Um die anderen Arten von Veröffentlichungen zu diesem Thema anzuzeigen, folgen Sie diesem Link: Approche "Hydrodynamique".

Zeitschriftenartikel zum Thema „Approche "Hydrodynamique"“

Geben Sie eine Quelle nach APA, MLA, Chicago, Harvard und anderen Zitierweisen an

Wählen Sie eine Art der Quelle aus:

Machen Sie sich mit Top-28 Zeitschriftenartikel für die Forschung zum Thema "Approche "Hydrodynamique"" bekannt.

Neben jedem Werk im Literaturverzeichnis ist die Option "Zur Bibliographie hinzufügen" verfügbar. Nutzen Sie sie, wird Ihre bibliographische Angabe des gewählten Werkes nach der nötigen Zitierweise (APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver usw.) automatisch gestaltet.

Sie können auch den vollen Text der wissenschaftlichen Publikation im PDF-Format herunterladen und eine Online-Annotation der Arbeit lesen, wenn die relevanten Parameter in den Metadaten verfügbar sind.

Sehen Sie die Zeitschriftenartikel für verschiedene Spezialgebieten durch und erstellen Sie Ihre Bibliographie auf korrekte Weise.

1

Leseur, Ph, R. Morancho und G. Constant. „Approche hydrodynamique d'une réaction de pulvérisation chimique“. Canadian Journal of Chemical Engineering 64, Nr. 2 (April 1986): 211–15. http://dx.doi.org/10.1002/cjce.5450640207.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
2

Fortin, M., und Ali Souissi. „Une nouvelle approche pour l'optimisation de formes en hydrodynamique“. Calcolo 26, Nr. 1 (März 1989): 1–31. http://dx.doi.org/10.1007/bf02576504.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
3

Desroy, Nicolas, und Christian Retière. „Effet de l’hydrodynamisme sur la relation proie–rédateur. Approche expérimentale en canal hydrodynamique“. Comptes Rendus de l'Académie des Sciences - Series III - Sciences de la Vie 323, Nr. 6 (Juni 2000): 565–72. http://dx.doi.org/10.1016/s0764-4469(00)00180-3.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
4

Perez, Pascal, Pierre Todoroff, Jaodat Touma und Michel Fortier. „Caractérisation hydrodynamique d'un sol encroûté en zone sahélienne. 1. Approche expérimentale in situ“. Agronomie 19, Nr. 5 (1999): 331–40. http://dx.doi.org/10.1051/agro:19990501.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
5

Kouassi, Kouamé Auguste, William Francis Kouassi, Oi Mangoua Jules Mangoua, Philippe Ackerer, Gountôh Aristide Douagui und Issiaka Savané. „Estimation par approche inverse d'un champ de transmissivité sur l'ensemble de l'aquifère du Continental Terminal (CT) d'Abidjan“. Proceedings of the International Association of Hydrological Sciences 384 (16.11.2021): 49–56. http://dx.doi.org/10.5194/piahs-384-49-2021.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Abstract. La caractérisation hydraulique des systèmes aquifères est importante pour le développement de scénarios d'exploitation et de stratégies de gestion des eaux souterraines. En particulier dans les aquifères lithologiquement hétérogènes, il ne faut pas négliger les variations de transmissivité (T) à l'échelle locale. Les valeurs de transmissivité à l'échelle locale sont habituellement dérivées d'essais de pompage, mais dans la plupart des cas, leur nombre et leur disponibilité sont plutôt limités. De même, la mesure directe de la transmissivité sur l'ensemble d'un aquifère s'avère onéreux et quasi-impossible techniquement. Dans de telles situations, la modélisation hydrodynamique par approche inverse se présente comme la solution appropriée. Dans cet article, le champ de transmissivité réel de l'aquifère du Continental Terminal (CT) d'Abidjan est recherché par une paramétrisation multi-échelle qui permet de contourner le problème de changement d'échelle et de déterminer ce paramètre hydrodynamique sur l'ensemble de la nappe. Cette modélisation hydrogéologique a été réalisée à partir des modèles conceptuels Est-Ouest et Nord-Sud qui montrent que le CT est un aquifère constitué de deux couches principales n3 et n4, respectivement formées de sables grossiers de 90 m d'épaisseur et de sables fins à moyen de 80 m d'épaisseur. Le calage du modèle bicouche s'est effectué en régime transitoire de 12 pas de temps mensuels avec des données piézomètriques de 24 piézomètres, des données de production de 71 forages et des valeurs de transmissivité connues de 40 forages dans un maillage élément fini constitué de 534 mailles et 320 noeuds. Ainsi, ce modèle de la nappe du CT a identifié une structure de dimension 153 nœuds comme la structure la plus proche de celle de l'aquifère du CT. Les valeurs de T variant entre 5,4.10−5 et 1 m2 s−1 du champ de transmissivité associé à cette dimension optimale, ont été comparées aux valeurs de T d'autres champs de transmissivités publiées dans des études en Afrique et dans le monde. Ces valeurs identifiées sont plausibles et présentes une bonne structure dans l'ensemble.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
6

