du langage des traités dans les traités d’investissement africains et tel qu’interprété dans les différends entre investisseurs et États en relation avec les ressources naturelles. Cet article examine également l’importance de la récente promulgation en Tanzanie de la loi sur les Richesses et Ressources Naturelles (Souveraineté Permanente) de 2017 (Loi sur la Souveraineté). L’analyse textuelle de cet article révèle que contrairement à ce qui est envisagé dans la Résolution 1803, les clauses de règlement des différends contenues dans les traités signés par les États africains ne prévoient pas l’épuisement des recours internes. Cet article soutient que pour parvenir à la « souveraineté durable » sur les ressources naturelles, les États africains doivent reconnaître l’essence de la loi sur la protection des investissements étrangers : pacta sunt servanda. Bien que les traités de la « nouvelle génération » constituent des étapes positives pour parvenir à un développement pleinement transformé grâce à l’utilisation durable des ressources naturelles (comme prévu dans l’Agenda 2063), la réforme des traités doit être soutenue par une bonne gouvernance, des contrats réfléchis relatifs aux ressources naturelles, l’État de droit et les investissements intra régionaux.
9

MÁRQUEZ GUERRA, JOSÉ FRANCISCO. "Politiques publiques, OBJETS INTERMÉDIAIRES ET CONFLITS DE CADRAGES: LE CAS DE LA CONFIGURATION TERRITORIALE AUTOUR D’UNE ROUTE DANS L’AMAZONIE BOLIVIENNE." ADVOCATUS, no. 24 (January 1, 2015): 229. http://dx.doi.org/10.18041/0124-0102/advocatus.24.995.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Les politiques publiques de la colonisation et la conservation dans l’Amazonie souvent sont contradictoires dans les logiques d’action et la manière d’envisager le territoire et les populations. Les cadres juridiques et sa mise en situation pratique ont des effets performatifs dans la configuration des identités et la transformation du paysage culturel et naturel. Le texte décrit les conflits socio-environnementaux autour de la route Yucumo-Rurrenabaque qui sépare d’un côté, Pilón Lajas un territoire de double statut juridique à la fois Aire protégée et Territoire collectif indigène titré a faveur des peuples Tsimane et Mosetene, et d’un autre côté, une aire de colonisation de communautés paysans de migrants andins Quechua et Aymara venus en Amazonie bolivienne á la suite de projets de développement rural et de colonisation des années 70. L’article décrit comment les conflits environnementaux sont activés localement par une route rudimentaire en tant qu’objet intermédiaire d’une politique publique et comment les différents cadrages juridiques imposés sur sa zone d’influence configurent les identités, les représentations et les pratiques de gestion de ressources naturelles de divers acteurs locaux.
10

Kossoumna Liba’a, Natali. "Processus, acteurs et performances dans les conventions locales et la gestion des ressources naturelles en zones soudano-sahéliennes d’Afrique sub-saharienne." Articles hors thème 42, no. 1-2 (January 15, 2014): 221–41. http://dx.doi.org/10.7202/1021305ar.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
La pression sur les ressources naturelles d’Afrique sub-saharienne a fait émerger des actions portées par des projets qui sont appuyés par de nouveaux acteurs locaux. L’objectif de cette note de réflexion est d’évaluer les performances, le processus et les acteurs de ces expériences à partir des données bibliographiques et des enquêtes et entretiens auprès des acteurs concernés. Les résultats montrent que ce processus participatif a vu l’émergence de règles communes d’accès et de partage équitable, de préservation et de gestion durable, de contrôle et de protection des ressources naturelles. Cette réussite est favorisée par l’implication des autorités administratives et traditionnelles, mais aussi grâce à l’implication des acteurs concernés à la définition des règles. En somme, malgré leur succès à la fois sur le plan écologique, économique, sociologique et institutionnel, ces expériences ont besoin d’un cadre juridique et administratif pour entériner et valider ces démarches qui viennent se greffer ou supplanter les instances officielles existantes.
11

Savard, Michel, Majella Larochelle, and Jean-Marie Perron. "Découverte de la cordulie tricoteuse (Somatochlora filosa) au Canada et reconsidération de la cordulie linéaire (Somatochlora linearis) au Québec, deux espèces rhéophiles de libellules." Entomologie 141, no. 2 (May 4, 2017): 42–52. http://dx.doi.org/10.7202/1039735ar.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
La pêche d’une naïade de la cordulie tricoteuse (Odonata : Corduliidae : Somatochlora filosa), le 7 septembre 2016 à Sainte-Catherine-de-Hatley, en Estrie, au Québec, représente une première mention de l’espèce au Canada. Fort méconnu, l’habitat de reproduction de cette espèce est rapporté pour la deuxième fois en Amérique du Nord. La découverte inattendue de cette population relique, isolée de 575 km au nord de son aire de répartition connue, soulève un questionnement sur la composition originelle de l’odonatofaune de la sous-zone de la forêt décidue du Québec, la plus perturbée depuis la colonisation et l’exploitation du territoire par les humains pour ses ressources naturelles. De plus, la cordulie linéaire (S. linearis) est ramenée dans la liste des espèces d’odonates du Québec, sur la base de l’authentification du spécimen capturé en 1877 par l’abbé Léon Provancher. Trois autres espèces rhéophiles de cordulies pourraient habiter les sources et les ruisseaux forestiers du sud de la province.
12

Hanel, Petr. "Les caractéristiques des exportations manufacturières, 1972-1979." Retard et limitations 30, no. 3 (April 12, 2005): 403–19. http://dx.doi.org/10.7202/056471ar.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
L'analyse des exportations manufacturières du Québec pour la période 1972-1979 montre que le résultat des régressions classe les industries en deux catégories. Il y a celles qui sont protégées par les droits de douane canadiens: plus elles vendent au reste du pays, moins elles exportent à l'étranger. Puis viennent celles qui ont des dépenses élevées en recherche développement ou qui utilisent abondamment les ressources naturelles. Elles sont peu protégées au Canada, mais sont sensibles à la protection aux États-Unis. En somme, les exportations internationales du Québec ne constituaient pas à l'époque un prolongement des ventes interprovinciales.
13

Breton-Le Goff, Gaëlle. "L'échange dette-contre-nature: un instrument utile de protection de l'environnement?" Canadian Yearbook of international Law/Annuaire canadien de droit international 36 (1999): 227–74. http://dx.doi.org/10.1017/s0069005800006925.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
SommaireAlors que les effets de la crise asiatique s’étendent à l Amérique latine, et que les États empruntent largement pour soutenir leurs économies vacillantes, les ressources naturelles, ressources économiques fondamentales, sont de plus en plus menacées par les nécessités du remboursement de la dette. Dette et environnement restent aujourd’hui encore, quatorze années après la proposition du vice-président de WWF, Thomas Lovejoy, profondément interdépendants. Les échanges dette-contre-nature de la première génération dans les années 1984-90 ont inévitablement rencontré des difficultés. Mais la technique a convaincu, les État et les États s’en sont alors emparés pour la transposer aux problèmes du règlement de la dette dans les relations bilatérales. Peu à peu, la technique des échanges s’est affinée, s’est structurée et s’est diversifiée. Repensé et corrigé, le mécanisme des échanges dette-contre-nature apparaît à la fois comme un instrument utile de gestion et de protection de la ressource naturelle, et comme une source de financement pour la mise en œuvre du droit international de l’environnement. Enfin cet article met en lumière l’importance du rôle des organisations non gouvernementales dans le développement du droit international de l’environnement et plaide pour le maintien de la participation de la société civile au mécanisme qu 'elles ont inventé.
14

Nouzha, Christophe. "Réflexions sur la contribution de la Cour internationale de justice à la protection des ressources naturelles." Revue Juridique de l'Environnement 25, no. 3 (2000): 391–420. http://dx.doi.org/10.3406/rjenv.2000.3804.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Ouiminga, Idrissa. "Production biologique ou conventionnelle au Burkina Faso : un choix économique conditionné par la structure organisationnelle." Mondes en développement 202, no. 2 (August 3, 2023): 83–102. http://dx.doi.org/10.3917/med.202.0087.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Les choix de production biologique ou conventionnelle sont des alternatives différentes auxquelles les petits exploitants sont confrontés. En plus de la protection des ressources naturelles et de la santé, le profit demeure un critère de comparaison des performances pour les petits exploitants maraîchers. Un échantillon de 950 producteurs bio et conventionnels de tomates a servi de base empirique pour l’estimation des performances. Par l’établissement des comptes d’exploitation et une approche par la méthode généralisée des moments, les producteurs bio obtiennent de meilleurs profits que ceux conventionnels. La structuration en groupement ou coopératives se révèle être un facteur déterminant qui marque la différence de performance entre producteurs bio et conventionnels. Classification JEL : Q 16, O13, Q 56
16

Makungu, Ursil Lelo di. "Vers un régime foncier juridique spécial protecteur des peuples autochtones et des communautés locales des zones forestières en République Démocratique du Congo." Recht in Afrika 21, no. 2 (2018): 168–88. http://dx.doi.org/10.5771/2363-6270-2018-2-168.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
A l’aune de la définition d’une nouvelle réforme de la politique foncière en République Démocratique du Congo, la présente étude ouvre une piste de réflexion en vue de contribuer à la mise en œuvre d’une politique foncière adéquate susceptible d’assurer la protection juridique spéciale des communautés locales et peuples autochtones vivant autour des concessions forestières. Il analyse non seulement les efforts fournis par le législateur congolais en vue de construire un régime juridique spécial protecteur des peuples autochtones et des communautés locales à l’accès aux ressources naturelles, mais également offre les préalables avant la mise en œuvre d’un régime foncier spécial protecteur des peuples autochtones et des communautés des zones forestières (Communautés locales) en République Démocratique du Congo avec un essai des propositions.
17

Boivin, D. J., M. I. El-Sabh, R. Quenneville, D. Lauzier, and R. Chassé. "Évaluation du risque environnemental associé aux déversements d’hydrocarbures en mer : application au parc national Forillon, golfe du Saint-Laurent, Canada." Water Quality Research Journal 31, no. 1 (February 1, 1996): 175–96. http://dx.doi.org/10.2166/wqrj.1996.011.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Abstract Le présent article décrit une méthodologie dévaluation du risque environnemental basée sur la caractérisation de la vulnérabilité des rives en relation avec un déversement d’hydrocarbures. Cette caractérisation a pour but d’identifier les secteurs du rivage du parc national Forillon qui sont les plus menacés par une marée noire. La méthode permet de classifier les bandes littorales selon la géomorphologie et la granulométrie des sédiments meubles en rapport avec lénergie cinétique des vagues. Puisque l’autonettoyage constitue un facteur de première importance lors des déversements de grande envergure, l’identification des secteurs où cet autonettoyage est plus lent constitue une approche intéressante pour prioriser les interventions de protection des rivages à l’aide d’estacades. Les habitats fauniques particuliers constituent également, à certaines périodes de l’année, des éléments dont la protection est prioritaire. Ces facteurs, jumelés à la probabilité d’accidents anticipés dans la région, ont permis de mettre en lumière les scénarios cumulant les plus hauts niveaux de risque pour les rives du parc national Forillon et d’orienter les stratégies visant la protection des ressources naturelles en présence.
18

Brun, Alexandre, Ève Harbour-Marsan, Frédéric Lasserre, and Éric Mottet. "Le Plan Nord : enjeux géopolitiques actuels au regard des « Plans Nord » passés." Recherche 58, no. 2 (November 28, 2017): 297–335. http://dx.doi.org/10.7202/1042165ar.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
En mai 2011, le premier ministre du Québec lançait officiellement le Plan Nord. Ce projet d’aménagement et de valorisation du nord québécois poursuit deux objectifs complémentaires. Il s’agit, d’une part, d’optimiser l’exploitation des ressources naturelles à des fins économiques et commerciales, et, d’autre part, de construire un nouvel espace social dans le Nord de la province en repoussant les limites de l’écoumène. L’idée n’est pas nouvelle car le Nord a fréquemment été au centre des préoccupations des dirigeants du Québec. Mais force est de constater que les projets de développement nordiques passés, portés par l’idée d’un territoire vierge et riche en ressources, n’ont pas eu les retombées escomptées. Les fluctuations des matières premières sur les marchés mondiaux expliquent les difficultés auxquelles ont été confrontés les gouvernements successifs. Aujourd’hui, le Plan Nord est présenté comme un projet de développement durable unique au monde, qui harmoniserait les activités d’exploitation d’envergure avec la protection de la biodiversité, en partenariat avec les Autochtones. Ainsi, ce projet repose sur un ensemble de mesures techniques, administratives, financières, législatives et règlementaires dont le but à demi avoué est de légitimer sa réalisation, mais surtout de conforter son attractivité et sa compétitivité sur l’échiquier mondial aux yeux des investisseurs du secteur minier.
19

