Dissertationen zum Thema „Enfant de parents à problèmes“

Um die anderen Arten von Veröffentlichungen zu diesem Thema anzuzeigen, folgen Sie diesem Link: Enfant de parents à problèmes.

Geben Sie eine Quelle nach APA, MLA, Chicago, Harvard und anderen Zitierweisen an

Wählen Sie eine Art der Quelle aus:

Machen Sie sich mit Top-50 Dissertationen für die Forschung zum Thema "Enfant de parents à problèmes" bekannt.

Neben jedem Werk im Literaturverzeichnis ist die Option "Zur Bibliographie hinzufügen" verfügbar. Nutzen Sie sie, wird Ihre bibliographische Angabe des gewählten Werkes nach der nötigen Zitierweise (APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver usw.) automatisch gestaltet.

Sie können auch den vollen Text der wissenschaftlichen Publikation im PDF-Format herunterladen und eine Online-Annotation der Arbeit lesen, wenn die relevanten Parameter in den Metadaten verfügbar sind.

Sehen Sie die Dissertationen für verschiedene Spezialgebieten durch und erstellen Sie Ihre Bibliographie auf korrekte Weise.

1

Trottier, Catherine. „Adaptation des enfants de parents séparés : diversité des trajectoires de problèmes intériorisés et extériorisés“. Doctoral thesis, Université Laval, 2021. http://hdl.handle.net/20.500.11794/68756.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Il est bien démontré que les enfants de parents séparés ont plus de risques de développer des problèmes comportementaux intériorisés et extériorisés. Les écrits scientifiques suggèrent qu’il pourrait exister des variations importantes dans la durée et l’ampleur des problèmes des jeunes. Or, la perspective comparative actuelle selon la structure familiale (séparée ou intacte) occulte la diversité des difficultés à long terme présentées par les enfants de parents séparés. L’objectif principal du présent mémoire doctoral est donc de décrire séparément les diverses trajectoires de problèmes intériorisés et extériorisés de 452 enfants de parents séparés. Les enfants, âgés entre 2 et 13 ans au moment de la séparation, sont par la suite suivis jusqu’à dix ans après la rupture. Des analyses de classes latentes, s’inscrivant dans une approche centrée sur les personnes, distinguent quatre trajectoires de problèmes intériorisés et trois trajectoires de problèmes extériorisés. En complément à la description des trajectoires, une analyse des correspondances binaires suggère globalement la présence d’une association modérée entre les trajectoires de problèmes intériorisés et les trajectoires de problèmes extériorisés. Des analyses discriminantes, également complémentaires à la description des trajectoires, indiquent que l’âge de l’enfant, le sexe de l’enfant, ses problèmes prérupture et le statut socio-économique de sa famille au moment de la séparation prédisent en partie la trajectoire empruntée par le jeune. Le présent projet expose la présence de diversité dans les trajectoires d’adaptation post-rupture des enfants de parents séparés. Les résultats confirment la pertinence d’adopter une approche différente dans l’évaluation de l’adaptation des enfants après la séparation. Il importe de considérer la diversité des trajectoires d’adaptation des enfants afin de mieux cibler des interventions propres aux caractéristiques de l’enfant et son contexte familial. Les implications cliniques des résultats et des pistes de recherches futures sont élaborées.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
2

Gaudet, Ghislaine. „L'influence du conflit parental et de la qualité de la relation mère-enfant sur les problèmes de comportement des enfants suite à une séparation parentale“. Thesis, National Library of Canada = Bibliothèque nationale du Canada, 1998. http://www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk2/tape15/PQDD_0012/MQ33874.pdf.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
3

Tocheva, Detelina. „Enfants et parents "à problèmes" : façons de penser, façons de faire dans l'institution de la protection de l'enfance en Estonie“. Paris, EHESS, 2005. http://www.theses.fr/2005EHES0194.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La thèse étudie la redéfinition de normes sociales liées à l'enfant et à ses parents dans le contexte du changement post-communiste, à partir d'une recheche sur l'institution de la protection de l'enfance en Estonie. Celle-ci se charge principalement d'aider des enfants et des familles dits "à problèmes", c'est à dire ayant des difficultés sociales et familiales. Son objectif premier est d'empêcher la dislocation du couple parent-enfant, ce en quoi elle s'oppose au modèle de l'orphelinat soviétique. Le but de conserver la parentalité d'origine témoigne d'une mutation idéelle et détermine des modalités de soutien nouvelles. A partir d'une enquête de terrain, sont mises en lumière des pratiques et les représentations des travailleurs sociaux et des "clients", parents et enfants. Paroles et actes témoignent de la diversité des pratiques et du fait que dans les interactions quotidiennes le stigmate est toujours négocié
This thesis studies the re-definition of social norms linked to children and their parents in the context of post-communist transition in Estonia. It does so by analyzing the institution of child protection in Estonia, which mainly looks after "problem" children and parents, i. E. Families who experience difficult situations in the social and family spheres. The first and foremost aim of the institution is to avoid the dislocation of the parent-child couple ; and this objective is radically opposed to the soviet model of sending children to the orphanage
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
4

Simard-Lamarche, Louise. „Composantes d'un programme d'éducation et de support parental visant la prévention des problèmes de développement des enfants en milieu défavorisé“. Master's thesis, Université Laval, 1989. http://hdl.handle.net/20.500.11794/37374.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
"La présente étude se penche sur les problèmes de développement des enfants issus des milieux les plus défavorisés sur le plan socio-économique. Dans le but d’aider à l’élaboration d'un programme d'intervention préventive mieux adapté aux parents, l'étude vise à identifier les principales composantes d'un tel programme à savoir, les objectifs à poursuivre, les approches, les modalités d'intervention et les stratégies de recrutement à utiliser ainsi que les facteurs reliés à la capacité de rejoindre ces clientèles et d'atteindre les objectifs visés. L'analyse des résultats des évaluations de programmes implantés en milieu défavorisé amène à conclure qu'une approche individuelle débouchant progressivement sur une intégration des parents dans leur communauté, par une approche de groupe, permet d'entrevoir de meilleurs résultats. L'efficacité de l'intervention est tributaire d'une action globale, précoce, intensive et durable."
Québec Université Laval, Bibliothèque 2019
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
5

Thifault, Céline. „Liens entre les habiletés de résolution de problèmes interpersonnels de l'enseignant, du parent et de l'enfant de maternelle“. Thesis, Université Laval, 2008. http://www.theses.ulaval.ca/2008/25725/25725.pdf.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
6

St-Laurent, Audrey. „Modélisation de l'association entre l'insatisfaction conjugale et les problèmes comportementaux chez des enfants d'âge préscolaire“. Doctoral thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/30376.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Ce projet vise l’approfondissement de l’association longitudinale réciproque entre l’insatisfaction conjugale des parents ainsi que les problèmes de comportement extériorisés et intériorisés des enfants entre l’âge de deux ans et cinq ans. Les participants de cette étude (n = 1997 pour les mères, n = 1616 pour les pères) proviennent de l’Étude longitudinale du développement des enfants du Québec (ÉLDEQ) dans le cadre de laquelle plus de 2000 enfants québécois ont été suivis de façon longitudinale. Les difficultés de comportement des enfants et la satisfaction conjugale des pères et des mères ont été mesurées de façon répétée alors que les enfants avaient en moyenne deux ans, trois ans, quatre ans et cinq ans à l’aide de questionnaires complétés par les parents. Les résultats montrent une association concomitante et bidirectionnelle entre l’insatisfaction conjugale et les problèmes de comportement extériorisés et intériorisés des enfants. Ces résultats s'ajoutent au très petit bassin d'observations empiriques sur le rapport bidirectionnel entre l’insatisfaction conjugale et les problèmes comportementaux de l'enfant.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
7

Gagné, Karine. „Effets d’un programme d’entraînement aux habiletés parentales implanté auprès des familles d’accueil sur les problèmes de comportement des enfants et sur les pratiques éducatives des parents d’accueil“. Mémoire, Université de Sherbrooke, 2014. http://hdl.handle.net/11143/5967.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
De nombreux enfants placés en famille d’accueil présentent des problèmes de comportement. Les parents d’accueil sont souvent peu outillés à gérer ces difficultés comportementales, ce qui amène les enfants à vivre plusieurs déplacements. L’instabilité associée à ces nombreux déplacements engendre des répercussions non négligeables, telles que des problèmes de santé mentale, d’attachement et des troubles de conduite. Dans l’optique de contrer cette problématique, les programmes d’entraînement aux habiletés parentales (PEHP) permettent aux parents d’accueil de développer des pratiques éducatives positives et des techniques permettant de gérer les difficultés comportementales. Cette étude vise à évaluer les effets du PEHP Ces années incroyables sur les problèmes de comportement des enfants placés en famille d’accueil et sur les pratiques éducatives des parents d’accueil. L’échantillon est composé au total de 14 parents d’accueil et d’enfants âgés entre 6 et 12 ans (groupe expérimental, n=9 ; groupe contrôle, n=5). Les parents d’accueil du groupe expérimental ont participé au programme Ces années Incroyables d’une durée de 16 semaines à raison de deux heures par rencontre hebdomadaire. L’évaluation des problèmes de comportement et des pratiques éducatives s’est effectuée au début de l’intervention (pré-test) et à la fin du programme (post-test). Les résultats démontrent des effets positifs sur les pratiques éducatives des parents d’accueil suite à leur participation au programme. Aucun changement au niveau des problèmes de comportement de l’enfant n’est observé par les parents d’accueil suite à leur participation au PEHP. La discussion met en relief les interprétations pouvant être tirées des résultats obtenus, les retombées cliniques pouvant y être associées ainsi que les recommandations pouvant être émises pour les études ultérieures.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
8

GARREAU, DE LOUBRESSE LEFEVRE SYLVIE. „L'enfant de parents toxicomanes“. Lille 2, 1990. http://www.theses.fr/1990LIL2M208.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
9

Domínguez, Mujica Carmen Luisa. „Dialogue adulte-enfant : un essai de compréhension“. Paris 5, 1985. http://www.theses.fr/1985PA05H038.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
10