Es-Sette, Btissame, Youssef Ajdor, Fatiha Zidane, Abdelbassit Fakhraddine und Ali Foutlane. „Évolution des métaux traces dans les eaux de l'oued Sebou en période humide — Approche par modélisation mathématique“. Water Quality Research Journal 40, Nr. 2 (01.05.2005): 222–32. http://dx.doi.org/10.2166/wqrj.2005.025.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Abstract Cet article présente les résultats d'un modèle de transport des métaux traces développé pour l’étude de la pollution par le chrome et le nickel dans l'oued Sebou. Ce modèle, associé à un modèle hydrodynamique unidimensionnel, est représenté par un schéma conceptuel tenant compte des phénomènes physiques et chimiques dans l'eau et le sédiment, tels que l'adsorptiondésorption, la sédimentation, la remise en suspension, la sédimentation profonde et la diffusion. Ces processus sont traduits en équations mathématiques faisant appel à des schémas numériques minimisant la dispersion numérique. Le but de ce travail est de prévoir le comportement des métaux traces et leur devenir afin de déterminer les zones à risque de pollution métallique et de situer le degré de pollution de l'eau dans les environs des prises d'eau. Les simulations faites par le modèle en période humide montrent que, du point de vue pollution par les métaux traces, le bief compris entre Sidi Harazem et Azib Soltane peut être subdivisé en trois zones : la première, non critique, exempte de pollution métallique, la seconde, moyennement critique, présentant des concentrations relativement faibles en chrome et en nickel et la dernière, critique, où les teneurs en métaux étudiés dépassent la norme admissible pour des eaux potables.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
7

Malam-Abdou, Moussa, Jean-Pierre Vandervaere, Ibrahim Bouzou-Moussa, Luc Descroix, Ibrahim Mamadou und Oumarou Faran-Maiga. „Genèse des écoulements sur deux petits bassins versants cristallins de l’Ouest du Niger : approche multi-échelles du fonctionnement hydrodynamique“. Géomorphologie : relief, processus, environnement 22, Nr. 4 (31.12.2016): 363–75. http://dx.doi.org/10.4000/geomorphologie.11537.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
8

Joseph, C., C. Rodier, M. Soulie, F. Sinegre und R. Baylet. „Approche des transferts de pollution bactérienne dans une crue karstique par l'étude des paramètres physico-chimiques“. Revue des sciences de l'eau 1, Nr. 1-2 (12.04.2005): 73–106. http://dx.doi.org/10.7202/705004ar.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
L'exploitation des systèmes aquifères karstiques est toujours effectuée sous des contraintes liées à leur forte vulnérabilité. Une étude complète d'un épisode de crue de la source du Lez a été réalisée grâce à une coopération entre les Services de Santé et l'Université. Cette étude comporte une observation des paramètres physico-chimiques et bactériologiques sur une période de 15 jours, correspondant à une réponse hydrodynamique impulsionnelle sur la totalité du bassin. Les pas de temps d'échantillonnage varient de 4 à 24 heures. L'interprétation des résultats physico-chimiques met en évidence une disjonction nette entre les variations piézométriques et le passage de différents volumes d'eau. L'écoulement des eaux plus chaudes (16,5 °C) observé lors de l'étiage, eaux d'origine profonde plus chargées chimiquement se poursuit jusque vers le milieu de la décrue pour faire place à l'arrivée d'eaux plus froides correspondant à des infiltrations rapides puis retardées. Les eaux les plus chaudes sont caractérisées par des variations des teneurs en magnésium, les teneurs en calcium restant à peu prés constantes. Inversement; les eaux froides de l'infiltration retardée ont de faibles variations des teneurs en magnésium et sont tracées par une forte augmentation des valeurs en calcium. Le risque sanitaire maximal est lié au début de l'arrivée des eaux froides. Les eaux d'étiage et les eaux profondes sont légèrement contaminées. Les eaux d'infiltration retardée sont peu contaminées. En dehors des zones de perte du réseau hydrographique et des axes d'infiltration rapide, la vulnérabilité de l'aquifère est faible à l'échelle du bassin.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
9

Jacques, Nicolas, Adrian Constantinescu, Steven Kerempran und Alain Nême. „Comparaison de différentes approches pour la simulation numérique d'impacts hydrodynamiques“. Revue européenne de mécanique numérique 19, Nr. 8 (28.12.2010): 743–70. http://dx.doi.org/10.3166/ejcm.19.742-770.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
10