El Assal, Zineb, and Hanane Rochdane. "L’intérêt des citoyens de Casablanca envers l’utilisation des énergies renouvelables dans le contexte de la ville intelligente." SHS Web of Conferences 175 (2023): 01036. http://dx.doi.org/10.1051/shsconf/202317501036.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
L’utilisation des énergies renouvelables est considérée comme l’une des solutions majeures pour protéger l’environnement, ce qui est devenu une préoccupation majeure pour de nombreux individus qui cherchent à satisfaire leurs besoins tout en préservant les ressources pour les générations futures, en suivant le principe du développement durable. Dans ce contexte, tout projet de ville intelligente doit prendre en compte la protection de l’environnement, impliquer les citoyens dans sa conception et encourager leur participation aux différents enjeux et dimensions de cette initiative. Dans le cadre de notre recherche, nous avons étudié dans quelle mesure les résidents de Casablanca seraient disposés à soutenir le projet Smart City en adoptant des comportements responsables en matière d’exploitation des ressources naturelles. Pour atteindre cet objectif, nous avons adopté le paradigme positiviste et utilisé la logique déductive basée sur un modèle théorique existant, la théorie de l’autodétermination que nous avons étayée par une revue de la literature et nous avons opté pour une enquête diffuse auprès des internautes et des habitants de la ville de Casablanca. L’analyse des données a montré que la plupart des citoyens se montrent intéressés par l’utilisation des énergies renouvelables et se déclarent prêts à collaborer au projet de la ville intelligente et que la population interrogée a un niveau élevé de responsabilité environnementale.
20

Garbaccio, Grace Ladeira, and Julien Prieur. "Développement durable et biodiversité : coutume des autochtones et droit positif à travers la protection des ressources naturelles à Madagascar." Revista Jurídica da Presidência 22, no. 128 (January 29, 2021): 453. http://dx.doi.org/10.20499/2236-3645.rjp2021v22e128-2309.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Ndayambaje, Olivier Dismas. "La contribution de la reconnaissance des droits des peuples autochtones à la protection de l’environnement à la lumière de l’affaire Endorois c Kenya." Revue québécoise de droit international 29, no. 2 (May 22, 2018): 173–90. http://dx.doi.org/10.7202/1046512ar.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Les peuples autochtones d’Afrique font face à beaucoup de difficultés de mise en oeuvre de leurs droits. Ces difficultés sont essentiellement liées à la définition du concept de « peuples autochtones » lui-même, ainsi qu’à l’accès à la justice. La conception individualiste des droits de l’homme, et ce malgré la reconnaissance des droits des peuples dans la Charte africaine des droits de l’homme et des peuples de 1981, complique la reconnaissance des droits des peuples autochtones au niveau des États. La Commission africaine des droits de l’homme et des peuples, étant un organe de recours en cas de violations des droits de l’homme par les États, a, à travers l’Affaire des Endorois c Kenya, réaffirmé le caractère obligatoire des instruments internationaux de protection des droits des peuples autochtones. Rappelant l’aspect collectif de ces droits et en reconnaissant les droits à la terre et aux ressources naturelles pour les Endorois, la Commission a fait un lien direct entre reconnaissance des droits des peuples autochtones et protection de l’environnement. Dans ce cadre, la consécration du principe de consentement libre, préalable et éclairé et du principe d’étude d’impact environnemental avant l’exécution d’un projet de développement sur les terres ancestrales des peuples autochtones s’avère être un moyen de confirmer le rôle incontournable des peuples autochtones dans la protection de l’environnement.
22

Guire, Rimso D. A., Juliette Tranchot-Diallo, and Diane Abdoulaye. "Aire marine protégée du Bamboung pour une initiative de conservation de la biodiversité aquatique." International Journal of Biological and Chemical Sciences 17, no. 1 (March 8, 2023): 192–99. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v17i1.14.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Les initiatives des Organisations Non Gouvernementale (ONG) comme OCEANIUM Sénégal, ont un impact sur la protection de l’environnement. L’objectif de cette recherche est de démontrer l’importance de la contribution de OCEANIUM Sénégal dans la préservation de la biodiversité aquatique. La recherche a été menée dans le Bamboug au Sénégal et a impliqué quatorze villages qui ont fait l’objet d’échantillonnage et la population a été enquêtée. Les deux plus gros villages étaient SIPPO et SOUKOUTA. Des données ont également été recueillies auprès d’organismes comme, l'Union Internationale pour la Conservation de la Nature, l’Institut de Recherche pour le Développement, la Commission Sous Régionale de la Pêche, le programme Régional de la Conservation de la zone Côtière et Marine en Afrique de l’Ouest. OCEANIUM Sénégal, a mis en place l’aire marine protégée en 2003. Sept ans après on comptait vingt-trois nouvelles espèces, des proportions et tailles de poissons bien plus considérables. En 2018 on y comptait plus de 130 espèces. Par ailleurs, un site éco touristique a été mis en place. La contribution des ONG et associations et notamment celle OCEANIUM au Sénégal est incontestablement très bénéfiques quantitativement et qualitativement dans la protection des ressources aquatiques et la gestion durable de la biodiversité. English title: Marine protected area of Bamboung in Senegal: The initiative of the NGO OCEANIUM, in favor of aquatic biodiversity conservation The initiatives of Non-Governmental Organizations (NGOs) such as OCEANIUM Senegal, have impact on environment protection. The purpose of this research is to demonstrate the importance of OCEANIUM Senegal contribution in the preservation of aquatic biodiversity. The research was conducted in Bamboug in Senegal and involved fourteen villages that were sampled and the population surveyed. The two largest villages were SIPPO and SOUKOUTA. Data was also collected from organizations such as the International Union for Conservation of Nature, the Research Institute for Development, the Sub-Regional Fisheries Commission, the Regional Program for the Conservation of the Coastal Zone and Navy in West Africa. OCEANIUM Senegal, set up the marine protected area in 2003. Seven years later there were twenty-three new species, much larger proportions and sizes of fish. In 2018 there were more than 130 species. In addition, an ecotourism site has been set up. The contribution of NGOs and associations and in particular that of OCEANIUM in Senegal is undeniably very beneficial quantitatively and qualitatively in the protection of aquatic resources and the sustainable management of biodiversity.
23

Benhamou, Nicole, and Patrice Rey. "Stimulateurs des défenses naturelles des plantes : une nouvelle stratégie phytosanitaire dans un contexte d’écoproduction durable." Article de synthèse 92, no. 1 (September 25, 2012): 1–23. http://dx.doi.org/10.7202/1012399ar.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Après avoir été longtemps dépendante des pesticides, l’agriculture mondiale est aujourd’hui frappée par un courant qui favorise des pratiques plus durables et plus respectueuses de l’environnement. Pour répondre à ces nouvelles exigences, les agriculteurs doivent se tourner vers l’exploitation et la rentabilisation des ressources naturelles par le biais de pratiques agricoles combinant la performance et la protection des cultures à un moindre coût écologique. Dans ce contexte, le développement de molécules biologiques capables de stimuler les défenses naturelles des végétaux (SDN) est une stratégie qui attire de plus en plus l’attention. Une molécule SDN est un éliciteur susceptible de déclencher une série d’évènements biochimiques menant à l’expression de la résistance chez la plante. La perception du signal par des récepteurs membranaires spécifiques et sa transduction par diverses voies de signalisation conduisent à la synthèse et à l’accumulation synchronisée de molécules défensives parmi lesquelles certaines jouent un rôle structural alors que d’autres exercent une fonction antimicrobienne directe. Les barrières structurales contribuent à retarder la progression de l’agent pathogène dans les tissus de la plante et à empêcher la diffusion de substances délétères telles des enzymes de dégradation des parois ou des toxines. Les mécanismes biochimiques incluent, entre autres, la synthèse de protéines de stress et d’inhibiteurs de protéases ainsi que la production de phytoalexines, des métabolites secondaires ayant un fort potentiel antimicrobien. Les progrès remarquables accomplis ces dernières années en termes de compréhension des mécanismes impliqués dans la résistance induite chez les plantes se traduisent aujourd’hui par la commercialisation d’un nombre de plus en plus important de SDN capables de stimuler le « système immunitaire » des plantes en mimant l’effet des agents pathogènes.
24

Koh, Kheng Lian. "« L'Accord de l'ANASE sur la sauvegarde et la protection de la nature et des ressources naturelles de 1985 : un exemple de gouvernance environnementale." Revue Européenne de Droit de l'Environnement 8, no. 1 (2004): 30–43. http://dx.doi.org/10.3406/reden.2004.1658.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Matonga, Joel Immanuel. "Using the public trust doctrine to hold mining transnational corporations in Africa accountable for environmental wrongs / Utiliser la doctrine de la confiance publique pour obtenir la responsabilité des sociétés multinationales minières quant à leurs atteintes sur l’environnement." Journal of the African Union Commission on International Law 2021 (2021): 162–84. http://dx.doi.org/10.47348/aucil/2021/a5.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
The extractives industry is crucial to Africa’s economy. Mineral resources play an important role in the economic growth of many nations on the continent. The extraction of mineral resources is done by mining companies, most of which are transnational corporations (TNCs). The manner in which these mining TNCs handle waste from the mining process is usually not environmentally friendly, resulting in serious damage to the sustainability of natural resources such as land, water and the ecosystem at large. The states in which these TNCs operate fail to regulate the activities of the TNCs for a number of reasons. Apart from political factors, such reasons include a lack of strong domestic and international laws to address environmental pollution by mining TNCs. The public trust doctrine (PTD) has been celebrated as the ultimate environmental protection tool. Its ability to conform to changing public interests is evidenced by its development. Traditionally, the PTD’s original trustee was the sovereign state. However, this paper will argue that the rise of TNCs – particularly mining TNCs – in Africa has led to the transfer of public roles from the state to the mining TNCs. The conduct of these TNCs has resulted in huge environmental damage on the continent. There is therefore a need for a paradigm shift in environmental law by imposing the PTD on such TNCs. This paper argues that, bearing in mind the fundamental dynamics of the relationship between mining TNCs and the countries in which they operate on the continent, these TNCs have emerged as the dominant governance institutions. The largest of them reaches virtually every country of the world and exceeds most governments in size and power. As a result, the corporate interest rather than the human interest defines the policy agendas of states and international bodies, including the policy agendas and processes of environmental protection. Invariably, TNCs have assumed some of the crucial public roles that were historically the basis for the sovereign state to be the trustee of natural resources. This paper therefore examines the PTD as a legal phenomenon and isolates the concepts that make it an effective legal environmental protection tool on the African continent. It then discusses the characteristics that make the sovereign state an ‘automatic’ trustee of the PTD. The paper then identifies the emerging characteristics of mining TNCs and considers the justifications for advocating the use of the PTD on the international law platform to hold these TNCs accountable for environmental damage on the continent. L’industrie extractive est cruciale pour l’économie de l’Afrique. Les ressources minérales jouent un rôle important pour le développement de beaucoup de pays sur le continent. L’extraction des ressources minérales se fait par des compagnies minières dont la plupart sont des sociétés multinationales (SMs). La manière avec laquelle ces sociétés minières SMs manipulent les résidus miniers n’est très souvent pas respectueux de l’environnement, entraînant ainsi de graves dommages quant à la durabilité des ressources naturelles telle que la terre, l’eau et de manière générale l’écosystème. Les États dans lesquels ces SMs opèrent, sont incapable pour diverses raisons de réguler les activités des SMs. Hormis les facteurs politiques, ces raisons incluent une carence de lois nationales et internationales qui adressent de façons efficaces la pollution de l’environnement by les sociétés minières SMs. La doctrine de la confiance publique (DCP) a été célébrée comme l’ultime arsenal de protection de l’environnement. Sa capacité de s’adapter au changement des intérêts du public justifie son essor. Traditionnellement, la souveraineté de l’État était le garant de la DCP. Cet article soutient toutefois que la montée des SMs – sociétés minières SMs en particulier- en Afrique a donné lieu à un transfert des rôles publics de l’État aux sociétés minières SMs. L’action de ces SMs a conduit à un désastre environnemental sur le continent. Il y a donc une nécessité d’un changement de la loi sur l’environnement en imposant la DCP aux SMs. Cet article argumente que considérant les dynamiques fondamentales de la relation entre les sociétés minières SMs et les pays dans lesquels elles opèrent sur le continent, ces SMs ont émergé comme des institutions de gouvernance dominantes. La plus grande d’entre elles sont pratiquement dans tous les pays du monde et dépassent la plupart des gouvernements en grandeur et puissance. De ce fait, l’agenda politique des États et les agences internationales incluant les agendas politiques et les processus de protection de l’environnement sont définis par les intérêt de l’entreprise et non l’intérêt humain. Invariablement, les SMs ont assumé certains des rôles publics cruciaux qui jadis étaient dévolus à l’État souverain comme gardien/garant des ressources naturelles. Cet article examine donc les SMs comme un phénomène juridique en dissociant les concepts qui font d’elles un outil juridique de protection de l’environnement sur le continent africain. Il examine ensuite les caractéristiques qui font de l’État souverain un gardien/garant « automatique » de la DCP. Se faisant, l’article identifie les caractéristiques émergeantes des sociétés minières SMs et préconise comme justificatif l’utilisation de la DCP en droit international pour tenir responsables ces SMs des dommages causés sur l’environnement sur le continent.
26

