Auswahl der wissenschaftlichen Literatur zum Thema „Instituto federais“

Geben Sie eine Quelle nach APA, MLA, Chicago, Harvard und anderen Zitierweisen an

Wählen Sie eine Art der Quelle aus:

Machen Sie sich mit den Listen der aktuellen Artikel, Bücher, Dissertationen, Berichten und anderer wissenschaftlichen Quellen zum Thema "Instituto federais" bekannt.

Neben jedem Werk im Literaturverzeichnis ist die Option "Zur Bibliographie hinzufügen" verfügbar. Nutzen Sie sie, wird Ihre bibliographische Angabe des gewählten Werkes nach der nötigen Zitierweise (APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver usw.) automatisch gestaltet.

Sie können auch den vollen Text der wissenschaftlichen Publikation im PDF-Format herunterladen und eine Online-Annotation der Arbeit lesen, wenn die relevanten Parameter in den Metadaten verfügbar sind.

Zeitschriftenartikel zum Thema "Instituto federais"

1

Paula, Edmilson Antonio de, und Mário Smarjassi Filho. „Cooperativa-escola nos institutos federais:“. Revista Científica Cintec. 1, Nr. 2 (25.02.2024): 105–28. http://dx.doi.org/10.23925/cintec.v1i2.63055.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Objetivo da pesquisa: o presente estudo tem por objetivo analisar o processo de constituição, implantação e desenvolvimento das atividades operacionais da Cooperativa-Escola dos Alunos do Instituto Federal do Sul de Minas, campus Machado, para apresentar modelo de referência ao Instituto Federal de São Paulo, visando à aplicabilidade, se houver interesse. Diagnóstico da problematização e/ou oportunidade: analisar se os estudos realizados e demonstrados são suficientes para aplicar o modelo proposto para constituição, implantação e desenvolvimento de Cooperativa-Escola. Metodologia/abordagem: para a realização do estudo de caso, houve a necessidade de uma permissão dada pela entidade Cooperativa-Escola por meio de e-mail institucional, a qual disponibilizou documentos públicos legais tais como: Ata da Assembleia Geral Extraordinária e seu Estatuto Social e modelo de convênio de cooperação técnica, pedagógica e financeira. Na pesquisa bibliográfica e documental que dá suporte a esta análise, incluíram-se a legislação aplicável aos Institutos Federais e às Entidades Cooperativas, investigando suas regulamentações a partir das publicações oficiais. Resultados/aplicação: os resultados do estudo de caso seguem a legislação aplicável às entidades cooperativas, a fim de que o funcionamento de uma Cooperativa-Escola esteja clara para quem se interessar por esse modelo. É demonstrado como resultado um roteiro que visa facilitar a criação deste tipo de entidade, se houver interesse. Contribuições: no presente estudo constam informações para a constituição, implantação e desenvolvimento de Cooperativa-Escola no Instituto Federal de São Paulo, se houver interesse por essa implantação.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
2

Pedroso Ramos, Leticia, und Igor Vasconcelos Nogueira. „TRANSPARÊNCIA NOS PORTAIS ELETRÔNICOS DOS INSTITUTOS FEDERAIS“. Revista Ciência em Evidência 4, FC (09.06.2023): e023001. http://dx.doi.org/10.47734/rce.v4ifc.2305.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
A publicação da Lei nº 12.527/2011 - LAI completou dez anos no dia 18 de novembro de 2021 e seu propósito ainda é o de ampliar a transparência pública das informações governamentais. Desta forma, o presente artigo tem o objetivo inventariar as publicações do Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Portal CAPES) que abordem o tema de transparência nos portais eletrônicos dos institutos federais brasileiros. A pesquisa adotou a metodologia de revisão da bibliografia e considerou o uso do descritor transparência, portal e instituto federal em sua primeira na análise e posterior do descritor transparência, sítio e instituto federal, ambas sem nenhum recorte temporal. Ao analisar os resultados da primeira pesquisa observou-se a ocorrência de apenas 04 publicações no Portal CAPES, todas do formato artigo, relacionadas a análise dos sítios eletrônicos dos institutos federais. Na segunda pesquisa, as publicações foram as mesmas apresentadas com os primeiros descritores. Observou-se que o número de publicações sobre esse tema teve início somente 10 anos após a criação dos institutos federais, as metodologias utilizaram indicadores diferentes, mas concluíram que os sites analisados ainda não atendem em sua totalidade às informações mínimas estabelecidas pela LAI. Caberá aos servidores atuantes dentro dos institutos uma ação sistematizada para alteração do cenário identificado.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
3

Schneiders, Patrícia Mallmann, und Maria Eliza Rosa Gama. „Particularidades de um instituto federal e de seus professores“. Revista de Gestão e Avaliação Educacional 9, Nr. 18 (05.05.2020): 1. http://dx.doi.org/10.5902/2318133843883.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
O presente artigo foi elaborado a partir de dados preliminares de uma das pesquisas desenvolvidas no âmbito do Grupo de Pesquisa, Ensino e Extensão Docência, Escola e Formação de Professores e junto ao Programa de Mestrado Profissional em Políticas Públicas e Gestão Educacional da Universidade Federal de Santa Maria. Como objetivo buscou-se evidenciar as principais características do contexto de um instituto federal de educação, ciência e tecnologia do Estado do Rio Grande do Sul e dos professores ali inseridos. A metodologia utilizada teve abordagem qualitativa, utilizando-se de observação, análise documental e diário de bordo. A partir das investigações verificou-se especificidades gerais dos institutos federais e particularidades da atuação docente nesse contexto.Palavras-chave: institutos federais de educação; professores; trabalho docente.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
4

Rosinke, João Germano, Edione Teixeira de Carvalho, Gisele Cristina Lopes Rosinke und Guilherme José Santini da Silva. „A Participação dos Institutos Federais na Interiorização da Educação Superior Presencial no Brasil“. Research, Society and Development 9, Nr. 1 (01.01.2020): e06911570. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i1.1570.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Este estudo tem por objetivo primeiro analisar como os Institutos Federais se integraram na oferta da Educação Superior no Brasil. Articuladamente, averiguar-se-á como ocorreu o processo de interiorização das vagas. Ao criar os Institutos Federais no ano de 2008, o governo federal os definiu como instituições de educação superior, básica e profissional, promovendo a ampliação do número de vagas no país. Foi empregada uma pesquisa quanti-qualitativa. A coleta de dados foi realizada a partir das informações do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP, por meio do sistema do Censo da Educação Superior, entre os anos de 2008 a 2017. Os resultados preliminares demonstram como ocorreu a ampliação e interiorização das vagas, com uma contribuição decisiva dos Institutos Federais no acesso à educação superior em regiões que até então não eram atendidas.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
5

Brazorotto, Cintia Magno, und Selma Borghi Venco. „A educação profissional no Brasil“. ETD - Educação Temática Digital 23, Nr. 2 (19.05.2021): 487–505. http://dx.doi.org/10.20396/etd.v23i2.8656863.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Historicamente a educação profissional foi destinada às camadas mais pobres da população que visavam, por meio do ensino técnico, obter uma ocupação para ingresso no mercado de trabalho (CUNHA, 2005). Todavia, a trajetória das escolas federais (BANDERA, 2016) e, posteriormente, os Institutos Federais indica a presença majoritária de estudantes pertencentes à classe média. É nesse contexto que o presente artigo se desenvolve abordando articuladamente, de um lado, a política educacional dos Institutos Federais que logra a democratização do acesso ao ensino técnico; e, de outro, por meio dos resultados de pesquisa quantitativa, o perfil socioeconômico dos ingressantes no ensino médio integrado em um campus do Instituto Federal de São Paulo. Constata-se que o público-alvo prioritário da política não é contemplado e, portanto, segue caminho diverso ao traçado nos primórdios da educação profissional no Brasil.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
6

Souza, Elisângela de, und Lourdes Francisca Freitas. „Um estudo sobre a evasão nos cursos de graduação dos Institutos Federais“. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica 1, Nr. 20 (16.06.2021): e10757. http://dx.doi.org/10.15628/rbept.2021.10757.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
A evasão nos cursos de graduação é ainda um problema que afeta as instituições brasileiras. Os Institutos Federais de Ciência e Tecnologia ofertam cursos superiores especialmente na área tecnológica. O artigo apresenta uma análise descritiva dos estudantes matriculados no ensino superior dos Institutos Federais, utilizando os dados do Censo da Educação Superior do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), com o propósito de observar os perfis de evasão. No período pesquisado, 17,2% dos universitários haviam desistido do curso. Os resultados revelaram que, alguns grupos destacaram-se com proporções maiores de evasão, quando comparados ao total, como por exemplo, estudantes do curso à distância.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
7

Malta, Márcia Madeira, und Elisabeth Brandão Schmidt. „Princípios de racionalidade ambiental na formação de professores para a educação profissional“. Research, Society and Development 10, Nr. 3 (20.03.2021): e41110313366. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i3.13366.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Este artigo objetiva refletir sobre as contribuições da Racionalidade Ambiental para a Educação Profissional. Busca contribuir com a formação de professores em instituições de Educação Profissional, em especial nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. A pesquisa realizada foi teórica de abordagem hermenêutica com potencial interpretativo e compreensivo. Os elementos basilares de análise foram: Contextos históricos da Educação Profissional; pressupostos epistemológicos da gênese dos Institutos Federais; Organização do Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS). A partir da análise, emergiram princípios ontológicos de Educação Ambiental: Pertencimento ao campo do saber; Alteridade Pedagógica; Círculos Compreensivos e Cuidado Ambiental. Os resultados sinalizaram que a Racionalidade Ambiental está na gênese da concepção epistemológica dos Institutos Federais e que a formação de professores pode potencializar a Educação Ambiental na instituição. Conclui-se, ainda, que uma das principais alternativas para a Racionalidade Ambiental na Educação Profissional seja a formação de professores específica para a Educação Profissional, isto é, de forma contextualizada às suas especificidades.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
8

Barbosa, Elisangela. „REGISTROS DA DANÇA NOS INSTITUTOS FEDERAIS“. Profiscientia, Nr. 15 (11.12.2023): 55–68. http://dx.doi.org/10.61803/1806-0285.15.2021.156.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
A dança é prevista como um dos conteúdos da Educação Física em todo o caminho da formação escolar básica. Oferecendo o ensino médio técnico integrado, os Institutos Federais atendem à etapa final dessa formação, onde a Educação Física pode ser um espaço de diálogo e prática da dança na escola. Este trabalho de revisão bibliográfica tem o objetivo de apresentar um breve panorama da dança nos Institutos Federais e, num recorte mais particular, a dança no Instituto Federal de Mato Grosso. Para tanto, contou com referências de teses e dissertações e produções resultantes em site de busca online no período da Pandemia da Covid-19. Com esse levantamento, percebeu-se que a dança está presente nas aulas de educação física dos Institutos Federais, mas a produção do conhecimento sobre dança ainda é incipiente nesse contexto. Uma produção científica mais ampla tem importância na medida em que essa é uma instituição que faz parte de uma Rede Federal, presente em todos os estados brasileiros e que poderia ampliar discussões sobre essa prática corporal no ambiente escolar na etapa final da formação básica.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
9

Rôças, Giselle, und Alexandre Maia do Bomfim. „Educação Superior e Educação Básica nos Institutos Federais: avaliação da verticalização de ensino com seus gestores“. Educação Profissional e Tecnológica em Revista 1, Nr. 1 (15.12.2017): 50–73. http://dx.doi.org/10.36524/ept.v1i1.357.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Este artigo discute numa perspectiva analítica-crítica o encontro entre a Educação Básica e a Educação Superior proporcionado pela Lei 11.892 de 2008 para a implantação dos Institutos Federais. O debate é a verticalização do ensino que marcou e marca os institutos federais nos últimos anos, lhes concedendo uma peculiaridade não encontrada nas Universidades. A verticalização não é um elemento inovador dos institutos federais, tendo sido prevista e implementada nas últimas décadas do século XX nos Centros Federais de Educação Tecnológica, e já naquele momento, era prevista como algo muito além do que a ocorrência simultânea dos diferentes níveis e modalidades de ensino, preconizando o engajamento do docente que atuaria na sala de aula desde o ensino médio técnico até o ensino superior. O artigo apresenta como sessões (a) Breve apresentação da pesquisa; (b) Desafio imposto aos IF e à Rede: de nossa experiência e diálogo com nossos gestores até os gestores de outros Institutos e (c) De nossa compreensão de Instituto Unitário, passando pelo perigo da verticalização tacanha: que caminho seguir? (d) Horizontalidade na Verticalização e os desafios que permanecem: nossas considerações finais. Ao discorrer sobre a verticalização do ensino, destaca que não será qualquer verticalização que valerá a pena, para obter sucesso precisará observar especificidades, identidades e identificações.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
10