Robert, Jean-Loup, und Mohammad Hossein Hamedi. „Introduction des conditions réelles de débit aux limites d'un modèle hydrodynamique“. Canadian Journal of Civil Engineering 22, Nr. 6 (01.12.1995): 1133–42. http://dx.doi.org/10.1139/l95-131.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
The main goal of this paper is to present a technique to improve the specification of discharge at the open boundaries of a hydrodynamic numerical model. Generally, two dimensional models need boundary conditions using imposed values of water level and (or) velocity components. Although these conditions are satisfactory in most situations, they are not sufficient for open channel flow modelling, in which the discharge is set up according to the upstream hydraulic head. The integral form, needed by finite element modelling, is useful to generate explicit boundary terms that, adequately used, allow the introduction of discharge boundary conditions at open borders of the application domain. The theoretical aspects of this approach are first detailed and, to check the validity of the development and to evaluate the reliability of the model as a design tool, the numerical results are compared with observations on an experimental installation. The results allow to conclude that the proposed model offer a wide range of applications and a high level of accuracy and that it can be considered as a useful aid for hydraulic design. Key words: hydrodynamics, free surface flow, modelling, finite elements, discharge law, boundary conditions, numerical-experimental comparison.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
11

Khalid, El Khalidi, Bendahhou Zourarah und Ahmed Aajjane. „Evolution recente de la morpholog e de delta de flot et son effet sur la dynamique hydro -sedimentair e de la lagune de Oualidia (côte atlantique, Maroc): approche par photographie aérienne“. Estudos do Quaternário / Quaternary Studies, Nr. 7 (28.12.2011): 73–78. http://dx.doi.org/10.30893/eq.v0i7.60.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
L’analyse diachronique par photo-interprétation de l’évolution du delta de flot de la lagune de Oualidiarévèle mobilité morpho-sédimentaire de ce corps sableux sur 52 ans marquée par une expansion continuede 1954 à 2006. Cette expansion est due à la présence de sables provenant de l’érosion de la côte adjacenteet des stocks sédimentaires de la plate forme continentale mobilisés grâce aux courants induits parla houle et les courants de marée qui sont les principaux courants intra-lagunaires. La lagune de Oualidiaest une lagune à flux dominée par les courants de flot qui sont plus importants que ceux du flot. Le dynamismeet la rapide évolution morphologique du delta de flot de la lagune de Oualidia, sous l’influencede forçages hydrodynamiques, ne sont pas sans conséquences écologiques et économiques notammentsur le confinement et la salubrité du milieu.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
12

KAMEL, SAMIR, LASSAAD DASSI und KAMEL ZOUARI. „Approche hydrogéologique et hydrochimique des échanges hydrodynamiques entre aquifères profond et superficiel du bassin du Djérid, Tunisie“. Hydrological Sciences Journal 51, Nr. 4 (August 2006): 713–30. http://dx.doi.org/10.1623/hysj.51.4.713.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
13

Boudreau, Paul, Michel Leclerc und Guy R. Fortin. „Modélisation hydrodynamique du lac Saint-Pierre, fleuve Saint-Laurent : l'influence de la végétation aquatique“. Canadian Journal of Civil Engineering 21, Nr. 3 (01.06.1994): 471–89. http://dx.doi.org/10.1139/l94-051.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
The macrophytes (aquatic plants) can have a substantial effect on the hydrodynamics of some watercourses. A mathematical formulation for the resistance effect of macrophytes on the current is inserted in a two-dimensional finite element hydrodynamic model. The method introduced herein allows to take into account the morphology, the density, and the growth curve of the different species of macrophytes present in the river. The Lake Saint-Pierre between Sorel and Trois-Rivières (Québec, Canada) in the St. Lawrence River is used to demonstrate the approach. The mathematical aspect of the model is first briefly presented. The field surveys of macrophytes and some other data sets used with the model are then analyzed. Finally, after the calibration–validation step, which insures the good behavior of the model, some results are presented to show the effect of the macrophytes on the flow structure. Key words: hydrodynamics, aquatic plants, St. Lawrence River, Lake Saint-Pierre, two-dimensional modelling, simulation, finite element method, Manning's coefficient.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
14

Gidas, Nicolas K., und Vladimir G. Koutitonsky. „Simulations expérimentale et numérique de la dispersion hydrodynamique d'un effluent pollué en milieu côtier estuarien“. Canadian Journal of Civil Engineering 23, Nr. 4 (01.08.1996): 820–37. http://dx.doi.org/10.1139/l96-891.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
An experimental and numerical study was performed to measure and simulate the hydrodynamic dispersion of a pollutant effluent discharged by an outfall diffuser into an estuarine coastal zone near Rimouski, Canada. Field measurements of currents, tides, salinity, and winds were obtained in the vicinity of the injection site, and two tracer dispersion experiments were carried on in these coastal waters. The measurements were taken before and after the construction of the marine outfall diffuser. The similitude between the plume of a tracer (physical model) released into the coastal waters before construction and that of the real effluent (prototype) discharged at the same site was studied. A new coefficient of similitude was established, which allows to transpose the concentrations of the physical model tracer to the waste water concentrations of the prototype. The numerical simulation (2D) is performed with a hydrodynamic model and an advection–dispersion model of the MIKE21 system from the Danish Hydraulic Institute, using the so-called telescopic approach. The objective of these simulations was to predict, among other things, the pollutant effluent concentrations for critical hydrodynamic conditions relative to the aquatic ecosystem to be protected. The methodology elaborated was used for the management of the coastal environments subjected to pollution. Key words: simulation, hydrodynamics, advection–dispersion, numerical model, similitude, tide, effluent.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
15

