Um die anderen Arten von Veröffentlichungen zu diesem Thema anzuzeigen, folgen Sie diesem Link: Personnel médical – Risques professionnels.

Dissertationen zum Thema „Personnel médical – Risques professionnels“

Geben Sie eine Quelle nach APA, MLA, Chicago, Harvard und anderen Zitierweisen an

Wählen Sie eine Art der Quelle aus:

Machen Sie sich mit Top-50 Dissertationen für die Forschung zum Thema "Personnel médical – Risques professionnels" bekannt.

Neben jedem Werk im Literaturverzeichnis ist die Option "Zur Bibliographie hinzufügen" verfügbar. Nutzen Sie sie, wird Ihre bibliographische Angabe des gewählten Werkes nach der nötigen Zitierweise (APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver usw.) automatisch gestaltet.

Sie können auch den vollen Text der wissenschaftlichen Publikation im PDF-Format herunterladen und eine Online-Annotation der Arbeit lesen, wenn die relevanten Parameter in den Metadaten verfügbar sind.

Sehen Sie die Dissertationen für verschiedene Spezialgebieten durch und erstellen Sie Ihre Bibliographie auf korrekte Weise.

1

Fotseu-Tsakam, Hortance. „La prise en charge du risque médical“. Paris 8, 2004. http://www.theses.fr/2004PA083709.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La prise en charge du risque médical demeure un problème en suspens malgré la loi du 4 mars 2002 relative à la « Réparation des conséquences sanitaires », par une procédure de règlement à l’amiable au titre de la solidarité nationale. Les difficultés de définir le concept du risque médical, le foisonnement, les confusions de tous genres (accident, aléa, faute – erreur…) rendent complexe son traitement juridique. Son système d’indemnisation actuellement épars, incohérent et incomplet impose dans le cadre de cette étude : d’insister sur la nécessité de préciser les contours juridiques de ce concept, d’analyser les modalités actuelles de cette prise en charge, enfin dans l’attente d’une réforme uniformisant ce système, de proposer des améliorations de la nouvelle législation restreinte à la responsabilité sans faute et ne bénéficiant qu’à une catégorie de victimes
To take in charge medical risk, remains a problem in abeyance, despite the law of 4th march 2002 wich allows the victims to be compensated in way of national solidarity by an agreement settled out of court. Difficulties with such of confusions in risk medical concept definition (accident, hazard, fault – error…) make his juridical processing to much complex. His compensation system at present scattered, incoherent and incomplete, leads under these conditions : firstly specify exactly the legal outline of that concept, analyse the currents forms of various compensations systems ; secondly before spend one’s time waiting for a nessary reform wich must unify those systems, carry out improvements to this law confined to responsibility without fault and beneficial only to a category of victims
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
2

Szleper, Katia. „Risques et responsabilités médicales dans les nouvelles technologies de la reproduction humaine“. Paris 8, 1996. http://www.theses.fr/1996PA081245.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Les lois, dites lois bioethiques du 29 juillet 1994, reglementent les activites de procreations medicalement assistees et limitent ainsi la liberte de chacun de procreer. Les techniques medicales modernes de reproductions artificielles et de diagnostics prenatals sont des techniques destinees a pallier la sterilite et a prevenir les anomalies genetiques. L'information liee a ces nouvelles technologies est diffusee dans la presse et dans le public, uniquement comme un traitement miracle, et leurs "techniciens" sont presentes comme des "medecins-procreateurs". Cependant, la realite de la pratique des procreations medicalement assistees est occultee. Des dangers reels pour la femme, pour le couple et pour l'enfant sont a denoncer. Ces risques sont tant physiques que psychologiques. Les "medecins-procreateurs" instrumentalisent le corps de la femme. Elle n'est plus consideree que comme une "machine a fabriquer des bebes", et son enfant n'est plus qu'un resultat d'experimentations. Le regime actuel de la responsabilite medicale est loin d'etre approprie et efficace face a ces derives, pour la protection des femmes et des enfants issus de pma. La faute medicale a des repercussions particulierement graves en matiere de pma, puisqu'il s'agit de naissances d'enfants. Les enfants issus de pma peuvent naitre avec des sequelles physiques et psychomotrices serieuses. La responsabilite du medecin, de la mere egalement, peut etre posee a la suite d'un diagnostic prenatal, et la naissance d'un enfant atteint de handicaps.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
3

Djeriri, Khalid. „Prévention vaccinale et risques professionnels liés aux hépatites A, B et C en milieu de soins“. Clermont-Ferrand 1, 2008. http://www.theses.fr/2008CLF1MM14.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La pandémie VIH/SIDA a fortement contribué au renforcement de la veille sanitaire relative aux risques professionnels liés aux hépatites virales B et C en milieu de soins et dans une moindre mesure à l'hépatite virale A. Ce travail rapporte 2 types d'études portant sur l'épidémiologie des hépatites virales A, B et C chez le personnel de santé et sur les stratégies vaccinales anti-hépatite A en France et anti-hépatite B au Maroc à destination de ce personnel. En France, les résultats observés plaident pour le maintien de la politique vaccinale menée à ce jour contre l'hépatite B. Au Maroc, son renforcement paraît indispensable sous peine d'une recrudescence de la morbi-mortalité liée à l'hépatite B. De même, la tenue rigoureuse des registres vaccinaux est la base pour évaluer l'efficacité de cette politique vaccinale. En l'absence de traitement préventif post-exposition et de vaccin, la prévention du risque hépatite C est basée sur le respect des règles d'hygiène générale et des précautions universelles adoptées pour les AES en France. Au Maroc, l'importance du risque AES incite à la mise en œuvre urgente d'une véritable politique de santé, d'hygiène et de sécurité au travail dans les hôpitaux publics et dans les cliniques privées. La vaccination contre l'hépatite A a été instaurée au CHU de clermont-Ferrand dès 1994 à l'embauche pour le personnel des services de pédiatrie, de gastro-entérologie et de celui de la préparation des repas en cuisine centrale. La surveillance épidémiologique en santé au travail, couplée à un renforcement des mesures préventives déjà effectives (règles d'hygiène, vaccinations anti-VHA et anti-VHB) et aux innovations issues des biotechnologies, devrait permettre à terme un contrôle de ces infections virales dont 2 d'entre elles (VHB et VHC) restent à l'échelle mondiale des préoccupations de premier plan, notamment en milieu professionnel.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
4

Rodier, Simon. „Exposition et risques de contamination aux anticancéreux des soignants lors des chimiothérapies hyperthermiques intrapéritonéales“. Thesis, Normandie, 2021. http://www.theses.fr/2021NORMC402.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La chimiothérapie hyperthermique intrapéritonéale est une technique chirurgicale de première importance pour la prise en charge des patients atteints de carcinoses péritonéales. Cependant, elle expose les professionnels du bloc opératoire à un risque de contamination par les anticancéreux. L’analyse de la contamination de l’environnement et des soignants lors des CHIP n’a fait l’objet que d’une dizaine de publications entre 1980 et 2020. Au cours de cette thèse, nous avons mis au point et validé une méthode UHPLC-MS/MS de dosage plasmatique et érythrocytaire de l’irinotécan et de deux de ses métabolites, le SN-38 et l'APC. Parmi les prélèvements réalisés chez le chirurgien et l’interne de chirurgie lors des CHIP au CLCC de Caen, une contamination par l’irinotécan a été identifiée dans 20 des 21 échantillons sanguins, avec des concentrations maximales de 266 et 257 pg/mL respectivement au niveau plasmatique et érythrocytaire. Parallèlement, la recherche de contamination par l’oxaliplatine dans les mêmes matrices biologiques a permis de détecter des ultra-traces de platine de l’ordre d’une dizaine de pg/mL. Cette étude, unique par le nombre d’échantillons et l’analyse à la fois plasmatique et érythrocytaire de l’irinotécan et de deux principaux métabolites, fournit des données importantes pour la détermination d’indicateurs biologiques d’exposition pour les soignants impliqués en CHIP. Un dosage biologique régulier des anticancéreux devrait ainsi permettre de suivre les pratiques de manipulation des soignants, le respect des recommandations et l’efficacité des EPC et EPI. La stratégie de réduction des risques d’exposition doit également se baser sur un programme de formation par exemple par la simulation numérique, qui doit contribuer à améliorer le respect des pratiques de protection, voire à diminuer les valeurs de contamination biologique des soignants
Hyperthermic intraperitoneal chemotherapy is a surgical technique of major importance for the management of patients with peritoneal carcinomatosis. However, HIPEC exposes healthcare professionals of the operating room to a risk of contamination by antineoplastic drugs. The analysis of the contamination of the environment and of caregivers during HIPEC was the subject of only ten publications between 1980 and 2020. During this thesis, we developed and validated a UHPLC-MS/MS method for plasma and red blood cells assay of irinotecan and two of its metabolites, SN-38 and APC. Among the samples taken from the surgeon and the surgical resident during HIPEC at the CCC of Caen contamination by irinotecan was identified in 20 of the 21 samples, with maximum concentrations of 266 and 257 pg/mL, respectively in plasma and red blood cells. SN-38 and APC have also been identified in some samples. At the same time, the monitoring for oxaliplatin contamination in the same biological matrices has highlighted ultra-traces of platinum in the order of ten pg/mL. This study, unique in the number of samples and the analysis of irinotecan and two major metabolites in both plasma and red blood cells, contributes to the determination of biological indicators of exposure for caregivers exposed to irinotecan during HIPEC. Regular biological monitoring of antineoplastic drugs should thus help to monitor handling practices of caregivers, compliance with recommendations and the effectiveness of PPE and CPE. The exposure risk reduction strategy should also be based on a digital simulation training program, which should help improve compliance with protection practices, or even reduce the biological contamination values of healthcare professionals
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
5

Seifert, Ana Maria. „Prévention des risques de transmission des infections : Connaître les pratiques formelles et informelles du personnel hospitalier“. Thesis, Université Laval, 2012. http://www.theses.ulaval.ca/2012/28372/28372.pdf.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La prévention des infections dans les établissements de santé est un sujet d’actualité. Malgré la promotion de mesures de prévention, on constate qu’elles ne sont pas complètement appliquées. Toutefois, s’attarder uniquement à ces manques offre une prise limitée pour améliorer la prévention, en ignorant d’autres mesures que le personnel pourrait avoir développées. L’objectif de la recherche est de décrire les pratiques, formelles et informelles, de prévention de la transmission des infections, utilisées par diverses catégories de personnel hospitalier, ainsi que d’explorer les représentations reliées à ces pratiques. L’approche qualitative utilisée permet une vision systémique des activités de prévention. Nous avons effectué, à Montréal, 27 entrevues et 186 heures d’observation de personnel infirmier, de préposées aux bénéficiaires et de préposées à l’entretien sanitaire, tous expérimentés, dans quatre unités de soins dont deux de courte et deux de longue durée. Les résultats montrent que les mesures de prévention ne sont pas des actes isolés mais qu’elles font partie d’un processus débutant par l’identification des risques à partir de trois familles d’informations: la contamination du patient, celle de l’environnement et les difficultés d’interaction avec le patient. Nous avons identifié certaines pratiques permettant de pallier des situations où les mesures de prévention prescrites sont jugées insuffisantes et révèlent des compétences méconnues du personnel. Ces pratiques peuvent notamment faire appel au travail d'équipe, faisant ressortir l’importance de la dimension collective du travail pour la prévention des infections. L’analyse des représentations du risque relié au Clostridium difficile montre de plus que les participantes à la recherche craignent de le transmettre aux patients et à leur propre famille et adoptent en conséquence des pratiques spécifiques de prévention, au travail et hors travail. À cause de situations mettant en échec la prévention, certaines participantes pensent de plus être des porteuses saines de ce microorganisme et craignent son activation si elles sont affaiblies. Certains aspects de l’organisation du travail peuvent aussi entraver leurs efforts : l’absence de moments de concertation, la présence de personnel non régulier et le manque de formation. Nous concluons sur l’importance d’appuyer les efforts de prévention basés sur des stratégies qui font appel au travail d’équipe, qui semblent avoir un potentiel intéressant pour la prévention des infections, et sur la nécessité de prendre en compte les préoccupations du personnel dans les interventions éducatives le concernant.
Preventing infections in health care facilities is a subject of current interest. Despite the promotion of prevention measures, it is well known that they are not completely applied. However, confining interest just to these lacunae does not provide a good handle on improving prevention, if we do not pay attention to other measures that hospital personnel may have developed spontaneously. The objective of the current research project is to describe formal and informal practices for preventing infection used by various categories of hospital personnel, as well as to explore the representations of risk related to their informal practices. The qualitative research approach used gives a systemic vision of prevention activities. We carried out 27 interviews and 186 hours of observation of experienced nursing staff, health care aides and hospital cleaning staff, in two short-term and two long-term hospital units in Montreal. The results show that prevention measures are not isolated acts, but part of a process that starts with risk identification based on three sets of information: patient contamination, environmental contamination and difficulties in interacting with patients. We have identified some measures developed by staff members that allow them to cope with situations where the prescribed procedures are felt to be insufficient; these measures reveal their hitherto-unrecognized skills and can be collective, showing the importance of joint work for infection prevention. The analysis of representations of risks related to Clostridium difficile shows that study participants feared transmitting it to patients and to their own families, and adopted specific prevention measures both at work and outside the workplace. Because of situations where prevention failed, some participants think they may be healthy carriers of that microorganism and fear infection may be activated if they become weak for any reason. Some aspects of work organization may also get in the way of their efforts: the absence of time for exchanging information, the presence of casual staff and the lack of training. We conclude that it is important to support prevention efforts based on collective strategies, that seem to have an interesting potential to prevent infections, and that it is necessary to take into account the preoccupations of staff during educational interventions targeting them.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
6

Dickason, Rebecca. „Le travail émotionnel des professionnels de santé à l’hôpital : caractérisation et leviers d'action organisationnels“. Thesis, Rennes 1, 2017. http://www.theses.fr/2017REN1G016.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Traduit en français en 2017, l’ouvrage séminal de la sociologue Arlie Russell Hochschild, The Managed Heart (1983), approfondit le « travail émotionnel », un concept ensuite repris dans plusieurs champs disciplinaires et contextes d’étude, et qui est au coeur des exigences émotionnelles identifiées par Gollac & Bodier (2010) comme un des facteurs de risques psychosociaux (RPS). Haut lieu d’émotions, où l’« extra-ordinaire » (la maladie, la souffrance, la mort) fait partie du quotidien, l’hôpital est un environnement particulier pour effectuer le travail émotionnel. Ce dernier suppose (1) de gérer ses propres émotions, (2) d’afficher ou d’exprimer certaines émotions pour agir sur celles du patient, (3) en se conformant à certaines « règles émotionnelles », (4) dans un cadre pétri d’une charge émotionnelle variable. Cette thèse vise l’approfondissement du concept de travail émotionnel à l’hôpital : sa caractérisation, sa définition ainsi que les leviers d’action organisationnels susceptibles de faciliter sa réalisation et d’agir sur ses conséquences. Le travail de terrain a été mené dans un CHU auprès de médecins, d’infirmières et d’aides-soignantes dans des services de soins, relevant de différentes spécialités médicales (urgences, gériatrie, rééducation, neurologie), et accueillant des patients vulnérables ou dépendants. Il repose sur une production de données combinant entretiens, observation directe / observation participante et analyse de documents internes. Les résultats émergeant du travail empirique éclairent le travail émotionnel hospitalier dans un cadre français, son importance pour le professionnel de santé et pour le patient. Ils mettent en avant plusieurs éléments : la nature des « règles émotionnelles » dominantes, la modulation de leur appropriation par les professionnels de santé, les différences de charge émotionnelle entre services, la « pénibilité émotionnelle », des indices de fatigue de compassion (un concept qui diffère de l’épuisement émotionnel), le rôle du travail émotionnel dans la prise en charge du patient. Les leviers d’action organisationnels soulignés sont multiples. Il s’agit (1) d’assurer un socle commun de connaissances/compétences par des formations ciblées et/ou transversales, de faciliter les possibilités de self-care et (2) d’encourager les pratiques « vertueuses » que sont les dynamiques de soutien social, l’aménagement de moments de coupure, l’instauration des conditions temporelles et matérielles d’une régulation émotionnelle collective et la réaffirmation de la place du patient dans le service
Translated into French in 2017, sociologist Arlie Russell Hochschild’s seminal work, The Managed Heart (1983), elaborated the concept of “emotional labor” which has subsequently given rise to studies in several disciplinary fields and contexts and which is central to the emotional demands identified by Gollac & Bodier (2010) as one psychosocial risk factor. As a place rich in emotions where the “extra-ordinary” (illness, suffering and death) is an everyday experience, the hospital is a particular environment for the performance of emotional labor, which involves (1) the management of one’s own emotions, (2) showing or expressing certain emotions in order to influence those of the patient, (3) by following “emotional rules”, all (4) within a context marked by a weight of emotions. This thesis endeavors to offer an in-depth examination of hospital emotional labor: characterizing and defining the concept, as well as discussing the organizational levers that could improve how it might be performed and control its consequences. The fieldwork was carried out in a teaching hospital and concerned doctors, nurses, orderlies / nursing assistants working in departments belonging to different medical specialisations (accident and emergency, geriatrics, rehabilitation, neurology) treating vulnerable or dependent patients. Data production was based on interviews, direct and participant observation and analysis of internal documents. The results of this empirical work shed light on hospital emotional labor in France and its importance for the health professional and the patient. They highlight several elements: the nature of the prevailing “emotional rules”, how (far) they are appropriated by health professionals, how the emotional burden differs between departments, the “emotionally onerous nature of the work”, signs of compassion fatigue (not the same concept as burnout) and the role of emotional labor in patient care. A substantial number of organizational levers are outlined: (1) ensuring common knowledge and skills through targeted or broad-based training, facilitating the opportunities for self-care, (2) encouraging “virtuous” practices consisting in social support dynamics, work breaks, making time and space for collective emotional regulation and reaffirming the place of the patient within the care context
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
7

