Um die anderen Arten von Veröffentlichungen zu diesem Thema anzuzeigen, folgen Sie diesem Link: Contamination de surfaces – Nettoyage.

Dissertationen zum Thema „Contamination de surfaces – Nettoyage“

Geben Sie eine Quelle nach APA, MLA, Chicago, Harvard und anderen Zitierweisen an

Wählen Sie eine Art der Quelle aus:

Machen Sie sich mit Top-50 Dissertationen für die Forschung zum Thema "Contamination de surfaces – Nettoyage" bekannt.

Neben jedem Werk im Literaturverzeichnis ist die Option "Zur Bibliographie hinzufügen" verfügbar. Nutzen Sie sie, wird Ihre bibliographische Angabe des gewählten Werkes nach der nötigen Zitierweise (APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver usw.) automatisch gestaltet.

Sie können auch den vollen Text der wissenschaftlichen Publikation im PDF-Format herunterladen und eine Online-Annotation der Arbeit lesen, wenn die relevanten Parameter in den Metadaten verfügbar sind.

Sehen Sie die Dissertationen für verschiedene Spezialgebieten durch und erstellen Sie Ihre Bibliographie auf korrekte Weise.

1

Abbadie, Alexandra. „Nettoyage chimique humide de surfaces silicium (appliqué au recyclage), nettoyage chimique humide et préparation de surface d'alliages silicium-germanium et de couches de germanium pur“. Toulouse 3, 2004. http://www.theses.fr/2004TOU30082.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
2

Mettler, Eric. „Etude des caractéristiques microbiologiques et physico-chimiques, après nettoyage et désinfection, de surfaces colonisées par des biofilms, dans divers ateliers de l'industrie alimentaire et au laboratoire“. Dijon, 1996. http://www.theses.fr/1996DIJOS067.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
L'état de surfaces industrielles (sols, murs, matériaux de convoyage, joints) obtenu après opération d'hygiène est décrit d'un point de vue microbiologique et physico-chimique, dans 5 sites alimentaires et au laboratoire. Dans chaque site, un encrassement superficiel spécifique résulte de la succession des cycles souillure/opérations d'hygiène : après quelques semaines les propriétés physico-chimiques des matériaux, initialement très différentes, n'exercent plus d'influence directe sur l'adhésion des cellules microbiennes. Un biofilm forme de micro-organismes résistant au nettoyage et à la désinfection s'implante au cours du temps. Le niveau de la contamination et la nature de la flore diffèrent d'un site à l'autre (de 10 à 10#7 ufc/cm#2). Dans la plupart des cas, le niveau de contamination résiduelle varie d'un matériau à un autre. Les différences peuvent atteindre 3 puissances de 10 et on peut repartir 7 matériaux en 4 catégories dans le meilleur des cas. La géométrie de surface s'avère déterminante : les différences présentent dans plusieurs cas une corrélation avec le paramètre caractérisant de manière spécifique les creux présents a la surface des matériaux, mais ne montrent aucune corrélation avec le relief apparent ou la rugosité moyenne. Au laboratoire, des facteurs caractérisant la surface (matériau, usure), la souillure (souche microbienne, concentration du milieu de culture, présence d'un encrassement alimentaire), les étapes de nettoyage et de désinfection (produit de nettoyage, désinfectant, action mécanique, temps de contact) montrent tous une influence (seul ou en interaction deux a deux) sur l'efficacité du détachement du biofilm et/ou sur l'efficacité bactéricide de la procédure. Le facteur matériau s'avère déterminant : les classements des matériaux obtenus au laboratoire en termes de nettoyabilite et en termes de désinfectabilite sont globalement stables lorsque les conditions expérimentales varient. La comparaison avec les résultats de l'étude de terrain montre que le classement des matériaux obtenu dans les conditions industrielles correspond a celui obtenu au laboratoire en termes de spores résiduelles : dans les conditions industrielles, la qualité hygiénique d'un matériau est liée a sa nettoyabilite et non à sa désinfectabilite.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
3

Lelièvre, Caroline. „Nettoyabilité d'équipements fermés agro-industriels : modélisation des cinétiques de nettoyage de surfaces contaminés par des spores de Bacillus et caractérisation de l'influence de l'hydrodynamique“. Compiègne, 2001. http://www.theses.fr/2001COMP1355.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La contamination bactérienne des équipements peut présenter un risque sanitaire majeur pour l'agro-industrie de par la résistance de certains microorganismes aux procédures d'hygiène. Une procédure efficace de Nettoyage En Place (NEP) suivie d'une procédure de désinfection légère, reste cependant la meilleure solution pour éviter une contamination potentielle. Le nettoyage est un phénomène complexe fonction de nombreux paramètres, dont l'hydrodynamique qui est un élément prépondérant dans le nettoyage de systèmes fermés. En effet, c'est l'écoulement qui engendre les forces de cisaillement qui seront appliquées sur les surfaces pour décrocher les souillures. Cette thèse avait pour objectifs premièrement, la modélisation des cinétiques de nettoyage de spores de Bacilles cereus adhérées dans des conduites en acier inoxydable dans des conditions proches de l'industrie et deuxièmement, la caractérisation de l'action de l'hydrodynamique sur la nettoyabilité de géométries générant des écoulements pouvant être perturbés. La modélisation des cinétiques est basée sur l'hypothèse d'une compétition entre arrachement et dépôt. Ce travail a permis de valider un modèle simple pour les cinétiques de nettoyage, mais aussi pour les cinétiques de contamination. Les constantes de vitesse d'adhésion et d'arrachement dépendent du cisaillement pariétal moyen en suivant des lois qui sont a priori différentes. Pour prédire les cinétiques de nettoyage, il faudra à l'avenir établir les lois de variation des constantes de vitesse traduisant la vitesse d'adhésion et d'arrachement en fonction du cisaillement pariétal en incluant des variations de conditions d'adhésion et de nettoyage (température, détergent). L'étude de l'action de l'hydrodynamique a révélé que dans les géométries ne générant pas un écoulement très perturbé, le cisaillement pariétal caractérise le mieux la nettoyabilité dès lors que la valeur de cisaillement pariétal et que le temps de nettoyage sont suffisamment importants. En revanche, pour les géométries générant un écoulement très perturbé, la forte intensité des fluctuations du cisaillement en paroi permet une bonne nettoyabilité malgré des valeurs moyennes très faibles. Un changement géométrique simple sur un corps de pompe confirme l'influence de la géométrie sur la nettoyabilité dans un équipement complexe. La conception hygiénique devra à l'avenir être basée sur la génération de conditions de cisaillement pariétal ayant des valeurs moyennes ou des fluctuations élevées. Des outils d'aide à la conception hygiénique, comme la simulation numérique, pourront être utilisés en prédisant les géométries générant ces différents types d'écoulements.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
4

Dari, Carolina. „New innovative methods for cleaning surfaces using foams based on bio-based surfactants“. Electronic Thesis or Diss., Université de Lille (2022-....), 2024. http://www.theses.fr/2024ULILR038.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Dans l'industrie alimentaire, les surfaces contaminées par des micro-organismes sont une cause majeure de contamination croisée, entraînant des maladies d'origine alimentaire et du gaspillage alimentaire. Malgré des efforts de nettoyage rigoureux, les taux de maladies d'origine alimentaire augmentent, ce qui suggère que les pratiques actuelles sont insuffisantes. Les méthodes de nettoyage traditionnelles consomment également de grandes quantités d'eau, d'énergie et de produits chimiques, soulevant des préoccupations en matière de durabilité et d'environnement. L'industrie explore des alternatives plus durables, telles que les méthodes de nettoyage à sec, les produits écologiques et les systèmes de contrôle avancés, pour réduire la consommation de ressources tout en maintenant les normes d'hygiène. Une alternative prometteuse pour le nettoyage des surfaces fermées est l'utilisation de la mousse, une méthode déjà utilisée pour les surfaces ouvertes. Le nettoyage avec de la mousse peut potentiellement réduire la consommation d'eau, d'énergie et de produits chimiques. L'objectif de cette thèse est d'étudier les liens entre les propriétés de la mousse et l'élimination de micro-organismes sur des surfaces ouvertes et fermées, et d'explorer des techniques de nettoyage innovantes afin de développer des méthodes plus durables et efficaces pour l'industrie alimentaire.La première partie est consacrée au nettoyage des surfaces ouvertes, c'est-à-dire au nettoyage par de la mousse en condition statique. Nous étudions ici l'élimination des spores hydrophiles et hydrophobes de Bacillus subtilis des surfaces en acier inoxydable en utilisant des mousses. Les mousses modèles sont formulées avec des tensioactifs biosourcés (acide 10-hydroxystéarique et cocoyl iséthionate de sodium). La relation entre la taille des bulles et la fraction liquide de la mousse et l'efficacité de la décontamination est étudiée pour déterminer les mécanismes d'action de la mousse. Les mousses elles-mêmes peuvent décontaminer les surfaces souillées par des spores, très probablement par des mécanismes de frottement/balayage et d'imbibition. Les mousses avec des bulles plus petites ont la plus grande efficacité de décontamination. Dans les conditions étudiées, la fraction liquide n'est pas le principal paramètre gouvernant l'efficacité de la décontamination.La deuxième partie est consacrée au nettoyage des surfaces fermées, c'est-à-dire au nettoyage par écoulement de mousse. Nous étudions ici l'efficacité de l'écoulement de mousse formulée avec un tensioactif modèle (dodecyl sulfate de sodium) en comparaison avec l'écoulement de mousse formulée avec des tensioactifs biosourcés (alkyl polyglycosides) pour éliminer les spores hydrophiles des tuyaux. Nous démontrons une efficacité similaire pour des temps de nettoyage courts. De plus, grâce à une évaluation du cycle de vie, nous démontrons la réduction de plusieurs impacts environnementaux avec l'utilisation de surfactants biosourcés par rapport au surfactant modèle.La troisième partie est consacrée à la stabilisation des émulsions eau-dans-eau et à la production d'une mousse basée sur ces émulsions. Nous étudions la stabilisation des émulsions PEG-dans-Dextran avec des réseaux de gel lamellaire basés sur des alkylpolyglycosides et des alcools gras. Nous montrons que des émulsions très stables sont obtenues sur une longue période pour des conditions de formulation spécifiques. Nous démontrons également pour la première fois la production d'une mousse basée sur des émulsions eau-dans-eau
In the food industry, surfaces contaminated with microorganisms are a major cause of cross-contamination, resulting in foodborne illness and food waste. Despite thorough cleaning efforts, foodborne illness rates are rising, suggesting current practices are insufficient. Traditional cleaning methods also consume large amounts of water, energy, and chemicals, raising sustainability and environmental concerns. The industry is exploring more sustainable alternatives, such as dry-cleaning methods, eco-friendly products, and advanced control systems, to reduce resource consumption while maintaining hygiene standards. One promising alternative for cleaning closed surfaces is the use of foam, a method already used for open surfaces. Foam cleaning can potentiallyreduce water, energy, and chemical consumption. The aim of this thesis is to study the links between foam properties and removal of microorganisms from both open and closed surfaces, and explores innovative cleaning techniques to develop more sustainable and efficient methods for the food industry.The first part is dedicated to the cleaning of open surfaces, i.e., static foam cleaning. Here we study the removal of hydrophilic and hydrophobic Bacillus subtilis spores from stainless steel surfaces by using foams. The model foams are formulated with bio-based surfactants (10-hydroxystearic acid and sodium cocoyl isethionate). The relationship between bubbles size and foam liquid fraction and the decontamination efficiency is investigated to determine the mechanisms of foam action. Foams themselves can decontaminate surface soiled with spores, most probably by wiping and imbibition mechanisms. Foams with smaller bubbles size have the highestdecontamination efficiency. Under the conditions studied, the liquid fraction is not the main parameter governing the decontamination efficiency.The second part is dedicated to the cleaning of closed surfaces, i.e., foam flow cleaning. Here we study the efficiency of foam flow formulated with a model surfactant (Sodium dodecyl sulfate) in comparison with foam flow formulated with bio-based surfactants (alkyl polyglucosides) to remove hydrophilic spores from pipes. We demonstrate similar efficiency for short cleaning times). In addition, through a life cycle assessment we demonstrate the reduction of several environmental impacts with the use of bio-based surfactant compared to the model surfactant.The third part is dedicated to the stabilization of water-in-water emulsions and the production of a foamulsion based ont these emulsions. We study the stabilization of PEG-in-Dextran emulsions with lamellar gel networks based on alkyl polyglucosides and fatty alcohols. We show that highly stable emulsions are obtained over a long period of time for specific formulation conditions. We also demonstrate for the first time the production of a foamulsion based on water-in-water emulsions
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
5