Delay, Jacques, Alain Trouiller und Jean-Marc Lavanchy. „Propriétés hydrodynamiques du Callovo-Oxfordien dans l'Est du bassin de Paris : comparaison des résultats obtenus selon différentes approches“. Comptes Rendus Geoscience 338, Nr. 12-13 (Oktober 2006): 892–907. http://dx.doi.org/10.1016/j.crte.2006.07.009.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
16

Leclerc, Michel, Jean-François Bellemare und Serge Trussard. „Simulation hydrodynamique de l'estuaire supérieur du fleuve Saint-Laurent (Canada) avec un modèle aux éléments finis couvrant–découvrant“. Canadian Journal of Civil Engineering 17, Nr. 5 (01.10.1990): 739–51. http://dx.doi.org/10.1139/l90-087.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Some problems are described in connection with the survey of currents in an estuary influenced both by tides and runoff (the upper estuary of the St. Lawrence River, Canada). The use of numerical modelling is proposed as a reliable and cheap alternative to intensive hydrographic field surveys. A two-dimensional finite element hydrodynamic model with moving boundaries (drying–wetting) is outlined. An application of this model to the St. Lawrence River between Lotbinière and Sainte-Anne-de-la-Pérade is used as an illustration of the approach. The calibration method is first presented. Then, some results for a typical event (mean tide and river flow) are briefly described. Finally, emphasis is placed on the great potential of this approach to increase our knowledge (at least our insight) of estuarian systems as far as current-related phenomena are concerned (sediment transport, fish habitat, water quality, etc.). Key words: St. Lawrence River, hydrodynamics, modelling, simulation, finite elements, currents, drying and wetting, moving boundaries, tidal flow, estuary.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
17

Ambroise, B. „Génèse des débits dans les petits bassins versants ruraux en milieu tempéré: 1 - Processus et facteurs“. Revue des sciences de l'eau 11, Nr. 4 (12.04.2005): 471–96. http://dx.doi.org/10.7202/705317ar.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La première des deux parties de cette synthèse bibliographique sur la genèse des débits montre que la complexité et la diversité des organisations et fonctionnements hydrologiques constatées dans les petits bassins versants ruraux peuvent s'analyser et s'interpréter à l'aide de "clés de lecture" simples, issues d'une approche systémique et dynamique, et utiles aussi pour les modéliser (cf. Partie 2). Elle présente les différents processus tant superficiels que souterrains pouvant contribuer à cette genèse, ainsi que les facteurs du milieu qui les contrôlent: forçages atmosphériques aux limites, conditions hydriques et hydrologiques initiales, propriétés hydrodynamiques des milieux et interfaces traversés, topographie et morphométrie en 3-D du bassin. Elle rappelle ou introduit plusieurs concepts utiles pour caractériser dans chaque cas les combinaisons de processus et facteurs en jeu et leurs effets hydrologiques: seuils fonctionnels et grandeurs caractéristiques contrôlant la forme et la non-linéarité de la réponse du bassin, concepts de "zone ou période active variable" pour un processus donné et de "zone ou période contributive variable" pour un flux aux limites donné décrivant son organisation interne. Elle discute les avantages et limites des différentes méthodes (graphiques, isotopiques, géochimiques) de décomposition des hydrogrammes de crue ainsi que leur complémentarité dans l'étude du système bassin versant.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
18

Louche, B., und V. Hallet. „Détermination de la structure tectonique de l'aquifère crayeux du littoral Nord Pas-de-Calais par prospection géophysique couplée à des observations par forage. Conséquence sur la répartition d'eau salée“. Revue des sciences de l'eau 14, Nr. 3 (12.04.2005): 265–80. http://dx.doi.org/10.7202/705420ar.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Sur le littoral du Nord - Pas-de-Calais (France), la Craie d'âge Crétacé supérieur constitue l'aquifère le plus exploité régionalement pour l'alimentation en eau tant potable qu'industrielle. Sur la frange la plus littorale, l'aquifère crayeux, semi-captif est affecté par de nombreuses failles. Dans certains secteurs, la profondeur de la craie et la localisation des failles, restent aléatoires suite au manque de forages et d'affleurements. Afin de palier à ces lacunes, trois méthodes géophysiques (sondages électriques et sismiques, profilage électromagnétique) ont été appliquées. La synthèse des données obtenues a permis de démontrer que la craie est découpée en une série de compartiments par des accidents tectoniques présentant un affaissement vers le Sud et vers l'Ouest. L'interprétation des données géophysiques a également permis d'obtenir des informations sur la répartition de l'interface eau douce - eau salée au sein de l'aquifère crayeux. Dans la région, le concept classique de biseau salé ne permet pas d'expliquer l'irrégularité spatiale des intrusions. L'étude semble démontrer que la répartition et l'extension des intrusions d'eau salée peuvent être corrélées avec la localisation des accidents tectoniques, les intrusions les plus éloignées du rivage se faisant au droit des zones faillées. Ceci amène à proposer une nouvelle approche concernant l'extension des intrusions d'eau salée : elles seraient directement tributaires de la géométrie et des caractéristiques hydrodynamiques de l'aquifère crayeux, ces dernières étant fortement influencées par la présence des failles.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
19