Lopes, Julie. „Analyse du risque radio-induit de décès chez les professionnels de santé exposés aux rayonnements ionisants“. Electronic Thesis or Diss., université Paris-Saclay, 2023. http://www.theses.fr/2023UPASR020.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Les études portant sur les travailleurs exposés aux rayonnements ionisants permettent de caractériser les effets sanitaires résultant de l'exposition chronique aux faibles doses. Bien que de nombreuses recherches aient été réalisées sur le sujet, des incertitudes persistent encore aujourd'hui quant à la quantification de ces effets. À ce jour, le corps médical représente le plus grand groupe de travailleurs exposés professionnellement à des sources artificielles de rayonnements ionisants. Leur risque subséquent de diverses pathologies est donc un sujet d'étude important. Néanmoins, les conclusions concernant ces études sont incertaines et font l'objet de débats, notamment en ce qui concerne le risque d'apparition de tumeurs du système nerveux central (SNC).Basés sur des revues de la littérature accompagnées de méta-analyses et sur des analyses statistiques menées à partir des données recueillies dans le cadre du suivi épidémiologique de la cohorte ORICAMs (Occupational Radiation Induced Cancer in Medical staff), ces travaux de thèse visent à améliorer les connaissances sur les effets sanitaires des rayonnements ionisants dans le cadre de l'exposition à de faibles doses.Une analyse de la mortalité a été réalisée au sein de la cohorte ORICAMs incluant 164 015 personnels médicaux exposés professionnellement aux rayonnements ionisants en France, présentant au moins un enregistrement dosimétrique entre 2002 et 2012. La mortalité était significativement diminuée dans la cohorte ORICAMs en comparaison à celle de la population générale. Cependant, ces résultats basés sur une analyse comparative avec des taux nationaux peuvent être influencés par l'effet du travailleur sain, et ne permettent pas de statuer sur l'existence ou non d'une relation potentielle entre l'exposition professionnelle et le risque de décès. Pour répondre à cette problématique, une étude cas-témoins nichée dans la cohorte ORICAMs a été mise en place, incluant 33 cas et 160 témoins. Néanmoins, les analyses par régressions logistiques conditionnelles n'ont pas permis de montrer de relation dose-réponse entre l'exposition professionnelle aux rayonnements ionisants et le décès par tumeur du SNC. Une prolongation du suivi de la cohorte et l'inclusion de l'étude cas-témoin dans le projet international BECOME permettront d'augmenter la puissance statistique des analyses ce qui permettra d'évaluer les effets à long terme d'une exposition chronique à des faibles doses de rayonnements ionisants
Abstract: Studies of workers exposed to ionizing radiation enable the characterization of health effects resulting from chronic low-dose exposure. Although extensive research has been carried out on the subject, there are still uncertainties surrounding the quantification of these effects. To date, medical workers represents the largest group of workers occupationally exposed to artificial sources of ionizing radiation. Their subsequent risk of various pathologies is therefore an important subject of study. Nevertheless, the conclusions of these studies are uncertain and debated, particularly regarding the risk of developing tumors of the central nervous system (CNS).Based on literature reviews supported by meta-analyses and on statistical analyses of data collected as part of the epidemiological follow-up of the ORICAMs (Occupational Radiation Induced Cancer in Medical staff) cohort, this thesis aims to improve knowledge of the effects of ionizing radiation on health in the context of low-dose exposure.A mortality analysis was carried out on the ORICAMs cohort, including 164 015 medical workers occupationally exposed to ionizing radiation in France, presenting at least one dosimetric record between 2002 and 2012. Mortality was significantly lower in the ORICAMs cohort than in the general population. However, these results based on a comparative analysis with national rates may be influenced by the healthy worker effect, and do not allow to conclude on the existence or not of a potential relationship between occupational exposure and the risk of death. To address this issue, a case-control study nested within the ORICAMs cohort was set up, including 33 cases and 160 controls. However, conditional logistic regression analyses showed no dose-response relationship between occupational exposure to ionizing radiation and death from CNS tumors. An extension of the cohort follow-up and the inclusion of the case-control study in the international BECOME project will increase the statistical power of the analyses, allowing the assessment of the long-term effects of chronic exposure to low doses of ionizing radiation
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
8

Fontanier, Valérie. „Le principe de précaution en droit de la santé“. Paris 5, 2006. http://www.theses.fr/2006PA05D003.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Si la jurisprudence communautaire est essentielle dans l’élaboration de la définition et du régime juridique du principe de précaution sanitaire, le domaine de la santé humaine offre à ce principe une histoire autonome de l’environnement et spécifique. Cette histoire éclaire la dimension juridique du principe qui émerge. L’existence et la signification de cette notion de précaution implicite s’établissent au travers d’un mécanisme que nous nommons la « réification ». La réification de la précaution dans un produit ou un objet permet la protection des personnes contre les dangers de cette chose. Elle répond à l’impossibilité juridique de consentir à l’incertitude scientifique. Dans le domaine de la santé, la définition du médicament est l’exemple majeur de l’existence d’une précaution réifiée. Mais, elle est aussi présente dans le droit de la responsabilité civile avec l’obligation de sécurité résultat appliquée au sang, aux produits de santé et aux infections nosocomiales. Cette forme de la précaution permet au principe de prudence de bénéficier d’une certaine autonomie par rapport à la preuve scientifique. Rapprochée du principe de précaution, cette notion de précaution sanitaire aide à le caractériser. Ce principe est composite. Sa définition comprend deux obligations, une obligation d’évaluation et une obligation de prévention. Son régime juridique relève du droit public mais aussi du droit privé. Sa fonction est préventive mais aussi réparatrice. C’est dire qu’il est aussi un principe complexe. Avec l’émergence du principe, la précaution prend son autonomie de l’objet. Une nouvelle forme juridique de protection du patient se dessine en prospective. Une définition spécifique de l’obligation déterminée d’évaluation apparaît qui doit trouver sa place par rapport à l’obligation générale de prudence. Leur définition et leur champ d’application sanitaires attendent d’être consacrés par le législateur non seulement en droit public, mais aussi en droit privé
If legal precedents in the Community are paramount as regards the elaboration of both its definition and legal regulation, the principle of health precaution yields a self-contained, specific history of environment. This history throws light on the legal proportions of the emerging principle. The presence and meaning of this implicit concept of precaution are grounded by means of a process which is called “reification”. The reification of precaution in a given product or object enables the protection of individuals against the dangers of the product or object. It compensates the legal impossibility to consent to scientific uncertainty. In the field of health, the definition of prescription drug gives a major example for the existence of reified precaution. But it resides also in the civil liability regulations when the obligation of safety related to blood, health products and iatrogenic infections is concerned. This aspect of precaution makes it possible for the caution principle to gain a kind of autonomy in front of scientific evidence. When put together with the precaution principle, the notion of health precaution helps characterize it. Such a principle is a composite one. Its definition includes two obligations, an assessment obligation and a prevention obligation. Its legal regulations belong to public law, but also to private law. Its function is both preventive and amending. Needless to say that it is a complex principle. With the appearance of the principle, precaution finds its autonomy in the object. A new legal form of protection for the patient is taking shape. A specific definition for determined assessment obligation appears, and will have to be set in relation with the general obligation of caution. Their definition and field of application are pending legislation not only in public law, but also in private law
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
9

Gilbert, Sophie. „Sécurité sanitaire : analyse et financement“. Montpellier 1, 2004. http://www.theses.fr/2004MON10001.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La sécurité sanitaire désigne l'ensemble des moyens mis en œuvre pour limiter les risques liés à l'activité médicale. Elle est basée sur des politiques de prévention, d'évaluation et d'indemnisation des victimes. Cette étude repose sur l'observation de la place accordée à la sécurité sanitaire par le législateur, le décideur public et l'économiste. D'un point de vue législatif, la création en 2002 d'un fonds d'indemnisation des victimes de l'activité médicale a consacré la socialisation du risque médical. En santé publique, l'introduction de l'évaluation dans les établissements de santé traduit l'instauration d'une véritable politique de qualité des soins mobilisant d'importants moyens. Dans cette démarche, la théorie économique propose des outils d'aide à la décision prenant en compte l'attitude sécuritaire commune à de nombreux domaines (environnement, transports). L'économie des conventions, l'approche des prix hédonistes ou les méthodes d'évaluation contingentes présentent un intérêt certain dans ce contexte.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
10

Sari-Minodier, Irène. „Evaluation biogénotoxicologique des expositions professionnelles aux rayonnements ionisants dans les secteurs de la santé et de la radiographie industrielle“. Aix-Marseille 2, 2002. http://www.theses.fr/2002AIX20679.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
11

Herbecourt, Anne d'. „La surveillance médicale du personnel affecté à la restauration collective“. Paris 5, 1993. http://www.theses.fr/1993PA05P009.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
12

Villeneuve, Pierre. „La responsabilité des professionnels de santé : bilan et perspectives“. Toulouse 1, 2004. http://www.theses.fr/2004TOU10032.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Le droit de la responsabilité des professionnels de santé est un des terrains d'élection privilégié du changement de fondements de la responsabilité : de la faute au risque. Face aux alternoiements de la jurisprudence et de la doctrine, toujours enclins à privilégier l'indemnisation des accidents médicaux non fautifs, l'intervention législative n'en devenait que plus nécessaire. La loi du 4 mars 2002 a eu pour tâche de consacrer avec force les droits des particuliers tout en privilégiant un mode novateur de réglement amiable des accidents médicaux.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
13

Nadeau, Catherine. „Impact de l'intervention DÉCISION+2 sur l'intention des professionnels de la santé de s'engager dans la prise de décision partagée“. Thesis, Université Laval, 2012. http://www.theses.ulaval.ca/2012/28954/28954.pdf.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
14

THOMMERET, EVELYNE. „Plateau laser medical au c. H. U. D'angers : conditions de travail et risques professionnels“. Angers, 1988. http://www.theses.fr/1988ANGE1108.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
15

Eckert, Jean-Jacques. „La responsabilite médicale des origines à l'aube du troisième millénaire : ou le passage d'une responsabilité à la prise en charge d'un risque“. Nantes, 2004. http://www.theses.fr/2004NANT4017.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La responsabilité médicale des origines à l'aube du troisième millénaire est un travail de recherche qui comporte deux parties distinctes. La première de ces parties traite davantage de l'évolution à la fois de l'art médical ainsi que de celle de sa philosophie dans la mesure où le contentieux plus précisément relatif à la responsabilité médicale proprement dite s'est révélé peu significatif sinon pratiquement inexistant pratiquement jusqu'à la Révolution de 1789. La seconde partie, en revanche, aborde l'évolution de la responsabilité qui pèse sur le médecin avec le parti pris de limiter cette responsabilité au médecin libéral et envisage son évolution au regard d'une société qui accepte de moins en moins le risque et qui exige, systématiquement, la désignation d'un responsable et la sanction de ce responsable. Quelques recherches en droit comparé ont permis de constater que notre pays n'avait pas une démarche véritablement originale dans ce domaine particulier
The medical responsibility from the origins to the down of the third millennium is a research study which is composed of two separate parts. The toast of these two parts mostly deals with the evolution both of the medical art and its philosophy to the extend that the disagreement concerting the lexical responsibility itself has not revealed significant not to say hardly non existent until the 1789 Revolution. However, the second part tackles with the evolution of the responsibility which is on the medical' dodos shoulders, with the prejudice to limit it to the liberal doctor, and considers its evolution concerting a society witch accepts risks less and less easily and witch wants systematically the identification of a responsible one and his punishment. A few researches in comparative law have enabled to discover that in our country no specific procedure exists in this particular fiels
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
16

Andela, Marie. „Considérations conceptuelle, méthodologique et contextuelle du travail émotionnel : impacts sur le burnout, les troubles somatiques des soignants et les risques de maltraitance des patients“. Thesis, Besançon, 2014. http://www.theses.fr/2014BESA1006.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
L’objectif de cette recherche est de contribuer à mieux comprendre l’impact du travail émotionnel dans l’émergence du burnout et des troubles somatiques des soignants. Pour cela, le premier chapitre commence par exposer le concept de travail émotionnel, son histoire, son évolution et ses liens avec le burnout et les troubles somatiques. Tout en développant la critique sociologique du travail émotionnel d’Hochschild, nous exposons sa pertinence dans le contexte actuel de l’institution hospitalière. L’évolution du concept est ensuite présentée et nous proposons de nous focaliser sur l’approche intra psychique du travail émotionnel. Celle-ci privilégie trois composantes du concept : la dissonance émotionnelle, l’acting de profondeur et l’acting de surface. A partir de cette approche, notre revue de la littérature expose les liens de ces trois composantes au burnout, aux troubles somatiques et à la performance des salariés. Diverses problématiques associées à l’état actuel des connaissances portant sur le lien entre le travail émotionnel et la santé des salariés sont alors abordées et les chapitres suivants proposent d’apporter, par le biais d’études empiriques, des éléments de réponses à celles-ci. Le deuxième chapitre expose les problématiques liées aux limites méthodologiques des mesures actuelles du concept de travail émotionnel. Une mesure alternative est proposée : celle-ci distingue les deux processus de régulation jusqu’ici confondus dans la conceptualisation de l’acting de profondeur, à savoir la réévaluation cognitive et le déploiement attentionnel ; les deux stratégies de régulations expressives jusqu’ici confondues dans la conceptualisation de l’acting de surface, à savoir la suppression et l’amplification expressive des émotions. Enfin, ces processus de régulation ont clairement été dissociés de l’état de dissonance émotionnelle. Nos résultats présentent plusieurs intérêts. Premièrement, ils indiquent que la dissonance émotionnelle constitue la composante du travail émotionnel la plus fortement associée au burnout et aux troubles somatiques. Deuxièmement, cette étude révèle que les mesures actuelles de l’acting de surface et de profondeur englobent différents processus aux effets opposés sur le burnout. Alors que la suppression expressive des émotions est liée de façon positive au burnout, l’amplification expressive des émotions l’est de façon négative. Et si la réévaluation cognitive s’avère une stratégie de régulation négativement liée au burnout, le déploiement attentionnel apparaît plus délétère à la santé des salariés. Afin de déterminer la valeur ajoutée du travail émotionnel au modèle exigences-ressources, le troisième chapitre évalue les liens entre celui-ci et le burnout en prenant en considération différents stresseurs/ressources organisationnelles (exigences émotionnelles, charge de travail, justice organisationnelle…). Basées sur les principes du modèle exigences-ressources, les données indiquent que les composantes du travail émotionnel expliquent une part de variance importante du burnout et des troubles somatiques au-delà des parts de variance expliquées par les exigences et le manque de ressources organisationnelles. Puisque la dissonance émotionnelle joue un rôle prédominant dans l’émergence du burnout, le quatrième chapitre évalue dans quelle mesure la réflexivité des équipes de travail permet de modérer ses effets négatifs sur la santé des salariés. Les données indiquent que la réflexivité sociale modère les effets de la dissonance sur le burnout. Enfin, le chapitre cinq explore les liens entre le travail émotionnel, le burnout et la maltraitance des soignants vis-à-vis des patients. Les résultats confirment l’impact de la dissonance émotionnelle et du burnout sur les comportements de maltraitance. En effet, le burnout et la dissonance médiatisent les effets des stresseurs liés à l’environnement de travail sur la maltraitance
The aim of this research was to better understand the links between emotional labor, burnout and somatic complaints. The first chapter constitutes a literary review that exposes the concept, its history, and its links with burnout and somatic complains: Hochschild’s sociological analysis of emotional labor is developed and its relevance to the hospital context is exposed. The evolution of the concept is then presented and we propose to focus on the intra psychic perspective of emotional labor which pays attention to three components of the concept: emotional dissonance, surface acting and deep acting. Based on this approach, we realized a literature review that exposed the associations between these three components and burnout, somatic complaints and job performance. Diverse problems associated with the comprehension of the impact of emotional labor on health outcomes are developed. The second chapter exposes the problems associated with the limitations of the measure used to evaluate the concept of emotional labor. An alternative measure is proposed: this one distinguishes the two emotion regulation processes included in the conceptualization of deep acting, which are, re-evaluation and attentional deployment. It also distinguishes the two expressive regulation strategies included in the conceptualization of surface acting, that are expressive suppression and expressive amplification. Finally, these emotion regulation processes are separate from the emotional dissonance state. Our results present several issues: First, they indicate that emotional dissonance is positively associated with burnout and somatic complains and that the variance part of these two variables are broadly explained by the emotional dissonance state. Second, they reveal that surface acting and deep acting measures include different processes with opposite effects on burnout: while expressive suppression is positively linked with burnout, expressive amplification is negatively related to it. Moreover, re-evaluation presents a positive impact on health outcomes while attentional deployment has a negative impact on them. The aim of the third chapter is to determine the added value of emotional labor to the job demands-resources model: links between emotional labor, burnout and somatic complaints were analyzed by taking into account different organizational demands and resources (emotional demands, workload, organizational justice…). Based on the job-demands-resources principles, our result show that emotional labor components explain a great part of burnout and somatic complaints beyond the parts of variance explained by demands and lack of resources. As emotional dissonance plays a determinant role in the burnout process, the fourth chapter examines to what extent reflexivity among work teams moderates its negative effects. Results indicate that social reflexivity moderates burnout induced by emotional dissonance. Finally, chapter five explores the links between emotional labor, burnout and mistreatments toward patients. Results confirmed the link between emotional dissonance and burnout on mistreatments. Indeed, burnout and emotional dissonance mediate the effects of stressors linked with the work context on mistreatment
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
17