Lemos, Rosiane Borges de Carvalho, und Claudio Zarate Sanavria. „monitoria nos institutos federais“. Revista Diálogo Educacional 23, Nr. 77 (07.06.2023): 828–43. http://dx.doi.org/10.7213/1981-416x.23.077.ao01.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Este artigo aborda as concepções de estudantes monitores e docentes orientadores de um instituto federal, visando conhecer a monitoria pelos olhos daqueles que a vivenciam, ou, melhor, desvelar o que eles entendem sobre a monitoria, como são desenvolvidas as atividades, as motivações para participar, as contribuições oferecidas e as formas de divulgação do programa. Por meio de uma pesquisa qualitativa de natureza descritivo-explicativa, os dados foram coletados por meio de entrevista e analisados a partir da perspectiva da análise de conteúdo. Os dados evidenciam que a maioria dos participantes entende a monitoria como um instrumento de ajuda que beneficia alguns atores. Para muitos, essa ajuda significa “tirar dúvidas” dos demais estudantes. Compreendem ainda que o único objetivo do programa é prestar apoio ao aprendizado do estudante, não percebendo a monitoria como possibilidade de atividade extracurricular que colabore com a formação plena dos estudantes monitores. Conclui-se que, não basta aos atores saber da existência da monitoria, é preciso também conhecer os benefícios, as possibilidades oferecidas, e entendê-la como um importante instrumento de apoio ao ensino, à aprendizagem, à permanência e ao êxito. Logo, além de implementar um programa, é preciso acompanhá-lo, divulgá-lo, avaliá-lo e discutir sobre ele reflexivamente, dada a sua importância para a Educação Profissional e Tecnológica.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen

Dissertationen zum Thema "Instituto federais"

1

Ferreira, Kepler Benchimol. „Modelo de gestão estratégica e participativa para institutos federais: uma aplicação no Instituto Federal de Goiás“. Universidade Federal de Goiás, 2016. http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/6386.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Submitted by Marlene Santos (marlene.bc.ufg@gmail.com) on 2016-10-13T20:31:07Z No. of bitstreams: 2 Dissertação - Kepler Benchimol Ferreira - 2016.pdf: 2555678 bytes, checksum: a4ceb37c8a70260309ffd6dc14034307 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)
Made available in DSpace on 2016-10-13T20:31:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2 Dissertação - Kepler Benchimol Ferreira - 2016.pdf: 2555678 bytes, checksum: a4ceb37c8a70260309ffd6dc14034307 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Previous issue date: 2016-09-09
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Goiás - FAPEG#
#-961409807440757778#
#600
This dissertation presents a model of strategic and participative management to higher education institutions, built from the theoretical framework of strategic management, stakeholder theory, legal framework and management models. For the application of the model, was chosen the Instituto Federal de Goiás - IFG, whose performance is through 14 units distributed by the state of Goiás. Specifically, it aimed to: identify and classify the stakeholders of IFG; analyze its Institutional Development Plan (IDP); performing an institutional diagnosis of the organization, from the proposed model; and refine the model of strategic and participatory management, with its application. The methodology of this research is outlined in four followings stages: 1) bibliographic and documentary research; 2) presentation of the essential elements of strategic management theory and stakeholder; 3) proposal of strategic and participatory management model; 4) application of the model, with case study and organizational diagnosis. As a result, it presents a proposal for a strategic management model and participatory for the institutions of higher education, improved from its application in the IFG. This model could be used by them to meet the accreditation requirements and re-accreditation of the Ministry of Education and for the preparation of IDPs, as well as a strategic and participative action, to consider the expectations of its stakeholders in managing the organization.
A presente dissertação visa apresentar um modelo de gestão estratégica e participativa para Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, construído a partir do referencial teórico sobre gestão estratégica, teoria do stakeholder, marco legal e modelos de gestão. Para a aplicação do modelo, escolheu-se o Instituto Federal de Goiás - IFG, cuja atuação se dá por meio de 14 campi distribuídos pelo estado de Goiás. Especificamente, objetivou-se: identificar e classificar os stakeholders do IFG; analisar o seu Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI); realizar um diagnóstico institucional da organização, a partir do modelo proposto; e refinar o modelo de gestão estratégica e participativa, com a sua aplicação. A metodologia desta pesquisa está delineada em quatro etapas, a saber: 1) pesquisa bibliográfica e documental; 2) apresentação dos elementos essenciais da gestão estratégica e teoria do stakeholder; 3) proposta de modelo de gestão estratégica e participativa; 4) Aplicação do modelo, com estudo de caso e diagnóstico organizacional. Como resultados, apresenta-se a proposta de um modelo de gestão estratégica e participativa para Institutos Federais, aprimorado a partir de sua aplicação no IFG. Esse modelo poderá ser utilizado por essas instituições para o atendimento das exigências de credenciamento e recredenciamento do Ministério da Educação e para a elaboração do PDI, bem como para uma atuação estratégica e participativa, que considere as expectativas de seus diversos stakeholders na gestão da organização.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
2

SOUZA, Simone Rosa da Silva. „Impactos de pol?tica de forma??o continuada dos docentes do Instituto Federal Fluminense - campus Bom Jesus do Itabapoana“. Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, 2016. https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/jspui/1590.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Submitted by Jorge Silva (jorgelmsilva@ufrrj.br) on 2017-05-04T19:09:18Z No. of bitstreams: 1 2016 - SIMONE ROSA DA SILVA SOUZA.pdf: 1504817 bytes, checksum: 23d5919ede979f31542cd334b25dbebe (MD5)
Made available in DSpace on 2017-05-04T19:09:18Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2016 - SIMONE ROSA DA SILVA SOUZA.pdf: 1504817 bytes, checksum: 23d5919ede979f31542cd334b25dbebe (MD5) Previous issue date: 2016-06-01
The law 11.892/2008 has created the Federal Institutes of Education, Science and Tecnology, establishing changes in the working way of the institutions which now compose the Federal Web of Scientific, Professional Education. The teachers started to have a broader acting and the students, access to different formation paths. The current society also demands from the school the development of new duties, in an extremely changeable and fast production of knowledge scenario. In this context, the teacher represents an important role, specially in the changing of the students? thinking and attitude, requiring, therefore, constant acquisition and knowledge improvement that could contribute to his teaching practice. The Fluminense Federal Institute is among the institutions which embrace policies that encourage the continued formation of their servers/professionals. In this way, this study had as a general purpose to investigate the policy of teachers' continued formation, aiming to identify its impacts in the practice in IFFluminense. The investigation took place at campus Bom Jesus of Itabapoana and was attended by 15 active on Technical Courses and Higher Education teachers, who were served by the Continued Formation of the Institute and Academic-Professional Development Support Program between 2010 and 2014, for participating in post graduation courses. We embraced the qualitative approach, by conducting case study, intending to understand the meanings which the teachers attributed to the continued formation and the knowledge built by them. With bibliographic research, it was possible to develop the broad study of the issue, through the optics of several authors. It was also held documental research, including documents about the creation of the institutions that compose the Federal Web of Professional Education and about the aspects of the teacher continued formation policy, nacionally and at IFFluminense. For the data collection, it was applied a questionnaire, with questions regarding the policy of institutional continued formation. In order to analyze the questions that contained free opinions, we used the substance analysis method, according to Bardin (2009). After the tabulation, the data was presented through graphics, scales and in a textual form, allowing the debate of the results based on the studied authors. We concluded that the IFFluminense's policy of continued formation provides positive effects in the teacher acting/performance, especially regarding to the applicability, in teaching activities, of acquired knowledge in post graduation courses. With this study, we do not intend to finish the debate about the continued formation, but to evince aspects of this process in the development of teacher activities in the institution context, opening possibilities for new thoughts about the theme in several contexts.
A Lei n? 11.892/2008 criou os Institutos Federais de Educa??o, Ci?ncia e Tecnologia, estabelecendo mudan?as na forma de trabalho das institui??es que hoje comp?em a Rede Federal de Educa??o Profissional, Cient?fica e Tecnol?gica. Os docentes passaram a ter uma atua??o mais ampla e os discentes, acesso a diversas trajet?rias de forma??o. A sociedade atual tamb?m exige da escola o desenvolvimento de novas atribui??es, em um cen?rio extremamente mut?vel e de produ??o acelerada de conhecimento. Nesse contexto, o professor representa um papel fundamental, principalmente na modifica??o de pensamento e atitude dos estudantes, necessitando, ent?o, de constante aquisi??o e aprimoramento de conhecimentos que possam favorecer sua pr?tica de ensino. O Instituto Federal Fluminense est? entre as institui??es que adotam pol?ticas que incentivam a forma??o continuada de seus servidores. Desse modo, este estudo teve como objetivo geral investigar a pol?tica de forma??o continuada dos docentes, buscando identificar seus impactos na pr?tica dos professores do IFFluminense. A investiga??o foi realizada no campus Bom Jesus do Itabapoana e contou com a participa??o de 15 docentes, atuantes em Cursos T?cnicos e Curso Superior, atendidos pelo Programa de Apoio ao Desenvolvimento Acad?mico-Profissional e ? Forma??o Continuada do Instituto, entre 2010 e 2014, para participa??o em cursos de p?s-gradua??o. Adotamos a abordagem qualitativa, por meio de estudo de caso, visando compreender as significa??es que os docentes atribu?am ? forma??o continuada e aos conhecimentos constru?dos por eles. Com pesquisa bibliogr?fica, foi permitido o estudo amplo do tema, pela ?tica de diversos autores. Tamb?m foi realizada pesquisa documental, englobando documentos sobre a hist?ria da cria??o das institui??es que comp?em a Rede Federal de Educa??o Profissional e sobre os aspectos da pol?tica de forma??o continuada docente, em n?vel nacional e no IFFluminense. Para coleta de dados, foi aplicado um question?rio, com quest?es referentes ? pol?tica de forma??o continuada institucional. Nas quest?es que continham opini?es livres dos informantes, utilizamos o m?todo de an?lise de conte?do, conforme Bardin (2009). Ap?s a tabula??o, os dados foram apresentados por gr?ficos, tabelas e de forma textual, permitindo a discuss?o dos resultados baseada nos autores estudados. Conclu?mos que a pol?tica de forma??o continuada do IFFluminense proporciona efeitos positivos na atua??o docente, principalmente no tocante ? aplicabilidade, nas atividades de ensino, dos conhecimentos adquiridos nos cursos de p?s-gradua??o. Com este estudo, n?o pretendemos esgotar a discuss?o sobre forma??o continuada, mas evidenciar aspectos desse processo no desenvolvimento das atividades docentes no ?mbito da institui??o, abrindo possibilidades para novas reflex?es sobre o tema em diversos contextos.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
3