Martel, Marie-Josée. „L'établissement de la relation parents-enfant prématuré à l'unité néonatale“. Thèse, Université de Sherbrooke, 2012. http://hdl.handle.net/11143/6245.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Le but de la présente étude est de décrire l'établissement de la relation parents-enfant prématuré dans un contexte d'hospitalisation à l'unité néonatale (UNN). Les objectifs spécifiques sont, de décrire, selon la perspective des mères et celle des pères, l'établissement de la relation avec leur enfant prématuré à l'UNN. Un devis qualitatif de type théorisation ancrée a été utilisé. Le modèle de la relation parents-enfant (Bell, 2002), comportant cinq composantes (découverte, proximité physique, communication, engagement, contact affectif) a guidé l'étude. Quinze mères et dix pères d'enfants prématurés (nés entre 32 et 37 semaines) ont participé à deux entretiens semi-dirigés (1 individuel et 1 individuel "in situ"). Les entretiens ont été réalisés dans la première semaine de vie suivant la naissance prématurée. Les données ont été analysées selon les trois niveaux d'analyse (codification ouverte, axiale et sélective) de Strauss et Corbin (Strauss & Corbin, 2004; Corbin & Strauss, 2008). Les résultats soutiennent deux modèles d'établissement de la relation uniques aux mères et aux pères d'enfant prématuré. Les résultats révèlent une composante centrale, des interinfluences entre les composantes et des définitions distinctites dans l'établissement de la relation mère-enfant et père-enfant prématuré. Pour les mères, il appert que la composante de la proximité physique est celle qui occupe une place fondamentale dans l'établissement de la relation avec leur enfant. Cette composante est essentielle au déploiement de la découverte, de l'engagement, du contact affectif et de la communication. Pour les pères, les résultats montrent que leur engagement envers leur enfant représente la composante au coeur de la relation avec son enfant prématuré, et ce, dès les premières minutes suivant la naissance prématurée. De plus, celle-ci influence le déploiement du contact affectif, de la découverte, de la proximité physique, mais également de la communication dans la relation père-enfant prématuré. Ainsi, les deux modèles représentent, en quelque sorte, des ensembles vivants dans lesquels les cinq composantes partagent des influences mutuelles. La présente étude propose également une redéfinition de la sensibilité parentale à la lumière de l'établissement de la relation parents-enfant prématuré. En effet, la conscience réflexive s'avère être une avenue prometteuse permettant d'expliquer le liant relationnel entre les différentes composantes de la relation. Cette étude met en évidence, de façon holiste, les subtilités des prémisses relationnelles de ces dyades, ce qui constitue une richesse pour comprendre et soutenir l'expérience de l'établissement de cette relation à l'UNN.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
11

BROSSET, MARIE-CHRISTINE. „Parents-soignants : un metier difficile“. Angers, 1991. http://www.theses.fr/1991ANGE1068.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
12

Lemétayer, Fabienne. „Tutelles parentales et déficience mentale : étude comparative d'une activité conjointe d'encastrements chez de jeunes enfants trisomiques 21 et non déficients“. Rennes 2, 1997. http://www.theses.fr/1997REN20020.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Les interactions de tutelle reposent sur le principe, inspire de Vygotsky, voulant que les changements développementaux sont engendres par les apprentissages situés dans la zone de développement proximal. La plupart des recherches consacrées à l'étayage empirique de la thèse vygotskyenne s'est principalement attaché à décrire les caractéristiques du comportement de l'adulte qui permettent à l'enfant d'accéder aux limites supérieures de son mode de fonctionnement. Elles se sont en revanche peu préoccupées de l'influence de l'enfant lui-même ou de ses caractéristiques sur les modalités de l'étayage parental. Dans cette perspective d'analyse, la thèse présentée a pour but d'examiner si, au-delà des ajustements en fonction du niveau général de développement de l'enfant, l'étayage parental peut être influence par les caractéristiques propres à l'enfant, tels que dans le cas d'une trisomie 21. Trois groupes de 12 enfants non déficients (14, 18 et 22 mois) et trois groupes de 12 enfants trisomiques 21 égalisés sur l'âge de développement ont ainsi été filmés avec leur parent durant une activité conjointe d'encastrements. Les résultats indiquent que, face à de jeunes enfants de niveaux cognitifs équivalents, les parents différent dans leurs comportements selon qu'ils sont en interaction avec des enfants non déficients ou T21. Ainsi, les parents des enfants non déficients ajustent leurs comportements à mesure que l'enfant se développe, en intervenant plus directement avec les enfants les plus jeunes au profit d'interventions de plus en plus indirectes en fin de deuxième année. Au contraire, les parents des enfants t21 sollicitent, même avec les enfants les plus jeunes, une autonomie de fonctionnement. La discussion analyse de plus près la portée de cette thèse et ses implications quant à l'influence des caractéristiques propres aux enfants trisomiques 21 sur l'étayage parental
Tutoring interactions refer to the Vygotsky's concept of zone of proximal development, in which the infant's developmental potential is supported by a more competent partner. Most empirical studies investigating the vygostskyan thesis focuses on parental instructional behavior fostering the child's development. On the other hand, researches on the influence of the child himself or his characteristics on parental scaffolding are scarce. So, the purpose of this study is to explore if, independently of a parental responsiveness on the developmental level of child, parental scaffolding can be influence by the child's characteristics, like among the down syndrome children, for example. Three groups of 12 non deficient children (14, 18 and 22 months) and three groups of 12 down syndrome children matched on mental age, have been videotaped with their parent during a problem solving situation (sorter task). The results indicate that, with young children of equivalent developmental level, parent's behaviors change according to they're in interaction with non deficient children or down syndrome children. Indeed, parent's instructions of non deficient children change as infants gain more mastery, providing more concrete and specific instructions with youngest and less explicit, less concrete and more verbal at the end of the second year. On the contrary, parent's of down syndrome children request, even at earlier ages, a self-governing action. The discussion closely examines the implications of influence of characteristics of down syndrome children on parental scaffolding
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
13

Madinier, Dominique. „Les répercussions psychologiques sur les parents de l'hospitalisation d'un jeune enfant“. Paris 5, 1985. http://www.theses.fr/1985PA05H007.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
14

Demers-Bédard, Sophie. „Stress parental, problèmes de comportement et conditions à l'adoption chez des enfants adoptés à l'international : une étude de cas“. Thèse, Université du Québec à Trois-Rivières, 2013. http://depot-e.uqtr.ca/7385/1/030678606.pdf.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
15

OELSNER, TOULLIER AGNES. „Chronique d'une creche parentale : quelques propos sur l'histoire des attitudes parentales et sociales a l'egard du petit enfant“. Lyon 1, 1989. http://www.theses.fr/1989LYO1M398.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
16

Bartanusz, Stefan. „Culture et communication parents-enfants : incidence de la culture française et de la culture tchèque sur la communication dans des duos mère-enfant et père-enfant“. Toulouse 2, 2003. http://www.theses.fr/2003TOU20070.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Dans notre recherche, nous mettons en parallèle les conduites communicationnelles dans les duos pères-enfant et mères-enfant au sein d'une même culture (comparaison intraculturelle) puis au sein de deux cultures différentes, en France et en République tchèque (comparaison interculturelle). Pour réaliser cette démarche, nous avons choisi la situation de lecture d'un livre illustré. Les enfants sont des premiers-nés âgés de 2 ans et demi à 3 ans, vivant avec leurs deux parents issus de la classe moyenne. Au total, le nombre de sujets étudiés est de 28. Les enfants sont répartis de manière équilibrée : 14 Français et 14 Tchèques (7 filles et 7 garçons). Les résultats nous amènent à conclure qu'effectivement d'un côté, la culture intervient chez les représentants d'un même pays comme un facteur plutôt universel qui détermine la façon de communiquer au sein de la famille, et d'un autre côté, elle apparaît comme un facteur de spécification lié à la culture du pays d'appartenance
We compare the communicative behaviour within the duos fathers-infant and mothers-infant within one culture (intracultural comparison) then those between France and the Czech Republic (intercultural comparison). Thus we examined the structural, functional and pragmatic aspects of the parents-child communication. To realise this approach we have chosen the situation of the reading of an illustrated book. We worked with middle-class families. The infants are first born, aged between 30 and 36 months, living with their two parents. The total number of subjects is 28. The children are divided in a balanced way: 14 French and 14 Czech, and in every sample 7 boys and 7 girls. Thus our results indicate, that indeed in the one hand, the culture plays the role of universal factor which determines the way of the communicating in the family and, in the other hand the culture seems to act as a factor of specification which is linked to the country of origin
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
17

Yunes, Watty Karla. „L’implication des parents dans l’éducation de leur enfant d’âge préscolaire à Xalapa (Mexique)“. Thesis, Besançon, 2011. http://www.theses.fr/2011BESA1051/document.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Ce travail de recherche a commencé à Xalapa, dans l'État de Veracruz, au Mexique. Son but est d'approfondir les connaissances sur l'implication de la famille au jardin d'enfants. Cent quatre-vingt-douze parents ont été choisis au hasard parmi ceux qui ont inscrit leur enfant dans un de vingt et un jardins d'enfants. Ils ont répondu à un questionnaire que nous leur avons soumis. L'analyse des réponses nous a permis d'identifier les différents profils d'implication parentale. Cette analyse nous a aussi permis de préciser les modalités de la participation des parents et de leur implication, de répertorier les activités auxquelles les parents participent, d'identifier les facteurs qui influencent leur implication dans l'éducation préscolaire de leurs enfants. Nous avons pu aussi spécifier le rôle des enseignants dans les activités prévues pour les parents et, finalement, déterminer les bénéfices pour les enfants lies à la participation de leurs parents. Nous avons analysé les réponses en fonction des subventions économiques des jardins d'enfants et de leur emploi du temps. Parmi les résultats que nous avons montré que les femmes s'impliquent davantage dans l'éducation préscolaire des enfants. Les perceptions passés des parents et leur passage à l'école influencent la manière de s'impliquer dans l'école de leurs enfants. Enfin, établir et maintenir de bonnes relations entre la famille et les jardins d'enfants fait partie de la vie quotidienne des enseignants, rôle très bien accepté, voire demandé par les parents
This research started in Xalapa, in Veracruz, Mexico. Its objective is to improve the knowledge of parental participation and involvement in preschool education. One hundred and ninety-two parents, who had enrolled their child in one of the twenty-one participating kindergartens, were selected. The parents answered a questionnaire that we gave to them. With an exploratory analysis of the collected data, our objective was to understand not only differences but also the similarities between the parents and their involvement in the preschool environment; to identify the parent's way of participating and also their involvement; to discover the different activities in which the parents participated; to show the different elements that determine the parents implication in their child's preschool education; to evaluate the teachers role in the activities designed for the parents, and finally to determine the benefits for the child due to the parents participation. We analysed the answers from different perspectives: financial support for the kindergarten and their work schedule. Amongst the results found were that women's involvement is more important than the man's. The parent's past perception and their school experiences define their involvement in their child's preschool education. Finally, to have and maintain good relationship between family and the kindergarten is part of the day-to-day work of teachers and that is also a requirement for the parents
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
18