Bessis, Philippe Rudyard. „La procédure disciplinaire à l’encontre des professionnels médicaux et des auxiliaires médicaux“. Paris 5, 2010. http://www.theses.fr/2010PA05D004.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Les juridictions disciplinaires ne peuvent laisser indifférents devant l'immense pouvoir qui leur est octroyé. Des mêmes ordinaux peuvent être détenteurs des dossiers administratifs des praticiens, servir de conciliateurs en cas de différends entre thérapeutes ou en cas de plaintes entre professionnels de santé et patients puis de plaignants ou de co-plaignants. Ces différents pouvoirs peuvent laisser craindre des conflits d'intérêts. De plus, des membres de l'ordre peuvent cumuler les postes au conseil départemental, au conseil régional - juridiction de première instance - et au conseil national - juge d'appel -. En ce qui concerne la section des assurances sociales, la présence au sein de la juridiction de deux représentants des organismes sociaux ne manque pas de surprendre car les plaintes sont introduites par des salariés de la même entité. Sur le fondement d'une mauvaise application ou interprétation de la Nomenclature, souvent peu lisible, ou de la violation de principes déontologiques flous, tels que l'honneur, la morale, l'éthique, l'aménité, la compassion, pour des mêmes faits, la juridiction ordinale peut relaxer le praticien ou le radier sans que le Conseil d'État ne s'immisce sur le quantum de la sanction. L'objectif de ce travail est de tenter d'éclairer les professionnels de santé sur ce monde judiciaire inconnu. Toute la procédure est visitée en détail depuis la plainte à la sanction définitive, en passant par les modalités d'élection des juges. Cette nécessité d'information ouvre la porte aux critiques constructives afin que soient engagées les réformes profondes inévitables afin que les mots « impartialité» et « Justice » aient un sens
T is impossible to remain neutral in front of the immense power granted to disciplinary juries. Order members are at the same time in charge of practioner’s administrative files, serve as advisors in cases of disagreements or complaints between medical professionals and patients, as well as act as plaintiffs and coplaintiffs. These different powers can leave room for conflicts of interest. Furthermore, members of the order can concurrently hold positions in a departemental council, a regional council (which is a first order court), and a national council (which is an appellate court). Regarding the social insurance sector, the presence of two members of social organizations within the jury can’t help but be shocking since complaints are introduced by employees of the same entity. On the basis of an incorrect application or analysis of Nomenclature, often barely legible, or the violation of ethical principles such as honor, morality, ethics, kindness or compassion, the Order’s jury can for the same reasons excuse or expel a doctor without the intervention of the Supreme Court concerning the severity of the sanction. The objective of this work is to attempt to shed light on the unfamiliar world of law for medical professionals. The whole procedure is examined in detail from the original complaint to the final punishment, covering the practical details of the election of judges. This necessary information opens the door to constructive criticism in order to set off profound inevitable reforms of the repressive power of disciplinary justice and to give meaning to the words “impartiality” and “Justice”
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
18

Gonnet, Jade. „L'assurance responsabilité civile des professionnels de santé“. Thesis, Aix-Marseille, 2019. http://www.theses.fr/2019AIXM0515.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
En 1897, à la suite d’une affaire relayée par les journaux, celle du Docteur Laporte, dont la responsabilité avait été engagée pour « homicide par imprudence » en raison d’un accouchement malheureux, une dizaine de médecins prirent la décision de créer une alliance afin de payer les frais de procédure auxquels leur confrère était tenu. Chacun contribua à hauteur d’un sou par jour. Cette démarche de mutualisation des risques séduisit les professionnels de santé. Les membres du Concours Médical décidèrent de créer une Ligue de défense des professionnels dénommée le « Sou Médical », qui se positionna comme un soutien financier et moral pour les médecins en cas de contentieux. L’idée de garantir le risque de la responsabilité civile des professionnels de santé vit alors le jour. Ce n’est qu’au début du XXe siècle, que les compagnies d’assurances s’approprièrent et développèrent la branche d’assurance de responsabilité civile médicale. Néanmoins, à la fin de ce siècle, le domaine de la santé fut marqué par différents évènements, dont certains contribuèrent à provoquer une crise de l’assurance de responsabilité civile médicale. En réponse à ces évènements, le législateur promulgua la loi n° 2002-303 du 4 mars 2002 relative aux droits des malades et à la qualité du système de santé qui institua notamment une obligation pour les établissements et professionnels de santé d’assurance de responsabilité civile professionnelle. Face à l’obligation d’assurer un tel risque, les assureurs s’impliquèrent d’autant plus dans la maîtrise du risque médical afin de le diminuer, ce qui impacta et impacte encore la pratique du professionnel de santé
In 1897, following a case particularly relayed by newspapers, about Dr. Laporte, whose responsibility had been committed for "homicide by recklessness" because of an unhappy birth, a dozen doctors made the decision to create an alliance to pay the legal costs to which Dr. Laporte was liable. Each one of them contributed one penny a day. This risk pooling approach appealed to health professionals. The members of the Medical Contest decided to create a professional defense league called the "Sou Médical", which positioned itself as a real financial and moral support for the doctors in case of questioning their responsibility. The idea of guaranteeing the risk of the civil liability of health professionals was born. It was only at the beginning of the 20th century that the insurance companies appropriated and developed the branch of medical liability insurance. Nevertheless, at the end of this century, the field of health was marked by various events highlighting the need to reposition the patient at the heart of the medical act, some of which contributed to provoking a crisis of liability insurance medical. In response to these events, the legislator promulgated Law No. 2002-303 of 4 March 2002 on the rights of the sick and the quality of the health system, which instituted, inter alia, an obligation for health care institutions and professionals to take out responsibility insurance professional citizenship. Faced with the obligation to insure such a risk, the insurers were all the more involved in the control of the medical risk in order to reduce it, which impacted and still impacts the practice of the health professional
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
19

Colomb, Coralie. „La responsabilité pénale des professionnels de santé“. Nice, 2004. http://www.theses.fr/2004NICE0045.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
L'analyse des enjeux théoriques de la responsabilité pénale des professionnels de santé intègre les principes généraux de la responsabilité juridique de droit médical. Récemment consacrée, la mise en cause judiciaire des médecins, soignants et auxiliaires médicaux crée un rapport antinomique dans l'application d'une responsabilité de droit commun et les données complexes de l'intervention médicale experte au regard du patient ou du malade. L'exposition des praticiens aux poursuites en cas d'échec thérapeutique concerne surtout les actes techniques relevant une imprudence, une imprévoyance voire une négligence. Certes, le développement du contentieux relatif à l'indemnisation des dommages médicaux relevant une faute réparable ne suscite pas de réel débat sur l'opportunité de l'action. Les évolutions législatives en ce domaine semblent au contraire conforter la dimension consumériste de la relation médicale contemporaine, issue du progrès scientifique. La tendance incitative à la judiciarisation des litiges médicaux allie au phénomène une certaine objectivation de la responsabilité médicale en cas d'aléa non fautif. Pour autant, le glissement du contentieux classique de la réparation du dommage corporel vers une pénalisation diffuse des actes constitutifs de délits médicaux s'effectue en référence aux notions de faute pénale, de causalité dommageable et de préjudice médical. Si les procédures civiles en responsabilité médicale tendent à privilégier l'enjeu de satisfaction des victimes au titre de l'indemnisation du préjudice, le principe d'identité des fautes crée un déséquilibre au détriment des prévenus poursuivis en justice pénale. .
The study of the penal responsibility of health personal combines jurisdictional responsibilities and medical laws. Recently, suiting health personal like doctors or medical assistants has provoked a debate. The lawyer observes indeed a paradox when it comes to the suiting mechanism; application of the medical responsibility regime is opposed to the complexity of medical acts. This conflict of interest between patients and their doctors, each part being responsible of their rights and duties, is very specific to the penal medical law. Suiting medical personal concern imprudent acts that have provoked a corporal injury and sometimes death of the patient. Indemnisation of medical prejudices seems to be admitted and favoured by the legislator. It works in a civil process or in a both-part deal. That fits new patients' expectations. Excesses in penalisation of medical faults come from responsibility issues: penal fault and causality link with the damage. The penal exposure is copied on the court-suiting model. More favourable to the victims, repression is an open alternative for the patient, but its practical and conceptual contradictions have to be precise. Excessive repression of medical damages has theorical and legal causes. It has consequences on suits as the proof regime is eased. A better definition of faults in the medical law would allow conciliation of health personal, patients and the society's interests. Without making doctors "untouchable", the law must adjust an acceptable penal frame for all actors in the system
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
20

Laurent, Ludivine. „Les mobilisations collectives des professionnels de santé“. Electronic Thesis or Diss., Nancy 2, 2007. http://www.theses.fr/2007NAN20014.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Le secteur de la santé est en crise. Depuis une vingtaine d'années, tous les professionnels de santé manifestent régulièrement leur mécontentement. De la grève des internes, aux consultations sauvages des médecins libéraux, toutes les professions de ce secteur ont connu une mobilisation collective. Le travail de recherche mené a pour objectif d'analyser l'action collective de ces praticiens. Ainsi tant le passage à l'action que les développements des mouvements sociaux sont au cœur des réflexions. Force est de constater que l'analyse des mobilisations collectives des professionnels de santé comprend à la fois une dimension macrosociologique (les structures, les organisations) et une dimension microsociologique (les croyances, les identités, les corporatismes). Le point commun entre ces deux sphères est que tous les éléments s'y rattachant sont des ressources du mouvement social, qui permettront la mise en place d'une structuration et d'une cohésion de la mobilisation dans le but de s'imposer face aux pouvoirs publics. Ce travail de recherche permet ainsi de mettre en exergue les dénominateurs qui expliquent à la fois le passage à l'action collective (les dynamiques mobilisatrices des mobilisations), et les développements de ces mobilisations (l'expressivité des mobilisations)
The health sector is in crisis. Over the past two decades, all health professionals regularly show their discontent. The strike of internal consultations with wild private practice doctors, all professions in this sector have experienced a collective mobilization. The research work was conducted to analyze the collective action of these practitioners. Thus both the transition to the action that developments of social movements are the heart of our reflections. It is clear that the analysis of collective mobilization of health professionals includes both a dimension macrosociological (structures, organizations) and dimension microsociologique (beliefs, identities, corporativism). The common link between these two spheres is that all elements are related resources of the social movement, which will permit the establishment of a structure and coherence of the mobilization in order to win the government. This research thus highlight the denominators that explain both the shift to collective action (dynamic mobilisers moving), and developments of these mobilizations (expressiveness mobilizations)
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
21

Zinaoui, Taoufik. „Problématiques et enjeux de la communication dans la prévention des risques professionnels dans les entreprises“. Bordeaux 3, 2009. http://www.theses.fr/2009BOR30027.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Les entreprises industrielles françaises sont en mutation permanente. Elles ne cessent de recourir à la haute technologie pour des raisons de concurrence, des coûts de production et de la recherche de la fiabilité au niveau de la production. Dans ce contexte, les salariés se trouvent souvent au cœur de ces mutations qui les obligent à s’adapter à toutes ces conditions. Néanmoins, cette adaptation incessante des salariés les expose à la survenue d’innombrables risques professionnels. Le secteur du BTP illustre parfaitement la présence factuelle de ce phénomène. Pour tenter de maîtriser la propagation de ces risques dans ce secteur, les chefs d’entreprise recourent à l’usage fréquent de la communication du risque. Par le biais de cette communication, ces chefs d’entreprise aspirent à augmenter le niveau de connaissance de leurs salariés de la nature, de la dangerosité et de la construction de ces risques sur les chantiers. Cependant, il s’avère que cette communication du risque rencontre divers obstacles, ce qui la rend inefficace, voire en situation d’échec. Cette thèse de doctorat, à travers une analyse théorique et un travail empirique, a permis d’une part, de mettre le doigt sur les dysfonctionnements actuels qui entravent le bon fonctionnement de cette communication dans son rôle d’informer pertinemment les salariés sur la réalité des risques professionnels qui les menacent régulièrement. Ces dysfonctionnements relevés sont d’ordre humain, matériel et manageriel. D’autre part, cette thèse a pu proposer un certain nombre de recommandations pragmatiques qui seraient susceptibles d’améliorer la communication du risque dans ce secteur
The French industrial firms are in permanent mutation. They do not cease using the high-tech for reasons of competition, of production costs and the research of reliability at the level of production. In this context, the wage earners are often in the middle of these mutations which make them to adapt to all these conditions. However, this uninterrupted adaptation of the wage earners displays them in the happening of countless professional risks. The area of building illustrates perfectly the factual presence of this phenomenon. To try to control the spreading of these risks in this area, the business managers use through of the communication of risk. This communication, these business managers desire to increase the level of knowledge of their wage earners of nature, dangerosity and building of these risks on construction sites. However, it proves to be that this communication of risk meets various obstacles, that make it ineffectual, or evenput in situation of failure. This doctoral dissertation, across a theoretical analysis and an empirical job, allowed on one the hand, to put the finger on the actual dysfunctions which hinder the good functioning of this communication in its role to inform the wage earners on the reality of professional risks which threaten them regularly. These raised dysfunctions are human, material and managing order. On the other hand, this thesis could offer a certain number of pragmatic recommendations which would be likely to improve the communication of risk in this area
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
22

Coll, Michel-Pierre. „La perception de la douleur d'autrui chez les professionnels de la santé : implication pour l'intervention“. Doctoral thesis, Université Laval, 2016. http://hdl.handle.net/20.500.11794/26576.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La perception de la douleur d’autrui est un phénomène complexe pouvant être influencé par de nombreux facteurs. Dans les milieux cliniques, la perception adéquate de la douleur d’autrui représente une étape importante dans le traitement de celle-ci. Toutefois, certaines études suggèrent que l’exposition répétée à la douleur d’autrui vécue par les professionnels de la santé pourrait mener à une sous-estimation de l’intensité de la douleur des patients et à une diminution des comportements d’aide offerts à ceux-ci. Cette thèse visait donc à utiliser les méthodes des neurosciences cognitives et sociales pour étudier les effets de l’expérience clinique sur la perception et la réponse à la douleur d’autrui. Le premier objectif était d’isoler l’effet d’une exposition répétée à la douleur d’autrui sur la réponse comportementale et cérébrale à celle-ci. La première étude expérimentale de la thèse a permis de mettre en évidence que l’exposition répétée à la douleur d’autrui est associée à des changements dans les réponses comportementales et cérébrales suggérant une diminution de l’intensité perçue et de la saillance des expressions de douleur observées subséquemment. Le second objectif de la thèse était de comparer le comportement d’aide envers la douleur d’autrui entre des professionnels de la santé et des participants sans expérience clinique et les mécanismes cérébraux associés. La seconde étude expérimentale de la thèse montre que lorsque confrontés à la douleur d’autrui, les professionnels de la santé aident davantage les personnes en douleur. Ceci est lié à une plus grande régulation de la réponse émotionnelle indiquée par une activité plus importante de certaines régions préfrontales lors de l’observation de la douleur d’autrui. Ensemble, les résultats de cette thèse suggèrent que l’exposition répétée à la douleur d’autrui mène à une plus grande régulation de la réponse affective lors de l’observation de la douleur d’autrui et que cette plus grande régulation permettrait aux professionnels de la santé de d’aider davantage les patients en douleur rencontrés au quotidien. Les travaux de cette thèse soulignent que la régulation émotionnelle est un phénomène important à tenir compte dans les interactions cliniques et dans la formation des professionnels de la santé.
The perception of pain in others is a complex phenomenon that can be influenced by several factors. In clinical settings, the adequate perception of pain in others is an important step in its treatment. However, some studies suggest that the repeated exposure to the pain of others experienced by healthcare providers could lead to an underestimation of the intensity of patients’ pain and to less prosocial behaviours towards persons in pain. This thesis aimed at using methods from the field of cognitive and social neurosciences to study the effects of clinical experience on the perception and response to pain in others. The first objective was to isolate the effect of repeated exposure to the pain of others on the behavioural and cerebral responses to this pain. The first experimental study showed that this repeated exposure to pain in others was associated with a decrease in the perceived saliency and intensity of this pain as indexed by behavioural and cerebral responses. The second objective of this thesis was to compare prosocial behaviour towards persons in pain and the associated cerebral mechanisms between healthcare providers and participants with no healthcare experience. The second experimental study showed that when faced with patients in pain, healthcare providers offer more prosocial behaviour compared to non-clinician participants. This was linked to increased activity in prefrontal regions associated with emotional regulation when facing others in pain. Altogether, the results from this thesis suggest that repeated exposure to persons in pain leads to an increased regulation of the affective response during the observation of pain in others and that this increased regulation allow healthcare professionals to better help patients in pain encountered daily. Results from this thesis underline the importance of emotional regulation in clinical interaction and suggest that it should be taken into account in clinical training programs.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
23