Tauveron, Grégoire. „Propriétés de surface des spores de Bacillus cereus et capacité de contamination des équipements agro-industriels : influence des conditions environnementales“. Compiègne, 2006. http://www.theses.fr/2006COMP1650.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Bacillus cereus, responsable de toxi-infections alimentaires, est un contaminant fréquent des aliments traités thermiquement. En effet, outre ses capacités de résistance aux traitements thermiques et chimiques, la spore de B. Cereus a une forte capacité d'adhésion aux matériaux inertes comme l'acier, et représente donc un risque majeur de contamination des aliments. La maîtrise de l'hygiène des équipements passe par une meilleure connaissance des facteurs influençant l'adhésion et la résistance au nettoyage des spores de B. Cereus. L'adhésion des micro-organismes est liée à la leurs propriétés de surface qui peuvent varier selon les conditions environnementales rencontrées. Au cours de cette étude, nous avons mis en évidence une grande variabilité des propriétés de surface (morphologie, caractère hydrophobe, protéines de surface) des spores selon les souches. Ces différences sont associées à une variabilité importante de la capacité d'adhésion à l'acier et de résistance au nettoyage en place (NEP) entre les souches. La confrontation de ces données a montré que l'adhésion des spores est favorisée par la longueur des appendices, alors que la résistance au NEP est inversement proportionnelle à la taille des exosporia. L'utilisation de mutants (chez B. Cereus et B. Anthracis) nous a permis de mettre en évidence que les filaments en brosse de l'exosporium (constitués par BclA) inhibent la résistance au nettoyage. L'absence de la protéine ExsY empêche la mise en place de l'exosporium et se traduit par une diminution de l'adhésion et une augmentation de la résistance au nettoyage. Donc le risque de contamination des surfaces est plus élevé pour des souches ayant de longs appendices et un petit exosporium. Par ailleurs, les propriétés de surface des spores sont affectées par les conditions rencontrées par la bactérie. Nous avons étudié l'influence de conditions susceptibles d'êtres rencontrées par les spores dans les IAA. La sporulation à haute température ainsi que la sporulation en milieu liquide affectent respectivement la taille et l'intégrité de l'exosporium et entraînent une diminution de l'adhésion. De plus, l'application de conditions hydrodynamiques proches de celles rencontrées dans les industries agro-alimentaires induit un endommagement de l'exosporium plus ou moins marqué selon les conditions de sporulation. Cet endommagement conduit à une diminution de l'adhésion des spores couplée à une augmentation de leur résistance au nettoyage. Ces différences de comportement devront donc être prises en compte dans les procédures d'analyse des risques liés à la présence de B. Cereus
Bacillus cereus, responsible for food toxi-infections, frequently contaminates heated-processed foods. Indeed, beyond its resistance to heat and chemical treatment, the B. Cereus spore possesses a strong capacity to adhere to inert materials such as steel and therefore may be considered as a major food contamination risk. Mastery of equipment hygiene requires a deeper knowledge of factors which influence B. Cereus spores' adhesion capacity and their resistance to cleaning techniques. The adhesion of micro-organisms is linked to their surface properties, which may vary according to the environmental conditions they encounter. Ln the course of this study, we reveal a wide variability in surface properties (morphology, hydrophobia, surface protein content) from one spore strain to another. These differences are associated with a significant variability in each strain's capacity to adhere to steel and in its resistance to cleaning-in-place (CIP). Close examination of these data has shown that the longer their appendages, the stronger the spores' adhesion, whereas resistance to cleaning-in-place is inversely proportional to the size of the exosporia. The use of mutants (from B. Cereus and B. Anthracis) allowed us to show that brush-like exosporial filaments (made up of BclA) inhibit resistance to cleaning. An absence of the ExsY protein stops the exosporium from developing and leads to a consequent decrease in adhesion and an increase in resistance to cleaning. Thus, surface contamination risk is higher for strains with long appendages and small exosporia. Furthermore, spores' surface properties are affected by the conditions encountered by the bacteria. We have studied the influence of conditions likely to be encountered by spores in the agro-food industry. Sporulation at high temperature and sporulation in a liquid environment respectively affect the exosporium's size and integrity and result in lesser adhesion. Ln addition, the application of hydrodynamic conditions close to those encountered in the agro-food industry, induces greater or lesser damage to the exosporia according to the conditions in which they sporulated. This damage leads to a decrease in spore adhesion coupled with an increase in their resistance to eleaning. These behavioural differences must therefore be taken into account in analytical procedures applied in the determination of risk associated with the presence of B. Cereus
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
6

Negri, Fabienne. „Traitement des plaquettes de GaAs (100) de grand diamètre : mise au point du procédé, préparation et caractérisations de surface pour l'épitaxie par jets moléculaires“. Toulouse 3, 2001. http://www.theses.fr/2001TOU30208.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
7

Feve, Séverine. „Validation du nettoyage appliquée à du matériel de développement industriel“. Bordeaux 2, 2000. http://www.theses.fr/2000BOR2P055.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
8

Doumbia, Faman. „Étude du nettoyage de surfaces encrassées par des produits carnés“. 63-Aubière : Impr. U.E.R. Sci, 1985. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb36110021j.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
9

Sergent, Delphine. „Validation d'un système de nettoyage automatique“. Bordeaux 2, 2000. http://www.theses.fr/2000BOR2P071.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
10

Côte, Sophie. „Validation de procédures de nettoyage dans un laboratoire industriel de recherche et développement galénique“. Paris 5, 1994. http://www.theses.fr/1994PA05P172.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
11

Hody, Virginie. „Préparation de surfaces industrielles par plasmas froids : contribution à l'étude des mécanismes élémentaires d'interaction entre une post-décharge N2-O2 et l'hexatriacontane“. Vandoeuvre-les-Nancy, INPL, 2004. http://www.theses.fr/2004INPL105N.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Les travaux présentés dans ce mémoire concernent la préparation de surfaces industrielles et plus particulièrement le nettoyage de surface par plasma. Afin de clarifier le rôle joué par les différentes espèces actives lors du nettoyage de surface, nous avons étudié les mécanismes d'interaction entre des post-décharges Nz-Oz et l'hexatriacontane. Les modifications de l'hexatriacontane ont été mises en évidence à l'aide de différentes techniques d'analyse (pesées, analyses chimiques élémentaires, analyses par spectroscopie infrarouge à transformée de Fourier et analyses par chromatographie d'exclusion stérique). Nous avons également étudié la phase gazeuse par spectroscopie d'émission optique et déterminé les concentrations d'oxygène et d'azote atomiques par titrage NO pour certains mélanges. La corrélation de ces résultats expérimentaux avec les résultats apportés par la modélisation des post-décharges, a permis de déterminer précisément quelles sont. Les espèces et les mécanismes réactionnels intervenant lors de la fonctionnalisation et de la gravure du polymère. Grâce aux conclusions obtenues lors de ces études de base, il a été possible d'appréhender plus facilement les trois problématiques industrielles soumises dans le cadre du projet ministériel TIAG. Nous avons alors étudié la préparation de surface d'échantillons en cuivre par plasmas radio-fréquences et DC pulsé, la préparation de surface d'échantillons en alliage cuivre-plomb par plasmas DC pulsé et enfin, l'élimination de contaminants pouvant ressuer de plaques de polycarbonate et de polysulfone par plasmas DC pulsé
The presented works deal with preparation of industrial surfaces and more particularly with surface cleaning by plasma. In order to clarify the role played by the different active species during the surface cleaning, we studied the mechanisms of interaction between Nz-Oz post-discharges and hexatriacontane. The hexatriacontane modifications have been brought to the fore by means of numerous analytical techniques (weighing, elementary chemical analysis, Fourier transformed infrared analysis, size exclusion chromatography analysis). We studied also the gas phase by optical emission spectroscopy and determined the concentrations of atomic oxygen and nitrogen by NO titration for some gas mixtures. The correlation of these experimental results with the modeling results of the post-discharge permitted to determine precisely what are the species and the reactional mechanisms which take place during the fonctionnalisation and the grafting of the polymer. Owing to the conclusions obtained during these basic studies, it was possible to apprehend more easily the three industrial problematics submitted as a part of the TIAG ministerial project. Then we have studied the surface preparation of copper samples by radio-frequency and pulsed DC plasmas, the surface preparation of samples in copper-lead alloy by pulsed DC plasmas and finally, the elimination by pulsed DC plasmas of the contaminants which can sweat from polycarbonate and polysulfone samples
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
12

Attal, Yasser. „Optimisation d'un procédé de nettoyage et de décontamination des surfaces métalliques par laser : conception d'un système laser associé“. Châtenay-Malabry, Ecole centrale de Paris, 1998. http://www.theses.fr/1998ECAP0639.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
L’étude des possibilités de nettoyage et de décontamination microbiologique des surfaces métalliques par laser fait l'objet de cette thèse. Les résultats obtenus sont plus que favorables. Nos travaux portent principalement sur la comparaison entre plusieurs sources laser existantes du point de vue de l'efficacité et des possibilités d'applications tout en assurant le respect du substrat métallique. Le premier chapitre est consacré à l'analyse des différents procédés de nettoyage par laser, développés jusqu'a présent. Le chapitre ii porte sur une étude synthèse sur les phénomènes physiques gérant l'interaction laser impulsionnel - matière : propriétés de réflexion et d'absorption dans les matériaux, photoablation d'un matériau absorbant ou opaque au rayonnement laser. Dans le chapitre III nous présentons des résultats de calcul des ordres de grandeurs de la puissance laser et du champ thermique dans les matériaux étudiés. Les chapitres IV et V traitent des résultats expérimentaux de la décontamination microbiologique de l'acier inoxydable et du nettoyage de l'aluminium. Enfin, le dernier chapitre de la thèse est voué à l'étude et à la réalisation de l'appareillage d'un prototype de nettoyage et de décontamination laser.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
13

Gauthier, Dominique. „Contribution à l'étude de la contamination bactérienne des respirateurs“. Bordeaux 2, 1993. http://www.theses.fr/1993BOR2P118.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
14

Latrubesse, Anne. „Validation des procédures de nettoyage d'une turbine Glatt“. Bordeaux 2, 1992. http://www.theses.fr/1992BOR2P074.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
15

Williamson, Becky. „Mechanisms of fixed contamination of commonly engineered surfaces“. Thesis, Lancaster University, 2018. http://eprints.lancs.ac.uk/127789/.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
This project is concerned with developing a greater understanding of the deposition of radioactive solids, colloids, or ions suspended in aqueous liquid onto the surface of stainless steel. Fixed contamination on contaminated metallic surfaces is commonly removed using (electro) chemical methods. The most common methods employed are the use of mineral acids or MEDOC (Metal Decontamination by Oxidation with Cerium). However, these result in dissolution of the passive oxide layer formed at the metal surface. This increases the level of secondary waste which, in turn, increases the burden of effluent treatment plants. The passivation of steels in HNO3 is complicated by the autocatalytic reduction of HNO3 to aqueous HNO2 which attacks the steel surface. We describe the effect of this behaviour on process steels in stagnant and/or flowing conditions. Rotating Disk Electrode (RDE) studies indicate that at HNO3 concentrations ≤20% wt. the reaction is surface based. At HNO3 concentration ≥20% wt. the reaction occurs in the bulk solution. We established a series of corrosion potentials for varying concentrations of nitric acid. These corrosion potentials allowed us to age steel in a controlled fashion. Thus, we describe work carried out on electrochemically accelerated oxide growth on 316L SS and SS2343 in HNO3 media and HNO3 media with radionuclide surrogates (depleted U, Ce and Eu). Characterisation was performed using combined Linear Sweep Voltammetry (LSV), Electrochemical Impedance Spectroscopy (EIS) and Electrochemical Quartz Crystal Microgravimetry (EQCM) measurements. Areas of active, passive, high voltage passive, transpassive and secondary passivation regimes in the associated current voltage were identified. Further, we have directly measured the growth of that layer by using in situ microgravimetry. X-Ray Photoelectron Spectroscopy (XPS) was used to determine film composition and presence of contaminant uptake. The passive film on 316L SS is formed of a passive film consisting of Cr(III) hydroxide rich layer and Cr(III) oxide layers at lower potentials. With increasing HNO3 and potential the layer becomes more Cr(III) oxide rich before oxidising to Cr(VI). No radionuclide surrogate contaminants were detected within passive films formed in this study.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
16