David, Marina Magalhães. „Atuação da psicologia escolar no Instituto Federal de Goiás : concepções e práticas“. reponame:Repositório Institucional da UnB, 2017. http://repositorio.unb.br/handle/10482/24630.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Instituto de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde, 2017.
Submitted by Raquel Almeida (raquel.df13@gmail.com) on 2017-08-17T21:13:52Z No. of bitstreams: 1 2017_MarinaMagalhãesDavid.pdf: 1402310 bytes, checksum: f64335fc97987a29f612a580b40da9b7 (MD5)
Approved for entry into archive by Raquel Viana (raquelviana@bce.unb.br) on 2017-09-22T21:47:33Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2017_MarinaMagalhãesDavid.pdf: 1402310 bytes, checksum: f64335fc97987a29f612a580b40da9b7 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-09-22T21:47:33Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2017_MarinaMagalhãesDavid.pdf: 1402310 bytes, checksum: f64335fc97987a29f612a580b40da9b7 (MD5) Previous issue date: 2017-09-22
Historicamente, a psicologia vem construindo estreitas relações com a educação. Por meio da psicologia escolar, essa aproximação se tornou cada vez mais importante para fomentar os processos de aprendizagem e desenvolvimento humano nos contextos educativos. A psicologia escolar passou por transformações teóricas e práticas que contribuíram para a construção de uma nova identidade profissional. O crescente desenvolvimento da área possibilitou a inserção cada vez maior de profissionais em diferentes contextos educacionais; entre esses, estão os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia (IFETs), reconhecidos tradicionalmente por ofertar educação profissional e tecnológica qualificada no Brasil. O presente estudo teve como objetivo investigar a atuação dos psicólogos escolares do Instituto Federal de Goiás (IFG). A pesquisa propôs como objetivos específicos: (a) identificar concepções de psicologia escolar e desenvolvimento humano indicadas pelos psicólogos escolares, (b) apresentar relatos de práticas realizadas pelos psicólogos escolares e (c) verificar as políticas institucionais que orientam o trabalho do psicólogo escolar no IFG. A fundamentação teórica e o delineamento metodológico da pesquisa foram ancorados nos pressupostos da perspectiva histórico-cultural do desenvolvimento. As informações foram construídas por meio da realização de entrevistas individuais com 10 psicólogos escolares que atuam em diferentes unidades do IFG. No intuito de contemplar os objetivos propostos, foram criadas três categorias temáticas a partir das análises das falas dos participantes: concepções acerca da psicologia escolar e do desenvolvimento; ações realizadas pelos psicólogos escolares; e diretrizes institucionais para o trabalho do psicólogo escolar. Os resultados revelaram que os participantes da pesquisa se encontram em um processo de transformação de concepções e práticas em psicologia escolar, transitando entre compreensões e intervenções com foco de ações diretas com os estudantes, e atuações que se fundamentam em princípios de uma psicologia escolar que valoriza a construção de um trabalho coletivo, com práticas junto a todos os atores escolares. Os profissionais evidenciaram não possuir diretrizes institucionais que orientem seu trabalho na instituição; essa ausência impacta a atuação profissional. Espera-se, com esta pesquisa, subsidiar possíveis estudos e ações futuras, como formações continuadas e políticas públicas que forneçam visibilidade à área, bem como consolidar o contexto da educação profissional como um espaço fértil para as contribuições da psicologia escolar.
Historically, Psychology has been building close relations with Education. Through School Psychology, this approximation has become increasingly important to foment human processes of learning and development in educational contexts. School Psychology passed through theoretical and practices transformations that contributed to build a new professional identity. The growing development of the area allowed a bigger insertion of professionals in different educational contexts; between then, Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia (IFET’s), traditionally recognized by offering a qualified professional and technological education in Brazil. This study aimed to investigate the practices of school psychologists who worked at Instituto Federal de Goiás (IFG). The research proposed as specific objectives: (a) identify conceptions of School Psychology and human development of school psychologists (b) present reports of practices realized by school psychologists and (c) verify institutional policies that guide school psychologist’s practices at IFG. Research theoretical foundation and methodological design were based on the historical cultural perspective of development assumptions. Information were built by constructing individual interviews with 10 school psychologists that worked at different IFG’s units. Aiming contemplate the proposed objectives, three thematic categories were created considering the analyzes of participants’ speech: conceptions about School Psychology and Developmental Psychology; practices realized by school psychologists and institutional guidelines to school psychologist’s practices. The results revealed that research’s participants were in a transformation process of conceptions and practices in School Psychology, transiting between comprehensions and interventions with focus in practices with students, and practices based on principles of a School Psychology that values the construction of a collective word, with practices involving all school actors. Professionals have evidenced not own institutional guidelines to orientate their work at institution; this absence impacts professional performance. It is expected, with this research, to subsidize possible studies and future actions, as continued education and public policies that can give visibility to the area, as well as consolidate professional education’s context as a fertile space to School Psychology’s contributions.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
4

Andrioli, Mary Grace Pereira. „Desenvolvimento de recursos na área de tecnologia assistiva: desafios e possibilidades em institutos federais“. Universidade de São Paulo, 2017. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-31072017-160236/.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
A Tecnologia Assistiva é uma área do conhecimento interdisciplinar reconhecida como alternativa relevante para favorecer a autonomia e a independência de pessoas com deficiência e mobilidade reduzida. Entretanto, no Brasil, há vários fatores que têm dificultado o seu acesso: desde o alto custo e dependência de importações à falta de divulgação das iniciativas existentes. Assim, partiu-se da hipótese de que instituições de educação pública voltadas à formação profissional e desenvolvimento científico e tecnológico poderiam ter um importante papel nessa área, tal como expresso na Lei no 11.892 que em 2008 criou os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Diante desse contexto, foi proposta a seguinte questão: de que forma essas instituições têm atuado no desenvolvimento de recursos de Tecnologia Assistiva? Para satisfazer tal questionamento, esta tese teve como objetivos descrever e analisar as iniciativas de desenvolvimento de Tecnologia Assistiva realizadas em dois câmpus de Institutos Federais, um localizado em Campinas-SP e outro em Bento Gonçalves-RS, buscando compreender as características do processo de desenvolvimento dos recursos, o público para o qual são destinados, perfil das equipes envolvidas, as condições institucionais e de que forma tem sido pensado o compartilhamento dos conhecimentos relacionados. Foi adotada abordagem qualitativa, e as técnicas de coleta de dados constituíram-se em entrevista semiestruturada e fontes documentais públicas, além de registros dos próprios pesquisadores. A análise dos dados foi baseada no referencial legal e teórico relacionado com Tecnologia Assistiva em consonância com as finalidades e objetivos expressos na Lei supracitada. Os resultados revelaram forte potencial de desenvolvimento de recursos de Tecnologia Assistiva, predominando as soluções consideradas de baixo custo, sendo, na maioria das vezes, baseadas em hardware aberto (que permite conhecer, realizar modificações e compartilhar os resultados). Ainda assim, e levando em conta que os dois grupos possuíam realidades distintas, sendo uma iniciativa com equipe institucionalizada e a outra não, mostrou-se relevante considerar tal desenvolvimento articulado à oferta de serviços via ações de extensão, apoiando os Núcleos que atendem pessoas com deficiência nas instituições, além de fomentar pesquisas na área. Por outro lado, uma dificuldade recorrente em ambas as iniciativas foi relacionada à aquisição de componentes para o desenvolvimento dos recursos, que acabam sendo muitas vezes custeados pelos próprios pesquisadores, recaindo em diversos momentos em uma perspectiva de autossustentabilidade. Nas duas iniciativas, o compartilhamento de conhecimentos e recursos faz parte das intenções dos entrevistados, o que revela a necessidade de estabelecer uma política própria para essa finalidade, bem como criar repositórios que favoreçam o licenciamento aberto, formato entendido como mais adequado. Por fim, sugere-se que o Estado assuma o fomento de políticas para institucionalização dessa área, garantindo não somente equipe, mas infraestrutura e recursos para manutenção das atividades, aproveitando-se e fortalecendo a organização em rede e a territorialidade dos Institutos Federais.
Assistive Technology is an interdisciplinary knowledge area recognized as highly relevant to the independence and autonomy of people with deficiency and reduced mobility. In spite of this relevance, there are several factors which have made access to Assistive Technology in Brazil. The hypothesis of this work is that public educational institutions involved in professional education and scientific and technological development could have an important role in this area. Federal Law 11,892 of 2008, that created the countrywide Federal Institutes of Education, Science and Technology, expressed this possibility. This led to the question that guided this research: How have these institutions promoted the development of resources for Assistive Technology? To answer this question, this work set as its objectives: to describe and analyze the initiatives in the area of Assistive Technology development in two câmpus: one in Campinas, SP, the other in Bento Gonçalves, RS; o seek to comprehend the characteristics of each research initiative, in special: its target population; its research team; the institutional arrangements; the resources involved; he sharing model, both for the knowledge generated and the technologies developed. A qualitative methodological approach was chosen. Data were collected through semi structured interviews and from public documentary sources and documents provided by the researches themselves. Data analysis was based on the legal and theoretical framework and the objectives and goals provided by the above mentioned law. The results obtained revealed a strong potential for the development of Assistive Technology resources in the two institutions and among the researchers involved especially low-cost open hardware resources (which legally allow the sharing of results and even their modification institutions and persons benefitting from this sharing). The two institutions discussed in this work confronted distinct realities. In one case the research team was institutionalized, in the other, not. In spite of this fact, it was deemed important to articulate the research with community service, through the Nuclei of Support to People with Specific Needs. One difficulty identified in both initiatives involved the acquisition of components required for the development of resources. Sometimes the researchers themselves these components with their own money, thus impairing the prospects of project sustainability. In both initiatives, the sharing of knowledge and resources was part of the original intention of the researchers. The definition of public policies that make this viable and the creation of repositories of solutions that favor open licensing (the most adequate alternative in the area of Assistive Technology) are therefore required. Finally, it is suggested that the State should assume the role of defining policies that will make it easier the institutionalization of this area, guaranteeing that the area has qualified personnel, infrastructure, materials and financial resources for its regular operation. The State should also strengthen the territoriality of the Federal Institutes and their network interconnection.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
5