Laurent, Ludivine. „Les mobilisations collectives des professionnels de santé“. Thesis, Nancy 2, 2007. http://www.theses.fr/2007NAN20014.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Le secteur de la santé est en crise. Depuis une vingtaine d'années, tous les professionnels de santé manifestent régulièrement leur mécontentement. De la grève des internes, aux consultations sauvages des médecins libéraux, toutes les professions de ce secteur ont connu une mobilisation collective. Le travail de recherche mené a pour objectif d'analyser l'action collective de ces praticiens. Ainsi tant le passage à l'action que les développements des mouvements sociaux sont au cœur des réflexions. Force est de constater que l'analyse des mobilisations collectives des professionnels de santé comprend à la fois une dimension macrosociologique (les structures, les organisations) et une dimension microsociologique (les croyances, les identités, les corporatismes). Le point commun entre ces deux sphères est que tous les éléments s'y rattachant sont des ressources du mouvement social, qui permettront la mise en place d'une structuration et d'une cohésion de la mobilisation dans le but de s'imposer face aux pouvoirs publics. Ce travail de recherche permet ainsi de mettre en exergue les dénominateurs qui expliquent à la fois le passage à l'action collective (les dynamiques mobilisatrices des mobilisations), et les développements de ces mobilisations (l'expressivité des mobilisations)
The health sector is in crisis. Over the past two decades, all health professionals regularly show their discontent. The strike of internal consultations with wild private practice doctors, all professions in this sector have experienced a collective mobilization. The research work was conducted to analyze the collective action of these practitioners. Thus both the transition to the action that developments of social movements are the heart of our reflections. It is clear that the analysis of collective mobilization of health professionals includes both a dimension macrosociological (structures, organizations) and dimension microsociologique (beliefs, identities, corporativism). The common link between these two spheres is that all elements are related resources of the social movement, which will permit the establishment of a structure and coherence of the mobilization in order to win the government. This research thus highlight the denominators that explain both the shift to collective action (dynamic mobilisers moving), and developments of these mobilizations (expressiveness mobilizations)
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
24

Genova, Julien. „La responsabilité médicale et le risque obstétrical“. Thesis, Aix-Marseille, 2014. http://www.theses.fr/2014AIXM1026.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
L'obstétrique est généralement présentée comme l'archétype des problèmes de la responsabilité médicale. La présente étude entreprend de dépasser ce constat afin de dévoiler l'appréhension imparfaite du risque obstétrical par la responsabilité médicale. La première partie de la thèse met en exergue les spécificités du risque obstétrical : elle soutient, d'une part, que ces spécificités ont des effets sur les systèmes d'indemnisation, et ; d'autre part, que ces spécificités atteignent également les mécanismes assurantiels. La seconde partie de l'étude s'intéresse à la judiciarisation du risque obstétrical. L'ouvrage constate en premier lieu que celle-ci à des incidences directes sur la pratique obstétricale et des incidences indirectes sur l'économie. La thèse envisage en second lieu d'utiliser les outils contractuels afin d'éviter les méfaits de cette judiciarisation. Entre la théorie et la pratique, la thèse propose de réécrire certaines dispositions législatives afin d'améliorer l'indemnisation des dommages obstétricaux, mais aussi de formaliser un contrat de naissance de nature à déjudiciariser le risque obstétrical
Obstetrics is generally presented as the archetype of the issues related to medical liability. This study undertakes to go beyond that finding in order to cast light on the specific reasons for which medical liability hardly addresses issues related to obstetrics. The first part of the thesis highlights the specificities of the obstetrical risks: it argues on the one hand, that those specific characteristics have consequences as regards compensation systems; and on the other hand,, that those specific features also have an impact on the insurance mechanisms. The second part of the study deals with the judicialization of the obstetrical risks. The book notes, first, that judicialization has direct effects on obstetrical practice and indirect consequences on the Economy. Secondly, the study considers the use of contractual mechanisms as a way to prevent the effects of judicialization. Between theory and practice, the study proposes to rewrite certain legal provisions with a view to improve the compensation of obstetrics damages but also to formalise a birth contract in order to "de-judicialize" obstetrical risks
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
25

Hamel, Emmanuel. „Un modèle d’évaluation des coûts agrégés liés aux assurances pour les professionnels de la santé“. Thesis, Université Laval, 2013. http://www.theses.ulaval.ca/2013/30040/30040.pdf.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Dans ce mémoire, un processus d’évaluation des coûts agrégés liés aux assurances pour les professionnels de la santé est considéré. Au chapitre 1, nous décrivons les principales caractéristiques de l’assurance pour les professionnels de la santé : l’environnement, les types de couverture d’assurance, la prime, les coûts liés aux réclamations, les types de dépendances stochastiques dans le processus des coûts et dans les taux d’actualisation du processus des coûts. Au chapitre 2, une description des concepts théoriques préalables à l’élaboration et à l’application du modèle mathématique est faite : la dépendance (avec copules), le processus de renouvellement, la force d’intérêt et les méthodes numériques utilisées. Au chapitre 3, le modèle théorique du processus des coûts est établi et les premiers moments de ce processus sont obtenus, par des calculs numériques déterministes et par simulations. Au chapitre 4, plusieurs applications du modèle sont présentées : moments avec force d’intérêt stochastique (Vasicek), incidences de la dépendance sur le modèle, calculs de primes, mesures de risque (VaR et TVaR). Au chapitre 5, nous concluons ce mémoire.
In this master’s degree thesis, an aggregate loss model for health professionals is considered. The introduction describes some characteristics related to the insurance for health professionals: environment, type of insurance coverage, premium, cost of a claim, stochastic dependencies in the claim process and discount rate. In chapter 2, a description of theoretical concepts related to the proposed mathematical model is done: stochastic dependence (by copulas), renewal processes, discount rate (i.e. stochastic differential equations) and numerical methods. In chapter 3, the theoretical model is presented and the first moments are obtained, with deterministic numerical calculations and simulations. In chapter 4, some applications of the model are presented: first moments calculations with stochastic interest rate (Vasicek), impact of dependence on the model, premium calculations, risk measures (VaR and TVaR). In chapter 5, the conclusion follows.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
26

Denis, Marie-Agnès. „Les accidents d'exposition au sang chez le personnel des Hospices Civils de Lyon, de 1996 à 2000 : recherche des facteurs de risque“. Lyon 1, 2003. http://www.theses.fr/2003LYO1T098.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La 4ème de couverture indique : "La finalité de ce travail est de préciser la gravité des accidents d'exposition au sang (AES), de quantifier le taux de non-déclaration et de définir la population exposée, ainsi que les gestes et les matériels à risque. Il a permis la mise en place, au sein des Hospices Civils de Lyon, d'un système "sentinelle" afin de déclencher une action ponctuelle lorsque, dans un type de service, avec la réalisation d'un geste particulier ou l'utilisation d'un matériel particulier, apparaît une fréquence plus élevée qu'attendue d'accidents. L'analyse des données a été faite sur le logiciel de programmation SAS (loi binomiale, de Poisson, régression logistique et régression de Poisson). Les services d'urgence et réanimation ont les risques relatifs d'AES les plus élevés (4,27 et 3,05). Infirmier(e)s et personnels de laboratoire sont les plus exposés (RR à 3,76 et 2,30). Travail de chirurgie et injections sous-cutanées sont les plus fréquentes occasions d'AES et dépassent souvent les seuils d'alerte. "
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
27

Mbemba, Gisèle Irène Claudine. „Les technologies de l'information et de la communication (TIC) et le travail des professionnels de la santé en zones rurales et éloignées dans les pays en développement : cas du Mali“. Doctoral thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/31125.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
L’expansion de l’utilisation des technologies de l’information et de la communication (TIC) dans les systèmes de santé permet à un nombre croissant de professionnels de la santé des pays en développement d’utiliser ces TIC dans les zones rurales afin de faciliter leur tâche quotidienne et d’offrir de meilleurs soins de santé à la population. Cependant, les études portant sur l’impact de l’utilisation des TIC sur le travail des professionnels de la santé en zones rurales dans les pays en développement sont rares. Cette recherche en deux volets avait pour objectifs : 1) d’explorer l’évolution des perceptions liées au recrutement et à la rétention des professionnels de la santé dans les quatre centres de santé de district au Mali qui ont implanté la télésanté dans le contexte du projet Equi-Reshus; 2) d’identifier les variables influençant l’impact perçu de la télésanté sur le recrutement et la rétention des professionnels de la santé dans ce contexte; et 3) d’explorer les perceptions des professionnels de la santé relatives à l’implantation et à l’utilisation de la télésanté de même qu’au niveau de motivation et de satisfaction dans le cadre de leur travail en zones rurales et éloignées au Mali. Un devis descriptif corrélationnel et exploratoire a été utilisé pour l’ensemble de cette recherche. Concernant le premier volet, ayant trait à l’influence du projet de télésanté sur le recrutement et la rétention des professionnels de la santé en zones rurales au Mali, une étude longitudinale a permis de recueillir les perceptions de 16 participants qui ont rempli le questionnaire au temps 1 (T1) et au temps 2 (T2). L’analyse des données était basée sur des statistiques descriptives générales pour des échantillons appariés au T1 et au T2, pour les deux variables dépendantes et les dix variables indépendantes, ainsi que des tests statistiques pour détecter les différences entre T1 et T2. S’agissant du deuxième volet de cette recherche, soit l’utilisation et les perceptions de la télésanté par les professionnels de la santé des zones rurales au Mali, 17 participants ont été interrogés. Une analyse thématique de contenu, basée sur les éléments du cadre conceptuel de l’étude a été entreprise pour dégager les principaux thèmes. Les résultats relatifs au premier volet ont montré que la variable « accès aux TIC » a évolué, du fait que plusieurs professionnels de la santé ont pu se servir des outils informatiques, tandis que le nombre d’utilisateurs des outils de télésanté n’a pas augmenté. Nous avons également pu constater que les professionnels de la santé participant au projet ont été informés de la disponibilité de la télésanté dans les centres, mais que peu d’entre eux étaient formés pour s’en servir. De plus, nos résultats ont montré que les changements de perceptions n’ont pas significativement évolué entre T1 et T2. Concernant le deuxième volet, nos résultats soulignent que l’implantation et l’utilisation des TIC par les professionnels de la santé sont confrontées à des problèmes qui peuvent être surmontés, en l’occurrence, la formation du personnel, la disponibilité du matériel, l’accessibilité aux sources énergétiques et à internet. En dépit de cela, plusieurs avantages liés à l’utilisation des TIC par les professionnels de la santé ont été soulignés. Ces avantages sont pour la plupart ceux identifiés comme facteurs de recrutement et de rétention dans le modèle de référence. Ainsi, nos résultats ont montré que les perceptions des professionnels de la santé soutenaient que l’accessibilité aux TIC ou à la télésanté pourrait favoriser leur recrutement et leur rétention en zones rurales et éloignées. En somme, les résultats de cette étude montrent comment l’utilisation des TIC dans les systèmes de santé des pays en développement se heurte encore à des difficultés, malgré l’adoption de celles-ci par les professionnels de la santé. Il est donc nécessaire et urgent que les autorités sanitaires puissent s’investir aussi bien dans l’amélioration des structures sanitaires que dans la formation continue du personnel, surtout en facilitant l’implantation et l’utilisation des TIC dans les zones rurales et éloignées. Mots clés : TIC; Télésanté; Formation; Professionnels de santé; Recrutement et rétention; Zones rurales; Mali.
The expansion of the use of information and communication technologies (ICT) in health systems enable some health professionals in developing countries to use ICTs in rural areas and to provide better health care to the population. However, studies on the impact of the use of ICTs on the work of health professionals in rural areas in developing countries are rare. The objectives of this two-part research were: 1) To explore the evolution of perceptions related to the recruitment and retention of health professionals in the four district health centers in Mali that have implemented telehealth in the context of the Equi-Reshus project; 2) To identify the variables influencing the perceived impact of telehealth on the recruitment and retention of professionals in this context; 3) To explore the perceptions of health workers about the implementation and use of telehealth as well as the level of motivation and satisfaction in their work in rural and remote areas of Mali. A correlative and exploratory descriptive design was used for the whole of this research. Concerning the first part, the influence of the telehealth project on the recruitment and retention of health professionals in rural areas in Mali, a longitudinal study has allowed to compare the perceptions of 16 participants who completed the questionnaire at time 1 and time 2. Data analysis was based on general descriptive analyzes for T1 and T2-matched samples, for the two dependent variables and the ten independent variables, as well as statistical tests to detect differences between T1 and T2. For the second part of this research, the use and perceptions of telehealth by health professionals in rural Mali, 17 participants were interviewed. A thematic content analysis, based on the elements of the conceptual framework of the study, was undertaken to identify the main themes. Results for the first component showed that the variable "access to ICTs" has evolved, as several healthcare professionals have been able to use IT tools, while the number of ICT users has not increased. We also found that health professionals participating in the project were informed of the availability of telehealth in the centers, but that few were trained to use them. Moreover, our results showed that changes in perceptions did not significantly change between T1 and T2. For the second part, our findings show that the implementation and use of ICTs by healthcare professionals is confronted with problems that can be overcome. In this case, it is about training of personnel, availability of equipment, accessibility to energy sources and the Internet. Despite this, several benefits related to the use of ICT by health professionals were highlighted. These benefits are for the most part those identified as recruitment and retention factors in the reference model. Finally, our findings showed that perceptions of health professionals argued that access to ICTs or telehealth could promote their recruitment and retention in rural and remote areas. In sum, the results of this study show how the use of ICTs in the health systems of developing countries still encounters difficulties despite the adoption of these by health professionals. It is therefore necessary and urgent for the health authorities to be able to invest both in the improvement of health facilities and in the in-service training of staff, especially by facilitating the implantation and use of ICT in rural and remote areas. Keywords: ICT; Telehealth; Training; Professionals healthcare; Recruitment and retention; Rural areas; Mali
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
28