Guillet, Karelle. „Hygiène industrielle : maîtrise de l'environnement dans un établissement pharmaceutique“. Bordeaux 2, 1999. http://www.theses.fr/1999BOR2P084.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
17

Calendreau, Christelle. „Validation du nettoyage du matériel de production d'un laboratoire pharmaceutique“. Bordeaux 2, 1995. http://www.theses.fr/1995BOR2P094.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
18

Noel, Cédric. „Plasmas micro-ondes d'argon à la pression atmosphérique : diagnostics et applications au nettoyage de surfaces“. Thesis, Vandoeuvre-les-Nancy, INPL, 2009. http://www.theses.fr/2009INPL020N/document.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Les travaux présentés dans ce mémoire concernent l’étude des plasmas d’argon créés dans une cavité résonnante micro-ondes fonctionnant à la pression atmosphérique et leur application au nettoyage de surface. Tout d’abord, une étude des enjeux du nettoyage de surfaces industrielles est présentée ainsi qu’un état de l’art des solutions existantes et leurs limitations, mettant en évidence l’intérêt des plasmas comme alternative, notamment ceux fonctionnant en cavité résonnante micro-ondes à pression atmosphérique dont les particularités sont présentées. Dans le cas de l’argon, ces décharges présentent la particularité de ne pas être homogènes mais constituées de un ou plusieurs filaments de faibles diamètres, dépendant des conditions expérimentales. L’étude de la filamentation de ces décharges est l’objet du second chapitre où il a été mis en évidence les corrélations, dans le cas d’un filament unique, entre ses dimensions, sa température et la puissance dissipée et qu’il existait un seuil de puissance au-delà duquel la filamentation apparaissait. Une modélisation électromagnétique simple a été réalisée permettant de décrire l’influence des paramètres principaux de la décharge sur la filamentation. Le troisième chapitre présente les résultats de la caractérisation d’un filament d’argon par absorption laser en plasma continu et pulsé. L’effet de l’addition d’oxygène y est également présenté. Le dernier chapitre concerne l’étude de l’application des post-décharges micro-ondes à la pression atmosphérique créées dans des mélanges argon-azote et argon-oxygène au nettoyage de surface. On y étudie notamment l’interaction de ces post-décharges avec des molécules organiques modèles (acide stéarique et 1-octadécène). L’analyse de surface avec des techniques d’analyse d’extrême surface par spectrométrie de masse (ToF-SIMS et FTMS) a permis d’améliorer notre compréhension des mécanismes de nettoyage
The present work deals with the study of argon microwave plasmas generated in resonant cavity at atmospheric pressure and their application to surface cleaning. First, a study of the aim of surface cleaning of industrial surfaces is presented, followed by a state of the art of existing solutions and their limitations, showing the interest of plasmas as an alternative, especially atmospheric pressure microwave resonant cavity plasmas. In the case of argon, these plasmas have the particularity to be inhomogeneous and constituted of one or many small diameter filaments, depending on experimental conditions. The study of the filamentation of these discharges is the subject of the second chapter. In the case of one filament, correlations have been evidenced between its size, its temperature and the dissipated power. A simple electromagnetic simulation allowed us to describe the influence of the main plasmas parameters on the filamentation process. The third chapter presents results from the characterisation of a single argon filament by the mean of diode laser absorption in continuous and pulsed plasma mode. The effect of oxygen addition is also studied. The last chapter deals with the study of the use of atmospheric pressure microwave post-discharges in argon-nitrogen or argon-oxygen mixtures for surface cleaning application. We studied the interaction of such post-discharges with model organic molecules (stearic acid and 1-octadecene). Surface analyses by the mean of extreme surface analysis techniques based on mass spectrometry (ToF-SIMS and FTMS) allow us to improve our understanding of cleaning mechanisms
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
19

Noël, Cédric Belmonte Thierry. „Plasmas micro-ondes d'argon à la pression atmosphérique diagnostics et applications au nettoyage de surfaces /“. S. l. : S. n, 2009. http://www.scd.inpl-nancy.fr/theses/2009_NOEL_C.pdf.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
20

Decraene, Valerie. „Light-activated antimicrobial coatings for reducing microbial contamination of surfaces“. Thesis, University College London (University of London), 2008. http://discovery.ucl.ac.uk/1446168/.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Environmental surface contamination can contribute to cross-infection within hospitals by acting as a reservoir from which personnel and patients can soil their hands. It is important, therefore, to develop effective means of reducing the microbial load on such surfaces. One possible approach involves the use of photosensitisers, compounds which generate antimicrobial moieties (e.g. singlet oxygen), when irradiated with an appropriate light source. The overall aim of this study was to develop a coating containing photosensitisers that is able to kill microbes when irradiated with light generated by the type of lamp recommended for use in hospitals in the United Kingdom i.e. a 28 W General Electric fluorescent lamp. After comparing the absorption spectra of candidate compounds with the emission spectrum of the light source, the following photosensitisers were selected for study: Toluidine Blue O (TBO), Methylene Blue (MB), Methylene Violet (MV), Rose Bengal (RB), and Erythrosine B (ErB). The singlet oxygen ('02) producing ability of the selected compounds was then tested using the uric acid assay. All photosensitisers had comparable rates of lOj production but both ErB and RB became photobleached over time. Based on these results, TBO, MB and MV were selected for further study and lethal photosensitisation experiments were carried out using aqueous suspensions of Staphylococcus aureus, Escherichia coli, Candida albicans and Bacteriophage OX 174. All three photosensitisers produced significant kills against these four organisms but, while 2 hours of irradiation was sufficient for bacteria, longer (6 hour) irradiation was necessary to achieve substantial kills of the bacteriophage and yeast. These photosensitisers were then incorporated into cellulose acetate coatings, and the antimicrobial activity of these coatings was investigated. MV was found to be inactive when immobilized in the polymer and was therefore replaced by RB. The optimal coating of those tested contained a combination of 25 uM TBO and 25 uM RB. This coating was able to generate appreciable kills of a range of different microbes both when aliquoted on to the coating as a suspension and when sprayed on using a nebuliser. Significant kills were also achieved in the presence of horse serum and saliva and following prolonged irradiation of the coatings. A study of the environmental contamination present in a dental clinic was carried out using settle plates and revealed that both the number and variety of bacteria were significantly greater on days when clinics were held compared to days when there was no clinical activity. The most frequently encountered species were P. acnes, M. 2 2 luteus, and S. epidermidis and the mean total microbial load was 21.9 x 1(T cfu/m7h. The final stage of the project involved testing the activity of the TBO/RB coatings in this clinical setting. When compared to control (photosensitiser-free) coatings, the TBO/RB coatings achieved reduced counts on 12 out of the 15 days, with median reductions of 63.8 % and 81.8 % for aerobic and anaerobic bacteria respectively. Overall, these coatings show potential as a renewable, self-disinfecting surface and may have a range of applications in the hospital environment.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
21

Jacquin, Daniel. „Diagnostics et modélisation d'un plasma multipolaire d'hydrogène utilisé dans le nettoyage de surfaces d'arséniure de gallium“. Paris 11, 1988. http://www.theses.fr/1988PA112193.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Les plasmas multipolaires sont utilisés couramment pour les traitements de surfaces. Nous nous sommes intéressés à un plasma d’hydrogène utilisé pour le nettoyage de surfaces d’arséniure de gallium. Nous avons effectué une modélisation du plasma en volume. Parallèlement nous avons développé des diagnostics tant du plasma que de la surface de l’échantillon d’arséniure de gallium. La modélisation de ce plasma moléculaire utilise deux approches complémentaires : la modélisation du dépôt d’énergie par les électrons énergétiques qui induisent un ensemble de processus excitations, ionisations, collisions coulombiennes, etc. La connaissance des taux de ces différents processus nécessite la connaissance de l’évolution de la fonction de distribution en énergie des électrons (F. D. E. E. ) qui est calculée à partir de la résolution numérique de l'équation de Boltzmann. La modélisation de l'évolution des espèces atomiques et moléculaires, neutres ou ionisées : (H, H2, W, H2, Hj), qui fait intervenir les collisions électroniques, donc la F. D. E. E. Et les collisions entre particules lourdes. Cette évolution est régie par un ensemble d'équations cinétiques relatives aux différentes espèces. Nous avons effectué une étude systématique du plasma en fonction des paramètres expérimentaux accessibles à l'utilisateur afin d'optimiser la configuration expérimentale en vue d'une application particulière. Les moyens expérimentaux de diagnostics que nous avons développés sont :-pour l'analyse du plasma en volume, les sondes de Langmuir et la spectroscopie d'émission, notamment, par l'analyse des profils des raies de Balmer. Les résultats obtenus sont confrontés aux résultats de la modélisation. -pour l'analyse de surface, l'ellipsométrie cinétique pour le contrôle de l'évolution de la surface lors de son exposition au plasma d'hydrogène.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
22

Lissonde, Anne. „Validation du nettoyage d'une chaine de production aprés fabrication d'un produit antimitotique“. Bordeaux 2, 1994. http://www.theses.fr/1994BOR2P069.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
23

Chen, Bowei. „Détection du facteur d'encrassement par onde de coda ultrasonore lors de la contamination et le nettoyage d'un substrat solide“. Thesis, Valenciennes, 2019. http://www.theses.fr/2019VALE0016.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
L’encrassement des équipements a lieu dans de nombreux secteurs industriels. Parexemple, la contamination des surfaces de contact avec les aliments, provoquée par un encrassement, entrainent des pertes économiques considérables et augmentent les risques de santé publique. Le nettoyage de l’encrassement est généralement réalisé à l’aide de produits chimiques très polluants. Par conséquent, il est important de développer des dispositifs permettant de surveiller la formation/l’élimination des encrassements sur ces surfaces (sans perturber la production) afin de réduire les risques microbiologiques, les impacts environnementaux et économiques liés aux processus de nettoyage. Dans ce travail, on s’intéresse à la détection du facteur d’encrassement à l’aide d’une méthode ultrasonore non invasive, dite “interférométrie d’ondes de coda”, abrégée en anglais (CWI). Cette technique a été testée pour différents types d’applications (Nettoyage de cire, détection de la formation de biofilm et nettoyage de dépôts protéiques). Les résultats obtenus sont très prometteurs et montrent que la CWI est capable de déceler même un léger changement du facteur d’encrassement. En particulier, l’évolution du coefficient de décorrélation pour chaque application montre une bonne concordance avec l’état d’encrassement réel de la surface. Dans l’ensemble, ces travaux fournissent un ensemble de preuves montrant que la méthode CWI, est applicable au suivi du facteur d’encrassement de dépôts sur des surfaces solides
Fouling of equipment occurs in many industrial sectors. For example, contamination of surfaces in contact with foodstuff, caused by fouling, causes considerable economic losses and increases public health risks. The cleaning of the fouled surface is generally carried out using highly polluting chemicals. Therefore, it is important to develop devices to monitor the formation / removal of fouling on these surfaces (without disrupting production) in order to reduce the microbiological risks and environmental/economic impacts associated with the cleaning processes. In this work, the detection of fouling factor using a noninvasive ultrasonic method, called "coda wave interferometry", abbreviated in English (CWI), was investigated. This technique has been tested for various types of applications (wax cleaning, biofilm formation detection and protein deposit cleaning). The results obtained are very promising and show that the CWI is able to detect even a slight change in the fouling factor. In particular, the evolution of the decorrelation coefficient for each application shows good agreement with the actual fouling factor. Overall, this work has provided evidence that the CWI method is applicable to the monitoring of fouling factor of solid surfaces
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
24