Bracq, Pierre, und Anne-Sophie Brunin. „Approche des relations tectonique-karst-hydrodynamisme par l’analyse de traçages réalisés dans l’aquifère crayeux du Boulonnais (Escalles, Nord de la France)“. Geodinamica Acta 12, Nr. 6 (November 1999): 359–70. http://dx.doi.org/10.1080/09853111.1999.11105355.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
20

Assemian, Emile Assie, Fernand Koffi Kouamé, Mahaman Bachir Saley, Kouadio Affian, Marc Youan Ta, Jean Patrice Roger Jourda und Jean Biemi. „Étude de la productivité d’un aquifère de socle et approche statistique pour la détermination des tranches de profondeurs potentiellement productives : cas de la région de Bongouanou, est de la Côte d’Ivoire“. Revue des sciences de l’eau 27, Nr. 1 (29.01.2014): 81–97. http://dx.doi.org/10.7202/1021984ar.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Résumé Dans le département de Bongouanou, l’essentiel de l’approvisionnement en eau potable de la population est assuré par les eaux souterraines contenues dans les aquifères de socle des granites et des schistes. Malheureusement, plus de 20 % des forages réalisés sont négatifs, en raison de leur trop faible productivité. Ce travail a donc pour objectif d’améliorer la connaissance de ce type d'aquifère et d’évaluer ses potentialités en eau souterraine. Pour ce faire, des analyses statistiques des paramètres hydrogéologiques de 230 forages réalisés dans le département de Bongouanou ont été effectuées. Cet aquifère bénéficie d’une recharge moyenne annuelle de 145 mm. La moyenne du débit des forages est de 4,34 m3•h‑1 et la transmissivité moyenne est de 1,5•10‑4 m2•s‑1. Les aquifères de socle de la région de Bongouanou sont donc modestement productifs, caractéristique typique des milieux de socle altérés. Les résultats statistiques révèlent que les schistes, qui occupent plus de 80 % du territoire, sont plus productifs que les granites. Généralement, les forages implantés sur les pentes et les fonds de vallée, dans cette région, présentent des débits plus importants que ceux des plateaux. L’influence de l’altération sur la productivité des forages est démontrée. Statistiquement, elle se traduit par une relation apparente entre l’épaisseur des altérites meubles (saprolite) et la productivité. Ainsi, pour des épaisseurs de saprolite inférieures à 15 m (interprétées comme dues à l’absence de l’horizon fissuré perméable sous-jacent) et supérieures à 60 m (interprétées comme dues au fait que le forage recoupe une discontinuité subverticale argilisée), les débits sont très faibles. On observe aussi que ce sont seulement les 30 premiers mètres de l’horizon fissuré, situé juste sous la base des altérites meubles, qui sont les plus perméables, et donc les plus productifs; au-delà de cette limite, la perméabilité diminue sensiblement avec la profondeur. Ainsi, dans cette région, à partir de la surface du sol, les profondeurs optimales les plus productives en eau souterraine sont comprises entre 40 et 70 m pour les granites et 40 à 80 m pour les schistes. Enfin, ce travail permet de proposer un modèle conceptuel de la structure et des propriétés hydrodynamiques des aquifères de socle de cette région de la Côte d’Ivoire.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
21

Vergnes, Jean-Pierre, Nicolas Roux, Florence Habets, Philippe Ackerer, Nadia Amraoui, François Besson, Yvan Caballero et al. „The AquiFR hydrometeorological modelling platform as a tool for improving groundwater resource monitoring over France: evaluation over a 60-year period“. Hydrology and Earth System Sciences 24, Nr. 2 (13.02.2020): 633–54. http://dx.doi.org/10.5194/hess-24-633-2020.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Abstract. The new AquiFR hydrometeorological modelling platform was developed to provide short-to-long-term forecasts for groundwater resource management in France. This study aims to describe and assess this new tool over a long period of 60 years. This platform gathers in a single numerical tool several hydrogeological models covering much of the French metropolitan area. A total of 11 aquifer systems are simulated through spatially distributed models using either the MARTHE (Modélisation d'Aquifères avec un maillage Rectangulaire, Transport et HydrodynamiquE; Modelling Aquifers with Rectangular cells, Transport and Hydrodynamics) groundwater modelling software programme or the EauDyssée hydrogeological platform. A total of 23 karstic systems are simulated by a lumped reservoir approach using the EROS (Ensemble de Rivières Organisés en Sous-bassins; set of rivers organized in sub-basins) software programme. AquiFR computes the groundwater level, the groundwater–surface-water exchanges and the river flows. A simulation covering a 60-year period from 1958 to 2018 is achieved in order to evaluate the performance of this platform. The 8 km resolution SAFRAN (Système d'Analyse Fournissant des Renseignements Adaptés à la Nivologie) meteorological analysis provides the atmospheric variables needed by the SURFEX (SURFace EXternalisée) land surface model in order to compute surface runoff and groundwater recharge used by the hydrogeological models. The assessment is based on more than 600 piezometers and more than 300 gauging stations corresponding to simulated rivers and outlets of karstic systems. For the simulated piezometric heads, 42 % and 60 % of the absolute biases are lower than 2 and 4 m respectively. The standardized piezometric level index (SPLI) was computed to assess the ability of AquiFR to identify extreme events such as groundwater floods or droughts in the long-term simulation over a set of piezometers used for groundwater resource management. A total of 56 % of the Nash–Sutcliffe efficiency (NSE; Ef) coefficient calculations between the observed and simulated SPLI time series are greater than 0.5. The quality of the results makes it possible to consider using the platform for real-time monitoring and seasonal forecasts of groundwater resources as well as for climate change impact assessments.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
22