Douville, Frédéric, und Frédéric Douville. „Comment favoriser le don d'organes et de tissus : un enjeu pour les professionnels de la santé“. Doctoral thesis, Université Laval, 2013. http://hdl.handle.net/20.500.11794/24652.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Le manque de référence des donneurs potentiels d’organes et de tissus humains par les professionnels de la santé s’explique par des problèmes d’identification des donneurs potentiels, d’approche des familles et de référence aux organismes responsables du don. Cette thèse étudiait les interventions auprès des professionnels de la santé favorisant la référence de donneurs potentiels. D’abord, une revue systématique a identifié les interventions auprès des professionnels de la santé et analysé leur efficacité à promouvoir les pratiques professionnelles favorisant le don dans les milieux cliniques. Quinze études ont été identifiées. Les interventions retenues étaient de nature éducative ou organisationnelle, mais aucune ne faisait référence à un cadre théorique. La stratégie de changement de comportement la plus fréquente était de fournir de l’information sur le processus du don. Toutefois, il était impossible d’établir l’efficience d’une intervention en raison de lacunes méthodologiques, d’échantillons mal définis ou de détails manquants sur les interventions ou leur évaluation. Conséquemment, une intervention basée sur la stratégie d’activation des intentions (questionnaire invitant les infirmières à planifier une action spécifique face aux barrières à référer des donneurs potentiels de globes oculaires aux intervenants responsables du don) a été développée et évaluée par un essai clinique randomisé en grappes auprès de 26 unités de soins dans cinq hôpitaux réparties dans les groupes expérimental et témoin. Le taux de référence de donneurs de globes oculaires a été mesuré dans chaque unité de soins, six mois avant l’intervention et trois mois après. L’étude n’a pas pu démontrer d’augmentation des taux de référence (x2=1.14, 2; p=0.56). La période de suivi post intervention ayant été réduite de moitié par l’implantation d’une nouvelle Loi obligeant la référence de tout donneur potentiel par les centres hospitaliers, une évaluation de l’impact de cette loi sur les taux de référence a été effectuée. Le taux de référence de globes oculaires n’a pas augmenté après l’implantation de la nouvelle législation (x2=0.01, p=0.93). Divers problèmes dont le processus de suivi pour le développement de la Loi et la stratégie d’implantation seraient responsables de cette absence d’augmentation.
Le manque de référence des donneurs potentiels d’organes et de tissus humains par les professionnels de la santé s’explique par des problèmes d’identification des donneurs potentiels, d’approche des familles et de référence aux organismes responsables du don. Cette thèse étudiait les interventions auprès des professionnels de la santé favorisant la référence de donneurs potentiels. D’abord, une revue systématique a identifié les interventions auprès des professionnels de la santé et analysé leur efficacité à promouvoir les pratiques professionnelles favorisant le don dans les milieux cliniques. Quinze études ont été identifiées. Les interventions retenues étaient de nature éducative ou organisationnelle, mais aucune ne faisait référence à un cadre théorique. La stratégie de changement de comportement la plus fréquente était de fournir de l’information sur le processus du don. Toutefois, il était impossible d’établir l’efficience d’une intervention en raison de lacunes méthodologiques, d’échantillons mal définis ou de détails manquants sur les interventions ou leur évaluation. Conséquemment, une intervention basée sur la stratégie d’activation des intentions (questionnaire invitant les infirmières à planifier une action spécifique face aux barrières à référer des donneurs potentiels de globes oculaires aux intervenants responsables du don) a été développée et évaluée par un essai clinique randomisé en grappes auprès de 26 unités de soins dans cinq hôpitaux réparties dans les groupes expérimental et témoin. Le taux de référence de donneurs de globes oculaires a été mesuré dans chaque unité de soins, six mois avant l’intervention et trois mois après. L’étude n’a pas pu démontrer d’augmentation des taux de référence (x2=1.14, 2; p=0.56). La période de suivi post intervention ayant été réduite de moitié par l’implantation d’une nouvelle Loi obligeant la référence de tout donneur potentiel par les centres hospitaliers, une évaluation de l’impact de cette loi sur les taux de référence a été effectuée. Le taux de référence de globes oculaires n’a pas augmenté après l’implantation de la nouvelle législation (x2=0.01, p=0.93). Divers problèmes dont le processus de suivi pour le développement de la Loi et la stratégie d’implantation seraient responsables de cette absence d’augmentation.
The lack of reference of potential organ and tissue donors by health professionals results from potential donor identification issues, concerns when approaching families for consent and lack of notification to organ procurement representatives. This thesis studied interventions towards healthcare professionals to increase potential donor notification. First, a systematic review was designed to identify and analyze the impact of interventions aimed at health professionals to improve donation-promoting professional practices in clinical settings. A total of 15 studies were identified. Interventions were either educational, organizational or a combination of both, and had a weak theoretical basis. The most common behaviour change technique was providing instruction on the donation process. However, it was not possible to establish whether an intervention was efficient due to methodological flaws, poorly described samples or the lack of details on the content of the interventions and evaluation. Therefore, a questionnaire-based implementation intentions intervention (asking nurses to plan specific actions if faced with a number of barriers when reporting potential ocular donors) was developed and assessed through a randomized study clustered at the level of hospital departments. Twenty-six departments from five hospitals participated in this trial. The primary outcome was the potential ocular tissue donors’ notification rate before and after the intervention. Potential and achieved numbers of ocular tissue donors were evaluated six months before and three months after the intervention The study could not demonstrate a significant increase in the rate of ocular tissue donors (x2=1.14, 2; p=0.56). The follow-up period had to be shortened because the Ministry of Health introduced a legislative change making notification of all potential donors to donation stakeholders mandatory in clinical settings. The effectiveness of this new regulation on the potential ocular tissue donor notification rate in clinical settings was assessed. The notification rate of ocular tissue donors did not increase significantly after legislative changes (x2=0.01, p=0.93). Policy formulation and policy implementation issues are two possible reasons for this failure.
The lack of reference of potential organ and tissue donors by health professionals results from potential donor identification issues, concerns when approaching families for consent and lack of notification to organ procurement representatives. This thesis studied interventions towards healthcare professionals to increase potential donor notification. First, a systematic review was designed to identify and analyze the impact of interventions aimed at health professionals to improve donation-promoting professional practices in clinical settings. A total of 15 studies were identified. Interventions were either educational, organizational or a combination of both, and had a weak theoretical basis. The most common behaviour change technique was providing instruction on the donation process. However, it was not possible to establish whether an intervention was efficient due to methodological flaws, poorly described samples or the lack of details on the content of the interventions and evaluation. Therefore, a questionnaire-based implementation intentions intervention (asking nurses to plan specific actions if faced with a number of barriers when reporting potential ocular donors) was developed and assessed through a randomized study clustered at the level of hospital departments. Twenty-six departments from five hospitals participated in this trial. The primary outcome was the potential ocular tissue donors’ notification rate before and after the intervention. Potential and achieved numbers of ocular tissue donors were evaluated six months before and three months after the intervention The study could not demonstrate a significant increase in the rate of ocular tissue donors (x2=1.14, 2; p=0.56). The follow-up period had to be shortened because the Ministry of Health introduced a legislative change making notification of all potential donors to donation stakeholders mandatory in clinical settings. The effectiveness of this new regulation on the potential ocular tissue donor notification rate in clinical settings was assessed. The notification rate of ocular tissue donors did not increase significantly after legislative changes (x2=0.01, p=0.93). Policy formulation and policy implementation issues are two possible reasons for this failure.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
29

Nongou-Moundounga, Olivia. „Travail et santé au Gabon : quelles garanties de protection pour les salariés ?“ Thesis, Nantes, 2018. http://www.theses.fr/2018NANT2011/document.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Depuis les premières lois instituant un code du travail en Rèpublique gabonaise en 1962, les règles relatives à la protection de la santé au travail repose sur deux piliers fondamentaux, la prévention et la réparation des risques professionnels. Avec la réforme du code du travail de 1994 un accent particulier a été mis sur la prévention des risques en ce sens qu'elle doit être privilégiée, la réparation ne devant intervenir que de manière secondaire. Malgré cette évolution, 20 ans après cette réforme, La protection de la santé des travailleurs repose encore essentiellement sur la réparation des risques liés au travail et sur la préservation de l'emploi des victimes d'accident du travail ou de maladie professionnelle. Un intérêt pour la prévention et la promotion de la santé au travail est perceptible mais il reste encore hésitant. Le constat général qui se dégage de l'examen de cette protection est qu'elle reste largement inappliquée, compte tenu de nombreux facteurs, liés au caractère essentiellement législatif et incomplet des textes. Les insuffisances tiennent également aux difficultés dans l'organisation de la prévention. La mise en oeuvre des règles de sécurité et santé au travail pose encore beaucoup de problèmes, ce qui contribue à relativiser la protection à laquelle les travailleurs peuvent prétendre
Since the first laws establishing a labor code in the Gabonese Republic in 1962, the rules relating to the protection of occupational health are based on two fundamental pillars, the prevention and repair of occupational hazards. With the 1994 reform of the Labor Code, special emphasis has been placed on risk prevention in the sense that it should be privileged, with reparation only being required in a secondary way. Despite this development, 20 years after this reform, the protection of workers' health is still essentially based on the reparation of work-related risks and the preservation of the employment of victims of work-related accidents and occupational diseases. Interest in the prevention and promotion of occupational health is perceptible but it remains hesitant. The general finding that emerges from the review of this protection is that it remains largely unimplemented, given many factors related to the essentially legislative and incomplete nature of the texts. The shortcomings are also due to difficulties in the organization of prevention. The implementation of occupational safety and health rules still poses many problems, which contributes to relativizing the protection that workers can claim
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
30

Thiam, Yacine. „Comprendre le vécu et les ressentis des patients chroniques à la suite d'un [programme] d'éducation thérapeutique en court séjour : le cas des patients cardiovasculaires du CHU Clermont-Ferrand“. Thesis, Clermont-Ferrand 1, 2012. http://www.theses.fr/2012CLF1MM14/document.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Les professionnels de l'analyse de la pratique et de l'organisation des soins interviennent dans un système complexe où interagissent des facteurs biologiques, culturels et sociaux. Ce travail de recherche porte sur les vécus du patient cardiovasculaire entrant dans un programme d'éducation thérapeutique, suite à un évènement aigu (infarctus du myocarde ou accident vasculaire cérébral). Il se justifie par la nécessité de comprendre le phénomène des récidives, rechutes et retours à l'hospitalisation malgré une prise en charge informative et éducative des facteurs de risques cardiovasculaires (tabagisme, sédentarité, mauvaise alimentation) durant l'hospitalisation initiale. Notre principal objectif est donc de comprendre ces récidives, rechutes et retours à l'hospitalisation des patients cardiovasculaires autrement que le résultat d'une non-observance. Cette recherche de type qualitatif est menée au Centre Hospitalo-Universitaire de Clermont-Ferrand (service de cardiologie court séjour) et à la clinique cardiopneumoloique de Durtol (centre de soins de suite et de réadaptation). La recherche est basée sur 22 situations d'observations de pratiques professionnelles, 9 entretiens centrés avec les professionnels dans ces 2 sites ci-dessus et 31 entretiens semi-directifs avec les patients. Ces enquêtes sont complétées par une analyse de la littérature française et anglo-saxonne, dans le domaine de l'éducation thérapeutique, de l'observance et du changement des comportements. En termes de résultats, la recherche présente les récidives, rechutes et retours à l'hospitalisation court séjour des patients comme le résultat d'une prise en charge inadaptée à leurs besoins. Des discordances de temps, de vécus et de ressentis entre professionnels de santé et patients durant l'hospitalisation initiale, l'inadaptation structurelle du court séjour, la discontinuité de la prise en charge et les ruptures de cohérence en fonction des différents niveaux de complexité (court séjour, centre de soins de suite et de réadaptation et chez les médecins traitants), mais surtout la confusion entre éducation du patient et information du patient, rendent les prescriptions médicales et soignantes en matière de changement des comportements à risques difficilement observables par les patients. Le format actuel de la relation et des interactions patients/professionnels de santé durant les soins, ne favorise pas l'implication et la participation active des patients dans leur prise en charge. En conclusion, nous retenons que les éléments qui influencent les comportements des patients vis-à-vis de leurs traitements ne relèvent pas seulement d'un apprentissage, mais de leur vécu et ressentis et également de leurs interactions avec les professionnels de santé. La prise en charge informative et éducative des facteurs de risques occulte parfois l'aspect relationnel de cette thérapeutique et les capacités cognitives et émotives des patients. Elle devrait suivre une double évolution : celle du patient (ses émotions, ses attentes, ses projets de vie…) et celle de la pathologie. Ce travail cherche également à répondre à la question suivante : en quoi et comment une approche socio-anthropologique permet-elle de comprendre les comportements des patients d'une part et des professionnels de santé d'autre part dans un contexte d'ETP en court séjour ? Il milite pour une reconnexion entre sciences sociales et sciences médicales et soignantes dans le système de soin et de santé français et montre l'apport considérable mais encore trop peu exploité des sciences sociales dans ce domaine
The professionals of the practice analysis and care organization take part in a complex system where biological, cultural and social factors interact. This research task focuses on the experiences of the cardiovascular patient entering a therapeutic education program, after an acute event (myocardial infarction or stroke). It is justified by the need to understand the phenomenon of recurrence, relapse and hospitalization returns despite an informative and educational treatment in cardiovascular risk factors (smoking, physical inactivity, poor nutrition) during the initial hospitalization. Our main goal is therefore to understand these recurrences, relapses and hospitalization returns of cardiovascular patients other than the result of non-compliance. This qualitative research is carried out at the University Hospital Center of Clermont-Ferrand (Cardiology Department short stay) and at the cardio-pneumologic clinic of Durtol (follow-up and rehabilitation care center). The research is based on 22 observation situations of professional practices, nine focused interviews with professionals in these two sites above and 31 semi-structured interviews with the patients. These surveys are supplemented by an analysis of the French and Anglo-Saxon literature in the field of therapeutic education, compliance and behaviours change. In terms of results, the research presents the recurrences, relapses and returns to patients' short stay hospitalization as the result of an inappropriate care to their needs. Time discrepancies, experiences and felt between health professionals and patients during the initial hospitalization, inadequate structural short stay, the discontinuity of care and the inconsistencies in accordance with different levels of complexity (short stay, follow-up and rehabilitation care center and at the attending physicians', but mostly the confusion between the patient's education and the patient's information, makes medical and nursing requirements in terms of the change of risky behaviours hardly observable by patients. The current format of the relationship and the interactions patient/health professionals during the care doesn't promote the involvement and the active participation of patients in their care. In conclusion we retain that the elements which influence the patients' behaviours with respect to their treatments do not only depend on training, but on their experiences and felts and also on their interactions with health professionals. The informative and educational care of the risk factors sometimes conceals the relational aspect of this therapeutic and the cognitive and emotive capacities of the patients. It should follow a double evolution: that of the patient (his emotions, his expectations, his life plans) and that of the pathology. This work also seeks to answer to the following question: why and how a socio- anthropological approach allows us to understand the patients' behaviours on one hand and the health professionals on the other hand in a context of PTE (patient's therapeutic education) in short stay? It argues for a reconnection between social sciences and medical and nursing in the French health care system and shows the significant contribution but still too little used by social sciences in this area
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
31

Hamel, Emmanuel. „Modèles de renouvellement avec effets de tendance, et application à l'assurance pour fautes des professionnels de la santé“. Doctoral thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/33068.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Tableau d’honneur de la Faculté des études supérieures et postdoctorales, 2018-2019.
Dans cette thèse, nous présentons une classe très large de processus de dénombrement, incluant le processus de renouvellement et le processus de Poisson non-homogène, à laquelle s’ajouteront des taux d’escompte stochastiques afin de modéliser les coûts agrégés liés aux assurances pour fautes des professionnels de la santé. Ainsi, dans l’introduction, nous présentons certaines caractéristiques importantes du processus des coûts agrégés liés aux assurances pour fautes des professionnels de la santé. Au chapitre 1, nous présentons des concepts théoriques préalables à l’élaboration et l’application du modèle mathématique qui sera proposé au chapitre 4. Au chapitre 2, nous présentons des résultats liés aux processus de Poisson non-homogène composé et de Cox composé, avec escompte. En particulier, nous y présentons des expressions analytiques pour les fonctions génératrices des moments qui seront inversées numériquement en utilisant la transformée de Fourier afin d’obtenir une approximation de la fonction de répartition. Au chapitre 3, nous considérons une classe de processus qui généralise celle étudiée au chapitre 2 : les processus de renouvellement composés, avec effet de tendance et escompte. Pour cette nouvelle classe, nous obtenons des formules récursives pour le calcul des moments ainsi que des expressions analytiques pour la fonction génératrice des moments, fonction qui peut être inversée analytiquement ou numériquement dans plusieurs cas particuliers afin d’obtenir une expression exacte ou une approximation de la fonction de répartition. Au chapitre 4, nous présentons les hypothèses du modèle stochastique qui servira à évaluer le risque du processus des coûts agrégés liés aux assurances pour fautes des professionnels de la santé, ce dernier généralisant la classe de modèles considérée au chapitre 3. Au chapitre 5, nous calibrons le modèle proposé au chapitre 4 sur la base de données des réclamations « fermées » d’une compagnie d’assurance de la Floride. Finalement, nous concluons cette thèse avec un résumé des nouveaux résultats et une discussion sur les avenues de recherches potentielles liées à la présente thèse.
In this thesis, we present a very large class of counting processes including the renewal process and the non-homogeneous Poisson process, to which we add stochastic discount rates, in order to model the aggregate cost related to medical malpractice insurance. In the introduction, we present some important characteristics related to the cost process of medical malpractice insurance. In Chapter 1, we present some theoretical concepts that will be used to build the aggregate cost process related to the medical malpractice insurance model that is proposed in Chapter 4. In Chapter 2, we present some results related to the compound non-homogeneous Poisson and compound Cox processes with a discount factor. In particular, we derive an analytic expression for the moment generating functions that will be inverted numerically using Fourier transforms in order to obtain an approximation of the probability distribution function. In Chapter 3, we study a class of models that generalizes the class of models studied in Chapter 2 : the compound trend renewal process with discount factor. For this new class of processes, we obtain recursive formulas for the moment calculations and an analytic expression for the moment generating function. The moment generating function can be inverted analytically or numerically for many particular cases in order to obtain an exact expression or an approximation of the probability distribution function. In Chapter 4, we present the stochastic model that will be used to measure the risk of an agregate cost related to medical malpractice insurance, which also generalizes the class of models considered in Chapter 3. In Chapter 5, we calibrate the model proposed in Chapter 4 on the closed claims database of Florida. The conclusion follows with a short summary of the results and an outline of some extensions for future research.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
32