Saucedo-Alderete, Raúl O. „Post-harvest spray treatments to reduce Salmonella contamination on cantaloupe surfaces“. Diss., Virginia Tech, 2013. http://hdl.handle.net/10919/51831.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Since the surfaces of cantaloupes are highly rough or irregular, Salmonella enteric and other bacteria can easily attach to these surfaces and are difficult to remove. Cetylpyridinium chloride (CPC) is the active ingredient of some antiseptic oral mouth rinses and has a broad antimicrobial spectrum with a rapid bactericidal effect on Gram-positive pathogens. Delmopinol hydrochloride (delmopinol) is a cationic surfactant that is effective for treating and preventing gingivitis and periodontitis. The application of delmopinol or CPC to cantaloupe surfaces may be an alternative post harvest technique to reduce the frequency and level of Salmonella contamination. Cantaloupe (Athena and Hale's Best Jumbo (HBJ) cultivars) rind plugs were inoculated with a broth culture of Salmonella Michigan. After 15 min, plugs were sprayed with 10 ml of a 1% delmopinol solution, or a CPC solution (0.5 or 1.0%) or distilled water (Control), and held at 37 oC for 1 hr or 24 hr. For additional samples, the chemical treatments were applied 15 min before pathogen inoculation. Melon plugs were submerged in Butterfield's Phosphate Buffer, shaken, sonicated and solutions were enumerated on Tryptic Soy Agar. The texture quality and color of additional melon samples were evaluated after delmopinol or CPC spray treatments and storage at 4 oC. A 1.0% application of CPC reduced Salmonella levels up to 2.34 log CFU/ml (Athena) and 4.95 log CFU/ml (HBJ) in comparison to the control (p<0.01). A 1.0% delmopinol treatment reduced Salmonella levels as much as 3.1 log CFU/ml in comparison to the control (p<0.01) on both cultivars. In general, the log recovery of Salmonella on cantaloupes treated with delmopinol or CPC solutions, after 1 hr storage, was significantly lower (p<0.05) than the recovery from control cantaloupes, but Salmonella recovery was not significantly different after 24 hr. No significant differences were observed in the texture and color of melons treated with delmopinol or CPC after 14 days. A surface spray application of delmopinol hydrochloride or cetylpyridinium chloride could be an alternative antimicrobial post-harvest treatment that could make cantaloupes surfaces more susceptible to sanitizers or enhance physical removal of bacteria.
Ph. D.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
25

Richard, Marlène. „Nettoyage des surfaces métalliques vis-àvis des protéines et du risque prion : Etudes des interfaces protéines/métal“. Ecully, Ecole centrale de Lyon, 2006. http://bibli.ec-lyon.fr/exl-doc/mrichard.pdf.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Le nettoyage des dispositifs médicaux (DM) réutilisables est essentiel et doit être efficace avant les phases de stérilisation ou de désinfection. A l'heure actuelle, peu de méthodes sont disponibles pour évaluer l'efficacité du nettoyage vis-à-vis de souillures organiques. Avec l'émergence du risque prion et la résistance exceptionnelle de cet agent infectieux aux procédures conventionnelles de désinfection, une attention particulière est portée à la détergence des salissures protéiques. De plus, les procédés de traitement préconisés actuellement, pour l'inactivation des prions, sont extrêmement drastiques et ne peuvent être appliqués dans le cadre du traitement des DM thermosensibles. Dans ce contexte, le développement de formulations ou de procédés efficaces apparaît donc comme une réelle nécessité et constitue le but de ce travail de recherche. Dans un premier temps, nous avons mis en place un système permettant d'évaluer les performances de formulations et/ou de procédés vis-à-vis de salissures protéiques adsorbées sur des surfaces en acier inoxydable. Ce système repose sur l'utilisation conjointe de la spectroscopie de photoélectrons (XPS) et des techniques de radiomarquage des protéines par l'iode 125. Les performances de cinq formulations ont pu être établies et hiérarchisées permettant de valider la fiabilité de ce système. Dans un deuxième temps, nos efforts se sont concentrés sur le risque prion avec la mise au point d'une méthode biochimique de détection indirecte de la protéine prion (PrP) résiduelle sur support d'acier inoxydable. La mise en œuvre de cette méthode nous permet de proposer un procédé de nettoyage efficace in vitro vis-à-vis de protéine prion, et ce indépendamment des types de protéine prion humaine ou des souches animales utilisés. Néanmoins, nous avons montré que l'environnement lipidique des protéines favorisait significativement l'efficacité du procédé de nettoyage et que les salissures exclusivement protéiques y étaient résistantes. Ce procédé devra donc être ultérieurement validé par des essais in vivo d'inoculation à l'animal. Convaincus de la force des interactions régissant l'adsorption des protéines sur les surfaces métalliques, nous avons souhaité étudier la formation in situ des interfaces protéines/métal par XPS. Ainsi, des modifications chimiques de la protéine ont été observées dans les interfaces formées avec le chrome, l'oxyde de chrome et l'or, par métallisation des protéines. Bien que ces conditions ne soient pas représentatives des conditions physiologiques, nous pensons que ces données soulignent la nature chimique des interactions protéines/métal et traduisent de ce fait la résistance des protéines aux procédés de nettoyage
Cleaning of reusable medical devices is essential and must be effective before sterilization or disinfection. At the present time, few methods are available to evaluate the effectiveness of cleaning with respect to organic soils. With the emergence of the prion risk and the exceptional resistance of this infectious agent to the conventional disinfection procedures, a special attention is paid to the detergency of the proteinic soils. Moreover, the treatment processes currently recommended for prion inactivation are extremely drastic and cannot be applied to the thermosensitive medical devices. In this context, the development of effective formulations or processes seems to be a real need and constitutes the goal of this study. Initially, we set up a system allowing an evaluation of formulation and/or process performances with respect to proteinic soils adsorbed on stainless steel surfaces. This system is based on the use of the X ray photoelectron spectroscopy (XPS) and of protein radioloabelling techniques by 125 iodine. The performances of five formulations could be established and treated on a hierarchical basis making it possible to validate the reliability of this system. Next, our efforts were concentrated on the prion risk with the development of a biochemical method of indirect detection of the residual protein prion (PrP) on stainless steel support. The implementation of this method enables us to propose an effective process of cleaning in vitro with respect to protein prion, and this independently of the types of human protein prion or the animal stains used. Nevertheless, we showed that the lipidic environment of proteins significantly facilitated the cleaning process effectiveness and that the exclusively proteinic soils were resistant. This process will have to be validated by inoculation to animal. Convinced of the interaction forces governing the protein adsorption on metal surfaces, we wished to study in situ formation of the interfaces proteins/metal by XPS. Thus, chemical modifications of protein were observed in the interfaces formed with chromium, the oxide chromium and gold, by protein metallization. Although these conditions are not representative of the physiological conditions, we think that these data underline the chemical nature of the proteins/metal interactions and translate the protein resistance to the cleaning processes
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
26

Raynaud, Patrice. „Nettoyage de surfaces de silicium par plasma (PMM) d'argon et d'hydrogène : étude de la désorption de l'hydrogène“. Grenoble 1, 1991. http://www.theses.fr/1991GRE10135.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Dans ce travail sont etudies differents types de nettoyage par plasma (pmm-rcer) des surfaces de silicium: nettoyage de type physique, par plasma d'argon, en utilisant le bombardement de la surface par les ions crees dans le plasma et nettoyage de type chimique, par plasma d'hydrogene, en utilisant l'action des especes atomiques presentes dans ce plasma. Les analyses parametriques, pendant et apres le traitement plasma, sont realisees par ellipsometrie spectroscopique in-situ (longueur d'onde=0,27-0,9 micron), par diffraction d'electrons lents (del) et par spectrometrie d'electrons auger (sea). C'est ainsi qu'ont pu etre mis en evidence les effets de differents parametres tels que: l'energie des ions, la dose ou encore la temperature de traitement sur l'etat de surface du substrat. De plus, une etude fondamentale de la desorption de l'hydrogene adsorbe sur les surfaces de silicium d'orientation cristalline (100) et (111) est presentee. Elle a permis de differencier les phases de la desorption de l'hydrogene ainsi que les temperatures de transition par couplage des resultats del et ellipsometriques. L'ensemble de ce travail aboutit a la comparaison et a l'optimisation des deux procedes de nettoyage
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
27

Richard, Marlène Martin Jean-Michel. „Nettoyage des surfaces métalliques vis-àvis des protéines et du risque prion Etudes des interfaces protéines/métal /“. [S.l.] : [s.n.], 2006. http://bibli.ec-lyon.fr/exl-doc/mrichard.pdf.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
28

El, Ghzaoui Abdeslam. „Evaluation de la contamination minérale et organique ; application au lavage d'une surface polymérique“. Montpellier 2, 1997. http://www.theses.fr/1997MON20224.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La mise au point d'une formulation efficace adaptee au lavage d'une surface polymerique implique l'etude de trois facteurs qui interviennent dans le mecanisme du lavage : le mouillage de la surface, l'identification des contaminants et l'adsorption de tensioactifs sur ces contaminants et enfin les forces responsables de l'interaction entre les particules qui adherent a la surface et la surface polymerique. L'analyse des mesures de tension superficielle et d'angles de contact montre que la surface polymerique initialement hydrophobe devient totalement hydrophile pour une concentration en tensioactif inferieure a la cmc. Le tensioactif non ionique presente la meilleure efficacite quant a l'amelioration de la mouillabilite de la surface. L'adsorption de tensioactifs sur une salissure modele, les particules de carbone issues de la mauvaise combustion dans les moteurs diesel, revele que le processus d'adsorption est controle essentiellement par des interactions de dispersion de london, entre la chaine alkyle du tensioactif et les groupements hydrophobes des particules de suie. On assiste egalement a une augmentation du potentiel zeta de ces particules. Nous avons egalement identifie et modelise les forces d'adhesion entre les particules de salissure et la surface par la microscopie a force atomique (afm). L'ensemble de ces resultats nous a permis de proposer une formulation d'efficacite optimale.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
29

Lecrigny-Nolf, Sophie. „Maîtrise de l'hygiène des circuits fermés nettoyés en place en industrie laitière : Identification de voies d'amélioration“. Compiègne, 2000. http://www.theses.fr/2000COMP1269.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La transformation des produits alimentaires doit être réalisée dans des conditions permettant de limiter à un niveau acceptable les risques de contamination par des corps étrangers, ou par des microorganismes pathogènes ou d’altération. Les difficultés rencontrées pour prédire l’efficacité des procédures de Nettoyage En Place, ainsi que l’absence de méthodes permettant un contrôle rapide et fiable de l’état de propreté des installations, conduisent les industriels à appliquer, de manière fréquente, des protocoles de nettoyage sévères. Néanmoins, malgré ces précautions, des microorganismes peuvent restées adhérés aux parois des équipements après nettoyage et désinfection, constituant une source potentielle de recontamination des produits, ou offrant des points d’ancrage pour des contaminants ultérieurs. Pour maitriser les risques liés à la présence de contaminants bactériens, une première approche consiste à améliorer l’efficacité des procédures de NEP existantes. Le premier objectif de ces travaux a donc été d’identifier et de comparer, dans des conditions bien maitrisées, les effets sur la cinétique de décrochement de spores bactériennes fortement adhérentes, de facteurs connus pour influer sur l’efficacité du nettoyage. Une méthode simple, basée sur l’utilisation d’un viscosimètre à vitesse de cisaillement imposée, a été proposée pour l’étude des cinétiques de décrochement de spores de Bacillus cereus, représentant un risque hygiénique élevé. Cette méthode a permis d’en caractériser simultanément la vitesse et le taux de décrochement. Une modélisation simple des cinétiques de décrochement a permis d’identifier, parmi les facteurs étudiés, ceux qui possèdent une influence prépondérante sur le décrochement du contaminant choisi. Une seconde approche consiste à choisir, dés la conception d’une ligne de fabrication, des équipements de conception hygiénique, dont la nettoyabilité doit être validée par des tests appropriés et objectifs. Une procédure de test complète, adaptée à l’étude des équipements de géométrie complexes, a été développée. En s’appuyant sur un traitement statistique original, des cartographies des zones plus ou moins nettoyables de deux vannes industrielles, de conception hygiénique, ont été établies. Leurs performances en termes de nettoyabilité ont ensuite été comparées.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
30

Sampson, Gareth Milo. „Hydrogen atom and argon ion reactions for removing hydrocarbon adsorbates and contamination from silicon surfaces /“. Digital version accessible at:, 1998. http://wwwlib.umi.com/cr/utexas/main.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
31