Diatta, Claudette Soumbane, Fall Meissa Birima, Dieme Barnabé Ephrem A., Thiam Mame Demba, and Diouf Malick. "La Perte de Savoirs et de Pratiques Endogenes: Risques pour l’Envitonnement Naturel du Territoire Blouf en Basse Casamance (Senegal)." European Scientific Journal, ESJ 19, no. 14 (May 31, 2023): 113. http://dx.doi.org/10.19044/esj.2023.v19n14p113.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Au Sénégal, l’environnement naturel en général subit de nombreuses agressions (sécheresse, pollution, destruction des habitats et surexploitation) qui sont autant de causes de perte de la biodiversité. Pourtant, en dépit de ces multiples agressions, il existe encore des endroits en Basse Casamance où l’on peut trouver une biodiversité remarquable. Entre autres milieux, figurent les sites naturels sacrés qui jouissent d’une protection fondée sur des règles traditionnelles, lesquelles reposent sur des savoirs locaux transmis à travers les générations. Les savoirs locaux identifiés ainsi que de nombreuses pratiques locales contribuent à la conservation des ressources naturelles, malgré les pressions multiples. Ces ressources ont des valeurs culturelles, spirituelles et matérielles remarquables. Aujourd’hui, la prise de conscience par la communauté scientifique de l’intérêt de ces savoirs endogènes pour la conservation, pose le problème de leur maintien. Le présent article fait le point sur cette question à partir d’une recherche bibliographique et d’enquêtes essentiellement qualitatif menées à l’aide d’un guide d’entretien et des focus groupes qui ont permis de faire un état des lieux sur les savoirs et pratiques qui subsistent et qui sont bénéfiques pour la conservation. In Senegal, the natural environment, in general, suffers from numerous aggressions (drought, pollution, destruction of habitats, and overexploitation) which are as many causes of loss of biodiversity. Yet, despite these multiple attacks on the environment, there are still places in Lower Casamance where we can find remarkable biodiversity. Among other environments are the sacred natural sites that enjoy protection based on traditional rules, which rely on local knowledge passed down through the generations. The knowledge identified in the biophysical and sociocultural environments as well as many local practices contribute to the conservation of marine and coastal natural resources, despite the multiple pressures. These resources have remarkable cultural, spiritual, and material values. Today, with the scientific community's awareness of the interest of this endogenous knowledge for conservation, its maintenance is necessary for the well-being of local communities whose survival depends directly on resources. This article reviews this question on the basis of a bibliographic search and essentially qualitative surveys using interview guides and focus groups that allowed us to take stock of the knowledge and practices that remain and are beneficial for conservation.
27

Borgerson, Cortni, Jean F. Randrianasolo, Toky R. Andraina, Evelin J. G. Anjaranirina, Hervet J. Randriamady, Samuel Merson, Luke Dollar, and Christopher D. Golden. "Wildlife hunting in complex human-environmental systems: How understanding natural resource use and human welfare can improve conservation in the Ankarafantsika National Park, Madagascar." Madagascar Conservation & Development 14, no. 1 (April 28, 2020): 37–45. http://dx.doi.org/10.4314/mcd.v14i1.7.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Conservation officials work to manage complex and interacting human-environmental systems, where balancing needs between the two systems can become a source of tension. This study presents information on the use of natural resources by, and the health and welfare of, rural communities within and near Ankarafantsika National Park (ANP) in northwestern Madagascar. We focus on behaviors that are difficult for natural resource managers to measure themselves, including the hunting of threatened and protected wildlife and on sensitive information about humanwealth, health, and food security. We surveyed 41 9 households and measured the health of 1 860 individuals in 1 8 communities adjacent to or within the boundaries of ANP. We found a very high prevalence of child malnutrition, illness, and food insecurity and a heavy reliance on natural products to meet subsistence needs. More than 90% of the population reported that they hunted wildlife and harvested wild vegetables at least one day during the prior week as a direct means to cope with their food insecurity. Further, we found a high reliance on the forest for both healthcare and the building of adequate shelter. Efforts to improve overall food security would likely improve both human welfare and the long-term conservation of the threatened wildlife and habitat of Ankarafantsika. These data can help both conservation and community livelihood programs to find integrated solutions to the shared challenges of improving the well-being of human populations and the protection of Madagascar’s unique, endemic, and highly threatened biodiversity. Les gestionnaires oeuvrant pour la protection de la nature sont généralement confrontés à des systèmes socio-écologiques complexes et interactifs dans lesquels la recherche de l’équilibre entre les besoins de ces deux systèmes peut s’avérer être une source de tension. Cette étude présente des informations sur l'utilisation des ressources naturelles par les communautés rurales riveraines du parc national d'Ankarafantsika (PNA) dans le nord-ouest de Madagascar, ainsi que sur la santé et le bien-être de ces communautés. L’étude s’est en particulier orientée sur les comportementsdifficiles à mesurer pour les gestionnaires de ressources naturelles, à savoir la chasse d'animaux sauvages menacés et protégés et les informations portant sur l’opulence, la santé et la sécurité alimentaire des gens. Une enquête a été réalisée auprès de 41 9 ménages et l’état de santé de 1 860 personnes a été mesuré dans 1 8 communautés vivant à la périphérie ou à l’intérieur des limites du PNA. Une très forte prévalence de la malnutrition infantile a été observée ainsi que diverses pathologies, une insécurité alimentaire et une dépendance importante à l'égard des produits naturels pour répondre aux besoins de subsistance. Plus de 90% de la population a déclaré qu'elle avait chassé des animaux et récolté des plantes sauvages au moins un jour au cours de la semaine précédente, à titre de moyen direct pour faire face à l' insécurité alimentaire. Une forte dépendance à l'égard des forêts a également été notée pour les produits destinés à la santé et la construction de maisons. Les efforts visant à améliorer la sécurité alimentaire dans son ensemble pourraient vraisemblablement améliorer le bien-être humain aussi bien que la conservationà long terme de la faune et des habitats menacés de l'Ankarafantsika. Ces données peuvent aider les programmes de conservation et de subsistance de la communauté à trouver des solutions intégrées aux problèmes communs de l’amélioration du bien-être des populations humaines et de la protection de la biodiversité unique, endémique et hautement menacée de Madagascar.
28

LEHMER, Oumaima, Abderrazak ELABBADI, and Abdlkrim EZAIDI. "Vers des epousailles economiques du tourisme, du developpement et de l’environnement ; A travers les paiements pour services environnementaux." International Journal of Economic Studies and Management (IJESM) 1, no. 1 (September 18, 2021): 36–44. http://dx.doi.org/10.52502/ijesm.v1i1.145.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Après le coup d’envoi des chantiers de développement au Maroc, le tourisme est un secteur qui a été mis en exergue avec une certaine solennité. Il a été considéré comme étant l’un des pilotis des ressources économiques et la machine motrice du développement. En effet, le secteur a renouvelé ses stratégies managériales en définissant des objectifs très ambitieux qui permettent la consolidation et la mise en relief de différents types de tourisme, notamment le durable, le rural et le tourisme de nature. Ces nouveaux chantiers préconisés ont été pris en considération après les nouvelles envergures qu’a connues le monde, telles que la valorisation du patrimoine culturel, la protection du patrimoine naturel et de l’environnement, les nouvelles destinations rurales… (etc). De l’idée de faire fondre les barrières entre ces différentes considérations, de vouloir participer à la gestion touristique de notre pays et d’attirer l’attention vers les lieux naturels à attraits touristiques ; nous nous somme emportés par l’idée de loger le tout sous la même toiture et c’est là où nous sommes parvenus aux Paiements pour Services Environnementaux (PSE). Notre projet est la définition d’un fond de PSE permettant la préservation, la sauvegarde et la valorisation des sites naturels à caractère touristique, il verra jour à Tafraout/Ameln. Une région appartenant à la Réserve de Biosphère de l’Arganeraie (RBA), qui offre des ressources d’exception au niveau géographique et socioculturel ainsi que des potentialités naturelles, lui permettant de devenir une destination de tourisme durable et d’écotourisme. L’instauration d’un concept PSE dans cette région prendra la forme d’un financement de système de préservation, de sauvegarde et de promotion, qui aura pour buts de: consolider les efforts de gestion et de management déployés par les acteurs dans le sens de l’environnement, de la nature et du tourisme; d’allouer le financement nécessaire aux frais de gestion et de combler les insuffisances de financement de l’état au profit de la valorisation, la structuration et la préservation des sites naturels touristiques. Toutefois, ce projet fait remonter une panoplie d’interrogations ; Quel sera le montant de ce financement ? Pour quelle démarche de sauvegarde ? Qui en sera le bénéficiaire ? Est-ce que cette nouvelle méthode managériale sera efficiente ? Tant d’autres énigmes ont été résolues dans notre travail de recherche, cet article fera le tour des enquêtes, des études de terrain et des collaborations avec les parties prenantes qui nous ont permises de confectionner notre modèle PSE.
29

SYLLA, Diarra, Taibou BA, Mariama Dalanda DIALLO, Tamsir MBAYE, Aly DIALLO, Jean Luc PEIRY, and Aliou GUISSÉ. "Dynamique de l’occupation du sol de la commune de Téssékéré de 1984 à 2015 (Ferlo Nord, Sénégal)." Journal of Animal & Plant Sciences 40, no. 3 (July 28, 2019): 6674–89. http://dx.doi.org/10.35759/janmplsci.v40-3.2.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Dynamique de l’occupation du sol de la commune de Téssékéré de 1984 à 2015 (Ferlo Nord, Sénégal) Diarra SYLLA1,2, Taibou BA2, Mariama Dalanda DIALLO3,4, Tamsir MBAYE5, Aly DIALLO6, Jean Luc PEIRY3,7, Aliou GUISSÉ1,3* 1Département de Biologie végétale, Faculté des Sciences et Techniques, Université Cheikh Anta Diop de Dakar, BP. 5005 Fann, Dakar, Sénégal 2Centre de Suivi Écologique pour la gestion des ressources naturelles (CSE), Fann Résidence, Rue Léon Gontran Damas, Dakar, Sénégal 3Observatoire Hommes-Milieux international (OHMi) Tessékéré, Ferlo, Sénégal 4Section Productions Végétales et Agronomie, UFR des Sciences Agronomiques, de l’Aquaculture et des Technologies Alimentaires, Université Gaston Berger, BP. 234, Saint Louis, Sénégal 5Centre National de Recherches Forestières, Institut Sénégalais de recherches Agricoles, Bel Air, Dakar, Sénégal 6Département d'Agroforesterie, Université Assane Seck de Ziguinchor, BP: 523 Néma, Ziguinchor, Sénégal 7CNRS, Unité Mixte Internationale 3189 « Environnement, Santé, Société », Dakar, Sénégal *Auteur correspondant : alguisse@orange.sn; +221 776389669 Mots clés: Occupation du sol, Dynamique, Télédétection, SIG, Téssékéré, Ferlo, Sénégal Keywords: Land-cover, Dynamics, Remote sensing, SIG, Téssékéré, Ferlo, Sénégal Publication date 30/06/2019, http://www.m.elewa.org/JAPS 1 RESUME L’objectif de cette étude a été de déterminer l’évolution de l’occupation du sol de la commune de Tessékéré dans le Ferlo situé au Nord du Sénégal entre 1984 et 2015, en utilisant les techniques de télédétection et les Systèmes d’Information Géographiques (SIG). En 2015, 13 modes d’occupation du sol appelés classes ont été identifiées dans la commune : savane boisée, savane arborée, savane arbustive à arborée, savane arbustive, steppe arborée, steppe arbustive à arborée, steppe arbustive, cultures maraîchères, cultures pluviales-jachère, village, mare, zone nue, plantation. Toutes ces classes étaient présentes dans la commune en 1984 à l’exception de la classe plantation. La dynamique spatio-temporelle de la commune a montré que les classes savane arbustive à arborée, savane arbustive et plantation ont connu une évolution progressive tandis que les classes savane arborée, steppe arborée, steppe arbustive et zone nue ont eu une évolution régressive. L’analyse des changements intervenus entre 1984 et 2015 a montré que 27,46% de la superficie de la commune sont restés à l’état initial ; 65,54% ont subi des modifications et 7% se sont converties. Cette étude élargie sur toute la réserve sylvopastorale (aire protégée) permettra d’évaluer l’efficacité des plans de gestion des zones protégées au Ferlo. The land cover evolution of the Tessekere commune from 1984 to 2015 (North Ferlo, Senegal)
30