Poirier, Marie-Andrée. „L'implication parentale lors du placement d'un enfant en famille d'accueil, la perspective des parents“. Thesis, National Library of Canada = Bibliothèque nationale du Canada, 2000. http://www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk2/ftp02/NQ56449.pdf.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
19

Cadolle, Sylvie. „La relation beau-parent bel-enfant dans les familles recomposées : des représentations communes aux trajectoires identitaires“. Paris, Institut d'études politiques, 1998. http://www.theses.fr/1998IEPP0030.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Ce travail est composé de trois parties : un état de la question et deux enquêtes empiriques. La première partie analyse l'évolution de la recherche sur les familles recomposées de 1987 à 1997. Dans tous les pays s'est imposée une approche plus dynamique du phénomène des recompositions. Les Etats-Unis restent marques par une perspective d'évaluation comparée. Les recherches françaises portent principalement sur les incertitudes normatives et les différences sociales dans les comportements. Au delà, un dialogue s'est engagé entre sociologie et anthropologie sur les systèmes de parente, leur diversité, et la norme d'exclusivité qui s'est imposée dans la culture occidentale. La deuxième partie est constituée par une enquête sur les représentations communes à propos du beau-parent. Alors que la littérature traditionnelle est hantée par les figures du parâtre et de la marâtre, depuis une quinzaine d'années, la littérature de jeunesse, les médias et les livres grand public en offrent une image positive et célèbrent les nouvelles "tribus". La troisième partie rend compte d'une enquête par entretiens auprès de 60 acteurs de recompositions familiales. Les données obtenues confirment que le beau-père ne joue le plus souvent auprès des enfants qu'un rôle secondaire. L'histoire antérieure des protagonistes détermine fortement la relation beau-parent bel-enfant, inséparable des autres relations à l'intérieur du réseau familial, et surtout de la relation à la mère. Les beaux-enfants interroges semblent résister au modèle social de la famille- réseau, élargie par les recompositions. Leurs demi-frères sont bien leurs frères, mais contrairement à ce que voudraient faire croire les nouvelles mythologies, ni le beau-parent, ni ses enfants, ne font souvent partie pour eux de leur "vraie famille". Les familles recomposées ou fonctionne une coparentalité sont l'exception. Il semblerait plutôt qu'elles soient actuellement matricentrées, à l'instar des familles monoparentales
One of the most important contempory mutations in the family, is the increasing number of children living with one parent and his new mate, i. E. , in stepfamilies. This work falls into three parts : the state of current research and theory on stepfamilies, and two empirical surveys. The first part deals with the evolution of the research on stepfamilies from 1987 to 1997. Everywhere a more dynamic approach to this phenomenon has prevailed. American researchers have been studying the effects of family structures. As for French sociologists, they mainly focus on the elusive social norms and behavioral caste differences in stepfamilies. Further more, sociologists have started collaborating with anthropologists on the various forms of kinship, and the norm of exclusive parenthood which characterizes western culture. The second part is about popular stereotypes on stepparents. Traditional literature has always presented us with the stories of wicked stepfathers and stepmothers, while nowadays popular books, children literature, and the media, show a positive image of and even glorify the new "tribes. " the third part examines the result of a survey conducted with sixty parents and children involved in stepfamilies. The data suggest that the stepfather only plays a secondary role in the education of the children. The protagonists'background shapes the relationship between stepparent and stepchild which is tighly related to the other relationships within the family network, and above all to the mother-child bond. The interviewed stepchildren seem not to conform to the social pattern of the new extended network. Their halfsiblings are their true brothers, but, contrarily to what the new myths would have us believe, neither their stepparent, nor their stepsiblings belong to their own family. The stepfamilies where coparenting is the rule are scarce. Most of them seem to be mother-centered, as it is usually the norm in the single- parent family
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
20

Perera, Hélène Gaujoux. „Invagination intestinale aigue du nourrisson et de l'enfant : problèmes diagnostiques et attitudes thérapeutiques actuels“. Montpellier 1, 1988. http://www.theses.fr/1988MON11199.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
21

Gagné, Patricia. „Impact d'un chien d'assistance sur les pratiques de parents ayant un enfant présentant un TSA“. Mémoire, Université de Sherbrooke, 2015. http://hdl.handle.net/11143/6821.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La présente étude avait comme principal objectif d’évaluer l’impact de la venue d’un chien d'assistance sur les pratiques parentales de parents ayant des enfants présentant un trouble du spectre de l’autisme TSA dans le cadre d’un devis prétest-posttest. À cet égard, 75 familles (40 provenant du groupe expérimental et 35 du groupe témoin) ont participé à l’étude au premier temps de mesure. Suite à une visite au domicile familial, une observatrice a complété le questionnaire Coder Impression Inventory (CII) (McMahon et Lengua 1996) qui permet d’évaluer plusieurs caractéristiques des pratiques parentales regroupées sur sept échelles. La sévérité des symptômes de l’enfant TSA a été également contrôlée à l’aide du Childhood Autism Rating Scale (CARS : Schopler et al., 1980). Ces questionnaires ont été remplis à deux reprises, soit 3 semaines avant l’arrivée du chien d’assistance (T1) ainsi que six mois suivant l’introduction de celui-ci (T2). Les résultats montrent que les parents n’ayant pas accueilli un chien d’assistance pour leur enfant utilisent davantage des pratiques permissives que ceux qui en ont accueilli un. Également, les familles ayant accueilli un chien d’assistance vivent dans un moins bon environnement physique à l’enfant comparativement à ceux de familles n’en n’ayant pas encore reçu un.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
22

Painchaud, Sophie. „Les attitudes des parents à l'égard de leur enfant qui présente des troubles de comportement“. Thèse, Université du Québec à Trois-Rivières, 1989. http://depot-e.uqtr.ca/5707/1/000576628.pdf.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
23

Lalonde, David. „Continuité des traits psychopathiques et contribution de la qualité des relations parents-enfant, enseignant-enfant et pairs-enfant à la modification de ces traits chez des enfants présentant un trouble des conduites“. Mémoire, Université de Sherbrooke, 2017. http://hdl.handle.net/11143/9878.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Ce mémoire de recherche investigue la continuité des traits psychopathiques chez les enfants de même que la contribution de la qualité des relations avec les parents, l’enseignant et les pairs à la variabilité de ces traits. La présente étude porte sur 281 enfants (48 % de filles) âgés de 6 à 9 ans avec un trouble des conduites. Trois dimensions de traits psychopathiques ont été évaluées chez les enfants (narcissisme, impulsivité, insensibilité), en plus d’un construit global. Ces traits ont été mesurés avec l’APSD par un parent et un enseignant à l’entrée dans l’étude (temps 0 ou T0) puis à une année d’intervalle sur une période de 4 ans (T1 à T4). Ces évaluateurs ont également évalué la qualité de leur relation avec l’enfant ainsi que celle avec les pairs (T0). Les résultats montrent que la stabilité différentielle des traits sur l’intervalle de quatre années va de faible à modérée pour chaque dimension. Cependant, l’analyse de la stabilité des niveaux moyens indique que c’est entre le T0 et le T2 que la variabilité des traits est la plus significative, la stabilité étant plus importante entre le T2 et le T4. Enfin, l’étude démontre qu’aucune des variables relationnelles ne contribue significativement à la variabilité des traits quatre ans plus tard et ce, pour chacune des dimensions ainsi que pour le construit global. stabilité, traits psychopathiques, traits antisociaux, trouble des conduites, enfants, relation avec le parent, relation avec l’enseignant, relation avec les pairs
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
24

Coutu, Nathalie. „La relation entre la capacité de résolution de problèmes parentaux et le sexe des parents chez des parents maltraitants et tout venants“. Thèse, Université du Québec à Trois-Rivières, 2001. http://depot-e.uqtr.ca/3060/1/000678030.pdf.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
25

Tellez, Barbara. „Quel type de prise en charge médicale et psychosociale offrir aux enfants de parent(s) alcoolique(s) ?“ Université Louis Pasteur (Strasbourg) (1971-2008), 1991. http://www.theses.fr/1991STR1M095.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
26