Floro, Elisângela Ferreira [UNESP]. „Gerencialismo educacional e precarização do trabalho docente no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará“. Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2016. http://hdl.handle.net/11449/141910.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Submitted by ELISÂNGELA FERREIRA FLORO null (elisafloro@yahoo.com.br) on 2016-07-18T15:00:51Z No. of bitstreams: 1 tese versão final 18 de julho.pdf: 1553643 bytes, checksum: d68bd1c8330350ac1a054b5a890f74c5 (MD5)
Rejected by Ana Paula Grisoto (grisotoana@reitoria.unesp.br), reason: Solicitamos que realize uma nova submissão seguindo as orientações abaixo: No campo “Versão a ser disponibilizada online imediatamente” foi informado que seria disponibilizado o texto completo porém no campo “Data para a disponibilização do texto completo” foi informado que o texto completo deverá ser disponibilizado apenas 6 meses após a defesa. Caso opte pela disponibilização do texto completo apenas 6 meses após a defesa selecione no campo “Versão a ser disponibilizada online imediatamente” a opção “Texto parcial”. Esta opção é utilizada caso você tenha planos de publicar seu trabalho em periódicos científicos ou em formato de livro, por exemplo e fará com que apenas as páginas pré-textuais, introdução, considerações e referências sejam disponibilizadas. Se optar por disponibilizar o texto completo de seu trabalho imediatamente selecione no campo “Data para a disponibilização do texto completo” a opção “Não se aplica (texto completo)”. Isso fará com que seu trabalho seja disponibilizado na íntegra no Repositório Institucional UNESP. Por favor, corrija esta informação realizando uma nova submissão. Agradecemos a compreensão. on 2016-07-19T20:41:35Z (GMT)
Submitted by ELISÂNGELA FERREIRA FLORO null (elisafloro@yahoo.com.br) on 2016-07-23T00:07:49Z No. of bitstreams: 1 tese versão final 18 de julho.pdf: 1553643 bytes, checksum: d68bd1c8330350ac1a054b5a890f74c5 (MD5)
Approved for entry into archive by Ana Paula Grisoto (grisotoana@reitoria.unesp.br) on 2016-07-25T17:13:27Z (GMT) No. of bitstreams: 1 floro_ef_dr_mar.pdf: 1553643 bytes, checksum: d68bd1c8330350ac1a054b5a890f74c5 (MD5)
Made available in DSpace on 2016-07-25T17:13:27Z (GMT). No. of bitstreams: 1 floro_ef_dr_mar.pdf: 1553643 bytes, checksum: d68bd1c8330350ac1a054b5a890f74c5 (MD5) Previous issue date: 2016-06-24
A Lei n. 11892/2008 criou os Institutos de Educação, Ciência e Tecnologia (IF’s) a partir da fusão dos CEFET’s, das Escolas Agrotécnicas Federais e das Escolas vinculadas às universidades. As Escolas Agrotécnicas e os CEFET’s eram especializados (salvo algumas experiências com o ensino tecnológico) na oferta de educação profissional técnica de nível médio. Contudo, a Lei que os criou, imputou-lhes a responsabilidade de atuar em todos os níveis de ensino (desde o fundamental até a pós-graduação), como forma de ampliar o número de vagas com menor custo, maximizando o aproveitamento dos recursos estruturais e humanos já existentes. Os docentes tradicionalmente habituados a trabalhar com educação profissional de nível médio se viram impelidos a atuar em vários níveis de ensino e a desenvolver extensão e pesquisa em moldes similares aos praticados nas universidades. Diante da realidade, o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) acionou um intenso processo de gerencialismo educacional para regular o trabalho docente, a fim de comprometê-los com as metas da missão institucional, fato que afetou diretamente as condições de trabalho dos docentes que atuam na rede federal de ensino. Em virtude desta situação, esta pesquisa visou investigar se as mudanças na estrutura gerencial do IFCE estão ocasionando gradual intensificação e precarização do trabalho docente. O universo da pesquisa foi composto pelos três campi mais antigos do IFCE, onde realizamos observações diretas e coleta de dados de fontes bibliográficas primárias (tais como a legislação educacional e os documentos internos do IFCE). Realizamos entrevistas com um membro da equipe técnico-pedagógica e/ou dos Recursos Humanos, a fim de averiguar os motivos que conduziram às reformas internas do IFCE e complementamos estas informações com a realização de entrevistas e questionários aplicados a 10% dos docentes de cada campi observado. A partir das entrevistas e dos questionários, constatamos que os impactos do gerencialismo educacional não atingem o conjunto dos docentes da mesma forma, levando uma parcela dos profissionais a considerar que a intensificação do trabalho e a perda da autonomia são problemas isolados, que devem ser resolvidos individualmente. Além disto, a reestruturação da carreira não aumentou o staus profissional dos docentes da EBTT, que ainda são vistos como profissionais mais ligados ao pragmatismo da área técnica e tecnológica do que a profissionais vinculados à área acadêmica. No entanto, os docentes são cobrados pelos sistemas de avaliação a desempenhar trabalhos bastante similares aos docentes das universidades, contribuindo para precarizar ainda mais suas condições de trabalho devido à intensificação de atribuições.
The Brazilian Law n. 11892/2008 created The Institutos de Educação, Ciência e Tecnologia (IF’s)* since the fusion of CEFET's, Escolas Agrotécnicas Federais** and some schools which are bonded to universities. The Escolas Agrotécnicas and the CEFET's were specialized (but not at some experiences with the technological education) in the technical professional high school education offering. However, the law that created them, imputed them the responsibility to behave on all levels of education (from the elementary grades to post graduation) as a way to increase the number of vacancies at a lower cost, maximizing the use of structural and human resources that already exist there. The teachers who are traditionally used to working with high school professional education found themselves compelled to act in various levels of education and to develop researches and extension activities on similar manners to those ones which are practiced in universities. On reality, the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará*** (IFCE) started up an intense process of educational management to regulate the labor of teaching, in order to commit them to the goals of the institutional mission, it is a fact that it directly affected the job conditions of teachers that work in the federal educational system. Because of this situation, this study is aimed to investigate whether the changes in the management structure of the IFCE is causing a gradual intensification and precariousness of teaching. The scope of this research is composed of the three oldest campi of the IFCE, where we performed direct observations, data collection and the analysis of primary bibliographic sources (such as the national educational legislation and the internal documents of the IFCE). We interviewed a member of the technical-pedagogical and/or Human Resources staff, aiming to check out the purposes which led to the internal changes with the IFCE, and we complemented those informations with the acquirement of interviews and questionnaires applied to 10% of the teachers from each observed campi. Since the interviews and questionnaires, we found out that the impact of the educational managerialism does not reach all the teachers in the same way, taking a portion of the professionals to consider that the intensification of work and loss of autonomy are isolated problems that must be solved individually. Besides, the Career's restructuring did not increase the professional status of the EBTT teachers who are still seen as professionals more associated with the technical and technological pragmatism than the professionals related to the academic field. However, teachers are charged for evaluation systems to perform very similar work to teachers of universities, and this fact contributes to turn the working conditions more precarious due to the assignments's intensification.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
6

Oliveira, Júnior Geraldo Coelho de. „Gestão institucional e evasão escolar no contexto de criação e expansão dos Institutos Federais“. reponame:Repositório Institucional da UnB, 2015. http://dx.doi.org/10.26512/2015.10.D.20187.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Faculdade de Educação, Departamento de Pós-Graduação, Mestrado Profissional em Educação, Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão da Educação Profissional e Tecnológica, 2015.
Submitted by Fernanda Percia França (fernandafranca@bce.unb.br) on 2015-11-26T16:50:20Z No. of bitstreams: 1 2015_GeraldoCoelhodeOliveiraJúnior.pdf: 1744193 bytes, checksum: bb2577351ed64cd4b0187bad27ed8403 (MD5)
Approved for entry into archive by Raquel Viana(raquelviana@bce.unb.br) on 2016-05-12T17:41:02Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2015_GeraldoCoelhodeOliveiraJúnior.pdf: 1744193 bytes, checksum: bb2577351ed64cd4b0187bad27ed8403 (MD5)
Made available in DSpace on 2016-05-12T17:41:02Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2015_GeraldoCoelhodeOliveiraJúnior.pdf: 1744193 bytes, checksum: bb2577351ed64cd4b0187bad27ed8403 (MD5)
O estudo teve como objetivo analisar a gestão institucional do IFG, em face da evasão escolar tendo como referência a oferta do curso de Licenciatura Plena em Química no Campus Inhumas, no período de 2008 a 2015. Problematizou como pode ser compreendida a gestão institucional da Rede Federal e do IFG, em seu processo de expansão recente, partindo-se da evasão escolar como problema de gestão institucional. Essa pesquisa pautou-se pelas concepções do materialismo histórico dialético, utilizando-se a categoria contradição. Realizou-se pesquisa bibliográfica e pesquisa documental produzidas nos sindicatos, no IFG, no MEC, em entidades empresariais e órgãos de controle externo. No trabalho de campo foram realizadas entrevistas com diversos sujeitos representativos dessas instituições, com servidores do Campus Inhumas, dirigentes do IFG, servidores do MEC, do TCU, estudante do IFG e representante dos empresários. Esse estudo realizou um histórico da Rede Federal e do IFG entre 1909 e 2015, identificando-se os modelos econômicos e as transformações, dinâmicas e as consequentes reorganizações e reconfigurações da Rede Federal e suas instituições, com atenção especial para os anos 2000, com foco no IFG. Por fim, analisou-se a evasão escolar com foco nos processos de gestão institucional, evidenciando uma institucionalidade do IFG em torno de um modelo de gestão institucional com influências do autocratismo.
This study its main objective analyze IFG’s institutional management in the face of school evasion having as reference the offer of the course Full Teacher Education in Chemistry at the Inhumas Campus, from 2007 to 2015. Problematized as can be understood institutional management of the Federal Network and IFG be understood in its recent expansion process, starting from school evasion as a problem of institutional management. This research was guided by the ideas of dialectical historical materialism, using the category ‘contradiction’. Was held bibliographical as well as a desk research produced in the unions, at IFG, at MEC, in business entities and external control agencies. In the field work interviews were also conducted with several representatives of these institutions, with administrative servers of the Inhumas Campus, IFG leaders, MEC and TCU servers, IFG students and representatives of entrepreneurs. The investigation began carrying out a history of the Federal Network and IFG between 1909 and 2015, identifying the economic models and transformations, dynamics and the consequent reorganization and reconfiguration of the Federal Network and its institutions, with special attention over the years 2000, focusing on IFG. Finally, school evasion was analyzed with a focus on institutional management processes, in view of revealing an institutional framework of IFG around an institutional management model with autocracy influences.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
7

Souza, Flávia Antunes. „Avaliação da política pública de educação profissional nos institutos federais: uma análise da experiência do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ)“. Niterói, 2016. https://app.uff.br/riuff/handle/1/2027.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Submitted by Joel de Lima Pereira Castro Junior (joelpcastro@uol.com.br) on 2016-07-25T20:41:36Z No. of bitstreams: 1 Flávia Antunes Souza.pdf: 1739226 bytes, checksum: 534370e2acf6df21641d8c3d7124fc79 (MD5)
Approved for entry into archive by Biblioteca de Administração e Ciências Contábeis (bac@ndc.uff.br) on 2016-07-27T16:26:09Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Flávia Antunes Souza.pdf: 1739226 bytes, checksum: 534370e2acf6df21641d8c3d7124fc79 (MD5)
Made available in DSpace on 2016-07-27T16:26:09Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Flávia Antunes Souza.pdf: 1739226 bytes, checksum: 534370e2acf6df21641d8c3d7124fc79 (MD5)
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ)
A presente pesquisa analisa a avaliação da política pública de educação profissional no âmbito dos Institutos Federais, a partir da ação resultante da experiência do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ). Realizou-se uma pesquisa do tipo qualitativa, por meio de categorias de análise que se assemelham ao modelo proposto por Bardin (2006). A coleta de dados constituiu-se de um levantamento da situação profissional e de continuidade dos estudos por parte dos egressos do IFRJ, no período de 2009 a 2013, com o uso de estatística descritiva. Também se valeu de entrevistas com roteiro semiestruturado, que contou com a participação de diferentes gestores; e de uma análise de fontes documentais, que considerou o arcabouço normativo relativo aos Institutos Federais. A abordagem teórica privilegiou o campo das políticas públicas; as metodologias de avaliação de política pública e o percurso histórico das políticas de educação, com destaque para a educação profissional. Os resultados obtidos nos questionários dos ex-alunos fornecem elementos para compreender os caminhos por eles trilhados após a conclusão dos cursos técnicos. Já as análises provenientes das entrevistas com os gestores puderam confirmar, complementar e esclarecer hipóteses suscitadas durante a investigação. Neste sentido, o estudo apontou lacunas no monitoramento e acompanhamento da política pública de educação profissional nos Institutos Federais, limitando as possibilidades de incremento na formação profissional e nos aspectos de gestão.
This research analyzes the evaluation of public policy for professional education within the Federal Institutes, from the resulting action of the experience of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio de Janeiro (IFRJ). We performed a qualitative research, through analysis of categories that are similar to the model proposed by Bardin (2006). Data collection consisted of a survey of occupational status and subsequent studies by IFRJ alumni, from 2009 to 2013, using descriptive statistics. It also drew upon semi-structured interviews, with the participation of different managers; and an analysis of documentary sources, which considered the normative framework on the Federal Institutes. The theoretical approach favored the field of public policies; the evaluation methodologies of public policies and outline the history of educational policies, especially of professional education. Results obtained from alumni questionnaires provide elements to understand the paths they trod upon completion of technical courses. The analyses of the interviews with managers were able to confirm, complement and clarify hypotheses raised during the investigation. In this sense, the study pointed out gaps in monitoring and tracking of public policy for professional education in the Federal Institutes, limiting growth opportunities in vocational training and management aspects of the institution.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
8