McBain, Geordie Drummond. „The primitive Orr–Sommerfeld equation and its solution by finite elements“. ANZIAM Journal 63 (20.09.2022): C168—C181. http://dx.doi.org/10.21914/anziamj.v63.17159.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
The linear stability of parallel shear flows of incompressible viscous fluids is classically described by the Orr–Sommerfeld equation in the disturbance streamfunction. This fourth-order equation is obtained by eliminating the pressure from the linearized Navier–Stokes equation. Here we consider retaining the primitive velocity-pressure formulation, as is required for general multidimensional geometries for which the streamfunction is unavailable; this affords a uniform description of one-, two-, and three-dimensional flows and their perturbations. The Orr–Sommerfeld equation is here discretized using Python and scikit- fem, in classical and primitive forms with Hermite and Mini elements, respectively. The solutions for the standard test problem of plane Poiseuille flow show the primitive formulation to be simple, clear, very accurate, and better-conditioned than the classical. References L. Allen and T. J. Bridges. Numerical exterior algebra and the compound matrix method. Numer. Math. 92 (2002), pp. 197–232. doi: 10.1007/s002110100365 M. Azaïez, M. Deville, and E. H. Mund. Éléments finis pour les fluides incompressibles. Lausanne: EPFL Press, 2011. url: https://www.epflpress.org/produit/146/9782880748944/elements-finis-pour-les-fluides-incompressibles F. Charru. Instabilités hydrodynamiques. EDP Sciences, 2007. url: https://laboutique.edpsciences.fr/produit/97/9782759801107/instabilites-hydrodynamiques. W. O. Criminale, T. L. Jackson, and R. D. Joslin. Theory and Computation in Hydrodynamic Stability. Cambridge University Press, 2003. doi: 10.1017/CBO9780511550317 A. Davey. A simple numerical method for solving Orr–Sommerfeld problems. Q. J. Mech. Appl. Math. 26 (1973), pp. 401–411. doi: 10.1093/qjmam/26.4.401 J.-P. Dedieu. Condition operators, condition numbers, and condition number theorem for the generalized eigenvalue problem. Lin. Alg. Appl. 263 (1997), pp. 1–24. doi: 10.1016/S0024-3795(96)00366-7 J. J. Dongarra, B. Straughan, and D. W. Walker. Chebyshev tau-QZ algorithm methods for calculating spectra of hydrodynamic stability problems. Appl. Numer. Math. 22 (1996), pp. 399–434. doi: 10.1016/S0168-9274(96)00049-9 P. G. Drazin and W. H. Reid. Hydrodynamic Stability. Cambridge University Press, 2004. doi: 10.1017/CBO9780511616938 A. Ern. Éléments finis. Paris: Dunod, 2005. url: https://www.dunod.com/sciences-techniques/aide-memoire-elements-finis T. Gustafsson and G. D. McBain. scikit-fem: A Python package for finite element assembly. J. Open Source Softw. 5, 2369 (2020). doi: 10.21105/joss.02369 N. P. Kirchner. Computational aspects of the spectral Galerkin FEM for the Orr–Sommerfeld equation. Int. J. Numer. Meth. Fluids 32 (2000), pp. 105–121. doi: 10.1002/(SICI)1097-0363(20000115)32: 1<105::AID-FLD938>3.0.CO;2-X Y. S. Li and S. C. Kot. One-dimensional finite element method in hydrodynamic stability. Int. J. Numer. Meth. Eng. 17 (1981), pp. 853–870. doi: 10.1002/nme.1620170604 M. Mamou and M. Khalid. Finite element solution of the Orr–Sommerfeld equation using high precision Hermite elements: plane Poiseuille flow. Int. J. Numer. Meth. Fluids 44 (2004), pp. 721–735. doi: 10.1002/fld.661 M. L. Manning, B. Bamieh, and J. M. Carlson. Descriptor approach for eliminating spurious eigenvalues in hydrodynamic equations. Tech. rep. 2007. url: http://arxiv.org/abs/0705.1542 G. D. McBain, T. H. Chubb, and S. W. Armfield. Numerical solution of the Orr–Sommerfeld equation using the viscous Green function and split-Gaussian quadrature. J. Comput. Appl. Math. 224 (2009), pp. 397–404. doi: 10.1016/j.cam.2008.05.040 S. A. Orszag. Accurate solution of the Orr–Sommerfeld stability equation. J. Fluid Mech. 50 (1971), pp. 689–703. doi: 10.1017/S0022112071002842 P. Paredes, M. Hermanns, S. Le Clainche, and V. Theofilis. Order 104 speedup in global linear instability analysis using matrix formation. In: Comput. Methods Appl. Mech. Eng. 253 (2013), pp. 287–304. doi: 10.1016/j.cma.2012.09.014 V. Theofilis. Advances in global linear instability analysis of nonparallel and three-dimensional flows. Prog. Aerosp. Sci. 39 (2003), pp. 249–315. doi: 10.1016/S0376-0421(02)00030-1 J. V. Valério, M. S. Carvalho, and C. Tomei. Filtering the eigenvalues at infinite from the linear stability analysis of incompressible flows. J. Comput. Phys. 227 (2007), pp. 229 –243. doi: 10.1016/j.jcp.2007.07.017 D. Varieras, P. Brancher, and A. Giovannini. Self-sustained oscillations of a confined impinging jet. Flow Turbul. Combust. 78, 1 (2007). doi: 10.1007/s10494-006-9017-7 P. Virtanen, R. Gommers, T. E. Oliphant, et al. SciPy 1.0: Fundamental algorithms for scientific computing in Python. Nat. Meth. 17 (2020), pp. 261–272. doi: 10.1038/s41592-019-0686-2 J. A. Weideman and S. C. Reddy. A MATLAB differentiation matrix suite. ACM Trans. Math. Softw. 26 (2000), pp. 465–519. doi: 10.1145/365723.365727 S. Yiantsios and B. G. Higgins. Analysis of superposed fluids by the finite element method: Linear stability and flow development. Int. J. Numer. Meth. Fluids 7 (1987), pp. 247–261. doi: 10.1002/fld.1650070305
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
23