Jacquin, Daniel. „Diagnostics et modélisation en volume d'un plasma multipolaire d'hydrogène utilisé pour le nettoyage de surfaces d'arseniure de gallium“. Grenoble 2 : ANRT, 1988. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37614452w.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
32

Pelleïeux, Sandra. „Intéraction de bactériophages avec des surfaces colonisées par des biofilms d'eau potable et évaluation de protocoles de nettoyage“. Thesis, Université de Lorraine, 2013. http://www.theses.fr/2013LORR0082/document.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Bien que les microorganismes pathogènes soient rarement détectés au sein de réseaux de distribution d'eau potable, ils peuvent constituer un danger pour la santé humaine en cas de contamination accidentelle. Le devenir des virus entériques au sein d'un système de distribution d'eau est largement méconnu, alors que de telles informations sont nécessaires pour améliorer les procédures de prise en charge en cas d'incidents. Dans ce contexte, trois bactériophages ARN F-spécifiques, MS2, GA et Q[bêta], ont été utilisés comme modèles des virus entériques pathogènes, dans des conditions expérimentales mimant un système de distribution d'eau. Ce travail visait d'une part à comparer l'accumulation des phages sur des surfaces en polyéthylène haute densité (PEHD) colonisées ou non par des biofilms d'eau potable et d'autre part à évaluer, sur les bactériophages adhérés, l'efficacité de protocoles de nettoyage basés sur une chloration ainsi qu'une augmentation des contraintes hydrodynamiques. En résumé, les différentes vitesses d'eau étudiées n'ont pas conduit à des différences significatives dans l'accumulation des bactéries et des phages sur les surfaces, mais ont toutefois abouti à des concentrations surfaciques en phages significativement supérieures à celles observées en conditions hydrostatiques. Quelles que soient les conditions expérimentales (vitesses d'eau à la surface, présence ou absence d'un biofilm), le bactériophage MS2 présente systématiquement les plus faibles concentrations sur les surfaces. La séquence d'adhésion des trois bactériophages sur biofilms est en accord avec leur séquence d'hydrophobicité. Le protocole de chloration (4 à 5 mg Cl2.L-1) évalué dans cette étude peut être ponctuellement appliqué en cas de contamination de l'eau. Après 60 minutes de chloration, l'abattement est de 0,7 log10 pour les bactéries et il est compris entre 2 et 3 log10 pour les phages adsorbés sur les surfaces, alors qu'aucun phage infectieux n'est plus détecté dans l'eau dès 5 minutes de chloration. Ces résultats soulignent l'effet protecteur du biofilm, même jeune. Enfin, la chloration apparaît être plus efficace que l'augmentation des contraintes hydrodynamiques pour éliminer les bactériophages adhérés aux surfaces
Although pathogens remain widely uncommon in water distribution networks, they may constitute a real threat for human health when accidentally introduced in the system. There is a lack of knowledge about virus behaviour into water distribution systems whereas such information is critical for a better viral risk management. In this context, three F-specific RNA bacteriophages -MS2, GA and Qbeta- were used as models, in experimental conditions mimicking water distribution systems. The purpose of the present work was at first to compare the viral accumulation of bacteriophages on high-density polyethylene (HDPE) colonised or not with drinking water biofilms. The second objective was to evaluate, on phages adsorbed in the biofilm, the efficiency of a cleaning protocol, based on chlorination and increase in the hydrodynamic strengths. To sum up, the water velocities tested in this work had little influence on both the bacterial and virus accumulation on surfaces, but applying a water flow led to an increase in the number of adsorbed phages in comparison with hydrostatic conditions. Whatever the conditions (water velocity, colonisation or not with a biofilm) MS2 phage was found to be the less adherent one. On HDPE colonised with a two-month old biofilm, the adhesion sequence was consistent with the sequence of hydrophobicity of the phages. The chlorination protocol tested in our study (4 to 5 mg CL2/L) can be applied punctually in distribution networks. After 60 minutes of chlorination the log-reduction was about 0.7 log10 for bacteria and between 2 and 3 log10 for bacteriophages, while no more infectious phages were detected in water after 5 minutes. Those results highlight that even two-month-old biofilms provide to viruses a protection against disinfection protocol. At last, the chlorination appears to be more efficient to inactivate viruses adsorbed on surfaces than an increase in the water flow velocity
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
33

Fauveau, Cédrine. „Validation de nettoyage appliquée à un produit liposoluble dans un atelier de fabrication de formes solides“. Paris 5, 1998. http://www.theses.fr/1998PA05P186.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
34

Pigeon, Timothy David. „Studies of plume condensation contamination upon surfaces of the Terrestrial Planet Finder spacecraft“. Thesis, Massachusetts Institute of Technology, 2005. http://hdl.handle.net/1721.1/34680.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Thesis (S.M.)--Massachusetts Institute of Technology, Dept. of Aeronautics and Astronautics, 2005.
Includes bibliographical references (leaves 81-82).
There are two competing concepts for the Terrestrial Planet Finder (TPF) mission, one which involves a single spacecraft, and another comprised of a five craft formation. In addition, there are several propulsion options under consideration. Unique contamination issues affect the formation-flying concept due to the close proximity of the spacecrafts. Select surfaces must be maintained at the low temperature of 40 K. There is concern that propellant expelled from one craft will condense on the cryogenic surfaces of a neighboring craft, adversely affecting performance and the integrity of the observational data. The condensation properties of warm Xenon, Krypton, and Argon upon a cryogenically-chilled QCM were characterized at a range of temperatures and pressures. Heats of adsorption were predicted with a model to solve for intermolecular forces, and experimental data was used to assess the model's validity. Knowledge of the heat of adsorption was used to determine the equilibrium level of surface coverage for both a pulsed and constant operation thruster, for a range of impinging gas fluxes. The model aims to aid in the selection of an appropriate propulsion system and propellant for the TPF spacecraft.
by Timothy David Pigeon.
S.M.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
35

Vatanyoopaisarn, Savitri. „Formation of biofilms on stainless steel by Pseudomonas fluorescens and Listeria monocytogenes“. Thesis, University of Nottingham, 2000. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.310957.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
36

Moreau, Olivier. „Synthèse de greffons organiques à fonctionnalités antimicrobiennes. Greffage sur wafer de silicium. Aspects physico-chimiques de l'adhésion particulaire“. Reims, 2006. http://theses.univ-reims.fr/sciences/2006REIMS034.pdf.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Préserver la sécurité alimentaire implique, entre autres, de contrôler la contamination microbiologique des surfaces susceptibles d'être en contact avec les denrées alimentaires. Différentes études ont montré que cette contamination par des germes pathogènes résultait en fait de l’adhésion micro-organismes/surfaces. Il est donc nécessaire de développer des stratégies permettant de s’assurer que les surfaces en contact alimentaire ne servent pas de véhicules de transmission des pathogènes. Pour ce faire, l’approche proposée est de greffer à la surface des matériaux des groupements fonctionnels permettant soit de limiter l’adhésion, soit d’apporter une activité biocide. La conception de ces matériaux modifiés nécessite, dans un premier temps, la synthèse de monomères qui comportent à la fois une fonction de greffage et un fragment structural portant l’activité antibactérienne. Ensuite le greffage covalent de ces monomères permet d’augmenter la durabilité de la modification du matériau et de limiter la migration des agents antimicrobiens vers les produits alimentaires
Preserving food safety implies, inter alia, to control the microbiological contamination of surfaces which are likely to be in contact with the foodstuffs. Various studies showed that this contamination by pathogenic germs resulted in fact from the adhesion of micro-organisms on the surfaces of materials, which is directly in contact with food. It is thus necessary to develop some strategies, ensuring that surfaces, which are in contact with food are not responsible for transmission of the pathogenic agents. With this intention, our approach is to modify the surface of the materials by grafting in order to either limit adhesion, or to develop antimicrobial activity. The design of these modified materials requires, initially, the synthesis of monomers, which have the possibility to graft and at the same time a fragment carrying the anti-bacterial activity. The covalent grafting of these monomers enable to increase the durability of the modified material and to limit the migration of the antimicrobial agent towards the foodstuffs
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
37

Pereira, Alexandre. „Processus physico-chimiques de contamination moléculaire phot-assistée sur satellites“. École nationale supérieure de l'aéronautique et de l'espace (Toulouse ; 1972-2007), 2004. http://www.theses.fr/2004ESAE0010.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Le contrôle du vieillissement des satellites est un enjeu économique très important pour l’industrie spatiale. La contamination moléculaire des surfaces externes des satellites est un problème majeur rencontré en orbite, directement lié à cette dégradation des matériaux. Le travail présenté dans cette thèse concerne ainsi l’étude des processus physico-chimiques de la contamination moléculaire photo-assistée des revêtements de contrôle thermique, des optiques et des générateurs solaires des véhicules spatiaux. Le but était de comprendre et de modéliser les processus essentiels régissant la photo-déposition de contaminants afin de développer un modèle physique prédictif. Pour valider ce modèle, nous avons élaboré un moyen d’essai expérimental visant à simuler d’une part la condensation de contaminants purs et d’autre part leur photo-déposition, et de comparer les cinétiques de déposition et de réémission dans les deux cas. Nous avons ainsi pu mettre en évidence différents régimes de déposition suivant la température du substrat, le flux de contaminants incident, la durée d'irradiation UV, et caractériser les dépôts polymères par spéctrométrie FTIR et microscopie optique. Le modèle développé nous permet de modéliser la croissance d’un dépôt par condensation sur une surface froide, l'équilibre entre l'adsorption et la désorption de molécules transitoirement adsorbées, la croissance d’un film polymère par photo-déposition sur une surface chaude ainsi que la réémission des molécules qu’elles soient simplement condensées ou polymérisées.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
38

Azar, Fadi. „Gels à révélateurs chimiques pour la détection de la contamination radioactive de surfaces solides“. Thesis, Montpellier 2, 2013. http://www.theses.fr/2013MON20063.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Ce travail porte sur la formulation de nouveaux gels permettant de détecter visuellement par changement de couleur une contamination radioactive surfacique α ou γ. Un film mince de gel (< 1mm) est pulvérisé sur la paroi et est facilement récupéré après séchage. Des gels de gomme de xanthane transparents, viscoélastique et contenant des colorants radiosensibles ont été formulés. Des irradiations γ de colorants organiques et de complexe coloré Fer (II)- Xylénol orange dans des gels de silice et de xanthane ont été effectuées. Les mécanismes et les vitesses d'oxydation par radiolyse ont été précisés en fonction de la dose absorbée. Notamment, le xylénol orange et l'erioglaucine sont les deux colorants les plus radiosensibles. Le gel Fer (II)- Xylénol orange- Xanthane, noté FXX, a permis de révéler une tache contamination de 137Césium (émetteur γ d'activité0 = 20 KBq) au bout de 48 heures par oxydation du complexe coloré xylénol orange- Fe (II). Par ailleurs, ce même gel a permis de détecter une contamination surfacique de 239plutonium (émetteur α d'activité0 = 3720 Bq) au bout d'une journée.Pour la récupération après séchage, l'ajout de la silice dans le gel de xanthane a permis de mettre en évidence un résidu final qui délamine à faible concentration en silice ou qui fracture à une concentration élevée en silice. Enfin, l'ajout d'acide (> 2 M) a conduit à un séchage partiel du gel afin d'obtenir un film humide récupérable
This work deals with the formulation of new gels to detect visually radioactive surface contamination α or γ by color changing. A thin gel film (<1mm) is sprayed onto the wall and is easily recovered after drying, Transparent, viscoelastic polymer xanthan gels and with radiosensitive dyes were selected.γ irradiation of organic dyes and colored complex Fe (II)- xylenol orange in silica and Xanthan gel were performed. Mechanisms and kinetics of oxidation by radiolysis were identified as a function of absorbed dose. The gel iron (II)-xylenol orange- Xanthane, noted FXX, revealed a spot of contamination by 137cesium (γ emitter of Activity0 = 20 KBq) after 48 hours by oxidation of the complex xylenol orange- ion (II). Moreover, the same gel detected a surface contamination by 239plutonium (transmitter Activity0 = 3720 Bq) after one day.For recovering after drying, the addition of silica to xanthan gel helped highlight a final dry residue delaminates at low concentration of silica or fracture at high silica concentration. However, the addition of acid (> 2 M) led to a partial drying of the gel giving a wet film recoverable
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
39