Kubiak, Julien. „La "managérialisation" de la prévention des risques professionnels en entreprise. Enquête parmi les préventeurs de la S.N.C.F“. Thesis, Université Paris-Saclay (ComUE), 2016. http://www.theses.fr/2016SACLV023.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Cette thèse de sociologie est consacrée aux transformations de la prévention des risques professionnels au sein de la Société Nationale des Chemins de Fer Français (SNCF) de 1991 à 2012. La méthodologie de l’enquête croise un travail ethnographique de longue durée (CIFRE 2008- 2010) avec des recherches historiques et l’exploitation de plus de 130 entretiens. Ce travail permet de retracer l’histoire de la prévention et des préventeurs d’entreprise à la SNCF depuis le lancement de la première politique nationale de sécurité du personnel (PNSP) jusqu’à la nomination du « salarié compétent » en matière de santé et de sécurité au travail (SST) en juillet 2012. Par ce biais, la thèse montre comment les formes de la « managérialisation » de la SST recombinent le contenu et le sens de la prévention. Le concept de « managérialisation » renvoie aux étapes d’un processprocessus qui, partant des marges de manoeuvre laissées par la loi, vise l’atteinte des objectifs du management. La « managérialisation » de la prévention des risques professionnels est permise par les opportunités liées à la singularité de cet objet et aux ambigüités des principes généraux de prévention ainsi que par les bouleversements de la division du travail dans le secteur de la SST. En étudiant l’évolution du travail des préventeurs d’entreprise, des similitudes et des constantes ont fait apparaître une classification des tâches répondant à trois types de risques. Le glissement de la prévention des risques professionnels vers la prévention des risques de nature bureaucratique (non-conformité) et sociale (grève) nous renseigne sur les mutations de la prévention comme sur celles de l’entreprise ferroviaire à l’aube de la libéralisation du rail
This thesis deals with the transformations that the prevention of occupational risks underwent in the french national railway company (SNCF) from 1991 to 2012. The research methodology intertwines a long term ethnographical observation (within the framework of a private contract from 2008 to 2010) with a historical research, as well as the analysis of more than 130 interviews. This work allows us to retrace the history of prevention and of the actors of prevention in the company ever since the launching of the first staff safety national policy and until the nomination of the « competent worker » in occupational health and safety (OHS), in july 2012. Through this specific angle, the thesis shows how the « managerialization » of OHS reframes both the content and the meaning of prevention. The concept of « managerialization » refers to the various phasesof a process that benefits from the lack of clarity of the prevention legislation to aim at reaching management goals. The ocupational risks « managerialization » feeds from the opportunities created by the ambiguity of its general principles and by the recent upheaval in the division of labour in the OHS field. Analysing the evolution of the work of the company prevention workers, similarities and constants reveal a task classification that responds to three different types of risks. The shift from occupational health risks prevention to the prevention of risks of a bureaucratic (non-compliance) and social nature (strikes) reflects the evolution of the prevention sector as part of the global evolution of the company, at the edge of railway liberalization
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
33

Stul, Olivier. „Les risques en finance : fabriqués ou subis ? : des convictions de professionnels à une analyse sociologique des déterminants organisationnels dans la gestion des risques des multinationales de la finance“. Paris, EHESS, 2016. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01318695.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La crise financière déclenchée en 2007 a montré la limite des outils quantitatifs de la gestion des risques dans les multinationales de la finance, rendant nécessaire une étude qualitative de l'adaptation humaine face aux outils techniques. Comment ce travail humain pour réduire les risques a-t-il évolué dans les entreprises de la finance depuis la fin des années 80 ? Leurs salariés sont-ils devenus moins vigilants ? Les risques de ces sociétés ont-ils augmenté sur cette période ? Ce travail de recherche analyse ces questions à travers trois niveaux de complexité : un niveau "macro" qui examine chiffres et tendances mondiales au travers de la littérature académique et des indicateurs. - un niveau "méso" où l'on interroge des praticiens de la finance dans leur milieu naturel. - un niveau "micro" avec 20 études de cas sur des pertes financières attestées. Les résultats indiquent que même si sa notion se transforme sur la période d'analyse, fait l'objet de controverses et apparaît comme une construction sociale, le risque global s'est accru. Les rapports liant l'entreprise et ses collaborateurs restent complexes à objectiver mais on observe une diminution de la motivation des salariés à protéger une entreprise qui ne les sécurise plus. L'analyse causale sur des pertes opérationnelles nous révèle une multiplicité de facteurs-clés sous-estimés ou occultés dans l'entreprise. Ces facteurs sont liés à des comportements humains eux-mêmes orientés par les dispositifs de gestion
The financial crisis triggered in 2007 exposed the limits of quantitative tools for risk management in finance, revealing the necessity of a qualitative study of human adaptation towards these technical tools. How have these human efforts to reduce risk evolved in global financial companies since the late 80s? Did their employees become less vigilant? Has corporate risk increased over this period ? This research explores these issues through three levels of complexity : - A " macro " level where global figures and trends are studied through academic literature and indicators. - A "meso" level where finance professionals are interviewed in their natural environment. - A " micro " level with 20 case studies of tangible financial losses. Results indicate that, although the definition of risk evolved during the period studied, remains controversial and eventually appears to be a social construction, overall risk has increased. An unbiased reading of the relationships between company and employees remains complex, but it appears that employees' motivation to protect their company is decreasing due to an increased sense of insecurity. A causal analysis of operational losses reveals multiple key factors that are either underestimated or obscured by global companies. These factors are correlated to human behaviours, influenced by organisation and management tools
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
34

Moussa, Abba Aïssata. „Attitudes et pratiques des professionnels de la santé vis-à-vis la promotion de l'allaitement maternel exclusif au Niger : cas de la communauté urbaine de Niamey (CUN)“. Thesis, Université Laval, 2009. http://www.theses.ulaval.ca/2009/26641/26641.pdf.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
35

Kiyang, Lawrence Ndoh. „Intention des professionnels de la santé d'aider les femmes ciblées par le Programme Québécois de Dépistage du Cancer du sein à prendre une décision éclairée concernant leur participation au dépistage du cancer du sein“. Master's thesis, Université Laval, 2012. http://hdl.handle.net/20.500.11794/23694.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Cette étude descriptive, fondée sur la Théorie du comportement planifié, visait à évaluer l'intention des professionnels de la santé d’aider les femmes ciblées par le Programme québécois de dépistage du cancer du sein à prendre une décision éclairée concernant leur participation au dépistage par mammographie. Les 288 médecins de famille et les 618 infirmier(ère)s qui ont répondu à notre questionnaire ont exprimé une forte intention d’adopter ce comportement. La perception du contrôle comportemental a été la variable la plus fortement associée à l’intention, suivie de l'attitude et de la norme sociale. Les principales barrières à l’adoption du comportement perçues par les participants ont été le manque de temps et l’accès limité à l’information. L’intention des professionnels de la santé et l’adoption du comportement visé pourrait être renforcées par une formation sur la prise de décision éclairée ainsi que par la mise à leur disposition d’outils d’aide à la décision.
This descriptive study, based on the Theory of Planned Behaviour, evaluated health professionals’ intention to help women targeted by the Quebec Breast Cancer Screening Programme in making informed decisions about breast cancer screening with mammography. The 288 family physicians and 618 nurses who responded to our questionnaire had a strong intention to adopt this behaviour. The perception of behavioural control was the variable most strongly associated with intention, followed by attitude, and social norm. The main barriers to the adoption of the studied behaviour, as perceived by participants were lack of time and limited access to information. The intention of health professionals as well as the adoption of the studied behaviour could be reinforced by training activities on informed decision making and relevant decision support tools made available.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
36

Pérez, Caraballo Gimena. „Activité et compétences professionnelles dans des espaces culturellement et linguistiquement hybrides : le cas des professionnels de santé à la frontière Uruguay-Brésil“. Thesis, Lyon 2, 2014. http://www.theses.fr/2014LYO20068.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Dans cette recherche nous nous intéressons aux professionnels du domaine de la santé qui travaillent à la frontière Uruguay-Brésil. Cet espace est marqué non seulement par une culture « frontalière », mais aussi par le plurilinguisme car deux langues standard telles que l’espagnol et le portugais, ainsi que deux dialectes locaux étant le Portugais Gaúcho da Fronteira et Portugais de l’Uruguay (populairement appelé portugnol) son présents sur ce territoire. C’est exactement dans ce sens que nous cherchons à savoir comment les professionnels de santé travaillent dans un espace si singulier et si complexe. L’objectif de cette recherche est ainsi celui d’étudier l’activité professionnelle et les compétences mises en œuvre par les travailleurs de ce domaine dans le but de mieux répondre aux besoins des patients frontaliers. Nous nous demandons quelles compétences, autres que techniques, sont nécessaires afin d’assurer une prise en charge adéquate et efficace des patients dont le cadre de référence socio-économique, culturel et linguistique peut différer de celui du professionnel. Pour aborder ce sujet, nous avons choisi de travailler avec plusieurs approches, qui bien que différentes, s’avèrent pertinentes pour une compréhension plus holistique de notre objet d’étude. C’est ainsi que nous évoquerons les travaux de l’ergonomie francophone, la théorie des champs conceptuels proposée par Gérard Vergnaud, la didactique professionnelle, la clinique de l’activité et les travaux réalisés dans le domaine de l’interculturalité. En nous situant plus particulièrement dans la perspective historico-culturelle du psychisme, développée par l’école russe de psychologie, et notamment à travers les travaux de Vygotski et de Leontiev, nous étudierons davantage l’activité professionnelle et les compétences qui s’expriment à travers cette activité. Pour cela, nous avons mené cette étude auprès de 208 professionnels, aussi bien uruguayens que brésiliens, en utilisant cinq outils méthodologiques : des observations ethnographiques, un questionnaire, des entretiens informels, des entretiens dits d’instruction au sosie et des entretiens d’autoconfrontation simple. Les résultats de cette recherche montrent que les professionnels de santé travaillant dans cet espace frontalier semblent avoir développé des compétences, autres que techniques, afin de proposer une prise en charge plus adéquate et plus efficace. En outre, et à travers les résultats qualitatifs et quantitatifs, nous avons remarqué que ce contexte culturellement et linguistiquement hybride ne viendrait pas tellement rendre difficile l’activité professionnelle. Au contraire, et dans certains cas, il aiderait même à développer d’autres compétences et à prendre des initiatives qui dépassent aussi bien ce qui est attendu par les prescriptions formelles que par les prescriptions propres au métier
This research focuses on the study of health professionals who work on the border between Uruguay and Brazil. This area is characterized not only by a “culture of the borderlands”, but also by multilingualism because two standard languages (Spanish and Portuguese) as well as two local dialects (Portuguese Gaucho da Fronteira and Uruguayan-Portuguese - popularly called portuñol) are found in this territory. It is in this particular sense that we are trying to understand how healthcare professionals work in such a singular and complex area. The aim of this research is to study these workers’ professional activity and the competences they employ in their domain to better take care of the patients living in the border. We wonder which competences, other than technical, are necessary to these professionals to ensure a suitable and efficient care of the patients whose socio-economic, linguistic and cultural background may differ from theirs. We have chosen to work on this subject using a variety of techniques, which differ greatly but are all relevant in helping us achieve a holistic understanding of the topic we are studying. In this way, we will mention francophone ergonomics, the theory of conceptual fields developed by Gerard Vergnaud, the clinic of activity, and research from the domain of intercultural studies. More specifically using the historical-cultural theory of mind developed by the Russian school of psychology (in particular Vygotski and Leontiev’s work), we will study the professional activity and competences expressed through this activity. For this purpose, we have conducted this study with 208 Uruguayan and Brazilian professionals, using five methodological tools: ethnographic observations, a questionnaire, informal interviews, the so-called instruction to a double, and self-confrontation interviews. The results of this research show that the health professionals who work on that borderland seem to have developed a set of competences, other than technical, in order to provide more suitable and efficient care. Moreover, and in these quantitative and qualitative results, we have noticed that this culturally hybrid context is not an obstacle to their professional activity. On the contrary, in some cases, it is even likely to help them develop other skills and take initiatives that exceed what is demanded by technical requirements as well as their job's requirements
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
37

Marsaud, Françoise. „Etude de la séroprévalence du virus C dans la population soignante d'un service d'hémodialyse et d'un service d'hépato-gastro-entérologie“. Bordeaux 2, 1994. http://www.theses.fr/1994BOR2M050.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
38

Hochlaf, Amira. „La structure argumentative des professionnels de santé face au dossier patient informatisé“. Thesis, Paris Est, 2019. http://www.theses.fr/2019PESC0103.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Les hôpitaux traversent une vague de transformation profonde dont la tarification à l’activité (T2A), les démarches relatives à la qualité et, plus récemment, l’implantation progressive des progiciels de gestion intégrés (PGI) constituent une illustration. Parmi ces progiciels, le dossier patient informatisé (DPI) visant à numériser, traiter et partager les données médicales et administratives relatives aux patients afin de mieux maîtriser les coûts de santé et améliorer la prise en charge du patient. Cependant, ce type de technologie a suscité l’opposition de nombreux professionnels de santé (PS) dans les hôpitaux de l’AP-HP (Assistance publique-Hôpitaux de Paris).Dès lors, cette recherche s’est intéressée aux arguments des PS portés contre le DPI et a exploré un champ de recherche nouveau portant sur l’argumentation dans les démarches d’implantation des SI.L’analyse de la revue de la littérature dévoile que ces arguments peuvent être organisés en trois méta-thèmes : arguments fonctionnels, arguments politiques et arguments éthiques. Cependant, le caractère structurel de ces trois dimensions n’apparaît pas dans les travaux actuels, alors qu’il a été envisagé par la recherche en SI, que les différentes formes d’inertie s’opposant à l’implantation des systèmes d’information (SI) pouvaient constituer une « structure ». Il en résulte la question de recherche suivante :Dans quelle mesure les arguments en opposition au DPI sont-ils reliés entre eux montrant que les dimensions fonctionnelles, politiques et éthiques de leur argumentation forment une structure ?Une étude de cas unique a été retenue permettant d’analyser de manière fine les argumentations critiques des PS. L’analyse des données dévoile deux types de résultats : premièrement, l’analyse valide la classification de littérature selon laquelle il existe trois types principaux d’arguments critiques (arguments fonctionnels, arguments politiques et arguments éthiques), deuxièmement, l’analyse montre l’existence d’une structure argumentative composée de relations relativement stables et réciproques entre le fonctionnel, le politique et l’éthique de sorte que la transformation de l’un ne peut s’envisager sans la transformation du tout.La réciprocité des relations met en lumière la solidité de cette structure argumentative. Cette dernière montre, à son tour, l’importance de la prise en compte de façon conjointe de la dimension fonctionnelle, politique et éthique dans les démarches de développement et d’implantation des SI de santé
Hospitals are undergoing a wave of profound transformations aimed primarily at computerizing the health system, such as the activity-based pricing (T2A), quality approaches and more recently the progressive implementation of ERP systems (PGI).A current organizational innovation is the deployment of an electronic patient record (EPR) to digitize, process and share medical and administrative data relating to a patient to better control health costs and improvement the management of the care pathway. However, this type of technology has aroused the opposition of many healthcare professional in the hospitals of AP-HP (Public Assistance-Hospitals of Paris). Therefore, this research was interested in the arguments of the healthcare against the EPR and explored a new field of research related to the argumentation in the steps of implementation of the IS.The review of the literature review reveals that these arguments can be coordinated into three meta-themes: functional, political and ethical arguments. This research also investigates the structural nature of these three dimensions. The studies were considered by IS research in order that the different forms of inertia opposing the implementation of information systems (IS) could establish a "structure". Hence the formulation of our research question:To what extent are the arguments in opposition to IPR interrelated by showing that the functional, political and ethical dimensions of their argument form a structure?A single case study was analyzed in order to explore and evaluate the critical arguments. The data analysis reveals two types of results. First, the analysis validates the literature categorization according to which there are three main types of critical arguments; functional, political and ethical. Second, the analysis shows the existence of an argumentative structure composed of relatively stable and reciprocal relations between the functional, the political and the ethical so that the transformation of the one cannot be considered without the transformation of the whole.The reciprocity of relationships highlights the strength of this argumentative structure. The latter shows the importance of jointly taking into account the functional, political and ethical aspects in the development and implementation of health information systems
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
39

Denise, Thomas. „La fabrique des soins en réanimation : entre héritage clinique, injonctions managériales et incertitude médicale“. Thesis, Normandie, 2018. http://www.theses.fr/2018NORMC009/document.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Cette thèse sur la « fabrique des soins en réanimation » a pour ambition de montrer comment la prise en charge de patients « techniqués » relève d’une catégorisation à la fois sociologique et anthropologique. Partant d’une approche sociohistorique visant à retracer la constitution d’une médecine d’urgence et d’incertitude, il s’agit d’identifier les soubassements professionnels et les conditions d’émergence d’un segment soignant de réanimation. Cette approche conduit à interroger plus précisément l’évolution de ce segment dans le cadre de la modernisation de l’hôpital public. La prolifération normative engagée par les autorités publiques invite à reconsidérer des pratiques soignantes singulières aux prises avec l’incertitude médicale qui résulte de la prise en charge de patients dont le pronostic vital est engagé. Singulières au regard des patients admis dans les unités, les pratiques soignantes le sont aussi compte tenu des « routines de l’urgence » convoquées dans le contrôle du travail. Enfin, elles le sont également en raison des conduites morales qui commandent au maniement des « matériaux humains ». La fabrique des soins de réanimation invite ainsi à saisir les enjeux socioanthropologiques qui se dévoilent un peu plus chaque jour à travers l’ouverture progressive des services aux publics
This thesis on The Manufacturing of Care in Intensive Care Units aims to show how provision of care for patients requiring highly technical treatment is part of a categorization which is both sociological and anthropological. From a socio-historical approach which aims to retrace how a medical practice of emergency and uncertainty was built up, this involves identifying the professional substructures and the conditions under which the care segment of intensive care has emerged. This approach leads us to question more specifically the evolution of this segment within the framework of the modernization of public hospitals. The standardization undertaken by public authorities invites us to reconsider singular care practices which are grappling with the medical uncertainty resulting from the provision of care to patients whose lives are in danger.These practices are singular in relation to 'emergency routines' which are applied in work supervision, as well as in relation to the patients admitted for treatment. This singularity applies also to the moral behaviour which leads the handling of 'human materials'. The manufacturing of care in intensive care units thus invites us to grasp the socio-anthropological issues which the gradual opening of services to the public reveals a little more each day
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
40