Savage, Laura-Émilie. „Parents’ Childhood Maltreatment and Subsequent Parenting“. Doctoral thesis, Université Laval, 2020. http://hdl.handle.net/20.500.11794/67071.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
L’objectif principal de cette thèse est de documenter l’association entre les expériences de maltraitance vécues à l’enfance par les parents et leurs comportements parentaux subséquents et d’explorer les mécanismes et les variables sous-jacents à cette association. D’abord, une méta-analyse des études qui ont examiné l’association entre la maltraitance vécue à l’enfance par les mères et leurs comportements parentaux subséquents à l’endroit de leurs enfants de 0 à 6 ans a été conduite. La possibilité que certaines variations méthodologiques et conceptuelles puissent agir comme modérateurs de cette association a aussi été testée. Au total, 32 études ont été retenues et les analyses ont révélé une association faible et significative entre le vécu de maltraitance à l’enfance et les comportements parentaux subséquents (r = –.13, p < .05). Les analyses de modération ont également révélé que l’association entre ces deux variables est de plus grande magnitude lorsque les comportements parentaux mesurés étaient des comportements négatifs, potentiellement abusifs, ou encore faisaient état de la qualité de la relation parent-enfant. L’association était également plus élevée dans les échantillons contenant une plus grande proportion de mères de garçons et lorsque les études étaient moins récentes. Deuxièmement, une étude empirique a été conduite afin de répliquer les résultats impliquant une association entre l’exposition des mères à de la maltraitance à l’enfance et leur sensibilité maternelle ainsi que pour tester les mécanismes sous-jacents potentiels. Alors que des études ont démontré que certaines caractéristiques maternelles (i.e., adaptation psychosociale, représentation d’attachement) et environnementales (i.e., faible vs haut risque) pouvaient partiellement expliquer l’association entre l’historique de maltraitance et la sensibilité maternelle, aucune de ces études n’a testé toutes ces variables dans une même étude. C’est pourquoi cette étude visait à tester ces variables comme potentiels médiateurs et modérateurs de cette association ainsi que tester leur effet direct sur la sensibilité maternelle. Les résultats ont permis de répliquer l’association entre la maltraitance vécue à l’enfance et la sensibilité de mères envers leurs enfants de 18 mois. En plus de la maltraitance vécue à l’enfance, le risque et les représentations d’attachement étaient tous prédicteurs de la sensibilité maternelle. Toutefois, aucune médiation n’a été trouvée, suggérant que bien ce ces variables agissent simultanément sur la prédiction de la sensibilité maternelle, nous ne sommes toujours pas en mesure de documenter comment celles-ci interagissent ensemble. Les résultats ont aussi révélé que l’adaptation psychosociale agit comme un modérateur de l’association principale, celle-ci étant de plus grande magnitude pour les mères présentant moins de difficultés d’adaptation.
The purpose of this research project is to document the association between parents’ experiences of childhood maltreatment (CM) and their subsequent parenting behaviors and to further our understanding of the processes and variables influencing this association. First, a meta-analysis of studies that have examined the association between mothers’ exposure to CM and their subsequent parenting behaviors towards their 0-6 years old children was conducted. The potential impact of both conceptual and methodological moderators has also been tested. A total of 32 studies were retained for analysis and results reveal a small but statistically significant association between maternal exposure to CM and parenting behavior (r = –.13, p < .05). Moderator analyses reveal that the association between CM and parenting are of greater magnitude when parenting measures involved relationship-based or negative, potentially abusive behaviors, when samples have greater proportions of boys compared to girls, and when studies were older versus more recent. Second, an empirical study was conducted in order to replicate the findings suggesting an association between mothers’ exposure to CM and maternal sensitivity and to test its potential underlying mechanisms. While previous studies have suggested that maternal (i.e., psychosocial adjustment, attachment state of mind) and environmental (low- vs high-risk) characteristics partially explain the association between CM and parenting, none of these studies have considered all these variables together. This second study thus aimed to test the potential mediating or moderating effect of these variables on the association between CM and parenting outcomes as well as their direct effect on maternal sensitivity. Results replicated the association between CM and lower maternal sensitivity of mothers of 18-months-old children. Together with CM, risk and attachment state of mind were all predictive of maternal sensitivity. However, no mediation effect was found, suggesting that while all these variables act simultaneously, we remain uncertain as how they interact with each other. Results also revealed that psychosocial adjustment acts as a moderator of the association between CM and maternal sensitivity, the association being stronger for mothers presenting fewer adjustment difficulties.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
27

Ball, Alhassane. „Le point de vue des parents sur la collaboration parents-intervenants dans le contexte de l'action éducative en milieu ouvert auprès des enfants en danger au Sénégal“. Mémoire, Université de Sherbrooke, 2013. http://hdl.handle.net/11143/6489.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Ce mémoire présente une recherche qualitative de type exploratoire portant sur la collaboration parents-intervenants dans le contexte de l’action éducative en milieu ouvert (AEMO) auprès des enfants en danger au Sénégal. Le but de la recherche est d’identifier et de promouvoir un ensemble de conditions ou de pratiques favorables à une approche de collaboration avec les parents sénégalais. Les objectifs spécifiques poursuivis sont d'abord de décrire du point de vue des parents, l’expérience de collaboration vécue avec les intervenants dans un contexte d'AEMO. Ensuite il s’agit d'identifier non seulement les pratiques des intervenants qui nuisent ou qui favorisent la collaboration mais aussi les actions des parents qui lui nuisent ou favorisent. Enfin, il est question d'une part, d'identifier les conditions externes (obstacles et facteurs favorables) qui influencent cette collaboration et d’autre part, d'élaborer des recommandations pertinentes pour favoriser l’intervention axée sur la collaboration des parents dans le contexte de l’AEMO au Sénégal. L’étude a été effectuée au Sénégal auprès de dix parents participants. Les données ont été recueillies à partir d'entrevues individuelles semi dirigées. L'instrument de collecte des données est un guide d'entrevue. L’analyse de contenu thématique des données recueillies a permis de mettre en exergue, des pratiques des intervenants et des actions des parents qui favorisent ou qui nuisent à la collaboration reliées tantôt à des dimensions d’ordre relationnel, tantôt à des dimensions en lien avec le processus d'intervention. Elle a en outre révélé des facteurs externes qui favorisent et d'autres qui font obstacle à cette collaboration. Les résultats de la recherche confirment beaucoup d'écrits occidentaux portant sur la collaboration parents-intervenants. Ils ont aussi permis de rencontrer les objectifs fixés au départ à savoir de comprendre du point de vue des parents sénégalais dont les enfants sont en danger, comment se vit la relation de collaboration parents-intervenants.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
28

Ouellet, Jérôme. „Adaptation de l'enfant, conflits parentaux et relations parents-enfant en garde partagée et en garde seule“. Thesis, Université Laval, 2012. http://www.theses.ulaval.ca/2012/28803/28803.pdf.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
29

Bétrisey, Carine. „Recours aux services de soutien formel par les parents immigrants d'un enfant en situation de handicap“. Doctoral thesis, Université Laval, 2016. http://hdl.handle.net/20.500.11794/27178.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Les parents immigrants d’un enfant en situation de handicap présentent davantage de sources de vulnérabilité que d’autres parents. Cette situation peut diminuer le temps disponible et altérer leur implication dans le programme de réadaptation de leur enfant. L’objectif de cette thèse doctorale est de déterminer les attentes et les besoins en services de soutien formel de ces parents, afin de leur proposer une aide adaptée à leurs conditions de vie, et ceci, au fur et à mesure que l’enfant grandit. D’abord, une étude de la portée des écrits scientifiques est menée dans le but de mieux cerner les connaissances existantes en lien avec le recours aux services de soutien par les parents immigrants (chapitre 1). Les vingt publications sélectionnées indiquent que l’aide pour trouver de l’information s’avère la plus requise, que ce soit au sujet de la condition de l’enfant, du fonctionnement sociosanitaire et éducatif du pays d’accueil, ou encore des services de soutien. En outre, la transmission de ces informations peut se compliquer en cas de non-maîtrise de la langue du pays d’accueil ou lorsque des interculturelles apparaissent entre les parents immigrants et les différents intervenants rencontrés. Quant au non-recours aux aides formelles, il semble principalement dû à l’inadéquation entre l’aide concrète et les attentes des parents, au soutien informel reçu, à la méconnaissance des opportunités d’obtenir des services d’aide destinés aux parents, ou encore à un épuisement non ressenti. Compte tenu du nombre restreint d’écrits scientifiques recensés, des entrevues semi-dirigées sont conduites auprès de 28 parents immigrants d’un enfant en situation de handicap dans la province du Québec (Canada) dans le cadre d’une recherche de plus grande envergure portant sur la communication avec les intervenants en petite enfance (chapitre 2). Le but de cette deuxième étude est de mieux saisir l’utilisation des services de soutien formel par les parents immigrants et les facteurs influençant leurs choix. Il faut préciser que les propos recueillis restent très centrés sur les services destinés à l’enfant. Le soutien pour recevoir des informations et l’accompagnement à la décision apparaissent comme les aides formelles les plus utilisées par les participants, suivies du soutien à l’éducation, de l’écoute active et de l’aide financière. Cinq facteurs semblent guider le recours au soutien formel qui est destiné aux parents, soit : (1) leur perception de la condition de leur enfant, (2) l’accès à l’information, (3) leurs stratégies et leur capacité d’agir, (4) l’implication du réseau informel, et (5) leur perception de leur besoin de services de soutien. Suite à ces résultats, de nouvelles entrevues semi-dirigées sont menées auprès de huit parents immigrants d’enfants d’âges différents à Montréal et à Québec. Cette démarche permet d’approfondir le thème du recours au soutien formel destiné aux parents, et ce, au fur et à mesure que l’enfant grandit (chapitre 3). Le guide d’entretien conçu pour cette étude met l’emphase sur les attentes et les besoins des parents immigrants afin d’atteindre un équilibre dans toutes les sphères de leur vie. Suite à une analyse thématique exploratoire du discours des parents et par l’application d’un modèle de stress et de coping, sept principales sources de stress sont mises en évidence : (1) le parcours migratoire, (2) la condition de l’enfant, (3) l’organisation sociosanitaire du pays d’accueil, (4) l’insertion professionnelle, (5) la relation de couple, (6) le réseau social, et (7) l’état de santé du parent. Afin de faire face à ces circonstances difficiles, les parents immigrants recourent principalement à de l’aide financière, du soutien pour obtenir des informations, de l’accompagnement à la décision, de l’aide en éducation et pour le transport. La satisfaction exprimée varie, notamment en raison des divergences entre les attentes et les services obtenus (soutien en éducation, écoute active, services de garde), ainsi qu’en termes de quantité d’aide reçue (soutien financier, informations, accompagnement à la décision). Un modèle théorique original est proposé afin d’illustrer le contexte parental en termes d’attentes, de besoins et de recours au soutien. Si certains moments de la vie de l’enfant peuvent entraîner un stress supplémentaire pour les parents (annonce du diagnostic, arrivée à l’école, transition à l’âge adulte), le parcours migratoire semble davantage expliquer le recours aux aides formelles.
Immigrant parents of a child with a disability show more signs of vulnerability than other parents. This situation can reduce their availability and alter their involvement in their child’s rehabilitation program. The objective of this doctoral thesis is to determine the expectations and needs of these parents, in order to provide them with assistance adjusted to their living conditions as the child grows. First, a scoping review of the scientific literature is carried out to improve the understanding of existing knowledge on immigrant parent support (Chapter 1). The twenty selected publications indicate that informational support is the most needed, about the child’s condition, the functioning of the healthcare, the social, and the educational systems in the host country, or the support services. Furthermore, the transmission of information may be hampered by non-mastery of the host country’s official languages, or because of intercultural differences between immigrant parents and stakeholders. In regard to the non-use of formal supports, it seems mainly due to the inadequate response of formal services to parent’s expectations, unawareness about parental support services opportunities, and non-perceived exhaustion. Given the few number of documented scientific writings, semi-structured interviews were conducted with 28 immigrant parents of a child with disabilities in the province of Quebec (Canada) as part of a larger study about their communication with stakeholders in early childhood (Chapter 2). The purpose of this second study is to improve the understanding of formal support services use by immigrant parents and the factors influencing their choices. It is worth mentioning that the data gathered is very focused on child services. Informational support and support for decision-making are the formal supports most used by parents, followed by educational support, active listening and financial assistance. Five factors appear to determine the use of formal support to parents: (1) their perception of the child’s condition, (2) access to information, (3) their strategies and capacity to act, (4) the involvement of the informal network, and (5) their perception of their need for support services. Following this first exploratory analysis, new semi-structured interviews were conducted with eight immigrant parents of children of different ages in Montreal and Quebec, to deepen the theme of the use of formal support intended to parents as the child grows (Chapter 3). The interview guide designed for this study focuses on the expectations and needs of immigrant parents to achieve a balance in all aspects of their lives. After an exploratory thematic analysis of the speech of parents and the application of a model of stress and coping, seven main sources of tension are highlighted: (1) the migratory path, (2) the child’s condition, (3) the social and healthcare functioning in the host country, (4) the professional integration, (5) the parent’s relationship, (6) their social network, and (7) the parental health. To cope with these stressful circumstances, immigrant parents mainly use financial assistance, informational support, support for decision-making, educational assistance and transportation support. The expressed satisfaction varies, particularly because of the differences between the expectations and the received services (educational support, active listening, child care), and in terms of the amount of aid received (financial support, information, assistance to decision). An original theoretical model can map the context of the parents in terms of expectations, needs and used supports. If certain periods of the child's life can lead to more stress for parents (diagnosis, school transition, transition to adulthood), the use of the formal supports is further explained by the migratory journey.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
30