Obee, Peter. „Hospital surfaces and their importance in cross contamination and the spread and transmission of bacteria“. Thesis, Cardiff Metropolitan University, 2009. http://hdl.handle.net/10369/844.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Healthcare associated infections (HCAI) place an economic burden on health services, and cause distress to patients and relatives. The recent rise in HCAI rates has been linked to poor standards of environmental hygiene, but clear evidence is lacking. This thesis explores contamination on environmental and other surfaces, how it can be monitored, and its role in the spread of bacteria. Possible control measures and their incorporation into management strategy are also examined. Investigations into different methods for sampling surfaces revealed that sampling efficiency could vary by 1000-fold. Such variation would hamper the management of decontamination intervention and highlights the need for standard methodologies. The decontamination of medical instruments was assessed against an established standard, using methods developed in this study, and failure rates up to 45% were detected. Poor implementation, caused by poor process management and absence of routine monitoring, was a contributory factor. Methods developed in this study were used to investigate the cleaning of ward surfaces. For some sites, benchmark cleaning values for bacteria were exceeded on 86% of occasions, and 100% of occasions for ATP. Simple modifications to cleaning practice produced significant improvements, but disinfectants did not offer advantages over detergents for routine cleaning. Surface touches and their subsequent potential to contribute to the spread of bacteria was quantified using novel methodology, and it was found that the vicinity of the patients‟ beds was of key importance in the transfer of bacteria to patients. Data gathered in preceding work was used to model exposure routes and determine the effect of implementing control measures. Effective hand decontamination reduced the mean transfer of bacteria to patients by 98.7%, but reductions in surface contamination also reduced the spread of bacteria. The benefits of hand decontamination could be undone with 2 touches of contaminated surfaces. Overall, evidence was found to support the theory that hospital surfaces contribute to the spread of bacteria, and that surface cleaning may have some role in the control of HCAI.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
40

Guay, Marianne. „Utilisation de la spectroscopie de fluorescence pour la vérification du nettoyage d'un ingrédient pharmaceutique actif sur les surfaces des équipements de production“. Master's thesis, Université Laval, 2017. http://hdl.handle.net/20.500.11794/28220.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La vérification de nettoyage des équipements pharmaceutiques permet de déterminer si la concentration du résidu sur la surface est inférieure à une limite acceptable afin de limiter la contamination croisée. La façon de procéder est de prélever un échantillon sur la surface par écouvillon et de l’analyser par chromatographie liquide à haute performance. Le problème avec cette approche est qu’il peut s’écouler jusqu’à 2 jours avant que le résultat soit obtenu et, durant ce temps, l’équipement nettoyé ne peut être libéré pour produire un autre lot de médicaments. Il existe une opportunité pour le développement d’une nouvelle méthode analytique permettant la quantification en temps réel et sans prise d’échantillon. La nouvelle méthode évaluée utilise la fluorescence ciblée pour la quantification directe de l’ibuprofène. Dans cette preuve de concept, les différents paramètres pouvant influencer le signal sont évalués. La façon de préparer les standards pour l’étalonnage de l’appareil (TraC) est déterminée ainsi que la façon de les analyser. Une première courbe d’étalonnage pour des surfaces en acier inoxydable est validée lors d’une collecte de données in situ et il est déterminé qu’il est impossible d’évaluer la propreté de certains équipements dû à la limite de quantification du TraC et que le TraC possède un biais positif par rapport à la méthode traditionnelle. Suite à cette étude, l’appareil a subi des modifications, une nouvelle courbe d’étalonnage est réalisée et la limite de quantification est réduite. Il est déterminé que la méthode est exacte (pourcentage de récupération situé entre 85 et 115%), précise (écart-type relatif inférieur à 5%) et que les excipients testés n’ont aucun impact sur le signal. L’étalonnage sur l’aluminium, le bronze, le polypropylène et le laiton est réalisé. La preuve de concept pour l’utilisation du TraC pour la quantification de l’ibuprofène est démontrée et il est recommandé d’implanter la méthode dans une première usine.
Cleaning verification is used to assess the cleanliness of pharmaceutical process equipment. Cleanliness is established when the concentration of the residue of a pharmaceutical ingredient is lower than an acceptance limit. The method used to perform this verification consists of collecting a sample using a swab, and to analyze it using high performance liquid chromatography. The issue with this method is that it can take up to 2 days before the results are obtained, and before the equipment can be released for the production of another batch of drugs. Therefore, there is an opportunity to develop a new analytical method to quantify cleanliness in real-time without sampling (contactless). The new method investigated in this thesis uses fluorescence for direct quantification of ibuprofen residue. In this proof of concept, the impact of various parameters on the fluorescence signal was assessed. The best way to prepare the standards and how to analyze them with the instrument (the TraC) were determined. Following the verification of a first calibration curve using in situ data collection, the equipment was modified to allow the evaluation of equipment with an acceptance limit lower than the quantification limit of the TraC. The plant tests also revealed that the TraC always gives a higher concentration than the traditional method. An upgraded unit was calibrated, and the limit of quantification was lowered. It was established that the method is accurate (recovery is between 85 and 115%) and precise (relative standard deviation is lower than 5%), and that the excipients studied have no impact on the signal. Calibration curves were also built for aluminum, bronze, polyethylene and brass. Finally, the proof of concept for the use of the TraC for the cleaning verification of ibuprofen was demonstrated, and it is recommended to implement the method at a first plant.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
41

Tran, Van Ba Thanh-Thuy. „Analyse des contaminations microbiennes des surfaces et mise au point de revêtements anti-biofilms“. Lyon, INSA, 2000. http://www.theses.fr/2000ISAL0046.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Le développement de biofilms microbiens sur les surfaces non vivantes pose de nombreux problèmes économiques, sanitaires et médicaux. Afin de pouvoir lutter contre cette nuisance, il importe de mettre au point des revêtements non toxiques capables d'empêcher, ou au moins de limiter, la colonisation et la contamination des surfaces (matériaux marins, biomatériaux implantables,. . . ). Dans ce but, nous avons cherché à développer des traitements de surfaces qui "trompent" les bactéries en modifiant le micro-environnement qu'elles rencontrent à l'interface entre le matériau et le milieu liquide. Dans un premier temps, nous avons mis au point une méthode de quantification du processus de colonisation basée sur la microscopie à épifluorescence. Nous avons ensuite utilisé cette technique pour évaluer des revêtements appliqués (au Centre de Transfert de Technologie du Mans) par plasma froid. Certains revêtements retardent de plusieurs heures la colonisation. Ces résultats ont abouti à une prise de brevet et nous ont permis d'envisager de traiter des sondes urinaires dans le but de limiter les infections consécutives à leur implantation chez l'homme. Des travaux préliminaires à une étude clinique ont donc été entrepris en collaboration avec les Services d'Urologie et de Microbiologie de l'Hôpital Edouard Herriot de Lyon. Nous avons reçu un grand nombre de sondes retirées de malades infectés et nous les avons analysées par une méthode de visualisation et d'identification des bactéries contaminantes par hybridation avec des sondes oligonucléotidiques dirigées contre les ARN ribosomiques ("Fluorescent in situ hybridization"). Nous avons également développé une méthode d'immunodétection de bactéries porteuses de structures d'adhérence aux surfaces particulières. Ces techniques nous donnent les bases nécessaires pour entreprendre, en collaboration avec le laboratoire du Mans et les deux services hospitaliers, l'étude clinique de sondes urinaires traitées par les revêtements que nous avons mis au point
Development of bio films on a bio tic surfaces raises a lot of problems in economic, sanitary and medicine fields. In order to fight this nuisance, there is a strong need to design non-toxic surface coating able to prevent, or at least to limit, the colonization process and the contamination of surfaces (marine materials, indwelling medical devices. . . ). In this purpose, we tried to develop surface treatments which « deceived » bacteria by modifying the microenvironment that they encounter at the interface between the material and the liquid medium. In a fist time, we designed a method of quantification of the colonization process based on epi-fluorescent microscopy. We utilized this technique to estimate the efficiency of surface coating obtained by cold plasma (at The Centre of Technological Transfer of Le Mans). Some surface coating delay colonization for several hours. This results lead to the deposit of a patent and allowed us to consider the treatment of urinary catheters with the aim to limit infections of the urinary tract following their implantation. A clinical study has therefore been initiated in collaboration with the Services of Urinary and Microbiology of the Edouard Herriot Hospital of Lyon. We received a lot of urinary catheters taken from infected patients and analyzed them by a method of visualization and identification of contaminating bacteria based on hybridization of oligo-nucleotide probes to ribosomal RNA (Fluorescent In Situ Hybridization\ We have also developed a method of imrnuno-detection of bacteria that have a particular structure of adherence to surfaces. These techniques give us the basis to begin the clinical study of urinary catheter treated by the coatings that we have designed
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
42

Chevallier, Isabelle. „Influence des interactions acido-basiques sur l'encrassement et la biocontamination de supports métalliques oxydés“. Paris 11, 2002. http://www.theses.fr/2002PA112172.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Les matériaux métalliques, couramment utilisés dans les industries agroalimentaires, sont en contact quasi permanent avec un environnement de macromolécules et de bactéries, susceptibles de s'adsorber ou d'adhérer sur ces supports métalliques. Afin de réguler cette biocontamination, de nombreuses études ont été développées sur la compréhension du phénomène d'adhésion. Il ressort de ces travaux que l'adhésion des microorganismes aux surfaces est le résultat d'interactions physico-chimiques entre la cellule et le support récepteur. Si le rôle des interactions de type Lewis acide-base est souvent évoqué, leur implication réelle dans la mise en place des phénomènes bioadhésifs n'est toujours pas clairement démontrée. Pour évaluer le rôle des interactions acide-base de Lewis dans les phénomènes d'encrassement par la sérum albumine bovine et d'adhésion par Listeria monocytogenes, nous avons sélectionné des supports métalliques de degré d'acido-basicité différents notamment des acier ferritiques. La caractérisation physico-chimique des supports métalliques oxydés a révélé l'importance des éléments d'alliage mineurs dans les aciers inoxydables ferritiques, se traduisant par une modulation de la composition chimique des surfaces et donc par une variation des caractéristiques énergétiques des surfaces. Les résultats obtenus lors de l'adsorption de la BSA sur ces supports ont montré la capacité de la protéine à adapter sa conformation à la surfaces réceptrice et mis en évidence le rôle des interactions acide-base de Lewis dans l'encrassement des surfaces. L'étude de l'adhésion de Listeria monocytogenes a permis de souligner l'importance de la couche de protéine adsorbée dans la réduction de la contamination microbienne. Ainsi, un contrôle du degré d'acido-basicité des supports permettrait de maîtriser le film d'encrassement protéique, film servant de conditionnement naturel des matériaux et permettant de i) limiter l'adhésion microbienne, ou au contraire ii) la favoriser
Metallic materials are of frequent use in food industry, where they are always in contact with macromolecular substances and a bacterial environment which can attach to metallic surfaces. To control this problem, a better understanding of the adhesion phenomenon is required. Adhesion of microorganisms to food processing equipment surfaces is the result of physicochemical interactions between cells and solid surfaces. If the role of Lewis acid-base interactions is often evoked, their real implication in the adhesion phenomenon has been not clearly demonstrated so far. To evaluate the role of Lewis acid-base interactions in serum albumin bovine (BSA) fouling and Listeria monocytogenes adhesion, we have prepared metallic surfaces with different acido-basic degrees: ferritic stainless steels, tantalum and cobalt. Physicochemical characterization of passive films has shown the significant contribution of the minor oxidisable elements in ferritic stainless steels, which can modify surface chemical composition and then lead to a variation of surface energy characteristics. The results obtained following BSA adsorption have shown that the protein adapts her molecular conformation to the substrate and underlined the role of Lewis acid-base interactions in surfaces fouling. The study of Listeria monocytogenes adhesion has revealed the importance of the adsorbed layer to reduce the microbial contamination. Thus the control of surface acid-base properties should allow to obtain a controlled adsorbed layer which is a natural conditioning film of surfaces and can either inhibit the microbial adhesion or, reversely, increase this phenomenon
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
43