Viana, Márcia de Negreiros [UNESP]. „Repercussões do sinaes no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará“. Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2017. http://hdl.handle.net/11449/148845.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Submitted by MARCIA DE NEGREIROS VIANA null (marcianviana7@gmail.com) on 2017-02-16T14:54:41Z No. of bitstreams: 1 fevmarcia vianaTese posdefesa Com ficha.pdf: 4387473 bytes, checksum: b27f16cb0d6b04811971c14904cf72bd (MD5)
Approved for entry into archive by Juliano Benedito Ferreira (julianoferreira@reitoria.unesp.br) on 2017-02-22T18:11:43Z (GMT) No. of bitstreams: 1 viana_mn_dr_mar.pdf: 4387473 bytes, checksum: b27f16cb0d6b04811971c14904cf72bd (MD5)
Made available in DSpace on 2017-02-22T18:11:43Z (GMT). No. of bitstreams: 1 viana_mn_dr_mar.pdf: 4387473 bytes, checksum: b27f16cb0d6b04811971c14904cf72bd (MD5) Previous issue date: 2017-01-25
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Esta tese investiga a avaliação de larga escala do sistema educacional superior dos Institutos Federais por meio do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes), instituído pela Lei n. 10.861/2004. O objetivo geral, que é analisar se o Sinaes (ferramenta de avaliação de Educação Superior Nacional), é apropriado para traçar um perfil dos Institutos Federais, cujo foco principal é o Ensino Técnico. Como referencial teórico, foram consultados os seguintes autores: Barreyro e Rothen (2014); Cunha (2011); Cardoso (2015); Dias Sobrinho (2010); Frauches (2014); Lima (2007); valorizamos, nesta pesquisa, sobretudo o estudo da escola, em nosso caso, o Instituto Federal de Educação do Ceará, Campus Fortaleza. A pesquisa, de natureza qualitativa, descritiva e exploratória. Utilizou como procedimento metodológico o estudo bibliográfico e documental, nestes, incluindo o levantamento, sistematização e análise dos documentos internos do IFCE e do Sinaes, que foram selecionados por tratarem de avaliação em larga escala, nos Institutos Federais e Universidades. Foram realizadas também entrevistas semiestruturadas com membros do IFCE, Setec e INEP. O IFCE - Campus Fortaleza foi escolhido como locus da pesquisa visto que é a unidade sede da Instituição junto ao Ministério da Educação, como também por realizar a avaliação institucional junto ao Sinaes, desde 2008. Dentre os resultados de pesquisa, destacamos que o Sinaes apresenta-se como um instrumento que não contribui a contento para avaliar tais instituições porque os Institutos Federais apresentam, historicamente, uma constituição complexa e desenvolvem atividades de ensino, pesquisa e extensão em diferentes níveis e modalidades de educação. Embora ofereçam Educação Superior, a vocação dessas escolas é majoritariamente voltada ao Ensino Técnico. Todavia, estas instituições estão sendo erroneamente avaliadas por um instrumento que considera apenas a Educação Superior, sem que sejam consideradas suas especificidades históricas e organizacionais.
This thesis investigates the large scale evaluation of federal institutes higher education system by Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes), established by the Law n. 10.861/2004. The general objective of this research was to analyse if Sinaes (national higher education evaluation tool) it is appropriate to describe a profile of federal institutes whose main focus is middle school professional teaching. As theoretical reference we consulted the following authors: Barreyro e Rothen (2014); Cunha (2011); Cardoso (2015); Dias Sobrinho (2010); Frauches (2014); Lima (2007); We mainly emphasized in this study the school study – Federal Institute of Education of Ceará, Campus Fortaleza. This research is qualitative, descriptive and exploratory and for doing that we used bibliographical and documental analysis as methodological procedures in which it was included surveying, systemization and analysis of IFCE internal documents and Sinaes that were selected because they dealt with large scale evaluation in Universities and Federal Institutes. Semistructured interviews were also used to get information from members of IFCE, Setec and INEP. IFCE Campus Fortaleza was chosen as research locus because it is the headquarters of Federal Institutes for Education Ministry as well as because it has been applying Sinaes since 2008. Among the results, we highlighted that Sinaes does not contribute fully to evaluate such institutions because Federal Institutes are historically complex and they develop teaching, research and extension activities in different levels and education modality. Even though, they offer higher education, their primary vocation is middle school professional teaching. However, those institutions are being wrongly evaluated by an instrument that takes into consideration only higher education without considering their historical and organizational specificities.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
9

Rocha, Rui Martins da. „Controle interno: avaliação da estrutura do sistema de controle interno do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais – IFNMG“. Escola de Administração, 2017. http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/24653.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Submitted by Núcleo de Pós-Graduação Administração (npgadm@ufba.br) on 2017-11-21T20:08:16Z No. of bitstreams: 1 Dissertação de Mestrado - Rui Martins da Rocha.pdf: 1233242 bytes, checksum: 20c9668932872ca003b2cd6c1da579e0 (MD5)
Approved for entry into archive by Maria Angela Dortas (dortas@ufba.br) on 2017-11-23T16:12:19Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Dissertação de Mestrado - Rui Martins da Rocha.pdf: 1233242 bytes, checksum: 20c9668932872ca003b2cd6c1da579e0 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-11-23T16:12:19Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertação de Mestrado - Rui Martins da Rocha.pdf: 1233242 bytes, checksum: 20c9668932872ca003b2cd6c1da579e0 (MD5)
A pesquisa, do tipo exploratória, visa avaliar os controles internos administrativos, relativos ao processo de execução financeira do IFNMG, partindo de uma pressuposição inicial de que os procedimentos adotados pela entidade não estariam sendo efetivos no controle da aplicação dos recursos financeiros recebidos pelo órgão. Visando alcançar o êxito proposto, inicialmente fez-se um breve relato da evolução do controle interno no Brasil. Logo após discorre-se sobre os temas Sistema de Controle Interno e o controle interno segundo a metodologia do COSO, seguidos de uma abordagem sobre o tema riscos. Com isso, tornou-se possível demonstrar a situação dos controles internos na entidade pesquisada e sugerir medidas consideradas adequadas para o controle interno. Foram objetivos do estudo analisar a efetividade dos controles internos administrativos, relativos ao processo de execução financeira do IFNMG, para tratar riscos e proteger os ativos da entidade, a partir de um mapeamento de fragilidades, categorizadas em uma matriz de riscos e a proposta de ações de controle julgadas como adequadas para corrigir tais fragilidades. Para a consecução dos objetivos foi utilizado o estudo de caso, em conjunto com a pesquisa documental, onde ocorreu a análise de documentos internos e externos, e a realização de entrevistas com perguntas relativas aos componentes da metodologia COSO, para verificar a presença e funcionamento de tais componentes nas atividades de controle da entidade. As fontes de evidências foram submetidas à triangulação mediante a análise qualitativa dos dados coletados. Como resultado alcançado destaca-se a identificação de quinze fragilidades, categorizadas dentre outros aspectos, segundo os componentes e objetivos da metodologia do COSO, o que permitiu a elaboração de uma matriz de riscos bem como sugerir uma série de ações de controles internos capazes de mitigar os riscos. Ao final, foram elaboradas as conclusões, quando foi possível confirmar o pressuposto inicial da pesquisa, que há uma ausência de estrutura adequada de controle interno relativa ao objeto de estudo, além de evidenciar a necessidade de criação de normas e diretrizes de controles que contemplem o tema riscos, visando consolidá- los na instituição. O estudo permite obter um ganho no conhecimento sobre o tema, além de possibilitar uma ampla visualização a respeito dos controles internos administrativos a partir do ambiente de trabalho da entidade pesquisada. A pesquisa traz como sugestões para pesquisas futuras a aplicação de outras técnicas de coleta e análises de dados, o papel da Comissão Própria de Avaliação – CPA como órgão importante no processo de avaliação institucional, além da elaboração de um dicionário de riscos já identificados ou que potencialmente venham a existir na entidade.
The exploratory research aims to evaluate the internal administrative controls related to IFNMG's financial execution process, based on an initial assumption that the procedures adopted by the entity would not be effective in controlling the application of the financial resources received by the entity. In order to achieve the proposed success, a brief report was initially made on the evolution of internal control in Brazil. Afterwards, we discuss the Internal Control System themes, internal control according to the COSO methodology, followed by an approach on the issue of risks. With this, it became possible to demonstrate the situation of internal controls in the entity under investigation and to suggest measures considered adequate for internal control. The objective of the study was to analyze the effectiveness of the internal administrative controls related to the financial execution process of the IFNMG, to treat risks and protect the assets of the entity, based on a mapping of fragilities, categorized in a risk matrix and the proposal of actions considered adequate to correct such weaknesses. In order to achieve the objectives, a case study was used, together with the documentary research, where the analysis of internal and external documents was carried out, as well as interviews with questions related to the components of the COSO methodology, to verify the presence and functioning of components in the entity's control activities. The sources of evidence were submitted to triangulation through the qualitative analysis of the data collected. As results achieved, we can highlight the identification of fifteen fragilities, categorized among other aspects, according to the components and objectives of the COSO methodology, which allowed the elaboration of a risk matrix as well as to suggest a series of actions of capable internal controls mitigate the risks. At the end, the conclusions were drawn up, when it was possible to confirm the initial assumption of the research, that there is a lack of adequate internal control structure related to the study object, besides evidencing the need to create norms and control guidelines that contemplate the to consolidate them in the institution. The study allows to obtain a gain in the knowledge on the subject, besides allowing a broad visualization regarding the internal administrative controls from the work environment of the researched entity. The research brings as suggestions for future research the application of other techniques of collection and analysis of data, the role of the Evaluation Commission - CPA as an important organ in the process of institutional evaluation, and the development of a dictionary of risks already identified or that potentially exist in the entity.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
10

Quevedo, Margarete de. „Verticalização nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia : concepção(ões) e desafios no IFRS“. reponame:Repositório Institucional da UCS, 2016. https://repositorio.ucs.br/handle/11338/1155.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Esta dissertação apresenta o resultado do trabalho de investigação acerca da(s) concepção(ões) de verticalização – entre o prescrito na Lei nº 11.892/2008 (que cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia - IFs) e o vivenciado no âmbito do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), atentando, especialmente, para o contexto dos Campi Bento Gonçalves e Sertão. Objetiva-se pesquisar a(s) concepção(ões) que embasaram a definição da verticalização dentre as finalidades e características dos IFs e constatar em que medida esta vem sendo operacionalizada nas unidades do IFRS supracitadas, bem como os desafios da operacionalização desse processo no cotidiano do agir pedagógico dos Campi Bento Gonçalves e Sertão do IFRS. A relação entre educação e trabalho, a investigação do processo histórico da educação profissional no Brasil e das atuais políticas públicas voltadas para a modalidade de educação em pauta, assim como literatura relativa ao tema em discussão apresenta-se como suporte teórico da dissertação. Para traçar o panorama da verticalização no IFRS, foram realizadas doze entrevistas em forma de questionário escrito ou entrevista presencial, de acordo com a opção do entrevistado. O processo de realização das entrevistas e a análise desse corpus empírico apontam para a pluralidade de concepções de verticalização, dentre elas: (1) a que compreende que verticalizar a educação significa ofertar, na mesma unidade, cursos da mesma área e/ou eixos em diferentes níveis, de modo que ao discente seja oportunizada a possibilidade de perfazer, sem trocar de instituição, um processo formativo desde o Ensino Médio até a Pós-Graduação; (2) a que concebe a verticalização no mesmo sentido, acrescentando as vantagens e desafios da atuação docente nos mais diferentes níveis de escolarização, sendo parte dela o compartilhamento e otimização dos espaços pedagógicos e, em uma fusão de ambas as concepções, (3) um percurso formativo no qual discentes, docentes e todos os demais sujeitos do processo, independente do grau de escolarização, possam, muito além de ver otimizados os custos, garantido a todos o direito de uma formação pública qualificada pela atuação dos IFs nos arranjos produtivos locais, conforme missão que lhes foi conferida. Com relação aos desafios da verticalização no IFRS, a manifestação dos entrevistados aponta para a existência de situações e realidades que dificultam a operacionalização da verticalização no IFRS, mais especificamente nos Campi Bento Gonçalves e Sertão. Estas são abordadas neste trabalho sob a categorização de desafios para uma nova cultura institucional “verticalizada” e desafios para uma nova prática pedagógica embasada na verticalização. Dentre os principais desafios abordados, estão os que dizem respeito à compreensão das implicações do ensino verticalizado, à superação de concepções e práticas que não condizem com a nova institucionalidade e à capacitação do quadro de servidores, além da necessária sensibilização da comunidade para atuar nesta nova forma de projetar os cursos e desenvolver o ensino. À demanda interna do IFRS que motivou a realização da pesquisa, pretende-se apresentar, nas possibilidades e limites do texto, o resultado do processo investigativo não em caráter de conclusão, mas como provocação para a continuidade da reflexão sobre o tema em pauta, dada sua relevância no contexto dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, bem como no âmbito das atuais políticas públicas para a educação profissional no Brasil.
Submitted by Ana Guimarães Pereira (agpereir@ucs.br) on 2016-05-11T18:50:45Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Margarete de Quevedo.pdf: 1667509 bytes, checksum: 4b2aa5062123294aa152f81ea3eacb12 (MD5)
Made available in DSpace on 2016-05-11T18:50:45Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Margarete de Quevedo.pdf: 1667509 bytes, checksum: 4b2aa5062123294aa152f81ea3eacb12 (MD5) Previous issue date: 2016-05-11
This dissertation presents the results of the investigative work about the conceptions of verticalization – between what is determined on Law N 11.892/2008 (which creates the Federal Institutes for Education, Science and Technology – IFs) and what is observed inside the Federal Institute for Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul (IFRS), with special attention to Bento Gonçalves and Sertão campuses. The objective is to research the conceptions that based the definition of verticalization between the goals and characteristics of the IFs and find how much it has been operationalized in the aforementioned units, as well as the challenges of operating this process in the routine of the pedagogic actions of the Bento Gonçalves and Sertão campuses of IFRS. The relationship between teaching and working, the investigation of the historic process of professional education in Brazil and of the current public policies related to this type of education, as well as sources related to the discussed theme are presented as theoretical support of the dissertation. In order to sketch the Outlook of verticalization inside IFRS, twelve interviews were made as a written questionnaire or in live interviewing, according to the wishes of the interviewed. The process of interviewing and the analysis of this empiric corpus point to a plurality of conceptions of verticalization, among them: (1) the one that understands that to verticalize the education means to offer, in the same unit, courses of the same fields and/or axis in different levels, so that the students have the possibility to complete, without changing the institution, the graduating process since high school until the post-graduation; (2) the one that conceives verticalization in this same manner, adding the advantages and challenges of the teacher’s actions in the many different levels of schooling, part of it being the sharing and optimization of the pedagogic spaces and, in a fusion of both conceptions, (3) a graduating course in which students, teachers and all the other subjects of the process, independent of the degree of schooling, may see far beyond the optimization of the costs, insuring to all the right to a quality public schooling through the actions of the IFs in the local production organizations, as per the mission assigned to them. Relating to the challenges of verticalization inside IFRS, the manifestation of the interviewed people points to the existence of situations and realities that make the operation of verticalization difficult, specifically in the Bento Gonçalves and Sertão campuses. Those are addressed on this work under the categorization of challenges for a new “verticalized” institutional culture and challenges for a new pedagogical practice based on the verticalization. Among the main challenges addressed, there are those related to the understanding of the implications of verticalized schooling, the overcoming of conceptions e practices not compliant to the new establishment and the capacitation of the board of servants, beyond the needed sensibilization of the community to act on this new form of designing the courses and developing schooling. To the internal demand of IFRS that motivated the realization of the research, it is intended to present, within the possibilities and limits of the text, the result of the investigative process not as a conclusion, but rather as a provocation for the continuity of the reflection about the theme, taking in account its relevance in the context of the Federal Institutes for Education, Science and Technology, as well as according to the current public policies for the professional education in Brazil.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen

Bücher zum Thema "Instituto federais"

1

Ivanov, Andrey, Daniil Kozlov, Andrey Bolotov, Yuriy Duhanin, Andrey Zhidkin, Boris Aparin, Viktor Belobrov et al. V.V. Dokuchaev Soil Institute 2023. ru: INFRA-M Academic Publishing LLC., 2023. http://dx.doi.org/10.12737/2118091.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Federal State Budgetary Scientific Institution Federal Research Center "V. V. Dokuchaev Soil Institute" is the leading scientific center in Russia for research in the field of soil science, methodology of soil-agroecological monitoring, rational land use and soil reclamation. The publication presents basic information about the directions of scientific research, popular science activities, interaction with state authorities and subdivisions of the V.V. Dokuchaev Soil Institute.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
2

Mano, Eloisa Biasotto. Os 25 anos do Instituto de Macromoléculas, 1968-1993 =: The 25 years of Institute of Macromolecules, 1968-1993. 2. Aufl. Rio de Janeiro: [s.n.], 2004.

Den vollen Inhalt der Quelle finden
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
3

Gubareva, Tat'yana, und Aleksandr Trusov. Administrative law. ru: INFRA-M Academic Publishing LLC., 2021. http://dx.doi.org/10.12737/987175.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
The textbook highlights the place of executive power in the system of state power of the Russian Federation; examines the concept, subject and methods of administrative law, the administrative and legal status of collective and individual subjects; describes positive institutions of administrative law, such as the Institute of licensing, the Institute of certification, the Institute of registration, institutes of metrology, certification and standardization, and others; highlights the main issues of institutions caused by legal conflicts. A large section of the textbook is devoted to administrative and tort law. Meets the requirements of the federal state educational standards of secondary vocational education of the latest generation. For students of legal specialties of educational organizations of secondary vocational and higher education, as well as for teachers of law faculties and practitioners.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
4

(Mexico), Instituto Federal Electoral. What is the Federal Electoral Institute? [Mexico]: Federal Electoral Institute, 1994.

Den vollen Inhalt der Quelle finden
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
5

(Mexico), Instituto Federal Electoral, Hrsg. Compendio de las memorias del proceso electoral federal de 1991: Compendio. México, D.F: El Instituto, 1993.

Den vollen Inhalt der Quelle finden
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
6

N, Topornin B., und Institut gosudarstva i prava (Rossiĭskai͡a︡ akademii͡a︡ nauk), Hrsg. Federalizm: Teorii͡a︡, instituty, otnoshenii͡a︡ : sravnitelʹno-pravovoe issledovanie. Moskva: I͡U︡rist, 2001.

Den vollen Inhalt der Quelle finden
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
7

Institute of Museum and Library Services (U.S.). Institute of Museum and Library Services. Washington, DC: IMLS, 1998.

Den vollen Inhalt der Quelle finden
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
8

Escamilla, Georgina Adela García. Instituto Federal Electoral: Régimen laboral y de responsabilidades. México: UBIJUS, 2007.

Den vollen Inhalt der Quelle finden
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
9

Gracia, Jaime Fernando Cárdenas. Estudios jurídicos en torno al Instituto Federal Electoral. México, D.F: Universidad Nacional Autónoma de México, 2000.

Den vollen Inhalt der Quelle finden
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
10

Carpizo, Jorge. Informe que se presenta al Colegio Electoral de la H. Cámara de Diputados del Congreso de la Unión: 26 de octubre de 1994. [Mexico]: Secretaría de Gobernación, 1994.

Den vollen Inhalt der Quelle finden
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen

Buchteile zum Thema "Instituto federais"

1

Kropf, Martha E. „The Federal Part of the Institution“. In Institutions and the Right to Vote in America, 45–63. New York: Palgrave Macmillan US, 2016. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-137-30171-0_4.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
2

de Beaufort Wijnholds, Onno. „The Federal Reserve: A Unique Institution“. In The Money Masters, 33–42. Cham: Springer International Publishing, 2020. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-40041-5_4.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
3

Adams, Maurice L. „Swiss Federal Institute Turbomachinery Lab at ETH Zurich“. In Rotating Machinery Research and Development Test Rigs, 99–105. Boca Raton : Taylor & Francis, CRC Press, [2017]: CRC Press, 2017. http://dx.doi.org/10.1201/9781315116723-9.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
4

Silva, Maria Gildivane Soares da, Eda Castro Lucas de Souza und Denise Del Prá Netto Machado. „Instituto Federal da Bahia: mudanças e manifestações culturais“. In Institutos Federais : os desafios da institucionalização. Editora Universidade de Brasília, 2012. http://dx.doi.org/10.26512/9788523010652.c4.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
5

Teixeira, Jonny Nelson, Conceição Gabriel Prestes, Laíze Batista do Nascimento Santos und Marcos Paulo Quibao Filho. „FORMAÇÃO DOS PROFESSORES DE FÍSICA: A CONTRIBUIÇÃO DOS INSTITUTOS FEDERAIS DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA“. In Open Science Research XII, 575–82. Editora Científica Digital, 2023. http://dx.doi.org/10.37885/230814034.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
A formação do professor de Física no Brasil vem sofrendo diversas mudanças aolongo dos anos, principalmente por causa das mudanças nas legislações de formação deprofessores, dedicando tempos maiores às práticas pedagógicas e aos estágiossupervisionados. O número de professores deste componente, entretanto, ainda não ésuficiente para suprir a sua falta no país, embora a realidade estivesse mudando em 15anos. Essa realidade começa a mudar a partir de 2005, por causa da criação de novasUniversidades Federais (UF) e, em 2008, com a criação dos Institutos Federais deEducação, Ciência e Tecnologia (IF) estes últimos destinando no mínimo 20% de vagaspara a formação inicial de professores, prioritariamente nos componentes curriculares comfalta histórica de professores. Esse trabalho decorre de uma pesquisa ainda em andamentono Instituto Federal de São Paulo que analisa o crescimento da oferta de vagas emLicenciatura em Física nos IF e levanta hipóteses acerca da qualidade da formação inicialde professores a partir da analise dos Projetos Pedagógicos de Curso e do número eformato de disciplinas metodológicas, que aliam as teorias educacionais e as diversasestratégias de ensino aprendizagem trabalhadas nestas disciplinas.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
6

Rosa, Tatiana Fátima Stürmer da, Eda Castro Lucas de Souza und Denise Del Prá Netto Machado. „Instituto Federal Sul-Rio-Grandense: práticas sociais como manifestações culturais — um estudo do Campus Sapucaia do Sul“. In Institutos Federais : os desafios da institucionalização. Editora Universidade de Brasília, 2012. http://dx.doi.org/10.26512/9788523010652.c3.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
7

Bitencourt, Fernando Dilmar. „Os desafios de pensar o território no extremo sul catarinense a partir do papel do Instituto Federal Catarinense“. In Institutos Federais : os desafios da institucionalização. Editora Universidade de Brasília, 2012. http://dx.doi.org/10.26512/9788523010652.c8.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
8

Pereira, Josué Vidal. „O PROEJA no Instituto Federal de Goiás: uma análise sobre os fatores de permanência dos jovens e adultos na escola“. In Institutos Federais : os desafios da institucionalização. Editora Universidade de Brasília, 2012. http://dx.doi.org/10.26512/9788523010652.c6.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
9

Volpi, Elon Kaleb Ribas, Albino Gabriel Turbay Junior und Fabio Caldas Araújo. „IRDR E OS REGULAMENTOS DOS TRIBUNAIS REGIONAIS FEDERAIS: IMPORTÂNCIA DA ISONOMIA DAS REGRAS“. In Estudos Avançados em Direito, 103–19. Bookerfield Editora, 2022. http://dx.doi.org/10.53268/bkf22040607.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
O instituto do Incidente de Resolução de Demandas Repetitivas (IRDR) e como tem sido feita sua regulamentação pelos Tribunais Regionais Federais é o tema desta pesquisa. O objetivo é expor a regulamentação do procedimento de julgamento do Incidente de Resolução de Demandas Repetitivas nos Regimentos Internos de tais cortes federais, verificando as diferenças nos procedimentos e como tais diferenças vem causando um uso aquém de seu potencial, além de uma aplicação não isonômica pelas cortes no território nacional. A pesquisa utilizou o método dedutivo e foi realizada por revisão bibliográfica em doutrina e análise de legislação e jurisprudência.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
10

Garcia, Carla Patricia. „Mudanças na legislação da educação profissional e seus impactos na oferta de cursos técnicos: um olhar a partir do Instituto Federal Sudeste - Campus Rio Pomba“. In Institutos Federais : os desafios da institucionalização. Editora Universidade de Brasília, 2012. http://dx.doi.org/10.26512/9788523010652.c5.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen

Konferenzberichte zum Thema "Instituto federais"