SCHMITT, BENOIT. „L'alsace, une region riche en baies toxiques qui representent un danger pour les enfants echappant a la surveillance de leurs parents“. Strasbourg 1, 1995. http://www.theses.fr/1995STR15094.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
31

Bérubé, Annie. „Un examen du lien entre l'école et les parents d'enfants présentant des difficultés de comportement selon la perspective des parents et celle des directions d'école /“. Montréal : Université du Québec à Montréal, 2005. http://accesbib.uqam.ca/cgi-bin/bduqam/transit.pl?&noMan=24676610.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
32

Champeau, Laurence. „Regard sur la santé psychologique et les comportements de parents ayant vécu une perte périnatale avant la naissance de leur enfant“. Doctoral thesis, Université Laval, 2021. http://hdl.handle.net/20.500.11794/69250.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La perte d’un enfant pendant la grossesse, l’accouchement ou peu après la naissance (c.-à-d., la perte périnatale) toucherait environ 25 % des parents. Bien que cette perte puisse être difficile sur le plan psychologique, la majorité des parents qui en ont vécu une vont concevoir un autre enfant peu de temps après celle-ci. Le bien-être psychologique de ces parents, surtout celui des pères, demeure toutefois méconnu après la naissance d’un enfant subséquent de même que les comportements qu’ils adoptent en présence de cet enfant. Cette étude examine les symptômes psychologiques et les comportements de soutien à l’autonomie, de contrôle et de laissez-faire de 89 pères et 97 mères (32 % ayant vécu une perte périnatale) dans l’année suivant la naissance d’un enfant en santé. Sur le plan psychologique, les résultats révèlent que les pères ayant vécu une perte (n = 29) ont tendance à rapporter plus de symptômes anxieux que les pères qui n’en ont pas vécu. Chez les mères (30 ayant vécu une perte), la perte est associée à des symptômes psychologiques globalement plus intenses et incluant de l’obsession-compulsion, de la sensibilité interpersonnelle, de l’anxiété phobique, de l’idéation paranoïde et du psychotisme. Sur le plan comportemental, les résultats démontrent que les pères qui ont vécu plusieurs pertes font preuve de plus de laissez-faire en interaction avec leur enfant que les pères qui n’en ont pas vécu ou qui en ont vécu juste une tandis que les mères qui ont vécu plus d’une perte font preuve de moins de laissez-faire. Ainsi, ce mémoire souligne l’importance d’offrir du soutien psychologique aux hommes tout autant qu’aux femmes qui ont vécu une ou plusieurs perte(s) périnatale(s) puisque ce vécu est associé à des symptômes psychologiques chez les pères et les mères et à des interactions père-enfant moins optimales.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
33

BOUVET, ERIC. „Prevention des facteurs extra-scolaires de fatigue chez l'enfant scolarise : elaboration d'une campagne d'information destinee aux parents dans les ecoles primaires du departement du rhone“. Lyon 1, 1990. http://www.theses.fr/1990LYO1M189.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
34

Heurdier, Julien. „Usages syntaxiques et dialogue parent-enfant. Etude de dyades mère-enfant et père-enfant dans deux activités ludiques“. Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2015. http://www.theses.fr/2015USPCA039.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
De nombreux chercheurs se sont intéressés aux particularités lexicales et pragmatico-discursives du langage que les parents adressent à leur jeune enfant. La revue de la littérature sur ce point montre qu’il existe tantôt des différences tantôt des ressemblances entre les mères et les pères. Cependant, les caractéristiques syntaxiques du langage qu’adressent les parents à leur enfant font rarement l’objet d’études. Par ailleurs, les études portant sur les effets du dialogue, des genres de discours déployés durant celui-ci et des activités dans lesquelles interagissent les dyades parent-enfant sur le développement syntaxique de l’enfant sont encore peu développées.Cette thèse s’articule ainsi autour de trois objectifs : i) mieux cerner les différences et les similitudes qui existent dans le langage maternel et paternel aux niveaux syntaxique et pragmatico-discursif, et d’en observer l’influence sur le langage de l’enfant, ii) évaluer l’effet de l’activité en cours sur les productions et les conduites de dyades mère-enfant et père-enfant, iii) interroger les liens qui existent entre dimension syntaxique et dimension pragmatico-discursive dans le processus d’acquisition du langage.Sept enfants francophones natifs, âgés de 3 à 4 ans, et leurs parents ont été observés dans deux activités : un jeu symbolique et un jeu de cartes illustrées. Leurs productions ont été analysées au niveau syntaxique, tout en considérant certaines propriétés discursives et pragmatiques liées aux usages de ces productions (statut de l’interlocuteur de l’enfant, types d’activité et aspects pragmatico-discursifs). Nos résultats suggèrent que le statut de l’interlocuteur de l’enfant, associé aux types d’activités et aux spécificités du dialogue, constituent un faisceau de variables qu’il convient de considérer si l’on veut mieux décrire les usages syntaxiques des enfants et la variabilité de ceux-ci
Many researchers have studied lexical and pragmatic-discursive particularities of the language that parents use to address their young child. A literature review shows that there are both differences and similarities between mothers and fathers. However, characteristics of the language that parents use for addressing their child have rarely been studied. Moreover, there is a paucity of studies examining the effects on the child’s syntactic development of dialogue, speech genres and activities during which parent-child dyads interact.This thesis has three goals: i) improve understanding of differences and similarities in the syntactic and pragmatic-discursive aspects of maternal and paternal language and their effect on the child’s language, ii) evaluate the effect of the ongoing activity on the production and the use of mother-child and father-child dyads, iii) investigate the relation between syntactic and pragmatic-discursive dimensions during the language learning process.Seven 3-4 years old native French-speaking children and their parents were observed during two activities: a symbolic play and a picture card game. The syntactic dimensions of their productions were analyzed while considering certain discursive and pragmatic properties related to the use of these productions (status of the child’s interlocutor, type of activity and pragmatic-discursive aspects). Our results suggest that the status of the child’s interlocutor, associated with the type of activity and the dialogue’s specificities, form a body of variables that should be taken into account in order to better describe children’s syntactic uses and their variability
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
35

Kornhaber, Mila N. „La communication du jeune enfant avec son père et avec sa mère : adaptation à l'interlocuteur“. Paris 5, 1995. http://www.theses.fr/1995PA05H027.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La recherche porte sur l'adaptation de la communication a la situation sociale chez le jeune enfant et, plus precisement sur les variations des conduites communicatives selon que l'interlocuteur est le pere ou la mere. Des travaux anterieurs sur les conduites parentales indiquent que dans des situations de resolution de probleme, le pere est plus oriente vers l'accomplissement des taches que la mere et que la mere est un interlocuteur plus cooperatif que le pere. Nous tentons de determiner si les enfants prennent en compte ces caracteristiques lorsqu'ils communiquent avec leurs parents. Les variations des conduites communicatives sont abordees sous deux anges : a) la distriution des fonctions et des contenus des messages avec chaque parent et b) la forme des reformulations de demandes dans des situations de messages echoues. Les resultats indiquent que l'enfant varie ses conduites communicatives selon que l'interlocuteur est le pere ou la mere. On observe que les enfants produisent plus souvent des messages lies a l'accomplissement d'une tache avec le pere qu'avec la mere alors qu'ils produisent plus souvent des messages non lies a l'accomplissement d'une tache avec la mere. Ces differences existent aussi pour des messages qui constituent des initiatives conversationnelles. L'analyse des conduites des parents montent des resultats similaires a ceux des enfants. En ce qui concerne l'etude des reformumations de demandes, on trouve que lorsque le parent ignore le message de l'enfant, les reformulations sont plus "exigeantes" avec la mere qu'avec le pere. Il semble donc que le jeune enfant adapte ses conduites communicatives aux caracteristiques de chauque parent
This study explores the capacity of young children to adapt their communicative behaviors to the social situation. More specifically, we investigate if young children's communicative behaviors differ with fathers and mothers. Past research shows that fathers are more oriented toward task accomplishement than and that mothers are more cooperative intercolutors than fathers. We examine whether young children seem to take into account these characteristics while communicating with their parents. The variation of communicative behaviors are analyzed from two points of view : a) the distribution of the functions and the contents of messages with each parent and b) the form of request reformulations in communication breakdown situations. The results of these two studies show that young children's communicative behaviors are different with fathers and mpthers. Children produce messages linked to task accomplishment more often with father than with mothers while they produce messages not linked to taks accomplishment more often with mothers. These differences also concern messages which initiate conversations. An analysis of parents' behaviors shows results which are similar to those found for children. As regards the study concercing request reformunaltions, children's reformulations are more "demanding" with mothers than with fathers. In conclusion, it seems that young children adapt their communicative behaviors according to the characteristics of each parent
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
36