Martin, Cabañas Bruna. „Comportement des produits de corrosion dans le circuit primaire des centrales REP : sorption du cobalt et du nickel sur des ferrites représentatifs“. Paris 11, 2010. http://www.theses.fr/2010PA112245.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La corrosion des parties métalliques du circuit primaire des centrales REP engendre la formation de produits de corrosion. Ceux-ci peuvent circuler dans le circuit primaire sous forme de particules colloïdales ou d'espèces dissoutes qui peuvent être activées lors de leur passage sous flux puis adhérer sur les parties métalliques des circuits. Le dépôt des particules activées sur les zones hors flux est alors responsable de la contamination surfacique. Ces particules peuvent également interagir avec les espèces ioniques dissoutes dans le milieu primaire. Alin d'avoir une meilleure maîtrise de la contamination, la caractérisation (surface spécifique, granulométrie, PCN. . . ) des différentes particules présentes dans le circuit primaire ainsi que l'étude de leur interaction avec les espèces dissoutes et les parois (adhésion, sorption. . . ) est nécessaire. Les espèces prises en compte dans cette étude sont, pour les particules : les ferrites de cobalt et de nickel ainsi que la magnétite, pour les matériaux du circuit primaire : l'Inconel 690, le Zircaloy 4 et l'acier inoxydable 304L. La sorption du cobalt et du nickel, principaux responsables de la contamination surfacique, sur les différents produits de corrosion a été réalisée expérimentalement et modélisée grâce au code de calcul ECOSAT. L'évolution de leur charge de surface a également été étudiée. Les données obtenues alimenteront, in fine, différents codes permettant la modélisation de la contamination dans les circuits en tenant compte de l'hydraulique
The corrosion of the metal parts in the primary circuit of PWR Ieads to the release of metal oxides particles and ionic species. These corrosion products circulate through the primary circuit and may be activated when they pass through the core. The deposition of the activated particles in areas out of flux is then responsible for surface contamination. These particles can also interact with thc ionic species in the primary medium, contributing to their transport and to their deposition on surfaces outside the flux. Ln order to have better contamination control, characterization (specific surface, sire, PZC. . . ) of differents particles of primary circuit and study of their interaction with soluble species and surfaces (adhesion, sorption. . . ) is necessary. Species take into account in this study are for particles : nickel and cobalt ferrites and magnetite, for primary circuit materials: Inconel 690, Zircaloy 4 and stainless steel 304L. Cobalt and nickel sorption, main responsible of primary circuit contamination, on several corrosion products were experimentally realized and modelised with ECOSAT code. Surface charge were also studied. Data obtained will be introduced in different calculation code in order to modelised contamination in primary circuit under dynamics conditions
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
44

Fatima, Nowshir. „Wet clutch friction reliability : influence of water contamination and system design“. Licentiate thesis, Luleå tekniska universitet, Maskinelement, 2012. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ltu:diva-26351.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Wet clutches are machine components using friction to transfer torque and providing interruptible connection between rotating shafts in different automobile applications including automatic transmissions. Like any friction generating machine components, wet clutches are susceptible to continuous wear and degradation during sliding. This regular deterioration process as well as the choice of operating conditions, ultimately change the overall system performance during operation due to resultant change in the system parameters. The first part of this thesis summarizes some of the notable studies on the wet clutch tribological performance and clarifies goals of the investigation.Previously, plenty of experimental studies on wet clutches have been reported but still some effects regarding the water contamination problem and the influence of mechanical design factors are not covered thoroughly. The thesis aims to experimentally analyse these two different aspects for improving wet clutch performance regarding frictional characteristics and reliability. These two investigations are focused on wet clutches in automatic transmission applications. For evaluating friction behaviour during a long clutch engagement period, suitable test equipment is designed where standard paper based friction plates and steel separator plates are tested with commercially available ATF. To investigate a clutch operated in a controlled environment is one of main the research objectives. The vital concern while designing the test rig is to monitor the clutch parameters for achieving the desired operating conditions for individual tests. Instead of using a multiple clutch plate configuration, as in real applications, a single friction and reaction plate arrangement is considered to simplify the analyses.An experimental study on wet clutch frictional behaviour under water contaminated lubrication condition reveals the change in the friction level for a water contaminated lubricant. It was shown that the friction level increased for the addition of water in the system. This is not a desirable clutch frictional behaviour for maintaining frictional stability. The increase of friction for added water was influenced by the water amount but not by the water exposure time. The test results also showed a higher change in the separator plate's roughness parameter (Ra) for water contaminated systems compared to an uncontaminated wet clutch. In the second part of this thesis, the influence of the clutch’s output shaft’s stiffness and inertia on the clutch system‘s friction reliability is experimentally evaluated. Test results show that the choice of these design factors can provide different outcome concerning clutch frictional performance and shudder sensitivity. Shudder tendency is seen to be increased for decreased torsion shaft stiffness. High frictional losses and clutch degradation are observed for systems with less inertia.
Godkänd; 2012; 20120813 (nowfat); LICENTIATSEMINARIUM Examinator: Professor Roland Larsson, Institutionen för teknikvetenskap och matematik, Luleå tekniska universitet Diskutant: Donald McCarthy, Volvo Tid: Fredag den 14 september 2012 kl 10.00 Plats: D770, Luleå tekniska universitet
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
45

Dittes, Nicholas J. „Condition Monitoring of Water Contamination in Lubricating Grease for Tribological Contacts“. Licentiate thesis, Luleå tekniska universitet, Institutionen för teknikvetenskap och matematik, 2016. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ltu:diva-25635.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
The purpose of this thesis is to summarize the research carried out that led to the development of measurement techniques which measure the water content of lubricating grease. A simple and effective grease mixing method for preparing grease samples was developed and tested for repeatability. Calcium sulphonate complex (CaS-X) grease was used in all experiments. The water content of these samples were also tested with time and temperature as added variables to study if and how much water will evaporate from the samples. Additionally, two measurement techniques were investigated: optical attenuation in the visible and near-infrared (NIR) region and with a dielectric measurement method. The optical attenuation investigation found that the attenuation ratio of two wavelengths of light appear to approximate the water content of grease samples with an acceptable coefficient of determination. Additionally, aged and oxidized grease were measured as well and were not found to affect the measurement results. The dielectric method uses the temperature dependence on the dielectric properties of water-contaminated grease to approximate the water content of the grease samples. An additional parameter of incomplete fill/coverage of the sensor has been investigated as a prestudy. Both methods were found to provide measurements of water content in the prepared grease samples (ranging from 0.22% to 5.5% added water). The dielectric measurement is likely going to be better for applications requiring the possibility of measuring a larger bulk of the grease within the bearing. It shows promise for providing an accurate and robust system for monitoring grease condition as well as the amount of grease contained. The optical measurement will likely provide additional information; however, it will only measure small point samples within the bearing instead of the larger bulk. This could be of use though, because the sensors could be small (in the several millimeter scale) and could measure where water damage is determined to be most important to detect at.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
46

Meylheuc, Thierry. „Influence de biosurfactants sur l'adhesion de listeria monocytogenes a des surfaces inertes : consequences sur la desinfection (doctorat : microbiologie)“. Paris 11, 2000. http://www.theses.fr/2000PA114835.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
47

Paris, Jean-Baptiste. „Développement de surfaces plastiques aux propriétés antibactériennes par immobilisation covalente de produits naturels“. Rouen, 2016. http://www.theses.fr/2016ROUES001.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Dans le domaine de la cosmétique, la législation sur l’utilisation de conservateurs au sein des formulations, servant à garantir l’intégrité microbiologique des produits, devient de plus en plus restrictive (en témoigne l’exemple récent des parabènes). Afin de répondre à ces changements, une des solutions envisagées est le développement d’emballages actifs. Les travaux décrits dans ce manuscrit ont consisté à modifier des surfaces de polyéthylène haute densité (PE) par immobilisation covalente de composés naturels afin d’introduire des propriétés antibactériennes à ces surfaces. Ainsi, des surfaces antiadhésives à base d’acide hyaluronique (HA) et des surfaces bactéricides ou bactériostatiques à base de peptides antimicrobiens (PAMs) ont été élaborées. Différents paramètres, comme le taux d’activation et la masse molaire du HA ou l’orientation des PAMs, ont été étudiés par différentes techniques telles que les mesures d’angle contact et l’XPS. Enfin les deux approches ont été combinées en étudiant différentes stratégies d’immobilisation conjointe des deux familles de composés. Les surfaces élaborées à partir de PAMs ont montré une activité contre S. Epidermidis et P. Aeruginosa, en fonction notamment du peptide utilisé et de sa concentration. Les surfaces à base de HA ont permis d’obtenir une réduction de l’adhésion bactérienne de plus de 1 Log (90 %). La combinaison des propriétés bactéricides et antiadhésives, bien que basées sur des phénomènes physico-chimiques opposés, a permis d’obtenir des surfaces avec une activité antibactérienne supérieure à 2 Log de réduction (99 %) contre S. Epidermidis
In the field of cosmetics, legislation on the use of preservatives in formulations, for ensuring microbiological integrity of the products, becomes more and more restrictive (as the recent example of parabens). To overcome these changes, a possible solution is the development of active packaging. The work described herein consisted of developing high density polyethylene (PE) surfaces by covalent immobilization of natural compounds to introduce antibacterial properties to those surfaces. Thus, antifouling surfaces, based on hyaluronic acid (HA) immobilization, and bactericidal or bacteriostatic surfaces, based on antimicrobial peptides (AMPs), have been developed. Various parameters such as the activation rate, molecular weight of HA or orientation of AMPs have been studied by various techniques such as contact angle measurements and XPS analysis. Finally the two approaches have been combined by various strategies to immobilize together the two families of compounds. The developed surfaces based on AMPs showed activity against S. Epidermidis and P. Aeruginosa, depending especially of the peptide used and its concentration. HA-based surfaces have led to a reduction of bacterial adhesion by more than 1 log (90%). Combination of biocidal and antiadhesive properties, although based on opposed physicochemical phenomena, produces surfaces with antibacterial activity that exceeds 2-Log reduction (99%) against S. Epidermidis
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
48