Bracq, P. „Approche des relations tectonique-karst-hydrodynamisme par l'analyse de traçages réalisés dans l'aquifère crayeux du Boulonnais (Escalles, Nord de la France)Contribution of tracer tests to the knowledge of hydrodynamic behaviour in a chalk aquifer.“ Geodinamica Acta 12, Nr. 6 (November 1999): 359–70. http://dx.doi.org/10.1016/s0985-3111(99)00103-5.

Der volle Inhalt der Quelle
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
24

Hammoudi, Mhamed, Maiouf Belhamel und El-Khider Si-Ahmed. „Caractérisation locale des mélanges de fluides à l’aide d’une Méthode non intrusive (la vélocimétrie ultrasonore pulsée)“. Journal of Renewable Energies 11, Nr. 4 (31.12.2008). http://dx.doi.org/10.54966/jreen.v11i4.105.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Les opérations de mélanges ou de dispersion sont largement rencontrées dans de nombreux procédés industriels. En effet, les processus d’homogénéisation et de transformation, physique ou chimique, de la matière ou du transfert d’énergie sont à la base de nombreux secteurs industriels, tels que: l’agroalimentaire, la pétrochimie, l’industrie pharmaceutique, la cosmétique, la papeterie… Néanmoins, le choix des systèmes d’agitations, permettant de réaliser les opérations de mélangeages ou d’extractions, dépend essentiellement de leurs capacités de transferts de masse et d’énergie, leur efficacité, ainsi que de leur consommation énergétique. L’extraction des profils de vitesses et ceux de l’intensité turbulente par vélocimétrie ultrasonore pulsée permet d’estimer quantitativement et qualitativement l’évolution locale et globale du mélange à toutes les échelles (macroscopique, intermédiaire et microscopique) à travers l’estimation des temps de mélange multi échelle ou bien à l’aide de l’indice de ségrégation. Dans ce travail, nous allons présenter les mécanismes inhérents à chaque échelle de mélange en associant ces derniers aux effets hydrodynamiques rencontrés lors d’un écoulement de fluide à travers un mélangeur statique de type SMX. A cet effet, on présentera en premier lieu, les évolutions des profils de vitesses et ceux de l’intensité turbulente obtenus par vélocimétrie ultrasonore pulsée. L’analyse hydrodynamique de l’écoulement permet d’estimer les temps de mélanges multi échelle en fonction du débit et de caractériser la qualité du mélange à travers le SMX en régime turbulent. L’objectif de ce travail est de valider une approche locale et donc plus précise de la détermination des temps de mélanges multi échelles (macro mixing, méso mixing et micro mixing), à l’aide d’une méthode non intrusive; la VUP. Cette approche permettra de mieux apprécier l’impact de la turbulence locale sur les processus de mélanges. Une application future de cette approche pourra être envisagé dans les mélanges gazeux et plus particulièrement ceux contenant l’hydrogène.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
25