Hayat, Brigitte. „Sécurisation du circuit des chimiothérapies en établissement hospitalier : application à la production des médicaments anticancéreux“. Châtenay-Malabry, Ecole centrale de Paris, 2007. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00275793.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La mise en œuvre du Plan Cancer incite les pharmaciens hospitaliers à prendre en charge la production des chimiothérapies dans le cadre d’unités de préparation. La problématique mise en évidence apparaissant au fil des années de cette production à haut risque pour les patients et le personnel vise à la sécurisation de l’ensemble du circuit des chimiothérapies à l’hôpital et en particulier du processus de leur production. L’analyse que nous avons conduite a procédé en deux temps : une recherche de l’état de l’art dans le domaine des systèmes et de la gestion des risques, puis, nous avons appliquées les méthodes retenues au circuit des chimiothérapies de notre établissement en menant d’abord l’analyse fonctionnelle du système puis en déterminant les situations dangereuses à chaque phase. La méthode de gestion des risques choisie est l’Analyse Préliminaire des Risques (APR) qui comporte la définition du système puis l’élaboration de la cartographie des situations dangereuses puis l’analyse, l’évaluation et le traitement des risques initiaux et résiduels. Pour la mettre en œuvre , nous avons procédé à la définition des échelles de gravité, de vraisemblance, de criticité, d’effort et la définition de la matrice de criticité, l’analyse des risques relatifs aux scénarios d’accident associés à chaque situation dangereuse identifiée dans la première étape, la construction des cartographies et finalement l’élaboration du catalogue des paramètres de sécurité. Nous avons conclu à une méthode générale aboutissant à la modélisation des processus et de leurs risques et pu étudier la vulnérabilité du système concernant le circuit des chimiothérapies en établissement hospitalier
The implementation of the Cancer Plan encourage the hospital pharmacists to deal with the production of chemotherapies within the framework of units of preparation. The problems highlighted appearing with the passing of years this high-risk production for the patients and the personnel aim to the security of the whole of the circuit of chemotherapies at the hospital and in particular of the process of their production. The analysis that we led proceeded in two times : a research of the state of the art in the field of the systems then that of the risk management , then, we applied them to the field of the circuit of chemotherapies in our hospital and the definition of the matrix of criticality, the analysis of the risks relating to the scenarios of accident associated with each dangerous situation identified , the construction of the cartographies and finally the development of the catalogue of the parameters of safety. We showed a general method by initially leading the functional analysis of the system then by determining the dangerous situations. The method of risk management retained is the Preliminary Analysis of the Risks (APR) which comprises the definition of the system in terms , the development of the cartography of the dangers and the dangerous situations and then, the analysis, the evaluation and the treatment of the initial and residual risks. To implement it, we proceeded to the definition of the scales of gravity, probability, criticality, effort and the definition of the matrix of criticality, the analysis of the risks relating to the scenarios of accidents ,of the cartographies and the catalogue of the catalogue of the parameters of safety
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
41

Delort, Sylvie. „La responsabilité des chirurgiens, des anesthésistes et des établissements de santé“. Paris 2, 2003. http://www.theses.fr/2003PA020055.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
L'acte chirurgical requiert le concours d'une équipe, des locaux adaptés et du matériel approprié, fournis par l'établissement de santéEn effet, le chirurgien, l'anesthésiste et la structure doivent offrir au patient des soins de qualité. Leur responsabilité existe lorsqu'une faute est retenue et qu'un lien de causalité peut être établi entre le manquement reproché et un dommage subi par le patient. L'étude du droit de la responsabilité médicale révèle que les notions de faute et de causalité s'avèrent insaisissables, complexes, source d'insécurité juridique. Le droit, bien qu'éclaté entre les juridictions civiles, pénales, administratives tend à s'unifier. Mais des contradictions demeurent. Inhérentes à la matière médicale, elles aboutissent à l'opposition dud roit et de la pratique chirurgicake et anesthésique. La faute et le risque, distincts pour le juriste, se mêlent constamment pour el chirurgien. La causalité juridique diffère radicalement de celle recherchée par l'expert. Elles résultent aussi de certaines incohérences juridiques d'origine législative ou jurisprudentielle que nous nous proposons d'analyser.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
42

Moulin, Pierre. „Soins palliatifs et sida : permanence et changements des cultures soignantes : étude psychosociologique des professionnels de santé confrontés à la prise en charge des patients sidéens en fin de vie dans deux services de l'Assistance Publique - Hopitaux de Paris“. Paris, EHESS, 1999. http://www.theses.fr/1999EHES0097.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
43

Capella, Audric. „L’encadrement des professions libérales en France : l’exemple du corps médical de la IIIe à la IVe République. De la conception à la confirmation des ordres de santé“. Thesis, Nice, 2015. http://www.theses.fr/2015NICE0026.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
L’encadrement des professions libérales en France est une nécessité qui n’a cessé de s’affirmer depuis les évènements de la Révolution ayant entraîné la soudaine disparition des corporations. La recrudescence des scandales judiciaires mettant en cause des professionnels de santé sous la IIIe République ravive la question de la surveillance et du contrôle de l’activité libérale et provoque un véritable débat de société. Confrontés à l’impuissance des pouvoirs publics à défendre leurs intérêts moraux et matériels, plusieurs membres du corps médical prendront dès lors l’initiative de se grouper en associations puis en syndicats, avant de réclamer l’instauration de groupements obligatoires chargés de remédier à la commercialisation de la médecine, aux défaillances médicales et à l’encombrement de la profession. Il faut toutefois attendre l’avènement du régime de Vichy et la mise en place d’une politique corporative pour que ces revendications soient finalement concrétisées, et largement dépassées, par l’instauration de huit ordres professionnels, dont cinq concernent uniquement le domaine de la santé. En tant qu’organismes régulateurs et seuls représentants de la profession, les ordres des médecins, pharmaciens, chirurgiens-dentistes, sages-femmes et vétérinaires sont amenés à discipliner le milieu médical et à subvenir aux besoins de leurs membres. Néanmoins, en raison de leur insertion de force dans la politique discriminatoire et antisémite de l’État français, ces organismes sont rapidement dissous à la Libération avant d’être restaurés, aux côtés des syndicats, sur de nouveaux fondements républicains
The regulation of liberal professions in France was increasingly considered necessary since the events of the French Revolution leading to the sudden dissolution of corporations. The increase of judiciary scandals involving health professionals during the Third Republic revived the question of surveillance and control of liberal activities and caused an important debate in French society. Facing the incapacity of public authorities to defend their moral and material interests, some medical practitioners took the initiative to join together to form associations and, later on, unions, before demanding the establishment of mandatory groups which would be charged with remedying issues such as the commercialization of medicine, medical failures and saturation of the profession. These aspirations would finally be realized and even exceeded with the rise of the Vichy regime and the implementation of a corporate policy, leading to the creation of eight professional associations, with five of them dedicated to the medical field. As regulatory bodies and unique representatives of the profession, these associations of doctors, pharmacists, dental surgeons, midwives and veterinarians were entitled to discipline the medical community and support their members. However, due to their forced implication in the discriminatory and anti-Semitic policies of the Vichy Government, those organizations were quickly dissolved at the Liberation before being restored, alongside the unions, on Republican basis
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
44

Mihindou, Boussougou Parfait. „Représentation des risques d’accidents typiques du milieu hospitalier chez les infirmiers du C.H.L-Gabon : approche psychosociale du travail et des organisations“. Thesis, Amiens, 2015. http://www.theses.fr/2015AMIE0034/document.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
L’hôpital est un milieu à risques professionnels. Dès lors, la présente recherche s’inscrit dans le champ de la psychologie sociale du travail et des organisations avec pour intérêt la santé au travail, domaine pratique et de recherche qui vise à contribuer à l’amélioration de la santé, à la prévention et à la protection des travailleurs du milieu hospitalier.Dans cette recherche il est question des risques d’accident d’exposition au sang (risques d’AES), risque dont les infirmiers sont quotidiennement exposés pendant l’accomplissement de leurs tâches. Conscients de ces maux professionnels, à l’hôpital, les institutions inscrites dans la protection des acteurs de la santé notamment le Groupe d’Etude sur les Risques d’Exposition au Sang (GERES) et le Centre de Coordination de Lutte contre les Infections Nosocomiales (CCLIN) ont construit des précautions standard et des matériels de sécurité pour réduire la probabilité de la survenue des risques d’accident d’exposition au sang à l’hôpital. Notre problématique s’inscrit dans le champ de la représentation des risques professionnels, notamment les risques d’accident d’exposition au sang (risque d’AES) chez les infirmiers du Centre Hospitalier de Libreville-Gabon (CHL-Gabon). La représentation des risques d’accident d’exposition au sang pourrait ou ne pas inciter les infirmiers au respect des précautions standard et à l’utilisation des matériels de sécurité
The hospital is an environment of professional risks. Therefore, this research falls within the field of social occupational psychology and organizations with health at workplace as the main interest, a practical and research field which aims at improving health, at preventing and protecting workers in hospitals. In this research, we discuss the risk of accidents due to blood exposure (AES risks), risks to which nurses are daily exposed to during the accomplishment of their tasks. Aware of these professionals ills, in the hospital, the institutions listed in the protection of health care professionals, particularly the study group of risks due to exposure to blood (GERES) and the coordination center against hospital-based infections (CCLIN) have established standard measures and safety equipment to reduce the probability of the occurrence of the risk of accidents due to exposure to blood in the hospital.Our subject comes within the scope of the representation of professional risks, especially the risk of accidents due to exposure to blood (AES risks) among the nurses of the Libreville City Hospital- Gabon (CHL- Gabon). The representation of the risk of accidents related to exposure to blood may or may not incite nurses to respect standard precautions and to use safety equipment
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
45

Million-Rousseau, Emilie. „La représentation élue du personnel en matière de santé et de sécurité“. Thesis, Paris 2, 2011. http://www.theses.fr/2011PA020032.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Depuis l’apparition du CHSCT en 1982, la représentation élue du personnel a connu de profondes évolutions. Délégués du personnel, comités d’entreprise et CHSCT ont dû s’adapter à la considérable extension des notions de santé et de sécurité. L’intégration de l’impératif de protection de la santé mentale des travailleurs dans le Code du travail a bouleversé le champ de compétences du CHSCT. La prévention des risques psycho-sociaux s’est rapidement invitée au centre de ses préoccupations, élargissant d’autant l’obligation de consultation mise à la charge de l’employeur. Des projets et mesures qui initialement nécessitaient la seule consultation du comité d’entreprise doivent dorénavant être également soumis à l’avis du CHSCT. Dans cette procédure de double consultation l’employeur est guidé par le principe de spécialité qui transforme le comité d’entreprise en simple chambre d’enregistrement des avis de l’instance spécialisée. De l’expansion du CHSCT naissent redondances et lourdeurs. Une réforme doit être envisagée. Transformation de l’instance spécialisée en commission du comité d’entreprise ou redistribution des compétences de chacun : l’alternative offerte impose la discussion
Since the emergence of the CHSCT (health, safety and working conditions committee) in 1982, the elected representation of employees has profoundly changed. Employee representatives, works councils and the CHSCT have had to adapt to the considerable extension of the concepts of health and safety. The integration of the requirement to protect the mental health of workers in the Labour Code has radically altered the scope of competence of the CHSCT. The prevention of psychosocial risks quickly invited itself as the centre of its concerns, thereby extending the consultation obligation borne by the employer. Projects and measures that initially only required the consultation of the works council are now also subject to the prior opinion of the CHSCT. In this procedure of double consultation the employer is guided by the principle of specialty that turns the works council in a mere rubber stamp of the opinion of the specialized committee. The expansion of the CHSCT has caused reiterations and cumbersomeness. A reform must be considered. Transformation of the specialized body in a committee of the works council or redistribution of powers of each : the alternative offered requires discussion
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
46

Bourrée, Fanny. „Comparaison de trois méthodes pour évaluer les risques professionnels liés à l'utilisation de produits chimiques cancérogènes, mutagènes et toxiques pour la reproduction et liés aux facteurs psycho socio organisationnels dans des laboratoires de recherche“. Bordeaux 2, 2008. http://www.theses.fr/2008BOR21555.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
L'évaluation des risques professionnels (EvRP) dans les laboratoires de recherche n'est pas suffisamment développée de par l'expertise et la charge de travail requis par les méthodes actuelles. L'objectif principal était de comparer deux méthodes de consensus innovantes : le Delphi et le groupe nominal (GN), à une méthode classique fondée sur l'observation et des entretiens. L'ordre de réalisation du Delphi et du GN a été tiré au sort. Deux types de dangers, chimique cancérogène, mutagène et reprotoxique (CMR) et de nature psycho socio organisationnelle (PSO), ont été étudiés indépendamment dans 13 laboratoires avec un questionnaire standardisé et commun. La sensibilité et la spécificité du GN (0,86 ; 0,74 respectivement) pour l'identification des CMR urilisés étaient supérieures à celles de la méthode Delphi (0,83 ; 0,57). La probabilité d'identifier des facteurs PSO par le GN (OR = 2,4) et le Delphi (OR = 1,6) étaient significativement supérieure à celle de l'observation. La concordance des résultats était comprise entre 0,17 et 0,33. La taille du laboratoire et l'ancienneté des participants étaient des paramètres significatifs sur la performance des méthodes. Le GN semble préférable pour sa performance, sa faisabilité et son accetabilité. L'EvRP n'étant pas suffisamment intégrée dans les laboratoires de recherche, le GN pourrait trouver sa place dans le paradigme de l'EvRP. Il pourrait être un outil d'identification interne et servir d'outil préliminaire de dépistage pour les médecins du travail ou les préventeurs afin d'orienter et faciliter le suivi des travailleurs et pour alimenter le document unique. Basé sur une méthodologie simple de travail de groupe, le GN permet de sensibiliser les professionnels à l'EvRP en les plaçant au coeur de la démarche
The occupational hazards evaluation in research laboratories is not nowadays developed enough, partly because expertise and load of work requested by actual methods. Main objective was to compare two innovative methods : Delphi and nominal group (NG), in a classical method founded on observation and interview. The realization order of consensus methods was drawn lots. Two hazards, chemical (carcinogenic, mutagenic and reprotoxic (CMR) and psycho social organizational (PSO), were independently evaluated in 13 research laboratories wuth a standardized and common questionnaire. The sensitivity and specificity of NG method (Se = 0,86 ; Sp = 0,74) for identifying CMR used were superior to those of Delphi (Se = 0. 83 ; Sp = 0. 57). Probability of identifying PSO factors by NG method (OR = 2,4) and Delphi (OR = 1,6) were significantly higher ythan the observation. The correlation between the results of methods was between 0. 17 and 0. 33. Logistic regression showed that the size of the laboratory and the medium seniority of the participants were parameters on the methods performance for both types of hazards. NG seems preferable because of its performance, feasibility and acceptability. Occupational hazards evaluation was not yet sufficiently integrated into the research lab, NG could find its place in the occupational hazards evaluation paragdim. It could be a tool for identification and used internally and serve as a preliminary screening tool for the doctors at work of occupational safety and health person to guide and facilitate monitoring of workers and to feed the "document unique". Based on a simple methodology working group NG allows professionals more aware of the occupational hazards evaluation by placing them at the heart of the process
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
47