García, Bernal Maria Eugenia. „Maternité à l'adolescence : attachement mère-enfant et transmission intergénérationnelle (Valparaiso, Chili)“. Paris 8, 2003. http://www.theses.fr/2003PA083701.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La relation mère-enfant et l'attachement mère-bébé sont des thèmes qui n'ont pas laissé indifférents les théoriciens et qui ont donné lieu à de nombreux travaux intéressants à différents points de vue. Dans cette recherche, on passe en revue les principaux apports des chercheurs sur la relation mère-bébé, tant en Europe qu'en Amérique. Vingt-cinq mères adolescentes à Quilpué (dont cinq sont Mapuche ou d'origine mapuche) ont été suivies dès le début de la grossesse jusqu'à l'accouchement, ainsi que pendant les premiers mois de la vie des bébés, afin de déterminer le type d'attachement existant, en prenant en compte la transmission intergénérationnelle. Nous avons appliqué pour la première fois au Chili le test CA-MIR (adulte-adulte) et le test RAF (adulte-bébé), avec l'objectif d'apporter de nouvelles connaissances sur le thème et d'observer s'il existe d'une manière ou d'une autre des pathologies susceptibles d'apparaître dans ce groupe
The mother-child relationship and the special bond between mother and baby are a topic that has for long interested theorists and has made way for interesting works and posture throughout the years. This research reviews the main contributions made on the mother-baby bond topic in Europe and America. The cases of 25 adolescent mothers in Quilpue (Chile) are investigated. Five of these women are from the Mapuche Native community. Those women are monitored during their pregnancy and for the first months after the birth of their child, in order to determine the kind of bond created between them and the intergenerational transmission influencing this bond. For the first time in Chile, the CAMIR (adult-adult) and the RAF (adult-baby) tests are applied so as to contribute with new information on the subject
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
37

Garrigue, Abgrall Marie. „Présence du jeune enfant : événement philosophique, source de questionnement éthique“. Phd thesis, Université Paris-Est, 2009. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00504947.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Pourquoi un événement en apparence si naturel qu'est l'accueil d'un bébé se révèle t-il si bouleversant et si complexe ? Pourquoi cette présence peut-elle provoquer joie et émerveillement ou angoisse et violence ? N'est-ce pas parce que l'enfant si vulnérable détient aussi une puissance créatrice ? Créateur de relations et d'émotions, il est d'emblée un être d'esprit. Il commence sa vie avec son lot, son daimon singulier. Suivant celui-ci il sera " jeté-dans-le monde " ou accueilli. Trait d'union entre les forces les plus archaïques et la civilisation, le très jeune enfant nous montre à quel point les mouvements de son corps sont le reflet de sa vie psychique. C'est pourquoi une attention aux soins de maternage, au jeu et aux activités d'éveil va être, avec ses parents, au coeur du processus d'intersubjectivité. Cette éducation première prenant sa source dans le soin est déjà de l'ordre du politique et suppose une éthique qui permette à l'enfant de s'épanouir et d'habiter le monde
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
38

Pelletier, Anne. „Les déterminants de l'intention des parents de faire bouger leur enfant âgé de 3 à 5 ans“. Thesis, Université Laval, 2013. http://www.theses.ulaval.ca/2013/30177/30177.pdf.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Il existe un manque de ressources chez les infirmières pour intervenir efficacement auprès des parents afin qu’ils augmentent l’activité physique de leur enfant d’âge préscolaire. Intervenir est important étant donné les problèmes de surpoids et le bas niveau d’activité physique des jeunes enfants. Partant de la théorie du comportement planifié et d’autres construits, cette étude vise à identifier les déterminants de l’intention des parents de faire bouger davantage leur enfant âgé de trois à cinq ans. Un total de 282 parents d’enfant fréquentant 35 garderies à Québec ont rempli un questionnaire autoadministré dans cette étude descriptive corrélationnelle. Les résultats indiquent que la perception du contrôle, l’influence sociale, la norme morale, l’attitude, la régularité perçue du comportement et le taux d’activité physique des parents expliquent 75 % de la variance de leur intention. Ces informations pourraient être utilisées pour développer une intervention visant à améliorer l’intention des parents d’augmenter l’activité physique de l’enfant.
There is a lack of resources for nurses to work effectively with parents to increase physical activity of their preschooler. It is important to intervene given the problems of overweight and the low level of physical activity among young children. Based on the theory of planned behavior and other constructs, this study aims to identify the determining factors of parents’ intent to incite their children aged 3 to 5 years to be more active. A total of 282 parents, attending 35 child care centers in Quebec, completed a self-administered questionnaire in this descriptive correlational study. Results indicate that the perception of control, the social influence, the moral norm, the attitude, the regularity, and the amount of parents’ physical activity explained 75% of the variance of parents’ intention. These findings could be used to develop an intervention to improve or consolidate parents’ intent to increase their child’s physical activity.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
39

Delville, Jacqueline. „Les parents d'adultes porteurs d'une déficience mentale modérée ou légère face à la sexualité de leur enfant“. Paris 5, 2002. http://www.theses.fr/2002PA05H053.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Qu'est-ce qui sous-tend la vision particulière des parents d'adultes déficients mentaux à propos de la sexualité de leur fils ou fille ? Pour répondre à cette question, nous avons confronté recherches empiriques et théories psychanalytiques, ce qui nous a permis d'élaborer une double hypothèse. Nous postulons, d'une part, que la présence de la déficience mentale amène le parent à conserver une conception de la relation avec son fils, sa fille qui privilégie les dimensions de symbiose, de proximité plutôt que d'autonomie ; et, d'autre part, que la représentation du parent concernant la sexualité est liée à sa conception de la relation parent-adulte déficient mental. La partie empirique se compose d'une enquête et d'entretiens. Cent parents d'adultes porteurs d'un handicap mental léger ou modéré ont répondu à un questionnaire écrit, cinq parents d'adultes porteurs d'un handicap modéré ont été rencontrés à deux reprises, dans le cadre d'entretiens approfondis. . .
What does underlie the specific vision of parents of mentally deficient adults about their child's sexuality ? In order to answer this question, we have collated empirical studies and psychoanalytical theories. We proposed two hypotheses. First, we assumed that the child mental deficiency leads the parent to keep an idea of the telationship with his son or his daughter favouring an aspect of symbiosis and proximity rather than autonomy. Secondly, we assumed that the parent vision about sexuality is related to his/her conception of the relationship between the parent and the mentally deficient adult. .
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
40

St-Arnaud-Trempe, Émilie. „Les co-occupations ludiques parent-enfant à travers le regard de parents d'enfants ayant une déficience motrice“. Master's thesis, Université Laval, 2021. http://hdl.handle.net/20.500.11794/69665.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Introduction : Les enfants vivant avec une déficience motrice ont tendance à avoir peu d'occasions de jouer. Les parents jouent un rôle pivot dans l'exploration et la facilitation du ludisme chez ces enfants. Ainsi, il est nécessaire de décrire comment les parents et leurs enfants ayant une déficience motrice vivent les co-occupations ludiques. Objectifs : Cette recherche vise à explorer l'expérience de parents quant aux co-occupations ludiques qu'ils partagent avec leur enfant d'âge préscolaire vivant avec une déficience motrice, ainsi que de situer comment elles se manifestent. Méthodologie : À travers une approche phénoménologique herméneutique, six parents d'enfants vivant avec une déficience motrice ont partagé le sens et leurs expériences de co-occupations ludiques. La collecte de donnée consistait en deux entrevues semi-structurées et des observations participatives des interactions parent-enfant dans l'environnement familial. L'analyse de donnée consistait en une analyse interprétative des entrevues et des données d'observations. L'analyse était faite au moyen de codage ouvert, de l'élaboration de synthèses successives et de l'utilisation du principe de cercle herméneutique afin de capturer l'essence de l'expérience. Résultats : Les co-occupations ludiques reposent sur des scripts co-construits par la transaction parent-enfant. Ces scripts évolutifs sont co-créés librement et naturellement. Les co-occupations ludiques transforment le quotidien et constituent de moments précieux pour le parent et l'enfant. Ces co-occupations permettent à la dyade de vivre des moments de « normalité ». Le contexte est déterminant pour la manifestation des co-occupations ludiques. Les résultats suggèrent que les exercices recommandés, présentés comme des jeux et intégrés dans le quotidien des familles, altèrent considérablement les co-occupations ludiques. Conclusion : Les co-occupations ludiques sont porteuses de sens au quotidien pour le parent et son enfant. Les résultats de l'étude invitent la recherche et l'intervention clinique à reconnaître leur valeur en cherchant à les préserver et les faciliter.
Introduction: Children living with a motor impairment tend to have fewer opportunities to play. Thus, parents have a pivotal role in the exploration and facilitation of playfulness for these children. Hence, there is a need to describe how parents and their children living with a motor impairment, experience playful co-occupations. Objectives: This study aims to explore playful co-occupations, as experienced by parents of preschoolers living with a motor impairment, and situating how these co-occupations occur. Methods: Through a hermeneutical phenomenological design, six parents of children living with a motor impairment shared the meaning and their experiences of playful co-occupations. Data collection consisted of two semi-structured interviews and participative observations of the parent-child interactions in the participants' home environment. Analysis consisted of an interpretative analysis of interviews' and observations' data. Analysis was done through open coding, elaboration of successive syntheses and the use of hermeneutic circle principle to capture the essence of the experiences. Playful co-occupations rest on scripts co-constructed by the parent-child transaction. These evolutive scripts are freely and naturally co-created. Playful co-occupations transform participants' daily lives into precious moments for the parent and the child. These co-occupations allow the dyad to experience moments of normalcy. The context is decisive for the manifestation of playful co-occupations. Results suggest that recommended exercises presented as ‘playful' activities and integrated into the daily life, jeopardize playful co-occupations. Conclusion: Playful co-occupations are meaningful in the daily life of the parent and his child. The results of the study invite research and clinical intervention to recognize playful co-occupations' value by seeking to preserve and facilitate them.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
41