Lucas, Yann, und Laurent Vaute. „Approche spatialisée dans la modélisation hydrogéologique d’un ancien secteur minier“. 24, Nr. 1 (01.04.2011): 77–85. http://dx.doi.org/10.7202/045829ar.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
La présente recherche concerne l’étude d’un site situé dans le nord-est de la France dont le régime hydrogéologique est perturbé par la présence des galeries d’une ancienne mine de fer. Ce site a fait l’objet d’une modélisation hydrodynamique en trois dimensions. Quatre couches représentant le système aquifère et les formations imperméables sont numérisées; le réseau de galeries est représenté de manière explicite dans la couche ferrifère au moyen d’une option du code MARTHE qui intègre la géométrie des galeries. Après un calage sur près de six ans se basant sur deux critères, l’évolution de la charge hydraulique, en un point, et les volumes débordés par la mine, en un autre point, la simulation a permis de vérifier le caractère prédictif du modèle, au moins en un point. De plus, l’analyse de sensibilité prouve une certaine robustesse du modèle. Malgré un certain manque de données, l’étude montre qu’une modélisation en trois dimensions est envisageable.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
26

Jacques, Nicolas, Adrian Constantinescu, Steven Kerampran und Alain Nême. „Comparaison de différentes approches pour la simulation numérique d’impacts hydrodynamiques“. European Journal of Computational Mechanics, 06.08.2010, 743–70. http://dx.doi.org/10.13052/ejcm.19.743-770.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
The aim of this paper is to compare several simulation methods for hydrodynamic impact problems. For this purpose, three models has been developed: (i) a finite element model based on the Wagner theory, (ii) a finite element model based on a Arbitrary Lagrangian Eulerian (ALE) formulation, (iii) a finite volume model based on a two-phase eulerian formalism and the Volume-of-Fluid technique. The different results are compared with published and experimental data.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
27

Ngnepieba, Pierre, François Xavier Le Dimet, Alexis Boukong und Gabriel Nguetseng. „Parameters identification: an application to the Richards equation“. Revue Africaine de la Recherche en Informatique et Mathématiques Appliquées Volume 1, 2002 (14.10.2002). http://dx.doi.org/10.46298/arima.1833.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
International audience Inverse modeling has become a standard technique for estimating hydrogeologic parameters. These parameters are usually inferred by minimizing the sum of the squared differences between the observed system state and the one calculed by a mathematical model. Since some hydrodynamics parameters in Richards model cannot be measured, they have to be tuned with respect to the observation and the output of the model. Optimal parameters are found by minimizing cost function and the unconstrained minimization algorithm of the quasi-Newton limited memory type is used. The inverse model allows computation of optimal scale parameters and model sensi-tivity. La modélisation inverse est devenue une approche fréquemment utilisée pour l'estimation des paramètres en hydrogéologie. Fondamentalement cette technique est basée sur les méthodes de contrôle optimal qui nécessitent des observations et un modèle pour le calcul des dérivées du premier ordre. Le modèle adjoint du modèle de Richards est construit pour obtenir le gradient de la fonction coût par rapport aux paramètres de contrôle. Les paramètres hydrodynamiques sont pris comme paramètres de contrôle; leurs valeurs optimales sont trouvées en minimisant la fonction coût ceci en utilisant un algorithme de minimisation de type descente quasi-Newton. Cette approche est utilisée pour l'identification des paramètres hydrodynamiques sur un modèle d'écou-lement souterrain en zone non saturée, ainsi que les études de sensibilité du modèle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
28

Kurkela, Aleksi, Urs Achim Wiedemann und Bin Wu. „Opacity dependence of elliptic flow in kinetic theory“. European Physical Journal C 79, Nr. 9 (September 2019). http://dx.doi.org/10.1140/epjc/s10052-019-7262-x.

Der volle Inhalt der Quelle
Annotation:
Abstract The observation of large azimuthal anisotropies $$v_n$$vn in the particle spectra of proton–proton (pp) and proton–nucleus (pA) collisions challenges fluid dynamic interpretations of $$v_n$$vn, as it remains unclear how small collision systems can hydrodynamize and to what extent hydrodynamization is needed to build up $$v_n$$vn. Here, we study in a simple kinetic theory how the same physics that leads to hydrodynamization in large systems represents itself in small systems. We observe that one third to one half of the elliptic flow signal seen in fully hydrodynamized systems can be built up in collisions that extend over only one mean free path $$l_\mathrm{mfp}$$lmfp and that do not hydrodynamize. This is qualitatively in line with observing a sizeable $$v_2$$v2 in pp collisions for which other characteristics of soft multi-particle production seem well-described in a free-streaming picture. We further expose a significant system size dependence in the accuracy of hybrid approaches that match kinetic theory to viscous fluid dynamics. The implications of these findings for a reliable extraction of shear viscosity are discussed.
APA, Harvard, Vancouver, ISO und andere Zitierweisen
Wir bieten Rabatte auf alle Premium-Pläne für Autoren, deren Werke in thematische Literatursammlungen aufgenommen wurden. Kontaktieren Sie uns, um einen einzigartigen Promo-Code zu erhalten!

Zur Bibliographie