Adjonou, Kossi, Napo Ali, Adzo Dzifa Kokutse, and Segla Kossi Novigno. "Etude de la dynamique des peuplements naturels de Pterocarpus ericaceus poir. (Fabaceae) surexploités au Togo." BOIS & FORETS DES TROPIQUES 306, no. 306(4) (December 1, 2010): 45. http://dx.doi.org/10.19182/bft2010.306.a20431.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Au Togo, l'exploitation de nombreuses essences de bois d'oeuvre de valeur telles que Pterocarpus erinaceus Poir. est menée sans respecter les principes d'aménagement forestier durable. Cette étude établit la situation sur l'exploitation et l'exportation du bois de P. erinaceus dans le pays et évalue les impacts de la surexploitation sur la dynamique des peuplements riches en cette espèce. L'étude est menée travers l'analyse des données d'inventaires forestiers réalisés dans la plaine centrale du Togo. Les inventaires ont été matérialisés suivant deux transects au sein de deux milieux contrastés, une zone où l'espèce est excessivement exploitée et une zone où elle est protégée. L'analyse de variance des paramètres structuraux indique une différence significative entre les diamètres moyen et dominant, les hauteurs totale et fût des arbres recensés dans la zone exploitée et de ceux de la zone protégée. Pour la zone exploitée, la répartition des arbres en classes de diamètre fait état d'une distribution typique en «L» décroissante traduisant une dynamique régulière de la popu-lation, alors qu'il s'agit d'une distribution en cloche symétrique pour les arbres de la zone protégée, caractéristique de peuplements ayant atteint un état d'équilibre. L'espèce présente une bonne capacité de régénération ouvrant de bonnes perspec-tives pour la production de plants en pépinière et pour des essais de plantation partir d'espèces locales telles que P. erinaceus, en vue de restaurer des formations naturelles dégradées. Étant donné la pression exercée sur ces formations, l'adoption effective de mesures de protection et de conservation de l'espèce est indispensable pour limiter la dégradation irréversible de ses écosystèmes et d'autres qui subissent le même sort, notamment par la mise en place de normes d'exploitabilité, le respect de la réglementation en vigueur en matière d'exploitation des ressources forestières au Togo. (Résumé d'auteur)
31

Awodi, Peter Inalegwu. "‘Pilfering the commons’ through law: Global land governance and its impact on Nigerian smallholder women farmers in an age of land grabbing / Voler les biens communs par la loi: La gouvernance foncière mondiale et son impact sur les petites agricultrices nigérianes à l’ère de l’accaparement des terres." Journal of the African Union Commission on International Law 2021 (2021): 131–61. http://dx.doi.org/10.47348/aucil/2021/a4.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
This study digresses from the dominant narratives advanced in extant literature which have mainly analysed the question of national sovereignty over natural resources in Nigeria from the perspective of contestations over crude oil in the restive Niger Delta region. This study brings a fresh insight to the debate about national sovereignty over natural resources by examining the interface between international law and national land governance laws in an age of land grabbing in Nigeria. This study reveals how provisions of the ‘Voluntary Guidelines on the Responsible Governance of Tenure of Land, Fisheries and Forests’, international human rights laws, international investment laws, the Constitution of the Federal Republic of Nigeria 1999 (as amended) and the Land Use Act of 1978 were deployed to reinforce land grabbing by foreign capitalist agribusiness firms in Nigeria. Findings from the study reveal how the 2007/2008 global economic recession shifted investors’ interest to agriculture, leading to a renewed interest in acquiring large swathes of farmlands in Nigeria. The instrumentality of international and Nigerian laws was deployed in the processes of acquiring, establishing and operationalising these controversial commercial farms. A combination of superimposing international and national legal frameworks underpinning investments, land tenure systems and human rights was invoked to acquire land to establish the 15 000-hectare Casplex Farms, the 13 000-hectare Shonga Farms, and the 10 000-hectare Olam International Rice Farm in northcentral Nigeria. Basically, provisions in section 12.1 of Part 4 of the FAO’s ‘Voluntary Guidelines on the Responsible Governance of Tenure of Land, Fisheries and Forests’, art 17(1) of the UDHR, s 43 of Part 4 of the Constitution of the Federal Republic of Nigeria 1999 (as amended), and s 28(1) of Part 5 of the Land Use Act of 1978 have reinforced land grabbing in Nigeria. At the same time, the study, which draws on historical and exploratory research designs, brings to light the human security implications of such expropriation of indigenous farmland used by vulnerable smallholder women farmers who hold fragile customary rights to land. The study recommends the review of legal instruments on the control of land resources to prevent exploitation by capitalist foreign investors and to provide adequate legal protection for peasants to curtail institutional arbitrariness. Cette étude se dissocie des études existantes dans la littérature qui ont le plus souvent analysé la question de la souveraineté nationale sur les ressources naturelles au Nigeria sous l’angle des contestations sur le pétrole brut dans la région rebelle du Delta du Niger. Cette étude apporte un nouvel aperçu dans le débat à propos de la souveraineté nationale sur les ressources naturelles en examinant l’interface entre le droit international et les lois nationales de gestion de la question foncière à l’ère de l’accaparement des terres au Nigeria. Cette étude révèle comment les dispositions des « Directives volontaires pour une gouvernance responsable des régimes fonciers applicables aux terres, aux pêches et aux forêts », les lois internationales sur les droits de l’homme, les lois internationales sur les investissements, la Constitution de la République Fédérale du Nigeria 1999 (telle que modifiée) et la loi sur l’utilisation de la terre ont été déployées pour renforcer l’accaparement des terres par les entreprises capitalistes étrangères agro-industrielles au Nigeria. Les recherches montrent comment la récession économique mondiale de 2007/2008 a dévié l’intérêt des investisseurs vers l’agriculture, ce qui a suscité un intérêt pour l’acquisition de grandes parcelles de terres agricoles. L’instrumentalisation des lois internationales et nigérianes ont été déployées dans ce processus d’acquisition, d’établissement et d’opération de ces plantations commerciales controversées. Une combinaison suprême des cadres juridiques internationaux et nationaux sous -tendant les investissements a été invoquée pour acquérir les terrains pour établir la plantation Casplex de 15 000 hectares, la plantation Shonga de 13 000 hectares, et la rizière d’Olam International de 10 000 hectares dans le centre-nord du Nigeria. Essentiellement, les dispositions de l’article 12 alinéa 1er Partie 4 des « Directives volontaires pour une gouvernance responsable des régimes fonciers applicables aux terres, aux pêches et aux forêts », de la FAO, article17 alinéa 1er de la Déclaration universelle des droits de l’Homme, article 43 de la Partie 4 de la Constitution de la République Fédérale du Nigeria 1999 (telle que modifiée), et l’article 28 alinéa 1er de la loi sur l’utilisation de la terre de 1978 ont renforcé l’accaparement des terres au Nigeria. Dans le même temps, cette étude qui s’inspire des modèles de recherches historiques et exploratoires, met en relief les implications sur la sécurité humaine d’une telle expropriation des terres agricoles autochtones utilisées par des petites agricultrices détenant des droits coutumiers fragiles sur la terre. Cette étude recommande la revue des instruments juridiques sur le contrôle des ressources foncières afin de prévenir l’exploitation des investisseurs étrangers capitalistes et de prévoir une protection juridique adéquate aux paysans pour réduire l’arbitraire institutionnel.
32

Cisse, Mohamed, Hamidou Bah, and Sara Bailo Diallo. "Influence de la densité d’arbres sur le rendement de trois variétés de riz de coteau dans la Commune Rurale de Tindo en République de Guinée." International Journal of Biological and Chemical Sciences 17, no. 7 (February 22, 2024): 2794–810. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v17i7.16.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Le riz pluvial de coteau exerce une grande pression sur les écosystèmes des zones tropicales. L’objectif général de cette étude était d’intégrer les arbres dans la riziculture pluviale de coteau et accroitre la résilience aux changements climatiques des producteurs ruraux. Cette étude a porté sur quatre (4) densités d’arbres : la densité D0 est le témoin (0 arbre/ha), D1 (50 arbres/ha), D2 (100 arbres/ha) et D3 (150 arbres/ha) et trois (3) variétés de riz pluvial de côteau : Djoukèmè (V1), Djoni Djoni (V2) et Kogna (V3). Le dispositif expérimental utilisé était le factoriel en blocs. Les résultats ont montré que les paramètres étudiés sur les variétés de riz ont été significativement influencés par les densités d’arbres (P < 0,05). Cependant, épargner des arbres dans le système de culture sur côteau favorise la résilience des exploitants. Les densités D1 et D2 ont donné des rendements appréciables car ils sont relativement proche de ceux de D0. Ce qui pourrait aider à la protection durable des ressources naturelles et lutter contre les changements climatiques tout en maintenant un rendement élevé de la culture de riz pluvial par unité de surface. English title: Influence of tree density on the production performance of three hillside rice varieties in the Rural Communauty of Tindo in Republic of Guinea Rice agroforestry practices is receiving a growing interest in tropical areas as a way to boost production and strengthen farmers’ resilience to climate change. This study investigates the impacts of tree density on the performance of different varieties of upland rice. The treatments include four (4) tree densities namely D0 as control (0 tree/ha), D1 (50 trees/ha), D2 (100 trees/ha) and D3 (150 trees/ha) as well as three (3) varieties of upland hillside rice including Djoukèmè (V1), Djoni Djoni (V2) and Kogna (V3). The experiment design used was the block factorial. The results showed that tree density significantly influenced upland rice performance parameters. Trees densities (D1 and D2) showed appreciable yields relatively similar to those of density D0. These results suggest some level of tree density could be beneficial for rice production and environmental sustainability. Considering the threat that climate change poses to rice production, rice agroforestry could contribute to sustainable protection of natural resources while maintaining a high yield per unit area.
33

Thompson, P. M., and M. I. Evans. "The threatened birds of Ambatovaky Special Reserve, Madagascar." Bird Conservation International 2, no. 3 (September 1992): 221–37. http://dx.doi.org/10.1017/s0959270900002458.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
SummaryAmbatovaky Special Reserve was created in 1956 and is the largest lowland rainforest reserve in Madagascar, comprising more than half of the total area of this habitat represented in the country's protected area system, yet there are no measures in place actively to protect it, due to its remoteness and a lack of funds. This study in February-March 1990, part of the first faunal survey to be undertaken in the reserve, found seven threatened, five near-threatened and two other localized bird species. In itself this would make the reserve an important site for conservation. However, three of the finds are of particular note: Ambatovaky is one of only two known sites for the Red-tailed Newtonia Newtonia fanovanae which was rediscovered in 1989; a dead Madagascar Serpent-eagle Eutriorchis astur was found - the first specimen since 1930 of one of the world's rarest raptors; and the White-breasted Mesite Mesitornis variegata was discovered in rainforest where Brown Mesite M. unicolor was also present, this being the only known case of sympatry within the endemic Mesitornithidae family. Shifting cultivation threatens the habitat of all these species and an integrated plan for conservation and sustainable development for the local people is urgently needed.La Réserve Spéciale d'Ambatovaky a été crée en 1956 et représente la plus grande réserve de forêt pluviale à basse altitude de Madagascar. Elle couvre plus de la moitié de la superficie totale de cet habitat, intégrée au système de zones protégées du pays. Pourtant, à cause de l'isolement géographique et du manque de ressources financières, aucune mesure de protection active n'a pu être encore mise en place. Cette étude accom-plie en février-mars 1990, et faisant partie de la première recherche menée sur la faune de cette réserve, a permis de découvrir sept espéces d'oiseaux menacées, cinq especes presque menacees et deux espèces locales. En soi, cela suffirait pour dormer à cette réserve le statut de site important pour la conservation. Cependant, trois de ces decouvertes méritent une attention particulière: Ambatovaky est l'un des deux seuls sites connus abritant la Newtonia fanovanae qui a été redécouverte en 1989; un aigle-autour de Madagascar, l'Eutriorchis astur a été trouvé mort - le premier spécimen depuis 1930 de l'un des rapaces les plus rares au monde; et le Mesitornis variegata, découvert dans la forêt pluviale où le Mesitornis unicolor éiait également présent, ceci représentant le seul cas connu de sympatrie à l'intérieur de la famille endémique des Mesitornithidae. L'exten-sion des cultures agricoles menace l'habitat de toutes ces espèces, et il est urgent d'établir un plan de conservation et de développement pour la population locale compatible avec l a conservation des ressources naturelles.
34