1

Rocha, Bruna Beatriz da. „O ENSINO REMOTO EMERGENCIAL: UMA ANÁLISE SOBRE AS FORMAS DE ORGANIZAÇÃO NOS INSTITUTOS FEDERAIS DA REGIÃO SUDESTE BRASILEIRA“. In I Congresso Brasileiro On-line de Ensino, Pesquisa e Extensão. Revista Multidisciplinar de Educação e Meio Ambiente, 2022. http://dx.doi.org/10.51189/ensipex/90.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Introdução: Este estudo parte da necessidade de mapear os aspectos institucionais, pedagógicos e acadêmicos, bem como de apoio e suporte aos discentes e docentes, mobilizados durante a implantação do Ensino Remoto Emergencial (ERE), a partir da suspensão dos calendários, iniciada em março de 2020 nos Institutos Federais do Sudeste Brasileiro. Objetivo: Assim, esta pesquisa busca analisar as formas de organização do ERE dos nove Institutos Federais do Sudeste do Brasil (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo; Instituto Federal do Rio de Janeiro; Instituto Federal Fluminense; Instituto Federal de Minas Gerais; Instituto Federal do Norte de Minas Gerais; Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerias; Instituto Federal do Sul de Minas; Instituto Federal do Triângulo Mineiro; Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo . Material e métodos: foi feita análise documental de regulamentos publicados nos sites institucionais e no portal do Ministério da Educação. O intuito era realizar as análises dos documentos disponibilizados nesses sites, a partir das palavras-chave: frequência, flexibilidade, recuperação, carga-horária, pré-requisitos, apoio, educação especial, calendário e avaliação. Resultados: Os resultados indicaram que os temas mais recorrentes nos documentos foram frequência, flexibilidade, cargahorária, apoio ao discente, calendário e avaliação, enquanto os menos recorrentes foram recuperação, pré-requisitos, educação especial e apoio ao docente. Conclusão: Percebeu-se que a falta de apoio do Ministério da Educação foi um fator que dificultou o processo de organização do ERE, dessa forma, cada instituição, assumindo a sua autonomia, buscou se organizar de acordo com as suas condições financeiras, demandas, necessidades e possibilidades. Observou-se também que, apesar de ser um grande desafio em garantir a universalidade do acesso ao ERE, todas as instituições buscaram, ainda que em condições adversas e complexas, viabilizar a democratização do acesso à educação no contexto da pandemia
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
2

Cruz, Joseany Rodrigues, und Jhonny David Echalar. „Institucionalização da EaD no Instituto Federal Goiano: uma revisão bibliográfica“. In III Seminário de Educação a Distância da Região Centro-Oeste. Sociedade Brasileira de Computação, 2020. http://dx.doi.org/10.5753/seadco.2020.14650.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Este trabalho é um levantamento bibliográfico e faz parte de uma pesquisa sobre a Institucionalização da Educação a Distância no Instituto Federal Goiano. A procura por textos acadêmicos foi norteada pela pergunta: Quais são as políticas públicas que visam à institucionalização da EaD nos Institutos Federais, principalmente no IF Goiano? O objetivo foi fazer um mapeamento das produções acadêmicas relacionadas ao tema. Foram realizadas buscas em quatro meios distintos: Catálogo de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), portal de periódicos da Capes/MEC, biblioteca eletrônica Scientific Electronic Library Online - SciELO e ERIC - Institute of Education Sciences. Como resultado, pode-se salientar que há poucas produções na área, o que aponta para a necessidade de pesquisas relevantes quanto à EaD e sua institucionalização nas instituições públicas brasileiras.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
3

Emerich, Clara Scheffer, Rafael Américo Fuhrich, Matheus Lorenzato Braga und Victor Martins De Sousa. „FlipIFC: O desenvolvimento de um fliperama de preparação e divulgação do exame de classificação do Instituto Federal Catarinense“. In VI Encontro Nacional de Computação dos Institutos Federais. Sociedade Brasileira de Computação - SBC, 2019. http://dx.doi.org/10.5753/encompif.2019.7216.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Considerando a importância social dos Institutos Federais e o potencial atrativo dos jogos, bem como sua utilização no meio escolar, este artigo apresenta o desenvolvimento de uma plataforma destinada à divulgação e preparação para o exame de classificação do Instituto Federal Catarinense (IFC). Após o levantamento de dados, realizado através de um questionário, por parte do corpo discente do IFC - Campus Avançado Sombrio, pôde-se perceber que estes consideram interessante uma ferramenta preparatória para o exame. A plataforma foi desenvolvida como um jogo e será executada em uma máquina de fliperama, instalada em escolas de ensino fundamental onde os alunos podem ter acesso à tal.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
4

Berssanette, João Henrique, und Antonio Carlos de Francisco. „Panorama do Ensino e Aprendizagem de Programação de Computadores no Instituto Federal do Paraná“. In Encontro Nacional de Computação dos Institutos Federais. Sociedade Brasileira de Computação - SBC, 2022. http://dx.doi.org/10.5753/encompif.2022.223037.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que se objetivou a desenvolver um panorama do ensino e aprendizagem de programação de computadores no Instituto Federal do Paraná IFPR. Para tanto, procedeu-se uma pesquisa documental tomando como base o ano de 2018. Os dados de investigação do estudo foram obtidos a partir de dados públicos e sistemas institucionais. Entre os resultados do estudo, encontram-se: a identificação de onde ocorre o ensino e aprendizagem de programação de computadores no IFPR; o perfil dos docentes que lecionam as disciplinas introdutórias de programação na instituição; e os índices de desempenho de aprendizagem dos estudantes nessas disciplinas.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
5

Sabaini, Paulo, Bruno Clemente und Bruno Coutinho. „Proposta de assistente virtual inteligente para estudantes das instituições federais de ensino profissional“. In Encontro Nacional de Computação dos Institutos Federais. Sociedade Brasileira de Computação - SBC, 2020. http://dx.doi.org/10.5753/encompif.2020.11069.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Um instituto federal de ensino possui uma variedade de informações, concernentes ao seu funcionamento, distribuídas em várias páginas do seu portal web e documentos do tipo pdf. Muitas vezes o acesso a essas informações pode se tornar uma tarefa frustrante, mesmo utilizando os mecanismos disponíveis de busca. A proposta deste trabalho é desenvolver um protótipo de chatbot que permita levantar as possibilidades e desafios na construção de um sistema inteligente, que resolva primariamente as dúvidas em relação à gestão pedagógica de um instituto de educação, com a base de conhecimento formada através de dados textuais já disponíveis no portal do IF. Os primeiros resultados se mostraram promissores.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
6

Pereira, Claúdio, und Shirleide Cruz. „Negação (cancelamento) das licenciaturas no processo de (De)formação e (Des)valorização da profissão docente“. In IX Simpósio Internacional Trabalho, Relações de Trabalho, Educação e Identidade. SITRE, 2022. http://dx.doi.org/10.47930/1980-685x.2022.2801.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Este trabalho tem por objetivo apresentar discussões pontuais sobre a formação de professores da Educação Básica nos Institutos Federais de Educação Ciência e Tecnologia, tendo em vista a necessidade de revisão teórica dos resultados e análise de um conjunto de pesquisa sobre as licenciaturas realizado no âmbito do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais. A metodologia foi elaborada a partir do pressuposto de que as pesquisas sobre espaços de formação de professores tratam da realidade concreta. Por isso, seu fundamento teórico-metodológico está alicerçado na perspectiva crítica dialética, a qual constitui uma teoria social de caráter teórico-filosófico que vai além das aparências do fenômeno. As discussões aqui apresentadas reúnem as análises de resultados de três pesquisas: o ingresso nos cursos de licenciatura (2015); as licenciaturas sob a ótica dos egressos (2016); e a política de implementação dos cursos de licenciatura nos Institutos Federais (2017).
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
7

Silva, Leonardo S. „Análise do aprendizado em programação de estudantes do ensino técnico integrado do Instituto Federal de Pernambuco“. In V Encontro Nacional de Computação dos Institutos Federais. Sociedade Brasileira de Computação - SBC, 2018. http://dx.doi.org/10.5753/encompif.2018.3559.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Compreender o contexto educacional e fundamental para promover melhorias no aprendizado de programaço. Analises estatisticas foram aplicados aos dados academicos de 301 estudantes do ensino medio matriculados na disciplina de introduço a programaço do IFPE. Foi observado quue o desempenho dos estudantes no e infuenciado pelo genero e no determinou a escolha por cursos superiores na area de computaço. Por outro lado, este desempenho possui forte correlaço com o desempenho em matematica. Os resultados contribuem para uma compreenşo sobre o tema em especial no contexto da educaço profssional.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
8

Oliveira, Catuxe Varjão de Santana, Eddie Fernandes de Jesus Menezes, Felipe Jovino dos Santos, Gabriel do Nascimento Santos Silva, José Matheus Oliveira Cavalcante und Stephanie Kamarry Alves De Sousa. „Acesso à formação em Inteligência Artificial para pessoas de baixa renda: um Estudo de Caso em Sergipe“. In Encontro Nacional de Computação dos Institutos Federais. Sociedade Brasileira de Computação - SBC, 2023. http://dx.doi.org/10.5753/encompif.2023.230781.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Este trabalho aborda a acessibilidade à formação em Inteligência Artificial (IA) no Brasil, com foco em Sergipe. Identificamos que pessoas de baixa renda enfrentam barreiras para ingressar nesse campo, como falta de recursos financeiros, conhecimento prévio em tecnologia e inglês. Concluímos que iniciativas gratuitas, como o programa do Instituto Federal de Sergipe, têm democratizado o acesso à formação em IA, permitindo que indivíduos de baixa renda desenvolvam habilidades e entrem no mercado de trabalho nesse campo em crescimento. A democratização do acesso à formação em IA é fundamental para reduzir desigualdades e criar um futuro mais justo e equitativo, onde todos possam contribuir e prosperar na era da inteligência artificial.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
9

Vieira, Matheus Dias, und Ewerton Andrade. „e-Carteirinha: O Documento Digital do Estudante“. In Encontro Nacional de Computação dos Institutos Federais. Sociedade Brasileira de Computação - SBC, 2020. http://dx.doi.org/10.5753/encompif.2020.11067.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Seguindo a tendência de disponibilização de documentos digitais de identificação, o presente trabalho visa criar uma versão digital da Carteira de Identificação Estudantil (CIE) para estudantes do Instituto Federal. Dentro das instituições de ensino, este documento é popularmente chamado de "carteirinha", por este motivo, esta nova versão vem sendo chamada de "e-Carteirinha". Com a implantação desta solução, espera-se que: (I) seja diminuído o período de espera para a confecção deste documento de identificação, (II) seja necessário menos servidores/colaboradores para sua emissão, (III) haja um acréscimo de segurança em razão dos mecanismos implementados nesta nova versão digital do documento, (IV) se estabeleça uma estrutura que permita extensão e comunicação com novos sistemas. Para isto, a solução foi desenvolvida nativamente para Android utilizando a linguagem Java e a ferramenta Android Studio, juntamente com bibliotecas de persistência, segurança da informação e comunicação e desenvolvimento web.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
10

Lima Júnior, Ubirajara, und Mônica Vicente. „Frequência x Evasão: Proposta de protótipo para detecção de alunos em sala de aula.“ In IV Encontro Nacional de Computação dos Institutos Federais. Sociedade Brasileira de Computação - SBC, 2020. http://dx.doi.org/10.5753/encompif.2017.9929.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
A evasão é um desafio para a gestão de escolas públicas, por isso torna-se necessário um procedimento que permita o controle e o gerenciamento desse processo. Este trabalho tem por objetivo colocar em prática uma proposta de automação de registro de frequência de alunos através de microcontrolador Arduino e etiquetas de rádio frequência (RFID), no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA), Campus Juazeiro, com o intuito de realizar um plano de ação contra a evasão escolar.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen

Berichte der Organisationen zum Thema "Instituto federais"