Al, Saabi Alexandre-Ahmad. „Mousses en écoulement pour le nettoyage d’équipements fermés contaminés par des spores de Bacillus cereus ou des biofilms de Pseudomonas fluorescens“. Thesis, Lille 1, 2020. http://www.theses.fr/2020LIL1R015.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Les contaminants tels que les spores / biofilms sont problématiques dans nombreux secteurs de l'industrie alimentaire. En effet, même après les procédures d'hygiène, ces biofilm/spores pouvaient être retrouvés sur toutes les surfaces en contact direct ou non direct avec les aliments (Bénézech & Faille, 2018). Les risques associés aux biofilms peuvent être contrôlés soit en limitant le nombre des cellules adhérentes, soit en facilitant l'élimination des bactéries adhérentes. Le nettoyage en place (CIP) est une pratique de nettoyage courante et est largement utilisée dans les industries alimentaires ; cependant, il reste à un certain niveau une procédure de forte consommation d'eau. De plus, certaines études ont présenté quelques espèces bactériennes qui ont survécu même après le CIP et peuvent-être une source probable de contamination du produit.D'un autre côté, un fluide biphasique tel que la mousse peut exercer la même contrainte de cisaillement en paroi générée par un fluide monophasique, avec moins d'eau consommée. La mousse avec ses propriétés telles que le cisaillement peut être un paramètre clé pour un nettoyage mécanique des systèmes fermés tels que les tuyaux à faible consommation d'eau.Dans cette étude, nous avons étudié l'effet de l'écoulement de mousse dans les tuyaux et comparé son efficacité avec des conditions du type CIP standard sur le détachement des spores et des biofilms. La première approche consistait à travailler avec différents régimes d'écoulement de mousse (1D, 2D, 3D tout en augmentant la vitesse de 2 à 6 cm.s-1) ayant différentes qualités de mousse (quantité d'air: 50%, 60%, 70%) sur différentes espèces de micro-organismes où l'encrassement a été effectué soit en utilisant des spores de B. amyloliquefaciens 98/7 ou B. cereus 98/4 qui montrent une différence par leur caractère hydrophobe / hydrophile. Quant à P. fluorescens pf1, il a été utilisé comme un bon formateur de biofilm (biofilm de 24 heures) largement utilisé dans l'industrie alimentaire. L'encrassement a été réalisé à la position verticale ou à l'horizontale induisant des biofilms avec différentes structures. Les résultats du nettoyage de la mousse ont été comparés aux résultats des conditions de type CIP (la même action mécanique moyenne et la même concentration de tensioactif).La deuxième approche consistait à soumettre le flux de mousse à différentes singularités (réduction progressive de l'expansion soudaine - coudes) tout en travaillant avec un régime d'écoulement de mousse (1D 50%) et une espèce (B. amyloliquefaiciens 98/7 spores) pour mettre en évidence tout changement dans le flux de mousse sur l’efficacité de nettoyage.La troisième approche portait sur le travail avec une espèce (B. amyloliquefaciens 98/7) considérée comme un bon « outil microbien », en produisant la mousse à partir des différents surfactants (SDS, Capstone® FS 30, Ammonyx® LO). Ces derniers diffèrent par leurs propriétés chimiques (non ionique, anionique et zwitterion) et donc permettant de produire des mousses avec des propriétés physiques différentes en termes de taille, de nombre et de répartition des bulles, et de profil d'écoulement.Par rapport aux précédents travaux sur la caractérisation de mousse en écoulement, il a été possible de mettre en évidence le rôle potentiel de la variation de la contrainte de cisaillement en parois parallèlement à la variation d'épaisseur du film liquide au niveau des parois avec le passage des bulles, sur l'efficacité de nettoyage. De plus, selon des travaux antérieurs, l’existence des forces capillaires exercées sous les débits les plus faibles, la nature hydrophile / hydrophobe des spores et la structure du biofilm pourraient expliquer au moins en partie l'efficacité surprenante de l'élimination des spores par la mousse
Contaminants such as spores/biofilms are problematic in many food industry sectors. Indeed even after hygiene procedures, biofilms/spores could be found on every surface that is in direct contact or not with food (Bénézech & Faille, 2018). Risks associated with microorganisms can be controlled either by limiting the number of adherent cells or by facilitating the removal of adherent bacteria. Even though Cleaning in Place (CIP) is widely used and it is a common cleaning practice in food industries; however, it remains at some level a high- water consumption procedure. In addition, some studies, presented some bacterial species that still survived even after CIP and maybe a probable source of product contamination. On the other hand, a double phase fluid such as foam can impose the same wall shear stress with less water being consumed. Foam with its properties such as shearing can be key a parameter for a mechanical cleaning of closed systems such as pipes with a lower consumption of water.In this study we investigated the effect of flowing foam in pipes and compared its efficiency with standard CIP like conditions on the detachment of spores and biofilms. The first approach was working with different foam flow regimes (1D, 2D, 3D while increasing the velocity from 2 to 6 cm s-1) having different foam qualities (amount of air: 50%, 60%, 70%) on different species of microorganisms where fouling was performed either by using spores of B. amyloliquefaciens 98/7 or B. cereus 98/4 that shows a difference by their hydrophobic/hydrophilic character. As for P. fluorescens pf1 it was used as a good biofilm former (24 hrs. biofilm) widely encountered in the food industry. Fouling was performed either vertically or horizontally inducing biofilms with different structures. Results from foam cleaning were compared with CIP like conditions results (the same mean mechanical action, and the same concentration of surfactant). The second approach was subjecting foam flow to different singularities (sudden expansion gradual reduction – bends) while working with one foam flow regime (1D 50%) and one species (B. amyloliquefaciens 98/7 spores) to highlight any changes in the foam flow cleaning efficiency. The third approach was working also with one species (B. amyloliquefaciens 98/7) considered as a good “microbial tool” producing foam from the use of different surfactants (SDS, Capstone® FS 30, Ammonyx® LO) that differs by their chemical properties ( nonionic, anionic and zwitterion) thus producing different foams having different physical properties in terms of bubbles size , number and repartition, and flow pattern. Comparing to previous related works on foam flow characterization, it was possible to highlight the potential role on the cleaning efficiency of the Wall Shear Stress variations in parallel to the liquid film thickness variation at the wall with the bubbles' passage. In addition, according to previous work, the possible capillary forces exerted under the lowest flow rates and considering the hydrophilic/hydrophobic nature of the spores, in addition to biofilm structure would explain at least partly the surprising efficiency in the spores' removal by foam
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
49

Al, Saabi Alexandre-Ahmad. „Mousses en écoulement pour le nettoyage d’équipements fermés contaminés par des spores de Bacillus cereus ou des biofilms de Pseudomonas fluorescens“. Electronic Thesis or Diss., Université de Lille (2018-2021), 2020. http://www.theses.fr/2020LILUR015.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Les contaminants tels que les spores / biofilms sont problématiques dans nombreux secteurs de l'industrie alimentaire. En effet, même après les procédures d'hygiène, ces biofilm/spores pouvaient être retrouvés sur toutes les surfaces en contact direct ou non direct avec les aliments (Bénézech & Faille, 2018). Les risques associés aux biofilms peuvent être contrôlés soit en limitant le nombre des cellules adhérentes, soit en facilitant l'élimination des bactéries adhérentes. Le nettoyage en place (CIP) est une pratique de nettoyage courante et est largement utilisée dans les industries alimentaires ; cependant, il reste à un certain niveau une procédure de forte consommation d'eau. De plus, certaines études ont présenté quelques espèces bactériennes qui ont survécu même après le CIP et peuvent-être une source probable de contamination du produit.D'un autre côté, un fluide biphasique tel que la mousse peut exercer la même contrainte de cisaillement en paroi générée par un fluide monophasique, avec moins d'eau consommée. La mousse avec ses propriétés telles que le cisaillement peut être un paramètre clé pour un nettoyage mécanique des systèmes fermés tels que les tuyaux à faible consommation d'eau.Dans cette étude, nous avons étudié l'effet de l'écoulement de mousse dans les tuyaux et comparé son efficacité avec des conditions du type CIP standard sur le détachement des spores et des biofilms. La première approche consistait à travailler avec différents régimes d'écoulement de mousse (1D, 2D, 3D tout en augmentant la vitesse de 2 à 6 cm.s-1) ayant différentes qualités de mousse (quantité d'air: 50%, 60%, 70%) sur différentes espèces de micro-organismes où l'encrassement a été effectué soit en utilisant des spores de B. amyloliquefaciens 98/7 ou B. cereus 98/4 qui montrent une différence par leur caractère hydrophobe / hydrophile. Quant à P. fluorescens pf1, il a été utilisé comme un bon formateur de biofilm (biofilm de 24 heures) largement utilisé dans l'industrie alimentaire. L'encrassement a été réalisé à la position verticale ou à l'horizontale induisant des biofilms avec différentes structures. Les résultats du nettoyage de la mousse ont été comparés aux résultats des conditions de type CIP (la même action mécanique moyenne et la même concentration de tensioactif).La deuxième approche consistait à soumettre le flux de mousse à différentes singularités (réduction progressive de l'expansion soudaine - coudes) tout en travaillant avec un régime d'écoulement de mousse (1D 50%) et une espèce (B. amyloliquefaiciens 98/7 spores) pour mettre en évidence tout changement dans le flux de mousse sur l’efficacité de nettoyage.La troisième approche portait sur le travail avec une espèce (B. amyloliquefaciens 98/7) considérée comme un bon « outil microbien », en produisant la mousse à partir des différents surfactants (SDS, Capstone® FS 30, Ammonyx® LO). Ces derniers diffèrent par leurs propriétés chimiques (non ionique, anionique et zwitterion) et donc permettant de produire des mousses avec des propriétés physiques différentes en termes de taille, de nombre et de répartition des bulles, et de profil d'écoulement.Par rapport aux précédents travaux sur la caractérisation de mousse en écoulement, il a été possible de mettre en évidence le rôle potentiel de la variation de la contrainte de cisaillement en parois parallèlement à la variation d'épaisseur du film liquide au niveau des parois avec le passage des bulles, sur l'efficacité de nettoyage. De plus, selon des travaux antérieurs, l’existence des forces capillaires exercées sous les débits les plus faibles, la nature hydrophile / hydrophobe des spores et la structure du biofilm pourraient expliquer au moins en partie l'efficacité surprenante de l'élimination des spores par la mousse
Contaminants such as spores/biofilms are problematic in many food industry sectors. Indeed even after hygiene procedures, biofilms/spores could be found on every surface that is in direct contact or not with food (Bénézech & Faille, 2018). Risks associated with microorganisms can be controlled either by limiting the number of adherent cells or by facilitating the removal of adherent bacteria. Even though Cleaning in Place (CIP) is widely used and it is a common cleaning practice in food industries; however, it remains at some level a high- water consumption procedure. In addition, some studies, presented some bacterial species that still survived even after CIP and maybe a probable source of product contamination. On the other hand, a double phase fluid such as foam can impose the same wall shear stress with less water being consumed. Foam with its properties such as shearing can be key a parameter for a mechanical cleaning of closed systems such as pipes with a lower consumption of water.In this study we investigated the effect of flowing foam in pipes and compared its efficiency with standard CIP like conditions on the detachment of spores and biofilms. The first approach was working with different foam flow regimes (1D, 2D, 3D while increasing the velocity from 2 to 6 cm s-1) having different foam qualities (amount of air: 50%, 60%, 70%) on different species of microorganisms where fouling was performed either by using spores of B. amyloliquefaciens 98/7 or B. cereus 98/4 that shows a difference by their hydrophobic/hydrophilic character. As for P. fluorescens pf1 it was used as a good biofilm former (24 hrs. biofilm) widely encountered in the food industry. Fouling was performed either vertically or horizontally inducing biofilms with different structures. Results from foam cleaning were compared with CIP like conditions results (the same mean mechanical action, and the same concentration of surfactant). The second approach was subjecting foam flow to different singularities (sudden expansion gradual reduction – bends) while working with one foam flow regime (1D 50%) and one species (B. amyloliquefaciens 98/7 spores) to highlight any changes in the foam flow cleaning efficiency. The third approach was working also with one species (B. amyloliquefaciens 98/7) considered as a good “microbial tool” producing foam from the use of different surfactants (SDS, Capstone® FS 30, Ammonyx® LO) that differs by their chemical properties ( nonionic, anionic and zwitterion) thus producing different foams having different physical properties in terms of bubbles size , number and repartition, and flow pattern. Comparing to previous related works on foam flow characterization, it was possible to highlight the potential role on the cleaning efficiency of the Wall Shear Stress variations in parallel to the liquid film thickness variation at the wall with the bubbles' passage. In addition, according to previous work, the possible capillary forces exerted under the lowest flow rates and considering the hydrophilic/hydrophobic nature of the spores, in addition to biofilm structure would explain at least partly the surprising efficiency in the spores' removal by foam
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
50

Buchholz, Florian. „Metal surface contamination in c-Si solar cell processing“. Doctoral thesis, Technische Universitaet Bergakademie Freiberg Universitaetsbibliothek "Georgius Agricola", 2016. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:105-qucosa-203660.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Fe und Cu wurden als Schlüsselspezies für die Betrachtung von Oberflächenkontamination in der Prozessierung von c-Si-Solarzellen identifiziert. Studien mit gezielt aufgebrachten Metallkonzentrationen vor verschiedenen Passivierungs- und Diffusionsprozessschritten ergaben relativ hohe kritische Werte für Cu, außer bei thermischer Oxidation. Niedrige Werte wurden für beide Elemente vor Hochtemperaturschritten im n-Typ-Hocheffizienzprozess beobachtet, wobei sich die B-Diffusion als etwas weniger empfindlich darstellte. Temporäre Gettereffekte für Fe (in p-Typ-Si) und Cu (in n-Typ-Si) wurden beobachtet. Es zeigte sich, dass As-Cut-Wafer, unabhängig von der Sägeart (SiC-slurry oder Diamantdraht) sehr hohe Metallverunreinigungen (im Bereich 1*1011 – 5*1014 cm-2) in den Prozess einbringen. Das alkalische Ätzen verringert diese Menge kaum, was hohe Anforderungen an die anschließende Reinigung ergibt. Die Optimierung von HF/O3-Reinigungslösung für diese Flächen ergab beste Reinigungsergebnisse bei niedrigen HF-Konzentrationen, abhängig vom alkalischen Ätzschritt und anschließendem HCl/HF-Dip.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
Wir bieten Rabatte auf alle Premium-Pläne für Autoren, deren Werke in thematische Literatursammlungen aufgenommen wurden. Kontaktieren Sie uns, um einen einzigartigen Promo-Code zu erhalten!

Zur Bibliographie