Kassou, Amina, Narjisse Essahlaoui, Yassin Azzi, and Ali Essahlaoui. "Quantification de l’Érosion Hydrique au Niveau du Bassin Versant à l’Amont du Barrage Hassan II, Haute Moulouya, Maroc, par l’Équation Universelle de Perte en Sol." European Scientific Journal, ESJ 19, no. 9 (March 31, 2023): 284. http://dx.doi.org/10.19044/esj.2023.v19n9p284.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
L'érosion hydrique et l'envasement des barrages au Maroc sont des problèmes environnementaux importants qui ont des conséquences négatives sur les ressources en eau et l'agriculture du pays. L’érosion est causée par plusieurs facteurs, tant naturelles qu'anthropiques, notamment l'agriculture intensive, la surexploitation des terres et les changements climatiques. Elle entraîne la dégradation de la qualité des sols, la perte de fertilité et la diminution de la productivité agricole. L'envasement des barrages est également un problème majeur environnemental important. Les barrages sont essentiels pour la gestion des ressources en eau et pour la fourniture d'eau pour l'agriculture et la consommation humaine. Cependant, l'envasement des barrages diminue leur capacité de stockage et peut causer des problèmes de sécurité hydrique. Le bassin versant de la Haute Moulouya situé à l’amont du barrage Hassan II, s’étend sur une surface de 3379 km² et un périmètre de 512 km. L‘objectif principal du présent travail est d’estimer les pertes en sol au niveau du bassin versant à l’amont du barrage Hassan II (Haute Moulouya, Maroc). La méthodologie adoptée est basée sur l’établissement des principales cartes thématiques permettant d’estimer les pertes en sol en utilisant le modèle de Wischmeier et de cartographier les zones vulnérables à l‘érosion. Les résultats obtenus montrent que le facteur d’érosivité (R) est en moyenne de 72,15 avec une valeur maximale de 99,16. Quant au facteur d’érodibilité des sols (K), il varie de 0,1 à 0,45 avec une moyenne de 0,27. Le facteur topographique (LS) varie de 0 à 322. Concernant le couvert végétal (C), On note une protection faible du sol à l’échelle du bassin. En effet, seulement 16,3% de la superficie du bassin versant se caractérise par une bonne protection de sol avec un facteur C inférieur à 0,01. L’étude a montré que la perte en sol moyenne du bassin est évaluée à 9,12t/ha/an, avec 11,24% de la superficie totale du bassin. Cette valeur correspond à une érosion moyennement faible. En plus, 82,7% de superficie du bassin versant est protégée contre l’érosion, où les pertes en sols sont inférieures à 7t/ha/an (le seuil de tolérance). La superficie soumise à de forte érosion de plus de 28t/ha/an, soit 6,5% de la superficie totale, est en grande partie très accidentée à forte pente avec un réseau hydrographique dense. Par conséquent, la topographie et le réseau hydrographique constituent les principaux facteurs explicatifs de la perte en sol. In Morocco, Water erosion and siltation of dams are significant environmental issues that have negative consequences on the country's water resources and agriculture. Erosion is caused by several factors, both natural and anthropogenic, including intensive agriculture, overuse of land, and climate change. It leads to the degradation of soil quality, loss of fertility, and reduced agricultural productivity. The siltation of dams is also a major environmental problem. Dams are essential for the management of water resources and for the supply of water for agriculture and human consumption. However, the siltation of dams decreases their storage capacity and can cause water security problems. The Upper Moulouya watershed located upstream of the Hassan II dam covers an area of 3379 km² and a perimeter of 512 km. The main objective of the present work is to estimate the soil losses in the watershed upstream of the Hassan II dam (Upper Moulouya, Morocco). The methodology adopted is based on the establishment of the main thematic maps allowing to estimate of the soil losses using the Wischmeier model and mapping the areas vulnerable to erosion. The results obtained show that the erosivity factor (R) is on average 72,15 with a maximum value of 99,16. As for the soil erodibility factor (K), it varies from 0,1 to 0,45 with an average of 0.27. The topographic factor (LS) varies from 0 to 322. Concerning the vegetation cover (C), There is low soil protection in the basin. Indeed, only 16,3% of the watershed area is characterized by good soil protection with a C factor lower than 0,01. The study showed that the average soil loss in the basin is estimated at 9,12t/ha/year, with 11,24% of the total basin area. This value corresponds to a medium-low erosion. In addition, 82,7% of the watershed area is protected against erosion, where soil losses are lower than 7t/ha/year (the tolerance threshold). The area subject to high erosion of more than 28t/ha/year, corresponding to 6,5% of the total area, is largely very hilly with a steep slope and a dense hydrographic network. Therefore, the topography and the hydrographic network are the main explanatory factors of soil loss.
35

Eder, James F. "Environmental reconfi gurations and livelihood transformations in rural Southeast Asia." Regions and Cohesion 1, no. 3 (December 1, 2011): 145–64. http://dx.doi.org/10.3167/reco.2011.010307.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Degradation and reconfiguration of natural resources in coastal and upland Southeast Asia have set in motion a characteristic process of rural livelihood diversification with significant implications for gender roles and economic well-being. Drawing primarily on case material from the Philippines, this paper explores the transformations in household economies that have accompanied the search for more profitable and sustainable livelihoods and suggests how state and NGO interventions might encourage an entrepreneurial and economically desirable pattern of household-level diversification instead of a debilitating and wage-labor based pattern of individual-level diversification. These interventions include an expanded role for credit; skills training and related forms of support, particularly for women; protection of newly developing household enterprises from competition from large commercial operations; and more consensual and socially equitable forms of environmental governance.Spanish La degradación y la reconfiguración de los recursos naturales en zonas costeras y tierras altas del sudeste asiático han impulsado un proceso particular de diversificación de los medios de vida rurales, con significativas consecuencias para los roles de género y el bienestar económico. A partir de una investigación realizada por el autor en las Filipinas, este trabajo explora las transformaciones de la economía de los hogares que han acompañado la búsqueda de medios de vida más rentables y sostenibles. Además, sugiere que las intervenciones del gobierno y de las ONG pueden fomentar un proceso de diversificación de ingresos en la economía de los hogares (household economies), emprendedor y económicamente deseable, en lugar de un modelo de diversificación individual debilitante basado en la relación entre salario y empleo. Estas intervenciones incluyen un rol ampliado de las formas de crédito, capacitacion y otras formas de apoyo, específicos para mujeres, protección de las nacientes empresas familiares frente a la competencia de grandes granjas comerciales, y formas de gobernanza medioambiental más consensuales y socialmente responsables.French La dégradation et la reconfiguration des ressources naturelles sur les côtes et les hautes terres de l'Asie du Sud Est ont entamé un processus caractéristique de la diversification des moyens de subsistance en milieu rural, avec des implications considérables pour les rôles de genre et le bien-être économique. Se basant principalement sur des données venant des Philippines, cet article examine les transformations des revenus des ménages qui ont accompagné la recherche de moyens de subsistance plus durables et plus profitables. En outre, l'article suggère de quelle façon les interventions de l'État et des ONG peuvent encourager un modèle audacieux et économiquement souhaitable de diversification au niveau des ménages, au lieu d'un modèle de diversification au niveau de l'individu, débilitant et basé sur la relation salaire/travail. Ces interventions comprennent un rôle accru du crédit, des formations professionnelles et des formes de soutien apparentées (en particulier pour les femmes), la protection des entreprises des ménages tout juste en développement vis à vis de la compétition avec les grandes exploitations commerciales, ainsi que des formes de gouvernance environnementale plus consensuelles et socialement équitables.
36

Okon, B., L. A. Ibom, Y. D. R. Anlade, and A. Dauda. "A biotechnology perspective of livestock nutrition on feed additives: a mini review." Nigerian Journal of Animal Production 49, no. 5 (May 26, 2023): 47–58. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v49i5.3763.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Biotechnology applications in livestock nutrition has significance in view of shortage of natural resources with associated conflicts, growing demand of animal products, by-products versus human population pressure necessitate needs for feed additives in livestock diets for better utilization of feeds and food materials which evolved from conventional, unconventional to novel alternative feed sources. The probiotic microorganisms, applications, mechanisms of action; advantages and safety of probiotics were explored. Prebiotics, their leading types, applications, safety of prebiotics and salient features of prebiotics as well as synbiotics, their impacts on livestock products (milk, meat, wool and eggs) quality as well as by-products. These microbes are involved in genetic manipulation of microbes in ruminants and monogastrics gastro-intestinal tracts (GIT’s) which are monumentally beneficial in the form of protection of protein microbes/requirements, amino acids and fats digestion, especially those from fibre in ruminants, and the reestablishment of natural and genetically modified microbes in the rumen. Genetically modified grains for nutritional improvements and anti–nutritional factors could include low phytate corn, high oil corn, and low oligosaccharide soybean. Growth promoters of phytochemicals and/or phytobiotic herbs are health boosters, in-feed enzymes, organic acids, digestive boosters, antimicrobial peptides, antibacterial and useful alternatives to antibiotics and hormones. Feed additives that also promote growth in heat stress conditions are electrolytes, betaine, amino acids, leaf extracts and trace minerals. Other additives for growth and better carcass quality products are in form of antioxidants as ractopamine, L-carnitine, amino acids, nucleotides in broiler diet, corn oil or fish oil. Organic acids (formic and propionic acids) serve as feed preservatives and are particularly effective. Others are lactic, citric, fumaric and sorbic acids plus their salts (such as calcium formate and calcium propionate). Mycotoxins are reduced through absorption and bioavailability by using numerous mycotoxin binders. Pre-mixtures are vitamins, minerals, carotenoids, acids, preservatives, needed in small amounts. Modern biotechnology holds promising diverse beneficial applications and solutions in different ways like environment protection, gut microbes’ manipulations, production of food (feeds, feed additives) for normal growth, better health, metabolic activities in a balanced diet, better welfare and well-being of our livestock and other emerging enterprises. Les applications de la biotechnologie dans la nutrition du bétail ont une importance compte tenu de la pénurie de ressources naturelles avec les conflits associés, la demande croissante de produits animaux, les sous-produits par rapport à la pression de la population humaine nécessitent des besoins en additifs alimentaires dans les régimes alimentaires du bétail pour une meilleure utilisation des aliments et des matières alimentaires qui ont évolué à partir de conventionnelles, non conventionnelles à de nouvelles sources d’alimentation alternatives. Les micro-organismes probiotiques, applications, mécanismes d’action ; les avantages et la sécurité des probiotiques ont été explorés. Les prébiotiques, leurs principaux types, leurs applications, la sécurité des prébiotiques et les principales caractéristiques des prébiotiques ainsi que des synbiotiques, leurs impacts sur la qualité des produits d’élevage (lait, viande, laine et œufs) ainsi que sur les sous-produits. Ces microbes sont impliqués dans la manipulation génétique des microbes chez les ruminants et les tractus gastro-intestinaux monogastriques (GIT) qui sont extrêmement bénéfiques sous la forme de protection des microbes/exigences protéiques, de la digestion des acides aminés et des graisses, en particulier celles des fibres chez les ruminants, et du rétablissement des microbes naturels et génétiquement modifiés dans le rumen. Les céréales génétiquement modifiées pour des améliorations nutritionnelles et des facteurs anti-nutritionnels pourraient inclure le maïs à faible teneur en phytates, le maïs à haute teneur en huile et le soja à faible teneur en oligosaccharides. Les promoteurs de croissance des phytochimiques et/ou des herbes phytobiotiques sont des boosters de santé, des enzymes alimentaires, des acides organiques, des boosters digestifs, des peptides antimicrobiens, des alternatives antibactériennes et utiles aux antibiotiques et aux hormones. Les additifs alimentaires qui favorisent également la croissance dans des conditions de stress thermique sont les électrolytes, la bétaïne, les acides aminés, les extraits de feuilles et les oligo-éléments. D’autres additifs pour la croissance et une meilleure qualité de carcasse se présentent sous forme d’antioxydants comme la ractopamine, la L-carnitine, les acides aminés, les nucléotides dans l’alimentation des poulets de chair, l’huile de maïs ou l’huile de poisson. Les acides organiques (acides formique et propionique) servent de conservateurs alimentaires et sont particulièrement efficaces. D’autres sont les acides lactique, citrique, fumarique et sorbique ainsi que leurs sels (tels que le formiate de calcium et le propionate de calcium). Les mycotoxines sont réduites par absorption et biodisponibilité en utilisant de nombreux liants de mycotoxines. Les pré-mélanges sont des vitamines, des minéraux, des caroténoïdes, des acides, des conservateurs, nécessaires en petites quantités. La biotechnologie moderne recèle diverses applications et solutions bénéfiques prometteuses de différentes manières, telles que la protection de l’environnement, les manipulations des microbes intestinaux, la production d’aliments (aliments pour animaux, additifs alimentaires) pour une croissance normale, une meilleure santé, des activités métaboliques dans une alimentation équilibrée, un meilleur bien-être et un meilleur bien-être de notre bétail et d’autres entreprises émergentes.
37