Boyer, Fanny Marie. „Relations socio-affectives en milieu familial : vers un modèle éco-systémique du développement psychosocial du jeune enfant“. Bordeaux 2, 2006. http://www.theses.fr/2006BOR21396.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Au cours des trois dernières décennies, les principales perspectives d'étude du développement psychosocial du jeune enfant se sont surtout intéressées à la dyade mère-enfant et plus récemment à la dyade père-enfant. Si l'influence de chacun de ces partenaires a pu être mis en évidence, la majorité de ces études ne considèrent qu'isolement ces relations, omettant ainsi une réflexion sur le système social dans lequel sont prises et se développent ces différentes relations interpersonnelles. L'étude du système familial apparaît aujourd'hui essentielle à poursuivre dans notre compréhension du développement psychosocial précoce. Notre recherche est une proposition d'application empirique du modèle écosystémique du développement. Des familles françaises (N=52) et québécoises (N=41) ayant un enfant âgé de 18 à 42 mois ont participé à notre étude. Nous avons ainsi cherché à mettre en évidence l'interdépendance du couple conjugal, des pratiques éducatives du couple parental et des relations socio-affectives du jeune enfant avec ses parents. Une analyse centrée sur les variables, puis centrée sur le sujet, nous a permis de souligner l'aspect multidimensionnel et systémique de ces différentes relations familiales. Nos analyses soulignent le pouvoir prédictif important de chacun de nos sous-systèmes sur le développement socio-affectif de l'enfant. Nous dégageons ainsi deux modèles de fonctionnement : un premier basé sur le rôle médiateur des pratiques éducatives dans l'influence du couple conjugal sur le développement de l'enfant, et un second basé sur l'interaction du couple conjugal et des pratiques éducatives. Nos résultats sont discutés dans une perspective éco-systémique du développement psychosocial précoce
During three last decades, the principal prospects for study of the psychosocial development of the young child especially were interested in the dyad mother child and more recently in the dyad father-child. If the influence of each one of these partners could be highlighted, the majority of these studies consider only insulation these relations, thus omitting a reflexion on the social system in which are taken and these various interpersonal relations develop. The study of the family system appears today essential to continue in our comprehension of the early psychosocial development. Our research is a proposal for an application empirical of the eco-systemic model of the development. French families (N = 52) and Quebecois (N = 41) having an old child from 18 to 42 months took part in our study. We thus sought to highlight the interdependence of the marital couple, of the practices educational of the parental couple and the relations socio-emotional of the young child with his parents. An analysis centered on the variables, then centered on the subject, enabled us to underline the multidimensional aspect and systemic of these various family relations. Our analyses underline the important predictive capacity of each one of our subsystems on the development socio-emotional of the child. We release two models of operation thus : a first based on the mediator role of the educational practices in the influence of the marital couple on the development of the child, and a second based on the interaction of the marital couple and the educational practices
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
42

Cossette, Gilles. „Effet d'une intervention infirmière en pratique avancée de soins de première ligne sur le sentiment d'efficacité parentale chez des parents ayant un premier enfant de moins d'un an : étude comparative /“. Thèse, Trois-Rivières : Université du Québec à Trois-Rivières, 2007. http://www.uqtr.ca/biblio/notice/resume/30000753R.pdf.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Thèse (M.Sc.inf.)--Université du Québec à Trois-Rivières, 2007.
Essai - Maîtrise en Sciences infirmières. "Essai présenté à l'Université du Québec à Trois-Rivières comme exigence partielle de la maîtrise en sciences infirmières". CaQQUQ CaQQUQ Comprend des réf. bibliogr. (f. 105-110).
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
43

Beaudoin, Audrée Jeanne. „Les parents et leur enfant à risque de trouble du spectre de l’autisme bénéficient d’un programme d’accompagnement parental“. Thèse, Université de Sherbrooke, 2018. http://hdl.handle.net/11143/11780.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
L’augmentation du nombre d’enfants avec un trouble du spectre de l’autisme (TSA) accroît les demandes sur le réseau de la santé et des services sociaux du Québec. Les programmes d’accompagnement parental semblent une alternative intéressante pour répondre aux besoins des familles ayant un jeune enfant avec un diagnostic ou une suspicion de TSA. Par contre, peu de chercheurs se sont intéressés à l’expérience des parents qui sont pourtant les acteurs-clés de ce type d’intervention. Cette étude mixte séquentielle explicative vise à évaluer un programme d’accompagnement parental de 12 semaines pour des enfants de 12 à 30 mois avec une suspicion de TSA en considérant autant les effets sur l’enfant que son parent. Méthodologie : Pour le volet quantitatif (essai clinique randomisé croisé), les 19 dyades parent-enfant ont été randomisées dans le groupe Intervention (immédiatement) ou le groupe Liste d’attente qui devait attendre trois mois avant de recevoir l’intervention. Les données collectées via des questionnaires et par observation directe réalisés trois à quatre fois en fonction du groupe de randomisation ont été analysées à l’aide de statistiques descriptives, de comparaisons inter- et intra-groupe. Pour le volet qualitatif (exploratoire), une analyse thématique a été complétée pour le contenu des entrevues semi-dirigées effectuées auprès d’un sous-échantillon de 6 parents. Résultats : Globalement, le programme a été fortement apprécié (score médian = 3,625/4). Plus spécifiquement, le programme met en évidence un effet positif significatif de l’intervention sur l’engagement dyadique (p = 0,012; taille d’effet = 0,51). De plus, les habiletés cognitives (p = 0,010; taille d’effet = 0,57) et motrices (p = 0,071; taille d’effet = 0,38) des enfants se normalisent suite à la participation au programme. La quasi-absence d’effet sur le bien-être parental pourrait être améliorée en offrant davantage de soutien directement aux parents pendant les interventions plutôt que de se concentrer uniquement sur le développement des habiletés nécessaires à la stimulation de leur enfant. Conclusion : L’intervention d’accompagnement parental a eu des effets bénéfiques prometteurs sur la variable proximale (interactions parent-enfant) et, dans une moindre mesure, sur les variables distales (développement de l’enfant, bien-être parental et validité sociale). L’intervention gagnerait toutefois à être bonifiée afin de mieux répondre aux besoins de soutien des parents.
Abstract: The increase in the prevalence of autism spectrum disorder (ASD) puts pressure on the healthcare system. Parent-mediated interventions are an interesting alternative to answer the needs of families having a toddler with a diagnosis or a suspicion of ASD. However, few researchers have looked at parents’ experience during parent-mediated interventions even though parents are the main actors of these interventions. This sequential explanatory mixed study aims to evaluate a 12-week parent-mediated intervention for young children with a suspicion of ASD aged between 12 and 30 months by considering both parents’ and children’s outcomes. Methods: For the quantitative part (crossover randomized controlled trial), the 19 parent-child dyads were randomized either in the Intervention group or the Waitlist group (participants in this group had to wait three months before getting access to the intervention). Data were collected through questionnaires and direct observation three to four times depending on the group allocation. Quantitative data were analyzed using descriptive statistics as well as between and within group comparisons. For the qualitative part (exploratory), semi-directed interviews conducted with a subsample of six participants were analyzed thematically. Results: The program was globally highly appreciated (median score = 3.625/4). Specifically, there was a significant positive effect of the intervention on parent-child dyadic engagement (p = .012; effect size = .51). Furthermore, there was a normalization of children’s cognitive (p = .010; effect size = .57) and motor abilities (p = .071; effect size = .38) after the 12-week program. The near absence of effect on parental well-being could be fixed by targeting specifically parental support rather than focusing on their skills development. Conclusion: The parent-mediated intervention brings promising benefits on the proximal outcome (parent-child interactions) and, to a lesser extent, on distal outcomes (children development, parental well-being and social validity). Still, the intervention should be adapted to better answer parental needs.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
44