Fortin, Gabrielle. „Élaboration et évaluation d’une stratégie d’application des connaissances pour les professionnels de la santé sur la détermination des objectifs de soins avec les personnes malades“. Doctoral thesis, Université Laval, 2020. http://hdl.handle.net/20.500.11794/67446.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Pour les personnes atteintes d’une maladie grave, la détermination des objectifs de soins (DOS), qui consiste à identifier les soins appropriés à leur condition de santé en cohérence avec leur projet de fin de vie, est sans doute l’une des décisions les plus difficiles auxquelles elles seront confrontées. La DOS implique nécessairement une discussion entre le médecin et la personne malade (ou son représentant). Elle s’avère souvent complexe, puisque l’orientation des soins privilégiée pour une personne doit tenir compte de sa situation de santé, tout en étant adaptée à l’ensemble de ses besoins, de même que ceux de ses proches. Pour aborder ces situations complexes, la contribution d’une équipe interprofessionnelle est requise afin d’accompagner la personne dans sa globalité. Or, il existe un écart à combler pour intégrer la contribution de l’équipe interdisciplinaire afin que les discussions sur la DOS puissent s’inscrire dans des pratiques interprofessionnelles et qu’elles ne reposent plus seulement sur un échange entre le médecin et le patient. Afin d’atténuer cet écart, une stratégie d’application des connaissances visant à optimiser les pratiques de collaboration interprofessionnelle centrée sur la personne et ses proches en contexte de DOS a été proposée. Co-construite et déployée en milieu clinique en collaboration avec des professionnels de la santé et des services sociaux, la stratégie d’application des connaissances a été évaluée en trois phases successives, soit au moment de son développement, lors de sa mise en œuvre et enfin, après celle-ci afin d’en apprécier les retombées sur les pratiques cliniques. Vingt-six professionnels de la santé de disciplines différentes en exercice au CHU de Québec- Université Laval et au CIUSSS de la Capitale-Nationale ont participé à la stratégie d’application des connaissances dont l’activité principale consistait à une formation interprofessionnelle qui s’est tenue à l’hiver 2018. L’analyse des données recueillies lors de chacune des phases de développement et d’implantation mettent en lumière : 1) la pertinence de mobiliser les différents acteurs visés par la stratégie d’application des connaissances afin de développer du contenu pertinent qui tienne compte de leurs besoins et de leur réalité en contexte de pratique; 2) la nécessité d’obtenir le soutien des directions des établissements pour faciliter le déploiement de ce type d’initiative dans leur environnement de soins; 3) l’importance de favoriser un climat d’ouverture et des espaces de discussion lors des formations interprofessionnelles pour faciliter l’appropriation de compétences en matière d’interprofessionnalisme, ainsi qu’un lieu propice au développement de réflexions critiques sur la pratique des participants en matière de DOS. Les faits saillants de la phase d’évaluation des retombées à court terme de la stratégie sur les pratiques mettent en lumière trois changements principaux observés par les participants sur leur pratique de DOS : 1) une appropriation d’un formulaire harmonisé pour discuter de la fin de vie avec les personnes malades; 2) une amélioration des pratiques de collaboration interprofessionnelle lors de situations complexes de DOS grâce à une meilleure affirmation de leur expertise et la reconnaissance de celle des autres professionnels dans ce processus décisionnel, ainsi que; 3) des rôles réaffirmés de défense des droits, d’accompagnement et de facilitateur auprès des patients et des proches en contexte de DOS. À la lumière de ces résultats, des recommandations sont émises. Une première vise à faciliter la capacité des personnes malades à prendre des décisions éclairées concernant leurs soins de fin de vie grâce au développement d’outils de réflexion préalable aux discussions avec les équipes soignantes. Une deuxième recommandation est liée à l’offre de services de soutien plus tôt dans la trajectoire de soins des personnes atteintes d’une maladie grave. Cette thèse se conclut par la proposition de pistes à explorer en recherche.
Goals of care conversation (GOCC), a process which consists in identifying with patients the appropriate care for their health condition in accordance with their life plan, is arguably one of the most difficult decisions patients with serious illnesses will face. GOCC implies discussion between the physician and the patient (or his Substitute Decision Maker). It is often complex, since the preferred care orientation for patients must consider their health situation while being consistent with their beliefs, preferences and values as well as those of their relatives. To address these complex situations, the contribution of an interprofessional team is required to support patients in their global perspective. There is, however, a gap that needs to be filled amidst interdisciplinary teamwork in order to integrate GOCC discussions in the routine of care teams so that GOCC no longer rely solely on discussions between the physicians and their patients. In order to reduce this gap, a knowledge transfer strategy aimed at optimizing interprofessional collaboration practices in GOCC situations with the participation of the patients and their relatives was proposed. Co-constructed and deployed in a clinical environment in collaboration with health and social services providers, the knowledge transfer strategy was evaluated in three successive phases, either at the time of its development, during its implementation and finally, after this in order to assess the impact on clinical practices. Twenty-six healthcare providers from different disciplines practicing at the CHU de Québec- Université Laval and at the CIUSSS de la Capitale-Nationale took part in the knowledge strategy, which main activity was the interprofessional training session held during Winter 2018. Analysis of collected data during development and implementation phases highlights : 1) relevance in mobilizing the various players targeted by the knowledge transfer strategy in order to develop relevant content that takes into account the needs and realities in practice context; 2) the need to obtain support from the management of establishments to facilitate the deployment of this type of initiative in health care and health services environments; 3) the importance of fostering a climate of openness and discussion spaces during interdisciplinary training session to promote the appropriation of interprofessional competencies, as well as a place conducive to the development of critical reflections on the participants' GOCC practice. The highlights of the short-term impact assessment phase of the strategy emphasized three main changes observed by the participants in their GOCC practice: 1) better appropriation of a harmonized level of care form for discussing end-of-life issues with patients; 2) improved IPC practices in complex GOCC situations through better affirmation of their expertise role along with recognition of other professionals’ role in this decision-making process, and 3) reaffirmed roles of advocacy, support and enabler with patients and families in GOCC context. In light of these results, recommendations are made to optimize the timely participation of sick people in informed decision-making processes about their end-of-life care, this in an interprofessional collaboration perspective. Recommendations related to the provision of earlier support services in the care trajectory of patients with serious illness, with a potentially fatal outcome in order to facilitate dialogue between patients and stakeholders in anticipation of end-of-life are also presented. This thesis concludes by proposing avenues to be explored in research.Goals of care conversation (GOCC), a process which consists in identifying with patients the appropriate care for their health condition in accordance with their life plan, is arguably one of the most difficult decisions patients with serious illnesses will face. GOCC implies discussion between the physician and the patient (or his Substitute Decision Maker). It is often complex, since the preferred care orientation for patients must consider their health situation while being consistent with their beliefs, preferences and values as well as those of their relatives. To address these complex situations, the contribution of an interprofessional team is required to support patients in their global perspective. There is, however, a gap that needs to be filled amidst interdisciplinary teamwork in order to integrate GOCC discussions in the routine of care teams so that GOCC no longer rely solely on discussions between the physicians and their patients. In order to reduce this gap, a knowledge transfer strategy aimed at optimizing interprofessional collaboration practices in GOCC situations with the participation of the patients and their relatives was proposed. Co-constructed and deployed in a clinical environment in collaboration with health and social services providers, the knowledge transfer strategy was evaluated in three successive phases, either at the time of its development, during its implementation and finally, after this in order to assess the impact on clinical practices. Twenty-six healthcare providers from different disciplines practicing at the CHU de Québec- Université Laval and at the CIUSSS de la Capitale-Nationale took part in the knowledge strategy, which main activity was the interprofessional training session held during Winter 2018. Analysis of collected data during development and implementation phases highlights : 1) relevance in mobilizing the various players targeted by the knowledge transfer strategy in order to develop relevant content that takes into account the needs and realities in practice context; 2) the need to obtain support from the management of establishments to facilitate the deployment of this type of initiative in health care and health services environments; 3) the importance of fostering a climate of openness and discussion spaces during interdisciplinary training session to promote the appropriation of interprofessional competencies, as well as a place conducive to the development of critical reflections on the participants' GOCC practice. The highlights of the short-term impact assessment phase of the strategy emphasized three main changes observed by the participants in their GOCC practice: 1) better appropriation of a harmonized level of care form for discussing end-of-life issues with patients; 2) improved IPC practices in complex GOCC situations through better affirmation of their expertise role along with recognition of other professionals’ role in this decision-making process, and 3) reaffirmed roles of advocacy, support and enabler with patients and families in GOCC context. In light of these results, recommendations are made to optimize the timely participation of sick people in informed decision-making processes about their end-of-life care, this in an interprofessional collaboration perspective. Recommendations related to the provision of earlier support services in the care trajectory of patients with serious illness, with a potentially fatal outcome in order to facilitate dialogue between patients and stakeholders in anticipation of end-of-life are also presented. This thesis concludes by proposing avenues to be explored in research.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
48

Diadama, Sette. „Déterminants des intentions liées à la mobilité internationale chez les professionnels de la santé d'origine étrangère résidant en France“. Thesis, Rennes 1, 2015. http://www.theses.fr/2015REN1G013.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Face à la mondialisation et à une demande accrue de ressources humaines hautement qualifiées, les pays en voie de développement, en général, font face à une mobilité internationale de leurs professionnels de la santé vers les pays développés. L’objectif de cette thèse est d’étudier les déterminants des intentions liées à la mobilité internationale des professionnels de la santé d’origine étrangère (hors U.E) résidant en France. À cet effet, un modèle de recherche a été élaboré à partir de la théorie de l’adaptation interculturelle et des travaux conduits sur le management des carrières et la théorie des ancres de carrières. Notre recherche prend ainsi en compte trois grandes composantes : (i) l’adaptation interculturelle (au travail, à l’interaction, et générale), (ii) le plafonnement de carrière structurel et la satisfaction dans la carrière, et enfin (iii) le rôle des ancres de carrière principalement les ancres de « stabilité géographique » et « internationale ». Il s’agit de préciser l’incidence de ces 3 composantes sur l’intention (a) de retour au pays d’origine, (b) de partir dans un pays tiers, (c) de rester en France. À la suite d’une revue de la littérature, des hypothèses de recherche ont été émises. Les données ont été collectées, par questionnaires, auprès des professionnels de la santé d’origine étrangère résidant en France (PSOE). Les analyses statistiques ont été effectuées sur un échantillon de 317 réponses. Les principaux résultats obtenus montrent d’une part que l’adaptation interculturelle en France n’a pas un effet significatif ni sur l’intention de retour au pays d’origine, ni sur l’intention de partir dans un pays tiers. Par contre, l’adaptation à l’interaction a un effet significatif et positif sur l’intention de rester en France. D’autre part, le plafonnement de carrière structurel est significativement et positivement associé à l’intention de retour au pays d’origine et à l’intention de partir dans un pays tiers. On notera que la satisfaction vis-à-vis de la carrière est seulement significativement reliée à l’intention de rester en France. La justice organisationnelle distributive a quant à elle une influence significative et positive sur l’adaptation générale et sur le sentiment de satisfaction dans la carrière, et d’autre part un effet négatif et significatif sur le sentiment de plafonnement de carrière structurel. Nos résultats soulignent enfin l’influence des ancres de carrière sur les intentions liées à la mobilité internationale. Des variables de contrôle d’ordre sociodémographique, décisionnel, et contextuel jouent également un rôle dans la dynamique de la mobilité internationale des PSOE. Les résultats obtenus nous ont permis de dégager, entre autres, des implications managériales et pratiques susceptibles d’encourager, d’une part, le retour des PSOE dans leur pays d’origine mais aussi leur maintien en France. Des limites et des perspectives futures de recherche sont également soulignées dans la conclusion
In the context of globalization and a growing demand for highly qualified human resources, many healthcare professionals from the developing countries are now moving on their own initiative to the developed countries. The purpose of this thesis is to examine the determinants of international mobility intentions among foreign-born (outside the UE) healthcare professionals living in France. In this respect, we have built a research model based on the research on careers management and the theories related to cross-cultural adjustment and career anchors. Our research takes into account three main dimensions: (i) cross-cultural adjustment (to work, to interacting with host nationals, and to the general environment), (ii) hierarchical career plateauing and career satisfaction, and (iii) the role of career anchors, specially «geographical stability» and «internationalism». In fact, we seek to clarify the influence of each of these three dimensions on the intention (a) to return to the country of origin, (b) to go to another, (c) to stay in France. Following a review of the literature, research hypotheses were formulated. Data was collected, by questionnaires, from foreign-born healthcare professionals living in France. Statistical analyses were based on a sample of 317 responses. The main results show, on the one hand, that cross-cultural adjustment in France has no significant effect neither on the intention to return to the country of origin nor on the intention to go to another country. However, interaction adjustment has a positive and significant effect on the intention to stay in France. On the other hand, hierarchical career plateauing is positively and significantly related to the intention to return to the country of origin and to the intention to go to another country. It should be noted that career satisfaction is significantly related to the intention to stay in France. Distributive justice, for its part, has a positive and significant influence on general adjustment and career satisfaction but has a negative and significant effect on hierarchical career plateauing. Finally, our results underline the influence of career anchors on the intentions related to international mobility. When it comes to control variables, we see that personal characteristics, decision-making aspects, and contextual elements play a role in the international mobility dynamic of the foreign-born healthcare professionals living in France. Based on our results, we have formulated managerial and practical implications that could encourage the foreign-born healthcare professionals to return to their country of origin but also to stay in France. Limitations and vision statement for the future research are underlined in the conclusion
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
49

Mangin, d'Hermantin Bertrand. „Nouvelle figure de l'encadrement en proximité dans une entreprise en transformation : une analyse clinique des identités professionnelles et leurs troubles au carrefour d'enjeux institutionnels, professionnels et psychiques“. Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2018. http://www.theses.fr/2018USPCC128.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
: Depuis la fin des années 1980, la SNCF s’est engagée dans un processus de refonte de son modèle managérial. Cette mutation progressive de l’entreprise ferroviaire s’est traduite par un appel à l’évolution des pratiques managériales et du rôle joué par les encadrants de premiers niveaux dans le fonctionnement de l’organisation. À travers ces évolutions, une nouvelle figure de l’agent comme sujet singulier et subjectif s’est peu à peu instituée au sein de l’entreprise. Cette thèse porte sur les formes actuelles des identités professionnelles des encadrants en proximité à l’aune de ces transformations institutionnelles récentes. Dans une démarche clinique centrée sur l’analyse des constructions subjectives des sujets, nous y analysons l’ambiguïté du rapport entretenu par les encadrants en proximité à cette figure inédite de l’agent. Ces contenus institutionnels viennent ainsi légitimer chez les professionnels interrogés, un rapport à l’équipe caractérisé par sa logique communautaire. Simultanément, ils fragilisent les encadrants dans leur affiliation au groupe dirigeant tout en les exposant à des angoisses internes liées notamment à la charge mentale que représentent les problématiques intimes que leur adressent leurs agents. En outre, notre travail de recherche interroge l’émergence d’une nouvelle figure protéenne de l’encadrement en proximité, se recomposant sans cesse dans la manière dont elle donne à voir ses affiliations, ses postures, son rapport à l’équipe et à l’entreprise. Notre enquête porte également sur les sentiments d’impuissance et de déclassement que produisent, sur les encadrants en proximité, les logiques et le cadre juridique propres à l’entreprise ferroviaire, notamment en matière de protection des salariés. Enfin, nous interrogeons les postures sacrificielles adoptées par certains professionnels en tant que réponses à ce fonctionnement institutionnel singulier
Since the end of the 1980s, SNCF has been committed to renewing its managerial model. This railway company progressive mutation resulted into a call to managerial practise’s evolution; the evolution also concerned the supervisors' role in the running of the organization. Through these evolutions, a new figure of the agent as a singular and subjective subject has gradually been established within the company. Our thesis focuses on the current forms of professional identities of proximity supervisors to the yardstick of these recent institutional transformations. In a clinical approach focused on the study of the subjective constructions of the subjects, we analyze the ambiguity of the relationship maintained by proximity supervisors to this new figure of the agent. The institutional contents come to legitimate, among the interviewed professionals, a connection to the team characterized by a community logic. Simultaneously, they weaken the supervisors in their affiliation to the leading group and expose them to internal anxieties due in particular to the mental burden represented by the intimate problems addressed to them by their agents. In addition, our research questions the emergence of a new Protée’s figure of the proximity supervisor, constantly recomposing herself in the way in which she reveals her affiliations, her postures, her relationships with the team and the company. Our field survey is also about the powerlessness and downgrading feelings produced by the juridical frame and logic proper to the railway company, specifically regarding employee’s protection, on the proximity supervisors. Finally, we question the sacrificial postures adopted by certain professionals as answers to this particular institutional functioning
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
50

Huret, Audrey. „La gestion du risque pénal par les établissements de santé“. Thesis, Montpellier 1, 2014. http://www.theses.fr/2014MON10005/document.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La santé est un domaine particulier au sein duquel les intérêts humains sont confrontés à la réalité du coût de la délivrance de soins. Dans ce contexte, il faut alors s'interroger sur une question particulière qu'est la gestion du risque pénal par les établissements de santé. Cette problématique est essentielle car la protection de la santé et la préservation de l'intégrité corporelle des patients, mais également des personnels et de tout intervenant extérieur, sont au cœur de leur activité. Leur objectif est alors de soigner en faisant face à un grand nombre de contraintes, sanitaires mais aussi économiques, en évitant la réalisation du risque pénal, et même en maintenant le niveau de ce dernier au minimum et ainsi éviter l'engagement d'une quelconque responsabilité pénale
The health is a particular domain within which the human interests are confronted with the reality of the cost of the delivery of care. In this context, it is then necessary to wonder about a particular question that is the management of the penal risk by the establishments of health. This problem is essential because the protection of the health and the conservation of the physical integrity of the patient, but also the staffs and every outside person, are at the heart of their activity. Their objective is then to look after by facing a large number of constraints, sanitary but also economic, by avoiding the realization of the penal risk, and same by maintaining the level of the latter at least and so avoid the commitment of any penal responsibility
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
Wir bieten Rabatte auf alle Premium-Pläne für Autoren, deren Werke in thematische Literatursammlungen aufgenommen wurden. Kontaktieren Sie uns, um einen einzigartigen Promo-Code zu erhalten!

Zur Bibliographie