Tossas, Adrianne G., Osvaldo Rullán, Robert J. Mayer, and Jean P. González. "Checklist of the birds of Finca Nolla, a recently protected area in northern Puerto Rico." Journal of Caribbean Ornithology 33 (July 3, 2020): 58–66. http://dx.doi.org/10.55431/jco.2020.33.58-66.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Abstract We present the first bird inventory conducted in Finca Nolla, a 42.8 ha wetland in northwestern Puerto Rico that was severely disturbed by agricultural and industrial activities throughout the 20th century. This wetland is mostly covered by mangrove forest and other habitat types (e.g., coastal forest, grassland, seashore), and sustains a diverse ecosystem, despite being isolated from other natural areas by urban development. Restoration activities have tried to improve the habitat’s quality since the site was designated a protected area in 2011, particularly by stabilizing sand dunes and removing the exotic Australian pine (Casuarina equisetifolia). We found 73 bird species belonging to 32 families in Finca Nolla during 14 montly surveys conducted from March 2014 to April 2015. Of these species, 61 were breeding residents of Puerto Rico. More than half of the 73 species found (n = 39) were terrestrial, including 8 of the island’s endemic species. Terrestrial birds were primarily found in the site’s limited coastal forest habitat, which covers only 8% of the total study area. Aquatic species (n = 34) were mostly represented by terns, shorebirds, and heron species found in the mangrove swamp and seashore habitat. Among the latter group was the Piping Plover (Charadrius melodus), which is classified as Near Threatened by the IUCN and for which we are reporting a new wintering site record. We intend this inventory to be used as a baseline for future avian assessments and to support a proposed upgrade of the conservation status of Finca Nolla from protected area to nature reserve. Keywords abundance, coastal habitat, distribution, inventory, Puerto Rico, species richness Resumen Lista de aves de Finca Nolla, un área recientemente protegida en el norte de Puerto Rico—Presentamos el primer inventario de aves llevado a cabo en Finca Nolla, un humedal de 42,8 ha en el noroeste de Puerto Rico que fue alterado severamente por actividades agrícolas e industriales a lo largo del siglo XX. Este humedal está cubierto en su mayor parte por manglares y otros tipos de hábitats (e.g., bosque costero, pastizales, zonas costeras) y sustenta un ecositema diverso, a pesar de estar aislado de otras áreas naturales por el desarrollo urbano. Las actividades de restauración han intentado mejorar la calidad del hábitat desde que el lugar fue designado nueva área protegida en 2011; en particular, mediante la estabilización de las dunas de arena y la eliminación del exótico pino australiano (Casuarina equisetifolia). En Finca Nolla, encontramos 73 especies de aves pertenecientes a 32 familias durante 14 muestreos mensuales realizados entre marzo de 2014 y abril de 2015. De estas especies, 61 son residentes que se reproducen en Puerto Rico. Más de la mitad de las 73 encontradas (n = 39) fueron especies terrestres, incluyendo ocho de las endémicas de la isla. Las aves terrestres mostraron una preferencia por el bosque costero limítrofe del sitio, que cubre solo el 8% del área total. Las especies acuáticas (n = 34) estuvieron representadas principalmente por garzas, charranes (Sterninae) y playeros encontrados en los manglares y zonas costeras. En este último grupo estaba el Charadrius melodus, especie clasificada como Casi Amenazada por la UICN, y para la cual reportamos un nuevo registro de sitio de invernada. Nuestra intención es que este inventario se utilice como línea base para futuras evaluaciones de aves y para apoyar la propuesta de cambio del estado de conservación de Finca Nolla, que pasaría de ser un área protegida a una reserva natural. Palabras clave abundancia, distribución, hábitat costero, inventario, Puerto Rico, riqueza de especies Résumé Liste des oiseaux de Finca Nolla, une aire récemment protégée dans le nord de Porto Rico — Nous présentons le premier inventaire des oiseaux de Finca Nolla, une zone humide de 42,8 ha située dans le nord-ouest de Porto Rico et qui a été gravement perturbée par les activités agricoles et industrielles tout au long du XXe siècle. Cette zone humide est principalement constituée de mangroves et de quelques autres types de milieux naturels (forêts côtières, prairies, littoral). Elle abrite un écosystème diversifié, bien qu’elle soit isolée des autres zones naturelles par le développement urbain. Des actions de restauration ont été entreprises pour améliorer la qualité des habitats depuis le classement du site en aire protégée en 2011, notamment en stabilisant les dunes et en éliminant une espèce exotique, le filao (Casuarina equisetifolia). Lors de 14 relevés mensuels effectués à Finca Nolla de mars 2014 à avril 2015, nous avons trouvé 73 espèces d’oiseaux appartenant à 32 familles. Parmi elles, 61 étaient des espèces nicheuses sédentaires à Porto Rico. Plus de la moitié des 73 espèces rencontrées (n = 39) étaient terrestres, dont 8 endémiques de l’île. Les oiseaux terrestres étaient surtout présents dans l’habitat forestier côtier du site qui ne couvre que 8 % de l’ensemble de la zone étudiée. Les oiseaux des milieux humides (n = 34) étaient principalement représentés par des sternes, des limicoles et des hérons observés dans les mangroves et sur le littoral. Parmi eux se trouvait le Pluvier siffleur (Charadrius melodus), une espèce classée Quasi menacée par l’UICN, et dont nous signalons un nouveau site d’hivernage. Cet inventaire devrait servir de référence pour les futures évaluations ornithologiques du site et soutenir une proposition de renforcement du statut de protection de l’aire protégée Finca Nolla en réserve naturelle. Mots clés abondance, habitats côtiers, inventaire, Porto Rico, répartition, richesse spécifique
38

Tozato, Heloisa Camargo, Neli Aparecida Mello-Théry, and Vincent Dubreuil. "Impactos das Mudanças Climáticas na Biodiversidade Brasileira e o Desafio em Estabelecer uma Gestão Integrada para a Adaptação e Mitigação." Revista Gestão & Políticas Públicas 5, no. 2 (March 8, 2015): 309–31. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2237-1095.v5p309-331.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
ResumoCom o intuito de explorar os possíveis impactos das mudanças climáticas na biodiversidade dos ecossistemas brasileiros e de identificar as respostas do quadro político-instrumental nacional capazes de diminuir sua vulnerabilidade, o presente artigo foi dividido em duas partes. Na primeira, foram investigadas as respostas observadas e projetadas dos organismos aos novos nichos climáticos conforme o Documento Técnico V - Mudanças Climáticas e Biodiversidade do Grupo II – Impactos, adaptação e vulnerabilidade do IPCC. Na segunda parte, foram identificadas as ferramentas de gestão, do atual quadro político-instrumental, que podem auxiliar ações de adaptação e mitigação. A pesquisa indicou que as respostas ecológicas dos organismos às mudanças climáticas têm sido observadas nos biomas brasileiros e medidas de intervenção de adaptação e mitigação são necessárias para reduzir sua vulnerabilidade. A este respeito, o Brasil apresenta um vasto quadro político instrumental. Contudo, é necessário que os instrumentos de gestão apresentem uma integração e complementaridade positiva de ações, inclusive no que se refere às diferentes escalas, a ponto de cada um facilitar ou não atrapalhar a efetividade de aplicação dos outros, dentro de seu limite de atuação. A formulação e implementação de um eixo integrador com força jurídica e social, por exemplo, poderia associar textualmente cada política setorial brasileira dentro de seus respectivos campos de atuação de conservação e proteção dos recursos naturais, de redução de gases do efeito estufa e de planejamento regional e local. Palavras-chave: Gestão da biodiversidade, Políticas públicas, Gestão ambiental, Conservação, Planejamento territorial. AbstractIn order to explore the possible impacts of climate change on Brazilian biodiversity ecosystems and to identify the responses of the national political-instrumental framework capable of reducing their vulnerability, this article has been divided into two parts. In the first one, were investigated the observed and projected responses of the organisms to the new climatic niches, according to the Technical Document V-Climate Change and Biodiversity of Group II - Impacts, adaptation and vulnerability of the IPCC. In the second part, were identified the tools of management of the current political-instrumental framework that can help adaptation and mitigation actions. The research has indicated that organism’s ecological responses to climate change have been observed in Brazilian biomes and adaptation and mitigation intervention measures are necessary to reduce their vulnerability. In this regard, Brazil has a vast instrumental policy framework, but it is necessary that the management tools present a positive integration and complementarity of actions, including in the different scales, to the extent that each facilitates or does not interfere with the effectiveness of the others, within their limits of performance. The formulation and implementation of an integrating axis with legal and social force, for example, could textually associate each Brazilian sector policy within its respective subjects of action for conservation and protection of natural resources, reduction of greenhouse gases and regional and local planning. Keywords: Biodiversity management, Public policies, Management tools, Conservation, Territorial planning. ResumenCon el fin de explorar los posibles impactos del cambio climático en la biodiversidad de los ecosistemas brasileños y de identificar las respuestas del cuadro político-instrumental nacional capaces de disminuir su vulnerabilidad, el presente artículo se dividió en dos partes. En la primera, se investigaron las respuestas observadas y proyectadas de los organismos a los nuevos nichos climáticos conforme al Documento Técnico V-Cambios Climáticos y Biodiversidad del Grupo II- Impactos, adaptación y vulnerabilidad del IPCC. En la segunda parte, se identificaron las herramientas de gestión del actual cuadro político-instrumental que pueden auxiliar acciones de adaptación y mitigación. La investigación indicó que las respuestas ecológicas de los organismos al cambio climático han sido observadas en los biomas brasileños y las medidas de intervención de adaptación y mitigación son necesarias para reducir su vulnerabilidad. Al respecto de esta situación, Brasil presenta un vasto cuadro político instrumental, sin embargo es necesario que los instrumentos de gestión presenten una integración y complementariedad positiva de acciones, incluso en lo que se refiere a las diferentes escalas, a punto de cada uno facilitar o no entorpecer la efectividad de aplicación de los demás, dentro de su límite de actuación. La formulación e implementación de un eje integrador con fuerza jurídica y social, por ejemplo, podría asociar textualmente cada política sectorial brasileña dentro de sus respectivos bloques de actuación de conservación y protección de los recursos naturales, de reducción de gases de efecto invernadero y de planificación local y regional. Palabras clave: Gestión de la biodiversidad, Políticas públicas, Instrumentos de gestión, Conservación, Planificación territorial. RésuméAfin d'explorer les impacts possibles du changement climatique sur la biodiversité des écosystèmes brésiliens et d'identifier les réponses du cadre politique-instrumental national capable de réduire leur vulnérabilité, ce document a été divisé en deux parties. Dans la première, les réponses observées et projetées des organismes aux nouvelles niches climatiques ont été étudiées conformément au Document technique V - Changements climatiques et biodiversité du Groupe II - Impacts, adaptation et vulnérabilité du GIEC. Dans la deuxième partie, les outils de gestion du cadre politique instrumental actuel qui peuvent aider les actions d'adaptation et d'atténuation ont été identifiés. La recherche a indiqué que les réponses écologiques des organismes au changement climatique ont été observées dans les biomes brésiliens et que des mesures d'adaptation et d'atténuation sont nécessaires pour réduire leur vulnérabilité. À cet égard, le Brésil dispose d'un cadre d’actions politiques vaste. Cependant, il est nécessaire que les instruments de gestion se présentent integrées avec une complémentarité positive des actions, notamment aux différentes échelles. L’objectif est de s’assurer que ces actions encouragent l’efficacité de chacune sans nuire aux performances des autres. La formulation et la construction d'un axe d'intégration ayant une force juridique et sociale pourrait, par exemple, associer littéralement toutes politiques sectorielles du Brésil au sein de leurs blocs d'actions de conservation et de protection des ressources naturelles, de réduction des gaz à effet de serre et de la planification locale et regionale. Mots clés: Gestion de la biodiversité, Politiques publiques, Instruments de gestion, Conservation, Aménagement du territoire.
39

Pacifique, Mukumba Isumbisho, and Manirakiza René. "Résilience Communautaire Des Riverains Autochtones Batwa Dans Le Contexte Du Conflit Au Parc National De Kahuzi Biega, Est De La Rd. Congo." European Scientific Journal ESJ 16, no. 29 (October 31, 2020). http://dx.doi.org/10.19044/esj.2020.v16n29p83.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Introduction : Les délocalisations des peuples autochtones de leurs terres ancestrales en faveur de la création des réserves naturelles ou aires protégées datent de quelques siècles et se sont effectuées dans plusieurs pays. Elles ont suscité des conflits entre les peuples autochtones et les gestionnaires des aires protégées et produit un état de choc chez les autochtones riverains Batwa dans le cas de la RDC. L’étude vise à identifier les initiatives de résiliences communautaires développées par les riverains autochtones Batwa dans le contexte de conflits, dans la partie haute altitude du Parc National de Kahuzi Biega à l’Est de la RDC. Méthodologie : Les données utilisées dans cette étude ont été collectée au moyen des discussions de groupes menées, accompagnées des interviews approfondies avec certaines personnes ressources et les leaders autochtones Batwa. Résultat : Les résultats montrent que vingt-trois (23) initiatives résilientes communautaires ont été identifiées dont cinq (5) initiatives endogènes et dix-huit (18) exogènes. Les initiatives endogènes de résilience ont eu plus d’impact significatif dans le mode de vie des riverains autochtones Batwa que les initiatives exogènes de résilience. Conclusion: Les initiatives de résiliences communautaires auxquelles s’adonnent lesriverains autochtones Batwa dans le milieu d’accueil, sont juste à classer dans leur capacité d’adaptation et non de transformation dans l’hinterland du Parc National de Kahuzi Biega car cela nécessite les mécanismes de gouvernance, les politiques / réglementations, l'infrastructure, les réseaux communautaires et les mécanismes formels de protection sociale qui font partie du système plus vaste dans lequel les communautés doivent s’intégrer.
40