1

Mahdavian, Farnaz. Germany Country Report. University of Stavanger, Februar 2022. http://dx.doi.org/10.31265/usps.180.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Germany is a parliamentary democracy (The Federal Government, 2021) with two politically independent levels of 1) Federal (Bund) and 2) State (Länder or Bundesländer), and has a highly differentiated decentralized system of Government and administration (Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit, 2021). The 16 states in Germany have their own government and legislations which means the federal authority has the responsibility of formulating policy, and the states are responsible for implementation (Franzke, 2020). The Federal Government supports the states in dealing with extraordinary danger and the Federal Ministry of the Interior (BMI) supports the states' operations with technology, expertise and other services (Federal Ministry of Interior, Building and Community, 2020). Due to the decentralized system of government, the Federal Government does not have the power to impose pandemic emergency measures. In the beginning of the COVID-19 pandemic, in order to slowdown the spread of coronavirus, on 16 March 2020 the federal and state governments attempted to harmonize joint guidelines, however one month later State governments started to act more independently (Franzke & Kuhlmann, 2021). In Germany, health insurance is compulsory and more than 11% of Germany’s GDP goes into healthcare spending (Federal Statistical Office, 2021). Health related policy at the federal level is the primary responsibility of the Federal Ministry of Health. This ministry supervises institutions dealing with higher level of public health including the Federal Institute for Drugs and Medical Devices (BfArM), the Paul-Ehrlich-Institute (PEI), the Robert Koch Institute (RKI) and the Federal Centre for Health Education (Federal Ministry of Health, 2020). The first German National Pandemic Plan (NPP), published in 2005, comprises two parts. Part one, updated in 2017, provides a framework for the pandemic plans of the states and the implementation plans of the municipalities, and part two, updated in 2016, is the scientific part of the National Pandemic Plan (Robert Koch Institut, 2017). The joint Federal-State working group on pandemic planning was established in 2005. A pandemic plan for German citizens abroad was published by the German Foreign Office on its website in 2005 (Robert Koch Institut, 2017). In 2007, the federal and state Governments, under the joint leadership of the Federal Ministry of the Interior and the Federal Ministry of Health, simulated influenza pandemic exercise called LÜKEX 07, and trained cross-states and cross-department crisis management (Bundesanstalt Technisches Hilfswerk, 2007b). In 2017, within the context of the G20, Germany ran a health emergency simulation exercise with representatives from WHO and the World Bank to prepare for future pandemic events (Federal Ministry of Health et al., 2017). By the beginning of the COVID-19 pandemic, on 27 February 2020, a joint crisis team of the Federal Ministry of the Interior (BMI) and the Federal Ministry of Health (BMG) was established (Die Bundesregierung, 2020a). On 4 March 2020 RKI published a Supplement to the National Pandemic Plan for COVID-19 (Robert Koch Institut, 2020d), and on 28 March 2020, a law for the protection of the population in an epidemic situation of national scope (Infektionsschutzgesetz) came into force (Bundesgesundheitsministerium, 2020b). In the first early phase of the COVID-19 pandemic in 2020, Germany managed to slow down the speed of the outbreak but was less successful in dealing with the second phase. Coronavirus-related information and measures were communicated through various platforms including TV, radio, press conferences, federal and state government official homepages, social media and applications. In mid-March 2020, the federal and state governments implemented extensive measures nationwide for pandemic containment. Step by step, social distancing and shutdowns were enforced by all Federal States, involving closing schools, day-cares and kindergartens, pubs, restaurants, shops, prayer services, borders, and imposing a curfew. To support those affected financially by the pandemic, the German Government provided large economic packages (Bundesministerium der Finanzen, 2020). These measures have adopted to the COVID-19 situation and changed over the pandemic. On 22 April 2020, the clinical trial of the corona vaccine was approved by Paul Ehrlich Institute, and in late December 2020, the distribution of vaccination in Germany and all other EU countries
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
2

Schey, Stephen, und Jim Francfort. AVTA Federal Fleet PEV Readiness Data Logging and Characterization Study for National Institute of Health. Office of Scientific and Technical Information (OSTI), November 2014. http://dx.doi.org/10.2172/1179382.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
3

Mark, Tami L., William N. Dowd und Carol L. Council. Tracking the Quality of Addiction Treatment Over Time and Across States: Using the Federal Government’s “Signs” of Higher Quality. RTI Press, Juli 2020. http://dx.doi.org/10.3768/rtipress.2020.rr.0040.2007.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
The objective of this study was to track trends in the signs of higher-quality addiction treatment as defined by the National Institute on Drug Abuse, the National Institute on Alcohol Abuse and Addiction, and the Substance Abuse and Mental Health Services Administration. We analyzed the National Survey of Substance Abuse Treatment Services from 2007 through 2017 to determine the percent of facilities having the characteristics of higher quality. We analyzed the percent by state and over time. • We found improvements between 2007 and 2017 on most measures, but performance on several measures remained low. • Most programs reported providing evidence-based behavioral therapies. • Half or fewer facilities offered medications for opioid use disorder; mental health assessments; testing for hepatitis C, HIV, and sexually transmitted diseases; self-help groups; employment assistance; and transportation assistance. • There was significant state-level variation across the measures.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
4

KALUGINA, N., und N. BELAN. FORMATION AND DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL SUBJECTIVITY OF STUDENTS IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF A HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION. Science and Innovation Center Publishing House, 2021. http://dx.doi.org/10.12731/2658-4034-2021-12-4-2-40-47.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
The author presents the results of a study of the resourcefulness of the educational environment of the Far Eastern Federal University from the perspective of a subjective approach, which involves students’ awareness and acceptance of the availability of objective resources, and concludes that there is a need for tutor support of their educational and practical activities.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
5

Heredia, Blanca. La economía política de la creación de servicios civiles de carrera: La experiencia de México en los años 90. Inter-American Development Bank, Juni 2002. http://dx.doi.org/10.18235/0010004.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Este trabajo analiza las condicionantes políticas de los intentos recientes de reforma de los sistemas de administración del personal público en México. El trabajo se organiza como sigue. En la primera sección se presenta un esbozo de la situación general del empleo público en México. La segunda especifica los principales obstáculos que han enfrentado este tipo de reformas e identifica los factores que pueden facilitarla. La explicación propuesta sugiere que el factor crítico para el éxito consiste en que la supervivencia y avance de los políticos y los burócratas pase a depender de que los cambios, en efecto, ocurran. En la tercera parte se presenta el caso de la iniciativa de creación de un servicio civil para la administración federal y en la cuarta el de la instauración de un sistema similar en el Instituto Federal Electoral. El trabajo cierra con una breve sección de conclusiones.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
6

Swinson Evans, Tammeka, Suzanne West, Linda Lux, Michael Halpern und Kathleen Lohr. Cancer Symptoms and Side Effects: A Research Agenda to Advance Cancer Care Options. RTI Press, Juli 2017. http://dx.doi.org/10.3768/rtipress.2017.rb.0016.1707.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Cancer survivors have unique physical, psychological, social, and spiritual health needs. These can include symptoms and side effects associated with cancer and cancer treatment, such as pain, cognitive dysfunction, insomnia, and elevated anxiety and depression. This research brief summarizes a landscape review done for the Patient Centered Outcomes Research Institute (PCORI) to develop a clear, comprehensive understanding of the state of research as of the mid-2000s. We conducted a targeted search strategy to identify projects funded by federal and commercial sources and the American Cancer Society (ACS) in addition to identifying funding opportunities released by the National Institutes of Health (NIH). We conducted additional review to identify studies focused on symptom and side-effect measures and five priority topic areas (selected by PCORI prior to the review) in the following five databases (from January 2005- through September 2015) with an inclusion criteria in an adapted PICOTS framework (populations, interventions, comparators, outcomes, time frames, and settings). We identified 692 unduplicated studies (1/2005 to 9/2015) and retained 189 studies about cancer symptom and side-effect management. Of these studies, NIH funded 40% and the ACS 33%. Academic institutions, health care systems, other government agencies, and private foundations or industry supported the remainder. We identified critical gaps in the knowledge base pertaining to populations, interventions, comparators (when those are relevant for comparative effectiveness reviews), and outcomes. We also discovered gaps in cross-cutting topics, particularly for patient decision-making studies, patient self-management of cancer symptoms and side effects, and coordinated care.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
7

Taylor, Shawna, Jake Carlson, Joel Herndon, Alicia Hofelich Mohr, Wendy Kozlowski, Jennifer Moore, Jonathan Petters und Cynthia Hudson Vitale. Public Access Data Management and Sharing Activities for Academic Administration and Researchers. Association of Research Libraries, November 2022. http://dx.doi.org/10.29242/report.rads2022.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
The Realities of Academic Data Sharing (RADS) Initiative’s public-access data management and sharing (DMS) activities are the result of categorizing services and support across the institution that are likely needed to make public access to research data available. The RADS project team categorized these activities by life-cycle phases for public access to research data, and used the activities in RADS surveys of publicly funded campus researchers and institutional administrators whose departments likely provide support in these areas. The result of categorizing and defining these activities not only delineated questions for RADS’s retrospective studies, but, consequently, may also help researchers, administrators, and librarians prepare for upcoming federal and institutional policies requiring access to publicly funded research data. This report presents version 1 of the RADS public access DMS activities. Additional versions are expected to be released as more institutions engage in implementing new federal policies in the coming months. Community engagement and feedback on the RADS DMS activities is critical to (1) validate the activities and (2) parse out the activities, as sharing and refining them will benefit stakeholders interested in meeting new federal open-access and sharing policies.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
8

Reddy, Seetha, Ashley Parker, David Reinke und Kaely Colligan. Final Report: California Tribal Nations Transportation Planning Needs Assessment Study. Mineta Transportation Institute, März 2023. http://dx.doi.org/10.31979/mti.2022.2154.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
The Tribal Transportation Planning Needs Assessment Study was a collaborative project conducted by Caltrans and the Mineta Transportation Institute, San Jose State University. The primary goal of the project was to identify the current state of transportation planning activities and partnerships within Tribal governments in California, so that Caltrans can meaningfully engage more actively with Tribal governments early in the planning process and better meet the transportation needs of Tribal communities. The study focused on the 109 federally recognized Tribal Nations in California, and collected data through a survey questionnaire. The key task undertaken by the study team was to engage and support Tribes to ensure that their opinions were heard and to provide as much or as little technical assistance on the questionnaire as they needed. The findings of the study clearly demonstrate that Tribal Nations have challenges related to technical and staff capacity, funding, lack of resources to meet transportation needs, and lack of collaborative partnerships at the local, state and federal levels, among other issues. This study identifies specific needs and provides recommendations for future engagement between Caltrans, local, state and federal agencies with the Tribal Nations.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
9

McKay, Jaclynn, Mikalaa Martin, Micaela Ascolese und Gabby DiEmma. North Carolina State University and the Forensic Technology Center of Excellence Two-Part Virtual Workshop Series: Qualifications of an Expert Witness for Legal Professionals—The Daubert and Frye Standards. RTI Press, Dezember 2023. http://dx.doi.org/10.3768/rtipress.2023.cp.0017.2312.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
The Forensic Technology Center of Excellence, a program of the National Institute of Justice, in collaboration with North Carolina State University, hosted a two-part virtual workshop series on the Qualifications of an Expert Witness for Legal Professionals. The workshop series included topics relevant to qualifications of expert witnesses in forensic disciplines, with the first workshop occurring on August 2, 2023, and centering around the Daubert standard. The second workshop occurred on October 25, 2023, and focused on the Frye standard. The workshops brought together over 800 criminal justice professionals to explore the historical basis for the Frye and Daubert standards, the issues surrounding qualifying expert witnesses, the effect of the standards on the admission of expert testimony in the courts, and the future of forensic testimony with the December 2023 revisions to Federal Rule of Evidence 702. The workshops included presentations from a diverse panel of speakers spanning the breadth of legal practitioners—including trial attorneys, professors, attorney generals, and postconviction litigators—and provided a platform for attendees to discuss legal issues related to forensic science.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
10

Macrory, Cara. PR727-213904-R01 Considerations for Crack ILI Response in Hazardous Liquids Pipelines. Chantilly, Virginia: Pipeline Research Council International, Inc. (PRCI), Februar 2022. http://dx.doi.org/10.55274/r0012209.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
The American Petroleum Institute (API) initiated this project through Pipeline Research Council International, Inc. (PRCI), to apprise industry consensus recommended practices regarding reasonable and prudent crack in-line inspection (ILI) response criteria for hazardous liquid pipelines based on a comprehensive and informed consideration of current practices, processes, research, ILI performance and the industry's operating history. API Recommended Practice (RP) 1176, Assessment and Management of Cracking in Pipelines, are currently being prepared. A target date for a notice of proposed rulemaking (NPRM) from the U.S. Department of Transportation's (DOT) Pipeline and Hazardous Material Safety Administration (PHMSA) for Title 49 Code of Federal Regulation (CFR) and sect;195.452 has not been communicated at this time, however it is anticipated by the industry that an NPRM addressing changes to pipeline integrity management is forthcoming. The objective of this research is to substantiate API's stated depth and failure pressure ratio (FPR) response criteria applicable to ILI reported cracking anomalies in hazardous liquid pipelines, as well as facilitate operator and regulator technical insight sharing.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
Wir bieten Rabatte auf alle Premium-Pläne für Autoren, deren Werke in thematische Literatursammlungen aufgenommen wurden. Kontaktieren Sie uns, um einen einzigartigen Promo-Code zu erhalten!

Zur Bibliographie