Ayosso, Anignikin Yétondé Judith. „Se représenter son enfant dans la migration : Stratégies de métissages des représentations culturelles chez les parents d'enfant singulier“. Paris 13, 2010. http://scbd-sto.univ-paris13.fr/secure/ederasme_th_2010_ayosso.pdf.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Cette étude analyse les stratégies de métissages mises en place par les parents migrants lorsqu’ils ont un « enfant singulier », c’est-à-dire un enfant différent des autres, qui rappelle une fragilité, par sa souffrance, par ses difficultés ou par le sentiment d’étrangeté qu’il suscite. Les représentations culturelles que les parents mobilisent pour penser un tel enfant concernent souvent sa « nature ontologique ». Cinq familles migrantes d’Afrique de l’Ouest ont été interviewées pour analyser les stratégies de métissage qui apparaissent dans la manière « singulière » dont les parents parlent de leur enfant. L’étude se base sur les travaux thnopsychanalytiques de l’école de Bobigny. Au niveau de l’analyse, la méthodologie intègre certains éléments de la grounded theory de Glaser et Strauss (1967). En développant la notion de symboles personnels de Gannanath Obeyesekere, l’étude propose de distinguer quatre éléments différents qui apparaissent dans les stratégies de métissages de représentations qu’utilisent les parents: 1) la créativité ; 2) l’utilisation des représentations culturelles pour symboliser les conflits inconscients ; 3) les réaménagements identitaires ; 4) la question de la différence entre soi et autrui et la question des limites. Par la description des principaux facteurs qui caractérisent les métissages, la recherche propose un regard sur les métissages culturels qui met l’accent sur l’élaboration de nouvelles identités, sur l’aspect créatif de ces métissages et sur la possibilité de devenir acteur de son destin, d’augmenter son agency dans la migration. Penser les difficultés d’un enfant en situation migratoire mobilise souvent un processus créatif de métissage qui peut devenir la base d’un changement profond des relations entre l’enfant et les parents, à condition que les parents soient entendus et soutenus dans leur processus de réflexion et de réaménagement identitaire
This study analyses the strategies used by migrant parents when they have a « singular child », a child that is different from the others and reminds them a vulnerability, by his suffering, his difficulties or by the feeling for strangeness he provokes. The representations parents use in order to think about such a child often concern his “ontological nature”. Five families from West African origin have been interviewed in order to analyse the strategies of mixing different types of representations that can be found in the parent’s representations of such a “singular child”. The study is based on the work of the ethnopsychoanalysts of the Bobigny School. On the level of methods, some aspects of the grounded theory approach by Glaser and Strauss (1967) have been integrated. While developing Obeyesekere’s notion of personal symbols, the study proposes to distinguish four different elements that appear in the parent’s strategies of mixing representations: 1) creativity, 2) the use of cultural representations for the symbolization of unconscious conflicts, 3) the reorganisation of identities 4) the question of difference and bounds between oneself and the other. With the description of the principal factors that characterise the strategies of mixing cultures, the research proposes a way of looking at hybridity that stresses the importance of creativity in the elaboration of new identities and shows how this process may help migrants to develop more agency. Thinking about the difficulties of a child in migration often mobilises a creative process of mixing representations which may provoke profound changes in the relation between the child and his parents, at least if they are heard and supported in their process of thinking and redefining their cultural identity
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
45

Cappe, Émilie. „Qualité de vie et processus d'adaptation des parents d'un enfant ayant un trouble autistique ou un syndrome d'Asperger“. Paris 5, 2009. http://www.theses.fr/2009PA05H021.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Les parents d'un enfant autiste traversent plusieurs périodes difficiles. Bruchon-Schweitzer et Dantzer (1994) ont élaboré un modèle pour l'étude des phénomènes d'adaptation qui tient compte des déclencheurs du stress et des processus transactionnels. Jusqu'à présent, plusieurs recherches se sont intéressées au stress des parents et aux stratégies de coping qu'ils utilisent pour faire face au trouble de l'enfant. Cependant, rares sont celles qui cherchent à évaluer les conséquences de l'autisme sur la qualité de la vie des parents et à notre connaissance, aucune étude française n'a encore étudié les effets d'intéraction entre ces facteurs. Au total, nous avons rencontrés 160 parents qui ont complété plusieurs questionnaires et échelles que nous avons adaptés ou élaborés, permettant de mesurer: (1) des informations concernant l'enfant et la situation familiale; (2) le stress perçu; (3) le soutien social perçu; (4) le contrôle perçu; (5) le coping et (6) la qualité de vie. Les qualités psychométriques de ces instruments évaluées sur notre population sont satisfaisantes. Nos résultats apportent ainsi des éléments intéressants pour la clinique et confirment les données de la littérature: L'autisme grève la qualité de vie des parents qui ont plus que jamais besoin de moments de répit. Ils corroborent aussi nos hypothèses: L'autonomie de l'enfant, son intégration scolaire et sociale, ainsi que le partenariat parents-professionnels sont à la base d'un ajustement réussi. Enfin, ils mettent en avant l'intérêt de proposer un accompagnement parental psycho-éducatif centré sur la gestion du stress et des émotions, la rectification des cognitions et la résolution de problèmes
Parents of an autistic child go through many periods of transition which may be perceived as stressful. Bruchon-Schweitzer and Dantzer (1994) developed a model to study the coping behaviours, which takes into account both the stressors and transactional processes. Until now, many researches have focused on stress endured by parents and strategies used by them to cope with the disorder of their child. However, those considering the impact of autism on quality of life are not frequent and, to the best of our knowledge, no French study analysed the effects of interaction between these factors yet. We met 160 parents who filled out several questionnaires and self-rating scales we have adapted or created for assessing: (1) information about the child and the family situation; (2) perceived stress; (3) perceived social support; (4) perceived control; (5) coping strategies and (6) quality of life. These instruments have satisfying psychometric properties, and our results provide some interesting elements for clinicians and support the already existing data: Autism puts a strain on the life of parents who, as a consequence, would need more substantial breaks in their daily life. The results also support our hypotheses: The child's autonomy, his or her school and social insertion, as well as the partnership between parents and professionals are at the root of successful adaptation. Finally, they indicate the relevance of a program for parents focused on the management of stress and emotions, adjustment of cognitions and resolution of problems
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
46

Deschênes, Nathalie. „Liens entre le stress parental et le soutien social des parents ayant un enfant atteint de fibrose kystique /“. Thèse, Trois-Rivières : Université du Québec à Trois-Rivières, 1997. http://www.uqtr.ca/biblio/notice/resume/03-2177842R.htm.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Mémoire (M.A.) - Université du Québec à Trois-Rivières, 1997.
Bibliographie : f. [101]-107. Le résumé et la table des matières sont disponibles en format électronique sur le site Web de la bibliothèque. CaQTU
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
47

Deschêsnes, Nathalie. „Liens entre le stress parental et le soutien social des parents ayant un enfant atteint de fibrose kystique“. Thèse, Université du Québec à Trois-Rivières, 1997. http://depot-e.uqtr.ca/4760/1/000638420.pdf.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
48

Lachance, Véronique. „Étude de l'interdépendance des sous-systèmes coparental et père-enfant post-rupture“. Doctoral thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/31386.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La présente thèse s’appuie sur les théories familiales systémiques et son postulat d’interdépendance des sous-systèmes familiaux pour se focaliser sur l’étude des sous-systèmes parent-parent et parent-enfant. La réorganisation du système familial au moment de la rupture est associée à plusieurs défis et deux processus sont considérés comme essentiels au bien-être et à l’adaptation de tous les membres de la famille après la séparation : la coparentalité et l’implication paternelle (Afonso, 2007; Amato, 2000; Feinberg, 2003). Si ces processus ont souvent été appréhendés de façon indépendante, autant sur le plan théorique que sur le plan empirique, la présente thèse les étudie simultanément. À partir d’un échantillon de familles séparées de la population générale québécoise, cette étude cible spécifiquement la période proximale à la rupture et des enfants âgés entre 4 et 8 ans. Un premier volet de cette thèse examine de façon transversale la diversité des patrons relationnels coparentaux et père-enfant à l’aide d’une analyse de classes latentes. Les caractéristiques individuelles des enfants, des parents et du contexte familial associées à ces patrons relationnels sont ensuite examinées. Un second volet de cette thèse s’appuie sur un devis longitudinal afin d’examiner la force et la direction des liens entre la coparentalité et l’implication paternelle. Un modèle de relations longitudinales croisées sur deux temps de mesure, soit au moment de la séparation et un à deux ans plus tard, a été réalisé. Les résultats mettent en évidence l’unidirectionnalité des liens entre la coparentalité et la fréquence des contacts : les difficultés sur le plan coparentalité au moment de la séparation prédisent une fréquence moindre des contacts pèreenfant un à deux ans plus tard, alors que la fréquence des contacts au moment de la séparation n’influence pas la relation coparentale future. L’ensemble des résultats obtenus permettra de proposer des perspectives de recherche et des pistes d’intervention.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
49

Blanc, Anne. „Prévention précoce de la maltraitance : à propos de la prise en charge multidisciplinaire d'une famille à problèmes multiples“. Montpellier 1, 1993. http://www.theses.fr/1993MON11036.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
50

Lévesque, Florence. „L’expérience de la séparation parentale des pères ou des mères séparés dont un enfant présente un trouble déficitaire de l’attention avec ou sans hyperactivité (TDA/H)“. Master's thesis, Université Laval, 2020. http://hdl.handle.net/20.500.11794/66990.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Au Québec, nombreuses sont les familles qui connaissent la séparation parentale. Plusieurs chercheurs observent que les enfants présentant un diagnostic de trouble déficitaire de l’attention avec ou sans hyperactivité (TDA/H) vivent plus souvent cette transition importante que les enfants n’ayant pas le trouble. On en connait pourtant très peu de l’expérience de ces familles. En donnant la parole à neuf parents séparés d’enfant présentant un diagnostic de TDA/H, cette recherche souhaite répondre à deux questions : qu’est-ce qui particularise l’expérience de séparation parentale dans les familles d’enfants présentant un TDA/H et comment les parents ont-ils perçu leurs besoins et ceux de leurs enfants et comment y ont-ils répondu lors de cette transition familiale importante? Le cadre conceptuel retenu dans ce mémoire de maitrise de nature qualitative et exploratoire comprend le modèle bioécologique de Bronfenbrenner ainsi que certains concepts de l’analyse des besoins définis par différents auteurs. L’étude a permis de mettre en lumière les préoccupations financières associées à ce diagnostic, bien qu’il soit initialement reçu comme un soulagement pour les parents en raison de la compréhension nouvelle qu’il génère face aux comportements difficiles de l’enfant. Le fait pour l’enfant d’avoir deux milieux de vie complexifie le soutien qui lui est offert et l’importance d’une stabilité entre ses deux environnements familiaux ressort. Par ailleurs, un enjeu sur le plan de l’accessibilité aux services publics et privés au Québec se dégage des propos des participants. À cet effet, les parents rencontrés expriment une insatisfaction quant à la quantité de services offerts dans le système public et face au coût important exigé par l’utilisation de services privés. Un travail important d’information est à entreprendre auprès des parents qui vivent la réalité étudiée pour leur faire connaître leurs droits et les ressources disponibles pour les aider.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
Wir bieten Rabatte auf alle Premium-Pläne für Autoren, deren Werke in thematische Literatursammlungen aufgenommen wurden. Kontaktieren Sie uns, um einen einzigartigen Promo-Code zu erhalten!

Zur Bibliographie