Rouadjia, Anna, Mélanie Favrot, and Nelly Parès. "Usages du sol : entre exploitation des ressources naturelles et protection de l'environnement." VertigO, Hors-série 28 (April 30, 2017). http://dx.doi.org/10.4000/vertigo.18562.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

DOUNGUE, MARTIAL JEUGUE, and FRITZ BETCHEM À BETCHEM. "Les violations des droits humains par les entreprises multinationales et leurs filiales en Afrique Subsaharienne." NGABAN-DIBOLEL, 2021, 85–123. http://dx.doi.org/10.46711/ngaban-dibolel.2021.2.1.4.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Depuis six décennies environ que les États d’Afrique subsaharienne ont acquis leur indépendance, de multiples projets d’industrialisation ont été initiés suite à la découverte entre autres d’une grande quantité de matières premières, en l’occurrence les ressources naturelles. Dans le même temps, on a aussi noté de nombreuses années d’atteintes aux droits humains dans le triptyque multinationales/populations/ressources naturelles. Ces violations portent notamment sur les droits fonciers des populations, la dégradation de l’environnement, le droit à un environnement sain et le droit à la santé. Afin de garantir le respect des normes juridiques qui protègent les droits humains, l’application des textes par les multinationales est impérative, car l’aspect saillant de ces violations touche davantage les femmes qui paient un lourd tribut. Bien que le cadre juridique relatif à la protection des droits humains face aux activités des multinationales soit défini, diverses violations persistent. Il est ainsi question de s’interroger sur la récurrence de celles-ci, d’où l’intérêt de cet article qui tente de saisir la portée du respect par les entreprises multinationales des droits humains en Afrique subsaharienne, avec une approche qui ne laisse pas en retrait le genre et une démarche qui fait appel au droit international.
42

Doyon, Sabrina. "Environnement." Anthropen, 2016. http://dx.doi.org/10.17184/eac.anthropen.007.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Le mot environnement est polysémique. Selon les contextes et les disciplines, on peut référer à l’environnement physique, naturel ou social. Il est parfois associé, à tort, aux notions d’écosystème et de ressources naturelles. Ces ambiguïtés sont intéressantes du point de vue de l’anthropologie, car elles révèlent la multitude de réalités auxquels le terme réfère ainsi que les divers usages et pratiques auxquels il est lié et, surtout, aux différentes façons dont il peut être pensé, imaginé, transformé, projeté et vécu selon les groupes sociaux et culturels. Depuis les années 1960, les préoccupations liées à l’environnement sont très présentes. Cette situation est à mettre en lien avec trois phénomènes : l’émergence des inquiétudes à l’égard de la contamination causée par l’industrialisation et envers la surexploitation de la nature qui sont sans cesse croissantes, l’avènement des mouvements écologistes et environnementalistes qui ont publicisé ces enjeux dans la société et l’institutionnalisation de l’environnement, notamment par la mise en place un peu partout dans le monde de ministères de l’Environnement, de politiques environnementales et de législations concernant l’usage de la nature. Tout en interrogeant les concepts de nature et de culture, plusieurs approches au sein de l’anthropologie questionnent l’environnement par l’étude des différents types de rapports qu’entretiennent les êtres humains avec ce qui les entoure, ce qui les supporte et les constitue. L’écologie culturelle de Steward (Steward 1955), l’approche écosystémique de Rappaport (1967), l’ethnoscience et l’ethnoécologie (Haudricourt 1956), l’œuvre d’anthropologie structurale de Lévi-Strauss, les travaux relatifs aux rapports à la nature, des vivants et des non-vivants (Ellen et Katsuyochi 1996; Descola 2005; Viveiros de Castro 2009), et ceux propres à la perception et à « l’habiter » (Ingold 2000) sont parmi les approches anthropologiques ayant fait de l’environnement et de la nature le centre de leur réflexion. Elles s’inscrivent à la fois dans les courants matérialistes et symboliques de l’anthropologie et dans les écoles anglo-saxonnes et françaises de l’étude des relations socio-environnementales. Ces catégorisations ne sont toutefois pas absolues : des chevauchements et des emprunts enrichissent aujourd’hui les réflexions de chacun. Depuis les années 1990, les recherches anthropologiques concernant les relations entre l’environnement et les êtres humains sont nombreuses, variées et croissantes; elles intègrent souvent des approches propres à d’autres disciplines, telles que la géographie, la sociologie, les sciences politiques et la philosophie, et combinent des recherches fondamentales et appliquées. L’écologie politique (political ecology : approche critique des changements environnementaux qui analyse les liens entre des enjeux écologiques et d’économie politique) est un exemple de courant théorique phare qui intègre ces disciplines et qui rallie de nombreux chercheurs en anthropologie (Bryant et Bailey 1997; Escobar 1996; Gauthier et Benjaminsen 2012; Biersack et Greensberg 2006; Peet, Robbins et Watts 2011). Les efforts de compréhension de la pluralité des modes d’interprétation, de représentation et d’incorporation de l’environnement se nourrissent aussi d’études en histoire environnementale et questionnent les perceptions et les constructions sociales de la nature. Les concepts de natures humanisées (issues d’aménagements ou de perturbations anthropiques) y sont mis en rapport avec ceux de natures « sauvages et primaires »; des remises en question des idéaux de la wilderness, évoqués dans la tradition anglo-saxonne (Cronon 1995; Balée 2006), en émergent, démontrant qu’une supposée nature originelle n’aurait jamais existé et que l’environnement est, au contraire, travaillé, médié, construit par des actions humaines depuis la présence des premières communautés humaines. Ces clarifications amenées par l’anthropologie s’ancrent dans des compréhensions de la nature organisées par des savoirs environnementaux locaux et autochtones (Menzies 2006) qui sont souvent discrédités par la science positiviste occidentale (Fairhead et Leach 2003). Ces recherches sont également alimentées par des réflexions récentes en sciences de l’environnement où le modèle homéostatique de la nature (dans lequel les écosystèmes, en tant que systèmes, tendraient vers un équilibre via des mécanismes de rétroaction régulateurs) est contesté, préférant des approches qui intègrent le chaos et l’incertitude (Scoones 1999). Dans tous les cas, ces recherches s’attachent à montrer que les divisions conceptuelles entre la nature et la culture, la société et l’environnement ne sont pas universelles et s’ancrent plutôt dans des constructions modernes (Latour 1991). Ces réflexions foisonnantes ne sont pas étrangères aux analyses anthropologiques des discours environnementaux qui s’intéressent notamment à la cristallisation de certaines formules, telles que : les forêts cathédrales, le développement durable, la désertification et les changements climatiques (Crate et Nuttall 2009; Redclift 1987; Sachs 1993) et à leurs portées sociale et culturelle. Plusieurs auteurs exposent ainsi les conséquences sociales et politico-économiques variées, tant locales qu’internationales, des discours globalisés sur l’environnement dont les enjeux, connotés de conceptions « occidentales » anthropocentristes du rapport à la nature, sont énoncés et répétés par un petit groupe d’experts lors de récurrentes « grandes messes » internationales que sont les Conventions cadre des Nations unies sur les changements climatiques, les Conventions sur la diversité biologique et les Sommets de la Terre. Ces nouveaux processus politiques par lesquels l’environnement est gouverné et contrôlé, nommé environnementalité (Agrawal 2005), constituent des phénomènes où la nature est conçue comme un espace propre à l’intervention du gouvernement. Les anthropologues s’intéressent à ces processus, ainsi qu’aux enjeux qui y sont discutés, comme la justice environnementale, les réfugiés climatiques et le racisme environnemental, des termes qui témoignent de l’intrication sociale, politique, économique et culturelle inhérente à la situation écologique mondiale actuelle. Des recherches examinent également les mécanismes de négociation des enjeux élaborés lors de ces évènements et les structures qui codifient les échanges permettant à certaines voix d’être entendues tandis que d’autres sont tues. Les discours environnementaux globalisés sont au cœur des mouvements de protection de la nature, engendrés tant par des organismes privés qu’étatiques, qui s’incarnent notamment dans la création, exponentielle depuis les années 1980, de parcs naturels, de réserves ou d’aires protégées (Adams et Hutton 2007; West, Igoe et Brockington 2006). La constitution de ces territoires n’est pas nouvelle : elle a ses racines dans la colonisation de l’Amérique du Nord, de l’Afrique et de l’Inde. Elles furent d’abord créées à l’initiative des colonisateurs qui voulurent protéger une nature « sauvage » idéalisée comme étant vierge et qu’ils « découvraient »; une nature dont le caractère inaltéré avait, selon eux, disparu en Europe. L’instauration de ces parcs se fit cependant au prix de l’expulsion des populations autochtones qui les occupaient (Igoe et Brockington 2007). Les études des rapports qu’entretiennent spécifiquement les populations autochtones avec l’environnement sont d’ailleurs très riches et nombreuses et constituent tout un champ de recherche (Colchester 2003[1994]). Les anthropologues étudient comment la création de ces aires protégées, en transformant des paysages en lieux de contemplation et de protection de la nature, contribue à transformer l’espace et les rapports sociaux. L’espace est d’ailleurs un concept de plus en plus utilisé en anthropologie dans l’examen des relations socio-environnementales. Ces espaces protégés sont aussi le lieu d’initiatives de patrimonialisation de la nature (Roigé et Frigolé 2010) qui ne sont pas sans soulever des questionnements critiques. Le développement du tourisme et de l’écotourisme dans ces espaces protégés (Duffy 2008, Stronza 2001) amènent, entre autres conséquences, une valorisation de certaines espèces « charismatiques » au détriment d’autres entités constituant les écosystèmes. L’exploitation de la nature par le truchement de systèmes de production mécanisés et industriels en agriculture, dans les pêches, la foresterie, l’exploitation minière et l’extraction des carburants fossiles est au cœur des préoccupations de l’anthropologie de l’environnement. Cette dernière questionne les modes d’appropriation de ces « ressources naturelles » en s’intéressant notamment aux préoccupations de l’éthique environnementale, des mouvements écologistes et environnementalistes (Peluso 1992; Latour 2004) ainsi que des autres mouvements sociaux, notamment anarchistes et féministes, qui s’insurgent contre des modèles de développement de l’environnement délétères, sexistes et iniques (Rocheleau, Thomas-Slayter et Wangari 1996). Ces préoccupations s’arriment à celles exprimées à l’égard des effets de la privatisation, de la marchandisation et de la re-régulation des dimensions fonctionnelles, symboliques, esthétiques et contemplatives de la nature et du vivant, ce que se propose d’étudier un nouveau courant anthropologique se penchant sur les processus de la « néolibéralisation » de l’environnement (Castree 2008; Igoe et Brockington 2007).
43

Lacuisse, Marie-Esther, and Franck Poupeau. "La « cowboy ecology » revisitée. L’évolution des pratiques de pâturage et de conservation de la nature dans le sud de l’Arizona." Natures Sciences Sociétés, 2023. http://dx.doi.org/10.1051/nss/2023034.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Cet article analyse, à partir du cas de l’engagement de ranchers dans le sud de l’Arizona dans des programmes de protection de l’environnement, l’évolution des pratiques de conservation des « rangelands » et plus largement de la nature dans les zones semi-arides de l’Ouest étasunien. Loin de l’image du cowboy conquérant et destructeur que certains environnementalistes continuent de véhiculer, il donne à voir des ranchers qui s’investissent dans des pratiques destinées à protéger les écosystèmes et qui se transforment ainsi en entrepreneurs de conservation susceptibles de participer à la production de savoirs écologiques. L’article rend compte dans ce cadre (1) de politiques de protection de la nature qui ne valorisent plus seulement la planification d’espaces sauvages (wilderness) mais un travail collaboratif à partir des « working landscapes » et (2) des conditions de la valorisation d’une cowboy ecology qui participe au renouvellement de la gestion étatique des ressources naturelles et des terres.
44

Diatta, Claudette Soumbane, Fall Meissa Birima, Dieme Barnabé Ephrem A., Thiam Mame Demba, and Diouf Malick. "La Parte des Savoirs et Pratiques Endogenes: Risques pour l’Environnement Naturel du Territoire Blouf en Basse Casamance (Senelgal)." European Scientific Journal ESJ 12 (December 28, 2022). http://dx.doi.org/10.19044/esipreprint.12.2022.p416.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Au Sénégal, l’environnement naturel en général subit de nombreuses agressions (sécheresse, pollution, destruction des habitats et surexploitation) qui sont autant de causes de perte de la biodiversité. Pourtant, en dépit de ces multiples agressions, il existe encore des endroits en Basse Casamance où l’on peut trouver une biodiversité remarquable. Entre autres milieux, figurent les sites naturels sacrés qui jouissent d’une protection fondée sur des règles traditionnelles, lesquelles reposent sur des savoirs locaux transmis à travers les générations. Les savoirs locaux identifiés ainsi que de nombreuses pratiques locales contribuent à la conservation des ressources naturelles, malgré les pressions multiples. Ces ressources ont des valeurs culturelles, spirituelles et matérielles remarquables. Aujourd’hui, la prise de conscience par la communauté scientifique de l’intérêt de ces savoirs endogènes pour la conservation, pose le problème de leur maintien. Le présent article fait le point sur cette question sur la base d’une recherche bibliographique et d’enquêtes essentiellement qualitatif menées à l’aide de questionnaires et des focus groupes qui ont permis de faire un état des lieux sur les savoirs et pratiques qui subsistent et qui sont bénéfiques pour la conservation. Les interviews sont réalisées auprès de 111 ménages de la contrée Blouf.
45

"PROBLEMES DE LA TRANSFORMATION DE NOS ESPACES DES COLLINES ET MONTAGNES." Geografski pregled 35 (1991): 9–18. http://dx.doi.org/10.35666/23038950.1991.35.09.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Les espaces des collines et montaftnes ont trois caracteristiques essentielles; a savoir: une grande complexite et une transformation brusque des phenomenes geographiques dans les directions horizontale et, surtout, verticale; une interdependence specifique des phenomenes et processus geographiques; developpement orageux des processus naturels. L'ignorance de ces proprietes est dangereuse, particulierement la ou Ie rapport de balance entre le climat, Ie sol et la vegetation est trouble par l'activite humaine insensee, Dans ces espaces de notre pays sont developpees trois tendances fondamentales: valorisation rapide des ressources naturalles (Kopaonik, Zlatibor, Maljen, montagnes autour de Sarajevo), par endroits avec Ie phenomene de l'inversion de l'oecurnene; migration des montagnards aux autres regions et negligence par rapport aux ressources naturelles de grande valeur (la plupart de nos localites de montagne, particulierement Ie long de la frontiere envers l'Autriche, la Bulgarie et l'Albanie); creation des pares nationaux et des reserves en vue de la protection des valeurs de la nature. La ou s'est produite la valorisation rapide de la nature, a commence aussi sa mise en peril par la "chimisation" du sol, destruction des forets par les coupes et l'utilisation des machines lourdes, par la dissipation et la chasse clandestine du gibier et des poissons, par Ie captage laique des sources, etc. Certains projets d'accumulation des eaux (Studenica) ont provoque de grandes polemiques. A l'avis de l'auteur, toutes ces espaces devraient etre preserves pour la production de la "norriture pure", pour l'approvisionnement d'eau, I'utilisation de l'hydroenergie, la sylviculture et le tourisme.
46

LAPLAUD, Ambre. "The virtuous patient model: a doubly inverted model." Vidas de modelo, modelos de vida, no. 15 (June 12, 2023). http://dx.doi.org/10.25965/trahs.5357.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Le droit, en tant qu’ensemble normatif, est le témoignage ou l’expression d’une culture, de positionnements de groupes sociaux. Les valeurs ainsi véhiculées sont parfois « posées », c’est-à-dire qu’elles deviennent des normes sociales dont le législateur s’est inspiré. Appliqué à la santé, le modèle du patient vertueux n’a de cesse d’évoluer. D’abord en réaction aux revendications des associations de patients, le législateur a affirmé les droits fondamentaux des usagers du système de santé au cœur de la démocratie sanitaire. Cependant, ce modèle chimérique du patient autonome, ne peut être le reflet de la réalité en ce qu’il n’est pas transposable aux personnes vulnérables. D’autre part, en raison du système de sécurité sociale budgétairement contraint, le législateur tente d’orienter les comportements responsables, plus économes des ressources budgétaires en santé. Le modèle du patient vertueux est alors un patient dont l’autonomie est recherchée dans son parcours de vie et son pendant invoqué celui de sa responsabilisation. Cependant, il semble possible d’alimenter le capital vertueux du patient dans la relation de soins d’abord par la valorisation des savoirs expérientiels mais également par un usage raisonné du numérique pour que celui-ci soit un outil au service des usagers. Enfin, d’autres versions du modèle du patient vertueux devraient être esquissés par le législateur. En effet, afin de protéger le climat et les ressources naturelles, l’invocation des droits des générations futures trouverait ici un terreau fertile pour faire valoir leur droit à la protection de leur santé, y compris environnementale.
47

Carlier, Estelle, and Romain Lajarge. "Articulation territoriale des instruments de protection et de gestion des espaces et ressources naturelles. Comparaison des Parcs naturels régionaux et des Espaces naturels sensibles français." VertigO, Volume 22 numéro 2 (September 5, 2022). http://dx.doi.org/10.4000/vertigo.38691.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Saura Calixto, Pilar, and María Ángeles Hernández Prados. "La evolución del concepto de sostenibilidad y su incidencia en la educación ambiental." Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria 20 (January 23, 2009). http://dx.doi.org/10.14201/989.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
RESUMEN: El presente artículo describe la evolución del concepto de sostenibilidad en los textos oficiales de los Organismos Europeos sobre Medio Ambiente. Se identifican tres etapas en la evolución de dicho concepto: 1) modelo de sostenibilidad centrado en los aspectos físico-naturales; 2) modelo de sostenibilidad centrado en la conservación y protección de los recursos naturales, de la fauna y de la flora; 3) modelo de sostenibilidad centrado en el desarrollo humano. Se propone una nueva ética de la sostenibilidad. Asimismo, se describe la evolución del concepto de educación ambiental paralelo al del desarrollo sostenible.ABSTRACT: This article describes the evolution of the concept of sustainability in the official texts of European environmental organizations. Three phases in this evolution can be identified: 1) the model of sustainability based on the physical environment; 2) the model of sustainability based on the conservation and protection of natural resources; 3) the model based on human development. The evolution of the concept of environmental education in regard to the development of sustainability is described in this work, in addition to a new ethic of sustainability.SOMMAIRE: Cet article décrit l’évolution du concept de développement durable dans les textes officiels des Institutions Européennes sur l’Environnement. Trois étapes ou périodes sont identifiables dans cette évolution: 1) Le modèle de développement durable axé sur les aspects physico-naturels de l’environnement; 2) le modèle de développement durable axé sur la conservation et la protection des ressources naturelles; 3) le modèle axé sur le développement humain. On y propose une nouvelle éthique u développement durable. On y décrit aussi l’évolution du concept d’éducation environnementale parallèlement à celui du développement durable.
49

Pierre-Louis, Josué. "La participation de la société civile à une réforme administrative : l’expérience du Programme de Modernisation de l’État PME-2023 en cours en Haïti." Revue Internationale des Francophonies, no. 5 (June 14, 2019). http://dx.doi.org/10.35562/rif.903.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
Les relations entre la société civile et l’Etat dans le monde oscillent entre le pôle anglo-saxon où la société civile prédomine par rapport à un Etat qui doit justifier son rôle en permanence, et celui des Etats-Nations qui ont façonné le sentiment national dans des pays du continent européen. Cependant, au fil de l’histoire contemporaine des convergences se dessinent entre ces deux modèles, d’abord dans les relations entre les administrations et les administrés, ensuite lorsque la société civile participe à des politiques publiques sensibles, par exemple la protection de l’environnement. En premier lieu, la reconnaissance des droits de l’usager-client-citoyen a inspiré en réponse des dispositifs préventifs de contentieux mis en place par la plupart des administrations publiques : une codification des règles opposables, des simplifications, des informations ciblées et individualisées, l’institution de médiateurs. S’inscrivant dans cette orientation, Haïti a institué dans sa Constitution l’Office de Protection du Citoyen(OPC) après la chute de la dictature Duvalier. En second lieu, à la fin du XXème siècle et au début du XXIème siècle, la société civile a apporté sa valeur ajoutée à la mise en œuvre, ou à la critique, de politiques publiques dans des domaines spécifiques, par exemple l’aide au développement, la protection de l’environnement, le partenariat public-privé, des transitions politiques post-conflits. Haïti est également partie prenante de ce mouvement historique transnational. Cependant, l’insuffisance des ressources humaines et des moyens financiers dans l’un des pays les plus pauvres du monde périodiquement victime de catastrophes naturelles, a incité les responsables administratifs à aller au-delà, en associant la société civile haïtienne de l’élaboration du Programme de Modernisation de l’Etat PME-2023 à sa mise en œuvre alors que jusqu’à présent, la société civile était écartée des plans de réforme administrative qui se sont succédés en Haïti. Au-delà des procédures, au-delà des contributions ponctuelles à telle ou telle action ou politique publique, cette participation active de la société civile à la modernisation de l’État est une innovation en termes de méthode. La société civile exerce ainsi un droit de regard, juridiquement fondé par des arrêtés du Premier ministre, sur les activités des administrations, en particulier leurs fonctions d’accueil du public. Ce positionnement nouveau de la société civile incite à l’émulation entre services pour améliorer leurs prestations respectives. Les responsables haïtiens de la société civile et de la fonction publique sont disponibles pour échanger avec leurs homologues d’autres pays des retours d’expériences comparables.
50

De Pontes Gondim, Linda Maria. "MEIO AMBIENTE URBANO E QUESTÃO SOCIAL: habitação popular em áreas de preservação ambiental." Caderno CRH 25, no. 64 (October 29, 2012). http://dx.doi.org/10.9771/ccrh.v25i64.19117.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
Abstract:
O artigo discute a relação entre cidade e meio ambiente como questão pública, face à multiplicação das ocupações de áreas de preservação ambiental por moradias de baixa renda. Embora o meio ambiente seja parte integrante, e não mero “cenário” da vida social, é recente o reconhecimento da dimensão ecológica da questão urbana. A discussão é feita à luz do caso de uma favela de Fortaleza, localizada em área de preservação permanente. Um projeto da Prefeitura para remover seus moradores para um conjunto nas proximidades atraiu novos ocupantes, cuja retirada imediata da área foi exigida pelo Ministério Público. Face à insuficiência de recursos para garantir habitação aos “invasores”, sua remoção engendrou um dilema ético e social, contrapondo o direito à habitação ao direito ao meio ambiente saudável. PALAVRAS-CHAVE: meio ambiente, habitação, questão social, favela. ENVIRONNEMENT URBAIN ET QUESTION SOCIALE: les habitations populaires dans des aires de préservation environnementale Linda Maria de Pontes Gondim Dans cet article, on estime que la relation entre la ville et l’environnement est une question d’intérêt public étant donné que l’occupation des aires de préservation environnementale par les habitations populaires s’est accrue. Bien que l’environnement fasse partie intégrante de la vie sociale et ne soit pas considéré comme une simple “toile de fond”, reconnaître la dimension écologique dans la question urbaine n’est que chose récente. La discussion se fait à la lumière de l’étude de cas d’une favela de Fortaleza, située en pleine aire de préservation permanente. Um projet municipal de déplacement des habitants vers une zone résidentielle proche a attiré de nouveaux habitants, mais leur retrait a immédiatement été exigé par le Ministère Public. Vu l’insuffisance des ressources permettant de garantir le logement des “envahisseurs”, leur évacuation a suscité un dilemme éthique et social qui met en opposition le droit au logement et le droit à un environnement sain. MOTS-CLÉS: environnement, habitation, question sociale, favela. URBAN ENVIRONMENT AND SOCIAL ISSUE: popular housing in environmental protection areas Linda Maria de Pontes Gondim The article discusses the relationship between the city and the environment as a public matter, given the proliferation of low-income housing within environmental protection areas. Although the environment is not just an “ornament”, but a vital part of social life, the ecological dimension of urban settlements has only recently been acknowledged. The current analysis is based on the example of a slum in Fortaleza, located in an area of permanent protection. A City Hall project to remove the illegal residents to a housing complex nearby ended up attracting new occupiers, whose eviction was immediately determined by the Court of Justice. Due to a lack of funds to provide housing for the new “squatters”, their eviction turned into an ethical and social dilemma, by weighing the right to housing against the right to a healthy environment. KEYWORDS: environment, housing, social issue, slum. Publicação Online do Caderno CRH: http://www.cadernocrh.ufba.br Publicação Online do Caderno CRH no Scielo: http://www.scielo.br/ccrh

To the bibliography